Mitkä kaiuttimet ostaisin? - yleisthreadi

Minkälaista settiä suosittelisitte n. 1000e budjetille? Takakaiuttimille ei nykyisessä väliaikaisessa asunnossa ole tilaa, mutta tulevaan kotiin (joskus tulevaisuudessa) olisi tarkoitus lisätä ainakin taakse.

Kaiuttimien käyttö lähinnä elokuvien katseluun suoratoistopalveluista.

Ulkonäöllä on suurehko arvo ostopäätöksessä.

E: tila on pieni n. 3x4m makuuhuone josta tehty peli/elokuvahuone eikä akustiikkaan ole panostettu ollenkaan
Budjettiin sopivat SAM genelecit lienee paras valinta akusoimattomaan tilaan ja niitä saa myös valkoisena. Myöhemmin noi tonnin pikkukajarit voi sit laittaa takakaiuttimiksi ja eteen isommat samaa sarjaa.
 
^ Mitkäs ne on ne tonnin budjettiin sopivat SAM-genet? :D Ei lähde edes 8320A:ta saatika, jos GLM-paketti pitäs ostaa päälle.

Kyllä minäkin SAM-genejä voin suositella, mutta jalkoineen / kiinnitystelineineen ja GLM-paketin kanssa saa kyllä suoraan tuplata budjetin, koska en minä viittis ajatellakaan kolmoskokoista pienempiä leffakäyttöön.
 
^ Mitkäs ne on ne tonnin budjettiin sopivat SAM-genet? :D Ei lähde edes 8320A:ta saatika, jos GLM-paketti pitäs ostaa päälle.

Kyllä minäkin SAM-genejä voin suositella, mutta jalkoineen / kiinnitystelineineen ja GLM-paketin kanssa saa kyllä suoraan tuplata budjetin, koska en minä viittis ajatellakaan kolmoskokoista pienempiä leffakäyttöön.
No ei toi nyt kauheesti mee yli ja ei tarvi vahvariinkaan kaataa rahaa. Genelec 8320A aktiivikaiutinpari + GLM 2.0
 
Nuo keffit peittoaa mennen tullen mitä tonnilla saa genejä, iha naurettavan pienet pilipalit jos tonnilla SAMeja oot ostamassa :lol:
 
Jooh, en minäkään kyllä tonnin budjetilla Genejä kattois. Toi GLM:n kakkosversiokin on jo vanha. Sen jälkeen on tullut pari uutta versiota, joissa uudistettu kalibrointialgoritmia, käyttöliittymää jne, ja GLM-softan uudempia versioita ei pysty tuon vanhan adapterin kanssa käyttämään. Nelosessa (softaversio) kyllä vielä lastentauteja, että sitä ei kannata ehkä ihan vielä asentaa.
 
Nuo keffit peittoaa mennen tullen mitä tonnilla saa genejä, iha naurettavan pienet pilipalit jos tonnilla SAMeja oot ostamassa :lol:
Toisaalta noiden keffien kans pitäis melkeen olla dirac live vahvari, jos haluaa samantasoiset huonekorjaukset ja yht'äkkiä paketin hinnalla saa kunnon kaappikkoiset genet. Akusoimaton tila on todella haastava millekkään tyhmälle vahvarille. Ylipäänsä tossa budjetissa pitää tehdä isoja kompromisseja ja käytännössä valinta tulee (kumisevan) bassontoiston ja toiston yleisen tarkkuuden välille.
 
Tässä varmaan pitäisi tuo ulkonäköpreferenssi tietää ennen kuin kehtaa suositella. Mä lähtisin omien kokemusten perusteella kyttäämään esim. M040 tai 8040 Genejä käytettynä tai sitten Keffien suuntaan. Paljon muutakin toki löytynee. Keffin LS-sarjaa en tosin ole itse kuullut, mutta lukemani perusteella ne olisi mulla vertailuparina. Johtuen isolta osin nykyisten 8260 myötä itselleni muodostuneesta mieltymyksestä koaksiaaleja kohtaan. Takana itsellä vintage-Keffit koksuilla.
 
No sitten iLoud MTM, aktiivit huonekorjauksella noin 700€ pari (uudet).
 
Toisaalta noiden keffien kans pitäis melkeen olla dirac live vahvari, jos haluaa samantasoiset huonekorjaukset ja yht'äkkiä paketin hinnalla saa kunnon kaappikkoiset genet. Akusoimaton tila on todella haastava millekkään tyhmälle vahvarille. Ylipäänsä tossa budjetissa pitää tehdä isoja kompromisseja ja käytännössä valinta tulee (kumisevan) bassontoiston ja toiston yleisen tarkkuuden välille.
Tämähän se olisi, itsekin pitäisi jossain vaiheesssa dirac live omaan settiin fixata mutta vielä kehdannut sitä hintaa maksaa
 
Jos systeemin päivitettävyyttä miettii, niin kannattaa sit oikeasti tiedostaa, että semmonen viidestä kymmeneen tonniin menee äkkiä, jos Geneihin lähtee ja haluaa yhtään isompaa pääkajaria ja subia. Tai haluaa tehdä koko monikanavasysteemin SAM-geneillä.

Tuossa yks mahdollinen aktiivimonitori, jonka jälkeen jäis rahaa vaikka akustointiin tai muihin tarvittaviin romppeisiin:

 
Viimeksi muokattu:
Tästähän tuli hyvä keskustelu. Ehkä turhaa mainitsin ulkonäöstä mitään, se kun on mielipidekysymys kuitenkin.

Tutustun mainittuihin malleihin huomenna, eihän täällä budjetilla ihmeitä saa.
 
Tästähän tuli hyvä keskustelu. Ehkä turhaa mainitsin ulkonäöstä mitään, se kun on mielipidekysymys kuitenkin.

Tutustun mainittuihin malleihin huomenna, eihän täällä budjetilla ihmeitä saa.

Tosiaankin tuo Latexiin kysymys siitä että oliko ajatuksissa ostaa vahvistin tuolla budjetilla myös vaikuttaisi varmaan suositteluihin oleellisesti.

Sanoisin että katsele käytettyjä aktiiveja joilla myöhemmin hyvä jälleenmyyntiarvo niin et ole liikaa kiinni niissä sitten kun tulee aika päivittää.
Uuteen kämppään sitten kunnon budjetilla koko setti uusiksi.
 
Tosiaankin tuo Latexiin kysymys siitä että oliko ajatuksissa ostaa vahvistin tuolla budjetilla myös vaikuttaisi varmaan suositteluihin oleellisesti.

Sanoisin että katsele käytettyjä aktiiveja joilla myöhemmin hyvä jälleenmyyntiarvo niin et ole liikaa kiinni niissä sitten kun tulee aika päivittää.
Uuteen kämppään sitten kunnon budjetilla koko setti uusiksi.
En oikeastaan osaa kumpi on järkevämpi tällä budjetilla. Kaapista löytyy vanha Yamaha RX-V359, vaan siitä ei taida enää suurta hyötyä olla?

Olettaisin että aktiivit riittää tänne ja panostaa sitten uuteen paikkaan eri budjetilla.
 
En oikeastaan osaa kumpi on järkevämpi tällä budjetilla. Kaapista löytyy vanha Yamaha RX-V359, vaan siitä ei taida enää suurta hyötyä olla?

Olettaisin että aktiivit riittää tänne ja panostaa sitten uuteen paikkaan eri budjetilla.
Itse varmaan ottaisin tuon Yamahan kaapista käyttöön ja käyttäisin koko budjetin pariin hyviä, käytettyjä kaiuttimia (esim. KEF).
 
Kaapista löytyy vanha Yamaha RX-V359, vaan siitä ei taida enää suurta hyötyä olla?
Tuon taitaa saada optisella kaapelilla kiinni useimpiin telkkareihin ja siten on vielä täysin käyttökelpoinen laite. Töllöstä riippuen joutuu käyttämään kahta kakea, mutta muita isompia ongelmia tuskin tulee jos tuota päättää hyödyntää.
 
En oikeastaan osaa kumpi on järkevämpi tällä budjetilla. Kaapista löytyy vanha Yamaha RX-V359, vaan siitä ei taida enää suurta hyötyä olla?

Olettaisin että aktiivit riittää tänne ja panostaa sitten uuteen paikkaan eri budjetilla.
Kyllä on tullut kaikenlaisia ehdotuksia... Periaatteessa jos vahvari on jo, voi katsoa sopivia passiivikaiuttimia siihen; tonnilla saa uutena jo todella hyviäkin. Aktiiveista sen verran, että kaikkia nyt ei vaan voi suoraan TV:hen kytkeä. Aktiiveista vähän yllättäen ei ollut yhtään suositusta Klipscheistä vielä, mutta ihan tyylikäs ja hyvä-ääninen valinta riittävillä liitännöillä voisi olla Klipsch The Fives aktiivikaiuttimet.
 
Kyllä on tullut kaikenlaisia ehdotuksia... Periaatteessa jos vahvari on jo, voi katsoa sopivia passiivikaiuttimia siihen; tonnilla saa uutena jo todella hyviäkin. Aktiiveista sen verran, että kaikkia nyt ei vaan voi suoraan TV:hen kytkeä. Aktiiveista vähän yllättäen ei ollut yhtään suositusta Klipscheistä vielä, mutta ihan tyylikäs ja hyvä-ääninen valinta riittävillä liitännöillä voisi olla Klipsch The Fives aktiivikaiuttimet.
Aika harvassa vielä on HDMI mukana, The fivessä näköjään on. Paremmat kuin Audio pro a26? Kef ls50 w ll "ehkä" vähän liian kalliit itselle.
Aktiiveja haen, mitä hyötyä on HDMIstä kun töllöön liitettynä?
 
Meinasin, että pelkät Genet tai JBL 305 aktiivit ei suoraan yhdisty TV:hen yleensä, vaan tarvitaan joku digitaalisesta analogiseen muuntava laite väliin. Ellei sitten käytä jotain kuulokeliitäntää, mutta siitä nyt ei kaksinen ääni tule.

Tuossa jotain The Fivesista Klipsch The Fives -kaiuttimet: Retroa parhimmillaan | AVPlus ja KEFfillä oli joku vastaava parempi myös, mutta hinta oli vähintään 2x, mutta jos sinne vaan taipuu niin kova setti ois.
 
Onko keskikaiutinta järkeä hankkia leffakäyttöön? Vai onko nuo tarkotettu ainoastaan, jos on ihan kotiteatterijärjestelmä laitettuna?
Täällä käytössä Keffin R300 pääkaiuttimina ja R100 keskikaiuttimena.
Etu tulee puheäänen ohjattavuudesta eli saa säädettyä erikseen puhekanavan voimakkuutta verrattuna pelkään kahteen kaiuttimeen.
Joskus kokeilin ns. keskikaiutinta, mutta paras lopputulos tullee saman kaiutinsarjan pienemmällä.
 
Ls50 ws 2 on arc suoraan mutta hintaakin on se 2k€+
Kävin kuuntelemaasa Audiokaupassa ja oli kyyl komeat soundit, niiden jälkeen kuuntelin LSX ja aika vaisut verrattuna noihin. Ehkä ne kaupassakin säätävät niin, että kalliimmat ostettaisiin. Ekat skobet töllöön niin ei viitsi 2,4k€ maksaa vielä. Seuraavat sit kun nälkä kasvaa kuitenkin.
e. Ei hirveesti tarjouksia tule nykyään vai?
 
Kävin kuuntelemaasa Audiokaupassa ja oli kyyl komeat soundit, niiden jälkeen kuuntelin LSX ja aika vaisut verrattuna noihin. Ehkä ne kaupassakin säätävät niin, että kalliimmat ostettaisiin. Ekat skobet töllöön niin ei viitsi 2,4k€ maksaa vielä. Seuraavat sit kun nälkä kasvaa kuitenkin.
Samaa settiä kuuntelin kaverin kanssa kun oltiin kajariostoksilla, kyllä ne LSX:t olivat hyvät ennen kuin pistettiin LS50:t jytäämään, tila on niin suuri niin kaikki pienemmät kajarit kärsivät enempi mutta ero oli kyllä huomattava
 
Tarvetta olisi hankkia max tonnin aktiivikaiuttimet työhuoneeseen tietokoneen kaveriksi. Kuunteluetäisyys on yhden metrin, ja tällä hetkellä lupaavimmalta vaikuttaa Genelecin 8030. Onko tässä hintaluokassa parempia vaihtoehtoja?
 
Tarvetta olisi hankkia max tonnin aktiivikaiuttimet työhuoneeseen tietokoneen kaveriksi. Kuunteluetäisyys on yhden metrin, ja tällä hetkellä lupaavimmalta vaikuttaa Genelecin 8030. Onko tässä hintaluokassa parempia vaihtoehtoja?
Suosittelisin käymään kaupassa kuuntelemassa, tuossa tonnin paikkeilla ainakin KEF LSX soi omaan korvaan paremmin kuin tonnin genelecit
 
Tarvetta olisi hankkia max tonnin aktiivikaiuttimet työhuoneeseen tietokoneen kaveriksi. Kuunteluetäisyys on yhden metrin, ja tällä hetkellä lupaavimmalta vaikuttaa Genelecin 8030. Onko tässä hintaluokassa parempia vaihtoehtoja?
iloud MTM:iä on ainakin revikoissa kehuttu. Hinnaltaan nuo on noin 700€ pari, riippuen väristä. Saatavina mustana ja valkoisena. Näissä bonuksena on huonekorjaus sisäänrakennettuna.
 
Suosittelisin käymään kaupassa kuuntelemassa, tuossa tonnin paikkeilla ainakin KEF LSX soi omaan korvaan paremmin kuin tonnin genelecit

Tämä. Käytettynä voisi irrota vielä ensimmäisen sukupolven LS50 Wirelessitkin alle tonnilla. Itse heitän omat passiivi-LS50:t työpöydälle kun tulee olohuoneeseen hankittua isommat kaiuttimet.
 
Tässä nyt koittanu tuota bassopäätä tasotella tone sweeperin ja RME:n kanssa, muutama piikki löyty jotka tasotin korvapelillä tasasemmiksi, mutta sitten 60hz kohalla on kauhea kuoppa ja basso katoaa kokonaan. Onkos tuon taajuuden equttaminen ylöspäin ehdoton ei vai onko sama ku luureissa, että riippuu voiko bassoa equttaa ylöspäin ilman häiriötä?
 
Tässä nyt koittanu tuota bassopäätä tasotella tone sweeperin ja RME:n kanssa, muutama piikki löyty jotka tasotin korvapelillä tasasemmiksi, mutta sitten 60hz kohalla on kauhea kuoppa ja basso katoaa kokonaan. Onkos tuon taajuuden equttaminen ylöspäin ehdoton ei vai onko sama ku luureissa, että riippuu voiko bassoa equttaa ylöspäin ilman häiriötä?
Equtus ylöspäin on aina ehdoton ei. Siinä on riskinä että signaali alkaa klippaamaan jollain sisällöllä. Jotkut vahvarit osaa muuttaa kaikki equtukset sellasiksi jossa säädetään oikeasti aina vain alaspäin vaikka käyttöliittymä näyttäisi toista. Lisäksi tekisin mittaukset mikillä korvakuulon sijaan. Ihmiskorvan taajuusvaste on kaikkea muuta kuin tasainen.
 
Equtus ylöspäin on aina ehdoton ei. Siinä on riskinä että signaali alkaa klippaamaan jollain sisällöllä. Jotkut vahvarit osaa muuttaa kaikki equtukset sellasiksi jossa säädetään oikeasti aina vain alaspäin vaikka käyttöliittymä näyttäisi toista. Lisäksi tekisin mittaukset mikillä korvakuulon sijaan. Ihmiskorvan taajuusvaste on kaikkea muuta kuin tasainen.

Silläpä juuri, kun tuo RME kyllä osaa hoitaa tuon EQ:n silleen, ettei klippingiä tapahdu.
 
Silläpä juuri, kun tuo RME kyllä osaa hoitaa tuon EQ:n silleen, ettei klippingiä tapahdu.
Siinä tapauksessa se siis equttaa alaspäin vaan kaikkia muita taajuuksia, jos nostat UI:lla jotain taajuutta ylöspäin. Jonkun rajan jälkeen audion bittisyvyys kärsii (havaittavasti), mutta tyypillisellä materiaalilla ja kuunteluvoluumilla säätövaraa on aika paljon.
 
Siinä tapauksessa se siis equttaa alaspäin vaan kaikkia muita taajuuksia, jos nostat UI:lla jotain taajuutta ylöspäin. Jonkun rajan jälkeen audion bittisyvyys kärsii (havaittavasti), mutta tyypillisellä materiaalilla ja kuunteluvoluumilla säätövaraa on aika paljon.
Semmonen huomio kun vasteen monttua kun lähtee korottamaan kaiuttimilla se saattaa johtua akustiikasta jolloin monttupa ei täyty mutta kalvo vispaa kuin hmkku.
Siinä tapauksessa se siis equttaa alaspäin vaan kaikkia muita taajuuksia, jos nostat UI:lla jotain taajuutta ylöspäin. Jonkun rajan jälkeen audion bittisyvyys kärsii (havaittavasti), mutta tyypillisellä materiaalilla ja kuunteluvoluumilla säätövaraa on aika paljon.
Semmonen huomio tohon montun nostoon saattaa johtua akustiikasta jolloin monttu ei katoa mutta kalvo vispaa hullunlailla.
 
Hakusessa 2.0 setti aktiivisena tai pienen vahvarin kanssa. Budjetti maksimissaan 400 euroa. Mielellään kuitenkin lähemmäs 300 euroa.

Kuuntelutila:
- Kohtalaisen matala 20m2 huone.
- Kuunteluetäisyys koneella ollessa n. metri. Välillä enemmän.

Äänilähteet:
- PC + Steinbergin Ur22 ulkoinen äänikortti
- Kännykkä ja Spotify

Musiikin kuuntelua ja välillä myös tekemistä sekä miksausta.

Toiveet:
- Pienehkö koko
- Hyvä erottelu ja melko realistinen toisto, ilman korostettua bassoa. Kuunteluetäisyys pääosin lyhyt ja pienehköllä äänenvoimakkuudella.
- Ei suhinaa, ei aggressiivista virransäästöä tai käynnistysääniä.

Olen selaillut tätä ketjua ja lueskellut arvosteluita, mutta en ole tullut juurikaan viisaammaksi. Näitä olen miettinyt esimerkiksi:

JBL LSR305P MkII aktiivinen - 260e
+ paras äänenlaatu tähän hintaluokkaan?
- ei bluetoothia

Jamo S 803 - 270e + amp
+ hyvä äänenlaatu
+ suht tyylikkäät

Onko suosituksia näillä spekseillä? Voin odottaa pari kuukautta sopivaa tarjousta tai ostaa käytettynä.
 
Viimeksi muokattu:
Hakusessa 2.0 setti aktiivisena tai pienen vahvarin kanssa. Budjetti maksimissaan 400 euroa. Mielellään kuitenkin lähemmäs 300 euroa.

Kuuntelutila:
- Kohtalaisen matala 20m2 huone.
- Kuunteluetäisyys koneella ollessa n. metri. Välillä enemmän.

Äänilähteet:
- PC + Steinbergin Ur22 ulkoinen äänikortti
- Kännykkä ja Spotify

Musiikin kuuntelua ja välillä myös tekemistä sekä miksausta.

Toiveet:
- Pienehkö koko
- Hyvä erottelu ja melko realistinen toisto, ilman korostettua bassoa. Kuunteluetäisyys pääosin lyhyt ja pienehköllä äänenvoimakkuudella.
- Ei suhinaa, ei aggressiivista virransäästöä tai käynnistysääniä.

Olen selaillut tätä ketjua ja lueskellut arvosteluita, mutta en ole tullut juurikaan viisaammaksi. Näitä olen miettinyt esimerkiksi:

JBL LSR305P MkII aktiivinen - 260e
+ paras äänenlaatu tähän hintaluokkaan?
- ei bluetoothia

Jamo S 803 - 270e + amp
+ hyvä äänenlaatu
- suht tyylikkäät

Onko suosituksia näillä spekseillä? Voin odottaa pari kuukautta sopivaa tarjousta tai ostaa käytettynä.

Mainitaan tähänkin IK Multimedia iLoud Micro Monitor

Nuo on itsellä harkinnassa. Youtubessa vertailupätkiä moniin saman hinta- ja kokoluokan vehkeisiin.
 
Semmonen huomio kun vasteen monttua kun lähtee korottamaan kaiuttimilla se saattaa johtua akustiikasta jolloin monttupa ei täyty mutta kalvo vispaa kuin hmkku.

Semmonen huomio tohon montun nostoon saattaa johtua akustiikasta jolloin monttu ei katoa mutta kalvo vispaa hullunlailla.

Ja jos kyse on sopivasta huonemoodista niin eq ylöspäin vaan syventää sitä kuoppaa mitä enemmän laitat korostusta ja samalla aiheuttaa ongelmia muuallekin.

Kokeile ja mittaa, sillä se selviää.
 
Ja jos kyse on sopivasta huonemoodista niin eq ylöspäin vaan syventää sitä kuoppaa mitä enemmän laitat korostusta ja samalla aiheuttaa ongelmia muuallekin.

Kokeile ja mittaa, sillä se selviää.
Näin opastettii Genelecin kurssillakin. Silti esim. Audussey taitaa välillä buustaillakin taajuuksia.
 
Se varmaan kokeilee ja mittaa se Audussey ja sen perusteella päättelee että onko siitä mitään hyötyä.
Audussey ei verifioi niitä tuloksiaan... toki se useammasta eri kohdan sweepistä laskee omien kykyjensä mukaan parhaan vasteen. REW mittailu on ihan suositeltavaa jälkeenpäin, varsinkin jos joku kuulostaa oudolta.
 
Audussey ei verifioi niitä tuloksiaan... toki se useammasta eri kohdan sweepistä laskee omien kykyjensä mukaan parhaan vasteen. REW mittailu on ihan suositeltavaa jälkeenpäin, varsinkin jos joku kuulostaa oudolta.

Jep, varsinkin subien kanssa tuo säätäminen tuntuu välillä olevan silkkaa salatiedettä ja yritys-erehdys tuntuu olevan ainoa keino.
 
Audussey ei verifioi niitä tuloksiaan... toki se useammasta eri kohdan sweepistä laskee omien kykyjensä mukaan parhaan vasteen. REW mittailu on ihan suositeltavaa jälkeenpäin, varsinkin jos joku kuulostaa oudolta.
Mitäs ihmettä. Kuinka huono voi tommonen järjestelmä olla? Tekeekö se siis vaan sweepit ja jollain LUTilla valikoi säädöt ja se siitä? :facepalm:
Mun on hyvin vaikea uskoa että se ei testaisi asioita kalibroinninsa aikana, eihän se muuten voi millään saada lähellekkään optimia tulosta millekkään taajuusalueille.

Se että käyttöliittymässä ei lue ”verifying” missään kohtaa ei tarkoita etteikö se tekisi dynaamisesti hieman eri mittauksia tilasta riippuen.

Edit: Ei toki mahdotonta etteikö se toimisi ilman mitään takaisinkytkentää, mutta tällöin en kutsuisi koko toimenpidettä edes kalibroinniksi.
 
Viimeksi muokattu:
Audusseyn kalibroinnin onnistumiseen vaikuttaa tasojen alkukalibrointi ja sitäkin enemmän kaiuttimien sijoittelu. Yleensä kyllä tulee erittäin hyvää jälkeä, mutta joissain tapauksissa sitten taas ylilyönti. Luultavasti näistä huonoista kokemuksista sitten jaksetaan lytätä koko systeemi ja pidetään Dirac korjausta huomattavasti parempana. Niin se varmaan onkin.

Tuosta Dirac-huonekorjauksesta innolla odotan tulevia AV-vahvistimia joissa se on mukana ja ennen kaikkea minkälainen se itse kalibrointiprosessi siinä on. Ainakin tuo PC-versio näyttäisi olevan ihan riittävän monimutkainen ja samoin tosin myös kattava.
 
Menisivätkö tuollaiset KEF LSX aktiivikaiuttimet hyvin työpöytäsetuppiin, jossa on LG CX48 monitorina? Ajattelisin suoraan toslinkillä kytkeä emolevyyn ja sijoittaa kaiuttimet telkun viereen. Pitäisi noita varmaan jotenkin korottaa, että elementit olisivat korvien tasolla? Tarvitseeko tämmöinen setuppi äänikorttia vai riittääkö x470 Strix F -emon optinen S/PDIF-lähtöportti?
 
Menisivätkö tuollaiset KEF LSX aktiivikaiuttimet hyvin työpöytäsetuppiin, jossa on LG CX48 monitorina? Ajattelisin suoraan toslinkillä kytkeä emolevyyn ja sijoittaa kaiuttimet telkun viereen. Pitäisi noita varmaan jotenkin korottaa, että elementit olisivat korvien tasolla? Tarvitseeko tämmöinen setuppi äänikorttia vai riittääkö x470 Strix F -emon optinen S/PDIF-lähtöportti?
Ihan hyvin toimi. Et tarvitse mitään äänikorttia. Itellä on ROG STRIX H370-I emo ja LSX:t pelas ihan mallikkaasti. Elementit on ihan hyvä toki nostaa korvien tasalle, mutta varmasti nää Kanton jalatkin menee paremman puutteessa. Ovat ainaki halvemmat kuin Kefin omat.
 
Mitäs ihmettä. Kuinka huono voi tommonen järjestelmä olla? Tekeekö se siis vaan sweepit ja jollain LUTilla valikoi säädöt ja se siitä? :facepalm:
Mun on hyvin vaikea uskoa että se ei testaisi asioita kalibroinninsa aikana, eihän se muuten voi millään saada lähellekkään optimia tulosta millekkään taajuusalueille.

Se että käyttöliittymässä ei lue ”verifying” missään kohtaa ei tarkoita etteikö se tekisi dynaamisesti hieman eri mittauksia tilasta riippuen.

Edit: Ei toki mahdotonta etteikö se toimisi ilman mitään takaisinkytkentää, mutta tällöin en kutsuisi koko toimenpidettä edes kalibroinniksi.
Audyssey-mittaus on tarkoitus suorittaa useammasta mittauspisteestä ja koska mikrofonin sijainti vaihtuu näiden välissä, ei lopputulosta voida ymmärrettävästi mitenkään varmistaa mittaamalla. Mitä foorumeilta on lukenut, niin ilmeisesti simuloitu lopputulos pitää kuitenkin melko hyvin paikkansa. Pitää muistaa, että se on useamman mittauspisteen keskiarvo, jolloin yhdestä pisteestä mitattu tulos voi olla (ja onkin) jotain muuta.
 
Audyssey-mittaus on tarkoitus suorittaa useammasta mittauspisteestä ja koska mikrofonin sijainti vaihtuu näiden välissä, ei lopputulosta voida ymmärrettävästi mitenkään varmistaa mittaamalla. Mitä foorumeilta on lukenut, niin ilmeisesti simuloitu lopputulos pitää kuitenkin melko hyvin paikkansa. Pitää muistaa, että se on useamman mittauspisteen keskiarvo, jolloin yhdestä pisteestä mitattu tulos voi olla (ja onkin) jotain muuta.
Se voi kuitenkin jokaisessa mittauspisteessä autonomisesti kokeilla erilaisia muutoksia ja sitten kaikkien eri mittauspisteiden kokeilujen perusteella valita ne muutokset jotka parantavat käyttäytymistä kaikissa mittauspisteissä. Jos se tekee jotain muuta, niin välttäisin ton käyttämistä kuin ruttoa.

Edit: ja mittaustulosten keskiarvotus on todella typerä idea, sillä se potentiaalisesti heikentää soundia kaikkien mittauspisteiden kohdalla. On paljon järkevämpää valita yhteiset tekijät ja niiden perusteella tehdä lopullinen säätö.
 
Viimeksi muokattu:
Mainitaan tähänkin IK Multimedia iLoud Micro Monitor

Nuo on itsellä harkinnassa. Youtubessa vertailupätkiä moniin saman hinta- ja kokoluokan vehkeisiin.

Nämäkin vaikuttivat ihan mielenkiintoisilta. Ilmeisesti kuitenkin näissä on ollut jonkin verran ongelma laadun kanssa. Arvosteluiden mukaan myös kuuntelualue on hyvin rajattu. Ovat kuitenkin vielä harkinnassa, mutta Thomannilta en viitsi ostaa, kun sinne mahdollinen takuupalautus olisi postituksen takana.
 
Se voi kuitenkin jokaisessa mittauspisteessä autonomisesti kokeilla erilaisia muutoksia ja sitten kaikkien eri mittauspisteiden kokeilujen perusteella valita ne muutokset jotka parantavat käyttäytymistä kaikissa mittauspisteissä. Jos se tekee jotain muuta, niin välttäisin ton käyttämistä kuin ruttoa.
Mahtaisiko tästä olla suurta hyötyä? Ylöspäin tehdyt korjaukset eivät ole kovin isoja. Kyllähän se kuopan syvyys jo oletettavasti kertoo softalle, että kuinka mielekästä sen korjaaminen on.
 
Mahtaisiko tästä olla suurta hyötyä? Ylöspäin tehdyt korjaukset eivät ole kovin isoja. Kyllähän se kuopan syvyys jo oletettavasti kertoo softalle, että kuinka mielekästä sen korjaaminen on.
Totta hemmetissä siitä on hyötyä! Jos se ei mittauspisteiden kohdalla tutki mahdollisia säätöjä, niin sehän voi tehdä ihan älyttömiä muutoksia jotka vaan huonontaa tilannetta. Kuopan nostamisyritys eq:n avulla voi johtaa monissa tilanteissa kuopan syventymiseen. Jos mahdollisten säätöjen vaikutusta ei validoida niin kyse ei ole kalibroinnista (koska takaisinkytkentä puuttuu), vaan ihan vaan arvaamisesta.
 
Totta hemmetissä siitä on hyötyä! Jos se ei mittauspisteiden kohdalla tutki mahdollisia säätöjä, niin sehän voi tehdä ihan älyttömiä muutoksia jotka vaan huonontaa tilannetta. Kuopan nostamisyritys eq:n avulla voi johtaa monissa tilanteissa kuopan syventymiseen. Jos mahdollisten säätöjen vaikutusta ei validoida niin kyse ei ole kalibroinnista (koska takaisinkytkentä puuttuu), vaan ihan vaan arvaamisesta.
En tarkkaan tiedä miten tuo toimii, mutta en ole vielä törmännyt (audyssey) tapaukseen, jossa kuoppa olisi syventynyt korjauksilla.

e: väitän silti, ettei mitään muutoksia mittauksen aikana kokeilla, niin vähän aikaa yksittäiset testisignaalit ottaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom