Mitkä kaiuttimet ostaisin? - yleisthreadi

Uuden TV:n hankinnan myötä nykyiset Dali Rubicon kakkoset eivät enää mahdu TV-tason päälle joten mietin päivitystä 2.1-asettelusta 5.1-tilaääneen. Rubicon 2 hyllykaiuttimien lisäksi myös Dalin subwoofer löytyy (E-12?). Olohuone ei ole määrättömän iso joten takakaiuttimet pitäisi varmaan nostaa seinälle parin metrin korkeuteen. Meneekö nykyiset Dalit tuossa tarkoituksessa? Uutena minun tarvitsee ilmeisesti hankkia etukaiuttimet ja keskikaiutin sekä uusi vahvistin (nykyinen tukee vain 2.1-setuppia). Etukaiuttimet pitäisi siis olla lattiakaiuttimet.

Minkälaisia kaiuttimia raati suosittelee? Jos pysyy Dalissa ja jopa samassa sarjassa niin Rubicon 6 olisi vaihtoehto. Keskikaiuttimeksi Rubicon Vokal. Hintaa noille kolmelle tulisi reilut 6 000 euroa joka on kyllä melko suolainen :cautious:

Entä vahvistin, ehdotuksia? Pitäisi tukea AirPlay 2, lisäksi tuohon yhdistetään PlayStation 5 ja Nintendo Switch. Ilmeisesti PlayStationin ominaisuudet kuten VRR vaativat vain normaalin HDMI 2.1 tuen?
 

Eli nyt on laitettu vähän paremmin nuo käyrät sitten. Tosiaan isoja heittoja löytyy. Mites tuollaselle sitten pitäis tehä, tasottaa vaan pahimmat piikit molemmista? Lisää paneeleita, bassoansoja? Milläs tuon sais tasasemmaksi helpoiten?
 

Eli nyt on laitettu vähän paremmin nuo käyrät sitten. Tosiaan isoja heittoja löytyy. Mites tuollaselle sitten pitäis tehä, tasottaa vaan pahimmat piikit molemmista? Lisää paneeleita, bassoansoja? Milläs tuon sais tasasemmaksi helpoiten?
Yksi tapa toimia on tasottaa noi isoimmat piikit, sitten kattoa vesiputoukset uusiksi ja kattoa että onko jälkikaiuissa isoja vaihteluita ja niiden perusteella harkita tietynkokoisia bass trappeja tai muita systeemejä vähän tilanteen ja tilan mukaan.
 

Eli nyt on laitettu vähän paremmin nuo käyrät sitten. Tosiaan isoja heittoja löytyy. Mites tuollaselle sitten pitäis tehä, tasottaa vaan pahimmat piikit molemmista? Lisää paneeleita, bassoansoja? Milläs tuon sais tasasemmaksi helpoiten?

Suurin osa noista on lattia / katto / seinäheijastuksia joille ei juuri pysty mitään tekemään. Resonaattorit tai ansat vois teoriassa toimia mutta EQ on aika paljon helpompi.

Kokeile ensin tasata alas nuo 50hz ja 90hz piikit ja jollain laakealla filtterillä tuota 100-200hz aluetta vähän ylöspäin.

600-900hz voi myös kokeilla yhdellä leveällä filtterillä.

Tasaa ensin vaste sinnepäin, sit voi vesiputouksesta katsoa jääkö joku alue soimaan.
 

Tuossa nyt ainaki vähän tasasemman näkönen käyrä. En tiiä onko tuo waterfall vieläkään oikein, ohjeita kyllä seurasin muttei näytä ihan samalta, mutta.
Vasen: Screenshot
Oikea: Screenshot

Ideoita?
 
Eli bassoansoja vois koittaa?
Voisi juu, niiden koko ja asettaminen on vaan semmosta mustaa magiaa että musta ei ole siihen kauheasti apua.

Paras koko löytyy kai kokeilemalla ja sijaintia voi yrittää mallata sen mukaan että ettii huoneen nurkan jossa noi 40 ja 50Hz piikit kuuluu voimakkaimmin ja iskee sinne ja toivoo ettei vahingossa vaimenna suhteessa liikaa muita taajuuksia.
 
Näyttää vaan ainaki nopealla vilkasulla olevan suurin osa järkevähintasista ansoista 60+hz kohalle ainoastaan, taitaa olla nuo kalliimmat sitten tuonne sub-bass tasoille. Menee kyllä niin kalliiksi, että taidan jättää välistä. Koitetaas nyt sitten pitää tänään taas pitkä kuuntelupäivä näitten uusien säätöjen kanssa.

Kiitos teille avusta, on tää kyllä säätämistä o_O
 
Kerro sit kokemuksia ja miten vertaantuu emolevyn omaan lähtöön. :D
Mittausten mukaan jopa merkittävästi parempi kuin integroitu, mutta mittavälineet ja mittaajat eri niin ei voi ihan varmuudella sanoa.

Nyt tosiaan ollut Applen adapteri käytössä emolevyltä ja kuulostaa kyllä erittäin hyvälle verrattuna intekroituun emolevyllä, en nyt toki mikään kultakorva ole, mutta mielestäni selkeästi kohinattomampi tämä ainakin on kun emolevyn intekroitu. Applen 3.5mm usb-c -adapterin perässä siis nyt Adam A3X -studiomonitorit ja kuulostavat kyllä kaikinpuolin hyville. Vertailuna koitin myös ajaa näitä Odac + Objective2 kuulokevahvarin perästä ja en ainakaan huonommaksi Applea osaa sanoa.

Aikaisemmin mainittu vain 1 voltin signaalitaso ei tuntuisi ainakaan itsellä volumetason kanssa olevan ongelma. Adamssit istuu 0db gainilla ja Applen adapterilla Windowssin äänen jos vääntää 100%, niin volumea on jo liikaakin ainakin omille korville :) Skaalautuu myös hyvin eli Windowssin 2% lähtien kuuluu hyvi hiljaisena ja skaalautuu tasaisesti tuohon välille. Windows10 kun jo muistaa jokaisen äänilähdön edellisen volumen niin ei tule mitään ongelmia kun vaihtaa äänilähdettä kuulokkeisiin tai toisinpäin ja näppiksessä oleva volume rulla poistaaa kokonaan tarpeen säädellä kai'uttimista volumea. (Jolla tullut säädettyä kuulokkeidenkin volume jo vuosia, kuulokevahvarikin istunut samalla volumetasolla jo vuosia).

Iso kiitos pomk:lle tuosta Applen vinkistä, tällä jatketaan kyllä näillä näkymin eteenpäin en ainakaan itse saanut eroja omiin korviini verrattuna tuohon Odac:iin. (ObjectiveDac)
 
Nyt tosiaan ollut Applen adapteri käytössä emolevyltä ja kuulostaa kyllä erittäin hyvälle verrattuna intekroituun emolevyllä, en nyt toki mikään kultakorva ole, mutta mielestäni selkeästi kohinattomampi tämä ainakin on kun emolevyn intekroitu. Applen 3.5mm usb-c -adapterin perässä siis nyt Adam A3X -studiomonitorit ja kuulostavat kyllä kaikinpuolin hyville. Vertailuna koitin myös ajaa näitä Odac + Objective2 kuulokevahvarin perästä ja en ainakaan huonommaksi Applea osaa sanoa.

Aikaisemmin mainittu vain 1 voltin signaalitaso ei tuntuisi ainakaan itsellä volumetason kanssa olevan ongelma. Adamssit istuu 0db gainilla ja Applen adapterilla Windowssin äänen jos vääntää 100%, niin volumea on jo liikaakin ainakin omille korville :) Skaalautuu myös hyvin eli Windowssin 2% lähtien kuuluu hyvi hiljaisena ja skaalautuu tasaisesti tuohon välille. Windows10 kun jo muistaa jokaisen äänilähdön edellisen volumen niin ei tule mitään ongelmia kun vaihtaa äänilähdettä kuulokkeisiin tai toisinpäin ja näppiksessä oleva volume rulla poistaaa kokonaan tarpeen säädellä kai'uttimista volumea. (Jolla tullut säädettyä kuulokkeidenkin volume jo vuosia, kuulokevahvarikin istunut samalla volumetasolla jo vuosia).

Iso kiitos pomk:lle tuosta Applen vinkistä, tällä jatketaan kyllä näillä näkymin eteenpäin en ainakaan itse saanut eroja omiin korviini verrattuna tuohon Odac:iin. (ObjectiveDac)
Kiva kuulla että toimi toivotulla tavalla! Etenkin hintaluokassaan varmasti lyömätön :D
 
Toimisiko tuo applen adapteri usb-c female to USB-b muuntimen kanssa? Vanhahko budjettiläppäri minkä 3,5 mm lähtö ei varmaan ole hyvä ja tuo olisi halpa tapa testata se. Tarviiko Windowsiin asentaa joku ajuri?
 
Viimeksi muokattu:
Toimisiko tuo applen adapteri usb-c Male to USB-b muuntimen kanssa? Vanhahko budjettiläppäri minkä 3,5 mm lähtö ei varmaan ole hyvä ja tuo olisi halpa tapa testata se. Tarviiko Windowsiin asentaa joku ajuri?
Ei tarvitse ajuria (koska se on täysin standardi USB laite) ja pitäis kaiken järjen mukaan toimia adapterilla.
 

Eli nyt on laitettu vähän paremmin nuo käyrät sitten. Tosiaan isoja heittoja löytyy. Mites tuollaselle sitten pitäis tehä, tasottaa vaan pahimmat piikit molemmista? Lisää paneeleita, bassoansoja? Milläs tuon sais tasasemmaksi helpoiten?

Tuo on ekvalisaattorilla vielä varsin hyvin työstettävissä, mikäli olet valmis haaskaamaan 10-12db dynaamista varaa.
Yksi strategia voisi olla seuraava:
1. Lasket hyllysuotimella noin 300Hz ylöspäin tasoa lähemmäs keski/yläbassojen monttua
2. Edellisen jälkeen mittaat MMM metodilla molemmat kanavat
3. Tasoittelet pahimmat huiput 300Hz alapuolelta, mieluiten vain muutamalla filtterillä ja välttelet "kirurgisia" toimenpiteitä
4. Mittaat ja koekuuntelet. Muokkaat tarvittaessa.

Huomionarvoista on se, että pyrit säilyttämään kaiuttimiesi huonevasteen niille luonnollisena kyseisessä huoneessa. Toisin sanoen katsot, että kuinka vaste laskee bassoilta diskanteille ja jätät SBIR ja moodi röpylät huomiotta, kun arvioit sitä. Tähän vaikuttaa kaiuttimen dispersio, kuunteluetäisyys ja huoneen jälkikaiunta-aika.

Edellä oleva oli hankalasti selitettynä se, että bassoja ei pidä lanata viivasuoraksi.
 
Tuo on ekvalisaattorilla vielä varsin hyvin työstettävissä, mikäli olet valmis haaskaamaan 10-12db dynaamista varaa.
Yksi strategia voisi olla seuraava:
1. Lasket hyllysuotimella noin 300Hz ylöspäin tasoa lähemmäs keski/yläbassojen monttua
2. Edellisen jälkeen mittaat MMM metodilla molemmat kanavat
3. Tasoittelet pahimmat huiput 300Hz alapuolelta, mieluiten vain muutamalla filtterillä ja välttelet "kirurgisia" toimenpiteitä
4. Mittaat ja koekuuntelet. Muokkaat tarvittaessa.

Huomionarvoista on se, että pyrit säilyttämään kaiuttimiesi huonevasteen niille luonnollisena kyseisessä huoneessa. Toisin sanoen katsot, että kuinka vaste laskee bassoilta diskanteille ja jätät SBIR ja moodi röpylät huomiotta, kun arvioit sitä. Tähän vaikuttaa kaiuttimen dispersio, kuunteluetäisyys ja huoneen jälkikaiunta-aika.

Edellä oleva oli hankalasti selitettynä se, että bassoja ei pidä lanata viivasuoraksi.

Nakkasin tosiaan nopsaa vähän tasasemmaksi nuo niinkö seuraavassa viestissä näkyy ja nyt on tullu kuunneltua muutama päivä ja kuulostaa paljon paremmalta. Nakkasin tuon tasotuksen päälle vielä low-shelfin 100hz alaspäin +4db ja piti siirtää kajareita vähän etuseinästä irti ja johan soi basso luonnollisesti ja tasasesti, ihan eri luokkaa mitä aiemmin oli.

Ootan vielä, että tulee nuo uudet akustiikkapaneelit ja alan sitten hienosäätään nuo ja haen ihan viimiset paikat kajareille, mutta tällä hetkellä kuulostaa huomattavasti paremmalta basso mitä kuulosti ennen mittauksia/säätöjä. Ei oo subbarille kyllä tarvetta tässä talossa, vaikka 20&30hz ois kiva saada kuuluun kunnolla. Sen verran yllättävää, miten kovaa ja puhtaasti saa bassotehoa noinki pienistä kajareista irti.
 
Nyt on käytössä Audio Pro Addon T14 aktiivikaiuttimet. Niihin aivan tyytyväinen. Ajattelin kuitenkin myydä ne porukoille ja hankkia tilalle jotain muuta. Mielessä ostaa käytetty Onkyo TX-NR616 (150€) vahvari ja sille kaveriksi 2 kaiutinta.

Vaihtoehtoja;
Käytetyt Tannoy Mercury F2:t 130€
Käytetyt Wharfedale Diamond 8.4 lattiakaiuttimet 200€

Jotkut uudet kaiuttimet hintaluokassa alle 300€ pari. Onko noille Tannoylle haastajia tossa hintaluokassa uutena?

Olen katsellut uusia esim.
Yamaha NS-F51 lattiakaiuttimet 250€
Magnat Monitor Supreme 802 lattiakaiuttimet 180€
Polk Audio T50 lattiakaiuttimet 300€
Wharfedale Diamond 12.1 hyllykaiuttimet 300€
 
Nyt on käytössä Audio Pro Addon T14 aktiivikaiuttimet. Niihin aivan tyytyväinen. Ajattelin kuitenkin myydä ne porukoille ja hankkia tilalle jotain muuta. Mielessä ostaa käytetty Onkyo TX-NR616 (150€) vahvari ja sille kaveriksi 2 kaiutinta.

Vaihtoehtoja;
Käytetyt Tannoy Mercury F2:t 130€
Käytetyt Wharfedale Diamond 8.4 lattiakaiuttimet 200€

Jotkut uudet kaiuttimet hintaluokassa alle 300€ pari. Onko noille Tannoylle haastajia tossa hintaluokassa uutena?

Olen katsellut uusia esim.
Yamaha NS-F51 lattiakaiuttimet 250€
Magnat Monitor Supreme 802 lattiakaiuttimet 180€
Polk Audio T50 lattiakaiuttimet 300€
Wharfedale Diamond 12.1 hyllykaiuttimet 300€
Säästä 50€ lisää ja osta Triangle Borea BR02. Näitä saa 349€ parihintaan. Nuo on todella laadukkaat hintaansa nähden ja pesee luultavasti kaikki em.
 
Nyt on käytössä Audio Pro Addon T14 aktiivikaiuttimet. Niihin aivan tyytyväinen. Ajattelin kuitenkin myydä ne porukoille ja hankkia tilalle jotain muuta. Mielessä ostaa käytetty Onkyo TX-NR616 (150€) vahvari ja sille kaveriksi 2 kaiutinta.

Vaihtoehtoja;
Käytetyt Tannoy Mercury F2:t 130€
Käytetyt Wharfedale Diamond 8.4 lattiakaiuttimet 200€

Jotkut uudet kaiuttimet hintaluokassa alle 300€ pari. Onko noille Tannoylle haastajia tossa hintaluokassa uutena?

Olen katsellut uusia esim.
Yamaha NS-F51 lattiakaiuttimet 250€
Magnat Monitor Supreme 802 lattiakaiuttimet 180€
Polk Audio T50 lattiakaiuttimet 300€
Wharfedale Diamond 12.1 hyllykaiuttimet 300€
50€ budjettiin lisää, niin suosittelen Elac Debut 2.0 B6.2. Ei ole kokemusta, mutta muiden kehujen perusteella.
 
Nyt on käytössä Audio Pro Addon T14 aktiivikaiuttimet. Niihin aivan tyytyväinen. Ajattelin kuitenkin myydä ne porukoille ja hankkia tilalle jotain muuta. Mielessä ostaa käytetty Onkyo TX-NR616 (150€) vahvari ja sille kaveriksi 2 kaiutinta.

Vaihtoehtoja;
Käytetyt Tannoy Mercury F2:t 130€
Käytetyt Wharfedale Diamond 8.4 lattiakaiuttimet 200€

Jotkut uudet kaiuttimet hintaluokassa alle 300€ pari. Onko noille Tannoylle haastajia tossa hintaluokassa uutena?

Olen katsellut uusia esim.
Yamaha NS-F51 lattiakaiuttimet 250€
Magnat Monitor Supreme 802 lattiakaiuttimet 180€
Polk Audio T50 lattiakaiuttimet 300€
Wharfedale Diamond 12.1 hyllykaiuttimet 300€
Nuo Wharfedale Diamond 12.1 on olleet aika kovassa huudossa Youtubeinfluenssereilla yms.
 
Triangle Borea saanut EISA awarding "Best Product 2020-2021"

Ei varmasti mene vikaan noilla.

Elac Debut B6.2 Whathifi diggailee. "Easily the best Elac speakers we've heard at the money"
Ja pienemmät Debut B5.2 saa myös kehua Whathifiltä. Ei varmasti mene metsään näilläkään.

Kuten ei varmastikkaan myös Whathifin kehumilla Wharfedale Diamond 12.1:llä mene metsään.

Mutta Tannoy Mercury F2:t oli aikanaan ilmeisesti ihan pätevät kajarit ja noi saisi about satasella käytettynä. Tosin ne ei ilmeisesti uutenakaan olleet kuin alle 200€ joten 15v vanhana niistä ei edes sitä satasta viitsisi maksaa.
 
Viimeksi muokattu:
Triangle Borea saanut EISA awarding "Best Product 2020-2021"

Ei varmasti mene vikaan noilla.

Elac Debut B6.2 Whathifi diggailee. "Easily the best Elac speakers we've heard at the money"
Ja pienemmät Debut B5.2 saa myös kehua Whathifiltä. Ei varmasti mene metsään näilläkään.

Kuten ei varmastikkaan myös Whathifin kehumilla Wharfedale Diamond 12.1:llä mene metsään.

Mutta Tannoy Mercury F2:t oli aikanaan ilmeisesti ihan pätevät kajarit ja noi saisi about satasella käytettynä..
Aika paljon on viimevuosina tapahtunut näissä budjettihintaluokan kaiuttimissa äänenlaadullisesti. En tiedä miltä ajanjaksolta noi Tannoyt on, mutta ehkä kattosin uudempia haastajia...

Triangle jakaa mielipiteitä ulkonäöllään, mutta ovat ilmeisen hyvä valinta silti, messuilla olen noiden isoveljeä kuullut eikä oikein säväyttänyt jostain syystä. Liekö oli semmonen pikainen AB-testi jossa nopeasti huoneesta toiseen ja lyhyehkö kuuntelupätkä kyseessä siis. Elac Debuteista aiempi postaaja mainitsi nimenomaan 2.0 version, eli uusimman. Toinen vaihtoehto samalta merkiltä olisi Uni-Fi 2.0. Wharfedale on näistä kuitenkin tuorein malli ja tosiaan kerännyt paljon hyvää palautetta sekä itse ainakin diggailen ulkonäöstä. Youtubessa on aika paljon noista kaikista 'revikoita', joissa kerrotaan hieman minkälaista ääntä kustakin lähtee.
 
Nuo What Hi-Fi sun muut subjektiiviset "revikat" voi työntää *******. Mikäli kaiuttimista ei ole saatavilla korkearesoluutioista Spindataa, niin ne on syytä jättää kaupan hyllyyn.

Katselkaa ASR:n tai Erin Hardisonin Klippel NFS:llä mitattuja pönttöjä tai vaihtoehtoisesti Anselm Goertzin S&R Magazinelle mittaamia.

Omatpahan ovat fyrkkanne!
 
Nuo What Hi-Fi sun muut subjektiiviset "revikat" voi työntää *******. Mikäli kaiuttimista ei ole saatavilla korkearesoluutioista Spindataa, niin ne on syytä jättää kaupan hyllyyn.

Katselkaa ASR:n tai Erin Hardisonin Klippel NFS:llä mitattuja pönttöjä tai vaihtoehtoisesti Anselm Goertzin S&R Magazinelle mittaamia.

Omatpahan ovat fyrkkanne!

Noi mittaukset on itelle enemmänkin "kiva tietää" osastoa. Korvalla sitä kuunnellaan kuitenkin. Kyllä sen kuulee mittaamattakin kuulostaako soundi hyvältä vai ei. Itse soitan kitaraa niin ei sitä soundia millään laitteilla säädetä vaan korvalla. Ei kuitenkaan yhden ihmisen subjektiiviseen mielipiteeseen voi luottaa.

Näköjään näistä edellämainituista on ainakin Elac Debut B6.2 ja Wharfedalen Diamond 12.1 mitattu vastekäyrät.
 
Aika paljon on viimevuosina tapahtunut näissä budjettihintaluokan kaiuttimissa äänenlaadullisesti. En tiedä miltä ajanjaksolta noi Tannoyt on, mutta ehkä kattosin uudempia haastajia...

Triangle jakaa mielipiteitä ulkonäöllään, mutta ovat ilmeisen hyvä valinta silti, messuilla olen noiden isoveljeä kuullut eikä oikein säväyttänyt jostain syystä. Liekö oli semmonen pikainen AB-testi jossa nopeasti huoneesta toiseen ja lyhyehkö kuuntelupätkä kyseessä siis. Elac Debuteista aiempi postaaja mainitsi nimenomaan 2.0 version, eli uusimman. Toinen vaihtoehto samalta merkiltä olisi Uni-Fi 2.0. Wharfedale on näistä kuitenkin tuorein malli ja tosiaan kerännyt paljon hyvää palautetta sekä itse ainakin diggailen ulkonäöstä. Youtubessa on aika paljon noista kaikista 'revikoita', joissa kerrotaan hieman minkälaista ääntä kustakin lähtee.

Youtube oli hyvä vinkki. Paljon revikoita noista kaikista. Wharfedale vaikuttaa vahvalta.
 
Jep, toiset runkkailee spin-o-ramoilleen ja toinen ostaa sellaisen joka miellyttää käppyröistä huolimatta omaa korvaa. Kumpikaan ei ole sen oikeammassa kuin toinen, kun kerta tosiaan omista fyrkoista ja omista mieltymyksistä on kyse.
 
Nyt on käytössä Audio Pro Addon T14 aktiivikaiuttimet. Niihin aivan tyytyväinen. Ajattelin kuitenkin myydä ne porukoille ja hankkia tilalle jotain muuta. Mielessä ostaa käytetty Onkyo TX-NR616 (150€) vahvari ja sille kaveriksi 2 kaiutinta.

Jo ehdotettujen lisäksi Q Acoustics 3020i ja 3030i voivat olla tutustumisen arvoisia.
 
Jo ehdotettujen lisäksi Q Acoustics 3020i ja 3030i voivat olla tutustumisen arvoisia.

Kiitos vinkistä.

Ja ihan kuin muuten ei olisi nyt tarpeeksi vaikea valinta niin myös esim. Dali Spektor 2 about samassa/hieman halvemmassa hintaluokassa 270€ on ilmeisesti myös varsin pätevä kaiutin.
 
Kiitos vinkistä.

Ja ihan kuin muuten ei olisi nyt tarpeeksi vaikea valinta niin myös esim. Dali Spektor 2 about samassa/hieman halvemmassa hintaluokassa 270€ on ilmeisesti myös varsin pätevä kaiutin.
Itselläni on Dali Zensor 3 pöntöt, jotka ovat vähän turhan kirkkaat omaan makuun. Vaatii EQ:ta pidemmän päälle, jos vähän kovemmalla kuuntelee.
Myyn pois nuo Dalit ja ostan tilalle Elac Debut Reference DBR-62, kun ovat kehuneet ASR:ssä niin paljon. Pitäisi olla käppyrät kunnossa.
 
Jep, toiset runkkailee spin-o-ramoilleen ja toinen ostaa sellaisen joka miellyttää käppyröistä huolimatta omaa korvaa. Kumpikaan ei ole sen oikeammassa kuin toinen, kun kerta tosiaan omista fyrkoista ja omista mieltymyksistä on kyse.
Gene on hyvä esimerkki, jolla voi mennä rytisten metsään, kun toljottelee pelkkiä mittauksia. Melkoisen hyvin suunniteltuja pönttöjähän ne, varsinkin uudemmat mallit, mutta eivät todellakaan natsaa kaikille musankuunteluun.
 
Gene on hyvä esimerkki, jolla voi mennä rytisten metsään, kun toljottelee pelkkiä mittauksia. Melkoisen hyvin suunniteltuja pönttöjähän ne, varsinkin uudemmat mallit, mutta eivät todellakaan natsaa kaikille musankuunteluun.
Tämä ja huone on sen 70 pinnaa ääntä jota kuullaan. Samat ämyrit eri huoneessa saattaa kuulostaa todella erinlaiselta.
Jos huone kaikuisa yläpää piikittää taatusti.
Noissa jalusta saleissa näyttäs olevan yläpää 7000 ylöspäin aavistuksen kuuma kovahuone±tehoton vahvistin kovemmalla äänenpaineella on taatusti rasittava.
 
Gene on hyvä esimerkki, jolla voi mennä rytisten metsään, kun toljottelee pelkkiä mittauksia. Melkoisen hyvin suunniteltuja pönttöjähän ne, varsinkin uudemmat mallit, mutta eivät todellakaan natsaa kaikille musankuunteluun.

Perus logiikka on vituillaan jos ajatellaan että taajuusvaste on ainut asia mikä merkkaa. Taajuus on on yksi osa ääntä, samalla taajuudella voi toistaa miljardia eri kuuloista ääntä.

Tämän kun tajuaa ja sen että korvalla niitä kaiuttimia kuunnellaan eikä mittalaitteilla niin menettää mittaukset arvoaan kaiuttimien testauksessa. Subbarin testauksessa noita tulee katseltuakin että miten vaimenee alaspäin mentäessä.
 
Perus logiikka on vituillaan jos ajatellaan että taajuusvaste on ainut asia mikä merkkaa. Taajuus on on yksi osa ääntä, samalla taajuudella voi toistaa miljardia eri kuuloista ääntä.
Joo, toki Geneistä julkaistaan paljon muitakin mittauksia kuin pelkkä taajuusvaste. Mittauksia on kajarin tehovasteesta, impulssivasteesta, suuntaavuudesta ja sen sellaisesta, josta pitäs saada jotain käsitystä siitä, miten kajarin pitäs käyttäytyä tyypillisessä huoneessa.

Geneissä lienee suurimpana "ongelmana" se, että ne on tehty puskemaan tosi tasaista vastetta vapaakentässä, mistä seuraa se, että niiden kanssa tulee tavallisessa huoneessa ongelmia sekä bassojen korostumisen että yläkerran energian kanssa. Bassot Genen kalibrointisysteemi hoitaa vielä kohtuu hyvin, vaikka ei niistä tiukasti soivia saa silläkään, jos huone ei sitä mahdollista, mutta yläkerran kanssa saattaa joutua säätämään vähän enemmän. Se Genen vakiokalibrointi (GLM:llä) jättää soundin ainakin minun makuuni todella paljon liian kirkkaaksi.

Mut joo, kuunnella kannattaa kajarit kuin kajarit ja jos mahdollista, niin himassa. Sitten tietää, miten toimii.
 
Joo, toki Geneistä julkaistaan paljon muitakin mittauksia kuin pelkkä taajuusvaste. Mittauksia on kajarin tehovasteesta, impulssivasteesta, suuntaavuudesta ja sen sellaisesta, josta pitäs saada jotain käsitystä siitä, miten kajarin pitäs käyttäytyä tyypillisessä huoneessa.

Geneissä lienee suurimpana "ongelmana" se, että ne on tehty puskemaan tosi tasaista vastetta vapaakentässä, mistä seuraa se, että niiden kanssa tulee tavallisessa huoneessa ongelmia sekä bassojen korostumisen että yläkerran energian kanssa. Bassot Genen kalibrointisysteemi hoitaa vielä kohtuu hyvin, vaikka ei niistä tiukasti soivia saa silläkään, jos huone ei sitä mahdollista, mutta yläkerran kanssa saattaa joutua säätämään vähän enemmän. Se Genen vakiokalibrointi (GLM:llä) jättää soundin ainakin minun makuuni todella paljon liian kirkkaaksi.

Kaverillani ollut aina Genelecin studio monitoreita kotikäytössä. On noissa monitoreissa varmasti tasainen taajuusvaste. Jos sitä haluaa niin monitoreissa siihen on tietysti erityisesti panostettu. Mutta kyllä ite haluisin EQ:ta säätää pois flatistä kun niitä olen kuunnellut. Todella paljon liian kirkas soundi.
 
Ei se taajuusvaste ole flätti kun 1cm polykupista tai ulkotilassa mitattuna tai nimenomaan flätiksi equtettuna. Ettei kukaan ajattelisi että Genet jotenkin maagisesti toistavat suoran taajuusvasteen tilassa kun tilassa ilman equtuksia.
 
Ei se taajuusvaste ole flätti kun 1cm polykupista tai ulkotilassa mitattuna tai nimenomaan flätiksi equtettuna. Ettei kukaan ajattelisi että Genet jotenkin maagisesti toistavat suoran taajuusvasteen tilassa kun tilassa ilman equtuksia.

Kalibroitu GLM:llä.
 
Tänään tuli 7kpl AURA AUDIO Akustiikkalevy 56,5x117x4,5cm, valkoinen· Musiikkikauppa F-Musiikki villalevyjä kämppään ja kas kummaa ku ei enää kaiu äänet. Muutama tunti taas meni ihmetellessä kajareitten sointia ku muuttu ääni, mutta nyt alkaa huomaan että on se erottelu taas vaan parempi, ei paljoa, mutta kumminki. Noille vielä joku pinnote keksiä ja se ois sitten siinä akustiikan kohalta.

Se ei kyl tosiaan paljoa vaadi paljaisiin betoniseiniin verrattuna että paranee tilanne, tekis mieli itsekin lätkiä lisää levyä seinille ja kattoon. Mittauksissa en oo mitään eroja juuri nähnyt mutta ihan puheäänessä huomaa kyl eron, lasten huudosta puhumattakaan. :D

Laitoitko pelkästään ensiheijastuspisteisiin vai miten sijoittelit?
 
Se ei kyl tosiaan paljoa vaadi paljaisiin betoniseiniin verrattuna että paranee tilanne, tekis mieli itsekin lätkiä lisää levyä seinille ja kattoon. Mittauksissa en oo mitään eroja juuri nähnyt mutta ihan puheäänessä huomaa kyl eron, lasten huudosta puhumattakaan. :D

Laitoitko pelkästään ensiheijastuspisteisiin vai miten sijoittelit?

Joo ei mittauksissa, mitä katoin nopsaa ni näkyny. Mutta heti kuulee ku koittaa läpsyttää käsiä ni ei kaiu niin pahasti. Vielä vois varmaan kattoon kans laittaa mutta katotaan sitä sitten myöhemmin. Nakkasin 2kpl kajareitten taakse, kaks ekoihin ja kaks toisiin heijastuspintoihin. Yks tuli sitten sohvalle pään taakke. Hyvin soi kyllä, menee taas viikonloppu testaillessa uusia paikkoja kajareille ja kuunneltua kunnon erottelubiisejä :cool:
 
Tänään tuli 7kpl AURA AUDIO Akustiikkalevy 56,5x117x4,5cm, valkoinen· Musiikkikauppa F-Musiikki villalevyjä kämppään ja kas kummaa ku ei enää kaiu äänet. Muutama tunti taas meni ihmetellessä kajareitten sointia ku muuttu ääni, mutta nyt alkaa huomaan että on se erottelu taas vaan parempi, ei paljoa, mutta kumminki. Noille vielä joku pinnote keksiä ja se ois sitten siinä akustiikan kohalta.

Tosta tuli mieleen kun aikoinaan oli autotalli treenikämppänä kauttaaltaan akustoitu Parocin villalla, ja vaahtomuovilla. Siis kaikki seinät kokonaan villalla, katto kokonaan pyramidi vaahtomuovilla. Ja lattialla pari vanhaa kuivausviiraa päällekkäin ja niiden päällä räsymattoja. Jos puhuit 20 neliön tilassa selin toiseen päin niin oli todella vaikea kuulla. Ääni kimposi niin huonosti. On siinä jäätävä ero kun tilan akustoi.
 
Tosta tuli mieleen kun aikoinaan oli autotalli treenikämppänä kauttaaltaan akustoitu Parocin villalla, ja vaahtomuovilla. Siis kaikki seinät kokonaan villalla, katto kokonaan pyramidi vaahtomuovilla. Ja lattialla pari vanhaa kuivausviiraa päällekkäin ja niiden päällä räsymattoja. Jos puhuit 20 neliön tilassa selin toiseen päin niin oli todella vaikea kuulla. Ääni kimposi niin huonosti. On siinä jäätävä ero kun tilan akustoi.

Joo ja varmaan ihan naapureillaki häirittee vähemmän ku ei jää kaikumaan kaikki äänet täällä. Tää nyt on onneksi vanha puutalo, ettei ees betoniseiniä ole, aika idyyli kajarihommiin, mutta ku seinät loistaa tyhjinä ison karvamaton ja sohvan kanssa ni kyllä on iso ero noinki halvoilla villoilla. Tuntuu että ääni tulee taas enemmän vaan suoraan kajareista, eikä seinistä.
 
Kaverillani ollut aina Genelecin studio monitoreita kotikäytössä. On noissa monitoreissa varmasti tasainen taajuusvaste. Jos sitä haluaa niin monitoreissa siihen on tietysti erityisesti panostettu. Mutta kyllä ite haluisin EQ:ta säätää pois flatistä kun niitä olen kuunnellut. Todella paljon liian kirkas soundi.
On mullakin noita ollut pidemmän aikaa, mutta nykyään enimmäkseen painottuen TV-, leffa- ja pelikäyttöön. Oishan noita halvempiakin, mutta kun kaikki oheislaitteistokin on Genejen sivuun rakennettu, niin Genellä tuli mentyä nyt vielä kerran olohuoneen kajareita vaihtaessa.

Ei niillä voi joo musaa kuunnella, jos ei pudottele yläkertaa ja/tai korjaile keskialuetta. Diskantin määrä ja energia jossain 3 kilohertsin nurkilla on ainakin itelle ihan liikaa. Profilerista -1dB / oktaavi, niin alkaa yleinen diskantin taso olemaan itelle ok, mutta katotaan miten noita pitää veivata, kun tulevat nuo uudet.

Nyt tulee uutena vähän isompaa Genen subiakin, sellaisesta ei oo aikaisempaa kokemusta, niin katotaan mitä tuosta tulee.

muoks. ja joo, jossain läpeensä dempatussa tilassa voi toimia eri tavalla, mutta sellaista ei oo mahiksia omaan olkkariin tehdä. Jonkin verran on munkin tiloja kuitenkin laitettu ja niin tulee laitettua tätäkin, kun laitteet ja huonekalut löytää lopullisen paikkansa.
 
Noi aktiiviset bassoansat on muuten kiinnostanu itteäkin. Olivat vaan fiksut kaupalliset aika hinnoissaan ja niitäkin varmaan sais olla useampia.. Pitää jossain kohti tuumata, oisko mitään järkeä itelle.
 
SVS SB-2000 Pro -subwoofer, pianomusta

Olisko toi hyvä? Menis mitoiltaan. Joku aika takaperin ajattelin Wharferdalea, kuten kajaritkin on, mutta joku yritti täällä heti myydä käytettyään ja ei nyt ihan vakuuttanut myyntipuhe. Lisäksi täällä sain kommentteja huonosta koko vs. laatusuhteesta (ihan sama sinänsä kun mahtuu tuolle paikalle joka tapauksessa), mutta leffakäyttöön tulisi ja nimenomaan mahdollisimman alhaalle pääsy ymmärtääkseni priona. Speksit aika huonot Wharferdalessa jos mä mitään ymmärrän näistä.

Varmaan tuo SB-2000 perusversio riittäisi (mitä käytännön eroa noilla on), mutta toi pianonmusta on sama kun etupleksi tornikajareissa ja talous ei kaadu subbariin.

Onko liian järeä kerrostaloasuntoon? Poikkeuksellisen hyvin äänieristetty seinät, mutta basson oon jättänyt ostamatta aikaisemmin tuon perusteella. Kukaan ei ole ikinä kehdannut sanoa, että mitään kuuluisi ja huoletta voi kuunnella kovaa kun olen kysellyt. Tulee mukavasti siihen nurkkaan, joka on kauimmaisena naapureista.
 
Viimeksi muokattu:
Noi aktiiviset bassoansat on muuten kiinnostanu itteäkin. Olivat vaan fiksut kaupalliset aika hinnoissaan ja niitäkin varmaan sais olla useampia.. Pitää jossain kohti tuumata, oisko mitään järkeä itelle.

Tuossa on yksi huonemittaus ilman.. no sanotaanko nyt vaikka "puoli aktiivisia" bassoansoja

Tässä tilaan on sijoitettu 4 kpl "puoli aktiivisia" bassoansoja.


Eli aika huikea ero jälkikaiussa esim. 50hz alueella mihin noi on viritetty. Tässä tapauksessa puoli aktiivinen bassoansa on JBL CS1204B passiivinen subbari jossa muutama komponentti persiissä. tähtäämässä täsmäalueelle. PSI Audio AVAA olis kiva.. sitä varmaan tarkoitit (?).. Jos sais aikaiseksi niin itselläni olisi idea jopa välineet miten sen voisi halvalla apinoida.
 
SVS SB-2000 Pro -subwoofer, pianomusta

Olisko toi hyvä? Menis mitoiltaan. Joku aika takaperin ajattelin Wharferdalea, kuten kajaritkin on, mutta joku yritti täällä heti myydä käytettyään ja ei nyt ihan vakuuttanut myyntipuhe. Lisäksi täällä sain kommentteja huonosta koko vs. laatusuhteesta (ihan sama sinänsä kun mahtuu tuolle paikalle joka tapauksessa), mutta leffakäyttöön tulisi ja nimenomaan mahdollisimman alhaalle pääsy ymmärtääkseni priona. Speksit aika huonot Wharferdalessa jos mä mitään ymmärrän näistä.

Varmaan tuo SB-2000 perusversio riittäisi (mitä käytännön eroa noilla on), mutta toi pianonmusta on sama kun etupleksi tornikajareissa ja talous ei kaadu subbariin.

Onko liian järeä kerrostaloasuntoon? Poikkeuksellisen hyvin äänieristetty seinät, mutta basson oon jättänyt ostamatta aikaisemmin tuon perusteella. Kukaan ei ole ikinä kehdannut sanoa, että mitään kuuluisi ja huoletta voi kuunnella kovaa kun olen kysellyt. Tulee mukavasti siihen nurkkaan, joka on kauimmaisena naapureista.
Hommaa ihmeessä. Eikä subwoofer ole mikään full on / off -tyyppinen laitos. Siinä on toimiva volumensäätö.
 
Joku aika takaperin ajattelin Wharferdalea, kuten kajaritkin on, mutta joku yritti täällä heti myydä käytettyään ja ei nyt ihan vakuuttanut myyntipuhe.

Mikäs vika mun myyntipuheessa nyt oli? :D
Kyllä tää Wharfedale SW-12 tekee sen minkä lupaakin (35-120 Hz +-3dB) ja vieläpä miellyttävällä soinnilla ja tarkkuudella. Leffasubeiksi on toki parempiakin vaihtoehtoja, kuten myyntipuheessakin oli rivien välissä vihjattu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 515
Viestejä
4 863 168
Jäsenet
78 607
Uusin jäsen
Sisunissila

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom