Mitkä kaiuttimet ostaisin? - yleisthreadi


Tuossa nyt nopsaa katoin vasemman kajarin, ja tuo suositeltu 1/6 smoothing, eihän se nyt noin tasanen voi olla?

Edit: Screenshot näyttääkö tuo nyt ihan oikealta, otin vähän lähemmäs tuota? Nuo kaks bassopiikkiä oon ainaki aina kuullu ihan omalla korvallaki, että ne nyt näyttäs ainaki pitävän paikkansa
 

Tuossa nyt nopsaa katoin vasemman kajarin, ja tuo suositeltu 1/6 smoothing, eihän se nyt noin tasanen voi olla?

Edit: Screenshot näyttääkö tuo nyt ihan oikealta, otin vähän lähemmäs tuota? Nuo kaks bassopiikkiä oon ainaki aina kuullu ihan omalla korvallaki, että ne nyt näyttäs ainaki pitävän paikkansa
Älä laita lähemmäs, mielummin volaa ylöspäin.
 
Älä laita lähemmäs, mielummin volaa ylöspäin.
Niin siis meinasin että laitoin tuota graafia lähemmäs :D

Screenshot Tuossa on nyt aika hyvällä volumella katotut mittaukset molemmista kajareista 1/24 smoothingilla, näyttääkö nuo ihan ok?
E: Screenshot ja tuossa oikea kajari jossa tasotettu bassot, pari -12db isoille piikeille ja sitten +12db tuolle kuopalle, tasottu seki ihan kivasti sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Sori ku spämmin nyt tänne, mutta siis nyt on vasen ja oikea equtettu erikseen ja näyttää tältä:


Onko tuo nyt passeli teän silmissä?

Waterfall oikea Screenshot
Waterfall vasen Screenshot

Näyttääkö siltä, että kannattaa bassoansoja koittaa vai onko nuo hyvännäköset?
 
Sori ku spämmin nyt tänne, mutta siis nyt on vasen ja oikea equtettu erikseen ja näyttää tältä:


Onko tuo nyt passeli teän silmissä?

Waterfall oikea Screenshot
Waterfall vasen Screenshot

Näyttääkö siltä, että kannattaa bassoansoja koittaa vai onko nuo hyvännäköset?
Toisesta ketjusta lainattua

Onko tuo AustinJerryn ohje jo luettu?

Mun mielestä noi mittaukset on liian alhaisilla desibeleillä. Tai siis riippuu tietenkin siitä, että mikä on huoneen normi äänitaso, siis silloin kun huone on "hiljainen". Ne taitaa olla yleensä jotain 40-60 db väliltä. Mittauksien pitäisi siis päästä reilusti yli huoneen perus äänitason yli, että tuloksissa ei näy huoneen "taustamelu". Se nyt tietty on mainittu selkeämmin tossa oppaassa, mikä linkissä. Itselläkin oli windowsin asetuksista yksi kohta väärin ennen mittauksia, niin kannattaa käydä läpi tuo ohje, niin pitäisi saada luotettavammat mittaukset.
 
Toisesta ketjusta lainattua



Mun mielestä noi mittaukset on liian alhaisilla desibeleillä. Tai siis riippuu tietenkin siitä, että mikä on huoneen normi äänitaso, siis silloin kun huone on "hiljainen". Ne taitaa olla yleensä jotain 40-60 db väliltä. Mittauksien pitäisi siis päästä reilusti yli huoneen perus äänitason yli, että tuloksissa ei näy huoneen "taustamelu". Se nyt tietty on mainittu selkeämmin tossa oppaassa, mikä linkissä. Itselläkin oli windowsin asetuksista yksi kohta väärin ennen mittauksia, niin kannattaa käydä läpi tuo ohje, niin pitäisi saada luotettavammat mittaukset.

Joo pitääpä mitata nuo sitten vielä kovemmalla, ei nuo kauhean kovalla ollu kyllä, ku en halunnu alkaa heti lauantaiaamuna naapureita kiusaan jatkuvalla wiuuuuuuum-äänellä :p Lukasen ohjeen läpi ja kattelen tässä viikonlopun aikana vielä enemmän mittauksia!
 
Joo pitääpä mitata nuo sitten vielä kovemmalla, ei nuo kauhean kovalla ollu kyllä, ku en halunnu alkaa heti lauantaiaamuna naapureita kiusaan jatkuvalla wiuuuuuuum-äänellä :p Lukasen ohjeen läpi ja kattelen tässä viikonlopun aikana vielä enemmän mittauksia!

Sun käyrät näyttää niin tasaisilta koska asteikko on niin harva. Sulla on tossa 20db heittoja mikä on paljon, vaihda skaala vaikka 30-80db välille, sieltä oikeasta yläkulmasta.

Samoin sun Waterfall käyrät on sellaisella skaalalla ettei edes näy koska sointi loppuu mutta tuosta jo näkee ainakin yhden huonemoodin 80-100hz tienoilla ja sit sulla on 100-200hz kuopalla.

Säädä ensin kaikissa mittauksissa skaalat kuntoon, perussääntö vois olla vaikka että 5db heitot on jo kuuluvia eroja ja pidä smoothing vähän pienempänä vaikka 1/24.
 
Tuossa nyt nopsaa katoin vasemman kajarin, ja tuo suositeltu 1/6 smoothing, eihän se nyt noin tasanen voi olla?

Tuomitsen jyrkästi paheksuen tällaisten kuvaajien postauksen, joissa ei näy asteikkoja ja yksiköitä. Eli onko yksi väli 1dB, 10dB, 20dB vai mitä? Ilman tuota on mahdoton sanoa.

No, seuraavissa taisi jo olla asteikot mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Joo tässä vasta harjottelen miten tuota käytetään, pahoittelen :)

Ja näkyykös akustiikkapaneelien vaikutus muuten noissa käyrissä, vai onko se sitten enemmän imagingia vaan, mitä niillä saahaan paremmaksi?
 
Ja näkyykös akustiikkapaneelien vaikutus muuten noissa käyrissä, vai onko se sitten enemmän imagingia vaan, mitä niillä saahaan paremmaksi?
Jos ei oo liimattu kiinni, niin äkkiäkös ne kantaa toiseen huoneeseen ja mittaa verrokiksi ilman.
 
Jos ei oo liimattu kiinni, niin äkkiäkös ne kantaa toiseen huoneeseen ja mittaa verrokiksi ilman.
On ne kiinni, tilasin kans testiin f-musiikilta jotain halpis-4,5cm paksuja isoja paneeleja, ni ei tarttis tosiaan liimalla pitää kiinni noita vaan saa laittaa lattialle seinää vasten vaan makaamaan. Pitää testata niiden vaikutus sitten joskus ensviikolla ku tulee lähetys.

Mutta tosiaan ku aiemmin oli puhetta, ku mulla oli tuossa 60-65hz kohilla semmonen kauhea kuoppa ja nyt ku sen mittauksista, vaikka huonoista semmosista, näki myös ni kait se on sitten ihan ok nostaa RME:n EQ:lla se kuuluvaksi, ku ei näköjään akustiikastakaan johtunu? Ku RME estää clippaamisen ni eikös se nosto ole silloin ihan ok?

Basso vaan nyt muuttu sen verran tasasemmaksi noitten nopeiden korjauksien takia että pitää vielä korvaa totuttaa, mutta jos ei clippaa ni kaikki ok?
 
Ensisavut saatu demoon kysytystä Harbeth SHL5+ XD:stä. Tuli vähän säätöä, kun demoa varten lainaksi saadut kaapelit osoittautuivat rikkinäisiksi ja meni vähän aikaa ihmetellessä, että missä mättää, kun kajareista ei tuu pihaustakaan.

Mut on kyllä hienoin keskialue, mitä oon kajarista kuullut. Nää varmaan jäis, jos samalla ei ois tarvetta saada leffakäyttöä varten kajaria, mihin nää ei taas nykytilassa istu, kun ovat hiukka ronkeleita sijoituksen suhteen, mutta pitää varmaan joku kakkossetti rakentaa pienemmistä Harpuista.
 
Taitaa lähteä meikäläisen kookkaammat Genet vaihtoon, kun en minä noita tunnu saavan soimaan mieleisesti. Parissa kämpässä on koitettu ja parissa muussakin tilassa oon noi kuullut. Hieno bassohan noissa on ja kaikki muutkin Genen hyveet, ts. pirusti dynamiikkaa, tosi tarkka resoluutio, virheetön stereokuva, säädettävissä tosi hyvin valmistajan systeemeillä jne., mutta kun keskialue ja yläkerta käy vaan jatkuvasti vähän korvaan, niin minkäs teet. S360 siis kyseessä.
Muistaakseni kun Hermunen testasi S360:tä Hifimaailman testissä, niin oli aikamoista hinkkausta ja GLM:llä piti muokata hieman vastetta ennen kuin alkoi soida hyvin. Ei ole kyllä sellainen kaiutin, että itse lähtisin ihan kärkivaihtoehtona kokeilemaan, jos olisi ajatuksena upottaa vastaava summa kaiuttimiin.
 
Muistaakseni kun Hermunen testasi S360:tä Hifimaailman testissä, niin oli aikamoista hinkkausta ja GLM:llä piti muokata hieman vastetta ennen kuin alkoi soida hyvin. Ei ole kyllä sellainen kaiutin, että itse lähtisin ihan kärkivaihtoehtona kokeilemaan, jos olisi ajatuksena upottaa vastaava summa kaiuttimiin.
No, aikas ideaalisti suunniteltu kajarihan se kuitenkin on ja pitäs käyttäytyä huoneessa siitä johtuen suht mukavasti. Mutta: on se munkin kokemuksillani yläkerrasta aika ärtsy ja pakko sen vastetta on laskea yläkerrasta aika reilustikin. Leffa- ja pelikäytössä ei ollu valittamista, päin vastoin, toi on siinä käytössä tosi kova kajari, mutta musassa en tosiaan saanu toimimaan sillai, että ois ollu kiva kuunnella.
 
Uuden TV:n hankinnan myötä nykyiset Dali Rubicon kakkoset eivät enää mahdu TV-tason päälle joten mietin päivitystä 2.1-asettelusta 5.1-tilaääneen. Rubicon 2 hyllykaiuttimien lisäksi myös Dalin subwoofer löytyy (E-12?). Olohuone ei ole määrättömän iso joten takakaiuttimet pitäisi varmaan nostaa seinälle parin metrin korkeuteen. Meneekö nykyiset Dalit tuossa tarkoituksessa? Uutena minun tarvitsee ilmeisesti hankkia etukaiuttimet ja keskikaiutin sekä uusi vahvistin (nykyinen tukee vain 2.1-setuppia). Etukaiuttimet pitäisi siis olla lattiakaiuttimet.

Minkälaisia kaiuttimia raati suosittelee? Jos pysyy Dalissa ja jopa samassa sarjassa niin Rubicon 6 olisi vaihtoehto. Keskikaiuttimeksi Rubicon Vokal. Hintaa noille kolmelle tulisi reilut 6 000 euroa joka on kyllä melko suolainen :cautious:

Entä vahvistin, ehdotuksia? Pitäisi tukea AirPlay 2, lisäksi tuohon yhdistetään PlayStation 5 ja Nintendo Switch. Ilmeisesti PlayStationin ominaisuudet kuten VRR vaativat vain normaalin HDMI 2.1 tuen?
 

Eli nyt on laitettu vähän paremmin nuo käyrät sitten. Tosiaan isoja heittoja löytyy. Mites tuollaselle sitten pitäis tehä, tasottaa vaan pahimmat piikit molemmista? Lisää paneeleita, bassoansoja? Milläs tuon sais tasasemmaksi helpoiten?
 

Eli nyt on laitettu vähän paremmin nuo käyrät sitten. Tosiaan isoja heittoja löytyy. Mites tuollaselle sitten pitäis tehä, tasottaa vaan pahimmat piikit molemmista? Lisää paneeleita, bassoansoja? Milläs tuon sais tasasemmaksi helpoiten?
Yksi tapa toimia on tasottaa noi isoimmat piikit, sitten kattoa vesiputoukset uusiksi ja kattoa että onko jälkikaiuissa isoja vaihteluita ja niiden perusteella harkita tietynkokoisia bass trappeja tai muita systeemejä vähän tilanteen ja tilan mukaan.
 

Eli nyt on laitettu vähän paremmin nuo käyrät sitten. Tosiaan isoja heittoja löytyy. Mites tuollaselle sitten pitäis tehä, tasottaa vaan pahimmat piikit molemmista? Lisää paneeleita, bassoansoja? Milläs tuon sais tasasemmaksi helpoiten?

Suurin osa noista on lattia / katto / seinäheijastuksia joille ei juuri pysty mitään tekemään. Resonaattorit tai ansat vois teoriassa toimia mutta EQ on aika paljon helpompi.

Kokeile ensin tasata alas nuo 50hz ja 90hz piikit ja jollain laakealla filtterillä tuota 100-200hz aluetta vähän ylöspäin.

600-900hz voi myös kokeilla yhdellä leveällä filtterillä.

Tasaa ensin vaste sinnepäin, sit voi vesiputouksesta katsoa jääkö joku alue soimaan.
 

Tuossa nyt ainaki vähän tasasemman näkönen käyrä. En tiiä onko tuo waterfall vieläkään oikein, ohjeita kyllä seurasin muttei näytä ihan samalta, mutta.
Vasen: Screenshot
Oikea: Screenshot

Ideoita?
 
Eli bassoansoja vois koittaa?
Voisi juu, niiden koko ja asettaminen on vaan semmosta mustaa magiaa että musta ei ole siihen kauheasti apua.

Paras koko löytyy kai kokeilemalla ja sijaintia voi yrittää mallata sen mukaan että ettii huoneen nurkan jossa noi 40 ja 50Hz piikit kuuluu voimakkaimmin ja iskee sinne ja toivoo ettei vahingossa vaimenna suhteessa liikaa muita taajuuksia.
 
Näyttää vaan ainaki nopealla vilkasulla olevan suurin osa järkevähintasista ansoista 60+hz kohalle ainoastaan, taitaa olla nuo kalliimmat sitten tuonne sub-bass tasoille. Menee kyllä niin kalliiksi, että taidan jättää välistä. Koitetaas nyt sitten pitää tänään taas pitkä kuuntelupäivä näitten uusien säätöjen kanssa.

Kiitos teille avusta, on tää kyllä säätämistä o_O
 
Kerro sit kokemuksia ja miten vertaantuu emolevyn omaan lähtöön. :D
Mittausten mukaan jopa merkittävästi parempi kuin integroitu, mutta mittavälineet ja mittaajat eri niin ei voi ihan varmuudella sanoa.

Nyt tosiaan ollut Applen adapteri käytössä emolevyltä ja kuulostaa kyllä erittäin hyvälle verrattuna intekroituun emolevyllä, en nyt toki mikään kultakorva ole, mutta mielestäni selkeästi kohinattomampi tämä ainakin on kun emolevyn intekroitu. Applen 3.5mm usb-c -adapterin perässä siis nyt Adam A3X -studiomonitorit ja kuulostavat kyllä kaikinpuolin hyville. Vertailuna koitin myös ajaa näitä Odac + Objective2 kuulokevahvarin perästä ja en ainakaan huonommaksi Applea osaa sanoa.

Aikaisemmin mainittu vain 1 voltin signaalitaso ei tuntuisi ainakaan itsellä volumetason kanssa olevan ongelma. Adamssit istuu 0db gainilla ja Applen adapterilla Windowssin äänen jos vääntää 100%, niin volumea on jo liikaakin ainakin omille korville :) Skaalautuu myös hyvin eli Windowssin 2% lähtien kuuluu hyvi hiljaisena ja skaalautuu tasaisesti tuohon välille. Windows10 kun jo muistaa jokaisen äänilähdön edellisen volumen niin ei tule mitään ongelmia kun vaihtaa äänilähdettä kuulokkeisiin tai toisinpäin ja näppiksessä oleva volume rulla poistaaa kokonaan tarpeen säädellä kai'uttimista volumea. (Jolla tullut säädettyä kuulokkeidenkin volume jo vuosia, kuulokevahvarikin istunut samalla volumetasolla jo vuosia).

Iso kiitos pomk:lle tuosta Applen vinkistä, tällä jatketaan kyllä näillä näkymin eteenpäin en ainakaan itse saanut eroja omiin korviini verrattuna tuohon Odac:iin. (ObjectiveDac)
 
Nyt tosiaan ollut Applen adapteri käytössä emolevyltä ja kuulostaa kyllä erittäin hyvälle verrattuna intekroituun emolevyllä, en nyt toki mikään kultakorva ole, mutta mielestäni selkeästi kohinattomampi tämä ainakin on kun emolevyn intekroitu. Applen 3.5mm usb-c -adapterin perässä siis nyt Adam A3X -studiomonitorit ja kuulostavat kyllä kaikinpuolin hyville. Vertailuna koitin myös ajaa näitä Odac + Objective2 kuulokevahvarin perästä ja en ainakaan huonommaksi Applea osaa sanoa.

Aikaisemmin mainittu vain 1 voltin signaalitaso ei tuntuisi ainakaan itsellä volumetason kanssa olevan ongelma. Adamssit istuu 0db gainilla ja Applen adapterilla Windowssin äänen jos vääntää 100%, niin volumea on jo liikaakin ainakin omille korville :) Skaalautuu myös hyvin eli Windowssin 2% lähtien kuuluu hyvi hiljaisena ja skaalautuu tasaisesti tuohon välille. Windows10 kun jo muistaa jokaisen äänilähdön edellisen volumen niin ei tule mitään ongelmia kun vaihtaa äänilähdettä kuulokkeisiin tai toisinpäin ja näppiksessä oleva volume rulla poistaaa kokonaan tarpeen säädellä kai'uttimista volumea. (Jolla tullut säädettyä kuulokkeidenkin volume jo vuosia, kuulokevahvarikin istunut samalla volumetasolla jo vuosia).

Iso kiitos pomk:lle tuosta Applen vinkistä, tällä jatketaan kyllä näillä näkymin eteenpäin en ainakaan itse saanut eroja omiin korviini verrattuna tuohon Odac:iin. (ObjectiveDac)
Kiva kuulla että toimi toivotulla tavalla! Etenkin hintaluokassaan varmasti lyömätön :D
 
Toimisiko tuo applen adapteri usb-c female to USB-b muuntimen kanssa? Vanhahko budjettiläppäri minkä 3,5 mm lähtö ei varmaan ole hyvä ja tuo olisi halpa tapa testata se. Tarviiko Windowsiin asentaa joku ajuri?
 
Viimeksi muokattu:
Toimisiko tuo applen adapteri usb-c Male to USB-b muuntimen kanssa? Vanhahko budjettiläppäri minkä 3,5 mm lähtö ei varmaan ole hyvä ja tuo olisi halpa tapa testata se. Tarviiko Windowsiin asentaa joku ajuri?
Ei tarvitse ajuria (koska se on täysin standardi USB laite) ja pitäis kaiken järjen mukaan toimia adapterilla.
 

Eli nyt on laitettu vähän paremmin nuo käyrät sitten. Tosiaan isoja heittoja löytyy. Mites tuollaselle sitten pitäis tehä, tasottaa vaan pahimmat piikit molemmista? Lisää paneeleita, bassoansoja? Milläs tuon sais tasasemmaksi helpoiten?

Tuo on ekvalisaattorilla vielä varsin hyvin työstettävissä, mikäli olet valmis haaskaamaan 10-12db dynaamista varaa.
Yksi strategia voisi olla seuraava:
1. Lasket hyllysuotimella noin 300Hz ylöspäin tasoa lähemmäs keski/yläbassojen monttua
2. Edellisen jälkeen mittaat MMM metodilla molemmat kanavat
3. Tasoittelet pahimmat huiput 300Hz alapuolelta, mieluiten vain muutamalla filtterillä ja välttelet "kirurgisia" toimenpiteitä
4. Mittaat ja koekuuntelet. Muokkaat tarvittaessa.

Huomionarvoista on se, että pyrit säilyttämään kaiuttimiesi huonevasteen niille luonnollisena kyseisessä huoneessa. Toisin sanoen katsot, että kuinka vaste laskee bassoilta diskanteille ja jätät SBIR ja moodi röpylät huomiotta, kun arvioit sitä. Tähän vaikuttaa kaiuttimen dispersio, kuunteluetäisyys ja huoneen jälkikaiunta-aika.

Edellä oleva oli hankalasti selitettynä se, että bassoja ei pidä lanata viivasuoraksi.
 
Tuo on ekvalisaattorilla vielä varsin hyvin työstettävissä, mikäli olet valmis haaskaamaan 10-12db dynaamista varaa.
Yksi strategia voisi olla seuraava:
1. Lasket hyllysuotimella noin 300Hz ylöspäin tasoa lähemmäs keski/yläbassojen monttua
2. Edellisen jälkeen mittaat MMM metodilla molemmat kanavat
3. Tasoittelet pahimmat huiput 300Hz alapuolelta, mieluiten vain muutamalla filtterillä ja välttelet "kirurgisia" toimenpiteitä
4. Mittaat ja koekuuntelet. Muokkaat tarvittaessa.

Huomionarvoista on se, että pyrit säilyttämään kaiuttimiesi huonevasteen niille luonnollisena kyseisessä huoneessa. Toisin sanoen katsot, että kuinka vaste laskee bassoilta diskanteille ja jätät SBIR ja moodi röpylät huomiotta, kun arvioit sitä. Tähän vaikuttaa kaiuttimen dispersio, kuunteluetäisyys ja huoneen jälkikaiunta-aika.

Edellä oleva oli hankalasti selitettynä se, että bassoja ei pidä lanata viivasuoraksi.

Nakkasin tosiaan nopsaa vähän tasasemmaksi nuo niinkö seuraavassa viestissä näkyy ja nyt on tullu kuunneltua muutama päivä ja kuulostaa paljon paremmalta. Nakkasin tuon tasotuksen päälle vielä low-shelfin 100hz alaspäin +4db ja piti siirtää kajareita vähän etuseinästä irti ja johan soi basso luonnollisesti ja tasasesti, ihan eri luokkaa mitä aiemmin oli.

Ootan vielä, että tulee nuo uudet akustiikkapaneelit ja alan sitten hienosäätään nuo ja haen ihan viimiset paikat kajareille, mutta tällä hetkellä kuulostaa huomattavasti paremmalta basso mitä kuulosti ennen mittauksia/säätöjä. Ei oo subbarille kyllä tarvetta tässä talossa, vaikka 20&30hz ois kiva saada kuuluun kunnolla. Sen verran yllättävää, miten kovaa ja puhtaasti saa bassotehoa noinki pienistä kajareista irti.
 
Nyt on käytössä Audio Pro Addon T14 aktiivikaiuttimet. Niihin aivan tyytyväinen. Ajattelin kuitenkin myydä ne porukoille ja hankkia tilalle jotain muuta. Mielessä ostaa käytetty Onkyo TX-NR616 (150€) vahvari ja sille kaveriksi 2 kaiutinta.

Vaihtoehtoja;
Käytetyt Tannoy Mercury F2:t 130€
Käytetyt Wharfedale Diamond 8.4 lattiakaiuttimet 200€

Jotkut uudet kaiuttimet hintaluokassa alle 300€ pari. Onko noille Tannoylle haastajia tossa hintaluokassa uutena?

Olen katsellut uusia esim.
Yamaha NS-F51 lattiakaiuttimet 250€
Magnat Monitor Supreme 802 lattiakaiuttimet 180€
Polk Audio T50 lattiakaiuttimet 300€
Wharfedale Diamond 12.1 hyllykaiuttimet 300€
 
Nyt on käytössä Audio Pro Addon T14 aktiivikaiuttimet. Niihin aivan tyytyväinen. Ajattelin kuitenkin myydä ne porukoille ja hankkia tilalle jotain muuta. Mielessä ostaa käytetty Onkyo TX-NR616 (150€) vahvari ja sille kaveriksi 2 kaiutinta.

Vaihtoehtoja;
Käytetyt Tannoy Mercury F2:t 130€
Käytetyt Wharfedale Diamond 8.4 lattiakaiuttimet 200€

Jotkut uudet kaiuttimet hintaluokassa alle 300€ pari. Onko noille Tannoylle haastajia tossa hintaluokassa uutena?

Olen katsellut uusia esim.
Yamaha NS-F51 lattiakaiuttimet 250€
Magnat Monitor Supreme 802 lattiakaiuttimet 180€
Polk Audio T50 lattiakaiuttimet 300€
Wharfedale Diamond 12.1 hyllykaiuttimet 300€
Säästä 50€ lisää ja osta Triangle Borea BR02. Näitä saa 349€ parihintaan. Nuo on todella laadukkaat hintaansa nähden ja pesee luultavasti kaikki em.
 
Nyt on käytössä Audio Pro Addon T14 aktiivikaiuttimet. Niihin aivan tyytyväinen. Ajattelin kuitenkin myydä ne porukoille ja hankkia tilalle jotain muuta. Mielessä ostaa käytetty Onkyo TX-NR616 (150€) vahvari ja sille kaveriksi 2 kaiutinta.

Vaihtoehtoja;
Käytetyt Tannoy Mercury F2:t 130€
Käytetyt Wharfedale Diamond 8.4 lattiakaiuttimet 200€

Jotkut uudet kaiuttimet hintaluokassa alle 300€ pari. Onko noille Tannoylle haastajia tossa hintaluokassa uutena?

Olen katsellut uusia esim.
Yamaha NS-F51 lattiakaiuttimet 250€
Magnat Monitor Supreme 802 lattiakaiuttimet 180€
Polk Audio T50 lattiakaiuttimet 300€
Wharfedale Diamond 12.1 hyllykaiuttimet 300€
50€ budjettiin lisää, niin suosittelen Elac Debut 2.0 B6.2. Ei ole kokemusta, mutta muiden kehujen perusteella.
 
Nyt on käytössä Audio Pro Addon T14 aktiivikaiuttimet. Niihin aivan tyytyväinen. Ajattelin kuitenkin myydä ne porukoille ja hankkia tilalle jotain muuta. Mielessä ostaa käytetty Onkyo TX-NR616 (150€) vahvari ja sille kaveriksi 2 kaiutinta.

Vaihtoehtoja;
Käytetyt Tannoy Mercury F2:t 130€
Käytetyt Wharfedale Diamond 8.4 lattiakaiuttimet 200€

Jotkut uudet kaiuttimet hintaluokassa alle 300€ pari. Onko noille Tannoylle haastajia tossa hintaluokassa uutena?

Olen katsellut uusia esim.
Yamaha NS-F51 lattiakaiuttimet 250€
Magnat Monitor Supreme 802 lattiakaiuttimet 180€
Polk Audio T50 lattiakaiuttimet 300€
Wharfedale Diamond 12.1 hyllykaiuttimet 300€
Nuo Wharfedale Diamond 12.1 on olleet aika kovassa huudossa Youtubeinfluenssereilla yms.
 
Nuo Wharfedale Diamond 12.1 on olleet aika kovassa huudossa Youtubeinfluenssereilla yms.

Kyllä. Ja Whathifi 5/5.

Tässä revikassa 10/10 ja mitattu myös taajuusvasteita.


Pitää perehtyä noihin mainittuihin Elac ja Triangle Borea.
 
Triangle Borea saanut EISA awarding "Best Product 2020-2021"

Ei varmasti mene vikaan noilla.

Elac Debut B6.2 Whathifi diggailee. "Easily the best Elac speakers we've heard at the money"
Ja pienemmät Debut B5.2 saa myös kehua Whathifiltä. Ei varmasti mene metsään näilläkään.

Kuten ei varmastikkaan myös Whathifin kehumilla Wharfedale Diamond 12.1:llä mene metsään.

Mutta Tannoy Mercury F2:t oli aikanaan ilmeisesti ihan pätevät kajarit ja noi saisi about satasella käytettynä. Tosin ne ei ilmeisesti uutenakaan olleet kuin alle 200€ joten 15v vanhana niistä ei edes sitä satasta viitsisi maksaa.
 
Viimeksi muokattu:
Triangle Borea saanut EISA awarding "Best Product 2020-2021"

Ei varmasti mene vikaan noilla.

Elac Debut B6.2 Whathifi diggailee. "Easily the best Elac speakers we've heard at the money"
Ja pienemmät Debut B5.2 saa myös kehua Whathifiltä. Ei varmasti mene metsään näilläkään.

Kuten ei varmastikkaan myös Whathifin kehumilla Wharfedale Diamond 12.1:llä mene metsään.

Mutta Tannoy Mercury F2:t oli aikanaan ilmeisesti ihan pätevät kajarit ja noi saisi about satasella käytettynä..
Aika paljon on viimevuosina tapahtunut näissä budjettihintaluokan kaiuttimissa äänenlaadullisesti. En tiedä miltä ajanjaksolta noi Tannoyt on, mutta ehkä kattosin uudempia haastajia...

Triangle jakaa mielipiteitä ulkonäöllään, mutta ovat ilmeisen hyvä valinta silti, messuilla olen noiden isoveljeä kuullut eikä oikein säväyttänyt jostain syystä. Liekö oli semmonen pikainen AB-testi jossa nopeasti huoneesta toiseen ja lyhyehkö kuuntelupätkä kyseessä siis. Elac Debuteista aiempi postaaja mainitsi nimenomaan 2.0 version, eli uusimman. Toinen vaihtoehto samalta merkiltä olisi Uni-Fi 2.0. Wharfedale on näistä kuitenkin tuorein malli ja tosiaan kerännyt paljon hyvää palautetta sekä itse ainakin diggailen ulkonäöstä. Youtubessa on aika paljon noista kaikista 'revikoita', joissa kerrotaan hieman minkälaista ääntä kustakin lähtee.
 
Nuo What Hi-Fi sun muut subjektiiviset "revikat" voi työntää *******. Mikäli kaiuttimista ei ole saatavilla korkearesoluutioista Spindataa, niin ne on syytä jättää kaupan hyllyyn.

Katselkaa ASR:n tai Erin Hardisonin Klippel NFS:llä mitattuja pönttöjä tai vaihtoehtoisesti Anselm Goertzin S&R Magazinelle mittaamia.

Omatpahan ovat fyrkkanne!
 
Nuo What Hi-Fi sun muut subjektiiviset "revikat" voi työntää *******. Mikäli kaiuttimista ei ole saatavilla korkearesoluutioista Spindataa, niin ne on syytä jättää kaupan hyllyyn.

Katselkaa ASR:n tai Erin Hardisonin Klippel NFS:llä mitattuja pönttöjä tai vaihtoehtoisesti Anselm Goertzin S&R Magazinelle mittaamia.

Omatpahan ovat fyrkkanne!

Noi mittaukset on itelle enemmänkin "kiva tietää" osastoa. Korvalla sitä kuunnellaan kuitenkin. Kyllä sen kuulee mittaamattakin kuulostaako soundi hyvältä vai ei. Itse soitan kitaraa niin ei sitä soundia millään laitteilla säädetä vaan korvalla. Ei kuitenkaan yhden ihmisen subjektiiviseen mielipiteeseen voi luottaa.

Näköjään näistä edellämainituista on ainakin Elac Debut B6.2 ja Wharfedalen Diamond 12.1 mitattu vastekäyrät.
 
Aika paljon on viimevuosina tapahtunut näissä budjettihintaluokan kaiuttimissa äänenlaadullisesti. En tiedä miltä ajanjaksolta noi Tannoyt on, mutta ehkä kattosin uudempia haastajia...

Triangle jakaa mielipiteitä ulkonäöllään, mutta ovat ilmeisen hyvä valinta silti, messuilla olen noiden isoveljeä kuullut eikä oikein säväyttänyt jostain syystä. Liekö oli semmonen pikainen AB-testi jossa nopeasti huoneesta toiseen ja lyhyehkö kuuntelupätkä kyseessä siis. Elac Debuteista aiempi postaaja mainitsi nimenomaan 2.0 version, eli uusimman. Toinen vaihtoehto samalta merkiltä olisi Uni-Fi 2.0. Wharfedale on näistä kuitenkin tuorein malli ja tosiaan kerännyt paljon hyvää palautetta sekä itse ainakin diggailen ulkonäöstä. Youtubessa on aika paljon noista kaikista 'revikoita', joissa kerrotaan hieman minkälaista ääntä kustakin lähtee.

Youtube oli hyvä vinkki. Paljon revikoita noista kaikista. Wharfedale vaikuttaa vahvalta.
 
Jep, toiset runkkailee spin-o-ramoilleen ja toinen ostaa sellaisen joka miellyttää käppyröistä huolimatta omaa korvaa. Kumpikaan ei ole sen oikeammassa kuin toinen, kun kerta tosiaan omista fyrkoista ja omista mieltymyksistä on kyse.
 
Nyt on käytössä Audio Pro Addon T14 aktiivikaiuttimet. Niihin aivan tyytyväinen. Ajattelin kuitenkin myydä ne porukoille ja hankkia tilalle jotain muuta. Mielessä ostaa käytetty Onkyo TX-NR616 (150€) vahvari ja sille kaveriksi 2 kaiutinta.

Jo ehdotettujen lisäksi Q Acoustics 3020i ja 3030i voivat olla tutustumisen arvoisia.
 
Jo ehdotettujen lisäksi Q Acoustics 3020i ja 3030i voivat olla tutustumisen arvoisia.

Kiitos vinkistä.

Ja ihan kuin muuten ei olisi nyt tarpeeksi vaikea valinta niin myös esim. Dali Spektor 2 about samassa/hieman halvemmassa hintaluokassa 270€ on ilmeisesti myös varsin pätevä kaiutin.
 
Kiitos vinkistä.

Ja ihan kuin muuten ei olisi nyt tarpeeksi vaikea valinta niin myös esim. Dali Spektor 2 about samassa/hieman halvemmassa hintaluokassa 270€ on ilmeisesti myös varsin pätevä kaiutin.
Itselläni on Dali Zensor 3 pöntöt, jotka ovat vähän turhan kirkkaat omaan makuun. Vaatii EQ:ta pidemmän päälle, jos vähän kovemmalla kuuntelee.
Myyn pois nuo Dalit ja ostan tilalle Elac Debut Reference DBR-62, kun ovat kehuneet ASR:ssä niin paljon. Pitäisi olla käppyrät kunnossa.
 
Jep, toiset runkkailee spin-o-ramoilleen ja toinen ostaa sellaisen joka miellyttää käppyröistä huolimatta omaa korvaa. Kumpikaan ei ole sen oikeammassa kuin toinen, kun kerta tosiaan omista fyrkoista ja omista mieltymyksistä on kyse.
Gene on hyvä esimerkki, jolla voi mennä rytisten metsään, kun toljottelee pelkkiä mittauksia. Melkoisen hyvin suunniteltuja pönttöjähän ne, varsinkin uudemmat mallit, mutta eivät todellakaan natsaa kaikille musankuunteluun.
 
Gene on hyvä esimerkki, jolla voi mennä rytisten metsään, kun toljottelee pelkkiä mittauksia. Melkoisen hyvin suunniteltuja pönttöjähän ne, varsinkin uudemmat mallit, mutta eivät todellakaan natsaa kaikille musankuunteluun.
Tämä ja huone on sen 70 pinnaa ääntä jota kuullaan. Samat ämyrit eri huoneessa saattaa kuulostaa todella erinlaiselta.
Jos huone kaikuisa yläpää piikittää taatusti.
Noissa jalusta saleissa näyttäs olevan yläpää 7000 ylöspäin aavistuksen kuuma kovahuone±tehoton vahvistin kovemmalla äänenpaineella on taatusti rasittava.
 
Gene on hyvä esimerkki, jolla voi mennä rytisten metsään, kun toljottelee pelkkiä mittauksia. Melkoisen hyvin suunniteltuja pönttöjähän ne, varsinkin uudemmat mallit, mutta eivät todellakaan natsaa kaikille musankuunteluun.

Perus logiikka on vituillaan jos ajatellaan että taajuusvaste on ainut asia mikä merkkaa. Taajuus on on yksi osa ääntä, samalla taajuudella voi toistaa miljardia eri kuuloista ääntä.

Tämän kun tajuaa ja sen että korvalla niitä kaiuttimia kuunnellaan eikä mittalaitteilla niin menettää mittaukset arvoaan kaiuttimien testauksessa. Subbarin testauksessa noita tulee katseltuakin että miten vaimenee alaspäin mentäessä.
 
Perus logiikka on vituillaan jos ajatellaan että taajuusvaste on ainut asia mikä merkkaa. Taajuus on on yksi osa ääntä, samalla taajuudella voi toistaa miljardia eri kuuloista ääntä.
Joo, toki Geneistä julkaistaan paljon muitakin mittauksia kuin pelkkä taajuusvaste. Mittauksia on kajarin tehovasteesta, impulssivasteesta, suuntaavuudesta ja sen sellaisesta, josta pitäs saada jotain käsitystä siitä, miten kajarin pitäs käyttäytyä tyypillisessä huoneessa.

Geneissä lienee suurimpana "ongelmana" se, että ne on tehty puskemaan tosi tasaista vastetta vapaakentässä, mistä seuraa se, että niiden kanssa tulee tavallisessa huoneessa ongelmia sekä bassojen korostumisen että yläkerran energian kanssa. Bassot Genen kalibrointisysteemi hoitaa vielä kohtuu hyvin, vaikka ei niistä tiukasti soivia saa silläkään, jos huone ei sitä mahdollista, mutta yläkerran kanssa saattaa joutua säätämään vähän enemmän. Se Genen vakiokalibrointi (GLM:llä) jättää soundin ainakin minun makuuni todella paljon liian kirkkaaksi.

Mut joo, kuunnella kannattaa kajarit kuin kajarit ja jos mahdollista, niin himassa. Sitten tietää, miten toimii.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom