Liian rankka yksinkertaistus, että kajareilla haluttaisiin tasainen vaste. Kannattaa hieman lueskella tyypillisistä tavoitteista kaiutintoistossa. Itse esimerkiksi uskon, että Harman target curve on aika lähellä sitä, mikä useimpien korvaa oikeasti miellyttää. Vasteen kuuluu olla siis tasainen siinä mielessä, että vaihtelun tavoitekäyrästä kuuluu olla pientä, mutta esimerkiksi diskanttia ei kannata välttämättä lanata viivoittimella vedetyksi viivaksi.
Yksi tärkeä seikka korjauksien osalta on se, että oikeasti kuuntelee myös niitä omia korjauksiaan kriittisesti. Minulla on kokemusta mm. Yksisilmäisten veljesten ekvalisoinnista diskantilla ja lopputulos oli aivan karmea, vaikka käyrä oli "ideaali". Jos taas nykyiset Pisteet lanaisin sileäksi, niin se saattaisi jopa olla ihan kuunneltava toteutus. Olen kuitenkin yksinkertaistanut asiaa siten, että en korjaa pääkaiuttimia yli 300hz:n, jotta muokkaan vain sitä aluetta, mihin huonekorjain on tarkoitettu (=huoneen aiheuttamien virheiden korjaaminen).
Kannattaa lukaista Schröeder taajuudesta pikkaisen.
Kuulokkeilla tuo target curve on itsessään täysin erilainen (käsittääkseni) siksi, että kun huone otetaan kokonaan pois äänentoistosta, niin sileäksi vedetty vaste ei vaan kuulosta hyvältä, koska korva ei ole yhtä herkkä joka taajuudella.
Pari vinkkiä mittauksiin ja korjauksiin:
- Mittaa yksi kanava kerrallaan (L ja R erikseen), summamittaukset ovat monimutkaisempi juttu.
- Jos korjaat, niin keskity korostumien leikkaamiseen, älä kuoppien nostamiseen.
- Tavoite ei ole suora viiva 20hz - 20kHz vaan loivasti bassoja kohten nouseva.
- Jos korjaat diskanttitaajuuksia tee se pääasiassa laajoilla (Q-arvoltaan pienillä) filttereillä. Vaihtoehtoisesti älä koske diskanttiin ollenkaan.
- Kuuntele kriittisesti lopputulosta. Usein "paperilla hyvä" ei välttämättä kuulosta kauhean hyvältä, jos korjaukset ovat liian kovakouraisia.
Alla kuva omasta käyrästä. Ei se ole missään +-1dB toleranssissa, mutta kuulostaa hyvältä.