Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sääntö on siis selvästi paska ja joutaisi muuttaa ku sitä ei käytännössä noudateta kuin satunnaisesti. Samanlaista turhuutta on valittaa jos ihmiset oikaisevat viheralueen yli ja muodostavat polun. Kyllä tiet kannattaa tehdä sinne mistä väki kulkee.
Sääntö on siis selvästi paska ja joutaisi muuttaa ku sitä ei käytännössä noudateta kuin satunnaisesti. Samanlaista turhuutta on valittaa jos ihmiset oikaisevat viheralueen yli ja muodostavat polun. Kyllä tiet kannattaa tehdä sinne mistä väki kulkee.
No näinhän se juuri nykyisin on määriteltySäännön pitäisi olla vaikka auton suoraan ajaessa pyörä väistää aina autoa, kääntyessä auto pyörää.
Paitsi autolla suoraan ajaessa on ainoastaan yksi poikkeus, mitä ei tunnu monikaan tietävän, auto väistää, pyörätienjatke.No näinhän se juuri nykyisin on määritelty
En ihan ymmärrä mitä tarkoitat. Ei ole mitään poikkeuksia. Jos liikennemerkein (kärkikolmio, stop) ei ole väistämisvelvollisuutta osoitettu, pyöräilijä väistää.Paitsi autolla suoraan ajaessa on ainoastaan yksi poikkeus, mitä ei tunnu monikaan tietävän, auto väistää, pyörätienjatke.
Kunhan vaan se väistämisvelvollisuus on merkitty liikennemerkillä. Pelkkä pyörätienjatke ei riitä.Paitsi autolla suoraan ajaessa on ainoastaan yksi poikkeus, mitä ei tunnu monikaan tietävän, auto väistää, pyörätienjatke.
Säännön pitäisi olla vaikka auton suoraan ajaessa pyörä väistää aina autoa, kääntyessä auto pyörää. Nyt porukka selkeästi ei puolin ja toisin ole varma miten homma menee vaikka periaatteessa säännöstö on selvä.
Tässä tämä ongelma juuri kiteytyy. Kovasti ollaan tietävinään, mutta ei kuitenkaan tiedetä. Noista lainauksista ensimmäisessä toivottiin että väistämissääntö menisi kuten se on koko ajan mennyt ja toisessa oli selvästi virheellinen olettamus, sillä pyörätien jatke ei yksinään vaikuta väistämissääntöihin.Paitsi autolla suoraan ajaessa on ainoastaan yksi poikkeus, mitä ei tunnu monikaan tietävän, auto väistää, pyörätienjatke.
Pyörätien jatke -oletus oli aivan oikea. Pyörätien jatketta ei ole enää olemassa muuten kuin paikoissa joissa väistäminen on osoitettu. Pyörtien jatkeeseen kuuluu implisiittisesti liikennemerkein (tai jotenkin) osoitettu väistämisvelvollisuus autoille.Tässä tämä ongelma juuri kiteytyy. Kovasti ollaan tietävinään, mutta ei kuitenkaan tiedetä. Noista lainauksista ensimmäisessä toivottiin että väistämissääntö menisi kuten se on koko ajan mennyt ja toisessa oli selvästi virheellinen olettamus, sillä pyörätien jatke ei yksinään vaikuta väistämissääntöihin.
Väistämissäännöt ovat todellisuudessa hyvin yksinkertaiset --> Pyörätietä ajava pyöräilijä väistää aina, paitsi jos ajorataa kulkeva ajoneuvo on kääntymässä risteävän tien yli (tai pihaan/p-alueelle), tai jos ajorataa ajavalla on väistämisvelvollisuus erillisen liikennemerkin myötä.
Väistämisvelvollisuus syntyy ajoradalla ajavalle seuraavilla liikennemerkeillä:
- kärkikolmio
- stop
- uuden tieliikennelain myötä ”väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa” -merkki
Väistämissäännöt liikenteessä
Milloin autoilijan on väistettävä pyöräilijää? Entä milloin pyöräilijä on väistämisvelvollinen? Miten risteyksissä toimitaan? Pyöräilijäwww.liikenneturva.fi
Pyörätien jatke -oletus oli aivan oikea. Pyörätien jatketta ei ole enää olemassa muuten kuin paikoissa joissa väistäminen on osoitettu. Pyörtien jatkeeseen kuuluu implisiittisesti liikennemerkein (tai jotenkin) osoitettu väistämisvelvollisuus autoille.
Ja itse ajattelen että ensimmäisessä "kovasti ollaan tietävinään" kohdassa väitän että viitattiin juuri yllä olevaan uututeen jossa uusi merkki tuli kertomaan että pyöriä väistetään. Se on täydellisen tarpeeton.
En ehdottanut tällaista. Jos et osaa keskustella muuten kuin tunkemalla omia naurettavia olkiukkojasi muiden suuhun miksi edes osallistut?Jos pyöräilijöiltä poistettaisiin oikeus ylittää autotie suojateiden kohdalta, ja pakotettaisiin taluttamaan, luuletko että kovin moni edelleenkään noudattaisi sääntöä?
Autot eivät noudata suojatien väistämissääntöjä jalankulkijoiden kohdalta, oletko siis siitäkin sitä mieltä että suojatiet voitaisiin poistaa kaupungeista kokonaan?
En ehdottanut tällaista. Jos et osaa keskustella muuten kuin tunkemalla omia naurettavia olkiukkojasi muiden suuhun miksi edes osallistut?Ei ole ihan näin yksinkertaista. Tällä logiikalla suoraan ajavien autoilijoiden pitäisi jokaisen pyörätien jatkeen kohdalla melkein pysähtyä kun olisi mahdollisuus että maantiepyöräilijä sujahtaa jostain näkymättömistä 50 km/h. Nykyinen sääntö on liikenteen yleisen sujuvuuden kannalta oikein hyvä.
Vai pitäisikö nopeusrajoituksetkin poistaa autoilta kun niitä ei noudateta
Suomessa on vielä pitkä aikaa tuhansia pyörätien jatke -maalauksilla olevia ajoratoja. Ilman erillistä väistämisvelvollisuudesta kertovaa liikennemerkkiä niillä ei ole mitään vaikutusta väistämisjärjestykseen. Kyse ei ole "väistämisvelvollisuus ilmaistaan jotenkin" - tyyppisestä suhmuronnista, eli se merkki joko löytyy, tai sitten ei.Pyörätien jatke -oletus oli aivan oikea. Pyörätien jatketta ei ole enää olemassa muuten kuin paikoissa joissa väistäminen on osoitettu. Pyörtien jatkeeseen kuuluu implisiittisesti liikennemerkein (tai jotenkin) osoitettu väistämisvelvollisuus autoille.
Ja itse ajattelen että ensimmäisessä "kovasti ollaan tietävinään" kohdassa väitän että viitattiin juuri yllä olevaan uututeen jossa uusi merkki tuli kertomaan että pyöriä väistetään. Se on täydellisen tarpeeton.
Sekavaksi tilanteen tekee se, että tienpitäjille annettiin kahden vuoden siirtymäaika siihen, että pyörätien jatkeen ajoratamerkinnät vastaavat uutta väistämisvelvoitetta. Siirtymäaika päättyi viime kesäkuussa, mutta noita vanhoja maalauksia näkyy edelleen. Tien päällä tulee siis käytännössä jatkuvasti eteen tilanteita, joissa pyörätien jatke on merkitty ajoratamaalauksin, mutta sitä ei ole korotettu, eikä risteyksessä ei ole väistämistä osoittavaa liikennemerkkiä. Pelkällä maalauksella ei ole merkitystä ilman liikennemerkkiä ja se on ihan loogistakin, kun ne maalaukset kuluvat ja voivat olla mm. talvisin kokonaan piilossa.Uuden lain myötä pyörätien jatke merkitään tiemerkinnöillä vain, jos ajorataa ajaville on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä. Näitä merkkejä ovat: väistämisvelvollisuus risteyksessä (kärkikolmio) ja pakollinen pysäyttäminen (STOP-merkki) sekä täysin uusi merkki: väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa. Viimeksi mainitun kohdalla pyörätien jatkeen on oltava myös rakenteellisesti korotettu.
Jos väistämisvelvollisuutta ei ole osoitettu edellä mainituilla liikennemerkeillä, väistäminen määräytyy liikennesäännön mukaan: Pyörätieltä ajoradalle tulevan pyöräilijän on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta tulevaa ajoradan liikennettä.
No voisitko sitten kertoa mitä ehdotit?En ehdottanut tällaista. Jos et osaa keskustella muuten kuin tunkemalla omia naurettavia olkiukkojasi muiden suuhun miksi edes osallistut?
En ehdottanut tällaista. Jos et osaa keskustella muuten kuin tunkemalla omia naurettavia olkiukkojasi muiden suuhun miksi edes osallistut?
Käsittääkseni kuitenkin ehdotit, että pyöräilijät voisivat ajella suojatielle vailla väistämisvelvollisuutta, koska osa pyöräilijöistä ei joko tiedä tai jaksa noudattaa sääntöjä? Ehkäpä kuitenkin pyöräilijät voisivat ottaa selvää heitä koskevista säännöistä, kuten esimerkiksi itse olen tehnyt sekä pyöräilijänä että autoilijana.En ehdottanut tällaista. Jos et osaa keskustella muuten kuin tunkemalla omia naurettavia olkiukkojasi muiden suuhun miksi edes osallistut?
En ehdottanut tällaista. Jos et osaa keskustella muuten kuin tunkemalla omia naurettavia olkiukkojasi muiden suuhun miksi edes osallistut?
En ehdottanut tällaista. Jos et osaa keskustella muuten kuin tunkemalla omia naurettavia olkiukkojasi muiden suuhun miksi edes osallistut?
En ehdottanut tällaista. Jos et osaa keskustella muuten kuin tunkemalla omia naurettavia olkiukkojasi muiden suuhun miksi edes osallistut?
Nyt sekoilet itse ihan samalla tavalla. Ei ole mitään "kolmea liikennemerkkiä". AKyllä kun kirjoittaja aivan vakavissaan esittää säännöissä olevan "ainoastaan yksi poikkeus", ollen asiassa yksinkertaisesti väärässä, oli @Kaiutiumin näpäytys aivan pakoillaan. Autoilijoilla on monessa muussakin paikassa kuin pyörätienjatkeella väistämisvelvollisuus, esimerkiksi varmasti ei vähäisimpänä kiinteistöltä tuleva pyörätietä ylittävä auto.
On kolme liikennemerkkiä, jotka asiat määräävät. Mitään muuta tähän ei tarvitse yrittään sotkea.
Millään tuolla ei ole mitään relevanssia enää minkään kanssa. Tänään täällä keskusteltaessa pyörätien jatke on uuden lain mukainen konsepti. Eikä edes liity asiaan josta äsken keskusteltiin.Suomessa on vielä pitkä aikaa tuhansia pyörätien jatke -maalauksilla olevia ajoratoja. Ilman erillistä väistämisvelvollisuudesta kertovaa liikennemerkkiä niillä ei ole mitään vaikutusta väistämisjärjestykseen. Kyse ei ole "väistämisvelvollisuus ilmaistaan jotenkin" - tyyppisestä suhmuronnista, eli se merkki joko löytyy, tai sitten ei.
Ja tuohon toiseen kohtaan sellainen, että jos tarkoitetaan jotain muuta kuin mitä sanotaan, niin kannattaa varautua siihen etteivät muut ymmärrä.
Edit.
Alla vielä sama Liikenneturvan sivuilta (erityisesti boldattu kohta).
Pyörätien jatke – mikä muuttuu uuden tieliikennelain myötä?
Uusi, 1.6. voimaan tullut tieliikennelaki tuo muutoksia pyörätien jatkeen merkintöihin. Varsinaiset väistämissäännöt pysyvät kuitenkin ennallaan. Kahdenwww.liikenneturva.fi
Sekavaksi tilanteen tekee se, että tienpitäjille annettiin kahden vuoden siirtymäaika siihen, että pyörätien jatkeen ajoratamerkinnät vastaavat uutta väistämisvelvoitetta. Siirtymäaika päättyi viime kesäkuussa, mutta noita vanhoja maalauksia näkyy edelleen. Tien päällä tulee siis käytännössä jatkuvasti eteen tilanteita, joissa pyörätien jatke on merkitty ajoratamaalauksin, mutta sitä ei ole korotettu, eikä risteyksessä ei ole väistämistä osoittavaa liikennemerkkiä. Pelkällä maalauksella ei ole merkitystä ilman liikennemerkkiä ja se on ihan loogistakin, kun ne maalaukset kuluvat ja voivat olla mm. talvisin kokonaan piilossa.
(Nykyinen)Konsepti pyörtien jatke on poikkeus siihen että suoralla tiellä joutuu väistämään. Se että on olemassa laittomia maalauksia tiessä ei muuta mitään.
Koita pysyä kärryillä. Emme keskustele siitä vaan tästä: " toisessa oli selvästi virheellinen olettamus, sillä pyörätien jatke ei yksinään vaikuta väistämissääntöihin"Mikä tekee siitä "poikkeuksen"? Erona vaikkapa kolmioon tai stop-merkkiin suoralla tiellä?
Koita pysyä kärryillä. Emme keskustele siitä vaan tästä: " toisessa oli selvästi virheellinen olettamus, sillä pyörätien jatke ei yksinään vaikuta väistämissääntöihin"
No eihän se ole "vain maalaus". Se on konsepti jonka osoittamiseen on myös olemassa se maalauskin.Ei vaikuta muuten nuolivihreäkään etuajo-oikeuteen, vaikka niin moni virheellisesti olettaa. Pyörätien jatke on vain maalaus paikoissa, joissa autoille on osoitettu muulla tavoin väistämisvelvollisuus.
Arvasin että jatkat ja laitoin siksi edelliseen sen linkin ja lainauksen Liikenneturvan sivuille.(Nykyinen)Konsepti pyörtien jatke on poikkeus siihen että suoralla tiellä joutuu väistämään. Se että on olemassa laittomia maalauksia tiessä ei muuta mitään.
TLDR; Olit väärässä ja se alkuperäisen oletuksen tekijä oikeassa.
Voit minun puolesta käydä koestamassa "konseptisi" toimivuuden tilanteessa, jossa rymistelet fillarilla auton alle kuvitellen olevasi etuajo-oikeutettu siksi että tiessä on vanha pyörätien jatke -maalaus, mutta ei väistämisvelvollisuudesta kertovaa merkkiä ajoradalle.Jos väistämisvelvollisuutta ei ole osoitettu edellä mainituilla liikennemerkeillä, väistäminen määräytyy liikennesäännön mukaan: Pyörätieltä ajoradalle tulevan pyöräilijän on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta tulevaa ajoradan liikennettä.
Tässä tämä ongelma juuri kiteytyy. Kovasti ollaan tietävinään, mutta ei kuitenkaan tiedetä. Noista lainauksista ensimmäisessä toivottiin että väistämissääntö menisi kuten se on koko ajan mennyt ja toisessa oli selvästi virheellinen olettamus, sillä pyörätien jatke ei yksinään vaikuta väistämissääntöihin.
Väistämissäännöt ovat todellisuudessa hyvin yksinkertaiset --> Pyörätietä ajava pyöräilijä väistää aina, paitsi jos ajorataa kulkeva ajoneuvo on kääntymässä risteävän tien yli (tai pihaan/p-alueelle), tai jos ajorataa ajavalla on väistämisvelvollisuus erillisen liikennemerkin myötä.
Väistämisvelvollisuus syntyy ajoradalla ajavalle seuraavilla liikennemerkeillä:
- kärkikolmio
- stop
- uuden tieliikennelain myötä ”väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa” -merkki
Väistämissäännöt liikenteessä
Milloin autoilijan on väistettävä pyöräilijää? Entä milloin pyöräilijä on väistämisvelvollinen? Miten risteyksissä toimitaan? Pyöräilijäwww.liikenneturva.fi
Vanha laiton maalaus ei liity tähän keskusteluun mitenkään. Ei vaikka kuinka linkität lainauksia. Vanha laiton maalaus ei ole pyörätien jatke.Arvasin että jatkat ja laitoin siksi edelliseen sen linkin ja lainauksen Liikenneturvan sivuille.
Kokeillaan vielä vähän lyhyemmällä lainauksella:
Pyörätien jatke – mikä muuttuu uuden tieliikennelain myötä?
Uusi, 1.6. voimaan tullut tieliikennelaki tuo muutoksia pyörätien jatkeen merkintöihin. Varsinaiset väistämissäännöt pysyvät kuitenkin ennallaan. Kahdenwww.liikenneturva.fi
Voit minun puolesta käydä koestamassa "konseptisi" toimivuuden tilanteessa, jossa rymistelet fillarilla auton alle kuvitellen olevasi etuajo-oikeutettu siksi että tiessä on vanha pyörätien jatke -maalaus, mutta ei väistämisvelvollisuudesta kertovaa merkkiä ajoradalle.
TLDR: Vaikka kyse olisi tiehen maalatusta pyörätien jatkeesta, ei suoraa ajorataa ajavalla ole väistämisvelvollisuutta ilman siitä kertovaa erillistä liikennemerkkiä.
Mitä tarkoitat? Tuo nimenomaan vaikuttaa todella oleellisesti tilanteeseen kun olet kääntymässä esim. risteävän tien yli...Ei vaikuta muuten nuolivihreäkään etuajo-oikeuteen, vaikka niin moni virheellisesti olettaa.
Ei se nuolivalo itsessään väistämisvelvollisuuteen vaikuta. Se vain kertoo, että samaan aikaan ei ainakaan teoriassa pitäisi olla vihreitä risteävällä tiellä, mutta jos sattuisikin olemaan, niin ei se valon kuvio/väri anna etuajo-oikeutta.Mitä tarkoitat? Tuo nimenomaan vaikuttaa todella oleellisesti tilanteeseen kun olet kääntymässä esim. risteäavän tien yli....
Oletin että tämä oli kaikille itsestäänselvää tuon "tai pihaan/p-alueelle" -lausahduksen myötä ja muutenkin, mutta ei pitäisi olettaa mitään.+autoilija tulee pihasta/parkkialueelta
No joo, on toki noita poikkeuksia.Ei se nuolivalo itsessään väistämisvelvollisuuteen vaikuta. Se vain kertoo, että samaan aikaan ei ainakaan teoriassa pitäisi olla vihreitä risteävällä tiellä, mutta jos sattuisikin olemaan, niin ei se valon kuvio/väri anna etuajo-oikeutta.
Miten nuolivaloja tulisi noudattaa?
Tunnetko sinä nuolivaloihin liittyvät liikennesäännöt?www.iltalehti.fi
Oletin että tämä oli kaikille itsestäänselvää tuon "tai pihaan/p-alueelle" -lausahduksen myötä ja muutenkin, mutta ei pitäisi olettaa mitään.
Liittyy siten, että näitä on vielä olemassa ja näitä lähestyessä kaikki eivät tiedä väistämissääntöjä.Vanha laiton maalaus ei liity tähän keskusteluun mitenkään. Ei vaikka kuinka linkität lainauksia. Vanha laiton maalaus ei ole pyörätien jatke.
Niinpä. Cirrus haluaa nyt vaan väkisin takertua siihen semantiikkaan, että pyörätien jatke on uuden tieliikennelain mukaan eri asia kuin aiemmin, vaikka nimi on sama. Ongelma on kuitenkin todellinen ja olemassa niin pitkään kuin on myös olemassa niitä vanhoja pyörätien jatkeita. Olennaista on ymmärtää, että ilman väistämisvelvollisuudesta kertovaa liikennemerkkiä, ei pelkillä tiemaalauksilla ole merkitystä.Liittyy siten, että näitä on vielä olemassa ja näitä lähestyessä kaikki eivät tiedä väistämissääntöjä.
Itsehän sinä aloit viisastelemaan semantiikkaa täysin konseptuaalsiesti oikean väitteen esittäneelle herra " Kovasti ollaan tietävinään, mutta ei kuitenkaan tiedetä. ". Jos et kestä semantiikkaa niin parempi olla läsyttämättä sitä sitten.Niinpä. Cirrus haluaa nyt vaan väkisin takertua siihen semantiikkaan, että pyörätien jatke on uuden tieliikennelain mukaan eri asia kuin aiemmin, vaikka nimi on sama. Ongelma on kuitenkin todellinen ja olemassa niin pitkään kuin on myös olemassa niitä vanhoja pyörätien jatkeita. Olennaista on ymmärtää, että ilman väistämisvelvollisuudesta kertovaa liikennemerkkiä, ei pelkillä tiemaalauksilla ole merkitystä.
Mutta se siitä, ei tämä tästä enää miksikään muutu ja aika selvästi kaikki kuitenkin tietävät mistä on kyse.
Ymmärsit väärin viestini. Aina tarkoittaa aina eli ei mitään kolmiovirityksiä jos auto aja suoraan.Tässä tämä ongelma juuri kiteytyy. Kovasti ollaan tietävinään, mutta ei kuitenkaan tiedetä. Noista lainauksista ensimmäisessä toivottiin että väistämissääntö menisi kuten se on koko ajan mennyt ja toisessa oli selvästi virheellinen olettamus, sillä pyörätien jatke ei yksinään vaikuta väistämissääntöihin.
No jaa, sanotaan näin, että tämän minä tiedän varmuudella, mutta viime vuosina tehtyjen muutosten ja liikenteessä olevien todellisten merkintöjen sekavuuden vuoksi en ole ihan varma että tietävätkö kaikki edes sillä tasolla kuin aiemmin. Lisäsin nyt kuitenkin ensimmäiseen tähän liittyvään postaukseen tarkennuksen, joka ehkä selventää mitä sanoin ja miksi.Itsehän sinä aloit viisastelemaan semantiikkaa täysin konseptuaalsiesti oikean väitteen esittäneelle herra " Kovasti ollaan tietävinään, mutta ei kuitenkaan tiedetä. ". Jos et kestä semantiikkaa niin parempi olla läsyttämättä sitä sitten.
Chaoksen postaus oli toki semanttisesti oikein, mikäli tarkoitettiin pyörätien jatkeen uutta määritystä ja vieläpä sellaista, jossa sen kaikki ehdot toteutuvat. Pyörätien ylityksestä puhuminen on ihan ok, mutta edellä mainitun sekavuuden vuoksi on syytä vielä aika pitkän aikaa tarkentaa kumpaa tarkoitetaan. En ole ainakaan itse vielä törmännyt tilanteeseen, jossa nykymallisella pyörätien ylityksellä autoilija ei olisi velvollisuuttaan merkin myötä havainnut. Sellaisia risteyksiä ei tosin ole omilla reiteillä kuin pari muutenkaan.
Tämän uuden muutoksen kantava idea on käsittääkseni juuri korostaa molemmille osapuolille sitä, että on olemassa kahdenlaisia ylityksiä eri väistämissäännöillä. Ei tämä huono muutos ole, mutta menee pitkän aikaa, että infra on valmis ja toisaalta vielä pidempään, että käyttäjät ymmärtävät niiden eron.Kait sitä ollaan yhteiskunnan tasolla opittu koko sekamelskasta, että eiköhän noissa kaikissa ole se ylityspaikan merkki, mitkä ovat sellaisiksi tarkoitettu. Mutta sitten on ne kaikki muut risteävät suojatiet, myös ne korotetut merkkaamattomat, ei tunnu olevan käytännössä selviä kenellekkään.
Ehdottomasti näin. Erityisesti moottoripyörällä liikkuessa ajan aina sillä vanhalla asenteella, että kaikki yrittävät kuitenkin tappaa. Pelkästään sillä selviää pitkälle, mutta oikeassa olemisella ei niinkään.Siitä on jo aikaa kun johonkin kommentoin, että olisi ihan selvintä kaikille ja luultavasti myös halvinta kaikille, että toinen väistää ja aina.
Tämän uuden muutoksen kantava idea on käsittääkseni juuri korostaa molemmille osapuolille sitä, että on olemassa kahdenlaisia ylityksiä eri väistämissäännöillä. Ei tämä huono muutos ole, mutta menee pitkän aikaa, että infra on valmis ja toisaalta vielä pidempään, että käyttäjät ymmärtävät niiden eron.
Ehdottomasti näin. Erityisesti moottoripyörällä liikkuessa ajan aina sillä vanhalla asenteella, että kaikki yrittävät kuitenkin tappaa. Pelkästään sillä selviää pitkälle, mutta oikeassa olemisella ei niinkään.
En taas ymmärrä näitä "kilpapyöräilijöitä". Pakko ajaa 60km/h tiellä niissä munia surkastuttavissa trikoissa, kun vieressä kulkee vähän aikaa sitten uudelleenasfaltoitu kevyen liikenteen väylä, joka on 90% ajasta täysin tyhjä. Toivottavasti joku rekka pyyhkäisee ohi ja kaveri lentää valotolppaan.
Monessa paikassa (autolla ajaessa) sinne risteävälle tielle ei yksinkertaisesti näe ajamatta kevyen liikenteen väylälle.Ajan itse kyllä kevyen liikenteen väylää, kun sellainen käytettävissä on, mutta ymmärrän täysin, miksi jotkut haluavat käyttää ajorataa kelvin sijasta: se määrä peräreikiä, jotka sivutieltä saapuessaan ajavat katsomatta autolla suoraan kevyen liikenteen väylän yli odottamaan kääntymistä ajoradalle, on erittäin merkittävä.
Ajan itse kyllä kevyen liikenteen väylää, kun sellainen käytettävissä on, mutta ymmärrän täysin, miksi jotkut haluavat käyttää ajorataa kelvin sijasta: se määrä peräreikiä, jotka sivutieltä saapuessaan ajavat katsomatta autolla suoraan kevyen liikenteen väylän yli odottamaan kääntymistä ajoradalle, on erittäin merkittävä.
Kovemmat rangaistukset toimisi peloitteena sääntöjen noudattamisille. Ei se pilaisi kenenkään liikkumista, jos holtittomasti kolmion tai stopin takaa tappovälineellä päälle kolaamista yrittäviltä olisi aina kerrasta kortti pois puoli vuotta ja pari tonnia maksua.Monessa paikassa (autolla ajaessa) sinne risteävälle tielle ei yksinkertaisesti näe ajamatta kevyen liikenteen väylälle.
Kenen "vika", siihen en ota kantaa, vaatisi vaan hieman enemmän yhteispeliä ja parempaa suunnittelua koko liikennejärjestelyt...
Itse liikun enemmän pyörällä kuin autolla, mutta olen oppinut tunnistamaan nuo autoille hankalat paikat jo kilometrin päästä, en aja sinne 50km/h oli sitten alla pyörä tai auto...
Monessa paikassa (autolla ajaessa) sinne risteävälle tielle ei yksinkertaisesti näe ajamatta kevyen liikenteen väylälle.
Kenen "vika", siihen en ota kantaa, vaatisi vaan hieman enemmän yhteispeliä ja parempaa suunnittelua koko liikennejärjestelyt...
Itse liikun enemmän pyörällä kuin autolla mutta oppinut tunnistamaan jo kilometrin päästä nuo hankalat paikat, en aja sinne 50km/h oli sitten alla pyörä tai auto...
Jep, näinhän sen pitäisi olla.Kyllä, eikä siinä mitään. Mutta ennen kevyen liikenteen väylän ylittämistä tulee katsoa, onko sillä risteävää liikennettä. Iso osa autoilijoista ajaa suoraan sen yli huomioimatta koko väylää.
Ei tämä ole mikään aivopieru vaan nämä tehdään tarkoituksella näin, jotta sieltä pääkadulta kääntyvä ajoneuvo ei kohtaa suojatietä heti vaan vasta vähän käännyttyään, jolloin suojatien mahdollisia ylittäjiä on helpompi havainnoida. Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu kuitenkin silloin kun auto kääntyy suojatien yli. Samalla toki muodostuu sivutieltä tuleville suojatien jälkeen "tasku", johon jäädä kyttäämään risteävän ajoradan liikennettä ilman että tarvitsee ainakaan kokonaan seistä suojatien päällä.Kokoojakadulle (stop merkin takaa autolla liityttäessä) kevli "koukkaa" 2m ulospäin kohti liittyjän tulosuuntaa.
Tämä aiheuttaa kerrostalojen välissä mahdottoman katveen autoilijalle, ja pakottaa ajamaan kevlin päälle että edes teoriassa voit nähdä molemmista suunnista väistettävät autot.
Ei tämä ole mikään aivopieru vaan nämä tehdään tarkoituksella näin, jotta sieltä pääkadulta kääntyvä ajoneuvo ei kohtaa suojatietä heti vaan vasta vähän käännyttyään, jolloin suojatien mahdollisia ylittäjiä on helpompi havainnoida. Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu kuitenkin silloin kun auto kääntyy suojatien yli. Samalla toki muodostuu sivutieltä tuleville suojatien jälkeen "tasku", johon jäädä kyttäämään risteävän ajoradan liikennettä ilman että tarvitsee ainakaan kokonaan seistä suojatien päällä.
Pyörällä on turvallisempaa ajaa ajoradalla kuin kelvillä/pyörätiellä, koska ajorata on paremmassa kunnossa. Siellä kevlillä on yleensä rullahiihtäjät ( lumet suli jo? ), juoksijat ja muut. Ei niitä mielellään ohita 50km/h maantiepyörällä. Viime lenkillä huiput 62km/h enkä edes yrittänyt kovaa...