Mikä auto minulle?

Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
902



Mg merkkiä on tullut seurattua lähinnä hinnan ja takuun takia ja Mg4 Luxury kiinnostanut kovastikin mutta epäillyt vähän että miten sen todellinen toiminta Suomessa.

Tähän samaan sekin että on kyllä melkoista pohdintaa kun miettii että minkä auton ostaisi nyt. Ajan 35 tuhatta vuodessa ja paljon noin 60km siivua edestakaisin.

-korot rahoituksessa
-sähkö, eri hybridit, pieni bensa

Mitä enemmän miettii niin aina vaan tuntuu siltä että parempi ajaa tuo 140tkm ajettu Hyundain diesel loppuun. Jos matematiikalla laskee niin taitaa kuitenkin tulla halvemmaksi vaikka autokuume meina a voiton viedäkin. Autossa vielä jatkotakuu 7v ilman km rajaa joka kattaa moottorin ja nämä isot paukahdukset.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 196



Mg merkkiä on tullut seurattua lähinnä hinnan ja takuun takia ja Mg4 Luxury kiinnostanut kovastikin mutta epäillyt vähän että miten sen todellinen toiminta Suomessa.

Tähän samaan sekin että on kyllä melkoista pohdintaa kun miettii että minkä auton ostaisi nyt. Ajan 35 tuhatta vuodessa ja paljon noin 60km siivua edestakaisin.

-korot rahoituksessa
-sähkö, eri hybridit, pieni bensa

Mitä enemmän miettii niin aina vaan tuntuu siltä että parempi ajaa tuo 140tkm ajettu Hyundain diesel loppuun. Jos matematiikalla laskee niin taitaa kuitenkin tulla halvemmaksi vaikka autokuume meina a voiton viedäkin. Autossa vielä jatkotakuu 7v ilman km rajaa joka kattaa moottorin ja nämä isot paukahdukset.
Pidä sillon ehdottomasti se jos takuukin on vielä voimassa. Itsellä jo 350tkm ajettu Hyundai i30 CW diesel. 300tkm jälkeen alkoi tulla enemmän remppaa mutta siihen meni vähillä korjauksilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
478
Aikaisemmin kyselin suosituksia n.kymppitonnin budjetilla, mutta nykyistä korkotilannetta pohtien aloin vakavasti harkitsemaan max.3000€ "väliaikaisautoa", jolla ajella vuosi, max kaksi, jonka jälkeen sitten etsiä enemmän miellyttävää pitkäaikaisautoa.

Tässä hintaluokassa jokainen auto on toki entistä enemmän yksittäistapaus, mutta ehkä jotain vinkkiä ja suuntaviivoja mitä katsoa? Suurimpana, ja kutakuinkin ainoana, toiveena että pysyy vuoden kaksi ilman kummempia operaatioita. No eihän näistä koskaan tiedä, mutta jos minimoidaan todennäköisyydet.

Nettiautosta kun pistää hinta max.3000 niin minusta tarjoaa yllättävän uusiakin autoja, 12-13 mondeota, fiestaa, hyundaita...
Esim tämä fiesta
Mitään mistään ymmärtämättömänä, ilmoitus näyttää hyvältä ja auto skarpilta. Onkos tässä joku metku haudattuna?

Jotenkin uudempi vuosiluku vetää puoleensa, vai pitäisikö ihan suosiolla seurailla tarkemmin vähän vanhempia toyotoita tai volkkareita? Tai jotain muuta?
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
563
Aikaisemmin kyselin suosituksia n.kymppitonnin budjetilla, mutta nykyistä korkotilannetta pohtien aloin vakavasti harkitsemaan max.3000€ "väliaikaisautoa", jolla ajella vuosi, max kaksi, jonka jälkeen sitten etsiä enemmän miellyttävää pitkäaikaisautoa.

Tässä hintaluokassa jokainen auto on toki entistä enemmän yksittäistapaus, mutta ehkä jotain vinkkiä ja suuntaviivoja mitä katsoa? Suurimpana, ja kutakuinkin ainoana, toiveena että pysyy vuoden kaksi ilman kummempia operaatioita. No eihän näistä koskaan tiedä, mutta jos minimoidaan todennäköisyydet.

Nettiautosta kun pistää hinta max.3000 niin minusta tarjoaa yllättävän uusiakin autoja, 12-13 mondeota, fiestaa, hyundaita...
Esim tämä fiesta
Mitään mistään ymmärtämättömänä, ilmoitus näyttää hyvältä ja auto skarpilta. Onkos tässä joku metku haudattuna?

Jotenkin uudempi vuosiluku vetää puoleensa, vai pitäisikö ihan suosiolla seurailla tarkemmin vähän vanhempia toyotoita tai volkkareita? Tai jotain muuta?
Ecoboost on hihnakone. Milloin lie viimeksi vaihdettu? Vaihtoväli muistaakseni 10v/240 tkm, eli voi olla vielä alkuperäiselläkin, ja jos näin, niin saattaa laueta milloin hyvänsä. Harvoin noihin megapitkiin vaihtoväleihin kannattaa Suomen oloissa uskoa muutenkaan. Ja onhan tuossa turbokin... se on ylimääräinen turhake, joka voi hajota. Mieluummin vapaastihengittävä.

Tuolla vuoden-kahden pitoajalla kannattanee ostaa sellainen auto, joka on vastikään leimattu. Saat ajaa ainakin sen vuoden, ellei jotakin katastrofaalista hajoamista tapahdu. Tsekkaat huoltokirjan, viimeisimmän katsastustodistuksen ja Trafilta katsastushistorian/verotiedot. Katsot renkaiden olevan siinä kunnossa, ettet joudu niitä uusimaan omana käyttöaikana, vaan pärjäät auton mukana tulevilla. Koeajat, ettei koiranluut kolise eikä jarrut vingu ja tuntuu muutenkin normaalikuntoiselta. Unohdat huolto-ohjelman ja teetät maks. öljynvaihdon, jos sitä ei ole vähään aikaan tehty, ja seuraavan katsastuksen jälkeen sitten tarvittaessa lisää huoltoa, jos katsastusmies jostain narisee.

Noin muutoin kannattaa pohtia, mitä autolta haluaa. Tilat? Ajettavuus? Polttoaineenkulutus? Varusteet? Vm. 2012 Mondeossa voi saada enemmän ajettavuutta, tilaa, varusteita ja turvallisuutta kuin vm. 2002 Yariksessa. Toisaalta jos Mondeolla on rullattu 400 tkm ja Yariksella 150 tkm, niin Mondeolla on lupa hajota milloin hyvänsä mistä tahansa, siinä missä Yariksen pitäisi vielä kestää. Toisaalta jos ajaa esim. 5-10 tkm vuoteen, niin ehkä sillä Mondeollakin voi ajaa ja toivoa parasta.

Kun aikaisemmassa viestissä toivoit urheilullisuutta, niin ehkäpä ykköskoppainen Focus voisi olla sinulle sopiva? Hyvä ajaa ja tekniikaltaan suht luotettava, toki ruostealtis peli ja 1.4l moottori on hieman hengetön, 1.6l parempi siinä suhteessa, mutta Suomen autoverojärjestelmän ansiosta saatavuus heikompaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
111
Mitään mistään ymmärtämättömänä, ilmoitus näyttää hyvältä ja auto skarpilta. Onkos tässä joku metku haudattuna?
1.0 ahdettu kone? Saako tälläisen Ecoboostin ostaja samaa jännitystä kuin VW:n TSI moottorin ostaja? Ahdetut moottorit ovat toimiessaan pirun hyviä, oma 1.4TSI liikuttaa farmariluokan autoa ihan riittävällä rivakkuudella bensankulutuksen pysyessä maltillisella tasolla. Kuitenkin kun mittarissa on kilometrejä se +200k niin huoli koneen kestävyydestä kasvaa. Näin olen ainakin itse lukemani ja kuulemani perusteella mutulla järkeillyt.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
563
1.0 ahdettu kone? Saako tälläisen Ecoboostin ostaja samaa jännitystä kuin VW:n TSI moottorin ostaja? Ahdetut moottorit ovat toimiessaan pirun hyviä, oma 1.4TSI liikuttaa farmariluokan autoa ihan riittävällä rivakkuudella bensankulutuksen pysyessä maltillisella tasolla. Kuitenkin kun mittarissa on kilometrejä se +200k niin huoli koneen kestävyydestä kasvaa. Näin olen ainakin itse lukemani ja kuulemani perusteella mutulla järkeillyt.
Sopivanikäisessä TSI:ssä hyppii jakoketju miten sattuu, Ecoboostissa jakohihna taas liukenee öljyn sekaan ja päätyy öljypumpun sihtiin, jos kaataa väärää tavaraa moottoriin. Suo siellä, vetelä täällä. :D (Muutenkin törkeän kallista tuo jakohihnan vaihto Ecoboosteihin, lähtökohtaisesti toista tonnia...)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
111
Sopivanikäisessä TSI:ssä hyppii jakoketju miten sattuu, Ecoboostissa jakohihna taas liukenee öljyn sekaan ja päätyy öljypumpun sihtiin, jos kaataa väärää tavaraa moottoriin. Suo siellä, vetelä täällä. :D (Muutenkin törkeän kallista tuo jakohihnan vaihto Ecoboosteihin, lähtökohtaisesti toista tonnia...)
Ketju? Piti ihan tarkistaa oman koslan jakopää ja tuo oli vielä hihnalla. Niksipirkkana Bilteman sivujen varaosahaulla näkee rekkarin perusteella koneen mallinumeron, ihan näppärä konsti jos käytetystä autosta kaipaa lisätietoja Autoilu - MP
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 065
Mun kakkoskoppainen 1.6 oli muuten täysin huoleton peli, mutta tukivarren puslat uusittiin jossain kuudennen käyttövuoden paikkeilla. Broidin kolmoskoppainen 1.0 Ecoboost porsi juuri silloin, kun hihna piti vaihtaa. Jos siis saa käsiinsä hihnavaihdetun kakkoskoppaisen sopuhintaan, se olisi mun valinta Focuksista. On kuitenkin nätimpi kuin ykköskoppainen.
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
478
Mun kakkoskoppainen 1.6 oli muuten täysin huoleton peli, mutta tukivarren puslat uusittiin jossain kuudennen käyttövuoden paikkeilla. Broidin kolmoskoppainen 1.0 Ecoboost porsi juuri silloin, kun hihna piti vaihtaa. Jos siis saa käsiinsä hihnavaihdetun kakkoskoppaisen sopuhintaan, se olisi mun valinta Focuksista. On kuitenkin nätimpi kuin ykköskoppainen.
Onkohan noissa miten kovia eroja bensa/diesel moottoreissa?

Esim. Tämmöinen ilmoitus tupsahti nyt naaman eteen

Omat ajokilometrit n.20k vuodessa, joten taitaisi diesel tulla aavistuksen halvemmaksi, ainakin joidenkin mallien kanssa. Vaikka eipä tuolla suurta rahallista eroa tule.

Menee muuten työmatkat rattoisasti selailemalla nettiautoa :D
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
563
Ketju? Piti ihan tarkistaa oman koslan jakopää ja tuo oli vielä hihnalla. Niksipirkkana Bilteman sivujen varaosahaulla näkee rekkarin perusteella koneen mallinumeron, ihan näppärä konsti jos käytetystä autosta kaipaa lisätietoja Autoilu - MP
Joo. TSI tosin on niin geneerinen termi, että onhan siellä ilmeisesti hyviäkin koneita. Jossakin 2014/2015 tienoillahan VAG siirtyi ketjusta hihnaan, joka on tuntunut toimivan paremmin, ja esim. 1.0 TSI:tä onkin pidetty varsin luotettavana moottorina.

 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
563
Mun kakkoskoppainen 1.6 oli muuten täysin huoleton peli, mutta tukivarren puslat uusittiin jossain kuudennen käyttövuoden paikkeilla. Broidin kolmoskoppainen 1.0 Ecoboost porsi juuri silloin, kun hihna piti vaihtaa. Jos siis saa käsiinsä hihnavaihdetun kakkoskoppaisen sopuhintaan, se olisi mun valinta Focuksista. On kuitenkin nätimpi kuin ykköskoppainen.
Kakkosessa on Autowikin mukaan tosiaan Trend-varustelusta eteenpäin ilmastointi, turvaverhot ja ESC. Vakkarikin voi olla helpompi löytää loppupään malleista. Eli tuolta osin saa helpommin nykyaikaisuutta, jos ottaa kakkossukupolven Focuksen, eikä aikakaan ole ehtinyt nakertaa peltejä ja tiivisteitä yhtä kauan kuin ykkössukupolven autoissa.

Tosin jotkut ovat netissä olleet sitä mieltä, että kakkossukupolven ohjaus ei enää olisi yhtä kommunikatiivinen kuin ykkösessä. Sinänsä kai edelleen ihan pätevä, huonompiakin varmasti löytyy.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
563
Onkohan noissa miten kovia eroja bensa/diesel moottoreissa?

Esim. Tämmöinen ilmoitus tupsahti nyt naaman eteen

Omat ajokilometrit n.20k vuodessa, joten taitaisi diesel tulla aavistuksen halvemmaksi, ainakin joidenkin mallien kanssa. Vaikka eipä tuolla suurta rahallista eroa tule.
Näissä pommiluokkaa lähestyvissä autoissa dieseltekniikka valitettavasti on jonkinlainen riski. EGR-venttiili, hiukkasloukku... Jos säästö polttoaineessa/verossa jää marginaaliseksi, niin nuo dieselin erikoisuudet voivat vikaantuessaan kääntää laskelmat täysin päälaelleen. Toki jos sattuu järkevästi ajetun löytämään sopivalla hinnalla tai riittävän vanhan ilman mokomia haitakkeita, niin ei kai se dieselkään ole mahdoton valinta.

Menee muuten työmatkat rattoisasti selailemalla nettiautoa :D
Kuljet julkisilla? Mitäs Corollalle kävi, hajosiko vai myitkö pois?
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
902
Aikaisemmin kyselin suosituksia n.kymppitonnin budjetilla, mutta nykyistä korkotilannetta pohtien aloin vakavasti harkitsemaan max.3000€ "väliaikaisautoa", jolla ajella vuosi, max kaksi, jonka jälkeen sitten etsiä enemmän miellyttävää pitkäaikaisautoa.

Tässä hintaluokassa jokainen auto on toki entistä enemmän yksittäistapaus, mutta ehkä jotain vinkkiä ja suuntaviivoja mitä katsoa? Suurimpana, ja kutakuinkin ainoana, toiveena että pysyy vuoden kaksi ilman kummempia operaatioita. No eihän näistä koskaan tiedä, mutta jos minimoidaan todennäköisyydet.

Nettiautosta kun pistää hinta max.3000 niin minusta tarjoaa yllättävän uusiakin autoja, 12-13 mondeota, fiestaa, hyundaita...
Esim tämä fiesta
Mitään mistään ymmärtämättömänä, ilmoitus näyttää hyvältä ja auto skarpilta. Onkos tässä joku metku haudattuna?

Jotenkin uudempi vuosiluku vetää puoleensa, vai pitäisikö ihan suosiolla seurailla tarkemmin vähän vanhempia toyotoita tai volkkareita? Tai jotain muuta?

Voisin rohkeasti suositella Hyundaita. Pellit voi ruostua ja jarrut ym. jutut vaatii remppaa mutta tekniseltä puolelta aika kovia pelejä ja aika edullisia korjatakin. Mulla paras auto ollut 2013 mallin i30 1.6 diesel. 280tkm ilman mitään erikoista remppaa, öljyt 30tkm välein ja ketjukone. Voi olla sattumaakin sillä uudempi 2018 malli on ollut useammasta jutusta takuukorjauksessa (sähkö) mutta nyt kun takuu alkaa loppua niin auto vaan paranee.

Tuossa hintaluokassa kyllä ehkä paras ostaa se mikä mukavasti lähtee liikkeelle. :hmm:
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 065
Kakkosessa on Autowikin mukaan tosiaan Trend-varustelusta eteenpäin ilmastointi, turvaverhot ja ESC. Vakkarikin voi olla helpompi löytää loppupään malleista. Eli tuolta osin saa helpommin nykyaikaisuutta, jos ottaa kakkossukupolven Focuksen, eikä aikakaan ole ehtinyt nakertaa peltejä ja tiivisteitä yhtä kauan kuin ykkössukupolven autoissa.

Tosin jotkut ovat netissä olleet sitä mieltä, että kakkossukupolven ohjaus ei enää olisi yhtä kommunikatiivinen kuin ykkösessä. Sinänsä kai edelleen ihan pätevä, huonompiakin varmasti löytyy.
Mä tykkäsin nimenomaan ton ajettavuudesta. Oli ihan jämäkkä vielä motarinopeuksillakin. Löytyi vakkari ja automaatti-ilmastointi, olivat mulla vaatimuksena. Ruosteongelmia ei ollut vielä kymmenen käyttövuoden kohdalla. Mulla tosin maantiekilsat talvella oli aika minimissä. Ja löytyihän siitä sellainenkin luxus-varuste, mitä ei ole muissa mun autoissa ollut: aurinkolasikotelo kuskin kauhukahvan paikalla. Vaimo sen bongasi, mä ajelin melkein kolme vuotta onnellisena tietämättä tuosta :D
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
563
Mä tykkäsin nimenomaan ton ajettavuudesta. Oli ihan jämäkkä vielä motarinopeuksillakin. Löytyi vakkari ja automaatti-ilmastointi, olivat mulla vaatimuksena. Ruosteongelmia ei ollut vielä kymmenen käyttövuoden kohdalla. Mulla tosin maantiekilsat talvella oli aika minimissä. Ja löytyihän siitä sellainenkin luxus-varuste, mitä ei ole muissa mun autoissa ollut: aurinkolasikotelo kuskin kauhukahvan paikalla. Vaimo sen bongasi, mä ajelin melkein kolme vuotta onnellisena tietämättä tuosta :D
Nyt on premiumia. :cool:
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 395
Vielä tässä kiireettömästi kakkosautoa. Farkku/Suv/Bensa/automaatti tavoitteena. Varusteista adaptiivinen vakkari ja jokin lämmityssysteemi, mieluiten webasto.
Hyndai i40, Skoda TS1 1.0l octavia, Ford Focus tai Mondeo?.. Sähköautokin ois ok, mutta ei ole tarpeeksi tiloja vissiin noissa 17-25k autoissa.

Hintaluokka 8k-18k käytännössä..
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
478
.
Kuljet julkisilla? Mitäs Corollalle kävi, hajosiko vai myitkö pois?
Työpari on nuorempi kundi, ilmeisesti intoa ajella kun ei ajovuoron vaihtoa ole ehdottanut. Mä istun pelkääjän paikalla ja selvittelen näitä tärkeitä asioita kännyllä.

Corolla on edelleen alla ja ensi kesään asti leimaa, siinä vaan joka vuosi jotain pientä laittoa, hitsaaminenkin alkaa olla jokavuotinen homma. Pisteenä iin päälle tampereen katsastus-ukko merkkasi korjauskehotuksen tuulilasissa olevasta pyyhkimen hankaumasta, Mikkelissä yksikään katsastus-ukko ole maininnut siitä mitään vuosiin. Periaatteessahan se on ihan asiallinen peli vielä. Nyt työllistymisen johdosta on mahdollisuus ostaa uusi auto ja siirtää Corolla pellon reunaan ja tai mahdollisesti jonkun muun iloksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 346
Mitä ehdottaisitte:

Ajoprofiili noin 100km / pvä moottoritietä, reippaalla kaasujalalla (140kmh kesät talvet)
Kuski 190cm.
Arvostan hyviä audioita, hiljaisuutta ja luotettavuutta.
Tehoa ei tarvitse olla eikä nelivetoa.
Automaatti + Aktiivivakkari.

Hintaluokka max 25 000e, mutta olen pärjännyt kymppitonnin autoillakin jos em asiat täyttyvät.

Polttoainepihi saisi tietysti olla kun tulee tuota työmatkaa.

Normi Passatit, Volvot etc. on tietty katsottu. Jokerina mietin F01 730d:tä, mutta onko sellaisen ylläpito sitten taas ihan tolkuttoman kallista.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 750
Sen verran iällä jo F-sarja eikä ne nyt ihan edullisempia ylläpidettäviä ole, edustusautot ylipäätään...
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 208
Mitä ehdottaisitte:

Ajoprofiili noin 100km / pvä moottoritietä, reippaalla kaasujalalla (140kmh kesät talvet)
Kuski 190cm.
Arvostan hyviä audioita, hiljaisuutta ja luotettavuutta.
Tehoa ei tarvitse olla eikä nelivetoa.
Automaatti + Aktiivivakkari.

Hintaluokka max 25 000e, mutta olen pärjännyt kymppitonnin autoillakin jos em asiat täyttyvät.

Polttoainepihi saisi tietysti olla kun tulee tuota työmatkaa.

Normi Passatit, Volvot etc. on tietty katsottu. Jokerina mietin F01 730d:tä, mutta onko sellaisen ylläpito sitten taas ihan tolkuttoman kallista.
Nopeus on niin suuri, että katsoisin dieseliä ja pientä ilmanvastusta.

Ekana tuli mieleen:

Pihi diesel, pitkät välitykset ja Cd 0,23.

Ilmoitus täydentyy, joten ei ole satavarmaa onko aktiivivakkari, vai onko noin uudessa jo vakiona?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 707
Nopeus on niin suuri, että katsoisin dieseliä ja pientä ilmanvastusta.

Ekana tuli mieleen:

Pihi diesel, pitkät välitykset ja Cd 0,23.

Ilmoitus täydentyy, joten ei ole satavarmaa onko aktiivivakkari, vai onko noin uudessa jo vakiona?
Mielestäni tuossa korimallissa/business varustelussa ei ole aktiivia vakiona. Ainakaan faijan samanlaisessa farkussa ei ole (mutta en muista vuosimallia, joten en voi suoraan verrata).

EDIT: Ja en tiedä onko noissa sedaneissa ilmajousituksia, mutta isäukolla on paukkunut farkusta vissiin kahdesti vai kolmesti ja kilsoja vissiin 150tkm.

Myös outoja pikkuvikoja/auton järjestelmien sekoiluja on ollut jokunen. Verrattuna aiempiin Mondeoihin millä faija ajeli vuosia, tykkäsin niiden ajettavuudesta, mutta onhan tuo Mersu mukava kun penkeissä miljoona säätöä jne. Mukavuudessa isoin ärsytys on oikeastaan tuo mediapuoli/keskinäyttö joka tuntuu joltain 2000-luvun vaihteen aftermarket ajatukselta. Niin käytettävyydeltään kuin nopeudeltaan. Mutta makuja on monia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
20
Auton vaihto mielessä perheenlisäyksen myötä. Nykyinen 308 SW oli jo valmiiksi melko rajoilla kun piti laukut ja koiran kulketuslaatikko mahduttaa paksiin. Nyt turvakaukalon myötä takapenkkitilat liian pienet, koska etuistuinta joutuu vetämään liian eteen ja paksikin alkaa käymään ahtaaksi.

Omat ajot on 15-20tkm vuodessa. Arkiajo on lyhyttä muutaman kilometrin pyöritystä ja pitempää maantie/motari pätkää viikonloppuisin tai työmatkoilla, joista suurin osa kilometreistä tulee.
  • 20-30k€
  • Hiljaisuus ja hyvä ajettavuus motarilla plussaa
  • Takapenkille saisi mahtua turvakaukaloa ja turvaistuinta ilman, että etupenkin tiloista joutuu karsimaan
  • Puoliso haluaisi korotetun maavaran, mutta itse en näe että sellaisesta ainakaan ylimäärästä maksaisi
  • Neliveto olis kiva, mutta ei välttämätön
  • Automaatti
Itsellä pyörinyt mielessä Volvo V90 tai muu vastaavan segmentin farkku.

Olisiko hyviä ehdotuksia mitä kannattaisi miettiä ja käydä koejamassa?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 750
SuberB Scout, Passat Alltrack, Outback.

Eli Skoda, VW ja Subaru.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 346
Edit: tuli kaksi kertaa samaan ketjuun, fail
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 346
Kyllähän nuo volkkarin CR mosat on yksiä parhaimpia motteja hintaluokassaan. En osaisi jännittää. Niin perustekniikkaa kuin tuon ikäisessä olla ja voi. Ei kuluta mitään ja ihan mukavan luonteinen kone arkiajoon.

Nopeus on niin suuri, että katsoisin dieseliä ja pientä ilmanvastusta.

Ekana tuli mieleen:

Pihi diesel, pitkät välitykset ja Cd 0,23.

Ilmoitus täydentyy, joten ei ole satavarmaa onko aktiivivakkari, vai onko noin uudessa jo vakiona?
Tuntuu että männävuosiin verrattuna kaikki maksaa ihan älyttömästi niin ostin tähän käyttöön nyt "väliaikaisautoksi" 2.0TDI Highline Jetan. Kilsoja 250tkm, maksoi 6000e. Ajelen tällä varmaan talven ellei nyt mitään superkiinnostavaa tule esiin. Kulutus motariajolla noin 5l/100km. Aktiivicruisea tällaisessa ei ole. Tällaisessa nyt ei kovin paljon pääse häviämään ellei auto nyt ihan kokonaan räjähdä. Eiköhän tällaisen neljällä tonnilla joku osta vaikka vuodenkin päästä. Tuntuu että tuohon 20-25k hintaluokkaan ei saa yhtään mitään lisävastinetta rahalle tällä hetkellä.


Hyvänä esimerkkinä, olen ostanut 2017 vuonna 2014 ikäisen V60 D3:n 130tkm ajettuna hintaan 20300, autossa oli virtuaalimittaristo, webasto, sähköpenkit, iso näyttö, aktiivicruise, adaptiivivalot etc. ja hinta oli silloin tingittynä 20300. Tänä päivänä tuollainen maksaa 200 000km ajettuna edelleen sen 17-18 000e, niin en näe mitään järkeä laittaa tuollaista summaa moiseen autoon kun reaaliarvo pitäisi olla siellä kymppitonnin paikkeilla.
 

3me

Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
428
Oliskohan tämmöinen Seatti minkälainen peli, 2,0tdi + manuaali kuulostaa äkkiseltään ihan ok-paketilta..? Joutuuko vaggilaisten kanssa varautumaan öljynsyöntiin myös dieselpuolella?
Itsellä saman korimallin hieman tuoreenpi bensa-automaatti nyt 150+ tkm ajettu ja olen ollut hyvin tyytyväinen autoon. Suosittelen kyllä tuota dieseliäkin, hyvä moottori.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
387

Siis tämä on jutun mukana halpa.... :x3:

Mä olen niin pudonnut kelkasta että otan lisää olutta ja jatkan sähköpyöräilyä ajaen Diesel Hynyllä töihin.
Oof, tuon patteri-sanan viljeleminen sattuu päähän. Olihan tuo muutenkin sellaista hehkuttelua että oksat pois. Ei tuo omasta mielestäni ihan niin hyvännäköinen vieläkään ole, mutta makuasioita toki.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 871
Sisusta on kyllä jäätävä tuossa priuksessa, varsinkin tuo ratti. Toyota henkiselle tosin varmaan ihan passeli.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
563
Auton vaihto mielessä perheenlisäyksen myötä. Nykyinen 308 SW oli jo valmiiksi melko rajoilla kun piti laukut ja koiran kulketuslaatikko mahduttaa paksiin. Nyt turvakaukalon myötä takapenkkitilat liian pienet, koska etuistuinta joutuu vetämään liian eteen ja paksikin alkaa käymään ahtaaksi.

Omat ajot on 15-20tkm vuodessa. Arkiajo on lyhyttä muutaman kilometrin pyöritystä ja pitempää maantie/motari pätkää viikonloppuisin tai työmatkoilla, joista suurin osa kilometreistä tulee.
  • 20-30k€
  • Hiljaisuus ja hyvä ajettavuus motarilla plussaa
  • Takapenkille saisi mahtua turvakaukaloa ja turvaistuinta ilman, että etupenkin tiloista joutuu karsimaan
  • Puoliso haluaisi korotetun maavaran, mutta itse en näe että sellaisesta ainakaan ylimäärästä maksaisi
  • Neliveto olis kiva, mutta ei välttämätön
  • Automaatti
Itsellä pyörinyt mielessä Volvo V90 tai muu vastaavan segmentin farkku.

Olisiko hyviä ehdotuksia mitä kannattaisi miettiä ja käydä koejamassa?
SuberB Scout, Passat Alltrack, Outback.

Eli Skoda, VW ja Subaru.
Outbackissa saattaisi saada ison ja huolettoman auton vähällä rahalla. CVT-vaihteistolla ja bensiinimoottorilla ilman turboa pitäisi olla kestävä peli eikä kai nelivetotekniikassakaan ole suurempia pommeja. Ajettavuus ei tosin pärjänne konsernituotteille ja Volvolle, mutta koeajollahan se selviää. Bensiiniä toki juopottelee ihan huolella.

Volvot tahtovat olla muutaman sata tuhatta ajettuja tuossa budjetissa, eli korjaamokäyntejä voi olla edessä vähän väkisinkin, jos sellaisen haluaa. Useimmat on vielä dieseleitä, jollainen ei kannattane noilla kilometreillä. Toki kyyti lienee hyvää.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 895
Outbackissa saattaisi saada ison ja huolettoman auton vähällä rahalla. CVT-vaihteistolla ja bensiinimoottorilla ilman turboa pitäisi olla kestävä peli eikä kai nelivetotekniikassakaan ole suurempia pommeja. Ajettavuus ei tosin pärjänne konsernituotteille ja Volvolle, mutta koeajollahan se selviää. Bensiiniä toki juopottelee ihan huolella.

Volvot tahtovat olla muutaman sata tuhatta ajettuja tuossa budjetissa, eli korjaamokäyntejä voi olla edessä vähän väkisinkin, jos sellaisen haluaa. Useimmat on vielä dieseleitä, jollainen ei kannattane noilla kilometreillä. Toki kyyti lienee hyvää.
V90 kyllä lähtee n. 150000 ajettuna nelivetoisena alle 30000 eurolla kun etsiskelee etenkin jos riittää D3. Tarjonnassa on paljon karusti varusteltuja ex-työsuhdeliisareita ja sitten basaarikauppiailta (Saka, Kamux Bilar99e ja vastaavat) ruotsalaisista liisaripoistohuutokaupoista ostettuja. Ruotsista tuoduissa saattaa tulla vastaan jopa Kinetic-varustetasoinen joita Suomeen ei kehdattu tuoda edes maahan. Ostopaikka ja autoyksilö kannattaa valita tarkkaan mutta ihan ok kaupat pystyy tekemään.

Tässä esim yksi varusteiltaan karu auto, mutta maltilliset ajokilsat ja kunnollinen liike myyjänä

Automalli ei ole hiljaisimmasta päästä mutta kyyti on mukavaa ja maantiellä taloudellista. Vitosella alkavat todelliset kulutuslukemat maantiellä normaalitilanne ja kesäaikana 80/100 maanteillä alle 5 on ihan mahdollinen ilman säästäväistä ajotapaakin. Pitemmässä käytössä pitää varata tonni kaikkien takavalojen uusintaan sitten kun myyjältä ei enää voi vaatia virhevastuuta. Tyyppivika, hajoilevat yksi kerrallaan ellei ole jo vaihdettu parempaa uutta osaa tilalle. AWD:n ja automaattiaskin öljyjen vaihtamiseen heti pitää myös varata 600 e koska ei niitä kuitenkaan ole ajallaan vaihdettu.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 473
Sisusta on kyllä jäätävä tuossa priuksessa, varsinkin tuo ratti. Toyota henkiselle tosin varmaan ihan passeli.
Oli kyllä hintaisekseen hyvinkin halvan oloinen sisältä. Tiemelua riitti myös enemmän kuin tohon hintaluokkaan kuvittelisi. Tuskin tulee myymään hyvin Suomessa ainakaan. Kaiken lisäksi hyvinkin epäkäytännölliset tilat. Voimalinja hyvä, EV-range pitkä ja kulutus pientä, myös hybridiajomoodissa polttiksen kanssa. Sama voimalinja Corollaan tai Camryyn olisi aika mukava yhdistelmä.
 
Liittynyt
04.11.2018
Viestejä
200
Outbackissa saattaisi saada ison ja huolettoman auton vähällä rahalla. CVT-vaihteistolla ja bensiinimoottorilla ilman turboa pitäisi olla kestävä peli eikä kai nelivetotekniikassakaan ole suurempia pommeja. Ajettavuus ei tosin pärjänne konsernituotteille ja Volvolle, mutta koeajollahan se selviää. Bensiiniä toki juopottelee ihan huolella.
Ison kyllä saa ja talvella erityisesti aivan ylivoimaisen etenemiskykyinen ja luottamusta herättävä muutenkin, mutta huollot kalliit ja todella janoinen. Vuosimalliksi vähintään sitten 2018 ihan sisutuksenkin takia.
 
Liittynyt
01.02.2020
Viestejä
625
Auton vaihto mielessä perheenlisäyksen myötä. Nykyinen 308 SW oli jo valmiiksi melko rajoilla kun piti laukut ja koiran kulketuslaatikko mahduttaa paksiin. Nyt turvakaukalon myötä takapenkkitilat liian pienet, koska etuistuinta joutuu vetämään liian eteen ja paksikin alkaa käymään ahtaaksi.

Omat ajot on 15-20tkm vuodessa. Arkiajo on lyhyttä muutaman kilometrin pyöritystä ja pitempää maantie/motari pätkää viikonloppuisin tai työmatkoilla, joista suurin osa kilometreistä tulee.
  • 20-30k€
  • Hiljaisuus ja hyvä ajettavuus motarilla plussaa
  • Takapenkille saisi mahtua turvakaukaloa ja turvaistuinta ilman, että etupenkin tiloista joutuu karsimaan
  • Puoliso haluaisi korotetun maavaran, mutta itse en näe että sellaisesta ainakaan ylimäärästä maksaisi
  • Neliveto olis kiva, mutta ei välttämätön
  • Automaatti
Itsellä pyörinyt mielessä Volvo V90 tai muu vastaavan segmentin farkku.

Olisiko hyviä ehdotuksia mitä kannattaisi miettiä ja käydä koejamassa?
Toyota Rav4 hybrid awd. Riittääkö tila? Ulkomuistista 500l+ takaluukku. Toyotalla 10v takuu 185tkm saakka kun käyttää merkkihuollossa. 2017-2018 80-120tkm malleja pitäisi ainakin mahtua tuohon budjettiin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
111
Mitä kokemuksia Kia Ceedistä? Kävin koeajamassa vuoden 2011 1,6 bensakoneella varustettua hatchbackia ja ihan soivalta peliltä vaikutti. Miten olette kokeneet laadun ja kestävyyden, entä huoltojen hinnat tms.?
 
Liittynyt
01.02.2020
Viestejä
625
Autoa voin suositella varauksella; moottoritiellä on kovin janoinen laitos tuo hybridi ainakin. Riippuen vähän vuoden kokonaiskilometreistä haittaako tuo vai ei. Kontti on 500+l, mutta takaosassa erikoinen vino kohouma, joka haittaa isojen laatikoiden pakkaamista 2013-2018 mallissa
Ainakin Corolla Hybrid oli todella pihi jopa motarilla, onko tässä nyt korin ja painon vuoksi sitten kova kulutus? Paljonko syö esim 120 km/h vauhdilla?
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
297
Mitä kokemuksia Kia Ceedistä? Kävin koeajamassa vuoden 2011 1,6 bensakoneella varustettua hatchbackia ja ihan soivalta peliltä vaikutti. Miten olette kokeneet laadun ja kestävyyden, entä huoltojen hinnat tms.?
Lähipiirissä kokemusta vuotta vanhemmasta 1.6 bensasta usean vuoden ajalta ja ihan asiallinen peli. Suurimpana mainittavana harmina ohjaustehostimen hajoaminen, joka meni takuun piikkiin, muuten normaalihuoltoja ja kovaa ajoa. Tylsä, laiskahko, kova, äänekäs ja herättää innostusta kuin sateessa lojuva peruna, mutta toimiva peli. Kulutuslukemat jossain seiskan ja kasin välissä seka-ajossa, maantiellä tippuu vähäsen. Huollot mielestäni normaalihintaisia. Lämpiää talvella vähän hitaanlaisesti. Takajarrut saattaa vähän tahmata.

Kaiken kaikkiaan Toyotamainen varma perusauto.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 449
Kia Ceed oli kaverilla. Tais olla vm 2014. Kiva auto ajella, mutta vei n. 1.5l öljyä tonnilla, eli aika älyttömästi. Ajossa se oli oikein hyvä perusauto, hyvässä mielessä tavallinen auto.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
902
Lähipiirissä kokemusta vuotta vanhemmasta 1.6 bensasta usean vuoden ajalta ja ihan asiallinen peli. Suurimpana mainittavana harmina ohjaustehostimen hajoaminen, joka meni takuun piikkiin, muuten normaalihuoltoja ja kovaa ajoa. Tylsä, laiskahko, kova, äänekäs ja herättää innostusta kuin sateessa lojuva peruna, mutta toimiva peli. Kulutuslukemat jossain seiskan ja kasin välissä seka-ajossa, maantiellä tippuu vähäsen. Huollot mielestäni normaalihintaisia. Lämpiää talvella vähän hitaanlaisesti. Takajarrut saattaa vähän tahmata.

Kaiken kaikkiaan Toyotamainen varma perusauto.
Tämän kun lukee tippuu ostohousut jalasta ja kalsarikänneissä on hyvä katsella Nettiautosta muita kohteita. :rofl:

On kyllä liian osuva kuvaus (siskolla oli joku suurinpiirtein samanvuosimallin 1.6 bensa)

Plussaa kyllä se että ei koskaan maininnut mitään vioista. Nykyään ajavatkin sitten noin 300 heppaista nelivetoa että tiedä sitten vaikuttiko Kia :rofl:
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
563
Ison kyllä saa ja talvella erityisesti aivan ylivoimaisen etenemiskykyinen ja luottamusta herättävä muutenkin, mutta huollot kalliit ja todella janoinen. Vuosimalliksi vähintään sitten 2018 ihan sisutuksenkin takia.
Juu, harvinaiseen japanilaismerkkiin ei välttämättä varaosat ole ihan edullisia ja niitä voi joutua tilailemaan/odottamaan. Mutta kysyjän budjettiin mahtuu kuitenkin suht uusia ja vähän ajettuja Outbackejä, joten ihan heti ei pitäisi joutua kamalasti remontoimaan. Muut vaihtoehdot (VAG tai Volvo) ovat tuossa hintaluokassa lähes järjestään vanhempia ja/tai enemmän ajettuja ja Subarun tekniikka lienee kuitenkin luotettavampaa kuin konsernissa tai ruotsalaismerkillä.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
563
V90 kyllä lähtee n. 150000 ajettuna nelivetoisena alle 30000 eurolla kun etsiskelee etenkin jos riittää D3. Tarjonnassa on paljon karusti varusteltuja ex-työsuhdeliisareita ja sitten basaarikauppiailta (Saka, Kamux Bilar99e ja vastaavat) ruotsalaisista liisaripoistohuutokaupoista ostettuja. Ruotsista tuoduissa saattaa tulla vastaan jopa Kinetic-varustetasoinen joita Suomeen ei kehdattu tuoda edes maahan. Ostopaikka ja autoyksilö kannattaa valita tarkkaan mutta ihan ok kaupat pystyy tekemään.

Tässä esim yksi varusteiltaan karu auto, mutta maltilliset ajokilsat ja kunnollinen liike myyjänä

Automalli ei ole hiljaisimmasta päästä mutta kyyti on mukavaa ja maantiellä taloudellista. Vitosella alkavat todelliset kulutuslukemat maantiellä normaalitilanne ja kesäaikana 80/100 maanteillä alle 5 on ihan mahdollinen ilman säästäväistä ajotapaakin. Pitemmässä käytössä pitää varata tonni kaikkien takavalojen uusintaan sitten kun myyjältä ei enää voi vaatia virhevastuuta. Tyyppivika, hajoilevat yksi kerrallaan ellei ole jo vaihdettu parempaa uutta osaa tilalle. AWD:n ja automaattiaskin öljyjen vaihtamiseen heti pitää myös varata 600 e koska ei niitä kuitenkaan ole ajallaan vaihdettu.
Olisinkohan katsellut niitä Cross Country -malleja, kun kysyjän parempi puoli oli toivonut korkeampaa maavaraa. Toki niissäkin näkyy olevan noita "poikkeushinnoiteltuja yksilöitä" - onko ne sitten väärällä puolella maata, apinavarusteilla, kolarikorjattuja, entisiä takseja tai esittelyautoja, huoltovälit ylitettyjä tai molemmat rengassarjat lopussa, sitä en tiedä.

Outbackiä tosin saisi jopa vain 50 tkm ajettuna tuohon budjettiin. Toki tällöin puhutaan niistä edellisen sukupolven facelift-malleista. Uusimman sukupolven autot tuntuu olevan arvossaan, pyynnit alkaen ~40k€, vaikka kilometrejä olisi se sama 50 tkm.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
111
Tämän kun lukee tippuu ostohousut jalasta ja kalsarikänneissä on hyvä katsella Nettiautosta muita kohteita.
Päinvastoin; tylsä Toyotamaisuus on just sitä mitä autolta haetaan. Jännitystä ja mielenkiintoisia käänteitä oli ihan tarpeeksi ranskattarien kanssa.

Kia Ceed oli kaverilla. Tais olla vm 2014. Kiva auto ajella, mutta vei n. 1.5l öljyä tonnilla, eli aika älyttömästi.
Ihan älytöntä, eihän tuo voi olla ominaisuus vaan vika? Pikaisella googlehaulla ei mitenkään epätavallista, onkohan toi yleinenkin vika?
 
Liittynyt
26.08.2018
Viestejä
71
Kialla myös surkeat luvut katsastustilastoissa, verrattuna mm. Japanin vehkeisiin.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
525
Emännällä oli jokunen vuosi sitten -09 Kia Ceed 2.0crdi, joka oli heittämällä paskin tämän talouden auto ikinä. Koneessa oli tyyppivikana suuttimien tiivisteiden vuoto venttiilikopan sisään, jota ei tuplatiivisteiden vuoksi huomannut ulospäin (tiivisterenkaat kannessa ja venttiilikopassa). Vuoto heitti sen verran paskaa öljytilaan, että öljypumppu meni kaksi kertaa paskaksi öljysihdin tukkeuduttua, ennen kuin korjaamo äkkäsi mistä on kyse. Bongasin vieläpä jossain vaiheessa Kian maahantuojan faceseinältä auton entisen omistajan tilityksen siitä, kuinka autoon piti tehdä täysi moottoriremontti öljysihdin tukkeuduttua. Ei toki meille sitä kertonut, vaan totesi vain autoon tehdyn turboremontin. Tuhansien eurojen remppojen jälkeen auto syttyi tuleen ja paloi motarin varteen.

Ei sitä kyllä muutenkaan ollut kiva huoltaa, mm. etuakselin kallistuksenvaimentimen koripuslat olivat sellaisessa paikassa, että niiden vaihtaminen olisi vaatinut apurungon irroittamisen. Annoin sitten kolista montuissa. Oli siinä jotain muutakin kökköä, mutta olen yrittänyt unohtaa koko kikkareen.

Ehkä uudemmat versiot ovat parempia, en silti lähtisi välttämättä kokeilemaan omalla rahalla. :poop:
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 895
Olisinkohan katsellut niitä Cross Country -malleja, kun kysyjän parempi puoli oli toivonut korkeampaa maavaraa. Toki niissäkin näkyy olevan noita "poikkeushinnoiteltuja yksilöitä" - onko ne sitten väärällä puolella maata, apinavarusteilla, kolarikorjattuja, entisiä takseja tai esittelyautoja, huoltovälit ylitettyjä tai molemmat rengassarjat lopussa, sitä en tiedä.

Outbackiä tosin saisi jopa vain 50 tkm ajettuna tuohon budjettiin. Toki tällöin puhutaan niistä edellisen sukupolven facelift-malleista. Uusimman sukupolven autot tuntuu olevan arvossaan, pyynnit alkaen ~40k€, vaikka kilometrejä olisi se sama 50 tkm.
Joo ne V90CC:t on kalliita ja niitä on vähän tarjolla. Uudemman mallin XC60 alkaa olla enempi tarjontaa tuohon 30k lähelle.

Outback on hieno auto. Kovasti kiinnosti itseäni kun olin viimeksi autokaupoilla mutta jäi häiritsemään ainoa moottorivaihtoehto joka spekseiltään on kuin tuulahdus vuosituhannen alusta. Mutta jos se ei haittaa niin paljon hyvää luotettavaa autoa Subarussa saa kohtuuhinnalla.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 065
Emännällä oli jokunen vuosi sitten -09 Kia Ceed 2.0crdi, joka oli heittämällä paskin tämän talouden auto ikinä.
Mä koeajoin yhtä ton aikakauden Ceediä, kun olin vaihtamassa autoa vajaa 10 vuotta sitten. Taisi olla pienemmällä moottorilla, mutta oli joka tapauksessa niin nuhainen ja persoonaton vehje, että jäi kaupat tekemättä. Olisin antanut viime kierroksella Ceedille vielä mahdollisuuden, mutta haukkuivat meluisaksi ja jätin koeajamatta.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
902
Mä koeajoin yhtä ton aikakauden Ceediä, kun olin vaihtamassa autoa vajaa 10 vuotta sitten. Taisi olla pienemmällä moottorilla, mutta oli joka tapauksessa niin nuhainen ja persoonaton vehje, että jäi kaupat tekemättä. Olisin antanut viime kierroksella Ceedille vielä mahdollisuuden, mutta haukkuivat meluisaksi ja jätin koeajamatta.
Varmaan kannattaa katsella näitä uudempia 160hp bensa versioita. Hyundai ja Kia molemmilla saatavina ja näissä vielä takuutkin voimassa. Muistaakseni tuli 2020 markkinoille.

Siis jos budjetti venyy sinne noin 20 tuhatta.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
297
Tuossa Kiassa mistä itse puhuin, ei ole öljynsyönti ongelmaa. 165 000 mittarissa ja öljyn pinta ei laske käytännössä yhtään vaihtovälin aikana.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 904
Viestejä
4 321 431
Jäsenet
72 129
Uusin jäsen
niskatsu

Hinta.fi

Ylös Bottom