Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Tuli mieleen tämä tapaus:

Uuden lain mukaan taitaisi pyöräilijä ihan oikeutetusti olla syyllinen, kun väärässä paikassa ja kyvyttömänä jarruttamaan vetelee menemään.
Aika hyvä vitsi. Tuolla logiikalla voi alkaa kolaamaan moottoripyöräilijöitä seurauksitta :D

Ei se varonut yhtään, kun pääsin yllättämään. Ja tietysti pudotella jäälohkareita silloilta tuulilaseille - varovainen ennakoisi moisen.
 
Aika hyvä vitsi. Tuolla logiikalla voi alkaa kolaamaan moottoripyöräilijöitä seurauksitta :D

Ei se varonut yhtään, kun pääsin yllättämään. Ja tietysti pudotella jäälohkareita silloilta tuulilaseille - varovainen ennakoisi moisen.
No paikan kun tuntee, niin auton kääntyminen ei nyt varsinaisesti ole yllätys. Kyllä se on oikein hyvä asia, että spandextorpedokin pistetään vastuuseen omasta törppöilystään. Tämä ei toki poista sitä, että myös autoilija teki virheen. Uusi laki vain huomioi sen, että kokovartalokortsussakin oli mulkku sisällä.
 
No paikan kun tuntee, niin auton kääntyminen ei nyt varsinaisesti ole yllätys. Kyllä se on oikein hyvä asia, että spandextorpedokin pistetään vastuuseen omasta törppöilystään. Tämä ei toki poista sitä, että myös autoilija teki virheen. Uusi laki vain huomioi sen, että kokovartalokortsussakin oli mulkku sisällä.
Siis toinen yllättäen ajaa päälle ja alle jäävä syyllinen. Tuo on sama kuin ajaisi nokkakolarin autolla tahalleen.
 
Siis toinen yllättäen ajaa päälle ja alle jäävä syyllinen. Tuo on sama kuin ajaisi nokkakolarin autolla tahalleen.
Kyllä se varmaan yllättää, kun tajunnan rajamailla vetelee strava-ennätyksen perässä autotiellä viereisen pyörätien sijaan ja ei katso yhtään eteensä. Kädet vielä vielä siten, että minkäännäköistä jarrutuksen mahdollisuutta ei ollut. Aivan täysin oma moka, kun vetäs tuota vauhtia auton kylkeen. Jo vanhan lain mukaista varovaisuutta käyttäen onnettomuus olisi ollut täysin vältettävissä, uusi laki kertoo varovaisuusvelvoitteen sanallisesti niillekin idiooteille jotka maalaisjärkeä eivät osaa tai halua käyttää.

e: Teknisesti ottaen tuo pyöräilijä vetäisi nokkakolarin autoa päin :) Auto jäi hullun alle.
 
Tuli mieleen tämä tapaus:

Uuden lain mukaan taitaisi pyöräilijä ihan oikeutetusti olla syyllinen, kun väärässä paikassa ja kyvyttömänä jarruttamaan vetelee menemään.
Eihän tuo hallitse pyöräänsä ollenkaan, jarrutus/väistö puttuu käytännössä kokonaan?
Itse mootoripyörällä ollut kaksi kertaa vastaavassa tilanteessa ja onnistuin väistämään osuman (ajoin rajoitusten mukaan).
Tuossa on kyllä autokuskissakin vikaa kun näyttää kääntyvän ilman vilkkua? Kaksipyöräisellä ajaessa aina vaaran paikka jos auto kääntymässä sinun kaistan yli, ilman vilkkua toki todella hankalasti ennakoitava tilanne...
 
Kyllä se varmaan yllättää, kun tajunnan rajamailla vetelee strava-ennätyksen perässä autotiellä viereisen pyörätien sijaan ja ei katso yhtään eteensä. Kädet vielä vielä siten, että minkäännäköistä jarrutuksen mahdollisuutta ei ollut. Aivan täysin oma moka, kun vetäs tuota vauhtia auton kylkeen. Jo vanhan lain mukaista varovaisuutta käyttäen onnettomuus olisi ollut täysin vältettävissä, uusi laki kertoo varovaisuusvelvoitteen sanallisesti niillekin idiooteille jotka maalaisjärkeä eivät osaa tai halua käyttää.

e: Teknisesti ottaen tuo pyöräilijä vetäisi nokkakolarin autoa päin :) Auto jäi hullun alle.
Vaihda tilanteeseen auto joka ajaa suoraan ja vaikkapa roska-auto joka kolaa yht'äkkiä henkilöauton murskaksi. Kenen vika? Varmasti sen suoraan ajaneen :D Annat varmaan roska-autoileville forumisteille työreittisi jotta joku voi testailla varovaisuuttasi?
 
Eihän tuo hallitse pyöräänsä ollenkaan, jarrutus/väistö puttuu käytännössä kokonaan?
Itse mootoripyörällä ollut kaksi kertaa vastaavassa tilanteessa ja onnistuin väistämään osuman (ajoin rajoitusten mukaan).
Tuossa on kyllä autokuskissakin vikaa kun näyttää kääntyvän ilman vilkkua? Kaksipyöräisellä ajaessa aina vaaran paikka jos auto kääntymässä sinun kaistan yli, ilman vilkkua toki todella hankalasti ennakoitava tilanne...
Ylinopeuttahan tuo raasu kaahaili, paikka on tämä. Kiva mukava alamäki vetää, kun "unohtaa" käyttää pyörätietä.
 
Vaihda tilanteeseen auto joka ajaa suoraan ja vaikkapa roska-auto joka kolaa yht'äkkiä henkilöauton murskaksi. Kenen vika? Varmasti sen suoraan ajaneen :D Annat varmaan roska-autoileville forumisteille työreittisi jotta joku voi testailla varovaisuuttasi?
No jos se henkilöauto ajaa pyörän tavoin siihen roska-auton takaosaan ylinopeutta yhtään jarruttamatta, niin poliisi antaa aivan taatusti sakot henkilöautolle. Kysyy vielä, etkö sä muka nähnyt roska-autoa?
 
Aika pitkälle kevääseen päästiin ennen kuin tämä ketju heräsi henkiin ja sekin vain kun joku lähti provoilevasti vastailemaan vanhoihin viesteihin ja päälle vähän muuta trollausta. Voisiko tästä päätellä, että liikenteessä meno melko rauhallista? :kahvi:

Tuota, ihan noin niinkun mielenkiinnosta. Mistä tiedät ettei pysäköijällä ole lupaa siihen? Aika paljon tuolla on noita muuttoautoja, huoltoautoja, työautoja, yms. joilla on täydet oikeudet pysäköidä pyörätielle jos ei työn suorittamiseksi muu ole mahdollista. Sinä menet ja raaputtelet kyljet tapauksesta riippumatta jokaisesta joka kohdalle osuu?
Ei ole olemassa mitään pyörätielle pysäköintilupia. Pyörätielle tai jalkakäytävälle ei saa pysäköidä kuin viranomaisten hälytysajoneuvot. Muut ajoneuvot voi tietyin edellytyksin pysäyttää (esim. ajoradalla pysäyttämiskielto), mutta vain lastin purun tai kuormaamisen ajaksi.
 
No jos se henkilöauto ajaa pyörän tavoin siihen roska-auton takaosaan ylinopeutta yhtään jarruttamatta, niin poliisi antaa aivan taatusti sakot henkilöautolle.
Ei varmana anna raadolle yhtään mitään, kun kolahtaa roska-auton etuosa naamaan.

Tupataan tuomitsemaan moisista aika kylmästi. Esim. mopoautoilevilta nuorilta ei odotettu varovaisuutta, kun joku veti satasta päin. Vai oliko vanhan lain vika ja siksi korjattu?
 
Varmaan selittelette poliisille varovaisuusperiaatteista, kun olette suojatiegiljotiinistä ajaneet 6v lapsen yli. "Kyllä osa on lapsen vika". Alkaa mennä vähän karikatyyrimaisen puolelle trollaus.
 
Vastaa täysin, kun vaan vaihtaa ajoneuvot. Mitä teet kun roska-auto puskee eteen sekan reaktioajalla? Et mitään.
Törmäsikö pyörä pösön keulaan [ ] kyllä [ ] ei? Hyvin pienellä jarrutuksella ja väistöllä pyörä olisi väistänyt takakautta, jos olis ollut vähän vähemmän spandex ja edes etäisesti varautunut yllättävään tilanteeseen.
 
Törmäsikö pyörä pösön keulaan [ ] kyllä [ ] ei? Hyvin pienellä jarrutuksella ja väistöllä pyörä olisi väistänyt takakautta, jos olis ollut vähän vähemmän spandex ja edes etäisesti varautunut yllättävään tilanteeseen.
Ei taida olla reaktioajat ja fysiikan lait kovin hyvin hallussa?
 
Varmaan selittelette poliisille varovaisuusperiaatteista, kun olette suojatiegiljotiinistä ajaneet 6v lapsen yli. "Kyllä osa on lapsen vika". Alkaa mennä vähän karikatyyrimaisen puolelle trollaus.
Miten suojatiegiljotiini liittyy tähän?
Suojatie on suojatie, sitä pitää kunnioitaa.
Sen sijaan joku 50km/h ajoradalla vetävä spandex ei vertaudu 6 vuotiaaseen lapseen, pitäisi aikuisen miehen osata ajaa klv:llä kun sellainen on tarjolla?
Ps. aivan syystä meillä on väylät kevyelle liikenteelle, ei niitä huvikseen tehdä?
Edit. Ajan myös itse paljon polkupyörällä, silti eniten vituttaa jatkuvasti perseilevät spandex pyöräilijät ja säälin muita tienkäyttäjiä kun joutuvat operoimaan heidän kanssaan...
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan selittelette poliisille varovaisuusperiaatteista, kun olette suojatiegiljotiinistä ajaneet 6v lapsen yli. "Kyllä osa on lapsen vika". Alkaa mennä vähän karikatyyrimaisen puolelle trollaus.
Täytyy kyllä myöntää, että 6 vuotiaassa lapsessa ja 30-40 v. spandexeissa on aika paljon samaa mitä tulee ennakoitavuuteen liikenteessä. Ainoa ero, että 6 v. sentään on joku syy toimintaansa.

Ei taida olla reaktioajat ja fysiikan lait kovin hyvin hallussa?
Ei taida olla ennakointivelvoite kovin tuttu? Ylinopeutta jarruitta eteen katsomatta, teki virheensä jo siinä kohtaa kun ei ollut pyörätiellä.
 
Ei taida olla ennakointivelvoite kovin tuttu? Ylinopeutta jarruitta eteen katsomatta, teki virheensä jo siinä kohtaa kun ei ollut pyörätiellä.
No nyt ymmärrän miksi motarilla joillain kuskeilla palaa jarruvalot, kun tulee viereiselle kaistalle auto. Olet ymmärtänyt lain väärin.
 
No jos vedät maaston värisissä varusteissa polkupyrällä ilman valoja 50km/h risteykseen niin lopputulos on tässä... aivan oletettu lopputulos.
Taajama-alue ja valojen käyttö sen mukaan. Lisäksi saat olla sokea, jos et muka tuota pyöräilijää näe. Onko tässä kireiden vaatteiden ja kiinteän vartalon takia samaa kateudesta kumpoavaa vihaa mukana kuin mitä kehonsa näyttävät näyttävät naiset saavat kokea? Oikein mikään muu ei selitä.
 
Taajama-alue ja valojen käyttö sen mukaan. Lisäksi saat olla sokea, jos et muka tuota pyöräilijää näe. Onko tässä kireiden vaatteiden ja kiinteän vartalon takia samaa kateudesta kumpoavaa vihaa mukana kuin mitä kehonsa näyttävät näyttävät naiset saavat kokea? Oikein mikään muu ei selitä.
Autoissa palaa edessä valot myös päivällä, näin laki määrää. Pyörissä niitä ei tarvitse, ja tämä ero pitäisi myös spandexin ymmärtää. Et voi tulla risteykseen "täysillä", ja olettaa että muut huomaavat sinut? Darwin awards toimintaa ajaa 10x autoa pienemmällä objektilla ilman valoja autojen seassa ja olettaa että sinut nähdään aina, ja et edes varaudu muiden tekemiin virheisiin?
Kuten sanoin, itselläni on paljon kokemusta moottoripyörällä ja polkupyörällä liikkumisesta. Monta kolaria olen välttänyt ajamalla "järki päässä" ja en ole tunkenut liian ahtaisiin väleihin.
Ps. Katsomalla autoilijan silmiin joku fiksu osaa jopa ennakoida onko sinut nähty, turha sinne väliin on änkeä jos oma henki merkkaa jotain....
 
Autoissa palaa edessä valot myös päivällä, näin laki määrää. Pyörissä niitä ei tarvitse, ja tämä ero pitäisi myös spandexin ymmärtää. Et voi tulla risteykseen "täysillä", ja olettaa että muut huomaavat sinut? Darwin awards toimintaa ajaa 10x autoa pienemmällä objektilla ilman valoja autojen seassa ja olettaa että sinut nähdään aina, ja et edes varaudu muiden tekemiin virheisiin?
Kuten sanoin, itselläni on paljon kokemusta moottoripyörällä ja polkupyörällä liikkumisesta. Monta kolaria olen välttänyt ajamalla "järki päässä" ja en ole tunkenut liian ahtaisiin väleihin.
Ps. Katsomalla autoilijan silmiin joku fiksu osaa jopa ennakoida onko sinut nähty, turha sinne väliin on änkeä jos oma henki merkkaa jotain....
Näinhän se menee, mutta toisille on tärkeämpää olla oikeassa kuin elossa.
 
Aika pitkälle kevääseen päästiin ennen kuin tämä ketju heräsi henkiin ja sekin vain kun joku lähti provoilevasti vastailemaan vanhoihin viesteihin ja päälle vähän muuta trollausta. Voisiko tästä päätellä, että liikenteessä meno melko rauhallista? :kahvi:


Ei ole olemassa mitään pyörätielle pysäköintilupia. Pyörätielle tai jalkakäytävälle ei saa pysäköidä kuin viranomaisten hälytysajoneuvot. Muut ajoneuvot voi tietyin edellytyksin pysäyttää (esim. ajoradalla pysäyttämiskielto), mutta vain lastin purun tai kuormaamisen ajaksi.
Väärin. On mm. erilaisia työtoimenpiteitä katualueella joiden hoitamiseksi auto on saatava viereen, esimerkiksi infrapuolen työt joissa kalusto käsittää painavia työkaluja mitä ei rontata sieltä 100m päässä olevalta parkkipaikalta. Myös turva-ajoneuvoina käytetään jos tehdään keskittymistä vaativaa työtä eikä haluta, että se pyöräilijä pamauttaa 30km/h jotain työtä tekevän työntekijän selkään. Ja sen päälle tietysti viranomaiset, hälytysajoneuvot, muuttoja tai kuormaa purkavat ajoneuvot.

Tässä pitää siis erottaa pysäköinti, ja pysäyttäminen. Kenties valitsin aiemmin väärän termin, mutta se oli kontekstissa tuolla siihen kun joku vetelee naarmuja kylkeen selvittämättä mistä syystä se ajoneuvo on siihen pysäköity.
 
Väärin. On mm. erilaisia työtoimenpiteitä katualueella joiden hoitamiseksi auto on saatava viereen, esimerkiksi infrapuolen työt joissa kalusto käsittää painavia työkaluja mitä ei rontata sieltä 100m päässä olevalta parkkipaikalta. Myös turva-ajoneuvoina käytetään jos tehdään keskittymistä vaativaa työtä eikä haluta, että se pyöräilijä pamauttaa 30km/h jotain työtä tekevän työntekijän selkään. Ja sen päälle tietysti viranomaiset, hälytysajoneuvot, muuttoja tai kuormaa purkavat ajoneuvot.

Tässä pitää siis erottaa pysäköinti, ja pysäyttäminen. Kenties valitsin aiemmin väärän termin, mutta se oli kontekstissa tuolla siihen kun joku vetelee naarmuja kylkeen selvittämättä mistä syystä se ajoneuvo on siihen pysäköity.
Pitää myös erottaa pysäköiminen ja työmaa. Puhut pysäköinnistä, vaikka tarkoitat työmaata, joka pitää rajata aitaamalla eikä ajamalla kuorma-auto pyörätielle.
 
Pitää myös erottaa pysäköiminen ja työmaa. Puhut pysäköinnistä, vaikka tarkoitat työmaata, joka pitää rajata aitaamalla eikä ajamalla kuorma-auto pyörätielle.
Harhautuu jo hieman topicista, mutta kuinka monesti olet nähnyt esimerkiksi puistotyöntekijöiden laittavan lippusiimat koko kilometrin mittaiselle kadulle kun karsivat viherkaistan puista oksia? Kyllä siinä siirretään autoa sujuvasti työn edetessä eteenpäin, sahataan oksat alas & mätetään auton perässä olevaan kärryyn. Tai noin ainakin täällä tuntuvat tekevän. Toki autoissa on vilkut päällä, ja jos siellä on esimerkiksi avoin kaivonkansi kun tarkistetaan jotain, niin sillon se on eristettävä ihan jo putoamisvaaran takia. Mutta kun sitä pysäköinnin syytä ei voi tietää, niin ei pitäs mennä ihan summamutikassa vetelemään sillä linkkarilla naarmua sinne kulkuneuvon kylkeen kuten tuolla väitettiin ihan yleisesti tehtävän.
 
Miten suojatiegiljotiini liittyy tähän?
Suojatie on suojatie, sitä pitää kunnioitaa.
Sen sijaan joku 50km/h ajoradalla vetävä spandex ei vertaudu 6 vuotiaaseen lapseen, pitäisi aikuisen miehen osata ajaa klv:llä kun sellainen on tarjolla?
Ps. aivan syystä meillä on väylät kevyelle liikenteelle, ei niitä huvikseen tehdä?
Edit. Ajan myös itse paljon polkupyörällä, silti eniten vituttaa jatkuvasti perseilevät spandex pyöräilijät ja säälin muita tienkäyttäjiä kun joutuvat operoimaan heidän kanssaan...
Jos en tuota kohtaa aivan väärin muista, niin klv on pyörälijän kulkusuunnassa vasemmalla puolella, jolloin sitä ei ole tarvetta käyttää. Jos ajoradalla ajaminen on turvallisempaa kuin kelvin käyttö. Ja tämä päätös turvallisudesta on jätetty pyöräilijän itsensä päätettäväksi.

"
D5
Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa. "

"
D6
Merkillä osoitetaan yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, jota polkupyöräilijän ja jalankulkijan on käytettävä kulkiessaan asianomaiseen suuntaan. Muuten on pyörätiestä ja jalkakäytävästä voimassa, mitä merkeistä D4 ja D5 säädetään.
"

Tuo "muun vastaavan syyn vuoksi" mahdollistaa pyöräilijän tehdä tuon päätöksen itse, mihin seikkaan nyt haluaakin sen perustella.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy sen verran puolustaa spandexia, että omien havaintojen mukaan jos kaksipyöräisessä on kippurasarvet niin siltä voi odottaa ihan mitä tahansa vaatetuksesta huolimatta. Spandexi kyllä yleensä takaa hieman kovemman vauhdin samoihin tilanteisiin :grumpy:
 
Huomasin juuri sattumalta, että jännästi tämä Autot ja liikenne -aiheinen keskustelu on unohtunut YK:n puolelle.
 
No nyt ymmärrän miksi motarilla joillain kuskeilla palaa jarruvalot, kun tulee viereiselle kaistalle auto. Olet ymmärtänyt lain väärin.
Ennakointivelvoite ei tarkoita jarrutusvelvoitetta, vaan varautumista siihen. Jos ajat kädet triathlontangolla vailla mahdollisuutta jarruttaa, niin et ole varautunut mihinkään.

Laita pyöräilijän tilalle autoilija, joka ajaa risteykseen ylinopeutta vakkarilla jalat kojelaudalla, niin saat vastaavan tilanteen.
 
Harhautuu jo hieman topicista, mutta kuinka monesti olet nähnyt esimerkiksi puistotyöntekijöiden laittavan lippusiimat koko kilometrin mittaiselle kadulle kun karsivat viherkaistan puista oksia? Kyllä siinä siirretään autoa sujuvasti työn edetessä eteenpäin, sahataan oksat alas & mätetään auton perässä olevaan kärryyn. Tai noin ainakin täällä tuntuvat tekevän. Toki autoissa on vilkut päällä, ja jos siellä on esimerkiksi avoin kaivonkansi kun tarkistetaan jotain, niin sillon se on eristettävä ihan jo putoamisvaaran takia. Mutta kun sitä pysäköinnin syytä ei voi tietää, niin ei pitäs mennä ihan summamutikassa vetelemään sillä linkkarilla naarmua sinne kulkuneuvon kylkeen kuten tuolla väitettiin ihan yleisesti tehtävän.
Onko lippusiima aitaamiseen tai työmaan rajaamiseen? -Ei.
Onko auto aitaamiseen tai työmaan rajaamiseen? -Ei.
Rajaamiseen pitää käyttää aitaa ja samalla on helppo hahmottaa pysähtymisen syy: joko meneillään on auton lastaus, ilman muuta soveltuvaa paikkaa tai kyseessä on aidattu työmaa.

Minä en ole koskaan nähnyt kilometrin mittaista viherkaistan työmaata. Johan siihen tarvittaisiin ainakin sata työntekijää yhdellä kertaa. Kyllä nuo työt tehdään selkeästi lyhyemmissä pätkissä.

Missä muuten sijaitsee mainitsemasi viherkaista, jonka vieressä ei mene huoltoon sopivaa ajorataa?
 
Rajaamiseen pitää käyttää aitaa ja samalla on helppo hahmottaa pysähtymisen syy: joko meneillään on auton lastaus, ilman muuta soveltuvaa paikkaa tai kyseessä on aidattu työmaa.
Ja paskat. Töitä tehdään ja yhteiskuntaa pyöritetään mielensäpahoittajista huolimatta.
Luuletko että jokainen lvi/sähkö/muutto/remppa auto kuljettaa jotain aitoja mukanaan? Jos selkeässä liikenneympäristössä häirrinnyt satunnaisesta pakusta niin kulje bussilla.
Ps. On perseestä kantaa pesukoneet, muuttokuorma tai työvehkeet kilometrin päästä parkkikipaikalta vain sen takia että joku ei osaa väistää autoa?
Ps2. arvaatko miksi kaikki maksaa paljon? Kyllä olet oikeassa, jo pelkkä työvehdeiden vieminen työmaalle muodostaa puolet itse työn kustannuksista. Ei siellä ilmaiseksi ajella ja etsitä kaikille "sopivaa/mieleistä" parkkia. Perkele vielä loppuun niin on hyvä...
 
Ja paskat. Töitä tehdään ja yhteiskuntaa pyöritetään mielensäpahoittajista huolimatta.
Luuletko että jokainen lvi/sähkö/muutto/remppa auto kuljettaa jotain aitoja mukanaan? Jos selkeässä liikenneympäristössä häirrinnyt satunnaisesta pakusta niin kulje bussilla.
Ymmärsit väärin. Ei lastaaminen (tai purkaminen) edellytä aitaamista, mutta työmaa edellyttää. Oikea paikka lastaamiselle on useimmissa tapauksissa ajorata.
Ps. On perseestä kantaa pesukoneet, muuttokuorma tai työvehkeet kilometrin päästä parkkikipaikalta vain sen takia että joku ei osaa väistää autoa?
Pysäyttää auton ajoradalle, purkaa kuorman, vie auton parkkipaikalle ja liikennetilanne on ohi. Vai pitäisikö sinun mielestäsi tunkea auto katvealueineen pyörätielle vain siksi, että joku autoilija ei osaa väistää autoa?
Ps2. arvaatko miksi kaikki maksaa paljon? Kyllä olet oikeassa, jo pelkkä työvehdeiden vieminen työmaalle muodostaa puolet itse työn kustannuksista. Ei siellä ilmaiseksi ajella ja etsitä kaikille "sopivaa/mieleistä" parkkia. Perkele vielä loppuun niin on hyvä...
Olisi mielenkiintoista nähdä laskelma, mutta ollaan nyt ilman kun sellaista tuskin on olemassa. Arvaan, että vehkeiden vieminen maksaa niin paljon, kun yritetään sovitella autoa ahtaasti ajan kanssa pyörätielle, vaikka homman voisi hoitaa helposti pysähtymällä ajoradalle ja jatkaa matkaansa, kun lastaus on ohi.
 
Ymmärsit väärin. Ei lastaaminen (tai purkaminen) edellytä aitaamista, mutta työmaa edellyttää. Oikea paikka lastaamiselle on useimmissa tapauksissa ajorata.

Pysäyttää auton ajoradalle, purkaa kuorman, vie auton parkkipaikalle ja liikennetilanne on ohi. Vai pitäisikö sinun mielestäsi tunkea auto katvealueineen pyörätielle vain siksi, että joku autoilija ei osaa väistää autoa?

Olisi mielenkiintoista nähdä laskelma, mutta ollaan nyt ilman kun sellaista tuskin on olemassa. Arvaan, että vehkeiden vieminen maksaa niin paljon, kun yritetään sovitella autoa ahtaasti ajan kanssa pyörätielle, vaikka homman voisi hoitaa helposti pysähtymällä ajoradalle ja jatkaa matkaansa, kun lastaus on ohi.
Jatkot voit laittaa Facebookin "pyörätie pysäköinti" kulttiin, en ala vääntämään päivänselvistä asioista.
Ps. Laskelmia löytyy mutta en ala niitä julkisesti sen kummemmin avaamaan. Laskenta huomoi nämä asiat, ja vähemmän yllättäen kylppäriremppa Helsingin keskustassa maksaa paljon enemmän kuin esim. Lieksassa.
Materiaalit ja työ ovat kuitenkin käytännössä saman hintaisia sijainnista riipumatta... 1+1?
Ps. Kokemusta edellä mainituista esimerkeistä melko paljon, suurin kustannusero tulee nimenomaan hankalasta liikkumisesta/purkujätteen käsittelystä yms.
Lieksasta (tai muusta "kylästä") löytyy samaan hintaan hyvän laatoittajan kuin Helsingistä virolainen raksaukko. Molemmat osaavat hommansa...
 
Viimeksi muokattu:
Jatkot voit laittaa Facebookin "pyörätie pysäköinti" kulttiin, en ala vääntämään päivänselvistä asioista.
Jep. TLL ja polisiin ohjeet on tältä osin aika selkeät. Ihan turha asiasta jankata :smoke:

poliisi-lastaus-data.jpg
 
Jep. TLL ja polisiin ohjeet on tältä osin aika selkeät. Ihan turha asiasta jankata :smoke:

poliisi-lastaus-data.jpg
Ja tässä nimenomaan kohdat 1. ja 2. aiheuttavat eniten huutoa siellä spandex ryhmässä... Ei vaan saisi olla mitään ylimääräistä missään koska pyörän tanko ei käänny?
Jos jätät pakun kaistalle niin joku huutaa, jätä jalkakäytävälle niin sinut todennäköisesti mestataan (vaikka ei tuolla kuuluisi pyörällä edes ajaa)?
 
Ja tässä nimenomaan kohdat 1. ja 2. aiheuttavat eniten huutoa siellä spandex ryhmässä... Ei vaan saisi olla mitään ylimääräistä missään koska pyörän tanko ei käänny?
Jos jätät pakun kaistalle niin joku huutaa, jätä jalkakäytävälle niin sinut todennäköisesti mestataan (vaikka ei tuolla kuuluisi pyörällä edes ajaa)?
Useimmiten kyse on kohdasta 2 tai 3, kun näkee auton pyörätiellä (tai jalkakäytävällä).

Kuka huutaa boldaamassani lainauksen kohdassa? Autoilija, jonka ratti ei käänny?
 
Useimmiten kyse on kohdasta 2 tai 3, kun näkee auton pyörätiellä (tai jalkakäytävällä).

Kuka huutaa boldaamassani lainauksen kohdassa? Autoilija, jonka ratti ei käänny?
Pyöräilijän, varsinkaan kisakireän spandexin, ei kuuluisi ajaa jalkakäytävällä.
Kohdassa 3. ongelma on välimatka kohteeseen (se muuttokuorma vituttaa kantaa sieltä 20m päästä), ei niinkään autoilijoiden ratti joka ei käänny.

Juuri tämä ajatusmaailman ero on todella valtava. Pyöräilijä kokee omistavansa kaiken hänelle "varatun" tilan aina ja iänkaikkisesti eikä ole valmis joustamaan, kuvaa vaan Facebookin ja huutoa.
Autoilija vaan toteaa että ok ja jatkaa tekemistä ilma valitusta/huutoa...
 
Pyöräilijän, varsinkaan kisakireän spandexin, ei kuuluisi ajaa jalkakäytävällä.
Kohdassa 3. ongelma on välimatka kohteeseen (se muuttokuorma vituttaa kantaa sieltä 20m päästä), ei niinkään autoilijoiden ratti joka ei käänny.

Juuri tämä ajatusmaailman ero on todella valtava. Pyöräilijä kokee omistavansa kaiken hänelle "varatun" tilan aina ja iänkaikkisesti eikä ole valmis joustamaan, kuvaa vaan Facebookin ja huutoa.
Autoilija vaan toteaa että ok ja jatkaa tekemistä ilma valitusta/huutoa...
Sitten jos tuo pieni välimatka vituttaa niin katualueen voi aina vuokrata muuttoa varten ja järjestää tarvittaessa kiertotie kevyelle liikenteelle.

"Katua, toria tai puistoa voidaan käyttää kaupungin luvalla työalueena esimerkiksi rakennustyössä, muutossa, nostotyössä, kiinteistöremontissa, lumenpudotuksessa, elokuva- ja tv-tuotannoissa tai vaihtolavalle. Alueen vuokraamiseksi tulee tehdä ilmoitus yleisellä alueella tehtävästä työstä.
"

 
Pyöräilijän, varsinkaan kisakireän spandexin, ei kuuluisi ajaa jalkakäytävällä.
Kohdassa 3. ongelma on välimatka kohteeseen (se muuttokuorma vituttaa kantaa sieltä 20m päästä), ei niinkään autoilijoiden ratti joka ei käänny.

Juuri tämä ajatusmaailman ero on todella valtava. Pyöräilijä kokee omistavansa kaiken hänelle "varatun" tilan aina ja iänkaikkisesti eikä ole valmis joustamaan, kuvaa vaan Facebookin ja huutoa.
Autoilija vaan toteaa että ok ja jatkaa tekemistä ilma valitusta/huutoa...
Kisakireä spandex jalkakäytävällä on kyllä erittäin harvinainen näky. Pyörätien vieressä ajoradalla niitä sen sijaan liikkuu melko usein, varsinkin jos kyse on useamman pyöräilijän ryhmästä.

Tuossa sinun ajatusmallissahan autoilija tuntuu omistavan ajoradan lisäksi myös pyörätien. Ja menee pyöräilijän ajoradalla nähtyään huutamaan facebookkiin bongaustaan väkivaltafantasioiden 36 tuhannen muun autoilijan kanssa.
 
Kisakireä spandex jalkakäytävällä on kyllä erittäin harvinainen näky. Pyörätien vieressä ajoradalla niitä sen sijaan liikkuu melko usein, varsinkin jos kyse on useamman pyöräilijän ryhmästä.

Tuossa sinun ajatusmallissahan autoilija tuntuu omistavan ajoradan lisäksi myös pyörätien. Ja menee pyöräilijän ajoradalla nähtyään huutamaan facebookkiin bongaustaan väkivaltafantasioiden 36 tuhannen muun autoilijan kanssa.
Vielä kun ne spandex pellet pysyisi siinä tien reunassa. Meillä päin ne ainakin ajaa lähes keskellä ajokaistaa. Itte ajan aina niistä niin perkeleen läheltä ohi kun ikinä pystyn.
 
Vielä kun ne spandex pellet pysyisi siinä tien reunassa. Meillä päin ne ainakin ajaa lähes keskellä ajokaistaa. Itte ajan aina niistä niin perkeleen läheltä ohi kun ikinä pystyn.
Sieltä yksi väkivaltafantasioija ilmottautui.

Laki määrää polkupyörän ajoradalla ihan samaan paikkaan kuin muutkin ajoneuvot, joten voisit lopettaa lainmukaisesti toimivien vaarantamisen.
 
Vielä kun ne spandex pellet pysyisi siinä tien reunassa. Meillä päin ne ainakin ajaa lähes keskellä ajokaistaa. Itte ajan aina niistä niin perkeleen läheltä ohi kun ikinä pystyn.
Niiden pitää ajaa niin lähellä oikeaa reunaa kuin turvallista. Joskus se turvallisin on "keskellä" kaistaa. Ihan jo siksi, että takaa tulevat autot eivät lähtisi ohittamaan samaa kaistaa pitkin. Ohitus pitäisi tapahtua täysin vastaantulijoiden kaistaa käyttäen. Se 1.5m väli ohitettavaan. Jos ajaa lähellä piennarta / oikeaa reunaa, lähtevät monet autoilijat ohittamaan samaa kaistaa pitkin "hihaa hipoen". Aivan kuten ilmeisesti sinäkin. Tuollaisia pidän typerinä kusipäinä.
 
Ajokortin myöntäminen fyysisen iän perusteella on kyllä täysin väärin. Kriteerinä pitäisi olla henkinen ikä.

Tosin silloin moni ei saisi sitä korttia koskaan.
 
Ajokortin myöntäminen fyysisen iän perusteella on kyllä täysin väärin. Kriteerinä pitäisi olla henkinen ikä.

Tosin silloin moni ei saisi sitä korttia koskaan.

Fyysinen ikä on vaan niin paljon helpompi todeta. Henkinen ikäkin voi vaihdella päivän tai vaikka seuran mukaan. Testissä voidaan skarpata vaikka muuten spedeillään.
 
Ymmärsit väärin. Ei lastaaminen (tai purkaminen) edellytä aitaamista, mutta työmaa edellyttää. Oikea paikka lastaamiselle on useimmissa tapauksissa ajorata.

Pysäyttää auton ajoradalle, purkaa kuorman, vie auton parkkipaikalle ja liikennetilanne on ohi. Vai pitäisikö sinun mielestäsi tunkea auto katvealueineen pyörätielle vain siksi, että joku autoilija ei osaa väistää autoa?

Olisi mielenkiintoista nähdä laskelma, mutta ollaan nyt ilman kun sellaista tuskin on olemassa. Arvaan, että vehkeiden vieminen maksaa niin paljon, kun yritetään sovitella autoa ahtaasti ajan kanssa pyörätielle, vaikka homman voisi hoitaa helposti pysähtymällä ajoradalle ja jatkaa matkaansa, kun lastaus on ohi.
Oikea paikka lastaamiselle on aina mahdollisimman lähellä minimoiden haitan viiveen tukkien mahdollisimman vähän liikennettä joka pyörittää yhteiskuntaa. Eli laivoja, junia ja autoja.
 
Oikea paikka lastaamiselle on aina mahdollisimman lähellä minimoiden haitan viiveen tukkien mahdollisimman vähän liikennettä joka pyörittää yhteiskuntaa. Eli laivoja, junia ja autoja.

Suomen tieliikennelaki on tästä eri mieltä kuin sinä.

Voi miettiä, kumpi on asiasta oikeassa.
 
Suomen tieliikennelaki on tästä eri mieltä kuin sinä.

Voi miettiä, kumpi on asiasta oikeassa.
Lakeja ei tarvitsisi ikinä muuttaa jos ne sattuisi aina järkeviä. Tämä en sellainen laki osissa kohtaa että sitä on mahdotonta noudattaa. Ja se on myös äärimmäisen idiottimaista. Valonta on laki vs järkevyys ja järki voittaa 100 kertaa 100:sta omassa toiminnassa.
 
Lakeja ei tarvitsisi ikinä muuttaa jos ne sattuisi aina järkeviä. Tämä en sellainen laki osissa kohtaa että sitä on mahdotonta noudattaa. Ja se on myös äärimmäisen idiottimaista. Valonta on laki vs järkevyys ja järki voittaa 100 kertaa 100:sta omassa toiminnassa.
Eli katsot etteivät lait koske sinua vaan muita?
 
Eli katsot etteivät lait koske sinua vaan muita?
Ei missään nimeasä. Minun puolesta aivan kaikki maailmassa saa käyttää jalkakäytäviä ja pyöräteitä lastaukseen ja yhteiskunnan pyörittämiseen.

Tässäkin asiassa kyse on myös lain tulkinnasta. Uudessakin tieliikennelaissa jalkakäytävällä ja pyörätiellä ajoneuvon saa pysäyttää pakottavata syystä.

Minunulle pakottava syy on se jos tukkii muuten tärkeämpää reittiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom