Moottorilla varustetut polkupyörät (L1e-a,L1e-b) (yli 250 W)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samiii
  • Aloitettu Aloitettu
Akkutehdasta suositeltiinkin ja siellä on 1 fat pyörä. En kyllä tiedä miten tuo ohjelmointi virallisesti onnistuu, kun laki sanoo moottoritehon olevan 1kw ja eihän moottorin teho laske, vaikka sen ohjelmoisi toimimaan pienemmällä teholla, sillä moottori on silti 2kw moottori.

Olisihan se näppärää, jos olisi vaikka 5kw pyörä, jonka saisi tieliikenteessä 1kw teholle ja vaikka bluetoothilla toimimaan täydellä teholla. Ostan kyllä kanssa sellaisen, jos tuo on oikeasti mahdollista!

 
Tuota Vartiokylän fättiä katselin myös, mutta harmillisesti pelkällä etujousituksella heidän mallli. Noihin markkinoilla myytäviin sähkömaastopyöriin ei liene olemassa mahdollisuutta lisätä erikseen vetotavaksi puhdasta kaasua normaalin poljinavusteisen lisäksi, vai olenkohan väärin ymmärtänyt tekniikkaa.

Itse rakennetussa pääsee taas avaamaan sellaisen pandoran lippaan, että kohta ajoharrastus onkin pääasiassa rakenteluharrastus. Jos kiinnostus on enemmän ajamiseen niin helpoin vaihtoehto on sitten varmaankin pyytää esim. tuolta Akkutehtaalta tarpeisiin sopivaa tai sitten käytettyä etsiä.
Aivan, ei ollutkaan edes täysjousto. Ei taida perus suomipyörissä olla tukea kaasukahvalle, joten ohjainlaite on varauduttava vaihtamaan erilaiseen jos sellaisen laitteen hankkii
 
Akkutehdasta suositeltiinkin ja siellä on 1 fat pyörä. En kyllä tiedä miten tuo ohjelmointi virallisesti onnistuu, kun laki sanoo moottoritehon olevan 1kw ja eihän moottorin teho laske, vaikka sen ohjelmoisi toimimaan pienemmällä teholla, sillä moottori on silti 2kw moottori.

Olisihan se näppärää, jos olisi vaikka 5kw pyörä, jonka saisi tieliikenteessä 1kw teholle ja vaikka bluetoothilla toimimaan täydellä teholla. Ostan kyllä kanssa sellaisen, jos tuo on oikeasti mahdollista!


Itsellä on juurikin näin. Tosin 10kW, 5kW sijaan. Pyörä käynnistyy aina vakiona, eikä ajon aikana ole mahdollista muuttaa tehokkaammaksi (vain toiseen suuntaan). Tarvitsen puhelimeni aktivoidakseni tuon rajoittamattoman tehon (ja nopeuden). Mitään ongelmia ei ole tullut moneen vuoteen.
 
Harrastajilla taitaa jonkinlainen konsensus olla siitä, että moottorin nimellisteho voi olla mitä vaan kunhan on rajoitettu lain sallimaksi. Muutenkin epäilen onko kenenkään pyörää koeajettu/tehoa mitattu viranomaisen toimesta. Lainvalvojakaan tuskin kiinnostuu virkansa puolesta, jos ajelee fiksusti.
 
Harrastajilla taitaa jonkinlainen konsensus olla siitä, että moottorin nimellisteho voi olla mitä vaan kunhan on rajoitettu lain sallimaksi. Muutenkin epäilen onko kenenkään pyörää koeajettu/tehoa mitattu viranomaisen toimesta. Lainvalvojakaan tuskin kiinnostuu virkansa puolesta, jos ajelee fiksusti.
Tässä nyt lähinnä mietin vakuutusyhtiötä, esim. worst case: ajan 1kw rajoitetulla teholla nätisti 25kmh tienreunaa ja joku narkki ajaa päälle ja multa katkee jalat. Korvausten nosto on mielessä, että saisi itsensä kuntoon (kunnon fysioterapia yms), mutta moottorin kyljessä lukee 10kw -> Vakuutusyhtiö katsoo tilanteen ja maksaa nätisti vai sanoo ettei ajopelillä ole 10kw moottoripyörävakuutusta, emme korvaa mitään...

Edit. Tällaisen asian takia kiinnostaa, onko 1kw rajoitettu teho oikeasti "ok". Sakot ei paljoa pelota, eikä ole tarve tällaisella pelillä hurjastella, kun moottoripyöräkortti löytyy ja sellaisella pääsee ajamaan jos mielii kovaa kyytiä. Kuitenkin olisi mukava saada pellolla välillä vähän päästellä höyryjä ns. "Omalla vastuulla"
 
Viimeksi muokattu:
Tässä nyt lähinnä mietin vakuutusyhtiötä, esim. worst case: ajan 1kw rajoitetulla teholla nätisti 25kmh tienreunaa ja joku narkki ajaa päälle ja multa katkee jalat. Korvausten nosto on mielessä, että saisi itsensä kuntoon (kunnon fysioterapia yms), mutta moottorin kyljessä lukee 10kw -> Vakuutusyhtiö katsoo tilanteen ja maksaa nätisti vai sanoo ettei ajopelillä ole 10kw moottoripyörävakuutusta, emme korvaa mitään...

Edit. Tällaisen asian takia kiinnostaa, onko 1kw rajoitettu teho oikeasti "ok". Sakot ei paljoa pelota, eikä ole tarve tällaisella pelillä hurjastella, kun moottoripyöräkortti löytyy ja sellaisella pääsee ajamaan jos mielii kovaa kyytiä. Kuitenkin olisi mukava saada pellolla välillä vähän päästellä höyryjä ns. "Omalla vastuulla"
Narkin liikennevakuutuksestahan tuo menee ellei ole syytä epäillä, että 10 kW teksti olisi vaikuttanut tapahtuneeseen. Siihenkin on prosessi, jos narkilla ei vakuutusta ole.

Mielenrauhan parantamiseksi ebaysta voi tilata 10 kW tekstin päälle tarran, jossa lukee esimerkiksi 36V 1000W.
 
Mistä edullisesti paketti nykyisen pyörän sähköistämiseen? Joku 500w riittänee ainakin aluksi. Tämä vaikuttaisi ihan hyvältä: 560.81US $ 28% OFF|Waterproof Connector Plug BAFANG 500W 36V 48V 52V Ebike Conversion Kit SWX02 Motor 8fun Super Bottle Battery RM G020.350/500.D|Electric Bicycle Motor| - AliExpress
Amazonista 48v 1000w muunnossarja taakse, ja siihen kylkeen 52v tahi 48v akku kooltaan tarpeittesi mukaan. Saman hintainen tuo 1000wattinen, tehoja pystyy tuossa sarjassa rajoittamaan yksinkertaisesti liittimellä.
Sfeomi 26 Inch 48V 1000W Electric Bike Conversion Kit, Front Wheel, Rear Wheel, Electric Bike, Motor Conversion Kit : Amazon.de: Sports & Outdoors
 
Amazonista 48v 1000w muunnossarja taakse, ja siihen kylkeen 52v tahi 48v akku kooltaan tarpeittesi mukaan. Saman hintainen tuo 1000wattinen, tehoja pystyy tuossa sarjassa rajoittamaan yksinkertaisesti liittimellä.
Sfeomi 26 Inch 48V 1000W Electric Bike Conversion Kit, Front Wheel, Rear Wheel, Electric Bike, Motor Conversion Kit : Amazon.de: Sports & Outdoors

Tuossa ei tainnut mitään näyttöä olla. Saisi mielellää olla näyttö ja ehkä joku vähän tunnettu valmistaja miellään, niin toimisi ehkä vähän pidempään. Eikös tuo Bafang ole ihan ok valmistaja?
 
Tuossa ei tainnut mitään näyttöä olla. Saisi mielellää olla näyttö ja ehkä joku vähän tunnettu valmistaja miellään, niin toimisi ehkä vähän pidempään. Eikös tuo Bafang ole ihan ok valmistaja?
Kokemusta noista halvoista sekä noista kalliimmista sarjoista missä KT-LCD3. Halpa setti parissa pyörässä ympärivuotisessa päivittäisessä käytössä, pyörät milloin missäkin ulkona sateessa, no problem. Ja sitten noi kalliimmat KT-conrollerit, näytöt ja ohjainboksit hajoilee satunnaisesti.
 
Kokemusta noista halvoista sekä noista kalliimmista sarjoista missä KT-LCD3. Halpa setti parissa pyörässä ympärivuotisessa päivittäisessä käytössä, pyörät milloin missäkin ulkona sateessa, no problem. Ja sitten noi kalliimmat KT-conrollerit, näytöt ja ohjainboksit hajoilee satunnaisesti.

Ok, pitää sitten kyllä vielä harkita tuollaista halvempaa. Olisi kyllä hinnaltaa todella houkutteleva.
 
Kokemusta noista halvoista sekä noista kalliimmista sarjoista missä KT-LCD3. Halpa setti parissa pyörässä ympärivuotisessa päivittäisessä käytössä, pyörät milloin missäkin ulkona sateessa, no problem. Ja sitten noi kalliimmat KT-conrollerit, näytöt ja ohjainboksit hajoilee satunnaisesti.
Onko tuo kt-lcd3 setti ollut juliet, eli vesisuojatuilla liittimillä? Mietin vain, että olisiko liian tiivitä ja kondessivesi tekee tuhojaan?

Edit. Itse toivoisin välitöntä kaasuvastetta liikkeessä ollessa. Tuo kunteng kun ilmeisesti odottaa tunnistavansa moottorin asennon tms ja vasta sitten tulee pehmeästi tehoa (tuntuu n.1-2s viiveeltä). Itse pitäisin enemmän repivästä tehosta
 
Viimeksi muokattu:
jos pyörä ollut 3 v käyttämättömänä, niin toivottavasti olet ladannut akkua tässä välissä kuitenkin säännöllisesti. Muuten se on pilalla, ja pääset lisäämään akun ostoslistalle.

Mul on kinkyjen lipottimet varastointi jännitteessä olleet. 24s 20Ah.

Hyvät neuvot olis kyllä kalliit kun ei tahdo saada puslaa irti...

2021-07-18 15.08.05.jpg


Ekana ulos vetäjällä, muttta se sisäholkki lähti irti ympärillä olevasta kumista. Sitten kierretanko ja juuri tuon puslan levyinen alumiinin pala ja vastapuolelle lattarauta. Latikka vääntyi vaan ja sitten hetken päästä napsahti kierretanko poikki. Toki se oli vaan 6mm tanko... Seuraavaksi 12mm tanko ja järeempää rautaa vastaupuolelle?
 
Mul on kinkyjen lipottimet varastointi jännitteessä olleet. 24s 20Ah.

Hyvät neuvot olis kyllä kalliit kun ei tahdo saada puslaa irti...

2021-07-18 15.08.05.jpg


Ekana ulos vetäjällä, muttta se sisäholkki lähti irti ympärillä olevasta kumista. Sitten kierretanko ja juuri tuon puslan levyinen alumiinin pala ja vastapuolelle lattarauta. Latikka vääntyi vaan ja sitten hetken päästä napsahti kierretanko poikki. Toki se oli vaan 6mm tanko... Seuraavaksi 12mm tanko ja järeempää rautaa vastaupuolelle?

12.9 kovaa 12mm tankoa, jos vaan sopii. vastakappaleeksi vaikka hylsyt. Rasvaa kieteisiin ja muutenkin väleihin niin kitka pienenee.
 
Mul on kinkyjen lipottimet varastointi jännitteessä olleet. 24s 20Ah.

Hyvät neuvot olis kyllä kalliit kun ei tahdo saada puslaa irti...

2021-07-18 15.08.05.jpg


Ekana ulos vetäjällä, muttta se sisäholkki lähti irti ympärillä olevasta kumista. Sitten kierretanko ja juuri tuon puslan levyinen alumiinin pala ja vastapuolelle lattarauta. Latikka vääntyi vaan ja sitten hetken päästä napsahti kierretanko poikki. Toki se oli vaan 6mm tanko... Seuraavaksi 12mm tanko ja järeempää rautaa vastaupuolelle?
Auton tukivarsista olen irrottanut ulkokehän rautasahalla. Terällä voi sahata lähes läpi ulkokehästä, jonka jälkeen sen saa lyötyä / väännettyä jollain tuurnalla taikka ruuvarilla.
 
Auton tukivarsista olen irrottanut ulkokehän rautasahalla. Terällä voi sahata lähes läpi ulkokehästä, jonka jälkeen sen saa lyötyä / väännettyä jollain tuurnalla taikka ruuvarilla.

Kiitos tästä. Taidan tällä yrittää.

e:
2021-07-20 16.33.39.jpg


Sillähän se. Aika pehmeetä oli ulkokehä. Näemmä oli kahdesta osasta. Samalla periaatteella etsimään korvaavat osat vai yksi täys pitkä?

e2: Nailoni vois olla ihan pätevä vaihtoehto. Oisko jollakulla välineet sen työstämiseen tai tietäisi mistä saisi mittojen mukaan teetettyä sopivat?
 
Viimeksi muokattu:
Töistä löyty 30mm paksua nailon levyä josta kuppiterällä saa palat, mutta koska tuo sulaa herkästi kitkan kasvaessa niin en ole tyytyväinen noihin paloihin. Ja sorvia ei löydy niin en saa työstettyä oikein muulla keinolla.

Nyt olis pari vaihtoehtoa:


PE 1000 on seostamaton, puhdas, erittäin korkeamolekyylipainoinen polyeteeni (PE-UHMW noin 4,4–9,2 miljoonaa g/mol). Se on polyeteenilaaduista liukkain, kovin ja parhaiten kulutusta kestävä. PE 1000 on mittatarkkuudeltaan paras seostamattomista laaduista. Materiaali soveltuu erityisen hyvin kohteisiin, joissa vaaditaan hyvää kulutuksenkestävyyttä ja pientä kitkakerrointa.

tai


Ertacetal H (POM-H) is Mitsubishi Chemical Advanced Materials's homopolymer acetal grade. It offers a higher mechanical strength, stiffness, hardness and creep resistance as well as a lower thermal expansion rate and often also a better wear resistance than the acetal copolymer.

Jälkimmäinen voisi olla parempi vaihtoehto. Vaikka tollasesta pötkylästä nyt useamman holkin pätkii niin ei kiinnostaisi vaihdella usein.

e:

Täältä lähti tulemaan: https://www.tuontitukku.fi/pienkone-vene-ja-varaosa/nylontanko-pom-1m-valkoinen/p/40409024000/

Jos vihdoin saisi ensiviikosta fillarin ajoon takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Rakentelin tuossa loman alussa ympärivuotiseen käyttöön pyörän. Viime talvi siis oli toisessa pyörässä kiinni osat, mutta se on kesät luomupyöränä. Joten ostin verkkokaupasta Inseran pyörän ja pidän talvenkin Chiselin luomuna.

Rupesin mallaamaan Bafangin 1000w moottoria paikoilleen, mutta sitten mietin, että aika rumat ja väärän väriset nuo teipaukset (lakan alla, ei voinut repiä), joten purin koko pyörän palasiksi ja maalasin rungon mattamustalla kumimaalilla. Maalasin myös akun ja etuhaarukan. Tuli aika nätti.

Ei herättänyt luottamusta nuo Inseran mukana tulleet kumit, joten laitoin kaapissa ylimääräisenä olevat Specialized Fast Trakit.

Etuvaihtaja lähti pois ja takana voi käyttää oikeastaan vain neljää suurinta vaihdetta, koska ketjulinja menee huonoksi. Ei tosin ole mitään ongelmaa, kyllä siinä vääntöä on sen verran (koska tämä on työmatka/kauppa pyörä). Käytännössä siis toiseksi suurimmalla vaihteella tulee ajettua suurin osa ajasta.

Jarrut pitää vielä päivittää muutamaa pykälää parempaan (kaverilta edullisesti ylimääräiset), koska eihän nuo jotkut Alhonga jarrut oikein riitä.

IF:llä vakuutuksen hinta tippunut sitten viime syksyn. Tai viime syksynä se meni mopon vakuutuksena, mutta nyt heillä on myös sähköpolkupyörävakuutus saatavilla. Hintaa jäi keskittämisedun jälkeen 72e vuosi. Ei paha hinta.

Kaasukahvan vaihdoin peukalokaasun tilalle. AIka paljon kivempi käytellä.

20210630_234525.jpg
20210701_141917.jpg
20210705_174457.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen hailong mallinen viallinen akku, eli akulla pääsee latauksen jälkeen vähän matkaa kunnes bms katkoo virrat akulta vaikka akun palkit tapissa ja jännitteet OK. Yritetty muutomaan kertaan ladata jos tasapainottais akun. Viallinen BMS tai joku kenno pimeenä? Vinkkejä miten menetellä kun avaan akun ja tsekkaan kennot ja BMS?
 
Ensimmäinen hailong mallinen viallinen akku, eli akulla pääsee latauksen jälkeen vähän matkaa kunnes bms katkoo virrat akulta vaikka akun palkit tapissa ja jännitteet OK. Yritetty muutomaan kertaan ladata jos tasapainottais akun. Viallinen BMS tai joku kenno pimeenä? Vinkkejä miten menetellä kun avaan akun ja tsekkaan kennot ja BMS?
Mulla oli aikanaan samaa ja akku oli kunnossa, mutta se bms oli sitten rikki.

Koita pienemmällä avustuksella toimiiko pidempää? Mulla täydellä avustuksella ongelma alkoi oikeastaan heti kun heikoimmalla avustuksella pääsi monta kilometria...

Mulla oli greencyclen setti ja nyt 3v myöhemmin akku toimii vielä ihan normaalisti.
 
Ensimmäinen hailong mallinen viallinen akku, eli akulla pääsee latauksen jälkeen vähän matkaa kunnes bms katkoo virrat akulta vaikka akun palkit tapissa ja jännitteet OK. Yritetty muutomaan kertaan ladata jos tasapainottais akun. Viallinen BMS tai joku kenno pimeenä? Vinkkejä miten menetellä kun avaan akun ja tsekkaan kennot ja BMS?
Hailong on vain kotelon merkki. Akkuja itsessään eivät käsittääkseni tee, joten sisällä voi olla mitä tahansa kiinalaisten tuotoksia huonon ja hyvän väliltä
 
Hailongiin ja BMS liittyen, onko kukaan vaihtanu noita jälkikäteen? Kiinnostas joku bluetooth malli, sais enemmän tietoa akusta ulos.
Ja jos on nii suosituksia saa laittaa.
 
Hailongiin ja BMS liittyen, onko kukaan vaihtanu noita jälkikäteen? Kiinnostas joku bluetooth malli, sais enemmän tietoa akusta ulos.
Ja jos on nii suosituksia saa laittaa.

ANT tekee hyviä suojapiirejä bluetoothilla. En vain tiedä löytyykö 48 voltille mitään hyviä.
 
Tuli testailtua fillaria tuolla vähän syrjemmässä ilman rajoituksia. Kulkeehan se reilun 50km/h jälkeen loppuu välitykset tasaisella pääsee n.60km/h alamäessä 69km/h.
Mopo pojat tokas vaan että aika hyvin kulkee
Moottorina on bafang bbs02
 

Liitteet

  • IMG_20210727_203801.jpg
    IMG_20210727_203801.jpg
    1,4 MB · Luettu: 114
Tuli testailtua fillaria tuolla vähän syrjemmässä ilman rajoituksia. Kulkeehan se reilun 50km/h jälkeen loppuu välitykset tasaisella pääsee n.60km/h alamäessä 69km/h.
Mopo pojat tokas vaan että aika hyvin kulkee
Moottorina on bafang bbs02

Saman suuntaisia tuloksia itsellä. Huippunopeus ei käytännössä nouse millään yli 60 km/h, vaikka motista repisi 2000W. Välitykset loppuu selvästi kesken.
 
'Pyörä' vihdoin kasassa:

2021-07-28 18.47.30.jpg



Mistä päästäänkin seuraavaan ongelmaan kun kävin lipottimien kennoja läpi. Muut oli hyvässä varastointi jännitteessä ~3,8V, mutta yksi kenno 0V...

Lipoista kun kyse niin en oikein uskalla testailla miten käyttäytyy jos ajelee setillä missä on yksi 0 kennonen joukossa. Palaa koko paska vielä. Tietenkin out of stock: Multistar High Capacity 20000mAh 6S 10C Multi-Rotor Lipo Pack w/XT90

Ei jollakulla täällä olisi noita 6s 20Ah lipottimia? Käytettykin kelpaisi melkein paremmin kuin uusi.
 
'Pyörä' vihdoin kasassa:

2021-07-28 18.47.30.jpg



Mistä päästäänkin seuraavaan ongelmaan kun kävin lipottimien kennoja läpi. Muut oli hyvässä varastointi jännitteessä ~3,8V, mutta yksi kenno 0V...

Lipoista kun kyse niin en oikein uskalla testailla miten käyttäytyy jos ajelee setillä missä on yksi 0 kennonen joukossa. Palaa koko paska vielä. Tietenkin out of stock:
Tuota tosiaan epäilinkin Tehokkaat sähköpolkupyörät (yli 250W)

Jos akussa on bms ei sen pitäisi sallia ajaa metriäkään jos yksi ryhmä pois pelistä. Bms pitäisi olla suojaus tilassa. Ja ulostulot saat aktiiviseksi vain lataamalla manuaalisesti tuon yhden ryhmän. Joka on siis tietenkin riski. Itse en sitä ottaisi.
 
Tuota tosiaan epäilinkin Tehokkaat sähköpolkupyörät (yli 250W)

Jos akussa on bms ei sen pitäisi sallia ajaa metriäkään jos yksi ryhmä pois pelistä. Bms pitäisi olla suojaus tilassa. Ja ulostulot saat aktiiviseksi vain lataamalla manuaalisesti tuon yhden ryhmän. Joka on siis tietenkin riski. Itse en sitä ottaisi.

Eihän tollasissa kiinan rc lelujen lipoissa mitään tasureja ole :)

2021-07-28 18.49.28.jpg


Tollasella tsekkaillut jänöt. Lähti ottamaan jännitettä vastaan se 0 kennonenkin, mutta hetken päästä valahti nollaan... Särki mikä särki.

Onneksi hätä ei ollut tämännäköinen mulla on vielä vanhempi 18650 kennoista tehty 21s 15Ah akku niin sain filarin ajoon. Vähempi kennoja ja vähempi jännitettä per kenno niin vauhti jää vaan 75kmh paikkeille, mutta eiköhän tollakin selviä. Hobbykingiin näyttäs syyskuussa tulevan noita 20Ah lipoja niin silloin sitten tulemaan yksi tilalle. Tossa 18650 akustossakaan ei ole bms:ää, mutta laadukkaista kennoista tehty niin ei mitään tasaus ongelmia vaikka sillä kilsoja takana useampi tuhat.

Lipoa päälle ostin 24s bms:n erillisellä näytöllä, mutta jos en ole saanut fillariakaan ruuvattua parin vuoden aikana niin arvata voi onko toi laatikossa vai paikallaan :D. Ehkä tuon voisi laittaa paikkaansa kun saa uuden lipon niin tulisi vähän mielenrauhaa.

e: Tällänen: 178.0US $ |8S 24S smart display 2.4V or 3.2V or 3.7V 150A lithium battery protection board balanced management system BMS Coulomb Counter|display 6s|counter displaydisplay counter - AliExpress Tietenkin sille pitäs sit rakennella joku kotelokin vielä...
 
Viimeksi muokattu:

Fully automatic shifting and start mode is available with Nexus Inter-5E dynamic internal gear hub, designed specifically for the unique demands of e-bike riding. Automatic shifting provides a smooth and stress-free riding experience by ensuring you are always in the right gear. With automatic shifting your bike will change gear when you need it to; going up hills or down them, speeding up on the open road or slowing down in traffic. Start mode automatically down-shifts when you come to a stop so you are ready to pedal away with ease and control. With gear shifting done for you city cycling is even more fun and easy!

Mielenkiintoinen uutuus shimanolta, automaattisesti vaihtava napavaihde, joka suunniteltu sähköpolkupyörälle.

Pitää kyllä pistää harkintaan omaan fillariin.
 



Mielenkiintoinen uutuus shimanolta, automaattisesti vaihtava napavaihde, joka suunniteltu sähköpolkupyörälle.

Pitää kyllä pistää harkintaan omaan fillariin.


Itse en suosittelisi automaattivaihteita muuten kuin tasaiseen maantieajoon. Edes satunnaisessa maastoajossa manuaalinen sähkövaihtaja vie voiton. Esim. Sram AXS GX alkaa olla jo ihan järkihinnoissa.
 
48v 1000w wattinen controlleri antaa kaasukahvan hall-sensorille yli 10v jännitettä.
Controllerin 5v jännitesäätö sökö? ja onko toi hall-sensorikin nyt romu?

edit. Vika korjattu vaihtamalla kaasukahva ja ottamalla +5v ohjausjännite kaasukahvaan poljinanturin +5v linjalta. Joku elektroniikkaan enemmän perehtynyt voi kertoa mikä pettänyt kaasukahvan +5v linjalta kun siihen tulee +10v jännitettä.

Linkki kaasukahva ongelmien ratkaisuun;
Guide to Hall Sensor Throttle operation, testing, and modification. - Electricbike.com Ebike Forum
 
Viimeksi muokattu:
Morjens lankaan! Myin juuri pitkään palvelleen enduroprätkän pois, tarkoituksena vaihtaa sopivan tehokkaaseen sähkömaastopyörään. Mulla ei ole juuri kokemusta fillareista eikä valmiuksia rakennella itse, joten joudun tyytymään 2-4k hintaiseen valmispyörään. Olin jo ketjun perusteella kiinnostunut Freysta, mutta sitten luin toisaalta tällaista:

"Tilasin ja maksoinkin. Sitten kaverilta, joka oli Freyn tilannut vuotta aikaisemmin, hajosi runko hitsauskohdasta ja peruutin tilaukseni. Sain rahat takaisin ja hävisin muutaman kympin valuuttamuunnoksissa. Eli ainakaan tuon perusteella Freyn rungon valmistus ei tuolloin ollut laadukas. Hitsisaumoista kuulemma näkyi, että oli vanhaa tekniikkaa käytössä ja rungon alumiini oli kuumentunut liikaa hitsauksessa. Myös moottorissa oli ollut kaverilla vikaa ilmeisesti."

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Toisaalta Freyn tilaaminen on tällä hetkellä "monimutkaista", joten pitänee joka tapauksessa katsella muitakin vaihtoehtoja. Etsin siis enduropoluille sopivaa pyörää, josta maksaisin liikennevakuutuksen. Kuitenkin moottorista pitäisi saada helposti "riittävästi" reservitehoja silloin kun tilanne mahdollistaa. Onko yhtälö ylipäätään mahdollinen esim. tuollaisten efat.fi 1000w läskien kanssa? t. Totaalinen nyyppä
 
Morjens lankaan! Myin juuri pitkään palvelleen enduroprätkän pois, tarkoituksena vaihtaa sopivan tehokkaaseen sähkömaastopyörään. Mulla ei ole juuri kokemusta fillareista eikä valmiuksia rakennella itse, joten joudun tyytymään 2-4k hintaiseen valmispyörään. Olin jo ketjun perusteella kiinnostunut Freysta, mutta sitten luin toisaalta tällaista:

"Tilasin ja maksoinkin. Sitten kaverilta, joka oli Freyn tilannut vuotta aikaisemmin, hajosi runko hitsauskohdasta ja peruutin tilaukseni. Sain rahat takaisin ja hävisin muutaman kympin valuuttamuunnoksissa. Eli ainakaan tuon perusteella Freyn rungon valmistus ei tuolloin ollut laadukas. Hitsisaumoista kuulemma näkyi, että oli vanhaa tekniikkaa käytössä ja rungon alumiini oli kuumentunut liikaa hitsauksessa. Myös moottorissa oli ollut kaverilla vikaa ilmeisesti."

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Toisaalta Freyn tilaaminen on tällä hetkellä "monimutkaista", joten pitänee joka tapauksessa katsella muitakin vaihtoehtoja. Etsin siis enduropoluille sopivaa pyörää, josta maksaisin liikennevakuutuksen. Kuitenkin moottorista pitäisi saada helposti "riittävästi" reservitehoja silloin kun tilanne mahdollistaa. Onko yhtälö ylipäätään mahdollinen esim. tuollaisten efat.fi 1000w läskien kanssa? t. Totaalinen nyyppä

Tämä keissi oli 2018, jolloin Frey oli vasta alle vuoden vanha toimija. Nykyään Freyn fillarit on rajoittamattomien 1500-wattisten aatelia. Laatu on noussut, mutta niin on noussut suorityskyky ja hintakin. Nämä kiinalaiset pyörät voi ja myös tulee huoltaa itse. Kahden vuoden takuu tuo uuden osan viikossa kotiovelle, mutta asennustyön saat suorittaa itse.

Itsellä on ollut nyt Frey FAT1000 kaksi vuotta ja 6700km mittarissa. Edelleen tyytyväinen, mitä nyt takuuta tullut muutamaan kertaan testattua. Hyvin toimii. Tuunausinto on ollut kova ja käytännössä kaikkea on viritelty.

Tätä vehjettä on ollut vaikea kategorisoida. Se on pyörä jos sitä haluaa polkea, mutta halutessaan pahimmat kivikot tai pöydät pääsee ylös myös endurotyyliin nappikaasulla. Tähän voi helposti vaihtaa vaikka kaasukahvan, jos haluaa ja vaihtaa jarruletkut päittäin. 90%:sesti tätä tulee kuitenkin poljettua jollain 600W avustuksella. Liikkeellelähdöissä ylämäkeen on nappikaasusta valtavasti apua.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä vehjettä on ollut vaikea kategorisoida. Se on pyörä jos sitä haluaa polkea, mutta halutessaan pahimmat kivikot tai pöydät pääsee ylös myös endurotyyliin nappikaasulla. Tähän voi helposti vaihtaa vaikka kaasukahvan, jos haluaa ja vaihtaa jarruletkut päittäin. 90%:sesti tätä tulee kuitenkin poljettua jollain 600W avustuksella. Liikkeellelähdöissä ylämäkeen on nappikaasusta valtavasti apua.

No hemmetti, kuulostaa kyllä juuri siltä mitä olen etsimässä. Ja huollot ei ole mikään ongelma mullekaan, mut projektipyörän aloittaminen nollasta on pois suljettu vaihtoehto. Mites vakuutusyhtiö suhtautuu tohon, eli saako sen liikennevakuutukseen?
 
No hemmetti, kuulostaa kyllä juuri siltä mitä olen etsimässä. Ja huollot ei ole mikään ongelma mullekaan, mut projektipyörän aloittaminen nollasta on pois suljettu vaihtoehto. Mites vakuutusyhtiö suhtautuu tohon, eli saako sen liikennevakuutukseen?

Mulla on tässä varkaus- ja liikennevakuutus Pohjantähdeltä. Liikennevakuutus oli jotain 90€/vuosi.
 
Nyt pitäis vielä päästä yli kalliista rahdista ja yllätyskulujen riskistä

Jos jaksat odottaa toimitusta kolme kuukautta, niin maarahtina noi tuodaan EU-alueelle hienoilla bulgarialaisilla tullivapaa-leimoilla varustettuna. Itsellä oli kanssa järkkymätön luottamus Bulgarian tullin ammattitaitoon.
 
Jos jaksat odottaa toimitusta kolme kuukautta, niin maarahtina noi tuodaan EU-alueelle hienoilla bulgarialaisilla tullivapaa-leimoilla varustettuna. Itsellä oli kanssa järkkymätön luottamus Bulgarian tullin ammattitaitoon.

Ok, eli maarahti pitäisi taas olla vaihtoehto? Joku tuskaili muutama sivu taaksepäin, ettei ainakaan junalla kulje. Tuliskohan se sillä ilman ylimääräistä sähläystä kotikaupunkiin Pohjois-Suomeen? :hmm:

Itse pyörästä: Onko polkeminen mielekästä vaikka akku sattuisi loppumaan?
 
Ok, eli maarahti pitäisi taas olla vaihtoehto? Joku tuskaili muutama sivu taaksepäin, ettei ainakaan junalla kulje. Tuliskohan se sillä ilman ylimääräistä sähläystä kotikaupunkiin Pohjois-Suomeen? :hmm:

Itse pyörästä: Onko polkeminen mielekästä vaikka akku sattuisi loppumaan?
Joo oma tilaus saatiin vaihdettua junarahdiksi (hinnat vähän noussut, mutta sis. tullit) tuossa kesäkuun loppupuolella. Eli nähtävästi junaliikenne on saatu joltain osin avattua... Ja junalla matka-aika on about 2kk. Eli 6-8kk taitaa olla toimitus tilauksesta kotiovelle.

Samoin tuntuisi olevan vähän rajatumpaa tuo osien vaihto. Eivät saaneet 29" etuhaarukkaa, joten loppumetreillä vaihdettiin haarukka ja renkaat. Oma kokemus tilauksen osalta FREY:n kanssa ihan positiivinen, joskin ei ole mikään 5min juttu. Taisi mennä useampi viikko siinä miettiessä jne.

Ja kannattaa tosiaan miettiä kaikki tarvittavat lisäkilkkeet siinä tilauksen yhteydessä.
 
Joo oma tilaus saatiin vaihdettua junarahdiksi (hinnat vähän noussut, mutta sis. tullit) tuossa kesäkuun loppupuolella. Eli nähtävästi junaliikenne on saatu joltain osin avattua... Ja junalla matka-aika on about 2kk. Eli 6-8kk taitaa olla toimitus tilauksesta kotiovelle.

Eli tullit lisätään hintaan jo ostovaiheessa = ei yllätyksiä Suomessa vai? Kuinka paljon kaikkiaan tuli käsittelykuluja ostohinnan päälle?
 
Ok, eli maarahti pitäisi taas olla vaihtoehto? Joku tuskaili muutama sivu taaksepäin, ettei ainakaan junalla kulje. Tuliskohan se sillä ilman ylimääräistä sähläystä kotikaupunkiin Pohjois-Suomeen? :hmm:

Itse pyörästä: Onko polkeminen mielekästä vaikka akku sattuisi loppumaan?

Nyt pitäisi taas kulkea. Tosin Frey ei suosittele sitä, koska joillakin on toimitus viivästynyt. Siperian rata oli silloin pahasti tukossa.

Polkeminen ilman sähköä ei käytännössä onnistu. Pyörillä on painoa se 30-35 kg ja päälle vielä moottori ottaa vastaan. Näissä 1500W moteissa on kovan väännön takia yksi kytkin vähemmän, mitä 250W moteissa. Se tekee samalla polkemisesta ilman sähköä melko hankalaa. Tämä on kiistatta näiden huono puoli.

Toisaalta voit conffata itsellesi ECO1-avustustason parametrit minimiin. Jos näyttää siltä että akku on loppumaisillaan, ajat tuolla kotiin. Motti pyörii, mutta ei avusta lähes lainkaan.
 
Kannattaa muistaa, että yli 1kw moottorilla olevia laitteita ei saa käyttäätieliikenteessä ilman rekisteröintiä (mopoksi). 1kw teho taas ei mielestäni riitä rentoon endurocruisailuun, vaan tehoa pitäisi olla enemmän. Itse en yli 1kw laitteelle edes ottaisi vakuutusta, kun se ei kuitenkaan mahdollista vahinkoa korvaisi (poislukien ehkä varkaustapaus).

Olen mielelläni asiasta väärässä, mutta näin säädökset tietääkseni ovat
 
Kannattaa muistaa, että yli 1kw moottorilla olevia laitteita ei saa käyttäätieliikenteessä ilman rekisteröintiä (mopoksi). 1kw teho taas ei mielestäni riitä rentoon endurocruisailuun, vaan tehoa pitäisi olla enemmän. Itse en yli 1kw laitteelle edes ottaisi vakuutusta, kun se ei kuitenkaan mahdollista vahinkoa korvaisi (poislukien ehkä varkaustapaus).

Olen mielelläni asiasta väärässä, mutta näin säädökset tietääkseni ovat

Todellista tehoa ei kuulu mitata ajoneuvolaissa. Jos pyörillä kulkevan ydinvoimalan kylkeen on liimattu 1kW tarra valmistajan toimesta, niin silloin kyseessä on 1kW laite. Sillä selvä.

Amatöörit eivät ymmärrä että sähkömoottorin teho on suhteellinen. Maksimitehoa ei ole. On ainostaan teho, jolla moottori ei yleensä ylikuumene. Jos ohjelmisto sallii, niin tehoa annostellaan moottorin lämpötilan mukaan. Siksi 1kW sähkömoottorista saa helposti 2kW hetkellisesti, tai kylmällä ilmalla jopa pysyvästi.

Onhan jossain Tesloissakin rekisteröintipapereissa 80kW tehoa. Todellisuus on jossain 400kW paremmalla puolella:rofl:
 
Todellista tehoa ei kuulu mitata ajoneuvolaissa. Jos pyörillä kulkevan ydinvoimalan kylkeen on liimattu 1kW tarra valmistajan toimesta, niin silloin kyseessä on 1kW laite. Sillä selvä.

Amatöörit eivät ymmärrä että sähkömoottorin teho on suhteellinen. Maksimitehoa ei ole. On ainostaan teho, jolla moottori ei yleensä ylikuumene. Jos ohjelmisto sallii, niin tehoa annostellaan moottorin lämpötilan mukaan. Siksi 1kW sähkömoottorista saa helposti 2kW hetkellisesti, tai kylmällä ilmalla jopa pysyvästi.
Kyllä. En ole nähnyt tuollaisia hyviä enduropyöriä, joissa lukisi 1kw ja kulkisivat tarvittaessa vain 25kmh maksiminopeutta. Silloin se olisi täysin lainmukainen. Siksi sanoinkin, että 1kw ei riitä, koska sellainen on nyt itselläni ja mieluusti ottaisin 2-3kw enduropyörän sen tilalle, jos vaan saisi ilman mopon kilpeä tiellä ajoon.
 
Kyllä. En ole nähnyt tuollaisia hyviä enduropyöriä, joissa lukisi 1kw ja kulkisivat tarvittaessa vain 25kmh maksiminopeutta. Silloin se olisi täysin lainmukainen. Siksi sanoinkin, että 1kw ei riitä, koska sellainen on nyt itselläni ja mieluusti ottaisin 2-3kw enduropyörän sen tilalle, jos vaan saisi ilman mopon kilpeä tiellä ajoon.

Helppo homma. Tilaat BearEbiken tai vaikka SurRonin 1000W tarralla varustettuna. Täysin laillista, koska kyseessä on valmistajan ilmoittama teho.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
260 141
Viestejä
4 523 354
Jäsenet
74 535
Uusin jäsen
Veeti Saarela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom