Mopokuumetta

Noh, asiat eteni nyt sitten vähän nopeammin kuin ajattelin..
k5EnTGA.jpg

Sattui löytymään läheltä ja halvalla Yamaha 600S Diversion -95. Huoltohistoria oli suullisesti hyvä mutta huoltokirjaa ei ole. Käsittääkseni tämän pitäis olla suht varmaa ja simppeliä tekniikkaa joten jos tuo jonkin aikaa toimisi.
E: Korjattu vuosimalli.
 
Viimeksi muokattu:
Noh, asiat eteni nyt sitten vähän nopeammin kuin ajattelin..
k5EnTGA.jpg

Sattui löytymään läheltä ja halvalla Yamaha 600S Diversion -98. Huoltohistoria oli suullisesti hyvä mutta huoltokirjaa ei ole. Käsittääkseni tämän pitäis olla suht varmaa ja simppeliä tekniikkaa joten jos tuo jonkin aikaa toimisi.

Juuri tuosta syystä ne huoltokirjat useimmiten puuttuu. Monille kuitenkin 50% harrastuksesta tulee siitä "ropeltamisesta" eli huolloista ja säätämisestä. Huollot myös tehdään aika eri meiningillä kuin autoissa, koska aina itseen sattuu jos jotain tapahtuu.
 
Mun pyörä 2005 ja ajettu 40tkm,ei vois vähempää kiinnostaa mikään huoltokirja.

Talvella se on muttereina joka tapauksessa.
 
Näinhän se on, vähän eri filosofialla mennään kuin autojen kanssa :D Elinen ilta tuli kahlattua korjausoppaita ja omistajan käsikirjaa. Vanha pyörä niin ohjeita löytyy joka lähtöön. Ei tuossa eilen lyhyen koeajon ja kotiin ajon (about 10 km yhteensä) aikana mitään vikoja huomannut eli hyvällä pidolla tainnut olla. Öljyt ja suodattimet oli kuitenkin tälle kesälle vaihdettu.
 
Näinhän se on, vähän eri filosofialla mennään kuin autojen kanssa :D Elinen ilta tuli kahlattua korjausoppaita ja omistajan käsikirjaa. Vanha pyörä niin ohjeita löytyy joka lähtöön. Ei tuossa eilen lyhyen koeajon ja kotiin ajon (about 10 km yhteensä) aikana mitään vikoja huomannut eli hyvällä pidolla tainnut olla. Öljyt ja suodattimet oli kuitenkin tälle kesälle vaihdettu.

Eikä noita kannata ylikorjata, sitten kun jotain vikaa tai kulumaa löytää, perus öljyt ja suodattimet kun vaihtaa joka vuosi ja pitää renkaissa ilmaa ja ketjut puhtaina ja rasvattuina pääsee pitkälle.

Omassa tarkistin venttiilien välykset ja vaihdoin vahvemman kytkimen kun alkuperäinen luisti virityksien jälkeen, mutta muuten menty öljynvaihdoilla...
 
Kolme kesää on menty -11 z750 kanssa ja tänä kesänä uskaltauduin ensimmäistä kertaa kokeilemaan ajoharjoittelua radalla. Siitä se innostus sitten vähän lähtikin ja tarkoitus oli vaihtaa z750 keväällä sporttisempaan ja suuntauttaa harrastusta vielä enemmän radalle. Syksyn hintataso kuitenkin vähän ehkä jopa yllätti ja tuli heräteostoksena haettua uusi lisäys; -08 zx-6r. Mukavasti on lisäpalikkaa jo valmiiksi 6r:ssä kiinni; säädettävät jalkatapit, säädettävät clip-onit, ohjausiskari sekä käännetty vaihdekaavio. Arkielo käännetyn vaihdekaavion kanssa on sujunut muuten hienosti, mutta aina välillä valoihin pysähtyessä tulee haettua vahingossa isompaa vaihdetta vanhan tottumuksen mukaan :D

Saa nähdä tuleeko zetaa edes myytyä pois vai jatkuuko harrastus kahden pyörän kera.

Pyörät hallissa:
InrkQJI.jpg


YnVgcAa.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän mahtaa olla pärrän takarenkaassa kun pinta on "sulanut" kevyesti reunasta. Seisonut pihalla muutaman viikon jo, johtuuko vain auringonpaisteen aiheuttamasta lämmöstä vai mikä juttu siinä on? :confused:
 
Onse niin vaikia päättää mitä pärrää sitä laittas itelle.. Miettinyt jos sitä nyt syksyllä ostaisi pyörän jo valmiiksi ensi kaudelle. Joku 600cc kyykky sitä olisi mitä katella taikka joku naku.

Sanokaa suosituksia perus varmalle 600cc kyykky pyörälle? Honda cbr ruiskulla ei varmaan hullumpi olisi? En tosin nyt niin katsonut sopiiko ne minun budjektiin joka voisi olla sen 3000€ +- muutama satanen.

Tai sitten kelpaisi se myös joku mahollisimman halpa millä testailla syttyykö miten kovasti innostus pärräilyyn.
 
Cbr600f voisi olla ihan passeli millä lähteä alkuun. Tuolla rahalla saa jo siistin ruiskupelin ja tarjontaa on melko paljon.
 
Tai sitten kelpaisi se myös joku mahollisimman halpa millä testailla syttyykö miten kovasti innostus pärräilyyn.
Itse ajattelin kokeilla tätä vaihtoehtoa ja ostin tuon Yamahan. Ensi kesänä sitten näkee kuinka sitä innostuu. Toistaiseksi on ollut ihan kivaa mutta mitään suurta hinkua pyörän rattiin ei ole tullut. Tänään voisikin taas käydä ajelemassa, muuten tämän viikon pyörä on seissyt tallissa.
 
Onse niin vaikia päättää mitä pärrää sitä laittas itelle.. Miettinyt jos sitä nyt syksyllä ostaisi pyörän jo valmiiksi ensi kaudelle. Joku 600cc kyykky sitä olisi mitä katella taikka joku naku.

Tärkeintä on se, että käyt koeistumassa ja koeajamassa kaikki haluamasi mallit/tyypit etukäteen. Sitten ei tarvitse koko talvea pohtia tuliko tehtyä hätäinen virhevalinta. Voihan se silti olla harkittu virhevalinta :D
 
Kokemuksia näistä että miten liikkeessä pääsee koeajolle? Itsellä on vanha ajokortti missä ei merkintää iso A. Sen kuitenkin olisin saanut +10v sitten kun täytin 20v ja varmistin sen poliisi asemalla että minulla on myös ajo oikeus. Pitäs uusi ajokortti tilata sen takia että puuttuu tuo iso A merkintä, mm sen takia että jos ulkomailla ajaa pärrällä niin silloin pakko olla merkintä sanoi laitoksella.

Sitä kortti asialla mietin antaako ne liikkeessä koeajaa pärrää vaikka ei kortissa olekkaan iso A merkintää?
 
Kokemuksia näistä että miten liikkeessä pääsee koeajolle? Itsellä on vanha ajokortti missä ei merkintää iso A. Sen kuitenkin olisin saanut +10v sitten kun täytin 20v ja varmistin sen poliisi asemalla että minulla on myös ajo oikeus. Pitäs uusi ajokortti tilata sen takia että puuttuu tuo iso A merkintä, mm sen takia että jos ulkomailla ajaa pärrällä niin silloin pakko olla merkintä sanoi laitoksella.

Sitä kortti asialla mietin antaako ne liikkeessä koeajaa pärrää vaikka ei kortissa olekkaan iso A merkintää?

Ei tietenkään anna. Miten sinulla on A-luokan ajo-oikeus ilman asiankuuluvaa korttia? A tuli automaattisesti B-kortin mukana 1.10.1990 asti, jonka jälkeen se on täytynyt erikseen suorittaa.

edit: tietysti jos taustalla ollut pikku a jota et ole korottanut, niin sitten sinun täytynee käydä se konttorilla muuttamassa.
 
Ei tietenkään anna. Miten sinulla on A-luokan ajo-oikeus ilman asiankuuluvaa korttia? A tuli automaattisesti B-kortin mukana 1.10.1990 asti, jonka jälkeen se on täytynyt erikseen suorittaa.
Tottakai ne antaa. Itselläkin on vain pikku A merkintä kortissa. Ennen se nousi automaattisesti iän myötä luokka. Ajoin esim A1 kortilla 25kw pyörää heti kun 18v täytin. Ei sitä korttia tarttinut päivittää. Kuitenkin päivitty pikku A:ksi autokortin myötä.

Poliisit eivätkä mpliikkeet välitä jos se iso A merkintä uupuu kortista, kunhan on oikeus ajaa.

Kuten edellä mainittu niin ulkomailla vain tuo voi koitua ongelmaksi.
 
Lämpökahvat tilattu hornettiin, saa nähdä miten asennus. Oxfordin premium sportsit pistin, jospa saisi venytettyä vähän pidemmälle syksyyn työmatkakulkemista motskarilla.
 
Lämpökahvat tilattu hornettiin, saa nähdä miten asennus. Oxfordin premium sportsit pistin, jospa saisi venytettyä vähän pidemmälle syksyyn työmatkakulkemista motskarilla.

Paras hankinta minkä itse olen pyörän parin vuoden aikana tehnyt. Navin lisäksi. Nykyään ehdoton varuste kevät- ja syysaamuina.
 
Onpa aika hauska palvelu, itse ajattelin myydä omani 500e halvemmalla kuin mitä tuo antaa. Toki on tarkoitus myydä eikä roikottaa nettimotossa kuukausikaupalla.

Pyörä menossa myyntiin siis keväällä, gsxr k6 aj. 40tkm. Hinta-arvio oli 4000e
 
Mulla anto transalpille (xl700v) vm 2008 ajettu 34000km hinta arvioksi 5301e. Empä ole kyllä myymässä mutta mielenkiinnosta piti itekki kokeilla.
 
Mikä on motosi arvo? Tarkista hinta maksutta Nettimoton Hintapilvestä! - Nettimoto
Tuli tuommoista kokeiltua kerta ílmaiseksi saa. Normaalisti ilmeisesti 8€. Cagiva Mitolle näytti hinnaksi 331€(Reilusti alakanttiin) ja Cagiva SuperCitylle ei osannut laskea hintaa (Ei tarpeeksi pyöriä). Ihan ok laskin kai jollekkin kovin yleiselle pyörälle, mutta kahdeksaa euroa en siltikään maksaisi :D.
Omalle ZX9R B2 antoi yli 200e enemmän kuin itse maksoin :kahvi:
 
Laskeekohan tuo laskuri jotain nykyisten myynnissä olevien pyörien hintaan perustuvaa hinta-arviota. Tuntuisi omillekin fillareille antavan omasta mielestäni aika korkeita arvioita :)

Myytyjen pyörien myyntihinnat ovat kuitenkin yleensä ne mallikohtaisen valikoiman halvimman pään pyörien pyyntihinnat miinus tinkivara, ja näitä arvioita saattaa hyvinkin nostaa pyörät, joita porukka kaupittelee koko kesän selvällä ylihinnalla.
 
Omalle KTM:lle laskuri antoi arvioiksi 50e sisällä saman summan mitä itse siitä maksoin. Ostohetkellä se oli nettimoton selvästi halvin vastaavilla spekseillä oleva, joten ei se arvio voi ainakaan pyyntihintoihin perustua. Nettimotossa on myydessä optio laittaa myyntihinta, joten ehkä se perustuu jotenkin siihen. Tiedä sitten miten paljon ihmiset sitä käyttävät ja kuinka rehtejä hintoja niihin laitetaan.
 
Tänään oli viimeiset ajelut. Noin 1000 km tuli pyörään lisää mittariin vajaassa kuukaudessa. Mitään muuta ei tarvinnut tehdä kuin tankata ja ajaa. Ensi kesänä sitten uudet renkaat, öljyt ja suodatin ja venttiilien säätö.
Mistä muuten kannattaa renkaat hommata?
 
Tänään oli viimeiset ajelut. Noin 1000 km tuli pyörään lisää mittariin vajaassa kuukaudessa. Mitään muuta ei tarvinnut tehdä kuin tankata ja ajaa. Ensi kesänä sitten uudet renkaat, öljyt ja suodatin ja venttiilien säätö.
Mistä muuten kannattaa renkaat hommata?

Kevariin olen hakenut ihan vain Motonetistä :D. Hinnat ainakin oman pyörän renkaiden kokoluokissa kilpailukykyiset kun ei tule posteja. Bonarina sitten se että tietää mitä ostaa ja ei tule ikäviä yllätyksiä esim. paistopäivän kohdalla :). mprenkaat-store- Moottoripyörän renkaat- täältäkin olen kerran tilannut ja hyvät renkaat tuli. Halvat renkaat mutta hinnat sitten leivottu toimituskuluihin.
 
Kevariin olen hakenut ihan vain Motonetistä :D. Hinnat ainakin oman pyörän renkaiden kokoluokissa kilpailukykyiset kun ei tule posteja. Bonarina sitten se että tietää mitä ostaa ja ei tule ikäviä yllätyksiä esim. paistopäivän kohdalla :). mprenkaat-store- Moottoripyörän renkaat- täältäkin olen kerran tilannut ja hyvät renkaat tuli. Halvat renkaat mutta hinnat sitten leivottu toimituskuluihin.
Kiitos vinkeistä! mprenkaat-storesta katsoinkin jo, Metzelerin Lasertecit oli yhteensä noin 200€ + toimituskulut eli suunnilleen samaan hintaan kuin esimerkiksi rengas-onlinestä. Ehkä kuitenkin suosin kotimaista. Pitää kysäistä parista paikallisesta puljusta jos sattuisi saamaan edullisesti syksyn poistomalleja.
 
Itse sain keväällä eturenkaan 20€ millä oli ajettu yksi kisa alastarolla reunat kuluneet mutta keskeltä lähes uudenveroinen. Liikkeestä Raumalla.
Edit. Michelin Pilot sport 4?
 
Minä ostin kesällä takarenkaan paikallisesta mp-korjaamosta Joensuussa. Hinta oli vain ykköseuroja Rengas-Onlineä korkeampi ja tuli sitten rengas jo asennuspaikkaan valmiiksi. Mutta varmasti joitakin renkaita saa halvemmalla Saksasta, olen sieltäkin jonkun tilannut.
 
1001renkaista olen tainnut itse kaikki renkaat hommata. Asennus myöskin itse. Isoon pyörän ainakin ulkomailta tilaamalla huomattavasti halvemmat renkaat kuin suomesta.
 
1001renkaista olen tainnut itse kaikki renkaat hommata. Asennus myöskin itse. Isoon pyörän ainakin ulkomailta tilaamalla huomattavasti halvemmat renkaat kuin suomesta.
Katselinkin viikonloppuna asennus- ja tasapainotusvideoita, ei tuo pahalta hommalta näytä. Itsellä on niin pienet renkaat ettei eroja synny kuin yksittäisiä euroja mitä vertailin.
 
Kannattaa kysyä paikallisista tarjousta. Omalla kohdalla oli yllättävästi halvin ja asennus työ alta-alle 38€/rengas niin ei tuohon rahaan kannattanut alkaa itse vääntämään. Koot tais olla 120/70/17 ja 180/55/17. Michelin MT60 RS
 
Viimeksi muokattu:
Omaan oli pakko käydä naapurissa laittamassa takarengas päälle kun "ylileveä rengas" ei suostunut nousemaan raudoilla vanteelle. Eturengas meni heittämällä ja tasapainotus itse.

10€ otti renkaan asentamisesta...
 
Omaan oli pakko käydä naapurissa laittamassa takarengas päälle kun "ylileveä rengas" ei suostunut nousemaan raudoilla vanteelle. Eturengas meni heittämällä ja tasapainotus itse.

10€ otti renkaan asentamisesta...

Tuo 38€ oli siis avaimet käteen eli ei tarvinnut tehdä mitään muuta kuin ajaa pajalle. Jos olisi vienyt pelkät vanteet niin 19€/kpl.

Miten tuollainen tasapainotus kotioloissa tehdään ? Varmaan jotain erikoisvermeitä vaatii kuitenkin ?
 
Tuo 38€ oli siis avaimet käteen eli ei tarvinnut tehdä mitään muuta kuin ajaa pajalle. Jos olisi vienyt pelkät vanteet niin 19€/kpl.

Miten tuollainen tasapainotus kotioloissa tehdään ? Varmaan jotain erikoisvermeitä vaatii kuitenkin ?
En ole itse tehnyt mutta näyttää suht helpolta. Youtubesta löytyy videoita aiheesta, esimerkiksi

E: Tuossa myös renkaan vaihto
 
En ole itse tehnyt mutta näyttää suht helpolta. Youtubesta löytyy videoita aiheesta, esimerkiksi

E: Tuossa myös renkaan vaihto


Renkaanvaihto menee vakiokokoisella renkaalla helposti, mutta mun vakio on 130/80/17 ja nyt alla 150/70/17 niin ei saannut yksin kolmella raudalla nousemaan. Kaverin kanssa ja enemmän rautoja niin olisi voinnut onnistua, mutta kun seinän takana oli rengaskone ja vanteen siihen sai kiinni niin en jaksanut yrittää enempää.

Tasapainotus on helppo homma.
 
Millä olette roimasseet lämpökahvat kiinni? Pistin renthalin tuppiliimalla ja ympäri pyörii kun lämmittää. Sikaflex? Saisi kai hieman joustavaa olla.
 
Tuppiliima ei pysy jos pinnat ovat sileitä, kokeile karhentaa hiekkapaperilla sekä tanko että tupin sisus. Sikaflexillä pysyy ainakin lopulta, lopullisesti.
 
Hiuslakalla joskus laitettu tupit kiinni [emoji16]
Kelkkaan kylläkin mutta mp:n tanko&tupit.
Lämpöelementit välissä.
 


Kortti hankkittu kesällä.
Piti ostaa vasta kevällä pyörä mutta ei... Kävin koeajamassa kahta pyörää, kuume nousi liian korkealle. Järki ei voitanut.
Punainen tuli kotiin.
 


Kortti hankkittu kesällä.
Piti ostaa vasta kevällä pyörä mutta ei... Kävin koeajamassa kahta pyörää, kuume nousi liian korkealle. Järki ei voitanut.
Punainen tuli kotiin.
Koeajoit silti tuplasti enemmän kuin minä :D Minä nappasin ensimmäisen mitä koeajoin.
 
Niin minäkin, mutta 3kk kattelin pyöriä kunnes löysin sopivan ja kun hinta ja laatu oli sitä mitä halusi ja pyörä ehjä niin miksi koeajaa useampaa?
Piti testaa järki pyörä kans mutta järkipyörässä oli enemmän moitetavaa kun busassa.Busa sai kans minut nauramaan kun väänsin vähän kaasua. 1000 kuution keltainen ei oiken lähtenyt.Busa lähti ja otti paikaan sydämeen :D
 
Eilen kävin ihan mielenkiinnosta isompaa pyörää katsomassa ja testaamassa, kaupat tein heti :lol:
KTM950SM.png

Tänään hain pois ja tuli jo ~100km lenkki heitettyä, ihan laittoman hauska peli tällainen 950 sm. Tuo edessä oleva katunappularengas on kyllä aika perseestä ja se pitää varmaan vielä ennen talvea vaihtaa katurenkaaseen.
Entinen pyörä pitää nyt tai keväällä myydä pois :sori:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 951
Viestejä
4 517 489
Jäsenet
74 518
Uusin jäsen
adzhigae

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom