Mikä auto minulle?

P.Dunphy

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.01.2022
Viestejä
21
Minkälaista autoa suosittelisitte seuraavanlaisilla tiedoilla.
10k€
Automaatti
Kaikki muut käy paitsi diesel
Vakkari ja tietty ilmastointi nyt pakolliset varusteet.
Ei DSG
Lähinnä kaupunki/taajama ajoa
Koolla ei väliä

Lisään tähän, jäi viesti vajaavaiseksi.
Kyselisin täältä mielipiteitä ja kokemuksia näistä mitä on tullut katsottua, budjetti vähän venytetty vähän, mutta alle 12k€.
Mini Cooper S, Kia Rio, Kia Ceed, Toyota Auris.
Vai olisiko sittenkin joku VAG autoista? Vai ovatko oikeasti niin huonoja ettei kannata vaivautua.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Pohjoismaissa Suomalaisilla siirtolapuilla ajaminen on traficominkin mukaan ok.


Saksassa ollaan hieman harmaalla alueella, trafi ei suoraan sano siirtokilpien käyvän Saksassa ja saksalaiset ovat nihkeitä antamaan lausuntoa. Eu-säädökset vapaine liikkuvuuksineen sallivat eu-kansalaisen liikkua oman maansa siirtokilvillä eu:ssa.

Asioiden helpottamiseksi kannattaa siirtolupalaput leimauttaa lähtiessä englanninkielisenä ja kilpien päähän suomen maatunnus. Ei pitäisi saksan viranomaisillakaan olla sanomista, kun on näyttää laput reitteineen, miten ajoneuvo on nyt suomalaisen ja ”suomen siirtorekisterissä”.

Joku varmaan ihmettelee miksi säätää mutta tällä säädöllä säästää noin satasen rahaa ja useamman tunnin aikaa. Saksalaiselle kilpipajalle olisi paras puhua saksaa asioiden hoitamiseksi tai ottaa myyjä mukaan. Lukenut että korona-aikana ennestään epämääräiset aukioloajat ovat huonontuneet ennestään ja osa kilpipajoista toimii vain ajanvarauksella.

Jos säätäminen ei kiinosta nopein vaihtoehto on luultavasti maksaa auto ennakkoon ja pyytää myyjää hoitamaan kilvet korvausta vastaan.
Hyvä tietää, joku 4 vuotta sitten olin hakemassa siirtolappuja varmuuden vuoksi, kun olimme lähdössä hakemaan kaverille autoa Tukholman lähistöltä ja silloin katsastuskonttorin rouva sanoi ettei siirto voi alkaa tai loppua ulkomaille.
Kirjoitettiin sitten reitiksi Turku-Helsinki, vaikka ei niitä lappuja edes tarvittu, kun ruotsalainen antoi kilvet mukaan sen enempää ihmettelemättä.

Jonkun kerran olen vetänyt virosta ostamaani peräkärryä suomalaisilla siirtokilvillä virossa, mutta ne olen hankkinut lähinnä suomessa ajoa varten, virossa suomalaisen auton vetämä kärry harvemmin kiinnostaa ketään.

Todennäköisesti suomalaisilla siirtokilvillä pärjää myös saksassa, jos ei hölmöile liikenteessä ja on polizei:lle ystävällinen, toki aina on myös mahdollisuus törmätä jäykempään partioon ja silloin voi joutua käyttämään puhelahjoja ja mieluiten saksaksi.

Itse kun ymmärrän ja mongerran auttavaa saksaa ( sekä tarvittaessa saan puhelimen päähän useammankin sujuvaa saksaa puhuvan kaverin ), niin kilpipajan ja landratsamtin kanssa on tähän asti pärjännyt.

Mutta helpoimmalla ja turvallisimmin varmasti pääsee, jos myyjä hoitaa auton valmiiksi kilpiin odottamaan.
Jos tarkoitus on ajaa tanskan läpi, niin tällöin kannattaa ottaa kalliimmat punaiset 30 päivän kilvet, niin ei tule tanskalaisten kanssa ongelmia, kun periaatteessa keltaisilla 7 päivän siirtokilvillä ei saisi ajaa kuin saksassa.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Pohjoismaissa Suomalaisilla siirtolapuilla ajaminen on traficominkin mukaan ok.


Saksassa ollaan hieman harmaalla alueella, trafi ei suoraan sano siirtokilpien käyvän Saksassa ja saksalaiset ovat nihkeitä antamaan lausuntoa. Eu-säädökset vapaine liikkuvuuksineen sallivat eu-kansalaisen liikkua oman maansa siirtokilvillä eu:ssa.

Asioiden helpottamiseksi kannattaa siirtolupalaput leimauttaa lähtiessä englanninkielisenä ja kilpien päähän suomen maatunnus. Ei pitäisi saksan viranomaisillakaan olla sanomista, kun on näyttää laput reitteineen, miten ajoneuvo on nyt suomalaisen ja ”suomen siirtorekisterissä”.

Joku varmaan ihmettelee miksi säätää mutta tällä säädöllä säästää noin satasen rahaa ja useamman tunnin aikaa. Saksalaiselle kilpipajalle olisi paras puhua saksaa asioiden hoitamiseksi tai ottaa myyjä mukaan. Lukenut että korona-aikana ennestään epämääräiset aukioloajat ovat huonontuneet ennestään ja osa kilpipajoista toimii vain ajanvarauksella.

Jos säätäminen ei kiinosta nopein vaihtoehto on luultavasti maksaa auto ennakkoon ja pyytää myyjää hoitamaan kilvet korvausta vastaan.
Kiitos! Eli missä vaiheessa tämän voi hoitaa suomalaisessa katsastuskonttorissa? Mitä tietoja tarvitaan? Pitää ajoneuvo olla maksettu tms.? Mitä jää Saksan päähän hoidettavaksi?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Kiitos! Eli missä vaiheessa tämän voi hoitaa suomalaisessa katsastuskonttorissa? Mitä tietoja tarvitaan? Pitää ajoneuvo olla maksettu tms.? Mitä jää Saksan päähän hoidettavaksi?
Voit hoitaa homman vaikka heti, tarvitset auton runkonumeron, ajankohdan jolloin olet autoa siirtämässä sekä lähtö- ja kohdekaupungit.
Sillä ei ole väliä kenen omistuksessa auto on tai onko se maksettu, voit hakea siirtokilvet vaikka naapurin autoon.
Toki jos et halua maksaa siirtovakuutusta, niin silloin sinulla on oltava autolle voimassaoleva vakuutus siirtokilpiä hakiessasi.

Jos ajat suomalaisilla siirtokilvillä, niin saksassa sinun ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin liimata kilvet paikoilleen, myyjä pitää omat henkilökohtaiset kilpensä ja tieto auton poistumisesta saksan rekisteristä kulkee Traficomin kautta, kun rekisteröit auton suomeen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Kyselisin täältä mielipiteitä ja kokemuksia näistä mitä on tullut katsottua, budjetti vähän venytetty vähän, mutta alle 12k€.
Mini Cooper S, Kia Rio, Kia Ceed, Toyota Auris.
Vai olisiko sittenkin joku VAG autoista? Vai ovatko oikeasti niin huonoja ettei kannata vaivautua.
Onko Minissä THP-pohjainen (Prince) kone? Jos on, pysy kaukana.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
642
Kyselisin täältä mielipiteitä ja kokemuksia näistä mitä on tullut katsottua, budjetti vähän venytetty vähän, mutta alle 12k€.
Mini Cooper S, Kia Rio, Kia Ceed, Toyota Auris.
Vai olisiko sittenkin joku VAG autoista? Vai ovatko oikeasti niin huonoja ettei kannata vaivautua.
Mini on persoonallisin, mutta jos thp-pohjainen moottori niin skippaisin. Ei omaa ajo-/huoltokokemusta.
Rio -17, ihan pätevä peruspikkuauto, 1.2l moottorilla. Kyseisellä budjetilla saisit kohtuu uuden. Jotenkin itseä vaan häiritsee ne rumpujarrut takana.
Ceed -14, voisi hieman verrata riion mut tilavampi ja ehkä hieman hiljaisempi rengasmelu. Pitkällä matkalla mukavampikin, kokemusta vaan diiselistä jonka huohotin jäätyy herkästi jos pakkasilla ei keulamaskia käytä.
Auris -09, henkilökohtaisesti vaihdekeppi huonosti sijoitettu toki sie etit automaattia. Mut perus toyotaa, ehkä parempi ajotuntuma kun vertaa kiiaan. Budjetti riittää noihin vanhempiin, toki tekniikka kyl pelittää. Silti itse ottaisin mielummin ceed:n kuin auriksen, saa uudemman/paremmat varustelun samalla hinnalla.

Mut käyt koeajamas niitä, niin saat perstuntumaa et sopiiko esim kuskin penkki siun mukavuusasteikolle hyvin vai vaan kohtalaisesti.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
643
Kumpaan sitä kallistuisi. Pirttihirmun nykyinen auto on Skoda Octavia 1.4 TSI 2016 mallia ajettu nyt 100 tkm. Tänä vuonna olisi tulossa remppoina laajempi perushuolto ja jakohihnan vaihto, ainakin. Molemmat rengas setit pitää ostaa. Todennäköisesti myös toinen jarrukilvistä pitäisi vaihtaa ja näissä se on vähän isompi homma. Eli huoltoihin + renkaisiin menisi se 2000€ ainakin + mitä katsastuksesta löytyy joka on tuossa keväällä. Auton vaihdosta ollaan puhuttu, joten olisiko järkevää vaihtaa nyt ennen huoltoja (vaikuttaako paljon vaihto arvoon) vai tehdä kaikki huollot, ajella vuosi/kaksi ja vaihtaa sitten, jos ja kun ehkä käyttettyjen hybridien hinnat laskee.

Jos nykyisen huoltaa ja jättää itselle niin onko näissä koneissa jotain isompia ongelmia? Sekä minkälaista kaaraa sitä katselisi, jos vaihtaisi. Kaupunki ajoa pääosin budjetti 20t alle, ei lapsia mutta ei mitään pienintä kippoa. Rellua täällä on suositeltu, mutta lähipiiristä on huonoja kokemuksia, tosin vanhemmista peleistä.

Muoks. Lisättiin renkaat
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.12.2017
Viestejä
424
Kumpaan sitä kallistuisi. Pirttihirmun nykyinen auto on Skoda Octavia 1.4 TSI 2016 mallia ajettu nyt 100 tkm. Tänä vuonna olisi tulossa remppoina laajempi perushuolto ja jakohihnan vaihto, ainakin. Todennäköisesti myös toinen jarrukilvistä pitäisi vaihtaa ja näissä se on vähän isompi homma. Eli huoltoihin menisi se 1000€ ainakin + mitä katsastuksesta löytyy joka on tuossa keväällä. Auton vaihdosta ollaan puhuttu, joten olisiko järkevää vaihtaa nyt ennen huoltoja (vaikuttaako paljon vaihto arvoon) vai tehdä kaikki huollot, ajella vuosi/kaksi ja vaihtaa sitten, jos ja kun ehkä käyttettyjen hybridien hinnat laskee.

Jos nykyisen huoltaa ja jättää itselle niin onko näissä koneissa jotain isompia ongelmia? Sekä minkälaista kaaraa sitä katselisi, jos vaihtaisi. Kaupunki ajoa pääosin budjetti 20t alle, ei lapsia mutta ei mitään pienintä kippoa. Rellua täällä on suositeltu, mutta lähipiiristä on huonoja kokemuksia, tosin vanhemmista peleistä.
Todennäköisesti tuo 1000e remontti tulee kaikista halvemmaksi kuin jonkin "kinder-vaihdokin" osto johon väliraha plus helposti vielä samat korjaukset. Toki jos saat 0 korolla ja takuullisen pelin niin eri juttu, hyvistä vaihokeista saa nykyään enemmän kuin itse 3v sitten ostaessa (omani oli näin). Kannattaa muistaa että perus bensiiniautojen valmistus lakkaa suht pian joten nyt on mahdollista vielä saada uusi jolla menee se 10v kunnes sähköautot on jo maturimpeja ja ennenkaikkea latausinfraa on ehkä? Hybridin ostaminen käytettynä kuulostaa kuin kupallisen panolta paljaalla, tuntui hyvältä mutta kun rakkulat jaloissa ja otsalla alkaa puhkeamaan ja syömään luuta on kipu hirveä, vähän kuin se akun hajoaminen hybridissä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Kumpaan sitä kallistuisi. Pirttihirmun nykyinen auto on Skoda Octavia 1.4 TSI 2016 mallia ajettu nyt 100 tkm. Tänä vuonna olisi tulossa remppoina laajempi perushuolto ja jakohihnan vaihto, ainakin. Molemmat rengas setit pitää ostaa. Todennäköisesti myös toinen jarrukilvistä pitäisi vaihtaa ja näissä se on vähän isompi homma. Eli huoltoihin + renkaisiin menisi se 2000€ ainakin + mitä katsastuksesta löytyy joka on tuossa keväällä. Auton vaihdosta ollaan puhuttu, joten olisiko järkevää vaihtaa nyt ennen huoltoja (vaikuttaako paljon vaihto arvoon) vai tehdä kaikki huollot, ajella vuosi/kaksi ja vaihtaa sitten, jos ja kun ehkä käyttettyjen hybridien hinnat laskee.

Jos nykyisen huoltaa ja jättää itselle niin onko näissä koneissa jotain isompia ongelmia? Sekä minkälaista kaaraa sitä katselisi, jos vaihtaisi. Kaupunki ajoa pääosin budjetti 20t alle, ei lapsia mutta ei mitään pienintä kippoa. Rellua täällä on suositeltu, mutta lähipiiristä on huonoja kokemuksia, tosin vanhemmista peleistä.

Muoks. Lisättiin renkaat
Nykyisillä vaihtoautojen hinnoilla on taloudellisesti järkevintä laittaa nykyinen auto kuntoon ja ajaa sillä vuosi tai pari.

Vaihtoautojen hinnat laskevat todennäköisesti, kun uusien autojen saatavuus paranee ja toimitusajat lyhenevät, tällöin liikkeillä alkaa olla ylitarjontaa vaihdokeista, jolloin varaston kierto on pidettävä järkevänä ja autoja yritettävä myydä pois pienillä tai jopa negatiivisilla katteilla ( siis vaihtoauton näkökulmasta, liikkeelle jää kuitenkin pieni kate uudesta autosta ).

Toinen ( mahdollisesti ) taloudellisesti järkevä vaihtoehto on laittaa nykyinen pois hyvällä hinnalla vaikka autovexin kautta ja ostaa tilalle "tonnin pommi" vuodeksi tai jopa kahdeksi.

Tuollaista alle 20 k€ autoa ostaessa saa kuitenkin varautua siihen, että renkaat ovat lähes kaljut ja huollot tekemättä, jolloin sama raha menee siihen hankittuun autoonkin.

Tuon ikäisessä TSI:ssä ei pitäisi olla enää suurempia ongelmia, joten sen puolesta vaihtoa ei tarvitse hätäillä.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
642
Kumpaan sitä kallistuisi. Pirttihirmun nykyinen auto on Skoda Octavia 1.4 TSI 2016 mallia ajettu nyt 100 tkm. Tänä vuonna olisi tulossa remppoina laajempi perushuolto ja jakohihnan vaihto, ainakin. Molemmat rengas setit pitää ostaa. Todennäköisesti myös toinen jarrukilvistä pitäisi vaihtaa ja näissä se on vähän isompi homma. Eli huoltoihin + renkaisiin menisi se 2000€ ainakin + mitä katsastuksesta löytyy joka on tuossa keväällä. Auton vaihdosta ollaan puhuttu, joten olisiko järkevää vaihtaa nyt ennen huoltoja (vaikuttaako paljon vaihto arvoon) vai tehdä kaikki huollot, ajella vuosi/kaksi ja vaihtaa sitten, jos ja kun ehkä käyttettyjen hybridien hinnat laskee.

Jos nykyisen huoltaa ja jättää itselle niin onko näissä koneissa jotain isompia ongelmia? Sekä minkälaista kaaraa sitä katselisi, jos vaihtaisi. Kaupunki ajoa pääosin budjetti 20t alle, ei lapsia mutta ei mitään pienintä kippoa. Rellua täällä on suositeltu, mutta lähipiiristä on huonoja kokemuksia, tosin vanhemmista peleistä.

Muoks. Lisättiin renkaat
Villinä veikkaisin et autosta saisi ~14-15k vaihdossa, 17-18k olisi varmaan sitten myynti. Sen huomannut et useampi liike on ottanut autoja vastaan joissa on jakopäänhuolto tekemättä tai menty yliajallekin, et ei ne niitä juuri tunnu katselevan. Varmaan aika tapauskohtaisia. Liikkeillä yleensä on renkaita varastossa, et jos ovat huonot niin panevat jotkuun alkaen mallit alle joissa pintaa. Useamman auton kaupat oon siks jättän loppusuoral tekemättä, kun selvis et huollot tekemättä ja liike ei tule vastaan.

Vaggien koneiden "ominaisongelmat" taisi jäädä joskus -14 vuoden tienoilla, et tekniikka pitäs olla ihan ok.

Käyt liikkeessä kysymässä et uudempi auto houkuttaa ja et paljon he nykyisestä hyvittäisi. Se ei sido mihinkään.
Mut jos auto on mukava ja hyvä niin itse varmaan huollattaisin ja jatkaisin parilla vuodella. Todnäk pienempi menoerä.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
643
Kiitos vastauksista ja kyllähän se varmaan näin on, että parempi huoltaa ja ajaa ainakin se pari vuotta. Katselee sitten mikä on tilanne automarkkinoilla. :)
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Kumpaan sitä kallistuisi. Pirttihirmun nykyinen auto on Skoda Octavia 1.4 TSI 2016 mallia ajettu nyt 100 tkm. Tänä vuonna olisi tulossa remppoina laajempi perushuolto ja jakohihnan vaihto, ainakin. Molemmat rengas setit pitää ostaa. Todennäköisesti myös toinen jarrukilvistä pitäisi vaihtaa ja näissä se on vähän isompi homma. Eli huoltoihin + renkaisiin menisi se 2000€ ainakin + mitä katsastuksesta löytyy joka on tuossa keväällä. Auton vaihdosta ollaan puhuttu, joten olisiko järkevää vaihtaa nyt ennen huoltoja (vaikuttaako paljon vaihto arvoon) vai tehdä kaikki huollot, ajella vuosi/kaksi ja vaihtaa sitten, jos ja kun ehkä käyttettyjen hybridien hinnat laskee.

Jos nykyisen huoltaa ja jättää itselle niin onko näissä koneissa jotain isompia ongelmia? Sekä minkälaista kaaraa sitä katselisi, jos vaihtaisi. Kaupunki ajoa pääosin budjetti 20t alle, ei lapsia mutta ei mitään pienintä kippoa. Rellua täällä on suositeltu, mutta lähipiiristä on huonoja kokemuksia, tosin vanhemmista peleistä.

Muoks. Lisättiin renkaat
Jälkikasvun perheeseen tuli hommattua 13 K€ budjetilla Prius ja pelkkää hyvää palautetta on autosta kuulunut. 1,8 L on niissä edellytys ja plugarit menee suurinpiirtein samalla lukasulla eteenpäin. Aika monta <100 tkm ajettua perus Priusta kerkesi karata puhelinta kaivaessa. Plugari on myös hieno peli ja jos ei lataa ollenkaan, niin kulutus on han samaa kuin tavallisella Priuksella. Enkä usko, että vanhempaa Toyotaa ostaessa ketään haittaa niiden takuukaan, joka koskee 10 v nuorempaa autoa näin jälkikäteen luvattuna. Ainakin jälkikasvun perhe iloissaan totesi saaneensa muutaman lisävuoden ihan puskista.


 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
105
Kumpaan sitä kallistuisi. Pirttihirmun nykyinen auto on Skoda Octavia 1.4 TSI 2016 mallia ajettu nyt 100 tkm. Tänä vuonna olisi tulossa remppoina laajempi perushuolto ja jakohihnan vaihto, ainakin. Molemmat rengas setit pitää ostaa. Todennäköisesti myös toinen jarrukilvistä pitäisi vaihtaa ja näissä se on vähän isompi homma. Eli huoltoihin + renkaisiin menisi se 2000€ ainakin + mitä katsastuksesta löytyy joka on tuossa keväällä. Auton vaihdosta ollaan puhuttu, joten olisiko järkevää vaihtaa nyt ennen huoltoja (vaikuttaako paljon vaihto arvoon) vai tehdä kaikki huollot, ajella vuosi/kaksi ja vaihtaa sitten, jos ja kun ehkä käyttettyjen hybridien hinnat laskee.
Itsellä kokemusta, että vag vaihtohyvitykseen vaikuttaa, jos jättää hihnan vaihtamatta. Toki itse olin perillä siitä paljonko se olisi tullut maksamaan, joten liike ei päässyt siinä kusettamaan. Renkailla ei merkitystä, jos ei eivät ole alle sakkorajan. Edellinen vaihtoauto meni samoilla renkailla myyntiin, kun se oli vaihtohetkellä. Se on sitten tulevan ostajan vastuulla tarkistaa renkaiden kunto. Renkaat toki olivat vielä luvalliset, mutta pitoa ei toki enää ollut talvirenkaissa.

Eli ei mitään järkeä vaihtaa, jos auto toimii ja se sopii omiin tarpeisiin. Kuitenkin se väliraha aina kirpaisee, jos siihen ei ole valmistunut henkisesti.
 

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
275
Pitäisi auto vaihtaa uudempaan ja ajattelin että täältä voisi löytyä hyviä näkökulmia oman päätöksenteon tueksi. Luonnollisesti myös kaikenlainen keskustelu on tervetullutta ja saa olla niin puolesta kuin vastaan. Edellisen kerran tässä ketjussa kyselin pikkuauton perään perheen kakkosautoksi, mutta se tilanne oli ja meni. Yhdellä autolla ajetaan edelleen ja toivon mukaan myös tulevaisuudessa.

Lähtötilanne on siis seuraavanlainen:

Taloudessa yksi auto jolla ajetaan kaikki perheen ajot. Meikäläisellä työmatkaa päivässä n. 70 km. Ajoprofiili arkipäivisin sillä tavalla epäortodoksinen että aamulla lähden töihin, tulen kotiin iltapäivällä ja sitten vielä uudelleen illaksi töihin. 17 km työmatka tulee siis taitettua neljä kertaa. Töihin-kotiin-töihin-kotiin. You get the point. Tämän lisäksi vaimo ajelee omia ajojaan minkä ajelee. Tällä hetkellä hän on kotona pienen lapsen kanssa eli varsinaista työmatka-ajoa hänellä ei ole. Tilanne luonnollisesti muuttuu sitten kun lapsi kasvaa ja vaimo siirtyy takaisin töihin. Arkiajoprofiilin lisäksi autolla ajetaan säännöllisesti (min.n. 2x/kk) sukuloimaan n. 200km matka per suunta. Ollaan tässä myös muutaman vuoden ajan tehty kaikki perheen lomamatkat maateitse. Näiden lomareissujen jälkeen trippimittari on näyttänyt jotakin 2000-7500km väliltä.

Sitten varsinaisesti niihin autoihin. Tällä hetkellä autona toimii hyvin tyypillinen suomalaisperheen kulkine. VAG-konsernin farmariauto jolla ikää tasan 10v ja mittarissa 201.000km. Käyttövoimana toimii biokaasu, sekä bensiini. 95% ajot ajetaan kaasulla. Auto harmittavaisesta syystä ollut huonoin koskaan omistamani auto. Lähinnä viat olleet auton huonoa suunnittelua, eli koiranluut, laakerit, jarrut kuluu käsittämätöntä tahtia ja tässä viiden vuoden omistuksen aikana niitä on vaihdettu useita. Autosta myös paukkunut vesipumppu, jakoketju vaihdettu löystymisen vuoksi ja kaasupullotkin vaihdatettu takuuna. Itse käyttövoiman valinnan myötä yllättävänä asiana tuli varsin lyhyt öljynvaihtoväli joka on ollut 15 000 km / yksi vuosi. Aika usein omilla ajoilla paukkuu tuo 15k poikki ennenkuin käännetään kalenterin viimeistä sivua. Onneksi oma ymmärrys autoista on hyvä ja meisseli pysyy kädessä. Tällä menetelmällä huoltokustannuksia on saanut reilusti alhaisemmiksi.

Itse biokaasuiluun olen erittäin tyytyväinen, ja suppea asemaverkosto on omia ajoja palvellut hyvin. Todettakoon että nämä pidemmät Suomen ulkopuolelle suuntautuneet autolomamatkat on taitettu vuokra-autoilla. Pidempi Euroopan läpiajo matkailuautolla, ja lyhyempi pohjoismaiden läpiajo tutulta lainatulla pakettiautolla. Suomessa on pyöritty aina omalla vehkeellä. Tulevaisuudessa kaikki matkat jos taittuisi sillä omalla autolla, olisi se todella iso bonus. Teltassa nukkumista ei tässä eräilyperheessä karsasteta.

Ajallisestihan tämä on äärimmäisen mielenkiintoista aikaa edes pohtia auton hankintaa. Käytettyjen hinnat on korkealla ja uusien saatavuus on verrattavissa PS5:sen saatavuuteen. Nykyisestä omasta voisi siis saada kohtuullisen vaihtohyvityksen, mutta varjopuolena sitten se että uusikin vaihtopeli on kallis tai sitä saattaisi jäädä kokonaan ilman autoa. Nykyisen auton arvo pyörii nettiauton mukaan siinä 10 000€ korvilla ja laskeskelin että 8000€ kun siitä saa, niin tyytyväisiä ollaan. Uuteen autoon olisi valmius sijoittaa tuo vaihtohyvitys x 3, loput pätkällä.

Sitten siihen uuteen hankintaan. Omaa pääomaa ajatellen uusi auto olisi joko n. 40 000€ maksava käytetty kulkine tai sitten n. 60 000€ maksava uusi. Käytetyistä autoista katse on suuntautunut perinteisiin saksalaisiin ”premium” merkkeihin eli mersuun ja bemariin joiden käyttövoima olisi bensiini. Uutta katsellessa olen tullut johtopäätökseen että sähköauto olisi paras mahdollinen vaihtoehto. Alla perustelut.

Käytettyä mersua/bemaria/autoa X puoltaa halvempi hankintahinta, oma ymmärrys polttomoottoriautoista, alhaisempi ajoneuvovero (mutuilua) ja vakuutusmaksu (mutuilua) sekä ”huoleton matkanteko polttoaineen jakeluverkoston myötä”. Huonoina puolina sitten säännöllinen huollontarve, enemmän kuluvia osia, suuremmat polttoainekustannukset ja arvonaleneman arviointi tässä markkinatilanteessa haastavaa. Voi olla että autokannan kehitys Suomessakin on sellainen että viiden vuoden kuluttua, aika jonka ajattelin autoa pitää, polttomoottoriautojen haluttavuus on laskenut merkittävästi. Miksi bensiini, eikä diesel? Omat ajot ovat profiililtaan sellaisia että dieselin mahdollinen pienempi kulutus ei korreloi siitä maksettavan käyttövoimaveron kanssa varsinkaan kun pumppuhinnat on kohta taas 1:1.. Sitten jos vielä sattuisi löytämään vapaasti hengittävän bensapelin niin ei olisi huolia laukeavista ja laiskistuvista turboista.

Luonnollisesti on tullut katsottua myös plug-in hybridejä mutta omasta näkökulmasta sellaisessa autossa saa vain ns. Worst of both worlds. Käytettynä sellaisen hankinta kun on aivan arpapeliä. Onko akkua ladattu milloin ja miten, vai onko auton hankinta ollut vain autoveron kiertoa ja sitä on kuljetettu vain polttonesteellä? Toisaalta taas autolla on voitu ajaa vain akuilla ja polttomoottori on pyörähtänyt vain motarin rampissa. Tai sitten nämä molemmat pelot on täysin aiheettomia. Mersuissa myös akut on sijoitettu niin että takaloosterissa on kummallinen nousu. Tavaratilan käytettävyyden kannalta aika iso miinus se.

Uutta sähköautoa puoltaa sitten taas seuraavat seikat: Oma ajoprofiili passeli sähköautolle ja näin ollen käyttövoimakustannusten merkittävä aleneminen. Asumme omakotitalossa eli auto latautuisi pääosin kotipihassa. Poliittinen ohjaus sähköautoihin vahva, eli infraa nousee jatkuvalla syötöllä, arvonalenema ei ehkä ihan niin merkittävä. Uuden auton takuu, sekä pidempi huoltoväli.

Huonoina puolina sitten pidän korkeampaa hankintahintaa, mikä toisaalta ei paina vaakakupissa niinkään. Järkevänä ukkona kun kuitenkin lasken auton käyttökustannukset koko pitoajalta, on hankintahinta siinä yhtälössä vain yksi osa-alue. Erinäiset autojen softaongelmat on iso miinus, varsinkin perinteisillä autonvalmistajilla ja sitten niillä (tai sillä) valmistajalla joka menee softa edellä, on muita itse ”hardware”en liittyviä ongelmia. Tosin täytyy sanoa että yhden ensimmäistäkään sähköautoa en ole ajanut, joten kaikki tieto ja ymmärrys niistä perustuu vain ja ainoastaan täällä foorumilla ja muualla törmättyihin kolmannen osapuolen kokemuksiin. Tietokoneeseen pyörillä kuitenkin varmaan pätee sama lainalaisuus kuin muuhunkin kulutuselektroniikkaan;

”Kun aika korruptoi laitteen teknologisen arvon, mitä arvokasta laitteeseen jää? Ohjelmisto.” - Bill Gates

Auton kokoluokan tulisi palvella kolmihenkistä perhettä, jossa lapsi istuu turvaistuimessa koko auton pitoajan. Tavaratilaan tulisi onnistua kätkeä rattaat, sekä lomareissujen matkatavarat. Vetokoukku on must, sillä silloin tällöin tulee vedettyä kärryä ja fillarit kulkee telineessä peräkoukussa. Nelivetoa arvostan myös. Tietyllä tavalla haluaisin luopua tuosta farmarikorimallista, eli tilava sedan olisi itselleni se mieluisin vaihtoehto. SUV/Crossovermalleista en ole koskaan oikein innostunut mutta niitä nyt tuntuu markkinoille puskevan poikkeuksetta jokainen valmistaja eli ehkä jonkinlainen kompromissi tulee tehdä. Toki se farmarikin siellä listalla on.

Autolla matkustaminen ja ajaminen itsessään on minulle sitä että pääsen määränpäästä A, määränpäähän B. Autossa tulisi olla mukava viettää nuo päivittäiset arkiajot, mutta myös pidemmät matkat. Pituutta meikäläisellä on karvan alle kaksi metriä, eli kuskin paikan säädöt tulisi olla sellaiset että ratin ja penkin väliin mahtuu mukavasti. on myös mukava mikäli pää ei kolise kattoon. Kun haluan tuntea olevani elossa, hyppään moottoripyörän selkään tai menen ajamaan mikroautoa radalle. Liikenteen ei tarvitse minulle olla se paikka jossa autoa ns. Kuritetaan ja näytetään muille että katsokaa tässä menee Kuljettaja isolla K:lla. Itselleni tärkeintä on mukavuus ja turvallisuus.

Tällaisia ajatuksia. Otsikon mukaisesti kysynkin: ”mikä auto minulle?”. Ja vaikka oddsit tällä hetkellä onkin uudelle sähköautolle 60/40 niin ihan mielelläni kuulen kaikenlaisia pohdintoja. Myös kaikki omakohtaiset stoorit kiinnostaa jos joku on ollut vähän vastaavanlaisessa tilanteessa. Auton voin ostaa niin Suomesta kuin hakea käytettynä ulkomailta.

TLDR; Uusi auto hakusessa 24k€ käsirahalla. Rahoitettava käytetty polttis hinta max. 40k€, uusi sähkis 60k€. Pitoaika max. 60kk, 20 000km/v.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Pitäisi auto vaihtaa uudempaan ja ajattelin että täältä voisi löytyä hyviä näkökulmia oman päätöksenteon tueksi. Luonnollisesti myös kaikenlainen keskustelu on tervetullutta ja saa olla niin puolesta kuin vastaan. Edellisen kerran tässä ketjussa kyselin pikkuauton perään perheen kakkosautoksi, mutta se tilanne oli ja meni. Yhdellä autolla ajetaan edelleen ja toivon mukaan myös tulevaisuudessa.

Lähtötilanne on siis seuraavanlainen:

Taloudessa yksi auto jolla ajetaan kaikki perheen ajot. Meikäläisellä työmatkaa päivässä n. 70 km. Ajoprofiili arkipäivisin sillä tavalla epäortodoksinen että aamulla lähden töihin, tulen kotiin iltapäivällä ja sitten vielä uudelleen illaksi töihin. 17 km työmatka tulee siis taitettua neljä kertaa. Töihin-kotiin-töihin-kotiin. You get the point. Tämän lisäksi vaimo ajelee omia ajojaan minkä ajelee. Tällä hetkellä hän on kotona pienen lapsen kanssa eli varsinaista työmatka-ajoa hänellä ei ole. Tilanne luonnollisesti muuttuu sitten kun lapsi kasvaa ja vaimo siirtyy takaisin töihin. Arkiajoprofiilin lisäksi autolla ajetaan säännöllisesti (min.n. 2x/kk) sukuloimaan n. 200km matka per suunta. Ollaan tässä myös muutaman vuoden ajan tehty kaikki perheen lomamatkat maateitse. Näiden lomareissujen jälkeen trippimittari on näyttänyt jotakin 2000-7500km väliltä.

Sitten varsinaisesti niihin autoihin. Tällä hetkellä autona toimii hyvin tyypillinen suomalaisperheen kulkine. VAG-konsernin farmariauto jolla ikää tasan 10v ja mittarissa 201.000km. Käyttövoimana toimii biokaasu, sekä bensiini. 95% ajot ajetaan kaasulla. Auto harmittavaisesta syystä ollut huonoin koskaan omistamani auto. Lähinnä viat olleet auton huonoa suunnittelua, eli koiranluut, laakerit, jarrut kuluu käsittämätöntä tahtia ja tässä viiden vuoden omistuksen aikana niitä on vaihdettu useita. Autosta myös paukkunut vesipumppu, jakoketju vaihdettu löystymisen vuoksi ja kaasupullotkin vaihdatettu takuuna. Itse käyttövoiman valinnan myötä yllättävänä asiana tuli varsin lyhyt öljynvaihtoväli joka on ollut 15 000 km / yksi vuosi. Aika usein omilla ajoilla paukkuu tuo 15k poikki ennenkuin käännetään kalenterin viimeistä sivua. Onneksi oma ymmärrys autoista on hyvä ja meisseli pysyy kädessä. Tällä menetelmällä huoltokustannuksia on saanut reilusti alhaisemmiksi.

Itse biokaasuiluun olen erittäin tyytyväinen, ja suppea asemaverkosto on omia ajoja palvellut hyvin. Todettakoon että nämä pidemmät Suomen ulkopuolelle suuntautuneet autolomamatkat on taitettu vuokra-autoilla. Pidempi Euroopan läpiajo matkailuautolla, ja lyhyempi pohjoismaiden läpiajo tutulta lainatulla pakettiautolla. Suomessa on pyöritty aina omalla vehkeellä. Tulevaisuudessa kaikki matkat jos taittuisi sillä omalla autolla, olisi se todella iso bonus. Teltassa nukkumista ei tässä eräilyperheessä karsasteta.

Ajallisestihan tämä on äärimmäisen mielenkiintoista aikaa edes pohtia auton hankintaa. Käytettyjen hinnat on korkealla ja uusien saatavuus on verrattavissa PS5:sen saatavuuteen. Nykyisestä omasta voisi siis saada kohtuullisen vaihtohyvityksen, mutta varjopuolena sitten se että uusikin vaihtopeli on kallis tai sitä saattaisi jäädä kokonaan ilman autoa. Nykyisen auton arvo pyörii nettiauton mukaan siinä 10 000€ korvilla ja laskeskelin että 8000€ kun siitä saa, niin tyytyväisiä ollaan. Uuteen autoon olisi valmius sijoittaa tuo vaihtohyvitys x 3, loput pätkällä.

Sitten siihen uuteen hankintaan. Omaa pääomaa ajatellen uusi auto olisi joko n. 40 000€ maksava käytetty kulkine tai sitten n. 60 000€ maksava uusi. Käytetyistä autoista katse on suuntautunut perinteisiin saksalaisiin ”premium” merkkeihin eli mersuun ja bemariin joiden käyttövoima olisi bensiini. Uutta katsellessa olen tullut johtopäätökseen että sähköauto olisi paras mahdollinen vaihtoehto. Alla perustelut.

Käytettyä mersua/bemaria/autoa X puoltaa halvempi hankintahinta, oma ymmärrys polttomoottoriautoista, alhaisempi ajoneuvovero (mutuilua) ja vakuutusmaksu (mutuilua) sekä ”huoleton matkanteko polttoaineen jakeluverkoston myötä”. Huonoina puolina sitten säännöllinen huollontarve, enemmän kuluvia osia, suuremmat polttoainekustannukset ja arvonaleneman arviointi tässä markkinatilanteessa haastavaa. Voi olla että autokannan kehitys Suomessakin on sellainen että viiden vuoden kuluttua, aika jonka ajattelin autoa pitää, polttomoottoriautojen haluttavuus on laskenut merkittävästi. Miksi bensiini, eikä diesel? Omat ajot ovat profiililtaan sellaisia että dieselin mahdollinen pienempi kulutus ei korreloi siitä maksettavan käyttövoimaveron kanssa varsinkaan kun pumppuhinnat on kohta taas 1:1.. Sitten jos vielä sattuisi löytämään vapaasti hengittävän bensapelin niin ei olisi huolia laukeavista ja laiskistuvista turboista.

Luonnollisesti on tullut katsottua myös plug-in hybridejä mutta omasta näkökulmasta sellaisessa autossa saa vain ns. Worst of both worlds. Käytettynä sellaisen hankinta kun on aivan arpapeliä. Onko akkua ladattu milloin ja miten, vai onko auton hankinta ollut vain autoveron kiertoa ja sitä on kuljetettu vain polttonesteellä? Toisaalta taas autolla on voitu ajaa vain akuilla ja polttomoottori on pyörähtänyt vain motarin rampissa. Tai sitten nämä molemmat pelot on täysin aiheettomia. Mersuissa myös akut on sijoitettu niin että takaloosterissa on kummallinen nousu. Tavaratilan käytettävyyden kannalta aika iso miinus se.

Uutta sähköautoa puoltaa sitten taas seuraavat seikat: Oma ajoprofiili passeli sähköautolle ja näin ollen käyttövoimakustannusten merkittävä aleneminen. Asumme omakotitalossa eli auto latautuisi pääosin kotipihassa. Poliittinen ohjaus sähköautoihin vahva, eli infraa nousee jatkuvalla syötöllä, arvonalenema ei ehkä ihan niin merkittävä. Uuden auton takuu, sekä pidempi huoltoväli.

Huonoina puolina sitten pidän korkeampaa hankintahintaa, mikä toisaalta ei paina vaakakupissa niinkään. Järkevänä ukkona kun kuitenkin lasken auton käyttökustannukset koko pitoajalta, on hankintahinta siinä yhtälössä vain yksi osa-alue. Erinäiset autojen softaongelmat on iso miinus, varsinkin perinteisillä autonvalmistajilla ja sitten niillä (tai sillä) valmistajalla joka menee softa edellä, on muita itse ”hardware”en liittyviä ongelmia. Tosin täytyy sanoa että yhden ensimmäistäkään sähköautoa en ole ajanut, joten kaikki tieto ja ymmärrys niistä perustuu vain ja ainoastaan täällä foorumilla ja muualla törmättyihin kolmannen osapuolen kokemuksiin. Tietokoneeseen pyörillä kuitenkin varmaan pätee sama lainalaisuus kuin muuhunkin kulutuselektroniikkaan;

”Kun aika korruptoi laitteen teknologisen arvon, mitä arvokasta laitteeseen jää? Ohjelmisto.” - Bill Gates

Auton kokoluokan tulisi palvella kolmihenkistä perhettä, jossa lapsi istuu turvaistuimessa koko auton pitoajan. Tavaratilaan tulisi onnistua kätkeä rattaat, sekä lomareissujen matkatavarat. Vetokoukku on must, sillä silloin tällöin tulee vedettyä kärryä ja fillarit kulkee telineessä peräkoukussa. Nelivetoa arvostan myös. Tietyllä tavalla haluaisin luopua tuosta farmarikorimallista, eli tilava sedan olisi itselleni se mieluisin vaihtoehto. SUV/Crossovermalleista en ole koskaan oikein innostunut mutta niitä nyt tuntuu markkinoille puskevan poikkeuksetta jokainen valmistaja eli ehkä jonkinlainen kompromissi tulee tehdä. Toki se farmarikin siellä listalla on.

Autolla matkustaminen ja ajaminen itsessään on minulle sitä että pääsen määränpäästä A, määränpäähän B. Autossa tulisi olla mukava viettää nuo päivittäiset arkiajot, mutta myös pidemmät matkat. Pituutta meikäläisellä on karvan alle kaksi metriä, eli kuskin paikan säädöt tulisi olla sellaiset että ratin ja penkin väliin mahtuu mukavasti. on myös mukava mikäli pää ei kolise kattoon. Kun haluan tuntea olevani elossa, hyppään moottoripyörän selkään tai menen ajamaan mikroautoa radalle. Liikenteen ei tarvitse minulle olla se paikka jossa autoa ns. Kuritetaan ja näytetään muille että katsokaa tässä menee Kuljettaja isolla K:lla. Itselleni tärkeintä on mukavuus ja turvallisuus.

Tällaisia ajatuksia. Otsikon mukaisesti kysynkin: ”mikä auto minulle?”. Ja vaikka oddsit tällä hetkellä onkin uudelle sähköautolle 60/40 niin ihan mielelläni kuulen kaikenlaisia pohdintoja. Myös kaikki omakohtaiset stoorit kiinnostaa jos joku on ollut vähän vastaavanlaisessa tilanteessa. Auton voin ostaa niin Suomesta kuin hakea käytettynä ulkomailta.

TLDR; Uusi auto hakusessa 24k€ käsirahalla. Rahoitettava käytetty polttis hinta max. 40k€, uusi sähkis 60k€. Pitoaika max. 60kk, 20 000km/v.
Lienee järkevää katsoa esittelyautoja tai jos autoliikkeellä on uusia autoja varastossa niin ei tarvitse odottaa kuukausia epävarmuudessa tuleeko auto koskaan. Itse valitsin esittelyauton tehdastilauksen sijaan kun sai paljon enemmän varusteita lähes samaan hintaan mitä vähemmän varusteltu tehdastilaus olisi ollut.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 863
Minun ratkaisuni @miu :n tilanteessa olisi se, että mikäli nykyinen auto ei ole jotenkin erityisen ärsyttävä tai kelvoton, ajelisin sillä 3 - 5 vuotta ja antaisin sähköautojen ja latausverkoston kypsyä.
 

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
275
Minun ratkaisuni @miu :n tilanteessa olisi se, että mikäli nykyinen auto ei ole jotenkin erityisen ärsyttävä tai kelvoton, ajelisin sillä 3 - 5 vuotta ja antaisin sähköautojen ja latausverkoston kypsyä.
Tätä on tullut itsekin järkeiltyä. Nykyinen ei sinänsä ole kelvoton, mutta alituiset pikkuviat ja mentaalinen pelko siitä että kohta paukkuu jotakin isoa, ei tee autoilusta mukavaa. Sukulaisella paukahti vastaavasta sisarkonsernin vehkeestä samoilla kilsoilla vaihdelaatikko.

Nyt sähköauton kun ostaa niin ehdottomasti tulee astuttua pioneerin saappaisiin, mutta jos osaisi valita valmistajan niin että auto viiden vuoden kuluttua herättäisi käytettynäkin vielä kiinnostusta niin ei tulisi pahasti mentyä metsään. Tämä tarkoittaisi valmistajaa jolla sähköautoksi suunniteltu pohjalevy, OTA-päivitykset yms. Tesla, VW, Korean kaksikko.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Nykyisessäsi 200tkm niin varmasti tiedossa jotain remppaa lähiaikoina, riippuen miten huollettu ja paljonko ajat.
 

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
275
Nykyisessäsi 200tkm niin varmasti tiedossa jotain remppaa lähiaikoina, riippuen miten huollettu ja paljonko ajat.
Joo, korjauksia on ehdottomasti tiedossa. Harmi vain kun ei ole sitä kristallipalloa että laukeeko jotain isoa vai selvitäänkö kuluvien osien vaihtamisella, niinkuin tähän asti? Nyt oli tammikuussa ensimmäinen kerta kun ei mennyt auto leimasta läpi. Vaihteeksi oli taas taka-akselin laakerissa liikaa klappia, ja etuiskunvaimentimen jousi poikki. Ei isoja hommia, mutta kuitenkin…

Ajattelin että nyt vien kerrankin auton pajalle ja samaan rahaan kysyn että tekisivät autolle ns. kuntoarvion että mikä näyttää miltäkin ja jos havaitsevat jotakin mitä oma silmä tai korva ei osaa etsiä. Harakoille meni sekin yritys. ”Vaikeeta on, vaikeeta on. Ei meillä oikein semmosia oo tapana tehdä. 200.000km huoltoon kuuluu että tarkistetaan nesteet ja vaihdetaan öljyt ja suodatin.” Aivan, ne nyt taipuu tosiaan omin hartiavoiminkin. Tuntuu että nykyään toi auton huoltaminenkin on erinäisissä paikoissa vain sellaista että luetaan valmistajan manuaalista mitä milloinkin tehdään, eikä autoihin ns. perehdytä.

Hitto että arvostaisin sellaista huoltoliikettä joka tarttuisi heti toimeen että ”Jees, toi vuosimalli ja toi merkki. Tällaisissä autoissa ollaan tällaisia vikoja havaittu niin tsekataan ja kuulostellaan että missä tämän kanssa mennään. Valmistusvikoina myöskin näitä ja näitä tullut vastaan niin kurkataan että tarviiko lähteä toimenpiteisiin”.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Joo, korjauksia on ehdottomasti tiedossa. Harmi vain kun ei ole sitä kristallipalloa että laukeeko jotain isoa vai selvitäänkö kuluvien osien vaihtamisella, niinkuin tähän asti? Nyt oli tammikuussa ensimmäinen kerta kun ei mennyt auto leimasta läpi. Vaihteeksi oli taas taka-akselin laakerissa liikaa klappia, ja etuiskunvaimentimen jousi poikki. Ei isoja hommia, mutta kuitenkin…

Ajattelin että nyt vien kerrankin auton pajalle ja samaan rahaan kysyn että tekisivät autolle ns. kuntoarvion että mikä näyttää miltäkin ja jos havaitsevat jotakin mitä oma silmä tai korva ei osaa etsiä. Harakoille meni sekin yritys. ”Vaikeeta on, vaikeeta on. Ei meillä oikein semmosia oo tapana tehdä. 200.000km huoltoon kuuluu että tarkistetaan nesteet ja vaihdetaan öljyt ja suodatin.” Aivan, ne nyt taipuu tosiaan omin hartiavoiminkin. Tuntuu että nykyään toi auton huoltaminenkin on erinäisissä paikoissa vain sellaista että luetaan valmistajan manuaalista mitä milloinkin tehdään, eikä autoihin ns. perehdytä.

Hitto että arvostaisin sellaista huoltoliikettä joka tarttuisi heti toimeen että ”Jees, toi vuosimalli ja toi merkki. Tällaisissä autoissa ollaan tällaisia vikoja havaittu niin tsekataan ja kuulostellaan että missä tämän kanssa mennään. Valmistusvikoina myöskin näitä ja näitä tullut vastaan niin kurkataan että tarviiko lähteä toimenpiteisiin”.
Etsi merkkiin erikoistunut pulju ja saat juuri tuota palvelua. Esim PK-seudulla käytin Skodani jakopäänhuollossa Leppäsuon autossa (Töölössä) ja sain huomattavasti merkkiliikettä halvemmalla kuitenkin orkkisosia käyttäen.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Joo, korjauksia on ehdottomasti tiedossa. Harmi vain kun ei ole sitä kristallipalloa että laukeeko jotain isoa vai selvitäänkö kuluvien osien vaihtamisella, niinkuin tähän asti? Nyt oli tammikuussa ensimmäinen kerta kun ei mennyt auto leimasta läpi. Vaihteeksi oli taas taka-akselin laakerissa liikaa klappia, ja etuiskunvaimentimen jousi poikki. Ei isoja hommia, mutta kuitenkin…

Ajattelin että nyt vien kerrankin auton pajalle ja samaan rahaan kysyn että tekisivät autolle ns. kuntoarvion että mikä näyttää miltäkin ja jos havaitsevat jotakin mitä oma silmä tai korva ei osaa etsiä. Harakoille meni sekin yritys. ”Vaikeeta on, vaikeeta on. Ei meillä oikein semmosia oo tapana tehdä. 200.000km huoltoon kuuluu että tarkistetaan nesteet ja vaihdetaan öljyt ja suodatin.” Aivan, ne nyt taipuu tosiaan omin hartiavoiminkin. Tuntuu että nykyään toi auton huoltaminenkin on erinäisissä paikoissa vain sellaista että luetaan valmistajan manuaalista mitä milloinkin tehdään, eikä autoihin ns. perehdytä.

Hitto että arvostaisin sellaista huoltoliikettä joka tarttuisi heti toimeen että ”Jees, toi vuosimalli ja toi merkki. Tällaisissä autoissa ollaan tällaisia vikoja havaittu niin tsekataan ja kuulostellaan että missä tämän kanssa mennään. Valmistusvikoina myöskin näitä ja näitä tullut vastaan niin kurkataan että tarviiko lähteä toimenpiteisiin”.
Eikä tuohonkaan voi sokeasti luottaa. Äkkiä kertovat mitä kaikkea "pitäisi" vaihtaa mutta oikeasti vaihtotarvetta ei vielä ole. Niin paljon kuullut tuollaista kun joku vienyt auton huoltoon mutta sieltä tuleekin huollon lisäksi lista mitä pitäisi vaihtaa ja asiakas sokeana luottaa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Eikä tuohonkaan voi sokeasti luottaa. Äkkiä kertovat mitä kaikkea "pitäisi" vaihtaa mutta oikeasti vaihtotarvetta ei vielä ole. Niin paljon kuullut tuollaista kun joku vienyt auton huoltoon mutta sieltä tuleekin huollon lisäksi lista mitä pitäisi vaihtaa ja asiakas sokeana luottaa.
Parhaat on juu tuota. Paikka pitää oikeasti valita fiksusti tai mielellään tuntea joku sieltä. Omat käytettynä ostetut kipponi olen esim ostaessa käynyt ajamassa koeajolla kaverille nosturille ja katsottu mitä löytyy vs mitä myyjän mukaan on.
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
444
@miu Itsellä oli aika lailla vuosi sitten vastaavat pohdinnat käsillä. Neliveto oli mulle ns. pakollinen varuste, joten se rajasi aika tehokkaasti hybrid-autojen valikoimaa. Itselle omaan ajoprofiiliin plugari olisi fiksuin, mutta latausmahdollisuudesta ei taloyhtiössä ollut vuosi sitten mitään varmuutta. Oikeastaan ainoat vaihtoehdot plugareista olivat rav4 ja v60 t6-koneella, mutta rav4 ei miellytä silmää mistään perspektiivistä ja v60 taas uutena on aika kallis. Käytettyä karsastin samoista syistä kuin sinäkin.

Sähkö ei tässä vaiheessa ollut itselle vaihtoehto. Kaupungissa ajot (varsinkin jos vois autokatoksessa ladata) hoituisivat kyllä mallikkaasti, mutta matka-ajoa pitäisi päästä omalla aavistuksen raskaammalla kaasujalalla tarvittaessa se reilu 300km putkeen, myös -20C pakkasella. Ei onnistu sellaisilla autoilla joihin riittäisi rahat ja joissa olisi tarpeeksi tilaa.

Entä käytetyt polttikset? Katselin niitäkin ja kävin renkaitakin potkimassa 30-40k€ budjetilla. Niissä aina tökki jokin: varusteet, kilometrit, huoltohistoria, vaihtohyvitys tai rahoitus ja sen korko.

Niinpä päätin ostaa uuden, ja pitkällisen pohdinnan jälkeen valitsin uuden Octavian bensa-nelikkona. Se vain perusominaisuuksiltaan sekä sopivilla lisävarusteilla tikkasi itselle niin monta boksia (sekä matalahkolla 1,5% todellisella vuosikorolla että parhaalla saadulla vaihtohyvityksellä), että ei oikein osannut sanoa ei. Iso rahahan siinä on kiinni ja pitkään saa rahoitusta maksella, mutta toisaalta on takuunalainen auto alla. Ja vaikka bensa tälle kohtuuhyvin maistuukin (esim. V60 hybridiin verrattuna), niin samoilla varusteilla oleva v60 olisi noin 13k€ Ocua kalliimpi. Totesin, että en saa omilla ajokilsoilla ajettua hintaeroa kiinni :)

Ajattelin laittaa omat mietteet tähän, jos tästä järjenjuoksusta olisi sinun hankintasuunnitelmiin mitään hyötyä. Sinun tilanteessa sähköauto vaikuttaa fiksulta, jos lataukseen on hyvät mahdollisuudet arkiajossa. Enyaqista esim on juuri julkaistu Coupe-versio (ja Audilla sekä VW:llä vastaavat suv-coupet). Toki VAG-puolelta löytyy kaasuautojakin, jos ne edelleen kiinnostaa. Niissä taitaa olla vain valitettavan pieni bensatankki (9 litraa?) jos sillä on mitään merkitystä.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
@miu Itsellä oli aika lailla vuosi sitten vastaavat pohdinnat käsillä. Neliveto oli mulle ns. pakollinen varuste, joten se rajasi aika tehokkaasti hybrid-autojen valikoimaa. Itselle omaan ajoprofiiliin plugari olisi fiksuin, mutta latausmahdollisuudesta ei taloyhtiössä ollut vuosi sitten mitään varmuutta. Oikeastaan ainoat vaihtoehdot plugareista olivat rav4 ja v60 t6-koneella, mutta rav4 ei miellytä silmää mistään perspektiivistä ja v60 taas uutena on aika kallis. Käytettyä karsastin samoista syistä kuin sinäkin.

Sähkö ei tässä vaiheessa ollut itselle vaihtoehto. Kaupungissa ajot (varsinkin jos vois autokatoksessa ladata) hoituisivat kyllä mallikkaasti, mutta matka-ajoa pitäisi päästä omalla aavistuksen raskaammalla kaasujalalla tarvittaessa se reilu 300km putkeen, myös -20C pakkasella. Ei onnistu sellaisilla autoilla joihin riittäisi rahat ja joissa olisi tarpeeksi tilaa.

Entä käytetyt polttikset? Katselin niitäkin ja kävin renkaitakin potkimassa 30-40k€ budjetilla. Niissä aina tökki jokin: varusteet, kilometrit, huoltohistoria, vaihtohyvitys tai rahoitus ja sen korko.

Niinpä päätin ostaa uuden, ja pitkällisen pohdinnan jälkeen valitsin uuden Octavian bensa-nelikkona. Se vain perusominaisuuksiltaan sekä sopivilla lisävarusteilla tikkasi itselle niin monta boksia (sekä matalahkolla 1,5% todellisella vuosikorolla että parhaalla saadulla vaihtohyvityksellä), että ei oikein osannut sanoa ei. Iso rahahan siinä on kiinni ja pitkään saa rahoitusta maksella, mutta toisaalta on takuunalainen auto alla. Ja vaikka bensa tälle kohtuuhyvin maistuukin (esim. V60 hybridiin verrattuna), niin samoilla varusteilla oleva v60 olisi noin 13k€ Ocua kalliimpi. Totesin, että en saa omilla ajokilsoilla ajettua hintaeroa kiinni :)

Ajattelin laittaa omat mietteet tähän, jos tästä järjenjuoksusta olisi sinun hankintasuunnitelmiin mitään hyötyä. Sinun tilanteessa sähköauto vaikuttaa fiksulta, jos lataukseen on hyvät mahdollisuudet arkiajossa. Enyaqista esim on juuri julkaistu Coupe-versio (ja Audilla sekä VW:llä vastaavat suv-coupet). Toki VAG-puolelta löytyy kaasuautojakin, jos ne edelleen kiinnostaa. Niissä taitaa olla vain valitettavan pieni bensatankki (9 litraa?) jos sillä on mitään merkitystä.
Mielenkiintoista, itse katselin että Volvo on erittäin kilpailukykyinen juurikin vaikka Skodaan verrattuna, ei tarvitse juurikaan Volvoon ruksia lisävarusteita kun taas Skodaan pitää ja silloin hinta vähän pompsahtaakin. Tosin hybridi nostaa aika paljon hintaa ja nelivedon takia pitää vissiin valita tehokkain moottori mikä lisää myös hintaa.
 
Liittynyt
21.02.2021
Viestejä
201
Miun spekseillä en harkitsisi mitään muuta kuin uutta sähköautoa tai sitten pitää nykyisen. Budjetti on niin hyvä, että sillä saa valita tällä hetkellä markkinoilla olevista mieluisan ja saa nelivedon. Ioniq5, EV6, ID4, Enyaq, Mustang. Tuolla ajomäärällä säästöä kertyy oikein mukavasti kun ajaa sähköllä.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Miun spekseillä en harkitsisi mitään muuta kuin uutta sähköautoa tai sitten pitää nykyisen. Budjetti on niin hyvä, että sillä saa valita tällä hetkellä markkinoilla olevista mieluisan ja saa nelivedon. Ioniq5, EV6, ID4, Enyaq, Mustang. Tuolla ajomäärällä säästöä kertyy oikein mukavasti kun ajaa sähköllä.
Jos yrittää rahaa säästää niin uudella autolla sitä ei ainakaan tehdä :D
 
Liittynyt
21.02.2021
Viestejä
201
Jos yrittää rahaa säästää niin uudella autolla sitä ei ainakaan tehdä :D
Se riippuu mihin vertaa. 35k polttis ja 50k sähköauto menee viiden vuoden ja 100tkm pidolla kuluiltaan aika tasan. Oletan että sähköauto pitää arvonsa paremmin kuin polttis.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
642
TLDR; Uusi auto hakusessa 24k€ käsirahalla. Rahoitettava käytetty polttis hinta max. 40k€, uusi sähkis 60k€. Pitoaika max. 60kk, 20 000km/v.
Itse miettinyt välillä vastaavaa vaihtoa, mut lopulta todennut et ajaa nykyisen paaliin saakka kun sen vaihtoarvo on enää 6-8k. Vaik tuskin täs 3-5v aikana mitään tolkkua tulee mikä olisi se oikeasti fiksuin, kun kilsoja tulee +25tkm/v.

Miltä audi a5 -18 mallinen kaasuna, isohko viistoperä. Eikös noissa -19 eteenpäin bensatankin koko pienentynyt alle 10l, kun vanhemmissa on päälle 25l? Itse kun pari x vuodessa heitän reissua pohjoisnorjaan niin pelkällä bensallakin olisi kiva ajaa se +400km. Itsellä ei audeista ole kokemusta, mut tuo viistoperän malli miellyttää kun paksi ei paljoa farkulle häpeä reissuja ajatellen.

Sähköpelejä vain katsellut esitteistä, mut EV6 ja toyotan tuleva malli (brzt vai mikä olikaan) on herättän vähän mielenkiintoa. Kolleega toi saksan komennukselta itselleen n.20tkm ajetun e-niron ja tais se muutaman touhutonnin siinä säästää kun ei täältä ostanut, +5v vielä vissii takuutakin siinä vehkeessä.
 

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
275
Itse miettinyt välillä vastaavaa vaihtoa, mut lopulta todennut et ajaa nykyisen paaliin saakka kun sen vaihtoarvo on enää 6-8k. Vaik tuskin täs 3-5v aikana mitään tolkkua tulee mikä olisi se oikeasti fiksuin, kun kilsoja tulee +25tkm/v.

Miltä audi a5 -18 mallinen kaasuna, isohko viistoperä. Eikös noissa -19 eteenpäin bensatankin koko pienentynyt alle 10l, kun vanhemmissa on päälle 25l? Itse kun pari x vuodessa heitän reissua pohjoisnorjaan niin pelkällä bensallakin olisi kiva ajaa se +400km. Itsellä ei audeista ole kokemusta, mut tuo viistoperän malli miellyttää kun paksi ei paljoa farkulle häpeä reissuja ajatellen.

Sähköpelejä vain katsellut esitteistä, mut EV6 ja toyotan tuleva malli (brzt vai mikä olikaan) on herättän vähän mielenkiintoa. Kolleega toi saksan komennukselta itselleen n.20tkm ajetun e-niron ja tais se muutaman touhutonnin siinä säästää kun ei täältä ostanut, +5v vielä vissii takuutakin siinä vehkeessä.
Joo, uusissa kaasupeleissö bensatankin koko tosiaan 9-15l. Nykyisessä Passatissa sentään 30l, saman vuosimallin Volvoissa 70l. Alaspäin on tultu ja vauhdilla. Joku vinkkasi toisaalla v90 Volvoa kaasuna mistä en ollut ollenkaan tietoinen. Täytyy kurkata myös sen speksit että missä suhteessa kaasupullot ja bensatankki kulkee.

Tuleehan toi kaasuautoilu väistämättä jäämään sähköautoilun jalkoihin ja kaasuinfraa ei varmasti suomeen hirveästi enää nykyisen päälle rakennu. Että siinä mielessä kaasuauton hankinta seuraavaksi viideksi vuodeksi voi olla miina. Ja onhan se hintakin noussut suhteettomasti tässä viiden vuoden aikana. Aikoinaan kun aloitin niin kaasukilo maksoi 70c, nykyään 1,5€.
Edit: poistettu väärä lainaus.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Joo, uusissa kaasupeleissö bensatankin koko tosiaan 9-15l. Nykyisessä Passatissa sentään 30l, saman vuosimallin Volvoissa 70l. Alaspäin on tultu ja vauhdilla. Joku vinkkasi toisaalla v90 Volvoa kaasuna mistä en ollut ollenkaan tietoinen. Täytyy kurkata myös sen speksit että missä suhteessa kaasupullot ja bensatankki kulkee.

Tuleehan toi kaasuautoilu väistämättä jäämään sähköautoilun jalkoihin ja kaasuinfraa ei varmasti suomeen hirveästi enää nykyisen päälle rakennu. Että siinä mielessä kaasuauton hankinta seuraavaksi viideksi vuodeksi voi olla miina. Ja onhan se hintakin noussut suhteettomasti tässä viiden vuoden aikana. Aikoinaan kun aloitin niin kaasukilo maksoi 70c, nykyään 1,5€.
Edit: poistettu väärä lainaus.
Ei autoa sitä koko rahoitusaikaa tarvitse pitää.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 837
Tuleehan toi kaasuautoilu väistämättä jäämään sähköautoilun jalkoihin ja kaasuinfraa ei varmasti suomeen hirveästi enää nykyisen päälle rakennu. Että siinä mielessä kaasuauton hankinta seuraavaksi viideksi vuodeksi voi olla miina. Ja onhan se hintakin noussut suhteettomasti tässä viiden vuoden aikana. Aikoinaan kun aloitin niin kaasukilo maksoi 70c, nykyään 1,5€.
Edit: poistettu väärä lainaus.
Olisin ajatellut, että raskaalla liikenteellä kaasuautoilu voi lisääntyä vielä jonkin aikaa?! Mitä kautta infraa saattaisi löytyä henkilöautoilijallekkin, vaikka niissä ei kehitystä enää tapahtuisikaan.
 

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
275
Olisin ajatellut, että raskaalla liikenteellä kaasuautoilu voi lisääntyä vielä jonkin aikaa?! Mitä kautta infraa saattaisi löytyä henkilöautoilijallekkin, vaikka niissä ei kehitystä enää tapahtuisikaan.
Jossain vaiheessa raskasliikenne käytti nestekaasua (LPG), kun taas henkilöautoliikenne paineistettua (CNG). Siinä mielessä infra ei rakennu käsikädessä, vaikka osat asemista ovatkin rinnakain. En tosin tiedä mikä on nykypäivän tilanne, että onko nestekaasusta luovuttu täysin myös raskaassa liikenteessä.
 

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
275
Ei autoa sitä koko rahoitusaikaa tarvitse pitää.
Tämä on totta, mutta nyt tähän omaan skenaarioon autoilun kustannukset on laskettu niin että viiden vuoden jälkeen auton arvo on isompi kuin jäljellä oleva velka. Mikäli auto tulee myydä aikaisemmin pois, tarkoittaa se itselleni sitä että auton arvo kuluu pois nopeammin kuin velka. Siihen kelkkaan en mielelläni lähde.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Tämä on totta, mutta nyt tähän omaan skenaarioon autoilun kustannukset on laskettu niin että viiden vuoden jälkeen auton arvo on isompi kuin jäljellä oleva velka. Mikäli auto tulee myydä aikaisemmin pois, tarkoittaa se itselleni sitä että auton arvo kuluu pois nopeammin kuin velka. Siihen kelkkaan en mielelläni lähde.
Miten velka voi olla ennen isompi mitä auton arvo ja sitten muuttua päinvastaiseksi? Vai teetkö ylimääräisiä lyhennyksiä?
 

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
275
Miten velka voi olla ennen isompi mitä auton arvo ja sitten muuttua päinvastaiseksi? Vai teetkö ylimääräisiä lyhennyksiä?
Olin todennäköisesti hieman epäselvä. En tarkoittanut että velka olisi aluksi isompi kuin auton todellinen arvo ja sitten se kiepsahtaisi ympäri.

Hankintakuvioni olisi siis seuraavanlainen: uusi auto 60k€ = käsirahaa 24k€, velkaa 36k€. Maltilliset lyhennykset 60kk ajan niin että kun auton myynti tulee eteen, kuittaa myynnistä saatava euromäärä loppuvelan pois. Ideaalissa tapauksessa vielä niin että siinä on pientä pesämunaa uuden auton käsirahaa varten. Jos taas ”joutuisin” myymään auton ennen kuin 60kk tulee täyteen, mihin vetosit, tarkoittaa se sitä että laskelmani ja riskiarviointini meni perseelleen. Auton arvo aleni nopeammin kuin siitä maksamani velka. Käykö tämä nyt järkeen?
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
444
Olin todennäköisesti hieman epäselvä. En tarkoittanut että velka olisi aluksi isompi kuin auton todellinen arvo ja sitten se kiepsahtaisi ympäri.

Hankintakuvioni olisi siis seuraavanlainen: uusi auto 60k€ = käsirahaa 24k€, velkaa 36k€. Maltilliset lyhennykset 60kk ajan niin että kun auton myynti tulee eteen, kuittaa myynnistä saatava euromäärä loppuvelan pois. Ideaalissa tapauksessa vielä niin että siinä on pientä pesämunaa uuden auton käsirahaa varten. Jos taas ”joutuisin” myymään auton ennen kuin 60kk tulee täyteen, mihin vetosit, tarkoittaa se sitä että laskelmani ja riskiarviointini meni perseelleen. Auton arvo aleni nopeammin kuin siitä maksamani velka. Käykö tämä nyt järkeen?
Jos 40% hankintahinnasta maksetaan käsirahana, niin aika rajusti pitää arvon pudota että esim parin vuoden päästä auton vaihtohyvitys ei kattaisi loppuvelkaa. Ellei maltilliset lyhennykset tarkoita jotain 50€/kk tahtia.

Eriasia jos käsiraha olisi 2400€ (4%), niin sitten tulisi satavarmasti takkiin jos ”ennenaikaisesti” myy ja pienillä erillä on lainaa lyhentänyt.
 
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
723
Olin todennäköisesti hieman epäselvä. En tarkoittanut että velka olisi aluksi isompi kuin auton todellinen arvo ja sitten se kiepsahtaisi ympäri.

Hankintakuvioni olisi siis seuraavanlainen: uusi auto 60k€ = käsirahaa 24k€, velkaa 36k€. Maltilliset lyhennykset 60kk ajan niin että kun auton myynti tulee eteen, kuittaa myynnistä saatava euromäärä loppuvelan pois. Ideaalissa tapauksessa vielä niin että siinä on pientä pesämunaa uuden auton käsirahaa varten. Jos taas ”joutuisin” myymään auton ennen kuin 60kk tulee täyteen, mihin vetosit, tarkoittaa se sitä että laskelmani ja riskiarviointini meni perseelleen. Auton arvo aleni nopeammin kuin siitä maksamani velka. Käykö tämä nyt järkeen?
Tosi pahasti lipsuu offtopicin puolelle, mutta kannattaa harkita vaihtoehtona myös sitä, että työntää käsirahasta vaikka 15-20k pörssiin/rahastoihin, käsirahana itse autoon kiinni joku minimi 5-10k ja loput lainalla. Edellyttää toki, että autolainan koron saa alas.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Olin todennäköisesti hieman epäselvä. En tarkoittanut että velka olisi aluksi isompi kuin auton todellinen arvo ja sitten se kiepsahtaisi ympäri.

Hankintakuvioni olisi siis seuraavanlainen: uusi auto 60k€ = käsirahaa 24k€, velkaa 36k€. Maltilliset lyhennykset 60kk ajan niin että kun auton myynti tulee eteen, kuittaa myynnistä saatava euromäärä loppuvelan pois. Ideaalissa tapauksessa vielä niin että siinä on pientä pesämunaa uuden auton käsirahaa varten. Jos taas ”joutuisin” myymään auton ennen kuin 60kk tulee täyteen, mihin vetosit, tarkoittaa se sitä että laskelmani ja riskiarviointini meni perseelleen. Auton arvo aleni nopeammin kuin siitä maksamani velka. Käykö tämä nyt järkeen?
Kyllä sinä sen velan saat kuitattua vaikka kahden tai kolmenkin vuoden päästä kun myyt/vaihdat autoa. Et sinä sitä 60kk ole lukittunut siihen tai sitten on jotain mennyt pieleen. Käsiraha 24k on aika paljon mielestäni ja kuten joku mainitsikin niin aika helvetin pientä erää sun pitäis maksaa että jäät miinukselle.
 

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
275
Kyllä sinä sen velan saat kuitattua vaikka kahden tai kolmenkin vuoden päästä kun myyt/vaihdat autoa. Et sinä sitä 60kk ole lukittunut siihen tai sitten on jotain mennyt pieleen. Käsiraha 24k on aika paljon mielestäni ja kuten joku mainitsikin niin aika helvetin pientä erää sun pitäis maksaa että jäät miinukselle.
Ymmärrän tämän, mutta mä etsin tässä itselleni & perheelleni autoa lähtökohtaisesti seuraavaksi viideksi vuodeksi. Myönnettäköön että tohon alkuperäiseen postaukseen tuli laitettua etuliite ”max. 60kk”, mutta ideaalein tilanne olisi siis se että auto tulisi valittua sen perusteella että se täyttää tarpeet seuraavat viisi vuotta. Sen jälkeen se tulisi olla vielä sellaisessa kunnossa että se on helppo jälleenmyydä ja vaihtaa uudempaan.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Ymmärrän tämän, mutta mä etsin tässä itselleni & perheelleni autoa lähtökohtaisesti seuraavaksi viideksi vuodeksi. Myönnettäköön että tohon alkuperäiseen postaukseen tuli laitettua etuliite ”max. 60kk”, mutta ideaalein tilanne olisi siis se että auto tulisi valittua sen perusteella että se täyttää tarpeet seuraavat viisi vuotta. Sen jälkeen se tulisi olla vielä sellaisessa kunnossa että se on helppo jälleenmyydä ja vaihtaa uudempaan.
Noniiin, ymmärsin vaan että tarkotit että se on ihan must pitää se 60kk. Muista että mitä kauemmin pidät sitä itselläsi, sitä vähemmän siitä saa rahaa. Toki jos velkaa on vielä viiden vuoden päästä niin se olisi hyvä kuitata edes pois, ylimenevä on plussaa toki.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
333
eikös jossain ollut että tipahtaa suunnilleen sen 8-9% vuoteen + km vähennys jotain .. jos nyt oikein muistan sitten tietyn vuoden jälkeen hidastuu se arvon alentuminen. omassa volvo v60 ajettu 223000km vaihtoon vein oli tipahtanut arvo maksetusta 23800€, vaihdettua 16000€ eli vajaa 8k pois 4 vuoden aikana, toisaalta ois varmaan saanut paremmin jos ois yksityisenä myynyt nettiautossa :D
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 455
Viestejä
4 162 524
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom