Moottorilla varustetut polkupyörät (L1e-a,L1e-b) (yli 250 W)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samiii
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinka luotettavia muuten nykyään noi speedboxit, volspeedit yms. on Bosch gen 4 moottoreiden kanssa?
Mulla on ollut kolmisen vuotta volspeed Bosch gen 4 moottorin seurana. Näyttönä purion. Kilometrejä laite käytössä ehkä 2500 (en pidä sitä läheskään aina päällä). Ei mitään ongelmia. Tykkään käynnistyksen koodista ja kilometrin tarkkuudella säädettävästä avustus rajasta.

Mutta tämä kokemus koskee vain ennen smart systeemiä, siinäkin ymmärtääkseni jotain eroa vaikka itse moottori on gen 4.
 
Smart system ja käytössä bikespeedi. Ei ongelmia kun seuraa ohjeita mihin firmikseen mikäkin näyttö&moottori yms combo käy
 
Nyt E/FAT on päivittänyt vakuutustarvetietoa:

”Tämä kyseinen sähköajoneuvo tarvitsee liikennevakuutuksen tietyissä tapauksissa (25/25-sääntö).”

IMG_6646.jpeg


Kuuluuko akku tuohon painoon mukaan? Aika vaikeeta tuota Efattiä saada alle 25kg akun kera.
 
Vakole CO26:sen joustokeula kun ei käytännössä toimi lainkaan (koitin avatakin ja rasvailla sen mitä pystyi), ni ostin nyt Alin syysalesta Bolany merkkisen halpiskeulan.
Maksettavaa kolikoiden ja koodin jälkeen jäi 127eur (manuaali lukitus, rebound säätö).
Tänään hain iskarin postista ja suunnittelin asennusta, vaan eipä tartte asentaa, paskana jo saapuessaan.

Öljyiskarin päässä on alumiininen kierre joka tulee alapäästä ulos ja kiinnitetään sinne mutterilla, se kierre oli murtunut ja tulee ulos koko kierreosa kun ei ole samaa metallia sen rungon kanssa.
No josko lähettävät takuuna uuden, 25eur:lla noita näyttäs saavan varaosina, menee tietty toinen kuukausi kun saapuu...

Bolany nut broken.jpg

Koitin epoksilla liimata josko tuo kierreosa sillä pysyisi, mutta tuskin, eiköhän se viimeistään ekassa töyssyssä tipahda maahan.

On näissä kiinankikkareissa usein ihan yritystä kuten tässäkin, mutta materiaalina ovat usein niin paskaa jostain kohdin että menee se hyvä yritys hukkaan.
127eur sikäli koko iskarista ei ollut iso riski vaikkei kestäisikään, mut olis sitä ollut kiva päästä edes kerran kokeilemaan.
 
Eikö joustokeula ole tuollaisessa fätissä vain turhaa lisäpainoa, ellei nyt ajele kivikoissa ihan jatkuvasti. Ja kun fättien joustokeuloissa näkyy olevan valikoima joko halpaa paskaa tai kallista kohtuullista niin itse ehkä hankkisin tilalle jäykän keulan.
 
Tänään hain iskarin postista ja suunnittelin asennusta, vaan eipä tartte asentaa, paskana jo saapuessaan.

Öljyiskarin päässä on alumiininen kierre joka tulee alapäästä ulos ja kiinnitetään sinne mutterilla, se kierre oli murtunut ja tulee ulos koko kierreosa kun ei ole samaa metallia sen rungon kanssa.
No josko lähettävät takuuna uuden, 25eur:lla noita näyttäs saavan varaosina, menee tietty toinen kuukausi kun saapuu...

Bolany nut broken.jpg

Koitin epoksilla liimata josko tuo kierreosa sillä pysyisi, mutta tuskin, eiköhän se viimeistään ekassa töyssyssä tipahda maahan.

On näissä kiinankikkareissa usein ihan yritystä kuten tässäkin, mutta materiaalina ovat usein niin paskaa jostain kohdin että menee se hyvä yritys hukkaan.
127eur sikäli koko iskarista ei ollut iso riski vaikkei kestäisikään, mut olis sitä ollut kiva päästä edes kerran kokeilemaan.

Oikea asenne. Näiden kanssa joutuu aina hieman säätämään. Joskus paljonkin, menköön harrastuksena.

Mullakin on nyt näitä takuuseen saatuja moottorien sisuksia kaksin kappalein, koska kyllä ne kiinalaiset välillä ainakin yrittää palvella asiakasta. Muttei aina mene maaliin :cigar:

IMG_20241007_180206.jpg
 
Joo palvelualttiudesta ei ole kyllä ollut koskaan moitetta Kiinasta tilatessa, haluavat palvella hyvin oli tavara sitten mitä tahansa.

Takuu hoitui pikaisesti ja lähettävät uuden osan veloituksetta.

Sain kuitenkin sen rikkinäisen liimattua että sitä voi käyttää, rebound säätö ei tosin taida enää toimia mut palauttaa ihan sopivasti.

Nyt saisi asennettua, mutta ei perhana pikalinkussa riitä pituutta kun iskarin alapää sen verran paksumpi kuin vanha.
M5 x 175mm pultti ajaisi saman asian, mut koitan nyt vielä kattella josko tuon pituista pikalinkkua jostain löytyisi.
edit: Saikin näistä linkuista siirrettyä "akselia" 2-3mm toiseen reunaan, niin nyt yltää!
Pitänee asennella lähipäivinä.


On tässä koko talvi aikaa ropailla, irtisanoin jo liikennevakuutuksenkin.

Painosta...no sitä tässä Vakole CO26:ssa on muutenkin yllin kyllin, jotain 35kg muistaakseni :)
Paljon kevyempi tää Bolanyn keula on kuin se orkkis.

Takaiskarien inhottavan natinan sain pois kun pistin metalliset prikat takajouston akseleihin muoviholkin ja alumiinin väliin eli yhteensä 4kpl prikkoja. On hyvä nyt, kevättä odotellessa :thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
Joo palvelualttiudesta ei ole kyllä ollut koskaan moitetta Kiinasta tilatessa, haluavat palvella hyvin oli tavara sitten mitä tahansa.

Takuu hoitui pikaisesti ja lähettävät uuden osan veloituksetta.

Sain kuitenkin sen rikkinäisen liimattua että sitä voi käyttää, rebound säätö ei tosin taida enää toimia mut palauttaa ihan sopivasti.

Nyt saisi asennettua, mutta ei perhana pikalinkussa riitä pituutta kun iskarin alapää sen verran paksumpi kuin vanha.
M5 x 175mm pultti ajaisi saman asian, mut koitan nyt vielä kattella josko tuon pituista pikalinkkua jostain löytyisi.

On tässä koko talvi aikaa ropailla, irtisanoin jo liikennevakuutuksenkin.

Painosta...no sitä tässä Vakole CO26:ssa on muutenkin yllin kyllin, jotain 35kg muistaakseni :)
Paljon kevyempi tää Bolanyn keula on kuin se orkkis.

Takaiskarien inhottavan natinan sain pois kun pistin metalliset prikat takajouston akseleihin muoviholkin ja alumiinin väliin eli yhteensä 4kpl prikkoja. On hyvä nyt, kevättä odotellessa :thumbsup:

Joo, omassa Cmacewheelissä (joka lienee aika samanlainen) myös painoa piisaa. Ja keula aivan turha, liian löysä pyörän (ja varsinkin kuljettajan) painolle.

Mulla nuo kuvan iskarin ruuvit löystyivät ajossa, n. 2000km jälkeen. Ihmettelin kun oli veltto ajaa, uudelleen kiristys riitti, eikä onneks ruuvejakaan hukkunut.

Täällä maalla tulee ajeltua talvellakin ihan ilosta, hankikantosilla, järvien jäällä ja moottorikelkkojen jäljissä :thumbsup:

IMG_20241007_183323.jpg
 
Samanlainen takajousto, taitaa ne fillaritkin tulla samalta tehtaalta.

Ite olen tosiaan allerginen kaikille ylimääräisille äänille ja enää ei kuulu kuin renkaiden ulina asfaltilla tai rapina hiekalla :)

Jos Sulla toi ääntää, niin tosiaan noihin molempiin pitkiin kiinnityspullteihin metalliset prikat molempiin sisäreunoihin eli noi kyljen osat ovat alumiinia ja ne kun hinkkaa muovista holkkia vasten, niin ainakin mulla narisi ikävästi.
Kirraamalla saa tosiaan säädettyä ne sopivaksi omalle painolleen, voi laittaa vaikka kevyttä ruuvilukitetta ni ei pääse löystymään.
 
Joo, omassa Cmacewheelissä (joka lienee aika samanlainen) myös painoa piisaa. Ja keula aivan turha, liian löysä pyörän (ja varsinkin kuljettajan) painolle.

Mulla nuo kuvan iskarin ruuvit löystyivät ajossa, n. 2000km jälkeen. Ihmettelin kun oli veltto ajaa, uudelleen kiristys riitti, eikä onneks ruuvejakaan hukkunut.

Täällä maalla tulee ajeltua talvellakin ihan ilosta, hankikantosilla, järvien jäällä ja moottorikelkkojen jäljissä :thumbsup:

IMG_20241007_183323.jpg

Tietysti hintaluokka varmaan aiheuttaa rajoitteita ja kompromisseja pitää olla, mutta tuossa takalinkussa ei siis ole laakereita noissa nivelissä? :woot:
 
Sain keulan vaihdettua, on paljon parempi kuin vanha!

Uudessa putki oli 12mm pidempi, lyhentämisen sijaan pistin korokerenkaan, ni sai ajoasentoa vielä pystymmäksi, oikein hyvä huonoselkäiselle!

Vähän lisää painetta vielä kun saisi ilmakammioon, suhahtaa aina turhan paljon pois kun kiertää pumpun letkun irti, tilavuus kammiossa kuitenkin tosi pieni.
Pitänee kokeilla huoltoaseman letkulla.

Vakole.jpg

Tässä vielä kuva noista prikoista takajoustossa jos joku muu tuskailee natinan kanssa:
Prikat.jpg
 
Sain keulan vaihdettua, on paljon parempi kuin vanha!

Uudessa putki oli 12mm pidempi, lyhentämisen sijaan pistin korokerenkaan, ni sai ajoasentoa vielä pystymmäksi, oikein hyvä huonoselkäiselle!

Vähän lisää painetta vielä kun saisi ilmakammioon, suhahtaa aina turhan paljon pois kun kiertää pumpun letkun irti, tilavuus kammiossa kuitenkin tosi pieni.
Pitänee kokeilla huoltoaseman letkulla.
Älä kokeile. Ei ole tarkoitettu tuohon hommaan. Etkä hyvin todennäköisesti edes saa tarpeeksi painetta noilla huoltoaseman renkaille tarkoitetuilla letkuilla. Hanki keula/iskaripumppu. Sillä saat tarpeeksi painetta. Lisäksi niissä on huomioitu, että ventiili sulkeutuu ennenkuin irrottaa pumpun ventiilistä. Eli ei tule ilmaa ulos irrottaessa.
 
Älä kokeile. Ei ole tarkoitettu tuohon hommaan. Etkä hyvin todennäköisesti edes saa tarpeeksi painetta noilla huoltoaseman renkaille tarkoitetuilla letkuilla. Hanki keula/iskaripumppu. Sillä saat tarpeeksi painetta. Lisäksi niissä on huomioitu, että ventiili sulkeutuu ennenkuin irrottaa pumpun ventiilistä. Eli ei tule ilmaa ulos irrottaessa.
Joo olin hommannut iskaripumpun ihan varta vasten, mutta en vaan osannut käyttää sitä.
Nyt sain paineet kohdilleen ja toimii hienosti vaikka raskaampikin pyörä ja iso ukko.
Sitä ei sitten tiedä kuinka kauan, mutta ostin samalla täyden setin varaosia iskariin, ni saa sitten huollettua.

Etuiskari tosiaan oli sen 127eur, en tiedä mitä se kiinalaisille maksaa, mutta jotenkin tyhmä pistää orkkikseksi sellanen joka ei toimi kyllä yhtään ja kun toimivasta ei paljoa enempää tarvi maksaa.

1728405492249.png
Tossa on sellanen kaksiosainen pää.
Ne irroitetaan toisistaan ja sitten ruuvataan se päätymmäinen osa venttiiliin ja sen jälkeen se takimmainen siihen toiseen kiinni kunnes mittarissa näkyy paine, sit vaan pumppailua ja pois samassa järjestyksessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 141
Viestejä
4 523 307
Jäsenet
74 535
Uusin jäsen
Veeti Saarela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom