Miksi ammattilaisten nettisivut ovat niin paskoja?

Vielä reilu kymmenen vuotta sitten oli ihan perusasioita jokaiselle web-devaajalle, että tuollaista sivun hyppimistä ladatessa vältettiin viimeiseen asti, img-tageihin laitettiin ne korkeus ja leveys valmiiksi ym. Jostain syystä sitten nykyään jopa Google ym. suosituimmat ja käytetyimmät sivut hyppivät ja sen takia tulee jatkuvasti klikattua vääriä linkkejä.

Myös toinen asia, joka oli ennen web-devaajille itsestäänselvyys, mutta nykyään on uusi normaali tehdä se väärin, on tekstilaatikoiden taustaväri. Tosi monella sivulla on nykyään tekstilaatikoista tekstin väri pakotettu jonkin väriseksi, mutta taustaväri on jätetty määrittelemättä, jolloin päädytään helposti tilanteeseen, jossa tekstilaatikon taustaväri seuraakin käyttöjärjestelmän teemaa ja lopputuloksena teksti saattaa sitten olla tasan saman väristä kuin tausta. Tätä ongelmaa vielä pahentaa se, että Firefox ja Chrome nykyään pakottavat tekstilaatikoiden oletustaustavärin valkoiseksi ja tekstin oletusvärin mustaksi riippumatta käyttöjärjestelmän teemasta, joten laiskat ammattitaidottomat devaajat eivät ehkä edes huomaa koko ongelmaa, jos eivät testaa muilla selaimilla. Vaikka pitäisihän tuon ongelman olla selvä testaamattakin, ja pitäisi tulla ihan selkärangasta, että jos pakotetaan teksti jonkin väriseksi, niin määritetään sitten myös taustan väri.

Firefoxin viimeaikainen kehitys on muutenkin ollut jotain ihan käsittämätöntä. Sellainenkin perustoiminto kuin sivun merkistökoodauksen valinta on jo poistettu kokonaan: 1687635 - Replace the Text Encoding menu with a single override item Repair Text Encoding
10 vuotta sitten vasta alettiin miettimään mitään mobiileja kokemuksia
 
Tähän varmaan voi purkautua siitä, kuin IMDB on raiskattu samalla rutolla kun moni muuta sivua (Face, gmail jne), jossa aikaisempi tiivis, nopeasti hahmotettava arkkitehtuuri on muutettu löysäksi, jossa on paljon isoja kuvia, isoja tekstejä joiden välissä on tyhjää tilaa. Mistähän saisi IMBD:hen aikaisemman käyttöliittymän takaisin?
 
Tähän varmaan voi purkautua siitä, kuin IMDB on raiskattu samalla rutolla kun moni muuta sivua (Face, gmail jne), jossa aikaisempi tiivis, nopeasti hahmotettava arkkitehtuuri on muutettu löysäksi, jossa on paljon isoja kuvia, isoja tekstejä joiden välissä on tyhjää tilaa. Mistähän saisi IMBD:hen aikaisemman käyttöliittymän takaisin?

Mä taas olen kaivannut loputtoman pitkään isompia kuvia. Yhä edelleen turhan pieniä, mutta se aiempi oli ihan käsittämätön: 32x44 pikseliä. Mitä helvettiä. Pidän enemmän tästä uudesta, ja joka tapauksessa tavaraa on vanhalla ja uudella niin paljon, että joka tapauksessa pitää skrollata pystysuunnassa paljon. Mun silmiin toi ei ole mitenkään liian väljä.

Itse heittäisin noi "täkyt" pois pääsisällön keskeltä. Esim. "More like this" on itselleni turha. Se voisi olla sivupalkissa tai itse leffan tietojen alapuolella. Nostaisin framille ne leffan muuttumattomat faktat. Mutta kai noi on tutkinut, miten tuota käytetään ja ketkä käyttävät.
 
Tähän varmaan voi purkautua siitä, kuin IMDB on raiskattu samalla rutolla kun moni muuta sivua (Face, gmail jne), jossa aikaisempi tiivis, nopeasti hahmotettava arkkitehtuuri on muutettu löysäksi, jossa on paljon isoja kuvia, isoja tekstejä joiden välissä on tyhjää tilaa. Mistähän saisi IMBD:hen aikaisemman käyttöliittymän takaisin?

Ja siinä uudistuksessa muuttui kyllä joku muukin aika paskaksi, koska nimikkeiden haku on nykyään ihan uskomattoman hidasta. Vanha sivusto oli kyllä paljon toimivampi varsinkin tietokoneella.
 
Mikähän älynväläys on Motonetilla ollut laittaa pyörivä spiraali taustalle. En ainakaan itse kykene tuota sivua lukemaan, kun käy silmiin aivan helvetisti.

 
Mikähän älynväläys on Motonetilla ollut laittaa pyörivä spiraali taustalle. En ainakaan itse kykene tuota sivua lukemaan, kun käy silmiin aivan helvetisti.


Toi on kyllä kamala. Sieltä löytyy <div class="pyorre">, jonka voi tappaa Inspectorilla. Se pyörittää kuvaa https://asset.motonet.fi/img/pages/pyorre3.svg, jonka varmaan voi myös blokata.
 
Kyllähän monet uudet nettisivustot on aivan perseestä käyttää, koska ne tehdään tableteilla käytettäväksi...

Tämä on yksi suurimmista syistä miksi nettisivut vaikuttavat vähän oudoilta PC käytettynä kun pitää saada se sama nettisivu toimimaan myös älypuhelimilla ja tableteilla nykyään 60%-70% netin käyttäjistä surffaa netissä muulla kuin tietokoneella. Parhaimmillaan käytettävyys säilyy hyvänä jos osaavat web kehittäjät asialla ja käytetään parhaitarajapintoja ja tekniikoita, mutta yhteensopivuuden takia joutuu aina tekemään jonkun verran kompromisseja kun pitää saada monella alustalla toimivat sivut.
 
10 vuotta sitten vasta alettiin miettimään mitään mobiileja kokemuksia
Sarakasmia ?
Jos yli 10v sitten (10-20v sitten) joku miettiä toimivuutta, niitä kuvin varaamia tiloja, linkkejä jne niin voisi kuvitella että toteutus sellainen että toimi myös mobiilissa.

Nämä tuoreemmat "mobiili" optimoinnit kai sitä mitä ketjussa parjattu, menty joku muu kuin käytettävyys edellä. Se ei tarkoita etteikö julkaisijan tavoite toteutus. Ei Ikean myymälätkään ole asiakaslähtöisiä, vaan IKEA lähtöisiä.

Toki silloin yli 10v sitten monessa miettittiin mobiilin niin paljon että vietiin se käytettävyys, haluttiin mobiiliin ihan erilainen kokemus ja ainakin erilaisuudessa moni onnistu. Kai siitä oltu niin innoissaan että viety se myös työpöydille.
 

Menee joko sarjaan: "mitä vittua miksi?" tai "testaako näitä kukaan?"

Ennen tällä sivulla näki isoin kuvakkein kaikki suosikeiksi merkatut sarjat ja niiden uusien jaksojen määrän. Nyt tilalla on pieni karuselli, jossa näkyy 7 sarjaa (+ klikkauksen takana 3 lisää). Itseasiassa Chromella ei näe edes tuota +3:a. Se taitaa olla vaan firefox-käyttäjille tarkoitettu erikoisominaisuus.
 

Menee joko sarjaan: "mitä vittua miksi?" tai "testaako näitä kukaan?"

Ennen tällä sivulla näki isoin kuvakkein kaikki suosikeiksi merkatut sarjat ja niiden uusien jaksojen määrän. Nyt tilalla on pieni karuselli, jossa näkyy 7 sarjaa (+ klikkauksen takana 3 lisää). Itseasiassa Chromella ei näe edes tuota +3:a. Se taitaa olla vaan firefox-käyttäjille tarkoitettu erikoisominaisuus.
Itselläni ei ole tunnuksia tuolla niin en näe kyseistä näkymää, mutta olen silti aivan samaa mieltä kanssasi: Should I Use A Carousel?
 
Tähän varmaan voi purkautua siitä, kuin IMDB on raiskattu samalla rutolla kun moni muuta sivua (Face, gmail jne), jossa aikaisempi tiivis, nopeasti hahmotettava arkkitehtuuri on muutettu löysäksi, jossa on paljon isoja kuvia, isoja tekstejä joiden välissä on tyhjää tilaa. Mistähän saisi IMBD:hen aikaisemman käyttöliittymän takaisin?
Tuo uusi IMDB on tosiaan aika kakkelia. Esiin on nostettu aivan liikaa kaikenlaista "sinua voisi kiinnostaa " -höpöä ja muuta blingblingiä. Trailerikin pitää avata aina uuteen ikkunaan, jos haluaa katsoa sen äänten kanssa!?
 
Onko muilla sama ongelma Gigantin sivujen kanssa, että lataa muutaman sekunnin noita hintatietoja jos menee tuotesivulle? Muu sivu latautuu kyllä hetkessä.
 
Edelleenkin vituttaa ja ihmetyttää YLE:n muutos kuvan suureksi klikkaamisessa, kun kuvan pystyy pienentämään vain oikean yläkulman ruksista.

Sama juttu nykyään myös IS:n sivuilla, eli varmaan koskee koko konsernia.

Mielestäni olisi käyttäjäystävällisintä klikata kuva pieneksi kuva-alueen ulkopuolelta, kun alkaa etsimään hiirellä ruksia.

Ehkä tässäkin muutoksessa ollaan ajateltu vain mobiilipäätelaitteiden käyttäjiä.
 
Edelleenkin vituttaa ja ihmetyttää YLE:n muutos kuvan suureksi klikkaamisessa, kun kuvan pystyy pienentämään vain oikean yläkulman ruksista.

Sama juttu nykyään myös IS:n sivuilla, eli varmaan koskee koko konsernia.

Mielestäni olisi käyttäjäystävällisintä klikata kuva pieneksi kuva-alueen ulkopuolelta, kun alkaa etsimään hiirellä ruksia.

Ehkä tässäkin muutoksessa ollaan ajateltu vain mobiilipäätelaitteiden käyttäjiä.

Kuvan saa myös suljettua escillä, mikä nyt ei sattuneesta syystä mobiilissa onnistu. Eli käytettävyys PC:llä mobiilia parempi. Mutta samaa mieltä, että saisi sulkeutua myös kuvan ulkopuolelta klikkaamalla.
 
Kuvan saa myös suljettua escillä, mikä nyt ei sattuneesta syystä mobiilissa onnistu. Eli käytettävyys PC:llä mobiilia parempi. Mutta samaa mieltä, että saisi sulkeutua myös kuvan ulkopuolelta klikkaamalla.
Tuota en tiennyt :thumbsup:

Tulee vaan aika usein röhjötettyä tuolissa takana uutisia lukiessa ja näppis ei ole silloin ulottuvilla.
 
Onko muilla sama ongelma Gigantin sivujen kanssa, että lataa muutaman sekunnin noita hintatietoja jos menee tuotesivulle? Muu sivu latautuu kyllä hetkessä.

Sama. Siellä vissiin jumittaa joku hintatieto-API-kutsu. Etusivun osalta löytyy dev toolsista Network-tabiltä haulla "operationName=getCheapestBItemDynamicData". Tuotesivuilla on oma parametrinsa. Toivottavasti siellä on lokitus kunnossa ja saavat tuon vähän vikkelämmäksi.
 
Sama. Siellä vissiin jumittaa joku hintatieto-API-kutsu. Etusivun osalta löytyy dev toolsista Network-tabiltä haulla "operationName=getCheapestBItemDynamicData". Tuotesivuilla on oma parametrinsa. Toivottavasti siellä on lokitus kunnossa ja saavat tuon vähän vikkelämmäksi.

Toivottavasti :tup: Tuo on vaan jo ollut aika pitkään moisessa tilassa. Eli siitä asti kun saivat nuo uudet sivut pystyyn.
 
Toivottavasti :tup: Tuo on vaan jo ollut aika pitkään moisessa tilassa. Eli siitä asti kun saivat nuo uudet sivut pystyyn.
Gigantin uusissa sivuissa on kaikkea muutakin kummallista, välillä jotkut sivut satunnaisesti muutenkin tahmaavat ja ainakin itselläni joka kerta kun olen ostoskori-sivulla ja poistan tuotteen korista, pomppaa selain koko verkkokaupan etusivulle vaikka mieluummin haluaisin pysyä siinä ostoskoria tarkastelemassa jne. Muistaakseni tuotteiden järjestelyssäkin (suosituimmat/aakkosjärjestys/hinta/...) oli joku käpy. Tilauksen seurannassakin oli joku epäloogisuus ja mitähän vielä. Vanhat sivut toimivat suorastaan loistavasti nykyisiin nähden.
 
Powerin sivut (https://www.power.fi/) tuntuvat olevan todella tahmeat ja raskaat, ainakin Firefoxilla ja erityisesti puhelimella. Todella ikävää on etsiä tuotetietoja sieltä.

Mutta asioin tuossa jokin aika sitten Powerin myymälässä ja seurasin kun myyjä katsoi koneelta varastotilannetta ja muuta. Siinä oli logistiikkasoftassa vanhan liiton tekstikäyttöliittymä, sellainen kuin mitä vaikkapa ncurses-kirjastolla saa tehtyä.

Asiakkaille ei nyt ehkä ihan sellaista kannata tehdä, mutta kyllä siinä tuli pohdittua, että oikeisiin töihin on oikeat työkalut ja kuluttajille jälleen kerran lelut. :smoke:

edit: Chromium-pohjaisella selaimella ei suurta eroa Firefoxiin, mutta nyt vaikuttaa toimivan muutenkin hieman nopeammin.
 
Viimeksi muokattu:
Niin paljon kuin aikanaan kirottiin 2000-luvun taitteessa silloisen firman telnetillä käytettävää järjestelmää, kaikki sen jälkeen tulleet on ollu käytettävyydeltään huonompia :D
 
Tokmanni otti jonkin aikaa sitten käyttöön Microsoftin kirjautumispalvelun ja mun mielestä se omalle tilille kirjautuminen ja sen tili-osion käyttö on huonompaa. Lisäksi niiden sivu tuntuu muutenkin tahmasemmalta kuin ennen. Ihan OK toimiva sivu vietiin taas osittain huonompaan suuntaan.

Muutama viikko sitten kun yritin tehdä tilausta sieltä Klarna laskulla niin ei onnistunut millään. En muista kysyikö henkkaria, mutta ei ainakaan onnistunut tilaus. Luultavasti oli joku bugi Klarnan rajapinnassa tms. Pari päivää sitten yritin uudelleen ja onnistui.
 
Paskasta toteutuksesta päivän esimerkki. Moni verkkomaksu on toteutettu niin, että suoraan tililtä maksaessa ei voi valita haluttua tiliä jolta maksetaan, vaan maksu menee väistämättä siltä ensimmäiseltä tililtä listalla. Ainoastaan jos sen ensimmäisen tilin saldo ei riitä, tulee alasvetovalikko, josta voi valita miltä tililtä maksu halutaan suorittaa. Äsken juuri tuota taas kirosin, posti.fi kyseessä.

edit: Ei siitä niin helpolla selvitty, sen jälkeen tuli kuva "maksusi suoritettu onnistuneesti palaa palveluntarjoajan sivulle", sen jälkeen Internal Server Error
rahat kyllä lähti tililtä

prkele sentään
 
Viimeksi muokattu:
Mitenköhän alko.fi nettisivut tuotetaan. Ruksuttaako siellä joku disketiltä buutattu 286 megan muistissaan jokaisen sivun dynaamisesti. Kun ihan mikä tahansa klikkaus saa aikaan noin kolmen sekunnin viiveen.

Alkolla on kuitenkin periaatteessa ihan hyvää palvelua, kun sivuilta voi tarkistaa, onko matkan varrella olevassa myymälässä hyllyssä suosikkiviiniä, vai pitääkö käydä jossain muualla. Mutta latausviive pilaa tunnelman joka ikinen kerta.
 
Ei ole tuollaisia ongelmia, suunnilleen sekunnissa lävähtää tuote kuin tuote esille.
 
Mitenköhän alko.fi nettisivut tuotetaan. Ruksuttaako siellä joku disketiltä buutattu 286 megan muistissaan jokaisen sivun dynaamisesti. Kun ihan mikä tahansa klikkaus saa aikaan noin kolmen sekunnin viiveen.

Alkolla on kuitenkin periaatteessa ihan hyvää palvelua, kun sivuilta voi tarkistaa, onko matkan varrella olevassa myymälässä hyllyssä suosikkiviiniä, vai pitääkö käydä jossain muualla. Mutta latausviive pilaa tunnelman joka ikinen kerta.
Näyttää riippuvan selaimesta tai selaimen asetuksista.
 

Nuo työpaikat tulevat yksi kerrallaan hitaasti näkyville. Listan sivun vaihtaminen päivittää koko sivun ja taas katsellaan hitaasti ilmestyviä rivejä. Hieman ironistakin, kun haetaan myös koodareita ja tuo on koodattu noin huonosti/typerästi.
 
Nykyäänhän ei ole webbisivija vaan webbiaplikaatioita. Jos et tykkää applikaatiosta vaihdappa toiseen. Valitettavasti kuitenkin sisältö on suljettua, joten et sitten käytä myöskään meijän sisältöä.

Lähtökohtaisesti sivustot ei toimi ilman javascriptiä, tai jos toimii niin vain puolet ominaisuuksista.

Ylilauta on kyl mielenkiintoinen esimerkki miten paljon javascriptillä voi käyttäjän häiritsemiseksi tehdä. Noi on käyttänyt varmaan monta henkilötyöviikkoa siihen, että estetään ihmisiä käyttämästä adblokkia.

1) Ad blokki päällä --> varoitus popup että adblokki päällä
2) Estä varoitus --> alert popup että adblock päällä (miksi adblokillä ei voi blokata alert ikkunoita???)
3) Estä alert ikkuna javascript injektorilla
--> firefox sanoo: sivun CSP asetus estää javascript injektorin käytön
(Siis tässä Firefoxin koodaaja on päättänyt, että sivuston koodille annetaan suuremmat oikeudet kun selaimen laajennukselle, jotka käyttäjä on itse asentanut)
4) Estä vihdoi alert ikkuna javascript injektorilla kiertotietä
--> varoituspopuppi: natiiveja javascript funktioita on muokattu, sivusto lakkaa toimimasta

Tuntuu siltä, että tää javacript + firefoxin softakehitys menee suuntaan, jossa käyttäjää ei enää arvosteta, vaan sovelluksille joita ennen kutsuttiin webbisivustoiksi annetaan enemmän valtaa kuin käyttäjälle. Oma filosofiani softassa sanoo, että käyttäjällä tulisi aina olla etuajo-oikeus siinä, mitä softa tekee. Ainakin kun puhutaan avoimista ohjelmistostandardeista.

//

Saatasko me takas internet jossa javascriptillä tehtiin jotain kivoja toissijaisia härpäkkeitä, kuten vaikkapa uusien viestien lataaminen automaattisesti ja jossa kaikki sivustojen toiminnot toimivat ihan hyvin ilmankin.


///

Twitter, VK
Yritäppä näitä sivustoja selata kirjautumatta. Annetaan käyttäjän katsoa sivua pienen hetken, mutta kun lähtee skrollaamaan sivua alaspäin, tulee päin näköä popuppi jossa vaaditaan kirjautumista.

Näin twitter kuuluu toimia:

//

Youtube toimii ihan hyvin ilman javascriptiä

ja Odysee

//

Btw RSS toimii edelleen. Sillä saa ilmoitukset uusista julkaisuista esim Nitterin ja Librarianin kautta. Näin ollen ei edes tarvitse tehdä käyttäjätiliä joka sivustolle vain seuratakseen sisltöä.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyäänhän ei ole webbisivija vaan webbiaplikaatioita. Jos et tykkää applikaatiosta vaihdappa toiseen. Valitettavasti kuitenkin sisältö on suljettua, joten et sitten käytä myöskään meijän sisältöä.

Lähtökohtaisesti sivustot ei toimi ilman javascriptiä, tai jos toimii niin vain puolet ominaisuuksista.

Ylilauta on kyl mielenkiintoinen esimerkki miten paljon javascriptillä voi käyttäjän häiritsemiseksi tehdä. Noi on käyttänyt varmaan monta henkilötyöviikkoa siihen, että estetään ihmisiä käyttämästä adblokkia.

1) Ad blokki päällä --> varoitus popup että adblokki päällä
2) Estä varoitus --> alert popup että adblock päällä (miksi adblokillä ei voi blokata alert ikkunoita???)
3) Estä alert ikkuna javascript injektorilla
--> firefox sanoo: sivun CSP asetus estää javascript injektorin käytön
(Siis tässä Firefoxin koodaaja on päättänyt, että sivuston koodille annetaan suuremmat oikeudet kun selaimen laajennukselle, jotka käyttäjä on itse asentanut)
4) Estä vihdoi alert ikkuna javascript injektorilla kiertotietä
--> varoituspopuppi: natiiveja javascript funktioita on muokattu, sivusto lakkaa toimimasta

Tuntuu siltä, että tää javacript + firefoxin softakehitys menee suuntaan, jossa käyttäjää ei enää arvosteta, vaan sovelluksille joita ennen kutsuttiin webbisivustoiksi annetaan enemmän valtaa kuin käyttäjälle. Oma filosofiani softassa sanoo, että käyttäjällä tulisi aina olla etuajo-oikeus siinä, mitä softa tekee. Ainakin kun puhutaan avoimista ohjelmistostandardeista.

//

Saatasko me takas internet jossa javascriptillä tehtiin jotain kivoja toissijaisia härpäkkeitä, kuten vaikkapa uusien viestien lataaminen automaattisesti ja jossa kaikki sivustojen toiminnot toimivat ihan hyvin ilmankin.


///

Twitter, VK
Yritäppä näitä sivustoja selata kirjautumatta. Annetaan käyttäjän katsoa sivua pienen hetken, mutta kun lähtee skrollaamaan sivua alaspäin, tulee päin näköä popuppi jossa vaaditaan kirjautumista.

Näin twitter kuuluu toimia:

//

Youtube toimii ihan hyvin ilman javascriptiä

ja Odysee

//

Btw RSS toimii edelleen. Sillä saa ilmoitukset uusista julkaisuista esim Nitterin ja Librarianin kautta. Näin ollen ei edes tarvitse tehdä käyttäjätiliä joka sivustolle vain seuratakseen sisltöä.

Piti ihan kokeilla tota ylilautaa. Aikamoinen kaaos koko sivu, jos edes pientä yksityisyyttä haluaisi pitää yllä (VPN+Brave-selain). Pop-uppeja ei sentään tullut, mutta puolen tusinaa virhelaatikkoa itse sivulla kylläkin joissa adblockista ja vpn:stä inistiin.
 
Piti ihan kokeilla tota ylilautaa. Aikamoinen kaaos koko sivu, jos edes pientä yksityisyyttä haluaisi pitää yllä (VPN+Brave-selain). Pop-uppeja ei sentään tullut, mutta puolen tusinaa virhelaatikkoa itse sivulla kylläkin joissa adblockista ja vpn:stä inistiin.

Ylilaudan käytettävyys on pahentunut vuosivuodelta. Pääasia on siinä, että Mr Greeniltä tulee mainostuloja ja ylläpito voi naatiskella oloneuvoksena Maltalla.

Miksi parantaa käyttäjäkokemusta, kun siltikin jengi käyttää kyseistä sivustoa?
 

YLE on näköjään pilannut vanhan uutiset-sivunsa varsin tehokkaasti. Enää tuosta ei saa mitään kokonaiskuvaa ja vanhaa jo luettua uutista on ihan mahdoton löytää, vaan tarvii scrollata loputon määrä. Oikeastaan hämmentävän surkea uudistus, josta YLE on itse tätä mieltä:

"Uusi sivu palvelee paremmin yleisöä, joka haluaa kuluttaa uutisia nopeasti ja helposti eli pysyä ajan tasalla. Näkymät ovat tiiviitä ja selkeitä, ja niistä pääsee vaivattomasti kärryille."

Kunpa joku palvelisi yleisöä, joka joutuu päivän aikana tekemään jotain muutakin, kun notkumaan uutisfeedissä uusia juttuja kytäten.
 

YLE on näköjään pilannut vanhan uutiset-sivunsa varsin tehokkaasti. Enää tuosta ei saa mitään kokonaiskuvaa ja vanhaa jo luettua uutista on ihan mahdoton löytää, vaan tarvii scrollata loputon määrä. Oikeastaan hämmentävän surkea uudistus, josta YLE on itse tätä mieltä:

"Uusi sivu palvelee paremmin yleisöä, joka haluaa kuluttaa uutisia nopeasti ja helposti eli pysyä ajan tasalla. Näkymät ovat tiiviitä ja selkeitä, ja niistä pääsee vaivattomasti kärryille."

Kunpa joku palvelisi yleisöä, joka joutuu päivän aikana tekemään jotain muutakin, kun notkumaan uutisfeedissä uusia juttuja kytäten.

Tuohan ei ole ainoa tapa selata uutisia. Tuon feedin (Yle Uutiset) lisäksi löytyy Hetkessä kiinni, Yle Uutiset ja Yle Uutiset sekä myös Tuoreimmat | Yle Uutiset. Eli on feedi niille jotka haluavat yhteen listaan uutiset kronologisesti mutta on myös kuratoidumpi näkymä jossa pääuutiset näkyvät pidempään.

Millainen se aiempi versio mahtoi olla? Mä kyllä näen tolle uudelle feedille tilausta. Nimenomaan nopeaan uutisten kuluttamiseen ilman klikkiotsikkopaskaa jossa aina pitää avata uutinen nähdäkseen ettei se ollutkaan kiinnostava. Itse asiassa mä olen pitkään toivonut tapaa lukea uutisia niin, että otsikkoon ja tiivistelmään olisi kerätty kaikki oleellinen niin, ettei mun tarvitsisi edes avata sitä uutista. Tämä ainakin osin kattaa tuon tarpeen. Pitää testata.

EDIT: Se olisi kiva parannus jos tuosta feedistä saisi suodatettua kategorioita pois. Esim. jos haluaa vain "vakavia" uutisia, voisi urheilut ja viihteet suodattaa mäkeen - ellei niin ole jo tehty.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohan ei ole ainoa tapa selata uutisia. Tuon feedin (Yle Uutiset) lisäksi löytyy Hetkessä kiinni, Yle Uutiset ja Yle Uutiset sekä myös Tuoreimmat | Yle Uutiset. Eli on feedi niille jotka haluavat yhteen listaan uutiset kronologisesti mutta on myös kuratoidumpi näkymä jossa pääuutiset näkyvät pidempään.

Millainen se aiempi versio mahtoi olla? Mä kyllä näen tolle uudelle feedille tilausta. Nimenomaan nopeaan uutisten kuluttamiseen ilman klikkiotsikkopaskaa jossa aina pitää avata uutinen nähdäkseen ettei se ollutkaan kiinnostava. Itse asiassa mä olen pitkään toivonut tapaa lukea uutisia niin, että otsikkoon ja tiivistelmään olisi kerätty kaikki oleellinen niin, ettei mun tarvitsisi edes avata sitä uutista. Tämä ainakin osin kattaa tuon tarpeen. Pitää testata.

EDIT: Se olisi kiva parannus jos tuosta feedistä saisi suodatettua kategorioita pois. Esim. jos haluaa vain "vakavia" uutisia, voisi urheilut ja viihteet suodattaa mäkeen - ellei niin ole jo tehty.

Aiemmassa oli pääuutisia ja tuoreimpia uutisia sekoitettuna niin, että isolla näytöllä näki useamman uutisen + onko siinä kommentteja. Sivussa oli aina kätevästi luetuimmat. Hieman alempaa pienempinä ruutuina vähemmän merkittävät uutiset, nekin niin lajiteltuna, että ruudulle mahtui useampi uutinen. Ihan alimpana löytyi uusimmat paikallisuutiset. Myös mobiilissa tuo toimi aika vastaavasti. Vanhassa pystyi helposti silmäilemään onko mitään kiinnostavaa, vähän kuin lehteä olisi selannut.

Nyt tarvii avata sekä tuo paikallis, että tuoreimmat, eikä niistä saa yhdessäkään samaa kokonaiskuvaa kuin vanhasta pääsivusta. Tuo uusi pääsivun feed on ainakin mulle täysin vastenmielinen enkä aio sitä enää avata.

Edit. uudistuksen jälkeen tuolla ei taida olla enää ainuttakaan landscape-näytölle suunniteltua sivua, jossa elementtejä on myös vierekkäin? Kaikki pelkkää twitter-feedin tyylistä päättymätöntä listaa :mad:
 
Viimeksi muokattu:
Edit. uudistuksen jälkeen tuolla ei taida olla enää ainuttakaan landscape-näytölle suunniteltua sivua, jossa elementtejä on myös vierekkäin? Kaikki pelkkää twitter-feedin tyylistä päättymätöntä listaa :mad:

Tähän syy on luultavasti se, että luokkaa 70 % (heitin hatusta, mutta luultavasti jotain tuollaista se on ja ollut kasvussa) kaikista uutiskatseluista tehdään mobiililaitteilla. Me läppäri/-desktoprinörtit jäämme vähän paitsioon kun sivustoa ei voida tai haluta suunnitella ja toteuttaa merkittävästi eri tavalla kuin mobiililla. Se johtaa kapeaan pystysuunnassa skrollattavaan sisältöön, millä on sitten hyvät ja huonot puolensa.

(Mutta palautetta kannattaa antaa. Siis ei sellaista että "teitte paskan, vitun paskat", vaan että miten sivustoa voisi parantaa. Tai mikä konkreettinen asia oli vanhassa paremmin ja miksi.)
 
Puuilon verkkokauppa:
Menen tuotekategoria sivulle, esim. Liimapuulevyt, melamiinilevyt ja vaneri edullisesti | Puuilo niin sivusto pläjäyttää sivun keskeisimmälle paikalle "Verkkokaupan suosituimmat" laatikon, eikä kyseisen kategorian tuotteita. No, alas sivua vierittämällä halutut tuotteet löytyvät. En millään usko, että tuollainen ominaisuus lisää kaupan myyntiä, niin paljon, että se kompensoi asiakkaile aiheutetun vitutuksen. Tai sitten ihmiset vaan ovat tyhmiä ja ostavat mitä kauppa suosittelee.

Sivuston hakukonettakin voisi vähän optimoida. Haku "liimapuulevy 18" tuottaa vain Einhell 18V akkutyökaluja. Haku on lisäksi hidas ja ainakin mobiilissa tuloksia saa odotella useita sekunteja.
 
Puuilon verkkokauppa:
Menen tuotekategoria sivulle, esim. Liimapuulevyt, melamiinilevyt ja vaneri edullisesti | Puuilo niin sivusto pläjäyttää sivun keskeisimmälle paikalle "Verkkokaupan suosituimmat" laatikon, eikä kyseisen kategorian tuotteita.

1677498094924.png


Mulla näkyy otsikko oikein mutta sisältö on aivan muuta. En muutenkaan ymmärrä puulajitelman "suosituimpia" tuotteita koska jokainen ostaa tavaran omaan tarpeeseen. Aivan sama onko eniten myyty 18mm levyä jos haluan 40mm.
 
En millään usko, että tuollainen ominaisuus lisää kaupan myyntiä, niin paljon, että se kompensoi asiakkaile aiheutetun vitutuksen.
En muutenkaan ymmärrä puulajitelman "suosituimpia" tuotteita koska jokainen ostaa tavaran omaan tarpeeseen.

Tossa taitaa olla, että joissan tilanteissa otsikko on "Verkkokaupan suosituimmat", eikä "Kategorian suosituimmat". Se on hassua, että näytettäisiin verkkokaupan suosituimpia kun on tietty kategoria valittuna. Ei ehkä ole tarkoituksenmukaista. Ja muutoinkin mä tekisin niin, että oletussorttaus on ne suosituimmat/osuvimmat ja näin ne saataisiin ensimmäisiksi ihan suoraan ilman erillistä karusellielementtiä. Siinä en näkisi mitään ongelmaa. Karusellit ovat aika kökköjä ja tuossa tapauksessa musta aika turhiakin.

Yleensähän tuollaisia laatikoita testataan - tai ainakin pitäisi testata - AB-testillä. Eli osa asiakkaista näkee tuon suosituimmat-lootan tai vastaavan ja osa ei. Ja sitten annetaan tarpeeksi monen käyttäjän käyttää verkkokauppaa X viikon ajan ja katsotaan, lisääntyikö myynti tilastollisesti tarpeeksi. Jos laatikon vaan iskee ilman testausta, niin voi käydä että myynti vähenee ja asiakkaita vituttaa ja mitään ei saavutettu paitsi tappiota.
 
Onhan tämä jääkendo liigan uudet kotisivut aivan järkyttävää sitä itseään: Liiga

Vertailun vuoksi vanhat sivut jotka ovat vielä käytössä: Etusivu | Liiga

Tähän liittyen.
Miten kukaan päästää tällaista läpi mistään seulasta: Liiga
Yllä siis linkki pelaajatilasto sivulle, josta voi kivasti sorttailla maalien, syöttöjen yms. mukaan.
MUTTA taustalla pyörii automaattipäivitys, joka päivittää sivun alkutilanteeseen (pisteiden mukaan sorttaus) aina 15 sekunnin välein.
 
No nyt sivusto ehdottaa hyvin kyseenalaisia "liittyviä hakutermejä" jos kirjoittaa hakusanaksi vaikkapa "vasara". Hakua todellakin voisi hieman viilata.

Tämä päätyi uutiseksikin:

TAVARATALOKETJU Puuilon verkkosivuilla ilmeni varhain tiistaina erikoinen ongelma.

Verkkosivun tuotehaku nimittäin rupesi tarjoamaan eri tuotteita hakeville varsin poikkeuksellisia hakutermejä.

Kun Puuilon verkkokaupasta haki tuotteita esimerkiksi hakusanalla ”kirves”, tarjosi hakukone vaihtoehtoisiksi hakutermeiksi muun muassa fraasia ”kirves piispa Henrik tappaako”. Piispa Henrikiä pidetään Suomen ensimmäisenä piispana. Kansanperinteen mukaan talonpoika Lalli murhasi piispa Henrikin kirveellä Köyliönjärven jäällä.

Ja syy tälle on se, että käyttäjät voivat vaikuttaa suositustermeihin:

PUUILON toimitusjohtaja Juha Saarela kertoo, että yritys sai ensimmäiset havainnot kummallisesti käyttäytyvästä hakukoneesta maanantain ja tiistain välisenä yönä.

Saarelan mukaan kyse on ulkopuolisen tahon kiusanteosta tai huonosta vitsistä.

”Ulkoapäin on pystytty lisäämään verkkokauppaan epäasiallisia hakusanoja. Verkkokauppa toimii siten, että käyttäjien hakusanat muodostavat listan tietokantaan. Mitä suositumpi tietty hakusana on, se nousee hakutermien listalla korkeammalle ja sitä tarjotaan käyttäjille”, Saarela selittää.

 
Tämä päätyi uutiseksikin:



Ja syy tälle on se, että käyttäjät voivat vaikuttaa suositustermeihin:



Juu, uutisessa vaan ei mainittu että monissa hakutuloksissa tuli myös viittauksia ylilautaan, joten vahva veikkaus on että ylilaudan jantterit ovat keksineet vähän tehdä jäynää.
 
Tämä päätyi uutiseksikin:

Ja syy tälle on se, että käyttäjät voivat vaikuttaa suositustermeihin:


Juu, uutisessa vaan ei mainittu että monissa hakutuloksissa tuli myös viittauksia ylilautaan, joten vahva veikkaus on että ylilaudan jantterit ovat keksineet vähän tehdä jäynää.

No tämähän selittääkin kaiken, ilmankos siellä olikin hyvin erikoisia juttuja näkyvillä.
 
Ajattelin vähän tutkia millaisia matkailumahdollisuuksia olisi Lindisfarnen luostarille niin tämä ripulikasa tuli eteen. Voiko enää huonompia ja sekavampia sivuja tehdä?
 
Ajattelin vähän tutkia millaisia matkailumahdollisuuksia olisi Lindisfarnen luostarille niin tämä ripulikasa tuli eteen. Voiko enää huonompia ja sekavampia sivuja tehdä?
Hyi helvetti. Tää veti pitkästä aikaa pohjat tässä ketjussa. Miten tää on mennyt läpi?
 
Eihän tuo edes ole paha (ainakaan firefoxilla) mutta ei tuo mikään paraskaan mahdollinen ole. Aikalailla keskitasoa nykyisten nettisivujen joukossa, tuolta sentään näkee jotain eikä vaadi miljoonaa huyväksyntää cookieille sun muille. Tosin on aikalailla linjassa nykyisen designin kanssa että skrollaamalla elementit muuttuvat odottamattomasti sun muuta hauskaa.

Tulipahan itsekin bongattua eräs hallintasivusto eräälle palvelulle netissä joka ei toimi kuin chromella (ja chromiumilla), siinä kanssa on sellainen suunnittelun riemuvoitto ettei tosikaan. Tosin, kyseinen hallintahärdelli on muutenkin sellainen hallitsematon kaaos että yllättäviä popup-ikkunoita aukeaa randomilla ja osa linkeistä avaa itsensä johonkin jo aiemmin avattuun ikkunaan jne, joten ainakin näin kyseinen palvelun käyttöä harjoitellessa olen ihan pihalla mitä mistäkin napista tapahtuu. Tuo on siis eräs firman yhteistyökumppanin sivu joka on aikalailla karmea käyttää.
 
  • Tykkää
Reactions: AIF
Paha sanoa, onko suunnittelun kukkanen jolle oma ketjunsa, silkkaa sitä itseään, osaamattomuutta vai mitä mutta laitetaan tähän ketjuun... Joku ohjaa muualle jos on tarpeen. Päähän ottaa joka tapauksessa.

Eli https://www.k-ruoka.fi

Olin jo kuvitellut, että nämä täysin idioottimaiset ja päin jotain tehdyt selainten tunnistamiset on hylätty. Mutta ei, ei ole. Tuon kokoinen toimia tarjoaa edelleen täysin älytöntä kuraa. Kovin tarkkaan en jaksanut penkoa asiaa mutta ilmeisesti tuolla on käytössä se kivikautinen ja täysin kelvoton tapa, joka katselee selaimen identtiä ja siinä kaikki.

Olin jopa aktiivinen ja laitoin palautetta kun useampi yritys eri selaimella ohjasi suoraan https://www.k-ruoka.fi/selaimesi-on-vanhentunut.html
Mutta mitäpä vielä? Sitä normaalia kuraa eli joku mistään mitään tajuamaton tusina-aspa vastaa että "emme tietoturvaseikoista johtuen tue vanhoja".
Joskus ehkä kannattaisi edes ohjata palaute jollekin, joka ymmärtää aiheesta. Ja vaikka toki tosiaan käytän marginaaliryhmän selaimia (osin käyttistäkin) niin en yksinkertaisesti kykene näkemään ongelmaa. Uusinta versiota, joka käy verkkopankkeihin ja kaikkialle vahvan tunnistautumisen vaativiin niin tuskin olisi kovin suuri riski selata ruokakaupan sivuja.
 
Jatkan edelliseen omasta mielestäni varsin vakavalla aiheella. Eli chatbotit ja niiden toimivuus.

Kyllä, floodasin hieman paria bottia. Kyllä, monesti kokeilen jos sellainen esiin pomppaa ja joskus muutoinkin. Kyllä, Kelan vastaus on mielestäni todella kaukana korrektista. Ja kyllä, laitoin myös sinne suoraan palautetta.

Kun puhutaan ihmisten hyvinvointiin liittyvistä asioista niin näkisin edes jonkin tason vastuun kantoa mutta taitaa olla turha toive.

Kuva liitteenä...

kela_.GIF
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 419
Viestejä
4 743 418
Jäsenet
77 325
Uusin jäsen
benjam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom