Miksi ammattilaisten nettisivut ovat niin paskoja?

Edelleenkin vituttaa ja ihmetyttää YLE:n muutos kuvan suureksi klikkaamisessa, kun kuvan pystyy pienentämään vain oikean yläkulman ruksista.

Sama juttu nykyään myös IS:n sivuilla, eli varmaan koskee koko konsernia.

Mielestäni olisi käyttäjäystävällisintä klikata kuva pieneksi kuva-alueen ulkopuolelta, kun alkaa etsimään hiirellä ruksia.

Ehkä tässäkin muutoksessa ollaan ajateltu vain mobiilipäätelaitteiden käyttäjiä.
 
Edelleenkin vituttaa ja ihmetyttää YLE:n muutos kuvan suureksi klikkaamisessa, kun kuvan pystyy pienentämään vain oikean yläkulman ruksista.

Sama juttu nykyään myös IS:n sivuilla, eli varmaan koskee koko konsernia.

Mielestäni olisi käyttäjäystävällisintä klikata kuva pieneksi kuva-alueen ulkopuolelta, kun alkaa etsimään hiirellä ruksia.

Ehkä tässäkin muutoksessa ollaan ajateltu vain mobiilipäätelaitteiden käyttäjiä.

Kuvan saa myös suljettua escillä, mikä nyt ei sattuneesta syystä mobiilissa onnistu. Eli käytettävyys PC:llä mobiilia parempi. Mutta samaa mieltä, että saisi sulkeutua myös kuvan ulkopuolelta klikkaamalla.
 
Kuvan saa myös suljettua escillä, mikä nyt ei sattuneesta syystä mobiilissa onnistu. Eli käytettävyys PC:llä mobiilia parempi. Mutta samaa mieltä, että saisi sulkeutua myös kuvan ulkopuolelta klikkaamalla.
Tuota en tiennyt :thumbsup:

Tulee vaan aika usein röhjötettyä tuolissa takana uutisia lukiessa ja näppis ei ole silloin ulottuvilla.
 
Onko muilla sama ongelma Gigantin sivujen kanssa, että lataa muutaman sekunnin noita hintatietoja jos menee tuotesivulle? Muu sivu latautuu kyllä hetkessä.

Sama. Siellä vissiin jumittaa joku hintatieto-API-kutsu. Etusivun osalta löytyy dev toolsista Network-tabiltä haulla "operationName=getCheapestBItemDynamicData". Tuotesivuilla on oma parametrinsa. Toivottavasti siellä on lokitus kunnossa ja saavat tuon vähän vikkelämmäksi.
 
Sama. Siellä vissiin jumittaa joku hintatieto-API-kutsu. Etusivun osalta löytyy dev toolsista Network-tabiltä haulla "operationName=getCheapestBItemDynamicData". Tuotesivuilla on oma parametrinsa. Toivottavasti siellä on lokitus kunnossa ja saavat tuon vähän vikkelämmäksi.

Toivottavasti :tup: Tuo on vaan jo ollut aika pitkään moisessa tilassa. Eli siitä asti kun saivat nuo uudet sivut pystyyn.
 
Toivottavasti :tup: Tuo on vaan jo ollut aika pitkään moisessa tilassa. Eli siitä asti kun saivat nuo uudet sivut pystyyn.
Gigantin uusissa sivuissa on kaikkea muutakin kummallista, välillä jotkut sivut satunnaisesti muutenkin tahmaavat ja ainakin itselläni joka kerta kun olen ostoskori-sivulla ja poistan tuotteen korista, pomppaa selain koko verkkokaupan etusivulle vaikka mieluummin haluaisin pysyä siinä ostoskoria tarkastelemassa jne. Muistaakseni tuotteiden järjestelyssäkin (suosituimmat/aakkosjärjestys/hinta/...) oli joku käpy. Tilauksen seurannassakin oli joku epäloogisuus ja mitähän vielä. Vanhat sivut toimivat suorastaan loistavasti nykyisiin nähden.
 
Powerin sivut (https://www.power.fi/) tuntuvat olevan todella tahmeat ja raskaat, ainakin Firefoxilla ja erityisesti puhelimella. Todella ikävää on etsiä tuotetietoja sieltä.

Mutta asioin tuossa jokin aika sitten Powerin myymälässä ja seurasin kun myyjä katsoi koneelta varastotilannetta ja muuta. Siinä oli logistiikkasoftassa vanhan liiton tekstikäyttöliittymä, sellainen kuin mitä vaikkapa ncurses-kirjastolla saa tehtyä.

Asiakkaille ei nyt ehkä ihan sellaista kannata tehdä, mutta kyllä siinä tuli pohdittua, että oikeisiin töihin on oikeat työkalut ja kuluttajille jälleen kerran lelut. :smoke:

edit: Chromium-pohjaisella selaimella ei suurta eroa Firefoxiin, mutta nyt vaikuttaa toimivan muutenkin hieman nopeammin.
 
Viimeksi muokattu:
Niin paljon kuin aikanaan kirottiin 2000-luvun taitteessa silloisen firman telnetillä käytettävää järjestelmää, kaikki sen jälkeen tulleet on ollu käytettävyydeltään huonompia :D
 
Tokmanni otti jonkin aikaa sitten käyttöön Microsoftin kirjautumispalvelun ja mun mielestä se omalle tilille kirjautuminen ja sen tili-osion käyttö on huonompaa. Lisäksi niiden sivu tuntuu muutenkin tahmasemmalta kuin ennen. Ihan OK toimiva sivu vietiin taas osittain huonompaan suuntaan.

Muutama viikko sitten kun yritin tehdä tilausta sieltä Klarna laskulla niin ei onnistunut millään. En muista kysyikö henkkaria, mutta ei ainakaan onnistunut tilaus. Luultavasti oli joku bugi Klarnan rajapinnassa tms. Pari päivää sitten yritin uudelleen ja onnistui.
 
Paskasta toteutuksesta päivän esimerkki. Moni verkkomaksu on toteutettu niin, että suoraan tililtä maksaessa ei voi valita haluttua tiliä jolta maksetaan, vaan maksu menee väistämättä siltä ensimmäiseltä tililtä listalla. Ainoastaan jos sen ensimmäisen tilin saldo ei riitä, tulee alasvetovalikko, josta voi valita miltä tililtä maksu halutaan suorittaa. Äsken juuri tuota taas kirosin, posti.fi kyseessä.

edit: Ei siitä niin helpolla selvitty, sen jälkeen tuli kuva "maksusi suoritettu onnistuneesti palaa palveluntarjoajan sivulle", sen jälkeen Internal Server Error
rahat kyllä lähti tililtä

prkele sentään
 
Viimeksi muokattu:
Mitenköhän alko.fi nettisivut tuotetaan. Ruksuttaako siellä joku disketiltä buutattu 286 megan muistissaan jokaisen sivun dynaamisesti. Kun ihan mikä tahansa klikkaus saa aikaan noin kolmen sekunnin viiveen.

Alkolla on kuitenkin periaatteessa ihan hyvää palvelua, kun sivuilta voi tarkistaa, onko matkan varrella olevassa myymälässä hyllyssä suosikkiviiniä, vai pitääkö käydä jossain muualla. Mutta latausviive pilaa tunnelman joka ikinen kerta.
 
Ei ole tuollaisia ongelmia, suunnilleen sekunnissa lävähtää tuote kuin tuote esille.
 
Mitenköhän alko.fi nettisivut tuotetaan. Ruksuttaako siellä joku disketiltä buutattu 286 megan muistissaan jokaisen sivun dynaamisesti. Kun ihan mikä tahansa klikkaus saa aikaan noin kolmen sekunnin viiveen.

Alkolla on kuitenkin periaatteessa ihan hyvää palvelua, kun sivuilta voi tarkistaa, onko matkan varrella olevassa myymälässä hyllyssä suosikkiviiniä, vai pitääkö käydä jossain muualla. Mutta latausviive pilaa tunnelman joka ikinen kerta.
Näyttää riippuvan selaimesta tai selaimen asetuksista.
 

Nuo työpaikat tulevat yksi kerrallaan hitaasti näkyville. Listan sivun vaihtaminen päivittää koko sivun ja taas katsellaan hitaasti ilmestyviä rivejä. Hieman ironistakin, kun haetaan myös koodareita ja tuo on koodattu noin huonosti/typerästi.
 
Nykyäänhän ei ole webbisivija vaan webbiaplikaatioita. Jos et tykkää applikaatiosta vaihdappa toiseen. Valitettavasti kuitenkin sisältö on suljettua, joten et sitten käytä myöskään meijän sisältöä.

Lähtökohtaisesti sivustot ei toimi ilman javascriptiä, tai jos toimii niin vain puolet ominaisuuksista.

Ylilauta on kyl mielenkiintoinen esimerkki miten paljon javascriptillä voi käyttäjän häiritsemiseksi tehdä. Noi on käyttänyt varmaan monta henkilötyöviikkoa siihen, että estetään ihmisiä käyttämästä adblokkia.

1) Ad blokki päällä --> varoitus popup että adblokki päällä
2) Estä varoitus --> alert popup että adblock päällä (miksi adblokillä ei voi blokata alert ikkunoita???)
3) Estä alert ikkuna javascript injektorilla
--> firefox sanoo: sivun CSP asetus estää javascript injektorin käytön
(Siis tässä Firefoxin koodaaja on päättänyt, että sivuston koodille annetaan suuremmat oikeudet kun selaimen laajennukselle, jotka käyttäjä on itse asentanut)
4) Estä vihdoi alert ikkuna javascript injektorilla kiertotietä
--> varoituspopuppi: natiiveja javascript funktioita on muokattu, sivusto lakkaa toimimasta

Tuntuu siltä, että tää javacript + firefoxin softakehitys menee suuntaan, jossa käyttäjää ei enää arvosteta, vaan sovelluksille joita ennen kutsuttiin webbisivustoiksi annetaan enemmän valtaa kuin käyttäjälle. Oma filosofiani softassa sanoo, että käyttäjällä tulisi aina olla etuajo-oikeus siinä, mitä softa tekee. Ainakin kun puhutaan avoimista ohjelmistostandardeista.

//

Saatasko me takas internet jossa javascriptillä tehtiin jotain kivoja toissijaisia härpäkkeitä, kuten vaikkapa uusien viestien lataaminen automaattisesti ja jossa kaikki sivustojen toiminnot toimivat ihan hyvin ilmankin.


///

Twitter, VK
Yritäppä näitä sivustoja selata kirjautumatta. Annetaan käyttäjän katsoa sivua pienen hetken, mutta kun lähtee skrollaamaan sivua alaspäin, tulee päin näköä popuppi jossa vaaditaan kirjautumista.

Näin twitter kuuluu toimia:

//

Youtube toimii ihan hyvin ilman javascriptiä

ja Odysee

//

Btw RSS toimii edelleen. Sillä saa ilmoitukset uusista julkaisuista esim Nitterin ja Librarianin kautta. Näin ollen ei edes tarvitse tehdä käyttäjätiliä joka sivustolle vain seuratakseen sisltöä.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyäänhän ei ole webbisivija vaan webbiaplikaatioita. Jos et tykkää applikaatiosta vaihdappa toiseen. Valitettavasti kuitenkin sisältö on suljettua, joten et sitten käytä myöskään meijän sisältöä.

Lähtökohtaisesti sivustot ei toimi ilman javascriptiä, tai jos toimii niin vain puolet ominaisuuksista.

Ylilauta on kyl mielenkiintoinen esimerkki miten paljon javascriptillä voi käyttäjän häiritsemiseksi tehdä. Noi on käyttänyt varmaan monta henkilötyöviikkoa siihen, että estetään ihmisiä käyttämästä adblokkia.

1) Ad blokki päällä --> varoitus popup että adblokki päällä
2) Estä varoitus --> alert popup että adblock päällä (miksi adblokillä ei voi blokata alert ikkunoita???)
3) Estä alert ikkuna javascript injektorilla
--> firefox sanoo: sivun CSP asetus estää javascript injektorin käytön
(Siis tässä Firefoxin koodaaja on päättänyt, että sivuston koodille annetaan suuremmat oikeudet kun selaimen laajennukselle, jotka käyttäjä on itse asentanut)
4) Estä vihdoi alert ikkuna javascript injektorilla kiertotietä
--> varoituspopuppi: natiiveja javascript funktioita on muokattu, sivusto lakkaa toimimasta

Tuntuu siltä, että tää javacript + firefoxin softakehitys menee suuntaan, jossa käyttäjää ei enää arvosteta, vaan sovelluksille joita ennen kutsuttiin webbisivustoiksi annetaan enemmän valtaa kuin käyttäjälle. Oma filosofiani softassa sanoo, että käyttäjällä tulisi aina olla etuajo-oikeus siinä, mitä softa tekee. Ainakin kun puhutaan avoimista ohjelmistostandardeista.

//

Saatasko me takas internet jossa javascriptillä tehtiin jotain kivoja toissijaisia härpäkkeitä, kuten vaikkapa uusien viestien lataaminen automaattisesti ja jossa kaikki sivustojen toiminnot toimivat ihan hyvin ilmankin.


///

Twitter, VK
Yritäppä näitä sivustoja selata kirjautumatta. Annetaan käyttäjän katsoa sivua pienen hetken, mutta kun lähtee skrollaamaan sivua alaspäin, tulee päin näköä popuppi jossa vaaditaan kirjautumista.

Näin twitter kuuluu toimia:

//

Youtube toimii ihan hyvin ilman javascriptiä

ja Odysee

//

Btw RSS toimii edelleen. Sillä saa ilmoitukset uusista julkaisuista esim Nitterin ja Librarianin kautta. Näin ollen ei edes tarvitse tehdä käyttäjätiliä joka sivustolle vain seuratakseen sisltöä.

Piti ihan kokeilla tota ylilautaa. Aikamoinen kaaos koko sivu, jos edes pientä yksityisyyttä haluaisi pitää yllä (VPN+Brave-selain). Pop-uppeja ei sentään tullut, mutta puolen tusinaa virhelaatikkoa itse sivulla kylläkin joissa adblockista ja vpn:stä inistiin.
 
Piti ihan kokeilla tota ylilautaa. Aikamoinen kaaos koko sivu, jos edes pientä yksityisyyttä haluaisi pitää yllä (VPN+Brave-selain). Pop-uppeja ei sentään tullut, mutta puolen tusinaa virhelaatikkoa itse sivulla kylläkin joissa adblockista ja vpn:stä inistiin.

Ylilaudan käytettävyys on pahentunut vuosivuodelta. Pääasia on siinä, että Mr Greeniltä tulee mainostuloja ja ylläpito voi naatiskella oloneuvoksena Maltalla.

Miksi parantaa käyttäjäkokemusta, kun siltikin jengi käyttää kyseistä sivustoa?
 

YLE on näköjään pilannut vanhan uutiset-sivunsa varsin tehokkaasti. Enää tuosta ei saa mitään kokonaiskuvaa ja vanhaa jo luettua uutista on ihan mahdoton löytää, vaan tarvii scrollata loputon määrä. Oikeastaan hämmentävän surkea uudistus, josta YLE on itse tätä mieltä:

"Uusi sivu palvelee paremmin yleisöä, joka haluaa kuluttaa uutisia nopeasti ja helposti eli pysyä ajan tasalla. Näkymät ovat tiiviitä ja selkeitä, ja niistä pääsee vaivattomasti kärryille."

Kunpa joku palvelisi yleisöä, joka joutuu päivän aikana tekemään jotain muutakin, kun notkumaan uutisfeedissä uusia juttuja kytäten.
 

YLE on näköjään pilannut vanhan uutiset-sivunsa varsin tehokkaasti. Enää tuosta ei saa mitään kokonaiskuvaa ja vanhaa jo luettua uutista on ihan mahdoton löytää, vaan tarvii scrollata loputon määrä. Oikeastaan hämmentävän surkea uudistus, josta YLE on itse tätä mieltä:

"Uusi sivu palvelee paremmin yleisöä, joka haluaa kuluttaa uutisia nopeasti ja helposti eli pysyä ajan tasalla. Näkymät ovat tiiviitä ja selkeitä, ja niistä pääsee vaivattomasti kärryille."

Kunpa joku palvelisi yleisöä, joka joutuu päivän aikana tekemään jotain muutakin, kun notkumaan uutisfeedissä uusia juttuja kytäten.

Tuohan ei ole ainoa tapa selata uutisia. Tuon feedin (Yle Uutiset) lisäksi löytyy Hetkessä kiinni, Yle Uutiset ja Yle Uutiset sekä myös Tuoreimmat | Yle Uutiset. Eli on feedi niille jotka haluavat yhteen listaan uutiset kronologisesti mutta on myös kuratoidumpi näkymä jossa pääuutiset näkyvät pidempään.

Millainen se aiempi versio mahtoi olla? Mä kyllä näen tolle uudelle feedille tilausta. Nimenomaan nopeaan uutisten kuluttamiseen ilman klikkiotsikkopaskaa jossa aina pitää avata uutinen nähdäkseen ettei se ollutkaan kiinnostava. Itse asiassa mä olen pitkään toivonut tapaa lukea uutisia niin, että otsikkoon ja tiivistelmään olisi kerätty kaikki oleellinen niin, ettei mun tarvitsisi edes avata sitä uutista. Tämä ainakin osin kattaa tuon tarpeen. Pitää testata.

EDIT: Se olisi kiva parannus jos tuosta feedistä saisi suodatettua kategorioita pois. Esim. jos haluaa vain "vakavia" uutisia, voisi urheilut ja viihteet suodattaa mäkeen - ellei niin ole jo tehty.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohan ei ole ainoa tapa selata uutisia. Tuon feedin (Yle Uutiset) lisäksi löytyy Hetkessä kiinni, Yle Uutiset ja Yle Uutiset sekä myös Tuoreimmat | Yle Uutiset. Eli on feedi niille jotka haluavat yhteen listaan uutiset kronologisesti mutta on myös kuratoidumpi näkymä jossa pääuutiset näkyvät pidempään.

Millainen se aiempi versio mahtoi olla? Mä kyllä näen tolle uudelle feedille tilausta. Nimenomaan nopeaan uutisten kuluttamiseen ilman klikkiotsikkopaskaa jossa aina pitää avata uutinen nähdäkseen ettei se ollutkaan kiinnostava. Itse asiassa mä olen pitkään toivonut tapaa lukea uutisia niin, että otsikkoon ja tiivistelmään olisi kerätty kaikki oleellinen niin, ettei mun tarvitsisi edes avata sitä uutista. Tämä ainakin osin kattaa tuon tarpeen. Pitää testata.

EDIT: Se olisi kiva parannus jos tuosta feedistä saisi suodatettua kategorioita pois. Esim. jos haluaa vain "vakavia" uutisia, voisi urheilut ja viihteet suodattaa mäkeen - ellei niin ole jo tehty.

Aiemmassa oli pääuutisia ja tuoreimpia uutisia sekoitettuna niin, että isolla näytöllä näki useamman uutisen + onko siinä kommentteja. Sivussa oli aina kätevästi luetuimmat. Hieman alempaa pienempinä ruutuina vähemmän merkittävät uutiset, nekin niin lajiteltuna, että ruudulle mahtui useampi uutinen. Ihan alimpana löytyi uusimmat paikallisuutiset. Myös mobiilissa tuo toimi aika vastaavasti. Vanhassa pystyi helposti silmäilemään onko mitään kiinnostavaa, vähän kuin lehteä olisi selannut.

Nyt tarvii avata sekä tuo paikallis, että tuoreimmat, eikä niistä saa yhdessäkään samaa kokonaiskuvaa kuin vanhasta pääsivusta. Tuo uusi pääsivun feed on ainakin mulle täysin vastenmielinen enkä aio sitä enää avata.

Edit. uudistuksen jälkeen tuolla ei taida olla enää ainuttakaan landscape-näytölle suunniteltua sivua, jossa elementtejä on myös vierekkäin? Kaikki pelkkää twitter-feedin tyylistä päättymätöntä listaa :mad:
 
Viimeksi muokattu:
Edit. uudistuksen jälkeen tuolla ei taida olla enää ainuttakaan landscape-näytölle suunniteltua sivua, jossa elementtejä on myös vierekkäin? Kaikki pelkkää twitter-feedin tyylistä päättymätöntä listaa :mad:

Tähän syy on luultavasti se, että luokkaa 70 % (heitin hatusta, mutta luultavasti jotain tuollaista se on ja ollut kasvussa) kaikista uutiskatseluista tehdään mobiililaitteilla. Me läppäri/-desktoprinörtit jäämme vähän paitsioon kun sivustoa ei voida tai haluta suunnitella ja toteuttaa merkittävästi eri tavalla kuin mobiililla. Se johtaa kapeaan pystysuunnassa skrollattavaan sisältöön, millä on sitten hyvät ja huonot puolensa.

(Mutta palautetta kannattaa antaa. Siis ei sellaista että "teitte paskan, vitun paskat", vaan että miten sivustoa voisi parantaa. Tai mikä konkreettinen asia oli vanhassa paremmin ja miksi.)
 
Puuilon verkkokauppa:
Menen tuotekategoria sivulle, esim. Liimapuulevyt, melamiinilevyt ja vaneri edullisesti | Puuilo niin sivusto pläjäyttää sivun keskeisimmälle paikalle "Verkkokaupan suosituimmat" laatikon, eikä kyseisen kategorian tuotteita. No, alas sivua vierittämällä halutut tuotteet löytyvät. En millään usko, että tuollainen ominaisuus lisää kaupan myyntiä, niin paljon, että se kompensoi asiakkaile aiheutetun vitutuksen. Tai sitten ihmiset vaan ovat tyhmiä ja ostavat mitä kauppa suosittelee.

Sivuston hakukonettakin voisi vähän optimoida. Haku "liimapuulevy 18" tuottaa vain Einhell 18V akkutyökaluja. Haku on lisäksi hidas ja ainakin mobiilissa tuloksia saa odotella useita sekunteja.
 
Puuilon verkkokauppa:
Menen tuotekategoria sivulle, esim. Liimapuulevyt, melamiinilevyt ja vaneri edullisesti | Puuilo niin sivusto pläjäyttää sivun keskeisimmälle paikalle "Verkkokaupan suosituimmat" laatikon, eikä kyseisen kategorian tuotteita.

1677498094924.png


Mulla näkyy otsikko oikein mutta sisältö on aivan muuta. En muutenkaan ymmärrä puulajitelman "suosituimpia" tuotteita koska jokainen ostaa tavaran omaan tarpeeseen. Aivan sama onko eniten myyty 18mm levyä jos haluan 40mm.
 
En millään usko, että tuollainen ominaisuus lisää kaupan myyntiä, niin paljon, että se kompensoi asiakkaile aiheutetun vitutuksen.
En muutenkaan ymmärrä puulajitelman "suosituimpia" tuotteita koska jokainen ostaa tavaran omaan tarpeeseen.

Tossa taitaa olla, että joissan tilanteissa otsikko on "Verkkokaupan suosituimmat", eikä "Kategorian suosituimmat". Se on hassua, että näytettäisiin verkkokaupan suosituimpia kun on tietty kategoria valittuna. Ei ehkä ole tarkoituksenmukaista. Ja muutoinkin mä tekisin niin, että oletussorttaus on ne suosituimmat/osuvimmat ja näin ne saataisiin ensimmäisiksi ihan suoraan ilman erillistä karusellielementtiä. Siinä en näkisi mitään ongelmaa. Karusellit ovat aika kökköjä ja tuossa tapauksessa musta aika turhiakin.

Yleensähän tuollaisia laatikoita testataan - tai ainakin pitäisi testata - AB-testillä. Eli osa asiakkaista näkee tuon suosituimmat-lootan tai vastaavan ja osa ei. Ja sitten annetaan tarpeeksi monen käyttäjän käyttää verkkokauppaa X viikon ajan ja katsotaan, lisääntyikö myynti tilastollisesti tarpeeksi. Jos laatikon vaan iskee ilman testausta, niin voi käydä että myynti vähenee ja asiakkaita vituttaa ja mitään ei saavutettu paitsi tappiota.
 
Onhan tämä jääkendo liigan uudet kotisivut aivan järkyttävää sitä itseään: Liiga

Vertailun vuoksi vanhat sivut jotka ovat vielä käytössä: Etusivu | Liiga

Tähän liittyen.
Miten kukaan päästää tällaista läpi mistään seulasta: Liiga
Yllä siis linkki pelaajatilasto sivulle, josta voi kivasti sorttailla maalien, syöttöjen yms. mukaan.
MUTTA taustalla pyörii automaattipäivitys, joka päivittää sivun alkutilanteeseen (pisteiden mukaan sorttaus) aina 15 sekunnin välein.
 
No nyt sivusto ehdottaa hyvin kyseenalaisia "liittyviä hakutermejä" jos kirjoittaa hakusanaksi vaikkapa "vasara". Hakua todellakin voisi hieman viilata.

Tämä päätyi uutiseksikin:

TAVARATALOKETJU Puuilon verkkosivuilla ilmeni varhain tiistaina erikoinen ongelma.

Verkkosivun tuotehaku nimittäin rupesi tarjoamaan eri tuotteita hakeville varsin poikkeuksellisia hakutermejä.

Kun Puuilon verkkokaupasta haki tuotteita esimerkiksi hakusanalla ”kirves”, tarjosi hakukone vaihtoehtoisiksi hakutermeiksi muun muassa fraasia ”kirves piispa Henrik tappaako”. Piispa Henrikiä pidetään Suomen ensimmäisenä piispana. Kansanperinteen mukaan talonpoika Lalli murhasi piispa Henrikin kirveellä Köyliönjärven jäällä.

Ja syy tälle on se, että käyttäjät voivat vaikuttaa suositustermeihin:

PUUILON toimitusjohtaja Juha Saarela kertoo, että yritys sai ensimmäiset havainnot kummallisesti käyttäytyvästä hakukoneesta maanantain ja tiistain välisenä yönä.

Saarelan mukaan kyse on ulkopuolisen tahon kiusanteosta tai huonosta vitsistä.

”Ulkoapäin on pystytty lisäämään verkkokauppaan epäasiallisia hakusanoja. Verkkokauppa toimii siten, että käyttäjien hakusanat muodostavat listan tietokantaan. Mitä suositumpi tietty hakusana on, se nousee hakutermien listalla korkeammalle ja sitä tarjotaan käyttäjille”, Saarela selittää.

 
Tämä päätyi uutiseksikin:



Ja syy tälle on se, että käyttäjät voivat vaikuttaa suositustermeihin:



Juu, uutisessa vaan ei mainittu että monissa hakutuloksissa tuli myös viittauksia ylilautaan, joten vahva veikkaus on että ylilaudan jantterit ovat keksineet vähän tehdä jäynää.
 
Tämä päätyi uutiseksikin:

Ja syy tälle on se, että käyttäjät voivat vaikuttaa suositustermeihin:


Juu, uutisessa vaan ei mainittu että monissa hakutuloksissa tuli myös viittauksia ylilautaan, joten vahva veikkaus on että ylilaudan jantterit ovat keksineet vähän tehdä jäynää.

No tämähän selittääkin kaiken, ilmankos siellä olikin hyvin erikoisia juttuja näkyvillä.
 
Ajattelin vähän tutkia millaisia matkailumahdollisuuksia olisi Lindisfarnen luostarille niin tämä ripulikasa tuli eteen. Voiko enää huonompia ja sekavampia sivuja tehdä?
 
Ajattelin vähän tutkia millaisia matkailumahdollisuuksia olisi Lindisfarnen luostarille niin tämä ripulikasa tuli eteen. Voiko enää huonompia ja sekavampia sivuja tehdä?
Hyi helvetti. Tää veti pitkästä aikaa pohjat tässä ketjussa. Miten tää on mennyt läpi?
 
Eihän tuo edes ole paha (ainakaan firefoxilla) mutta ei tuo mikään paraskaan mahdollinen ole. Aikalailla keskitasoa nykyisten nettisivujen joukossa, tuolta sentään näkee jotain eikä vaadi miljoonaa huyväksyntää cookieille sun muille. Tosin on aikalailla linjassa nykyisen designin kanssa että skrollaamalla elementit muuttuvat odottamattomasti sun muuta hauskaa.

Tulipahan itsekin bongattua eräs hallintasivusto eräälle palvelulle netissä joka ei toimi kuin chromella (ja chromiumilla), siinä kanssa on sellainen suunnittelun riemuvoitto ettei tosikaan. Tosin, kyseinen hallintahärdelli on muutenkin sellainen hallitsematon kaaos että yllättäviä popup-ikkunoita aukeaa randomilla ja osa linkeistä avaa itsensä johonkin jo aiemmin avattuun ikkunaan jne, joten ainakin näin kyseinen palvelun käyttöä harjoitellessa olen ihan pihalla mitä mistäkin napista tapahtuu. Tuo on siis eräs firman yhteistyökumppanin sivu joka on aikalailla karmea käyttää.
 
  • Tykkää
Reactions: AIF
Paha sanoa, onko suunnittelun kukkanen jolle oma ketjunsa, silkkaa sitä itseään, osaamattomuutta vai mitä mutta laitetaan tähän ketjuun... Joku ohjaa muualle jos on tarpeen. Päähän ottaa joka tapauksessa.

Eli https://www.k-ruoka.fi

Olin jo kuvitellut, että nämä täysin idioottimaiset ja päin jotain tehdyt selainten tunnistamiset on hylätty. Mutta ei, ei ole. Tuon kokoinen toimia tarjoaa edelleen täysin älytöntä kuraa. Kovin tarkkaan en jaksanut penkoa asiaa mutta ilmeisesti tuolla on käytössä se kivikautinen ja täysin kelvoton tapa, joka katselee selaimen identtiä ja siinä kaikki.

Olin jopa aktiivinen ja laitoin palautetta kun useampi yritys eri selaimella ohjasi suoraan https://www.k-ruoka.fi/selaimesi-on-vanhentunut.html
Mutta mitäpä vielä? Sitä normaalia kuraa eli joku mistään mitään tajuamaton tusina-aspa vastaa että "emme tietoturvaseikoista johtuen tue vanhoja".
Joskus ehkä kannattaisi edes ohjata palaute jollekin, joka ymmärtää aiheesta. Ja vaikka toki tosiaan käytän marginaaliryhmän selaimia (osin käyttistäkin) niin en yksinkertaisesti kykene näkemään ongelmaa. Uusinta versiota, joka käy verkkopankkeihin ja kaikkialle vahvan tunnistautumisen vaativiin niin tuskin olisi kovin suuri riski selata ruokakaupan sivuja.
 
Jatkan edelliseen omasta mielestäni varsin vakavalla aiheella. Eli chatbotit ja niiden toimivuus.

Kyllä, floodasin hieman paria bottia. Kyllä, monesti kokeilen jos sellainen esiin pomppaa ja joskus muutoinkin. Kyllä, Kelan vastaus on mielestäni todella kaukana korrektista. Ja kyllä, laitoin myös sinne suoraan palautetta.

Kun puhutaan ihmisten hyvinvointiin liittyvistä asioista niin näkisin edes jonkin tason vastuun kantoa mutta taitaa olla turha toive.

Kuva liitteenä...

kela_.GIF
 
Nuo kaikenlaiset järjettömät versiotarkistuksethan ovat nyt viime vuosina taas yleistyneet räjähdysmäisesti, vaikka olisivat saaneet jäädä 90-luvulle.
 
Nuo kaikenlaiset järjettömät versiotarkistuksethan ovat nyt viime vuosina taas yleistyneet räjähdysmäisesti, vaikka olisivat saaneet jäädä 90-luvulle.
Onko todellakin näin? Olen ollut vähän luulossa, että olisi ollutta ja mennyttä.

En kuitenkaan ymmärrä noiden positiota vaikka ajattelisin miten. Eiköhän se ole selaimen käyttäjän ongelma jos jokin yksittäinen sivu ei toimi. Muutoinkin pidän toteutustapaa vääränä jos tunnistamattomia leimataan vanhoiksi. Näinhän ei tulisi olla.

Sain k-ruuan osalta uuden vastauksen kun jatkoin kommentoimista ensimmäiseen, joka ei vastannut mihinkään. Kyselevät selainta ja versiota. Voin toki pari ongelmallista heille kertoa mutta onko sekään lopulta oikea tie? Lisäävät ne mahdollisesti listalle sitten eivät. Ei tilanne sillä korjaannu kuin hetkellisesti. Perusongelma jää, eli päin jotain tehty toteutus.
 
toki tosiaan käytän marginaaliryhmän

Uteliaisuutta kysyn, mitä marginaaliselainta siis käytät?

En kuitenkaan ymmärrä noiden positiota vaikka ajattelisin miten. Eiköhän se ole selaimen käyttäjän ongelma jos jokin yksittäinen sivu ei toimi. Muutoinkin pidän toteutustapaa vääränä jos tunnistamattomia leimataan vanhoiksi. Näinhän ei tulisi olla.

Ei, se nimenomaan ei ole vain käyttäjän ongelma, vaa se on sen palvelutarjoajan ongelma. Jokaikinen tuettu selain/selainversio lisää jokaikisen palvelun ominaisuuden ja ylläpidon hintaa. Se lisää kehitystyön hintaa kun uudet ominaisuudet pitää testata tuetuilla selaimilla, niiden eri versioilla ja mahdollisesti eri laitteilla (luuri, työpöytä, padi). Kun kehitystyö maksaa sen 100+ euroa/tunti/devaaja, niin voit uskoa että ihan mielellään ei uusia selaimia oteta tuettavaksi kun tuo lisäkulu leviää joka paikkaan.

Ja kyse ei ole missään nimessä siitä, että se olisi vain käyttäjän ongelma. Sinäkin aiheutit jo kuluja sillä marginaaliselaimella asiakaspavelulle. Jos samaa ongelmaa tulee usealle käyttäjälle, niin asiakaspalvelusta tieto valuu eteenpäin ja asiaa aletaan selvittää lisää. Iso osa käyttäjistä ei osaa selaimensa versiota katsota ja kun tiedot bugeista valuvat kehitystiimille, niin ne aiheuttavat taas lisäkustannuksia. Iso palvelu joutuu miettimään: haluammeko tukea tätä marginaaliselainta, jolla on näköjään noin 0,0001% käyttäjiä koko liikenteestä ja jotka tuovat kassaan 0,00001% liikevaihdosta, mutta lisäävät kehityskuluja X %. Tuo laskutoimitus sitten määrittelee osaltaan, kannattaako tukea vai ei. Ja on ensiarvoisen tärkeää tietää, onko palvelu rikki tuetuilla vai ei-tuetuilla selainversioilla. Se vaikuttaa siihen, kannattaako vikaa alkaa korjata. Kuten ehkä tiedät, sama toteutus ei aina toimi kaikilla selaimilla, vaan voi vaatia melkoisia purkkaratkaisuja vanhoihin tai muutoin rikkinäisiin selaimiin. Kaikki tämä on lisäkulua firmalle, eikä se kannata jos vaikuttaa vain muutamaan käyttäjään.

Tuosta en osaa sanoa, whitelistataanko tuolla sallitut tai blacklistataanko vanhentuneet. Ehkä auttaa jos kerrot sen selaimen.
 
Uteliaisuutta kysyn, mitä marginaaliselainta siis käytät?
Riippuu siitä, millä alustalla. Mutta esim tuliketun johdannaisina tyyliin Pale Moon ja Waterfox. Vastaavasti Chromen forkkeja. Tuo kyseinen sivu on ollut pitkään ongelma monella alustalla / selaimella joten josko jaksan kokeilla läpi niin täydennän listaa.

Miksi käytän niitä? No, siihen on omat syynsä. Ja toki voisin laittaa selaimen tunnistumaan toisena mutten pidä tätä millään tavalla järkevänä.

Ei, se nimenomaan ei ole vain käyttäjän ongelma, vaa se on sen palvelutarjoajan ongelma. Jokaikinen tuettu selain/selainversio lisää jokaikisen palvelun ominaisuuden ja ylläpidon hintaa. Se lisää kehitystyön hintaa kun uudet ominaisuudet pitää testata tuetuilla selaimilla, niiden eri versioilla ja mahdollisesti eri laitteilla (luuri, työpöytä, padi). Kun kehitystyö maksaa sen 100+ euroa/tunti/devaaja, niin voit uskoa että ihan mielellään ei uusia selaimia oteta tuettavaksi kun tuo lisäkulu leviää joka paikkaan.
Kyllä se on omasta mielestäni käyttäjän ongelma jos jonkin sivun asia x ei toimi normista poikkeavalla selaimella. Eikä epäkelpo selaimen tunnistaminen muuta tilannetta millään tavalla, jälleen käyttäjän ongelma päivittää / vaihtaa.
Enkä siis itse ole vaatimassa testaamista jokaisella olemassa olevalla selaimella. Oikein tehty selain tukee standardeja ja homma toimii varsin hyvällä varmuudella. Ja tosiaan palautteena meni, josko voisivat listata ne testatut ja varmuudella toimivat. Eihän tuo muuta tarvitse.

Ja kyse ei ole missään nimessä siitä, että se olisi vain käyttäjän ongelma. Sinäkin aiheutit jo kuluja sillä marginaaliselaimella asiakaspavelulle. Jos samaa ongelmaa tulee usealle käyttäjälle, niin asiakaspalvelusta tieto valuu eteenpäin ja asiaa aletaan selvittää lisää. Iso osa käyttäjistä ei osaa selaimensa versiota katsota ja kun tiedot bugeista valuvat kehitystiimille, niin ne aiheuttavat taas lisäkustannuksia. Iso palvelu joutuu miettimään: haluammeko tukea tätä marginaaliselainta, jolla on näköjään noin 0,0001% käyttäjiä koko liikenteestä ja jotka tuovat kassaan 0,00001% liikevaihdosta, mutta lisäävät kehityskuluja X %. Tuo laskutoimitus sitten määrittelee osaltaan, kannattaako tukea vai ei. Ja on ensiarvoisen tärkeää tietää, onko palvelu rikki tuetuilla vai ei-tuetuilla selainversioilla. Se vaikuttaa siihen, kannattaako vikaa alkaa korjata. Kuten ehkä tiedät, sama toteutus ei aina toimi kaikilla selaimilla, vaan voi vaatia melkoisia purkkaratkaisuja vanhoihin tai muutoin rikkinäisiin selaimiin. Kaikki tämä on lisäkulua firmalle, eikä se kannata jos vaikuttaa vain muutamaan käyttäjään.
En pidä millään tasolla pahana jos puhdasta roskaa tekemällä aiheutetaan käyttäjille ongelmia ja sitä kautta itselle kuluja.
Enkä siis ole vaatimassa tukea vanhoille selaimille vaikka muutaman edellisen version tuki onkin ehdottomasti paikallaan. En vain ymmärrä syytä blokata selaimia joita ei tunnisteta oikein. Luonnollisesti itse olen tehnyt valintani monen selaimen osalta ja näin tekee varmasti moni muukin marginaalisempia käyttävä. Voin siis itse kärsiä vahingon jos joku sivun ominaisuus ei toimi. Tai voisin mutta joku muu päättää suuressa viisaudessaan aivan muuta.

Kysehän ei ole siitä, onko palvelu rikki jollakin selaimella vaan siitä, etä osa blokataan suoraan ilman mitään vaihtoehtoja.

Tuosta en osaa sanoa, whitelistataanko tuolla sallitut tai blacklistataanko vanhentuneet. Ehkä auttaa jos kerrot sen selaimen.
Lopulta tällä ei ole merkitystä. Olisiko liikaa vaadittu info "käyttämäsi selain / versio ei välttämättä tue kaikkia sivuston ominaisuuksia. Haluatko jatkaa vai katsoa listan suositelluista selaimista?" Ja edelleen... Ajan tasalla olevan blacklistaus ei ole järkevää vain siksi, ettei se selaimen tarkistus toimi oikein.

Toki aina voi perustella, mihin näitä viallisia tarkistuksia tarvitaan. Olen valmis muuttamaan mieltäni jos perusteet ovat riittävät.
Aina voi perustella myös sen, miksi tulisi tehdä mitään ehdottomia listauksia, jotka vaativat jatkuvaa ylläpitoa.
 
Kysehän ei ole siitä, onko palvelu rikki jollakin selaimella vaan siitä, etä osa blokataan suoraan ilman mitään vaihtoehtoja.

Kuten selitin, se ei ole vain käyttäjän ongelma vaikka sen toki pitäisi olla. Mutta se ei ole, vaan siitä tulee hyvin usein palvelutarjoajan ongelma, joka kuormittaa asiakaspalvelua ja/tai kehitystiimiä ja aiheuttaa kuluja. Jos kuluja ei tulisi, ei mitään ongelmaa olisi. (No, ehkä joku palvelu haluaa myös varmistaa sivuston laadun niin, että joko se toimii kunnolla tai sitten ei lainkaan. Eli ei haluta ottaa riskiä pienistäkään bugeista vaan mieluummin esteteään käyttö täysin, mutta tämä ehkä harvemmin näin.)

Oikein tehty selain tukee standardeja ja homma toimii varsin hyvällä varmuudella.

Ja joskus "varsin hyvä" tarkoittaa että sivu toimii hienosti muutoin, mutta toiseksi uusein iOS Safari paskoo sivuston täysin käyttökelvottomaksi jonkun bugin takia. Mutta kun käyttäjiä on silti 5+%, on sille tehtävä oma häkkinsä että toimii. On tässä sentään menty parempaan suuntaan 10v aikana.

Olisiko liikaa vaadittu info "käyttämäsi selain / versio ei välttämättä tue kaikkia sivuston ominaisuuksia. Haluatko jatkaa vai katsoa listan suositelluista selaimista?"

Ehdota ihmeessä asiakaspavelulle, kyllä hyvät ja perustellut ehdotukset on aina tervetulleita. Ja onhan se mahdollista, että se tunnistus on yksinkertaisesti mennyt rikki ja sen ei pitäisi blokata kuin tunnetut vanhentuneet, eikä tuntemattomia. Mutta en osaa sanoa tarkemmin. Ja toki kannattaa kokeilla ilman mitään selainplugareita myös. Joskus ne aiheuttavat ongelmia.

Mutta karu fakta on, että jos olet päättänyt jotain marginaaliselaimia käyttää, niin onhan se jossain määrin toki tietoista ongelmien kerjäämistä. En lainkaan ihmettele, jos kohtaat niitä muuallakin. Sama pätee JS:n disabloijia sun muita, jotka jostain käsittämättömästä syystä haluavat rikkoa sivustot ja silti haluaisivat voivan niitä käyttää. No, nykyään onneksi aika harvinaista.
 
Mutta karu fakta on, että jos olet päättänyt jotain marginaaliselaimia käyttää, niin onhan se jossain määrin toki tietoista ongelmien kerjäämistä. En lainkaan ihmettele, jos kohtaat niitä muuallakin. Sama pätee JS:n disabloijia sun muita, jotka jostain käsittämättömästä syystä haluavat rikkoa sivustot ja silti haluaisivat voivan niitä käyttää. No, nykyään onneksi aika harvinaista.
Toisaalta karu fakta on, että marginaaliselaimen käyttäjän kiusaaminen on ihan turhaa jossain ruokakaupassa. Jos päätän menetellä niin, että käytän ei-whitelistattua selainta, niin osaan kyllä kantaa ihan itse vastuun siitä, näenkö oikein oliivivalikoiman Hervannan S-marketissa. En lähde siitä päätäni aukomaan jos sivu ei toimikaan. Epäilen että muutenkin user errorista tulevaa kielteistä palautetta jakavat lähinnä Edgellä ja Safarilla selaavat Marjatat, sikäli kun ei ole käytössä oikein hieno Samsungin mobiilipaska.

Ymmärrän, että joku vahvan tunnistamisen palvelu, pankki tai Omavero ei halua käytettävän jotain venäläistä indiekoodarin selainversiota, toisaalta tämän estäminen pelkästään selaintunnistetiedon avulla ei sekään onnistu.
 
Kuten selitin, se ei ole vain käyttäjän ongelma vaikka sen toki pitäisi olla. Mutta se ei ole, vaan siitä tulee hyvin usein palvelutarjoajan ongelma, joka kuormittaa asiakaspalvelua ja/tai kehitystiimiä ja aiheuttaa kuluja. Jos kuluja ei tulisi, ei mitään ongelmaa olisi. (No, ehkä joku palvelu haluaa myös varmistaa sivuston laadun niin, että joko se toimii kunnolla tai sitten ei lainkaan. Eli ei haluta ottaa riskiä pienistäkään bugeista vaan mieluummin esteteään käyttö täysin, mutta tämä ehkä harvemmin näin.)
Ymmärsin kyllä varsin mainiosti kertomasi. Ja olen edelleen sitä mieltä, että on käyttäjän oma valinta ja ongelma käyttää jotain muuta kun yleistä selainta.
Ja jos kyse on tuon kaltaisen ketjun sivujen selaamisesta niin kyllä siinä vidaan ottaa aika montakin riskiä vs suora blokkaus."

Ja joskus "varsin hyvä" tarkoittaa että sivu toimii hienosti muutoin, mutta toiseksi uusein iOS Safari paskoo sivuston täysin käyttökelvottomaksi jonkun bugin takia. Mutta kun käyttäjiä on silti 5+%, on sille tehtävä oma häkkinsä että toimii. On tässä sentään menty parempaan suuntaan 10v aikana.
En tunne tuota Safaria joten en osaa sanoa, toimiiko se standardien mukaisesti vaiko ei. Jos toimii niin omgelmia ei pitäisi olla mutta ilmeisesti ei toimi jos niitä on.
Toisaalta on kokonaan eri keskustelun aihe pohtia sitä, miksi selaimet eivät käyttäydy kuten voisi olettaa ja odottaa.

Ehdota ihmeessä asiakaspavelulle, kyllä hyvät ja perustellut ehdotukset on aina tervetulleita. Ja onhan se mahdollista, että se tunnistus on yksinkertaisesti mennyt rikki ja sen ei pitäisi blokata kuin tunnetut vanhentuneet, eikä tuntemattomia. Mutta en osaa sanoa tarkemmin. Ja toki kannattaa kokeilla ilman mitään selainplugareita myös. Joskus ne aiheuttavat ongelmia.
Kuten todettua, näin ehdotin. Kerroin oman ajatukseni, että ilmeisesti katsotaan vain selaimen itsensä kertoma identti eikä sen suurempaa tarkastusta tehdä. Ja että tämän kaltainen tunnistus ei ole se paras mahdollinen, varsinkaan jos tuntemattomat ovat yhtä kuin vanha.

Plugarit jne ovat mainio maininta ja pitää tottakai paikkansa. Itse blokkaan montaa asiaa ja muutama perusplugari on myös ajossa. Toisaalta tiedän niiden vaikutukset mutta läheskään jokainen ei tiedä.

Mutta karu fakta on, että jos olet päättänyt jotain marginaaliselaimia käyttää, niin onhan se jossain määrin toki tietoista ongelmien kerjäämistä. En lainkaan ihmettele, jos kohtaat niitä muuallakin. Sama pätee JS:n disabloijia sun muita, jotka jostain käsittämättömästä syystä haluavat rikkoa sivustot ja silti haluaisivat voivan niitä käyttää. No, nykyään onneksi aika harvinaista.
Fakta tottakai. Ja tiedostettu. Mutta edelleen ei mikään syy estää sivuston käyttöä kokonaan. Marginaaliselaimia kun riittää varsinkin puhelimiin, monella valmistajalla on omansa ja play store tarjoaa loputtomasti. On puhtaasti väärä tapa lähestyä asiaa jos blokkaa nämä kaikki. Jos todella halutaan katsoa vanhoja selaimia niin lista tunnetuista ja vain niistä katsotaan versio, muut jätetään huomiotta.

Enkä vieläkään näe syytä, miksi joku perus nettisivu edes tarkistaa versioita.
 
Plugarit jne ovat mainio maininta ja pitää tottakai paikkansa. Itse blokkaan montaa asiaa ja muutama perusplugari on myös ajossa. Toisaalta tiedän niiden vaikutukset mutta läheskään jokainen ei tiedä.

Mutta testasitko tätä ilman plugareita? Oliko vaikutusta? Joskus aiheuttavat outouksia. Esim. käytän Video Speed Controller -plugaria, joka toimii täysin ongelmitta aivan jokaisessa paikassa. Paitsi. Ei HS.fi:n sivuilla, joilla on videoupotus. HS:n sivuilla plugari kaataa koko sivun valkoiseen virheilmoitukseen, josta pääsee refreshillä eteenpäin. Syytä en tiedä. Mutta plugarin disablointi poistaa ongelman.
 
Mutta testasitko tätä ilman plugareita? Oliko vaikutusta? Joskus aiheuttavat outouksia. Esim. käytän Video Speed Controller -plugaria, joka toimii täysin ongelmitta aivan jokaisessa paikassa. Paitsi. Ei HS.fi:n sivuilla, joilla on videoupotus. HS:n sivuilla plugari kaataa koko sivun valkoiseen virheilmoitukseen, josta pääsee refreshillä eteenpäin. Syytä en tiedä. Mutta plugarin disablointi poistaa ongelman.
Tottakai testasin. Ja koska adblokkia tms on tullut käytettyä ikuisuus niin nämä jo osaa ennakoida. Muutoinkin pidän mahdollisimman minimissä nuo. Kuusi näkyy olevan koneella parissa selaimessa, mobiilissa ei ollenkaan. Toisaalta esim Brave rikkoo adblokilla joitain asioita, sekin on tiedossa koska myös ko. selain on käytössä.

Deskarilla suurin ongelma on oikeastaan "en ole kiinnostunut kekseistä". Osa sivuistoista ei toimi tuon kanssa ollenkaan. Mutta plugarien tarvekin muotoutuu pitkälti sivustojen tekijöiden ja päättäjien älyttömistä ratkaisuista.
 
Joka ikinen marginaalikäytön (ei jäsää, ei keksejä, ei identiteettiä) uikutus on palveluntarjoajan ongelma siinä vaiheessa, kun aletaan ulista palveluntarjoajan suuntaan.
 
Ei, se nimenomaan ei ole vain käyttäjän ongelma, vaa se on sen palvelutarjoajan ongelma. Jokaikinen tuettu selain/selainversio lisää jokaikisen palvelun ominaisuuden ja ylläpidon hintaa. Se lisää kehitystyön hintaa kun uudet ominaisuudet pitää testata tuetuilla selaimilla, niiden eri versioilla ja mahdollisesti eri laitteilla (luuri, työpöytä, padi). Kun kehitystyö maksaa sen 100+ euroa/tunti/devaaja, niin voit uskoa että ihan mielellään ei uusia selaimia oteta tuettavaksi kun tuo lisäkulu leviää joka paikkaan.

Ei se mene noin. Kun sivun tekee standardien mukaan, niin se toimii kaikilla standardeja tukevilla selaimilla, eikä sitä tarvitse silloin erikseen testailla kaikilla mahdollisilla selaimilla. Web-standardit ovat loppujen lopuksi varsin yksinkertaisia ja hyvin tuettuja kaikissa selaimissa, jos tekee sivut normaalisti staattista HTML:ää käyttäen ja ei lähde peeloilemaan tekemällä yksinkertaisia perustoimintoja joillain uusimmilla betatestausvaiheessa olevilla javascript-pöhinäkirjastoilla. Staattisen HTML:n käyttö myös parantaa saavutettavuutta, ja HTML5:ssä on tullut uutena asiana mm. näkövammaisten selaimia avustavat semanttiset tagit.

Jostain syystä kuitenkin uusi normaali näyttää olevan, että elementit tökitään sivulle jollain bugisella javascriptillä ja laitetaan versiontarkistusskripti, joka estää sivua toimimasta ollenkaan, jos se ei ole tuettujen ja testattujen selainten (joihin kuuluu max. kolme selainta) luettelossa. Ja koska nuo javascriptit tuppaavat usein olemaan bugisia ja niiden toiminta perustuu kaikenlaiseen undefined behaviouriin, niin sen tuetunkin selaimen liian uuden version käyttäminen sitten monesti rikkoo sivun. Tähän uuteen normaaliin kuuluu myös, että jo pari kuukautta vanhalla Firefoxilla alkaa lakata sivuja toimimasta ja sitten selain pitää päivittää. Koneella pitää olla erilaisia sivuja varten asennettuna ainakin Firefox, Seamonkey, Chromium ja Links, jotta edes suurin osa nykysivuista toimii. Mieluiten jokaisesta noista vielä useampi eri versio.
 
Kun ne toimii kuitenkin linux/mäk/win + chrome/edge/safari + jäsä ja peruscookietaso enabled -setillä, niin se kyllä riittää 99% käyttäjäkeisseisstä. Mitään järkevää CMS:äkään ei voi oikein tehdä ilman jäsää, pelkillä staattisilla sivuilla. Ei tämä nyt enää mikään 2003 ole. Toki niissä on huonosti toteutettuja sivuja, mutta se ei ole kyllä jäsän tai identiteettisysteemien vika.

Milläs tuo ongelmainen koulujen sivu on toteutettu? Sharepoint?
 
Kun sivun tekee standardien mukaan, niin se toimii kaikilla standardeja tukevilla selaimilla, eikä sitä tarvitse silloin erikseen testailla kaikilla mahdollisilla selaimilla. Web-standardit ovat loppujen lopuksi varsin yksinkertaisia ja hyvin tuettuja kaikissa selaimissa, jos tekee sivut normaalisti staattista HTML:ää käyttäen ja ei lähde peeloilemaan tekemällä yksinkertaisia perustoimintoja joillain uusimmilla betatestausvaiheessa olevilla javascript-pöhinäkirjastoilla.

Ongelma hyvin harvoin on Javascript. Siis kun mietitään sitä, että sivusto hajoaa yhdellä selaimella ja toimii toisella. Huonosti testattu kirjasto hajoaa jokaisella selaimella jos on hajotakseen (poislukien HTML/CSS-ongelmat, joista enemmän alempana). Javascript itsessään toimii käytännössä identtisesti kaikissa selaimissa ja siihen liittyvät erot eivät ole oikeastaan ikinä ongelma. Kehityshän tehdään usein TS:llä, joka transpiloidaan JS-versioon, joka on täydellisesti tuettuna kaikissa selaimessa. Tässä harvoin on mitään ongelmaa.

HTML ja CSS on se ongelma. Selaimista löytyy bugeja niiden toimivuuten suhteen. Eli joku CSS-propsi toimii yhdellä tavalla Chromessa, FF:ssä ja työpöytä-Safarissa, mutta hajoaa iOS Safarissa. Sitten sille pitää löytää poikkeuskorjaus joko yhtä selainta varten tai sitten muutetaan sivustoa kaikilla - ja taas testataan se jokaisella selaimella.

Joskus selaimissa on ihan selvä bugi, ja joskus monitulkintaista speksiä on tulkittu eri tavoin. Ja sekään ei riitä, että testaa työpöytäselaimen responsive-moodissa, vaan on testattava oikealla laitteella (tai virtuaalisella). Tämä hidastaa testaamista ja tekee siitä kalliimpaa. Esim. BrowserStack-niminen palvelu on olemassa juuri siksi, että niitä verkkopalveluja on testattava eri laitteilla jos haluaa että sivustot toimivat eri laitteilla.

Eri selaimet tukevat hyvin eri ominaisuusjoukkoa, mikä sekin aiheuttaa omia ongelmia. Voi olla, että 99% käytössä olevista selaimista tukee jotain uutta ominaisuutta, joka laskisi kehittämisen kustannuksia. ja 1% ei tue. Sitten pitää tehdä päätös, että tiputetaanko 1% ulos vai pysytäänkö vanhassa.

Ja kuten yllä monta kertaa todettiin: ne ongelmat kaatuvat aina asiakaspalveluun. Se on kustannus ja se pitää aina huomioida.

jos tekee sivut normaalisti staattista HTML:ää käyttäen

Staattinen sivusto on kiva yksipuoliseen informaation välittämiseen. Mutta sillä ei tehdä toimivaa ja käyttäjäystävällistä verkkokauppaa, jota on kiva käyttää myös mobiililla laitteella. Eli tuo ei ole nyt mitenkään relevanttia tässä yhteydessä.

Tähän uuteen normaaliin kuuluu myös, että jo pari kuukautta vanhalla Firefoxilla alkaa lakata sivuja toimimasta ja sitten selain pitää päivittää
Se, että pari kuukautta vanhalla selaimella ei sivusto toimi on kyllä melkoinen poikkeus. Eikä varmaan ainakaan koske k-ruoka.fi:tä.
 
Pale Moon ja Waterfox

Testasin uteliaisuuttani ja kummallakaan ei tullut mitään virhesivua k-ruoka.fi:llä. En tehnyt tilausta loppuun asti mutta lisäsin tuotteita ja tein hakuja. Eli ongelma ei ehkä ole nuo selaimet, vaan joku muu. Testasin macOS:llä (13.3). Pale Moonissa oli tosin paljon renderöintiongelmia eli käyttäjäkokemus ei ollut kaksinen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 468
Viestejä
4 489 510
Jäsenet
74 243
Uusin jäsen
Alzu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom