Tässä topikissa yhdistyy ärsytyksen aiheeksi 2 eri ryhmää.
Maantiepyöröilijöissä ärsyttää eniten ajoradan reunassa ajelu, etenkin jos käytössä on kelvi.
Peruspyöräilijöissä ärsyttää väistämissääntöjen osaamattomuus yms.
Jälkimmäisellä ryhmällä, esim jonkun kouluun jopoilevan teinin tullessa ajoradan yli tietämättä väistämissääntöjä en yleisesti jaksa kauheasti ärsyyntyä, enemmän harmittaa, että noiden asioiden opettaminen peruskoulussa on niin heikoilla kantimilla, ettei asiaa saada porukan tietoisuuteen ja ymmärrykseen. Nämä perusasiat pitäisi peruskoulussa esittää heti, kun lapset on sen verran kypsiä, että kykenevät ymmärtämään tuon kokonaisuuden ja tuota pitäisi kerrata oppilaille vuosittain järjestelmällisesti.
Ensimmäisen ryhmän osalta ärsyyntymisen ymmärtää paremmin, koska useimmiten tietoa liikennesäännöistä löytyy, mutta otetaan omia vapauksia. Tässäkin pitää muistaa, että autoilijan on aika monessa tapauksessa hankalaa tietää, mikä on esimerkiksi ajoradalla ajamisen taustalla syynä, kun kelvin kuntoa ei näe, eikä useimmiten myöskään keskitytä siihen, miten järjestelmällisesti kelvit kulkevat ajoradan laidalla.
Suosittelen vahvasti autoilijoille pyöräilyä, niin aukeaa molemmat puolet yhtälöstä. Suuri osa pyöräilijöistä kuitenkin ajaa autoa, joten päätöksenteossa osataan huomioida molemmat liikkumismuodot, mutta käsitykseni mukaan aktiivisempi pyöräily aikuisväestön keskuudessa on kuitenkin vähäisempää, vähintäänkin niin, että selkeästi autoilijoita kuitenkin löytyy, joilla nopeatempoista aktiivista pyöräilyharrastusta ei taustalla ole sellasilla fillareilla, joiden kanssa kelvin kunnollakin voi olla merkitystä.
Itse ajelen ajoradalla kelvistä huolimatta lähinnä taajamissa hitaampien rajoitusten alueilla, kun en halua jäädä autoilijan alle, eli tässä suhteessa myös autoilijoilla olisi peiliinkatsomisen paikka jos yleistetään yhdeksi ryhmäksi. Jos perusteena kääntyessä pyöräilijän väistämisen hankaluudeksi käytetään pyöräilijän suurta nopeutta, niin silloinhan käytännössä todetaan, että fillaristin paikan pitäisikin olla ajoradalla näin niinkun yhtenä esimerkkinä.