Moottorilla varustetut polkupyörät (L1e-a,L1e-b) (yli 250 W)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samiii
  • Aloitettu Aloitettu
Onko kellään kokemuksia tuosta bafang ultra tai 1000w bbshd moottorista. kiinasta vähän kysellyt kun ei näytä täältä löytyvän. pyörät maksaa sen 1000-1400€ mutta postikulut vaihtelevat 400-600€ välillä yksittäiselle pyörälle. siihen kun tullit ja alvit päälle kokonaishinta yleensä tasan 2200€. noita kahta mallia katellu. toisessa bbshd toisessa bafang ultra katso liitettä 812302katso liitettä 812303
Pyörien keulat on rst merkkiä, joten halvinta mahdollista. Eihän tuolla muuten väliä, mutta minkäänlaista maastoajoa ei tuollaisella kannata tehdä. Muutenkin osat lienevät sitä itseään. Ilman pyörämalleja aika vaikea sanoa
 
Varastossa lojuu vanha rumpujarrullinen 28" helkama oiva. Arvelin sähköistää tämän maantiekulkineeksi jo aiemmin sähköistetyn täpärin kaveriksi.

Millaista moottoripakettia tuohon rupeaisi suunnittelemaan, toimintasädettä saisi olla kohtuullisesti ja pyörään tulee myös tavaralaukut joissa kuskata kauppatavaroita.

Etuvetoiset hieman arveluttaa, rasittaa jo haarukkaakin. Tehoa saisi olla kuskin painon ja tavaran kuskauksen takia yli 250w

Mistä tilata välttäen polkumyyntitullit? Alista jostain espanjan varastolta tjms? Laitelkaa linkkejä sopivista paketeista.

Kiitos jo etukäteen.
 
Itse itselleni vastaten: pswpowerilta 350w tsdz2 moottori momentintunnistuksella jalkajarrulle(with coaster brake) ja 12.5ah akku yhteensä 465€. Taidanpa laittaa tilaten.

Screenshot_20220320-124959_Samsung Internet.jpg
 
Vuosi takana fatbikeen asennetulla BBSHD moottorilla. Alkuun vähän harmitti kun onhan tuo aika luonnoton polkea verrattuna johonkin Boschin momenttitunnistukseen perustuvaan järjestelmään.

Toisaalta tulee enimmäkseen kaasulla ajettua, pystyy paremmin keskittyä ohjaukseen ja voi pitää penkkiä reilusti alempana rennommalla ajoasennolla, esim nyt talvella kun ajaa auraamattomia teitä raktorin jälkiä pitkin niin siinä on jo 20kmh nopeudella vauhdin huumaa ja haasteellista pitää pyörä urassa.

Akun kesto on ollut jotain 15-25km pelkällä kaasulla, 52V ja 17.5Ah. Onkos tuo ihan normaalin rajoissa?
 
DM16PqdpR.jpg



part cost in USD info

basic bike $1 950,00 model "Ares Plus", color black
DDP shipping $650,00 door to door delivery and all duties paid
Upgrade to 48V/21Ah battery $100,00
Upgrade to Maxxis 26*4.8" tires $50,00
Upgrade to RST front fork $150,00
1 extra 48V/21Ah battery $380,00 with extra battery charger, europlug
2 extra derailleur hangers $16,00

TOTAL COST $3 296,00


SPECS SHEET

motor Bafang MM G510.1000W
sensor Torque sensor
controller Bafang 30A Controller
display Bafang DPC18 Color Display
shift sensor Included
throttle Half twist throttle
battery Li-ion 48V/21Ah battery, Samsung cells
charger 48v/3A100-240v AC smart Dpower, europlug
frame and size High quality Leili Aluminum alloy frame, 19"
front fork RST Renegade
rear suspension DNM
rims 26*4" rims
tires 26*4.8”, Maxxis Minion FBF in front and FBR in back
break system Tektro E725, 203mm rotors
shifter & derailleur SRAM X5 9 Speed
freewheel DNP 9 Speed 12T-36T
crank wheel 44T
crank arm 170mm length
saddle SR
chain KMC
front & rear hub Alloy 36H*13G
kickstand Included, black
seat post Alloy Ø30.4*300L screw AR
headset VP brand high quality headset
stem 31.8*60mm
handlebar 740mm

2020 heinäkuussa tilattu, saman vuoden marraskuussa oli ovella. Pahoittelen kurjasti muotoiltua excelin pastea, live with it. DDP shipping hinta voi olla jotain muuta tänä päivänä.

Satulaputki vaihdettu pidempään, takapakka ja ketjut vaihdettu eri välityksille, jarrupalat kertaalleen vaihdettu, näyttö vaihdettu EggRideriin, olikohan muuta..


Liikennevakuutus on. EggRiderissa on kaksialueinen Road / Offroad apustus ja laittelin nuo Road = 25 km/h ja Offroad = 65 km/h. Offroadia ei saa päälle näytön sammutettua kuin bt-paritetusta kännystäni. Satunnainen konstaapeli saa vapaasti testata että mites tulit viittäkymppiä ylämäkeen tutkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Itse itselleni vastaten: pswpowerilta 350w tsdz2 moottori momentintunnistuksella jalkajarrulle(with coaster brake) ja 12.5ah akku yhteensä 465€. Taidanpa laittaa tilaten.

Screenshot_20220320-124959_Samsung Internet.jpg

Tästä innostuneena tuli tilattua itsellenikin 250 wattisena testiin maastopyörään, toki ilman jalkajarrua. Shimanon ja Boschin moottorilla varusteltuja sähköpyöriä ollut taloudessa muutamia ja ensimmäinen kokeilu nyt sitten DIY-maailmaan.
 
DM16PqdpR.jpg



part cost in USD info

basic bike $1 950,00 model "Ares Plus", color black
DDP shipping $650,00 door to door delivery and all duties paid
Upgrade to 48V/21Ah battery $100,00
Upgrade to Maxxis 26*4.8" tires $50,00
Upgrade to RST front fork $150,00
1 extra 48V/21Ah battery $380,00 with extra battery charger, europlug
2 extra derailleur hangers $16,00

TOTAL COST $3 296,00


SPECS SHEET

motor Bafang MM G510.1000W
sensor Torque sensor
controller Bafang 30A Controller
display Bafang DPC18 Color Display
shift sensor Included
throttle Half twist throttle
battery Li-ion 48V/21Ah battery, Samsung cells
charger 48v/3A100-240v AC smart Dpower, europlug
frame and size High quality Leili Aluminum alloy frame, 19"
front fork RST Renegade
rear suspension DNM
rims 26*4" rims
tires 26*4.8”, Maxxis Minion FBF in front and FBR in back
break system Tektro E725, 203mm rotors
shifter & derailleur SRAM X5 9 Speed
freewheel DNP 9 Speed 12T-36T
crank wheel 44T
crank arm 170mm length
saddle SR
chain KMC
front & rear hub Alloy 36H*13G
kickstand Included, black
seat post Alloy Ø30.4*300L screw AR
headset VP brand high quality headset
stem 31.8*60mm
handlebar 740mm

2020 heinäkuussa tilattu, saman vuoden marraskuussa oli ovella. Pahoittelen kurjasti muotoiltua excelin pastea, live with it. DDP shipping hinta voi olla jotain muuta tänä päivänä.

Satulaputki vaihdettu pidempään, takapakka ja ketjut vaihdettu eri välityksille, jarrupalat kertaalleen vaihdettu, näyttö vaihdettu EggRideriin, olikohan muuta..


Liikennevakuutus on. EggRiderissa on kaksialueinen Road / Offroad apustus ja laittelin nuo Road = 25 km/h ja Offroad = 65 km/h. Offroadia ei saa päälle näytön sammutettua kuin bt-paritetusta kännystäni. Satunnainen konstaapeli saa vapaasti testata että mites tulit viittäkymppiä ylämäkeen tutkaan.
Varmaankin pitää polkea kuitenkin suu vaahdossa, jos haluaa päästä 65 ylämäkeen?
 
Varmaankin pitää polkea kuitenkin suu vaahdossa, jos haluaa päästä 65 ylämäkeen?
Joo ei noilla maastovälityksillä sitä mennä edes tasaisella, mutta laitoin rajoituksen siihen ettei lopu veto alamäessäkään :) Jos oikein vihaisesti sotkee menemään, niin 55 gepsin mukaan tasaisella suoralla ajettavissa. Onko siinä sitten yleensä mitään järkeä, paitsi spandexikuskien ja vakiomopoilijoiden ärsyttäminen. Autokauppiaan sanoin; autot myydään tehoilla ja ajetaan väännöllä. Hauskempaa on tosiaan vaikka ajella ylös laskettelurinteitä putkelle polkemaan nousematta.

e: lisää horinaa
 
Viimeksi muokattu:
Onko täällä muilla Phaserunneria? Minkälaisilla asetuksilla käytätte regeniä? Ärsyttää pienessä nopeudessa jarruttaessa e-brakella se kun moottori jotenkin potkii vastaan. kuulostaa aika hirveältä. mulla on tosin ketjuvedolla välitys takarenkaaseen mutta n. 25kmh nopeudessa kärsii vielä käyttää muutama sata wattia jarruttamiseen, sillä menee smoothisti, mmutta 20km/h se on jo aika kamalaa, kun moottori jotenkin rykii
 
Hei, jos ostan sähköpyörän, joka on 250-1000w peukalokaasulla, niin toimiiko tämä kuitenkin samalla lailla kuin "normaali" sähköpyörä? Eli moottori avustaa normaalisti poljettaessa ja tämän lisäksi voi käyttää kaasua, jolloin ei tarvitse polkea ollenkaan? Ettei pyörä vain ole sellainen, että liikkuu sähköavustuksella vain kaasulla. Nopeus siis Max, 25km/h ja liikennevakuutus tuohon tottakai pitäisi ottaa.
Toimii noin, jos pyörään on asennettu ja kytketty poljinavustus - useimmat toimivat näin. Muussa tapauksessa toimii kuin mopo.

(Vastasin sopivampaan ketjuun)
 
Minkälainen laturi kannattaa ostaa akun käyttöikää silmällä pitäen? Joku sellainen joka ei lataa aivan täyteen ja sammuttaa virran kun tietty lataus on saavutettu. Vai onko tuolla oikeasti suurta merkitystä?

Luovuin auton käytöstä melkein kokonaan niin aloin miettiä että sähköpyörälläkin tulee kilometrille hintaa jos akku kulahtaa nopeasti. Nykytahdilla tulee sulakuukausina noin 40 latausta per kuukausi.
 
Minkälainen laturi kannattaa ostaa akun käyttöikää silmällä pitäen? Joku sellainen joka ei lataa aivan täyteen ja sammuttaa virran kun tietty lataus on saavutettu. Vai onko tuolla oikeasti suurta merkitystä?

säädettävä katkaisupiste on hyvä olla. jos haluat säästää akkua niin et lataa aivan loppuun asti. vaikka 4.1V /kenno asti... Kun taas haluat maksimi kapasiteetin käyttöön niin lataa 4.2V asti. Tai mikä onkaan kennojen datasheetin korkein suositus.

taitaa olla keskimärin noin 500 cycleä akun käyttöikä (80% kunnosta) jos lataa aina 4.2V asti. Tuota voi sitten venyttää 1000 cycleen tai yli jättämällä lataukset vajaiksi.

Esim Grin Techin Satiator on hyvä jos haluaa hifistellä latauksen kanssa. Mulla on nuo säädöt tehty BMS:n kautta ja laturi on mallia "tyhmä" (vain säädettävä latausvirta nupista)
 
Minkälainen laturi
Jos on valmis/tehdas akku, jossa käytetää 18650 kennoja. Niissä on sisäinen latauksen ja purkautumisen valvonta ns. BMS piiri. Joten näillä ei onnistu/kannata suorittaa vajaita latauksia saadakseen jotain hyötyä.
Jos teet akun itse, esim. 15S 4P ilman BMS -piiriä, sehän ladataan täytenä 62V saakka, (eräiden rakennussarjojen max jännite), silloin jännite per kenno jää 4,13V eikä maksimaaliseen 4,2V (koska konrolleri ei pyörässä lähde päälle yli 62V tai yli 63V jännitteellä). Yleisemmin noissa käytetäänkin 14S kennosarjoja jolloin on 59V täysi jännite ja per kenno sen maximi 4,2V .....
Siitä laturista..... metallikuorisissa 3-5A latureissa on sisällä potikka, josta voit säätää latausvoltit vajaammaksi tai suuremmaksi, siis vähemmän standarteihin arvoihin.
Asiaan kannatta paneutua syvällisemminkin, jotte varastossa latauksessa oleva akku aiheuta esim. tulipaloa .... vastuuhan on "rakentelialla"
 
Jos on valmis/tehdas akku, jossa käytetää 18650 kennoja. Niissä on sisäinen latauksen ja purkautumisen valvonta ns. BMS piiri. Joten näillä ei onnistu/kannata suorittaa vajaita latauksia saadakseen jotain hyötyä.
Mihin perustuu, että kennon koko tai muoto (18650) vaikuttaisi suositeltavaan latausjännitteeseen?

Minun ymmärrykseni mukaan latausjännite (siis se maksimi, johon kennot ladataan) riippuu akkukemiasta ja yleisesti käytössä olevia kennoja ei ole suositeltavaa ladata maksimiin (eikä toisaalta purkaa minimiin), jos halutaan maksimoida akun käyttöikä.
 
yleisesti käytössä olevia kennoja ei ole suositeltavaa
Olet varmaankin oikeassa. Mitäpä ne max/minimi arvot sitten oikeasti ovatkaan. Käsittääkseni 18650 kennossa minimi olis 2,5V ja maksimi 4,3V joten BMS sallii sillle minimin 3,0V ja maksimin 4,2V. Tuo BMS käytäntö lienee jonkinlainen vakio markkinoilla, kaippa sitä isot valmistajat ovat tutkineet .... Onhan toki niitä itseohjelmoitavia BMS piirejä, silloin voi "säätää" minimin vaikka 3,5V ja maxsimin 4,0V.
Mutta, onko siitä mitään hyötyä oikeasi käytännössä .... epäilen itse. Toki valmis akkupaketti on "kallis" ja siitä pääomastaan haluaa huolehtia. Omatekoisen akun hyviä puolia on se, jos vuosien mittaan muutama kenno menee heikoksi/vikaantuu .... ei koko akkua tarvi hylätä, vaan vaihdetaa ehjät kennot niiden vikaantuneiden tilalle.
 
Itse itselleni vastaten: pswpowerilta 350w tsdz2 moottori momentintunnistuksella jalkajarrulle(with coaster brake) ja 12.5ah akku yhteensä 465€. Taidanpa laittaa tilaten.

Screenshot_20220320-124959_Samsung Internet.jpg

Onko tämä 250W ihan sähköpyörälaillinen setti? Jos väännöntuotto on lähellekään Boschin tuntuinen tämä olisi aika hyvä johonkin projektiin. Ehkä joku vanhempi sinkula sähköllä tehostettuna. :hmm:
 
Onko tämä 250W ihan sähköpyörälaillinen setti? Jos väännöntuotto on lähellekään Boschin tuntuinen tämä olisi aika hyvä johonkin projektiin. Ehkä joku vanhempi sinkula sähköllä tehostettuna. :hmm:
Jos nimellisteho on yli 250w ja max 1000w, niin on laillinen mutta vaatii sähköpolkupyörän tieliikennevakuutuksen, joka maksaa esim. IF:llä noin 70e vuodessa (riippuen keskityseduista).
 
Jos nimellisteho on yli 250w ja max 1000w, niin on laillinen mutta vaatii sähköpolkupyörän tieliikennevakuutuksen, joka maksaa esim. IF:llä noin 70e vuodessa (riippuen keskityseduista).

tuolloin kannattaa ottaa myös osakasko, koska kotivakuutus ei korvaa liikennevakuutusvelvoitettavan kulkuneuvon varkautta. Se on hinnaltaan myös kymppejä vuodessa. Itsellä taitaa 1000 wattisen liikenne+osakaskovakuutus yhteensä olla 150e/v
 
Mistäköhän kannattaa tilata suht edullisesti joku 500-750w keskiömoottorisetti akun kanssa tietenkin? Bafangista kuullut hyvää, saa laittaa linkkejä yms suosituksia
 
tuolloin kannattaa ottaa myös osakasko, koska kotivakuutus ei korvaa liikennevakuutusvelvoitettavan kulkuneuvon varkautta. Se on hinnaltaan myös kymppejä vuodessa. Itsellä taitaa 1000 wattisen liikenne+osakaskovakuutus yhteensä olla 150e/v
Ilmeisesti Pohjantähdessä korvaa ja kuuluu kotivakuutukseen, tai tällaista olen lukenut muilta foorumeilta. Täytyisi itsekin kilpailuttaa nuo jos pitänee paikkaansa.
 
tuolloin kannattaa ottaa myös osakasko, koska kotivakuutus ei korvaa liikennevakuutusvelvoitettavan kulkuneuvon varkautta. Se on hinnaltaan myös kymppejä vuodessa. Itsellä taitaa 1000 wattisen liikenne+osakaskovakuutus yhteensä olla 150e/v
Kasko+liikennevakuutus polkupyörälle olisi ollut mulle 208€ ifissä :facepalm:

Enemmän kuin mun moottoripyörässä:facepalm::facepalm:

Kysyin vakuutushepulta että miten sun mielestä logiikka menee niin sanoi vain että ota tai jätä, jätin!

Pohjantähdellä polkupyörä on laajan kotivakuutuksen piirissä vaikka siinä on liikennevakuutus joka on 96€/v

Otin
 
Ilmeisesti Pohjantähdessä korvaa ja kuuluu kotivakuutukseen, tai tällaista olen lukenut muilta foorumeilta. Täytyisi itsekin kilpailuttaa nuo jos pitänee paikkaansa.

Ai ajoneuvon joka kuuluu liikennevakuutusvelvollisuuden piiriin. Enpä kyllä usko tuota. Se on ajoneuvo. Ajoneuvojen varkauksia ei korvata kotivakuutuksesta, vaan osakaskosta.
 
Ai ajoneuvon joka kuuluu liikennevakuutusvelvollisuuden piiriin. Enpä kyllä usko tuota. Se on ajoneuvo. Ajoneuvojen varkauksia ei korvata kotivakuutuksesta, vaan osakaskosta.
Mitä sä selität, meillä laaja kotivakuutus pohjantähdellä ja se kattaa L1e-A polkupyörän varkauden.

If määrittelee liikennevakuutuksen vaativan L1e-A polkupyörän ajoneuvoksi ja siksi vaativat siihen kaskon varkauksien varalle.

L1e-A on polkupyörä, ei ajoneuvo
 
Kumpaa uskois, tukesia vai trafia? :facepalm:

"Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.

Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-a) suurin teho saa olla enintään 1000 w, moottorin voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25km/h.

Sähköavusteisiin polkupyöriin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia eikä niille tarvitse ottaa liikennevakuutusta. Sen sijaan liikennevakuutus on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, jotka eivät täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja.

Yli 25 km/h moottorin avustuksella kulkevat sähköavusteiset tai moottorilla varustetun polkupyörät eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä. Ne on rekisteröitävä mopoiksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi."

 
Ajoneuvolla tarkoitan tässä yhteydessä autoa, auto vaatii liikennevakuutuksen, pyörä ei ole auto vaikka joku if niin luokittelee

Riippuu ihan vakuutusyhtiöstä. Asia kannattaa tarkistaa sähköpostilla ja tallentaa sähköposti jos vastaus on kyllä, eli vakuutuksen pitäisi kattaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ajoneuvolla tarkoitan tässä yhteydessä autoa, auto vaatii liikennevakuutuksen, pyörä ei ole auto vaikka joku if niin luokittelee

L1e-A luokan sähköpyöräkin vaatii liikennevakuutuksen. -> tuolloin kotivakuutuksen sijasta on otettava osakasko. Eihän kotivakuutus esimerkiksi 50cc mopon varkautta korvaa? Niihinkin otetaan osakasko sen takia, koska ovat liikennevakuututettavia jolloin osakasko on se mitä käytetään varkauden tapahtuessa.
 
L1e-A luokan sähköpyöräkin vaatii liikennevakuutuksen. -> tuolloin kotivakuutuksen sijasta on otettava osakasko. Eihän kotivakuutus esimerkiksi 50cc mopon varkautta korvaa? Niihinkin otetaan osakasko sen takia, koska ovat liikennevakuututettavia jolloin osakasko on se mitä käytetään varkauden tapahtuessa.
Ei tarvitse ottaa pohjantähdellä kaskoa :facepalm:
 
Ei tarvitse ottaa pohjantähdellä kaskoa :facepalm:

Oletko lukenut vakuutusehdot? Suora lainaus pohjantähden kotivakuutuksen irtaimistokorvauksista:

KO234/2: "Vakuutettuun irtaimistoon kuuluu edellä kohdassa KO234/1 määritelty vakuutetun omistama irtaimisto, esimerkiksi huonekalut, kodin tekstiilit, vaatteet, taloustavarat, urheiluvälineet ja kodinkoneet, seuraavasti: "
...
" seuraavat poltto- tai sähkömoottorilla toimivat, rekisteröintivelvollisuudesta vapaat koneet ja liikkumisvälineet lisälaitteineen enintään 5.000 euron enimmäiskorvausmäärään asti • päältä ajettava ruohonleikkuri (rakenteellinen huippunopeus enintään 15 km/h) • lasten käyttöön tarkoitettu ajoneuvo (rakenteellinen huippunopeus enintään 25 km/h) • liikennevakuuttamisvelvollisuudesta vapaa sähköinen liikkumisväline, jonka rakenteellinen nopeus on enintään 25 km tunnissa ja jonka rakenteellinen teho on enintään 1 kW − sellainen kotitalouskäytt "...


KO234/3:
"4 Vakuutuksen kohteena eivät ole Vakuutuksen kohteena eivät ole − ulkopuoliselle vuokrattu irtaimisto − irtaimisto ulkomailla − näyttelyyn annettu irtaimisto − moottoriajoneuvot, moottorikäyttöiset kulkuvälineet, perävaunut, matkailuperävaunut, niiden osat eivätkä niihin kiinnitetyt varusteet, lukuun ottamatta ehtokohdassa KO234/2 mainittuja poltto- tai sähkömoottorilla toimivia koneita ja liikkumisvälineitä − moottori- ja purjeveneet sekä niissä pysyvästi säilytettävät varusteet − ilma-alukset, riippu- ja varjoliitimet − vakuutetun nykyiseen tai aikaisempaan liiketoimintaan liittyvä käyttö- ja vaihto-omaisuus − eläimet − tietovälineisiin sisältyvät tiedot ja tiedostot tai ohjelmat − käsikirjoitukset, tutkielmat, opin"


Eli eipä kotivakuutus korvaa mitään jos pöllitään liikennevakuutusvelvoitettu moottoroitu polkupyörä. (yli 250w mutta korkeintaan 1000w sähköpyörä jossa on polkimet)

Siinä se on mustaa valkoisella, joten jauhamisen tästä voi lopettaa.

Osakaskon tarvii myös pohjantähdellä jos haluat jotain turvaa varkauden varalle.


Jos vakuutusyhtiössä väitetään jotain muuta niin eivät sitten osaa lukea edes omia vakuutusehtojaan. Siinäpähän sitten tappelet niiden kanssa korvauksista varkauden sattuessa jos et ole ottanut osakaskoa...

Muistutuksena:
1653666565107.png

Sähköavusteisiin polkupyöriin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia eikä niille tarvitse ottaa liikennevakuutusta. Sen sijaan liikennevakuutus on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, jotka eivät täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja.

Sähköavusteinen max 250w
Moottoroitu yli 250w

ilman polkimia voi olla kevyt sähköajoneuvo (max 1kw), silloin ei tarvitse liikennevakuutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Eli jos irroittaa polkimet niin liikennevakuuttamisen tarve poistuu ja samoin ajoneuvoluokka vaihtuu. Talvisäilytykseen hyvä idea. Toki täytyy ilmoittaa vakuutusyhtiöön.
 
KT-LCD3 ohjain. Käännän kaasuvivusta vähän, heti täydet tehot 1800w+ näytössä. Mikä asetus pielessä?
edit. Siis polkematta kaasukahva toimii normaalisti lineaarisesti, mutta jos polkee niin kaasukahvasta tulee vääntämällä heti pelkästään täydet tehot.
 
Viimeksi muokattu:
Oon ruvennu kattelemaan tommosta Sur Ron sähkö crossia. Oiskohan täällä jollain kokemuksia moisesta?

Lisäksi mietin sitä, että jos tuosta ottaa sen mopoksi rekisteröitävän mallin mikä menee sen 45kmh niin millainen homma siitä on ottaa rajotin pois ? Meneekö ihan johto katkaisemalla niinkuin jossain videoissa ovat noita poistaneet.

Tästä päästäänkin seuraavaan kysymykseen... jos johdon katkaisee ja laittaa väliin katkaisijan... miten poliisisedät / katsastus tähän suhtautuu. Olettaen siis että katkaisin on sen verran syvällä ettei sitä lennosta pääse räpläämään. Siis että ajais esim duunimatkat 45kmh rajotin päällä ja sit taas jossain metsässä konehuonetta auki ja rajotin pois päältä.
 
Oon ruvennu kattelemaan tommosta Sur Ron sähkö crossia. Oiskohan täällä jollain kokemuksia moisesta?

Lisäksi mietin sitä, että jos tuosta ottaa sen mopoksi rekisteröitävän mallin mikä menee sen 45kmh niin millainen homma siitä on ottaa rajotin pois ? Meneekö ihan johto katkaisemalla niinkuin jossain videoissa ovat noita poistaneet.

Tästä päästäänkin seuraavaan kysymykseen... jos johdon katkaisee ja laittaa väliin katkaisijan... miten poliisisedät / katsastus tähän suhtautuu. Olettaen siis että katkaisin on sen verran syvällä ettei sitä lennosta pääse räpläämään. Siis että ajais esim duunimatkat 45kmh rajotin päällä ja sit taas jossain metsässä konehuonetta auki ja rajotin pois päältä.
Eihän sitä rajoitusta taida poliisi tai katsastus sanoa, muuten kuin että rakenteellisia muutoksia ei saa tehdä, jotta nopeus nousee, eikä se saa kulkea kuin 45.

Luulisi että vaikkapa virtalukko kyljessä tuota rajoitinta varten olisi ok. Tärkeintä olisi, että kunhan sitä ei ajon aikana pysty säätämään.

Itse mietin samaa ajokkia, mutta kuntoilun takia hankin saman hintaisen sähkömaastoPOLKUpyörän (eli ilman kaasua). Kuntoiluaspektilla pystyi helpommin perustella itselleen noin kalliin hankinnan ja näin sattuu toivottavasti vähemmän vahinkojakin. Muutenkin moottoripyörän voisi ostaa, jos tehoa kaipaa enempi. Ja tämä siis ihan oma ajatukseni omalla kohdalla, eikä vinoiluna :D
 
Kyllähän se 45kmh varmaan riittää ihan mainiosti, mutta oishan se kiva joskus päästellä menemään sellasessa paikassa missä se hyvin onnistuu. Moottoripyörällä on asutuksen lähettyvillä vaan vähän huono päästellä... tuppaavat pitämään sellasta meteliä että alkaa asukkaita vituttamaan :P
 
Kyllähän se 45kmh varmaan riittää ihan mainiosti, mutta oishan se kiva joskus päästellä menemään sellasessa paikassa missä se hyvin onnistuu. Moottoripyörällä on asutuksen lähettyvillä vaan vähän huono päästellä... tuppaavat pitämään sellasta meteliä että alkaa asukkaita vituttamaan :p

Mä ostin moisen viikko sitten. Hauska peli ajella. Rajotuksen poisto on 30 sek homma ja helppo laittaa kytkin väliin, jolla saa päälle/pois. Kilventelineen joutuu askartelemaan, jos maastossa ajelee. Ihan ok riittää omille olemattomille taidoille tehot enskapolulle ja superkevyt viedä vs. polttis, mutta vaatii vähän ajatusta ajolinjoihin. Range jotain 40-50 km luokkaa, jos liikenteen seassa ajelee 40-55 kmh mopovauhteja. Urku auki kulkee reilut 70kmh ja sillä akku kestää 20min eli jotain 20-25 km.

edit. itse arvoin myös sähköpolkupyörän, moottoripyörän ja tämän välillä. Sähkömopoon päädyin, koska 25kmh on liian alhainen rajotin pyöriin imo + tämä mopo maksaa saman kuin polkupyörä. (enduro)moottoripyörissä sitten kulut karkaavat ja isompi säätö kuljetella vs. sähkömopo tai -pyörä, jonka saa auton konttiin tai pyörätelineeseen.
 
Mä ostin moisen viikko sitten. Hauska peli ajella. Rajotuksen poisto on 30 sek homma ja helppo laittaa kytkin väliin, jolla saa päälle/pois. Kilventelineen joutuu askartelemaan, jos maastossa ajelee. Ihan ok riittää omille olemattomille taidoille tehot enskapolulle ja superkevyt viedä vs. polttis, mutta vaatii vähän ajatusta ajolinjoihin. Range jotain 40-50 km luokkaa, jos liikenteen seassa ajelee 40-55 kmh mopovauhteja. Urku auki kulkee reilut 70kmh ja sillä akku kestää 20min eli jotain 20-25 km.

edit. itse arvoin myös sähköpolkupyörän, moottoripyörän ja tämän välillä. Sähkömopoon päädyin, koska 25kmh on liian alhainen rajotin pyöriin imo + tämä mopo maksaa saman kuin polkupyörä. (enduro)moottoripyörissä sitten kulut karkaavat ja isompi säätö kuljetella vs. sähkömopo tai -pyörä, jonka saa auton konttiin tai pyörätelineeseen.
Viimeisen silauksen polkupyörällä itsellä, antoi se, että saa ajella ilman maanomistajan lupaa missä vain. Toki tollasella surronilla on epätodennäköistä, että sanomista tulee (kunhan on siististi liikeellä) mutta lain mukaan ajelu ei ole ok ilman lupaa
 
  • Tykkää
Reactions: uce
Viimeisen silauksen polkupyörällä itsellä, antoi se, että saa ajella ilman maanomistajan lupaa missä vain. Toki tollasella surronilla on epätodennäköistä, että sanomista tulee (kunhan on siististi liikeellä) mutta lain mukaan ajelu ei ole ok ilman lupaa

Näinhän se on. Ja vaikka lähellä on virallinen endurora ja sopivan vanhoja metsäteitä, niin silti annoin painoarvoa tuolle kuljetettavuudelle vs. polttis. Sähkötäpäripolkupyörälläkin on tullut jonkin verran ajeltua, mutta kyllä se vain mukavempaa on pelkällä konevoimalla (jopa tolla suht tuhnulla surronilla) mennä ja hiki tulee.
 
Onkohan tämmönen mistään kotosin vai kannattaako vaan ite rakentaa custom?

Mietin että ei hirveesti jaksais rakennella niin vois olla ihan hauska tommonen ostaa suoraan. Saiskohan jostain 2000W moottorilla?
 
Taloudessa on noita kaksin kappalein. Eipä mitään suurempaa haastetta tuon kanssa ole tullut meillä vastaan. Tosin kilometrejä itsellä vasta reilu 500. Akku kestää aika tavalla jos käyttää omia reisiäkin. Tälla latauksella on sata kilsaa ajettu ja akkua puolet jäljellä. Jotkut ulisee laadukkaampien komponenttien perään, mutta tuskin hinta olisi enää 3k€ siinä kohtaa.
Ja nimenomaan hauska kuvaa pyörää hyvin. Sillä on kiva ajaa ja menee röpelikössä vaikka puuhun siinä missä Shimano EP8 -pojat työntävät pyörää.
 
Onkohan tämmönen mistään kotosin vai kannattaako vaan ite rakentaa custom?

Mietin että ei hirveesti jaksais rakennella niin vois olla ihan hauska tommonen ostaa suoraan. Saiskohan jostain 2000W moottorilla?

Tulee noiden pikkuakkujen suorituskyky vastaan kun mennään 1000W:stä ylöspäin. Nopeasti huomaa vaihtaneensa ~kaiken jos aikoo viritellä.. Panostaisin johonkin mahdollisimman hyvään runkoon (oli sit kiinni mitä tahansa sähköosia tai jopa sähkötön pyörä) ja loput osat sitten alusta alkaen customia jos haluaa tehdä tehopelin.
 
Pistetään kuva omasta budjettiratkaisusta jos jotain kiinnostaa samaan runkoon tehdä.

Pohjalla Kona Lava Dome 29" jossa Bbs02b 750w 48w 17.5 ah akulla.

Suurin haaste oli akun kiinnitys jonka ratkaisin jyrsimällä 8mm alumiinilatasta runkoputkea myötäilevän profiilin joka kiinni pullotelineen ruuveissa ja terässiteillä putken ympäri. Latassa kierteet akun ruuveilla. Hyvin kestänyt löystymättä.

Vielä pitäisi ohjelmointi saada kohdilleen.
 

Liitteet

  • IMG_20220629_195212__01.jpg
    IMG_20220629_195212__01.jpg
    1,7 MB · Luettu: 221
  • IMG_20220629_195228.jpg
    IMG_20220629_195228.jpg
    2,8 MB · Luettu: 216
Tästä innostuneena tuli tilattua itsellenikin 250 wattisena testiin maastopyörään, toki ilman jalkajarrua. Shimanon ja Boschin moottorilla varusteltuja sähköpyöriä ollut taloudessa muutamia ja ensimmäinen kokeilu nyt sitten DIY-maailmaan.
Pitääkö tällaiseen momentin tunnistuksen omaavaan moottoriin hommata kuitenkin lisäksi vielä hydraulisten jarrujen tunnistimet (tai uudet jarrukahvat, jos fillarissa V-jarrut)? Toisin sanoen, meneekö moottori helposti rikki, jos erehtyy polkemaan samalla kun jarruttaa? Itsellä ainakin tapana hakea välillä tasapainoa ajamalla ’etujarrua vasten’.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
260 141
Viestejä
4 523 312
Jäsenet
74 535
Uusin jäsen
Veeti Saarela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom