Eli tuomioiden pitää myötäillä ihmisten oikeustajua, eli käytännössä tyydyttää verenhimo.
Ei, oikeustaju <> käytännössä verenhimo. Sinä et nyt vain ymmärrä.
Oikeustaju tarkoittaa sitä minkä ihminen näkee oikeaksi rangaistukseksi tietystä rikoksesta.
Joillekin esim. marin poltto ei ole rangaistuksen arvoinen, joku näkee että se vaatii ehdollista koska se on kuitenkin huume ja huumehet ovat haitallisia ja voivat luoda vaaraa ulkopuolisillekin.
Voihan se toki olla verenhimoakin jollekin, mutta valtaosalle se on heijastus heidän arvoistaan ja käsityksestään oikeuden ja vääryyden asteikolla.
On enemmän väärin raiskata joku kuin jättää omasta firmasta tilittämättä vähän tuloja valtiolle --> raiskauksesta tulee saada isompi rangaistus.
Ja niin edelleen.
Tässä on nyt edelleen se ongelma että syyttömiä voidaan tappaa
Tämä saadaan hyvin lähelle nollaa kun kriteerit ja itse oikeudenkäynti suoritetetaan tarkkojen määräysten alaisuudessa.
Käytännössähän mistään ei saada 100% varmaa, se on vain hyväksyttävä tosiasia.
Menen kuitenkin íllalla hyvillä mielin nukkumaan vaimokkeen viereen, vaikka ei ole 100% varmaa että hän yöllä lyö minua tyynynalle piilottamallaan puukolla sydämeen.
Samalla tavoin uskallan luottaa oikeuslaitokseen kun se täyttä tietyt tarkat kriteerit ja tuomitsee jonkun kuolemaan.
Mitenkä Jammu edes liittyy tähän?
Jos luet viestini yllä niin se seliteteään kyllä siinä.
Oikeuslaitos tulkitsi lakia käyttäen yleistä oikeustajua perusteena, ei itse laki pykäliä.
Jos jammu olisi ollut samassa kuosissa, mutta istumassa vaikka tuhopoltosta, häntä ei olisi lukittu mielisairaalaan vankilasta vapauduttua.
Eli kyllä me nyt taidettiin päästä ihan siihen lopputulemaan että kuolemantuomiosta ei ole mitään oikeaa hyötyä, se jopa voi lisätä väkivaltaa ja rikollisuutta, mutta joissain tilanteissa se on oikein jos henkilön oma moraalikäsitys niin sanoo (niin kuin mikä tahansa asia on jos tarpeeksi aletaan miettimään). Vai oleko ihan väärässä?
Olet, minä en ainakaan ole päässyt tuohon lopputulemaan.
Kuolemantuomiosta on oikeaa hyötyä jos se esim. kuvastaa sitä mitä kansa haluaa, se kuvaa silloin kansan oikeustajua ja yhtenäistää kansaa.
Siitä on myös hyötyä silloin kun on kyse erittäin vaarallisesta henkilöstä jolla on useita henkirikoksia takana ja järkevä näyttöihin perustuva oletus (ei mikään, siitä voi tulla pappi vielä tulevaisuudessa, vaan henkilön toimiin ja ajatusmaailmaan perustuva näyttö) on, että hän on vaaraksi tulevaisuudessakin, vaikka istuisi vankilassa. Fool me once, shame on you, fool me twice, shame on me.
Lisäksi on vielä ns. sopimus mahdollisuus (joka ei täydessä muodossa ole vielä suomessa käytössä, vain rajoitetusti), jota usassa esim. käytetään usein siihen että vältetään pikät oikeudenkäynnit ja säästetään sekä omaisia että rahaa.
Jos syytetty suostuu vaikkapa elinkautiseen ilman oikeudenkäyntiä niin syyttäjä ei hae kuolemantuomiota, jota oikeudenkäynnissä hakisi.
Itse näen tuon vähän kyseenalaisena, jos kuolemantuomioon on syytä, sitä tulisi silloin hakea, mutta käytännön politiikka/byrokratia on tässäkin ottanut roolin, vaikka pitäisi olla kyse oikeuden hakemisesta.