Miksi ammattilaisten nettisivut ovat niin paskoja?

Nyt on kyllä aivan mahtavat sivut. :rofl2:

Eikö ne itse käy sivuillansa koskaan? Eihän tota jaksa montaa sekuntia katsella.
Heillä varmaan selaimen asetukset kunnossa -> ei näytä mitenkään ihmeellisen oudolta.

Tosin ei ne ihan ammattilaissivuiltakaan vaikuta....

Edit:
Ruksin vähän asetuksia, nyt ymmärrän mikä ärsytti. Näin silmissäni sen vanhan harrastajan joka jossain vaiheessa saanut netin ja kotisivut, vähän kokeiltu kaikenlaista jollain puolivelholla.
 
Viimeksi muokattu:
Edelleenkin vituttaa HS ja oliko se IS sivujen kuvien avaaminen ja sen pienennys desktop koneella oikeasta yläkulmasta, kun on tottunut klikkaamaan hiirellä kuvan ulkopuolelta ja pääsee jatkamaan uutisen lukemista.
 
Täl haavaa kans todella moni vetää wordpressillä; nykysellään huomaa jo ensisilmäyksellä yläbannerista onko sivusto wordpress sivu vai ei, sillä tuntuu ettei yksikään wordpressillä tekevä osaa joko tehdä sillä omannäköistä sivua tai sitten wordpress ei taivu sivustojen ulkoasuun kovin hyvin :D
 
Täl haavaa kans todella moni vetää wordpressillä; nykysellään huomaa jo ensisilmäyksellä yläbannerista onko sivusto wordpress sivu vai ei, sillä tuntuu ettei yksikään wordpressillä tekevä osaa joko tehdä sillä omannäköistä sivua tai sitten wordpress ei taivu sivustojen ulkoasuun kovin hyvin :D

WordPress itsessään ei kyllä rajoita asiaa mitenkään. Sen päälle voi tehdä vaikka koko frontin haluamallaan frameworkilla ja käyttää WP:tä pelkkänä backendinä.
 
Täl haavaa kans todella moni vetää wordpressillä; nykysellään huomaa jo ensisilmäyksellä yläbannerista onko sivusto wordpress sivu vai ei, sillä tuntuu ettei yksikään wordpressillä tekevä osaa joko tehdä sillä omannäköistä sivua tai sitten wordpress ei taivu sivustojen ulkoasuun kovin hyvin :D
Voi tosiaan käyttää pelkkää WP apia bäkkärinä mutta suurin osa sivuista lienee tehty aiemmin kauan sitten.

Toinen sitten että haluaako tilaaja maksaa extraa. Aika liukuhihnahommaahan tuo WP on.
 
Kelan asiointipalvelua on näköjään taas uudistettu. Navigointi on muutettu kokonaan toisenlaiseksi eikä sieltä enää tahdo löytää oikein mitään. Edellisen kerranhan tuo muutettiin kokonaan toisenlaiseksi joskus pari kuukautta sitten.

Nyt jokainen sivu, jonka pitäisi sisältää jonkinlainen lomake (etuuksien hakusivut ym.) on vain valkoisella pohjalla oleva sivu, jossa on tällainen teksti:

CWOAU0073E: An authentication error occurred. Try closing the web browser and authenticating again, or contact the site administrator if the problem persists.

Milloinkahan meinasivat saada nämä korjattua?

Ja tämä uusi asiointipalvelu on muutenkin ihan kamala javascript-sokkelo, jossa navigointi on toteutettu mahdollisimman sekavasti.
 
Nuo veikkauksen uudistuneet sivut saa kyllä vitutuksen nousuun joka kerta. Joka sivulla tulee niitä pakkoklikattavia info ikkunoita. Vähentää tuo ainakin pelaamista, jos jotain positiivisia puolia haluaa hakea.

Ärsyttää myös tällä sivustolla ja monella muullakin sivustolla yleistyneet "push" ilmoituksien tuputukset. Tuokin pomppaa esiin aina uudestaan, vaikka ne on kieltänyt sataan kertaan.

Kuvakaappaus 2021-04-09 11-52-21.png
 

Ikean mööpelikauppa on vähän "kehittänyt" nettisivujaan. Mennyt poistamaan Ikea noilta nettisivuiltaan tiedot valaisimien tehoista, valomääristä- värilämpötilasta ja värintoistoindeksistä.

En tiedä onko kantavana ideana siinä se, että pitäisi soittaa esimerkiksi Ikeaan jokaisesta valaisimesta, jonka tilausta miettii ja niiden välillä pohdiskelee vai onko ideana sitten tilata ne kaikki ja tutkia ne tiedot itse paketista ja mahdollisesti mittailla ne itse ja palauttaa ne romut sitten jotka eivät täytä vaatimuksia.
 

Ikean mööpelikauppa on vähän "kehittänyt" nettisivujaan. Mennyt poistamaan Ikea noilta nettisivuiltaan tiedot valaisimien tehoista, valomääristä- värilämpötilasta ja värintoistoindeksistä.

En tiedä onko kantavana ideana siinä se, että pitäisi soittaa esimerkiksi Ikeaan jokaisesta valaisimesta, jonka tilausta miettii ja niiden välillä pohdiskelee vai onko ideana sitten tilata ne kaikki ja tutkia ne tiedot itse paketista ja mahdollisesti mittailla ne itse ja palauttaa ne romut sitten jotka eivät täytä vaatimuksia.

Kyllä ne näyttäisi löytyvän, mutta ovat vaan piilottaneet ne. Pitää ensin klikata ympyröityä nuolta ja sitten vielä klikata "lue lisää".
 

Liitteet

  • iksu.JPG
    iksu.JPG
    75,8 KB · Luettu: 122
Kyllä ne näyttäisi löytyvän, mutta ovat vaan piilottaneet ne. Pitää ensin klikata ympyröityä nuolta ja sitten vielä klikata "lue lisää".
Kaikista tuotteista ei löydy tuoltakaan kaikkia tarvittavia tietoja, osassa ne on jemmattu jonnekin muualle, esimerkiksi siihen muutenkin maailman paskimpaan PDF-tiedostolistaan jossa on 10 samannimistä linkkiä joista avautuu random-pdf.

Just noin kuukausi sitten itsekin kiroilin kun eri tuotteista löytyy eri paikoista noita tuotetietoja, ennen olivat kätevästi kaikkien tuotteiden kohdalla samassa paikassa. Muutenkin IKEAn sivut ovat jotenkin menneet huonompaan suuntaan, en tiedä mikä on muuttunut mutta jotain ne on niille tehneet.
 
Kyllä ne näyttäisi löytyvän, mutta ovat vaan piilottaneet ne. Pitää ensin klikata ympyröityä nuolta ja sitten vielä klikata "lue lisää".

Ei tuollakaan näy kuin värintoistoindeksi ja valaisimen arvioita kestoikä tunteina.

Puuttuu vielä värilämpötila, valaistusvoimakkuus lumeneina, sähkön ottoteho ja värilämpötila.

Vielä joskus viime vuonna em. tiedot taisivat löytyä helposti kaikki.

Kenties Ikean kohderyhmä on sellainen, että tuollaiset tekniset tiedot vain sekoittavat sisustusvimmaista tätiä ja voi jäädä valaisin myymättä kun ei ymmärrä mitä mikäkin tarkoittaa.

Itseä taas kiinnostaa kovastikkin tuollaiset tiedot kun onhan se kiva tietää että lähteekö siitä esimerkiksi 400 lumenea valotehoa, joka vastaa jotain 40 wattista hehkulamppua vai kenties 10000 lumenea, joka vastaa jotain 750 wattista halogeenivalonheitintä valoteholtaan. Samoin kiva tietää onko värilämpötila esimerkiksi 2200 Kelviniä joka on keltaisempaa valoa kuin hehkulampusta lähtee vai sitten 6500K joka on taas sinisempää valoa kuin päivänvalo on vai onko se jotain niiden väliltä.
 
Ei tuollakaan näy kuin värintoistoindeksi ja valaisimen arvioita kestoikä tunteina.

Puuttuu vielä värilämpötila, valaistusvoimakkuus lumeneina, sähkön ottoteho ja värilämpötila.

Vielä joskus viime vuonna em. tiedot taisivat löytyä helposti kaikki.

Kenties Ikean kohderyhmä on sellainen, että tuollaiset tekniset tiedot vain sekoittavat sisustusvimmaista tätiä ja voi jäädä valaisin myymättä kun ei ymmärrä mitä mikäkin tarkoittaa.

Itseä taas kiinnostaa kovastikkin tuollaiset tiedot kun onhan se kiva tietää että lähteekö siitä esimerkiksi 400 lumenea valotehoa, joka vastaa jotain 40 wattista hehkulamppua vai kenties 10000 lumenea, joka vastaa jotain 750 wattista halogeenivalonheitintä valoteholtaan. Samoin kiva tietää onko värilämpötila esimerkiksi 2200 Kelviniä joka on keltaisempaa valoa kuin hehkulampusta lähtee vai sitten 6500K joka on taas sinisempää valoa kuin päivänvalo on vai onko se jotain niiden väliltä.

Väri, teho ja valovira löytyvät näköjään "kätevästi" Tuotteen koko-välilehdeltä. Joo vaikuttaa kyllä jälleen tämäkin sivu-uudisitus vieneen sivuja taaksepäin.
 
Eiköhän tuossakin ole niin että myynti/brändi/markkinointi-ihmiset päättää miltä tuotesivujen pitäisi näyttää ja toimittaja koodailee epäselvien speksien mukaan jotain ja yrittää sovittaa geneerisen tuotteen siihen malliin. Firman kesähessu sitten päivittelee tuotetietoja jossain Excel-taulukossa.

Lopputulos on sitten viidellä eri tabilla tms kourallinen tekstiä, asiakkaana kelpaisi hyvin että kaikki olis vain tekstinä allekkain.
 
Kelan asiointipalvelua on näköjään taas uudistettu. Navigointi on muutettu kokonaan toisenlaiseksi eikä sieltä enää tahdo löytää oikein mitään. Edellisen kerranhan tuo muutettiin kokonaan toisenlaiseksi joskus pari kuukautta sitten.

Nyt jokainen sivu, jonka pitäisi sisältää jonkinlainen lomake (etuuksien hakusivut ym.) on vain valkoisella pohjalla oleva sivu, jossa on tällainen teksti:



Milloinkahan meinasivat saada nämä korjattua?

Ja tämä uusi asiointipalvelu on muutenkin ihan kamala javascript-sokkelo, jossa navigointi on toteutettu mahdollisimman sekavasti.

Eivät muuten ole vieläkään saaneet korjattua noita lomakkeita, samaa virhettä antaa edelleenkin.
 
Huomasin kaupassa ilmoituksen äitienpäivälounaasta. Kotona sitten nettisivuille menemään, että mitä siellä oli tarjolla. Ei nettisivuilla mitään mainintaa, eikä fakebookissakaan. Piti käydä kaupalla uudestaan tarkastamassa, että tuliko katsottua paikka väärin. Kyllä se oli tuo paikka. Ilmeisesti ylihintaiselle lounaalle on tulijoita muutenkin, niin ei kannata vaivautua nettisivua päivittelemään, lounaslistakin on viimeksi tammikuussa päivitetty.

On kyllä taas silmiä hivelevä tausta valittu sivulle.


Fakebookissa oli nettisivuston osoitekin typotettu .com päätteiseksi, joka vie jonnekin aivan muualle.
 
Huomasin kaupassa ilmoituksen äitienpäivälounaasta. Kotona sitten nettisivuille menemään, että mitä siellä oli tarjolla. Ei nettisivuilla mitään mainintaa, eikä fakebookissakaan. Piti käydä kaupalla uudestaan tarkastamassa, että tuliko katsottua paikka väärin. Kyllä se oli tuo paikka. Ilmeisesti ylihintaiselle lounaalle on tulijoita muutenkin, niin ei kannata vaivautua nettisivua päivittelemään, lounaslistakin on viimeksi tammikuussa päivitetty.

On kyllä taas silmiä hivelevä tausta valittu sivulle.


Fakebookissa oli nettisivuston osoitekin typotettu .com päätteiseksi, joka vie jonnekin aivan muualle.

Kaiken kruunaa Comic Sans. 5/5.
 
Flipprojets home
Ei varmastikaan ole ammattilaisen tekemä sivu, mutta vähän voisi ulkoasua miettiä. Kyse on softasta ja elektroniikasta, vaikka se tuosta melkein viimeisenä tulee mieleen. Ennemminkin muistuttaa minua siitä, mikä kaikki oli 90-luvulle tyypillisesä visuaalisessa tyylissä kamalaa. Suorastaan mauttomasti tehty sivu.
 
Viimeksi muokattu:
Ylen uusi sivu on omasta mielestä täysin käyttökelvotonta paskaa. Kun sivua skrollaa niin kaksi otsikkoa mahtuu ruudulle yhtä aikaa. Siis kaksi! Jos haluaa katsella päivän jutut läpi niin joutuu rullaamaan jumalattoman määrän. Ei voi ymmärtää. Koko ajan toivoo että jossain olisi nappi mistä pääsee tuosta mobiiliversiosta pois. Helpoin taitaa olla käyttämättä.
 
Tokmannin nettisivut mobiililla oli aika elämys, myin varmaan vahingossa sieluni jollekin mr. tokmannille. Tarkoituksena oli vain etsiä nestekaasun hinnat, mutta pitikin mennä pihaan katsomaan hinnat.
 
Tokmannin nettisivut mobiililla oli aika elämys, myin varmaan vahingossa sieluni jollekin mr. tokmannille. Tarkoituksena oli vain etsiä nestekaasun hinnat, mutta pitikin mennä pihaan katsomaan hinnat.

Viime kesänä kanssa olin nestekaasua vailla ja sivuilta löytyi vain myymälät, mitkä sitä myy. 11kg pullon hinta taisi olla jotain 24€, kun muualta saa alle 20€, joten sen takia eivät ole vissiin kehdanneet hintoja sivuilla ilmoittaa, niin ei karkoita mahdollisia nestekaasua vailla olevia asiakkaita kilpailijalle.
 
Googlen hakukone on mennyt viime aikoina ihan paskaksi jos sillä yrittää etsiä jotain suomen kielistä ohjetta. Esimerkiksi vasta yritin etsiä ohjetta sukulaiselle miten hetkeksi sallitaan android puhelimesta asennus tuntemattomasta lähteestä että saa Huawein sovelluksen siihen asennettua Play kaupan ulkopuolelta ja miten se salliminen otetaan pois sen jälkeen.

Googlen hakukone listasi varmaan sata sivullista suomeksi konekäännettyä sontaa.

En tiedä miksei Googlen hakukoneessa voi olla täplää että etsi vain sillä ja sillä kielellä JA jätä pois kaikki konekäännetyt siansaksat. Suomeksi ja muilla kielillä onnistuu ja onnistunut ties miten monta vuotta hakeminen, mutta nyt tulokset alkaneet saastua siinä konekäännetyllä paskalla.
 
Googlen hakukone on mennyt viime aikoina ihan paskaksi jos sillä yrittää etsiä jotain suomen kielistä ohjetta. Esimerkiksi vasta yritin etsiä ohjetta sukulaiselle miten hetkeksi sallitaan android puhelimesta asennus tuntemattomasta lähteestä että saa Huawein sovelluksen siihen asennettua Play kaupan ulkopuolelta ja miten se salliminen otetaan pois sen jälkeen.

Googlen hakukone listasi varmaan sata sivullista suomeksi konekäännettyä sontaa.

En tiedä miksei Googlen hakukoneessa voi olla täplää että etsi vain sillä ja sillä kielellä JA jätä pois kaikki konekäännetyt siansaksat. Suomeksi ja muilla kielillä onnistuu ja onnistunut ties miten monta vuotta hakeminen, mutta nyt tulokset alkaneet saastua siinä konekäännetyllä paskalla.

Google myös sensuroi hakutuloksia, jos jotain vähänkin "epäilyttävää" hakee, niin joskus on ihmetellyt, että miten ei meinaa löytyä, kun sitten muistaa sorsahaun tehdä, niin johan alkaa löytymään.
 
Taas saa ihmetellä testaako ketään näitä uudistuksia verkosivuilla... OP on taas onnistunut tekemään työpöytä-selaimella asioiden käytöstä hankalampaa. Esim. sellain pikkujuttu kuin uuden maksun luominen on onnistuttu piilottamaan alastavetolaatikkoon... Ja tästä vielä omistajana joutuu maksamaan törkeää hintaa...
 
OP:n verkkopalvelussa oli nyt myös uutena juttuna tehty vähän typeryyksiä CSS-propertyjen kanssa. Tekstilaatikoissa on taustaväri pakotettu valkoiseksi, mutta tekstin väri jätetty määrittelemättä (jolloin selain tietysti käyttää käyttöjärjestelmän oletusväriä tekstille), eli jos käyttöjärjestelmän teemassa on tekstilaatikoilla esimerkiksi musta tausta ja valkoinen teksti, niin OP:n sivuilla sitten sekä tekstilaatikon tausta että itse teksti ovat valkoista ja teksti on saman väristä kuin tausta eli näkymätöntä. Laitoin tästä palautetta, mutta en tiedä ovatko vielä korjanneet.
 
Tuo tekstin ja taustan samanvärisyys johtuu ilmeisesti jostain yleisesti käytetystä CSS- tai javascript-tyylikirjastosta. Samaa vikaa on nyt alkanut olemaan aika monellakin eri sivulla, ja huomasin että tyylin rikkinäisyys riippuu selaimesta. Jostain syystä Firefoxille ja Chromiumille jaetaan ihan ehjä tyyli, mutta esimerkiksi Seamonkeylle ja Icecatille tulee aivan rikkinäinen tyyli, jossa tekstilaatikoissa on teksti ja tausta saman väristä ja muidenkin sivun elementtien tyylit ovat vähän mitä sattuu ulkonäöllisesti. Elementtien paikat näyttävät kuitenkin oikeilta kaikilla selaimilla.

Mikä järki tuossa on, että tehdään joku user-agent version check ja servataan sitten osalle selaimista täysin rikkinäinen sivu?
 
Tekstilaatikoissa on taustaväri pakotettu valkoiseksi, mutta tekstin väri jätetty määrittelemättä
Jostain syystä Firefoxille ja Chromiumille jaetaan ihan ehjä tyyli, mutta esimerkiksi Seamonkeylle ja Icecatille tulee aivan rikkinäinen tyyli

Oliko sulla laittaa suoria linkkejä näihin tapauksiin, niin voisi tarkemmin katsoa, mitä siellä tapahtuu?

EDIT: Ei tullut esimerkkejä. Joten oletan että taas oli ongelma käyttäjän omassa koneessa - kuten monta kertaa aiemminkin tässä ketjussa.
 
Viimeksi muokattu:
Alati kasvavassa osassa nettisivuja on tekstilaatikoissa pakotettu taustaväri valkoiseksi ja jätetty tekstin väri määrittelemättä. Jouduin valitsemaan XFCE4:n asetuksista teeman, jossa tekstilaatikot ovat mustaa tekstiä valkoisella taustalla, koska muuten nyky-internet menee suurelta osin aivan käyttökelvottomaksi. Tykkäisin kyllä tummasta teemasta enemmän.

Firefoxissa ja Chromiumissa tuli molemmissa muutama versionumero sitten sellainen muutos, että käyttöjärjestelmän teema ei enää vaikuta sivuelementtien väreihin. Mielestäni aika huono muutos, koska se vähentää käyttäjän mahdollisuutta vaikuttaa siihen, miltä sivut oletuksena näyttävät, ja yhtenäisyys muiden ikkunamanagerissa pyörivien ohjelmien kanssa häviää. En tiedä sitten, että johtuuko tuo värien kanssa tunaroinnin räjähdysmäinen lisääntyminen tuosta myös, jos soydevit eivät enää testaile sivuja useammilla eri selaimilla.

OP:n verkkopankki:
 
Mutta voisihan se tuoda vaikka lusikat ja kertakäyttötuotteet eikä hengistys suojia.
Toinen haku sentää pelaa.
tokmanni haku2.png
 
Oikeinkirjoitettuna hakutulos on sitä mitä pitääkin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos selaimen virhekonsolia katsoo Tokmannin sivujen avaamisen jälkeen, niin huomaa, että siellä on mm. yritetty ladata jotain bannerikuvia vuodelta 2019, joita ei enää löydy palvelimelta ja tuloksena on 404-virhe.
 
Hakusanoina kertakäyttö lautanen ja kertakäyttölautanen hakevat eri asioita. Tämä voi olla tarkoituksella tai vahingossa. Jos kertakäyttölautasia etsii niin silloin jos sanoilla haetaan erikseen niin löytyy myös kaikki kertakäyttöasiat ja lautaset. Lopullinen hakujen esittäminen pitäisi osata tehdä siten että kaikki hakutermit sisältävät olisivat ensimmäisinä. Mutta ei ole selvää halutaanko tosiaan etsiä kaikki kertakäyttölautaset, kertakäyttöasiat ja lautaset vai pelkästään kertakäyttölautaset, joten kaikkien näyttäminen on mielestäni hyvä toimintamalli.

Toinen vähän vastaava mutta erilainen haku on vaikka "5mm pultti". Tai "PCI-E SSD". Tällöin oikeastaan vain hakutermit, joissa molemmat sanat esiintyvät ovat merkittäviä. Pelkkä 5mm tai pultti, tai PCI-E ja SSD eivät selvästikään vastaa hakua. Loppupeleissä jos hakutulokset osataan esittää fiksusti (esimerkiksi tämän sivuston haku on tuossa aivan surkea) ja haku myös löytää paljon tuloksia niin silloin tuote aina kuitenkin löytyy jos se on. PAhinta on ettö tuote on olemassa mutta se rajataan pois hakutuloksista.

Hommaa helpottaa huomattavasti jos hakutuloksista voi etsiä samanlaisen tuotteen, jonka kautta pääsee juuri tähän tuoteryhmään, esimerkiksi pultteihin tai PCI-E SSD:diiheihin. Aina ei omaa tuoteryhmää kuitenkaan ole.
 
Toinen vähän vastaava mutta erilainen haku on vaikka "5mm pultti". Tai "PCI-E SSD". Tällöin oikeastaan vain hakutermit, joissa molemmat sanat esiintyvät ovat merkittäviä. Pelkkä 5mm tai pultti, tai PCI-E ja SSD eivät selvästikään vastaa hakua. Loppupeleissä jos hakutulokset osataan esittää fiksusti (esimerkiksi tämän sivuston haku on tuossa aivan surkea)
Tämän sivuston haki ' kertakäyttö lautanen ' haulla vain postaamasi viestin, eli ilmen määrityksiä haku oli ja haku.

Haut on monella sivustolla surkeita, kehittäjä arponut oman mielensä mukaan, tai tarkoituksena on tuottaa mahdollisimman paljon vastauksia.

Hakua käyttäessä pitäisi tulla ohjeet ja olisi toivottavaa että tukisi vakiintuneita tapoja (esim, ja, and, &, +, ""), ja jokerimerkkejä. ja ne olisi myös kerrottu ja hakua tulostaessa kerruttu miten ja mitä haettu.

Kehittäjällä haun suhteen usein rajoitteena käytetty tekniikka ja rerurssit, ei siis mahdollisuutta hankkia kehittynyt tegnologiaa tueksi.


Mutta kevyelläkin tekniikalla ne synonyymit ja haun kirjoitusvirheet. jos ei saa itse tuotetietoihin niitä nimikkeitä kattavasta, niin edes hakukone osaisi hakea tyyliin "papukaijapihdit" ne tuotteet joita kansanomaisesti tuolla nimellä kutsutaan, vähintää ehdottaisi oikeaa termiä.

Jälkimmäisestä taasen se että kaupoissa käytettäisiin niitä oikeita sanakirja nimityksiä, jos kerrankin tietää oikeasti mitä on hakemassa, niin sillä jotain löytäisi, lisäksi oikeiden nimitysten käyttö opettaisi, oppisi mikä tämä tuote on.

PAhinta on ettö tuote on olemassa mutta se rajataan pois hakutuloksista.

Hommaa helpottaa huomattavasti jos hakutuloksista voi etsiä samanlaisen tuotteen, jonka kautta pääsee juuri tähän tuoteryhmään, esimerkiksi pultteihin tai PCI-E SSD:diiheihin. Aina ei omaa tuoteryhmää kuitenkaan ole.
Tuo on todellä ärsyttävää ettei hakutuloksissa ei ole sitä tuoteryhmää/haaraa/polkua, ei tuloksista avatussa tuotesivussa ole sitä tuoryhmää/haaraa/polkua, Vaikka kaupassa sellaiset on.
Toinen hyvä ääripää taasen kertoo tuoteryhmä polut nätisti jo hakutuloksissa , siis kaikki ne mihin ryhmiin/polkuihin tuote kuuluu.

Rahaa kyllä pistetään siihen että kauppa tyrkyttää jotain sellaista mitä ei todellakaan ole ostamassa, joillain aloilla tämän kanssa usein ostetut voi olla tärkeä muistutus.

Sama toki muissakin sivustoissa, jos jokin artikkeli löytynyt, niin tuloksissa ja itse artikkelissa haluaa tietoo missä päin sivustoa ollaan, ja saisi olla helppo pääsy saman aiheen muihin artikkeleihin, varsinkin tuoreempi päivityksiin.
 
Eihän tuossa sanota mitään tuon valotehosta.
Se näköjään piilotettu tuoteekoko tietoihin
Mutta joo, syvältä jos tuoteen oleellisia tietodot nähdäkseen joutuu klikkaileen monta kertaa , vähän joka linkkiä mikä tuotesivulta löytyy. Jos käyttäjä klikkaa tuotetieto linkki, niin siitä avautuu näkymä jossa viitisen sanaa ja linkki, lue lisää... ja ei siltikään saa kaikkia perustietoja.

Ikean tuotteiden ja varsinkin tuon tuotteen tiedot mahtuisi nätisti jo ihan tuolle tuotesivulle, documentitkin voisi olla suoraan linnkkinä, miksi ne on piilotettu joidenkin valikkoijen taaksa.
 
Haut on monella sivustolla surkeita, kehittäjä arponut oman mielensä mukaan, tai tarkoituksena on tuottaa mahdollisimman paljon vastauksia. - - Kehittäjällä haun suhteen usein rajoitteena käytetty tekniikka ja rerurssit, ei siis mahdollisuutta hankkia kehittynyt tegnologiaa tueksi.
Rahasta kai se useimmiten on kiinni. Esim. Googlen hakumoottorin lisensoimalla ja sitä virittämällä luulisi saavan haut toimimaan. Mutta siitä pitää tietysti maksaa.

 
Rahasta kai se useimmiten on kiinni. Esim. Googlen hakumoottorin lisensoimalla ja sitä virittämällä luulisi saavan haut toimimaan. Mutta siitä pitää tietysti maksaa.

Toisaalta taas joku Googlen haku ei välttämättä ole kovin optimaalinen jonkun nettikaupan tuotehaussa.

Hyvän sivustohaun koodaaminen ei ole ihan niin simppeli juttu kuin yhtäkkiä voisi ajatella ja varsinkin tämä meidän kielemme lukuisine taivutusmuotoineen, yhdyssanoineen jne aiheuttaa jänniä juttuja kun koittaa tehdä vähänkään fiksumpaa hakua. Itse tuli joskus ehkä 15v sitten kokeiltua tehdä omille harrastesivuille hakukone crawlereineen kaikkineen ja kyllähän se nyt jotenkin toimikin mutta tuli siinä yhtä jos toista pikku juttua vastaan.

Sinänsä kun varmaan suurin osa nettikaupoista käyttää jotain valmista kauppa-alustaa niin luulisi että edes jollain alustalla olisi edes suunnilleen järkevästi toimiva valmis hakukomponentti joka ymmärtäisi tuotesivujen rakenteen ja edes jossain määrin fiksusti osaisi hakea tuotteita mutta aika harvassa on kyllä oikeasti hyvin toimiva haku, aina niissä on jotain kummallisuuksia ja älyttömyyksiä.
 
Toisaalta taas joku Googlen haku ei välttämättä ole kovin optimaalinen jonkun nettikaupan tuotehaussa.

Hyvän sivustohaun koodaaminen ei ole ihan niin simppeli juttu kuin yhtäkkiä voisi ajatella ja varsinkin tämä meidän kielemme lukuisine taivutusmuotoineen, yhdyssanoineen jne aiheuttaa jänniä juttuja kun koittaa tehdä vähänkään fiksumpaa hakua. Itse tuli joskus ehkä 15v sitten kokeiltua tehdä omille harrastesivuille hakukone crawlereineen kaikkineen ja kyllähän se nyt jotenkin toimikin mutta tuli siinä yhtä jos toista pikku juttua vastaan.

Sinänsä kun varmaan suurin osa nettikaupoista käyttää jotain valmista kauppa-alustaa niin luulisi että edes jollain alustalla olisi edes suunnilleen järkevästi toimiva valmis hakukomponentti joka ymmärtäisi tuotesivujen rakenteen ja edes jossain määrin fiksusti osaisi hakea tuotteita mutta aika harvassa on kyllä oikeasti hyvin toimiva haku, aina niissä on jotain kummallisuuksia ja älyttömyyksiä.

Eipä Google tuollaiseen tosiaan sovellu, käytännössä modernit verkkokauppa-alustat käyttävät jotain integroitua hakukonetta jonka haut kohdistuvat verkkokaupan tietokannan tai sivujen sisällön sijaan hakukoneen omaan indeksiin joka on tehokkaammin haettavissa. Elasticsearch on aika yleinen tällaisessa käytössä.
 
Rahasta kai se useimmiten on kiinni. Esim. Googlen hakumoottorin lisensoimalla ja sitä virittämällä luulisi saavan haut toimimaan. Mutta siitä pitää tietysti maksaa.
Google tietenkin tuo mieleen sen halvankiertämisen, missä annetaan vastineeksi omat ja asiakkaan tiedot. (asenne kommentti, en lukunut ehtoja, oletus että data kiertää Googlen kautta)

Mutta resursseista (rahasta) se kiinni, Google iskee siihen häviin hyvin. Mutta vähän hyväuskoisena kuvittelen että monilla sivuilla tyhmä haku paranisia kummasti jos siihen vähän panostaisi, ja kehittäjä keskusteli luovien kanssa että miten haku toimii, joten saisi ne ohjeetkin laittaa näkyviin.

Ja vaikka olisi kuinka hyvä tyhmä haku, niin se tarvii rerussit sinne tuote/myynti/markkinointi puolelle, eli joku joku speksaa miten tuotetiedot tehdään ja joku ne sinne myös naputtelisi. No se maksaa, joten ostetaan tai ostetaan tiedot jostain ja vedetään jokin konekääntäjän läpi.

Koska se maksaa, niin ei kannata, vaiva toki toisi näkyvyyttä, mutta ainakin suomalainen pelkää että joku hyötyy, eli lähinnä sitä että joku etsii mun sivulta sen tuotteen ja sen jälkeen hakee halvimman hinnan.



Edit: Siis niihin tuotetietoihin ne termit, nimitukset, vaatii sen että kaupalla on sisäiset ohjeet ja kanta nimikkeistä ja helpottaa jos kauppasofta tukee. (siis on näitä ollut jo viimevuosisadalla)
, asiakkaiden käyttäytymisestä ja hauista selviää mitä asiakkaat hakee ja miten ostavat, eli sielä kiertyy sitä kokemusta mitä ammattimyyjällä kivijalassa.



No eräs liike oli saanut kuningasidean että estetään copy/paste (moni varmaan muistaa vuosituhanen alussa oleen tapana, tamä käytti vielä 2020(1)), no seuraus, en ostanut, Syys oli se että sivut muuten ok, toimitus ja hinta ok, mutta piti varmistaa tuotteen yksilöivällä tiedolla lisä speksi jota sivulla ei ollut.

Liike siis ajatteli että jos heidän sivujen avulla löytyy tuote niin estetään asiakasta tekemästä hintavertailua, osa kaupoista taasen yrittää tuota estää pimittämällä jotain tuote tietoja.

No jos käyttäjä havaitsee tuollaista toimintaa, niin se kertoo sen että liike ei ole omasta mielestä kilpaiukykyinen.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvän sivustohaun koodaaminen ei ole ihan niin simppeli juttu kuin yhtäkkiä voisi ajatella

Tämä. Hyvän haun toteuttaminen on oikeastaan todella vaikeaa ja vaatii hyvin paljon säätöä ja ihmisten hakutottumusten analysointia. Ja jatkuvaa päivitystä kun esim. tuotevalikoimat muuttuvat. Aika tyypillinen moottori verkkokaupan haun toteutukseen on Elasticsearch/OpenSearch, jotka kyllä taipuvat osaavissa käsissä ja ajan kanssa vaikka mihin.

Aika hyvät verrokit löytyy kun vertaa foodie.fi:n ja k-ruoka.fi:n hakuja. Jälkimmäinen on usein hyvä, löytää puutteellisen hakusanan perusteella usein oleellisia (tai edes jotain) tuotteita. S-ryhmän haku vaatii tarkan sanan tuotenimestä, eikä aina silloinkaan löydä tulosta. Moni tuote jää kokonaan näkymättä ihan relevantilla hakusanalla.

@pulatunnus, En pidä kovin relevanttina keskimääräisen verkkokaupan osalta toteuttaa mitään boolean-operaattoreita (JA, TAI jne.) tai jokerimerkkejä hakuun. Käytännössä 99,99% ihmisistä kirjoittaa 1-2 enemmän tai vähemmän puutteellista hakusanaa ja odottaa saavansa ajatustenluvulla täydelliset tulokset. He eivät hyödy jokerimerkeistä vaan hakumoottorista joka osaa ottaa ne hakusanojen puutteet huomioon ilman jokerimerkkejä, joita he eivät osaisi oikein käyttää.
 
@pulatunnus, En pidä kovin relevanttina keskimääräisen verkkokaupan osalta toteuttaa mitään boolean-operaattoreita (JA, TAI jne.) tai jokerimerkkejä hakuun. Käytännössä 99,99% ihmisistä kirjoittaa 1-2 enemmän tai vähemmän puutteellista hakusanaa ja odottaa saavansa ajatustenluvulla täydelliset tulokset. He eivät hyödy jokerimerkeistä vaan hakumoottorista joka osaa ottaa ne hakusanojen puutteet huomioon ilman jokerimerkkejä, joita he eivät osaisi oikein käyttää.
Voit olla oikeassa, mutta ne oli aika peruskauraa aiemmin, ja näissä esimerkeissä on tullut esille että olisivat tarpeen edeleen. Ei kaikki osaa käyttää ja ei oppi laajene jos ei ohjetta ja toiminta kirjavaa. Kuitenkin teknisesti se on monesti ihan peruskauraa (* , keinoäly vaatii sitten sitä varten komponnetteja ja enemmän jumppaa.

Ja muistettava että verkkokauppoja on muitakin kuin joku koko kansan roju kauppa, jossa juju lähinnä myydä asiakkaalle jotain, ei se että asiakas löytäisi etsimänsä.

(*
varmaan joistain poistunut sentakia että ensin toteututtu tieoturva riskillä ja ei ole jaksattu korjata, niin poistettu kokonaan.
 
Aika hyvät verrokit löytyy kun vertaa foodie.fi:n ja k-ruoka.fi:n hakuja. Jälkimmäinen on usein hyvä, löytää puutteellisen hakusanan perusteella usein oleellisia (tai edes jotain) tuotteita. S-ryhmän haku vaatii tarkan sanan tuotenimestä, eikä aina silloinkaan löydä tulosta. Moni tuote jää kokonaan näkymättä ihan relevantilla hakusanalla.
Itseasiassa molemmat noista ovat jo aika toimivia hakuja, itse käytän molempia ja löydän melko helposti sen mitä olen etsimässäkin kummastakin. K-ruoka -palvelun haku on kyllä ehkä aavistuksen parempi mutta ehkä kun noita käyttää viikottain, on oppinut kuinka niillä kummallakin löytää helposti ja nopeasti haluamansa. Monissa muissa verkkokaupoissa oh huomattavasti paskemmat tuotehaut.

Googlen hausta on nykyään tullut "liian fiksu", se kun yrittää väkisin ehdotella synonyymejä ja korjailla kirjoitusvirheitä vaikka nimenomaan haluaa löytää tietyllä kirjoitusasulla olevia sanoja tms. Sitten joutuu kaikenlaisilla operaattoreilla ja modifiereilla kikkailemaan että saa haettua haluamaansa asiaa, varsinkin jos on joku sellaisen haettava asia joka on lähellä yleisempiä asioita. Melkein jo toivoisi että tuosta olisi sellainen custom-haku jolle voisi kertoa että mitkä AI-ominaisuudet otetaan käyttöön ja mitkä ei.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Googlen hausta on nykyään tullut "liian fiksu", se kun yrittää väkisin ehdotella synonyymejä ja korjailla kirjoitusvirheitä vaikka nimenomaan haluaa löytää tietyllä kirjoitusasulla olevia sanoja tms. Sitten joutuu kaikenlaisilla operaattoreilla ja modifiereilla kikkailemaan että saa haettua haluamaansa asiaa, varsinkin jos on joku sellaisen haettava asia joka on lähellä yleisempiä asioita.

häh? Alphabetin kone osaa ihan fiksusti ehdottaa hakua alkuperäisellä termillä. Mummiälestä tämä on paras mahdollinen toiminta, useimmiten kyse on kirjoitusvirheestä, se korjataan automaattisesti, mutta yhdellä klikkauksella voi kertoa koneelle, että nytpä tällä kertaa ei ollutkaan kirjoitusvirhettä.

Screenshot 2021-07-14 at 11.51.30.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 493
Viestejä
4 490 222
Jäsenet
74 246
Uusin jäsen
KernelPanicking

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom