Mopokuumetta

Noniin A-kortti suoritettu. Eipä tuo käsittelykoe ollu kummoinen suoritus. Terve mies oppii tuon helposti 5 tunnissa. Tehtäviä ja haastetta voisi olla enemmänkin jos B-kortilliselle täysin turha ajokoe liikenteessä poistettaisiin vastaavasti.

Sitten pyörän hankintaan..
Hyvä kuulla, itselläkin on kohta edessä :)
Otitko ollenkaan teoriaa? Itse otin kaksi tuntia ja tuntui olisi voinut enemmänkin olla. B kortin saannista on kuitenkin jonkin aikaa ja teoria keskittyi nimenomaan moottoripyörällä ajamiseen eikä liikennesääntöihin.
Itsellä on budjetti aika minimissä (=ei ole) niin mietin että pääsisiköhän kevarilla alkuun ensimmäisenä mopona? Liikennevakuutuksia katsoin sen verran ettei olisi paljon mitään tuommoisessa noin 10 vuotta vanhassa piikissä. Kai sitä piikilläkin muutaman kymmenen kilometriä ajelee kerralla.. Eikä arvo ainakaan paljon laske noissa alle 1000€ pyörissä.
 
B-kortin omistajallehan ainut tarvittava teoria sinällään on hallintalaitteiden sijainti ja niiden käyttö. Lähinnä tehokas jarrutus. Katseen käyttö ja ajoasento sitten harjoittelun ohessa. Itse koin muutama vuosi sitten teoriatunnit ajan ja rahan haaskauksena.

Nettimotosta kyllä löytyy tähän aikaan vuodesta tonnilla kelvollinen ajopeli.
 
Mä ajoin aikanaan järjestyksessä traktorikortin 15v, prätkäkortin 16v ja autokortin sit 18v.

Siitä 90-luvun alusta muistan teoriasta vaan kunnolla sen "älkää jarruttako mutkassa" - mutta ei kerrottu miksi. Pitipä sitä sitten kokeilla, ei tosin tarkoituksella. Ei mennyt metsään vaan naapurin nurmikolle pitkän ilmalennon kanssa.
 
Mä ajoin aikanaan järjestyksessä traktorikortin 15v, prätkäkortin 16v ja autokortin sit 18v.

Siitä 90-luvun alusta muistan teoriasta vaan kunnolla sen "älkää jarruttako mutkassa" - mutta ei kerrottu miksi. Pitipä sitä sitten kokeilla, ei tosin tarkoituksella. Ei mennyt metsään vaan naapurin nurmikolle pitkän ilmalennon kanssa.
Kyllä tossa teoriassa mitä itse kävin käytiin jonkin verran fysiikkaa läpi miksi esimerkiksi työntö- tai vastaohjaus toimii niin kuin toimii. Lisäksi sivuttiin ajovarusteita, matkustajan vaikutusta, perinteinen jarrutusmatka 100 km/h vs 80 km/h, liikkeellelähtötarkastusta, jarrutustekniikkaa jne.
Onhan teoriassa toki eroja ja riippuu täysin autokoulusta ja vetäjästä. Itse näin asian hyödyllisenä.
 
Hyvä kuulla, itselläkin on kohta edessä :)
Otitko ollenkaan teoriaa? Itse otin kaksi tuntia ja tuntui olisi voinut enemmänkin olla. B kortin saannista on kuitenkin jonkin aikaa ja teoria keskittyi nimenomaan moottoripyörällä ajamiseen eikä liikennesääntöihin.
Itsellä on budjetti aika minimissä (=ei ole) niin mietin että pääsisiköhän kevarilla alkuun ensimmäisenä mopona? Liikennevakuutuksia katsoin sen verran ettei olisi paljon mitään tuommoisessa noin 10 vuotta vanhassa piikissä. Kai sitä piikilläkin muutaman kymmenen kilometriä ajelee kerralla.. Eikä arvo ainakaan paljon laske noissa alle 1000€ pyörissä.

Kannattaa suosiolla katsella noita halpoja isompia pyöriä. Esim 1000€-2000€ Väliltä löytyy yllättävän paljon hyviäkin vaihtoehtoja.
 
Tonnilla saa hyväkuntoisen Kawasaki er5:n, Suzuki GS500:n, yhdeksänkymmentäluvun alun CBR600F:n, Yamaha XJ600:n jne. Perustekniikkaa perusajoon. Kevaria reippaampaa, mutta puoli-ilmaista.
 
Jopa tonnista FZR:ää irtoaa tuohon hintaluokkaan. Ilmoituksista rekkarit talteen ja muutaman vakuutusyhtiön laskureihin tutustumaan paljonko vakuutus on, koska niistä löytyy isoja eroja yhtiöstä/pyörästä riippuen.
 
Ehdottomasti ei kannata erehtyä kevariin jos kerran on mahdollista ajaa myös turvallisemmalla ja kestävämmällä pelillä josta ei tarvitse ihan kaikkia tehoja repiä irti koko ajan.
 
Taitaa joka merkiltä löytyä oikeita moottoripyöriä alle tonnillakin. Vaikka sitten Kawasaki er-5. Ei taida olla mitään järkeä ostaa heikkotehoista kevaria.
Kawasaki moottoripyörät


Itsellä Kawasaki zx6r 2000, 112hv ja on ollut ainakin luotettava peli. Vakuutus on halpa kun on 600cc.
 
Viimeksi muokattu:
Mäkin voisin yhden VF750F:n myydä tonnilla. Onhan nuo isommat pyörät huomattavasti käyttökelpoisempia eikä tapa innostusta heti alkuun.
 
Tonnilla saa hyväkuntoisen Kawasaki er5:n, Suzuki GS500:n, yhdeksänkymmentäluvun alun CBR600F:n, Yamaha XJ600:n jne. Perustekniikkaa perusajoon. Kevaria reippaampaa, mutta puoli-ilmaista.

Gessi ja er-5 ovat molemmat aika kauheita laitteita, ihan suoraan vaan kuussatku peruspyörä ennemmin.
Kyllä noilla kaksimukisillakin ajaa, muutamalla satasella saa vaan niin paljon mukavampia pelejä ettei noissa ole järkeä jos vähän isomman ja painavamman pyörän kanssa pärjää.
 
Jep. Itse en ole ajanutkaan noilla hinnat alkaen 500cc pyörillä. Ja 600cc on lähes saman hintainen ja kumminkin parempi.
 
Sain kesän alussa A2 kortin ja ostin ER-5 ja en voi muuta kuin suositella. Reilu 4t km tullu ajeltua tässä ilman minkäänlaisia ongelmia. Ja jos ensipyöräksi hommaa niin on helposti ajettava ja tehoakin riittää.
 
Sain kesän alussa A2 kortin ja ostin ER-5 ja en voi muuta kuin suositella. Reilu 4t km tullu ajeltua tässä ilman minkäänlaisia ongelmia. Ja jos ensipyöräksi hommaa niin on helposti ajettava ja tehoakin riittää.
Autokoulussa oli silloin se vähän uudempi Kawasaki er-6. Ihan mukavahan sillä oli ajella ja se käsittelykoe oli tosi helppo tuolla pyörällä, kun kääntösäde on pieni. Zx-6r kääntyy paljon kankeammin. Alk 2500€.

Myydään Kawasaki ER-6n
 
Ei kevareissa pelkästään tehon puute mutta tuntuu monasti mitoitus ja tukevuuskin olevan suunniteltu sille 50kg 16v tuulennussimalle kevätheinälle, eli teinille :D Aikuinen iso mies kun istuu pyörän päälle niin lokarit on renkais kiinni ja polvet suus.

Ei munkaan mielestä kakspyttysiä kannata hyljeksiä. Tosin mun mielestä ne on parhaimmillaan L-kulmassa :D
 
Mitään teoriatunteja en ottanut, treenasin netissä aikani teoriakoetta. Aika humpuukia tuokin mielestäni. Kaikki aika kannattaisi pistää moton käsittelyyn.
 
Sulla tais olla joku ajokortti alla ennestään?

Kyllä liikennesäännöt pitää opettaa, teoriaa sekin on. Eri asia sitten niillä joilla on B-kortti ollut vuosikausia, silloin vois käyttää teoriatunnin päivittämään mitä kaikkea on muuttunut vaikkapa liikennemerkkien osalta koska ne pitää kuitenkin osata teoriakokeessa. Eikä pahitteeksi tee tietää muutenkaan mitä jokin uusi merkki tarkoittaa. Omalla kohdalla ainakin sitten vuoden -93 ne on hiukan jo muuttunut :D
 
Joo olen aikuinen ihminen. Toki 1. Kortin kanssa kuuluu säännöt ja liikennekäyttäytyminen opettaa kunnolla.
 
Itsellä 2 pyttynen 700cc transalppi eikä hevosia ole kuin about 60 ja on hauskaa :D Siitähän seon kiinni missä tykkää ajella ;)
Gessi ja er-5 ovat molemmat aika kauheita laitteita, ihan suoraan vaan kuussatku peruspyörä ennemmin.
Kyllä noilla kaksimukisillakin ajaa, muutamalla satasella saa vaan niin paljon mukavampia pelejä ettei noissa ole järkeä jos vähän isomman ja painavamman pyörän kanssa pärjää.
 
Omasta ninjasta kuva sillä on nyt veivattu +4tkm kesän aikana. Suht huolettomia kilsoja ainoastaan kuluvia osia vaihdeltu.

Ninja.jpg
 
Mullakin oli alkuun tollaiset kiinapeilit,päättävät vaan jäädä matkasta motarilla. Nyt on rizoman spy peilit ja ovat pysyneet matkassa.yamaha takaa 2.JPG
 
Itsellä 2 pyttynen 700cc transalppi eikä hevosia ole kuin about 60 ja on hauskaa :D Siitähän seon kiinni missä tykkää ajella ;)

Ensimmäinen pyörä oli 99' suzuki gsx-f 600, myin sen yhden kauden jälkeen ja ostin nykyisen 05' ktm 640 duken. Ennen oman pyörän ostoa tuli kuitenkin melko monta laitosta kokeiltua, suzuki oli todella halpa ja pomminvarma peli millä sai kunnolla harjoitella ajamista.
Hirveä vibraattori tämä nykyinen ja monessa muussakin mielessä todella epämukava, ei varmasti jokaiselle sovi mutta itse rakastuin heti koeajolla. Viime kautena tuli yli 7tkm ajettua tuolla :joy:
 
Ajoin itse ensin ER6-n:llä ja sitten Z750:llä autokoulussa. Erkki oli kyllä mukavan helppo ajaa mutta jösses miten paljon mukavampi ja vaivattomampi tuo zeta oli kun siihen kokoeroon tottui.

Ensipyöräksi sattumalta työkaverilta jammun FZ6-S vm. 2005 2,4k€:llä ja ei ole kaduttanut vaikka ensihuumassa er6 houkutti ekaksi pyöräksi. Sehän on ihan lelu kuussataseksi. Tosta zetasta jäi niin hyvä fiilis että seuraava pyörä taitaa olla zeta. Z900... :drool:
 
Ensipyöräksi sattumalta työkaverilta jammun FZ6-S vm. 2005 2,4k€:llä ja ei ole kaduttanut vaikka ensihuumassa er6 houkutti ekaksi pyöräksi. Sehän on ihan lelu kuussataseksi.
Ei tuo Er-6 mikään lelu ole, hyvä alhaalta vääntävä kone ja mukavat saundit. Hintaisekseen erinomainen laitos ja siitäkin löytyy tehoa tarpeeksi.
 
Hyvä kuulla, itselläkin on kohta edessä :)
Otitko ollenkaan teoriaa? Itse otin kaksi tuntia ja tuntui olisi voinut enemmänkin olla. B kortin saannista on kuitenkin jonkin aikaa ja teoria keskittyi nimenomaan moottoripyörällä ajamiseen eikä liikennesääntöihin.
Itsellä on budjetti aika minimissä (=ei ole) niin mietin että pääsisiköhän kevarilla alkuun ensimmäisenä mopona? Liikennevakuutuksia katsoin sen verran ettei olisi paljon mitään tuommoisessa noin 10 vuotta vanhassa piikissä. Kai sitä piikilläkin muutaman kymmenen kilometriä ajelee kerralla.. Eikä arvo ainakaan paljon laske noissa alle 1000€ pyörissä.

Muut on varmaan painottanut jo tarpeeksi, mutta liityn itsekkin porukkaan kun piikkisistä on kokemusta. Kannattaako? Ehdottomasti ei.
Miksi niin? Ensinnäkin teho ja paino. Nelarit sopii kaupunkipyörittelyyn, mutta maantiellä saa vinguttaa vaihteita rämpäten menemään, ja jokainen vähänkin suurempi vastaantuleva ajoneuvo heilauttaa pyörää ilmavirrallaan. 2-tahtisissa teho riittää mukavan matkavauhdin pitämiseen, mutta bensaa kuluu ja tasakaasulla ei voi päästellä pitkää aikaa korkeaviritteisen 2-tahtimoottorin luonteesta johtuen. Toiseksi, ikinä ei tiedä mitä patentteja noista pyöristä löytyy. Yksi pyörä kilkkasi starttikoneiston jumiin, sillä edellisellä omistajalla oli jäänyt starttimoottorin akselia tukeva holkki moottorin pohjalle pyörimään. Toisesta meni bensahana ilmeisesti kauppojen aikana rikki, kun myyjä sitä värkkäsi. Tuloksena oli se, että hallin lattialle tulvi bensaa öljykorkin avattaessa. Kolmannessa taas oli sähköjä korjailtu mm. puuruuvilla. Ei toimi kierroslukumittari, lämpömittari ja ei sammu avaimesta, näin esimerkiksi.

Tl;dr Kyllä ne näin räkänokkana on vielä ihan hauskoja pelejä, mutta auttamattoman heikkoja ja jokaisessa halvemmassa näkyy omistajansa kädenjälki. Kannattaa ostaa oikea moottoripyörä kun se mahdollisuus on suotu, en ajaisi kevarilla ellei olisi pakko.
 
Muut on varmaan painottanut jo tarpeeksi, mutta liityn itsekkin porukkaan kun piikkisistä on kokemusta. Kannattaako? Ehdottomasti ei.
Miksi niin? Ensinnäkin teho ja paino. Nelarit sopii kaupunkipyörittelyyn, mutta maantiellä saa vinguttaa vaihteita rämpäten menemään, ja jokainen vähänkin suurempi vastaantuleva ajoneuvo heilauttaa pyörää ilmavirrallaan. 2-tahtisissa teho riittää mukavan matkavauhdin pitämiseen, mutta bensaa kuluu ja tasakaasulla ei voi päästellä pitkää aikaa korkeaviritteisen 2-tahtimoottorin luonteesta johtuen. Toiseksi, ikinä ei tiedä mitä patentteja noista pyöristä löytyy. Yksi pyörä kilkkasi starttikoneiston jumiin, sillä edellisellä omistajalla oli jäänyt starttimoottorin akselia tukeva holkki moottorin pohjalle pyörimään. Toisesta meni bensahana ilmeisesti kauppojen aikana rikki, kun myyjä sitä värkkäsi. Tuloksena oli se, että hallin lattialle tulvi bensaa öljykorkin avattaessa. Kolmannessa taas oli sähköjä korjailtu mm. puuruuvilla. Ei toimi kierroslukumittari, lämpömittari ja ei sammu avaimesta, näin esimerkiksi.

Tl;dr Kyllä ne näin räkänokkana on vielä ihan hauskoja pelejä, mutta auttamattoman heikkoja ja jokaisessa halvemmassa näkyy omistajansa kädenjälki. Kannattaa ostaa oikea moottoripyörä kun se mahdollisuus on suotu, en ajaisi kevarilla ellei olisi pakko.
Jes, kiitos kommentista! Mitä nyt tässä itsekin tuuminut niin 500 kuutiosta ylöspäin katselen pyörää. Ei noissakaan vakuutukset näytä olevan paljon mitään. Ja pyörätkään eivät maksa juuri mitään.
Jospa tuo kuume ei nousisi liikaa että malttaisi ensi kaudelle odottaa. Olihan tuo pirun hauskaa hommaa vaikka vasta käsittelyharjoituksia kävin tänään ajelemassa koulun 600 pyörällä. Tuntui jo 50 aika kovalta vauhdilta parkkipaikalla kun oli vähän ruuhkan poikasta.
Teoriakoettakin kävin ihan kylmiltään ajokaista.comissa harjoittelemassa. Muutaman kerran tein harjoituksen niin ei mennyt kertaakaan läpi :D Ei ole tarvinnut täälläpäin paljon raitiovaunuista tai tunneleista välittää :vihellys:
No, varasin kuitenkin ensi viikolle teoriakokeen eli hyvin ehtii harjoitella. Kahdesti olen jo teoriakokeen suorittanut niin eiköhän se kolmaskin mene.
 
Jes, kiitos kommentista! Mitä nyt tässä itsekin tuuminut niin 500 kuutiosta ylöspäin katselen pyörää. Ei noissakaan vakuutukset näytä olevan paljon mitään. Ja pyörätkään eivät maksa juuri mitään.
Jospa tuo kuume ei nousisi liikaa että malttaisi ensi kaudelle odottaa. Olihan tuo pirun hauskaa hommaa vaikka vasta käsittelyharjoituksia kävin tänään ajelemassa koulun 600 pyörällä. Tuntui jo 50 aika kovalta vauhdilta parkkipaikalla kun oli vähän ruuhkan poikasta.
Teoriakoettakin kävin ihan kylmiltään ajokaista.comissa harjoittelemassa. Muutaman kerran tein harjoituksen niin ei mennyt kertaakaan läpi :D Ei ole tarvinnut täälläpäin paljon raitiovaunuista tai tunneleista välittää :vihellys:
No, varasin kuitenkin ensi viikolle teoriakokeen eli hyvin ehtii harjoitella. Kahdesti olen jo teoriakokeen suorittanut niin eiköhän se kolmaskin mene.

Kannattaa muutamana iltana ihan vaikka tuntikin harjoitella. Tuntuu aluksi ettei millään onnistu, mutta pikkuhiljaa alkaa menemään joka kerta läpi. Oikeassa teoriakokeessa voi olla muutama ympäripyöreän oloinen kysymys, mutta se ei muutamasta kaadu. Käsittelykokeeseen kannattaa myös harjoitella jonkinverran, ja kokeessa olla mahdollisimman asiallinen tutkinnon vastaanottajalle. Mulla ei onnistunut niin hyvin se käsittelykoe, mutta läpi meni kuitenkin.
 
Teoriakoettakin kävin ihan kylmiltään ajokaista.comissa harjoittelemassa. Muutaman kerran tein harjoituksen niin ei mennyt kertaakaan läpi :D Ei ole tarvinnut täälläpäin paljon raitiovaunuista tai tunneleista välittää :vihellys:
No, varasin kuitenkin ensi viikolle teoriakokeen eli hyvin ehtii harjoitella. Kahdesti olen jo teoriakokeen suorittanut niin eiköhän se kolmaskin mene.
Suosittelen tekemään muutaman teoriakokeen illassa, kunnes pääset joka kerta läpi. Tuo olisi ehkä typerin asia millä lykätä kortin saamista, harjoittelu kun on ilmaista.
Itsehän otin varman päälle ja tein teoriakokeen varmaan lähemmäs 20 kertaa, joten varsinaisessa kokeessa ei tullut yhtäkään virhettä. :cigar2:
 
Mä ajoin aikanaan järjestyksessä traktorikortin 15v, prätkäkortin 16v ja autokortin sit 18v.

Siitä 90-luvun alusta muistan teoriasta vaan kunnolla sen "älkää jarruttako mutkassa" - mutta ei kerrottu miksi. Pitipä sitä sitten kokeilla, ei tosin tarkoituksella. Ei mennyt metsään vaan naapurin nurmikolle pitkän ilmalennon kanssa.

Miten 90-luvun alussa ajettiin traktorikortti, koska 15-vuotiaana sai ajaa mopoa ja traktoria ilman korttia.
 
Ei saanu traktoria kortitta ajaa, mopoa kylläkin. T-kortin sai normaalisti 16v, erikoisluvalla vuotta aikaisemmin ja se oli vain kirjallinen koe.
 
Hurr durr. Olisko se sitten ollu 14v.. :D 1989-1990 nurkissa kuitenkin.
 

(kuvaa klikkaamalla joitain projektikuvia)
Pyöriä on ollut monia, mutta ajattelin nyt rakentaa oman. Kaikki on käytännössä uutta/kunnostettua/muokattua sopivaksi. Seuraavaksi sähköjen veto, odotan vaan että tilaamani piuhat ja liittimet saapuisivat. Pyörään osittain sopivia johtosarjoja olisi muutama, mutta tulin siihen tulokseen että teen ennemmin senkin kokonaan itse.. Katsotaan jos ensi kesänä tuolla pääsisi vähän kumia jättämään katuun.
 

(kuvaa klikkaamalla joitain projektikuvia)
Pyöriä on ollut monia, mutta ajattelin nyt rakentaa oman. Kaikki on käytännössä uutta/kunnostettua/muokattua sopivaksi. Seuraavaksi sähköjen veto, odotan vaan että tilaamani piuhat ja liittimet saapuisivat. Pyörään osittain sopivia johtosarjoja olisi muutama, mutta tulin siihen tulokseen että teen ennemmin senkin kokonaan itse.. Katsotaan jos ensi kesänä tuolla pääsisi vähän kumia jättämään katuun.
Jos haluaa tehdä kerralla hyvin niin

https://goo.gl/images/5hYmsw
 
Millaisia mopoja ollut ennen ja mitä olet tuosta tykännyt matka-ajossa/kaksi päällä ?
Eipä ole vielä kokemuksia kauheasti kertynyt. Yli 100km/h ei tommosella nakulla kauheasti huvita ajella, muttei semmoiseen tarkoitukseen ostettukaan. Kevyt, matala ja helppo käännellä kaupungilla. Toisaalta viima on myös ihan hyvä nopeusmittari niin ei tule kaahattua turhaan..
 
Tiiän kyllä että pyörä on Moto Guzzi mutta jotenkin heijastaa tuossa kuvassa niin että näyttää K:lta
 
Minkälaisia kokemuksia alumiinirattaista?


Pienempi eturatas mallia teräs löytyi sen suurempia etsiskelemättä tohon omaan pörpöttimeen mutta takanen meinaa olla vähän hankalampi jos isompaa haluaa.
Renthalilla on anodisoitua alumiinia tarjolla ebayn kautta isompanakin.

Ei se rattaan paino tässä mun käytössä mitään merkitse mutta oishan se kiva ettei tartteis olla jatkuvasti uutta ratasta vaihtamassa.
 
Normaalisti takanen on hyvässä kunnossa kun etunen on vaihtokunnossa. Tilanne tasoittuu pehmeällä takarattaalla. Muutenkin ainakin omien satsien mukana tulleet terästakarattaat ovat selkeästi pehmeämpää tavaraa kuin eturstas. Alumiinirattaassa saattaa myös olla teräskehä.
 
Ei löytynyt teräskehällä olevaa tai umpiteräksistä muuta kuin orkkiskoossa. No, kohtahan tuo selviää miten kestää täysin alumiininen, Renthalin 48-piikkinen tilattu ebaystä.
Speedohealerin askartelinpaskartelin tänään paikalleen, aika kivuton juttu tommosessa lähes katteettomassa rutkulassa. Nopeusmittarin anturin liitintäkään tarvinut kovin syvältä etsiä, siinä se olla möllötti vasemmalla puolella pyörää hiukan runkopalkin alapuolella näppärästi.
 
Mulla oli LC8 Kotarisa Esjot- merkkinen alurissa takana. Eihän se teräksisen veikkanen ollu kestoltaan, mutta ihmeen hyvä kuitenki. Huonolla hoidolla meni jotain 8/9 tonnia. 48 piikkinen oli seki.
 
Nyt sain kortin. Sitten kattelen ajokamppeet ja jos ens kesälle pyörää suunnittelisi.
Muutamaa on jo tarjottu, mutta kaikki -80 luvulta :) En nyt ensipyöräksi ihan museopyörää taida laittaa vaikka työkalut käsissä pysyykin.
 
Nyt sain kortin. Sitten kattelen ajokamppeet ja jos ens kesälle pyörää suunnittelisi.
Muutamaa on jo tarjottu, mutta kaikki -80 luvulta :) En nyt ensipyöräksi ihan museopyörää taida laittaa vaikka työkalut käsissä pysyykin.

Nyt niitä pyöriä halvalla saa ja ajokautta 1-2kk jäljellä. Itse ajelin viime vuonna lokakuussa viimeisen kerran.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 952
Viestejä
4 517 581
Jäsenet
74 517
Uusin jäsen
adzhigae

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom