Mitkä kaiuttimet ostaisin? - yleisthreadi

Joo, toki Geneistä julkaistaan paljon muitakin mittauksia kuin pelkkä taajuusvaste. Mittauksia on kajarin tehovasteesta, impulssivasteesta, suuntaavuudesta ja sen sellaisesta, josta pitäs saada jotain käsitystä siitä, miten kajarin pitäs käyttäytyä tyypillisessä huoneessa.

Geneissä lienee suurimpana "ongelmana" se, että ne on tehty puskemaan tosi tasaista vastetta vapaakentässä, mistä seuraa se, että niiden kanssa tulee tavallisessa huoneessa ongelmia sekä bassojen korostumisen että yläkerran energian kanssa. Bassot Genen kalibrointisysteemi hoitaa vielä kohtuu hyvin, vaikka ei niistä tiukasti soivia saa silläkään, jos huone ei sitä mahdollista, mutta yläkerran kanssa saattaa joutua säätämään vähän enemmän. Se Genen vakiokalibrointi (GLM:llä) jättää soundin ainakin minun makuuni todella paljon liian kirkkaaksi.

Kaverillani ollut aina Genelecin studio monitoreita kotikäytössä. On noissa monitoreissa varmasti tasainen taajuusvaste. Jos sitä haluaa niin monitoreissa siihen on tietysti erityisesti panostettu. Mutta kyllä ite haluisin EQ:ta säätää pois flatistä kun niitä olen kuunnellut. Todella paljon liian kirkas soundi.
 
Ei se taajuusvaste ole flätti kun 1cm polykupista tai ulkotilassa mitattuna tai nimenomaan flätiksi equtettuna. Ettei kukaan ajattelisi että Genet jotenkin maagisesti toistavat suoran taajuusvasteen tilassa kun tilassa ilman equtuksia.
 
Ei se taajuusvaste ole flätti kun 1cm polykupista tai ulkotilassa mitattuna tai nimenomaan flätiksi equtettuna. Ettei kukaan ajattelisi että Genet jotenkin maagisesti toistavat suoran taajuusvasteen tilassa kun tilassa ilman equtuksia.

Kalibroitu GLM:llä.
 
Tänään tuli 7kpl AURA AUDIO Akustiikkalevy 56,5x117x4,5cm, valkoinen· Musiikkikauppa F-Musiikki villalevyjä kämppään ja kas kummaa ku ei enää kaiu äänet. Muutama tunti taas meni ihmetellessä kajareitten sointia ku muuttu ääni, mutta nyt alkaa huomaan että on se erottelu taas vaan parempi, ei paljoa, mutta kumminki. Noille vielä joku pinnote keksiä ja se ois sitten siinä akustiikan kohalta.

Se ei kyl tosiaan paljoa vaadi paljaisiin betoniseiniin verrattuna että paranee tilanne, tekis mieli itsekin lätkiä lisää levyä seinille ja kattoon. Mittauksissa en oo mitään eroja juuri nähnyt mutta ihan puheäänessä huomaa kyl eron, lasten huudosta puhumattakaan. :D

Laitoitko pelkästään ensiheijastuspisteisiin vai miten sijoittelit?
 
Se ei kyl tosiaan paljoa vaadi paljaisiin betoniseiniin verrattuna että paranee tilanne, tekis mieli itsekin lätkiä lisää levyä seinille ja kattoon. Mittauksissa en oo mitään eroja juuri nähnyt mutta ihan puheäänessä huomaa kyl eron, lasten huudosta puhumattakaan. :D

Laitoitko pelkästään ensiheijastuspisteisiin vai miten sijoittelit?

Joo ei mittauksissa, mitä katoin nopsaa ni näkyny. Mutta heti kuulee ku koittaa läpsyttää käsiä ni ei kaiu niin pahasti. Vielä vois varmaan kattoon kans laittaa mutta katotaan sitä sitten myöhemmin. Nakkasin 2kpl kajareitten taakse, kaks ekoihin ja kaks toisiin heijastuspintoihin. Yks tuli sitten sohvalle pään taakke. Hyvin soi kyllä, menee taas viikonloppu testaillessa uusia paikkoja kajareille ja kuunneltua kunnon erottelubiisejä :cool:
 
Tänään tuli 7kpl AURA AUDIO Akustiikkalevy 56,5x117x4,5cm, valkoinen· Musiikkikauppa F-Musiikki villalevyjä kämppään ja kas kummaa ku ei enää kaiu äänet. Muutama tunti taas meni ihmetellessä kajareitten sointia ku muuttu ääni, mutta nyt alkaa huomaan että on se erottelu taas vaan parempi, ei paljoa, mutta kumminki. Noille vielä joku pinnote keksiä ja se ois sitten siinä akustiikan kohalta.

Tosta tuli mieleen kun aikoinaan oli autotalli treenikämppänä kauttaaltaan akustoitu Parocin villalla, ja vaahtomuovilla. Siis kaikki seinät kokonaan villalla, katto kokonaan pyramidi vaahtomuovilla. Ja lattialla pari vanhaa kuivausviiraa päällekkäin ja niiden päällä räsymattoja. Jos puhuit 20 neliön tilassa selin toiseen päin niin oli todella vaikea kuulla. Ääni kimposi niin huonosti. On siinä jäätävä ero kun tilan akustoi.
 
Tosta tuli mieleen kun aikoinaan oli autotalli treenikämppänä kauttaaltaan akustoitu Parocin villalla, ja vaahtomuovilla. Siis kaikki seinät kokonaan villalla, katto kokonaan pyramidi vaahtomuovilla. Ja lattialla pari vanhaa kuivausviiraa päällekkäin ja niiden päällä räsymattoja. Jos puhuit 20 neliön tilassa selin toiseen päin niin oli todella vaikea kuulla. Ääni kimposi niin huonosti. On siinä jäätävä ero kun tilan akustoi.

Joo ja varmaan ihan naapureillaki häirittee vähemmän ku ei jää kaikumaan kaikki äänet täällä. Tää nyt on onneksi vanha puutalo, ettei ees betoniseiniä ole, aika idyyli kajarihommiin, mutta ku seinät loistaa tyhjinä ison karvamaton ja sohvan kanssa ni kyllä on iso ero noinki halvoilla villoilla. Tuntuu että ääni tulee taas enemmän vaan suoraan kajareista, eikä seinistä.
 
Kaverillani ollut aina Genelecin studio monitoreita kotikäytössä. On noissa monitoreissa varmasti tasainen taajuusvaste. Jos sitä haluaa niin monitoreissa siihen on tietysti erityisesti panostettu. Mutta kyllä ite haluisin EQ:ta säätää pois flatistä kun niitä olen kuunnellut. Todella paljon liian kirkas soundi.
On mullakin noita ollut pidemmän aikaa, mutta nykyään enimmäkseen painottuen TV-, leffa- ja pelikäyttöön. Oishan noita halvempiakin, mutta kun kaikki oheislaitteistokin on Genejen sivuun rakennettu, niin Genellä tuli mentyä nyt vielä kerran olohuoneen kajareita vaihtaessa.

Ei niillä voi joo musaa kuunnella, jos ei pudottele yläkertaa ja/tai korjaile keskialuetta. Diskantin määrä ja energia jossain 3 kilohertsin nurkilla on ainakin itelle ihan liikaa. Profilerista -1dB / oktaavi, niin alkaa yleinen diskantin taso olemaan itelle ok, mutta katotaan miten noita pitää veivata, kun tulevat nuo uudet.

Nyt tulee uutena vähän isompaa Genen subiakin, sellaisesta ei oo aikaisempaa kokemusta, niin katotaan mitä tuosta tulee.

muoks. ja joo, jossain läpeensä dempatussa tilassa voi toimia eri tavalla, mutta sellaista ei oo mahiksia omaan olkkariin tehdä. Jonkin verran on munkin tiloja kuitenkin laitettu ja niin tulee laitettua tätäkin, kun laitteet ja huonekalut löytää lopullisen paikkansa.
 
Noi aktiiviset bassoansat on muuten kiinnostanu itteäkin. Olivat vaan fiksut kaupalliset aika hinnoissaan ja niitäkin varmaan sais olla useampia.. Pitää jossain kohti tuumata, oisko mitään järkeä itelle.
 
SVS SB-2000 Pro -subwoofer, pianomusta

Olisko toi hyvä? Menis mitoiltaan. Joku aika takaperin ajattelin Wharferdalea, kuten kajaritkin on, mutta joku yritti täällä heti myydä käytettyään ja ei nyt ihan vakuuttanut myyntipuhe. Lisäksi täällä sain kommentteja huonosta koko vs. laatusuhteesta (ihan sama sinänsä kun mahtuu tuolle paikalle joka tapauksessa), mutta leffakäyttöön tulisi ja nimenomaan mahdollisimman alhaalle pääsy ymmärtääkseni priona. Speksit aika huonot Wharferdalessa jos mä mitään ymmärrän näistä.

Varmaan tuo SB-2000 perusversio riittäisi (mitä käytännön eroa noilla on), mutta toi pianonmusta on sama kun etupleksi tornikajareissa ja talous ei kaadu subbariin.

Onko liian järeä kerrostaloasuntoon? Poikkeuksellisen hyvin äänieristetty seinät, mutta basson oon jättänyt ostamatta aikaisemmin tuon perusteella. Kukaan ei ole ikinä kehdannut sanoa, että mitään kuuluisi ja huoletta voi kuunnella kovaa kun olen kysellyt. Tulee mukavasti siihen nurkkaan, joka on kauimmaisena naapureista.
 
Viimeksi muokattu:
Noi aktiiviset bassoansat on muuten kiinnostanu itteäkin. Olivat vaan fiksut kaupalliset aika hinnoissaan ja niitäkin varmaan sais olla useampia.. Pitää jossain kohti tuumata, oisko mitään järkeä itelle.

Tuossa on yksi huonemittaus ilman.. no sanotaanko nyt vaikka "puoli aktiivisia" bassoansoja

Tässä tilaan on sijoitettu 4 kpl "puoli aktiivisia" bassoansoja.


Eli aika huikea ero jälkikaiussa esim. 50hz alueella mihin noi on viritetty. Tässä tapauksessa puoli aktiivinen bassoansa on JBL CS1204B passiivinen subbari jossa muutama komponentti persiissä. tähtäämässä täsmäalueelle. PSI Audio AVAA olis kiva.. sitä varmaan tarkoitit (?).. Jos sais aikaiseksi niin itselläni olisi idea jopa välineet miten sen voisi halvalla apinoida.
 
SVS SB-2000 Pro -subwoofer, pianomusta

Olisko toi hyvä? Menis mitoiltaan. Joku aika takaperin ajattelin Wharferdalea, kuten kajaritkin on, mutta joku yritti täällä heti myydä käytettyään ja ei nyt ihan vakuuttanut myyntipuhe. Lisäksi täällä sain kommentteja huonosta koko vs. laatusuhteesta (ihan sama sinänsä kun mahtuu tuolle paikalle joka tapauksessa), mutta leffakäyttöön tulisi ja nimenomaan mahdollisimman alhaalle pääsy ymmärtääkseni priona. Speksit aika huonot Wharferdalessa jos mä mitään ymmärrän näistä.

Varmaan tuo SB-2000 perusversio riittäisi (mitä käytännön eroa noilla on), mutta toi pianonmusta on sama kun etupleksi tornikajareissa ja talous ei kaadu subbariin.

Onko liian järeä kerrostaloasuntoon? Poikkeuksellisen hyvin äänieristetty seinät, mutta basson oon jättänyt ostamatta aikaisemmin tuon perusteella. Kukaan ei ole ikinä kehdannut sanoa, että mitään kuuluisi ja huoletta voi kuunnella kovaa kun olen kysellyt. Tulee mukavasti siihen nurkkaan, joka on kauimmaisena naapureista.
Hommaa ihmeessä. Eikä subwoofer ole mikään full on / off -tyyppinen laitos. Siinä on toimiva volumensäätö.
 
Joku aika takaperin ajattelin Wharferdalea, kuten kajaritkin on, mutta joku yritti täällä heti myydä käytettyään ja ei nyt ihan vakuuttanut myyntipuhe.

Mikäs vika mun myyntipuheessa nyt oli? :D
Kyllä tää Wharfedale SW-12 tekee sen minkä lupaakin (35-120 Hz +-3dB) ja vieläpä miellyttävällä soinnilla ja tarkkuudella. Leffasubeiksi on toki parempiakin vaihtoehtoja, kuten myyntipuheessakin oli rivien välissä vihjattu.
 
Itselläni on Dali Zensor 3 pöntöt, jotka ovat vähän turhan kirkkaat omaan makuun. Vaatii EQ:ta pidemmän päälle, jos vähän kovemmalla kuuntelee.
Myyn pois nuo Dalit ja ostan tilalle Elac Debut Reference DBR-62, kun ovat kehuneet ASR:ssä niin paljon. Pitäisi olla käppyrät kunnossa.
Parinkuukauden kokemuksella DBR-62 on todella hyvä kaiutin, ihan missä hintaluokassa hyvänsä. Omaan korvaan neutraali ei sisällä elacin vanhaa talonsoundia jolle tulin allergiseksi joskus jet diskantin aikoihin. Vaikea sanoa miten noi soi koska tuntuu ettei niillä ole omaa soundia, pikemminkin kaikki on nyt kohdillaan.
Sub toistaa 20-40hz alueen ja Elacit siitä ylöspäin, kuuntelu huone on ok-talon tupakeittö 45 neliötä, mutta varsinainen kuunteluetäisyys alle 3m ja tämän tilan elacit pystyy täyttämään äänellä. Toisin kuin kaverin käytettyä kef ls 50 paria kokeilin ja en innostunut, kuulosti jotenkin ohuelta ja pieneltä raskaalla musalla puuttui munaa.
Genejä 3 tai 4.ei saanut helposti testiin, olisi ollut kiva testata onko niissä miellyttävämpi diskantti kuin näissä 8020 malleissa jossa optimi kuuntelu etäisyys on melko lyhyt ja samalla tulee hyvin esiin diskantin rasittava tapa sihahtaa ässää.
 
Nyt kun tuossa revikkaa lukenut näistä;
1. Q Acoustics 3000-sarja
2. Dali Spektor 2
3. Elac Debut B5.2ja B6.2
4. Triangle Borea BR02
5. Wharfedale Diamond 12.0 ja 12.1

Taidan mennä Q Acousticsin pienimmällä 3010i. Ei sen takia että olisi noita muita parempi tai hinta/laadultaan parempi. Vaan koska ei vaikuttaisi olevan huonompikaan ja ulkonäkö miellyttää eniten ja sopii sisustukseen :D. Ja mahtuu alle 300 budjettiin.

Vahvariksi otan vanhan käyttämättä olleen vahvarini Denon AVR-1611.
Pitää vielä subbari hommata noiden pikkupurkkien kaveriksi tai muuten ei ole alapäätä varmaan juurikaan. Odottelen että käytettynä sattuisi sopiva ilmestymään BK, SVS, Velodyne, eniten tarkkailussa. Myös joku muu ok laatuinen käy. Esimerkiksi edellämainituilta kaiutinmerkeiltä tai Klipsch. On tossa pyörimässä tollanen Audio Pro Basiq Sub, mutta se on melko kämäinen laite. Jotain vähän parempaa.

Autotallissa vanhaa settiä; +20v vanha Sony STR-DB870 QS vahvarina ja kaiuttimina +30v vanhat Mission 762:t 8,25" elementeillä ja subbarina 90-luvulta Jamo SW505E. Sisälle vähän tuoreempaa ja pienempää.
Kaikki noi rokkaa edelleen ja ihme kyllä elementtien reunuksetkin edelleen ehjät. Nyt kun menet ostaa Missionit ton kokosena niin maksaa. Mitä lie uutena maksaneet vuonna 90. Ovat nimittäin isäukon vanhat uutena ostamat.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs vika mun myyntipuheessa nyt oli? :D
Kyllä tää Wharfedale SW-12 tekee sen minkä lupaakin (35-120 Hz +-3dB) ja vieläpä miellyttävällä soinnilla ja tarkkuudella. Leffasubeiksi on toki parempiakin vaihtoehtoja, kuten myyntipuheessakin oli rivien välissä vihjattu.

"Muuten hyvät mutta leffakäyttöön huono" oli virkistävän rehellinen.
 
Kyl speksit näyttää huonolta jos vilkasen ekana subbarin taajuusvastetta ja luulen että kyse kaiuttimesta, eikös ny alta 30 Hz pitäisi kaikki yltää, taitaa tuokin mutta alemmil desibeleillä
 
Nyt kun tuossa revikkaa lukenut näistä;
1. Q Acoustics 3000-sarja
2. Dali Spektor 2
3. Elac Debut B5.2ja B6.2
4. Triangle Borea BR02
5. Wharfedale Diamond 12.0 ja 12.1

Taidan mennä Q Acousticsin pienimmällä 3010i. Ei sen takia että olisi noita muita parempi tai hinta/laadultaan parempi. Vaan koska ei vaikuttaisi olevan huonompikaan ja ulkonäkö miellyttää eniten ja sopii sisustukseen :D. Ja mahtuu alle 300 budjettiin.

Vahvariksi otan vanhan käyttämättä olleen vahvarini Denon AVR-1611.
Pitää vielä subbari hommata noiden pikkupurkkien kaveriksi tai muuten ei ole alapäätä varmaan juurikaan. Odottelen että käytettynä sattuisi sopiva ilmestymään BK, SVS, Velodyne, eniten tarkkailussa. Myös joku muu ok laatuinen käy. Esimerkiksi edellämainituilta kaiutinmerkeiltä tai Klipsch. On tossa pyörimässä tollanen Audio Pro Basiq Sub, mutta se on melko kämäinen laite. Jotain vähän parempaa.

Autotallissa vanhaa settiä; +20v vanha Sony STR-DB870 QS vahvarina ja kaiuttimina +30v vanhat Mission 762:t 8,25" elementeillä ja subbarina 90-luvulta Jamo SW505E. Sisälle vähän tuoreempaa ja pienempää.
Kaikki noi rokkaa edelleen ja ihme kyllä elementtien reunuksetkin edelleen ehjät. Nyt kun menet ostaa Missionit ton kokosena niin maksaa. Mitä lie uutena maksaneet vuonna 90. Ovat nimittäin isäukon vanhat uutena ostamat.
Itsellä on kokemusta QA 3000-sarjan i-malleista. Soundi on aika maltillinen, mikään ei hyökkää kasvoille, joten ovat helposti kuunneltavia eikä kuunteluväsymystä tule. Maltillisimmilla voimakkuuksilla tosin kaipais hieman kirpeämpää yläpäätä, jotta erottelu olisi parempi. Vaikeita asioita, mutta menevät sitten oman mieltymyksen piikkiin miellyttääkö vai ei. Vokaalit toistuvat todella hyvin ja alapää on suhteellisen tukeva myös. Riippuen vahvistimesta metallimusiikki voi olla ongelmallinen, tuntuu, että toiston nopeus hieman kompastuu omiin jalkoihinsa ja toistosta tulee ns. mössöä. Riippuu tosiaan vahvistimen kyvyistä kuormittaa näitä. Elektroninen ja laulupainotteinen soi taas millä vana todela hyvin. Samoiten tuota yläpään tummuutta voi kompensoida hopeapinnoitetuilla tai jopa täysin hopeakaapeleilla, jos on tarve. Noissa on siis sisässäkin QED hopeapinnoitteen letkut.

PS. en kaipaa yhtään vastausta vaikuttaako vahvistin tai kaiutinjohto sointiin, joten turha niitä kirjoitella, tai en ainakaan itse tule niitä edes lukemaan.
 
Itsellä on kokemusta QA 3000-sarjan i-malleista. Soundi on aika maltillinen, mikään ei hyökkää kasvoille, joten ovat helposti kuunneltavia eikä kuunteluväsymystä tule. Maltillisimmilla voimakkuuksilla tosin kaipais hieman kirpeämpää yläpäätä, jotta erottelu olisi parempi. Vaikeita asioita, mutta menevät sitten oman mieltymyksen piikkiin miellyttääkö vai ei. Vokaalit toistuvat todella hyvin ja alapää on suhteellisen tukeva myös. Riippuen vahvistimesta metallimusiikki voi olla ongelmallinen, tuntuu, että toiston nopeus hieman kompastuu omiin jalkoihinsa ja toistosta tulee ns. mössöä. Riippuu tosiaan vahvistimen kyvyistä kuormittaa näitä. Elektroninen ja laulupainotteinen soi taas millä vana todela hyvin. Samoiten tuota yläpään tummuutta voi kompensoida hopeapinnoitetuilla tai jopa täysin hopeakaapeleilla, jos on tarve. Noissa on siis sisässäkin QED hopeapinnoitteen letkut.

PS. en kaipaa yhtään vastausta vaikuttaako vahvistin tai kaiutinjohto sointiin, joten turha niitä kirjoitella, tai en ainakaan itse tule niitä edes lukemaan.

Voi persketti. Metalliahan sieltä on tarkoitus soittaa nopealla tuplabasarilla. Enpä ole ajatellutkaan että pikkukajareilla voisi olla ongelmia toiston tarkkuudessa/nopeudessa. Subbareilla hyvinkin tuttu ilmiö kun Hell Hammerin tuplabasari menee aivan mössöksi.
 
Voi persketti. Metalliahan sieltä on tarkoitus soittaa nopealla tuplabasarilla. Enpä ole ajatellutkaan että pikkukajareilla voisi olla ongelmia toiston tarkkuudessa/nopeudessa. Subbareilla hyvinkin tuttu ilmiö kun Hell Hammerin tuplabasari menee aivan mössöksi.
Joo siinä on taas yksi esimerkki miksei se pelkkä taajuusvaste kerro asioista kaikkea. Mutta joo, jos musiikkimaku osuu tuohon, niin ehkä jotain muuta kateltava.
 
Kyl speksit näyttää huonolta jos vilkasen ekana subbarin taajuusvastetta ja luulen että kyse kaiuttimesta, eikös ny alta 30 Hz pitäisi kaikki yltää, taitaa tuokin mutta alemmil desibeleillä
Kyllä ne rupeaa harvemmassa olemaan kajarit, jotka menee laadukkaasti alle 30hz. Tuppaa kotelotilavuuskin kasvamaan, jos samaan aikaan tarvii päästä alas, kyetä isompiin äänenpaineisiin ja vielä pienellä säröllä.

Näkeehän noita toki alle 30 hertsin ilmoitettuja alarajataajuuksia, ei ne mitään harvinaisuuksiakaan ole, mutta ilmoitetut speksitkin voi käsittääkseni olla melkoinen villi länsi tyyliin ilmoitellaan alarajataajuuksia, mutta jätetään kertomatta, että ne on jotain -10dB arvoja tmv.

Pisti toki itelläkin silmään, että ehkä vähän köykäinen on subi, jos ei 35 hertsiä alemmas mene :) Ihan siis musaakin ajatellen.

muoks. vähän aihetta sivuten: Harbethin SLH5+ XD:ssä oli ilmoitettu -6dB 35 tai 36 hertsiä, mutta minusta kuulostivat tosi köykäisiltä bassoiltaan versus himassa pidempään ollut Genelecin S360. Molemmissa on ulkomuistista osapuilleen sama -6dB alarajataajuus. Noilla Harpuilla jäi jotain bassokitaroitakin soimatta kunnolla, olkoonkin että todennäköisesti alavireisiä metallibassokitaroita, mitä on tottunut kuulemaan. En oo varma, miten Devin Townsendin vanhassa bändissä bassot oli viritetty.. Kitarat on kai aina ollu avoimessa C:ssä :D
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ne rupeaa harvemmassa olemaan kajarit, jotka menee laadukkaasti alle 30hz. Tuppaa kotelotilavuuskin kasvamaan, jos samaan aikaan tarvii päästä alas, kyetä isompiin äänenpaineisiin ja vielä pienellä säröllä.

Näkeehän noita toki paljonkin alle 30 hertsin ilmoitettuja alarajataajuuksia, mutta noi ilmoitetut speksitkin voi käsittääkseni olla melkoinen villi länsi tyyliin ilmoitellaan alarajataajuuksia, mutta jätetään kertomatta, että ne on jotain -10dB arvoja tmv.

Pisti toki itelläkin silmään, että ehkä vähän köykäinen on subi, jos ei 35 hertsiä alemmas mene :) Ihan siis musaakin ajatellen.
Niin siis anteeksi epäselvyydestä tarkoitin juuri viestillä että kajarit aloittavat taajuusvasteet tuolta 35 hz luokasta yleensä ja sitten subit siinä vähintään alle 30 hz. Vaikka laadullisesti nuo alle 40 hz kajareissa on siltikin vähän niin ja näin ellei maltaita ole maksamassa.
 
Niin siis anteeksi epäselvyydestä tarkoitin juuri viestillä että kajarit aloittavat taajuusvasteet tuolta 35 hz luokasta yleensä ja sitten subit siinä vähintään alle 30 hz. Vaikka laadullisesti nuo alle 40 hz kajareissa on siltikin vähän niin ja näin ellei maltaita ole maksamassa.
Ei mitään, kunhan jorisin jotain omiani :D

Kai subin ois omaan makuun hyvä mennä ainakin sinne kuuloalueen alarajalle eli 20 hertsiin, jos kerran subia on ostamassa. Ja mielellään jonkun hertsin allekin, jos leffakäyttöä on.

Nyt on tulossa Genen 7370A tähän olohuonesysteemiin. Ois enemmän intoa säätämiseen, niin ois voinu ostaa jonkun muunkin valmistajan ja vaikka kaksin kappalein suunnilleen samaan rahaan, mutta vaakakupissa painoi Genen pääkajarit ja se, että ton saa säädetyksi osapuilleen siedettäväksi pääkajarien kanssa n. 5-10 minuutissa tämmönen apinakin. Riippuen toki, tarviiko hirveästi hakea paikkaa.
 
Ei mitään, kunhan jorisin jotain omiani :D

Kai subin ois omaan makuun hyvä mennä ainakin sinne kuuloalueen alarajalle eli 20 hertsiin, jos kerran subia on ostamassa. Ja mielellään jonkun hertsin allekin, jos leffakäyttöä on.

Nyt on tulossa Genen 7370A tähän olohuonesysteemiin. Ois enemmän intoa säätämiseen, niin ois voinu ostaa jonkun muunkin valmistajan ja vaikka kaksin kappalein suunnilleen samaan rahaan, mutta vaakakupissa painoi Genen pääkajarit ja se, että ton saa säädetyksi osapuilleen siedettäväksi pääkajarien kanssa n. 5-10 minuutissa tämmönen apinakin. Riippuen toki, tarviiko hirveästi hakea paikkaa.
Itse siis viestin lähetys painikkeen jälkeen tajusin oman erheen että olisi pitänyt se vielä kirjoittaa tohon:geek:'
Juu itellä Klipschin R-112SW ja crossover 60 Hz tuntuu hyvältä tasapainolta musiikin suhteen, käytettynä sen 300€ paikkeilla pirun hyvä subi ja lisää syvyyttä alataajuuksiin, ei ihan sinne 20 Hz speksien mukaan yllä mutta itelle riittävä ja toimii hyvin lehvoissa
 
Juu itellä Klipschin R-112SW ja crossover 60 Hz tuntuu hyvältä tasapainolta musiikin suhteen, käytettynä sen 300€ paikkeilla pirun hyvä subi ja lisää syvyyttä alataajuuksiin, ei ihan sinne 20 Hz speksien mukaan yllä mutta itelle riittävä ja toimii hyvin lehvoissa

Pitää laittaa seurantaan tuleeko käytettynä vastaan. Hienon näköinen omaan silmään vielä.
 
Joo siinä on taas yksi esimerkki miksei se pelkkä taajuusvaste kerro asioista kaikkea. Mutta joo, jos musiikkimaku osuu tuohon, niin ehkä jotain muuta kateltava.

Joo. Ei sitä varmaan monikaan pidä ainoana mittarina toivottavasti. Kivahan se on ettei oo mitään jäätäviä monttuja tai piikkejä eri taajuuksilla. Mutta yksi asia mitä on vaikeampi mittaustulosten perusteella kuvata on sointiväri (timbre/tone color/tone quality). Eli miksi kaksi spekseiltään eli taajuudeltaan, voimakkuudeltaan ja kestoltaan, samanlaista ääntä kuulostaa erilaiselta. Esimerkiksi voin sanoa aaaaa tietyllä taajuudella ja voin sanoa iiiii samalla taajuudella. Kitaralla soitettu 440Hz sävel kuulostaa erilaiselta kuin vaikka pianolla soitettu 440Hz sävel, tai kitaralla särön kanssa soitettu jne. Kajarilla A toistettu 440Hz kuulostaa erilaiselta kuin kajarilla B toistettu spekseiltään identtinen ääni. Puhelimen kajarista spekseiltään identtinen ääni kuulostaa erilaiselta 15 tonnin pöntöistä.
 
Moni haluaa tehdä asiasta taidetta, vaikka totuus on, että subin paikan hakemiseen menee sama 5-10min.
Voi olla, mulla ei oo passiivien kanssa ollu koskaan subia tai erillistä korjainta.

Mutta henk. koht oon aika varma, että jos minä oisin hommannut toisen valmistajan subin / subit ja pitäs joku Dirac tai vastaava opetella vielä alusta saakka vieraan subin omien säätöjen päälle, niin ei tulis kymmenessä minuutissa valmista :D
 
Voi olla, mulla ei oo passiivien kanssa ollu koskaan subia tai erillistä korjainta.

Mutta henk. koht oon aika varma, että jos minä oisin hommannut toisen valmistajan subin / subit ja pitäs joku Dirac tai vastaava opetella vielä alusta saakka vieraan subin omien säätöjen päälle, niin ei tulis kymmenessä minuutissa valmista :D
Kommentoin pelkästään subin paikan hakemista, se on yllättävän helppoa.
 
Kommentoin pelkästään subin paikan hakemista, se on yllättävän helppoa.
Aivan. Oon minäkin noista nyrkkisäännöistä kohtuu hyvin kartalla, mutta tässä meidänkin olohuoneessa, johon uusia systeemejä on tulossa, tehdään muutakin ja se halutaan pitää yleisesti kohtuu siistinä, niin ei voi vaan läntätä subia keskelle avokeittiötä, jos kuulostais soivan siellä parhaiten :D Ts. pakko varmaan Genenkin vehkeillä ajella muutamasta paikkaa kalibrointimittaus ja katsoa, mikä noista mahdollisista paikoista on vähiten pska.
 
Aivan. Oon minäkin noista nyrkkisäännöistä kohtuu hyvin kartalla, mutta tässä meidänkin olohuoneessa, johon uusia systeemejä on tulossa, tehdään muutakin ja se halutaan pitää yleisesti kohtuu siistinä, niin ei voi vaan läntätä subia keskelle avokeittiötä, jos kuulostais soivan siellä parhaiten :D Ts. pakko varmaan Genenkin vehkeillä ajella muutamasta paikkaa kalibrointimittaus ja katsoa, mikä noista mahdollisista paikoista on vähiten pska.
Tai vain luotat korviisi, laitat subbarin kuuntelupaikalle, ja kävelet ympäri huonetta. Kun löydät parhaiten soivan kohdan, vaihdatte paikkaa subin kanssa.

Edit. Ja tietty toivot ettei se paikka ole siellä avokeittiössä. :D
 
Tai vain luotat korviisi, laitat subbarin kuuntelupaikalle, ja kävelet ympäri huonetta. Kun löydät parhaiten soivan kohdan, vaihdatte paikkaa subin kanssa.

Edit. Ja tietty toivot ettei se paikka ole siellä avokeittiössä. :D
Kerkesit editoimaan, mutta joo, tässä on juurikin näitä tiettyjä rajoitteita paikan suhteen :D Mikään ei toki estä tekemästä noin alkuunsa, säästää varmasti aikaa tuollai, mutta noi kalibroinnit joutuu sit ajamaan joka tapauksessa, että saa säädöt tehdyksi.
 
Juu, siksi mainitsin että kommentoin ainoastaan sijaintiin, en säätöihin.

Säätäminen on muutenkin erikoista, jokainen ihminen kuulee erilailla, on kuoppia kuuloalueessa yms. Säädät ja kalibroit vasteet suoraksi, ja sen jälkeen korostat/vaimennat alueita oman korvan mukaan. Eli käytit hirveästi aikaa ja vaivaa, ja osan tuehaan. Ja kun kaveri tulee kuuntelemaan, niin ihmettelee miksi kumisee tai sihisee, vaikka piti olla niin hyvät kaiuttimet ja säädetty pää vinossa, sillä kun ne kuopat on eri alueilla.

Itselle ne rakennetaan ja laitetaan, ja mielestäni pitäisi laittaa omaan korvaan sopivilta, sama mitä kalibrointiohjelma tai naapurin Pena sanoo.

Sen takia koko thread on vähän hassu, ei kukaan voi kertoa mikä kaiutin on juuri sinun kuuloaluelle ja vaatimuksille sopiva.
 
Tuo on ekvalisaattorilla vielä varsin hyvin työstettävissä, mikäli olet valmis haaskaamaan 10-12db dynaamista varaa.
Yksi strategia voisi olla seuraava:
1. Lasket hyllysuotimella noin 300Hz ylöspäin tasoa lähemmäs keski/yläbassojen monttua
2. Edellisen jälkeen mittaat MMM metodilla molemmat kanavat
3. Tasoittelet pahimmat huiput 300Hz alapuolelta, mieluiten vain muutamalla filtterillä ja välttelet "kirurgisia" toimenpiteitä
4. Mittaat ja koekuuntelet. Muokkaat tarvittaessa.

Huomionarvoista on se, että pyrit säilyttämään kaiuttimiesi huonevasteen niille luonnollisena kyseisessä huoneessa. Toisin sanoen katsot, että kuinka vaste laskee bassoilta diskanteille ja jätät SBIR ja moodi röpylät huomiotta, kun arvioit sitä. Tähän vaikuttaa kaiuttimen dispersio, kuunteluetäisyys ja huoneen jälkikaiunta-aika.

Edellä oleva oli hankalasti selitettynä se, että bassoja ei pidä lanata viivasuoraksi.

Aloin tänään nyt sitten vielä vääntään uusiksi mittauksia ja päädyin nakkaan -12db 300hz hi-shelfin ja tasotin bassopiikit, nyt näyttäs tältä. Mielipiteitä?
 

Liitteet

  • EQ.png
    EQ.png
    748,8 KB · Luettu: 29
Säätäminen on muutenkin erikoista, jokainen ihminen kuulee erilailla, on kuoppia kuuloalueessa yms. Säädät ja kalibroit vasteet suoraksi, ja sen jälkeen korostat/vaimennat alueita oman korvan mukaan. Eli käytit hirveästi aikaa ja vaivaa, ja osan tuehaan. Ja kun kaveri tulee kuuntelemaan, niin ihmettelee miksi kumisee tai sihisee, vaikka piti olla niin hyvät kaiuttimet ja säädetty pää vinossa, sillä kun ne kuopat on eri alueilla.

Itselle ne rakennetaan ja laitetaan, ja mielestäni pitäisi laittaa omaan korvaan sopivilta, sama mitä kalibrointiohjelma tai naapurin Pena sanoo.

Sen takia koko thread on vähän hassu, ei kukaan voi kertoa mikä kaiutin on juuri sinun kuuloaluelle ja vaatimuksille sopiva.
En minä tokikaan niitä kenellekään muille kuin itelleni oo säätämässäkään.

Genen systeemeillä toi säätö on tosiaan aika simppeliä. Kalibrointi pyrkii tekemään mahdollisimman tasaisen vasteen, joten sellainen on ajettuna kajareiden suotimiin kalibrointiajon jälkeen. Tyypillisesti korjailen sen jälkeen vastetta yläpäätä kohden laskevaksi, kun muuten soundi on turhan kirkas. Saatan myös hiukka laskea bassoille tehtyjä vaimennuksia parin desibelin verran takaisin päin ts. niin, että bassot on pari desibeliä kuumana.

Ja vaikka tuo Genen kalibrointiohjelman piirtämä käyrä ei ole mikään jumalan sana, niin se havainnollistaa kyllä merkittävästi sitä, mitä huoneessa on meneillään. REWillä vois jatkaa tuosta, mutta en oo tähän mennessä jaksanut.

Ja tuo viimeinen on toki ihan totta, ettei kenellekään voi kertoa hyvää kajaria tietämättä, mistä toinen tykkää, mutta moni haluaa vaan rupatella näistä.
 
Juu, siksi mainitsin että kommentoin ainoastaan sijaintiin, en säätöihin.

Säätäminen on muutenkin erikoista, jokainen ihminen kuulee erilailla, on kuoppia kuuloalueessa yms. Säädät ja kalibroit vasteet suoraksi, ja sen jälkeen korostat/vaimennat alueita oman korvan mukaan. Eli käytit hirveästi aikaa ja vaivaa, ja osan tuehaan. Ja kun kaveri tulee kuuntelemaan, niin ihmettelee miksi kumisee tai sihisee, vaikka piti olla niin hyvät kaiuttimet ja säädetty pää vinossa, sillä kun ne kuopat on eri alueilla.

Itselle ne rakennetaan ja laitetaan, ja mielestäni pitäisi laittaa omaan korvaan sopivilta, sama mitä kalibrointiohjelma tai naapurin Pena sanoo.

Sen takia koko thread on vähän hassu, ei kukaan voi kertoa mikä kaiutin on juuri sinun kuuloaluelle ja vaatimuksille sopiva.
Äänentoistoa voi lähestyä analyyttisestä äänitekniikan näkökulmasta, tai puhtaan subjektiivisesta näkökulmasta. Molemmat on todella erilaiset ja valitettavasti vain toisesta saadaan aikaiseksi muutakin kuin juupas-eipäs keskustelua internetpalstan formaatissa. (subjektiivisista kokemuksista keskustelu kun vaatii sen että keskustelijat pääsisivät kokemaan toistensa setupit, muuten keskustelu on vain pintapuoleista asioiden suosittelua)

Kumpikaan lähestymistapa ei ole väärä, sen sijaan toisen lähestymistavan halveksiminen on pikkumaista, vaikka itse olisitkin valinnut sen toisen polun.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on Denonin AV-1612, jossa subille sisääntulo on vain yhden johdon varassa ja SVS SB-2000Prossa on Left ja Right. Jos mä tuon subin ostan, niin meneekö viritinvahvistinkin uusiksi?
 
Mulla on Denonin AV-1612, jossa subille sisääntulo on vain yhden johdon varassa ja SVS SB-2000Prossa on Left ja Right. Jos mä tuon subin ostan, niin meneekö viritinvahvistinkin uusiksi?
Työnnät sen yhden johdon LFE inputtiin subiin.
 

Liitteet

  • LFE.png
    LFE.png
    1,6 MB · Luettu: 59
Mulla on Denonin AV-1612, jossa subille sisääntulo on vain yhden johdon varassa ja SVS SB-2000Prossa on Left ja Right. Jos mä tuon subin ostan, niin meneekö viritinvahvistinkin uusiksi?
Ei pitäisi olla ongelmaa. Siinä SVS:ssä on erikseen noi paremman yhteensopivuuden takia, ei siksi että molemmat tarvitsisi kytkeä vastaaviin signaaleihin. Kannattaa kattoa manuskasta että miten tohon liitetään mono subbarikanava, luultavasti vain jompaan kumpaan noista kahdesta sisääntulosta.
 

Omasta mielestä hyvä content piece-aiheesta kaiutin kaapelien erilaisuudet, itsekin myönnän maksaneeni 100€ käytetyistä XLR piuhoista dac/amp väliin mutta näyttäväthän ne nyt hyvältä :lol: :beye: . Onko muilla kokemuksia piuhoista, kajareissa käytän kyllä ihan verkkiksen halpis 2,5mm paksuista valkosta piuhaa
 
Okei eli just ku sain kajarit uuteen ihannepaikkaan ja basso soi paremmin ku koskaan aiemmin ni sitten alakerran naapuri tuli huomauttaan, että kuuluu kovempaa ku normaalisti. No testailtiin sitten viestien välityksellä vähän eri hommia ja ainut mikä tässä vanhassa puutalossa autto oli se, että kiskoin kajarit melkein metrin irti etuseinästä.

Naapuri tietää siis kans, että täällä kuuluu kyllä kaikki läpi mutta kehu eroa edelliseen, ku oli 40cm matka etuseinästä. Meinaako tää nyt vaan sitä, että tässä kämpässä ei saa bassoa millään soimaan kunnolla ilman että kuuluu alakertaan vai voiko subbari, joka on sijotettu kauas seinistä, soida mulle paremmin ja naapurille vähemmän?
 
Okei eli just ku sain kajarit uuteen ihannepaikkaan ja basso soi paremmin ku koskaan aiemmin ni sitten alakerran naapuri tuli huomauttaan, että kuuluu kovempaa ku normaalisti. No testailtiin sitten viestien välityksellä vähän eri hommia ja ainut mikä tässä vanhassa puutalossa autto oli se, että kiskoin kajarit melkein metrin irti etuseinästä.

Naapuri tietää siis kans, että täällä kuuluu kyllä kaikki läpi mutta kehu eroa edelliseen, ku oli 40cm matka etuseinästä. Meinaako tää nyt vaan sitä, että tässä kämpässä ei saa bassoa millään soimaan kunnolla ilman että kuuluu alakertaan vai voiko subbari, joka on sijotettu kauas seinistä, soida mulle paremmin ja naapurille vähemmän?
Voisit kokeilla sitä decouplingia myös. Halvimmillaan taitaa päästä tällä setillä: https://www.amazon.de/dp/B07NLFKWBW/.
 
Voisit kokeilla sitä decouplingia myös. Halvimmillaan taitaa päästä tällä setillä: https://www.amazon.de/dp/B07NLFKWBW/.

Mulla on siis kajarit jo 2x piikkien päällä ja nuo standit täytettynä. Meinaat, että nuo nakkais vielä tuohon metallikiekkojen tilalle vai? Ku luulin just, että tuo etuseinästä irti vetäminen todisti sen, ettei se basso tule itessään kajareista jalkojen kautta lattian läpi, vaan etuseinä sitten heijastaa taas lattiaan(?) sen basson tai jotain, oonko mie nyt ihan väärillä jäljillä?
 
Ei pitäisi olla ongelmaa. Siinä SVS:ssä on erikseen noi paremman yhteensopivuuden takia, ei siksi että molemmat tarvitsisi kytkeä vastaaviin signaaleihin. Kannattaa kattoa manuskasta että miten tohon liitetään mono subbarikanava, luultavasti vain jompaan kumpaan noista kahdesta sisääntulosta.

Tyhmä jatkokysymys, mutta tarvitseeko subbareissa nykyään aina ostaa kaapeli erikseen? Edellisestä ostosta 15 vuotta.

Eli joku tollanen mukaan:

 
Nyt on lukenu riittävästi. Wharfedale Diamond 12.0 laitan tulemaan. Ei juuri noista löydy revikkaa, mutta 12.1 ylistetään monessa paikassa ja 12.2 myös.
Nyt kun tuossa revikkaa lukenut näistä;
1. Q Acoustics 3000-sarja
2. Dali Spektor 2
3. Elac Debut B5.2 ja B6.2
4. Triangle Borea BR02
5. Wharfedale Diamond 12.0 ja 12.1

Taidan mennä Q Acousticsin pienimmällä 3010i. Ei sen takia että olisi noita muita parempi tai hinta/laadultaan parempi. Vaan koska ei vaikuttaisi olevan huonompikaan ja ulkonäkö miellyttää eniten ja sopii sisustukseen :D. Ja mahtuu alle 300 budjettiin.

Vahvariksi otan vanhan käyttämättä olleen vahvarini Denon AVR-1611.
Pitää vielä subbari hommata noiden pikkupurkkien kaveriksi tai muuten ei ole alapäätä varmaan juurikaan. Odottelen että käytettynä sattuisi sopiva ilmestymään BK, SVS, Velodyne, eniten tarkkailussa. Myös joku muu ok laatuinen käy. Esimerkiksi edellämainituilta kaiutinmerkeiltä tai Klipsch. On tossa pyörimässä tollanen Audio Pro Basiq Sub, mutta se on melko kämäinen laite. Jotain vähän parempaa.

Autotallissa vanhaa settiä; +20v vanha Sony STR-DB870 QS vahvarina ja kaiuttimina +30v vanhat Mission 762:t 8,25" elementeillä ja subbarina 90-luvulta Jamo SW505E. Sisälle vähän tuoreempaa ja pienempää.
Kaikki noi rokkaa edelleen ja ihme kyllä elementtien reunuksetkin edelleen ehjät. Nyt kun menet ostaa Missionit ton kokosena niin maksaa. Mitä lie uutena maksaneet vuonna 90. Ovat nimittäin isäukon vanhat uutena ostamat.

Lueskelin vielä lisää kun Q Acoustics jäi pois listalta. Wharfedale Diamond 12.1 taitaa olla valinta. Karl-Heinz Fink, legenda mukana suunnittelemassa Diamond 12 sarjaa ja hyvät taisi tulla hintaan nähden.

Elac B5.2 ja B6.2

Audioteknisissä mittauksissa ei mikään loistava muttei kurakaan. 2/4

What Hifillä tykkäsivät. 5/5

Cnetillä tykkäsivät aika paljon 8,5/10

Hifichoice tykkäsi

Audiofi tykkäsi

Audioplacebo tykkäsi 4,7/5

---------

Dali Spektor 2

Whathifi 5/5. Ei pahaa sanottavaa

Audiofi tykkäsi

7 review 10/10

Audiokteknisiä mittauksia Spektor 2 vs Wharfedale Diamond 220. Spektor 2 voittaja.

Ibtechreviews 5/6

--------------

Wharfedale Diamond 12.1

Stereonet tykkäsi

What Hifi 5/5

7 review audioteknisten mittausten kanssa 10/10


Pursuit Perfect Systemin video revikka. Mittauksia myös. Tykkäsi kovasti.

------

Triangle Borea BR02

Wall of Sound tykkäsi


Positiivinen youtube revikka.


Toinen positiinen tube revikka.

Soundstagehifi tykkäsi BR03


The next best thing studio. Posiitinen revikka


Ei niin positiivinen revikka. Mittauksia myös

Best Speaker Under $600 - Elac Debut Reference vs Klipsch RP600M vs Triangle Borea BRO3
cheapaudioman ei tykänny BR03:sta samanhintaisia kilpailijoita vastaan. Lähes samaan hintaan saa Elac Debut Reference DBR62:t.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom