Miksi ammattilaisten nettisivut ovat niin paskoja?

Nuo kaikenlaiset järjettömät versiotarkistuksethan ovat nyt viime vuosina taas yleistyneet räjähdysmäisesti, vaikka olisivat saaneet jäädä 90-luvulle.
Onko todellakin näin? Olen ollut vähän luulossa, että olisi ollutta ja mennyttä.

En kuitenkaan ymmärrä noiden positiota vaikka ajattelisin miten. Eiköhän se ole selaimen käyttäjän ongelma jos jokin yksittäinen sivu ei toimi. Muutoinkin pidän toteutustapaa vääränä jos tunnistamattomia leimataan vanhoiksi. Näinhän ei tulisi olla.

Sain k-ruuan osalta uuden vastauksen kun jatkoin kommentoimista ensimmäiseen, joka ei vastannut mihinkään. Kyselevät selainta ja versiota. Voin toki pari ongelmallista heille kertoa mutta onko sekään lopulta oikea tie? Lisäävät ne mahdollisesti listalle sitten eivät. Ei tilanne sillä korjaannu kuin hetkellisesti. Perusongelma jää, eli päin jotain tehty toteutus.
 
toki tosiaan käytän marginaaliryhmän

Uteliaisuutta kysyn, mitä marginaaliselainta siis käytät?

En kuitenkaan ymmärrä noiden positiota vaikka ajattelisin miten. Eiköhän se ole selaimen käyttäjän ongelma jos jokin yksittäinen sivu ei toimi. Muutoinkin pidän toteutustapaa vääränä jos tunnistamattomia leimataan vanhoiksi. Näinhän ei tulisi olla.

Ei, se nimenomaan ei ole vain käyttäjän ongelma, vaa se on sen palvelutarjoajan ongelma. Jokaikinen tuettu selain/selainversio lisää jokaikisen palvelun ominaisuuden ja ylläpidon hintaa. Se lisää kehitystyön hintaa kun uudet ominaisuudet pitää testata tuetuilla selaimilla, niiden eri versioilla ja mahdollisesti eri laitteilla (luuri, työpöytä, padi). Kun kehitystyö maksaa sen 100+ euroa/tunti/devaaja, niin voit uskoa että ihan mielellään ei uusia selaimia oteta tuettavaksi kun tuo lisäkulu leviää joka paikkaan.

Ja kyse ei ole missään nimessä siitä, että se olisi vain käyttäjän ongelma. Sinäkin aiheutit jo kuluja sillä marginaaliselaimella asiakaspavelulle. Jos samaa ongelmaa tulee usealle käyttäjälle, niin asiakaspalvelusta tieto valuu eteenpäin ja asiaa aletaan selvittää lisää. Iso osa käyttäjistä ei osaa selaimensa versiota katsota ja kun tiedot bugeista valuvat kehitystiimille, niin ne aiheuttavat taas lisäkustannuksia. Iso palvelu joutuu miettimään: haluammeko tukea tätä marginaaliselainta, jolla on näköjään noin 0,0001% käyttäjiä koko liikenteestä ja jotka tuovat kassaan 0,00001% liikevaihdosta, mutta lisäävät kehityskuluja X %. Tuo laskutoimitus sitten määrittelee osaltaan, kannattaako tukea vai ei. Ja on ensiarvoisen tärkeää tietää, onko palvelu rikki tuetuilla vai ei-tuetuilla selainversioilla. Se vaikuttaa siihen, kannattaako vikaa alkaa korjata. Kuten ehkä tiedät, sama toteutus ei aina toimi kaikilla selaimilla, vaan voi vaatia melkoisia purkkaratkaisuja vanhoihin tai muutoin rikkinäisiin selaimiin. Kaikki tämä on lisäkulua firmalle, eikä se kannata jos vaikuttaa vain muutamaan käyttäjään.

Tuosta en osaa sanoa, whitelistataanko tuolla sallitut tai blacklistataanko vanhentuneet. Ehkä auttaa jos kerrot sen selaimen.
 
Uteliaisuutta kysyn, mitä marginaaliselainta siis käytät?
Riippuu siitä, millä alustalla. Mutta esim tuliketun johdannaisina tyyliin Pale Moon ja Waterfox. Vastaavasti Chromen forkkeja. Tuo kyseinen sivu on ollut pitkään ongelma monella alustalla / selaimella joten josko jaksan kokeilla läpi niin täydennän listaa.

Miksi käytän niitä? No, siihen on omat syynsä. Ja toki voisin laittaa selaimen tunnistumaan toisena mutten pidä tätä millään tavalla järkevänä.

Ei, se nimenomaan ei ole vain käyttäjän ongelma, vaa se on sen palvelutarjoajan ongelma. Jokaikinen tuettu selain/selainversio lisää jokaikisen palvelun ominaisuuden ja ylläpidon hintaa. Se lisää kehitystyön hintaa kun uudet ominaisuudet pitää testata tuetuilla selaimilla, niiden eri versioilla ja mahdollisesti eri laitteilla (luuri, työpöytä, padi). Kun kehitystyö maksaa sen 100+ euroa/tunti/devaaja, niin voit uskoa että ihan mielellään ei uusia selaimia oteta tuettavaksi kun tuo lisäkulu leviää joka paikkaan.
Kyllä se on omasta mielestäni käyttäjän ongelma jos jonkin sivun asia x ei toimi normista poikkeavalla selaimella. Eikä epäkelpo selaimen tunnistaminen muuta tilannetta millään tavalla, jälleen käyttäjän ongelma päivittää / vaihtaa.
Enkä siis itse ole vaatimassa testaamista jokaisella olemassa olevalla selaimella. Oikein tehty selain tukee standardeja ja homma toimii varsin hyvällä varmuudella. Ja tosiaan palautteena meni, josko voisivat listata ne testatut ja varmuudella toimivat. Eihän tuo muuta tarvitse.

Ja kyse ei ole missään nimessä siitä, että se olisi vain käyttäjän ongelma. Sinäkin aiheutit jo kuluja sillä marginaaliselaimella asiakaspavelulle. Jos samaa ongelmaa tulee usealle käyttäjälle, niin asiakaspalvelusta tieto valuu eteenpäin ja asiaa aletaan selvittää lisää. Iso osa käyttäjistä ei osaa selaimensa versiota katsota ja kun tiedot bugeista valuvat kehitystiimille, niin ne aiheuttavat taas lisäkustannuksia. Iso palvelu joutuu miettimään: haluammeko tukea tätä marginaaliselainta, jolla on näköjään noin 0,0001% käyttäjiä koko liikenteestä ja jotka tuovat kassaan 0,00001% liikevaihdosta, mutta lisäävät kehityskuluja X %. Tuo laskutoimitus sitten määrittelee osaltaan, kannattaako tukea vai ei. Ja on ensiarvoisen tärkeää tietää, onko palvelu rikki tuetuilla vai ei-tuetuilla selainversioilla. Se vaikuttaa siihen, kannattaako vikaa alkaa korjata. Kuten ehkä tiedät, sama toteutus ei aina toimi kaikilla selaimilla, vaan voi vaatia melkoisia purkkaratkaisuja vanhoihin tai muutoin rikkinäisiin selaimiin. Kaikki tämä on lisäkulua firmalle, eikä se kannata jos vaikuttaa vain muutamaan käyttäjään.
En pidä millään tasolla pahana jos puhdasta roskaa tekemällä aiheutetaan käyttäjille ongelmia ja sitä kautta itselle kuluja.
Enkä siis ole vaatimassa tukea vanhoille selaimille vaikka muutaman edellisen version tuki onkin ehdottomasti paikallaan. En vain ymmärrä syytä blokata selaimia joita ei tunnisteta oikein. Luonnollisesti itse olen tehnyt valintani monen selaimen osalta ja näin tekee varmasti moni muukin marginaalisempia käyttävä. Voin siis itse kärsiä vahingon jos joku sivun ominaisuus ei toimi. Tai voisin mutta joku muu päättää suuressa viisaudessaan aivan muuta.

Kysehän ei ole siitä, onko palvelu rikki jollakin selaimella vaan siitä, etä osa blokataan suoraan ilman mitään vaihtoehtoja.

Tuosta en osaa sanoa, whitelistataanko tuolla sallitut tai blacklistataanko vanhentuneet. Ehkä auttaa jos kerrot sen selaimen.
Lopulta tällä ei ole merkitystä. Olisiko liikaa vaadittu info "käyttämäsi selain / versio ei välttämättä tue kaikkia sivuston ominaisuuksia. Haluatko jatkaa vai katsoa listan suositelluista selaimista?" Ja edelleen... Ajan tasalla olevan blacklistaus ei ole järkevää vain siksi, ettei se selaimen tarkistus toimi oikein.

Toki aina voi perustella, mihin näitä viallisia tarkistuksia tarvitaan. Olen valmis muuttamaan mieltäni jos perusteet ovat riittävät.
Aina voi perustella myös sen, miksi tulisi tehdä mitään ehdottomia listauksia, jotka vaativat jatkuvaa ylläpitoa.
 
Kysehän ei ole siitä, onko palvelu rikki jollakin selaimella vaan siitä, etä osa blokataan suoraan ilman mitään vaihtoehtoja.

Kuten selitin, se ei ole vain käyttäjän ongelma vaikka sen toki pitäisi olla. Mutta se ei ole, vaan siitä tulee hyvin usein palvelutarjoajan ongelma, joka kuormittaa asiakaspalvelua ja/tai kehitystiimiä ja aiheuttaa kuluja. Jos kuluja ei tulisi, ei mitään ongelmaa olisi. (No, ehkä joku palvelu haluaa myös varmistaa sivuston laadun niin, että joko se toimii kunnolla tai sitten ei lainkaan. Eli ei haluta ottaa riskiä pienistäkään bugeista vaan mieluummin esteteään käyttö täysin, mutta tämä ehkä harvemmin näin.)

Oikein tehty selain tukee standardeja ja homma toimii varsin hyvällä varmuudella.

Ja joskus "varsin hyvä" tarkoittaa että sivu toimii hienosti muutoin, mutta toiseksi uusein iOS Safari paskoo sivuston täysin käyttökelvottomaksi jonkun bugin takia. Mutta kun käyttäjiä on silti 5+%, on sille tehtävä oma häkkinsä että toimii. On tässä sentään menty parempaan suuntaan 10v aikana.

Olisiko liikaa vaadittu info "käyttämäsi selain / versio ei välttämättä tue kaikkia sivuston ominaisuuksia. Haluatko jatkaa vai katsoa listan suositelluista selaimista?"

Ehdota ihmeessä asiakaspavelulle, kyllä hyvät ja perustellut ehdotukset on aina tervetulleita. Ja onhan se mahdollista, että se tunnistus on yksinkertaisesti mennyt rikki ja sen ei pitäisi blokata kuin tunnetut vanhentuneet, eikä tuntemattomia. Mutta en osaa sanoa tarkemmin. Ja toki kannattaa kokeilla ilman mitään selainplugareita myös. Joskus ne aiheuttavat ongelmia.

Mutta karu fakta on, että jos olet päättänyt jotain marginaaliselaimia käyttää, niin onhan se jossain määrin toki tietoista ongelmien kerjäämistä. En lainkaan ihmettele, jos kohtaat niitä muuallakin. Sama pätee JS:n disabloijia sun muita, jotka jostain käsittämättömästä syystä haluavat rikkoa sivustot ja silti haluaisivat voivan niitä käyttää. No, nykyään onneksi aika harvinaista.
 
Mutta karu fakta on, että jos olet päättänyt jotain marginaaliselaimia käyttää, niin onhan se jossain määrin toki tietoista ongelmien kerjäämistä. En lainkaan ihmettele, jos kohtaat niitä muuallakin. Sama pätee JS:n disabloijia sun muita, jotka jostain käsittämättömästä syystä haluavat rikkoa sivustot ja silti haluaisivat voivan niitä käyttää. No, nykyään onneksi aika harvinaista.
Toisaalta karu fakta on, että marginaaliselaimen käyttäjän kiusaaminen on ihan turhaa jossain ruokakaupassa. Jos päätän menetellä niin, että käytän ei-whitelistattua selainta, niin osaan kyllä kantaa ihan itse vastuun siitä, näenkö oikein oliivivalikoiman Hervannan S-marketissa. En lähde siitä päätäni aukomaan jos sivu ei toimikaan. Epäilen että muutenkin user errorista tulevaa kielteistä palautetta jakavat lähinnä Edgellä ja Safarilla selaavat Marjatat, sikäli kun ei ole käytössä oikein hieno Samsungin mobiilipaska.

Ymmärrän, että joku vahvan tunnistamisen palvelu, pankki tai Omavero ei halua käytettävän jotain venäläistä indiekoodarin selainversiota, toisaalta tämän estäminen pelkästään selaintunnistetiedon avulla ei sekään onnistu.
 
Kuten selitin, se ei ole vain käyttäjän ongelma vaikka sen toki pitäisi olla. Mutta se ei ole, vaan siitä tulee hyvin usein palvelutarjoajan ongelma, joka kuormittaa asiakaspalvelua ja/tai kehitystiimiä ja aiheuttaa kuluja. Jos kuluja ei tulisi, ei mitään ongelmaa olisi. (No, ehkä joku palvelu haluaa myös varmistaa sivuston laadun niin, että joko se toimii kunnolla tai sitten ei lainkaan. Eli ei haluta ottaa riskiä pienistäkään bugeista vaan mieluummin esteteään käyttö täysin, mutta tämä ehkä harvemmin näin.)
Ymmärsin kyllä varsin mainiosti kertomasi. Ja olen edelleen sitä mieltä, että on käyttäjän oma valinta ja ongelma käyttää jotain muuta kun yleistä selainta.
Ja jos kyse on tuon kaltaisen ketjun sivujen selaamisesta niin kyllä siinä vidaan ottaa aika montakin riskiä vs suora blokkaus."

Ja joskus "varsin hyvä" tarkoittaa että sivu toimii hienosti muutoin, mutta toiseksi uusein iOS Safari paskoo sivuston täysin käyttökelvottomaksi jonkun bugin takia. Mutta kun käyttäjiä on silti 5+%, on sille tehtävä oma häkkinsä että toimii. On tässä sentään menty parempaan suuntaan 10v aikana.
En tunne tuota Safaria joten en osaa sanoa, toimiiko se standardien mukaisesti vaiko ei. Jos toimii niin omgelmia ei pitäisi olla mutta ilmeisesti ei toimi jos niitä on.
Toisaalta on kokonaan eri keskustelun aihe pohtia sitä, miksi selaimet eivät käyttäydy kuten voisi olettaa ja odottaa.

Ehdota ihmeessä asiakaspavelulle, kyllä hyvät ja perustellut ehdotukset on aina tervetulleita. Ja onhan se mahdollista, että se tunnistus on yksinkertaisesti mennyt rikki ja sen ei pitäisi blokata kuin tunnetut vanhentuneet, eikä tuntemattomia. Mutta en osaa sanoa tarkemmin. Ja toki kannattaa kokeilla ilman mitään selainplugareita myös. Joskus ne aiheuttavat ongelmia.
Kuten todettua, näin ehdotin. Kerroin oman ajatukseni, että ilmeisesti katsotaan vain selaimen itsensä kertoma identti eikä sen suurempaa tarkastusta tehdä. Ja että tämän kaltainen tunnistus ei ole se paras mahdollinen, varsinkaan jos tuntemattomat ovat yhtä kuin vanha.

Plugarit jne ovat mainio maininta ja pitää tottakai paikkansa. Itse blokkaan montaa asiaa ja muutama perusplugari on myös ajossa. Toisaalta tiedän niiden vaikutukset mutta läheskään jokainen ei tiedä.

Mutta karu fakta on, että jos olet päättänyt jotain marginaaliselaimia käyttää, niin onhan se jossain määrin toki tietoista ongelmien kerjäämistä. En lainkaan ihmettele, jos kohtaat niitä muuallakin. Sama pätee JS:n disabloijia sun muita, jotka jostain käsittämättömästä syystä haluavat rikkoa sivustot ja silti haluaisivat voivan niitä käyttää. No, nykyään onneksi aika harvinaista.
Fakta tottakai. Ja tiedostettu. Mutta edelleen ei mikään syy estää sivuston käyttöä kokonaan. Marginaaliselaimia kun riittää varsinkin puhelimiin, monella valmistajalla on omansa ja play store tarjoaa loputtomasti. On puhtaasti väärä tapa lähestyä asiaa jos blokkaa nämä kaikki. Jos todella halutaan katsoa vanhoja selaimia niin lista tunnetuista ja vain niistä katsotaan versio, muut jätetään huomiotta.

Enkä vieläkään näe syytä, miksi joku perus nettisivu edes tarkistaa versioita.
 
Plugarit jne ovat mainio maininta ja pitää tottakai paikkansa. Itse blokkaan montaa asiaa ja muutama perusplugari on myös ajossa. Toisaalta tiedän niiden vaikutukset mutta läheskään jokainen ei tiedä.

Mutta testasitko tätä ilman plugareita? Oliko vaikutusta? Joskus aiheuttavat outouksia. Esim. käytän Video Speed Controller -plugaria, joka toimii täysin ongelmitta aivan jokaisessa paikassa. Paitsi. Ei HS.fi:n sivuilla, joilla on videoupotus. HS:n sivuilla plugari kaataa koko sivun valkoiseen virheilmoitukseen, josta pääsee refreshillä eteenpäin. Syytä en tiedä. Mutta plugarin disablointi poistaa ongelman.
 
Mutta testasitko tätä ilman plugareita? Oliko vaikutusta? Joskus aiheuttavat outouksia. Esim. käytän Video Speed Controller -plugaria, joka toimii täysin ongelmitta aivan jokaisessa paikassa. Paitsi. Ei HS.fi:n sivuilla, joilla on videoupotus. HS:n sivuilla plugari kaataa koko sivun valkoiseen virheilmoitukseen, josta pääsee refreshillä eteenpäin. Syytä en tiedä. Mutta plugarin disablointi poistaa ongelman.
Tottakai testasin. Ja koska adblokkia tms on tullut käytettyä ikuisuus niin nämä jo osaa ennakoida. Muutoinkin pidän mahdollisimman minimissä nuo. Kuusi näkyy olevan koneella parissa selaimessa, mobiilissa ei ollenkaan. Toisaalta esim Brave rikkoo adblokilla joitain asioita, sekin on tiedossa koska myös ko. selain on käytössä.

Deskarilla suurin ongelma on oikeastaan "en ole kiinnostunut kekseistä". Osa sivuistoista ei toimi tuon kanssa ollenkaan. Mutta plugarien tarvekin muotoutuu pitkälti sivustojen tekijöiden ja päättäjien älyttömistä ratkaisuista.
 
Joka ikinen marginaalikäytön (ei jäsää, ei keksejä, ei identiteettiä) uikutus on palveluntarjoajan ongelma siinä vaiheessa, kun aletaan ulista palveluntarjoajan suuntaan.
 
Kun ne toimii kuitenkin linux/mäk/win + chrome/edge/safari + jäsä ja peruscookietaso enabled -setillä, niin se kyllä riittää 99% käyttäjäkeisseisstä. Mitään järkevää CMS:äkään ei voi oikein tehdä ilman jäsää, pelkillä staattisilla sivuilla. Ei tämä nyt enää mikään 2003 ole. Toki niissä on huonosti toteutettuja sivuja, mutta se ei ole kyllä jäsän tai identiteettisysteemien vika.

Milläs tuo ongelmainen koulujen sivu on toteutettu? Sharepoint?
 
Kun sivun tekee standardien mukaan, niin se toimii kaikilla standardeja tukevilla selaimilla, eikä sitä tarvitse silloin erikseen testailla kaikilla mahdollisilla selaimilla. Web-standardit ovat loppujen lopuksi varsin yksinkertaisia ja hyvin tuettuja kaikissa selaimissa, jos tekee sivut normaalisti staattista HTML:ää käyttäen ja ei lähde peeloilemaan tekemällä yksinkertaisia perustoimintoja joillain uusimmilla betatestausvaiheessa olevilla javascript-pöhinäkirjastoilla.

Ongelma hyvin harvoin on Javascript. Siis kun mietitään sitä, että sivusto hajoaa yhdellä selaimella ja toimii toisella. Huonosti testattu kirjasto hajoaa jokaisella selaimella jos on hajotakseen (poislukien HTML/CSS-ongelmat, joista enemmän alempana). Javascript itsessään toimii käytännössä identtisesti kaikissa selaimissa ja siihen liittyvät erot eivät ole oikeastaan ikinä ongelma. Kehityshän tehdään usein TS:llä, joka transpiloidaan JS-versioon, joka on täydellisesti tuettuna kaikissa selaimessa. Tässä harvoin on mitään ongelmaa.

HTML ja CSS on se ongelma. Selaimista löytyy bugeja niiden toimivuuten suhteen. Eli joku CSS-propsi toimii yhdellä tavalla Chromessa, FF:ssä ja työpöytä-Safarissa, mutta hajoaa iOS Safarissa. Sitten sille pitää löytää poikkeuskorjaus joko yhtä selainta varten tai sitten muutetaan sivustoa kaikilla - ja taas testataan se jokaisella selaimella.

Joskus selaimissa on ihan selvä bugi, ja joskus monitulkintaista speksiä on tulkittu eri tavoin. Ja sekään ei riitä, että testaa työpöytäselaimen responsive-moodissa, vaan on testattava oikealla laitteella (tai virtuaalisella). Tämä hidastaa testaamista ja tekee siitä kalliimpaa. Esim. BrowserStack-niminen palvelu on olemassa juuri siksi, että niitä verkkopalveluja on testattava eri laitteilla jos haluaa että sivustot toimivat eri laitteilla.

Eri selaimet tukevat hyvin eri ominaisuusjoukkoa, mikä sekin aiheuttaa omia ongelmia. Voi olla, että 99% käytössä olevista selaimista tukee jotain uutta ominaisuutta, joka laskisi kehittämisen kustannuksia. ja 1% ei tue. Sitten pitää tehdä päätös, että tiputetaanko 1% ulos vai pysytäänkö vanhassa.

Ja kuten yllä monta kertaa todettiin: ne ongelmat kaatuvat aina asiakaspalveluun. Se on kustannus ja se pitää aina huomioida.

jos tekee sivut normaalisti staattista HTML:ää käyttäen

Staattinen sivusto on kiva yksipuoliseen informaation välittämiseen. Mutta sillä ei tehdä toimivaa ja käyttäjäystävällistä verkkokauppaa, jota on kiva käyttää myös mobiililla laitteella. Eli tuo ei ole nyt mitenkään relevanttia tässä yhteydessä.

Tähän uuteen normaaliin kuuluu myös, että jo pari kuukautta vanhalla Firefoxilla alkaa lakata sivuja toimimasta ja sitten selain pitää päivittää
Se, että pari kuukautta vanhalla selaimella ei sivusto toimi on kyllä melkoinen poikkeus. Eikä varmaan ainakaan koske k-ruoka.fi:tä.
 
Pale Moon ja Waterfox

Testasin uteliaisuuttani ja kummallakaan ei tullut mitään virhesivua k-ruoka.fi:llä. En tehnyt tilausta loppuun asti mutta lisäsin tuotteita ja tein hakuja. Eli ongelma ei ehkä ole nuo selaimet, vaan joku muu. Testasin macOS:llä (13.3). Pale Moonissa oli tosin paljon renderöintiongelmia eli käyttäjäkokemus ei ollut kaksinen.
 
Et siis ollenkaan edes ymmärtänyt, mistä on kyse. Staattinen HTML ei ole sama asia kuin staattinen sivusto.

Ei sillä serverside renderingillä saa silti tehtyä kaikkea mitä nykyisin odotetaan. Pyöriä vaan keksitään uudelleen ja IT-jäärät mäkättää kaikesta mikä ei toimi emacsilla.
 
Staattinen HTML ei ole sama asia kuin staattinen sivusto.

Oliko tuo ainoa asia, johon halusit kommentoida? Ok :think: Mutta kerro, mitä sinä tarkoitat nyt "staattisella HTML":llä, niin puhutaan samasta asiasta. Jos meinaat SSR:ää, niin eiköhän k-ruoka.fi käytä SSR:ää ensimmäiseen lataukseen kuten varmaan kaikki sivustot joille SEO merkkaa mitään. Mutta se ei yksin riitä sujuvaan käyttökokemukseen. Vaan sen jäleen seivuston on toimittava sujuvasti SPA:na heikonkin nettiyhteyden päästä ilman että koko roskaa ladataan joka välissä palvelimelta kokonaan. Pelkällä SSR:llä ei tuollaisen palvelun ja asiakkaiden tarpeita tyydytetä.
 
Mutta eiväthän nuo ammattilaisten tekemät nykysivut toimi pienikaistanleveyksisellä nettiyhteydellä nytkään, vaikka ne elementit tökitäänkin paikoilleen javascriptillä, minkä pitäisi nopeuttaa. Miksi tuota heikolla nettiyhteydellä toimivuutta silti käytetään aina argumenttina javascript-spedeilyn puolesta?

No, kyllä ne toimivat. Itsekin olen tilannut safkaa mobiiliyhteydellä korona-aikana sekä k-ruoka.fi:stä että S:n vastaavasta. Eli kyllä toimivat ja todella hyvin juuri SPAn ansiosta. Mutta pelkällä SSR:llä eivät toimisi, vaan koko roska pitäisi ladata joka välissä uusiksi. Se tekisi monesta ominaisuudesta mahdottoman toteuttaa tai lisäisi niiden hitautta kohtuuttomasti.

Sitä paitsi staattinen HTML saadaan myös halutessaan nopeaksi, koska selaimessa on välimuisti ja eri tiedostojen välimuistitusaikoja voidaan säädellä HTTP:n headereilla. Ihan oikeasti tästäkään asiasta ei tarvitse tehdä niin monimutkaista kuin siitä on tehty. Ei niitä kuvia tarvitse ladata joka sivunlatauksella uudestaan.

Välimuisti ei auta tippaakaan asioissa, joita ei voi kakuttaa. Luuletko sä nyt ihan oikeasti, että sivustoista tehtäisiin tarkoituksella hitaita? Älä nyt viitsi olla typerä. Google mittaa jatkuvasti sivujen nopeutta SEO-pisteytyksessä. Verkkokauppafirmalla on todella suuri halu saada sivut nopeiksi. Ei vain käyttäjän hermojen vaan myös mainostamisen takia. Mutta kun kaikkea ei voi kakuttaa. Paitsi että pelkästään se data voi vaihdella koko ajan (tuotteiden saatavuus ja hinnoittelu), on mahdoton kakuttaa interaktiivista sivustoa jos jokainen interaktio vaatii uuden latauksen palvelimelta. Haet tuotteita -> uusi lataus, lisäät tuotteen koriin, jolloin sille lasketaan uusi hinta -> uusi lataus, avaat tuotetiedot -> uusi lataus, haet uusia tuotteita -> uusi lataus. Joka välissä sivu välähtää ja yhtään hitaammalla yhteydellä pysyy tyhjänä tai jäätyneenä pitkään kunnes koko html on saatu ladattua. Käyttäjät kaikkoaisivat nopeasti. Huonolla yhteydellä et edes tietäisi, onko se sivu kaatunut vai lataako vain hitaasti. Ilman JS:ää et näyttäisi spinnereitä tai muita indikaatioita että jotain tehdään taustalla. Ei tossa ole mitään järkeä interaktiivisen sivuston kanssa. Toimii hienosti yhdensuuntaiseen tiedonvälitykseen, mutta ei muualla. Nykytapa on yhdistää SSR ja SPA. Alussa tavara kokonaan palvelimelta, jatkot selaimessa.

Ja nyhän mä muistan: sullahan on menossa tuo käsittämätön ristiretki Javascriptiä vastaan ja muistaakseni sulla ei toimi suunnilleen milkään sivu tuon takia. Tai ainakin sulla on ollut monta kertaa ongelmia milloin minkäkin palvelun kanssa :rofl2:
 
Jos dataa ei voi tallentaa selaimen välimuistiin, niin silloin se pitää joka tapauksessa ladata palvelimelta uudestaan riippumatta siitä, tehdäänkö se javascriptillä dynaamisesti vaiko uudella sivunlatauksella. Verkkoyhteyden yli siirretyn datan määrä on silloin joka tapauksessa sama.

Datamäärä ei ole tietenkään sama. SPA:n kohdalla lataat vain sen, mikä muuttuu, et kaikkea. Eli kun näet tuotelistauksen ja vieressä ostoskorin, niin tuotteen lisäyksen jälkeen päivitetään vain ostoskorin sisältö - ei esim. haeta uudestaan niitä tuotteita. Toinen ero on siinä, että SPA:ssa sitä sivustoa voi käyttää vaikka se jotain lataa taustalla. Jos kaikki tehdään palvelimessa, niin tällainen ei ole mahdollista. Voit siis lisäillä tuotteita 20 kertaa vaikka ne ei heti päivity. Jos taas tila pitää aina päivittää palvelimen kautta, ei tuollainen onnistu mitenkään. Ja mitään näistä ei voi kakuttaa selaimeen.

SPA mahdollistaa myös "optimistisen päivittämisen". Eli surkeassakin nettiyhteydessä voidaan tehdä muutokset UI:ssa oletuksella että kaikki toimii lopulta. Tällöin käyttäjlle kaikki toimii sulavammin ja konepellin alla requestit saadaan käsiteltyä kun saadaan. Vain jos lopputulos on jotain muuta kuin oletettiin, niin voidaan tämä näyttää UI:ssa. Esimerkkinä vaikka jonkun viestin peukuttaminen.

Mutta tämä keskustelu alkaa kiertää kehää. Et selvästi tajua tai halua ymmärtää, miksi kaikkea ei tehdä palvelimella ja miksi selaimessa kannattaa ajaa javascriptiä ja tehdä sillä pyyntöjä pavelimelle sen sijaan että aina ladataan koko paska kerralla. Olisikin hauska nähdä se infinity scroll toteutettuna tuolla tavalla ;) Uskon, että tärkeimmät asiat on tässä käyty läpi ja jos olet eri mieltä niin minkäs teet. Voin vakuuttaa, että verkkokaupoille kyllä kelpaisi kaikki mahdolliset tavat parantaa käyttäjäkokemusta.

En tiedä, minkälainen super-GPRS sinulla siellä on, jos saat suurimman osan nykysivuista toimimaan sillä nikottelematta.

Normaali 4G. Toki asun kaupungissa, enkä keskellä metsää. Käyttö olisi ilman SPA:ta paljon kankeampaa ja dataa siirtyisi jatkuvasti paljon enemmän. En keksi mitään syytä, miksi joku (tai sinä) sellaista haluaisi. Unohdat myös se, että toisin kuin sitä interaktiivista sisältöä, sen JS-bundlen voi kakuttaa ja assetit. Se ei muutu joka tunti tai joka päivä. Eli tässäkin mielessä SPA säästää sitä turhaa tiedonsiirtoa kunhan sen tekee oikein.
 
En tiedä, minkälainen super-GPRS sinulla siellä on, jos saat suurimman osan nykysivuista toimimaan sillä nikottelematta. Kohta kun 3G poistetaan, niin suurin osa Suomesta jää 2G:n varaan. Jokainen mobiiliverkon kautta surffaileva voi laittaa päätelaitteensa 2G-tilaan ja päästä näin kokemaan jo ennalta, minkälaista se tulee olemaan.

Vastikään oli uutisia, että aiemmin ilmoitetusta poiketen kaikki eivät sulje 3G verkkojaan juuri tästä syystä.

Ja 4G kyllä kuuluu jo suuressa osissa asuttua maata. Toki ei minullakaan maalla kuulu ilman erillistä tukiasemaa, mutta kuuluupa kuitenkin. Tuo mökkimaasto on juuri kolmen tukiaseman kauimmaisessa keskipisteessä, äärikantamalla. Joku peltikatto tai kalliopinta viimeistelee kuuluvuuden niin, että se seilaa 3G ja 4G väliä kävellessä.

Piti asentaa katolle tämmöinen ZyXEL LTE7490 -LTE-modeemi ulkokäyttöön 399,99 (en ole varma onko juuri tuo, mahdollisesti aiempi 4G versio ).
 
Onko linkkiä uutiseen? Ts. Mihin operaattoriin pitää vaihtaa, jotta pääsee internettiin jatkossakin?

Googlellahan tuo löytyy. Esim.

Muun muassa Itä- ja Pohjois-Suomessa Telian ja DNA:n tukiasemista vastaava yhtiö kuitenkin lupaa hieman pitempää siirtymäaikaa.

– Me emme ole tehneet päätöstä, milloin yhteisverkon 3G-verkko sammutetaan, mutta me ei sammuteta sitä ennen kuin vastaavalla peitolla olevat 4G-, 5G-palvelut on saatavilla. Ja sen voi sanoa, että nyt 2023 vuoden aikana se ei tule tapahtumaan, sanoo Suomen yhteisverkko oy:n toimitusjohtaja Antti Jokinen.

 
On varmaan mainittu täällä aikaisemminkin: Tokmanni ja sen verkkokauppa.

Keräilin tuossa viikko sitten tylsänä kesäpäivänä kännykällä kaikenmaailman kuivatavaraa ostoskoriin. Jokaista klikkausta saa odottaa 1-10 sekuntia, sivunlataukset siellä skaalan yläpäässä, mutta ostoskorin päivityskin vie usein useamman sekunnin. Usein tulee virheklikkauksia koska tekstilinkit ovat niin lähekkäin. En antaut tämän häiritä kun aikaa oli tapettavaksi asti. Sain korin täyteen ja kassalle. Kassalla tuli ohittamaton seinä vastaan: jompikumpi noista ilmoituksista pommpaa silmille eikä maksuvaiheeseen pääse.

Kokeilin tänään uusiksi selaimella. Sillä tuo ostoskorin täyttövaihe on hieman kivuttomampi ja vastaa jo jotain tämän vuosituhannen alun verkkokauppakokemusta poislukien siirtymä ostoskorista kassalle, jossa menee tehokkaalla pelikoneella / valokuituyhteydellä 21 sekuntia!. No, samat ilmoitukset tuli simille eikä maksamaan pääse. Kolmatta kertaa en enää kokeile.

1689838631412.png
1689838647103.png


Kaupat jäi siis syntymättä. Laitoin myös tuohtuneena ja hieman huolestuneenakin omat osakeomistukseni myyntiin. Ei ihan ymmärrä miten noin käsittämättömän paskat sivut voivat olla pörssiyhtiön mielestä ihan ok.
 
On varmaan mainittu täällä aikaisemminkin: Tokmanni ja sen verkkokauppa.

Keräilin tuossa viikko sitten tylsänä kesäpäivänä kännykällä kaikenmaailman kuivatavaraa ostoskoriin. Jokaista klikkausta saa odottaa 1-10 sekuntia, sivunlataukset siellä skaalan yläpäässä, mutta ostoskorin päivityskin vie usein useamman sekunnin. Usein tulee virheklikkauksia koska tekstilinkit ovat niin lähekkäin. En antaut tämän häiritä kun aikaa oli tapettavaksi asti. Sain korin täyteen ja kassalle. Kassalla tuli ohittamaton seinä vastaan: jompikumpi noista ilmoituksista pommpaa silmille eikä maksuvaiheeseen pääse.

Kokeilin tänään uusiksi selaimella. Sillä tuo ostoskorin täyttövaihe on hieman kivuttomampi ja vastaa jo jotain tämän vuosituhannen alun verkkokauppakokemusta poislukien siirtymä ostoskorista kassalle, jossa menee tehokkaalla pelikoneella / valokuituyhteydellä 21 sekuntia!. No, samat ilmoitukset tuli simille eikä maksamaan pääse. Kolmatta kertaa en enää kokeile.
Kaupat jäi siis syntymättä. Laitoin myös tuohtuneena ja hieman huolestuneenakin omat osakeomistukseni myyntiin. Ei ihan ymmärrä miten noin käsittämättömän paskat sivut voivat olla pörssiyhtiön mielestä ihan ok.

Myit osakkeesi, koska Tokmannin nettisivut ei toimi marginaaliselaimesi plug-in kombinaatiolla oikein?
 
On varmaan mainittu täällä aikaisemminkin: Tokmanni ja sen verkkokauppa.

Keräilin tuossa viikko sitten tylsänä kesäpäivänä kännykällä kaikenmaailman kuivatavaraa ostoskoriin. Jokaista klikkausta saa odottaa 1-10 sekuntia, sivunlataukset siellä skaalan yläpäässä, mutta ostoskorin päivityskin vie usein useamman sekunnin. Usein tulee virheklikkauksia koska tekstilinkit ovat niin lähekkäin. En antaut tämän häiritä kun aikaa oli tapettavaksi asti. Sain korin täyteen ja kassalle. Kassalla tuli ohittamaton seinä vastaan: jompikumpi noista ilmoituksista pommpaa silmille eikä maksuvaiheeseen pääse.

Kokeilin tänään uusiksi selaimella. Sillä tuo ostoskorin täyttövaihe on hieman kivuttomampi ja vastaa jo jotain tämän vuosituhannen alun verkkokauppakokemusta poislukien siirtymä ostoskorista kassalle, jossa menee tehokkaalla pelikoneella / valokuituyhteydellä 21 sekuntia!. No, samat ilmoitukset tuli simille eikä maksamaan pääse. Kolmatta kertaa en enää kokeile.

1689838631412.png
1689838647103.png


Kaupat jäi siis syntymättä. Laitoin myös tuohtuneena ja hieman huolestuneenakin omat osakeomistukseni myyntiin. Ei ihan ymmärrä miten noin käsittämättömän paskat sivut voivat olla pörssiyhtiön mielestä ihan ok.

Onko varmaa että Klarna ei ole jostain syystä evännyt pyyntöä? Ilmeisesti joskus näissä rajapinnoissa ollut jotain puutteita joissain tilanteissa.
 
Myit osakkeesi, koska Tokmannin nettisivut ei toimi marginaaliselaimesi plug-in kombinaatiolla oikein?

:D

Firefox+uBlock taitaa olla tosiaan "marginaalia" nykyään (joo, kokeilin myös ilman uBlockia), mutta älypuhelimen Chrome ilman mitään kilkkeitä tuskin on, ja sillä tuossa hommassa vasta kestääkin. Oletko kokeillut?

Ja kyllä, myin Tokmannin osakkeet koska firma alkoi vituttaa ja myös huolestuttaa, että tilanne on edelleen viikon jälkeen ihan sama. Voi toki olla että korissa oli jotain hämärää tai klarna bugittaa. Mutta ei se ole asiakkaan vika. Tokmanni on ainoa verkkokauppa, jossa olen tuollaiseen törmännyt, vaikka klarnan lonkerot on nykyään sotkettu melkein joka toisessa.

Onko varmaa että Klarna ei ole jostain syystä evännyt pyyntöä? Ilmeisesti joskus näissä rajapinnoissa ollut jotain puutteita joissain tilanteissa.

Inspect-toolissa näyttää tosiaan hyytyvän johonkin Klarna post-pyyntöön (ilman mitään esto-sovelluksia). En jaksa tarkemmin selvitellä.
 
Ei ihan ymmärrä miten noin käsittämättömän paskat sivut voivat olla pörssiyhtiön mielestä ihan ok.

Kritiikki on varmasti ihan aiheellista, jos ostoskoriin lisäämisessä menee aina sekunteja aikaa. Silloin joku tökkii pahasti. Mutta valitettavasti sille Tokmanni ei oikein voi mitään, jos joku ulkoinen maksupalvelu kyykkää, eikä vastaa pyyntöihin oikein. Maksupalvelut ovat sellaisia, joita ei vaan voi itse toteuttaa, niitä on käytettävä ja niiden toimintavarmuus ei ole täydellinen. Silloin tulee virhettä ja ei voi kuin toivoa, että se maksupalvelu saa pakettinsa kuntoon.
 
Jos olisin tuon Tokmanni verkkokaupan ylläpitäjä niin laittaisin edes väliaikaisesti Paytrailin tai jonkun muun sinne häiriön ajaksi.


Tämä Copart firma sai aivan juuri uudet nettisivut. Ainakin minulla toimii mobiililla huonosti. Footerin linkit eivät aukea. Sivun sisältö pomppii ja latautuu oudosti. Toimipisteet on laitettu esille sellaiseen karuselliin. Siitä pitää vierittää yksi kerrallaan jos haluaa nähdä toimipisteet. Ihan normaali lista olisi kai ollut liian tylsiä. Mulla tuli herkästi vahingossa klikkauksia kun noita rullasin. Sivut on jotenkin raskaat ja pelkkä vierittäminen nykii. Latautuminen myös erittäin hidasta vaikka itse olen ihan valokuidun päässä.
 
Kritiikki on varmasti ihan aiheellista, jos ostoskoriin lisäämisessä menee aina sekunteja aikaa. Silloin joku tökkii pahasti. Mutta valitettavasti sille Tokmanni ei oikein voi mitään, jos joku ulkoinen maksupalvelu kyykkää, eikä vastaa pyyntöihin oikein. Maksupalvelut ovat sellaisia, joita ei vaan voi itse toteuttaa, niitä on käytettävä ja niiden toimintavarmuus ei ole täydellinen. Silloin tulee virhettä ja ei voi kuin toivoa, että se maksupalvelu saa pakettinsa kuntoon.

Juu, tämäkin on totta. Tosin jotain tossa on myös Tokmannin päässä vialla, kun ei tuota vastaavaa ongelmaa tunnu olevan kellään muulla, vaikka klarnaa tosiaan näkee muuallakin. Tai ainakaan en ole itse törmännyt.
 
Viimeksi muokattu:
Tosin jotain tossa on myös Tokmannin päässä vialla, kun ei tuota vastaavaa ongelmaa tunnu olevan kellään muulla, vaikka klarnaa tos. Tai ainakaan en ole itse törmännyt.

Tota on aika lailla mahdoton päätellä, ellei samalla hetkellä tee kahdesta eri paikasta samantyyppistä maksua käyttäen samaa maksupalvelua. Kyse kuitenkin usein ohimenevistä ongelmista. Mikään verkkopalvelu ei halua että maksupalvelut tökkivät, joten voi olla varma että kaikista isommista ongelmista otetaan yhteyttä maksupalvelun tarjoajan suuntaan. Ihme jos ei Tokmannikin niin tee.
 
Airbnb:hen rekisteröidyin eilen ja ikää laittaessa tuli popup-kalenteri ruudulle, jossa oli nykyinen kuukauksi. Mistään ei voinut vaihtaa vuotta, eikä voinut manuaalisesti kirjoittaa syntymävuotta vaan piti selata kuukausi kerrallaan reilu 40-vuotta taaksepäin Tämä siis Android-laitteella.
 
Airbnb:hen rekisteröidyin eilen ja ikää laittaessa tuli popup-kalenteri ruudulle, jossa oli nykyinen kuukauksi. Mistään ei voinut vaihtaa vuotta, eikä voinut manuaalisesti kirjoittaa syntymävuotta vaan piti selata kuukausi kerrallaan reilu 40-vuotta taaksepäin Tämä siis Android-laitteella.
Vuosiluvun valinnan saa klikkaamalla vuosilukua. Tovi piti kyllä ihmetellä, ennen kuin hoksasin. Päivämäärästä kun hyppäsi kalenteri nykyiseen päivään. En tiedä onko tuo sitten selain vai puhelin riippuvainen päivämäärävalitsin. Mutta ei tuota tosiaan heti välttämättä keksi.
Screenshot_20230720-144543111_1.jpg
 
Vuosiluvun valinnan saa klikkaamalla vuosilukua. Tovi piti kyllä ihmetellä, ennen kuin hoksasin. Päivämäärästä kun hyppäsi kalenteri nykyiseen päivään. En tiedä onko tuo sitten selain vai puhelin riippuvainen päivämäärävalitsin. Mutta ei tuota tosiaan heti välttämättä keksi.
Screenshot_20230720-144543111_1.jpg

Niinpä näköjään saikin. "Ympyröidyltä" alueelta ei tapahtunut mitään ku näpyttelin, joten ei siinä tilanteessa käynyt mielessä että tuostakaan tapahtuisi mitään. Seuraavassa vaiheessa olisi pitänyt henkkareita skannailemaan, joten minulle jäi tämän palvelun käyttö aika tyngäksi kokemukseksi ja otin muuta kautta seuraavan päivän majoituksen.


Screenshot_20230720_230140.jpg
 
Tokmannin sivut on tosiaan aivan saatanan hitaat. Ihan kuin ihana 90-luku ja dial upilla vetäisi kun menee Tokmannin sivuille. Eipä muilla sivuilla ole samoja ongelmia. Tämän takia ei tule sieltä enää tilattua juuri mitään.
 



Olisi ihan mielenkiintoista tietää tästä lisää. Minkälaista stackia sieltä taustalta löytyy ja mihin 32 miljoonaa on hassattu.
 



Olisi ihan mielenkiintoista tietää tästä lisää. Minkälaista stackia sieltä taustalta löytyy ja mihin 32 miljoonaa on hassattu.
Eli Helsinkin on päättänyt tehdä oman järjestelmän ( Asti-hankke ), mm varhaiskasvaukseen, perusoptukseen, sitten ovat todenneet sen ettei ole kovin järkevää, mutta kun on aloitettu, niin valmis osa pidetään käytössä.

Tietämättä artikkellia enempää, niin hyvää tuossa on se että jos kesken matkan huomataan ettei tässä ole järkeä, niin keskeytetään ja käytetään rahat muuhun.

Tiedä sitten mikä on alunperin ollut motiivina, ainakin se että tehdään oma hyvä järjestelmä, säästetään ja tehostetaan. Pakitetaanko nyt rohkeudesta, vai pelosta, vai ihan rahasta.
 
Olipas taas parsaa Lähitapiolan sivut. Yritän täytellä korvaushakemusta, niin finaalissa tuli tämä.

1700749117307.png


Propsit siitä että Palaa takaisin napilla ei sentään hakemus kadonnut vaan pystyi koittamaan uudestaan. Piti tietysti sitten vähän developer toolsilla testailla uudestaan ja HTTP 400 Bad Request vastauksen JSON-silsassa löytyi tämmöistä:

"Claim.Incidents.Illness.MedicalExpenses.MedicalExpense[0].WhichOtherIllness" with value "Exx.x# sensuroitu" fails to match the required pattern: /^[\\'0-9a-zàáâäãåèéêëìíîïùúûüòóôöõýÿñçæøA-ZÀÁÂÄÃÅÈÉÊËÈÉÊËÙÚÛÜÒÓÔÖÕÝÑÇÆ€´\\s\\&\\*\\:\\,\\;\\?\\/\\-\\_\\.\\"\\@\\+\\(\\)\\%\\=]+$/

Että hienosti hoidettu virheiden käsittely. Melkein kaikki merkit siellä olikin sallittuna, paitsi risuaita jonka E-koodin mukana jostain kanta.fi:stä tms suoraan kopioin.
 
Mistään nettisivujen tekemisestä en tiedä mitään mutta näin ulkopuolisena aina ihmetellyt että mikä helvetissä niiden sivujen tekemisessä maksaa. Vai onko se vain että tyyliin perus pienen yrityksen nettisivujen tekemiseen menee yhdeltä ihmiseltä sen 2 viikkoa?
 
Mistään nettisivujen tekemisestä en tiedä mitään mutta näin ulkopuolisena aina ihmetellyt että mikä helvetissä niiden sivujen tekemisessä maksaa. Vai onko se vain että tyyliin perus pienen yrityksen nettisivujen tekemiseen menee yhdeltä ihmiseltä sen 2 viikkoa?

No kuinka paljo se maksaa? Mihin vertaat ja mitä summaa tarkoitat? Kyllähän varmasti yksinkertaistenkin sivujen tekemiseen menee kaikkinensa päiviä, ja minkä tahansa yrityksen tekemänä työ on kallista.
 
Mistään nettisivujen tekemisestä en tiedä mitään mutta näin ulkopuolisena aina ihmetellyt että mikä helvetissä niiden sivujen tekemisessä maksaa. Vai onko se vain että tyyliin perus pienen yrityksen nettisivujen tekemiseen menee yhdeltä ihmiseltä sen 2 viikkoa?
Tää o vähän sama ku menis space-x :lle meuhkaamaan mikä niissä isoissa raketeissa maksaa, kun uutena vuonna pystyy paukuttaa monta pientä pienellä vaivalla taivaalle.
 
Mistään nettisivujen tekemisestä en tiedä mitään mutta näin ulkopuolisena aina ihmetellyt että mikä helvetissä niiden sivujen tekemisessä maksaa. Vai onko se vain että tyyliin perus pienen yrityksen nettisivujen tekemiseen menee yhdeltä ihmiseltä sen 2 viikkoa?
Jos perus yrityksen nettisivut tarkoittaa lähinnä tarinan kerrontaa, yhteystietoja jne. Niin harvempi niitä notepad++"koodailee", vaan käyttää välineitä millä tekniikka ei tarvi miettiä, mutta siihen sisällön tuottamiseen saa toki menee aikaa ja rahaa. Toinen ääripää on sitten sen että, yrityksella on joku web/maili palvelu jostain hotellista, jossa tyyliin WordPres valmiiksi asenenttuja ja tunnukset, ja valmiina sisältöä, kuvat, jne, "pariasivua" varten jotka paikallinen sitten sinne tuuppaa muutamassa tunnissa, jos ei niin tarkkaan minä näköistä. Tosin sekin venähtää, kun se saatu kuvakin on mitä on, ja jotain puuttuu mitä sitten kysellään ja pompotellaan.

Tuohon väliin sitten menee palveluntarjoajat jotka hoitaa sen palvelimen, jollain vuosimaksulla ja sitten pienellä rahalla väkästää jollain vakiopohjalla jotain.


Jos nyt viittaa johonkin kymppitonin avaimet käteen palveluun, niin sillä jo odottaisin että tekijä vähän panostaa siihen sisältöön. (* Allle tonilla taasen tsekkaisin että kaverilla on referenssiä ja että saat "avaimet" millä joku toinen voi jatkaa jos kaveri poistuu työmarkkinoilta.

Mutta jos vain haluaa että netistä löytyy ja siellä kertoo esim aukioloajat, niin ne pitäisi olla itse päivitettävissä, ettei tarvi jokaista muutosta varten tavoitella sitä omaa nettihenkilöä.


(*
Ne jotka ovat "nopeita" ja luovia, ja oikeasti tyhjästä nykäsee, niin maksaahan se, ei jollain kymppitonnilla kovin kummoista printti yritysesitettä tehdä, jos ei mitään mistä aloittaa.

Voi toki ostaa, András Arató kuvia. ja jotain vakio teemaa vapailla kuvakkeilla/maisemilla, mutta maksaa se tekstikin, jos sen ulkopuolinen joutuu kaiveleen ja tuottaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mistään nettisivujen tekemisestä en tiedä mitään mutta näin ulkopuolisena aina ihmetellyt että mikä helvetissä niiden sivujen tekemisessä maksaa. Vai onko se vain että tyyliin perus pienen yrityksen nettisivujen tekemiseen menee yhdeltä ihmiseltä sen 2 viikkoa?

Pelkkä presentaatiotyylinen sivu itsessään on nykyään ihan bulkkitavaraa ja niitä osaa naapurin Ritvakin tehdä netin työkaluilla. Mutta jos aletaan puhua jostain visuaalisen ilmeen sovittamisesta yrityksen teemaan, niin alkaa kulua euroja. Toiminnallisuus taas maksaa ihan erikseen.
 
Ylen uutisten RSS-feedi muuttui 19. 8. 2022 sellaiseksi, että RSS-uutiset ovat enää vain onelinereitä ja kokonaisen uutisen voi lukea vain sieltä nettisivustolta, joka menee koko ajan vammaisemmaksi eikä enää toimi useimmilla nettiselaimilla ollenkaan. Samanlainen kehityskulku näyttää olevan muillakin suomalaisilla uutissivustoilla.

Ymmärsinkö siis oikein, että Ylen nettisivut eivät mielestäsi toimi useimmilla nettiselaimilla vai mitä tarkoitat?
 
Ymmärsinkö siis oikein, että Ylen nettisivut eivät mielestäsi toimi useimmilla nettiselaimilla vai mitä tarkoitat?
Ongelma lienee se, että perinteisesti RSS on mahdollistanut sen, että uutisotsikoiden lisäksi lukijassa voi myös lukea uutisen tiivistelmän. Tiivistelmäksi kävisi vaikka uutisen ingressi. Yle ilmeisesti luopunut tästä ja pelkkä uutisotsikko näkyy. Tällaista kehitystä oli jo parikymmentä vuotta sitten jollain sivustoilla "teknisistä syistä".
 
En nyt tiedä, mikä tuossa oli niin hankalaa ymmärtää. Kokeile vaikka itse Ylen sivuja melkeinpä millä tahansa muulla selaimella kuin Chromen tai Firefoxin uusimmilla versioilla. Ei siellä toimi edes perusasiat.
Kyllä mulla ainakin toimii kaikilla selaimilla ja olen kokeillut ainakin kolmea selainta noiden lisäksi. Mikä siellä ei toimi ja millä selaimella?
 
En nyt tiedä, mikä tuossa oli niin hankalaa ymmärtää. Kokeile vaikka itse Ylen sivuja melkeinpä millä tahansa muulla selaimella kuin Chromen tai Firefoxin uusimmilla versioilla. Ei siellä toimi edes perusasiat.

Sinähän voit näppärästi kertoa mistä selaimista on kyse, jos kerran olet testannut kattavasti sivuston toimintaa? Tietysti olisi kiva tietää minkälaisiin ongelmiin olet törmännyt.
 
Pelkkä presentaatiotyylinen sivu itsessään on nykyään ihan bulkkitavaraa ja niitä osaa naapurin Ritvakin tehdä netin työkaluilla. Mutta jos aletaan puhua jostain visuaalisen ilmeen sovittamisesta yrityksen teemaan, niin alkaa kulua euroja. Toiminnallisuus taas maksaa ihan erikseen.
Ihan bulkkisivujenkin tuottaminen maksaa jo pienen yrityksen vuoden tuotosta sen 10-20%. Itse pidän sitä kyllä vähän kalliina mutta toisaalta se on varmaankin satsaus tulevaisuuteen myös. Kalleuden johdosta myöskään itselläni ei ole ollut yrityksen nettisivuja 15 vuoteen.
 
Ihan bulkkisivujenkin tuottaminen maksaa jo pienen yrityksen vuoden tuotosta sen 10-20%. Itse pidän sitä kyllä vähän kalliina mutta toisaalta se on varmaankin satsaus tulevaisuuteen myös. Kalleuden johdosta myöskään itselläni ei ole ollut yrityksen nettisivuja 15 vuoteen.

Tarkoitin ihan bulkkina sellaista, jota kuka vaan voi tehdä esim. Squarespace:lla. Uskoisin että mummonikin osaisi tehdä tuolla kohtalaisen sivun bingokerholleen.

 
Hyvä esimerkki ainakin mobiilimoodissa surkeasti toimivista sivuista on Gigantilla.

Vertailkaapa huviksenne sellaista prosessia että haette gigantin ja verkkiksen sivuilta läppäreitä ja speksaatte näytön koon 14-15" ja hinta <1000€.

Joka välissä saa odotella että sivusto reagoi ja käyttöliittymän elementit vilisee silmissä.
 
Kyllä mulla ainakin toimii kaikilla selaimilla ja olen kokeillut ainakin kolmea selainta noiden lisäksi. Mikä siellä ei toimi ja millä selaimella?

Ennen kuin tähän uhraatte enempää aikaanne, niin huomautan että Sompin näkemys selaimen normaalista käyttötavasta ei ehkä ole se mitä oletatte. Lisätietoa näistä ongelmista Digitalisaatio-ketjusta
 
Mistään nettisivujen tekemisestä en tiedä mitään mutta näin ulkopuolisena aina ihmetellyt että mikä helvetissä niiden sivujen tekemisessä maksaa. Vai onko se vain että tyyliin perus pienen yrityksen nettisivujen tekemiseen menee yhdeltä ihmiseltä sen 2 viikkoa?

No ajattele, että ihan kaikki työ maksaa asiakkaalle karkeasti sen 100e/h/kehittäjä. Ja tunti on varsin lyhyt aika tehdä yhtään mitään. Monimutkaisia palveluja tekee iso tiimi vuoskausia. Yksinkertainen staattinen sivu on sitten paljon nopeampi laittaa kasaan varsinkin jos voidaan käyttää ns. valmiita palikoita. Eli hintahaitari on todella laaja.
 
No ajattele, että ihan kaikki työ maksaa asiakkaalle karkeasti sen 100e/h/kehittäjä. Ja tunti on varsin lyhyt aika tehdä yhtään mitään. Monimutkaisia palveluja tekee iso tiimi vuoskausia. Yksinkertainen staattinen sivu on sitten paljon nopeampi laittaa kasaan varsinkin jos voidaan käyttää ns. valmiita palikoita. Eli hintahaitari on todella laaja.
Toki staattisia sivuja pikkufirmoille tekee kaikenlaiset sivutoimiset yrittelijät. Taidot voi olla tasoa 4 viikon kansalaisopiston html-kurssi. Ei se toki välttämättä hintaan vaikuta.
 
OP:n verkkopankki on jo ainakin viikon ajan näyttänyt seuraavaa virheilmoitusta

Niin siis toimiiko se laskunmaksu vai onko ongelmasi tuo häiriöilmoitus?

Ja kaiken lisäksi tässäkin käytetään hyödyksi tilaisuus tyrkyttää vakoilevaa ja tietoturvaltaan kyseenalaista mobiiliäppiä.

Tästä voitkin jatkaa höpinöitäsi salaliittoketjussa:

 
Onko sinulla parempaa tietoa siitä, mitä tuo OP:n mobiiliäppi tekee? Oletko nähnyt sen lähdekoodin tai kenties ollut itse kehittämässä sitä?

Esitit väitteitä vakoiluista ja nyt pyydät multa jotain todisteita. Yritäpä uudestaan...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 365
Viestejä
4 741 968
Jäsenet
77 323
Uusin jäsen
snips

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom