Moottorilla varustetut polkupyörät (L1e-a,L1e-b) (yli 250 W)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samiii
  • Aloitettu Aloitettu
Moikka! Olen tässä nyt pitkään arponut, että haluanko laittaa mun Helkama SE10 avustamaan 32km/h vai riittääkö 25. 25 tulee joissakin tilanteissa vastaan tosi nopeeta. Toisaalta kun ajelen Tampereen ytimessä oikeastaan vaan, niin 80% ajosta 25 on tavallaan riittävä. Mutta vaikka se avustaisi 32, niin eihän se tarkoita tosiaan, että vauhti olisi todellakaan 32 kokoaikaa. Jotenkin ajatuksena ajaminen olisi selvästi sulavampaa. Mun moottori on jo 2 vuotta vanha, joten takuuta siinä ei ole. Eihän tämä viritys varsinaisesti sitä tuhoa, koska nämä on alunperin suunniteltu 32 ajoon? Mun ajolla täällä Tampereella range on aika vakio 80-85km yhdellä lataukselle. Eniten mietitin että paljonko se mahtaisi vaikuttaa rangeen sitten jos 32 olisi päällä? Yleensä ajan eco - Normal tasolla, joita olen vähän tehostanut sovelluksella omaan ajoon sopivaksi. Onko teillä kellään antaa mitään, että paljonko teillä laski range omalla ajolla kun ootte nostanut avustamaan 32km/h. Olisi niin pirun kivaa ainakin kokeilla tota 32km. Eihän siitä mittarista mikään mene sekaisin mikään siitä virityksestä? Et arvio etäisyydet mitä se antaa milläkin tasolla toimii kuten aina ennenkin?
 
Moikka! Olen tässä nyt pitkään arponut, että haluanko laittaa mun Helkama SE10 avustamaan 32km/h vai riittääkö 25. 25 tulee joissakin tilanteissa vastaan tosi nopeeta. Toisaalta kun ajelen Tampereen ytimessä oikeastaan vaan, niin 80% ajosta 25 on tavallaan riittävä. Mutta vaikka se avustaisi 32, niin eihän se tarkoita tosiaan, että vauhti olisi todellakaan 32 kokoaikaa. Jotenkin ajatuksena ajaminen olisi selvästi sulavampaa. Mun moottori on jo 2 vuotta vanha, joten takuuta siinä ei ole. Eihän tämä viritys varsinaisesti sitä tuhoa, koska nämä on alunperin suunniteltu 32 ajoon? Mun ajolla täällä Tampereella range on aika vakio 80-85km yhdellä lataukselle. Eniten mietitin että paljonko se mahtaisi vaikuttaa rangeen sitten jos 32 olisi päällä? Yleensä ajan eco - Normal tasolla, joita olen vähän tehostanut sovelluksella omaan ajoon sopivaksi. Onko teillä kellään antaa mitään, että paljonko teillä laski range omalla ajolla kun ootte nostanut avustamaan 32km/h. Olisi niin pirun kivaa ainakin kokeilla tota 32km. Eihän siitä mittarista mikään mene sekaisin mikään siitä virityksestä? Et arvio etäisyydet mitä se antaa milläkin tasolla toimii kuten aina ennenkin?

Rangeen vaikuttaa liian moni asia että pystyy sanomaan paljonko se juuri sun pyörässä ja sun ajolla vaikuttaa, mutta kyllä tuosta varmaan 20-30km lähtee pois...
 
Eteen esim 0.6 bar ja taakse 0.7 bar (taakse vähän enemmän koska enemmän painoa ja napamotti). Siitä sitten säädät mielesi mukaan. Maastoon voit laskea alemmaksi. Itsellä talvisin edessä 0.4 bar ja takana 0.6 bar ja painan pyörän plus repun kanssa yhteensä n 170kg.
Tämä kombo tuntui toimivan varsin hyvin sekalaisessa maastossa ajaessa. Kiitokset vinkistä näin fättiin totuttelevana! :)
 
Testasin molemmissa 0.4 (painan pyörän ja repun kanssa 104kg) ja toimii hyvin maastossa, eikä juuretkaan osu vielä vanteeseen.
Paljonkohan ero 0.4 ja 0.6 vaikuttaa siirtymällä kulutukseen :hmm:
 
Testasin molemmissa 0.4 (painan pyörän ja repun kanssa 104kg) ja toimii hyvin maastossa, eikä juuretkaan osu vielä vanteeseen.
Paljonkohan ero 0.4 ja 0.6 vaikuttaa siirtymällä kulutukseen :hmm:

Renkaat vaikuttaa tuohon myös tosi paljon, Efatin vakiorenkaat on tosi jäykkärunkoiset ja silloin paineita voi pudottaa enemmän.
 
Testipäivän jälkeen päädyin noiden paineiden osalta tulokseen 0.6 edessä ja takana maastossa 0.4 ja tiellä 0.6.
0.4 edessä tekee ohjauksen liian veteläksi, takana toimii hyvin mutta kadulla lisää jo huomattavasti vastusta.
Ohjaustankoa vielä 2-3cm lähemmäs niin alkaa olla säädöt kohdallaan.
Prkl. Että alkaa himottamaan joku täysjousto kunnon myllyllä, sanotaan vähintään 10kw mutta nyt täytyy riisua ostohousut ainakin siihen asti että saa hankkiuduttua autosta eroon.
 
Viimeksi muokattu:
Edit. YP siirsi keskustelut

Miksi tässä ketjussa puhutaan jatkuvasti efatista, joka on 1000w moottorilla varustettu ja josta keskustelu kuuluu Tehokkaat sähköpolkupyörät (yli 250W) -ketjuun?
Itseä se ei haittaa, mutta kun joku on keksinyt keskustelut jakaa eri ketjuihin niin varmasti moni siksi myös juurikin etsii kokemuksia tuostakin ajokista ja nimenomaan oikeasta ketjusta. Nyt jää sitä koskevat viestit väärään topiikkiin.

Jos tarkoitat efat, niin siellä tosiaan lukee ....
1683623791056.png


Muuten itsekin olisin tuommoisen tilannut, mutta jäi hiukan mietityttymään tuo ja se että "suomalaisuudesta" huolimatta kyseessä kiinaosista rakennettu pyörä yli 3k€.
Onhan tuo kuten dr.who tuossa kertoi, brändätty tuote suomalaisille. Vaikkapa kännykän suojakuori maksaa kiinassa 1-2e/kpl ja suomessa siitä saa maksaa 10-25e, niin pyörässäkin suomilisää, mutta ei samassa suhteessa.

Tuo eFat on oikeasti ajateltu kokonaisuus, esimerkkinä valittavissa eri runkokoot, niitä ei yleensä kiinalaisilta myyjiltä saa. Akut ja rungot ovat myös valikoitu varmasti keskimäärin laadukkaammista kuin kiinakaupoista suoraan ostetut. Takuukin toimii, eli myyjän saa kiinni ongelmatapauksessa ja saat uuden osan viallisen tilalle, kiinasta joskus saa joskus ei. Moottori kuten epäilitkin, lienee ihan sitä samaa (750w) tavaraa kuin kiinlaiset keskimäärin -mutta siinäkin hyvä puoli on se, että varaosat on sitten takuuajan ulkopuolella halpoja jos se sattuu kärähtämään.

Mitään ehdotonta huippua tuo eFat ei varmasti ole, kuten ei hintansakaan puolesta, mutta hintaluokassaan ilmeisen kelvollinen ajopeli ja vähällä säädöllä pääsee ajelemaan ja olen itsekin nähnyt ajoporukassa tuollaisen, joten voi sellaisella maastossakin selvitä (vaikka omistaja on tosin omien sanojensa mukaan tuohon pelkkään maastoajoon hankkimassa ketterämpää ajopeliä)
 
Viimeksi muokattu:
Miksi tässä ketjussa puhutaan jatkuvasti efatista, joka on 1000w moottorilla varustettu ja josta keskustelu kuuluu Tehokkaat sähköpolkupyörät (yli 250W) -ketjuun?
Itseä se ei haittaa, mutta kun joku on keksinyt keskustelut jakaa eri ketjuihin niin varmasti moni siksi myös juurikin etsii kokemuksia tuostakin ajokista ja nimenomaan oikeasta ketjusta. Nyt jää sitä koskevat viestit väärään topiikkiin.


Onhan tuo kuten dr.who tuossa kertoi, brändätty tuote suomalaisille. Vaikkapa kännykän suojakuori maksaa kiinassa 1-2e/kpl ja suomessa siitä saa maksaa 10-25e, niin pyörässäkin suomilisää, mutta ei samassa suhteessa.

Tuo eFat on oikeasti ajateltu kokonaisuus, esimerkkinä valittavissa eri runkokoot, niitä ei yleensä kiinalaisilta myyjiltä saa. Akut ja rungot ovat myös valikoitu varmasti keskimäärin laadukkaammista kuin kiinakaupoista suoraan ostetut. Takuukin toimii, eli myyjän saa kiinni ongelmatapauksessa ja saat uuden osan viallisen tilalle, kiinasta joskus saa joskus ei. Moottori kuten epäilitkin, lienee ihan sitä samaa (750w) tavaraa kuin kiinlaiset keskimäärin -mutta siinäkin hyvä puoli on se, että varaosat on sitten takuuajan ulkopuolella halpoja jos se sattuu kärähtämään.

Mitään ehdotonta huippua tuo eFat ei varmasti ole, kuten ei hintansakaan puolesta, mutta hintaluokassaan ilmeisen kelvollinen ajopeli ja vähällä säädöllä pääsee ajelemaan ja olen itsekin nähnyt ajoporukassa tuollaisen, joten voi sellaisella maastossakin selvitä (vaikka omistaja on tosin omien sanojensa mukaan tuohon pelkkään maastoajoon hankkimassa ketterämpää ajopeliä)
Toki tuossa 1kw moottori, ja heille vääntöä ajatellen käämitty malli. Eli jos esim ostat bafangin 750 - 1kw moottorin niin se enemmän yleiskääminnällä, jolloin vapaa nopeus tuolla 52v sähköjärjestelmällä on noin 50km/h luokkaa (täytenä pikkaisen enemmän). Efatin moottori käämitty enemmän se alavääntö huomioiden ja vaikka vapautat rajoittimen ei moottori ota huippua kuin sen noin 30km/h. Sen turn count on suurempi eli T arvo isompi, tällöin moottori on vääntävämpi, mutta hitaampi. Suomessa taas kaikki nopeudet yli 25km/h (moottorilla) on lain silmissä "turhia", joten ovat halunneet karsia huippunopeuesta ja painottaa vääntöön.

jos T arvo olisi pienempi niin huippunopeus olisi kovempi, mutta vääntö pienempi. Näin hitosti yksinkertaistaen.
 
Toki tuossa 1kw moottori, ja heille vääntöä ajatellen käämitty malli. Eli jos esim ostat bafangin 750 - 1kw moottorin niin se enemmän yleiskääminnällä, jolloin vapaa nopeus tuolla 52v sähköjärjestelmällä on noin 50km/h luokkaa (täytenä pikkaisen enemmän). Efatin moottori käämitty enemmän se alavääntö huomioiden ja vaikka vapautat rajoittimen ei moottori ota huippua kuin sen noin 30km/h. Sen turn count on suurempi eli T arvo isompi, tällöin moottori on vääntävämpi, mutta hitaampi. Suomessa taas kaikki nopeudet yli 25km/h (moottorilla) on lain silmissä "turhia", joten ovat halunneet karsia huippunopeuesta ja painottaa vääntöön.

jos T arvo olisi pienempi niin huippunopeus olisi kovempi, mutta vääntö pienempi. Näin hitosti yksinkertaistaen.
Joo. Kiinasta saa tosiaan erilaisilla käämityksillä moottoreita ja pääpaino niissä tuntuu olevan maksimivauhdin priorisointi. Tarkoitinkin tuossa, että tuo on 750w moottorirunko. Kiinasta jos ostaa 1kw moottorin, niin se täyttää sitten jo puolet 26" vanteesta, eli yleensä sen vuoksi juuri kestää myös paremmin kuormitusta
 
Joo. Kiinasta saa tosiaan erilaisilla käämityksillä moottoreita ja pääpaino niissä tuntuu olevan maksimivauhdin priorisointi. Tarkoitinkin tuossa, että tuo on 750w moottorirunko. Kiinasta jos ostaa 1kw moottorin, niin se täyttää sitten jo puolet 26" vanteesta, eli yleensä sen vuoksi juuri kestää myös paremmin kuormitusta
Tuossa sulla menee selvästi alennusvaihteellinen ja suoravetoinen moottori sekaisin. Nuo suoravetoiset 1kw moottorit ovatkin halkaisijaltaan suurempia kuin nuo Efatissakin käytetyt alennusvaihteelliset moottorit. Alennusvaihteellisissa on yleensä 5:1 alennussuhde, eli moottorin staattori pyörii sisällä 5 x nopeammin kuin itse moottorin rumpu (jossa pinnat kiinni). Kun taas suoravetoisessa se on 1:1, jolloin tarvitaan enemmän kokoa (isommat magneetit jne), jotta päästään lähelle samaa vääntöä mitä alennusvaihteellisella vaikka tehot olisi täysin samat. Alennusvaihteellista kun voidaan pyörittää 5x nopeammin niin saadaan samalla teholla enemmän vääntöä. Varsinkin pienissä nopeuksissa.

Molemmissa moottorityypeissä on hyvät ja huonot puolensa. Alennusvaihteellisissa (efat), etuina juurikin parempi vääntö samoilla tehoilla. Vapaakytkin eli rullatessa jne ei staattori pyöri ja moottori ei siis ns vastusta "lainkaan". Suoravetoisissa pyörität aina staattoria, ja magneettien / staattorin välinen liike aiheuttaa ilmiön "eddy current" joka vastustaa menoa.

Suoravetoiset taas jäähtyy paremmin (varsinkin jos käytetään ferrofluidia, tämä tosin yleensä vasta tehokkaammissa kokoonpanoissa), joten voi kuormittaa helposti yli nimellistehonsa. Tämä johtuu tosiaan isommasta koosta (enemmän massaa) ja siitä, että staattorin (jossa lämpö syntyy) ja magneettien välinen ilmaväli on hyvin pieni. Jolloin lämpö pääsee paremmin säteilemään magneettien kautta ulos (ja ferroa käyttäessä siinä on fyysinen silta, jolloin lämpö menee ihan johtumalla) Alennusvaihteellisissa moteissa on staattorin ja motin ulkokuoren välissä oikein iso ilmaväli, toimii siis hyvänä eristeenä, eikä lämpö pääse ulos moottorista läheskään niin helposti

Tuossa vielä kuva joka selventää noiden kahden moottorityypin erot helposti :

GearedVsDD.jpg


Aiheesta voisi kirjoittaa vaikka kuinka pitkästi, mutta alkaa karata tämän keskustelujetjun alkuperäisestä aiheesta jo aika kauas.

Ja tuossa esimerkin vuoksi 1kw alennusvaihteellinen moottori, jossa moottorirunko hyvin samantyyppinen mitä efatissa. Efatin moottori ei tosin ole Bafangin.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä kun pyörä tulisi varmaankin enimmäkseen nykyisen tuntuman mukaan tuollaiseen höntsäpyöräilyyn, niin joku efat ei ole se optimaalisin. Lähinnä hakusessa pystymällä ajoasennolla oleva kruiseri tjsp. Ihan jotain e-Jopoa en kuitenkaan 2k€:lla kuitenkaan hae.
 
Itsellä kun pyörä tulisi varmaankin enimmäkseen nykyisen tuntuman mukaan tuollaiseen höntsäpyöräilyyn, niin joku efat ei ole se optimaalisin. Lähinnä hakusessa pystymällä ajoasennolla oleva kruiseri tjsp. Ihan jotain e-Jopoa en kuitenkaan 2k€:lla kuitenkaan hae.
Efatissa itseasiassa on pystympi ajoasento kuin perus maastopyörässä.

Itse sanonkin efattia "retkipyöräksi" sopii maastoon ja kiipeää minne vain, mutta silti tarkoitettu sellaiseen rentoon ja hieman hitaampaan maastoajoon.
 
Millä noi vanteiden "muovikuplat" saa puhtaaksi?
Varsinkin takana ne kerää likaa ja ilmeisesti rattaista roiskuu niihin öljyä.
Mäntysuovalla ei meinaa puhdistua, eikai niihin uskalla mitään kunnon liuottimiakaan laittaa...
 
Kävin heittämässä eFat:lla reilu 68km maastolenkin #tourdetuusulanjärvi2023, 50km kilometrin kohdalla putosi ensimmäinen palkki akusta ja maalissa oli puoli akkua jäljellä.

Avustustaso koko matkan ykkösellä ja pahoissa ylämäissä sitten kaasua avuksi, toki loppua kohden kaasua tuli käytettyä enemmän kun jalat oli aivan loppu. Tämä pyörä menee pidemälle kuin kuski!

Hieman on paikat hellänä kun 7:45h istuttu satulassa...
 
Kävin heittämässä eFat:lla reilu 68km maastolenkin #tourdetuusulanjärvi2023

Hitto, tuollahan olis voinut käydä jos olisi tiennyt, kun oli sopivasti vapaillakin
Onko toi jokavuotinen tapahtuma?
Siinä oli ilmeisesti aika paljon maastoa, kun tietä pitkinhän sen järven ympäri on jotain 40km.
 
Hitto, tuollahan olis voinut käydä jos olisi tiennyt, kun oli sopivasti vapaillakin
Onko toi jokavuotinen tapahtuma?
Siinä oli ilmeisesti aika paljon maastoa, kun tietä pitkinhän sen järven ympäri on jotain 40km.
Joka vuotinen ja maastoa noin 90%, asfalttia on lähinnä tien ylitys tai 500m siirtymä seuraavalle polulle, paljon juurakkoa, kiveä ja mutaa näin keväällä, ei mikään helppo reitti ja jalat ihan tulessa...
 
Joka vuotinen ja maastoa noin 90%, asfalttia on lähinnä tien ylitys tai 500m siirtymä seuraavalle polulle, paljon juurakkoa, kiveä ja mutaa näin keväällä, ei mikään helppo reitti ja jalat ihan tulessa...

Pitää poiketa ensi keväänä kun tietää, sä käytät aika paljon enemmän reisiä jos tollasen maastolenkin jälkeen on vielä akkua, mulla tyhjeni tänään 120km jälkeen vaikka ajoin pelkkää tietä 3 ja 4 avustimella, metsässä ehkä 50-60km jos ei mitenkään säästele.
Onneksi olin jo nokian puolella enkä joutunut ajamaan kuin 10km ilman avustinta (toi on ihan vitun raskas polkea ilman avustinta, ainakin lenkin loppupuolella) ja juomalla pari kaljaa grillillä sain samalla ladattua akkua sen verran että pääsin kotiin tampereelle :D
Lempäälä-vesilahti-tottijärvi-nokia välillä ei ole 50 kilometriin mitään muuta taukopaikkaa kuin laukon kartano.
 
Pitää poiketa ensi keväänä kun tietää, sä käytät aika paljon enemmän reisiä jos tollasen maastolenkin jälkeen on vielä akkua, mulla tyhjeni tänään 120km jälkeen vaikka ajoin pelkkää tietä 3 ja 4 avustimella, metsässä ehkä 50-60km jos ei mitenkään säästele.
Onneksi olin jo nokian puolella enkä joutunut ajamaan kuin 10km ilman avustinta (toi on ihan vitun raskas polkea ilman avustinta, ainakin lenkin loppupuolella) ja juomalla pari kaljaa grillillä sain samalla ladattua akkua sen verran että pääsin kotiin tampereelle :D
Lempäälä-vesilahti-tottijärvi-nokia välillä ei ole 50 kilometriin mitään muuta taukopaikkaa kuin laukon kartano.
En tiennyt paljonko toi akku oikeasti kestää niin säästelin aika paljon siinä alussa. 50km kohdilla olin käyttänyt käsikaasua ehkä neljä kertaa tiukassa nousussa, mutta nyt kun tietää niin voi käyttää enemmänkin.
 
Tuli hommattuu sähköhärveli viime syksynä kiinasta ranskan varastolta Bezior xf200 ns,täysjousto 20 tuuman läskirenkailla ja 1000w takamotti.Kiva härveli ns.retkipyöräilyyn tosin heti joutu pettyy ns.tehoon ja nopeuteen...luvattu/puhuttu 40km/h nopeus ei toteutunut ja siitä valmistajan kanssa vaihtanut sähköposteja...eivät suistuneet kertomaan onko eu malli, jenkki tai kiina malli..aikani videoita lähettelin heille kuinka toimii ja kertoivat kuinka säätää härveliä jotta luvattu teho ja nopeus löytyy..you tubesta päättelemällä muiden kommentteja lukemalla kyseisestä härvelistä totesin jotta mulla eu malli joka rajoitettu tehoiltaan..löysin moottoriohjaimesta 3-speed johdon jossa selkeesti ylimääräinen jälkilisäys liitin..piuhat poikki ja ali experessistä 5e 3 asentoinen katkaisin kiinni..hoplaa johan lähti kulkee tosin takuu meni siinä.Tykästynyt tän härvelin ulkonäköön ja sellanen rento meininki ainakin näillä keleillä porhaltaa tosin järki päässä jos on muita tiellä liikkujia myös.Luovuin henkilöautosta tammikuussa ja siitä lähtien tullut työmatkat kuljettuu kyseisellä härvelillä..kivaa liikkumista ja ulkoiluu 4 pannut vetänyt ja voin todeta jotta kesäisellä sadekelillä 30km/h mutkaan kantatessa asfaltilla ottaa kipeää vaan mielestäni turhaan kiinahärveleitä haukuttu..nyt funtsin härvelin huoltoa ja modausta
 
Aikoinaan sai Shimanoon E8000 jollain venäläisellä 50e lisenssillä 32km/h (joka on omasta mielestä optimi). Onko nykyään Shimanon EP8:ssa tai Bosch (mikä gen nykyään muuten, onko se vielä 4gen?) samanlaista helppoa ohjelmointia 32 km/h vauhtiin?
 
Aikoinaan sai Shimanoon E8000 jollain venäläisellä 50e lisenssillä 32km/h (joka on omasta mielestä optimi). Onko nykyään Shimanon EP8:ssa tai Bosch (mikä gen nykyään muuten, onko se vielä 4gen?) samanlaista helppoa ohjelmointia 32 km/h vauhtiin?
ST Unlocker

Mitään omia kokemuksia ei ole, mutta tästä olen lukenut.
 
Onko tohon jauhettu kultahippuja sekaan? Ja onko tosta merkittävää hyötyä synteettiseen vaseliiniin verrattuna?
Päätin koemielessä tilata yhden purkin mutta olisiko suositella jotain ketjurasvaa hyvällä hinta/laatusuhteella?
Takamoottorilla ei edes tule "suurta tehoa" ketjuille jonka kestoa tuon pitäisi parantaa . ..

 
Onko tohon jauhettu kultahippuja sekaan? Ja onko tosta merkittävää hyötyä synteettiseen vaseliiniin verrattuna?
Päätin koemielessä tilata yhden purkin mutta olisiko suositella jotain ketjurasvaa hyvällä hinta/laatusuhteella?
Takamoottorilla ei edes tule "suurta tehoa" ketjuille jonka kestoa tuon pitäisi parantaa . ..

Ihan turha käyttää rahaa tuollaisiin. Sama juttu kuin jossakin virtaussunnaltaan oikeaoppisissa hifi-kaapeleissa sun muissa humpuukituotteissa.

Tästä kuivalle kelille:

Ja vastaavaa kosteampiin olosuhteisiin:

Ja testipätkä perään:

 
Onko tohon jauhettu kultahippuja sekaan? Ja onko tosta merkittävää hyötyä synteettiseen vaseliiniin verrattuna?
Päätin koemielessä tilata yhden purkin mutta olisiko suositella jotain ketjurasvaa hyvällä hinta/laatusuhteella?
Takamoottorilla ei edes tule "suurta tehoa" ketjuille jonka kestoa tuon pitäisi parantaa . ..


Kokeileppas RVS-ketjuöljy spraytä Pienkoneet ja ketjut - RVS Technology ja muita RVS-tuotteita ihan "raakana" tavarana tuubista eri käyttökohteisiin. On kalliimpaa, mutta myös tehokkaampaa. Itse olen käyttänyt 15 vuotta kaikenlaiseen öljyämiseen, laakereihin, saranoihin, pinnoittamiseen, moottoreihin, sekä autojen mekaanisten osien käsittelyyn. Toimii myös loistavana leikkuuöljynä, jos porahommia harrastaa.

Tätä suosittelen kaikille yleensä ja on todella toimivaa tavaraa:
 
Viimeksi muokattu:
Eiprkl, ton aineen hintaero on niin jäätävä että tää kokeilu alkaa melkein harmittaa vaikka kyse onkin parista kympistä :rofl:
Osui silmiin kun tilasin lukkoa ja sisärengasta....
 
Vaihdelaatikkoöljyä laitan niin prätkään kuin pyörään, halpaa ja ei tarvitse paljoa laittaa...
 
Täytyy vielä kehua efattiä firmana, virtanappi hajosi, kytkin keski ja alanapin ristiin että sain sen käyntiin ja pääsin töihin.
Toissapäivänä laitoin sähköpostia, selitin tilanteen ja äsken hain uuden virtanapin lähikaupan postista.
Muutenkin hyvin positiivinen kuva palvelusta.
 
Vaihdelaatikkoöljyä laitan niin prätkään kuin pyörään, halpaa ja ei tarvitse paljoa laittaa...

Kyllä, vaihteistoöljy on hyvää tavaraa ja olen itsekin käyttänyt samaista tavaraa mm. traktorin vaihteistoöljyä pyörän, moottoripyörän ketjuihin. Muistaa vaan suurimmat pyyhkiä pois ennen kuin lähtee ajelemaan :)

Kuitenkin RVS-ketjuöljy on parempaa. Aine tekee liukkaan pinnoitteen hankaaville eli kitkapinnoille ketjuissa missä ratas ja ketju kohtaa. Keraaminen pinta muodostuu lämmöstä ja kitkasta niihin kohtiin missä kulutusta tapahtuu. Perus öljy on vaan öljyä ja valuu ja lähtee pois ajan kanssa, jonka jälkeen sitä sitten lisätään aina uudelleen. Samaa RVS-ketjyöljyäkin toki pitäneen lisätä silloin tällöin pinnan ylläpitämiseksi, mutta pinta muodostuu ajan kanssa, jonka jälkeen voi laittaa vaikka sitä vaihteistoöljyä silloin tällöin oman fiiliksen mukaan :)
 
Täytyy sanoa että en pikaisesti huomaa tällä viidenkympin ketjuöljyllä mitään eroa johonkin muuhun :D
Kätevän kokoinen purkki siinä on mikä mahtuu hyvin repun lokeroon, lataan sen seuraavaksi jollain halvemmalla...

E: enkä ala ostamaan tätä niin paljoa että voisi tehdä 1000km testin ketjujen venymisestä :hmm:
 
Kokemuksia näistä kiinan halpiksista? Samoja pyöriä myydään useilla merkeillä ja hinnat aikalailla samoissa. CMACEWHEEL TP26 Fat E-MTB tämä näyttää ainakin vastaavalta kuin Vakole co26. Jotku suomikaupat myy näitä ja esim. shengmiloja mutta hinnat aikalailla tuplat. Lähinnä tarkoitus sillointällöin käydä polkuja ajelemassa joten ei isoja rahoja viitsisi laittaa kiinni ja käyttettyjenkin hinnat järkyttävät :)
 
Vaihdelaatikkoöljyä laitan niin prätkään kuin pyörään, halpaa ja ei tarvitse paljoa laittaa...
Itse taas laitan rullaketjuihin mitä nyt sattuu tippakannussa olemaan, eli moottoriöljyn ja/tai vaihteistoöljyn jämiä yleensä. Nämähän ovat aika samaa tavaraa jos molemmissa on tyypillinen viskositeetti, on peräti öljyjä jotka on lisäaineistettu ja speksattu molempiin käyttöihin, vaikka enimmäkseen itse en yleisöljyä ole käyttänyt. En usko että fillarin ketjussa esiintyvässä rasituksessa eroavat yhtään mitenkään.
 
Kokemuksia näistä kiinan halpiksista? Samoja pyöriä myydään useilla merkeillä ja hinnat aikalailla samoissa. CMACEWHEEL TP26 Fat E-MTB tämä näyttää ainakin vastaavalta kuin Vakole co26. Jotku suomikaupat myy näitä ja esim. shengmiloja mutta hinnat aikalailla tuplat. Lähinnä tarkoitus sillointällöin käydä polkuja ajelemassa joten ei isoja rahoja viitsisi laittaa kiinni ja käyttettyjenkin hinnat järkyttävät :)

Aattelin ostaa tuon Vakole co26:n ihan vaan uteliaisuuttani, mutta tuohan taitaa olla liki sama paske halvemmalla.
Pitääkin tutkia vielä :D
 
Pystyykös tohon efattiin laittamaan bt palikan?
Ainakin osassa noista samanlaisissa myytävissä näyttö+ohjain paketeissa on mukana.
Jos pystyy niin onkohan se tarkka että minkälainen ja millä siihen saisi yhteyden?
 
Vakuutuksista; onko jollain vakuutusyhtiöllä hintoja esillä, vai onko kaikki tarjouspyyntöjen takana? Sekavaa on viestintä.

750w - max 25km/h pyörän liikennevakuutus, joka lienee pakollinen :hmm:
 
Vakuutuksista; onko jollain vakuutusyhtiöllä hintoja esillä, vai onko kaikki tarjouspyyntöjen takana? Sekavaa on viestintä.

750w - max 25km/h pyörän liikennevakuutus, joka lienee pakollinen :hmm:
IF:llä oli 68 euroa itsellä sähköpolkupyörän liikennevakuutus, kun oli muitakin vakuutuksia, niin sai alennusta. Normi hinta taisi olla joku 80-90 euroa vuosi.
 
Prkl, sulla on siellä enemmän muita vakuutuksia tai oot iskenyt johonkin tarjoukseen.
On tuossa silti yli puolet liikaa kun mun prätkässä on täyskaskolla ympärivuotinen vakuutus 185€ :facepalm:

ja noissa 1000w sähköpotkulaudoissa ei tarvita vakuutusta ollenkaan:facepalm::facepalm:
 
Aattelin ostaa tuon Vakole co26:n ihan vaan uteliaisuuttani, mutta tuohan taitaa olla liki sama paske halvemmalla.
Pitääkin tutkia vielä :D
Meikän saapu pari pv sitten. Ihan mukavaa kyytiä, mutta tää ei ehkä ole mulle sopivin pyörä. Joku ohueamman renkaan mankeli vois olla mukavempi ajaa.
 

Liitteet

  • PXL_20230608_194645491.jpg
    PXL_20230608_194645491.jpg
    400,9 KB · Luettu: 240
Miten se jaksaa vetää mäissä? Itse jäin jumiin pohtimaan tuollaisen fatbiken ja 29-tuumaisen välillä :D
Verrattuna 250W sähköpyörään niin oletin että tämä olis päässyt erään jyrkän mäen isommalla vaihteella, mutta tälläkin joutui laskemaan vaihdetta.
Huippunopeus 45kmh polkien, ei paha. Jousitus aika olematon, mutta parempi kuin ei mitään. Ihan kiva tolla on ajaa, mutta tässä vain laiskistuu ja lihoo kun moottorin tuoma apu on niin houkutteleva. Ilman avustusta on kuin suossa ajais.
Myiskö pois ja ostais gravelin tilalle :confused2:
 
Verrattuna 250W sähköpyörään niin oletin että tämä olis päässyt erään jyrkän mäen isommalla vaihteella, mutta tälläkin joutui laskemaan vaihdetta.
Huippunopeus 45kmh polkien, ei paha. Jousitus aika olematon, mutta parempi kuin ei mitään. Ihan kiva tolla on ajaa, mutta tässä vain laiskistuu ja lihoo kun moottorin tuoma apu on niin houkutteleva. Ilman avustusta on kuin suossa ajais.
Myiskö pois ja ostais gravelin tilalle :confused2:
Eihän se teho, vaan vääntö...
 
Toi 60 Nm vaikuttaa kyllä aika vähältä 30kg mörssäripyörään maastoajoon. Ilmeisesti nopeus edellä menty?
 
Toi 60 Nm vaikuttaa kyllä aika vähältä 30kg mörssäripyörään maastoajoon. Ilmeisesti nopeus edellä menty?
Juu, omassa 1000w ja 95nm niin ei parane maastossa antaa täyttä kaasua, joko vain sutii tai keulii itsensä ympärin...

Suositelkaa jotain hyviä 26x4.80" kunnon nappularenkaita sähköläskiin, ihan puhtaasti pito edellä?!
 
Itsekin tuli kaivettua fillari tänään talviteloilta. 41km jaksoin kunnes persemus huutaa hoosiannaa ja jalat hyytelöä. E/FAT:n ykkösavustusta pelkästään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 141
Viestejä
4 523 301
Jäsenet
74 535
Uusin jäsen
Veeti Saarela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom