Mikä auto minulle?

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Formica, 19.10.2016.

  1. kjns

    kjns

    Viestejä:
    1 687
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Oma isäukko aikanaan perusteli ensimmäisen qashqain hankintaa sillä, että se oli hänen mielestään ylivoimaisesti tyylikkäin auto mitä markkinoilla oli, plus siinä oli mm. keskivertoa parempi maavara ja etenemiskyky paskoilla teillä (hyötyä metsätyshommissa sun muissa vaikkei nelivetoa tarvitsekaan) sekä korkea istumakorkeus minkä ansiosta autoon on helppo mennä ja liikenteen näkee hyvin. Ja tämä oli siis 1gen. qassun tullessa markkinoille. Omistamisen perusteella oli ollut kaikin puolin tyytyväinen hankintaansa ja päivitti sitten myöhemmin +2:een.

    Mitään vikaa ei noissa kummassakaan ole ollut, pelkkää öljyn ja kuluvien osien vaihtoa. Hyviä ja luotettavia vehkeitä olleet ainakin hänen autonsa. Mun mielestä ne on myös olleet hyviä ja mukavia ajaa, ja nykypäivänä hintakin on varsin kilpailukykyinen niin en yhtään ihmettele miks noita menee kaupaksi. Olen toki tietoinen, että monet "oikeilla merkeillä ajavat" pitää qassua ehkä maailman paskimpana autona ajaa, mutta tää on kaikki kovin subjektiivista.

    Jotain osviittaa qashqai-kuskin sielunmaisemasta antaa ehkä sen, että en ole koskaan kuullut isäni pärisevän mistään autosta enempää kuin siitä 3-sarjan bemarista minkä sai laina-autoksi huollon ajaksi. Oli kuulemma kaikin puolin paska ja epämukava vehje mihin joutui taiteilemaan itsensä sisään korkeudelle, jossa normaalisti pitää jalkoja autossa :rofl:
     
    SR50La ja James tykkäävät tästä.
  2. Dzeeta

    Dzeeta

    Viestejä:
    169
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Lähes sama tarina omilla vanhemmilla. Päivittivät nyt myös uudempaan malliin. Hyvä kai hinta/laatusuhteeltaan. Sisusta ei kovin kummoinen ole, tulee kyllä se kuuluisa "ämpärimuoviefekti" mieleen. :D
     
  3. tomih

    tomih

    Viestejä:
    403
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Väestö ikääntyy ja kaskai on halpa auto. Siihen on helppo mennä ja poistua ihmisen, jolla alkaa olemaan ongelmia jalkojen voimien kanssa, ettei pääse ponnistamaan matalammasta autosta. Auto itsehän on paperilla ihan ok varusteltu, etenkin paremmat varustelutasot, jossa nahkapenkkiä, panoraamakattoja myöten ja ties mitä avustavia järjestelmiä... ainoa vaan, että ne eivät oikein toimi. Parkkitutkista alkaen lähes kelvottomia, mikäli ilmassa on vähän kosteutta, niin tutkat huutaa, peräänajovaroitin varoittelee turhaan. 360 kamerat lienee ainoa "toimiva" varuste tuossa autossa. Huolto ei tee mitään, vaan toteaa, että ne nyt vain ovat tuollaisia. Vanhemmillani oli, ei ole enää, eikä tule.
     
  4. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    915
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Qashqaille ei tuossa 20-30k hintaluokassa juurikaan ole ollut vaihtoehtoja vuosiin, jos on halunnut tuollaisen korkeamman auton. Suurin osahan noista myydään etuvetoina pienillä bensakoneilla. Toki Nissanin vanha maine vielä kantaa ja muutenkaan niin ruosteesta tuskin ensimmäiselle omistajalle vielä muodostuu ongelmaa. Nythän tuo QQ on saanut Renault/Nissan-allianssin uuden turbokoneen 140/160hv (sama mikä A-Mersussakin), joten jatkossa kelvannee vielä useammalle.
     
  5. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    770
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mun vanhemmilla on Qashqai vm 2012. Niille se on passeli auto. Tarpeeksi korkea jolloin on helppo istua autoon, hyvä näkyvyys, helppo ajaa, ei liian iso. Lisäksi peilit on isot ja löytyy jopa start & stop sun muita. Tosi kylmä se on kyllä talvella, ainakin 1.6 bensakoneella mutta muuten se on ok. Ihan mukava se on kaupungissa ajella omasta mielestänikin, mutta jotenkin mitoitus on ihan pielessä, tehty sellaisille max 170cm ihmisille, esim takaluukku aukeaa liian alas ja apukuskin paikalla istuu melkein pää katossa. Kulutus on n. 80tkm matkalta 8.6l sadalla, melkein pelkästään taajama-ajoa. Mitään isoja vikoja ei ole ollut.
     
  6. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    1 516
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Harvinaista, japsit (aasialaiset, tässä tapauksessa) ruostuu... :D

    Kai noissa on sama kuin VAGineissa; niitä ostaa nämä "ajan vain uudella autolla" -ihmiset jotka pitää niitä sen verran että kaikki ongelmat kuten ruoste jää seuraavalla ostajalle. Sitten ollaan tyytyväisiä kun merkkiliike hyvitti hyvin omasta merkistä. :D

    Paskahaihan on ihan kärkeä myös katsastustilastoissa. Siis hylätyissä. ~10 vuotta vanhoissa alkaa hylkäysprosentit olla siellä 25% korvilla joka on samaa luokkaa kuin esim. Fiat Puntoilla tai Chrystler Sebringillä.

    Voi olla siis varmaa että vanhemman Paskahain kanssa joutuu akselisto ja jarrujumppaan...
     
  7. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    988
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No onko se mikään yllätys, että vanhassa isohkossa (raskaassa) autossa tulee alustan osien kanssa remppaa. Liekö sitten käyttäjä- ja käyttöprofiilit sellaisia, että näkyy korostetusti katsastustilastoissa. Toisaalta ei se tarvitse olla kuin parin kympin huonolaatuinen erä alapalloja, kun ”kauhea” kohtalo hylkäyksestä napsahtaa. Katsoisin katsastustilastoista lähinnä päästöihin yms. potentiaalisesti hankaliin/kalliisiin korjauksiin johtavat yleiset viat kuin korjaus%:n.

    Vagin osalta täytyy kyllä kuitata, että niissä ne viat tulee jo ekalle onnelliselle omistajalle. Ja taitaa merkkiliikkeidenkin hyvityksen suhteen olla vähän niin ja näin ”parhaimpien” vuosikertojen osalta, hyvä kun huolivat vaihdossa. Mahtoiko se olla merkkiliike, joka laskutti perästä yksityiseltä myyjältä tyyppivian korjauksen...
     
    Viimeksi muokattu: 09.01.2019
  8. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    1 516
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Siis tarkoitatko että Nissani on "iso ja raskas" auto? :D

    Mulla on tuon ikäluokan VAG joka painaa >350-450kg enemmän kuin tuollainen rimpula eikä siihen ole joutunut vielä melkein 200tkm:n vaihtamaan yhtään alustan osaa. ;)
    Huonot osat pitäisi mennä takaisinkutsuna, vaikka niin kuin 3B Passatin tukivarret aikanaan...
     
  9. James

    James

    Viestejä:
    673
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Vai oliko kyse Chrysler Sebringistä? Tosin samaa luokkaahan se paino taitaa siinäkin olla...? Painavahan se Qashqai joka tapauksessa on tiloihinsa nähden.
     
  10. Focus0

    Focus0 Technical Specialist Tukijäsen Köyhä

    Viestejä:
    1 268
    Rekisteröitynyt:
    01.12.2016
    Melkoinen VAG jos siihen ei ole tarvinnut ensimmäistäkään koiranluuta vaihtaa. En nimittäin usko tuota väitettä kun hyvä että ne kestää edes 100tkm. Madalletulla alustalla ei edes puolta tuosta.
     
  11. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    1 516
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Saat tulla tutkimaan leimat jos haluaa. :D :D

    Itsekin yllätyin positiivisesti Passatin (ja jopa Volvon) jälkeen tämän Audin (A6, 4F) kanssa. Kuitenkin huomattavasti painavampi möhköfantti (quattro automaatti)...


    Eikös jossain "sysslerissä" ollut tuo "ominaisuus" josta maahantuoja oikein tiedotti katsastajille? Eli "alustan kuuluukin olla löysä ja kolista, spekseissä on"? :D
     
    Focus0 tykkää tästä.
  12. Mrrp

    Mrrp

    Viestejä:
    42
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    En tiedä mikä yksisarvinen tuli vastaan, kun auton ensimmäinen tukivarsi tuli vaihdettua b6 koriseen a4:een 390tkm kohdalla. Näissä on siis juuri se huonomainen risukeula

    Kuvailin ehkä vähän huonosti alkuperäisessä viestissä. Menevyydellä tarkoitin juurikin hot hatch/isokoneinen "sportti". Siis haetaan vastakohtaa sille harmaalle 1.6tdi Octavialle. Paikkaluvuksi riittää 95% ajoista 2, joten takapenkkien kääntö on ok. Tällöin avautuu juuri tuo hot hatch luokka.

    Kaikki käy, kunhan nyt pysytään about moderneissa vehkeissä. V10 Audin sijasta ehkä E61 M5. :D Akuutti tarve meni kyllä ohi kun kävin hakemassa "väliaikaiseksi" BMW 330i:n. Työkalut siis pysyy kädessä ja vuotuiset kilometrit on luokkaa 5tkm, ni kulutuksella ei ole minkäälaista merkitystä. Muutenkin tallista löytyy useampi auto niin ei haittaa vaikka käyttis olisi pidempäänkin remontissa.
     
    Focus0 tykkää tästä.
  13. Svaiski

    Svaiski

    Viestejä:
    371
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    150tkm -> ~265tkm välin ajelin A6 4F:llä ja huoltohistorian mukaan siihen ei ollut vaihdettu ainoatakaan koiranluuta, enkä niitä vaihtanut reilun 100tkm ajolla itsekään yhtään. Huomiona tosin että käytin 17-18" vanteita ja vakioalustaa.
     
    Focus0 tykkää tästä.
  14. Focus0

    Focus0 Technical Specialist Tukijäsen Köyhä

    Viestejä:
    1 268
    Rekisteröitynyt:
    01.12.2016
    Varmasti noihin kulumisiin vaikuttaa missä ja miten ajaa.. mutta pääsääntöisesti madalluksella noita koiranluita saa vaihdella melko useasti.
    Kaverini töissä monimerkki korjaamolla jossa pääasiallisesti huolletaan VAG sekä BMW merkkisiä.
    Melko heikkoa tekoa ovat mutta tiedä sitten.. Kai se autostakin voi olla kiinni mutta aikalailla samoja osia noissa ristiin rastiin käytetään.
    Itselläni VW Jetasta(2008) meni 50tkm aikana molemmat koiranluut vakiorenkailla ja alustalla. Ajo pelkkää moottoritietä + kehä 1.
     
  15. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    1 516
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Olen melko varma että jopa VAG käyttää järeämpää koiranluuta 1880kg autossa kuin Golfissa. :D

    Edit: ja omakin tosiaan 17" vakiorengastuksella (225/45, IIRC) kesät talvet ja vakioalustalla (mitä nyt etenemiskykyä huonontamaan maavaran pudotuksella).
     
  16. Focus0

    Focus0 Technical Specialist Tukijäsen Köyhä

    Viestejä:
    1 268
    Rekisteröitynyt:
    01.12.2016
    En alleviivais kun Fabiassa,Octaviassa ja Karoqissakin on samat koiranluut kuin Superbissa ;) Aika eripainoisia ja kokoisia autoja kyseessä kuitenkin.

    Ei sitä polkupyörää monesti tarvii uudestaan keksiä ja halvempaa auton valmistajallekin kun osat menee ristiin muiden mallien kesken.
     
    Calderone tykkää tästä.
  17. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    1 516
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Pirkkamalleja! :D

    Tämä nykyinen VAGine on kyllä siitä ärsyttävä laitos ettei oikein ole kunnolla tullut autokuumetta kun mitään ei ole hajonnut eikä oikein keksi millä järkevällä budjetilla saisi tilalle yhtä tilavan ja tehokkaan 4WD laitoksen ja miel. vielä dieselinä.

    Noh, ehkä sitten kun XC/V90:t alkaa olemaan alle 30t eur hintaluokassa... :rolleyes:
     
  18. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    988
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kaikki on toki suhteellista, mutta kyllä tuo on 3-500 kg raskaampi kuin perusjapsi-kauppakassi, joissa nivelet kestää pidempään kuin pellit. Pointti nyt vaan siis oli se, että tarpeeksi raskas siihen, että alustan laukeaminen 10 vuodessa tyypillisessä kauppakassi-käytössä ei ole mikään 7 ihme (sun vagis kyllä on). Tuohon päälle ostajakunta, joka ei tunnista hajonnutta niveltä vaikka kuvasta näyttäis ja huollattaa autoa miten sattuu. Katsastusmies sitten kertoo, että miten meni. Ja Esson baari vetää johtopäätökset päin vattua. Tuli mieleen, kun (pösön) marmorilla kuuntelin vierestä, kun rautalangasta väännettiin mitä joko 1 v tai 20 tkm tarkoittaa huoltovälissä :D
     
  19. pähk1nä

    pähk1nä

    Viestejä:
    327
    Rekisteröitynyt:
    15.11.2016
    2010 octavia, madalluksilla rullattu 150tkm, eikä yhtäkään koiranluuta ole vaihdettu. Ja tämä on varma, sillä auto ollut omassa omistuksessa uudesta asti.
     
  20. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    2 183
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Ai että, kyllä nyt harmittaa... On VW Polo 1.0 TSI Highline DSG tilauksessa. Toimitusaika puoli vuotta, ensi kuussa pitäisi lopultakin tulla. Noh, nyt vuoden alusta hinnastoon tuli 1.5 EVO Highline DSG, ja nyt menossa on kampanja, jonka takia tuo on tällä hetkellä vain hieman kalliimpi kuin mitä tuo 1.0 TSI oli syksyllä. Tehoa 55 hevosvoimaa enemmän. :facepalm:
     
    James tykkää tästä.
  21. pokkus

    pokkus

    Viestejä:
    795
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Mikä tuo kamppis on?
     
  22. Gordon

    Gordon

    Viestejä:
    9
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Kuuleman mukaan tuon mallin toimitusaika on myös sen 6kk, eli pitkäksi olisi auton hankinta venähtänyt. Vähän tuo kyllä houkuttelisi, sillä esim. Seat Ibizan 150hv versiota ei saa enää tehdastilauksena.
     
  23. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    2 183
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Volkkarin Highline-mallit tarjouksessa. Katso www.volkswagen.fi.
     
  24. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    1 556
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  25. Supidog

    Supidog

    Viestejä:
    2
    Rekisteröitynyt:
    12.01.2017
    Tähän aiheeseen vielä palatakseni täytyy sanoa, että nyt kuin tuolla mk7 st:llä on tullut ajettua kuukauden päivät, niin onhan tuo mukava auto kaikin puolin mutta talviautona on kyllä fiesta yllättävän huono. Toki vertailuun jos käyttää 15 vuotta vanhaa Focusta, niin onhan siinä tapahtunut yhtä jos toista. Sisätilat jos haluaa lämpimäksi niin puhaltimen on huudettava lähes täysillä jos haluaa ettei ikkunat mene huuruun vaikka moottori olisi lämmin. Etupään pito on todella huono liukkaalla ainakin, verrattuna vaikka ford pumaan, mutta siinä oli jonkun näköinen lukko tasauspyörästössä. En tiedä onko Mountune-paketilla jotain merkitystä, mutta ei tuolla pääse mihinkään liikennevaloista, vaikka renkaat on hakka 8. Pyrres voisi kertoa, onko uudessa mallissa samoja "ongelmia".
     
    Viimeksi muokattu: 11.01.2019
  26. Pyrres

    Pyrres

    Viestejä:
    943
    Rekisteröitynyt:
    18.07.2017
    Mikään noista ei kyllä kuulosta tutulta omalta kohdalla. Etupää esim on se jossa pitoa on eikä se missä sitä puuttuu. Kone lämpeni MK7:ssa hyvin, MK8 vaatii vähän rasitusta kylmänä että lämpenee nopeammin. Molemmat lämpenivät nopeasti sisältä. Ja huurun kanssa on ongelmaa vain joinain päivinä lähtiessä mutta katoaa päätielle mennessä (MK7 ja MK8). Aika oudolta kuulostaa nuo ongelmat näin omien ja kaverin ei st mallien (MK7 St-line ja MK8 Vignale) kokemuksiin verraten.
     
    Focus0 tykkää tästä.
  27. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 097
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Fiesta mk8 100hv A6 lämpeää kanssa ihan normaalisti. Plussana tuulilasin ja ratin lämmitys.
     
  28. Joymään

    Joymään

    Viestejä:
    202
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Pikkasen tekee mieli ostaa Citroen C5 Hdi jostain vuosikymmenen vaihteen tienoilta. Eikö noilla rullaa helposti puoli miljoonaa?
     
  29. aapelih

    aapelih

    Viestejä:
    128
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Riippuu moottorista, käsittääkseni 2.0 HDi:t (DW10-pohjaiset koneet) ovat perusvarmoja nakuttelijoita ja 1,6 HDi (DV6) on ongelmaisempi kone. Noissa pienemmissä on ollut vähän kaikenlaista, mm. öljynkierto-ongelmien rikkomia turboja ja nokkien välisen ketjun kiristimen pettämistä.

    Noita PSA/Ford HDi-koneita löytyy yllättävän monesta autosta, tällä wiki-sivulla on kattavan oloinen lista.
     
    Joymään tykkää tästä.
  30. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 097
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itsellä Peugeot 406 2000, 2.0 hdi 110hv @130. 525tkm ajettu ja vielä toimii ihan mallikkaasti kaikki. Ainut jonka huomasin, niin vasemman peilin lämmitys ei taida toimia. Öljyt vaihdettu 20tkm välein. Seuraava vaihto on jotain 15tkm, koska on tullut ajettua aika vähän.

    Citroen Xantia 2000 samalla moottorilla oli kanssa ihan toimiva. Sillä oli ajettu vähän yli 350tkm. C5 ei ole tuttu, mutta varmaan kori ja moottori/tekniikka on aika hyvää ja luotettavaa. 2005 mallisessa Peugeot 407 1.6hdi:ssä oli jotain pikkuvikoja, jotka ei kumminkaan ajamista estänyt. Kumminkin vähän epävarmempi tuo uudempi auto.
     
    Joymään tykkää tästä.
  31. Kyöpeli

    Kyöpeli

    Viestejä:
    1
    Rekisteröitynyt:
    13.01.2019
    Hakusessa farmari

    - Hinta ~10 000€
    - Mieluusti Saksalainen
    - Plussaa hyvä ajettavuus
    - Manuaali
    - Kilometrit vuodessa tällä hetkellä noin 25tkm, ei merkittävää väliä itselle onko bensa vai diesel

    itse miettinyt Mk2/Mk3 focusta. Olisiko parempia ideoita?
     
  32. maustevoi

    maustevoi

    Viestejä:
    108
    Rekisteröitynyt:
    18.02.2017
    W204 C-Mercedes.
    Tai S211 Mercedes.
    Manuaalina saa varmastikin kyseiseen budjettiin.
     
  33. Maick

    Maick

    Viestejä:
    30
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Hiukan samaa hakusessa kuin ylempänä eli farkku/crossover, mutta hiukan laajemmilla spekseillä.

    - Hinta 12 000 - 14 000 €. Mieluummin siellä 12t€ tuntumassa, mutta venytään, jos oikeasti rahalle saa katetta.
    - Manuaali tai automaatti. Automaatti olisi kiva, mutta ei pakollinen.
    - Bensa varmaankin? Kilsoja tulee n. 10 000 km vuodessa. Ajot pääosin pk-seudulla taajama-tuusulan tie-kehä 3 -akselilla.
    - Selkä menosuuntaan oleva Besafen turvaistuin tulee taakse. Nykyisen HB Megane III kontti on meille riittävä, mutta takamatkustajille tarvitsisi lisää tilaa turvaistuimen takia.

    - Nykyinen kulkine on siis 2009 Renault Megane, johon olemme olleet vaimon kanssa erittäin tyytyväisiä. Ei sen puolesta ennakkoasenteita auton merkkejä kohtaan.
     
  34. Focus0

    Focus0 Technical Specialist Tukijäsen Köyhä

    Viestejä:
    1 268
    Rekisteröitynyt:
    01.12.2016
    Meillä oli MK7 Fiesta Sport Silver TDCi:nä ja ajokokemuksissa samoilla linjoilla @Pyrres :n kanssa. Etupäästä ei pitoa uupunut vaan takapää oli se mikä karkasi usein alta keveytensä takia. Nastarenkaat ei liukkaalla paljon auttanut vaan välillä tuli yllätyksenä miten herkkä pidon irtoilemiselle takapää oli.
    Meillä oli 15 tuumaiset hakkapeliitta 8:t talvirenkaina.
    Harvemmin tarvitsi puhallintakaan täysillä pidellä, ikkunat pysyivät auki hyvin.
     
    Calderone tykkää tästä.
  35. shotgun

    shotgun

    Viestejä:
    13
    Rekisteröitynyt:
    26.07.2018
    Jonkun verran tulee ajeltua mk7 100hv ecoboost fiestalla, enkä ole sitä mitenkään huonona talviautona pitänyt. Ikkunat pysyvät hyvin auki ja lämpöä riittää. Automaattiasetuksella sivuikkunat huurtuvat isommalla porukalla joskus, mutta se korjaantuu vailitsemalla manuaalisesti puhallusta sivuille enemmän.
    Kevyenä autona sille sopii suht matalat rengaspaineet. Huollossa olivat joskus "tarkistaneet" rengaspaineet, ja laittaneet joka renkaaseen n.2,5 bar. Silloin tuntui tosi liukkaalta ajella. Kitkoilla sopivat paineet ovat jossain 2,2/1,8 lukemissa muistaakseni.
     
    Focus0 tykkää tästä.
  36. Murmeli78

    Murmeli78

    Viestejä:
    29
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Hitto taas autokuumetta 38.5... Tekis mieli vaihtaa mk7 Fiesta ST mk8:siin. Ei vaan taida vielä olla mitään Mountune pakettia tuohon uuteen saatavilla Suomesta.
     
  37. Pyrres

    Pyrres

    Viestejä:
    943
    Rekisteröitynyt:
    18.07.2017
    Ei ole, mutta käy koeajamassa. Sport modeen vaan ja kovaa ajoa. Mountune paketti tekeillä tietääkseni. Ja muut softaajat ovat ottaneet 240hp+ noista. Huikkaa jos tarvitset vinkkiä missä on autoa. On semi hyvät suhteet yhteen liikkeeseen (asiakkaana).
     
  38. tunke

    tunke

    Viestejä:
    112
    Rekisteröitynyt:
    19.04.2017
    Crossover ei oikein ole vauvaperheen auto. Pienissä ja keskikokoisissa ei riitä tila isokokoisille lastenistuimille ja peräkontit on pohja-alalta pieniä. Isot taas on monesti dieseleitä ja lähtöhinnaltaan kalliita.

    Jos takajalkatilaa haluaa paljon, niin Skoda Superb. Ongelmana on vain pieni tarjonta bensana. Sitten jos vaihtoehdoksi käy sedan, niin vähän tarjonta laajenee. Sedanissa on myös iso kontti ja talaluukku aukeaa myös takalasin kanssa.
    Ford Mondeo taitaa olla hyvä vaihtoehto Superbin kanssa tuossa luokassa. Käsittääkseni siinäkin sedanissa saman tyylinen takaluukku. Eli aukeaa kahdella eri tavalla.

    Kuitenkin tärkeintä on ottaa se lastenistuin mukaan koeajolle.
    Meillä on joku tälläinen Turvaistuin BeSafe Izi Combi X4 ISOFIX | Lastentarvike.fi istuin ja ei puhettakaan, että esim. Octaviassa olisi voinut istua etupenkillä jos tuo on takana.
     
  39. Satunnainen_kayttaja

    Satunnainen_kayttaja

    Viestejä:
    5
    Rekisteröitynyt:
    05.12.2018
    Hirvittävä Saab 9-5 kuume. Diesel, farmari, ajettu alle 300k, Vector varustelu ja malli jotain väliltä 2006-2009. Mikä voisi mennä pieleen? Ruotsista saisi edullisesti, Suomessa ei niin laaja valikoima ja kilometrejäkin enemmän. Tulisi perheen kakkosautoksi, mutta silläkin tulee ajettua aika usein pitkääkin matkaa, joten sen vuoksi ei mitään pientä bensa-autoa.
     
  40. jermu1982

    jermu1982

    Viestejä:
    545
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    hakusessa sedan tai farmari. bmw tai mersu, ajettu max 150 000, min. vm -2013, yli 200 hp, sporttipenkit, automaatti ja mielellään korisarja
     
  41. Warfe

    Warfe Insinööri Tukijäsen

    Viestejä:
    372
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Kannattaa budjetti kertoa.
     
  42. kjns

    kjns

    Viestejä:
    1 687
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Tuuppaa hakuehdot tuonne niin löytyy aika hyvin
     
  43. Maick

    Maick

    Viestejä:
    30
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Istuimena on juuri tuo X4, jossa on kokoa aikalailla. Se on tällä hetkellä asennettuna pienimpään asentoonsa meidän hb meganessa. Vaimo on 177cm pitkä ja ahdasta on edessä, mutta menettelee. Ei kait olla totuttu liian hyvään :)

    Tuollaiset Mondeot ja Superbit hatckbackinä toimisi oikein hyvin. Taitavat muuten vain olla jo kalliimpia, vanhempia tai aika paljon enemmän ajettuja tuossa hintaluokassa? Pitää katsella näitäkin. Sen käsityksen noista Superbeista olen saanut, että bensakoneissa on tiesjamitä ongelmaa jakoketjusta öljynsyöntiin.
     
  44. kjns

    kjns

    Viestejä:
    1 687
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Mondeo on muuten yllättävän edullinen auto käytettynä, sillä ei ole sen kummempaa "premium mainetta" tai muuta mikä nostaisi hintaa, joten kaupasta saa aika soppeleita pelejä jo tuohon hintaluokkaan. 12-14k€ saa tuollaista vuosikymmenen alkupuolen autoa ~100tkm ajettuna (kts. nettiauton pikahaku), iso osa käytetyistä tuossa luokassa on niitä 2.0 vapareita, mutta näyttää siellä muutama 1.6T ecoboostikin olevan mukana. Kyllä se sillä vaparillakin liikkuu, mutta vähän laiskanpulskea se sillä on, kun taas 160hp ecoboosti on ihan eri eläin. 1.6 vapareista (jos niitä joku tarjoaa) pysyisin erossa, aivan liian pieni motti tuollaiseen autoon, jos ei sillä ajeta kuin lähikauppaan kerran viikossa ja mummolaan puolen vuoden välein niin ehkä sitten, mutta ei muuten.

    Ajoltaanhan Mondeo on todella mukava, ja sisätiloja on reilusti. Kävin itsekin paria koeajamassa, ja tykkäsin kyllä niistä ajomukavuuden puolesta oikeinkin paljon.
     
  45. vatanen

    vatanen Perinnöllisesti impotentti Tukijäsen

    Viestejä:
    138
    Rekisteröitynyt:
    26.10.2016
    Ääni Mondeolle täältä kans. Ennen uuteen päätymistä kävin ajamassa useampaa tuon mallin Mondeota, tilaa aivan pirusti ja ajo-ominaisuudet erinomaiset. 160hp Ecoboost olisi oma valinta.
     
  46. SandWiz

    SandWiz

    Viestejä:
    213
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ihan mielenkiinnosta, että miksi hatchback jos Mondeoon päätyisit? Farkkuna se on kuitenkin huomattavasti kätevämpi lapsiperheelle ja on ihan oikeasti reilut tilat omaava. Hatchbackina saa vaan ison auton ulkomitat kuitenkaan hyötymättä ison auton täydestä kuljetuspotentiaalista. Farkkuna taitaa olla valikoimaakin paremmin.
     
  47. täytelaku

    täytelaku

    Viestejä:
    255
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Pistetääs tänne nyt viestiä kun menikin äskisen koeajon perusteella vähän suunnitelmia uusiksi. Tilanne on sellanen että nykynen -07 farkku Avensis bensakoneella menee parin kuukauden päästä emännän nimiin ja itselle pitäisi hommata joku tilalle. Kilsoja kertyy kohtuu reippaasti (30-40tkm/vuosi) pari vuotta ainakin vielä. Vaihtoehtoja olen päissäni mietiskellyt seuraavasti:

    1. Edullinen käyttöauto ála 2-3ke (joku warm hatchback tyylinen tai takaveto talveen) ja erikseen kesäauto (haaveillut MX-5:sta jo vuosikausia)
    +hauska kesäauto
    -halvempi käyttis vaatii varmasti korjauksia

    2. Käyttis/harraste yhdistelmä bensana (type r, focus st, bmw 325/330 etc.) ála 10ke
    +vain yksi auto
    -bentsuunia menee ja kilsoja tulee vuodessa paljon

    3. 200 tai yli hp (ohjelmoituna) diisseli käyttis (bmw 3-sarja e90 tai e46 330d, mb w204 etc.)
    +polttoainekulut
    +vain yksi auto
    -diisseli ei olekkaan niin hauska

    3.-kohta ollut nyt se mieleenkiintoisin mutta kävin tänään koeajamassa bemarin -10 vuotista 320d manuaalina ja se oli suoraan sanottuna aika karmeaa siihen nähden mitä odotin. Tärisi kuin traktori, ohjaustuntumasta ei kyllä tässä yksilössä ainakaan ollut tietoakaan (varmaan johtui halvoista nastarenkaista korkealla profiililla) eikä se kulkukaan mitenkään vakuuttanut. Eli vaatii pakosti ohjelmoinnin. Alusta ja jarrut kyllä olivat erinomaiset eikä lumiröykytykset teillä paljoa haitannut. Kaiken kaikkiaan oli kyllä melkonen pettymys.

    Onko antaa vinkkejä mitä mennä seuraavaksi ajelemaan? Haluan Avensiksen jälkeen joko selkeästi hauskemman tai selkeästi mukavamman auton.

    Tuota 10ke ylärajaa olen pitänyt sopivana, koskien joko yhtä tai molempia autoja.
     
  48. GreatBusta

    GreatBusta

    Viestejä:
    210
    Rekisteröitynyt:
    01.11.2016
    Tolla budjetilla menisin itse 1. vaihtoehdon kannalle. Ehkä jopa niin että "työmatka" sdi-golf tms. mahdollisesti pakettiautoksi rekisteröitynä ja luokasta 1000€. Liikaa korjattavaa -> paaliin ja uutta tilalle.

    Typer R ei ole hauska auto arjessa. Kova alusta ja huono mukavuus. Lisäksi EP3 mallin autot rupeaa olemaan turhan kalliita ja paljon ajettua.

    10k ei meinaa riittää 330d:hen kohtuu kilometreillä.
     
  49. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 097
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ykkönen taitaa olla joku varmatoiminen ja riittävän tehokas diesel hintaluokassa 2000-10 000€. Ja jos jää rahaa yli, niin voi ostaa jotain mielenkiintoista.

    Diesel kannattaa olla myös farkku, niin saa sen pakettiautoksi ja pienemmälle dieselverolle. Oikeastaan hintaluokka voisi olla sieltä 500-1000€ ylöspäin. Itsellä 130hv hdi diesel Peugeot 406. Ei ole hauska, mutta toimii tosi hyvin. Lisäksi on riittävän tehokas ohjelmoituna.

    Plussana itse pitäisin kahta autoa, jos oikeasti haluat sen mx-5 kesäautoksi. Mazdan rinnalle kannattaa ostaa taloudellinen diesel, kun kilsoja tulee paljon.

    Mitään sdi Golfia ei kannata ostaa, mutta tdi varmaan jo menettelee.
     
  50. GreatBusta

    GreatBusta

    Viestejä:
    210
    Rekisteröitynyt:
    01.11.2016
    SDI lähinnä sen takia, että ihan pomminvarma kone ja ne on edullisempia ostaa ja huoltaa, koska ei turboa. Ei se kyllä mihinkään liiku.. Toisaalta polttoaineena käy mikä tähänsä öljy esim. vanha ranskisrasva.