- Liittynyt
- 05.01.2021
- Viestejä
- 5 715
Näkee. Omakohtainen kokemus.Ei näy, kun merkkiliikekkään ei näe
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Näkee. Omakohtainen kokemus.Ei näy, kun merkkiliikekkään ei näe
Perhana jäi tämä laittamatta.En mä nyt oikein näe miten tommonen "älkää myykö vaaraa aiheuttavaa tavaraa" tyylinen trafin seuraamusmaksu vaikuttaisi softaajiin oikein millään tavalla, vai luenko mä nyt ihan vääriä uutisia..
Tieliikenteen markkinavalvonta | Traficom
Markkinavalvonnan tarkoituksena on varmistaa, että myytävänä olevat ja maahantuodut ajoneuvot, tarvikkeet ja laitteet ovat turvallisia ihmisten terveydelle, omaisuudelle ja ympäristölle ja että ne eivät oikein asennettuna ja käytettynä aiheuta vaaraa.www.traficom.fi
Perhana jäi tämä laittamatta.
Mitä noita kahta viimeistä esimerkkiä lukee niin onhan toi taas vähän kauttarantain selitettyä mutta eikös tällä juuri näitä koiteta kieltää. Tähän asti kun ei selkeää linjaa ole ollut, eihän ne vieläkään niitä esim. katsastuksessa ala selvittelemään.Seuraamusmaksut osaksi ajoneuvojen ja niiden osien markkinavalvontaa | Traficom
Markkinavalvonnalla varmistetaan, että myytävänä olevat ja maahantuodut ajoneuvot ja ajoneuvojen osat ovat turvallisia terveydelle, omaisuudelle ja ympäristölle ja että ne eivät oikein asennettuna ja käytettyinä aiheuta vaaraa. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom voi 1.3.2021 alkaen antaa...www.traficom.fi
Kunhan tässä taas kummastelen näitä pykäliä.
Se mikä noita tulee tulevaisuudessa estämään enemmänkin on autovalmistajien suunnitelmat ecuista / systeemeistä mitkä soittelee koko ajan "kotiin" netin yli ja huutaa hoosiannaa kun ei softaversiot natsaakkaan.. Vaan kai noihinkin keinot tullaan keksimään.
Mitäs helmiä olette näistä teholisäyksistä löytäneet merkeiltä Audi, BMW, Mercedes ja Volvo?
ts. minkä mallin ostamalla saa "eniten lisää tehoa suhteessa hintaan".
Omat bongaukset BMW ja Mersu 2.0 bensakone, mutta liekkö muitakin helmiä.
Tämähän ei pelkästään ole suunnitelma, vaan tämä on nykypäivää. Ja on ollut jo kohta ainakin lähemmäs viitisen vuotta tiettyjen merkkien osalta. Nimimerkillä oma neljä vuotta vanha auto soittaa joka yö tehtaan serverille.
Onko kuinka vanha Mondeo? Itse olen miettinyt mihin viedä Mk4 163hp/340Nm Mondeo. Karala/Turbotec tarjoaa 185hp/400Nm ja toisessa päässä Lisäätehoa.fi 210hp/400Nm, joka kuulostaa melko paljolta. Muut tarjoavat sitten siltä väliltä. Onko kellään Fordin softaamisesta kokemuksia?
Mulla olisi autona myös Ford Mondeo 2011. Moottori on vaan 2.0 EcoBoost 203hv Powersift (6).Mulla oli juuri tollanen 163hp -11 mallin mondeo johon tehtiin tuo optimointi jolla saatiin noin 185hp ja 400nm vääntöä koneeseen. Enempää ei saa koneesta koska kuulemma suuttimista ei saa enempää ainetta. Mutta omasta mondeosta loppui jo menohalut ennen ohjelmointia 3300 kierroksen paikkeille mutta ohjelmoinnin jälkeen tuli selkeesti kierroksille paukkua lisää. Vääntökin nousi selkeästi muttei niin selkeästi huomaa eroa kuin aikaisemmassa tdi pd passatissa 100hv 250nm-->145hv 350nm. Kuulemma kun itselläni oli powershift vaihteisto niin vaihtotilanteissa moottori rajoitti hetkellisesti maksimivääntöä.
Itselleni ohjelmoi Nokialta SK-tuning firma. Mitään moittimista ei ole ja pitäisi viedä 2.0crdi sportage ensiviikon aikana ohjelmointiin
Mulla olisi autona myös Ford Mondeo 2011. Moottori on vaan 2.0 EcoBoost 203hv Powersift (6).
Ohjelmointi maksaisi ilmeisesti 350€. 203->270hv ja 300->410Nm.
Onkohan tuo Sedox jollekin tuttu? Huomaako eroa ja onko riskinä vaan (vaihteiston) hajoaminen? Tuo 2.0 EcoBoost on ilmeisesti vähän harvinaisempi kuin dieselit. Paljonko muuten teidän autoilla oli ajettu? Omalla on jo 290+ tkm, että kannattaakohan vaan säästellä ja antaa olla vakiona? Tuosta 2.0 EcoBoostista on myös 240hv versio ja ero on tehty softalla.
2.0 turbo moottorin kanssa oleva Powershift kestäisi ilmeisesti 450Nm vääntöä. Ohjelmoituna nousisi 300->410Nm.Itse en ainakaan henkilökohtaisesti lähtisi softaamaan Powershiftiä. Sen verran paljon noiden eri vioista on lukenut. Ford-tietäjät varmaan kertoo enemmän.
Powersift laatikkoon ei taida olla ohjelmaa.Ohjelmaa sisään laatikkoonkin, jos löytyy.
Dynon puutteesta en vielä jättäisi tuota "street tune"a kokonaan pois laskuista. Ihan normaali toimenpide varsinkin nelivetoautoissa, koska nuo nelivetopenkit on aika kalliita ja melko harvassa. Tuosta Celtic tuningista ei muuten ole omakohtaista kokemusta, mutta ilmeisesti aika bulkkisoftaa laittaa sisään, niin toisaalta se dynolapun arvo on melkein nolla tuossa.Soittelin pariin "viripajaan" Mini Cooper Sn tienoilta, aika erinäkösiä vastauksia kertoivat. Celtic tuning kertoi tekevänsä "street tunen" ilman dynoa, kuulemma sitä ei tarvita säätämiseen, vaan onnistuu kadulla.
Eikös tuo ole aika huono homma, sehän tarkoittaa sitä että vaiheisto luistaa.Sehän tuossa hybridissä hauskaa onkin AWD- tai performance- asetuksilla, että matka-ajossa tasakaasulla ja suurin vaihde silmässä ylös mäkeen ei vaihda pienempää silmään, vaan hakee enemmän vääntöä sähkömoottorista. Vaihde pysyy silmässä, mutta kierrosluku nousee.
Nykyautojen diagnostiikasta saadaan kuitenkin syöttömäärät, ahtopainetiedot, pakolämpötilat ym. esille, niin tuo sama säätö voidaan tehdä aivan hyvin "kadulla" siten, että laitetaan se perusvirisofta sisään. Sitten mennään kadulle ja logitetaan em. arvoja, että kaikki vastaa sitä mitä softaan on syötetty. Kadulla voidaan myös tehdä kiihdytyksiä matalilta kierroksilta väännöllä, jolla varmistetaan että kytkin ei luista.
Jos kytkin ei luista ja em. arvot näyttää hyvältä voidaan ahtopainetta ja syöttöä vielä vähän nostaa, jos taas kytkin luistaa, niin syöttöä vähennetään kunnes kytkin ei taas luista.
Eikös Turbotec ole entinen Karala ja käsittääkseni hyvässä maineessa.Heitän kysymyksen ilmoille niille ketkä ovat ajan hermoilla softauksen kanssa, että onko tampereen+lähialueella joku firma mitä ei kannata käyttää softaukseen? Tuota turboteciä nyt tässä katsellut, jos sinne vaikka kulkineen veisi, kun ei näistä juurikaan tietoa ole. Pientä piristystä uuteen menopeliin kaipaillaan. VAG;ilainen kulkinen kyseessä.
Ok, tänks. Pistin kyselyä sinne, että koska autoa saa mahdollisesti viedä operaatioon.Eikös Turbotec ole entinen Karala ja käsittääkseni hyvässä maineessa.
Erikoismoottorin softaa kannattaa tiedustella.Heitän kysymyksen ilmoille niille ketkä ovat ajan hermoilla softauksen kanssa, että onko tampereen+lähialueella joku firma mitä ei kannata käyttää softaukseen? Tuota turboteciä nyt tässä katsellut, jos sinne vaikka kulkineen veisi, kun ei näistä juurikaan tietoa ole. Pientä piristystä uuteen menopeliin kaipaillaan. VAG;ilainen kulkinen kyseessä.
Jes, täytyy katsoa tuokin kortti.Erikoismoottorin softaa kannattaa tiedustella.
Joo, useampi tunti sellaisille autoille, jotka on softaajalle ennestään tuttuja ja ei ole mitään erityisvaatimuksia esittää. Puolisen päivää meni oman Bemarin lastuttamisessa + dynotestissä.Kauanko näihin moottorinohjelmointeihin pitää varata aikaa? Meneekö esimerkiksi useampi tunti?
Kauanko näihin moottorinohjelmointeihin pitää varata aikaa? Meneekö esimerkiksi useampi tunti?
Oisko jollain tietävämmällä tähän jotain faktaa taustalle? Itse olen ollut siinä käsityksessä, että kaikista ECUista ei saa ROMia luettua OBD-portin kautta, vaan vaatii ECUn irroittamisen. Ja ECUn fyysisen irroittamisen tarve liittyy juuri tuohon rajoitukseen.Mulla meni vähä alle 2h omassa, kun otettiin MB OM642 ecu pöydälle ja sen porteista luettiin ohjelma ja muokattiin sitten. Kuulemma tulee niin parempi kuin suoraan odb portista.
Oisko jollain tietävämmällä tähän jotain faktaa taustalle? Itse olen ollut siinä käsityksessä, että kaikista ECUista ei saa ROMia luettua OBD-portin kautta, vaan vaatii ECUn irroittamisen. Ja ECUn fyysisen irroittamisen tarve liittyy juuri tuohon rajoitukseen.
Jos taas ECU irroittamalla tulee "parempi", niin mitä sinne jää vielä, mitä ei OBD portin kautta saa ulos?
En minä sillä, etteikö olisi ollut asiantunteva ja laadukas paja kyseessä. Tottahan toki varmasti suurin osa on noita ketkä ei edes ECUa ota pöydälle vaan kokeilee OBD portin kautta ja jos ei onnistu, niin sanotaan No can do.Joo, kaikkia ecuja ei tietääkseni vielä voi lukea odb kautta, mutta yleistyvät ja kehittyvät pikkuhiljaa itse luku/koodaus laitteet.
Ja kyllä mulle ainakin tuli koko ohjelmoinnista laadukas kuva, kun tehtiin suoraan ecun pinneistä, eikä vaan pika pikaa odb portista
Lyhyesti: Näkee jos tietää mitä arvoja seurata.Onkos tässä väittämässä perää vai pelkkää pelottelua?Kyselin omaani dieseliin softapäivitystä niin varoiteltiin tälläsellä viestillä.Näkeekö obd kautta jos pönttö tyhjennetty ja egr tulpattu?
"Kannattaa huomioida että katsastuskäytäntö on muuttumassa lähiaikoina.
Jatkossa konttorilla pystytään OBD-testillä näkemään DPFn toimintaa
jolloin ongelmia saattaa olla tiedossa jos tämä on tyhjennetty"
Ok. Katsooko ne katsastuksessa jo noita?Lyhyesti: Näkee jos tietää mitä arvoja seurata.
Ei tietääkseni vielä.Ok. Katsooko ne katsastuksessa jo noita?
Onko kenelläkään kokemusta phev lastuttamisesta?
Eiköhän tuo kannata käydä esim. tuon edellä mainitun turbotecin sivuilta katsomassa mitä ne siihen minin countrymaniin lupaavat.Itsellä mini countryman. Miten paljon tuli tehoa/vääntöä lisää?
Ei tietääkseni vielä.
Se vaatisi käytännössä auton valmistajilta ohjeet että mitä anturiarvoja pitäisi seurata ja millaisessa kuormitustilanteessa.
EGR Softamodit etenkin näkee helposti ja sitä on vaikea feikata.
Kiitos vinkistä. Olen muutamia kattellut, muttei ole ollut listoilla tuota hybridiä.Eiköhän tuo kannata käydä esim. tuon edellä mainitun turbotecin sivuilta katsomassa mitä ne siihen minin countrymaniin lupaavat.
Kiitos vinkistä. Olen muutamia kattellut, muttei ole ollut listoilla tuota hybridiä.
224hp/358nm -> 270hv/450nm kelpais kyl.
Oletteko muutoskatsastaneet lastutettuja?
Toki eikö tätä oo luvattu jo viimeset 8 vuotta ainakin "ihan just tulevaksi"..
Tosin joskushan se varmaan tulee ja/tai joku muu systeemi lastuttamisia/softauksia/jne estämään mutta milloin on täysin eri kysymys.
Moikka, Suunnittelen tässä oman vm. 2015 Skoda Fabian ohjelmoimista vähän puhdikkaammaksi. Tarvisin päätöksen tueksi asiasta enemmän tietävien mielipidettä sekä perusteltuja kommentteja asiaan.
Eli 1.2 TSI kyseessä, rullattu vasta vajaa 50k. 90hv/160nm. Hihnakone, hihna vaihdettu tänä vuonna huolto-ohjelman mukaisesti. En käytä merkkihuoltoa yleensä. Ajan olen varannut lisaatehoa.fi -nimiseltä firmalta Jämsästä. Custom-softaa tai sen tyyppistä lupailivat autoon, saaden lopullisiksi lukemiksi 130hv ja 220nm. Kovasti lupailivat homman menevän auton kestävyys edellä. Hintaa 390€. Otin mukaan myös start/stopin poiskytkennän kun sille ei ole mitään tarvetta.
Mitä mieltä olette tästä? Olisi kiva kuulla myös perusteluita. Kyllähän tuolla 90 hevosella on pärjännyt, mutta lisäteho ei tosiaankaan olisi pahitteeksi. Millainen tuo lisaatehoa.fi -ohjelmointi on, löytyykö kokemuksia? Kestääkö 1.2 TSI tuollaisia lukemia? Onko ohjelmoinnissa järkeä ajatellen tulevia katsastuksia, huoltoja tai auton jälleenmyyntiä? Miten on muutoskatsastuksen laita, paljonko maksaisi ja onko pakollista (lue: järkevää)? Ja huomataanko tällaiset muutokset määräaikaiskatsastuksessa nyt tai lähitulevaisuudessa? Hirveästi kysymyksiä, toivottavasti joku jaksaa näihin vastata Minulla ei mitään kokemusta aiheesta ja kovasti mietityttää.
- lisaatehoa.fi:
Ajoneuvon moottoriohjelman muutos, eli auton ohjelmointi on laillinen toimenpide, mutta lain mukaan ajoneuvo on tämän jälkeen muutoskatsastettava tieliikennekelpoiseksi.
Muutoskatsastus on asiakkaan vastuulla.
Juu kysytty on jo aiemmin, mutta eivät ole vastanneet Odotellaan...Kysyppä, mitenkä tuo muutoskatsastus onnistuu heidän ohjelmaa käyttäen.