Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kannattaa muistaa, että yli 1kw moottorilla olevia laitteita ei saa käyttäätieliikenteessä ilman rekisteröintiä (mopoksi). 1kw teho taas ei mielestäni riitä rentoon endurocruisailuun, vaan tehoa pitäisi olla enemmän. Itse en yli 1kw laitteelle edes ottaisi vakuutusta, kun se ei kuitenkaan mahdollista vahinkoa korvaisi (poislukien ehkä varkaustapaus).
Tässä tulee juuri ongelmaksi se, että olen itse valmistaja ja saattaa tulla virkavallan/vakutusten kanssa ongelmia 4kw pyörällä, vaikka siinä olisi 1kw jälkiasennustarra. Tuollaisa projektia juurikin olin aiemmin tekemässä, kunnes päädyin myymään kaikki osat ja teinkin 1kw muunnossarjalla maastopyörästä toistaiseksi palvelevan menopelinTuolla on seikkaperäiset ohjeet miten voit rakentaa oman tuohon hintaan:
Onjoo. Eli jos budjetti venyy, niin tuo vaikuttaisi hyvältä vaihtoehdolta. Itsestäni tuntuu kyllä hieman liian kalliilta, kun tosiaan alle 4k olisi tarkoitus saada, mutta voi olla että budjettia joutui venyttämään tai sitten odottamaan kilpailevia edullisempia tuotteita@Jamboa Eikös nää Freyt nimenomaan tule 1000w moottoreilla? Ainakin nettisivun mukaan.
Mites pitkään noilla Freyn vakkariosilla pärjäilee? @Samiii olet ilmeisesti tuunannut omaasi aika paljon. Mitkä on niitä heikoimpia lenkkejä jotka pitää vaihtaa ensimmäiseksi?
Onko kellään kokemusta Dengfu E06:sta? On alkanut kiinnostamaan Freyn ohella. Ilmeisesti ruotsalainen Wafabike käyttää sitä I am carbonin pohjana.
Jotain kertonee, että sähkötekniikasta ei ole mainittu mitään. Näyttäisi bbshd:lta jonkun geneerisen akun kanssa. Sinällään voi olla ihan ok. Akun sijoituskin herättää kysymyksiä: likaantuuko, kastuuko tai rikkoutuuko ensimmäisessä kaatumisessa.Tässä tulee vilkuiltua käytettyjäkin. Mitäs mieltä tällaisesta, riskejä/heikkoja lenkkejä? Cannondale sähkötäpäri 1500W, Kalajoki
Tonnilla saat tuon Bafang BBSHD moottorin ja akun, joten jos pidät pyörää 2500 euron arvoisena, niin sitten ihan ok. Muussa tapauksessa ei.Tässä tulee vilkuiltua käytettyjäkin. Mitäs mieltä tällaisesta, riskejä/heikkoja lenkkejä? Cannondale sähkötäpäri 1500W, Kalajoki
Pieni akku, noilla renkailla ja tehoilla tuollainen akku on syöty maastossa hetkessä...Ok, taidan suosiolla unohtaa ton. No mitäs mieltä tästä? Jos ton sais nelosella alkavaan hintaan. Wafabikesta ei taas oikein kokemuksia löydy. Wafabiken mukaan erona Dengfuun ainakin itsekehitetty akku, muutenkin ovat mainospuheiden mukaan huomioineet pohjoiset olosuhteet.
Fillaritori.com
Suomen suurin ja suosituin käytettyjen polkupyörien markkinapaikka! Liity ilmaiseksi ja myy tai osta harrastusvälineet helposti.www.fillaritori.com
Jos Frey Fat1000 2.0 vaihtaa kesäksi kapeammat kumit, niin onko se ajo-ominaisuuksiltaan lähelläkään esim. AM1000? Meinaan että onko yhtä ketterä esim. pienemmillä poluilla. Vai voiko edes verrata, onko geometriat ja käyttötarkoitus ihan eri.
Tarkoitus muuttaa nykyinen fitness/hybridi Cannondale Quick 2 sähköavusteiseks, jolla vetelis pitkälti kevlistä ja vain loivista mäistä koostuvaa ~30 km työmatkaa (yhteen suuntaan). En haluaisi mitenkään törkeän paljon lisää painoa, ajatuksena siis less is more paukkujen suhteen. Riittäisiköhän Bafangin BBS01B 350W 36V tämmöseen tarkotukseen? Akun puolesta olen katsellut em3ev:n 36V 17Ah Super Sharkkia. Onko reilun 600 Wh kapasiteetti pahasti alakanttiin?
Juu varmaan tulis hommattua kaks laturia, toinen himaan ja toinen duuniin.Jos maasto on suunnilleen tasaista ja vetelet pienemmillä avustuksilla, niin pitäisi onnistua lataamatta välissä. Latausmahdollisuus työpäivän aikana jeesaisi jo huomattavasti.
Itsellä Bafang Ultra 21Ah akulla ja se imee jopa 40% enemmän mitä BBS01B. Silti pääsen 70 km helposti. Pienimmillä avustuksilla jopa 90-100 km.
Tässä ketjussa käsiteltävillä yli 250W tehoisilla ajelu muistuttaa varmaan enemmän skootterilla ajamista kuin pyöräilyä. Riippuu tietenkin toteutuksesta, mutta vähän mutuilen että jos hommaa pyörään tuollaisen moottorin, niin kiinnostus perinteiseen pyöräilyyn on aika heikko.Semmosta vielä pohdiskelen näin analogisen pyöräilyn suurena ystävänä, että muistuttaako esim tällaisella Bafang-keskimoottorilla ajelu missä määrin normipyöräilyä ajotuntumaltaan? Luin että Tongshengin TSDZ2 keskimoottorilla voisi olla luonnollisempi ajofiilis vääntösensorin ansiosta. Itse en haluaisi niinkään sähköskootteria vaan säilyttää fiiliksen pyöräilystä, polkemisesta ja (kevyestä) liikunnasta. Toisaalla suositeltiin myös takavetoista napamoottoria työmatkaliikenteeseen ilmeisesti yksinkertaisuuden ja luotettavuuden vuoksi. Tässä vaihtoehtojen maailmassa alkaa nuppi olla suht pyörällään!
Lakihan sallii 1000w asti moottoritehon.Tässä ketjussa käsiteltävillä yli 250W tehoisilla ajelu muistuttaa varmaan enemmän skootterilla ajamista kuin pyöräilyä. Riippuu tietenkin toteutuksesta, mutta vähän mutuilen että jos hommaa pyörään tuollaisen moottorin, niin kiinnostus perinteiseen pyöräilyyn on aika heikko.
Sen sijaan lain sallimilla alle 250W tehoisilla vain poljettaessa avustavilla nykyaikaisilla sähköfillareilla ajaminen on muuten ihan sama asia kuin tavallisella polkupyörällä ajaminen, mutta painoa on muutama kilo enemmän ja vastus on mahdollista pitää tasaisempana myös ylämäissä. Nykyaikaisilla tarkoitin tässä juuri sellaisia, jotka osaavat suhteuttaa avustuksen manuaaliseen poljinvoimaan ja joissa lisäavustusta voi säätää itse halutulla tavalla.
Tieliikennekelpoisista sähköfillareista löytyy enemmän keskustelua täältä:
Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)
Keskustelua, kokemuksia ja suosituksia sähköavusteisista polkupyöristä ja muista uuden lainsäädännön sallimista sähkökulkineista, sekä näiden rakennussarjoista ja asennuksesta. Omien kokemusten mukaan max. 250W moottorilla (ja max. 25km/h nopeudessa) avustava sähköfillari toimii mainiona...bbs.io-tech.fi
Joo, mutta ei niillä sitten enää välttämättä ajellakaan pyöräteillä, riippuen maksiminopeudesta jne. En tiedä mitä tässä tarkoitettiin, mutta jos tarkoitus ei ollut saada aikaiseksi skootteria, niin epäilen että se ei ollut se mitä haettiin.Lakihan sallii 1000w asti moottoritehon.
Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.
Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-a) suurin teho saa olla enintään 1000 w, moottorin voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25km/h.
Sähköavusteisiin polkupyöriin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia eikä niille tarvitse ottaa liikennevakuutusta. Sen sijaan liikennevakuutus on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, jotka eivät täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja.
Yli 25 km/h moottorin avustuksella kulkevat sähköavusteiset tai moottorilla varustetun polkupyörät eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä. Ne on rekisteröitävä mopoiksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi.
Eipäs nyt höpötetä. Jos pistää useemman tonnin fillariin, niin onhan se kiva esim. alamäkipyöräilyssä, että ylös mennessä sitä tehoa on reilusti enemmän kuin se 250W.
Sitten tieliikenteessä rajoitin lain sallimiin lukuihin.
Ei ne kaikki yli 250W avustuksella olevien sähköpyörien omistajat olet lakia rikkovia sähkömopolla ajelevia rakkareita.
Jes kiitti vastauksesta! Mulla oli sellanen tuntuma, että tässä ketjussa keskusteltais enemmän näist DIY-viritelmistä ja sähköistyskiteistä kun taas tossa toisessa pikemminkin valmiista sähköpyöristä. Mutta voisin anyway silmäillä totakin ketjua.Tässä ketjussa käsiteltävillä yli 250W tehoisilla ajelu muistuttaa varmaan enemmän skootterilla ajamista kuin pyöräilyä. Riippuu tietenkin toteutuksesta, mutta vähän mutuilen että jos hommaa pyörään tuollaisen moottorin, niin kiinnostus perinteiseen pyöräilyyn on aika heikko.
Sen sijaan lain sallimilla alle 250W tehoisilla vain poljettaessa avustavilla nykyaikaisilla sähköfillareilla ajaminen on muuten ihan sama asia kuin tavallisella polkupyörällä ajaminen, mutta painoa on muutama kilo enemmän ja vastus on mahdollista pitää tasaisempana myös ylämäissä. Nykyaikaisilla tarkoitin tässä juuri sellaisia, jotka osaavat suhteuttaa avustuksen manuaaliseen poljinvoimaan ja joissa lisäavustusta voi säätää itse halutulla tavalla.
Tieliikennekelpoisista sähköfillareista löytyy enemmän keskustelua täältä:
Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)
Keskustelua, kokemuksia ja suosituksia sähköavusteisista polkupyöristä ja muista uuden lainsäädännön sallimista sähkökulkineista, sekä näiden rakennussarjoista ja asennuksesta. Omien kokemusten mukaan max. 250W moottorilla (ja max. 25km/h nopeudessa) avustava sähköfillari toimii mainiona...bbs.io-tech.fi
Voi jos on liikennevakuutus. Ilman vakuutusta pyörä saa avustaa vain poljettaessa.Skootterilla ajosta tuli mieleen, että voiko pyörällä ajaa laillisesti nappikaasulla 25km/h, jos korvaa polkimet jalkatapeilla
Tuossa pari viestiä ylempänä on linkki Trafin info-sivuille, jossa on kaikki rajaehdot listattuna. Lisäksi viestissä on quotena olennaisimmat.Skootterilla ajosta tuli mieleen, että voiko pyörällä ajaa laillisesti nappikaasulla 25km/h, jos korvaa polkimet jalkatapeilla
Kyllä. Eikä tarvitse vakuutustakaan, koska on kevyt sähkökäyttöinen maastoajoneuvo tms. Sama siis kuin kaupan sähköskootterit. Muut tapaukset:Skootterilla ajosta tuli mieleen, että voiko pyörällä ajaa laillisesti nappikaasulla 25km/h, jos korvaa polkimet jalkatapeilla
Onkos näihin tullut jo jotain kestävämpiä ketjuja ja rattaita?
Meinasin juurikin sellaista, että ei tarvitsisi tuhannen kilometrin välein olla vaihtelemassa, vaan voisi vedellä jopa lähemmäs 10 000kmMäärittele kestävä?
10.000km : Lasts. And Lasts. And Lasts.
10.000km+: Lasts. And Lasts. And Lasts. The 10.000km+ drive is the solution for all frequent drivers. The combination of our e101 EPT chain and our 3 mm wide sprocket and chainring enables the mileage..www.kmcchain.eu
Tollanen wide mallina kesti itellä venymärajoissa 1000km+ @ 4kW tehoilla.
Verrokkina, joku hinnat-alkaen KMC ketju oli ihan paskana jo 100km jälkeen...
Meinasin juurikin sellaista, että ei tarvitsisi tuhannen kilometrin välein olla vaihtelemassa, vaan voisi vedellä jopa lähemmäs 10 000km
Shimano CS-LG600 Linkglide 10-speed Cassette 11-43T 69,99 €
Shimano CN-LG500 Linkglide 10/11-speed Chain with Quick-Link alk. 22,99 €
Shimano DEORE Linkglide RD-M5130 10-speed Rear Derailleur 49,99 €
Shimano DEORE Linkglide SL-M5130 10-speed Shift Lever right with Optical Gear Display 29,99 €
Joo tuo onkin tuttu sivusto, google ollut ahkerassa käytössä.En muista itse irtoitelleeni akkua. Tämän sivun ohjeilla menin, tuolta löytyy monta muutakin hyvää juttua bafangiin liittyen. Erilaisia ohjelmia jne.
Programming The BBS02 & BBSHD Without Frying Your Controller And Losing Your Sanity
For information on the programming parameters and what they do you should check out The Hackers Guide to Programming the BBS02 located here. UPDATE: The BBSHD is programmed in the exact same way wi…electricbike-blog.com