Tsekkaa Hyundai Ioniq Electric, joka on erittäin energiatehokas sähköauto. Varsinkin pieniakkuisempi 28 kWh versio on aika mainio siinä, että sillä taittaa tarvittaessa pitkääkin matkaa, koska akku ottaa vastaan pikalatausta kapasiteettiin nähden todella hyvin. Pärjäsi tästä syystä 1000 km challengessa hyvin selkeästi isoakkuisempia sähköautoja vastaan. Nurinkurisesti isompiakkuinen 38 kWh versio lataa paljon hitaammin pikalaturilla. Jos suurin osa ajosta on tuollaista lyhyempää, ja on kotilatausmahdollisuus, niin tuo on varsin pätevä vaihtoehto.Perheeseen voisi hommata lisäksi nk. kakkosauton jossain välissä.
Ajoprofiili tällä "kakkosautolla" voisi olla range 200km riittäisi ja että lapset saisi vietyä päiväkotiin, ja rattaat mahtuisi konttiin.
Onkohan joku pikku-iso-sähköauto tämmöiseen soveltuva.. Onko siitä 2gen Leaffista mihinkään? Tai golf e?
Renaultin moottorit kannattaa kiertää kaukaa. Ainakin 180 d mallimerkinnällä oleva C-sarjalainen on Renaultin dieselmoottorilla, joissa on ollut paljon ongelmia. Sama auto 200 d mallimerkinnällä eli Mersun omalla dieselmoottorilla on aivan eri asia. Eli tuo W205 malli v. 2014-2021. Tuo oli kyllä tosi luotettava auto, useampaakin yksilöä tuli ajettua paljon. Ainoa ongelma mielestäni autossa oli se, että auto on todella matala ja takavetoversiona jää helposti lumisohjoon kiinni. Eli pitää tarkasti katsoa millaiseen pihaan autolla voi ajaa talvella. Nelivedoista ei kokemusta. Tietenkään C-mersu ei ole perheautoluokkaa kuten vaikka esim. Skoda Superb, mutta hyviä autoja nuo ovat olleet niiden vuosien aikana kun tuollaisilla tuli ajeltua. Meneehän tuohon nyt jonkin verran tavaraa konttiin, mutta kuitenkin.E-mersu lienee vielä soiva peli, budjettiin sopivaa C- sarjalaista välttelisin kuin spitaalista. Naapurin -17 c180 on tänävuonna viettänyt 5kk korjaamolla ja vieläkin palaa moottorin vikavalo.
Vehon ohje asian korjaamiseksi oli tulla ilmaiseksi kuittaamaan valo pois aina kun häiritsee
Niin varmaan 180d tämä yksilö? W205 prefacelift (2014-2018) 180d ja 200d on tosiaan tuolla Renaultin moottorilla, on varmaan mainittu pariin otteeseen täälläkin, joten pahoittelut jos on toistoa. 220d, 250d ja hybridimalli on Mersun omalla OM651 -moottorilla, joka huomattavasti parempi. OM651 moottorisia saa tuohon ~20k€ hintaluokkaan ja on hyvä auto! Facelift malliinhan nuo Renaultin moottorit jätettiin suosiotta pois, ja uuteen W206 -koriin niitä ei myöskään tullut jostain syystäSe nyt oli omakohtainen kokemus lähipiiristä, juttelin ongelmasta myös tuttavan kanssa joka työskenteli AVK:lla kunnes se myytiin, totesi silloin että "sen mersun hinnalla saa 3 daciaa, ja niissä on sama tekniikka"
Painotan nyt tähän loppuun että puhutaan nimenomaan nykyään n 20-30ke hintaluokassa pyörivistä c-sarjalaisista. Eikä itselläni ole merkkiä vastaan mitään kummempaa
Mikä tuo 1.6 dieselkone on noissa? Faijalla on nyt moinen työsuhdeautona ja miettii lunastaisiko auton itselleen vai antaisiko pois. 130tkm ajettu, business tms varusteilla, 1.6tdi, automaatti ja takaveto. Onko auto mitä uskaltaisi itse omistaa omilla rahoilla?Renaultin moottorit kannattaa kiertää kaukaa C-sarjalaisissa. Niitä on ainakin 180 d mallimerkinnällä, näissä ollut ongelmia paljon. Sama auto diesel 200 d mallimerkinnällä eli Mersun omalla dieselmoottorilla on aivan eri asia. Eli tuo W205 malli v. 2014-2021. Tuo oli kyllä tosi luotettava auto, useampaakin yksilöä tuli ajettua paljon. Ainoa ongelma mielestäni autossa oli se, että auto on todella matala ja takavetoversiona jää helposti lumisohjoon kiinni. Eli pitää tarkasti katsoa millaiseen pihaan autolla voi ajaa talvella. Nelivedoista ei kokemusta.
Joo näin on. Uusimmat autot 200 d mallimerkinnällä, joilla tuli ajeltua taisi olla v. 2016 tai 2017. Niissä oli ainakin vielä Mersun moottori.Niin varmaan 180d tämä yksilö? W205 prefacelift (2014-2018) 180d ja 200d on tosiaan tuolla Renaultin moottorilla, on varmaan mainittu pariin otteeseen täälläkin, joten pahoittelut jos on toistoa. 220d, 250d ja hybridimalli on Mersun omalla OM651 -moottorilla, joka huomattavasti parempi. OM651 moottorisia saa tuohon ~20k€ hintaluokkaan ja on hyvä auto! Facelift malliinhan nuo Renaultin moottorit jätettiin suosiotta pois, ja uuteen W206 -koriin niitä ei myöskään tullut jostain syystä
Edit: Oltiin näköjään samalla asialla @JTurkki kanssa. Ja tosiaan 200d on sekä Renaultin, että Mersun moottorilla, mikä osaltaan aiheuttaa lisää hämmenyystä. on vieläpä melkein identtisillä teholukemilla.
OM626 Mersun mallimerkintä, pohjautuu tosiaan Renaultin R9M -mottoriin. Daimlerin, Renaultin ja Nissanin "yhteistyömottori". Näitä on kyllä tosi monessa autossa, että en tiedä onko tässä vähän volyymiongelmaa, koska autoja on yksinkertasesti niin paljon, niin tietysti samalla vikaantumismäärät nousee vaikka olisivatkin prosentuaalisesti pieniä.Mikä tuo 1.6 dieselkone on noissa? Faijalla on nyt moinen työsuhdeautona ja miettii lunastaisiko auton itselleen vai antaisiko pois. 130tkm ajettu, business tms varusteilla, 1.6tdi, automaatti ja takaveto. Onko auto mitä uskaltaisi itse omistaa omilla rahoilla?
Ja tuo takavedon kiinnijääminen on täysin totta. Jäänyt miljoonaan paikkaan kiinni vaikka alla ihan uudet nastarenkaat ja kuski joka osaa ajaa. Samoin myös kuulema suuntavakaus esim loskavalleja ylittäessä paikoin kyseenalainen edellisiin Mondeoihin verrattuna. Hyvä auto ajaa mutta ei selkeästi optimaalisin takavetona suomen oloissa. Ihmetteli kovasti kun olin hämmentynyt miten uskalsin ajaa 1990 MX-5:n paikkoihin mihin ei olisi kuulema Mersulla asiaa jos haluaa ajaa omalla voimalla pois.
Riippuu vuosimallista. Jos on uusi auto, niin en tiedä. Tietäisiköhän @jReMikä tuo 1.6 dieselkone on noissa? Faijalla on nyt moinen työsuhdeautona ja miettii lunastaisiko auton itselleen vai antaisiko pois. 130tkm ajettu, business tms varusteilla, 1.6tdi, automaatti ja takaveto. Onko auto mitä uskaltaisi itse omistaa omilla rahoilla?
Ja tuo takavedon kiinnijääminen on täysin totta. Jäänyt miljoonaan paikkaan kiinni vaikka alla ihan uudet nastarenkaat ja kuski joka osaa ajaa. Samoin myös kuulema suuntavakaus esim loskavalleja ylittäessä paikoin kyseenalainen edellisiin Mondeoihin verrattuna. Hyvä auto ajaa mutta ei selkeästi optimaalisin takavetona suomen oloissa. Ihmetteli kovasti kun olin hämmentynyt miten uskalsin ajaa 1990 MX-5:n paikkoihin mihin ei olisi kuulema Mersulla asiaa jos haluaa ajaa omalla voimalla pois.
En liikoja tiedä mutta sen tiedän että on ensimmäinen vuosimalli tuon moottorin kanssa. Kun prkl tietäisi mitä sanoa lunastaako vai ei. Oma fiilis että ei helvetissä, herra tykkää ajella tuolla mutta tiedostaa ongelmat noissa monimutkaisissa järjestelmissä ja potentiaalisesti helvetilliset korjauskulut aka ei ole ihan helpoin korvattava kun haussa ns "viimeinen" auto (faijan tapauksessa paikoin varsin pihi ja jääräpäinen herra eli saattaisi herran tuntien olla 1miljoona ajettu kun luopuu kortista tai henki lähtee). Ongelmana että toiselle puoliskolle ei kelpaa kuin VW Golf johon omaa fiksaation tai ylöspäin imago/mieltymys/mielenvikaisuus akselilla. Jos noita kriteereitä koskien toisen osapuolen vaatimuksia ei olisi niin hommahan olisi jopa varsin helppo mutta....Riippuu vuosimallista. Jos on uusi auto, niin en tiedä. Tietäisiköhän @jRe
Olisikohan ollut joku 15 autoa noita 180 d malleja, joita firmassa oli tuolloin 2014-2015, niin useasta meni moottori vaihtoon. Niissä oli aivan ihmeellisiä vikoja, jopa vain muutama kymmenen tuhatta ajetuissa. Seuraavaksi tulikin sitten taas mersun moottoreilla olevat 200 d autot tilalle, joissa ei ongelmia. Ei minulla sinänsä Renaultia vastaan mitään ole, itselläni oli Renault aikaisemmin ja se oli kaupunkiautona ihan ok auto, mutta pienillä kilometreillä.OM626 Mersun mallimerkintä, pohjautuu tosiaan Renaultin R9M -mottoriin. Daimlerin, Renaultin ja Nissanin "yhteistyömottori". Näitä on kyllä tosi monessa autossa, että en tiedä onko tässä vähän volyymiongelmaa, koska autoja on yksinkertasesti niin paljon, niin tietysti samalla vikaantumismäärät nousee vaikka olisivatkin prosentuaalisesti pieniä.
Toistaalta kyllä kaikki autoista "tietävät" kenen kanssa olen jutellut on tuota haukkunut, mutta osaltaan tuo taitaa olla vähän imagokysmys, kun Mersuun laitetaan Rellun moottori. Sen olen ainakin huomannut että jälleenmyyntiarvot on huomattavasti alhaisemmat näillä Rellun moottorilla olevilla C-sarjalaisilla, mutta se varmaankin perustuu ihan ovh. hintoihin, noissa on ollut kuitenkin useampi tuusa eroa.
2015 180 d A Premium Business - 42 886,95€
2015 220 d A Premium Business - 49 446,83€
Vaikka uudesta C-sarjalaisesta nuo Renaultin moottorit on jätetty pois, niin kuitenkin uudemmista Mersun etuvetosista MFA2 -pohjalevyn autoista niitä löytyy. Eli, A, B, CLA, GLA ja GLB, vaikkakin tuo uusi moottori on päivitetty ja kulkee nimellä OM608. En tiedä kuinka paljon tuo eroaa teknisesti vanhemmasta. Enivei, oma fiilis on kyllä se, että ei ne niin huonoja ole mitä maine antaa olettaa
Nii jaa oletin jotenkin, että auto on prefacelift, mutta eipä sitä ollutkaan mainittuna. Ehkä kiteytettynä, jos:En liikoja tiedä mutta sen tiedän että on ensimmäinen vuosimalli tuon moottorin kanssa. Kun prkl tietäisi mitä sanoa lunastaako vai ei. Oma fiilis että ei helvetissä, herra tykkää ajella tuolla mutta tiedostaa ongelmat noissa monimutkaisissa järjestelmissä ja potentiaalisesti helvetilliset korjauskulut aka ei ole ihan helpoin korvattava kun haussa ns "viimeinen" auto (faijan tapauksessa paikoin varsin pihi ja jääräpäinen herra eli saattaisi herran tuntien olla 1miljoona ajettu kun luopuu kortista tai henki lähtee). Ongelmana että toiselle puoliskolle ei kelpaa kuin VW Golf johon omaa fiksaation tai ylöspäin imago/mieltymys/mielenvikaisuus akselilla. Jos noita kriteereitä koskien toisen osapuolen vaatimuksia ei olisi niin hommahan olisi jopa varsin helppo mutta....
Mihinköhän suuntaan katselisi näillä spekseillä:
Tekniikkaan en suorilta osaa ottaa kantaa, mutta LX taitaa olla aika karvalakkivarusteilla ja k-auton rahoituskorko on n. 6%+kulut, eli jos pätkällä ostaa, niin aika kova kokonaishinta autolle. Eri asia jos ei ota rahoituksella.Yritän edelleen miettiä sopivaa vaihtoehtoa, nyt on Kia Ceed farkut ihmettelyn alla. Esim. tämä https://www.nettiauto.com/kia/ceed/13218599
onko yleisesti ottaen hyviä, huonoja vai jotain siltä väliltä?
Varusteista riittää manuaali-ilmastointi ja vakkari, kaikki tuon päälle plussaa. 6% korolla en lähde ostamaan, suurinpiirtein samassa hintaluokassa löytyy muiltakin myynnissä mutta hyvä tietää tuo, ei tarvitse K-autoa sen enempää katsella.Tekniikkaan en suorilta osaa ottaa kantaa, mutta LX taitaa olla aika karvalakkivarusteilla ja k-auton rahoituskorko on n. 6%+kulut, eli jos pätkällä ostaa, niin aika kova kokonaishinta autolle. Eri asia jos ei ota rahoituksella.
Meillä oli aikaisemmin 2008 Prius ja sillä ajettiin 60tkm-> 160tkm ja ainut mitä normaalien huoltojen lisäksi tehtiin oli yks pyöränlaakeri. Todella huoletonta menoa ja pienimmillään yks kesäyö ajelin 350km siivun pk seudulta savoon 3,8l/100km toki siinä mentiin ihan sukkasillaan. Normaalisti keskikulutus on pyörinyt siinä 4-5l/100km enkä normaaliajoissa ole päässyt yli 5l kertaakaan edes moottoritiellä (työmatka 40km sivu motaria) Ei nuo taida pahoja olla myöskään ruostumaan ainakaan oman kokemuksen perusteella. Nyt mulla on kakkosautona 2012 Prius phev ja yhtä huoleton tuo on ollut. Ainut mikä kannattaa ottaa huomioon on 15tkm huoltoväli, eli paljon jos tulee kilometrejä niin saa huollattaa pari kertaa vuodessa. Huollot on karkeasti 150 pieni ja 300 euroa isompi. En tiedä onko inflaatio pahasti noita nostanut.Auton vaihto harkinnassa. Kohta 340000km vanhan diesel farmarin todennäköisesti hajos joten harkitsen bensa hybridiin siirtymistä.
Kuinkas paljon Toyota Priuksilla ajetaan ennen isompia remontteja https://www.nettiauto.com/toyota/pr...ntry[]=73&chargingPowerFrom=&chargingPowerTo=
Tarjontaa näyttäisi olevan mukavasti tuossa 2007-2010 välissä.
Luotettavuus varmaan on parhaimmistoa mutta entä korin kesto? Kuinka pieneen kulutukseen noilla käytännössä pääsee (moottoritie-matka-ajo, kaupunki)?
Ite välttäisin tota 1.4 konetta. Parilla tutulla menny jakoketju poikki.Yritän edelleen miettiä sopivaa vaihtoehtoa, nyt on Kia Ceed farkut ihmettelyn alla. Esim. tämä https://www.nettiauto.com/kia/ceed/13218599
onko yleisesti ottaen hyviä, huonoja vai jotain siltä väliltä?
Onko noissa jotain selkeitä heikkoja kohtia? Miten kallis on hybridiakun korjaus jos käy huono säkä?Meillä oli aikaisemmin 2008 Prius ja sillä ajettiin 60tkm-> 160tkm ja ainut mitä normaalien huoltojen lisäksi tehtiin oli yks pyöränlaakeri. Todella huoletonta menoa ja pienimmillään yks kesäyö ajelin 350km siivun pk seudulta savoon 3,8l/100km toki siinä mentiin ihan sukkasillaan. Normaalisti keskikulutus on pyörinyt siinä 4-5l/100km enkä normaaliajoissa ole päässyt yli 5l kertaakaan edes moottoritiellä (työmatka 40km sivu motaria) Ei nuo taida pahoja olla myöskään ruostumaan ainakaan oman kokemuksen perusteella. Nyt mulla on kakkosautona 2012 Prius phev ja yhtä huoleton tuo on ollut. Ainut mikä kannattaa ottaa huomioon on 15tkm huoltoväli, eli paljon jos tulee kilometrejä niin saa huollattaa pari kertaa vuodessa. Huollot on karkeasti 150 pieni ja 300 euroa isompi. En tiedä onko inflaatio pahasti noita nostanut.
Pari vuotta sitten kyselin marmorilta niin 2000e luokassa oli jos akusto täytyy vaihtaa.Onko noissa jotain selkeitä heikkoja kohtia? Miten kallis on hybridiakun korjaus jos käy huono säkä?
Silloin kun ensimmäistä ostin niin tuota selvitteli ja kyselin Toyotalta ja heidän mukaansa noita ei ole juurikaan vaihdettu eikä kustannus ole kuitenkaan kuin tuo noin 2000€. Pitäisin melko epätodennäköisenä että akku särkyy.Onko noissa jotain selkeitä heikkoja kohtia? Miten kallis on hybridiakun korjaus jos käy huono säkä?
Mulle Toyotan huoltomies kertoili, että Toyota Hybridistä saa akun vaihtoon, jos kuskaa paljon eläimiä ja saa akun tuuletuksen karvoista tukkoon.Onko noissa jotain selkeitä heikkoja kohtia? Miten kallis on hybridiakun korjaus jos käy huono säkä?
Muutaman ~2010 nurkilla olevan priuksen olen nähnyt huutokaupassa myytävän korjattavaksi. Katsastuksessa oli tullut hylkäykset helmojen, takapyöränkoteloiden ja takaiskarien yläpäiden ruostevaurioiden takia...ei siis samassa autossa noita kaikkia mutta kuitenkin. Hieman yllätti minutkin kun olen noita kuitenkin melkolailla huolettomina ruosteen suhteen pitänyt.Onko noissa jotain selkeitä heikkoja kohtia? Miten kallis on hybridiakun korjaus jos käy huono säkä?
Jostain luin että vain yhteen suomessa on vaihdettu akusto, ja sekin meni jotenkin takuuseen. Lähdettä en näköjään löydä, mutta jos noin on niin voisi luennehtia melko kestäväksi.Onko noissa jotain selkeitä heikkoja kohtia? Miten kallis on hybridiakun korjaus jos käy huono säkä?
Long range volvon plugarit sekä toyotan rav4 plugari pysty kesällä tuollaisen yksittäisen 50-80km siivun taittamaan, ainakin paperilla. Mutta jos käsitin oikein, niin matkaa tulee oikeasti useampi tuollainen pätkä ja rapiat 500km yhteensä viikonlopun aikana?Auton vaihto mielessä ja plugarit erityisesti. Nykyinen vanhaa koppaa E61 BMW 535D mutta kilometrejä alkaa olemaan liikaa sekä kulutus aika reipas näillä dieselin hinnoilla.
Ajo olisi lähinnä 50- 85km siivuja viikonloppuisin sekä sama takaisin kotiin. Yhteensä ajoa tulee reilut 500km viikonloppuna. Mahdollisesti emäntä satunnaisesti ajaisi töihin 4,5 km kun pyöräilykelit huonot eli paljon lunta kerralla. Olisi hyvä jos pystyisi ajamaan lyhyet matkat kauppaan polttomoottoria käynnistämättä, tietty kovilla pakkasilla sitäkään ei kai voi välttää.
Tarkoitus olisi omilla ajoilla ladata mahd paljon eli max 90km ajoa ja lataus ennen kotiin paluuta. Taloyhtiöön en usko saavani latauspistettä täyssähköä varten. Plugarille pystyy latauksen järjestämään omalla mittarilla.
Itse en usko että kovin hitaalla autolla jaksaisi ajaa eli ohitukset täytyisi sujua lähes entiseen tapaan. Saisi olla vaivaton kulkemaan. En silti kaahaile mutta täälläpäin ajetaan sadekelilläkin monesti 60-70km/h vaikka esim 80-100km/h alue.
Kokoluokka saisi olla n. 3-sarjan BMW sekä Volvo V60 välillä. Ihan tavan kokoinen henkilöauto, G30 BMW aika maks kokoa autokatokseen.
Onko plug in hybridi täysin pois laskuista noilla vaatimuksilla? Lueskellut että G20 BMW ja MB C-sarjan plugarit lähes ainoat jotka eivät väkisin käynnistä polttomoottoria pakkasella. Entäs Volvo T6/ T8? Auto saisi olla parivuotias, 2020 taisi lähes kaikkiin tulla isommat ajoakut.
Nykydieselit vähän alkaa olemaan SCR yms järjestelmineen mulle ei haluttuja vaikka kulkuja piisaa. Ja pelkät bensakoneiset vähän laiskan oloisia ainakin paperilla.
Se isompi clio vai pieni? Oikeesti voisin väittää että tuo mondeo on sata kertaa mukavampi ajaa kuin clio, ihan jo moottorien perusteella. Ehkä väärä paikka säästää jos mukavuudella on hiukkaakaan merkitystäJatkanpa tätä omaa pohdiskelua. Farkku taitaa olla se valinta, pitää vaan vähän vielä miettiä paljonko on oikeasti valmis maksamaan. Yksi 2015 Ford Mondeo näyttää hyvältä varusteiden osalta, hintaa 15k€ ja vähän halvemmallakin löytyy noita. Sitten Renault Clio ois sellainen mitä saisi samanikäisenä ja pienemmillä kilometreillä n. 8000€ hintaan, noita on useampikin myynnissä. Ranskalaiset autot vaan epäilyttää kahden Pösön entisenä omistajana, ja noissahan ei tehoja ole liikaa. Renault tietysti myös selvästi pienempi tiloiltaan, Mondeo taitaa olla "ihan oikean" kokoinen farkku.
En ole varma kun ei tuo Clio ole tuttu mutta 0,9l koneella ja näyttää kuvissa pieneltä. Vaikka olen pientäkin autoa miettinyt niin todennäköisesti eniten tulee autolle käyttöä mökkimatkoja ajaessa ja olen itsellekin yrittänyt perustella että iso auto ja hyvä ajettavuus on aika tärkeää.Se isompi clio vai pieni? Oikeesti voisin väittää että tuo mondeo on sata kertaa mukavampi ajaa kuin clio, ihan jo moottorien perusteella. Ehkä väärä paikka säästää jos mukavuudella on hiukkaakaan merkitystä
Sitten mondeo farkkuna voisi olla passeli. Volvo v70/xc70 voisi kans olla.En ole varma kun ei tuo Clio ole tuttu mutta 0,9l koneella ja näyttää kuvissa pieneltä. Vaikka olen pientäkin autoa miettinyt niin todennäköisesti eniten tulee autolle käyttöä mökkimatkoja ajaessa ja olen itsellekin yrittänyt perustella että iso auto ja hyvä ajettavuus on aika tärkeää.
Volvolta olin V40 katsellut, sekin taitaa mennä kyllä tuohon "pieni farkku" kategoriaan. V70 ei ole vielä tullut vastaan kun erilaisilla hakuehdoilla olen autoja katsellut, luulen että liian kallis tai liian paljon ajettuja siinä hintaluokassa mitä olen hakenut mutta pitääpä tutkailla. Vaikka onhan tässä jo nytkin useampi tunti tai kymmeniä mennyt kun miettinyt että mitä haluaa ja selvitellyt mitä on tarjollaSitten mondeo farkkuna voisi olla passeli. Volvo v70/xc70 voisi kans olla.
Nojoo. Itsekin sitten katsoisin vaikka skoda octaviaa farkkuna manuaalina jos dsg epäilyttää. Ja bensana tietysti, ovat aika pihejä. Tai sitten focus ecoboostilla.Volvolta olin V40 katsellut, sekin taitaa mennä kyllä tuohon "pieni farkku" kategoriaan. V70 ei ole vielä tullut vastaan kun erilaisilla hakuehdoilla olen autoja katsellut, luulen että liian kallis tai liian paljon ajettuja siinä hintaluokassa mitä olen hakenut mutta pitääpä tutkailla. Vaikka onhan tässä jo nytkin useampi tunti tai kymmeniä mennyt kun miettinyt että mitä haluaa ja selvitellyt mitä on tarjolla
Mitä nyt nopeasti katsoin niin alle 15k€ Volvo V70 on 250-300tkm ajettuja, pääasiassa automaatteja. Mietityttää kyllä ton laatikon kesto. Ja sitten dieselkoneita, taitaa olla nykyään dieselit käyttökustannuksiltaan selvästi kalliimpia kun litrahintakin korkeampi kuin bensalla.
Siis mulla ei ole mitään kokemusta noista automaateista tuossa ikäluokassa, edellisessä autossa (Mazda 6) oli kyllä automaatti ja hyvin toimi mutta se oli uutena ostettu. Voi olla että on vaan liikaa peloteltu että automaatit ei kestä ja remppa on kallisNojoo. Itsekin sitten katsoisin vaikka skoda octaviaa farkkuna manuaalina jos dsg epäilyttää. Ja bensana tietysti, ovat aika pihejä. Tai sitten focus ecoboostilla.
Jatkanpa tätä omaa pohdiskelua. Farkku taitaa olla se valinta, pitää vaan vähän vielä miettiä paljonko on oikeasti valmis maksamaan. Yksi 2015 Ford Mondeo näyttää hyvältä varusteiden osalta, hintaa 15k€ ja vähän halvemmallakin löytyy noita. Sitten Renault Clio ois sellainen mitä saisi samanikäisenä ja pienemmillä kilometreillä n. 8000€ hintaan, noita on useampikin myynnissä. Ranskalaiset autot vaan epäilyttää kahden Pösön entisenä omistajana, ja noissahan ei tehoja ole liikaa. Renault tietysti myös selvästi pienempi tiloiltaan, Mondeo taitaa olla "ihan oikean" kokoinen farkku.
Itsellä on ollut tuon ikäluokan bensa Mondeo, mutta se oli viistoperä. Ja edellinen auto oli 2018 Renault Clio farmari 0.9 turbo bensa. Tuo Rellun moottorihan on tosi luotettava. Tuolla omalla oli toki ajettu vasta 38tkm. Tavallaan tykkäsin Cliosta enemmän, koska kulutus oli melko pieni. Olisi voinut pitää autoa paljon kauemminkin, mutta nyt on ollut sitten Tesla Model 3 P 2020. Eli bensa-autolla ajo nyt sitten jäi.En ole varma kun ei tuo Clio ole tuttu mutta 0,9l koneella ja näyttää kuvissa pieneltä. Vaikka olen pientäkin autoa miettinyt niin todennäköisesti eniten tulee autolle käyttöä mökkimatkoja ajaessa ja olen itsellekin yrittänyt perustella että iso auto ja hyvä ajettavuus on aika tärkeää.
Miten muuten vertailisit noita, onko Fordissa jotain joka oli selvästi parempaa kuin Rellussa tuon koon lisäksi? Lohko- ja sisätilalämppäri on sellaisia vaatimuksia että ilman noita en autoa osta.Itsellä on ollut tuon ikäluokan bensa Mondeo, mutta se oli viistoperä. Ja edellinen auto oli 2018 Renault Clio farmari 0.9 turbo bensa. Tuo Rellun moottorihan on tosi luotettava. Tuolla omalla oli toki ajettu vasta 38tkm. Tavallaan tykkäsin Cliosta enemmän, koska kulutus oli melko pieni. Olisi voinut pitää autoa paljon kauemminkin, mutta nyt on ollut sitten Tesla Model 3 P 2020. Eli bensa-autolla ajo nyt sitten jäi.
Koska Clion moottori on pieni ja taloudellinen, niin sisätilalämmitin on siinä hyvä olla. Ilman lämmitintä aika kylmä tai sitten täytyy ajaa pitkää matkaa, niin kyllä sitten lämpöä riittää.
Tuo Clion 0.9 90hv moottori on aika pirteä, että kyllä se kiihyy minusta ihan riittävän hyvin. Ihan sellainen ok ajettavuus tuossa Cliossakin. Mondeo tietysti on iso ja paljon painavampikin auto kuin Clio.
Mondeo on toki jonkun verran hiljaisempi. Mulla oli 1.6 ecoboost manuaali. Sekin toki kuluttaa jonkun verran enemmän kuin pienempi Clio. Ja toinen Mondeo oli 2.0 ecoboost kaksoiskytkin automaatti. 203hv. Tuo automaatti ilmeisesti saattaa hajota korjaus on kallista. Koska auto on painava ja moottori iso, niin pätkäajon kulutus oli myös suuri. Mutta ei nuo Mondeot maantieajossa kumminkaan kovin hirveästi kuluttaneet.Miten muuten vertailisit noita, onko Fordissa jotain joka oli selvästi parempaa kuin Rellussa tuon koon lisäksi? Lohko- ja sisätilalämppäri on sellaisia vaatimuksia että ilman noita en autoa osta.
Näillä seuduin (Uki-TKU) tuntuu olevan aika leutoa. Olinkin plugarin miettinyt että lukuunottamatta kovimpia pakkasia pystyisi taajamat hoitamaan sähköllä mennen tullen ja maantiellä hybridi- moodilla kunhan pääsee tasaiseen matkavauhtiin. 50km päästä käy kaupassa ja lataa minkä ennättää ja kyllähän auto hybriditilassa lataa samallla minkä lataa. Joo useampi 50km (4 kertaa) pätkä samoin nuo 85km pätkät. Saisi sähköllä kuitenkin sen 30-40 km taajamaa sähköllä, kun uudemmissa plugareissa yli 10kWh ajoakut.Long range volvon plugarit sekä toyotan rav4 plugari pysty kesällä tuollaisen yksittäisen 50-80km siivun taittamaan, ainakin paperilla. Mutta jos käsitin oikein, niin matkaa tulee oikeasti useampi tuollainen pätkä ja rapiat 500km yhteensä viikonlopun aikana?
Plugari ei omaan korvaan kuulosta vaihtoehdolta. Sen idea on että sillä ajetaan päivässä se ~50km mihin sähkökapasiteetti riittää, ja yöksi laturiin. Plugarin lataamisessa polttomoottorilla ei ole mitään järkeä, kulutus nousee silloin aika korkeaksi. Järkevintä olisi ajaa koko ajan hybridi-tilassa.
Itselataava (kuten Corolla) tai sitten täyssähkö olisi mun mielestä järkevämpi. Kahden litran koneella hybridi-Corolla on yllättävän virkeä menijä, jos pystyy elämään surkean penkin ja infontainmenti (sekä nihkeän takatilan) kanssa.
Täyssähkö on toimiva, jos ajomatkan varrella on pikalatureita ja auto pystyy siinä 20min aikana lataamaan akun tyyliin 20%—>80%. Hidas kotilataus toimii tuon kanssa, kun sillä voi sitten yön aikana lirutella akun 100%:iin tuolta noin 80% varauksesta. Mutta vaatii tosiaan hyvät laturit ja hyvää latauskykyä autolta, jotta olisi arjessa toimiva.
Laitoin ite työsuhdeliisariks tilaukseen uuden X1 xdrive30e hybridin. Tossahan on sinänsä vähän keijo neliveto että takapyörät on 100% sähkö ja etupöyrät 100% polttis mutta toisaalta tossa on aika kiva suorituskyky ja parempi kuin etuveto kuitenkin. Plussina voidaan pitää myös hyvää sähkörangea (88km WLTP). Koon puolestahan toi on vähintään yhtä ellei parempi kuin 3 sarjan touring.Auton vaihto mielessä ja plugarit erityisesti. Nykyinen vanhaa koppaa E61 BMW 535D mutta kilometrejä alkaa olemaan liikaa sekä kulutus aika reipas näillä dieselin hinnoilla.
Ajo olisi lähinnä 50- 85km siivuja viikonloppuisin sekä sama takaisin kotiin. Yhteensä ajoa tulee reilut 500km viikonloppuna. Mahdollisesti emäntä satunnaisesti ajaisi töihin 4,5 km kun pyöräilykelit huonot eli paljon lunta kerralla. Olisi hyvä jos pystyisi ajamaan lyhyet matkat kauppaan polttomoottoria käynnistämättä, tietty kovilla pakkasilla sitäkään ei kai voi välttää.
Tarkoitus olisi omilla ajoilla ladata mahd paljon eli max 90km ajoa ja lataus ennen kotiin paluuta. Taloyhtiöön en usko saavani latauspistettä täyssähköä varten. Plugarille pystyy latauksen järjestämään omalla mittarilla.
Itse en usko että kovin hitaalla autolla jaksaisi ajaa eli ohitukset täytyisi sujua lähes entiseen tapaan. Saisi olla vaivaton kulkemaan. En silti kaahaile mutta täälläpäin ajetaan sadekelilläkin monesti 60-70km/h vaikka esim 80-100km/h alue.
Kokoluokka saisi olla n. 3-sarjan BMW sekä Volvo V60 välillä. Ihan tavan kokoinen henkilöauto, G30 BMW aika maks kokoa autokatokseen.
Onko plug in hybridi täysin pois laskuista noilla vaatimuksilla? Lueskellut että G20 BMW ja MB C-sarjan plugarit lähes ainoat jotka eivät väkisin käynnistä polttomoottoria pakkasella. Entäs Volvo T6/ T8? Auto saisi olla parivuotias, 2020 taisi lähes kaikkiin tulla isommat ajoakut.
Nykydieselit vähän alkaa olemaan SCR yms järjestelmineen mulle ei haluttuja vaikka kulkuja piisaa. Ja pelkät bensakoneiset vähän laiskan oloisia ainakin paperilla.
Rehellisesti laskien et säästä mitään vaihtamalla plugariin ja joudut vielä tinkimään suorituskyvystä ja mahdollisesti mukavuudesta.Auton vaihto mielessä ja plugarit erityisesti. Nykyinen vanhaa koppaa E61 BMW 535D mutta kilometrejä alkaa olemaan liikaa sekä kulutus aika reipas näillä dieselin hinnoilla.
Ajo olisi lähinnä 50- 85km siivuja viikonloppuisin sekä sama takaisin kotiin. Yhteensä ajoa tulee reilut 500km viikonloppuna. Mahdollisesti emäntä satunnaisesti ajaisi töihin 4,5 km kun pyöräilykelit huonot eli paljon lunta kerralla. Olisi hyvä jos pystyisi ajamaan lyhyet matkat kauppaan polttomoottoria käynnistämättä, tietty kovilla pakkasilla sitäkään ei kai voi välttää.
Tarkoitus olisi omilla ajoilla ladata mahd paljon eli max 90km ajoa ja lataus ennen kotiin paluuta. Taloyhtiöön en usko saavani latauspistettä täyssähköä varten. Plugarille pystyy latauksen järjestämään omalla mittarilla.
Itse en usko että kovin hitaalla autolla jaksaisi ajaa eli ohitukset täytyisi sujua lähes entiseen tapaan. Saisi olla vaivaton kulkemaan. En silti kaahaile mutta täälläpäin ajetaan sadekelilläkin monesti 60-70km/h vaikka esim 80-100km/h alue.
Kokoluokka saisi olla n. 3-sarjan BMW sekä Volvo V60 välillä. Ihan tavan kokoinen henkilöauto, G30 BMW aika maks kokoa autokatokseen.
Onko plug in hybridi täysin pois laskuista noilla vaatimuksilla? Lueskellut että G20 BMW ja MB C-sarjan plugarit lähes ainoat jotka eivät väkisin käynnistä polttomoottoria pakkasella. Entäs Volvo T6/ T8? Auto saisi olla parivuotias, 2020 taisi lähes kaikkiin tulla isommat ajoakut.
Nykydieselit vähän alkaa olemaan SCR yms järjestelmineen mulle ei haluttuja vaikka kulkuja piisaa. Ja pelkät bensakoneiset vähän laiskan oloisia ainakin paperilla.
Joo toi X1 on harkittava vaihtoehto! Tiloiltaan mulle menis sedankin, luulisin. Volvo S60 T8 vaan on täyssähkön hintainen. Joutuu vähän funtsimaan.Laitoin ite työsuhdeliisariks tilaukseen uuden X1 xdrive30e hybridin. Tossahan on sinänsä vähän keijo neliveto että takapyörät on 100% sähkö ja etupöyrät 100% polttis mutta toisaalta tossa on aika kiva suorituskyky ja parempi kuin etuveto kuitenkin. Plussina voidaan pitää myös hyvää sähkörangea (88km WLTP). Koon puolestahan toi on vähintään yhtä ellei parempi kuin 3 sarjan touring.
Joo yritän taistella kuumetta vastaan. Hyvällä tuurilla selviää vielä tuolla 535D:llä vuoden pari ennenkuin on isompaa remppaa (378tkm mittarissa)Rehellisesti laskien et säästä mitään vaihtamalla plugariin ja joudut vielä tinkimään suorituskyvystä ja mahdollisesti mukavuudesta.
Järkevimmät vaihtoehdot ovat ajaa vielä jokunen vuosi E61:sellä tai laittaa vähän lisää rahaa pinoon ja ostaa kelvollinen sähkösaha.
Sähkösahan saa noilla ajoilla ladattua järkevästi ja kohtuulliseen hintaan myös pikalatureilla, joten kotilataus ei ole pakollinen.
Jos nyt kuitenkin haluat vaihtaa, niin osta joku tuollainen G2x koppainen 330e Xdrive, jos kolmosen tilat riittävät.
Ei se nyt pakko ole olla Penari mutta tosiaan muilla merkeillä kuin MB ja BMW tuntuu tuo polttis käynnistyvän turhan herkästi. Sitten se pitäisi aina ajaa lämpimäksi eli ei eroa polttomoottori- käyttöiseen. Harmittaa ajaa 10km lämmittelyä 4,5km matkan takia. Sen takia itselataava ei niin innosta. Ja noissa yleensä ihan hyvät varusteet varsinkin tuontiautoissa.Jos alla on tällä hetkellä E60/E61, voin suositella lämpimästi G20 korisarjan 3-sarjalaista. X1 ei ole aito BMW vaan minin pohjalle rakennettu brändivehje, jossa on moottorikin väärin päin.
Nyt en ymmärrä. Ajatko aina 10 km lenkin vaikka matka olisi lyhyempi, jotta saat moottorin lämpimäksi?Harmittaa ajaa 10km lämmittelyä 4,5km matkan takia. Sen takia itselataava ei niin innosta.