Moottorin ohjelmointi

Kysyppä, mitenkä tuo muutoskatsastus onnistuu heidän ohjelmaa käyttäen.
lisaatehoa.fi:n tyyppi ei ollut koskaan kuullut, että joku olisi muutoskatsastanut heillä ohjelmoidun auton.

lainaus sähköpostista sanoi:
Se ei selviä yhtään mistään että softasta on kartat muokattu nimittäin. Ja jos kuvitellaan että sen tekisi niin tarvitset mallisarjan suurimmat jarrut ja tehonmittaustodistukset ja ettei olisi vielä päästötestit VTT:llä. Eli ihan karmea urakka
 
Tollasta softausta ei voi useimpiin autoihin muutoskatsastaa, jos auto on rekisteröity 1.1.2009 tai sen jälkeen, koska noin uusilla autoilla vaaditaan auton valmistusajankohdan mukaisten päästövaatimusten täyttyminen, eli VTT:n tarkka pakokaasutesti, jonka läpäisy ei edes käytetylle muuttamattomalle autolle ole itsestäänselvyys ja maksaa pari tonnia. Ennen 2009 käyttöönotetut autot meneekin sitten joko +20% ilman, että vertaillaan "vertailuajoneuvoon" ja mikäli vertaillaan "vertailuajoneuvoon" niin silloin määräysten mukaiset teho-painosuhderajat. Linkki dokumentteihin alla. Jos softaa pre2009 auton ja kenkii dynolla lukemat niin, että jää alle tuon +20% niin voihan sen muutoskatsastaa, mutta en näkisi sitä vaivaa, kun katsuri ei sitä softausta voi selville saada.

 
Moikka,

Suunnittelen tässä oman vm. 2015 Skoda Fabian ohjelmoimista vähän puhdikkaammaksi. Tarvisin päätöksen tueksi asiasta enemmän tietävien mielipidettä sekä perusteltuja kommentteja asiaan.

Eli 1.2 TSI kyseessä, rullattu vasta vajaa 50k. 90hv/160nm. Hihnakone, hihna vaihdettu tänä vuonna huolto-ohjelman mukaisesti. En käytä merkkihuoltoa yleensä. Ajan olen varannut lisaatehoa.fi -nimiseltä firmalta Jämsästä. Custom-softaa tai sen tyyppistä lupailivat autoon, saaden lopullisiksi lukemiksi 130hv ja 220nm. Kovasti lupailivat homman menevän auton kestävyys edellä. Hintaa 390€. Otin mukaan myös start/stopin poiskytkennän kun sille ei ole mitään tarvetta.

Mitä mieltä olette tästä? Olisi kiva kuulla myös perusteluita. Kyllähän tuolla 90 hevosella on pärjännyt, mutta lisäteho ei tosiaankaan olisi pahitteeksi.

Millainen tuo lisaatehoa.fi -ohjelmointi on, löytyykö kokemuksia? Kestääkö 1.2 TSI tuollaisia lukemia? Onko ohjelmoinnissa järkeä ajatellen tulevia katsastuksia, huoltoja tai auton jälleenmyyntiä? Miten on muutoskatsastuksen laita, paljonko maksaisi ja onko pakollista (lue: järkevää)? Ja huomataanko tällaiset muutokset määräaikaiskatsastuksessa nyt tai lähitulevaisuudessa? Hirveästi kysymyksiä, toivottavasti joku jaksaa näihin vastata :) Minulla ei mitään kokemusta aiheesta ja kovasti mietityttää.

Edit: lisätty yksi kysymys, tehty pieniä viilauksia

Itse painiskelin samojen kysymysten äärellä ja lueskelin kaikki mahdolliset viestiketjut läpi. Dieselautomaatti autoni ohjelmoitiin lisaatehoa puljussa kesällä ja samalla EGR-off. Tehoa vain ehkä 25-30hv (->200hv) ja vääntöä 50Nm (->450Nm). Samalla ohjelmoitiin edestakaisin vekslaava automaattiloota.

Tuli ihan *elvetin hyvä. Alkuperäinen ohjelma oli joku päästökulma edellä tehty ja käytännössä veto loppui heti 2500rpm:n jälkeen kuin seinään. Vakio-ohjelman saa kuulemma autoon palautettua ilmaiseksi. Kulutus on pysynyt ennallaan, tai hiukan vähentynyt. Kestävyydestä sanoisin maalaisjärjellä että 99,9% ajelusta on kuitenkin sellaista (ainakin minulla) että auton tehoa ei mitata kokonaisuudessaan ulos. Sitten ohituskaistalla tai letkan ohituksessa pääsee näppärästi ohitse.

Jämsästähän ne lähettää ohjelman "pääpirulle" Tampereelle, joka laittaa sen takaisin Jämsään. Ohjelmoinnin jälkeen tod.näk. kiroat kun ei tullut aikaisemmin laitettua, tai jos auto on sinulle tuore niin kiität itseäsi että tuli laitettua :)
 
Ei sitä aina tarvitse tehoja nostella että autosta saa mukavamman ajaa...

Esim. vaimon nykyisen kulkineen softaus tiputti tehoja reilusti mutta vastaavasti vääntöä kaivettiin lähes 100nm lisää.

220hp/255nm ---->185hp/350nm

Samalla laatikko ohjelmoitiin ja enää ei heittele pienempää pykälää kovinkaan herkästi ylämäissä kun vääntö vie ja turbo ujeltaa.ja laatikon softaa kutiteltiin niin että antaa myös pienemmillä vaihteilla vääntöä ulos, vakiona laatikko rajoittaa vääntöjä.

Kulutus tippui reilulla litralla.

2009 Saab 9-5 2.3 biopower autona.
 
Itse painiskelin samojen kysymysten äärellä ja lueskelin kaikki mahdolliset viestiketjut läpi. Dieselautomaatti autoni ohjelmoitiin lisaatehoa puljussa kesällä ja samalla EGR-off. Tehoa vain ehkä 25-30hv (->200hv) ja vääntöä 50Nm (->450Nm). Samalla ohjelmoitiin edestakaisin vekslaava automaattiloota.

Tuli ihan *elvetin hyvä. Alkuperäinen ohjelma oli joku päästökulma edellä tehty ja käytännössä veto loppui heti 2500rpm:n jälkeen kuin seinään. Vakio-ohjelman saa kuulemma autoon palautettua ilmaiseksi. Kulutus on pysynyt ennallaan, tai hiukan vähentynyt. Kestävyydestä sanoisin maalaisjärjellä että 99,9% ajelusta on kuitenkin sellaista (ainakin minulla) että auton tehoa ei mitata kokonaisuudessaan ulos. Sitten ohituskaistalla tai letkan ohituksessa pääsee näppärästi ohitse.

Jämsästähän ne lähettää ohjelman "pääpirulle" Tampereelle, joka laittaa sen takaisin Jämsään. Ohjelmoinnin jälkeen tod.näk. kiroat kun ei tullut aikaisemmin laitettua, tai jos auto on sinulle tuore niin kiität itseäsi että tuli laitettua :)

Jees, hyvä tietää! Kuulostaa kyllä pirun hyvältä. Itsekin olen kuullut vain hyvää kyseisestä firmasta, saa nähdä minkälaiset ovat omat kokemukset. Sitä vähän innolla odotellessa :) Auto on ollut mulla käytössä nyt vuoden, joten eiköhän ero tule selkeästi esille. Nimenomaan voimalinjaan kaipaa vähän lisää vaivattomuutta, kun tietyissä olosuhteissa tuntuu kuin kone vetäisi äärirajoillaan. Ja siis en puhu kiihdytyksistä täyskaasulla tai mistään sellaisesta. Toki ohituksetkin olisi kiva hoitaa vaivattomammin, mutta se ei ole pääasia.
 
Ei sitä aina tarvitse tehoja nostella että autosta saa mukavamman ajaa...

Esim. vaimon nykyisen kulkineen softaus tiputti tehoja reilusti mutta vastaavasti vääntöä kaivettiin lähes 100nm lisää.

220hp/255nm ---->185hp/350nm

Samalla laatikko ohjelmoitiin ja enää ei heittele pienempää pykälää kovinkaan herkästi ylämäissä kun vääntö vie ja turbo ujeltaa.ja laatikon softaa kutiteltiin niin että antaa myös pienemmillä vaihteilla vääntöä ulos, vakiona laatikko rajoittaa vääntöjä.

Kulutus tippui reilulla litralla.

2009 Saab 9-5 2.3 biopower autona.
Mistä johtuu huipputehojen lasku? Eikö se olisi voitu jättää edes vakion tasolle vaikuttamatta arjen kulutukseen?
 
Mistä johtuu huipputehojen lasku? Eikö se olisi voitu jättää edes vakion tasolle vaikuttamatta arjen kulutukseen?
Joku turaaja ollut asialla... Eihän tehoa ole edes järkevää rajoittaa, koska se tarkoittaa vaan väännön rajua rajoittamista ylempänä kierrosalueella. Vääntöhän on se mitä mielummin rajoitetaan, koska teholla se auto saadaan kuitenkin kiihtymään ja vääntö niitä paikkoja rikkoo.
 
Nyt puhutaan arkiauton ajettavuudesta,ei mistään teinix-kilpurista.

Tuolla softalla suurin vääntömomentti tulee 500 kierrosta alempana mutta jatkuu tasaisempana ja ylemmille kierroksille kuin vakiosoftassa.

Sä ja sun turaajat.tossa on graafi siitä softasta mistä omani on "jatkojalostettu", tavoitteet täytty itsellä,pienempi kulutus ja mukavampi ajella (automaatiksi)

Power-Plot-x480y540-185-0.png


Tuunaukaen asentanut ja muokannut yksi ruotsin tunnetuimmista pitkänlinjan saab-tunareista/harrastelijasta joten hieman suurempi usko hänen tekemisiin kuin niihin saab"velhoihin" joita olen suomessa nähnyt ja asioinut.ei siis ole kyseisen firman aaentama, vaukka tosin olen kaksi autoani tuollakin käynyt aikanaan "tunaroimassa"
 
Nyt puhutaan arkiauton ajettavuudesta,ei mistään teinix-kilpurista.

Tuolla softalla suurin vääntömomentti tulee 500 kierrosta alempana mutta jatkuu tasaisempana ja ylemmille kierroksille kuin vakiosoftassa.
Eihän tuossa graafissa ole teho laskenut 35hp. Lopussa väännöt laskee ihan samaa rataa. Onko muuten Nordicin Roben softa?
EIKUN ei mitään. Olikin lähtökohta josta jatkojalostettu sinulle eri versio.
 
Ei olekaan, kuten sanoin tuota softaa köytettiin aihiona kun oli jo asennettuna., mallia antavan kuvan lainasin netistä, oli lähimpänä sitä mikä itsellä, en löytänyt nordicin vastaavaa joten bsr

Nordici ja bsr löytyy samanmoinen ,siis parametreiltään tunaus, tosin käsittääkseni bsr:lläei ole ollut "valikoimassa" enää aikoihin.

Omani "asennettu" juu norrköpingissä, nordicilla
 
Ei olekaan, kuten sanoin tuota softaa köytettiin aihiona kun oli jo asennettuna., mallia antavan kuvan lainasin netistä, oli lähimpänä sitä mikä itsellä, en löytänyt nordicin vastaavaa joten bsr

Nordici ja bsr löytyy samanmoinen ,siis parametreiltään tunaus, tosin käsittääkseni bsr:lläei ole ollut "valikoimassa" enää aikoihin.

Omani "asennettu" juu norrköpingissä, nordicilla
Meillä kanssa Nordicin 2.8t E85 softa joka aiheuttanut ihmettelyä täällä suomessa ihan huoltoa myöten.
 
Nyt puhutaan arkiauton ajettavuudesta,ei mistään teinix-kilpurista.

Tuolla softalla suurin vääntömomentti tulee 500 kierrosta alempana mutta jatkuu tasaisempana ja ylemmille kierroksille kuin vakiosoftassa.

Sä ja sun turaajat.tossa on graafi siitä softasta mistä omani on "jatkojalostettu", tavoitteet täytty itsellä,pienempi kulutus ja mukavampi ajella (automaatiksi)

Power-Plot-x480y540-185-0.png


Tuunaukaen asentanut ja muokannut yksi ruotsin tunnetuimmista pitkänlinjan saab-tunareista/harrastelijasta joten hieman suurempi usko hänen tekemisiin kuin niihin saab"velhoihin" joita olen suomessa nähnyt ja asioinut.ei siis ole kyseisen firman aaentama, vaukka tosin olen kaksi autoani tuollakin käynyt aikanaan "tunaroimassa"
Enemmän vääntöä ja tehoa? Aiemmin puhuttiin tehon laskusta yli 100 heppaa ja se on turaamista...
 
Lue nyt uudestaan ajatuksella mitä kirjoitin äläkä tee asioista niin vaikeaa...

Tuossa omassa teho laski 30-35hp mutta vääntöä lisää ja aivan eri kierrosalueelle.
Lisäks auto optimoitiin E85:lle (on orkkis biopower) lopputulos pienempi kulutus ja hemmetin paljon mukavampi ajettavuus.
Kun tuota ylempää kierrosaluetta tartte ja kun automaatti niin vaihtaa jo vakiona reilusti alakierroksilla tai siis ellet survo kickdownilla niin normiajossa joku 3200-3500 varvia on jo korkea käynti.

Tolla tunaroinnilla siis käytössä ns.maksimivääntö justiinsa sillä normaalilla kierrosalueella normiajossa.
 
Viimeksi muokattu:
Enemmän vääntöä ja tehoa? Aiemmin puhuttiin tehon laskusta yli 100 heppaa ja se on turaamista...
Ja sitten kun siihen yhdistetään ohjelmasta poistetut vikakoodit, niin siinä ollaan korjaamolla ihmeissään, kun ei ole vikakoodeja, vaikka selkeästi kaikki ei ole ok.
 
Niinno, en nyt hirveä softaguru ole mutta en ihan itsekkään ymmärrä miksi niitä tehoja/vääntöjä on sieltä korkealta rajotettu pois, tai tietenkin jos vääntökäyrästä on pitänyt väkisin saada tasainen.. Kun ei niitä sinne alaskaan sen enempää saada vaikka korkeelta rajoittaisikin. Ellei sitten tarinasta puutu pikku palasta, kuten vaihdettua turboa ja/tai muuta palikkaa.
 
Ja sitten kun siihen yhdistetään ohjelmasta poistetut vikakoodit, niin siinä ollaan korjaamolla ihmeissään, kun ei ole vikakoodeja, vaikka selkeästi kaikki ei ole ok.
Mitkä helvetin vikakoodit? Mitähän taas mielessä? Mitä jotkut vikakoodit nyt liittyy mitenkään ecun softaukseen?

Sitäpaitsi trionicissä näkee kaikki parametrit ja koodit jos avataan, eli näytöllä saat kaikki tiedot vaihteistöljyn lämpötilasta ilmamassamittarin arvoihin ja sytkän kautta vikakoodeihin....

niin ja vakiona aisinin loota saabissa niin ohjelma rajoittaa maksimivääntöjä mitä kone antaa pienemmillä vaihteilla ja liikkeelllelähtiessä.
Pienellä tunaroinnilla voi tuotakin muuttaa.

Itsellä nyt noita saabeja ollut ,nyt 13 menossa ja useampi tunaroitu ja joka suuntaan, orkkista, aeroja ja itse tunaroituja hybdriditurboilla ja tiluliluosilla ja hyvin on verstaalla osattu kartat vääntää .

Mutta tokihan täältä löytyy suomen parhaat virittäjät taas.
 
Viimeksi muokattu:
Epäilen.tiedän kyllä paljonko penkitys ja käppyröitten viilaaminen maksaa...

Turhaa vetää kasettia vinoon, meinaatko että ruotsin pojjaat ei osaa tunaroida ?
 
Viimeksi muokattu:
Lisä vääntö alakiertoksille on ehkä parasta. Mutta ei varmaan pois sulje saada nättiä käyrää myös ylös. Joten mikä lisäarvo jättää se latteaksi?
 
Jos on sama jcarlssoni joka vaikuttaa myös muualla kuin saabistifoorumeilla niin ei sillä ainakaan taidosta taida jäädä kiinni, toki miehen hintoja en tiedä. Tahi sitten ruotsalaisen jeesus-miehen hintoja, ei sen puoleen.

Mutta kosamiitti vois nyt olla hyvä ja tulla selittämään miksi se ylärekisteri pitää "ei teinix hyvässä softassa" rajottaa ja vieläpä alkuperäistä tehottomammaksi?
 
Ei kyllä mikään järki riitä selittämään tuollaista softausta, että vanhaan verrattuna tiputetaan huipputehoja.
 
Ei kyllä mikään järki riitä selittämään tuollaista softausta, että vanhaan verrattuna tiputetaan huipputehoja.

Ainoa mikä itsellä tulee mieleen on, ettei suutinten ja/tai polttoainepumpun tuotto riitä etanolilla enää edes vakiotehoihin yläkierroksilla. Etanolihan vaatii reilu 30% enemmän syöttöä kuin bensa.

Omassakin kipossa korkepainepumpun tuotto loppuu jonnekin 300hp tienoille etanolilla vaikka muuten kone kestäisi sen 400hp. Tosin 400hp vaatisi kyllä jo turbon päivityksenkin. Ei kylläkään ole omassa etanolikartta käytössä ja tehojakin vaan 250 :lol: Varman päälle ja silleen. Autona siis BMW 320i N20 koneella ja softana bm3 stage1 muokattuna.
 
Kyllä koville ottaa taas eräille...

Soittakaa itse Ruotsiin ja kysykää miksi vitussa siellä saa ja on saanut samanlaista softanjämää kun omassani on.

Autolla on nyt ajettu reilut 90tkm softauksen jälkeen kulutuksella mihin ei pääse normisoftalla.
Autolla ajetaan siis viinalla .tehdastekoinen biopower.

Vinkki, stoikiometrinen suhde se syy.soittamalla ruotsiin varmasti kertovat olevansa väärässä.
Seoskartat suht tiukoissa asetuksissa koska syyt.sen verran vielä että jos vielä yhden saabin ostan, siis NG:n niin trionic 8 antais vielä enemmän pelivaraa jos haluaa pihistellä...



Terv." Laihalla mennään ", niinkuin tämäkin triidi.

Nyt riittää teidän kanssa vääntäminen . antaa olla kun asennevamma osalla teistä.

Aina yhtä suuri virhe kirjoittaa YK autisteille yhtään mitään..

Ps.kakkosautona ja pihivehjeharrasteena itsellä vanha A2 millä hätyyttelen jo 4 litran(siis alle viiden) keskikulutusta arkiajossa.nyt mennään siinä 5 litran pinnassa "normiautolla" eli n.35% alle normaalin kulutuksen.

Mut hei, antaa olla.en häiritse enempää,pitäkää tunkkinne.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä koville ottaa taas eräille...

Soittakaa itse Ruotsiin ja kysykää miksi vitussa siellä saa ja on saanut samanlaista softanjämää kun omassani on.

Autolla on nyt ajettu reilut 90tkm softauksen jälkeen kulutuksella mihin ei pääse normisoftalla.
Autolla ajetaan siis viinalla .tehdastekoinen biopower.

Vinkki, stoikiometrinen suhde se syy.soittamalla ruotsiin varmasti kertovat olevansa väärässä.
Seoskartat suht tiukoissa asetuksissa koska syyt.sen verran vielä että jos vielä yhden saabin ostan, siis NG:n niin trionic 8 antais vielä enemmän pelivaraa jos haluaa pihistellä...



Terv." Laihalla mennään ", niinkuin tämäkin triidi.

Nyt riittää teidän kanssa vääntäminen . antaa olla kun asennevamma osalla teistä.

Aina yhtä suuri virhe kirjoittaa YK autisteille yhtään mitään..

Ps.kakkosautona ja pihivehjeharrasteena itsellä vanha A2 millä hätyyttelen jo 4 litran(siis alle viiden) keskikulutusta arkiajossa.nyt mennään siinä 5 litran pinnassa "normiautolla" eli n.35% alle normaalin kulutuksen.

Mut hei, antaa olla.en häiritse enempää,pitäkää tunkkinne.

Stoikiometrinenhän ei ole joka tilanteeseen (kuten kiihdytykseen tai hidastukseen) mitenkään optimaalinen, edes sen kulutuksen kannalta. Eikä se tehojen leikkaus oikein sitä kulutustakaan pienemmäksi tee. Ainoa järkevä vois olla yläpuolella arveltu suuttimien tai pumpum loppuminen mutta sen verran saabeista tiedän minäkin että riittää ne.

Ja kosamiitti nyt ihan turhaan vedät marttyyrinviittaa niskaan, jos mies tulee huuteleen "tää o hyvä ja muu on paskaa" eikä sitten kysyttäessä osaa kertoa jotta miksi, niin ei varmaan kovin mietaana tartte olla jos ei muut usko?
 
Kyllä koville ottaa taas eräille...

Soittakaa itse Ruotsiin ja kysykää miksi vitussa siellä saa ja on saanut samanlaista softanjämää kun omassani on.

Autolla on nyt ajettu reilut 90tkm softauksen jälkeen kulutuksella mihin ei pääse normisoftalla.
Autolla ajetaan siis viinalla .tehdastekoinen biopower.

Vinkki, stoikiometrinen suhde se syy.soittamalla ruotsiin varmasti kertovat olevansa väärässä.
Seoskartat suht tiukoissa asetuksissa koska syyt.sen verran vielä että jos vielä yhden saabin ostan, siis NG:n niin trionic 8 antais vielä enemmän pelivaraa jos haluaa pihistellä...



Terv." Laihalla mennään ", niinkuin tämäkin triidi.

Nyt riittää teidän kanssa vääntäminen . antaa olla kun asennevamma osalla teistä.

Aina yhtä suuri virhe kirjoittaa YK autisteille yhtään mitään..

Ps.kakkosautona ja pihivehjeharrasteena itsellä vanha A2 millä hätyyttelen jo 4 litran(siis alle viiden) keskikulutusta arkiajossa.nyt mennään siinä 5 litran pinnassa "normiautolla" eli n.35% alle normaalin kulutuksen.

Mut hei, antaa olla.en häiritse enempää,pitäkää tunkkinne.

Toisin sanoen, et itsekään tiedä ja siksi menee hermot ja pitää alkaa vittuilla?

edit. lisättäkööt, että mun ex BMW 320da softauksessa parasta oli väännön lisäys alkaen 1600rpm. Harvoin käytin 2800rpm yläpuolen tehoja, vaikka ne toki oli käytössä täysimääräisenä.

t. asennevammainen autisti luuri kädessä soittelemassa Ruotsiin.
 
Tuossa esimerkiksi äkkiä etsittynä ihan listalla ollut binnaus...vähän saman suuntaista haettiin omaan (2009/10 9-5)mihin ei "valmista" löytynyt sillä lisällä että samalla kunnostauduttiin kulutuksen vähentämisessä niin pitkälle kun järkirajoissa oli silloin arkiautoa ruuvata ilman että detonoi itsensä paskaksi.ja menee se hallitusti reilusti yli sen optimi 15,4:1 jolla tippuu vielä reilusti kulutus...kateettina mainittakoon toki että "tyhmyyttäni" olen aikanaan yhden 2.0t kilauttanut,toki loppuunajettu missä huvin vuoksi kokeltiin miten pitkälle voi leikkiä laihaseoksilla.

Ja ei, en ole BSR tuotteita ja palveluita käyttänyt, kunhan kaivoin vanhasta muistista tuon minkä muistin olevan olemassa.Nordicilla ei listalla ole juurikaan muuta kuin menekkituotteet joten saatte tyytyä tähän.

Omasta puolesta en enää tyhmyyttäni tänne kirjoita mitään,liian pro meininki tällaiselle +32 vuotta autolla ajaneelle ja harrasteneelle.menen nurkkaan häpeämään nyt tyhmyyttäni.

Ei muuta kun kireitä amislippiksiä teille ja hyvää jatkoa.


(Edelleen, ei ole eikä ole ollut oma automalli tämä esimerkki ennenkuin joku siitäkin repii housunsa koska syyt)
 
En vieläkään oikein ymmärrä kuinka joidenkin randomkäppyrien laittelu oikein kertoo yhtään mitään, laita se omasi niin ihmetellään.

Enkä kyllä oikein ymmärrä sitäkään, miten ylärekisterin rajoittaminen säästöpossuajoa edistää mutta eipä se toki siinä ole niin oleellistakaan kun sinne menoa vältellään. Muuten toki laihanakua vasten ajelu lupaa hyvää koneen kestävyydelle, mutta mikäpä se minä olen tuomitsemaan.

Nuo amislippisten huutelut voisit jättää väliin kyllä, en minäkään sulle koeta vittuilla vaan kysellä, mutta toki jos ei mies kykene asialliseen keskusteluun niin eikun voimia kasetille
 
Kun noinkin ystävällisesti kysyit niin on jo ajettu, kuten sanoin, kohta 90tkm softauksen jälkeen joten eiköhän tuo nipussa pysy vielä sen reilut 30-40tkm ennekuin häviää pihasta, toisin sanoen kun tulee se 250-270tkm mittariin.

Eikä ole aiemmatkaan levinneet vaikka samaan muottiin binnattu.edellisellä sudittiin reilut 240tkm omassa ajossa....
 
Kun noinkin ystävällisesti kysyit niin on jo ajettu, kuten sanoin, kohta 90tkm softauksen jälkeen joten eiköhän tuo nipussa pysy vielä sen reilut 30-40tkm ennekuin häviää pihasta, toisin sanoen kun tulee se 250-270tkm mittariin.

Eikä ole aiemmatkaan levinneet vaikka samaan muottiin binnattu.edellisellä sudittiin reilut 240tkm omassa ajossa....

Voi varmasti pysyäkkin, enhän mä muuta väittänytkään. Nyt kun vielä kerrot miksi se ylärekisterin rajaaminen on säästöpossuilussa tarpeen ja mitä sillä saavutetaan perustelujen kera sekä laitat sen oman käppyrän jonka olet varmasti ruotsin jeesukselta saanut dynossa säädön yhteydessä (ellei sitten ole vaan kadulla säädetty ja laskettu lukemat logeista) niin aletaan olla tyytyväisiä. Voidaan vaikka leikkiä että mä olen täysi amislippis joka ei mitään autoista ymmärrä ja mulle tarttee vääntää kaikki rautalangasta, jos se helpottaa sulla kysymyksiin vastaamista.
 
Jos on sama jcarlssoni joka vaikuttaa myös muualla kuin saabistifoorumeilla niin ei sillä ainakaan taidosta taida jäädä kiinni
Sama kaveri.

Toi vesa67 nimimerkillä toimiva heppu, jonka myös aiemmin mainitsin, on softia tehnyt jo 10+ vuotta ja erikoistunut juurikin Saabeihin. Dynon kanssa hierovat kaiken kuntoon.
 
Omassakin kipossa korkepainepumpun tuotto loppuu jonnekin 300hp tienoille etanolilla vaikka muuten kone kestäisi sen 400hp. Tosin 400hp vaatisi kyllä jo turbon päivityksenkin. Ei kylläkään ole omassa etanolikartta käytössä ja tehojakin vaan 250 :lol: Varman päälle ja silleen. Autona siis BMW 320i N20 koneella ja softana bm3 stage1 muokattuna.

Näistä F3x 320i N20 on mäntiä sulanut jo vähän alle 300hv ohjelmoinneillakin, epäilen vahvasti että vakiosisuskaluilla ei varmasti kone kestä 400hv.... :hmm:
 
Näistä F3x 320i N20 on mäntiä sulanut jo vähän alle 300hv ohjelmoinneillakin, epäilen vahvasti että vakiosisuskaluilla ei varmasti kone kestä 400hv.... :hmm:
Niin, tämä siis etanolilla ja isommalla eli paremmin virtaavalla turbolla. Itse moottoria ei tarvitse avata, mutta näiden lisäksi myös korkeapainepumppu, välijäähdytin, jne pitää vaihtaa. Ei siis mikään halpa homma. Tämä on siis yhden australialaisen kaverin puheiden perusteella, joka on rakentanut oman moottorinsa jonnekin 600hp tasolle asti. Se vaatiikin jo sitten aiemmin mainittujen lisäksi uudet männät, sylinteriputket ja muuta isompaa.

Ja vielä tuohon männän sulamiseen, ne on tainneet olla enimmäkseen matalilla kierroksilla vedättämällä rikottuja eli on "hyödynnetty" sitä kasvanutta alavääntöä. Juuri siksi käskin muokata omaa karttaani niin, että 2500rpm asti on vakioväännöt ja siitä ne sitten nousee virisäätöihin 3000rpm huitteilla. Kestää paremmin noin ja arkiajossa ei yleensä edes mennä tuonne kohonneille väännöille eli sitäkin kautta tulee kestävyyttä. Sitten oikeasti tehoja kaivatessa sitä sitten löytyy nilkan ojentamalla, toisin kuin vakiona, jolloin meno tuntuu hyytyvän 4000rpm kohdalle. Nyt veto jatkuu sinne 7000rpm asti :kippis:
 
Onko vaivan arvoista viedä auto Tampereelta motorbitille Tuusulaan vai ajaako saman asian tehdä ohjelmointi turbotecin tai erikoismoottorin softalla Tampereella? Autona Skoda Superb 2.0 tsi 4wd 280hv/350Nm.

Autossa DQ250 dsg laatikko, jossa ilmeisesti rajoitettu 400Nm vääntö elektronisesti. Esim. Turbotecin sivuilta tähän autoon luvataan 365hv/470Nm. Ottaako ohjelma huomioon dsg rajoitukset vai tarviiko dsg ohjelmoida myös?
 
Itse veisin Erikoismoottorille Tampereelle. Omaan custom settiin (3.0TDi, Finturbo hybridiahdin, 3" DP + 3" DPF delete, isompi cooleri, 4Bar mappi, EGR delete, yms.) laitatin Erikoismoottorin softan Savossa ja hyvä tuli.
Erikoismoottorilla on kykyä tehdä muutakin kuin bulkkisoftaa.
 
Onko vaivan arvoista viedä auto Tampereelta motorbitille Tuusulaan vai ajaako saman asian tehdä ohjelmointi turbotecin tai erikoismoottorin softalla Tampereella? Autona Skoda Superb 2.0 tsi 4wd 280hv/350Nm.

Autossa DQ250 dsg laatikko, jossa ilmeisesti rajoitettu 400Nm vääntö elektronisesti. Esim. Turbotecin sivuilta tähän autoon luvataan 365hv/470Nm. Ottaako ohjelma huomioon dsg rajoitukset vai tarviiko dsg ohjelmoida myös?
Olethan lukenut Motorbitin kommentit asiaan?
 
Oma 3.0tfsi on saanut myös Erikoismoottorin (Timputer) käsittelyn ja en voi kuin suositella. Itse ainakin heittäisin sähköpostilla kyssäriä, että miten tuon DSG:n osalta hommat onnistuu.
 
Onko vaivan arvoista viedä auto Tampereelta motorbitille Tuusulaan vai ajaako saman asian tehdä ohjelmointi turbotecin tai erikoismoottorin softalla Tampereella? Autona Skoda Superb 2.0 tsi 4wd 280hv/350Nm.

Autossa DQ250 dsg laatikko, jossa ilmeisesti rajoitettu 400Nm vääntö elektronisesti. Esim. Turbotecin sivuilta tähän autoon luvataan 365hv/470Nm. Ottaako ohjelma huomioon dsg rajoitukset vai tarviiko dsg ohjelmoida myös?

Kysy nyt ainakin ensin tuolta: Lisää tehoa autoon | Auton optimointi
Ja VAGforumilta.
 
Olethan lukenut Motorbitin kommentit asiaan?

Lueskelin ulkomaisilta foorumeilta asiasta mutta Motorbit myös vahvisti äskettäin että dsg pitää myös ohjelmoida ja sytytystulpat pitäisi olla vaihdettu hiljattain (suosittelee 30-40tkm vaihtoväliä, huolto-ohjelman 60tkm sijasta).

Oma 3.0tfsi on saanut myös Erikoismoottorin (Timputer) käsittelyn ja en voi kuin suositella. Itse ainakin heittäisin sähköpostilla kyssäriä, että miten tuon DSG:n osalta hommat onnistuu.

Olikos heillä tehonmittaus myös vai pelkkä softaus?

Kysy nyt ainakin ensin tuolta: Lisää tehoa autoon | Auton optimointi
Ja VAGforumilta.

Vois kysäistä myös täältä. Vagforumilta löysin ainakin yhden kokemuksen tämän moottorin ohjelmoinnista Celticin softalla ja vihkoon oli mennyt se. Toimi reilusti huonommin kuin vakiona, ei ilmeisesti ollut esim laatikkoa ohjelmoitu. Että kai näissä softissa ja puljuissa aika paljon on eroa saattaa olla osaamisen kanssa.
 
Lueskelin ulkomaisilta foorumeilta asiasta mutta Motorbit myös vahvisti äskettäin että dsg pitää myös ohjelmoida ja sytytystulpat pitäisi olla vaihdettu hiljattain (suosittelee 30-40tkm vaihtoväliä, huolto-ohjelman 60tkm sijasta).



Olikos heillä tehonmittaus myös vai pelkkä softaus?



Vois kysäistä myös täältä. Vagforumilta löysin ainakin yhden kokemuksen tämän moottorin ohjelmoinnista Celticin softalla ja vihkoon oli mennyt se. Toimi reilusti huonommin kuin vakiona, ei ilmeisesti ollut esim laatikkoa ohjelmoitu. Että kai näissä softissa ja puljuissa aika paljon on eroa saattaa olla osaamisen kanssa.
Ei celticciä mihinkään. Perus bulkkiroskaa jonka asentaja/jälleenmyyjä ei ymmärrä softista mitään.
 
En vieläkään oikein ymmärrä kuinka joidenkin randomkäppyrien laittelu oikein kertoo yhtään mitään, laita se omasi niin ihmetellään.

Enkä kyllä oikein ymmärrä sitäkään, miten ylärekisterin rajoittaminen säästöpossuajoa edistää mutta eipä se toki siinä ole niin oleellistakaan kun sinne menoa vältellään. Muuten toki laihanakua vasten ajelu lupaa hyvää koneen kestävyydelle, mutta mikäpä se minä olen tuomitsemaan.

Nuo amislippisten huutelut voisit jättää väliin kyllä, en minäkään sulle koeta vittuilla vaan kysellä, mutta toki jos ei mies kykene asialliseen keskusteluun niin eikun voimia kasetille

Huipputehon rajoittamisessa ei ole mitään järkeä olettaen, että polttoainejärjestelmä riittää E85:lla. Alaväännön lisääminen toki järkevää ja silloin pääsee etenemään pienemmillä kierrolla -> tipputtaa vähän kulutusta. Väännön lisäämisen kanssa kannattaa toki miettiä mitä se voimansiirto kestää. Matalilla kierroksilla isot väännöt rikkoo helpoiten voimansiirrosta jotain. Siksi varsinkin diisseleissä usein rajataan alavääntöä softattaessa.
 
Vois kysäistä myös täältä. Vagforumilta löysin ainakin yhden kokemuksen tämän moottorin ohjelmoinnista Celticin softalla ja vihkoon oli mennyt se. Toimi reilusti huonommin kuin vakiona, ei ilmeisesti ollut esim laatikkoa ohjelmoitu. Että kai näissä softissa ja puljuissa aika paljon on eroa saattaa olla osaamisen kanssa.
Ei celticciä mihinkään. Perus bulkkiroskaa jonka asentaja/jälleenmyyjä ei ymmärrä softista mitään.
Eroja on. Jos haluaa varmistaa, että taustalla löytyy jotain osaamista kannattaa perehtyä vaikka Motorbitin työt-osion teksteihin. Niissä on hyviä nostoja miten asiat tehdään oikein. Voimaa saa monella keinoa, enkä sano, että näissä on yksi ja ainut totuus, mutta jos ohjelmointipulju ei osaa ottaa kantaa noihin niin kannattaa harkita jotain muuta tekijää. Tai jos ohjelmointipaikalla ei ole antaa henkilön nimeä kuka ohjelman on tehnyt. Nimellä voi vaikka Googlelta kysyä kokemuksia.

Moni iskee piuhan väylään, lataa softan ja ottaa rahat. Siinä osaaminen. Suomessa on oikeasti tällä saralla kovaa osaamista. Itse ainakin suosin, että ohjelman tekijä istuu viereisellä penkillä kun logitetaan ohjelman toimintaa. Tai ainakin tiedossa on kuka ohjelman on oikeasti tehnyt ja hän voi tehdä hienosäädöt oman maun mukaisesti. Varsinkin kun tämä ei maksa sen enempää.
 
Ajon aikana otettiin logeja talteen. Ei ole siis rullia, mutta ilmeisesti tehonmittaustakin on kyllä harrastetttu erikseen sovittuna.

Joo, vastasikin tekijä että kadulla kerätään tiedot.

Taidan kuitenkin päätyä motorbitiin vaikka onkin matkan päässä. On myös 150e halvempi kuin timputer (moottori+dsg) ja hintaan kuuluu dynot.

Lisäätehoa tekijä säätäisi (huijaisi) ecusta dsg:n niin ei kuulemma tarvitse dsg ohjelmointia. Olikin ainoa informaatio mitä sain teholukemien lisäksi :rolleyes:
 
Hei,

Suunnitelmissa ohjelmoida 1.2 TSI suorasuihku kulkemaan pelkällä E85.


Onko suositella jotain hyvää Uudeltamaalta, jolta homma onnistuu ?
 
Miten auton muutoskatsastus käytännössä menee? Riittääkö jokin teholappu softaajalta katsurille vai tarvitaanko todisteita, että on muuttanut jarrut isompiin tms?
 
Miten auton muutoskatsastus käytännössä menee? Riittääkö jokin teholappu softaajalta katsurille vai tarvitaanko todisteita, että on muuttanut jarrut isompiin tms?
Muutoskatsastus on tosiaan lain mukaan pakollista moottorin uudelleen ohjelmoinnin jälkeen. Mistään sitä ei tosin voi katsuri tai kukaan muukaan ilman dynoa todeta, että autossa olisi jokin muu kuin vakiosofta. Ei se rivinelonen ala kuulostamaan muutettujen moottorikarttojen jälkeen wankel-moottorilta.

Jos nyt mennään laillista reittiä ja aiotaan muutoskatsastaa viritetty auto, niin verokkiksi valitaan mallisarjasta uutta dynolappua vastaavan tehoinen malli (esim. viritetty 320d bemari -> 335d). Tämän jälkeen pitää auton jarrut ja mahdollisesti jopa pyöräntuenta muuttaa vastaamaan tuota verrokkimallia. Parhaan vastauksen tähänkin kysymyksen saa kysymällä muutamalta eri katsastusasemalta (muutoskatsastuksen vaatimukset on edelleenkin melko tapauskohtaisia).
 
Minkä takia? Meinaatko huimia säästöjä ajamalla etanolilla?
Eikö joskus ihan ympäristön takia voi ajaa viinalla? se muutama euro nyt jää rahallisesti taskuun joka tankkauksella vaikka vuositasolla olekaan kuin muutama hassu euro.

Kuitenkin vaikkapa oma 11 vuotta vanha dame Edna päästelee alle puolet siitä co² määrästä mikä on nykyisin vähäpäästöisen ympäristökelpoisen polttomoottoriauton raja...

Olkoot raja sitten vaikka euro6:sen 95gr/km niin vanha saab missä kone kunnossa päästelee sen 43-55gr. koneen mallista riippuen.

Ja itse olen flexarivolvoilla ja biopower-Saabeilla nyt vaimon kanssa ylittänyt kohta 500.000 ajettua kilometriä tässä vuosien varrella niin väittäisin että citynarsistin uudemmat autot joita vaihdellaan kuin sukkia parin vuoden välein on tulleet hemmetin paljon enemmän kuormittaneeksi luontoa.

Silti joku väittää että paalikuntoinen vanha saab ei kuulu tielle ja vaatii investoimaan johonkin naurettavaan patteriautoon.

Varsinkin kun suomessa olis kiva tietää oman sähköyhtiön tuottama co² per tuotettu kilowatti?

Joku fiksumpi kaivaa paljonko co²:sta keskimäärin tuotetaan yhden isomman akun latauksessa...

"Keskimääräinen sähköntuotannon CO2-päästökerroin Suomessa laskettuna kolmen vuoden liukuvana keskiarvona on 131 kg CO2/MWh." Motivan sivuilta ,2021 vuoden taulukko.

Joo, on se sähköautoilu ympäristöteko.on se.varsinkin kun oma vanha paska saab on elinkaarensa aikana kuolettanut valmistuspäästönsä moninkertaisesti jonkun soijanakin parin vuoden välein santanderin rahoilla vaihdettavaan pikkujuppiautoon verrattuna.
 
Muutoskatsastus on tosiaan lain mukaan pakollista moottorin uudelleen ohjelmoinnin jälkeen. Mistään sitä ei tosin voi katsuri tai kukaan muukaan ilman dynoa todeta, että autossa olisi jokin muu kuin vakiosofta. Ei se rivinelonen ala kuulostamaan muutettujen moottorikarttojen jälkeen wankel-moottorilta.

Jos nyt mennään laillista reittiä ja aiotaan muutoskatsastaa viritetty auto, niin verokkiksi valitaan mallisarjasta uutta dynolappua vastaavan tehoinen malli (esim. viritetty 320d bemari -> 335d). Tämän jälkeen pitää auton jarrut ja mahdollisesti jopa pyöräntuenta muuttaa vastaamaan tuota verrokkimallia. Parhaan vastauksen tähänkin kysymyksen saa kysymällä muutamalta eri katsastusasemalta (muutoskatsastuksen vaatimukset on edelleenkin melko tapauskohtaisia).
Eiks tuo nyt "uudemmissa" (lue lähes kaikissa liikenteessä nykyään olevissa) autoissa kaadu jo pelkästään käytännössä vaatimuksenmukaisuustodistukseen eli mikä tahansa custom sw vaatisi VTT päästötestit joiden hinta on ~5ke paikkeilla. Joku pulkkichippi firmahan voisi tuollaisen todistuksen hakea softalleen ja se olisi pätevä kaikkiin ko. malleihin eli hakevat sen esimerkin 320d:lle niin todistuksella voisi lastuttaa ko. malleja mutta ei 325d malleja. Tällöin jos lastuttaa 100 autoa niin hinta olisi "enää" 50e/auto tuon itse todistuksen osalta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 801
Viestejä
4 539 625
Jäsenet
74 880
Uusin jäsen
krisek

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom