Moottorin ohjelmointi

Joo, noiden piratti kess v2 vehkeitten kanssa kannattaa olla varovainen.
Saattaa ECU kylmetä kirjoitus vaiheessa.
Ja ainakin suosittelen kunnon sypply virtalähdettä 13.8V, ei siis mitään laturia josta tulee pulssia.
Joissain riittää 25A, osa sit vaatiikin liki 100A virtaa.

Et tämmöistä täältä.
Mikä vaatii 100A virtaa? 12V*100A=1200w. Jos se ecu ottaa 1.2kw, niin se käryää alle sekunnissa. En tiedä mitä tarkoitit, mutta ecut ei ole verrattavissa mihinkään teho pc.
 
Ei taida autojen laturitkaan ihan sataa ampeeria varsinkaan vanhemmissa työntää.

Omat softauskokemukset rajoittuvat evojen ecujen sörkkimiseen obd väylän kautta ecuflassilla ja ihan kyllä bilteman 25a laturi oli vain akulla kiinni ohjelman kirjoittamisen ajan ilman kuoleman pelkoa. Välillä sitten "kentällä" tuli ajettua sisään ohjelmaa ihan akunkin varassa. Toki tämä ei tarkoita että kaikilla merkeillä ja malleilla menisi noin.
 
Mikä vaatii 100A virtaa? 12V*100A=1200w. Jos se ecu ottaa 1.2kw, niin se käryää alle sekunnissa. En tiedä mitä tarkoitit, mutta ecut ei ole verrattavissa mihinkään teho pc.

Jos siel on AI ja GPU laskemassa seoksia :)

En oikein ymmärrä noita ”custom” softia ulkomailta. Kai ne nyt dynossa pitäisi säätää jos hyvän haluaa.
 
Jos siel on AI ja GPU laskemassa seoksia :)

En oikein ymmärrä noita ”custom” softia ulkomailta. Kai ne nyt dynossa pitäisi säätää jos hyvän haluaa.
On kyl poitsuilla loogista hintavertailua.
800e custom softa toiveiden mukaisesti sisältäen myös automaattilootan + dyno. Vs 160e bulkki/"custom"softa tietämättä, mitä sisältää. Sen lisäksi taitaa harvempaan autoon onnistua itse softan muokkaaminen, vaatii jotain erikoisvälineitä, jolle ei tietenkään lasketa mitään arvoa.

Mut jatkakaa vaan, hauskaa luettavaa.
 
Jos siel on AI ja GPU laskemassa seoksia :)

En oikein ymmärrä noita ”custom” softia ulkomailta. Kai ne nyt dynossa pitäisi säätää jos hyvän haluaa.
Ei tarvi jos on erikoistunut juuri kyseisiin (HDI). Jos on samaa 2.2 HDI ohjelmoinut dynolla satoja, sitä kokemusta kyseisestä koneesta varmaan ihan riittävästi ilman dynoa. Edellisen mapin lähetin tietenkin tyypille. Ei ole mitään ongelmaa ollut ja kulutus kivasti pienentynyt. Ihan uudelle autolle en toki tekis välttämättä etänä
 
On kyl poitsuilla loogista hintavertailua.
800e custom softa toiveiden mukaisesti sisältäen myös automaattilootan + dyno. Vs 160e bulkki/"custom"softa tietämättä, mitä sisältää. Sen lisäksi taitaa harvempaan autoon onnistua itse softan muokkaaminen, vaatii jotain erikoisvälineitä, jolle ei tietenkään lasketa mitään arvoa.

Mut jatkakaa vaan, hauskaa luettavaa.
En tarkoittanut kyseistä, vaan yleisesti. Tiiän tosi paljon pajoja jotka pistää sen saman bulkkusoftan sisään 500€ tietämättä itsekkään mitä se sisältää.

20€ maksoin kess V2 lainasta. Tekijä teki winols softalla remapin. Eli 180€ kokonaisuudessaan.
 
On kyl poitsuilla loogista hintavertailua.
800e custom softa toiveiden mukaisesti sisältäen myös automaattilootan + dyno. Vs 160e bulkki/"custom"softa tietämättä, mitä sisältää. Sen lisäksi taitaa harvempaan autoon onnistua itse softan muokkaaminen, vaatii jotain erikoisvälineitä, jolle ei tietenkään lasketa mitään arvoa.

Mut jatkakaa vaan, hauskaa luettavaa.

En mä hintaa kommentoinut vaan lähinnä kiinnostaa miten tuo voi toimia tai onko siinä edes mitään järkeä. Jos olisi custom ecu ja asiakas tallentaisi login ajosta niin sen perusteella voisi jotain säätöä tehdäkkin etänä. Kysyin kun en tiennyt, ei tarvitse heti laittaa suomi24 tyylistä kommentointia. Itsellä kokemusta vaan yhdestä VEMSin asennuksesta ja säädöstä.

@Vilunki15 kiitos asiallisesta kommentista selvensi asiaa!
 
Mikä vaatii 100A virtaa? 12V*100A=1200w. Jos se ecu ottaa 1.2kw, niin se käryää alle sekunnissa. En tiedä mitä tarkoitit, mutta ecut ei ole verrattavissa mihinkään teho pc.

Varmaan lähimmäs tuota pääsee Saabin Trionicin kanssa kun ne saattoi laittaa jäähdyttimen puhaltimen puhaltamaan täysillä ohjelmoinnin aikana. 120W ehkä?
 
Ei tarvi jos on erikoistunut juuri kyseisiin (HDI). Jos on samaa 2.2 HDI ohjelmoinut dynolla satoja, sitä kokemusta kyseisestä koneesta varmaan ihan riittävästi ilman dynoa. Edellisen mapin lähetin tietenkin tyypille. Ei ole mitään ongelmaa ollut ja kulutus kivasti pienentynyt. Ihan uudelle autolle en toki tekis välttämättä etänä
Jolloin kyseessä ei olekaan custom softa vaan bulk perus kamaa. Ei tarkoita että olisi paskaa, mutta ei oikein vertaudu customiin työnmäärän puolesta.

Olen siis kokeillut custom softan, bulkki softan ja erillisen purkin joka laitetaan antureita huijaamaan. Kaikki toimivan mainiosti, kunhan hyväksyy erot. Boxista sen verran, ei ollut mikään hinnat alkaen yhden anturin huijari vaan useiden antureiden dataa muokkaava boxi joka oli muokattu juuri kyseiseen autoon ja laatikkoon (2014 Focus ST diesel automaatti).
 
Mikä vaatii 100A virtaa? 12V*100A=1200w. Jos se ecu ottaa 1.2kw, niin se käryää alle sekunnissa. En tiedä mitä tarkoitit, mutta ecut ei ole verrattavissa mihinkään teho pc.

Varmaan lähimmäs tuota pääsee Saabin Trionicin kanssa kun ne saattoi laittaa jäähdyttimen puhaltimen puhaltamaan täysillä ohjelmoinnin aikana. 120W ehkä?
Ei ihan lähelle, esim. Audi A6 4F jäähdyttimen puhaltimet 400w+200w=600w ilman vetokoukkua olevassa. Tehdas koukullisessa 400w+280w=680w ja nämä lähtevät ilmeisesti pyörimään täysillä, kun yhteys Ecuun menetetään ohjelmoinnin yhteydessä. Tähän sitten lisäksi muuta kulutusta, kun auton virrat päällä. :hmm:
 
Ei ihan lähelle, esim. Audi A6 4F jäähdyttimen puhaltimet 400w+200w=600w ilman vetokoukkua olevassa. Tehdas koukullisessa 400w+280w=680w ja nämä lähtevät ilmeisesti pyörimään täysillä, kun yhteys Ecuun menetetään ohjelmoinnin yhteydessä. Tähän sitten lisäksi muuta kulutusta, kun auton virrat päällä. :hmm:
Okei tämän ymmärrän ja ompas mielenkiintoista. En osannut ajatella noin. Eli siis ecu itsessään ei edelleeenkään vie, mutta ohjelmointi itsessään voi jotkin osat saada viemään virtaa: paljon.
 
Auto voi mennä "paniikkiin" ja ns survival/limp home modeen kun yhteys tiettyihin järjestelmiin katkeaa, lyöden kaikki tappiin jotta auto toimisi edes jotenkin. Siksi esim anturivikaiset autot voivat viedä tuhottomasti polttoainetta, koska auto ei esim tiedä miten rikkaalla moottori käy, lyödään sinne varuiksi oikein mukava rikasta seosta ihan varuiksi. Sähkön kanssa voi tosiaan käydä myös huonossa tapauksessa mitä oudoimpia asioita.
 
En tarkoittanut kyseistä, vaan yleisesti. Tiiän tosi paljon pajoja jotka pistää sen saman bulkkusoftan sisään 500€ tietämättä itsekkään mitä se sisältää.

20€ maksoin kess V2 lainasta. Tekijä teki winols softalla remapin. Eli 180€ kokonaisuudessaan.

no ajtech kaveri oli asiallinen ja ottaa työn alle, motrbit ei ottanu. 500e kartan fiksi ja penkki laput.
 
Motorbittia voin kans suositella, vaikutti osaavalta kaverilta.
Oma Skoda Superb 2.0Tsi ohjelmoitiin n. 1,5v sitten, toiminut moitteitta. Hintaa noin 800e sis. ECU, DSG ja dynot. 295hv/384Nm --> 354hv/489Nm.
 
1700009004803.png


siis voiko noi lukemat olla todellisia 80hv 200nm enempi huh on volvoissa potenttiaalia
 
Kuvasta voi aatella että on dynottu niin kaipa ne on. Itse käytin myös volvoa tuolla kun volvofoorumilla suositeltiin. D3 200hv 450nm en ottanu dynoo. Hyvin on toiminu ohjelma jo 50tkm.
 
On se mahdollista, mutta ei vakiopalikoilla vaikka kuinka ulosmittaisi voimasavut.
Ellei tuo ole niitä Volvon kuuluisia softakuristettuja moottoreita. Eli oikea max teho on vaikka 200hv mutta pelkällä softalla kuristettuna myytiin 140hp tms tehoilla. Noistahan luonnollisesti sai paperilla varsin näyttäviä lukuja vaikka oikeampi nimitys softaukselle olisi ollut kuristusten poisto. Ford ja VAG taisi myös tehdä joissain moottoreissa samaa samoin.
 
Ellei tuo ole niitä Volvon kuuluisia softakuristettuja moottoreita. Eli oikea max teho on vaikka 200hv mutta pelkällä softalla kuristettuna myytiin 140hp tms tehoilla. Noistahan luonnollisesti sai paperilla varsin näyttäviä lukuja vaikka oikeampi nimitys softaukselle olisi ollut kuristusten poisto. Ford ja VAG taisi myös tehdä joissain moottoreissa samaa samoin.

tuon ikänen 2.4d on ihan perus sinkkuturbo josta ei kyllä tollassia tehoja irtoa kun ollaan melkein siellä uudemman tuplaturbo diiselin teholukemissa.
 
Mikähän järki on tehdä vakiopalikoille joku "custom" softa? Jos palikat on kunnossa, niin samat kartat käy kaikkiin yksilöihin. Jos palikat ei ole kunnossa, säädetään yksilöllisesti rikkinäistä autoa, jonka korjattua ei softa enää täsmääkään.
 
Mikähän järki on tehdä vakiopalikoille joku "custom" softa? Jos palikat on kunnossa, niin samat kartat käy kaikkiin yksilöihin. Jos palikat ei ole kunnossa, säädetään yksilöllisesti rikkinäistä autoa, jonka korjattua ei softa enää täsmääkään.

Vaikka olisi samanlaisetkin osat moottorissa kyllä siinä voi olla eroa että toinen "yksilö" kestää paremmin ennakkoa nakuttamatta jne? Toi custom on vähän hämäävä termi kun ilmeisesti se ei tässä yhteydessä tarkoitakkaan dynossa säädettyä softaa juuri siihen autoon.
 
Mikähän järki on tehdä vakiopalikoille joku "custom" softa? Jos palikat on kunnossa, niin samat kartat käy kaikkiin yksilöihin. Jos palikat ei ole kunnossa, säädetään yksilöllisesti rikkinäistä autoa, jonka korjattua ei softa enää täsmääkään.
Esim halutaan tietynlainen kaasunvaste, erilainen teho/vääntökäyrä, jos aski softataan niin erilainen käytös siihen jne. Esim toisen mielestä on/off kaasu on paras kaasu, itse taas haluan ihan toisenlaisen. Toinen haluaa kaikki tehot kokoajan tai todella piikikkään tehokäyrän jos sillä saa sen 5hp lisää, itse haluan ehkä hiukan hillitymmän käyrän joka ei lähde esim 1500rpm kohdalla tunkemaan ahtoja tappiin jotta saadaan se kaikki vääntö renkaille rasittaen turhaan moottoria ja askia.

Kun noita eri asioita yhdistelee niin olen kyllä löytänyt hyviä softia näiltä täysin yhteen merkkiin keskittyneiltä firmoilta (esim Mountune+Ford yhdistelmä) mutta kuten tuolla aiemmin mainitsin, toisella pajalla joutui muuttelemaan vähän sitä ja tätä ja kolmannessa paikassa halusin varuiksi ottaa tehoa vähän miedommin kestävyyden parantamiseksi.

Eri juttu sitten jos lähdetään tosiaan korjaamaan auton olemassa olevia "ominaisuuksia" aka vikoja softalla.
 
Tuli itsekin laitettua hdituning.co.uk softa 2.2 hdi koneeseen. Kess v2 lukeminen ei jostain syystä onnistunut, niin piti avata ecu ja lukea pinneistä ktagilla. Mukavasti tuli tehoa lisää ja egr:n vikavalosta pääsi eroon.
Olisi kess v2, ktag ja bdm-frame ylimääräisenä, jos jollain on tarvetta. Lainauskin onnistuu tre seudulla.
 
Mikähän järki on tehdä vakiopalikoille joku "custom" softa? Jos palikat on kunnossa, niin samat kartat käy kaikkiin yksilöihin. Jos palikat ei ole kunnossa, säädetään yksilöllisesti rikkinäistä autoa, jonka korjattua ei softa enää täsmääkään.

3x oikein (pysyinkö laskuissa mukana?). Eli esim. väsynyt ilmamassamittari ei mahdollista täyden potentiaalin hyödyntämistä, mutta jos moottorin toiminta optimoidaan sille väsyneelle tai sen data jätetään hyödyntämättä, niin meillä on moottorin koko potentiaali hyödynnetty. Kunnes jotain muutetaan ja ollaa sitten ihan yössä..

Väsyneen voi tekstissä korvata halutessaan halvalla tarvikkeella. Jos autoissa olisi merkittävästi yksilöeroja, niin olisi markkinarakoa näiden yksilöerojen poistamiselle. Sellaisissa kilpa-autoissa, jotka perustuvat samojen vakio-osien käyttöön. tehot ovat yleensä hyvin lähellä toisiaan vaikka kuinka optimoisi softalla.

Edit: toki sitten väännön rajoitukset ja muut vastaavat mistä Pyrros mainitsi, eli muu kuin maksimaalisen voiman optimointi.
 
3x oikein (pysyinkö laskuissa mukana?). Eli esim. väsynyt ilmamassamittari ei mahdollista täyden potentiaalin hyödyntämistä, mutta jos moottorin toiminta optimoidaan sille väsyneelle tai sen data jätetään hyödyntämättä, niin meillä on moottorin koko potentiaali hyödynnetty. Kunnes jotain muutetaan ja ollaa sitten ihan yössä..

Väsyneen voi tekstissä korvata halutessaan halvalla tarvikkeella. Jos autoissa olisi merkittävästi yksilöeroja, niin olisi markkinarakoa näiden yksilöerojen poistamiselle. Sellaisissa kilpa-autoissa, jotka perustuvat samojen vakio-osien käyttöön. tehot ovat yleensä hyvin lähellä toisiaan vaikka kuinka optimoisi softalla.

Edit: toki sitten väännön rajoitukset ja muut vastaavat mistä Pyrros mainitsi, eli muu kuin maksimaalisen voiman optimointi.
Kerropas mitä meinaa väsynyt maffi. Maffi on kyllä sellanen värkki että toimii tai ei toimi xD
 
Kerropas mitä meinaa väsynyt maffi. Maffi on kyllä sellanen värkki että toimii tai ei toimi xD

eipä ole... ikääntyessään tarkkuus heikkenee



nakutusantureissa on muuten sama homma ja vielä radikaalimmin, niiden herkkyys vähenee ja vanhat nakuanturit ei reagoi nakutuksiin yhtä vahvasti.
(tän ihan ite todistanu ennen ja jälkeen testillä)
 
Kerropas mitä meinaa väsynyt maffi. Maffi on kyllä sellanen värkki että toimii tai ei toimi xD
Tietyissä autoissa se väsynyt maffi tuottaa mielenkiintoisen näköisiä reikiä mäntiin. Siinä mietitään sitten pannu lattialla toimiko se nyt varmasti oikein.

Toisissa tapauksissa se sitten lisää kulutusta eikä selkeää syytä välttämättä näy mistään.

Jos moottorin antureista pitää valita tärkein niin maffi taitaa melkein kärkipaikan ottaa. Parhaita laitteita on toki ne joissa ko. maanvaivaa ei ole lainkaan.
 
Tietyissä autoissa se väsynyt maffi tuottaa mielenkiintoisen näköisiä reikiä mäntiin. Siinä mietitään sitten pannu lattialla toimiko se nyt varmasti oikein.

Toisissa tapauksissa se sitten lisää kulutusta eikä selkeää syytä välttämättä näy mistään.

Jos moottorin antureista pitää valita tärkein niin maffi taitaa melkein kärkipaikan ottaa. Parhaita laitteita on toki ne joissa ko. maanvaivaa ei ole lainkaan.
Niin mutta miten se maffi sitten väsyy, kun siellä on johdin joka jäähtyy ilmavirrasta. Mulla on kyllä maffi hajonnut, mutta ei se mitenkään puolittain toimi
 
Ja jos maf vittuilee, ratkaisu ei ole softata autoa vaan korjata maf. Ja jos haluaa lisää tehoa niin korjaa maffin ja sen jälkeen lyö softaa sisään. Tietää ainakin että auto on ehjä ennen kuin lyö ahdot tappiin.
 
Niin mutta miten se maffi sitten väsyy, kun siellä on johdin joka jäähtyy ilmavirrasta. Mulla on kyllä maffi hajonnut, mutta ei se mitenkään puolittain toimi
Maffista riippuen näyttää vähempi/enempi ilmaa mitä koneeseen menee. Kai se johdin paskaantuu tms.

Moottorinohjauksesta riippuen tämä sitten vaikuttaa seoksiin ja sitä kautta kulutukseen tai pahimmassa tapauksessa koneen terveyteen.
 
Niin mutta miten se maffi sitten väsyy, kun siellä on johdin joka jäähtyy ilmavirrasta. Mulla on kyllä maffi hajonnut, mutta ei se mitenkään puolittain toimi

"The most frequent failure reasons are contamination or sensor aging, the former of which can often be corrected by cleaning the sensor. The deterioration or aging of components, can cause false resistivity readings, resulting in inaccurate measurements."

Lainaus tästä: Identifying a Broken or Faulty Mass Air Flow Sensor

Jos halutaan tietää miten punahehkuinen lanka tai hiilikalvo ikääntyy imukanavan ilmavirrassa vaikka 10 000 tunnin aikana, niin pitäisi varmaan mennä hattu kädessä jonnein tieteellisempään topicciin.

Edit: BF sekoittanut pään, eihän se taida kuin käydä punahehkussa startissa. Korjauksia otetaan vastaan.
Edit2: Delphi: Making sense of your sensors: MAF sensor
Kontaminaation lisäksi mainitaan:

Other common failure problems include:

  • A contact fault at the electrical connections
  • Damaged measuring elements
  • Mechanical damage from vibrations or an accident
  • Measuring element drift (exceeding the measuring framework)
Toi drift taitaa olla se mitä haetaan, eli mittaus ei enää pidä paikkaansa.
 
Viimeksi muokattu:
hiukkassuodatin poistaa nox partikkeleita ja ne on ihmissilmälle punaisia.
 
Lakimiehet hoi!
Koskeeko lakimuutos vanhoja virityksiä vai ainoastaan lakimuutoksen jälkeen tehtyjä?

Pari havaintoa ajoneuvolaista Ajoneuvolaki 82/2021 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
1.4.2023 on tullut voimaan seuraava määritelmä (2§):
"32 a) päästömanipulaatiolla pakokaasupäästöjen jälkikäsittelyjärjestelmän tai moottorin ohjausjärjestelmän tarkoituksellista muuttamista siten, että ajoneuvo ei enää täytä ympäristöominaisuuksiltaan pakokaasupäästöjä koskevia vaatimuksia;"

1.6.2024 alkaen liikennevirhemaksun voi saada (195§ 2 mom)
"Liikennevirhemaksu voidaan määrätä sen maksettavaksi, joka on liikenteessä kuljettamisen aikaan sellaisen ajoneuvon omistaja tai pysyvä haltija, jota on tahallaan tai huolimattomuudesta muutettu päästömanipulaatiolla siten, että se rikkoo 7 a §:n 4 momentissa säädettyä kieltoa."

7a§ 4 mom on tullut voimaan 1.4.2023:
"Liikenteessä käytettävään ajoneuvoon toteutettu päästömanipulaatio on kiellettyä ajoneuvon muuttamista."


Olisinpa siis sitä mieltä, että ennen 1.4.2023 päästömanipulaatio ei ole ollut oikeudellisesti merkityksellisellä tavalla määritelty käsite, joten mikään auton muuttaminen ennen 1.4.2023 ei ole ollut eikä siitä tule takautuvasti päästömanipulaatiota. Sen sijaan 1.4.2023 jälkeen muuttaminen on voinut olla kiellettyä päästömanipulaatiota.
 
Siis kaikkihan noi, ihan ajasta riippumatta on laittomia ja eivät täytä ajoneuvolle asetettuja määräyksiä. Joten jos noista on joskus ihan oikeasti realistinen mahdollisuus jäädä kiinni, siis muutenkin kuin olemalla tyhmä, niin vähintään ajokieltoa tulee ja punainen tarra tuulilasiin.
 
Siis kaikkihan noi, ihan ajasta riippumatta on laittomia ja eivät täytä ajoneuvolle asetettuja määräyksiä. Joten jos noista on joskus ihan oikeasti realistinen mahdollisuus jäädä kiinni, siis muutenkin kuin olemalla tyhmä, niin vähintään ajokieltoa tulee ja punainen tarra tuulilasiin.

Kaikkia muutoksia ei mitenkään järkevästi pystytä valvomaan, mutta dpf:n suorat poistot kyllä tullaan saamaan pois lähitulevaisuudessa. Partikkelimittarit on jo olemassa olevia laitteita ja myös käytössä muutamissa maissa katsastuksen yhteydessä. Myös EU:n tasolla homma on jo menossa eteenpäin, että saadaan EU tason yhtenevät käytännöt juuri pienhiukkausten mittaukseen liittyen katsastuksen yhteydessä.

Nyt ensi kesänä tulevat lait toki perustuvat tässä kohtaa ensisijaisesti pelotevaikutukseen, koska sanktiot on laitettu sen verran koviksi. Erityisesti raskasliikenne tuossa otetaan ensisijaiseen syyniin, niitähän syynätään nyt jo poliisin toimesta tienvarsitarkastuksissa. Siinä voi jo vähän pienempi yrittäjä miettiä pari kertaa, että koittaako onneaan scr-järjestelmän poiston kanssa, kun sanktio on kertalaakista 30000e.
 

Ylen jutussa oli vedetty rima aika alas ja lähdetty pelottelulinjalle. Kuulemma noki pakoputken sisäpuolella tarkoittaa automaattisesti laitonta ajoneuvoa.

1702756524293.png


Jos lainsäätäjällä/Traficomilla olisi mitään järkeä päässä(ei ole), niin valvonta keskitettäisiin ammatti- ja raskaaseen liikenteeseen. Siellähän nuo adblue-poistot ja muut ohjelmoinnit ilmeisesti rehottaa aika pahasti ja väitän että vaikutus on kertaluokkaa isompi kuin sen yksittäisen jonnen softattu ja dpf-poistettu voimasavu-bemari.
 
Selvähän se on että katsastuksessa noista jää jatkossa helpommin kiinni, ja jos auto savuttaa tai haisee kovasti tiellä niin poliisi harkinnan mukaan määrää tarkastukseen.

En usko että ihan heti on tulossa tuollaisia pakokaasuja haistelevia laitteita kuitenkaan.
 
Fakta on, tuossa jää ne satunnaiset liian ilmeiset kiinni (decat, jotain selkeitä näkyvä tulppauksia, mustaa savua perässä jo kevyessä kaasutuksessa jne jne.). Ne jotka rakentelevat edes semi järkevän auton... saavat ne kyllä yhä leimattua. Jos ei muuten niin ajamalla vakiosoftan sisään vähän ennen leimaa.

Fakta on että tämän hetken poliisiresursseilla ei paljoa päästöjen perään katsella, vaikka edellä menevä haisisi kuinka varmalta päästöhuijatulta. Töiden puolesta kun ajelee, tuntuu että puolet yhtään mistään sporttisemmasta on decat, softa, dpf delete jne... joitain päivinä töihin/kotiin ajaessa tuo haju on enemmän kuin selkeä. Ja ei, en tuomitse periaatteessa, fakta on että Suomen henkilöautojen päästöt ovat kärpäsenpaska vs muu maailma, mutta tuntuuhan tuo välillä tuolla landella ajellessa naurettavalta kun joku 1.2tsi paukuttaa putkeen niin perkeleesti ja tehoa on alle 150hp jossain perus Golfissa. Ja koen että itsellä on jotain varaa sanoa kun olen omistanut tehomalleja niin vakiona kuin viriteltynä, sekä rakennellut omia ties mitä viritelmiä (tosin pääosa autoista ennen päästömittauksia/niiden ollessa niin löysiä että jos moottori kävi, se läpäisi testin).
 
Tossa voitais nyt ihan hyvin vetää raja esim henkilöautoliikenteen osalta johonkin esim 2010 ja uudempiin autoihin tai muu vastaava vuosimalliraja, tällöin vanhemmalla autolla ajavien ei tarvitse stressata onko autoa jossain välissä muutettu ja kun autokannan keski-ikä on siellä jossain 12v hujakoilla, niin ne vanhemmat autot jää niin marginaaliin ennen pitkää.

Yksityisille myös eka sanktio voisi olla auton tieliikennekelpoisuuden evääminen kuukauden ajoajalla, jotta auton saa huollettua kuntoon, koska kusiraossahan on se porukka, joka ei välttämättä tiedä käytettynä ostetun auton tilannetta ja tonnin tai useemman päälle tulee myös korjauskulut. Auton tietoihin jää sit merkintä ja seuraavalla kerralla sakot vasta.

Ammattiliikenteessä voidaan olla hyvin sit tiukempia jo alkuunsa.
 
Fakta on, tuossa jää ne satunnaiset liian ilmeiset kiinni (decat, jotain selkeitä näkyvä tulppauksia, mustaa savua perässä jo kevyessä kaasutuksessa jne jne.). Ne jotka rakentelevat edes semi järkevän auton... saavat ne kyllä yhä leimattua. Jos ei muuten niin ajamalla vakiosoftan sisään vähän ennen leimaa.

Fakta on että tämän hetken poliisiresursseilla ei paljoa päästöjen perään katsella, vaikka edellä menevä haisisi kuinka varmalta päästöhuijatulta. Töiden puolesta kun ajelee, tuntuu että puolet yhtään mistään sporttisemmasta on decat, softa, dpf delete jne... joitain päivinä töihin/kotiin ajaessa tuo haju on enemmän kuin selkeä. Ja ei, en tuomitse periaatteessa, fakta on että Suomen henkilöautojen päästöt ovat kärpäsenpaska vs muu maailma, mutta tuntuuhan tuo välillä tuolla landella ajellessa naurettavalta kun joku 1.2tsi paukuttaa putkeen niin perkeleesti ja tehoa on alle 150hp jossain perus Golfissa. Ja koen että itsellä on jotain varaa sanoa kun olen omistanut tehomalleja niin vakiona kuin viriteltynä, sekä rakennellut omia ties mitä viritelmiä (tosin pääosa autoista ennen päästömittauksia/niiden ollessa niin löysiä että jos moottori kävi, se läpäisi testin).
Tuskin tossa mitkään katinpoistot juurikaan näkyy, vaan valvonta kohdistuu varmasti pääasiassa sen ikäisiin dieseleihin missä noita päästölaitteita on muitakin. Katittomuus nyt lienee muutenkin yleisempää joillain korkeampiviritteisillä sporttiautoilla, normiautoa se katti ei häiritse juurikaan ja aika harvoin katti hajoaa ylipäätään ja kun sen tarvii leimalle kuitenkin niin sen hylkääminen säästötoimenpiteenä on huono ratkaisu.
 
Tuskin tossa mitkään katinpoistot juurikaan näkyy, vaan valvonta kohdistuu varmasti pääasiassa sen ikäisiin dieseleihin missä noita päästölaitteita on muitakin. Katittomuus nyt lienee muutenkin yleisempää joillain korkeampiviritteisillä sporttiautoilla, normiautoa se katti ei häiritse juurikaan ja aika harvoin katti hajoaa ylipäätään ja kun sen tarvii leimalle kuitenkin niin sen hylkääminen säästötoimenpiteenä on huono ratkaisu.
EIpä noita katteja yleensä viritetyissäkään bensakipoissa tarvitse jos pitää päästöt läpäistä. Isoin ilo katin poistossa on äänet, pieni tehon nousu ja ehkä egon pieni kasvu.
 
EIpä noita katteja yleensä viritetyissäkään bensakipoissa tarvitse jos pitää päästöt läpäistä. Isoin ilo katin poistossa on äänet, pieni tehon nousu ja ehkä egon pieni kasvu.
No riippuu varmaan vähän autosta, mutta kyllä mulla ainakin tollanen ysärin sporttimalli edellyttää katin, että päästörajoihin päästään ja se on vaatimus leimalla. Jos auto menee just rajoihin tyhjällä katilla, niin se hämää varmaan katsastusmiestä riittävästi, mutta tuskin siihen poliisisetäkään sen paremmin osaa mitään sanoa.

Katiton auto haisee muutenkin niin paskalle, että parempi laittaa vaikka joku vähän harvakennoisempi kisakatti, jos kokee tehon puolesta ahdistusta. Joku muutamasataheppanen turboauto ei kattia vielä huomaa tehoissa, jossain vaparipumpussa voi ehkä olla pieni ero. Sit jos hevosia alkaa olla vaikka 500-1000 niin kyllä siellä vakiokatti ahdistelee.
 
Se ei riitä että ilman kattia päästöt menee läpi. Jos on tyyppihyväksyntä katin kanssa niin silloin sitä ei saa poistaa huolimatta mitä ne päästöt näyttää.
 
Se ei riitä että ilman kattia päästöt menee läpi. Jos on tyyppihyväksyntä katin kanssa niin silloin sitä ei saa poistaa huolimatta mitä ne päästöt näyttää.
Katin kuori pitää luonnollisesti säästää ja pitää putkistossa leimaa varten. Tyhjä katin kuori on varsin yleinen asia viritetyissä menopeleissä.

@jonesky12345 älä edes puhu siitä hajusta. Viritettyjä tai muuten custom autoja koko elämän omanneena, voin sanoa että tällä hetkellä yksi "lemppari" asioista tehdä on ajaa työmatkaa jonkun "viritellyn" 320d Bimmerin perässä... paska haisee sisälle, teit mitä tahansa. Ja tämä meikäläiseltä, jonka pari autoa sylki kylmänä raakaa bensaa pakoputkesta ja softaa on muuteltu, osia vaihdeltu jne.
 
Ellei tuo ole niitä Volvon kuuluisia softakuristettuja moottoreita. Eli oikea max teho on vaikka 200hv mutta pelkällä softalla kuristettuna myytiin 140hp tms tehoilla. Noistahan luonnollisesti sai paperilla varsin näyttäviä lukuja vaikka oikeampi nimitys softaukselle olisi ollut kuristusten poisto. Ford ja VAG taisi myös tehdä joissain moottoreissa samaa samoin.

Volkkarilla sai myös joskus Transportereissa suunnilleen ECU:n päivitykellä noista pienempitehoisista dieselmoottoreista sen tehorajoittamattoman version käyttöön.wagen Transporter Ei edes alustassa muuta eroa.Volkswagen TransporteVolkswagen Transporter
 
Siis kaikkihan noi, ihan ajasta riippumatta on laittomia ja eivät täytä ajoneuvolle asetettuja määräyksiä. Joten jos noista on joskus ihan oikeasti realistinen mahdollisuus jäädä kiinni, siis muutenkin kuin olemalla tyhmä, niin vähintään ajokieltoa tulee ja punainen tarra tuulilasiin.
Ehkä tätä pitäisi kysyä lakiketjussa.

Modaukset saattavat toki olla kiellettyjä jostain syystä (vrt. siniset ledit parkkivaloina) mutta olennaista on, että voiko vanhoja virityksiä pitää lain tarkoittamana päästömodifikaationa. Jos ei, niin silloin niistä ei voi aiheutua päätömodifikaation seuraamuksiakaan (=ankaria rangaistusmaksuja).

Oikeusvaltiossa rangaistavaa on vain se mikä on tekoaikana rangaistavaksi säädetty.

Selvähän se on että katsastuksessa noista jää jatkossa helpommin kiinni, ja jos auto savuttaa tai haisee kovasti tiellä niin poliisi harkinnan mukaan määrää tarkastukseen.
Ei ole alkuunkaan selvää, että vanhoissa modauksissa olisi mitään kiinnijäätävää - tai vaikka olisikin, että kyse olisi lain tarkoittamasta päästömodifikaatiosta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 694
Viestejä
4 537 134
Jäsenet
74 864
Uusin jäsen
Eetu M

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom