Mitä mieltä kuolemantuomiosta?

Eikä nyt ole kovin kaukaa haettua jos suomessa jengipomo määrää vaikka jonkun tiedoksi tulleen vasikan tapettavaksi vankilasta käsin. Ei mikään "ei voi tapahtua suomessa" skenaario.
On toki totta että eihän se touhu täällä mitään jenkkilän touhua ole, mutta kyllähän aarniokin osoittaa että ei tämä nyt mikään täydellinen lintukoto ole.



Sisksi että häikäilettömät rikolliset ovat kykeneviä häikäilettömimpiin tekooihin kuin tavalliset vangit.
On hyvin paljon todennäköisempää että jengipomo jolla on usean henkirikoksen tausta käskyttää ulkopuolisia henkirikoksiin kuin se, että sarjamurtovaras toimii näin.

Ja kuinka paljon sellaista Suomessa tapahtuu, että jengipomo, jonka rikoksista kuolema olisi mielestäsi oikeudenmukainen seuraamus, määräilee mafiatyylin teloituksia vankilasta käsin? Ennen kuin on aihetta ruveta edes keskustelemaan niin äärimmäisestä ratkaisusta kuin elämää ja kuolemaa koskevan vallan antamisesta Suomen valtiolle, tarvittaisiin ihan faktoja mutun sijaan.
 
Tuo rikollispomoargumentti on siinä mielessä ongelmallinen, että he eivät usein istu linnassa edes henkirikoksista. Itsellä on ainakin sellainen mutu (korjatkaa toki jo on parempaa tietoa), että hierarkian ylimpänä olevat pomot, joilla on siis valtaa määrätä murhia, istuvat yleensä muista rikoksista.
 
Eli siis ongelma onkin siinä, että kuolemantuomion oikeuttavaan rikokseen syyllistynyt saattaa tehdä vankilasta käsin muita rikoksia?
Minulle koko tuo asia ei ole mikään kynnyskysymys tässä, mutta olisihan se toki kiva bonus, jos sieltä käsin ei pystyisi jatkamaan minkäänlaisten rikosten tekemistä.

Miksi ne rikokset olisivat tällaisen vangin kohdalla isompi yhteiskunnallinen ongelma kuin muiden vankien kohdalla?
En muista ikinä ajatelleeni, että ne olisivat sitä. Minä painotan mielestäni varsin luonnollisesti ja oikeudenmukaisesti tuomioissa sitä, että mitä on jo todistettavasti tapahtunut. Toki potentiaalinen vaarallisuus jatkossa on yksi näkökulma, mutta ilman senkin huomioimista kannattaisin kuolemantuomiota tietyistä teoista.

Vai turmeleeko tällainen henkilö ehkä ihmisten mieliä onnistuessaan viestimään muurien ulkopuolelle? Jos moinen tapahtuu näin helposti, ankarat sananvapauden rajoitukset lienevät turvallisuutta arvostavassa yhteiskunnassa myös paikallaan?
No, Hitler turmeli. Olettaisin, että myös Breivik voi turmella joitain yksilöitä, jos hänellä kirjeoikeus on. En ole varma, onko, vaikka ihmettelisin, jos Norjassa ei olisi. En ole rankaisemassa sananvapaudesta ankarasti tai muutenkaan, jos tässä ei nyt puhuta rikoksiin yllyttämisestä, vaan esim. sekopäisten ja vihamielisten ajatusten julistamisesta.

Oletan, että tilimme ovat noiden olkiukkojesi jälkeen vähintäänkin tasan. Minun erehdykseni ainakin oli vilpitön. Toivottavasti myös sinun.
 
Joitain näyttää vaivaa sellainen ajatus, että kuolemantuomiota pitäisi soveltaa usein tai ei ollenkaan. Minusta se on ihan toisin. USA soveltaa usein ja menee suurelta osin siksi vikaan. Minä loisin kevyen järjestelmän harvoja tapauksia varten. Eihän se toisi mitään kummoista kuormaa luppoajalla. Ei siihen tarvittaisi erillisiä vankiloita tai osastoja tai vastaavia. Ei tuossa olisi tarkoitus olla mistään valtavasta ongelmanratkaisusta, vaan oikeudesta, jonka suurin arvo olisi symbolinen arvo, eikä jokin murhaajien liukuhihnalta teloittaminen.
 
http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/...irkkoampujalle-kuolemantuomio-usa-ssa/6259434



Mitä oisitte antanu tästä rangaistukseksi? Niin selvä tapaus, että kallistuisin itsekkin kuolemantuomioon.
Tuon perusteella? Tuon perusteella ei voi sanoa mitään muuta kuin että tuo kaveri ei enää koskaan tule olemaan vapaalla jalalla. Minkä tuomion sitten ansaitsee? Ei sitä pysty sanomaan ennenkuin näkee jutun oikeudenkäynnin, kuulustelut, tutustuu tuomarin historiaan sekä juryn historiaan.
Tuosta jutusta kun ei selviä mitään muuta kuin että tuo kaveri ampui ihmisiä kirkossa. Mikään muu ei ole varmaa kunnes näkee ja kuulee tapauksen pöytäkirjat jne.

Tuo on juuri vikana kuolemantuomion lietsojissa että tunne menee tiedon edelle. Ketään ei pidä tuomita ennenkuinon tutustunut asiaan muutenkin kuin MEDIAN kautta.

Aivan varmasti ehkäisee tuota kuollutta tekemästä uusia rikoksia.
"Hatusta vedetty jatkumo jonka johtopäätelmä pitää todistaa" :rolleyes:
 
Marginaalitapauksille, se on päätetty. Jengipomo joka esim. teloittaa 4 toisen jengin jäsentä ampumalla heitä takaraivoon kun he ovat polvillaan sidottuna autotallissa kuuluu tähän marginaali ryhmään.
Se että tällä hetkellä ei ole tällaista istumassa ei ole argumentti.

Onko tämä kuolemantuomiohöpötys siis jotain sun omaa fantasiaa mielikuvitusmaailmassa vai minkä ihmeen takia todellisuus ei ole argumentti?

Itse kannatan rangaistuksia jotka ovat tästä maailmasta ja tätä maailmaa varten. Lainsäädäntö ei voi perustua millekään yksittäisten kansalaisten (perversseille?) hirttäjäisunelmille.
 
Minulle koko tuo asia ei ole mikään kynnyskysymys tässä, mutta olisihan se toki kiva bonus, jos sieltä käsin ei pystyisi jatkamaan minkäänlaisten rikosten tekemistä.


En muista ikinä ajatelleeni, että ne olisivat sitä. Minä painotan mielestäni varsin luonnollisesti ja oikeudenmukaisesti tuomioissa sitä, että mitä on jo todistettavasti tapahtunut. Toki potentiaalinen vaarallisuus jatkossa on yksi näkökulma, mutta ilman senkin huomioimista kannattaisin kuolemantuomiota tietyistä teoista.


No, Hitler turmeli. Olettaisin, että myös Breivik voi turmella joitain yksilöitä, jos hänellä kirjeoikeus on. En ole varma, onko, vaikka ihmettelisin, jos Norjassa ei olisi. En ole rankaisemassa sananvapaudesta ankarasti tai muutenkaan, jos tässä ei nyt puhuta rikoksiin yllyttämisestä, vaan esim. sekopäisten ja vihamielisten ajatusten julistamisesta.

Oletan, että tilimme ovat noiden olkiukkojesi jälkeen vähintäänkin tasan. Minun erehdykseni ainakin oli vilpitön. Toivottavasti myös sinun.

Jostain kumman syystä oletin, että tässä haettaisiin keskusteluun jotenkin vaikuttavaa argumenttia eikä jotain epämääräistä "bonusta".

Oletko koskaan huomannut, että otat kaiken keskustelun erittäin henkilökohtaisesti?
 
Marginaalitapauksille, se on päätetty. Jengipomo joka esim. teloittaa 4 toisen jengin jäsentä ampumalla heitä takaraivoon kun he ovat polvillaan sidottuna autotallissa kuuluu tähän marginaali ryhmään.
Se että tällä hetkellä ei ole tällaista istumassa ei ole argumentti.

Tässä on nyt monella varmaan aika isoja vaikeuksia ymmärtää että mitä mieltä sä nyt oikeasti olet kuolemantuomiosta. Jos sillä ei oikeasti ratkaista mitään ongelmia tai siitä ei ole näyttää yhtään mitään reaalidataa, niin onko kyseessä vaan se että koet sen moraalisesti oikeaksi?

Joku jengipomo joka sopii tuohon sinun kuvailemaasi tilanteeseen josta joutuu teloitettavaksi ja joka vielä määräilee murhia vankilasta, on niin marginaalinen asia että onko moisesta edes mitään järkeä keskustella?

Tuolla aikaisemmin jo esitin: "Vastasin Nürnbergiä koskevaan kysymykseen, vastaatko puolestasi tähän: Minkä takia kuolemanrangaistus pitäisi ottaa käyttöön jos siitä ei ole mitään konkreettista hyötyä? Senkö takia että se on sun mielestä moraalisesti oikein?"
 
Joitain näyttää vaivaa sellainen ajatus, että kuolemantuomiota pitäisi soveltaa usein tai ei ollenkaan. Minusta se on ihan toisin. USA soveltaa usein ja menee suurelta osin siksi vikaan. Minä loisin kevyen järjestelmän harvoja tapauksia varten. Eihän se toisi mitään kummoista kuormaa luppoajalla. Ei siihen tarvittaisi erillisiä vankiloita tai osastoja tai vastaavia. Ei tuossa olisi tarkoitus olla mistään valtavasta ongelmanratkaisusta, vaan oikeudesta, jonka suurin arvo olisi symbolinen arvo, eikä jokin murhaajien liukuhihnalta teloittaminen.

Näen erittäin ison ongelman sellaisessa ajattelussa, että jokin "symbolinen arvo", (tai "varautuminen" tai "signaalin antaminen") olisi riittävän painava peruste noin äärimmäisen vallan antamiselle jollekin valtiolle.
 
Joitain näyttää vaivaa sellainen ajatus, että kuolemantuomiota pitäisi soveltaa usein tai ei ollenkaan. Minusta se on ihan toisin. USA soveltaa usein ja menee suurelta osin siksi vikaan. Minä loisin kevyen järjestelmän harvoja tapauksia varten. Eihän se toisi mitään kummoista kuormaa luppoajalla. Ei siihen tarvittaisi erillisiä vankiloita tai osastoja tai vastaavia. Ei tuossa olisi tarkoitus olla mistään valtavasta ongelmanratkaisusta, vaan oikeudesta, jonka suurin arvo olisi symbolinen arvo, eikä jokin murhaajien liukuhihnalta teloittaminen.
Symbolinen ele on tarpeeksi hyvä syy riistää ihmiseltä henki. Selkis. Tää kertookin jo aika paljon.
 
Jostain kumman syystä oletin, että tässä haettaisiin keskusteluun jotenkin vaikuttavaa argumenttia eikä jotain epämääräistä "bonusta".
Jos sinusta ei ole keskusteluun vaikuttava argumentti, että murhaajan rötöskiintiö on lopullisesti täynnä, niin se on sinun mielipiteesi. Minusta se on yksi argumentti toisin kuin sinun mielipiteesi.

Oletko koskaan huomannut, että otat kaiken keskustelun erittäin henkilökohtaisesti?
Oletko koskaan huomannut, että keksit asioita ja heijastat niitä toisiin? Voit toki perustella, mitä henkilökohtaisesti ottamista on huomauttaa sinulle olkiukoistasi. Huomautan, että itse huomautit tekstistäni, joka ei kuulemma liittynyt sinun sanomisiisi. Jotkut pyytävät virheitään anteeksi, jotkut eivät. Se varmaan kertoo henkilöstä, mutta sitähän sinä et tarkoittanut.

Mielestäni paskaa keskustelua on hyvin paljon, eikä se kohdistu mitenkään erityisesti minuun. En toki pidä aikani tuhlaamisesta tarpeettoman paskalla keskustelulla, vaan koen sen henkilökohtaisesti rasittavana, mutta ei sekään ole ihan sama asia kuin vihjaamasi.

Mielestäni myös sotket ottamisen ja antamisen. Jos annan henkilökohtaista negatiivista palautetta, niin se ei kerro minun tunteistani mitään muuta kuin että olen kyllästynyt kuuntelemaan jotain typerää asiaan liittymätöntä lässytystä. Ehkä joitain helpottaa ajatella, että nyt se siellä hermostui, mutta se on heidän ongelmansa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos sinusta ei ole keskusteluun vaikuttava argumentti, että murhaajan rötöskiintiö on lopullisesti täynnä, niin se on sinun mielipiteesi. Minusta se on yksi argumentti toisin kuin sinun mielipiteesi.

Bonukset ovat ilman muuta vastaavia tyhjänpäiväisyyksiä kuin signaalit ja symboliikat, kun keskustelun aiheena on niinkin vakava asia kuin valta päättää elämästä ja kuolemasta. Silloin tarvittaisiin argumenteiksi painavaa konkretiaa ja tiukkaa faktaa, jotta koko keskustelun käymisessä olisi mitään järkeä.
 
Näen erittäin ison ongelman sellaisessa ajattelussa, että jokin "symbolinen arvo", (tai "varautuminen" tai "signaalin antaminen") olisi riittävän painava peruste noin äärimmäisen vallan antamiselle jollekin valtiolle.
Minä en näe ongelmaa siinä, että rikoksesta annetaan eettisesti oikea tuomio, joka huomioi uhrin kokeman peruuttamattoman ja pahimman mahdollisen vahingon. Jos se sinusta on vain jokin signaali, niin olemme pattitilanteessa. Voisin toki filosofoida, kuinka arvot ohjaavat meitä ja kuinka ihmiselämän korottaminen mahdollisimman pyhäksi ohjaisi ihmiskuntaa paremmin pois siltä tieltä, jossa ihmisiä jopa käytetään tykinruokana, mutta mitä se hyödyttäisi? Kirjoittaisin esseen, eikä kukaan muuttaisi mieltään.

Etpä sinäkään mitään konkreettista ole sanonut siitä, miksi tuollaisen vallan luovuttaminen Suomen valtiolle olisi jotenkin itseisarvoisen vaarallista. Onhan se valta nytkin, mutta vain sotatilanteessa. Tämä olisi paljon tarkemmin säädelty ja valvottu, kun ei tapahtuisi sekasortoisessa tilanteessakaan.
 
Etpä sinäkään mitään konkreettista ole sanonut siitä, miksi tuollaisen vallan luovuttaminen Suomen valtiolle olisi jotenkin itseisarvoisen vaarallista.

Nyt oikeesti jumalauta. Tilanne on se että tänne ei ole annettu käytännössä mitään perusteluita sille minkä takia Suomessa olisi vähemmän vaarallista tai miten me ratkaistaisiin joku vaarallisuuteen liittyvä ongelma ottamalla kuolemantuomio käyttöön. Ja nyt pitäisi alkaa perustelemaan miten kuolemantuomion käyttöönotto olisi vaarallista?

Jos nyt edes jonkun muun perustelun antaisitte tänne kuin jonkun valvontakameroiden edessä murhan tehneen jengipomon vankilasta ohjaamat rikokset, joista ei löydy yhtäkään tapausta, tilastoa tai tutkimusta.

edit: Älkääpä ottako tätä sittenkään huomioon. Puhutaan vaan Suomesta ettei tänne ala taas tulemaan jotain yksittäisiä uutisartikkeleita joistain murhista jenkeissä.

Siis pliis jotain. Antakaa vaikka Jenkeistä, Kiinasta tai arabimaista tilastoja ja/tai tutkimuksia miten kuolemantuomio vähentää rikollisuutta tai muuten hyödyttää yhteiskuntaa. Älkääkä jauhako nyt mistään etiikasta tai moraalista koska niillä ei nyt ole tämän asian kanssa mitään tekemistä.
 
Bonukset ovat ilman muuta vastaavia tyhjänpäiväisyyksiä kuin signaalit ja symboliikat, kun keskustelun aiheena on niinkin vakava asia kuin valta päättää elämästä ja kuolemasta. Silloin tarvittaisiin argumenteiksi painavaa konkretiaa ja tiukkaa faktaa, jotta koko keskustelun käymisessä olisi mitään järkeä.
Vai että olisi tyhjänpäiväistä, ja siksi että "ilman muuta", että murhaaja ei voisi tehdä elämässään enää rikoksia. Asia ei muutu tyhjänpäiväiseksi sillä, että en pitänyt sitä tärkeimpänä näkökulmana, mutta näyttää kuin olisit nyt takertunut yhteen sanaan, jolla yrität esittää asian sen takana myös kevyenä.

Jos sarjakuristaja Suomessa tappaa kolmannen uhrinsa, niin se on...? Mitä? Minun mielestäni tuollainen touhu pitäisi lyödä viimeistään kahdesta poikki. Elinkautisessa ei ehkä niin tapahtuisi, ellei sitten jollain vankilomalla tai ehkä joku toinen vanki jäisi uhriksi, mutta eihän meillä sellaistakaan järjestelmää ole, ja liekö tuleekaan. Siinä mielessä sekin on ihan samanlaista hypoteettista jossittelua kuin puheet kuolemantuomiosta. Minun mallissani tuollainen riski ei varmasti realisoituisi. Se olisi konkreettinen seuraus, vaikka se sinulle tyhjänpäiväinen asia ehkä onkin.

Voisin toki listata jo osittain esitettyjä konkreettisia ajatuksia siitä, kuinka kuolemantuomio helpottaa joidenkin omaisten selviytymistä murheestaan. Siitä varmaan löytyisi tietoakin, ja selvästikin joskus esim. USA:ssa omaiset kovasti tuomitun kuolemaa vaativat, mikä jo itsessään riittää todisteeksi, koska voi olettaa, että he tietävät paremmin kuin sivulliset, mitä heidän oikeudentuntonsa tyydyttyminen, ja siten elämän jatkaminen ja katkeruuden välttäminen, vaatii. Jos murhaajan on jotenkin mahdollista edes hieman hyvittää ja lieventää tekojensa seurauksia, vaikkapa sitten kuolemalla, niin mielestäni se pitäisi hyödyntää.

Mutta mitään kokonaiskuvaa asiasta ei voi konkreettisesti esittää, koska esittämääni ei ole ikinä missään kokeiltu etenkään vastaavissa oloissa, joten sen vaikutuksista ei löydy tietoa. Kaikki esitetty, ja mitä voidaan esittää, on spekulaatiota puolesta tai vastaan. Näin se puoltaa argumenttien perustamista siihen, että jos pyritään tekemään eettisesti oikein, eli arvostamaan enemmän yksilön oikeutta elämään, niin se johtaa enemmän ihmiselämää arvostavaan maailmaan kuin vähempi ihmiselämän arvostus. Oletan, että sellainen maailma olisi parempi. Tiedän, että ainakin itse viihtyisin paremmin maailmassa, joka olisi oikeudenmukaisempi. Se ainakin on konkreettista.
 
Jos sarjakuristaja Suomessa tappaa kolmannen uhrinsa, niin se on...? Mitä? Minun mielestäni tuollainen touhu pitäisi lyödä viimeistään kahdesta poikki.
Rikosta, jota ei ole tapahtunut, ei ole olemassa. Mitä jos tämä sarjakuristaja raitistuu, tulee uskoon tai muuta vastaavaa ja sitten lukee itsensä vaikka kirurgiksi? Tämäkään ei ole mahdollista jos henkilö on kuollut.
Seuraavaksi sanot että kuinka todennäköistä se on. No kun tuomioissa ja rangaistuksissa ei voi ottaa huomioon asioita joita ei ole veilä tapahtunut. Siksi elinkautinen on parempi kuin "lopullinen ratkaisu".
 
Rikosta, jota ei ole tapahtunut, ei ole olemassa. Mitä jos tämä sarjakuristaja raitistuu, tulee uskoon tai muuta vastaavaa ja sitten lukee itsensä vaikka kirurgiksi? Tämäkään ei ole mahdollista jos henkilö on kuollut.
Eihän sitä olisi olemassa, mutta kuten lehdistä olemme voineet lukea, että jatkuva uusien tilaisuuksien antaminen niitä rikoksia kuitenkin synnyttää. Esimerkkini ei ollut täysin tuulesta temmattu.

Ja sitä, että en todellakaan katso kaksi ihmistä erillisissä tapauksissa tappaneella tai murhanneella ihmisellä pitävän olla oikeutta elää myöhemmin hyvää, kohtuullista tai edes vähän surkeampaa elämää vaikkapa sitten kirurgina.

Yhteiskunnan hyöty ei ole todellakaan ainoa näkökulma näissä tai muutenhan esimerkiksi jotain huippusydänkirurgia ei kannattaisi tuomita ollenkaan edes pariksi vuodeksi, koska vapaalla ollessaan hänhän voisi sillä ajalla pelastaa vaikkapa pari ihmistä, jotka kuolisivat huonomman kirurgin käsissä.

Postmoderni nykyaika ei usein suosi oikean ja väärän käsitteitä, mikä mielestäni näkyy tässäkin keskustelussa. Jos sanoisin, että olisi väärin, että tuollainen ihminen saisi nauttia loppuelämästään vapaalla, tai yleensäkään elää toisin kuin uhrinsa, niin kaikki eivät pitäisi sitä argumenttina ollenkaan. Usein sanon, että suomalainen käsitys oikeudesta painottaa yhteiskunnan ja rikollisen hyötyä ja unohtaa uhrin ja uhrin läheiset sekä kaikki muut, jotka kokevat perustellusti vääryyttä tapahtuneen. Sanon sen nytkin.
 
Ei kun minä annoin esimerkin siitä kun urputettiin että kannatanko minä niitä marginaalitapauksia vai yleistä kuolemantuomiota esim. jengi johtajille joiden manipulointia vankilasta käsin on käytetty esimerkkinä.
Esimerkkini selvensi sen, että jengijohtaja voi tehdä myös sellaisen rötöksen että kuuluu tuohon marginaaliryhmään.
Todellisuutta kuitenkin on, että vankiloissa on jengijohtajia jotka odottavat kuolemantuomion täytäntöönpanoa, istuvat elinkautista (sellaisissa paikoissa joissa kuolemantuomiota ei jaeta) ja johtavat jengia joka toimii sekä vankilassa, että
sen ulkopuolella. Tuo on todellisuutta.
Suomessakin on jengijohtajia vankilassa ja he toimivat edelleen vankilan ulkopuolella ja sisäpuolella, luoden lisää rötöstelyä.
Yksi ainakin on sellainen että kuolemantuomio olisi ollut voinut olla kyseessä. Eikka lehtosaari kumppaneineen murhasi pizzeriassa/kebab ravintolassa syömässä olleet toisen jengin jäsenet.
Elinkautinen napsahti. Vankilassa hän mm. oli riihimäen vankilakapinan avaintekijöitä ja on koko vankilassaolo aikansa häröillyt kaikenlaista, mm. yrittänyt tappaa toisen vangin jonka vartijat kuitenkin onnistuivat estämään.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/05/15/kolmoismurha-kebab-paikassa-lahdessa
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000000214479.html
Tänä päivänä eikan kakku on jo loppunut, toivottavasti ei tule kovin paljoa lisää uhreja.

Noniin, tulihan sieltä edes yksi esimerkki 17 vuoden takaa. Tässäkään nyt tuskin oli tekoa tallentunut mihinkään kameroille tai silminnäkijöitä ollut kovin montaa. Tämmösistä kun aletaan kuolemantuomioita jakamaan niin siinä alkaa olemaan ne syyttömät kohta melko lähellä sähkötuolia.

Mikä tässä tapauksessa nyt taas on semmoista jota ei voida hoitaa elinkautisella ja rajoitetulla kommunikaatiolla?
 
Eli nyt sitten kun oli esimerkki niin keksit ihan omasta päästäsi että todisteita ei ollut ja tästä syystä kohta ruvetaan syyttömiä kärventämään sähkötuolilla , jep jep, näin se homma etenee.
Ei helvetti mitä postauksia, koittaaka nyt edes yrittää pitää jonkinlaista tasoa.

Lue vaikka mabasan postaus yllä.

No oliko siellä todisteita? Vähän vaikuttaisi että on tehty ballistiikasta kokeet ja yhdistetty aseet sekä kuulusteltu silminnäkijöitä. Valvontakameroita moisessa paikassa tuskin on. Väitätkö tosissaan että noita ei tuomittu selkeillä aihetodisteilla?

Minkä takia me nyt jauhetaan jostain yksittäistapauksesta joka sun mielestä pitää tappaa eikä laittaa elinkautiseen sen takia kun mabasa horisee jotain oikeasta ja väärästä? Ja mabasa on nyt tuota hyvää ja pahaa ja etiikkaa jauhanut koko ajan. Tässä on vaan se ongelma että meillä on lait ja oikeuslaitos jossa ei oteta huomioon minkään yksittäisen mabasan käsitystä siitä mikä on oikein ja väärin. Eikä myöskään mikä hänen mielestään on järkevää. Laki on sama kaikille.

Mabasa kertoi taas yllä mikä hänen mielestään on moraalisesti oikein, oletti vielä että uhrien omaiset on kokeneet väärää, meinaako että aletaan tappamaan ihmisiä sen mukaan haluavatko omaiset heidän läheisensä murhanneen hengiltä? Mä sanon että mun moraalikäsitys on se että murhaajia ei pidä tappaa. Otatko nyt munkin mielipiteen jonain argumenttina tähän keskusteluun?

Koittakaa nyt ymmärtää että me ei voida pyörittää meidän laitoksia ja virastoja sen mukaan mikä tuntuu teistä hyvältä.
 
Lakien tehtävä on kuvastaa moraalia, eikä toisinpäin. Joskus ne onnistuvat paremmin ja joskus huonommin. Nykyisin esim. tuomiot raiskauksista tai laajemminkin väkivaltarikoksista eivät taida kuvastaa yhteiskunnan moraalia, joten laki on siinä mielessä epäonnistunut. Luulen, että selvä enemmistö suomalaisista katsoo, että kolmesti tappaneen päästäminen vapauteen keski-ikäisenä on väärin tai se, jos raiskaaja saa vain ehdollista, koska hänellä mm. on työpaikka.

"Ihmisoikeusjärjestö Amnestyn Suomen osaston ja Lapin yliopiston tekemän kyselytutkimuksen vastaajista 60 prosenttia sanoo luottavansa vähän tai ei lainkaan oikeuslaitoksen kykyyn kohdella raiskauksen uhreja oikeudenmukaisesti.

Naisvastaajista 65 prosentin luottamus oli vähäinen tai olematon. Miesten osalta lukema oli 54 prosenttia.

Vastaajista noin puolet pitää seksuaalista väkivaltaa melko suurena ongelmana. Noin kolmanneksen mielestä ongelma on melko pieni."


http://yle.fi/uutiset/3-6150718

Minusta on perin merkillinen ajatus demokratiassa, jos yhteiskuntaa pyöritetään riippumatta siitä, minkä ihmiset katsovat oikeaksi ja minkä vääräksi. Sehän ei kuulosta demokratialta ollenkaan. Kuolemantuomiolla ei varmaankaan ole enemmistön tukea, enkä odotakaan sitä otettavan käyttöön. On kansan tahto, että sitä ei tule, mutta voin silti puhua, miksi se olisi joissain tapauksissa oikein.
 
Siellä jäi yksi uhri eloonkin.


Jep, mutta mikään ei estä muokkaamasta lakeja niin että siinä huomioidaan paremmin tuo oikea ja väärä, sekä muut mabasan tekstin mainitsemat asiat.
Lakien tulee heijastaa myös yleistä ihmisten oikeuskäsitystä ja ottaa ne huomioon.

Tästä syystä mm. jammusetä ei koskaan päässyt vapaaksi vaan kuskattiin samantien vankimielisairaalaan kun kakku loppui (vaikka oli tuomittu vankilaan eikä mielisairaalaan alunperin).
"Vuodenvaihteessa 2007 Siltavuorta hoitaneet lääkärit ja Kuopion hallinto-oikeus päättivät jatkaa pakkohoitoa hallinto-oikeuden todettua, että vapautuessaan Siltavuori olisi vakavasti vaarantanut muiden henkilöiden terveyttä ja turvallisuutta"
Jammun olisi pitänyt päästä vapaalle,mutta tässä juurikin peilattiin siihen tulevaisuuteen (rötöksiin joita ei oltu tehty) ja vapaus riistettiin.
Täysin lakien vastainen temppu, mutta eipä kukaan valittanut, koska se ei sotinut yleistä oikeustajua vastaan.

Laki on meidän ihmisten tekemä ja muutostahan tässä haetaan jos kuolemantuomiota halutaan mukaan. Kyllähän se olisi niin iso muutos, että se muuttaisi rikoslakia monelta osin.

Tuohan on argumentti ja varmasti monelle muullekin kuin sinulle : "on moraalisesti väärin tappaa murhaaja". Se miten tällainen moraalikäsitys on saavutettu varmasti sitten vaihtelee.
Jollakin se voi olla usko, jollakin se voi olla omakohtaiset kokemukset, olen nähnyt jopa entisen death row toimeenpanijan haastattelun joka lopetti hommansa ja nyt vastustaa kuolemantuomiota, koska katsoo sen olevan vastoin hänen moraaliaan.
Omassa moraalikäsitykseni poikkeaa sinun käsityksestäsi, en näe tiettyjen murhaajien tuomitsemista kuolemaan moraalisena ongelmana.

Jospa sinä koittaisit ymmärtää että olkiukot eivät ole hyvä tapa keskustella, rupeaa vituttamaan sellainen keskustelija joka itse keksii päästään mitä minä ajattelen ja olen mieltä asioista, ihan oikeasti rupeaa vituttamaan.

Noniin, päästiinkö me nyt viimeinkin sinne perimmäisiin syihin? Eli tuomioiden pitää myötäillä ihmisten oikeustajua, eli käytännössä tyydyttää verenhimo. Tässä on nyt edelleen se ongelma että syyttömiä voidaan tappaa, virkamiehiä voidaan lahjoa ja omaisille maksettavat korvaukset on käytännössä mahdotonta mitoittaa. Mutta näitähän ei voi tapahtua Suomessa? Vai onko nämä sun mielestä asioita jotka voidaan kärsiä jos otetaan kuolemantuomio käyttöön?

Ihmisiä laitetaan tahdosta riippumattomaan hoitoon jatkuvasti, ei tuossa Jammun tapauksessa ollut mitään ihmeellistä. Ja vaikka se olisi ollut laitonta niin ei ole kovin vaikeaa muuttaa lakia. Mitenkä Jammu edes liittyy tähän? Ei ketään tapeta jos hullut laitetaan pehmustettuun huoneeseen, ne voi vielä helposti vapauttaa sieltä jos huomataan että jotain meni pieleen. Mun puolesta voidaan muuttaa laki vaikka saman tien että saadaan moiset suljettua pois silmistä.
 
Minusta on perin merkillinen ajatus demokratiassa, jos yhteiskuntaa pyöritetään riippumatta siitä, minkä ihmiset katsovat oikeaksi ja minkä vääräksi. Sehän ei kuulosta demokratialta ollenkaan. Kuolemantuomiolla ei varmaankaan ole enemmistön tukea, enkä odotakaan sitä otettavan käyttöön. On kansan tahto, että sitä ei tule, mutta voin silti puhua, miksi se olisi joissain tapauksissa oikein.

No voihan sitä keksiä vaikka mitä mielikuvituksellisimpia tilanteita missä täsmäohjusten käyttö siviilejä vastaan on oikein. Jos aletaan keskustelemaan niin kyllä me saadaan väännettyä tilanne jossa moinen olisi ihan oikein, tarpeeksi tarkat kriteerit annetaan ilman mitään todellisuuspohjaa niin kyllä onnistuu.

Eli kyllä me nyt taidettiin päästä ihan siihen lopputulemaan että kuolemantuomiosta ei ole mitään oikeaa hyötyä, se jopa voi lisätä väkivaltaa ja rikollisuutta, mutta joissain tilanteissa se on oikein jos henkilön oma moraalikäsitys niin sanoo (niin kuin mikä tahansa asia on jos tarpeeksi aletaan miettimään). Vai oleko ihan väärässä?
 
Eli nyt sitten kun oli esimerkki niin keksit ihan omasta päästäsi että todisteita ei ollut ja tästä syystä kohta ruvetaan syyttömiä kärventämään sähkötuolilla , jep jep, näin se homma etenee.
Ei helvetti mitä postauksia, koittaaka nyt edes yrittää pitää jonkinlaista tasoa.

Lue vaikka mabasan postaus yllä.

Haluaisin yhä tietää onko tässä nyt tarkoitus keskustella todellisesta maailmasta oikeilla argumenteilla vai ainoastaan teidän henkilökohtaisista fantasioista? Mikäli jälkimmäisestä voidaan varmaan lopettaa keskustelu ja tuota vaahtoamista voi jatkaa jossain rinkirunkkausringissä.
 
Sinä et nyt vain ymmärrä.

Joillekin esim. marin poltto ei ole rangaistuksen arvoinen, joku näkee että se vaatii ehdollista koska se on kuitenkin huume ja huumehet ovat haitallisia ja voivat luoda vaaraa ulkopuolisillekin.
Joo voin sanoa että en tajua. Kummankohan mukaan tämä laki nyt kirjoitetaan? Vai menisikö se kuitenkin niin että laki on sellainen että se mahdollistaa tilanteessa sen järkevimmän tuomion ja seuraamukset?

"Joidenkin mielestä murha ei ole kuoleman arvoinen, joku näkee että murhaajat pitää tappaa ja murhaajat on haitallisia ja voivat luoda vaaraa ulkopuolisillekin" <- Minkä tulkinnan mukaan tässä nyt mennään? Enemmistön äänillä? Vai olisiko kuitenkin fiksumpaa pitää lait semmoisina kuin millaisiksi ne on muotoutuneet kun ollaan huomattu jonkun lain olevan turha/haitallinen?

Tämä saadaan hyvin lähelle nollaa kun kriteerit ja itse oikeudenkäynti suoritetetaan tarkkojen määräysten alaisuudessa.
Käytännössähän mistään ei saada 100% varmaa, se on vain hyväksyttävä tosiasia.
Menen kuitenkin íllalla hyvillä mielin nukkumaan vaimokkeen viereen, vaikka ei ole 100% varmaa että hän yöllä lyö minua tyynynalle piilottamallaan puukolla sydämeen.
Samalla tavoin uskallan luottaa oikeuslaitokseen kun se täyttä tietyt tarkat kriteerit ja tuomitsee jonkun kuolemaan.

Joo aivan. Itse en luottais tuomareihin, syyttäjiin tai poliiseihin edes sen vertaa että uskoisin niiden osaavan laittaa edes papereita oikeisiin kansioihin (joojoo, ymmärtäkää että tämä on vitsi). Käytännössä sulle kuitenkin syyttömien teloittamiset on hyväksyttävä hinta kuolemantuomiosta, koska sitä ei koskaan saada poissuljettua kokonaan. Mielenkiinnolla kuuntelen mitä ehdotat näissä tapauksissa tehtäväksi niille joiden virheestä tämä on tapahtunut. Tai että miten omaisille korvataan teloitus. Tapetaanko ne joiden virheestä syytön kuoli? Maksetaanko joku tietty summa omaisille ja voivotellaan että "Noh, tätä nyt käy välillä"?

Jos luet viestini yllä niin se seliteteään kyllä siinä.
Oikeuslaitos tulkitsi lakia käyttäen yleistä oikeustajua perusteena, ei itse laki pykäliä.
Jos jammu olisi ollut samassa kuosissa, mutta istumassa vaikka tuhopoltosta, häntä ei olisi lukittu mielisairaalaan vankilasta vapauduttua.

Joo tajusin kyllä, siltikään en ymmärrä miten tämä liittyy kuolemantuomioon. Totta kai hullut pitää voida laittaa laitoshoitoon. Lait eivät ole täydellisiä, mutta ei se nyt ole mikään perustelu kuolemantuomiolle.
 
Olet, minä en ainakaan ole päässyt tuohon lopputulemaan.
Kuolemantuomiosta on oikeaa hyötyä jos se esim. kuvastaa sitä mitä kansa haluaa, se kuvaa silloin kansan oikeustajua ja yhtenäistää kansaa.

Mitä tekemistä kansan haluamisella on oikean hyödyn kanssa? Kansa halusi myös kolmatta valtakuntaa, ja kun Nurnberg oli tuttu niin varmasti tiedät kuina hyvin se meni. "Kansan tahto" on myös johtanut lukuisiin syyttömien ihmisten lynkkauksiin, ja johtaa jatkuvasti tuolla vähemmän sivistyneissä maailmankolkissa.

Eipä sillä, ihmisten teloittaminen ei onneksi edes kuvaa "kansan" oikeustajua saati jotenkin mystisesti yhteinäistä sitä sivistyneissä länsimaissa. Nämä kuolemantuomiosta vauhkoojat ovat pieni koohottava vähemmistö. Vähän kuin tämän päivän uusnatsit.
 
Jos täysin kiistaton näyttö syyllisyydestä ja kyseessä täysin parantumaton tapaus, niin mikäs siinä. Yleisesti ottaen kyllä loppuiäksi eristys huomattavasti parempi ratkaisu. Joku piikki, kaasu tai sähkö tarkoittaa, että pääsee helpommalla ja hyöty yhteiskunnalle/tieteelle on olematon. En ole siis moraalisesti tai periaatteessa kuolemantuomiota vastaan, mutta en sitä oikeastaan kannatakaan.

Esimerkiksi James Bulgerin murhanneet pikkupojat olisi pitänyt eristää jotenkin tavalla tai toisella ja pitää lopun ikää tarkkailussa kun ei voitu päiviltäkään pistää. Ei tuollaisilla ole mitään asiaa tai saumaa yhteiskuntaan sulautumiseen.
 
Kuolemantuomiosta on oikeaa hyötyä jos se esim. kuvastaa sitä mitä kansa haluaa, se kuvaa silloin kansan oikeustajua ja yhtenäistää kansaa.

Missä kaikissa muissa asioissa haluat ottaa tämän käyttöön? Aletaanko tekemään lapsenraiskaajista rekisteriä vaikka siitä on osoitettu olevan enemmän haittaa kuin hyötyä (varsinkin uhreille), jos kansa sitä haluaa?
 
Jos täysin kiistaton näyttö syyllisyydestä ja kyseessä täysin parantumaton tapaus, niin mikäs siinä. Yleisesti ottaen kyllä loppuiäksi eristys huomattavasti parempi ratkaisu. Joku piikki, kaasu tai sähkö tarkoittaa, että pääsee helpommalla ja hyöty yhteiskunnalle/tieteelle on olematon. En ole siis moraalisesti tai periaatteessa kuolemantuomiota vastaan, mutta en sitä oikeastaan kannatakaan.

Esimerkiksi James Bulgerin murhanneet pikkupojat olisi pitänyt eristää jotenkin tavalla tai toisella ja pitää lopun ikää tarkkailussa kun ei voitu päiviltäkään pistää. Ei tuollaisilla ole mitään asiaa tai saumaa yhteiskuntaan sulautumiseen.
Tämmöistä vaan ei käytännössä koskaan tule olemaan.
 
Tee uusi triidi jos haluat keskustella tuosta aiheesta, pysytellään nyt vain tässä triidin aiheessa.
Kyse ei ole kansan halusta vaan kansan oikeustajusta.

Voi itku kun on vaikeaa näköjään.
Kuolemantuomiossa on kyse oikeusprosessista jossa syytetyllä on samat oikeudet kuin missä tahassa muussa oikeudenkäynnissä, tuomio on vain eri.
Ei tässä mitään lynkkausporukoita tai natsi armeijaa olla kokoamassa.
Viimeksihän kansa esim. halusi tasa-arvoisen avioliiton ja eduskunta käsitteli asian ja toimi kansan oikeustajun mukaisesti.
Pitäisi nyt olla aikuiselle ihmiselle itsestään selvää että on eri asia haluta kuolemantuomiota rangaistuksena törkeästä rikoksesta vs. kansa haluaa että homot kivitetään, näin pitää tehdä koska kansa haluaa.

Joo, kyllähän me voidaan argumentoida vaikka minkä asian puolesta että sen asian salliminen/tekeminen tuottaisi hyötyä kun toimittaisiin kansan oikeustajun mukaisesti, mutta tämähän nyt voidaan sanoa ihan mistä vaan.

Voidaan avata ketju "Mitä mieltä lastenraiskaajien kiduttamisesta?" "Mitä mieltä seksirikollisrekisteristä?" "Mitä mieltä xxxxxxxxxxx?" ja siellä argumentoida että lakeja voidaan muuttaa ja siitä saatava hyöty olisi kansan oikeustajun mukaan toimiminen.
 
Olet oikeassa. Lakataan laittamasta ketään vankilaankaan kun ei kuitenkaan saada kiistatonta näyttöä.

Ei kai meijän pidä nyt alottaa tätä uudestaan alusta? Jos tutkinnassa on tehty virhe niin vankilasta voi päästää vapaaksi ja antaa vaikka fyrkkaa mukaan korvauksena. Haudasta on vähän paha kaivaa ketään jälkikäteen enää takaisin elävien kirjoihin.
 
Joo, kyllähän me voidaan argumentoida vaikka minkä asian puolesta että sen asian salliminen/tekeminen tuottaisi hyötyä kun toimittaisiin kansan oikeustajun mukaisesti, mutta tämähän nyt voidaan sanoa ihan mistä vaan.
Niin voidaan, mutta eri asia on käykö se "mikä vaan" järkeen millään tavalla. Teloittaminen käy, sitä ei ole kiistäminen. Kyllä sitä vastaan argumenttejakin löytyy, mutta aihe ei ole verrattavissa noihin olkiukkoihin, joita listasit.
 
Ei kai meijän pidä nyt alottaa tätä uudestaan alusta? Jos tutkinnassa on tehty virhe niin vankilasta voi päästää vapaaksi ja antaa vaikka fyrkkaa mukaan korvauksena. Haudasta on vähän paha kaivaa ketään jälkikäteen enää takaisin elävien kirjoihin.
Vittuako sillä on väliä? Kiistatonta näyttöä ei ole.
 
Niin voidaan, mutta eri asia on käykö se "mikä vaan" järkeen millään tavalla. Teloittaminen käy, sitä ei ole kiistäminen. Kyllä sitä vastaan argumentteja löytyy vastaankin, mutta aihe ei ole verrattavissa noihin olkiukkoihin, joita listasit.

Murobbs:n puolella oli keskustelu seksirikosrekistereistä ja siellä koitin näyttää melko pitkien lähdeluetteloiden kanssa että ei tästä oo todettu olevan mitään hyötyä, niin meuhkaus jatkui että kyllä pitää ottaa käyttöön. Siihen olisi joku voinut heittää perään ihan helposti tuon saman argumentin "No siitä on se hyöty että se on kansan oikeustajun mukaista" Miten se nyt eroaa tästä keskustelusta?
 
Murobbs:n puolella oli keskustelu seksirikosrekistereistä ja siellä koitin näyttää melko pitkien lähdeluetteloiden kanssa että ei tästä oo todettu olevan mitään hyötyä, niin meuhkaus jatkui että kyllä pitää ottaa käyttöön. Siihen olisi joku voinut heittää perään ihan helposti tuon saman argumentin "No siitä on se hyöty että se on kansan oikeustajun mukaista" Miten se nyt eroaa tästä keskustelusta?
Ja seksirikollisten lista ei ole sama asia kuin "lastenraiskaajien kiduttaminen". Eikä seksirikollisten listauskaan ole oikeastaan verrattavissa kuolemantuomion käyttönottoon. Kunhan vedät tarkoitushakuisesti yhtäläisyyden kansan oikeustajun ja ylilyöntien kanssa.
 
Kyllä kyllä, siitä vaan avaamaan triidejä.
En kuitenkaan ole väittänyt että kansanoikeudentaju olisi ainoa kriteeri minkätakia jotain tulisi tehdä/by default se on syy jonka takia jotain tulee tehdä, vastasin vain siihen mitkä ovat positiivisia asioita tässä tapauksessa.
Se on vaik yksi asia siinä vaakakupissa johon lastataan plussia ja miinuksia.

No tehdäänkö nyt sitten niin että listataan ne tähän mennessä mainitut plussat ja miinukset:

+ Toimitaan kansan oikeustajun mukaisesti

- Syyttömiä voidaan teloittaa
- Jatkotoimenpiteiden määrittäminen hankalaa jos syyttömän teloitus johtuu esim. poliisin virheestä (tapetaanko virheen tehnyt?)
- Syyttömien kohdalla korvausten asettaminen hankalaa, todennäköisesti korvaukset kuitenkin valtavat
- Kustannukset muutosprosessista on todella mittavat
- Juoksevat kustannukset myöskin mittavat
- Kuormitetaan tukossa olevaa oikeuslaitosta ennestään jolloin oikeusturva tietyissä tapauksissa madaltuu entisestään
- Joudutaan irtisanoutumaan osasta kansainvälisiä sopimuksia ja täten todennäköisesti luovuttamaan poliittista uskottavuutta YK:ssa ja EU:ssa joka rajoittaa osaltaan päätäntävaltaa
- On mahdollista että väkivaltarikollisuus raaistuu kuten joissain asiasta tehdyissä tutkimuksissa on epäilty tapahtuvan
- Rikollisuus saattaa yleisesti lisääntyä
- Asialla ei puututa mihinkään näytettävissä olevaan ongelmaan tai ongelmat ovat niin pieniä että niitä ei pystytä edes tilastoimaan (kuten vankilasta tehtäviin rikoksiin)

Unohtuiko jotain? Listaa ihmeessä niin katsotaan sitten sitä vaakakupin asentoa.
 
Oikeusmurha nykyisyydessään ja sen korjauksen vaiva byrokratiassa-> Filosofisesti älykästä kannattaa kuolemantuomiota, mutta käytännössä vetäytyä siitä. Perustelun edellytyksiä kannattaa käytännössä ei ole, kun ei ole olemassa huolellisesti valmistettua mallia. On vain perustelut "miten paljon maksaa vankilassa vietetty yö" ja muuta yksinkertaisuuden hourailua.

Oikeusmurha, todentakaa käytäntö vaikkapa jonkun kelan töppäyksen kautta tapahtuva takaisinperintä, tai vaikkapa kuten minulla nyt, veroviraston ainoa ilmainen verokortti (merkattu 2,5%, edelliset olivat 6,5%). Suhteuttakaa tämä byrokratian vaiva ja "erehtymättömyyden" mahdollisuus kuolemaantuomittavaan. Jos ette siihen kykene niin ette kykene edes tunteettomaan, rationaaliseen, objektiiviseen ajatteluun. Jos saan ehdotuksin huolellisesti toteutetusta kuolemantuomionpalauttamis aloitteesta tai lakimuutoksesta, kirjoitaisin sen kernaasti.

Perustelut mitä maksaa tai mitä epätyypillinen rikospomo tai tulevaisuuden mahdollinen Fin-Breivik ansaitsisi, ei poista sitä. En neuvo ketään käyttämään "oman käden oikeutta", mutta pienempi haitta sekin kuin tuollainen yksilön kunnian säilyttävä ja kostonhimon tyydyttävä "palvelulaki".
 
Aika moni ehti kertoa ennenkuin kaulakiikku kutsui.
7 sivua ehti mennä ennekuin ensimmäinen holokaustinkieltäjä löysi ketjun ja sopivan aasinsillan postaukselle, yllättävän pitkään.

Tulihan taas sellainen sammakko suusta. Oliko holokaustinkieltäminen muuta kuin "mediakriitisyyttä" (joista itsekukin vastatkoon, oliko se liioteltua) ja irrationaalisuutta? Teidän kaltaisien (mitä maksaa yö vankilassa) vuoksi olen melkeinpä välttämättömäksi näkevä äänestysoikeuden poistamisen. Syy hypnoosin ja suggestaation vuoksi. Irrationaalisuus ja kaverin vaikuttaminen ei kuulu päätöksen tekoon.

Voin vain tuntea, moniko peilaa omiin inhoihinsa (epähyväksyttyihin) sen kautta että kohtaa ristiriitansa "hyväksyttyjen" inhojen kanssa. Hän peilaa "hyväksyttejen" kautta "epähyväksytyt" ja tekee itsestään näin hyväksytyt.

Joka tapauksessa näiden nojalla "tahtoni arkkuun" on nyt raapustettu toive "toivon ettei demokratisella "tahdolla" ole mitään oikeutta". Ehkäpä se onkin selvennetty jatke sille, miksi haluan äänestysoikeuden jo pois kansalta. Yksinkertaista ja loppuun asti ajattelematonta sakkia...
 
Kertokaahan kuolemantuomion kannattajat, mitä oppii kun on kuollut? Mitä mahdollisuuksia kuoleman jälkeen on? Eräskin Mestari opetti, että ylösnousemuksen on tapahduttava tässä ruumiissa, koska kuoleman jälkeen ei ole mitään.
Joten mitä hyötyä kuolemantuomiosta on, kuin että yhteiskunnan taakka kenties kevenee.
Idealistinen/naiivi käsityksesi on ilmeisesti, että kaikille on opetettavissa jotain. Ikävä särkeä unelmasi, mutta on olemassa täysin parantumattomia yksilöitä.
 
Idealistinen/naiivi käsityksesi on ilmeisesti, että kaikille on opetettavissa jotain. Ikävä särkeä unelmasi, mutta on olemassa täysin parantumattomia yksilöitä.
Pitää paikkansa. Valitettavasti tätä ei voida todeta vasta kun yksilö vetää viimeisen henkäyksensä. Kaikki siihen asti on pelkkää arvailua. Ja ihmisen loppueläämää kun ei voi koskaan arvata niin myöskään kuolemantuomiota ei tulisi langettaa arvailujen varaan.
 
Se on vain yksi asia siinä vaakakupissa johon lastataan plussia ja miinuksia.
Minä näen vaakakupin kallistuvan "jaa" puolelle, sinä "ei" puolelle.

No mites nyt olis niitä plussia asiasta?

Et suostu kertomaan sitten millään minkä takia sun mielestä kuolemantuomio pitäisi ottaa käyttöön ja perustelemaan sitä jollain, paitsi tietysti kansalaisten oikeustajun noudattamisella jos tarpeeksi iso osa kansasta sitä kannattaisi. Moraalisista syistä? Käytännöllisistä syistä?
 
Todennäköisyyksistä minä lähden liikkeelle enkä loppuelämän mahdollisuudesta.
-Jos on 1% todennäköisyys että sarjaraiskaaja-tappaja parantaa tapansa, eikä tee enää kenellekään pahaa,
-ja 99% todennäköisyys että sen elämä tuo jollekin viattomalle vielä paljon pahaa,
niin kuula kalloon ja kuopan pohjalle.
Ainoa mitä voimme häneltä oppia on se, että huomataan toimia yhteiskunnan eduksi jo aikaisemmin, ja säästää viattomien kärsimys.
 
Todennäköisyyksistä minä lähden liikkeelle enkä loppuelämän mahdollisuudesta.
-Jos on 1% todennäköisyys että sarjaraiskaaja-tappaja parantaa tapansa, eikä tee enää kenellekään pahaa,
-ja 99% todennäköisyys että sen elämä tuo jollekin viattomalle vielä paljon pahaa,
niin kuula kalloon ja kuopan pohjalle.
Ainoa mitä voimme häneltä oppia on se, että huomataan toimia yhteiskunnan eduksi jo aikaisemmin, ja säästää viattomien kärsimys.
Sori, oikeus ei arvaile.
 
-Jos on 1% todennäköisyys että sarjaraiskaaja-tappaja parantaa tapansa, eikä tee enää kenellekään pahaa,

Lähtisin edelleenkin fyysisestä kastraatiosta silloin liikkeelle, jos teko on elimellisesti ratkaistavissa. Jos ne ne orgiat ovat jotain kicksejä, se onkin astetta vaikeampi kysymys. Astetta vaikeampi kysymys, jota "huolellisesti toteutettu kuolemantuomio"-kysymys asettaa meidät pohtimaan.
 
No ei ne kyllä näytä tietävänkään. Jos on pienikin mahdollisuus olemassa, että raiskaaja-tappaja uusii tekonsa, eihän tällaista ihmistä pitäisi päästää vapaalle, kuolemantuomio tai ei.
Missä menee se raja jolloin ihmisiä pitää pistää lukkojen taakse "varmuuden vuoksi"?
 
Missä menee se raja jolloin ihmisiä pitää pistää lukkojen taakse "varmuuden vuoksi"?

Jos aloitetaan vaikka henkirikoksista (mukaanlukien tapot). Itse laajentaisin aseellisiin ja törkeisiin pahoinpitelyihinkin, jos niitä on 2 kertaa jo tehnyt. Elinkautinen siis siihen asti, että voidaan olla varmoja siitä, että vapauduttua kolmatta kertaa ei enää tule. Jos kuitenkin tulee, niik buranaa otsaan samantien.
 
Pitää paikkansa. Valitettavasti tätä ei voida todeta vasta kun yksilö vetää viimeisen henkäyksensä. Kaikki siihen asti on pelkkää arvailua. Ja ihmisen loppueläämää kun ei voi koskaan arvata niin myöskään kuolemantuomiota ei tulisi langettaa arvailujen varaan.
Joo, ei kannata tehdä päätöksiä oikein mistään ikinä kun todellisuuskin on vain yhteinen sopimus eikä totuuttakaan ole, vaan pelkkiä perusteltuja uskomuksia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 400
Viestejä
4 884 396
Jäsenet
78 822
Uusin jäsen
Lare1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom