Niin, netti pullollaan erilaisia tonnin tai kahden pommeja. Eikös saa kysyä mikä olisi hyvä?
Uusi auto on jo tilattu. Itse sitä ei tarvitse, eikä saakaan korjata, koska takuu. Mutta sehän ei tarkoita että huoleton olisi.
Tästä huolettomuudesta - uudet olleet aika huonoja ja omakin lähtee reilun vuoden ikäisenä takaisin ja tulee taas uusi. Pomon kohta 2-vuotiasta C5 Aircross on käytetty pajalla 20 kertaa jo vuoden aikana (osti vuoden ikäisenä, mikähän syy kun joku oli niin uudesta ja vähän ajetusta luopunut ja pistänyt kiertoon...).Uusi auto on jo tilattu. Itse sitä ei tarvitse, eikä saakaan korjata, koska takuu. Mutta sehän ei tarkoita että huoleton olisi.
Astra https://www.nettiauto.com/opel/astra/12862881Autokuumetta pukkaa. Suositelkaas luotettavia, bensapihejä automaatteja hintaluokassa 10 000€-15 000€. Mieluiten Sedan mallinen ja farmarille ei tarvetta, kilsoja vuodessa n. 10 000. Tässä olen katsellut vähän kaikenlaisia, insigniaa, astraa, C mersua, mazda 3 yms...noista ehkä mazda 3 kiinnostaisi tällä hetkellä eniten. Vaikeaa!
Vaikuttaa käyttö-, ei tunneauton, tarpeelle. Joku tuollainen? https://www.nettiauto.com/toyota/avensis/12807167Auton vaihto harkinnassa. Nykyinen Volvo V40 -02 alkaa olla tiensä päässä. Samaa kokoluokkaa tai vähän pienempi voisi olla, ei nyt kuitenkaan mitään Picanto/Yaris -osastoa. Jos nyt yhdistelmärattaat mahtuisi tarvittaessa survomaan takapaksiin niin hyvä. Ajoa alle 5000km vuodessa, bensalla voisi kulkea. Manuaalilla olen ajellut mutta luotettava automaattikin käy. Turbo olisi hauska, mutta ei välttämätön, varsinkin kun hintahaitari on 5000-10000€, mieluummin lähempänä tuota 5000€.
DSG ja TSI jotenkin kaikuvat pahankuuloisina omissa korvissa, ei ehkä niitä. Paitsi jos perustellaan hyvin.![]()
No joo, tällä hetkellä ei viitsi laittaa liikaa rahaa auton hauskuuteen. Tuleehan V40 T4 tehoja varmaan hetken ikävöimään, mutta minkäs teet. Tuo Avensis olisi varmaan aika soiva peli, tosin kokoluokkahan tuossa melkeinpä kasvaa nykyiseen verrattuna... Jotenkin olin ajatellut että Toyotat on tolkuttoman hintaisia, tosin onhan tuollakin jo 14v ikää mittarissa.Vaikuttaa käyttö-, ei tunneauton, tarpeelle. Joku tuollainen? https://www.nettiauto.com/toyota/avensis/12807167
Kyllähän ne onkin kalliita. Tuon korimallin avensiksesta ihan älytön raha imo. Saman ikäistä ford focus/mondeo farkkua saa tuolla rahalla joka viikonpäivällä eri värisen.No joo, tällä hetkellä ei viitsi laittaa liikaa rahaa auton hauskuuteen. Tuleehan V40 T4 tehoja varmaan hetken ikävöimään, mutta minkäs teet. Tuo Avensis olisi varmaan aika soiva peli, tosin kokoluokkahan tuossa melkeinpä kasvaa nykyiseen verrattuna... Jotenkin olin ajatellut että Toyotat on tolkuttoman hintaisia, tosin onhan tuollakin jo 14v ikää mittarissa.
Ja saa ihan yhtä luotettavan/epäluotettavan menopelin alleen, mutta paremmalla ajettavuudella.Kyllähän ne onkin kalliita. Tuon korimallin avensiksesta ihan älytön raha imo. Saman ikäistä ford focus/mondeo farkkua saa tuolla rahalla joka viikonpäivällä eri värisen.
Just vaihdoin pois Focus mk2 farmarin. Meni muuten alle viikossa kaupaksi liikkeestä. Eipä tuossa juuri vikoja ollut, tukivarren puslat meni vaihtoon n. 10 vuoden iässä. Sattui hyvä yksilö alle. Kireämmillä pakkasilla tosin kannatti kuljettaa apukäynnistintä mukana. Hallissa lähti kyllä käyntiin kuin palmun alta.Saman ikäistä ford focus/mondeo farkkua saa tuolla rahalla joka viikonpäivällä eri värisen.
Justiinsa ostin itselleni toimivalla ilmastoinnilla varustetun alle 200 tkm ajetun Civicin hintaan 1100 euroa, yllättävän hyvä hankinta hintaansa ja kuntoonsa nähden, toki tuossa ei ole koukkua ja pitää tuotakin jossain välissä vähän rassata ja sipistellä, mutta ihan kelpo käyttöauto.Hakusessa olisi kakkosauto, johon tulee kilometrejä ehkä vain 5tkm vuodessa, ihan max. 10tkm. Kovin paljoa ei kiinnostaisi moiseen sijoittaa, sanotaan tonni, ehkä kaksi. Vaatimuksena vetokoukku koska pitää hinata 2-3 kertaa vuodessa peräkärryä. Ilmastointi olisi plussaa. Suosituksia sellaisesta huolettomasta käyttöautosta kaipaisin? Nimenomaan huolettomasta, ei jaksaisi alkaa kovin rassailemaan. Mieluummin käytän aikani harrastevehkeisiin.
Kokeilkaa normipenkeillä olevaa yksilöä.Täällä on kanssa Astraa ja Mazda 3 katseltu kuten ylempänä kirjoittajalle suositeltiin. Astran koe ajolla tuli kuitenkin ehkä "erikoinen" ongelma. Nuo joka paikassa kehutut AGR penkit olivat toiselle auton käyttäjälle istuinosasta liian ahtaat eli reisituet painoivat lantioon. Tiedän toki että ovat "sportti penkit" mutta kyseessä on kuitenkin perus perheauto. Emme noita ainakaan koeajolla säädöillä saatu parannettua, istuinosan laskeminen loivemmaksi kuitenkin vähän auttoi asiaan. Myös apukuskin puoleinen penkki oli mielestäni itelläkin väljempi kuin kuskinpenkki.
Olisikohan tähän kenelläkään muita vinkkejä kuin lantiosta rasvan poisto?
Tämähän se seuraava liike on. Harmi vaan, kun nuo parmmin varustellut monesti sisältävät nuo sporttipenkit. Siksi tässä koittanut etsiä tietoa voisiko tuota jollain säädöillä parantaa tai joku muu simppeli juttu mikä ei ole tullut mieleen. Ei auta kuin jatkaa etsimistä.Kokeilkaa normipenkeillä olevaa yksilöä.
Kyllä penkin saa vaihtaa, kunhan se on E-hyväksytty.Tästä tulikin mieleen että jos autossa on surkea kuskinpenkki, niin minkälainen homma ja onko miten mahdollista vaihtaa vakka joku Recaro tilalle, missä bagit sun muut tarvittavat?
Ehkä kysymys kuuluisi toisaalle, mutta voiko autoa parantaa näiltä osin jos muuten hyvä kosla, mutta penkki päin persettä.
Ennenhän kaikki oli mahdollista, mutta nykysäännökset...
Paitsi, että airbägin omaavaa penkkiä ei saa vaihtaa. Ts. Tuo yllä oleva pätee vain autoihin joissa sivubägiä ei ole penkissä. Vaihto kielletään sen verran yksiselitteisesti, että ei jää mitään porsaanreikiäkään:Kyllä penkin saa vaihtaa, kunhan se on E-hyväksytty.
Tiedän useammankin taksin ja pari uutta pakettiautoa, joihin on vaihdettu kuskin jakkaraksi Recaron Ergomed ( verhoiltuna tai vakiokuosissa ) , kun kuskilla on ollut ongelmaa selässä tai lonkissa ja vakiopenkissä ei ole voinut istua pidempää siivua.
Tuollaisen Recaron vaihto on melko yksinkertainen bolt on homma, koska sopivat kiskot ja johtoadapterit saa suoraan Recarolta.
Kävin joskus samana päivänä koeajamassa 2015 ford mondeota ja opel insigniaa nelivetona. Insignia oli melkoinen pettymys mondeoon verrattuna, asiaa tosin korosti se että insignialla lähdettiin suoraan -25 pakkasesta ja mondeolla lämpimästä hallista.Mitäs mieltä raati on Opel Insigniasta, esim. https://www.nettiauto.com/opel/insignia/12692786
Onko kokemuksia, missä kohtaa kilometrit oikeasti alkaa tuntua moottorissa tai vaihdelaatikossa? Tai onko jotain muuta kalliimmanpuoleisia riskejä tiedossa 200-300tkm välillä?
Ratkaiseva sana on "toisenlaisiin" eli turvatyynyllisiä penkkejä ei saa vaihtaa turvatyynyttömiin, mutta turvatyynyllisiä penkkejä saa vaihtaa mielin määrin.Paitsi, että airbägin omaavaa penkkiä ei saa vaihtaa. Ts. Tuo yllä oleva pätee vain autoihin joissa sivubägiä ei ole penkissä. Vaihto kielletään sen verran yksiselitteisesti, että ei jää mitään porsaanreikiäkään:
"Sivuturvatyynyllä varustetun ajoneuvon istuimia ei saa vaihtaa toisenlaisiin, eikä nii-
hin saa asentaa turvatyynyjen toimintaa haittaavia istuinpäällisiä."
Citroen ja peugeot ovat 1.6 thp moottorilla jotka ovat niin moniongelmaisia että jättäisin ostamatta.. citroeniin toki on jo jotain tekniikalle tehtykin, ei tarvitsisi kuin öljynkulutuksen kasvua odotella. Citroenissa kannattaa ainakin tarkistella etujousisylinterit näkyykö vuotoja ulospäin. Mondeo tuntuu äkkiseltään melko kalliilta ottaen huomioon sen että on ensimmäistä vuosikertaa tuota korimallia.. toisaalta tällä hetkellä käytettyjen hinnat ovat mitä ovat ja hintatasot jossain viiden vuoden takaisessa tilanteessa.Tällä hetkellä omassa autohankinnassa kärkikamppailussa ovat Citroën C5, Peuget 508, Ford Mondeo ja Opel Insignia. En ollut näin isoja autoja aluksi edes katselemassa, mutta jotenkin "paljon autoa vähällä rahalla" alkoi houkuttaa. Hintahaarukka edelleen 5-10k. Tässä esimerkit kaikista:
https://www.nettiauto.com/citroen/c5/12881225
https://www.nettiauto.com/peugeot/508/12895465
https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/12874041
https://www.nettiauto.com/opel/insignia/12905128
Insignian M32 -laatikon mahdolliset ongelmat tuossa jo eilen mainittiinkin, mitäköhän sudenkuoppia muissa mahtaisi löytyä?
Mondeo on näköjään myynnissä Kotkan Autohallissa, jossa autot ovat keskimäärin kalliimpia kuin muualla. Tällaisia autoliikkeitä on Suomessa muutamia. Liekkö pelaavat rahoituksella jotenkin.Citroen ja peugeot ovat 1.6 thp moottorilla jotka ovat niin moniongelmaisia että jättäisin ostamatta.. citroeniin toki on jo jotain tekniikalle tehtykin, ei tarvitsisi kuin öljynkulutuksen kasvua odotella. Citroenissa kannattaa ainakin tarkistella etujousisylinterit näkyykö vuotoja ulospäin. Mondeo tuntuu äkkiseltään melko kalliilta ottaen huomioon sen että on ensimmäistä vuosikertaa tuota korimallia.. toisaalta tällä hetkellä käytettyjen hinnat ovat mitä ovat ja hintatasot jossain viiden vuoden takaisessa tilanteessa.
Hyvityshinnat melko hyviä kanssa, ainakin ollut. Toisaalta samat autot makaa vuosikausia myytävänä, sen verran liikahtavat kun leimalla käyvät ja sitten takaisin odottelemaan ihmettä. Kukaan ei oikeastaan tiedä miten tuo homma pyörii.Mondeo on näköjään myynnissä Kotkan Autohallissa, jossa autot ovat keskimäärin kalliimpia kuin muualla. Tällaisia autoliikkeitä on Suomessa muutamia. Liekkö pelaavat rahoituksella jotenkin.
Mainitaan Insigniasta sekin että sisätilat ovat mielestäni ruokottoman ahtaat auton kokoluokkaan nähden.Tällä hetkellä omassa autohankinnassa kärkikamppailussa ovat Citroën C5, Peuget 508, Ford Mondeo ja Opel Insignia. En ollut näin isoja autoja aluksi edes katselemassa, mutta jotenkin "paljon autoa vähällä rahalla" alkoi houkuttaa. Hintahaarukka edelleen 5-10k. Tässä esimerkit kaikista:
https://www.nettiauto.com/citroen/c5/12881225
https://www.nettiauto.com/peugeot/508/12895465
https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/12874041
https://www.nettiauto.com/opel/insignia/12905128
Insignian M32 -laatikon mahdolliset ongelmat tuossa jo eilen mainittiinkin, mitäköhän sudenkuoppia muissa mahtaisi löytyä?
Se 300 tuntuu olevan maaginen luku jota moni karsastaa. Itse etsin seuraavaa auto alle 100tkm ajettuna nettiautosta, vaikka ei 105tkm ajettu sen huonompi ole kuin 99tkm.Insignian ja Astran farkkumallien välillä olen tässä nyt pallotellut. Ja varmaan pitää vähän noita Legacyja myös ihmetellä viikonloppuna... Ei, koeajamaan en ole vielä ehtinyt mitään.
Pyynnit tuntuvat putoavan reilusti tuossa 200-250tkm jälkeen. Onko joku moottoririkko lähestymässä 300tkm kohdilla vai mikä noissa romauttaa arvon?
Tekniikan Maailma
Teknisesti taitaa olla aika paljon samaa ku Astra J. Pirkka-Opeli käytännössä.Mitä mieltä ollaan Chevrolet Cruze farkkumallista? Esimerkiksi https://www.nettiauto.com/chevrolet/cruze/12914659, eivät tunnu olevan hinnalla pilattuja.
Noi chevyn useimmat europpa mallit ovat laadultaan olleet huonoja ja täynnä jos jonkin näköistä kummallista vikaa. Otanta on 5 autoa tuttavapiiristä vm 2005-2010Mitä mieltä ollaan Chevrolet Cruze farkkumallista? Esimerkiksi https://www.nettiauto.com/chevrolet/cruze/12914659, eivät tunnu olevan hinnalla pilattuja.
Itse ostin vuodenvaihteessa Toyota Auris hybridin, nyt takana 17tkm ja vähemmän yllättäen ei ole yllätyksiä tullut. Varsin mukava ajaa, kesärenkaat tosin vaihdoin hiljaisempiin. Hatchback malli sopisi haettuun kokoluokkaan. Auris eri rungolla kuin aygo ja yaris ja mielestäni tukevamman tuntuinen. Miinuksena ettei taida saada adaptiivista vakkaria edes lisävarusteena, sekä olematon vetopaino jos koukkua tarvitsee. Oma maksoi 21k 40tkm ajettuna ja vm -18. Kulutus talvella n. 4,5l/100 ja kesänopeuksilla 5,5 (lähinnä ajoa helsinki-tampere moottoritiellä)Omassa C5:ssa on taas paskana hydrauliikkajärjestelmä ja vuotaa todella pahasti. Olen soitellut useampaan paikkaan ja kukaan ei sitä suostu ottamaan korjattavaksi. Viimeeksi kun löytyi paikka joka sen korjasi se maksoi enemmän kuin autolla on arvoa ja vika uusiutui 2-3v päästä. Muuten hyvässä kunnossa kyllä auto mitä nyt erilaisia sähkövikoja vaikka muille jakaa.
Olen tässä katsellut nyt vaihtoehtona auton vaihtoa. Joku vähän pienempi auto, mutta ei mikään aivan kaikista pienin esim. Yaris. Corolla, Civic, Leon, i30 Mazda 3, yms koko luokassa. Ei kuitenkaan ranskalaista, ei jaksa enää noiden sähkövikojen kanssa pelleillä mikä googlettelun perusteella on tyypillistä kaikille ranskalaisille.
Budjetti on mitä tahansa 10 000 ja 23 000 välillä, teen tässä juuri exceliä kuluista. 200tkm varmasti se ylin raja, ehkä jopa 150tkm. Tuon budjetin yläpäällä saa jo pari vuotta vanhoja jopa alle 60tkm ajettujakin autoja. Jos menee puhtaasti kuukausierän perusteella sitten Toyotan Easy rahoituksella saisi jopa uudenkin mutta siinä pitää sitten miettiä mitä autolle tekee rahoituksen loputtua. Uudemmissa huollot varmasti enenmmän ennakoitavissa ja arvioitavissa, kun noissa enemmän ajetuissa saattaa tulla kaikenmaailman satunaisia vikoja.
Tärkeimpinä kriteereinä lienee pieni kulutus, vakionopeudensäädin adaptive jos mahdollista, peruutus tutka/kamera, ilmastointi, pienet kulut ylipäätään. Luotettavuus tietenkin myös. Itse arvostaisin myös autoa joka kiihtyy hyvin 80-120Kmh tienoilla niin olisi ohittaminen turvallisempaa kuin tällä nykyisellä jolla käytännössä ei voi ohittaa kuin 2 kaistaisella tiellä mutta se lienee prioriteeteissä alhaalla. Tiputin jo plug-in hybridit ja sähköautot pois, niissä hinta nousee nopeasti niin paljon että sillä extra 10 000 eurolla jota ne näyttävät olevan enemmän ajelee bensalla jo 4-6 vuotta näillä korkeilla bensan hinnoillakin. Ajokilometrejä on vaikea arvioida, mutta nyt kun korona on ohi niin varmaan jossain 10tkm tienoilla pyörii. Ajo pääasiassa kaupungissa, satunaisia matkoja ympäri Suomea.
Onkohan kellään enemmän kokemusta tai vinkkiä, kannattaako katsella tuolta budjetin kärkipäästä vähän ajettuja 2017-2020 malleja, vai budjetin alku/keski tienoilta noita 2011+ malleja joissa on enemmän kilometrejä? En vaihda autoa usein, tällä C5:llakin on ajattu jo 10+ vuotta joten siinä mielessä houkuttelisi ottaa vähän uudempi ja vähemmän ajettu jonka voi sitten itse ajaa loppuun. Ellei tapahdu joku suuri mullistus ja sähköautot ovatkin taloudellisesti järkeviä 4-6 vuoden sisään.
Täytyy kompata tätä. Hybridi Aurikselle pääsee ihan mukavaan n. 5,5l keskikulutukseen, hatchback-mallilla vielä pienempään. Verot ja vakuutukset ovat alhaiset. Jos laskee kymmenen vuoden kulut, niin kalliimman hankintahinnan säästää takaisin verrattuna johonkin noin kymmenen vuotta vanhoihin autoihin. Toytotan luotettavuus on ihan eri tasoa ja yllättäviä kuluja tulee harvoin. Kiihtyvyys on ihan riittävä, jos painaa powernapin pohjaan.Itse ostin vuodenvaihteessa Toyota Auris hybridin, nyt takana 17tkm ja vähemmän yllättäen ei ole yllätyksiä tullut. Varsin mukava ajaa, kesärenkaat tosin vaihdoin hiljaisempiin. Hatchback malli sopisi haettuun kokoluokkaan. Auris eri rungolla kuin aygo ja yaris ja mielestäni tukevamman tuntuinen. Miinuksena ettei taida saada adaptiivista vakkaria edes lisävarusteena, sekä olematon vetopaino jos koukkua tarvitsee. Oma maksoi 21k 40tkm ajettuna ja vm -18. Kulutus talvella n. 4,5l/100 ja kesänopeuksilla 5,5 (lähinnä ajoa helsinki-tampere moottoritiellä)
Tce130 moottoreissa ainakin jakopää on heikko kohta, kannattaa kuunnella kuuluuko ylimääräisiä rapinoita. Samanlaista rellua olen itsellekin katsellut mutta koeajolle en ole vielä saanut aikaiseksi lähteä.Päätin kattoa Meganeja vielä vaikka sanoin että en ranskalaista enää ota. Omistin muinoinaan 90-luvun loppupuolen Meganen ja se oli kyllä ihan hyvä peli tosin sen perusteella nyt ei voi paljoa sanoa. Yllätyin miten halpoja nämä 2017+ Meganet ovat. Jengi muutenkin tuntunut pitävän tästä mallistosta joka tuli 2016. Laskeskelin vähän että mitä tuolla hintaerolla maksaa bensoja, vakuutuksia, kausihuoltoja yms. niin aika monta vuotta omila ajoilla tuolla hankinta hinnan erolla ajelee.
Taidan käydä tälläisen koeajamassa. En googlettelemallakaan löytänyt mitään isompia vikoja, osa kyllä valitellut tästä ranskalaisten klassikosta eli antipollution faultista, mutta sehän on vain vanha tuttu. Multimedia järjestelmässäkin jotain ongelmia striimaamisen suhteen, mutta se ei vaikuta ajamiseen. Jonkin verran takaisinkutsuja, mutta tuo auto on huollettu aina Renaultilla mitä menen katsomaan niin niiden pitäisi olla kunnossa.
Kiitti vinkistä. Selaan myös huoltokirjan ja katson olisko hihna jo vaihettu.Tce130 moottoreissa ainakin jakopää on heikko kohta, kannattaa kuunnella kuuluuko ylimääräisiä rapinoita. Samanlaista rellua olen itsellekin katsellut mutta koeajolle en ole vielä saanut aikaiseksi lähteä.
noissa on jakoketju, mitä nyt ulkomaan ja kotimaan foorumeita olen lukenut niin siinä 80-130tkm välillä on aloittanut metelöinnin.Oh h
Kiitti vinkistä. Selaan myös huoltokirjan ja katson olisko hihna jo vaihettu.
Jees. Juttelin vähän jo myyjän kanssa tuosta. Menen illalla katsomaan autoa. Hänen mielestä auto on tällä hetkellä hiljainen ja hänen mukaan tuo ongelma tulee jos öljynvaihtoja ja huoltoja ei ole hoidettu niin ketju alkaa venyä. Tiedä sitten auttaako tuo oikeasti ennaltaehkäisyssä. Tuo on juuri tuossa tienoilla joten ongelma voi tulla ajankohtaiseksi muutamassa vuodessa.noissa on jakoketju, mitä nyt ulkomaan ja kotimaan foorumeita olen lukenut niin siinä 80-130tkm välillä on aloittanut metelöinnin.
Eihän siinä tosiaan mitään kun sen tietää ja osaa varautua. Kirjoittele tännekin miltä auto tuntui koeajolla, kiinnostaa tosiaan itseänikin.Jees. Juttelin vähän jo myyjän kanssa tuosta. Menen illalla katsomaan autoa. Hänen mielestä auto on tällä hetkellä hiljainen ja hänen mukaan tuo ongelma tulee jos öljynvaihtoja ja huoltoja ei ole hoidettu niin ketju alkaa venyä. Tiedä sitten auttaako tuo oikeasti ennaltaehkäisyssä. Tuo on juuri tuossa tienoilla joten ongelma voi tulla ajankohtaiseksi muutamassa vuodessa.
En googlettelemalla ole muita isompia ongelmia löytynyt joten kaipa tuota voi pitää vielä ihan hyväksyttävän rajoissa varsinkin kun se on tiedossa ja siihen voi varautua. Näyttäisi olevan 1500 euron luokkaa vaihto.