Moottorin ohjelmointi

Jaa että peilistä näkee savua(!) kaasua antaessa ja mittaus näytti nollaa. Jep jep.
Melkein kaikissa commareissa ja monissa pumppareissakin taitaa olla jo vakiona eri kartta käytössä kun auto on paikoillaan.
Voi vetää vaikka jatkuvaa mustaa jöötiä pintakaasulla ajellessa ja paikoillaan huudattaessa aivan sama k-arvo kuin vakiona.
 
Saako mistään järkevään hintaan custom-softaa ? Skoda AHF 1.9tdi VP44-pumpulla.
 
Jaa että peilistä näkee savua(!) kaasua antaessa ja mittaus näytti nollaa. Jep jep.

Kyllä, juuri näin. Yllättävää että pakoputkesta tulee savua? Ja tosiaan kirjoitin, että täyskiihdytyksessä tulee hieman savua. Lisäyksenä vielä, että mustaa sellaista. Toki olen ollut huomaavinani, että savutus vähenee sitä mukaa kun useamman kiihdytyksen tekee.

2009 voi olla jo niitä jotka paikallaan polkiessa ei kierrä enempää kuin 2000rpm tms. Eli katsastuksessa ei varsinaisesti edes ryntäytetä.
Ei tosiaan ollut kummoinen polkaisu. Ilman kuormaa kaasu pohjaan, tuskin meni yli 2000rpm.
 
Findiesel teki aikanaan. Ja erikoismoottori tekee myös.

Erikoismoottori ainakin hyvämaineinen ja varma valinta. Itse käytin autoni siellä. Eivät poista käytöstä EGR:iä tms. ja viritykset tehdään vastuullisesti niin, että auto kestää sen.

Edellisen autoni käytin Turbotecillä ja siellä poistivat EGR:än käytöstä ja virityksen jälkeen vauhtipyörä vähän tärisytti kovemmilla kierroksilla. Kysyttiin vain, että häiritseekö tuo ja jos häiritsee, niin vähän otetaan tehoja alas.

Kaveri käytti yhdellä pajalla, joka noihin ei ole erikoistunut ja oli vain jonkun nettisoftan ilmeisesti laittanut ja maagisesti sekä kytkin, että laatikko menivät puolen vuoden sisään uusiksi. Liike meinasi, että kilometrejä sen verran, että normaalia kulumista. Eli ts. en ottaisi halvinta ja jopa ajaisin (kuten itse) pikku reissun, jotta pääsee hyvämaineiselle ohjelmoijalle.
 
Olis vähän laajempi kyssäri (remapping ja ecun flashaus itse), niin mietin että kysyykö täällä vai onko sama tehdä kokonaan uusi ketju?
 
Samakai se täällä, tuskin ihan hirveästi on tietäjiä tai vilkasta keskustelua tulossa
 
Tosiaan. Psa:n 2.2l hdi tuplaturbo moottorista sais enemmänkin tehoja kuin 170hp. Laatikko on manuaali niin se kyllä kestää. Ei kiinnosta nuo jotka maksaa 500e, joten lähdin etsimään halvempaa ratkaisua. Löysin tällaisen:
Englantilainen firma, psa foorumilta luin hyvää. Kuinkahan luotettava tuo stage 1+ esim olisi? Uskaltaako tuolta ottaa uuden flädhin ecuun? Mistä laitteet? Mainostavat sivuillaan, että laitteella x otetaan nykyinen flash ulos joka lähetetään niille. Parissa tunnissa tulee uus "remapped" joka flashataan itse ecuun. Mitä mieltä muut? Uskaltaako edes harkita?
 
Tosiaan. Psa:n 2.2l hdi tuplaturbo moottorista sais enemmänkin tehoja kuin 170hp. Laatikko on manuaali niin se kyllä kestää. Ei kiinnosta nuo jotka maksaa 500e, joten lähdin etsimään halvempaa ratkaisua. Löysin tällaisen:
Englantilainen firma, psa foorumilta luin hyvää. Kuinkahan luotettava tuo stage 1+ esim olisi? Uskaltaako tuolta ottaa uuden flädhin ecuun? Mistä laitteet? Mainostavat sivuillaan, että laitteella x otetaan nykyinen flash ulos joka lähetetään niille. Parissa tunnissa tulee uus "remapped" joka flashataan itse ecuun. Mitä mieltä muut? Uskaltaako edes harkita?
Jos sulla ei ole edes tiedossa, että minkälaista kalustoa itseltäsi vaaditaan asian toteuttamiseksi ja kyselet nettifoorumilta jonkun täysin ulkomaisen pajan softan luotettavuutta, niin maksaisin vaan pikkupreemion ja hoidattaisin asian suomessa. Noin niinkun perinteisesti noita dieselpatoja on kyllä softattu ihan hyvällä menestyksellä.
 
Jos sulla ei ole edes tiedossa, että minkälaista kalustoa itseltäsi vaaditaan asian toteuttamiseksi
Sivulla on mainittu obd väylään menevät laitteet, pointtina että mistähän sais ja saisko esim lainaan. Toki olisi voinut tarkemmin kysyä.
jonkun täysin ulkomaisen pajan softan luotettavuutta
Paja on luotettava. Mutta yleisestiottaen, kuinka turvallista on itse fläshäys jne. Ei ki maksaa 500e jos saa alle 200e. Täysin samaa ne tekee.
 
No, osaatko homman vai otatko riskin että jotain menee vikaan? Softan toimittajahan ei ole missään vastuussa asiasta vaan ulkoistavat kätevästi vastuut tekijälle.

Maksaisin siitä jo, ettei itse tarvitse ottaa riskiä.
 
Tosiaan. Psa:n 2.2l hdi tuplaturbo moottorista sais enemmänkin tehoja kuin 170hp. Laatikko on manuaali niin se kyllä kestää. Ei kiinnosta nuo jotka maksaa 500e, joten lähdin etsimään halvempaa ratkaisua. Löysin tällaisen:
Englantilainen firma, psa foorumilta luin hyvää. Kuinkahan luotettava tuo stage 1+ esim olisi? Uskaltaako tuolta ottaa uuden flädhin ecuun? Mistä laitteet? Mainostavat sivuillaan, että laitteella x otetaan nykyinen flash ulos joka lähetetään niille. Parissa tunnissa tulee uus "remapped" joka flashataan itse ecuun. Mitä mieltä muut? Uskaltaako edes harkita?
Tässä vielä linkki pääsivulle, lonttoksi. HDI Tuning Limited | HDI Tuning Limited

Hyvä firma suosittelen. Aikoinaan Xsaraan (2.0hdi 110) laitoin tuon tyypin softan ja kyllähän se kiihty ja kulki aivan pirusti. Väsyny orkkiskytkin kyllä antautui aika nopeasti, muuten ei mitään muita ongelmia. Kun ilmotin tosta kytkinhommasta tuonne niin se tekasi mulle vielä ilmatteeks kytkimensäästösoftan jolla ajelin ennen kuin sain uuden kytkimen laitettua.
 
Hyvä firma suosittelen. Aikoinaan Xsaraan (2.0hdi 110) laitoin tuon tyypin softan ja kyllähän se kiihty ja kulki aivan pirusti. Väsyny orkkiskytkin kyllä antautui aika nopeasti, muuten ei mitään muita ongelmia. Kun ilmotin tosta kytkinhommasta tuonne niin se tekasi mulle vielä ilmatteeks kytkimensäästösoftan jolla ajelin ennen kuin sain uuden kytkimen laitettua.
Millä fläshäsit :comp:
 
Ihan yleisesti noihin autotallisoftauksiin, ettei vaan pääse yllättämään, niin kunnollinen virtalähde/laturi on käytännössä pakollinen. Tai ainakin reilusti vara-akkuja ja kunnon kaapelit. Mikään muu ei vituta niin paljoa, kuin kiire ja auto vihanneksena tallissa, koska loppui virrat ohjelmoinnin aikana.
 
Houkuttelisi vähän nykyiseen Skodaan ohjelmointi. Ainut vain, että tuon mukana tuli vuoden takuu ja haluavat vielä, että takuukorjaukset tehdään merkkihuollossa. Jossain nyrkkipajalla tuskin selvittäisivät softan muutoksia, mutta merkkiliikkeessä näkevät, jos niin haluavat.

Tuossa 115hp/250nm 1.6 TDI koneessa on se piirre, että monista on penkitetty vakionakin lähemmäs 130hp/290nm. Jotkut softaajat näyttävät lupaavan 140hp, joka tarkoittaisi 500 eurolla vain vähän yli 10 hevosvoiman tehonlisäystä. Hurjimmat lupailivat 160 hevosvoimaa. 5-vaihteinen manuaalilaatikko taas ei kestä mahdottomia vääntölukemia, eli pitäisi ottaa väännön kanssa huomioon. Tuonkaan kohdalla ei näytä hyvältä, jos lupaillaan kovia vääntölukemia jollain bulkkisoftalla. Sentään kytkin on uusi ja vaihteistossa on uudet orkkisöljyt.

Onneksi tuo on suht kevyt auto ja liikkuu ihan pirteästi nykyiselläänkin. Etenkin alavääntö on aivan eri planeetalta vanhempiin 1.6 TDI koneisiin verrattuna.
 
Houkuttelisi vähän nykyiseen Skodaan ohjelmointi. Ainut vain, että tuon mukana tuli vuoden takuu ja haluavat vielä, että takuukorjaukset tehdään merkkihuollossa. Jossain nyrkkipajalla tuskin selvittäisivät softan muutoksia, mutta merkkiliikkeessä näkevät, jos niin haluavat.

Tuossa 115hp/250nm 1.6 TDI koneessa on se piirre, että monista on penkitetty vakionakin lähemmäs 130hp/290nm. Jotkut softaajat näyttävät lupaavan 140hp, joka tarkoittaisi 500 eurolla vain vähän yli 10 hevosvoiman tehonlisäystä. Hurjimmat lupailivat 160 hevosvoimaa. 5-vaihteinen manuaalilaatikko taas ei kestä mahdottomia vääntölukemia, eli pitäisi ottaa väännön kanssa huomioon. Tuonkaan kohdalla ei näytä hyvältä, jos lupaillaan kovia vääntölukemia jollain bulkkisoftalla. Sentään kytkin on uusi ja vaihteistossa on uudet orkkisöljyt.

Onneksi tuo on suht kevyt auto ja liikkuu ihan pirteästi nykyiselläänkin. Etenkin alavääntö on aivan eri planeetalta vanhempiin 1.6 TDI koneisiin verrattuna.

Käytin oman 2015 Octavia 1.6TDI koneella Turbotecillä. Maksoi 500€, muistaakseni 145hv ja 320Nm oli luvattu ja autoa ei penkitetty. Päästölaitteisiin ei tehty muutoksia.

Kyllähän tuon eron persdynossa huomasi, mutta ajomukavuus ei noussut niin paljoa kuin olisin olettanut/toivonut. Tuo viisi lovinen manuaali ajattaa aika matalilla kierroksilla ja vääntö löytyy vasta 1800-2000rpm huitteilta, joten keppiä pitää käyttää, jos haluaa liikettä. Ohjelma kuitenkin sallii sen, että siitä rekasta pääsee edelle vaikka olisi sitä porukkaa enemmänkin kyydissä. Koen saaneeni rahoilleni vastinetta.

Nyt näin reilun 20tkm jälkeen en ole huomannut kytkimessä, laatikossa tai turbossa mitään eroa. Autolla ajettu yhteensä 230tkm nyt. Kulutuksessa en myöskään ole huomannut eroa. Nämä siis meidän perheen aika rauhallisella ajoprofiililla.
 
Käytin oman 2015 Octavia 1.6TDI koneella Turbotecillä. Maksoi 500€, muistaakseni 145hv ja 320Nm oli luvattu ja autoa ei penkitetty. Päästölaitteisiin ei tehty muutoksia.

Kyllähän tuon eron persdynossa huomasi, mutta ajomukavuus ei noussut niin paljoa kuin olisin olettanut/toivonut. Tuo viisi lovinen manuaali ajattaa aika matalilla kierroksilla ja vääntö löytyy vasta 1800-2000rpm huitteilta, joten keppiä pitää käyttää, jos haluaa liikettä. Ohjelma kuitenkin sallii sen, että siitä rekasta pääsee edelle vaikka olisi sitä porukkaa enemmänkin kyydissä. Koen saaneeni rahoilleni vastinetta.

Nyt näin reilun 20tkm jälkeen en ole huomannut kytkimessä, laatikossa tai turbossa mitään eroa. Autolla ajettu yhteensä 230tkm nyt. Kulutuksessa en myöskään ole huomannut eroa. Nämä siis meidän perheen aika rauhallisella ajoprofiililla.
Hyvältä kuulostaa. Tuossa 5-vaihteisessa manuaalissa on kyllä aika harvat välitykset. Toisaalta +120kmh motarinopeuksissa voisi kaivata jo kuudetta vaihdetta.

Tähän 2018 Octaviaan ovat saaneet alaväännön onneksi kuntoon. Jo kytkintä nostaessa hyökkää herkästi liikkeelle ja ylämäkiin löytyy vetoa 1400 RPM:stä alkaen. Toki en normaalisti vedätä autoa noin matalilla kierroksilla. 3000 RPM:n jälkeen tuntuu ehkä vähän kuristetulta ja yläkierroksille saisi varmasti vapautettua voimaa softalla. Mutta takuun pilaaminen ei hirveästi houkuttele, jos tulee jotain isompaa vikaa.
 
Puolalaiselta saitilta tilasin omaan skodaan softan.
1.9TDI AHF vm.2000. Tilasin sen takia että saan oikuttelen ajoneston pois. Samalla poistettin egr ja purkkiin Stage1 tune.
Piristyi jonkun verran, ahtaa noin 22PSI. Ei savua juurikaan.

Täältä sivulta löysin ilmoituksen ja laitoin viestiä.
Ogłoszenia - Sprzedam, kupię na OLX.pl


Annoin ensin tarkat tiedot hänelle mitä ecussa lukee ja mitä muutoksia haluan.
Näillä tiedoilla puolanpoika valmisti mulle plug and play ecun jonka löin kiinni.
Hintaa tälle tuli rahteineen hieman alle 100€.
 
Kirjoitetaan tänne kokemuksesta tehdä itse.

Moottorina siis psa hdi16 2.2L kahdella turbolla. Lainasin @Hammu lta aliexpress kess v2 laitteen. Ksuite 2.8 koneelle vaan ja ecun firmis pois. Ei ollut paha juttu, ohjeiden mukaan vain. Lähetin tiedoston (hexdump/bin) HDI Tuning UK firmalle, suoritin maksun linkistä jonka sain ja noin tunnin päästä sain 160e maksaneen tiedoston. Uudessa ecun firmiksessä oli siis EGR suljettu ja tehoa + vääntöä enemmän. (170hp -> 210hp, 370nm -> 410nm).
Ennen ohjelman laittoia EGR varmistukseksi tukkoon metallilevyllä:
1696399023704.png
1696399032313.png

Tämän jälkeen Kessillä uus firmis sisään, aikaa kului noin 20min. Akku oli laturissa samaan aikaan varalta. Kaikki sujui oikein. Auto käyntiin ja pienet lämmöt. Pari pykälää kun oli tullut niin eka testi. Tehoeron huomas heti, selkeästi. Uudella asfaltilla alkoi suttaan kun kiihdytti. Myös isommissa nopeuksissa "ohitusnopeudet" kiihtyminen oli ripeää. Ennen auto kulutti noin 6.4l/100km, nyt vajaa 100km testillä kulutus on tuntunut olevan noin 5.5-5.6L/100km. Ei voi olla kuin tyytyväinen. Hyvin halvalla VRT suomen riistohinnat ja erot ovat selkeät. Maksaa nopeasti itsensä takaisin :interested: :comp::tup:
 

onko porukka käyttäny tuola? tekeekö ja onnistuuko gustomi softat? ja mitenne voi onnistuu jos ei logiteta kadulla eikä ole dynöö?
 
Viimeksi muokattu:
Ne vetää tuolla jonkun valmissoftan sisään. Njet problem jos palikat on vakiot. Jos ei, niin paljon ongelmia
 
Muista sit laittaa se mekaanisesti kuntoon ennen sitä. Muuten turhaa hommoo.
 
onks motorbit tuusula kokemuksia tekeekö gustomi softaa tai logituksella?

 
Kaveri käytti yhdellä pajalla, joka noihin ei ole erikoistunut ja oli vain jonkun nettisoftan ilmeisesti laittanut ja maagisesti sekä kytkin, että laatikko menivät puolen vuoden sisään uusiksi. Liike meinasi, että kilometrejä sen verran, että normaalia kulumista. Eli ts. en ottaisi halvinta ja jopa ajaisin (kuten itse) pikku reissun, jotta pääsee hyvämaineiselle ohjelmoijalle.

Kavereille käy aina huonosti! Yksi kaveri meni fläshäämään virisoftan moottoripyörään Ruotsiin asti muka hyvälle pajalle. Jotain meni pieleen kun koneeseen tuli ylimääräinen nypytys, niin paha ettei sillä ilmeisesti voi ajaa. Pahin moka oli ettei siellä otettu alkuperäistä softaa talteen jotta sen voisi palauttaa.
 
onks motorbit tuusula kokemuksia tekeekö gustomi softaa tai logituksella?

Ei voi kuin suositella, tietää mitä tekee. Käytin moottorin ja automaattilootan ohjelmoinnissa (custom) +50hp ja +100Nm. Penkitys ennen ja jälkeen
 
Ei voi kuin suositella, tietää mitä tekee. Käytin moottorin ja automaattilootan ohjelmoinnissa (custom) +50hp ja +100Nm. Penkitys ennen ja jälkeen

paljo hintaa? pitää tosiaa olla penkissä tehty että saan takuun mitä sielä tapahtuu ja paljo sitä jerkkua sielä on kadulla ei pysty logittaa sinne 200km/h ajtekki ei osaa vastaa maileihi koko lafka soitan sinne tässä joku päivä ja annan palautteen.Nii ei vissii jää ku motoribitti sitte enää uudella maalla ketä tekee laadukasta customia rullilla.
 
paljo hintaa? pitää tosiaa olla penkissä tehty että saan takuun mitä sielä tapahtuu ja paljo sitä jerkkua sielä on kadulla ei pysty logittaa sinne 200km/h ajtekki ei osaa vastaa maileihi koko lafka soitan sinne tässä joku päivä ja annan palautteen.Nii ei vissii jää ku motoribitti sitte enää uudella maalla ketä tekee laadukasta customia rullilla.
Minulta otti yhteensä reilu 800e.
 
Motorbitille täältä ääni. Skoda Octavia 2.0TFSI manuaali johon custom softa oli ennen ja jälkeen dynojen kanssa halvempi kuin ARP:n ja muiden bulkkisoftat. Itse sain toki alehinnan koska auto softattiin kun tekijälle parhaiten sopi ja oli kinda off season, mutta normi hinnallakin oltiin halvempia kuin esim tuo ARP. Ainakin silloin oli erikoistunut VAG:n laitteisiin, mutta oli siinä pihalla softattu BMW jne.

Omaan tehtiin customia sen verran että huipputehoja ja vääntöjä leikattiin hiukan koska auton moottorin kunto oli hiukan arvoitus vaikka kilometrejä ei liikaa ollut. Vakiona 200hp/280nm ja otettiin ulos 242hp/380nm. Muistaakseni noiden normi maksimi oli about 260hp/400nm. Ajettavuus kuin vakio, mutta huomattavasti enemmän tehoa joka kierrosalueella ja kulutuskin putosi.

Kaveri käytti autonsa toisella hyvämaineisella softauspajalla ja ensimmäinen yritys oli niin surkea että melkein kehotin kaveria ajamaan pois. Kaasupoljin oli kunnon on/off kytkin ja ahdot olivat mallia ei mitään->kaikki ihan liian matalilta kierroksilta lähtien. Tiukan palautteen jälkeen tekijä kyllä sitten selitti miksi tuo oli kuin oli (asia mitä suurin osa asiakkaista kuulema haluaa kaiken heti ja numerot ovat se juttu) ja lupasi että tehdään customia kaverille ja homma kyllä rokkasi sen jälkeen. Saatiin tilalle pienen customin kirjoittelun jälkeen softa joka salli mutkissa kaasulla ohjaamisen kuten pitää ja toimi huomattavasti pehmeämmin omaten silti hyvä tehot.

Eli kuten jo sanottua, noissa on eroja ja customin kanssa jos menee niin ehdottomasti selittää mitä softalta haluaa ja miten autoa käytetään jotta softaaja osaa tehdä oikeanlaisen softan.
 
Joo, noiden piratti kess v2 vehkeitten kanssa kannattaa olla varovainen.
Saattaa ECU kylmetä kirjoitus vaiheessa.
Ja ainakin suosittelen kunnon sypply virtalähdettä 13.8V, ei siis mitään laturia josta tulee pulssia.
Joissain riittää 25A, osa sit vaatiikin liki 100A virtaa.

Et tämmöistä täältä.
 
800e? kunnon ryöstöä :D ajtekki 500e omaa diiseli taidon ja dynon. iha naurettava hinta. itellä se ongelma että pitäs pari koodausta tehä ahtokarttaa rajottaa ahtoa. niin 800e siitä?
 
800e? kunnon ryöstöä :D ajtekki 500e omaa diiseli taidon ja dynon. iha naurettava hinta. itellä se ongelma että pitäs pari koodausta tehä ahtokarttaa rajottaa ahtoa. niin 800e siitä?
Sisälsi automaattilootan ohjelmoinnin myös, pelkkä ECU vähemmän. Kannattaa olla häneen yhteydessä ja jutella tarpeista
 
Motorbit ole vuosiin (ymmärrettävästi) tehnyt ohjelmia mekaanisesti muutetuille autoille. Eli jos on rakenneltu muutoin niin ei ratkaisu. Suositeltava tekijä kuitenkin tehdaskuntoisiin. Aiemmin sivuilla oli erittäin hyvää infoa ohjelmoinnista. Harmi, että nyt nuo on poistettu ja tilalla vain yhteydenottolomake.
 
joo ärsyttää ku ei osata vaastaa maieihi aj tekkiä huomenna soitan sinne ja sanon.
 
Kaasulla kääntyy? Kuulostaa hyvältä käyttöautolta! :D
Fiestat tykkäävät kaasulla ohjaamisesta etenkin liukkailla todella paljon. Kaasun kevennyksellä sai keulan taittumaan huomattavasti nätimmin kurviin kuin vain jarrulla ja ohjauksella. Sen jälkeen kaasulla sitten säädettiin yli ja aliohjauksen välillä ja määrää. Tämä siis kaikki järjestelmät päällä, ei tehomallissa vaan ihan normi versiossa. ST:t etenkin lukon kanssa tykkäävät kääntyä vielä paremmin tuon kaasun avulla. Fordit ovat aina olleet varsin hyviä ajaa juurikin tuolla tavoin. Voittaa tuo parempi hallittavuus esim nykyisen työsuhde Corollan aliohjauksen joka saattaa missä vaiheessa vain kääntyä yliohjaukseksi 100-0. Jos noilla Fiestoilla (MK6-8) mennään pidon rajoilla niin perä lähtee sivulle aina ennen aliohjausta ja kyse on sen hallinnasta ja asfaltilla kovempaa mutkaan mennessä mennään kolmella renkaalla.
 
800e? kunnon ryöstöä :D ajtekki 500e omaa diiseli taidon ja dynon. iha naurettava hinta. itellä se ongelma että pitäs pari koodausta tehä ahtokarttaa rajottaa ahtoa. niin 800e siitä?
Joo nuo on naurettavia hintoja suomes kyl. Itse sain custom softan 160€ englannista :smoke:
Muutenkin Euroopassa ja varsinkin briteissä tuntuu olevan hintataso huomattavasti matalempi kuin täällä. En silti usko ettei siellä osattas hyviä softia tehdä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 707
Viestejä
4 537 358
Jäsenet
74 866
Uusin jäsen
WARRIOR25

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom