Mikä auto minulle?

Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 495
Itsellä oli vm 2013 Citroen C5 2.2 diesel-farkku kaikilla mahdollisilla varusteilla. Edelleen mukavin auto ajaa jonka olen omistanut ja muutenkin tykkäsin, eikä muuten ollut mitään valittamista tai vikoja kunnes tuli n joku helvetin mystinen sensorivika, joka esti ilmastoinnin (jäähdytys) toiminnan. Sitä selvittelin aikani itsekseni, mutta en saanut ikinä fiksattua, enkä halunnut siitä maksaa huoltoonkaan, joten pistin kiertoon kun olisi pitänyt siinä alkaa sitten jakohihnaa, turboa sun muutakin jossakin kohtaa uusimaan.

Ylivoimaisesti paras juttu ranskalaisissa autoissa, että niiden kanssa saa yleensä hitosti autoa kohtuuhinnalla kun autosnobit elää edelleen jossain 70-luvulla Esson miesten kanssa. :D
 
Viimeksi muokattu:

muf

Liittynyt
25.04.2021
Viestejä
13
https://classic-m.nettiauto.com/citroen/c5/14482987?vifAdCount=10&vifNav=Y :hmm:

Sähköautot hyvä ehdotus, mutta en itse keksi AP:lle lähellekään soveltuvaa budjettiraameissa.
Mainittakoon näin jälkikäteen, että kärsin kroonisesta hylkimisreaktiosta ranskaisia ajoneuvoja kohtaan. :lol:
Sähköautoista on pulaa halvassa päässä. Nettiautossa roikkuu ~vuosikymmenen vanhoja ~200 tkm ajettuja Nissan Leafeja ~10k€ pyynnillä. Ne ovat sähköautoja, joita monikaan ei halua, koska Leafeissä on akun jäähdytyksen kanssa ongelmia ja koska pikalataus on harvinaistuvaa Chademo-standardia.

Että jos nyt hypoteettisesti osto osuisi ID.3:een, joka on mielestäni hieman aliarvostettu auto, niin pahin skenaario lienee arvon romahtaminen tuonne kymppitonnin luokkaan. Kuitenkin siinä on enemmän tehoa ja tilaa, CCS-standardin pikalataus ja se on sentään saksalainen auto, joten odottaisin arvonaleneman olevan maltillisempaa. Toki se on muovinen ja halpuutettu, mutta köyhällä ei ole varaa valita. Esim. tuollainen 58 kWh akullinen, 3v/22tkm ajettu ja pyynti karvan alle 25 k€.

Heitin rahoituslaskuriin oletuksen, että auto ostetaan 25k€:lla eikä laiteta senttiäkään käsirahaa ja maksuaika on 60 kk 10 k€ jämärillä. Koroksi arvoin 4% ja todelliseksi vuosikoroksi muodostui 5,26%. Kuukausieräksi tulee noilla oletuksilla 331,74€.

Että suunnilleen nyt palavan dieselin kustannuksella maksaisi sähköauton arvonaleneman pahimmassa skenaariossa. Sähkökin maksaa jotakin ja vakuutukset on kalliimmat, mutta käyttövoimaverosta, korjauksista ja huolloista säästyy rahaa, joten kokonaisuus mennee tuollaisella 5 vuoden tähtäimellä nykytilan paikkeille. Tai halvemmaksikin, jos ja kun dieselin litrahinta nousee useammalla kymmenellä sentillä lähivuosien aikana.

Toki omia tarpeita pitää ja kannattaa miettiä rahan ohella. Kuopissa ja jäätyneessä hangessa ajelemalla saa pahimmillaan aikaan kolhun akkukoteloon ja katsastusmiehen hylyn sekä kymppitonnin korjaamolaskun. Eikä takavetoiset MEB-pohjalevyn autot ole tunnettuja parhaista liukkaan kelin ominaisuuksista, vaan yliagressiivinen vetoluistonesto on kuulemma välillä hyydyttänyt liikkellelähdön kaltevalla ja jäisellä kotipihallakin.

Jos ostaa jonkin suositumman auton nelivetona (Model Y? ID4? XC40? Polestar 2?), niin sellainen on tietysti sitten ainakin kymppitonnin kalliimpi. Mutta käyttöominaisuudet voi olla itselle paremmat ja se voi säilyttää arvonsa paremmin, joten euromääräinen ero kokonaiskustannuksissa ei välttämättä ole hirmu kova.
Hyvää pohdintaa ja ihan jopa mielenkiintokin kyllä heräsi. En jotenkin ole osannut aikaisemmin miettiä sähköautoa edes teoreettisella tasolla. Pitääpä tässä joku ilta vähän excelöidä kustannuksia ja miettiä josko tässä olisi oikeasti potentiaalia. Pitää myös tietty selvittää, miten tuollaisen latausaseman saa asennettua nykyiseen taloon. Sen toki voi nähdä sijoituksena taloon ja laskea pois kustannuksista, sikäli mikäli nyt pärjää ilman sähkökeskuksen uusimista. :D
Paalua jos olisi ns. riittävästi, pihaan tulisi sen kummempia miettimättä Model Y nelivetona.
Ja vaikka olisikin tiedossa, niin siitä huolimatta "uusi" alle 10k€ auto on epävarma ratkaisu. Toki jos molemmat rengassarjat on loppu, jakopää remontin tarpeessa ja katsastuskehotuksia olisi korjattavana parin tonnin edestä, niin sitten voi jo alkaa miettiä. Mutta tässä tapauksessa oman haasteensa muodostaa suuri kilometrimäärä ja "tarve" dieselautolle, jotka on lähtökohtaisesti joko uusia ja monimutkaista tekniikkaa tai vanhoja ja paljon ajettuja. Tuossa hintaluokassa ostaa muutenkin usein jonkun toisen ongelmat ja virhevastuu on lähinnä perävalotakuu.
Tämäkin totta. Koskaan ei teidä minkälaisen pommin sitä sattuu ostamaan. Dieseltekniikankin osalta nykyinen Focus valikoitui aikanaan tietoisesti lajinsa viimeisenä, ilman DPF:ää olevaa mallia.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
250 171
Viestejä
4 360 354
Jäsenet
72 566
Uusin jäsen
tuukka555

Hinta.fi

Ylös Bottom