Eikö tää mene jo moposta? Omasta mielestä lähempänä mopoa kuin pyörää koska A: Kaasukahva B: Vakuutus
Eihän se ole suomen lain mukaan mikään mopo, sitä ei tarvitse rekisteröidä, siinä ei tarvitse olla vilkkuja, sen maksimi nopeus avustuksella on 25km/h ja tuolla saa ajaa ilman ajokorttia jokamiehenoikeudella missä vain, kuten kaikilla sähkö/luomupyörillä.
Asia mikä itseä ihmetyttää näiden 1000w pyörien kanssa on se että ne tarvitsee vakuutuksen, mutta 1000w sähköpotkulauta mikä aiheuttaa 1000x enemmän onnettomuuksia ei tarvitse vakuutusta. Toki tähän on tulossa ilmeisesti muutoksia tulevaisuudessa.
En ole itse ajanut tuolla koskaan ilman polkemista muutamaa kymmentä metriä pidempää. Ensinnäkään, tuota ei ole siihen tarkoitettu (moottori kuumenee turhaan) ja toiseksi ylämäkeen pääsee kovempaa kun polkee, sillä ei tuo 1000w jaksa jyrkkiä nousuja mennä 25km/h, mutta polkemisen kanssa jaksaa ja vaikka tuossa on läskipyörät niin tuolla pääsee aivan samallalailla kuin normaalilla pyörällä alamäkeen myötätuulessa, vaikka vastatuulessa ylämäessä.
Ennen tuota pyörää mulla oli kaksi pyörää, kaupunki/asfalttipyörä ja maastopyörä talveen ja maastoon. Nyt mä voin tuolla yhdellä pyörällä hoitaa kaikki ajot ympäri vuoden.
"Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-a) suurin teho saa olla enintään 1000 W, moottorin voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h."
Sähköiset liikkumisvälineet | Traficom
www.traficom.fi
"L1e-A alaluokkaan kuuluvaan enintään 1000 watin tehoisella sähkömoottorilla varustettuun polkupyörään sekä enintään 1000 watin tehoiseen kevyeen sähköajoneuvoon sovelletaan moottorittomien ajoneuvojen vaatimuksia ja niillä saa liikkua maastossa jokamiehenoikeudella. Vastaavasti kuten muissakin jokamiehenoikeudella sallituissa liikkumismuodoissa, toiminnasta ei kuitenkaan saa aiheutua maanomistajalle vähäistä suurempaa haittaa."
Virkistäydy luonnon keskellä
Luonto on tärkeä osa meidän kaikkien ihmisten elämää. Suomalaiset viettävät paljon aikaa luonnossa, melkein puolet suomalaisista liikkuu luonnossa useamman kerran viikossa. Tärkeimpiä luontokohteita ovat kodin lähistön viheralueet ja puistot. Nuoret aikuiset ovat puolestaan lisänneet vierailuja...
www.ymparisto.fi