Moottorilla varustetut polkupyörät (L1e-a,L1e-b) (yli 250 W)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samiii
  • Aloitettu Aloitettu
Sama homma tänään, ei se vaan laske nollan alle, noh, mitätön haitta.
Retkipyörä on varmaan hyvä kuvaus tolle, sillä liikkuu yllättävänkin vaikeassa maastossa mutta tuskin se on hyvä hc mäenlaskuun.
Ostin ton pääasiassa työmatkoille korvaamaan auton mutta onhan tolla poluilla ajaminen sairaan hauskaa.
Minkä seurauksena tulin tutkineeksi että tampereellahan on paljon maastopyöräreittejä, osa on nyt tosin latuina.
Oon pitänyt avustinta tiellä 3 ja maastossa 5, kaasu on tosi luonnollinen jos on ajanut krossilla tai endurolla
Mutta kuka on keksinyt että polkupyörissä on etujarru vasemmalla puolella :mad:
Helppo ja nopea homma vaihtaa. Irrotat letkut kahvoista ja vaihdat päittäin. Jos teet ripeästi etkä anna nesteiden valua letkuista valtoimenaan niin menee ihan ilman ilmausta jne.
 
Yritän ennemmin sopeutua tilanteeseen :D
Mutta miksiköhän on päädytty tilanteeseen että prätkissä etujarru on oikealla ja polkupyörissä vasemmalla :hmm:
 
Yritän ennemmin sopeutua tilanteeseen :D
Mutta miksiköhän on päädytty tilanteeseen että prätkissä etujarru on oikealla ja polkupyörissä vasemmalla :hmm:
Mutuilen vain, mutta voisiko liittyä siihen, että takavaihtajan liipaisin on oikealle puolella ja etu vaihtajan (jos on) liipaisin on vasemmalla puolella, niin silloin on lookisempaa, että jarrut on myös samoin päin.
 
Yritän ennemmin sopeutua tilanteeseen :D
Mutta miksiköhän on päädytty tilanteeseen että prätkissä etujarru on oikealla ja polkupyörissä vasemmalla :hmm:
Vasen käsi heikompi niin ei mene keulan kautta ympäri äkkijarrutuksessa? En tiedä, mutta noinhan se on aina ollut...
 
Briteissä ainakin on yleisempää, että etujarru on oikealla ja takanen vasemmalla. Tiedä taas mistä tuollainen ero johtuu.
 
Yritän ennemmin sopeutua tilanteeseen :D
Mutta miksiköhän on päädytty tilanteeseen että prätkissä etujarru on oikealla ja polkupyörissä vasemmalla :hmm:
Vaihdoin noiden jarruputkien paikat päittäin, koska moottoripyöräily taustaisena en vaan oppinut tuohon järjestykseen.
Muutaman minuutin homma, eikä tarvinnut ilmata.
 
Mullakin moottoripyöräily taustaa eikä koskaan mitään ongelmaa hypätä prätkän jälkeen pyörän selkään tai päinvastoin vaikka kahvat eripäin?

Prätkissäkin ollut vaihdekaavioita väärinpäin ja hauskin ollut kun oikealla puolella vaihdevipu, mutta senkin oppi heti...
 
Kyllä toi efatti näyttää pakkasta mutta ilmeisesti toi näyttää 4c liikaa :hmm:
Missäköhän se anturi on ja voisikohan sen kalibroida jossain paikallisessa huollossa?
-18c on lumen kannalta loistava sää pyöräillä mut sormet jäätyy :confused2:
 
Kyllä toi efatti näyttää pakkasta mutta ilmeisesti toi näyttää 4c liikaa :hmm:
Missäköhän se anturi on ja voisikohan sen kalibroida jossain paikallisessa huollossa?
-18c on lumen kannalta loistava sää pyöräillä mut sormet jäätyy :confused2:
Anturi on näytön sisällä.
 
Onkohan tuo efatti helposti viritettävissä? Luulisi tuollaisen läskin olevan mitä mainioin kun päästelee 40-50km/h :)
 
Onkohan tuo efatti helposti viritettävissä? Luulisi tuollaisen läskin olevan mitä mainioin kun päästelee 40-50km/h :)

Ainakin rajoittimen poistaminen vaikuttaisi simppeliltä, en ole vielä kokeillut kun ajattelin ensin ajella muutaman sata km. Jos ilmenee heti jotain vikaa.
 
Onkohan tuo efatti helposti viritettävissä? Luulisi tuollaisen läskin olevan mitä mainioin kun päästelee 40-50km/h :)
Tuskin tuolla moottoriteholla(tai moottoriohjaimestahan se teho on oikeasti kiinni) pääsee yli 40kmh kaasukahvalla vain, eli mopoa ajatellessa kannattaa katsoa isommalla akulla ja tehokkaammalla moottorilla/ohjaimella olevaa laitetta. Muutenkin valmistaja jo suosittelee välttämään kaasunkäyttöä vakionakin, joten voi olla ettei kovin pitkää ikää lupaile, jos lähtee virittelmään
 
Kuinka simppeli? Pitää käyttää maahantuojalla...
Ei tarvitse, jos on osaamista, niin mittaristosta saa itse koodattua noita. Tosin valmistajat yleensä laittavat salasanan, niin ettei kuka vain pääse asetuksiin kiinni, mutta viimeistään mittarin vaihtamalla saa rajoituksen poistettua itse
 
Ei tarvitse, jos on osaamista, niin mittaristosta saa itse koodattua noita. Tosin valmistajat yleensä laittavat salasanan, niin ettei kuka vain pääse asetuksiin kiinni, mutta viimeistään mittarin vaihtamalla saa rajoituksen poistettua itse
Mittariston saa koodattua, mutta efatissa nopeus on lukittu max 25km/h ja vain maahantuoja saa sen auki, tai sitten ostat toisen näytön...
 
Ei kyllä Efatilla pääse 40km/h, kun rengas vastus on jo sen verran raskas.

Kyllä sillä muutaman sata metriä jaksaa runtata jos renkaissa tarpeeksi painetta, mutta 30km/h sellainen normaali maksimi mitä pidän itsellä asfaltilla...
 
Ei tarvitse, jos on osaamista, niin mittaristosta saa itse koodattua noita. Tosin valmistajat yleensä laittavat salasanan, niin ettei kuka vain pääse asetuksiin kiinni, mutta viimeistään mittarin vaihtamalla saa rajoituksen poistettua itse
Tuossa ei ole salasanaa, pääset normaalisti asetuksiin jne, mutta max nopeutta ei voi nostaa, vain laskea. Tuo toteutettu näytön firmiksessä. Efatilla (firma) on keinonsa millä tuon rajan voi nostaa mihin haluaa. Olen itsekkin noita jonkin verran tehnyt. Esim asettaa uuden maksimin 40km/h, jonka jälkeen sitä voi laskea sieltä vapaasti alemmaksi. Ja jos palautat tehdasasetukset se palauttaa sen uuten defaulttiin eli tuohon 40km/h. Toki nopeuden nostosta ei suurta iloa ole, kun moottori käämitty niin, että maksimissaan vapaa nopeus on noin 32km/h. Tästä jos halutaan ylemmäksi niin joko moottorin vaihto nopeammin käämittyyn. Tai nykyisen moottorin avaus ja vaiheiden terminoinnin vaihto wye/star kuviosta deltaan nostaa nopeutta, mutta vääntö heikkenee. Tai jännitteen nosto (vaatisi uuden akun, ohjaimen ja käytännössä sähköt uusiksi) tai ohjaimen vaihto kentänheikennystä tukevaan. Helpoin tapa olisi vaihtaa vain moottorin staattori nopeammin käämittyyn. Motin kylki auki, vanha staattori ulos, ja uusi tilalle ja kylki kiinni. Aikanaan noita nopeampia staattoreita sai vielä maahantuojalta, nykytilanteesta en osaa sanoa.

Motissa siis wye/star vakiona joka on vääntävämpi. Jos haluaa nopeutta niin delta käyttöön. Tämän jälkeen uusi maksiminopeus on noin 54km/h (teoriassa. oman kokemuksen mukaan 52v järjestelmällä pääsee nopeus vapautettuna noin 45km/h

Tuon terminoinnin muuttaminen on aika helppo homma, toki takuu menee ainakin moottorin osalta. Star kuviosta irroitetaan tuo x merkattu liitos, jossa kaikkien vaiheiden päät on yhdessä (valkoisen sukan alla moottorissa, yhteen juotettuna, eikä tule siis moottorista ulos). Kun se liitos on avattu. yhdistetään kuvan mukaisesti päät sopiviin vaiheisiin. Kuvassa piirretty niin, että kaikki vaiheiden päät tulisi ulos motista, mutta sitä ei tarvitse tehdä. Liitokset voi tehdä motin sisällä ja tuoda ulos vain ne nykyiset vaiheet. Toki juotuu niitä juotoksia availemaan sisällä, jotta vastaa kuvaa.


JJEXIQ6 (2).png
 
Viimeksi muokattu:
Mitenköhän alas noitten fattitenkaiden painetta uskaltaa laskea?
Tullessa näköjään 0.8 bar mutta kun ei ole takana jousitusta niin takapää voisi joustaa enemmänkin.
Etujousen paine oli säädetty tullessa 6.5 bar mikä vastaa ohjeen mukaan 95kg kuskia eikä sitten paljon joustanut 70kg henkilön alla, niin laskin 4.5 bariin ja on nyt huomattavasti toimivampi.
Pohdin vaan että onkohan rengaspaineet arvottu samoille painoille. :hmm:
 
Jos ajelet 0.5 bar paineilla ja on sisäkumi käytössä, niin puhkeamis riski on aika suuri takarenkaassa. Dubeleksella voi ajella ihan hyvin 0.5 bar paineilla.

Jousitettu satulatolppa on kyllä hyvä jäykkäperäisessä pyörässä.

 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti tossa on sisärenkaat, ehkä ennemmin kestän pientä kovuutta kuin otan kasvaneen riskin kumien puhkeamisesta.
Tota tolppaa vois kokeilla :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Turha käyttää samaa painetta edessä ja takana, koska painosta on suurin osa takana. Itselläni on käytössä 0,6bar takana ja 0,3bar edessä. 2:1 -suhde on tuntunut sopivalta. Kyseessä on luomupyörä ja nuo paineet ovat kompromissi ajovastuksen ja maastossa toimivuuden kannalta. Painan itse 95kg:a, eikä renkaat ole noilla paineilla kertaakaan pohjanneet kivisilläkään poluilla. 0,4bar ja 0,2bar on makeampi metsässä, mutta siirtymä poluille alkaa olemaan turhan raskas. Sähköpyörällä ei ole samaa ajovastuksen ongelmaa, eli voi aina ajaa matalammilla paineilla.
 
Mitenköhän alas noitten fattitenkaiden painetta uskaltaa laskea?
Tullessa näköjään 0.8 bar mutta kun ei ole takana jousitusta niin takapää voisi joustaa enemmänkin.
Etujousen paine oli säädetty tullessa 6.5 bar mikä vastaa ohjeen mukaan 95kg kuskia eikä sitten paljon joustanut 70kg henkilön alla, niin laskin 4.5 bariin ja on nyt huomattavasti toimivampi.
Pohdin vaan että onkohan rengaspaineet arvottu samoille painoille. :hmm:
Mulla takana 0.4 ja edessä sama tai ehkä vähän vähemmän...
 
Hmm, ehkä noita uskaltaa pikkasen laskea.
Mulla rajana on se ettei vanne lyö läpi ei niinkään paine, muutaman kerran on osunut ja joutunut hieman lisäämään, mutta alkuperäisellä sisurilla mennään vielä.

Kannattaa kokeilla mikä itselle ja omaan ajoon sopii parhaiten, mä tykkään möyriä ja siinä löysä rengas toimii parhaiten, toki löysä rengas sitten ohjaa itse paljon!
 
Snakebite riski kasvaa sisäkumissa pienillä rengaspaineilla maastoajossa.

 
Viimeksi muokattu:
Laskin 0.6 bariin, pehmensi sopivasti ja lisäsi aika paljonkin pitoa lumisella polulla.
Eikä puhjennut ainakaan 17km metsälenkillä kaupissa.
Siellä kannattaa käydä, polut on hyvässä kunnossa paitsi rannassa joka on märkää jäätä ja aiheutti ekojen kilsojen aikana "miksi vitussa mä tulin tänne" efektin ilman nastoja :D

E: sain akun täysin tyhjäksi 51.5km (tai ei se antanut varoituksia vielä mutta kaikki palkit hävisi), josta noin puolet märkää lumipolkua.
Pitäisin kohtuullisena.
 
Viimeksi muokattu:
Laskin 0.6 bariin, pehmensi sopivasti ja lisäsi aika paljonkin pitoa lumisella polulla.
Eikä puhjennut ainakaan 17km metsälenkillä kaupissa.
Siellä kannattaa käydä, polut on hyvässä kunnossa paitsi rannassa joka on märkää jäätä ja aiheutti ekojen kilsojen aikana "miksi vitussa mä tulin tänne" efektin ilman nastoja :D

E: sain akun täysin tyhjäksi 51.5km (tai ei se antanut varoituksia vielä mutta kaikki palkit hävisi), josta noin puolet märkää lumipolkua.
Pitäisin kohtuullisena.
Volteista näkee tarkemmin paljonko akkua oikeasti jäljellä...

Akku tyhjä n. 43V
Akku täysi n. 58,5V
 
Akku tyhjä n. 43V
Akku täysi n. 58,5V

47v näytti siinä vaiheessa kun viimeinen palkki oli kadonnut, alkoi kyllä vastaamaan kaasuunkin hyvin laiskasti jo siinä vaiheessa mutta ehkä sillä olisi vielä rullannut.
Täytyy ajaa toi testimielessä täysin tyhjäksi sitten kun ei ole aikataulua
 
Onnistuin sitten leikkaamaan liian läheltä puuta noin 30kmh vauhdissa polulla jonka seurauksena olkavarsi viikon saikun arvoisesti paskana.
No, sitten onkin hyvä aika viedä laite ensihuoltoon :D
Niissä ei ihme kyllä ollut jonoa ollenkaan vaikka kevät tuli näin äkkiä.
Aika äkkiä tuli myös 400km mittariin.
 
SEURANHAKUA!

Löytyisikö Turusta kaveriksi sähköpyörien muokkaamiseen harrastajia, jotka olisivat kiinnostuneita muokkailemaan minun kanssa pyöriä?
Myös ajoharrastukseen (metsän puolelle lähinnä) kavereita olisi kiva saada myös.

Minulla löytyy tällä hetkellä Shengmilon MX03 sekä MX05 pyöriä, ja lisää pyöriä sekä osia tulossa. Tarkoituksena olisi esim. tehdä muutoksia takanapamoottorien kuvioon, vaihtaa laadukkaampia osia jne.

Olisi kiva, jos sinulla olisi jo kokemusta näistä, koska osaan itsekin ottaa asioista selvää, mutta kivempi olisi oppia samalla tekemällä asioita eteenpäin.

Minulta löytyy tilat (lämmin autotalli), työkaluja, kuljetuskalustoa (peräkoukkukuljetin nimenomaan sähköpyörille sekä pakettiauto).
 
Paikat alkaa kuivumaan, nokianharju (se mikä on siitä grilliltä raholaan päin, en oo varma nimestä) on hyvässä kunnossa paitsi 2 puuta kaatuneena tielle mutta nekin näkee ajoissa.
Uuden tekosaaren läpi pääsee jos selviytyy verkkoaidasta :D
522km tullut kuukaudessa, muuten ei ongelmia mut vähän huolestuttaa renkaiden kuluminen asfaltilla, keskinappulat alkaa jo kulumaan ja noi renkaat maksaa 180€/kpl ja nastarenkaatkin pitää syksyllä ostaa :eek:
Kuvassa puu nokialla jonka leikkasin liian läheltä ja jouduin pitämään viikon tauon.


puu.jpg
 

Liitteet

  • puu.jpg
    puu.jpg
    443,9 KB · Luettu: 9
Paikat alkaa kuivumaan, nokianharju (se mikä on siitä grilliltä raholaan päin, en oo varma nimestä) on hyvässä kunnossa paitsi 2 puuta kaatuneena tielle mutta nekin näkee ajoissa.
Uuden tekosaaren läpi pääsee jos selviytyy verkkoaidasta :D
522km tullut kuukaudessa, muuten ei ongelmia mut vähän huolestuttaa renkaiden kuluminen asfaltilla, keskinappulat alkaa jo kulumaan ja noi renkaat maksaa 180€/kpl ja nastarenkaatkin pitää syksyllä ostaa :eek:
Kuvassa puu nokialla jonka leikkasin liian läheltä ja jouduin pitämään viikon tauon.


puu.jpg
Mitkä renkaat maksaa 180€/kpl?

Vakiorengas on 75€/kpl

Talvirenkaista Snowshoe XL maksoin 140€/kpl ulkomailta...
 
Huh, niinpä onkin, kattelin vaan nastarenkaiden hintoja, hyvä niin.
Noi on 180e ja suomalaisissä kaupoissa muuallakin samaa luokkaa


Toi snowshoe xl on bikeshopissa 200€
Täytyykin olla tarkka mistä noita hommaa.
 
Huh, niinpä onkin, kattelin vaan nastarenkaiden hintoja, hyvä niin.
Noi on 180e ja suomalaisissä kaupoissa muuallakin samaa luokkaa


Toi snowshoe xl on bikeshopissa 200€
Täytyykin olla tarkka mistä noita hommaa.

Mulla nastarenkaina nämä


Tosiaan maksoin 140€/kpl ulkomailta, tyyristähän tuo on, mutta ei noita nyt joka vuosi tarvitse uusia...
 
Tosiaan maksoin 140€/kpl ulkomailta, tyyristähän tuo on, mutta ei noita nyt joka vuosi tarvitse uusia...

Nojoo, täytynee tilata jostain ulkomailta ylimääräiset kesärenkaat samalla kun tilaa noita nastoja niin siinähän säästää satasen.
Nyt kun alkaa pulssi laskemaan ajatuksesta että kierros talvirenkaita polkupyörään maksaa yhtäpaljon kuin autoon kierros Goodyear EfficientGrip Performance 205/55 R 16 :rofl:
 
Nojoo, täytynee tilata jostain ulkomailta ylimääräiset kesärenkaat samalla kun tilaa noita nastoja niin siinähän säästää satasen.
Nyt kun alkaa pulssi laskemaan ajatuksesta että kierros talvirenkaita polkupyörään maksaa yhtäpaljon kuin autoon kierros Goodyear EfficientGrip Performance 205/55 R 16 :rofl:

Kun nyt ei kiirettä ole, niin katso rauhassa. Itse ostin viime heinäkuussa noi mun talvirenkaat kun oli tarjouksessa ja toki onhan niitä varmaan muitakin merkkejä...
 
Jep, seuraaviin lumiin on vielä hyvin aikaa niin kerkiää tutkimaan ja tilaamaan ajoissa.
En vaan tullut ajatelleeksi että noissa täytyy olla nastarenkaat ennenkuin lipsuttelin kevätjäillä, ja sitten katoin hintoja et ei saatana :D
 
Jep, seuraaviin lumiin on vielä hyvin aikaa niin kerkiää tutkimaan ja tilaamaan ajoissa.
En vaan tullut ajatelleeksi että noissa täytyy olla nastarenkaat ennenkuin lipsuttelin kevätjäillä, ja sitten katoin hintoja et ei saatana :D
Suosittelen Schwalbe Al Mighty nastarenkaita. Oli itsellä käytössä viime talvena. Pito on erittäin hyvä ja nastojen määrä riittävä. Ja pari talvea menee aina yhdellä renkaalla. Noita saa saksasta n 130e hintaan. Voittaa noi veetiret kyllä 6-0

Al Mighty Evo 26x4.80" Spike Folding Tire
 
Paikat alkaa kuivumaan, nokianharju (se mikä on siitä grilliltä raholaan päin, en oo varma nimestä) on hyvässä kunnossa paitsi 2 puuta kaatuneena tielle mutta nekin näkee ajoissa.
Uuden tekosaaren läpi pääsee jos selviytyy verkkoaidasta :D
522km tullut kuukaudessa, muuten ei ongelmia mut vähän huolestuttaa renkaiden kuluminen asfaltilla, keskinappulat alkaa jo kulumaan ja noi renkaat maksaa 180€/kpl ja nastarenkaatkin pitää syksyllä ostaa :eek:
Kuvassa puu nokialla jonka leikkasin liian läheltä ja jouduin pitämään viikon tauon.


puu.jpg
Jos nappulat kuluu keskeltä, niin on varmaan liikaa paineita renkaassa.
 
Jos nappulat kuluu keskeltä, niin on varmaan liikaa paineita renkaassa.

0.6bar, en usko että johtuu liikapaineesta.
Rengas on sen muotoinen ettei siitä asfaltilla osu kuin keskinappulat maahan niin luonnollisesti se kuluu tosta.
Kauhistelin lähinnä nopeutta kun noilla on ajettu vasta 600km ja selvästi jo madaltunut muihin nappuloihin verrattuna.
 
0.6bar, en usko että johtuu liikapaineesta.
Rengas on sen muotoinen ettei siitä asfaltilla osu kuin keskinappulat maahan niin luonnollisesti se kuluu tosta.
Kauhistelin lähinnä nopeutta kun noilla on ajettu vasta 600km ja selvästi jo madaltunut muihin nappuloihin verrattuna.
Itsellä kestää edessä rengas koko kesän. Ja talvirenkaat koko talven (edessä). Takana menee vaihtoon about 4 viikon välein, kun on kulunut liikaa (aikalailla sliksi, reunoilla nappuloita jonkin verran, mutta keskeltä sliksi ja pitoa ei enää oikein ole missään). Itsellä tulee kuukaudessa kilsoja hieman päälle tuhat.
 
Muistelen, että kirjoitit joskus olevasi pikkutytön painossa, eli 0,6bar on varsin paljon.


Kunnioitettava määrä. Efatilla ajat? Paljonko siihen on tullut kilometrejä, ja mitä olet joutunut korjaamaan?
Ei ole siis Efat kyseessä. Sähköfätti kylläkin. Pahoittelut jos sai sellaisen kuvan, että alla on Efat. Pyörä (diy mallia) vajaa kolme vuotta vanha (heinäkuussa) ja mittarissa vajaa 40 000km
 
Itsellä Akkutehtaan rakentama ATX Dynafat fätti alla ja ajo pääasiassa asfaltilla, mutta tietysti välillä myös metsäpoluilla jne. missä pyörä pääsee oikeuksiinsa. Minkalaista painetta renkaille suosittelisitte kun kuskina pääasiassa n. 90kg mies? Renkaissa ohjeistus on 0.5 - 2 bar. En valitettavasti yhtään muista, minkälaiset paineet oli kun uutena käyttöön otin. Talven jäljiltä (säilytyksessä) oli n. 0.5 bar. Näyttäisi kanssa, että keskeltä nappulat kuluneet jonkun verran ja muuten renkaat kuin uudet.
 
Itsellä Akkutehtaan rakentama ATX Dynafat fätti alla ja ajo pääasiassa asfaltilla, mutta tietysti välillä myös metsäpoluilla jne. missä pyörä pääsee oikeuksiinsa. Minkalaista painetta renkaille suosittelisitte kun kuskina pääasiassa n. 90kg mies? Renkaissa ohjeistus on 0.5 - 2 bar. En valitettavasti yhtään muista, minkälaiset paineet oli kun uutena käyttöön otin. Talven jäljiltä (säilytyksessä) oli n. 0.5 bar. Näyttäisi kanssa, että keskeltä nappulat kuluneet jonkun verran ja muuten renkaat kuin uudet.
Eteen esim 0.6 bar ja taakse 0.7 bar (taakse vähän enemmän koska enemmän painoa ja napamotti). Siitä sitten säädät mielesi mukaan. Maastoon voit laskea alemmaksi. Itsellä talvisin edessä 0.4 bar ja takana 0.6 bar ja painan pyörän plus repun kanssa yhteensä n 170kg.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
260 141
Viestejä
4 523 312
Jäsenet
74 535
Uusin jäsen
Veeti Saarela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom