Moottorilla varustetut polkupyörät (L1e-a,L1e-b) (yli 250 W)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samiii
  • Aloitettu Aloitettu

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Täällä voi keskustella tehokkaista sähköpolkupyöristä esim. Bafangin 1000W tai CyklonEbiken 32 000W.

Miksi oma lanka? Siksi että vakuutuksen vaativat yli 250 W L1e-luokan pyörät sekä muut tehokkaammat harrastelaitteet pysyvät erillään tavallisista tieliikennekäyttöön tarkoitetuista sähköavusteisista polkupyöristä.

Tavallisista sähköavusteisista polkupyöristä voi siis keskustella täällä: Sähköavusteiset polkupyörät (tieliikennekelpoiset)

--------------------------------------

Itsellä 1700 wattiseksi modattu Bafang Ultralla varustettu Frey FAT1000. Huiput 65 km/h. 2300W olisi maksimi mitä voi ottaa irti. Tässä ei ole kuitenkaan järkeä, koska takapakkaa saisi olla vaihtelemassa joka toinen viikko.

Ylläpito muokannut aloitusviestiä 29.10.2020 & 16.5.2023.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tässä oma Spessu 1000W:n 52V Bafangilla varustettuna, jonka asentelin viime viikonloppuna.

Lekkien eturatas on tulossa. Tuolla vakiorattaalla ei voi käyttää kolmea pienintä vaihdetta, koska ketjulinja menee niin kieroon.

Lokasuojat on työmatka-ajossa paikoillaan. Maastoajossa en ole lokasuojia pitänyt paikoillaan.

Rungon nippusiteet tulen vielä vaihtamaan punaisiin, koska paistaa häiritsevästi silmään nuo mustat.

Lampun (Lumintop B01) laitoin johdolla näyttöpäätteeseen, niin se latautuu aina automaattisesti. Eipähän pääse virta loppumaan kesken. Takavalona on toiminut jo monta vuotta xlite100. Mietinnässä tosin, josko ostaisi erityyppiset valot, koska ymmärtääkseni valot saisi suoraan moottorin johtoihin kiinni :hmm:

Ei ole nyt maastosta kuvaa, joten kuva telineessä ollessaan.
IMG_20201024_141356.jpg

WhatsApp Image 2020-10-26 at 14.10.58.jpeg
 
Poliisi sanoo ainakin minun kohdalla, että kaikki kunnossa ja turvallista matkaa. Avustus loppuu 25 km/h kohdalla ja liikennevakuutus on voimassa. Toki rajoituksen voi kytkeä pois päältä, mutta ei ajon aikana, jolloin se kelpaa traficomille ja poliisille.
Tuo "ajonaikana" on kyllä mielestäni hyvin tulkinnanvaraista. Periaatteessa omasta pyörästäni saa tehoa nostettua, samoin kuin maksimiavustusnopeutta mittariston huoltovalikosta. Ei sinne helppo ole päästä ja pyörän päällä tuota on varmasti vaikea säätää, mutta ei se mahdotonta ole.

Ajanko siis minäkin laittomalla pyörällä, joka kulkee 32kmh ja omaa 350w moottorin, vaikka se on kuristettu 25:een ja 250w:iin? Vakuutuksia minulla ei ole, enkä niitä ole aikonut avustettuun polkemiseen tarvitakaan -siksi siis kyselen

P.S. Varastossa on kyllä jo 1500w napamoottori, mutta se ei oikein sovi nykyisen vanteelle :D Jossain vaiheessa tulee kyllä koeajoon sekin. Periaatteessa silloin on tuo sama kysymys voimassa, jos otan vakuutuksen ja rajoitan 1000w, niin saako ajaa tiellä?
 
Tuo "ajonaikana" on kyllä mielestäni hyvin tulkinnanvaraista. Periaatteessa omasta pyörästäni saa tehoa nostettua, samoin kuin maksimiavustusnopeutta mittariston huoltovalikosta. Ei sinne helppo ole päästä ja pyörän päällä tuota on varmasti vaikea säätää, mutta ei se mahdotonta ole.
Itsellä on siis rajoitettu erillisellä palikalla, jonka asetuksen vaihtaminen vaatii akun hetkellistä irroittamista. Toki huoltovalikosta voi myös rajoittaa nopeutta, mutta vaikka siihen laittaisi 50 km/h, niin tämä erillinen palikka rajoittaa silti nopeuden.
Ajanko siis minäkin laittomalla pyörällä, joka kulkee 32kmh ja omaa 350w moottorin, vaikka se on kuristettu 25:een ja 250w:iin? Vakuutuksia minulla ei ole, enkä niitä ole aikonut avustettuun polkemiseen tarvitakaan -siksi siis kyselen
Käsittääkseni, jos se on rajoitettu 250W ja 25 km/h, niin ei tarvitse vakuutusta. Paitsi jos avustus ei vaadi polkemista, eli jos on kaasukahva, niin silloin vakuutus vaaditaan.

Vakuutus vaaditaan siis 251-1000W tehoisiin moottoreihin, joiden suurin avustusnopeus on 25 km/h. Kaasukahva on sallittu.

Jos moottorin teho on yli 1000W ja/tai avustus ei lopu 25 km/h nopeudessa, niin pyörä pitäisi myös rekisteröidä mopoksi.

Jos ajaa ilman liikennevakuutusta ja poliisi kiinnostuu ajokista, niin vakuutusmaksut voidaan periä takautuvasti. IF:llä tuo vakuutus maksaa 82 euroa vuodessa, joten en ainakaan itse näe järkeä ottaa riskiä ja ajaa ilman vakuutusta.
 
Mitä poliisi sanoo jos jäätte kiinni?

Ei mitään. Muutenkin ajelen yleisellä tiellä vain 25 km/h ja max 1000W. Asetusta ei voi muuttaa ajon aikana, joten Traficom hyväksyy laitteen L1e-A-luokan ajoneuvoksi. Vakuutuksetkin löytyy.

Mökilläni ajelen maastossa rajoitukset poistettuna. Maanomistaja kun olen.
 
Tuo "ajonaikana" on kyllä mielestäni hyvin tulkinnanvaraista. Periaatteessa omasta pyörästäni saa tehoa nostettua, samoin kuin maksimiavustusnopeutta mittariston huoltovalikosta. Ei sinne helppo ole päästä ja pyörän päällä tuota on varmasti vaikea säätää, mutta ei se mahdotonta ole.

Ajanko siis minäkin laittomalla pyörällä, joka kulkee 32kmh ja omaa 350w moottorin, vaikka se on kuristettu 25:een ja 250w:iin? Vakuutuksia minulla ei ole, enkä niitä ole aikonut avustettuun polkemiseen tarvitakaan -siksi siis kyselen

P.S. Varastossa on kyllä jo 1500w napamoottori, mutta se ei oikein sovi nykyisen vanteelle :D Jossain vaiheessa tulee kyllä koeajoon sekin. Periaatteessa silloin on tuo sama kysymys voimassa, jos otan vakuutuksen ja rajoitan 1000w, niin saako ajaa tiellä?

Saa ajaa. Ajon aikana tarkoittaa lähinnä napista helposti painamalla. Ei sitä että joku pyöräilee läppäri sylissä, joka on yhdistetty usb-johdolla pyörään kiinni.

Bafang Ultran DPC-18 näyttössä ei pääse järjestelmän asetuksiin pyörän ollessa liikkeessä. Eli maksimiavustusnopeutta ei voi muuttaa ajaessa.

Moottorin todellisella teholla ei ole mitään väliä. Ainoastaan sillä mille teholle se on hyväksytty. Voit siis tilata Kiinasta vaikka 32kW moottoripyörän napamoottorin, siten että se on hyväksytty vain 250 watille ja varustettu 250W tarroilla. Tällöin moottorin teho on lain silmissä 250W.

Jo säännösvalmisteluvaiheessa EU:ssa ymmärrettiin että tässä on porsaanreikä. Siksi 25 km/h rajoitus on direktiivissä myös mukana. Se tekee aika tehokkaasti tyhjäksi nämä ”250W” oikeasti 32kW pyörät. Sitä tehoa ei rajoituksen puitteissa pysty hyödyntämään.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä oma Spessu 1000W:n 52V Bafangilla varustettuna, jonka asentelin viime viikonloppuna.

Lekkien eturatas on tulossa. Tuolla vakiorattaalla ei voi käyttää kolmea pienintä vaihdetta, koska ketjulinja menee niin kieroon.

Lokasuojat on työmatka-ajossa paikoillaan. Maastoajossa en ole lokasuojia pitänyt paikoillaan.

Rungon nippusiteet tulen vielä vaihtamaan punaisiin, koska paistaa häiritsevästi silmään nuo mustat.

Lampun (Lumintop B01) laitoin johdolla näyttöpäätteeseen, niin se latautuu aina automaattisesti. Eipähän pääse virta loppumaan kesken. Takavalona on toiminut jo monta vuotta xlite100. Mietinnässä tosin, josko ostaisi erityyppiset valot, koska ymmärtääkseni valot saisi suoraan moottorin johtoihin kiinni :hmm:

Ei ole nyt maastosta kuvaa, joten kuva telineessä ollessaan.
IMG_20201024_141356.jpg

WhatsApp Image 2020-10-26 at 14.10.58.jpeg

Hieno pyörä. Mitkä lokasuojat nuo on?
 
Itselle olisi tulossa 500W MXUS XF15 takanapamoottori ja 23,4 Ah 48V akku, näillä olisi tarkoitus sähköistää oma fillari(kuvassa). Vaihdoin jo Tektron mekaaniset Tektron jarrut Shimanon hydraulisiin.


IMG_20201017_193029.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Itselle olisi tulossa 500W MXUS XF15 takanapamoottori ja 23,4 Ah 48V akku, näillä olisi tarkoitus sähköistää oma fillari(kuvassa). Vaihdoin jo Tektron mekaaniset Tektron jarrut Shimanon hydraulisiin.


IMG_20201017_193029.jpg
Kokemuksia sitten odotellaan. Talvella saattaa olla jänniä hetkiä tiedossa, jos ajelet maksimiavustuksella napamoottoria :D
 
Varmaan saa huomautuksen tai sakon?
Riippuu varmaan missä ajaa, miten jää kiinni ja millaisesta virityksestä on kyse.

Pelkällä huomautuksella tuskin selviää noissa selvissä tapauksissa.


Samaan aikaan sähköpotkulauta ketjussa joka toinen ylpeilee kuinka lauta menee nyt yli 30km/h ja se on kaikkien mielestä ihan ok?

Kaksinaismoralismi on hieno laji...
Mistä se kaksinaismoralismi tähän tulee? Onko siellä siis sama porukka hehkuttamassa viritetyistä potkulaudoista, vai oliko tuo sellainen kuuluisa olkiukko?

Ja sama aloittajalle. Ei kukaan ole pahoittanut mieltään yhtään mistään. Ihan kivoja leikkakalujahan nuo varmasti ovat, kunhan ajelee niillä siellä missä se on sallittua. Ja siis eikö se nyt ole kaikille helpompaa höpistä noista viritetyistä fillareista omassa ketjussaan, kun ovat kuitenkin ihan eri kategorian laitteita? Vähän kuulostaa katkeran aloituksen myötä, että se mielensä pahoittaminen on tapahtunut lähinnä siellä päässä.

Btw. Noille sähkömoottoripyörä-kategorian laitteille oli olemassa oma ketjunsa jo entuudestaankin, mutta se ei vissiin kelvannut?
 
Btw. Noille sähkömoottoripyörä-kategorian laitteille oli olemassa oma ketjunsa jo entuudestaankin, mutta se ei vissiin kelvannut?

Kun käy katsomassa ketjua, niin taas ihan eri kaliiberin laiteista kyse kuin sähköpolkupyörä. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Tanskassa paljon järkevämmät lait koskien sähköpolkupyöriä.

Esimerkiksi Tanskassahan juuri pari vuotta sitten sallittiin nopeat sähköpyörät ja niillä saa mennä 45km/h pyöräkaistoilla: Denmark grants speed pedelecs access to bike lanes - electrive.com

Eiköhän jossain vaiheessa Tanskaa seurata ihan EU-tasolla/Suomessa, jos tosissaan halutaan vielä enemmän autoilua vähentää.

Toinen esimerkki Kaliforniasta:
electric-bicycle-classes-law-in-california.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Huomautus - jätä tällaiset itkemis-provosoinnit kirjoittamatta, ei kuulu asialliseen keskusteluun
Btw. Noille sähkömoottoripyörä-kategorian laitteille oli olemassa oma ketjunsa jo entuudestaankin, mutta se ei vissiin kelvannut?

No ei kai se kelpaa, kun ei prätkissä ole polkimia eikä niitä poljeta.

Juuri äsken tulin lenkiltä. Yksityisillä mailla vetelin täällä korvessa 30-40 km/h pitkin polkuja moottorin kanssa polkemalla. Kura roiskui ja rapa lensi kaaressa. Arvaa oliko hauskaa:p

Luokitellaan lakiteknisesti tämä miksi vaan, niin teknisesti tai edes käytännössä ei tämä mitään moottoripyöräilyä ole. Mitä kovempaa poljen, sitä kovempaa pyörä liikkuu.

Todellakin ymmärrän että moinen hupi ja hienot laitteet aiheuttaa kateutta. Tee raportti ylläpidolle turhasta ketjusta, äläkä tule tänne itkemään.
 
Hyvää kontenttia 32 000 W sähköpyörästä. Huiput 215 km/h. Vähän pelivaraa suljetulle alueelle 25 km/h rajoituksen päälle.

Frey EX enduro 1344Wh tupla-akuilla. Suomeen tuotuna noin 4000€.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri äsken tulin lenkiltä. Yksityisillä mailla vetelin täällä korvessa 30-40 km/h pitkin polkuja moottorin kanssa polkemalla. Kura roiskui ja rapa lensi kaaressa. Arvaa oliko hauskaa:p
Varmasti on, ei sitä voi kieltää. Toki itse tykkään tehdä sitä samaa tuolla vähän rauhallisemmallakin sähkärillä, sekä tietenkin polttomoottorivehkeillä, mutta sama idea. Ei siitä ole kyse.

Minkä verran tuossa sinun fillarissa suunnilleen kestää akku? Riippuu tietenkin siitä miten sitä käyttää ja missä olosuhteissa, mutta noin niinkuin karkeasti arvioituna?

Sanoit aloituksessa, että täysillä tehoilla takapakkaa pitäisi olla vaihtamassa jatkuvasti. Onko noihin saatavilla mitään kestävämpiä ketju/rataspaketteja?

Todellakin ymmärrän että moinen hupi ja hienot laitteet aiheuttaa kateutta. Tee raportti ylläpidolle turhasta ketjusta, äläkä tule tänne itkemään.
Jaa että tällä tasolla mennään. Ei siinä ole mistään kateudesta kyse. Monikaan ei vaan tykkää jos viranomaiset alkavat kyttäämään ja ahdistamaan liikkumista yhtään nykyistä enempää sen vuoksi, että osa porukasta vetelee kelveillä 50km/h nappikaasulla ja rullaa polut kuralle. Samasta syystä niistä keskustelun halutaan pysyvän erillään.
 
Viimeksi muokattu:
Kokemuksia useista 1000w-1500w takanapamoottorillisista muunnossarjoista, helppo ja halpa rakentaa, ei käytännössä kuluvia osia, pystyy polkemaan tarvittaessa eli pitäisin tätä vielä sähköpolkupyöränä.
Sitten on toi takanapamoottorillinen 3000w läskipyörä, tätä ei mielestäni voi mitenkään sanoa enää sähköpolkupyöräksi, polkeminen liian raskasta, polkimet lähinnä näön vuoksi paikallaan.
 
Onko noihin saatavilla mitään kestävämpiä ketju/rataspaketteja?
Löytyy markkinoilta kyllä ketjuja jotka ovat ihan suunniteltu sähköpyöriin. Samoin pakkoja löytyy sähköpyöräkäyttöön, vaikka toki ne ns. tavallisetkin pakat toimivat. Painon kustannuksella usein saa kestävämpää osaa, kun ei ole esimerkiksi osaa pakasta alumiinisilla rattailla. Sähköpyörässä ei toki se paino ole niinkään ongelma.
 
Varmasti on, ei sitä voi kieltää. Toki itse tykkään tehdä sitä samaa tuolla vähän rauhallisemmallakin sähkärillä, sekä tietenkin polttomoottorivehkeillä, mutta sama idea. Ei siitä ole kyse.

Minkä verran tuossa sinun fillarissa suunnilleen kestää akku? Riippuu tietenkin siitä miten sitä käyttää ja missä olosuhteissa, mutta noin niinkuin karkeasti arvioituna?

Sanoit aloituksessa, että täysillä tehoilla takapakkaa pitäisi olla vaihtamassa jatkuvasti. Onko noihin saatavilla mitään kestävämpiä ketju/rataspaketteja?


Jaa että tällä tasolla mennään. Ei siinä ole mistään kateudesta kyse. Monikaan ei vaan tykkää jos viranomaiset alkavat kyttäämään ja ahdistamaan liikkumista yhtään nykyistä enempää sen vuoksi, että osa porukasta vetelee kelveillä 50km/h nappikaasulla. Samasta syystä niistä keskustelun halutaan pysyvän erillään.

Akkua on 1008 Wh (48V 21Ah).

250-25 fillaria leikkimällä päästään helposti 90-120 km.

600 Watilla, jota käytän itse maastossa, pääsee sen 60 km.

Täydellä teholla 40-65 kmh nappikaasu koko ajan pohjassa pääsee 30 km.
 
Monikaan ei vaan tykkää jos viranomaiset alkavat kyttäämään ja ahdistamaan liikkumista yhtään nykyistä

Olen itse kuullut, että polkupyöräpoliiseja on lähinnä Helsingissä ja että siellä valvottaisiin kevyen liikenteen väyliä. Ei täällä Tampereen tienoilla enää poliisilla erityisemmin resursseja valvoa kevyttäliikennettä. Tosin jos ajaa typerästi ja muita vaarantaen, niin voi herättää poliisin mielenkiinnon täälläkin.

Sanoit aloituksessa, että täysillä tehoilla takapakkaa pitäisi olla vaihtamassa jatkuvasti. Onko noihin saatavilla mitään kestävämpiä ketju/rataspaketteja?

Tässä yksi syy miksi tilasin itse napamoottorilla, kun en itse ajele maastossa. Paljon pidempi huoltoväli, kun ei tule ylimääräistä rasitusta polkupyörän omaan voimansiirtoon.
 
Hyvää kontenttia 32 000 W sähköpyörästä. Huiput 215 km/h. Vähän pelivaraa 25 km/h rajoituksen päälle.

Frey EX enduro 1344Wh tupla-akuilla. Suomeen tuotuna noin 4000€.

Yhdysvalloissa kyllä paljon enemmän ja mielenkiintoisempia sähköpyöriä verrattuna näin Eurooppaan, jossa lainsäädäntö ja liiallinen sääntely tappaa näitä markkinoita.
 
Yhdysvalloissa kyllä paljon enemmän ja mielenkiintoisempia sähköpyöriä verrattuna näin Eurooppaan, jossa lainsäädäntö ja liiallinen sääntely tappaa näitä markkinoita.

On toki, mutta itse tilaan pyörät Kiinasta. Nämä 25 km/h suljetut ekosysteemit ei kiinnosta. Tiedän kyllä mistä puhun, koska perheessä on myös Bosch CX 4th gen varustettu Cube.

Jos haluaa vaan ajaa ja rasvailla ketjuja, niin joku Bosch sopii kuin nenä päähän.

Itse tykkään kustomoida, virittää ja korjata pyörän itse. Siihen tämä Frey taas sopii. Takuukin löytyy, osat tulee kuriiripostina viikossa. Huvittuneena lueskelen näitä kauhukertomuksia kuukausien takuuhuolloista...
 
Viimeksi muokattu:
Itse tykkään kustomoida, virittää ja korjata pyörän itse. Siihen tämä Frey taas sopii. Takuukin löytyy, osat tulee kuriiripostina viikossa. Huvittuneena lueskelen näitä kauhukertomuksia kuukausien takuuhuolloista...
Mikä takanapa tollasessa vehkeessä on? Millainen vapaaratas kestää noita voimia?
 
Mikä takanapa tollasessa vehkeessä on? Millainen vapaaratas kestää noita voimia?

Olen asennuttanut DT Swissin 350 navat. Vapaaratas on ratchet tyyppiä: Ratchet Technology | DT Swiss

Vapaarattaan runkona on teräksinen jälkiasennettava lisävaruste: DT Swiss Steel Hügi / 240s / 350 / 190 / 180 Shimano 10-speed Freehub Body

Koko setille tuli hintaa 290€ per takarengas. Tietenkin kesä- ja talvikiekkoihin omansa.

Harkinnassa on vielä sorvauttaa titaaninen takapakka. Tälle tulisi hintaa varmaan lähemmäs tonni. Alkaa kyllästyttämään vaihdella rataspakkaa joka toinen kuukausi.
 
Itsellä tällähetkellä tälläinen sähköfillari. Tehoa noin 8-9kW. Ohjaimena Nucular 12F, mottina Mxus 3K fatbike klooni (muuten täysin vastaava) 5T käämityksellä, eli maksimaalisesti vääntöä. Phase ampsit tällä hetkellä 240A, vähän tekisi vielä mieli nostaa, mutta menisi ohjain vaihtoon hieman järeämpään versioon. Olen tuohon Nuculariin kyllä hiton tyytyväinen, FOC ohjain ja kaasun / regen jarrun käyrää voi säädellä, joten saa mieleisensä kaasutuntuman jne.

Jarruina Hope Tech 3 V4 (sekä portaaton moottorijarrutus takajarrukahvalla, eli siis variable regen. Tehoa jarrutukseen käytössä nyt 0-2000W) Akku 20S7P jne.

 
Itsellä tällähetkellä tälläinen sähköfillari. Tehoa noin 8-9kW. Ohjaimena Nucular 12F, mottina Mxus 3K fatbike klooni (muuten täysin vastaava) 5T käämityksellä, eli maksimaalisesti vääntöä. Phase ampsit tällä hetkellä 240A, vähän tekisi vielä mieli nostaa, mutta menisi ohjain vaihtoon hieman järeämpään versioon. Olen tuohon Nuculariin kyllä hiton tyytyväinen, FOC ohjain ja kaasun / regen jarrun käyrää voi säädellä, joten saa mieleisensä kaasutuntuman jne.

Jarruina Hope Tech 3 V4 (sekä portaaton moottorijarrutus takajarrukahvalla, eli siis variable regen. Tehoa jarrutukseen käytössä nyt 0-2000W) Akku 20S7P jne.


On kyllä nätti peli. Todellinen monsteri. Talvella varmaan hauska heittää linttaa. Miten löytyykö tuosta poljinavustusta?
 
Nyt ois fatbike aihio valmiina ja ensisijaisesti ois mielessä joko tsdz2 tai bafang bbshd. Nykyisessä citypyörässä on tsdz2 ja muuten ois tosi hyvä mutta tossa loppuu avustus 90rpm kadenssiin joten välitykset loppuu kesken helposti.

Bafang vaikuttaa olevan kestävämpi koska järeämpää tekoa mutta maastoajoon kiinnostaa enemmän momenttiavustukseen perustuva moottori. Onko noiden lisäksi muita tollasia pienikokoisia keskiömoottoreita?
 
Nyt ois fatbike aihio valmiina ja ensisijaisesti ois mielessä joko tsdz2 tai bafang bbshd. Nykyisessä citypyörässä on tsdz2 ja muuten ois tosi hyvä mutta tossa loppuu avustus 90rpm kadenssiin joten välitykset loppuu kesken helposti.

Bafang vaikuttaa olevan kestävämpi koska järeämpää tekoa mutta maastoajoon kiinnostaa enemmän momenttiavustukseen perustuva moottori. Onko noiden lisäksi muita tollasia pienikokoisia keskiömoottoreita?

CYC X1:stä löytyy momentintunnistus. Mahdollistaa myös rajunkin virittämisen tai motin sijoittamisen keskiön yläpuolelle runkokolmion sisään. Näin pyörän maavara ei kärsi.
 
Katsellut nyt näitä talvirenkaita ja ainakin harkinnassa nämä:

Onko porukalla kokemuksia talvirenkaista sähköpyörässä ja käytättekö nastarenkaita vain edessä vai myös takana? Vierintävastuksella varmaan ei ole niin paljoa väliä, vaan pito tärkeämpi. Schwalben renkaassa olisi parempi se, että sen saa leveämpänä.
 
Katsellut nyt näitä talvirenkaita ja ainakin harkinnassa nämä:

Onko porukalla kokemuksia talvirenkaista sähköpyörässä ja käytättekö nastarenkaita vain edessä vai myös takana? Vierintävastuksella varmaan ei ole niin paljoa väliä, vaan pito tärkeämpi. Schwalben renkaassa olisi parempi se, että sen saa leveämpänä.
Schwalben Ice Spiker Pro on paras ja rullaakin kohtuullisesti. Kannattaa laittaa nastat sekä eteen että taakse, mutta vähintään eteen, muuten menee hyrskyn myrskyn ekassa jäisessä mutkassa.
 
Schwalben Ice Spiker Pro on paras ja rullaakin kohtuullisesti. Kannattaa laittaa nastat sekä eteen että taakse, mutta vähintään eteen, muuten menee hyrskyn myrskyn ekassa jäisessä mutkassa.
Noilla näyttäisikin olevan hintaa vähän enemmän ja lisäksi näyttäisi olevan 622 koossa vain leveys 57. Mietin vain, että kuinkahan mahtuu pyörään, kun siinä on tällä hetkellä 47-622 renkaat.
 
Noilla näyttäisikin olevan hintaa vähän enemmän ja lisäksi näyttäisi olevan 622 koossa vain leveys 57. Mietin vain, että kuinkahan mahtuu pyörään, kun siinä on tällä hetkellä 47-622 renkaat.
Voi tosiaan tehdä tiukkaa, kun nuo ovat yleisesti maastureihin tarkoitettuja kumeja. Ovat myös profiililtaan aika pullukat, eli jos fillarissa on perinteiset lokasuojat, niin sitten tuskin mahtuvat.

Jos eivät mahdu, niin seuraava vaihtoehto lienee joku noista mainitsemistasi, mutta ne eivät ole samaa tasoa pidoltaan.
 
Voi tosiaan tehdä tiukkaa, kun nuo ovat yleisesti maastureihin tarkoitettuja kumeja. Ovat myös profiililtaan aika pullukat, eli jos fillarissa on perinteiset lokasuojat, niin sitten tuskin mahtuvat.

Jos eivät mahdu, niin seuraava vaihtoehto lienee joku noista mainitsemistasi, mutta ne eivät ole samaa tasoa pidoltaan.
Veikkaanpa että ei mahdu lokasuojien kanssa ja niistä ei viitsi sentään luopua talvella. Varmaan pitää mennä jommalla kummalla noista linkkaamistani. Ajoa kuitenkin lähinnä pyöräteillä ja niitä kunnossapidetään talvisin.
 
Mistä se kaksinaismoralismi tähän tulee? Onko siellä siis sama porukka hehkuttamassa viritetyistä potkulaudoista, vai oliko tuo sellainen kuuluisa olkiukko?

Ja sama aloittajalle. Ei kukaan ole pahoittanut mieltään yhtään mistään. Ihan kivoja leikkakalujahan nuo varmasti ovat, kunhan ajelee niillä siellä missä se on sallittua. Ja siis eikö se nyt ole kaikille helpompaa höpistä noista viritetyistä fillareista omassa ketjussaan, kun ovat kuitenkin ihan eri kategorian laitteita? Vähän kuulostaa katkeran aloituksen myötä, että se mielensä pahoittaminen on tapahtunut lähinnä siellä päässä.

Btw. Noille sähkömoottoripyörä-kategorian laitteille oli olemassa oma ketjunsa jo entuudestaankin, mutta se ei vissiin kelvannut?
Onhan tämä hankala kysymys. Yhtäältä kevyitä sähköajoneuvoja on lähinnä vainottu ja kyykytetty, kunnes nyt on onneksi edes jonkinlainen mahdollisuus käyttää niitä laillisesti tieliikenteessä. Toisaalta on varsin lapsellista kitistä siitä, ettei millä tahansa kilvettömällä moottoripyörällä saa ajaa ilman korttia miten lujaa tahansa.

Sillähän ei oikeasti ole moraalin kannalta mitään väliä, onko käyttövoimana sähkö vai bensiini.
 
Onhan tämä hankala kysymys. Yhtäältä kevyitä sähköajoneuvoja on lähinnä vainottu ja kyykytetty, kunnes nyt on onneksi edes jonkinlainen mahdollisuus käyttää niitä laillisesti tieliikenteessä. Toisaalta on varsin lapsellista kitistä siitä, ettei millä tahansa kilvettömällä moottoripyörällä saa ajaa ilman korttia miten lujaa tahansa.

Sillähän ei oikeasti ole moraalin kannalta mitään väliä, onko käyttövoimana sähkö vai bensiini.

Käytännön tieliikenteen toiminnan kannalta on melko triviaalia täyttyykö joku ajoneuvoasetuksen tietty pykälä, jos mennään seuraavan kaavan mukaan:

1. Henkilö ajaa pyöräteillä suunnilleen normaalien pyörien vauhtia (alle 30 km/h)
2. Henkilö ajaa ajoradalla lähellä suurinta sallittua nopeutta (esim. 40 km/h)
3. Ajoneuvossa on hyvät jarrut ja pimeällä etu- ja takavalot.

Tiedän erään henkilön, joka näin on toiminut. Ajokilometrejä tälle henkilölle on kertynyt jo tuhansia. Kenelläkään ei ole ollut huomauttamista, ei muilla tienkäyttäjillä tai viranomaisilla.

Liikenteessä törttöily ei edellytä ajoneuvoa tai ole kategorisoitavissa. Kossupullo ja lenkkarit riittää. Joillekkin riittää pelkät lenkkarit. Asenne määrittää lopputulosta, itse välinettä enemmän.
 
ja yleisellä tasolla voisi sanoa että harvoin kuka tahansa rupeaa hankkimaan +4k€ sähköpyörää vain siksi että saa kaahata kaduilla ja ihmisten seassa ja kertaakaan mun ei ole tarvinnut keskustella perseilystä maastopyöräilijän kanssa, mutta spendexin kanssa sitten saa vääntää ja pahimpia ovat työmatka pyöräilijät.

Varsinkin maastossa missä tulee paljon liikuttua ja missä pidän aina koirat vapaana niin joka kerta jos vastaan tulee maastopyöräilijä tai endurokuski niin ne pysäyttää tai muuten varoo koiria ja ovat oikein innoissan kun näkevät muitakin nauttimassa luonnosta, vaihtavat muutaman sanan tai kysyvät missä ovat ja rapsuttavat koiria.

Spendexi huutaa kevyenliikenteen väylällä vie vittuun se rakkis siitä edestä vaikka juuri meinannut ajaa päälle ajamalla pimeään mutkaan 30km/h :facepalm:
 
Katsellut nyt näitä talvirenkaita ja ainakin harkinnassa nämä:

Onko porukalla kokemuksia talvirenkaista sähköpyörässä ja käytättekö nastarenkaita vain edessä vai myös takana? Vierintävastuksella varmaan ei ole niin paljoa väliä, vaan pito tärkeämpi. Schwalben renkaassa olisi parempi se, että sen saa leveämpänä.
Täältä löytyy nuo Schwalben renkaat. Kahtena talvena olen niillä ajellut ja oikein hyvät renkaat ovat. Pitoa löytyy myös käännöksissä, toisin kuin joissakin muissa renkaissa, joiden nastat ovat lähinnä keskellä rengasta.

En tiedä johtuuko tämä vain omista vanteistani, mutta kirkuvana miinuksena renkaat on lähes mahdoton laittaa vanteille. Renkaassa on sisällä täysin periksiantamaton teräsvaijeri. Milli kerrallaan pitää nitkuttaa. Ekalla yrityksellä katkoin kolme kappaletta muovisia rengasrautoja. Nyt työkaluina on Amazon.com: Kool Stop Tire Bead Jack: Sports & Outdoors, Amazon.com : Dunarri Speedier Lever : Cycling Tire Repair Kits : Sports & Outdoors ja metallisydämiset muovipäällysteiset rengasraudat. Ensimmäisellä saa renkaan valtavalla vääntämisellä paikoilleen, jälkimmäisillä pois vanteelta.
 
Täältä löytyy nuo Schwalben renkaat. Kahtena talvena olen niillä ajellut ja oikein hyvät renkaat ovat. Pitoa löytyy myös käännöksissä, toisin kuin joissakin muissa renkaissa, joiden nastat ovat lähinnä keskellä rengasta.

En tiedä johtuuko tämä vain omista vanteistani, mutta kirkuvana miinuksena renkaat on lähes mahdoton laittaa vanteille. Renkaassa on sisällä täysin periksiantamaton teräsvaijeri. Milli kerrallaan pitää nitkuttaa. Ekalla yrityksellä katkoin kolme kappaletta muovisia rengasrautoja. Nyt työkaluina on Amazon.com: Kool Stop Tire Bead Jack: Sports & Outdoors, Amazon.com : Dunarri Speedier Lever : Cycling Tire Repair Kits : Sports & Outdoors ja metallisydämiset muovipäällysteiset rengasraudat. Ensimmäisellä saa renkaan valtavalla vääntämisellä paikoilleen, jälkimmäisillä pois vanteelta.
Oletko mitä mieltä siitä kannattaako ottaa kapeammat renkaat vai mahdollisimman leveät?

Monella muullakin ilmeisesti ongelmia tuon renkaan laittamisessa paikalleen tässä on jonkinlainen jippo nippusiteellä:
 
Oletko mitä mieltä siitä kannattaako ottaa kapeammat renkaat vai mahdollisimman leveät?
Kesärenkaani ovat 42 mm leveät, eli ero ei ole kovinkaan suuri, mutta silti liian aikaisin viime keväänä renkaita vaihdettuani pääsin toteamaan, että leveämpi menee loskassa paljon nätimmin. Kun moottorista löytyy tarpeen mukaan tehoja pyörittämään raskaampaakin rengasta, niin ottaisin kyllä niin leveän kuin pyörään vaan sopii.
 
Oletko mitä mieltä siitä kannattaako ottaa kapeammat renkaat vai mahdollisimman leveät?

Monella muullakin ilmeisesti ongelmia tuon renkaan laittamisessa paikalleen tässä on jonkinlainen jippo nippusiteellä:

IMO, aina mahdollisimman leveät.

Minulla on ollut noita Marathonejakin parissa fillarissa ja voivat tosiaan olla hieman pinkeät laittaa paikoilleen, mutta ihan normaaleilla työkaluilla ovat silti vaihtuneet.
 
IMO, aina mahdollisimman leveät.

Minulla on ollut noita Marathonejakin parissa fillarissa ja voivat tosiaan olla hieman pinkeät laittaa paikoilleen, mutta ihan normaaleilla työkaluilla ovat silti vaihtuneet.

Jos ei meinaa rengas pompata vanteelle, niin eräs toimiva ratkaisu on ruiskauttaa vähän silikoonisprayta renkaan reunavalleihin ja miksei myös vanteen huuliin. Pomppaa helposti sen jälkeen...
 
Ei silikonia. Kova jarrutus tai näissä tapauksissa jopa kiihdytys niin rengas pyörähtää vanteella ja venttiili repeää irti. Jotain joka haihtuu tai ei ole kuivuessaan enää liukasta, esim. kevyt saippua liuos.
 
Ei silikonia. Kova jarrutus tai näissä tapauksissa jopa kiihdytys niin rengas pyörähtää vanteella ja venttiili repeää irti. Jotain joka haihtuu tai ei ole kuivuessaan enää liukasta, esim. kevyt saippua liuos.

Olen laittanut ja jarruttanut kovaa. Ei ole pyörähtänyt. Saippualiuos käy myös.
 
Olen laittanut ja jarruttanut kovaa. Ei ole pyörähtänyt. Saippualiuos käy myös.
Käsittääkseni tuo on ihan todellinen riski ja ongelma, eikä anekdoottitieto siitä ettei aina satu mitään muuta asiaa.

Rengas voi pyörähtää muustakin syystä kuin asennukseen käytetyn kestovoitelun takia. Vaikka iso työkonerengas voi herkästi lipsua etenkin kun paine on säädetty matalaksi, kuten maataloudessa ja muussa upottavan maan ajossa tehdään. Yksi sisärenkaattoman asennuksen vahvuuksista on, ettei tämä heti aiheuta katastrofia.
 
Käsittääkseni tuo on ihan todellinen riski ja ongelma, eikä anekdoottitieto siitä ettei aina satu mitään muuta asiaa.

Rengas voi pyörähtää muustakin syystä kuin asennukseen käytetyn kestovoitelun takia. Vaikka iso työkonerengas voi herkästi lipsua etenkin kun paine on säädetty matalaksi, kuten maataloudessa ja muussa upottavan maan ajossa tehdään. Yksi sisärenkaattoman asennuksen vahvuuksista on, ettei tämä heti aiheuta katastrofia.

Olet oikeassa, jos silikoonispraytä levitettäisiin koko vanteen leveydeltä. Itse näin tein, eikä ongelmia ole esiintynyt. Tämä ei tietenkään takaa etteikö jollekin toiselle voisi näin käydä.

Tähän viitaten, yleensä vanteelle jää nousematta vain pieni alue renkaasta. Tälle pienelle alueelle uskaltaa kyllä surutta spreijata liukastetta. Se ei vielä rengasta saa pyörähtämään.
 
Tehokkaissa keskimoottoripyörissä esiintyy usein ongelmia takarattailla ketjun luistamisen kanssa, koska 1x voimansiirto on suunniteltu lähinnä ihmisvoimien ehdoilla, ei hevosvoimien eikä satojen Nm vääntöjen.

Ketju luistaa helposti 11 hampaisella ja isoimmalla esim. 42 hampaisella se ei meinaa pysyä, kovan sivuttaisvedon vuoksi. Ongelmaan on kuitenkin helpohko ja edullinen ratkaisu, joka voi olla pitkässä juoksussa jopa ilmainen. Ohje on tehty 10-vaihteista settiä silmälläpitäen.

1. Osta 2 kpl SunRacen takapakkoja. 11-42 tai 11-40 sopii hyvin. Hinta 35€ per kpl ei päätä huimaa.

2. SunRacen takapakoissa rattaiden välyksenä on muoviprikkoja ja jokainen ratas on irtonainen. Näiden prikkojen avulla rakennamme 10-vaihteisesta 8-vaihteisen takarattaan, jossa uloimmat vaihteet on poistettu käytöstä.

3. Poista haluamasi kaksi ratasta. Suosittelen poistamaan 13-hampaisen (eli toiseksi pienimmän rattaan) ja jonkun toisen pienivälyksisen rattaan, esim 21 hampaisen. Toiseksi suurimman ja suurimman rattaan välys voi olla jopa 6 hammasta, joten toiseksi suurimman poisto voi aiheuttaa sen ettei ketju jaksa kiivetä suurimmalle rattaalle, välyksen kasvaessa jopa 8 hampaaseen. Tarkista että jokaisen rattaan etäisyys naapuriin on sama. Lisää tarvittaessa muoviprikka väliin.

4. Nyt pakka on kaventunut kahden rattaan verran. Tyhjä tila on myös täytettävä, tai muuten lukkorengas ei enää kiristä pakkaa tiiviisti vapaarattaan rungolle. Voit valita käytätkö täyttämään tyhjää tilaa ylimääräisiä muoviprikkoja toisesta takapakasta, vai kahta ylimääräistä ratasta. Rattaiden käyttäminen on varmempi vaihtoehto, paremman kestävyyden vuoksi.

5. Täytä tyhjä tila laittamalla toinen suurin ratas alkuperäisen suurimman rattaan kanssa päällekkäin ja normaali prikka väliin. Tee sama pienimmälle 11 hampaiselle rattaalle. Nyt äärimmäisiä rattaita on kahdet.

6. Säädä takavaihtajan isoin vaihde index-ruuvin avulla sisemmän 11 hampaisen kohdalle. Vaihteet alkavat siis yhtä pykälää keskemmältä.

Vaihteet myös loppuvat yhtä pykälää keskemmälle. High limit-ruuvia ruuvaamalla kireämmälle poistamme kaksi vaihdetta pois. Limitillä vaihtaminen loppuu sisempään suurimpaan rattaaseen.


Näin meillä on 8-vaihteinen takapakka huomattavasti paremmalla ketjulinjalla kuin monissa 8-vaihteisissa seteissä ja alkuperäisen välityssuhteen kärsimättä. Ketju ei myöskään enää voi takana pudota pinnojen väliin, koska siellä on vielä yksi ylimääräinen ratas välissä ennen pinnoja. Ketjun hyppiminen on historiaa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 196
Viestejä
4 531 703
Jäsenet
74 773
Uusin jäsen
Jurska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom