- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 1 319
Muistelen, että kirjoitit joskus olevasi pikkutytön painossa, eli 0,6bar on varsin paljon.
Totta 70kg, mutta se on hyvä homma noiden sähkökulkineiden kanssa.
Kai sitä uskaltaa kokeilla hieman matalammallakin
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Muistelen, että kirjoitit joskus olevasi pikkutytön painossa, eli 0,6bar on varsin paljon.
Moikka! Olen tässä nyt pitkään arponut, että haluanko laittaa mun Helkama SE10 avustamaan 32km/h vai riittääkö 25. 25 tulee joissakin tilanteissa vastaan tosi nopeeta. Toisaalta kun ajelen Tampereen ytimessä oikeastaan vaan, niin 80% ajosta 25 on tavallaan riittävä. Mutta vaikka se avustaisi 32, niin eihän se tarkoita tosiaan, että vauhti olisi todellakaan 32 kokoaikaa. Jotenkin ajatuksena ajaminen olisi selvästi sulavampaa. Mun moottori on jo 2 vuotta vanha, joten takuuta siinä ei ole. Eihän tämä viritys varsinaisesti sitä tuhoa, koska nämä on alunperin suunniteltu 32 ajoon? Mun ajolla täällä Tampereella range on aika vakio 80-85km yhdellä lataukselle. Eniten mietitin että paljonko se mahtaisi vaikuttaa rangeen sitten jos 32 olisi päällä? Yleensä ajan eco - Normal tasolla, joita olen vähän tehostanut sovelluksella omaan ajoon sopivaksi. Onko teillä kellään antaa mitään, että paljonko teillä laski range omalla ajolla kun ootte nostanut avustamaan 32km/h. Olisi niin pirun kivaa ainakin kokeilla tota 32km. Eihän siitä mittarista mikään mene sekaisin mikään siitä virityksestä? Et arvio etäisyydet mitä se antaa milläkin tasolla toimii kuten aina ennenkin?
Tämä kombo tuntui toimivan varsin hyvin sekalaisessa maastossa ajaessa. Kiitokset vinkistä näin fättiin totuttelevana!Eteen esim 0.6 bar ja taakse 0.7 bar (taakse vähän enemmän koska enemmän painoa ja napamotti). Siitä sitten säädät mielesi mukaan. Maastoon voit laskea alemmaksi. Itsellä talvisin edessä 0.4 bar ja takana 0.6 bar ja painan pyörän plus repun kanssa yhteensä n 170kg.
Testasin molemmissa 0.4 (painan pyörän ja repun kanssa 104kg) ja toimii hyvin maastossa, eikä juuretkaan osu vielä vanteeseen.
Paljonkohan ero 0.4 ja 0.6 vaikuttaa siirtymällä kulutukseen
Onhan tuo kuten dr.who tuossa kertoi, brändätty tuote suomalaisille. Vaikkapa kännykän suojakuori maksaa kiinassa 1-2e/kpl ja suomessa siitä saa maksaa 10-25e, niin pyörässäkin suomilisää, mutta ei samassa suhteessa.Jos tarkoitat efat, niin siellä tosiaan lukee ....
Muuten itsekin olisin tuommoisen tilannut, mutta jäi hiukan mietityttymään tuo ja se että "suomalaisuudesta" huolimatta kyseessä kiinaosista rakennettu pyörä yli 3k€.
Toki tuossa 1kw moottori, ja heille vääntöä ajatellen käämitty malli. Eli jos esim ostat bafangin 750 - 1kw moottorin niin se enemmän yleiskääminnällä, jolloin vapaa nopeus tuolla 52v sähköjärjestelmällä on noin 50km/h luokkaa (täytenä pikkaisen enemmän). Efatin moottori käämitty enemmän se alavääntö huomioiden ja vaikka vapautat rajoittimen ei moottori ota huippua kuin sen noin 30km/h. Sen turn count on suurempi eli T arvo isompi, tällöin moottori on vääntävämpi, mutta hitaampi. Suomessa taas kaikki nopeudet yli 25km/h (moottorilla) on lain silmissä "turhia", joten ovat halunneet karsia huippunopeuesta ja painottaa vääntöön.Miksi tässä ketjussa puhutaan jatkuvasti efatista, joka on 1000w moottorilla varustettu ja josta keskustelu kuuluu Tehokkaat sähköpolkupyörät (yli 250W) -ketjuun?
Itseä se ei haittaa, mutta kun joku on keksinyt keskustelut jakaa eri ketjuihin niin varmasti moni siksi myös juurikin etsii kokemuksia tuostakin ajokista ja nimenomaan oikeasta ketjusta. Nyt jää sitä koskevat viestit väärään topiikkiin.
Onhan tuo kuten dr.who tuossa kertoi, brändätty tuote suomalaisille. Vaikkapa kännykän suojakuori maksaa kiinassa 1-2e/kpl ja suomessa siitä saa maksaa 10-25e, niin pyörässäkin suomilisää, mutta ei samassa suhteessa.
Tuo eFat on oikeasti ajateltu kokonaisuus, esimerkkinä valittavissa eri runkokoot, niitä ei yleensä kiinalaisilta myyjiltä saa. Akut ja rungot ovat myös valikoitu varmasti keskimäärin laadukkaammista kuin kiinakaupoista suoraan ostetut. Takuukin toimii, eli myyjän saa kiinni ongelmatapauksessa ja saat uuden osan viallisen tilalle, kiinasta joskus saa joskus ei. Moottori kuten epäilitkin, lienee ihan sitä samaa (750w) tavaraa kuin kiinlaiset keskimäärin -mutta siinäkin hyvä puoli on se, että varaosat on sitten takuuajan ulkopuolella halpoja jos se sattuu kärähtämään.
Mitään ehdotonta huippua tuo eFat ei varmasti ole, kuten ei hintansakaan puolesta, mutta hintaluokassaan ilmeisen kelvollinen ajopeli ja vähällä säädöllä pääsee ajelemaan ja olen itsekin nähnyt ajoporukassa tuollaisen, joten voi sellaisella maastossakin selvitä (vaikka omistaja on tosin omien sanojensa mukaan tuohon pelkkään maastoajoon hankkimassa ketterämpää ajopeliä)
Joo. Kiinasta saa tosiaan erilaisilla käämityksillä moottoreita ja pääpaino niissä tuntuu olevan maksimivauhdin priorisointi. Tarkoitinkin tuossa, että tuo on 750w moottorirunko. Kiinasta jos ostaa 1kw moottorin, niin se täyttää sitten jo puolet 26" vanteesta, eli yleensä sen vuoksi juuri kestää myös paremmin kuormitustaToki tuossa 1kw moottori, ja heille vääntöä ajatellen käämitty malli. Eli jos esim ostat bafangin 750 - 1kw moottorin niin se enemmän yleiskääminnällä, jolloin vapaa nopeus tuolla 52v sähköjärjestelmällä on noin 50km/h luokkaa (täytenä pikkaisen enemmän). Efatin moottori käämitty enemmän se alavääntö huomioiden ja vaikka vapautat rajoittimen ei moottori ota huippua kuin sen noin 30km/h. Sen turn count on suurempi eli T arvo isompi, tällöin moottori on vääntävämpi, mutta hitaampi. Suomessa taas kaikki nopeudet yli 25km/h (moottorilla) on lain silmissä "turhia", joten ovat halunneet karsia huippunopeuesta ja painottaa vääntöön.
jos T arvo olisi pienempi niin huippunopeus olisi kovempi, mutta vääntö pienempi. Näin hitosti yksinkertaistaen.
Tuossa sulla menee selvästi alennusvaihteellinen ja suoravetoinen moottori sekaisin. Nuo suoravetoiset 1kw moottorit ovatkin halkaisijaltaan suurempia kuin nuo Efatissakin käytetyt alennusvaihteelliset moottorit. Alennusvaihteellisissa on yleensä 5:1 alennussuhde, eli moottorin staattori pyörii sisällä 5 x nopeammin kuin itse moottorin rumpu (jossa pinnat kiinni). Kun taas suoravetoisessa se on 1:1, jolloin tarvitaan enemmän kokoa (isommat magneetit jne), jotta päästään lähelle samaa vääntöä mitä alennusvaihteellisella vaikka tehot olisi täysin samat. Alennusvaihteellista kun voidaan pyörittää 5x nopeammin niin saadaan samalla teholla enemmän vääntöä. Varsinkin pienissä nopeuksissa.Joo. Kiinasta saa tosiaan erilaisilla käämityksillä moottoreita ja pääpaino niissä tuntuu olevan maksimivauhdin priorisointi. Tarkoitinkin tuossa, että tuo on 750w moottorirunko. Kiinasta jos ostaa 1kw moottorin, niin se täyttää sitten jo puolet 26" vanteesta, eli yleensä sen vuoksi juuri kestää myös paremmin kuormitusta
Efatissa itseasiassa on pystympi ajoasento kuin perus maastopyörässä.Itsellä kun pyörä tulisi varmaankin enimmäkseen nykyisen tuntuman mukaan tuollaiseen höntsäpyöräilyyn, niin joku efat ei ole se optimaalisin. Lähinnä hakusessa pystymällä ajoasennolla oleva kruiseri tjsp. Ihan jotain e-Jopoa en kuitenkaan 2k€:lla kuitenkaan hae.
Kävin heittämässä eFat:lla reilu 68km maastolenkin #tourdetuusulanjärvi2023
Joka vuotinen ja maastoa noin 90%, asfalttia on lähinnä tien ylitys tai 500m siirtymä seuraavalle polulle, paljon juurakkoa, kiveä ja mutaa näin keväällä, ei mikään helppo reitti ja jalat ihan tulessa...Hitto, tuollahan olis voinut käydä jos olisi tiennyt, kun oli sopivasti vapaillakin
Onko toi jokavuotinen tapahtuma?
Siinä oli ilmeisesti aika paljon maastoa, kun tietä pitkinhän sen järven ympäri on jotain 40km.
Joka vuotinen ja maastoa noin 90%, asfalttia on lähinnä tien ylitys tai 500m siirtymä seuraavalle polulle, paljon juurakkoa, kiveä ja mutaa näin keväällä, ei mikään helppo reitti ja jalat ihan tulessa...
En tiennyt paljonko toi akku oikeasti kestää niin säästelin aika paljon siinä alussa. 50km kohdilla olin käyttänyt käsikaasua ehkä neljä kertaa tiukassa nousussa, mutta nyt kun tietää niin voi käyttää enemmänkin.Pitää poiketa ensi keväänä kun tietää, sä käytät aika paljon enemmän reisiä jos tollasen maastolenkin jälkeen on vielä akkua, mulla tyhjeni tänään 120km jälkeen vaikka ajoin pelkkää tietä 3 ja 4 avustimella, metsässä ehkä 50-60km jos ei mitenkään säästele.
Onneksi olin jo nokian puolella enkä joutunut ajamaan kuin 10km ilman avustinta (toi on ihan vitun raskas polkea ilman avustinta, ainakin lenkin loppupuolella) ja juomalla pari kaljaa grillillä sain samalla ladattua akkua sen verran että pääsin kotiin tampereelle
Lempäälä-vesilahti-tottijärvi-nokia välillä ei ole 50 kilometriin mitään muuta taukopaikkaa kuin laukon kartano.
ST UnlockerAikoinaan sai Shimanoon E8000 jollain venäläisellä 50e lisenssillä 32km/h (joka on omasta mielestä optimi). Onko nykyään Shimanon EP8:ssa tai Bosch (mikä gen nykyään muuten, onko se vielä 4gen?) samanlaista helppoa ohjelmointia 32 km/h vauhtiin?
Ihan turha käyttää rahaa tuollaisiin. Sama juttu kuin jossakin virtaussunnaltaan oikeaoppisissa hifi-kaapeleissa sun muissa humpuukituotteissa.Onko tohon jauhettu kultahippuja sekaan? Ja onko tosta merkittävää hyötyä synteettiseen vaseliiniin verrattuna?
Päätin koemielessä tilata yhden purkin mutta olisiko suositella jotain ketjurasvaa hyvällä hinta/laatusuhteella?
Takamoottorilla ei edes tule "suurta tehoa" ketjuille jonka kestoa tuon pitäisi parantaa . ..
REX Black Diamond E-Bike -ketjuöljy, sähköpyörälle 39,99
Sähköpyörissä ketjut ja rattaat altistuvat tavallista suuremmille voimille. Pienet rataskoot, matala kadenssi ja suuri teho ovat yhdistelmä, joka kuluttaa ketjut ja rattaat vaihtokuntoon nopeasti. Rex Black Diamond E-Bike ketjuöljy jopa kuusinkertaistaa sähköpyörän ketjun käyttöiän!www.verkkokauppa.com
Ihan turha käyttää rahaa tuollaisiin.
Onko tohon jauhettu kultahippuja sekaan? Ja onko tosta merkittävää hyötyä synteettiseen vaseliiniin verrattuna?
Päätin koemielessä tilata yhden purkin mutta olisiko suositella jotain ketjurasvaa hyvällä hinta/laatusuhteella?
Takamoottorilla ei edes tule "suurta tehoa" ketjuille jonka kestoa tuon pitäisi parantaa . ..
REX Black Diamond E-Bike -ketjuöljy, sähköpyörälle 39,99
Sähköpyörissä ketjut ja rattaat altistuvat tavallista suuremmille voimille. Pienet rataskoot, matala kadenssi ja suuri teho ovat yhdistelmä, joka kuluttaa ketjut ja rattaat vaihtokuntoon nopeasti. Rex Black Diamond E-Bike ketjuöljy jopa kuusinkertaistaa sähköpyörän ketjun käyttöiän!www.verkkokauppa.com
Vaihdelaatikkoöljyä laitan niin prätkään kuin pyörään, halpaa ja ei tarvitse paljoa laittaa...
Itse taas laitan rullaketjuihin mitä nyt sattuu tippakannussa olemaan, eli moottoriöljyn ja/tai vaihteistoöljyn jämiä yleensä. Nämähän ovat aika samaa tavaraa jos molemmissa on tyypillinen viskositeetti, on peräti öljyjä jotka on lisäaineistettu ja speksattu molempiin käyttöihin, vaikka enimmäkseen itse en yleisöljyä ole käyttänyt. En usko että fillarin ketjussa esiintyvässä rasituksessa eroavat yhtään mitenkään.Vaihdelaatikkoöljyä laitan niin prätkään kuin pyörään, halpaa ja ei tarvitse paljoa laittaa...
Kokemuksia näistä kiinan halpiksista? Samoja pyöriä myydään useilla merkeillä ja hinnat aikalailla samoissa. CMACEWHEEL TP26 Fat E-MTB tämä näyttää ainakin vastaavalta kuin Vakole co26. Jotku suomikaupat myy näitä ja esim. shengmiloja mutta hinnat aikalailla tuplat. Lähinnä tarkoitus sillointällöin käydä polkuja ajelemassa joten ei isoja rahoja viitsisi laittaa kiinni ja käyttettyjenkin hinnat järkyttävät
Ja se kasko varkautta vartenVakuutuksista; onko jollain vakuutusyhtiöllä hintoja esillä, vai onko kaikki tarjouspyyntöjen takana? Sekavaa on viestintä.
750w - max 25km/h pyörän liikennevakuutus, joka lienee pakollinen
IF:llä oli 68 euroa itsellä sähköpolkupyörän liikennevakuutus, kun oli muitakin vakuutuksia, niin sai alennusta. Normi hinta taisi olla joku 80-90 euroa vuosi.Vakuutuksista; onko jollain vakuutusyhtiöllä hintoja esillä, vai onko kaikki tarjouspyyntöjen takana? Sekavaa on viestintä.
750w - max 25km/h pyörän liikennevakuutus, joka lienee pakollinen
Vakuutuksista; onko jollain vakuutusyhtiöllä hintoja esillä, vai onko kaikki tarjouspyyntöjen takana? Sekavaa on viestintä.
750w - max 25km/h pyörän liikennevakuutus, joka lienee pakollinen
Mulla 140€ ifillä osakaskon kanssa efatissä.Mulla 160€ ifillä osakaskon kanssa efatissä.
Mulla 140€ ifillä osakaskon kanssa efatissä.
On tuossa silti yli puolet liikaa kun mun prätkässä on täyskaskolla ympärivuotinen vakuutus 185€Prkl, sulla on siellä enemmän muita vakuutuksia tai oot iskenyt johonkin tarjoukseen.
Meikän saapu pari pv sitten. Ihan mukavaa kyytiä, mutta tää ei ehkä ole mulle sopivin pyörä. Joku ohueamman renkaan mankeli vois olla mukavempi ajaa.Aattelin ostaa tuon Vakole co26:n ihan vaan uteliaisuuttani, mutta tuohan taitaa olla liki sama paske halvemmalla.
Pitääkin tutkia vielä
Meikän saapu pari pv sitten. Ihan mukavaa kyytiä, mutta tää ei ehkä ole mulle sopivin pyörä. Joku ohueamman renkaan mankeli vois olla mukavempi ajaa.
Verrattuna 250W sähköpyörään niin oletin että tämä olis päässyt erään jyrkän mäen isommalla vaihteella, mutta tälläkin joutui laskemaan vaihdetta.Miten se jaksaa vetää mäissä? Itse jäin jumiin pohtimaan tuollaisen fatbiken ja 29-tuumaisen välillä
Eihän se teho, vaan vääntö...Verrattuna 250W sähköpyörään niin oletin että tämä olis päässyt erään jyrkän mäen isommalla vaihteella, mutta tälläkin joutui laskemaan vaihdetta.
Huippunopeus 45kmh polkien, ei paha. Jousitus aika olematon, mutta parempi kuin ei mitään. Ihan kiva tolla on ajaa, mutta tässä vain laiskistuu ja lihoo kun moottorin tuoma apu on niin houkutteleva. Ilman avustusta on kuin suossa ajais.
Myiskö pois ja ostais gravelin tilalle
Juu, omassa 1000w ja 95nm niin ei parane maastossa antaa täyttä kaasua, joko vain sutii tai keulii itsensä ympärin...Toi 60 Nm vaikuttaa kyllä aika vähältä 30kg mörssäripyörään maastoajoon. Ilmeisesti nopeus edellä menty?
Jep nopeus edellä. Tänään kyl maistui, tuli vedettyä 70km lenkki vesistöjen äärellä.Toi 60 Nm vaikuttaa kyllä aika vähältä 30kg mörssäripyörään maastoajoon. Ilmeisesti nopeus edellä menty?