Mikä auto minulle?

Tärkeimmät speksit on:
<clip>
Vetokoukku - pihassa tosiaan kalastuspaaddi trailerilla, joka liikkuu suunnilleen kerran viikossa koko avovesikauden ajan. Olen ollut siinä käsityksessä, että sähkiksiin ja muutenkin uudempiin autoihin jälkiasenteiset koukut ovat välillä vähän perseestä?

Tuo riippuu autostakin paljon, esimerkiksi jos Polestar 2 tilat saisi muuten riittämään niin siihen saa jälkeenkin päin Polestarin omasta verkkokaupasta tilattua alkuperäisen sähköisesti vapautettavan taittuvan vetokoukun niin, että asennus merkkihuollossa kuuluu hintaan. Toki se on kalliimpi kuin tarvikepajojen koukut, mutta ei ole ongelmaa peruutustutkien tai ajonvakautusten kanssa. Eikä tarvitse nettiautoa selatessa pakosti valita vain koukullisia.
 
3 vaihtoehtoa olisi jäljellä seuraavaksi perheen phev autoksi. Kaikki aikalailla samassa hintakategoriassa.

Työajoa päivässä noin 40km. Lämpöinen talli molemmissa päissä.

Lisäksi toisinaan pidempää ajoa maalle yms.

Mitä näistä suosittelette?

BMW 225XE Active Tourer M-Sport
2019 - 58000 km

Kia Ceed 1,6 GDI Plug-In Hybrid EX SW
2021 - 31000 km

RENAULT Captur E-TECH Plug-in
2021 - 31000 km
 
On kyllä jokainen ihan järkyttäviä laitteita, millä ihmeen kriteereillä olet saanut nuo kolme viimeisiksi kilpakumppaneiksi? Itse varmaan noista ottaisin KIA:n, mutta en sitäkään mielelläni.
 
Mites tuo 1.5TDCI Focus automaatti, ilmeisesti on ilman AdBlueta johonkin 2020 asti, onko muuten millainen vehje? Diesel työmatkakulkine jollain 30k kilsoilla pohdinnassa, toimen suurempi auto on jo taloudessa eli kokoa ei tarvita. V40 toinen kärkipään vaihtari (tai S60), sellainen on jo aiemmin taloudessa ollut. Ei ole ihan vielä ajankohtainen niin lähinnä etsitään mitä katsella, ei vielä yksilöä. Budjetti jossain kympin ja kahden välillä, ja pieniruokainen ja maantiellä kelvollinen ajatteva. Webasto pitäisi löytyä, mikä on toki viimekädessä yksilökysymys, mutta toisissa huomattavasti helpompi löytää kuin toisissa.

A-Mersu voisi kanssa olla ihan mielenkiintoinen, mutta siitä ei mitään käryä millainen on ja koska tuli AdBlue.
Itellä oli tuollainen reilut kaksi vuotta/45tkm, 2017 mallia. Ei ollut yhtään teknistä vikaa sillä ajalla. Keskikulutus oli 5,3l/100km, työmatka-ajoa moottoritiellä pääsääntöisesti. En keksi autosta haukuttavaa paitsi että alkoi ruoste vaivaamaan, kun entinen omistaja tai autokaupan fixari oli korjannut päin persettä niin sit toki alkoi kukkaa tulemaan vanhojen alta. Tarkista siis maalipinnat jos menet katsomaan. Noita saa 10k ja siitä ylöspäin. Katso myös että powershift vaihteistoöljyt on vaihdettu 60tkm välein.

EDIT: ja ymmärtääkseni kaikissa tuollaisissa diesel focuksissa on webasto.
 
Sitä selvittelin aikani itsekseni, mutta en saanut ikinä fiksattua, enkä halunnut siitä maksaa huoltoonkaan, joten pistin kiertoon kun olisi pitänyt siinä alkaa sitten jakohihnaa, turboa sun muutakin jossakin kohtaa uusimaan.
:facepalm:
Jos auto on omasta mielestä miellyttävä ja käyttötarpeisiin soveltuva, niin ei sitä yksittäisten pikkuvikojen takia kannata laittaa kiertoon vaikka vikojen korjaaminen joskus vähän maksaisikin.

Auton vaihtamisessa häviää kuitenkin keskimäärin autoliikkeen katteen ja tilalle saa laitteen, jonka edellinen omistaja on syystä tai toisesta laittanut kiertoon. Mitä enemmän autolla on ikää, sitä hitaammin se menettää arvoaan. Jakohihnan vaihtokin on PSA:lla varsin simppeli huoltotoimenpide. Kuluttaja maksaa liikkeessä lähinnä virhevastuusta.
 
:facepalm:
Jos auto on omasta mielestä miellyttävä ja käyttötarpeisiin soveltuva, niin ei sitä yksittäisten pikkuvikojen takia kannata laittaa kiertoon vaikka vikojen korjaaminen joskus vähän maksaisikin.

Auton vaihtamisessa häviää kuitenkin keskimäärin autoliikkeen katteen ja tilalle saa laitteen, jonka edellinen omistaja on syystä tai toisesta laittanut kiertoon. Mitä enemmän autolla on ikää, sitä hitaammin se menettää arvoaan. Jakohihnan vaihtokin on PSA:lla varsin simppeli huoltotoimenpide. Kuluttaja maksaa liikkeessä lähinnä virhevastuusta.

Auton reaaliarvo oli siinä vaiheessa ehkä kymppitonnin tienoilla ja tuo vika oli vähän sen laatuinen, että sen korjauttamiseen olisi saattanut helposti palaa kirjaimellisesti tuhansia euroja, niin ei kyllä oikein kiinnostanut lähteä sijoittamaan. Varsinkin kun diesel ei muutenkaan oikein enää sopinut ajoprofiiliin (silloin alle 15 tkm vuodessa, todella paljon pätkäajoa).
 
Pientä autokuumetta pukkaa. Olen järkeillyt itselleni, että nyt voisi olla hyvä aika vaihtaa pois nykyisestä (Kia Optima PHEV 2019) kun akkutakuuta on vielä suunnilleen vuosi jäljellä, mutta ennen kuin 5v/125 tkm rullattuun autoon pitäisi alkaa vaihtamaan kaikenmaailman kuluvaa osaa jne. Ajatuksena olisi seuraavaksi siirtyä täyssähköiseen maailmaan. Vuodessa ajoa tulee n. 20 tkm, josta iso osa vaimon työajoa PKS:n sisällä, yleensä alle 100 km päivässä. Noin kerran kuussa-kahdessa heitetään mummolareissu Jyväskylään, eli sen noin 300 km / siivu ja siellä ei ole mahdollisuutta ladata edes schukolla.

Tärkeimmät speksit on:
  • Neliveto - asuinalueemme kuuluu kunnan aurausprioriteeteissa alimpaan mahdolliseen luokkaan ja on erittäin mäkinen. Vaimon olen saanut käydyä useamman kerran talvessa pelastamassa mäkijumeista, eikä itselläkään ole kaukana ollut jumiin jäämiset. Venetrailerin kanssa olen rampeilla huomannut myös toisinaan kaipaavani hieman enemmän pitoa muinakin vuodenaikoina.
  • Vetokoukku - pihassa tosiaan kalastuspaaddi trailerilla, joka liikkuu suunnilleen kerran viikossa koko avovesikauden ajan. Olen ollut siinä käsityksessä, että sähkiksiin ja muutenkin uudempiin autoihin jälkiasenteiset koukut ovat välillä vähän perseestä?
  • Tarpeeksi tilaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle päiväkoti-ikäiselle lapselle kohtuullisenb runsaine kamoineen kamoineen. Nykyisessä autossa ei ole maailman suurin kontti, mutta ollaan pärjäilty. Yhdet kappaleet rattaita kulkee vielä toistaiseksi mukana.
  • Tarpeeksi rangea/latausnopeutta (~500 km / > 150 kW esim.) heittää tuo mummolakeikka järkevästi vuoden ympäri. Lataamaan pysähtyminen matkalla ei ole katastrofi, mutta kapaa olisi hyvä olla sen verran, että auton voi huoletta jättää talvellakin seisomaan mummolan pihaan useammaksi päiväksi myös sydäntelvella
Just nyt on useammallakin valmistajalla ihan hyviä korkotarjouksia uusista ja olen vähän miettinyt, että ostaisi uuden, mutta arvonalenema hirvittää. Toki voisi todeta, että ostaa uuden ja ajaa sen sitten käytännössä paaliin, jolloin arvonalenemasta ei varsinaisesti tarvitse murehtia, mutta uskon sähköautojen kehittyvän sen verran vauhdilla, että todellisuudessa tuskin jaksaisin katsella +10 vuotta tänä päivänä ostettua sähkäriä. Noin yleisellä tasolla uusista kiinnostaisi eniten korealaiset Ioniq 5 ja EV6, mutta molemmissa karkaa hinta turhan kovaksi noilla omilla spekseillä. Tuo toki tuo EV6 "EV6 edition" ns. karvalakki-neliveto on varsin kiinnostavasti hinnoiteltu (AWD+iso akku+koukku aika tasan viiskymppiä), mutta se on varusteluiltaan vähän karu ja vähän oudosti monia varusteita ei tuohon malliin saa edes rahalla (esim. kuolleenkulman varoitin).

Nissan Ariya vaikuttaa hyvin kiinnostavalta, erityisesti nyt 0.99% korkotarjouksen kanssa, mutta nelivedon, vetokoukun ja talvirenkaiden kanssa hinta karkaa myös aika korkeaksi. Lisäksi siinä epäilyttää vähän säilytystilat, frunkkia ja "alatakakonttia" ei ole ollenkaan ja muutenkin suht kova kulutus ja sitä kautta isosta akusta huolimatta vähän nihkeä range. Teslan Y:tä käytiin joskus kokeilemassa, mutta en näkisi järkeä ostaa nyt enää vanhaa Y:tä kaikkine ongelmineen kun Juniper on tulossa seuraavan parin vuoden sisään. Periaatteessa mahduttaisiin kolmoseenkin, mutta siinä rattivilkut, paska vakkari ja muutamat muut typeryydet aiheuttaa voimakasta inhoa.

Käytettyjen puolella Teslat voi ainakin jättää suoraan pois laskuista. Vanhoja malleja puutteineen ja turhan iso todennäköisyys kalliisiin korjauksiin takuuajan umpeutumisen jälkeen (esim. lämpöpumppu jne). Tuossa reilun neljänkympin "käytetyn kipuraja" - hintaluokassa noilla spekseillä on tarjolla pääasiassa Audi e-tronia (paska range, laatuongelmia), Polestar 2 (tilat/ergo?), Volvo XC40 (ihan mukava, mutta vähän pieni) ja Mach-E:tä (range taisi olla huono). Sitten on noita suunnilleen vm 2022 ja 50 tkm rullattuja vaggineita, id4/5 ja Enyaq. Isäpuolella on id4 ja se on jotenkin vähän kolho, joten Enyaq kiinnostaisi ehkä vähän enemmän, mutta olikos nyt niin että näissä vanhemmissa ei ole akun esilämmitystä ja latausnopeudet jättää muutenkin toivomisen varaa?

Onko jäänyt joku automalli kokonaan pois laskuista, uutena tahi käytettynä? Suht tiukat hintaraamit olisi 55/40 k€ uusi/käytetty.

Laitappa Subaru Solterra vielä listalle :comp:
 
Siitä menee viimeisiä ~1,5% tvk rahoitustarjouksen autoja, että kiirettä pitää.
 

@Nakkipiilo Mites olis sellanen plugari, jonka toimivuudesta pitemmällä aikavälillä ei olis niin huolia?


Kumpikin esimerkkinä, hintahaarukkaa löytyy.

Tuossa laskeskellut, että Optiman PHEVin kulutus seka-ajossa n. 4,5 litraa satasella vuoden mittaan.

Eli laitetaan listalle Toyota Corolla Touring Sports 1.8 hybridi, itselle se olisi järkevämpi valinta ollut.
 
Keväällä tulee jälleen perheenlisäystä, eli jatkossa olisi tarve tilavalle 5 hengen autolle, johon mahtuu hyvin 2 turvaistuimessa istuvaa (alle 2v) lasta.
Plussana hyvät takakonttitilat, että saa kaikki tarvittavat kamppeet mukaan, tällä hetkellä autona Seat Leon farkku 2019, tila riittää 3 hengelle hyvin (2 aikuista, 1 turvaistuin), mutta toisen lapsen kanssa tilat loppuu auttamatta kesken.

Hinta saisi olla 20k, onko ehdotuksia? Saisi olla bensa-automaatti, alle 150tkm ajettu.
 
Vaikka ideana edelleen on että ensivuonna vasta ostaisi uudemman auton (20-24k), tuli tänään käytyä koeajamassa kia niro 2020 business varustelulla, 64kwh akulla ja ~100tkm ajettuna. Enyakkia aikaisemmin pikaisesti ajanut, mutta tuo kyllä laittaa harkitsemaan. 19kwh taitaa keskiverrosti kuluttaa kun valikoissa seikkaili. Rengasmelu kovahko jopa vanhaa focusta kovempi eli vaimennusmatoille tulisi samantien tilausta.

Mut tuossa autossa ei taida olla juuri isompia haittaominaisuuksia tiedossa? Ei se ihan mondeo/focus/v90/a4 farkkujen tiloissa/näössä ole, mutta vakavasti harkittavissa oleva jo hintansa takia.

Onko muuten missään sähköautossa täysin tasaista paksin pohjaa, siis ettei olisi edes luukun kohdalla kynnystä? Farmarityylisiä ei juuri tarjolla ole mut 5 ovisissa
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka ideana edelleen on että ensivuonna vasta ostaisi uudemman auton (20-24k), tuli tänään käytyä koeajamassa kia niro 2020 business varustelulla, 64kwh akulla ja ~100tkm ajettuna. Enyakkia aikaisemmin pikaisesti ajanut, mutta tuo kyllä laittaa harkitsemaan. 19kwh taitaa keskiverrosti kuluttaa kun valikoissa seikkaili. Rengasmelu kovahko jopa vanhaa focusta kovempi eli vaimennusmatoille tulisi samantien tilausta.

Mut tuossa autossa ei taida olla juuri isompia haittaominaisuuksia tiedossa? Ei se ihan mondeo/focus/v90/a4 farkkujen tiloissa/näössä ole, mutta vakavasti harkittavissa oleva jo hintansa takia.

Hyvät varusteethan Nirossa on, taitaa löytyä ilmastoidut penkitkin. Mutta mutta...

Se on korealainen ja korealaisten laadussa/kestävyydessä on historiallisesti ollut parantamisen varaa. Omaan lähipiiriin kun on osunut ongelmallinen Hyundai Ioniq Electric, josta porsi (onneksi takuuaikana) muistaakseni ILP (laskennallisesti pari tonnia) ja jotakin latausjärjestelmästä (laskennallisesti kahdeksan tonnia)... niin en ihan ensimmäisenä ole ryntäämässä ostamaan käytettyä korealaista sähköautoa. Jumaliste, tuon ilpin hinnalla ostaa ihan oikean ilpin asennuksineen omakotitaloon! Laatu ja jälkimarkkinointi näköjään ihan samaa kuin VW:n tiskillä...

Onko muuten missään sähköautossa täysin tasaista paksin pohjaa, siis ettei olisi edes luukun kohdalla kynnystä? Farmarityylisiä ei juuri tarjolla ole mut 5 ovisissa

Saahan tuon monissa välipohjallisissa autoissa, kun nostaa välipohjan yläasentoon? Enyaq, XC40, Model Y, E-2008, iX...

1724650465271.png


1724649923283.png


1724650677801.png

1724650862577.png

1724651103353.png
 
Tärkeimmät speksit on:
  • Tarpeeksi rangea/latausnopeutta (~500 km / > 150 kW esim.) heittää tuo mummolakeikka järkevästi vuoden ympäri. Lataamaan pysähtyminen matkalla ei ole katastrofi, mutta kapaa olisi hyvä olla sen verran, että auton voi huoletta jättää talvellakin seisomaan mummolan pihaan useammaksi päiväksi myös sydäntelvella

Onko jäänyt joku automalli kokonaan pois laskuista, uutena tahi käytettynä? Suht tiukat hintaraamit olisi 55/40 k€ uusi/käytetty.

Tuolla budulla realistinen 500km range varsinkin ympärivuotisena on aika vaikea saavuttaa varsinkin AWDn kanssa. Tesla taitaisi päästä lähemmäksi mutta niitä ei tosiaan kannata hankkia koska ovat muuten huonoja autoja. Tuo latausnopeus varmaan kyllä onnistuu, mutta riippuen vähän mummolakeikan pituudesta, en nyt pitäisi tuota 150 kw mitenkään ehdottomana koska a) aika nopeasti niitä kilsoja kertyy vaikka 80 kw nopeudella, b) vaikka se auto pystyisi tuohon tehoon, ei voi olettaa että latausasemat pystyisivät sitä aina tarjoilemaan.

Edit: kyllähän Ioniqqia alkais noihin spekseihin ja hintaan suurinpiirtein saamaan, tuosta vaikka: https://classic.nettiauto.com/hyundai/ioniq-5/14234657 plussaa myös siitä että se on paljon parempi kuin mikään meb ;)
 
Viimeksi muokattu:
Pientä autokuumetta pukkaa. Olen järkeillyt itselleni, että nyt voisi olla hyvä aika vaihtaa pois nykyisestä (Kia Optima PHEV 2019) kun akkutakuuta on vielä suunnilleen vuosi jäljellä, mutta ennen kuin 5v/125 tkm rullattuun autoon pitäisi alkaa vaihtamaan kaikenmaailman kuluvaa osaa jne. Ajatuksena olisi seuraavaksi siirtyä täyssähköiseen maailmaan. Vuodessa ajoa tulee n. 20 tkm, josta iso osa vaimon työajoa PKS:n sisällä, yleensä alle 100 km päivässä. Noin kerran kuussa-kahdessa heitetään mummolareissu Jyväskylään, eli sen noin 300 km / siivu ja siellä ei ole mahdollisuutta ladata edes schukolla.

Tärkeimmät speksit on:
  • Neliveto - asuinalueemme kuuluu kunnan aurausprioriteeteissa alimpaan mahdolliseen luokkaan ja on erittäin mäkinen. Vaimon olen saanut käydyä useamman kerran talvessa pelastamassa mäkijumeista, eikä itselläkään ole kaukana ollut jumiin jäämiset. Venetrailerin kanssa olen rampeilla huomannut myös toisinaan kaipaavani hieman enemmän pitoa muinakin vuodenaikoina.
  • Vetokoukku - pihassa tosiaan kalastuspaaddi trailerilla, joka liikkuu suunnilleen kerran viikossa koko avovesikauden ajan. Olen ollut siinä käsityksessä, että sähkiksiin ja muutenkin uudempiin autoihin jälkiasenteiset koukut ovat välillä vähän perseestä?
  • Tarpeeksi tilaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle päiväkoti-ikäiselle lapselle kohtuullisenb runsaine kamoineen kamoineen. Nykyisessä autossa ei ole maailman suurin kontti, mutta ollaan pärjäilty. Yhdet kappaleet rattaita kulkee vielä toistaiseksi mukana.
  • Tarpeeksi rangea/latausnopeutta (~500 km / > 150 kW esim.) heittää tuo mummolakeikka järkevästi vuoden ympäri. Lataamaan pysähtyminen matkalla ei ole katastrofi, mutta kapaa olisi hyvä olla sen verran, että auton voi huoletta jättää talvellakin seisomaan mummolan pihaan useammaksi päiväksi myös sydäntelvella
Just nyt on useammallakin valmistajalla ihan hyviä korkotarjouksia uusista ja olen vähän miettinyt, että ostaisi uuden, mutta arvonalenema hirvittää. Toki voisi todeta, että ostaa uuden ja ajaa sen sitten käytännössä paaliin, jolloin arvonalenemasta ei varsinaisesti tarvitse murehtia, mutta uskon sähköautojen kehittyvän sen verran vauhdilla, että todellisuudessa tuskin jaksaisin katsella +10 vuotta tänä päivänä ostettua sähkäriä. Noin yleisellä tasolla uusista kiinnostaisi eniten korealaiset Ioniq 5 ja EV6, mutta molemmissa karkaa hinta turhan kovaksi noilla omilla spekseillä. Tuo toki tuo EV6 "EV6 edition" ns. karvalakki-neliveto on varsin kiinnostavasti hinnoiteltu (AWD+iso akku+koukku aika tasan viiskymppiä), mutta se on varusteluiltaan vähän karu ja vähän oudosti monia varusteita ei tuohon malliin saa edes rahalla (esim. kuolleenkulman varoitin).

Nissan Ariya vaikuttaa hyvin kiinnostavalta, erityisesti nyt 0.99% korkotarjouksen kanssa, mutta nelivedon, vetokoukun ja talvirenkaiden kanssa hinta karkaa myös aika korkeaksi. Lisäksi siinä epäilyttää vähän säilytystilat, frunkkia ja "alatakakonttia" ei ole ollenkaan ja muutenkin suht kova kulutus ja sitä kautta isosta akusta huolimatta vähän nihkeä range. Teslan Y:tä käytiin joskus kokeilemassa, mutta en näkisi järkeä ostaa nyt enää vanhaa Y:tä kaikkine ongelmineen kun Juniper on tulossa seuraavan parin vuoden sisään. Periaatteessa mahduttaisiin kolmoseenkin, mutta siinä rattivilkut, paska vakkari ja muutamat muut typeryydet aiheuttaa voimakasta inhoa.

Käytettyjen puolella Teslat voi ainakin jättää suoraan pois laskuista. Vanhoja malleja puutteineen ja turhan iso todennäköisyys kalliisiin korjauksiin takuuajan umpeutumisen jälkeen (esim. lämpöpumppu jne). Tuossa reilun neljänkympin "käytetyn kipuraja" - hintaluokassa noilla spekseillä on tarjolla pääasiassa Audi e-tronia (paska range, laatuongelmia), Polestar 2 (tilat/ergo?), Volvo XC40 (ihan mukava, mutta vähän pieni) ja Mach-E:tä (range taisi olla huono). Sitten on noita suunnilleen vm 2022 ja 50 tkm rullattuja vaggineita, id4/5 ja Enyaq. Isäpuolella on id4 ja se on jotenkin vähän kolho, joten Enyaq kiinnostaisi ehkä vähän enemmän, mutta olikos nyt niin että näissä vanhemmissa ei ole akun esilämmitystä ja latausnopeudet jättää muutenkin toivomisen varaa?

Onko jäänyt joku automalli kokonaan pois laskuista, uutena tahi käytettynä? Suht tiukat hintaraamit olisi 55/40 k€ uusi/käytetty.

Kummaa legendaa taas liikkuu ettei Meb lataa, 175kw irtoaa kesällä pikalaturilla ja talvellakin ilman akkulämmitystä 100kw, kun perehtyy auton latauskäyrään. Toki nuo 800v koreanautot lataa paremmin mut sit taas 400v tolpasta meb imee enemmän.
 
Se on korealainen ja korealaisten laadussa/kestävyydessä on historiallisesti ollut parantamisen varaa. Omaan lähipiiriin kun on osunut ongelmallinen Hyundai Ioniq Electric, josta porsi (onneksi takuuaikana) muistaakseni ILP (laskennallisesti pari tonnia) ja jotakin latausjärjestelmästä (laskennallisesti kahdeksan tonnia)... niin en ihan ensimmäisenä ole ryntäämässä ostamaan käytettyä korealaista sähköautoa. Jumaliste, tuon ilpin hinnalla ostaa ihan oikean ilpin asennuksineen omakotitaloon! Laatu ja jälkimarkkinointi näköjään ihan samaa kuin VW:n tiskillä...
Pitää tälleen sivusta tulla sanomaan, että hyviä tietoja nämä. Tässä meidän perheellä on vireillä asuntokaupat pienemmälle paikkakunnalle (mikä tarkoittaisi ennemmin tai myöhemmin kahden auton taktiikkaa), ja jos/kun ne toteutuvat niin oli ajatuksissa vaihtaa nykyinen kaasukulkine ”pitkän matkan” polttomoottoriautoon, johon mahtuu perhe kamoineen kyytiin ja vetää kärriäkin mukisematta perässään. Arkiajoihin sitten pikkusähkö, ja Ioniq Electric oli itsellä korkealla tuossa listassa. Paperilla siinä saa paljon autoa kohtuu hintaan, mutta lyhytaikainen ilo jos mainitsemasi vikakohteet sattuu kohdalle… :D

Nyt kun tämä tässä ketjussa lähti puheeksi, niin onko tecciläisillä hyviä ideoita tuollaisiksi autoiksi? Budjetti 10-20k€ / auto, eli poissulkee tehokkaasti Enyaqin/Id:t jne sähköautona. Tilaa kuitenkin saisi olla, että kaksi lasta turvaistuimineen mahtuu takapenkille, sähköauton tavaratilaksi riittää, että ostoskassit ja matkarattaat sopii. Mm. Ioniq Electric ja VW e-Golf ovat semmosia mitä olen mielessäni pyöritellyt.

”Vetojuhdaksi” olen sitten pohtinut Volvoja, lähinnä V70 ja XC60 malleja, awd:na ja D5/T6 koneella. Myös Fordin Edge kiinnostaisi paperilla, mutta siitä löytää aika vähän käyttökokemuksia mistään. Mk3 Octavia on myöskin yksi vaihtoehto lähinnä fiksujen varusteiden ansiosta, mutta voisi välillä loikata Skodasta muihinkin merkkeihin…

Volvoja puoltaa Ruotsista hankkiminen. Siellä näyttäisi olevan varusteet, ajokilometrit ja hinnat paljon kukkaroyställisemmät, kun Suomesta pyydetään puoli miljoona rullatuista reilua kymppitonnia…
 
Pitää tälleen sivusta tulla sanomaan, että hyviä tietoja nämä. Tässä meidän perheellä on vireillä asuntokaupat pienemmälle paikkakunnalle (mikä tarkoittaisi ennemmin tai myöhemmin kahden auton taktiikkaa), ja jos/kun ne toteutuvat niin oli ajatuksissa vaihtaa nykyinen kaasukulkine ”pitkän matkan” polttomoottoriautoon, johon mahtuu perhe kamoineen kyytiin ja vetää kärriäkin mukisematta perässään. Arkiajoihin sitten pikkusähkö, ja Ioniq Electric oli itsellä korkealla tuossa listassa. Paperilla siinä saa paljon autoa kohtuu hintaan, mutta lyhytaikainen ilo jos mainitsemasi vikakohteet sattuu kohdalle… :D

Nyt kun tämä tässä ketjussa lähti puheeksi, niin onko tecciläisillä hyviä ideoita tuollaisiksi autoiksi? Budjetti 10-20k€ / auto, eli poissulkee tehokkaasti Enyaqin/Id:t jne sähköautona. Tilaa kuitenkin saisi olla, että kaksi lasta turvaistuimineen mahtuu takapenkille, sähköauton tavaratilaksi riittää, että ostoskassit ja matkarattaat sopii. Mm. Ioniq Electric ja VW e-Golf ovat semmosia mitä olen mielessäni pyöritellyt.

”Vetojuhdaksi” olen sitten pohtinut Volvoja, lähinnä V70 ja XC60 malleja, awd:na ja D5/T6 koneella. Myös Fordin Edge kiinnostaisi paperilla, mutta siitä löytää aika vähän käyttökokemuksia mistään. Mk3 Octavia on myöskin yksi vaihtoehto lähinnä fiksujen varusteiden ansiosta, mutta voisi välillä loikata Skodasta muihinkin merkkeihin…

Volvoja puoltaa Ruotsista hankkiminen. Siellä näyttäisi olevan varusteet, ajokilometrit ja hinnat paljon kukkaroyställisemmät, kun Suomesta pyydetään puoli miljoona rullatuista reilua kymppitonnia…

Tohon käyttöön laittaisin varmaan leafin puutteistaan huolimatta. Nyt saa halvalla vähän käytettyjä ja kohtuu koeteltua tekniikkaa.
 
Pitää tälleen sivusta tulla sanomaan, että hyviä tietoja nämä. Tässä meidän perheellä on vireillä asuntokaupat pienemmälle paikkakunnalle (mikä tarkoittaisi ennemmin tai myöhemmin kahden auton taktiikkaa), ja jos/kun ne toteutuvat niin oli ajatuksissa vaihtaa nykyinen kaasukulkine ”pitkän matkan” polttomoottoriautoon, johon mahtuu perhe kamoineen kyytiin ja vetää kärriäkin mukisematta perässään. Arkiajoihin sitten pikkusähkö, ja Ioniq Electric oli itsellä korkealla tuossa listassa. Paperilla siinä saa paljon autoa kohtuu hintaan, mutta lyhytaikainen ilo jos mainitsemasi vikakohteet sattuu kohdalle… :D

Toisaalta, kun riittävästi googlettaa, niin melkein joka autosta löytyy jokin tällainen katastrofivika. :D Pitäisi tietää, kuinka usein sitä tapahtuu, mutta harvoin taitaa valmistajat kertoa. Tässä tulee mieleen, kuinka Youtubessa eräs amerikkalainen kertoi onnettomana, että hänen ID4 AWD:stä oli hajonnut etumoottori ja selvä takuukeissi kyseessä, mutta että hän ei ole päässyt ajamaan autollaan yli puoleen vuoteen, koska se seisoo huollon pihassa ajokiellossa odottamassa uuden, autolle koodatun moottorin saapumista Saksasta eikä kukaan osaa sanoa mitään aikataulusta... :p

Nyt kun tämä tässä ketjussa lähti puheeksi, niin onko tecciläisillä hyviä ideoita tuollaisiksi autoiksi? Budjetti 10-20k€ / auto, eli poissulkee tehokkaasti Enyaqin/Id:t jne sähköautona. Tilaa kuitenkin saisi olla, että kaksi lasta turvaistuimineen mahtuu takapenkille, sähköauton tavaratilaksi riittää, että ostoskassit ja matkarattaat sopii. Mm. Ioniq Electric ja VW e-Golf ovat semmosia mitä olen mielessäni pyöritellyt.

”Vetojuhdaksi” olen sitten pohtinut Volvoja, lähinnä V70 ja XC60 malleja, awd:na ja D5/T6 koneella. Myös Fordin Edge kiinnostaisi paperilla, mutta siitä löytää aika vähän käyttökokemuksia mistään. Mk3 Octavia on myöskin yksi vaihtoehto lähinnä fiksujen varusteiden ansiosta, mutta voisi välillä loikata Skodasta muihinkin merkkeihin…

Volvoja puoltaa Ruotsista hankkiminen. Siellä näyttäisi olevan varusteet, ajokilometrit ja hinnat paljon kukkaroyställisemmät, kun Suomesta pyydetään puoli miljoona rullatuista reilua kymppitonnia…

Paljonko kummallekin autolle tulisi kilometrejä vuoteen?

10-20k€:lla ei vielä päässe käsiksi niin uuteen ja vähän ajettuun isoon nelivetoautoon, etteikö korjauskuluja voisi hyvinkin olla näköpiirissä... ja polttoainettakin tuollainen auto yleensä kuluttaa, vaikka toki voi yrittää säästää keskittämällä ajot pienemmälle sähköautolle. Mutta kauanko työmatkaa jaksaa hinkata pienellä sähköautolla, kun pihassa seisoo iso Volvo? Eli ehkä katselisin sitä Enyaqia kuitenkin...

Lisäksi pohtisin vakavasti, voisiko nykyisen kaasuauton pitää kakkosautona. Vaikka se olisi vähän yli tuosta ajattelemastasi 10-20k€ budjetista per auto, niin ainakin sulla on auton taustat tiedossa ja autokaupassa halvempaan vaihtamalla häviät kuitenkin tuhansia euroja.
 
Tuolla budulla realistinen 500km range varsinkin ympärivuotisena on aika vaikea saavuttaa varsinkin AWDn kanssa. Tesla taitaisi päästä lähemmäksi mutta niitä ei tosiaan kannata hankkia koska ovat muuten huonoja autoja. Tuo latausnopeus varmaan kyllä onnistuu, mutta riippuen vähän mummolakeikan pituudesta, en nyt pitäisi tuota 150 kw mitenkään ehdottomana koska a) aika nopeasti niitä kilsoja kertyy vaikka 80 kw nopeudella, b) vaikka se auto pystyisi tuohon tehoon, ei voi olettaa että latausasemat pystyisivät sitä aina tarjoilemaan.

Edit: kyllähän Ioniqqia alkais noihin spekseihin ja hintaan suurinpiirtein saamaan, tuosta vaikka: https://classic.nettiauto.com/hyundai/ioniq-5/14234657 plussaa myös siitä että se on paljon parempi kuin mikään meb ;)

Joo, ympärivuotisena ei kyllä 500 km rangea taida saada yhdelläkään sähköautolla tällä hetkellä. Lähinnä tarkoitin tuolla (sinänsä aika turhaa) WLTP-lukua ja sitä, että rangea olisi kiva olla kohtuullisesti, oli se sitten akun koon tai vähäisen kulutuksen kautta. Toisaalta järkeilin, että pienemmän akun kanssa pystyisi ehkä elämään, jos kuitenkin pikalataukset olisi sitten oikeasti nopeita, mutta vaikea tosiaan tälleen puolipetrooli-ihmisenä sitä sähköautoilun arkipäivää on etukäteen hahmottaa ja arvioida mikä olisi itselle se toimivin kokonaisuus.

Kummaa legendaa taas liikkuu ettei Meb lataa, 175kw irtoaa kesällä pikalaturilla ja talvellakin ilman akkulämmitystä 100kw, kun perehtyy auton latauskäyrään. Toki nuo 800v koreanautot lataa paremmin mut sit taas 400v tolpasta meb imee enemmän.

En nyt ole kovin tarkasti ole seurannut viimeisimpiä kehityksiä, mutta jossain kohtaa vaan jollain yleisosmoosilla olin omaksunut sellaisen mielikuvan, että ainakin noissa vanhemmissa MEBeissä oli vielä latauksen kanssa vähän petrattavaa. Mutta mukava kuulla jos tämä ei enää nykyään ole tilanne. :thumbsup:
 
Joo, ympärivuotisena ei kyllä 500 km rangea taida saada yhdelläkään sähköautolla tällä hetkellä. Lähinnä tarkoitin tuolla (sinänsä aika turhaa) WLTP-lukua ja sitä, että rangea olisi kiva olla kohtuullisesti, oli se sitten akun koon tai vähäisen kulutuksen kautta. Toisaalta järkeilin, että pienemmän akun kanssa pystyisi ehkä elämään, jos kuitenkin pikalataukset olisi sitten oikeasti nopeita, mutta vaikea tosiaan tälleen puolipetrooli-ihmisenä sitä sähköautoilun arkipäivää on etukäteen hahmottaa ja arvioida mikä olisi itselle se toimivin kokonaisuus.

Kunhan sen kapasiteetin pyrkii saamaan sinne ~80kwh tuntumille niin tuskin tulee merkittäviä eroja kulutuksessa (ellei ehkä wanhaan, läskiin ja rumaan e-troniin päädy :)) ja vaikka kuinka lukee kokemuksia / speksailee etukäteen niin tuo itselle sopivuus käyttiksenä voi olla mahdotonta ennustaa etukäteen. Voi hyvin olla, että jos esim mebiin päädyt, voit säästyä kaikilta pelotteluilta toimimattomuudesta tai sitten koet sen kokonaisvaltaisesti niin kivana joistain muista syistä etteivät ne haittaa jne. Sitten jos vaikka tuliskin joku ioniq, joka olisi teknisesti huoleton ja toimii muutenkin käyttötarpeeseen, mutta siinä alkaa nyppimään vaikka muotokieli tai naapureiden kommentit (tai se, ettei niitä tule yhtään).

Sanoisin vielä ettei kannata tuota EA10-plattaa (Solterra / bZ4x) rankata pois vain DC-latauksen takia. AC-lataukseen sit vähintään se 11kw malli, noita taitaa pyöriä aika paljon vanhemmalla yksivaihelatauksella myös jolloin latausteho on maksimissaan vain 6.6kw.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, ympärivuotisena ei kyllä 500 km rangea taida saada yhdelläkään sähköautolla tällä hetkellä. Lähinnä tarkoitin tuolla (sinänsä aika turhaa) WLTP-lukua ja sitä, että rangea olisi kiva olla kohtuullisesti, oli se sitten akun koon tai vähäisen kulutuksen kautta. Toisaalta järkeilin, että pienemmän akun kanssa pystyisi ehkä elämään, jos kuitenkin pikalataukset olisi sitten oikeasti nopeita, mutta vaikea tosiaan tälleen puolipetrooli-ihmisenä sitä sähköautoilun arkipäivää on etukäteen hahmottaa ja arvioida mikä olisi itselle se toimivin kokonaisuus.



En nyt ole kovin tarkasti ole seurannut viimeisimpiä kehityksiä, mutta jossain kohtaa vaan jollain yleisosmoosilla olin omaksunut sellaisen mielikuvan, että ainakin noissa vanhemmissa MEBeissä oli vielä latauksen kanssa vähän petrattavaa. Mutta mukava kuulla jos tämä ei enää nykyään ole tilanne. :thumbsup:

Toi 500km ihan hyvä wltp katto, menee talvellakin sen n. 300km. ABC:n ruuhkaiset laturit isompi tulppa kuin ton Vagin lataus.
 
Paljonko kummallekin autolle tulisi kilometrejä vuoteen?

10-20k€:lla ei vielä päässe käsiksi niin uuteen ja vähän ajettuun isoon nelivetoautoon, etteikö korjauskuluja voisi hyvinkin olla näköpiirissä... ja polttoainettakin tuollainen auto yleensä kuluttaa, vaikka toki voi yrittää säästää keskittämällä ajot pienemmälle sähköautolle. Mutta kauanko työmatkaa jaksaa hinkata pienellä sähköautolla, kun pihassa seisoo iso Volvo? Eli ehkä katselisin sitä Enyaqia kuitenkin...

Lisäksi pohtisin vakavasti, voisiko nykyisen kaasuauton pitää kakkosautona. Vaikka se olisi vähän yli tuosta ajattelemastasi 10-20k€ budjetista per auto, niin ainakin sulla on auton taustat tiedossa ja autokaupassa halvempaan vaihtamalla häviät kuitenkin tuhansia euroja.
Paha sanoa, kun ei vielä asuta siellä :D Itse ajattelin karkeasti, että polttiksella tulisi jotain 5-10tkm vuoteen ja sähköllä sitten se reilu 10tkm vuoteen. Riippuu ihan pidempien reissujen määrästä.

Nykyisen vaihtamista olen pohtinut lähinnä siksi, että on aika epävarmaa miten jaksaa asiakseen käydä tankkaamassa kaasua. Eri asia ajaa ~5km tankille kuin reilu 40km, olkoonkin että töistä lähtiessä periaatteessa voisi sitä käydä tankkaamassa. Mutta se on taas +20min kotimatkaan lisää iltapäiväruuhkineen, ja lapset pitäisi keretä ruokkimaan jajaja… :D Siihen päälle se seikka että teho ja etenkin vääntö on aika nuhaisella tasolla ihan vaikka samanlaiseen bensavarianttiin verrattuna. Ei haittaa jos ajaa ilman kärriä, mutta kuomukärri perään niin aika raukeaa kyytiä on.

Kyllähän siinä kalliimmassa sähkössä on puolensa, ei vaan hotsittaisi maksaa isompaa pääomaa. Ennemmin pieni pääoma ja (kutakuinkin) velaton auto kuin se 48kk velkalastia autosta. No, eipä tässä jäniksen selässä olla, kerkeää vielä mieli muuttua moneen kertaan. Sittenhän sen näkee kun siellä jonkun aikaa asuu, että mikä on fiksuin liike.
 
Keväällä tulee jälleen perheenlisäystä, eli jatkossa olisi tarve tilavalle 5 hengen autolle, johon mahtuu hyvin 2 turvaistuimessa istuvaa (alle 2v) lasta.
Plussana hyvät takakonttitilat, että saa kaikki tarvittavat kamppeet mukaan, tällä hetkellä autona Seat Leon farkku 2019, tila riittää 3 hengelle hyvin (2 aikuista, 1 turvaistuin), mutta toisen lapsen kanssa tilat loppuu auttamatta kesken.

Hinta saisi olla 20k, onko ehdotuksia? Saisi olla bensa-automaatti, alle 150tkm ajettu.
Viiden hengen kuljetus voi olla vähän utopiaa, jos kaksi heistä on alle 2v tai vähän isompiakin kunnon istuimissa. Tosi harvaan autoon oikeasti mahtuu keskelle istuimien kanssa. Leon varmaan jää pieneksi koska kuski kookas tai penkki suht takana? Käytännössä tärkein kriteeri tässä tapauksessa lienee takapenkin ja etupenkin etäisyys. Octavia on jo muutaman kriittisen sentin pidempi siitä kohtaa, sitten luokkaa isommat Superb, Mondeo, ehkä Passat jne. Riippuu kyllä kuskin ajoasennosta ja turvaistuimesta ja takapenkin kulmastakin. Testailemaan… Prius joka mainittu alla on myös yllättävän tilavan oloinen.
 
Pientä autokuumetta pukkaa. Olen järkeillyt itselleni, että nyt voisi olla hyvä aika vaihtaa pois nykyisestä (Kia Optima PHEV 2019) kun akkutakuuta on vielä suunnilleen vuosi jäljellä, mutta ennen kuin 5v/125 tkm rullattuun autoon pitäisi alkaa vaihtamaan kaikenmaailman kuluvaa osaa jne. Ajatuksena olisi seuraavaksi siirtyä täyssähköiseen maailmaan. Vuodessa ajoa tulee n. 20 tkm, josta iso osa vaimon työajoa PKS:n sisällä, yleensä alle 100 km päivässä. Noin kerran kuussa-kahdessa heitetään mummolareissu Jyväskylään, eli sen noin 300 km / siivu ja siellä ei ole mahdollisuutta ladata edes schukolla.

Tärkeimmät speksit on:
  • Neliveto - asuinalueemme kuuluu kunnan aurausprioriteeteissa alimpaan mahdolliseen luokkaan ja on erittäin mäkinen. Vaimon olen saanut käydyä useamman kerran talvessa pelastamassa mäkijumeista, eikä itselläkään ole kaukana ollut jumiin jäämiset. Venetrailerin kanssa olen rampeilla huomannut myös toisinaan kaipaavani hieman enemmän pitoa muinakin vuodenaikoina.
  • Vetokoukku - pihassa tosiaan kalastuspaaddi trailerilla, joka liikkuu suunnilleen kerran viikossa koko avovesikauden ajan. Olen ollut siinä käsityksessä, että sähkiksiin ja muutenkin uudempiin autoihin jälkiasenteiset koukut ovat välillä vähän perseestä?
  • Tarpeeksi tilaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle päiväkoti-ikäiselle lapselle kohtuullisenb runsaine kamoineen kamoineen. Nykyisessä autossa ei ole maailman suurin kontti, mutta ollaan pärjäilty. Yhdet kappaleet rattaita kulkee vielä toistaiseksi mukana.
  • Tarpeeksi rangea/latausnopeutta (~500 km / > 150 kW esim.) heittää tuo mummolakeikka järkevästi vuoden ympäri. Lataamaan pysähtyminen matkalla ei ole katastrofi, mutta kapaa olisi hyvä olla sen verran, että auton voi huoletta jättää talvellakin seisomaan mummolan pihaan useammaksi päiväksi myös sydäntelvella
Just nyt on useammallakin valmistajalla ihan hyviä korkotarjouksia uusista ja olen vähän miettinyt, että ostaisi uuden, mutta arvonalenema hirvittää. Toki voisi todeta, että ostaa uuden ja ajaa sen sitten käytännössä paaliin, jolloin arvonalenemasta ei varsinaisesti tarvitse murehtia, mutta uskon sähköautojen kehittyvän sen verran vauhdilla, että todellisuudessa tuskin jaksaisin katsella +10 vuotta tänä päivänä ostettua sähkäriä. Noin yleisellä tasolla uusista kiinnostaisi eniten korealaiset Ioniq 5 ja EV6, mutta molemmissa karkaa hinta turhan kovaksi noilla omilla spekseillä. Tuo toki tuo EV6 "EV6 edition" ns. karvalakki-neliveto on varsin kiinnostavasti hinnoiteltu (AWD+iso akku+koukku aika tasan viiskymppiä), mutta se on varusteluiltaan vähän karu ja vähän oudosti monia varusteita ei tuohon malliin saa edes rahalla (esim. kuolleenkulman varoitin).

Nissan Ariya vaikuttaa hyvin kiinnostavalta, erityisesti nyt 0.99% korkotarjouksen kanssa, mutta nelivedon, vetokoukun ja talvirenkaiden kanssa hinta karkaa myös aika korkeaksi. Lisäksi siinä epäilyttää vähän säilytystilat, frunkkia ja "alatakakonttia" ei ole ollenkaan ja muutenkin suht kova kulutus ja sitä kautta isosta akusta huolimatta vähän nihkeä range. Teslan Y:tä käytiin joskus kokeilemassa, mutta en näkisi järkeä ostaa nyt enää vanhaa Y:tä kaikkine ongelmineen kun Juniper on tulossa seuraavan parin vuoden sisään. Periaatteessa mahduttaisiin kolmoseenkin, mutta siinä rattivilkut, paska vakkari ja muutamat muut typeryydet aiheuttaa voimakasta inhoa.

Käytettyjen puolella Teslat voi ainakin jättää suoraan pois laskuista. Vanhoja malleja puutteineen ja turhan iso todennäköisyys kalliisiin korjauksiin takuuajan umpeutumisen jälkeen (esim. lämpöpumppu jne). Tuossa reilun neljänkympin "käytetyn kipuraja" - hintaluokassa noilla spekseillä on tarjolla pääasiassa Audi e-tronia (paska range, laatuongelmia), Polestar 2 (tilat/ergo?), Volvo XC40 (ihan mukava, mutta vähän pieni) ja Mach-E:tä (range taisi olla huono). Sitten on noita suunnilleen vm 2022 ja 50 tkm rullattuja vaggineita, id4/5 ja Enyaq. Isäpuolella on id4 ja se on jotenkin vähän kolho, joten Enyaq kiinnostaisi ehkä vähän enemmän, mutta olikos nyt niin että näissä vanhemmissa ei ole akun esilämmitystä ja latausnopeudet jättää muutenkin toivomisen varaa?

Onko jäänyt joku automalli kokonaan pois laskuista, uutena tahi käytettynä? Suht tiukat hintaraamit olisi 55/40 k€ uusi/käytetty.

Veljellä on hyvin samanlainen tilanne ilman mitään hinattavaa, ja heillä on ollut Kia EV6 ( ei takavetoinen) noin kaksi vuotta, ja ovat olleet ihan tyytyväisiä. Käynnistysakun vaihto takuun piikkiin, ja ehkä joku muu pieni takuukorjaus. Arkiajossa toimii. Hyvin on tilaa ja lataus/range on ollut ok.
 
Keväällä tulee jälleen perheenlisäystä, eli jatkossa olisi tarve tilavalle 5 hengen autolle, johon mahtuu hyvin 2 turvaistuimessa istuvaa (alle 2v) lasta.
Plussana hyvät takakonttitilat, että saa kaikki tarvittavat kamppeet mukaan, tällä hetkellä autona Seat Leon farkku 2019, tila riittää 3 hengelle hyvin (2 aikuista, 1 turvaistuin), mutta toisen lapsen kanssa tilat loppuu auttamatta kesken.

Hinta saisi olla 20k, onko ehdotuksia? Saisi olla bensa-automaatti, alle 150tkm ajettu.

Tuttava perhe hommasi VW caddy maxin tuota käyttöä varten, heillä tosin 4 turvaistuimissa. Miten toyota verso taipuisi, eikö siinäkin ollut yksi extra penkkirivi pienellä jalkatilalla?
 
Keväällä tulee jälleen perheenlisäystä, eli jatkossa olisi tarve tilavalle 5 hengen autolle, johon mahtuu hyvin 2 turvaistuimessa istuvaa (alle 2v) lasta.
Plussana hyvät takakonttitilat, että saa kaikki tarvittavat kamppeet mukaan, tällä hetkellä autona Seat Leon farkku 2019, tila riittää 3 hengelle hyvin (2 aikuista, 1 turvaistuin), mutta toisen lapsen kanssa tilat loppuu auttamatta kesken.

Hinta saisi olla 20k, onko ehdotuksia? Saisi olla bensa-automaatti, alle 150tkm ajettu.
5 hengen auto as in viidelle matkustajalle, vai as in viidelle rekisteröity auto neljälle matkustajalle?

Edelliseen harkitsisin tosiaan vahvasti jotain 7 paikkaista SUV:ta tai tila-autoa. Jälkimmäiseen Superb (tai Passat) voisi olla passeli. Paljon riippuu toki myös etupenkkiläisten jalkojen pituudesta ja käytetystä turvaistuimesta.
 
Viiden hengen kuljetus voi olla vähän utopiaa, jos kaksi heistä on alle 2v tai vähän isompiakin kunnon istuimissa. Tosi harvaan autoon oikeasti mahtuu keskelle istuimien kanssa. Leon varmaan jää pieneksi koska kuski kookas tai penkki suht takana? Käytännössä tärkein kriteeri tässä tapauksessa lienee takapenkin ja etupenkin etäisyys. Octavia on jo muutaman kriittisen sentin pidempi siitä kohtaa, sitten luokkaa isommat Superb, Mondeo, ehkä Passat jne. Riippuu kyllä kuskin ajoasennosta ja turvaistuimesta ja takapenkin kulmastakin. Testailemaan… Prius joka mainittu alla on myös yllättävän tilavan oloinen.
Autossa tuskin ikinä kuljetetaan 5 henkeä samaan aikaan, kun istuimet ovat kiinni autossa. Leonissa käykin hieman ahtaaksi juuri tuo istuimen mahtuminen kuljettajan/passarin taakse, kun etupenkillä istuu 180cm aikuinen.

Passat GTEtä olen miettinyt, nuo olisi ihan fiksuissa hinnoissakin. Hirvittää vaan nuo mekatroniikka-ongelmat mitä noiden hybridien kanssa esiintyy. Octavia on siis isompi sisätiloiltaan kuin Leon? Olen ollut käsityksessä, että olisivat saman kokoisia autoja, Toyota taas merkkinä ei kiinnosta yhtään. Valitettavasti nämä VAG-konsernin autot miellyttävät vs. japanilaiset.
 
@santtude

Jos VAG:n ajettavuus miellyttää, niin käy testaamassa Ford Focus Mk4 farmari. Riskien minimoinnin kannalta kannattaa katsoa, että laatikko on kahdeksanpykäläinen A8 eli momentinmuunnin eikä seitsemänpykäläinen A7, joista jälkimmäinen on kaksoiskytkinvaihteisto. Tosin huonoa ei kai vielä ole kuulunut tuosta uudesta kaksoiskytkinvaihteistostakaan, mutta sitä ei tiedä, ikääntyykö se yhtä huonosti kuin vanha Powershift-kaksoiskytkinvaihteisto...
 
Näköjään ausseissa joku sovittelee lastenistuimia autoihin... Hatchback-versio kyseessä, mutta tuskin farkku on huonompi. Eli kolme lastenistuinta takapenkille rinnan ja 180-senttinen mahtui vielä ajamaan.

Firstly the Ford Focus fitted three child seats across. I tried combinations of rear-facing and two forward-facing seats, as well as three forward-facing seats and they all, fitted well.

This is fantastic as a lot of much larger SUVs won't fit three child seats across! Legroom is quite good still in the Focus and we could fit a 180cm driver in front of a rear-facing child seat too.

 
@santtude

Jos VAG:n ajettavuus miellyttää, niin käy testaamassa Ford Focus Mk4 farmari. Riskien minimoinnin kannalta kannattaa katsoa, että laatikko on kahdeksanpykäläinen A8 eli momentinmuunnin eikä seitsemänpykäläinen A7, joista jälkimmäinen on kaksoiskytkinvaihteisto. Tosin huonoa ei kai vielä ole kuulunut tuosta uudesta kaksoiskytkinvaihteistostakaan, mutta sitä ei tiedä, ikääntyykö se yhtä huonosti kuin vanha Powershift-kaksoiskytkinvaihteisto...
Onko ton sukupolven vehkeissä vielä ne surullisen kuulisat ongelmat märän jakohihnan kanssa? Jos on niin en kyllä suosittelisi tollasta perheautoksi.
 
Onko ton sukupolven vehkeissä vielä ne surullisen kuulisat ongelmat märän jakohihnan kanssa? Jos on niin en kyllä suosittelisi tollasta perheautoksi.

Riippuu moottorista. Dieseleistä Ecoblue 1.5 on kuivalla jakopäällä, eli varmasti turvallinen, Ecoblue 2.0 muistaakseni märällä jakohihnalla. Bensakoneiden (Ecoboost) jakopäät taitaa kaikki olla ketjulla, mutta öljypumppu pyörii vielä märällä hihnalla. Ilmeisesti silti vähemmän riskialtis konstruktio kuin alkuperäinen Ecoboost.
 
Kyllähän joku jännitysmomentti pitää jäädä, kun vaihtaa vagista pois :confused:
Tuntuu, että kaikki omaa silmää miellyttävät omaavat jonkun isomman jännitysmomentin, tietenkin helpoimmalla pääsisi kun ostaisi sen Toyotan, mutta auton merkillä on kuitenkin sen verta väliä, että ei kiitos. :D

Mites noissa Fordin A8 1.0 Bensa-automaateissa, onko niissä minkälainen jännitysmomentti?

Jos Passatin GTE-mallin unohtaa, mitenkäs nuo "perus" 1.4tsi + dsg mallit? Esim tämä: Volkswagen Passat Variant Football Edition 1,4 TSI 92 kW (125 hv) DSG-automaatti / Webasto / Navi / Led / Farmari 2017 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Mites noissa Fordin A8 1.0 Bensa-automaateissa, onko niissä minkälainen jännitysmomentti?

Jos Passatin GTE-mallin unohtaa, mitenkäs nuo "perus" 1.4tsi + dsg mallit? Esim tämä: Volkswagen Passat Variant Football Edition 1,4 TSI 92 kW (125 hv) DSG-automaatti / Webasto / Navi / Led / Farmari 2017 - Vaihtoauto - Nettiauto
Fordin 1.0 turbossa on se jakohihna öljyssä uiva mallia. Jossa siis hihna murentuu.

Jonkun ikäisissä 1.4tsi ja dsg versiossa saattaa olla korjattavaa. Mutta en tiedä onko juuri tuossa Passatissa?
 
Tuntuu, että kaikki omaa silmää miellyttävät omaavat jonkun isomman jännitysmomentin, tietenkin helpoimmalla pääsisi kun ostaisi sen Toyotan, mutta auton merkillä on kuitenkin sen verta väliä, että ei kiitos. :D

Mites noissa Fordin A8 1.0 Bensa-automaateissa, onko niissä minkälainen jännitysmomentti?

Jos Passatin GTE-mallin unohtaa, mitenkäs nuo "perus" 1.4tsi + dsg mallit? Esim tämä: Volkswagen Passat Variant Football Edition 1,4 TSI 92 kW (125 hv) DSG-automaatti / Webasto / Navi / Led / Farmari 2017 - Vaihtoauto - Nettiauto
Moottori on tuon ikäisessä hihnalla ja mitä olen Skoda-huollosta kuullut niin heidän mielestään parhaimpia koneita mitä luotettavuuteen tulee, kunhan on huollot tehty ajallaan. Alkupään 1.4 koneissa oli jakopää ketjulla, ja niiden kanssa saattoi tulla ongelmia vastaan.

DSG on kait periaatteessa muuten sama kuin GTE:ssä, on vain ilman sähkömoottoriin liittyviä kikkareita. Periaatteessahan se on hyvä aski tuon ikäisissä, mutta riippuu niin paljon miten sillä on ajettu. 250tkm pitkää matkaa ajanut voi olla ihan uudenveroisessa kunnossa, ja 99tkm kaupungin ruuhkaliikenteessä nytkytellyt (vieläpä niin että valoissakin autoa ryömitetään koko ajan jarrua vasten) voi olla jo korjausta vailla.

2.0 TSI/TDI ja niiden märkäkytkin dsg:t ovat sitten luotettavia, jos niitä on huolettu vähintään ohjelman mukaan. TSI:lle maistuu kyllä äkkiä ruoka kaupunkiajossa, mutta pidemmälle matkalle ihan taloudellinen kone.
 
Jos on pakko olla VAG, niin eikö 1.5tsi ole niitä harvoja jotka saattavat pysyä kasassa? Fordiin en koskisi.
Nykyisessä Leonissa on juuri tuo 1.5TSI manuaalin kanssa ja tuohon on mm. päivitetty ECU takuun alaisena, mutta tekee vieläkin tyhjäkäynnin heittelyä ja kevyttä pompottelua, kun lähtee kylmällä koneella liikkeelle ( 1.5 TSI ACT manual - szarpanie (youtube.com) ), ilmeisemmin automaattiaskin kanssa tuota heittelyä ei tapahdu. Tietenkin 1.5TSI+DSG hinnat alkaen +20k
 
Nykyisessä Leonissa on juuri tuo 1.5TSI manuaalin kanssa ja tuohon on mm. päivitetty ECU takuun alaisena, mutta tekee vieläkin tyhjäkäynnin heittelyä ja kevyttä pompottelua, kun lähtee kylmällä koneella liikkeelle ( 1.5 TSI ACT manual - szarpanie (youtube.com) ), ilmeisemmin automaattiaskin kanssa tuota heittelyä ei tapahdu. Tietenkin 1.5TSI+DSG hinnat alkaen +20k

Onko tuo pompottelu sama kuin nykiminen, josta 1.5:sta on myös syytetty?
 
Mites noissa Fordin A8 1.0 Bensa-automaateissa, onko niissä minkälainen jännitysmomentti?

Ainakin pienempi kuin DSG:ssä. :D Kyllä kai netistä muutama hajonnut laatikko löytyy (ja Fordclubilla oli yksi takuuaikana vaihdettu), mutta valmistusmäärään suhteutettuna se lienee odotettavissa. On Aisininkin lootia hajonnut Volvoista ja ZF:n Bemmeistä.

Ilmeisesti käytössä on kolme laatikkoa tyyppimerkinnöillä 8F24, 8F35 ja 8F40. Ensimmäinen matalaviritteisen 1.0 Ecoboostin kanssa ja viimeinen kaksilitraisen dieselin parina. Mikä noista paras, ei harmainta aavistusta. Youtubesta löytyy jonkin verran videoita laatikoista noilla tyyppimerkinnöillä, niistä voisi yrittää onkia lisätietoja.

 
Mites noissa Fordin A8 1.0 Bensa-automaateissa, onko niissä minkälainen jännitysmomentti?
Fordin 1.0 turbossa on se jakohihna öljyssä uiva mallia. Jossa siis hihna murentuu.
my19 eteenpäin focus 1.0 ecoboostilla on ketjulla, fiestaa tosin on valmistettu (tai myyty) pidempään hihnakoneella. Hihna tosin löytyy yhä öljypumpulta.

a8 on kaiketi suht huoleton loota vrt. vanhempi powershift.

Vag 1.0, 1.4(hihnalla) ja 1.5 ovat ihan ok moottoreita.
 
Autossa tuskin ikinä kuljetetaan 5 henkeä samaan aikaan, kun istuimet ovat kiinni autossa. Leonissa käykin hieman ahtaaksi juuri tuo istuimen mahtuminen kuljettajan/passarin taakse, kun etupenkillä istuu 180cm aikuinen.

Passat GTEtä olen miettinyt, nuo olisi ihan fiksuissa hinnoissakin. Hirvittää vaan nuo mekatroniikka-ongelmat mitä noiden hybridien kanssa esiintyy. Octavia on siis isompi sisätiloiltaan kuin Leon? Olen ollut käsityksessä, että olisivat saman kokoisia autoja, Toyota taas merkkinä ei kiinnosta yhtään. Valitettavasti nämä VAG-konsernin autot miellyttävät vs. japanilaiset.
Octavia (mk3) on suurin piirtein yhtä leveä kuin Leon, mutta takapenkki tilavampi pituussuunnassa. Toki samoista palikoista kasattu kuin Golf 7 ja Leon (edellinen korimalli). Mulla oli Golf 7 ja se on ahtaampi. Just mahtui taakse selkä menosuuntaan istuin, octaviaan sama penkki meni selkeästi helpommin. Nykyinen Leon on kai pidemmällä akselivälillä myös, Golf 8 farkkuna samoin.
GTE:n dsg:ssä on käsittääkseni lisäherkkuna sähkömoottori ja kolmas kytkin. Vaatii käytettynä harrastuneisuutta ja mielellään takuun. Ulkomailta tuoduissa lienee turha haaveilla mistään goodwill-korjauksista.
 
Octavia (mk3) on suurin piirtein yhtä leveä kuin Leon, mutta takapenkki tilavampi pituussuunnassa. Toki samoista palikoista kasattu kuin Golf 7 ja Leon (edellinen korimalli). Mulla oli Golf 7 ja se on ahtaampi. Just mahtui taakse selkä menosuuntaan istuin, octaviaan sama penkki meni selkeästi helpommin. Nykyinen Leon on kai pidemmällä akselivälillä myös, Golf 8 farkkuna samoin.
GTE:n dsg:ssä on käsittääkseni lisäherkkuna sähkömoottori ja kolmas kytkin. Vaatii käytettynä harrastuneisuutta ja mielellään takuun. Ulkomailta tuoduissa lienee turha haaveilla mistään goodwill-korjauksista.

Suomen maahantuojaa ei varmastikaan kiinnosta jonkun muun maahan uittama tuontiauto, mutta tehtaalta voi kysyä aina - niille ei luulisi olevan väliä tuontistatuksella. Vaikka mitä enemmän omistajia ja mitä vanhempi auto, niin sitä epätodennäköisempää on vastaantulo.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 677
Viestejä
4 579 401
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom