Moottorin ohjelmointi

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 749
En mä nyt oikein näe miten tommonen "älkää myykö vaaraa aiheuttavaa tavaraa" tyylinen trafin seuraamusmaksu vaikuttaisi softaajiin oikein millään tavalla, vai luenko mä nyt ihan vääriä uutisia..

 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
165
En mä nyt oikein näe miten tommonen "älkää myykö vaaraa aiheuttavaa tavaraa" tyylinen trafin seuraamusmaksu vaikuttaisi softaajiin oikein millään tavalla, vai luenko mä nyt ihan vääriä uutisia..

Perhana jäi tämä laittamatta.
Mitä noita kahta viimeistä esimerkkiä lukee niin onhan toi taas vähän kauttarantain selitettyä mutta eikös tällä juuri näitä koiteta kieltää. Tähän asti kun ei selkeää linjaa ole ollut, eihän ne vieläkään niitä esim. katsastuksessa ala selvittelemään.

Kunhan tässä taas kummastelen näitä pykäliä.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 749
Perhana jäi tämä laittamatta.
Mitä noita kahta viimeistä esimerkkiä lukee niin onhan toi taas vähän kauttarantain selitettyä mutta eikös tällä juuri näitä koiteta kieltää. Tähän asti kun ei selkeää linjaa ole ollut, eihän ne vieläkään niitä esim. katsastuksessa ala selvittelemään.

Kunhan tässä taas kummastelen näitä pykäliä.
Hmm no periaatteessa ehkä joo. Varmaan tommonen tulisi kyseeseen jos joku mainostaa tai menee sanomaan silleen tyhmästi että "tämä on sitten laillista ja leimasedälle tälläisenään kelpaavaa". Ja eihän kukaan täysälyinen softaaja niin mene sanomaan.

Leimalla noita setvitään jos jostain syystä leimasetä asiaa haluaa epäillä tai jostain sen huomaa. Perussoftauksen ollessa kyseessä käytännössä sitä ei leimasetä mistään kykene huomaamaan. Dpf fyysiset poistot vois enemmänkin olla sitten tuon pykälän mukaista hommaa. Eihän oikein kukaan voi sitä softaajaa velvoittaa asiakastaan muutoskatsastuksellekkaan raahaamaan..

Se mikä noita tulee tulevaisuudessa estämään enemmänkin on autovalmistajien suunnitelmat ecuista / systeemeistä mitkä soittelee koko ajan "kotiin" netin yli ja huutaa hoosiannaa kun ei softaversiot natsaakkaan.. Vaan kai noihinkin keinot tullaan keksimään.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Se mikä noita tulee tulevaisuudessa estämään enemmänkin on autovalmistajien suunnitelmat ecuista / systeemeistä mitkä soittelee koko ajan "kotiin" netin yli ja huutaa hoosiannaa kun ei softaversiot natsaakkaan.. Vaan kai noihinkin keinot tullaan keksimään.
Tämähän ei pelkästään ole suunnitelma, vaan tämä on nykypäivää. Ja on ollut jo kohta ainakin lähemmäs viitisen vuotta tiettyjen merkkien osalta. Nimimerkillä oma neljä vuotta vanha auto soittaa joka yö tehtaan serverille.
 
Liittynyt
15.02.2019
Viestejä
277
Mitäs helmiä olette näistä teholisäyksistä löytäneet merkeiltä Audi, BMW, Mercedes ja Volvo?
ts. minkä mallin ostamalla saa "eniten lisää tehoa suhteessa hintaan".
Omat bongaukset BMW ja Mersu 2.0 bensakone, mutta liekkö muitakin helmiä.
Mersun diesel-puolelta om651 180cdi:stä irtoaa ilmeisesti nykään melkein tuplat (vakio 120hp/300nm). Om654 (2l diesel) ilmeisesti n. 300hp. Jälkimmäisestä en ole täysin varma, potentiaalia käsittääkseni on paljon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Onko kuinka vanha Mondeo? Itse olen miettinyt mihin viedä Mk4 163hp/340Nm Mondeo. Karala/Turbotec tarjoaa 185hp/400Nm ja toisessa päässä Lisäätehoa.fi 210hp/400Nm, joka kuulostaa melko paljolta. Muut tarjoavat sitten siltä väliltä. Onko kellään Fordin softaamisesta kokemuksia?
Mulla oli juuri tollanen 163hp -11 mallin mondeo johon tehtiin tuo optimointi jolla saatiin noin 185hp ja 400nm vääntöä koneeseen. Enempää ei saa koneesta koska kuulemma suuttimista ei saa enempää ainetta. Mutta omasta mondeosta loppui jo menohalut ennen ohjelmointia 3300 kierroksen paikkeille mutta ohjelmoinnin jälkeen tuli selkeesti kierroksille paukkua lisää. Vääntökin nousi selkeästi muttei niin selkeästi huomaa eroa kuin aikaisemmassa tdi pd passatissa 100hv 250nm-->145hv 350nm. Kuulemma kun itselläni oli powershift vaihteisto niin vaihtotilanteissa moottori rajoitti hetkellisesti maksimivääntöä.
Itselleni ohjelmoi Nokialta SK-tuning firma. Mitään moittimista ei ole ja pitäisi viedä 2.0crdi sportage ensiviikon aikana ohjelmointiin
Mulla olisi autona myös Ford Mondeo 2011. Moottori on vaan 2.0 EcoBoost 203hv Powersift (6).

Ohjelmointi maksaisi ilmeisesti 350€. 203->270hv ja 300->410Nm.

Onkohan tuo Sedox jollekin tuttu? Huomaako eroa ja onko riskinä vaan (vaihteiston) hajoaminen? Tuo 2.0 EcoBoost on ilmeisesti vähän harvinaisempi kuin dieselit. Paljonko muuten teidän autoilla oli ajettu? Omalla on jo 290+ tkm, että kannattaakohan vaan säästellä ja antaa olla vakiona? Tuosta 2.0 EcoBoostista on myös 240hv versio ja ero on tehty softalla.

Screenshot_2021-04-23-16-29-36-77_0311c9f6806a66343c45622522faa000.jpg
Screenshot_2021-04-23-16-30-28-92_0311c9f6806a66343c45622522faa000.jpg

Edit:
Tuossa Volvo 2.0T (sama moottori), mutta manuaali.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Mulla olisi autona myös Ford Mondeo 2011. Moottori on vaan 2.0 EcoBoost 203hv Powersift (6).

Ohjelmointi maksaisi ilmeisesti 350€. 203->270hv ja 300->410Nm.

Onkohan tuo Sedox jollekin tuttu? Huomaako eroa ja onko riskinä vaan (vaihteiston) hajoaminen? Tuo 2.0 EcoBoost on ilmeisesti vähän harvinaisempi kuin dieselit. Paljonko muuten teidän autoilla oli ajettu? Omalla on jo 290+ tkm, että kannattaakohan vaan säästellä ja antaa olla vakiona? Tuosta 2.0 EcoBoostista on myös 240hv versio ja ero on tehty softalla.
Itse en ainakaan henkilökohtaisesti lähtisi softaamaan Powershiftiä. Sen verran paljon noiden eri vioista on lukenut. Ford-tietäjät varmaan kertoo enemmän.
 
Liittynyt
10.06.2017
Viestejä
221
13.sta vuosi Rica softatuilla Volvoilla menossa. Reikiä toistaiseksi nolla, kilsoja... ainakin vikaan tuli 150tkm softattua kilsaa.. ja tunnustan, kyllä noita on myös käytetty. Uusin kauhumäärällä vaihteita ei tuo samaa fiilistä kuin vanhemmat väännöillään.. Heti kun pääsee väännättämään, niin uutta vaihdetta on jo "putkessa"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Itse en ainakaan henkilökohtaisesti lähtisi softaamaan Powershiftiä. Sen verran paljon noiden eri vioista on lukenut. Ford-tietäjät varmaan kertoo enemmän.
2.0 turbo moottorin kanssa oleva Powershift kestäisi ilmeisesti 450Nm vääntöä. Ohjelmoituna nousisi 300->410Nm.

Getrag 6DCT450-vaihteistoa (6-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto, märät kytkimet):

"Sama laatikko löytyy ymmärtääkseni ainakin seuraavista autoista: Citroën C-crosser, Dodge Journey, Ford Focus/Mondeo/S-Max/Galaxy, Mitsubishi Outlander, Peugeot 4007, Volvo S40/V50. Mielenkiintoista on, että lähes kaikilla merkeillä tuon saa vain dieselmoottorin pariksi, ainoa poikkeus taitaa olla Fordin kaksilitrainen bensaturbo. Voi olla, että johtuu siitä, että 450 Nm väännönkesto tekee vaihteistosta turhan järeän pienempien bensojen pariksi."

Eli periaatteessa ohjelmointi kyllä kävisi, mutta ei siinä taida olla järkeä. Vanha auto, niin ei vaihteisto enää välttämättä kestäkään.
 

minapamina

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 140
Soittelin pariin "viripajaan" Mini Cooper Sn tienoilta, aika erinäkösiä vastauksia kertoivat. Celtic tuning kertoi tekevänsä "street tunen" ilman dynoa, kuulemma sitä ei tarvita säätämiseen, vaan onnistuu kadulla. Chip Tuning Riihimäellä taas tuntui jopa ymmärtävän jotain autoista, ja siitä mitä autolle kannattaa tehdä ennen ECUn säätämistä. Myös teholupaukset noissa oli aika laidasta laitaan. Onko kellään kokemuksia esim. tuosta chip-tuning.fistä, puhelimessa vaikutti ihan hyvältä, mutta oli myös joukon kallein 850e(?) dynolappuineen ennen/jälkeen. Muisti myös kehua jotain äskettäin viritettyä 911:ä. Välissä oli myös pari muuta pajaa, jotka kertoivat käyttävänsä ihan dynoa, mutta ei kuitenkaan ihan kuullostanut ihan yhtä ammattitaitoiselta puhelimessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Torstaina pitäisi tulla kokemuksia Sedox ohjelmoinnista. Mondeo EcoBoost 2.0 203/300. Ohjelmoituna noin 270/415.

Quantum olisi ollut normaalisti sama hinta, mutta 203hv ja 240hv moottorille luvattu jostain syystä eri teho. Vaikka moottorit pitäisi olla täysin samat. Vasta tuolle 240hv versiolle on sama teho kuin Sedox. 203 mallille "vain" 245hv 400Nm.

Soittelin tuolle yhdelle, jolla sama auto mutta uudempi ja kalliimpi (25 000€), niin kertoi tuon EcoBoostin olevan aika laiska matalilla kierroksilla. Ohjelmoinnin jälkeen siis ainakin vääntö parani. Oli käyttänyt autoa ohjelmoinnissa jotain 1.5 vuotta sitten. Toivottavasti tuo väänto ei kasvaisi ihan liiallisuuksiin, että auto ei ainakaan heti rikkoontuisi.
 
Liittynyt
10.06.2017
Viestejä
221
Vakionkin saa väärällä käytöllä rikki.. Tosin, tunnustetaan; itse olen ottanut (Volvoissa) ilon irti väännöstä.. Niinkin tehokkaasti, että joskus työmatka-ajossa sulatteli puolikkaan kesäkauden aikana yhdet renkaat, se vain lähti pikkukierroksilla jostain sweetspotista niin hienosti ylämäkeen olevaa ramppia.. Täysin repimättä tai sutimatta - mutta käsittely näkyi ehken vetarien nivelissä, jotka todennäköisesti oli kuluneemmat kuin vastaavissa ja rengaskuluissa..
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 190
Soittelin pariin "viripajaan" Mini Cooper Sn tienoilta, aika erinäkösiä vastauksia kertoivat. Celtic tuning kertoi tekevänsä "street tunen" ilman dynoa, kuulemma sitä ei tarvita säätämiseen, vaan onnistuu kadulla.
Dynon puutteesta en vielä jättäisi tuota "street tune"a kokonaan pois laskuista. Ihan normaali toimenpide varsinkin nelivetoautoissa, koska nuo nelivetopenkit on aika kalliita ja melko harvassa. Tuosta Celtic tuningista ei muuten ole omakohtaista kokemusta, mutta ilmeisesti aika bulkkisoftaa laittaa sisään, niin toisaalta se dynolapun arvo on melkein nolla tuossa.

Nykyautojen diagnostiikasta saadaan kuitenkin syöttömäärät, ahtopainetiedot, pakolämpötilat ym. esille, niin tuo sama säätö voidaan tehdä aivan hyvin "kadulla" siten, että laitetaan se perusvirisofta sisään. Sitten mennään kadulle ja logitetaan em. arvoja, että kaikki vastaa sitä mitä softaan on syötetty. Kadulla voidaan myös tehdä kiihdytyksiä matalilta kierroksilta väännöllä, jolla varmistetaan että kytkin ei luista.

Jos kytkin ei luista ja em. arvot näyttää hyvältä voidaan ahtopainetta ja syöttöä vielä vähän nostaa, jos taas kytkin luistaa, niin syöttöä vähennetään kunnes kytkin ei taas luista.

Ainut mitä et saa on se dynamometripaperi ennen ja jälkeen ohjelmoinnin, jota on sitten kiva Esson baarissa kahvikupin ääressä esitellä. Onko se lappu sitten 250e arvoinen? Minusta ei, koska noiden dynojen erotkin saattaa olla jopa 10%, joten ei se sinällään todellista pyöriltä irtoavaa tehoa näytä vaan sen eron ohjelmoimattoman ja ohjelmoidun välillä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 178
Sehän tuossa hybridissä hauskaa onkin AWD- tai performance- asetuksilla, että matka-ajossa tasakaasulla ja suurin vaihde silmässä ylös mäkeen ei vaihda pienempää silmään, vaan hakee enemmän vääntöä sähkömoottorista. Vaihde pysyy silmässä, mutta kierrosluku nousee.
Eikös tuo ole aika huono homma, sehän tarkoittaa sitä että vaiheisto luistaa.

Useinhan nuo aisinin 6v askit laskevat kierroksia kun tullaan mäkeen, kun se lukitsee turbiinilukon täysin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
592
Nykyautojen diagnostiikasta saadaan kuitenkin syöttömäärät, ahtopainetiedot, pakolämpötilat ym. esille, niin tuo sama säätö voidaan tehdä aivan hyvin "kadulla" siten, että laitetaan se perusvirisofta sisään. Sitten mennään kadulle ja logitetaan em. arvoja, että kaikki vastaa sitä mitä softaan on syötetty. Kadulla voidaan myös tehdä kiihdytyksiä matalilta kierroksilta väännöllä, jolla varmistetaan että kytkin ei luista.

Jos kytkin ei luista ja em. arvot näyttää hyvältä voidaan ahtopainetta ja syöttöä vielä vähän nostaa, jos taas kytkin luistaa, niin syöttöä vähennetään kunnes kytkin ei taas luista.
Tuota noin, tämä on aika hämmentävä toimintamalli.

Omakohtaista kokemusta on parista ~450 Nm vääntävästä manuaalivaihteisesta autosta, joista molemmissa WOT -vedoissa lipsahtava kytkin (240 mm Sachs originaali) oli sitten kyllä ns. moro.
Eli jos kytkin pääsee luistamaan kytkinpoljinpoljin ylhäällä, niin omien autojen perusteella on vääntö rajattava abaut puoleen, että kytkin pitää vielä kaikissa olosuhteissa.

Edit: Näissä on vielä aika erilaiset vääntökäyrät, toinen etanolilla ja toinen bensalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
610
Olisiko jollakin bdm lukijaa jolla voisi volvo v50 lukasta tiedostoksi jos tuon purkin avattuna? Motorola S12 ilmeisesti

En itse jaksaisi ostaa vehjettä kun kerran vain tarvitsisi vdash varten niin saa pin koodin purettua.

Eteläsuomi ja lähialueet :)

Edit: tai jos nyt joku tietää halvan lukijan niin voi ehdottaa.
edit2: Jaaa.. Otetaas komento takas.. Taidettu vdash pilata kohtuuttomilla vuosimaksuilla että voi käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 453
Heitän kysymyksen ilmoille niille ketkä ovat ajan hermoilla softauksen kanssa, että onko tampereen+lähialueella joku firma mitä ei kannata käyttää softaukseen? Tuota turboteciä nyt tässä katsellut, jos sinne vaikka kulkineen veisi, kun ei näistä juurikaan tietoa ole. Pientä piristystä uuteen menopeliin kaipaillaan. VAG;ilainen kulkinen kyseessä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 360
Heitän kysymyksen ilmoille niille ketkä ovat ajan hermoilla softauksen kanssa, että onko tampereen+lähialueella joku firma mitä ei kannata käyttää softaukseen? Tuota turboteciä nyt tässä katsellut, jos sinne vaikka kulkineen veisi, kun ei näistä juurikaan tietoa ole. Pientä piristystä uuteen menopeliin kaipaillaan. VAG;ilainen kulkinen kyseessä.
Eikös Turbotec ole entinen Karala ja käsittääkseni hyvässä maineessa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
587
Heitän kysymyksen ilmoille niille ketkä ovat ajan hermoilla softauksen kanssa, että onko tampereen+lähialueella joku firma mitä ei kannata käyttää softaukseen? Tuota turboteciä nyt tässä katsellut, jos sinne vaikka kulkineen veisi, kun ei näistä juurikaan tietoa ole. Pientä piristystä uuteen menopeliin kaipaillaan. VAG;ilainen kulkinen kyseessä.
Erikoismoottorin softaa kannattaa tiedustella.
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 358
Kauanko näihin moottorinohjelmointeihin pitää varata aikaa? Meneekö esimerkiksi useampi tunti?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 518
30min jos menee ihan obd kautta kuten Bemarissa.
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 290
Kauanko näihin moottorinohjelmointeihin pitää varata aikaa? Meneekö esimerkiksi useampi tunti?
Joo, useampi tunti sellaisille autoille, jotka on softaajalle ennestään tuttuja ja ei ole mitään erityisvaatimuksia esittää. Puolisen päivää meni oman Bemarin lastuttamisessa + dynotestissä.
Toki jos vedetään vain softa sisään OBD-portin kautta ilman sen kummempia testejä tai konffiksia, niin puhutaan minuuteista.
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 420
Kauanko näihin moottorinohjelmointeihin pitää varata aikaa? Meneekö esimerkiksi useampi tunti?
Riippuu autosta, jos menee vain obd kautta niin alle tunti.
Mulla meni vähä alle 2h omassa, kun otettiin MB OM642 ecu pöydälle ja sen porteista luettiin ohjelma ja muokattiin sitten. Kuulemma tulee niin parempi kuin suoraan odb portista.
Ammattilais ohjelmoija osaa varmasti kertoa kyseisen autoon tarvittavan ajan.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 190
Mulla meni vähä alle 2h omassa, kun otettiin MB OM642 ecu pöydälle ja sen porteista luettiin ohjelma ja muokattiin sitten. Kuulemma tulee niin parempi kuin suoraan odb portista.
Oisko jollain tietävämmällä tähän jotain faktaa taustalle? Itse olen ollut siinä käsityksessä, että kaikista ECUista ei saa ROMia luettua OBD-portin kautta, vaan vaatii ECUn irroittamisen. Ja ECUn fyysisen irroittamisen tarve liittyy juuri tuohon rajoitukseen.

Jos taas ECU irroittamalla tulee "parempi", niin mitä sinne jää vielä, mitä ei OBD portin kautta saa ulos?
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 420
Oisko jollain tietävämmällä tähän jotain faktaa taustalle? Itse olen ollut siinä käsityksessä, että kaikista ECUista ei saa ROMia luettua OBD-portin kautta, vaan vaatii ECUn irroittamisen. Ja ECUn fyysisen irroittamisen tarve liittyy juuri tuohon rajoitukseen.

Jos taas ECU irroittamalla tulee "parempi", niin mitä sinne jää vielä, mitä ei OBD portin kautta saa ulos?
Noh tuota om642 ecua ohjelmoitiin aiemmin niin että ecu pöydälle, porattiin tietystä kohtaa piirilevy näkyviin ja siihen pinnit kiinni.
Onhan siinä toki kaapelia ja bittiä välissä jos vertaa suoraan ecun pinneistä/ odb-portin kautta, suoraan ecuun on todnäk kaikista varmin, kun kaikki ylimääräinen jää pois välistä.
Joo, kaikkia ecuja ei tietääkseni vielä voi lukea odb kautta, mutta yleistyvät ja kehittyvät pikkuhiljaa itse luku/koodaus laitteet.
Ja kyllä mulle ainakin tuli koko ohjelmoinnista laadukas kuva, kun tehtiin suoraan ecun pinneistä, eikä vaan pika pikaa odb portista :)
 
Liittynyt
17.09.2017
Viestejä
469
Volvolla ainakin tietyissä vuosimalleissa OBD:n kautta karttojen vaihto vaatii PIN-koodin murtamisen. Suojaus on kuitenkin sen verran heppoinen, että löytyy kun jättää läppärin jauhamaan yön yli auto akkulaturissa. VDash ohjelmalla volvo -foorumilla on moni tehnyt tuota. Käsittääkseni osittain Volvon VIDA:sta urkittu osa toiminnallisuutta pohjalle ja sen päälle kehittäneet omat kolmannen osapuolen toiminnot kuten tuon ohjelman lataamisen.

Noihin PIN-koodillisiinkin kuitenkin kartan muokkaus onnistuu ilman koodien odottelua ottamalla ECU irti ja muokkaamalla Boschin ECU:iden ohjelmointiin tehdyllä ohjelmointityökalulla joka maksaa muutaman tonnin.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 190
Joo, kaikkia ecuja ei tietääkseni vielä voi lukea odb kautta, mutta yleistyvät ja kehittyvät pikkuhiljaa itse luku/koodaus laitteet.
Ja kyllä mulle ainakin tuli koko ohjelmoinnista laadukas kuva, kun tehtiin suoraan ecun pinneistä, eikä vaan pika pikaa odb portista :)
En minä sillä, etteikö olisi ollut asiantunteva ja laadukas paja kyseessä. Tottahan toki varmasti suurin osa on noita ketkä ei edes ECUa ota pöydälle vaan kokeilee OBD portin kautta ja jos ei onnistu, niin sanotaan No can do.

Sen mitä oon itse noita seurannut, niin jossain vaiheessa tuli mahdolliseksi OBD portista luku/kirjoitus ja myöhemmissä malleissa taas sitten estetty (tai ainakin yritetty) ja ECU joudutaan ottamaan pöydälle.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
166
Onkos tässä väittämässä perää vai pelkkää pelottelua?Kyselin omaani dieseliin softapäivitystä niin varoiteltiin tälläsellä viestillä.Näkeekö obd kautta jos pönttö tyhjennetty ja egr tulpattu?
"Kannattaa huomioida että katsastuskäytäntö on muuttumassa lähiaikoina.
Jatkossa konttorilla pystytään OBD-testillä näkemään DPFn toimintaa
jolloin ongelmia saattaa olla tiedossa jos tämä on tyhjennetty"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 827
Onkos tässä väittämässä perää vai pelkkää pelottelua?Kyselin omaani dieseliin softapäivitystä niin varoiteltiin tälläsellä viestillä.Näkeekö obd kautta jos pönttö tyhjennetty ja egr tulpattu?
"Kannattaa huomioida että katsastuskäytäntö on muuttumassa lähiaikoina.
Jatkossa konttorilla pystytään OBD-testillä näkemään DPFn toimintaa
jolloin ongelmia saattaa olla tiedossa jos tämä on tyhjennetty"
Lyhyesti: Näkee jos tietää mitä arvoja seurata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 827
Ok. Katsooko ne katsastuksessa jo noita?
Ei tietääkseni vielä.

Se vaatisi käytännössä auton valmistajilta ohjeet että mitä anturiarvoja pitäisi seurata ja millaisessa kuormitustilanteessa.

EGR Softamodit etenkin näkee helposti ja sitä on vaikea feikata.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 749
Ei tietääkseni vielä.

Se vaatisi käytännössä auton valmistajilta ohjeet että mitä anturiarvoja pitäisi seurata ja millaisessa kuormitustilanteessa.

EGR Softamodit etenkin näkee helposti ja sitä on vaikea feikata.
Toki eikö tätä oo luvattu jo viimeset 8 vuotta ainakin "ihan just tulevaksi"..

Tosin joskushan se varmaan tulee ja/tai joku muu systeemi lastuttamisia/softauksia/jne estämään mutta milloin on täysin eri kysymys.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
810
Eiköhän tuo kannata käydä esim. tuon edellä mainitun turbotecin sivuilta katsomassa mitä ne siihen minin countrymaniin lupaavat.
Kiitos vinkistä. Olen muutamia kattellut, muttei ole ollut listoilla tuota hybridiä.

224hp/358nm -> 270hv/450nm kelpais kyl.

Oletteko muutoskatsastaneet lastutettuja?
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 420
Kiitos vinkistä. Olen muutamia kattellut, muttei ole ollut listoilla tuota hybridiä.

224hp/358nm -> 270hv/450nm kelpais kyl.

Oletteko muutoskatsastaneet lastutettuja?
Ei ole tullut muutoskatsastettua, kun ei katsuri mitään eroa huomaa onko jotain softattu vai ei.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 454
Toki eikö tätä oo luvattu jo viimeset 8 vuotta ainakin "ihan just tulevaksi"..

Tosin joskushan se varmaan tulee ja/tai joku muu systeemi lastuttamisia/softauksia/jne estämään mutta milloin on täysin eri kysymys.
Tämä asia on vasta tänä vuonna ollut lausuntokierroksella, jonka pohjalta varmaan virkamiehet jotain pykäliä viilailee.
 
Liittynyt
09.09.2021
Viestejä
4
Moikka,

Suunnittelen tässä oman vm. 2015 Skoda Fabian ohjelmoimista vähän puhdikkaammaksi. Tarvisin päätöksen tueksi asiasta enemmän tietävien mielipidettä sekä perusteltuja kommentteja asiaan.

Eli 1.2 TSI kyseessä, rullattu vasta vajaa 50k. 90hv/160nm. Hihnakone, hihna vaihdettu tänä vuonna huolto-ohjelman mukaisesti. En käytä merkkihuoltoa yleensä. Ajan olen varannut lisaatehoa.fi -nimiseltä firmalta Jämsästä. Custom-softaa tai sen tyyppistä lupailivat autoon, saaden lopullisiksi lukemiksi 130hv ja 220nm. Kovasti lupailivat homman menevän auton kestävyys edellä. Hintaa 390€. Otin mukaan myös start/stopin poiskytkennän kun sille ei ole mitään tarvetta.

Mitä mieltä olette tästä? Olisi kiva kuulla myös perusteluita. Kyllähän tuolla 90 hevosella on pärjännyt, mutta lisäteho ei tosiaankaan olisi pahitteeksi.

Millainen tuo lisaatehoa.fi -ohjelmointi on, löytyykö kokemuksia? Kestääkö 1.2 TSI tuollaisia lukemia? Onko ohjelmoinnissa järkeä ajatellen tulevia katsastuksia, huoltoja tai auton jälleenmyyntiä? Miten on muutoskatsastuksen laita, paljonko maksaisi ja onko pakollista (lue: järkevää)? Ja huomataanko tällaiset muutokset määräaikaiskatsastuksessa nyt tai lähitulevaisuudessa? Hirveästi kysymyksiä, toivottavasti joku jaksaa näihin vastata :) Minulla ei mitään kokemusta aiheesta ja kovasti mietityttää.

Edit: lisätty yksi kysymys, tehty pieniä viilauksia
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 347
Moikka, Suunnittelen tässä oman vm. 2015 Skoda Fabian ohjelmoimista vähän puhdikkaammaksi. Tarvisin päätöksen tueksi asiasta enemmän tietävien mielipidettä sekä perusteltuja kommentteja asiaan.

Eli 1.2 TSI kyseessä, rullattu vasta vajaa 50k. 90hv/160nm. Hihnakone, hihna vaihdettu tänä vuonna huolto-ohjelman mukaisesti. En käytä merkkihuoltoa yleensä. Ajan olen varannut lisaatehoa.fi -nimiseltä firmalta Jämsästä. Custom-softaa tai sen tyyppistä lupailivat autoon, saaden lopullisiksi lukemiksi 130hv ja 220nm. Kovasti lupailivat homman menevän auton kestävyys edellä. Hintaa 390€. Otin mukaan myös start/stopin poiskytkennän kun sille ei ole mitään tarvetta.

Mitä mieltä olette tästä? Olisi kiva kuulla myös perusteluita. Kyllähän tuolla 90 hevosella on pärjännyt, mutta lisäteho ei tosiaankaan olisi pahitteeksi. Millainen tuo lisaatehoa.fi -ohjelmointi on, löytyykö kokemuksia? Kestääkö 1.2 TSI tuollaisia lukemia? Onko ohjelmoinnissa järkeä ajatellen tulevia katsastuksia, huoltoja tai auton jälleenmyyntiä? Miten on muutoskatsastuksen laita, paljonko maksaisi ja onko pakollista (lue: järkevää)? Ja huomataanko tällaiset muutokset määräaikaiskatsastuksessa nyt tai lähitulevaisuudessa? Hirveästi kysymyksiä, toivottavasti joku jaksaa näihin vastata :) Minulla ei mitään kokemusta aiheesta ja kovasti mietityttää.
- lisaatehoa.fi:
Ajoneuvon moottoriohjelman muutos, eli auton ohjelmointi on laillinen toimenpide, mutta lain mukaan ajoneuvo on tämän jälkeen muutoskatsastettava tieliikennekelpoiseksi.
Muutoskatsastus on asiakkaan vastuulla.

Kysyppä, mitenkä tuo muutoskatsastus onnistuu heidän ohjelmaa käyttäen.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 662
Viestejä
4 220 961
Jäsenet
71 091
Uusin jäsen
TiieM

Hinta.fi

Ylös Bottom