Mopokuumetta

Veikkaan että käsittely-ajokoe 65e -> 90e ja teoriakoe 31e -> 35e, eli samat kuin autoilijoilla nyt ainakin. Eli melkoinen uudistus kun hinta vain nousee.

Tässä muuten syy miksi korteissa kestää. Taidan tässä itse pistellä prätkää jo talvikuntoon
Trafi.fi - Uutinen - Ajokokeissa ruuhkaa – varaa aika ajoissa

Nojuuh.. Eikös autokoulujen hinnat kuitenki laske (?) Teoria määrä pysyy ilmeisesti samana jos on jo B-kortti, mutta mikäs tuo nykyinen vähimmäis ajo-opetus määrä on?
  • ajo-opetusta vähintään 5 tuntia
 
Nojuuh.. Eikös autokoulujen hinnat kuitenki laske (?) Teoria määrä pysyy ilmeisesti samana jos on jo B-kortti, mutta mikäs tuo nykyinen vähimmäis ajo-opetus määrä on?
  • ajo-opetusta vähintään 5 tuntia
B -> AB = 6h ajo-opetusta nykyisellään
 
Huomenna olisi käsittely- sekä ajokoe. Alkaa nyt jo vähän jännittämään tuota käsittelykoetta, ajokoetta ei niinkään.
 
Omaan ongelmaan tuli vähän selvyyttä kun kävin koeajamassa KTM 250f freeriden. Pidin kyllä pyörästä, mutta en ehkä ostaisi sitä ainoaksi mopoksi. Olen aiemmin ajanut trialia 300cc gas gasilla. Tuossa freeridessä oli hieman positiivisia vivahteita trial pyöristä ja varmasti sopii monelle aloittelevalle maastopyöräilijälle. Kuitenkin se jätti liian pehmeän ja laiskan tunnelman omiin ranteisiin, smotoilun voi suorilta unohtaa ja kapea takahaarukka (ehkä) rajoittaa piikkirenkaalla ajoa. Eli katse siis kisaisempiin peleihin. Totta on miten ylempänä todettiin, että 4t ja 2t huoltovälit ovat yhtä tiheitä. 2 tahdin huollon helppous kyllä kiehtoo, mutta 125cc 2t ei ehkä inspiroi ja 250cc 2t on omille makaronikäsille liikaa metsäpoluilla. Nyt täytyy vain punnita kumpi on se oma juttu, puiden väistely poluilla vai supermotoilla kikkailu päälystetiellä. Kiitos taas vinkeistä ja inspiroinnista! Onneksi näissä hinnanalenema on hyvin pientä, kunhan vain pitää kunnossa. Eli kokeilulla ei kovin korkealta putoa.
Kotarin 500:nen koeajolle.
 
Huomenna olisi käsittely- sekä ajokoe. Alkaa nyt jo vähän jännittämään tuota käsittelykoetta, ajokoetta ei niinkään.
Njoo, itse samalla fiiliksellä menin ja kömmäsin sen ajokokeen näistä kahdesta. Käsittelyssä vaan pää kylmänä, olet ne tehnyt aiemmin niin menee ne tälläkin kertaa.
 
Navi tuli istutettua ohjaamoon. Muutenkin oli sopiva keli jälleen ajella töistä kotiin.

n5O7tNXh.jpg

2I6a3mPh.jpg
 
Omaan ongelmaan tuli vähän selvyyttä kun kävin koeajamassa KTM 250f freeriden. Pidin kyllä pyörästä, mutta en ehkä ostaisi sitä ainoaksi mopoksi. Olen aiemmin ajanut trialia 300cc gas gasilla. Tuossa freeridessä oli hieman positiivisia vivahteita trial pyöristä ja varmasti sopii monelle aloittelevalle maastopyöräilijälle. Kuitenkin se jätti liian pehmeän ja laiskan tunnelman omiin ranteisiin, smotoilun voi suorilta unohtaa ja kapea takahaarukka (ehkä) rajoittaa piikkirenkaalla ajoa. Eli katse siis kisaisempiin peleihin. Totta on miten ylempänä todettiin, että 4t ja 2t huoltovälit ovat yhtä tiheitä. 2 tahdin huollon helppous kyllä kiehtoo, mutta 125cc 2t ei ehkä inspiroi ja 250cc 2t on omille makaronikäsille liikaa metsäpoluilla. Nyt täytyy vain punnita kumpi on se oma juttu, puiden väistely poluilla vai supermotoilla kikkailu päälystetiellä. Kiitos taas vinkeistä ja inspiroinnista! Onneksi näissä hinnanalenema on hyvin pientä, kunhan vain pitää kunnossa. Eli kokeilulla ei kovin korkealta putoa.
Jos 250 2t on liian suuri ja 125 liian pieni niin miten olis kompromissina esimerkiksi exc 200 :think:
 
@Mrrp

Kakspuokkiin laittaa vihreän jousen ja miedomman sytkäkartan niin ei enää tunnu liian tehokkaalta höntsäillessä. Toisaalta suoraan ostaa 300 2t, löytyy vetoja ja huoltovälit pitkät jos ajelee makkaranpaisto enskaa.

Loppujen lopuksi kaasukädellä määrätään miten kovaa haluaa ajaa puuhun. :D
 
Njoo, itse samalla fiiliksellä menin ja kömmäsin sen ajokokeen näistä kahdesta. Käsittelyssä vaan pää kylmänä, olet ne tehnyt aiemmin niin menee ne tälläkin kertaa.
30kmh väistö joutui tekemään uudestaan kun jäi ensimmäinen 28kmh vauhtiin, muuten käsittely läpi. Ja liikenteessä ei ollut mitään sen kummempaa, joten sekin hyväksyttiin. Nyt vaan pyörä kotiin ja ajelemaan :)
 
30kmh väistö joutui tekemään uudestaan kun jäi ensimmäinen 28kmh vauhtiin, muuten käsittely läpi. Ja liikenteessä ei ollut mitään sen kummempaa, joten sekin hyväksyttiin. Nyt vaan pyörä kotiin ja ajelemaan :)
:) minähän uusin käsittelyssä kahta vaille kaikki (jarrutus 50 kmh -> 0 ja se missä pysähdytään ja lähdetään liikkeelle meni ekalla) :D Vähän tötsää hipaisin 30 väistössä, 50 väistössä meni ekalla 48 km/h, hidasajossa olin kuulemma 5 cm rajan ulkopuolella (joka oli osoitettu 2:lla radan kulmissa olevilla tötsillä)
 
:) minähän uusin käsittelyssä kahta vaille kaikki (jarrutus 50 kmh -> 0 ja se missä pysähdytään ja lähdetään liikkeelle meni ekalla) :D Vähän tötsää hipaisin 30 väistössä, 50 väistössä meni ekalla 48 km/h, hidasajossa olin kuulemma 5 cm rajan ulkopuolella (joka oli osoitettu 2:lla radan kulmissa olevilla tötsillä)
Ja liikenneajosta tuli se perinteinen, mikö tuli myös autokorttia ajaessa. "muista katsoa paremmin kevyttä liikennettä". :D
 
Kannattaa kääntää sitä päätä silleen että niskat katkee, kun ei ne tunnu muuten huomaavan että kattelee ympärillensä. :D
 
Pientä pyörämatkaa tässä tekemässä, aiemmin en ole moisilla ollut, nyt vajaan kolmen viikon reissu päällä.

Ensin tuli ajettua tukholmasta malmöhön mistä mentiin laivalla travemundeen. Päivä tiukkaa ajoa, jonka jälkeen pari yötä lepoa frankfurtissa sukulaisten luona. Huomenna jatketaan alppeja kohti.
 
Tuli haettua pikkuvikainen ktm sxf 250 '11. 1500€

Kytkin ei toimi, magneeton puolelta vuotaa öljyä, ruisku vuotaa bensaa ja takaiskari vaatii huoltoa. Kuulemma seisonut yli vuoden ajamattomana. Koneesta ei kuulunut omaan korvaan ylimääräisiä ääniä, joten otin pyörän mukaan. :tup:
 
Pääsin testaamaan kaverin tulenuutta 300cc 2t, oli kyllä huikean hieno kokemus ja sopii varmasti monelle enskailijalle. Sain kuitenkin hyvän diilin 250 exc-f:stä, joten sellainen jäi haaviin. Täytyy vielä käydä pöyhimässä varastojen kätköt, että mitä kaikkea ajokamaa sitä omistaakaan. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on niskatuet yleistyneet ja sellaista ei ainakaan mulla ole. Onko näistä jotain suosituksia vai käykö vain liikkeissä testaamassa mikä sopii itselle parhaiten?

Viikonloppuna pääsee sitten kurvailemaan. Saa nähdä kuinka huonossa kunnossa sitä onkaan :D
 
Tuli haettua pikkuvikainen ktm sxf 250 '11. 1500€

Kytkin ei toimi, magneeton puolelta vuotaa öljyä, ruisku vuotaa bensaa ja takaiskari vaatii huoltoa. Kuulemma seisonut yli vuoden ajamattomana. Koneesta ei kuulunut omaan korvaan ylimääräisiä ääniä, joten otin pyörän mukaan. :tup:
Eikö tuo 1500e ole aika paljon?
 
@juusoaijala

Samanlaisen ehjän pyörän hinta liikkuu noin 2200-2600€ luokassa.

Laskeskelin että noin 130-150€ menee korjata muut paitsi kytkin. Takaiskarin huolto maksaa eniten, kun itsellä ei siihen työkaluja ole. En tiedä vielä mitä kytkimestä on menny vai onko vaan levyt jumissa, kun seisonut sen verran kauan.
 
@juusoaijala

Samanlaisen ehjän pyörän hinta liikkuu noin 2200-2600€ luokassa.

Laskeskelin että noin 130-150€ menee korjata muut paitsi kytkin. Takaiskarin huolto maksaa eniten, kun itsellä ei siihen työkaluja ole. En tiedä vielä mitä kytkimestä on menny vai onko vaan levyt jumissa, kun seisonut sen verran kauan.
noh en voi muuta kuin toivottaa onnea korjaamiseen. Toivottavasti kaikki menee hyvin, pyörästä tulee mieleinen, eikä budjetti hirveästi lähde käsistä. (:
 
Viimeisen kymmenen vuoden aikana on niskatuet yleistyneet ja sellaista ei ainakaan mulla ole. Onko näistä jotain suosituksia vai käykö vain liikkeissä testaamassa mikä sopii itselle parhaiten?
Leatt/Scott olen itse tykännyt (Scottin niskatuet ovat Leattin tekemiä). Istuvat hyvin Leattin rintapanssarin kanssa, eikä tarvitse käyttää niitä remmejä millä pysyy alhaalla. Toki jos ajo on makkaranpaistoenskaa ja pitää useimmiten, jotain takkia päällä niin sitten kannattaa sen mukaan sovitella hyvä. Takkejakin löytyy mitkä on suunniteltu niskatuen kanssa sopiviksi.

@juusoaijala

Samanlaisen ehjän pyörän hinta liikkuu noin 2200-2600€ luokassa.

Laskeskelin että noin 130-150€ menee korjata muut paitsi kytkin. Takaiskarin huolto maksaa eniten, kun itsellä ei siihen työkaluja ole. En tiedä vielä mitä kytkimestä on menny vai onko vaan levyt jumissa, kun seisonut sen verran kauan.
Enitenhän näissä 4t crossipyörissä jännittää missä kunnossa kone on. Oliko ajetuista tunneista tietoa?
Hain juuri oman crossipyörän takaiskarin huollosta ja maksoi 61€. Ei paha.
Kannattaa keulakin huoltaa ja stefat vaihtaa, jos meinaat oikein ajamaan ruveta. Todennäköisesti rupee hyvin äkkiä vuotamaan seisomisen johdosta. Crossipyörien jousituksen huoltoväli suositushan on jotain 10-20 tuntia.
 
Enitenhän näissä 4t crossipyörissä jännittää missä kunnossa kone on. Oliko ajetuista tunneista tietoa?
Hain juuri oman crossipyörän takaiskarin huollosta ja maksoi 61€. Ei paha.
Kannattaa keulakin huoltaa ja stefat vaihtaa, jos meinaat oikein ajamaan ruveta. Todennäköisesti rupee hyvin äkkiä vuotamaan seisomisen johdosta. Crossipyörien jousituksen huoltoväli suositushan on jotain 10-20 tuntia.

Pyörällä ajettu 115h tuntimittarin mukaan ja tohon on luultavasti jotain remppaa tehty, kun silikonit löytyy lohkojen välistä. Edellisen omistajan mukaan koneelle ei ole tehty mitään. Pitääpä keulakin samalla käydä viemässä huoltoon ja pyörä luultavasti menee myyntiin, koska löytyy jo enduropyörä.

Ruiskusta oli o-renkaat menny, joten laitoin tilaukseen o-renkaat, magneeton kopan tiivisteen, 4t öljyä ja öljysuodattimen.
 
Honda-perhe kasvoi taas yhdellä, oli polttavan kova kaipuu maastoon. -08 CRF250R joka olisi tarkoitus muokata enduroksi talvea varten.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä olisi vika ajotunti ensi kuun alussa ja siihen perään heti käsittely- ja ajokoe. Aiemmat ajotunnit ER6-n:llä mutta joku oli laittanut sen kyljelleen niin että vehje on pajalla. Viime ajotunnit sitten Z750:llä ja jessus että on isompi(kömpelömpi ainakin kahdeksikkoa tehdessä) verraten tohon erkkiin. Ja vittumainen kytkin(liikerata on luokkaa 2-3mm). Kahdeksikon tekeminen muuttui itselle vaikeaksi pyörän vaihdon takia, kaikki muu käsittelykokeesta menee hyvin. Onneksi on vielä tunti aikaa hieroa :lol:

On tosiaan hankittuna Yamaha FZ6-s '05 ja polte tien päälle on kova :cigar2:
 
Itsellä olisi vika ajotunti ensi kuun alussa ja siihen perään heti käsittely- ja ajokoe. Aiemmat ajotunnit ER6-n:llä mutta joku oli laittanut sen kyljelleen niin että vehje on pajalla. Viime ajotunnit sitten Z750:llä ja jessus että on isompi(kömpelömpi ainakin kahdeksikkoa tehdessä) verraten tohon erkkiin. Ja vittumainen kytkin(liikerata on luokkaa 2-3mm). Kahdeksikon tekeminen muuttui itselle vaikeaksi pyörän vaihdon takia, kaikki muu käsittelykokeesta menee hyvin. Onneksi on vielä tunti aikaa hieroa :lol:

On tosiaan hankittuna Yamaha FZ6-s '05 ja polte tien päälle on kova :cigar2:
Täytyy sanoa että oma Z800 tuntuu parkkispyörittelyssä paljon erkkiä kömpelömmältä, mutta onhan tossa jo painoeroa ja asento hieman makaavampi
 
Rupeaa pyöräkuume taas nousta kun tuli kortti päivitettyy pari viikkoa takaperin A2 > A ja samalla myytyä 696 Monsteri millä olis voinu hyvinkin ajella, mutta joku pakottava tarve oli saada myytyä se.
Seuraavaksi pyöräksi houkuttelee hyvinkin paljon toi Husqvarna Nuda, että se on vaa saatava, joku päähänpinttymä.
Koittanut myös katella Mt-09, mut omaan korvaan ei iske rivi-3 taikka rivi-4 äänet.
 
Mitäs muuten tapahtuu jos ajaa kolarin ja ei ole A-korttia, mutta pyörässä vakuutukset kondiksessa? (Ihan kaverin puolesta vaan tässä kyselen).

Tämä kaveri haluaisi kovasti ajaa 4km päässä olevalle isolle parkkipaikalle. Parkkipaikan omistaja on antanut luvan harjoitteluun.
 
Vakuutuksilla voi pyyhkiä hanuria, jos kuskilla ei ole ajo-oikeutta. Pitäs jostain vakuutusehdoistakin löytyä sellainen kohta, että ajoneuvon kuljettajalla tulee olla ajoneuvoon vaadittava ajo-oikeus, eikä saa olla päihtyneenä jne.
 
500km takana ajoa ja onhan tuo vaan mukavaa :geek: Yksi yövuoro ja sitten alkaa kesäloma, toivottavasti tulee hyvä kelejä.
 
Ei paljoo smotoille tuu käyttöä itellä niin menee myyntiin. Pitäs varmaan oikeesti hommata joku katupyörä ton enskan lisäks ku ei noita renkaita jaksa vaihdella joka pv. :D
 
Enduro-muunnos etenee, valopuolaa pitäisi seuraavaksi viritellä.
Sopiiko kysyä miksi lähteä rakentamaan crossista? Joutuu kuitenkin aika paljon (iskarit, takavanne, valo hommat, vaihteiston välitykset vähän huonot, ehkä raskaampaa vauhtipyörää yms.) tekemään.
 
Sopiiko kysyä miksi lähteä rakentamaan crossista? Joutuu kuitenkin aika paljon (iskarit, takavanne, valo hommat, vaihteiston välitykset vähän huonot, ehkä raskaampaa vauhtipyörää yms.) tekemään.
Lähtokohdan halpa hinta. CRF250X ja RX mallit ovat 4-5 tonnin hujakoilla silloin harvoin kun niitä tulee vastaan.

Valojumppa on osineen alle 300€, iskarit saa säädöillä ja öljyjen vaihdoilla sopivaksi, välitykset hiukan pidemmäksi pienemmällä takarattaalla jne.

Mihinkään päitsille tässä ei olla lähdössä palkintoja metsästämään vaan rauhallista harraste-ajoa.
 
Pyörä vaihtuu useammin kuin sukat. Onneks näitä tonninparin romuja on helppo vaihdella jos(kun) sattuu kyllästymään (terv. Neljäs pyörä tällä kaudella..). Nyt vuorossa tälläinen kawa.

Kylläpä onkin tyylikkään näköinen viritys:eek: Tätä threadia lukiessa koko ajan vaan kaduttaa enemmän, kun piti oma pärrä myydä kesän alussa...
 
Vähän lainaten:
-07 250 2t Suzuki rm, jääratapyörästä crossiksi ja sitten enskaksi muuttaen.
Iskarit säätämällä, takavanne pysyi 19" , valovermeet n.150€, toisio välitykset "sopivat", vauhtipyörän muokkauksen hinta/hyötysuhde ei ainakaan omalle kukkarolle passannut.
Värkkäämisen ilostahan näitä suurimmaksi osaksi tehdään...
Ei harraste-enskailija mm-tason pyörää tarvitse, sitten kun esim. tuolla rm:llä pyörä alkaa olla se hidastava tekijä, kuski on jo aika vetomies [emoji16].
Sopiiko kysyä miksi lähteä rakentamaan crossista? Joutuu kuitenkin aika paljon (iskarit, takavanne, valo hommat, vaihteiston välitykset vähän huonot, ehkä raskaampaa vauhtipyörää yms.) tekemään.
 
Kylläpä onkin tyylikkään näköinen viritys:eek: Tätä threadia lukiessa koko ajan vaan kaduttaa enemmän, kun piti oma pärrä myydä kesän alussa...
Joo omalla pervolla tavalla melko nätti kapistus. Tietty käytönjälkeä löytyy enempi kuin tarpeeksi, mutta kuuluu pyörän luonteeseen.
Oli viime talvena projektina samankaltainen rähinäkawa, jonka sitten myin melkein 2kk sitten pois. Jonkinlainen tunneside kerkesi muodostunaan ja hieman harmitti myynti, vaikka vaihteisto taisi olla jo elämänsä ehtoopuolella. Sen jälkeen oli pari yamahaa (bobber virago ja faitteri fzr 600) ja nyt taas venytetty kawa täytti tyhjyyden sydämmessä. :oops:

Toisaalta itseni tuntien tämäkin päätyy myyntiin jossain vaiheessa kesää. Tai paremmassa tapauksessa talvella pääsee taas rakentamaan.

Lisäystä;
Tällä hetkellä projektina(lähinnä vitsinä) on kaverilta lahjoituksena saatu pocketbike, joka ketjujen katkettua sai 10" jatkot takahaarukkaan. Kaikenlaisia moottorivaihtoehtoja on käynyt mielessä, mutta toistaiseksi mennään tuolla vajaa 50cc 2 tahdilla. Vielä tarvitsisi uuden kaasuttimen ja pidemmät ketjut. Kuva on hieman vanha, sillä takahaarukasta löytyy lisätukea.
IMG_20180608_113433.jpg
IMG_20180614_165023.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vähän lainaten:
-07 250 2t Suzuki rm, jääratapyörästä crossiksi ja sitten enskaksi muuttaen.
Iskarit säätämällä, takavanne pysyi 19" , valovermeet n.150€, toisio välitykset "sopivat", vauhtipyörän muokkauksen hinta/hyötysuhde ei ainakaan omalle kukkarolle passannut.
Värkkäämisen ilostahan näitä suurimmaksi osaksi tehdään...
Ei harraste-enskailija mm-tason pyörää tarvitse, sitten kun esim. tuolla rm:llä pyörä alkaa olla se hidastava tekijä, kuski on jo aika vetomies [emoji16].

4 vuotta nyt ajanut 2008 250 RM:llä crossia ja välillä toki vähän poluilla pyörinyt. Jos enskaksi muuttaisin niin ensimmäinen asia mitä tekisin, olisi vauhtipyörän lisäpaino. Varmasti paras investointi heti iskareiden shimmityksen kanssa.
Vähän harkinnut sitä jo crossiradallekin vetopidon lisäämiseksi, sen verran herkästi ottaa kierrokset ja vaatii kyllä kuskilta paljon, jos sillä oikeasti lujaa haluaa päästä. :D Juuri eräs SM tason kuski sanoi "tuo on kyllä vaikein pyörä ajaa".

Oma kokemus crossipyörällä/enskalla ajosta on noin 100h/4vuotta, eli ei kummonen. Kyllä sen eron vauhdissa huomaa ajaako sielä crossilla vai oikealla enskalla.

Infinityn Hondaan viitaten vähän myös ihmettelin rakennuskohteen vanhaa ikää. Noin 2k€ saisi kuitenkin jo valmiiksi rakennettuja ruisku Hondia. Ymmärrän toki oman rakentamisen ilon yms., että ei siinä. :tup:
 
Infinityn Hondaan viitaten vähän myös ihmettelin rakennuskohteen vanhaa ikää. Noin 2k€ saisi kuitenkin jo valmiiksi rakennettuja ruisku Hondia. Ymmärrän toki oman rakentamisen ilon yms., että ei siinä. :tup:

Tuollahan saisi kaksi tällaista kaasariruoskaa, 600RR syö jo ihan tarpeeksi lompakkoon lovea CRF:n rinnalla. :kahvi:

Tavallaan tuon CRF:n kaasarin ruuvaaminen ja säätäminen on jopa terapeuttista. Läppärin/puhelimen esiin kaivaminen ja karttojen lataaminen netistä ei vaadi juurikaan paneutumista.

Mutta kuten sanottua, tässä ei olla kilpailemaan lähdössä. Viimeksi vajaat 15 vuotta sitten tuli 525 KTM EXC:llä ajettua enskaa jokunen vuosi ihan tosissaan, nyt on eri kuviot.
 
'95 vuoden zxr750. Joka itseasiassa onkin jo myyty :facepalm: Ei ollut motariajoon ihan parhaimmasta päästä. Joten tilalle tuli '03 cbr600f joka onkin nimimerkin ensimmäinen ruisku vehje.
Tuo oli pervolla tapaa aika hieno! Tuo takahaarukan jatke ei varmaan hyvää tehnyt ajettavuudelle. Saako kysyä missä hintaluokassa tuollaiset liikkuu?
 
Tuo oli pervolla tapaa aika hieno! Tuo takahaarukan jatke ei varmaan hyvää tehnyt ajettavuudelle. Saako kysyä missä hintaluokassa tuollaiset liikkuu?
Olihan se tietty hieman erilainen ajettava. Se vähäinen 'notkeus' oli tiessään. U-käännökseen tarvitsi suurinpiirtein neljä kaistaa. Tää vehje lähti multa alle 1500 euron, joten ei voi kalliiksi haukkua.

Edellisessä viestissäni mainittu cbr sai tänään uudet jarrupalat sekä nopean pesun.
IMG_20180628_182538~3.jpg


Viikonloppuna jos öljyt vaihtaisi. Myös keula tarttisi uudet tiivisteet :facepalm:
 
Voi vittu.

Tänään oli käsittely- sekä ajokoe. Tätä olin siis odottanut yli kuukauden ja tiesin tämän olevan ainoa mahdollisuuteni. Noh, käsittelykoe meni laakista, eli kaikki ensimmäisellä yrittämällä läpi. Sitten ajamaan.

Tiesin, että tässä pitää vetää varman päälle, eli nopeus alhaiseksi. Tuli hylsy, ajoin kuulemma liian hiljaa. Seuraava vapaa-aika pelkälle ajokokeelle 27.7.

Ajokokeen tuloksissa mainitaan että liityin moottoritielle(80km/h) 60km/h nopeutta ja ajoin alle 60km/h. Totta on, että liityin 60km/h, mutta valetta on että ajoin mukamas hiljaisemmin. Vauhtini oli moottoritiellä 70km/h. Lisäksi ajoimme taajama-ajoa Tapiolassa missä todella paljon rakennustyömaita, eli pidin vauhtini alle 30km/h vaikka välillä olisi ollut mahdollista ajaa 40km/h.

Ei paljoa naurata, alotin kurssin siis huhtikuussa ja nyt hylsy tuli liian hitaasti ajamisen takia mikä tässä kontekstissa kuulostaa vähän jopa uskomattomalta.

Mitä teidän mielestänne kannattaisi tehdä? Jotenkin tilanne niin absurdia. Eräs vaihtoehto olisi kirjoittaa asiallinen oikaisuvaatimus trafille.
 
Ajokokeen tuloksissa mainitaan että liityin moottoritielle(80km/h) 60km/h nopeutta ja ajoin alle 60km/h. Totta on, että liityin 60km/h...

Ei nyt millään pahalla, mutta tuo vaikuttaa kyllä täysin oikealta syyltä hylätä ajokoe ja muutenkin reipas alinopeus kokoajan, jopa ajokokeessa, on typerää. Nyt seuraa omaa mutuilua, mutta johan tuollainen reippaasti hitaampaa ajaminen voidaan tulkita epävarmaksi käyttäytymiseksi yms.

Turvallisinta ajaa mittariin sen rajoituksen verran, ryhmittyä ajoissa ja oikein, sekä pyörittää päätä niin perkeleesti aina kun kääntyy.
 
Voidaan tulkita liian epävarmaksi ajamiseksi jos liittyy 60 mittarinopeudella, kun pitäisi olla 80 km/h.

Itselläkin taisi sanoa että liian hitaasti valutin risteyksiin, mutta läpi. Liikaa varmaan ennakointia :D

Kaikki muu liikenne täytyy huomioida, mutta jos ajaa muuta liikennettä hiljempaa, niin se ei näytä olevan sallittua.

Ja ripeästi saisi myös kiihdyttää, mutta yhtään ei saa mennä ylinopeuden puolelle, eli tarkkana saa olla.

Kerran myös piti ajaa kortti uudestaan autolla ja silloin ei enää mitään moitetta sanonut. Se oli siis ennen moottoripyörällä ajoa.

Edit:
Jos siis ajaa noin 60km/h mittarinopeutta, niin todellinen nopeus saattaa olla lähempänä 50km/h. Riippuu ihan siitä paljonko nopeusmittari valehtelee.
 
Viimeksi muokattu:
Ei nyt millään pahalla, mutta tuo vaikuttaa kyllä täysin oikealta syyltä hylätä ajokoe ja muutenkin reipas alinopeus kokoajan, jopa ajokokeessa, on typerää. Nyt seuraa omaa mutuilua, mutta johan tuollainen reippaasti hitaampaa ajaminen voidaan tulkita epävarmaksi käyttäytymiseksi yms.

Turvallisinta ajaa mittariin sen rajoituksen verran, ryhmittyä ajoissa ja oikein, sekä pyörittää päätä niin perkeleesti aina kun kääntyy.
No tietenkin, mutta halusin vetää täysin varman päälle ja tässä tilanteessa tottakai olisi pitänyt ajaa kovempaa, mutta hylky tulee jos menee kilometrinkin yli. Mielestäni Tapiola nykymallillaan varsin sekava onko 30km/h vai 40km/h. Vituttaa paljon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 989
Viestejä
4 518 662
Jäsenet
74 521
Uusin jäsen
Pessu90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom