Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Lakeja ei tarvitsisi ikinä muuttaa jos ne sattuisi aina järkeviä. Tämä en sellainen laki osissa kohtaa että sitä on mahdotonta noudattaa. Ja se on myös äärimmäisen idiottimaista. Valonta on laki vs järkevyys ja järki voittaa 100 kertaa 100:sta omassa toiminnassa.

Väite että "tätä lakia on mahdotonta noudattaa" on täyttä puppua. Tätä lakia on näiltä osin hyvin helppo noudattaa. Usein se auton jättäminen siihen ajoradalle, mihin se usien lain mukaan kuuluu, olisi jopa helpompaa kuin sen auton ajaminen sinne rotvallin päälle.

Laki ei ole idioottimainen vaan idioottimaista on lähinnä tällaiset väitteet siitä että sitä olisi mahdotonta noudattaa,

Idioottimaista on myös logiikka, että "koska olen töissä, saan rikkoa lakia". Jos töissä saisi aina rikkoa lakia, millään työsuojelulainsäädännöllä tms. ei olisi mitään merkitystä. Tai varas voisi todeta, että koska olen ammatiltani varas, saan varastaa laista piittaamata.
 
Väite että "tätä lakia on mahdotonta noudattaa" on täyttä puppua. Tätä lakia on näiltä osin hyvin helppo noudattaa. Usein se auton jättäminen siihen ajoradalle, mihin se usien lain mukaan kuuluu, olisi jopa helpompaa kuin sen auton ajaminen sinne rotvallin päälle.

Laki ei ole idioottimainen vaan idioottimaista on lähinnä tällaiset väitteet siitä että sitä olisi mahdotonta noudattaa,

Idioottimaista on myös logiikka, että "koska olen töissä, saan rikkoa lakia". Jos töissä saisi aina rikkoa lakia, millään työsuojelulainsäädännöllä tms. ei olisi mitään merkitystä. Tai varas voisi todeta, että koska olen ammatiltani varas, saan varastaa laista piittaamata.
Minua ei sillä tavalla kiinnostta vähimässäkään määrin sinun mielipiteesi mikä on helpompaa ja järkevämpää. Sillä on tasan nolla relevanssia.

Järkevyys, helppous ja pakottavat syyt selviävät kohteessa. Ei hkultalan internet-mielipiteestä.
 
Ei missään nimeasä. Minun puolesta aivan kaikki maailmassa saa käyttää jalkakäytäviä ja pyöräteitä lastaukseen ja yhteiskunnan pyörittämiseen.

Tässäkin asiassa kyse on myös lain tulkinnasta. Uudessakin tieliikennelaissa jalkakäytävällä ja pyörätiellä ajoneuvon saa pysäyttää pakottavata syystä.

Minulle pakottava syy on se jos tukkii muuten tärkeämpää reittiä.

Tuo ei ole minkään pakottava syy, eikä tässä ole mitään tulkinnanvaraista.


Se, mitä sinä kuvittelet "tärkeämmäksi reitiksi" ei vaikuta siihen, miten lakia, jossa ei puhuta mitään reittien tärkeydestä pitää tulkita.
 
Minua ei sillä tavalla kiinnostta vähimässäkään määrin sinun mielipiteesi mikä on helpompaa ja järkevämpää. Sillä on tasan nolla relevanssia.

Järkevyys, helppous ja pakottavat syyt selviävät kohteessa. Ei hkultalan internet-mielipiteestä.

Sinä tässä itse muutit fakta-asian mielipideasiaksi. Minä puhun faktoja siitä, mitä tieliikennelaki sanoo. Sinä sen sijaan laitat omat mielipiteesi lain edelle ja kuvittelet, että se oikeuttaa sinut rikkomaan lakia.
 
Sinä tässä itse muutit fakta-asian mielipideasiaksi. Minä puhun faktoja siitä, mitä tieliikennelaki sanoo. Sinä sen sijaan laitat omat mielipiteesi lain edelle ja kuvittelet, että se oikeuttaa sinut rikkomaan lakia.
Höpö höpö. Tieliikennelaki sallii nuo asiat pakottavasta syystä.
 
Höpö höpö. Tieliikennelaki sallii nuo asiat pakottavasta syystä.

Höpö höpö vaan itsellesi.

Pakottava syy on esimerkiksi pysähtymiskieltomerkki. Ei se, että omaa mielipiteen siitä, mikä on tärkeämpää ja mikä vähemmän tärkeämpää liikennettä.
 
Höpöhpöp vaan itsellesi.

Pakottava syy on esimerkiksi pysähtymiskieltomerkki. Ei se, että omaa mielipiteen siitä, mikä on tärkeämpää ja mikä vähemmän tärkeämpää liikennettä.
Jälleen täyttä höpöä. Laki ei listaa kattavaa tai mitään listaa pakottavasta syystä. Lista on lopulta oikeuksien, poliisien ja omia mielipiteitä niistä.
 
Oikea paikka lastaamiselle on aina mahdollisimman lähellä minimoiden haitan viiveen tukkien mahdollisimman vähän liikennettä joka pyörittää yhteiskuntaa. Eli laivoja, junia ja autoja.

Jos minä menen töihin suunnittelemaan mikropiirejä kännykkätukiasemiin, onko työmatkani "liikennettä joka pyörittää yhteiskuntaa" ?

Vaikuttaako siihen, onko se työmatkani "liikennettä joka pyörittää yhteiskuntaa" se, kuljenko sen kaksipyöräisellä vai nelipyöräisellä kulkuneuvolla?
Vaikuttaako siihen, onko se työmatkani "liikennettä joka pyörittää yhteiskuntaa" se, kuljenko sen moottoroidulla vai ei-moottoroidulla kulkuneuvolla?
 
Jälleen täyttä höpöä. Laki ei listaa kattavaa tai mitään listaa pakottavasta syystä. Lista on lopulta oikeuksien, poliisien ja omia mielipiteitä niistä.

Kannattaa katsoa peiliin, kun puhuu "höpöstä". Suomen kielen sana "pakko" ei ole noin vaikea ymmärtää. Se ei riipu oman pään sisäisistä asioista, vaan ulkoisista asioista.

Mikäli pyöräteille saisi pysähtyä lastaamaan aina, sitten siellä laissa lukisi "aina" eikä "pakottavasta syystä".
 
Viimeksi muokattu:
Se on ensimmäinen aito spandex bongattu!

-Ajele 60 tiellä ajoradalla vaikka kevyenliikenteenväylä vieressä ja kerää jonoa perään.

- Liikennevalot ei herraa koske, vaan sieltä se pujotteli autojen välistä ja meinasi ajaa suojatien kohdalla kolarin jalankulkijan kanssa :facepalm:


Pääasia että oma nopeus ei kärsi, kyllä muut väistää!
 
Eilen tuli kanssa yksi, joka meinas päästää hengestään. Onneksi eka auto jonossa oli toyota, niin reaktiot ja kiihtyvyys eivät riittäneet kontaktiin. Perinteinen kävelijä menee suoralla tieosuudella (pelkkää) suojatietä yli ja tämä torpedo tulee tien suuntaisesti pyöräkaistaa ja hyvävauhtisella kävelytien kautta vauhtia ottavalla 90-asteen kaarella vetää jalankulkijan varjolla autojen nenänedestä suojatietä yli. Kävelijä oli jo minun kaistan jonon edestä poistunut hyvän aikaa sitten eli jos olisin ollut eka, niin spandex olisi koristanut sähkömiin konepeltiä tai pelkääjän puolen etuovea. Toytotaankaan ei marginaalia jäänyt. Luonnollisesti minkäännäköistä signalointa tämä itsetuhoinen yksilö ei harrastanut, olis varmaan joutunut hiljentämään käännökseen.
 
Näiden ajoradalla ajavien pyöräilijöiden ja pyörätiellä/jalkakäytävällä kuormaa purkavien ajoneuvojen vertailu tuntuu aina saavan pyöräilijöiden suunnalta samat näkemykset; pyörällä on ok siirtyä ajoradalle, kun se 18mm renkailla varustettu hiilikuitusukkula ei sovellu sinne pyörätielle hiekoitushiekan/jalankulkijoiden/tienylitysten vuoksi, mutta rahtia kuljettavan kuorma-auton pitää jäädä ajoradalle ja tuoda se kymmeniä tai satoja kiloja painava rahti pumppukärryillä 10cm korkean kanttarin yli vaikka kohteen ja ajoradan välissä olisi metrin lumikasa.

Olosuhteiden huomoiminen sääntöjä tulkitessa on ilmeisesti vain tämän erään ryhmän oikeus.
 
Näiden ajoradalla ajavien pyöräilijöiden ja pyörätiellä/jalkakäytävällä kuormaa purkavien ajoneuvojen vertailu tuntuu aina saavan pyöräilijöiden suunnalta samat näkemykset; pyörällä on ok siirtyä ajoradalle, kun se 18mm renkailla varustettu hiilikuitusukkula ei sovellu sinne pyörätielle hiekoitushiekan/jalankulkijoiden/tienylitysten vuoksi, mutta rahtia kuljettavan kuorma-auton pitää jäädä ajoradalle ja tuoda se kymmeniä tai satoja kiloja painava rahti pumppukärryillä 10cm korkean kanttarin yli vaikka kohteen ja ajoradan välissä olisi metrin lumikasa.

Olosuhteiden huomoiminen sääntöjä tulkitessa on ilmeisesti vain tämän erään ryhmän oikeus.

Melkoista olkiukkoilua.

Suurin osa niistä pyöräteille parkkeeratuista pakuista ei ole ollut kuskaamassa satoja kiloja painavia lasteja, vaan jotain hyvin kevyttä, jolloin sille kuskille olisi ollut helpompaa pysäköidä ajoradalle ja kävellä 2 metriä pidempi matka kuin alkaa kiipeämään sillä autolla sen rotvallin reunan päälle.

Pyöräilijät ovat keskimäärin aika ymmärtäväisiä silloin kun siihen on oikea pakottava syy. Mutta kun hyvin usein kyseessä on kahden kilon pizzalasti tai kilon pikkupaketti, tai se pakettiauto on siinä KLVllä vielä puoli tuntia sen lastaamisen jälkeenkin (kun asentaja on sisällä asentamassa jotain).

Ja esim. kerran päädyin itse auttamaan kauppaansa rahtia kuskaavaa kauppiasta painavan lastinsa kantamisessa että sen tarvi olla siinä KLVn tukkeena vähemmän aikaa.

Ja kukaan ei nykyään käytä mitään 18mm renkaita. 23-millisetkin on jo pääasiassa korvautuneet 25-millisillä, ja 28-40-milliset on yleistyneet selvästi käppyräsarvisissa pyörissä.
 
Eilen tuli kanssa yksi, joka meinas päästää hengestään. Onneksi eka auto jonossa oli toyota, niin reaktiot ja kiihtyvyys eivät riittäneet kontaktiin. Perinteinen kävelijä menee suoralla tieosuudella (pelkkää) suojatietä yli

Missähän päin suomea löytyy tällainen " (pelkkä) suojatie" ? Jos suojatien luo pääsee myös pyörätietä pitkin, se on myös pyörätien jatke, jota saa ajaa pyörällä. Tämä ei toki poista pyöräilijän väistämisvelvollisuutta.

ja tämä torpedo tulee tien suuntaisesti pyöräkaistaa ja hyvävauhtisella kävelytien kautta vauhtia ottavalla 90-asteen kaarella vetää jalankulkijan varjolla autojen nenänedestä suojatietä yli. Kävelijä oli jo minun kaistan jonon edestä poistunut hyvän aikaa sitten eli jos olisin ollut eka, niin spandex olisi koristanut sähkömiin konepeltiä tai pelkääjän puolen etuovea. Toytotaankaan ei marginaalia jäänyt. Luonnollisesti minkäännäköistä signalointa tämä itsetuhoinen yksilö ei harrastanut, olis varmaan joutunut hiljentämään käännökseen.

... ja todennäköisesti ei ajanut millään maantiepyörällä pyöräilyvaatteista vaikka haukut "spandexiksi"? Maantiepyöräilijät näyttää suuntamerkkiä keskimäärin paremmin kuin bemari- tai mersukuskit.

Tällaista väistämisvelvollosuuksista piittaamatonta ja suuntamerkkiä käyttämätöntä pelleilyä harrastaa lähinnä teihit ja fiksipellet, jotka on ihan eri porukkaa kuin maantiepyöräharrastajat.
 
Viimeksi muokattu:
Melkoista olkiukkoilua.

Suurin osa niistä pyöräteille parkkeeratuista pakuista ei ole ollut kuskaamassa satoja kiloja painavia lasteja, vaan jotain hyvin kevyttä, jolloin sille kuskille olisi ollut helpompaa pysäköidä ajoradalle ja kävellä 2 metriä pidempi matka kuin alkaa kiipeämään sillä autolla sen rotvallin reunan päälle.

Pyöräilijät ovat keskimäärin aika ymmärtäväisiä silloin kun siihen on oikea pakottava syy. Mutta kun hyvin usein kyseessä on kahden kilon pizzalasti tai kilon pikkupaketti, tai se pakettiauto on siinä KLVllä vielä puoli tuntia sen lastaamisen jälkeenkin (kun asentaja on sisällä asentamassa jotain).

Ja esim. kerran päädyin itse auttamaan kauppaansa rahtia kuskaavaa kauppiasta painavan lastinsa kantamisessa että sen tarvi olla siinä KLVn tukkeena vähemmän aikaa.

Ja kukaan ei nykyään käytä mitään 18mm renkaita. 23-millisetkin on jo pääasiassa korvautuneet 25-millisillä, ja 28-40-milliset on yleistyneet selvästi käppyräsarvisissa pyörissä.
Puhuu olkiukkoilusta ja olkiukkoilee itse :facepalm:
 
Mitä laki sanoo 2-kaistaisella maantiellä menevästä harjoitteluporukasta joka ajelee leveästi syöden suurimman osan ajoradasta. Törmäsin tällaiseen (kuvaannollisesti) ja olin ihmeissäni että näinkö tämä menee. Mitään elettäkään siirtyä tien reunaan melko äänekkään menopelini tieltä ei syntynyt. Noh nopeasti prätkällä koukkaa ohi vastaantulijoidenkin puolelta.
 
Missähän päin suomea löytyy tällainen " (pelkkä) suojatie" ? Jos suojatien luo pääsee myös pyörätietä pitkin, se on myös pyörätien jatke, jota saa ajaa pyörällä. Tämä ei toki poista pyöräilijän väistämisvelvollisuutta.



... ja todennäköisesti ei ajanut millään maantiepyörällä pyöräilyvaatteista vaikka haukut "spandexiksi"? Maantiepyöräilijät näyttää suuntamerkkiä keskimäärin paremmin kuin bemari- tai mersukuskit.

Tällaista väistämisvelvollosuuksista piittaamatonta ja suuntamerkkiä käyttämätöntä pelleilyä harrastaa lähinnä teihit ja fiksipellet, jotka on ihan eri porukkaa kuin maantiepyöräharrastajat.
Paskat se mikään pyörätien jatke ole, kun toisella puolen on pelkkä jalkakäytävä. Kokovartalokortsussa tämä oman elämänsä hermanni veteli, minulle on ihan sama mihin lahkoon ko. idiootti kuuluu.
 
Asiaton käytös - henkilökohtaisuudet, foorumilla ei ole tarkoitus keskustella toisista käyttäjistä, samasta asiasta huomautettu ja varoitettu aiemminkin
Paskat se mikään pyörätien jatke ole, kun toisella puolen on pelkkä jalkakäytävä. Kokovartalokortsussa tämä oman elämänsä hermanni veteli, minulle on ihan sama mihin lahkoon ko. idiootti kuuluu.
Katso käyttäjän profiilikuvaa niin ymmärrät mihin lahkoon hän kuuluu... Anna olla...
 
Näiden ajoradalla ajavien pyöräilijöiden ja pyörätiellä/jalkakäytävällä kuormaa purkavien ajoneuvojen vertailu tuntuu aina saavan pyöräilijöiden suunnalta samat näkemykset; pyörällä on ok siirtyä ajoradalle, kun se 18mm renkailla varustettu hiilikuitusukkula ei sovellu sinne pyörätielle hiekoitushiekan/jalankulkijoiden/tienylitysten vuoksi

Kuormaa purkavista en mitään osaa sanoa, mutta tässä kun vuosiin on tullut pari pidempää lenkkiä poljettua, niin kyllä polkupyöräilijöiden olusuhteet tuntuva olevan aika heikkoja. Juurikin esimerkiksi poistamaton hiekoitussora (viikkokausia lumien lähdön jälkeen), jalkakäytävärotvallit risteysten jälkeen (en autollakaan tykkäisi kun jos korttelin välein olisi hidastustöyssyjä kilometrikaupalla) ja etenkin pyöräteiden olematon/virheellinen opastus - olen 100km aikana useamman kerran törmännyt siihen, että opastus on suuntaan X, mutta siellä onkin sitten pyörätie poikki ja täytyy tulla takaisin/siirtyä ajoväylälle.

Välillä tuntuu myös, että pyöräteitä ei suunnittele kukaan kuka pyörää käyttää - erinomainen esimerkki on (esi-)kaupungissa yksisuuntaiset pyörätiet, jotka sääntöjen mukaan ajaessa aiheuttavat ison määrän ylimääräisiä kadunylityksiä. Tätä jossain lehtijutussa perusteli helsinkiläinen suunnittelija, että "pyöräily on sosiaalista" eli pitää päästä ajamaan rinnakkain, joka on myös äärimmäisen typerä ajatus - empiiristen havaintojen mukaan pyöräilijöistä vielä huomattavasti autoilijoita suurempi osuus on liikkeellä yksin.
 
Mitä laki sanoo 2-kaistaisella maantiellä menevästä harjoitteluporukasta joka ajelee leveästi syöden suurimman osan ajoradasta. Törmäsin tällaiseen (kuvaannollisesti) ja olin ihmeissäni että näinkö tämä menee. Mitään elettäkään siirtyä tien reunaan melko äänekkään menopelini tieltä ei syntynyt. Noh nopeasti prätkällä koukkaa ohi vastaantulijoidenkin puolelta.
Eikö tuo ole nimenomaan turvallisempi tapa mennä, sillä auton ei tarvitse ohittaa niin pitkää letkaa kuin pitäisi, jos pyöräilijät polkisivat peräkkäin? Joka tapauksessa autoilijan on hyvä tehdä ohitus pääosin sitä vasenta vastaantulijoiden kaistaa käyttäen.
 
Eikö tuo ole nimenomaan turvallisempi tapa mennä, sillä auton ei tarvitse ohittaa niin pitkää letkaa kuin pitäisi, jos pyöräilijät polkisivat peräkkäin? Joka tapauksessa autoilijan on hyvä tehdä ohitus pääosin sitä vasenta vastaantulijoiden kaistaa käyttäen.
Auton on ehkä helpompi nähdä vastaantuleva liikenne, kun siinä ei ole hikisiä perseitä keikkumassa edessä useampi rinnan. Halutaan ajaa rinnan, niin on keksitty kaikkea paskaa tekosyytä miksi se oma puhtaasti liikennettä häiritsevä toiminta on ok. Sama juttu pyörätieallergian kanssa.
 
Auton on ehkä helpompi nähdä vastaantuleva liikenne, kun siinä ei ole hikisiä perseitä keikkumassa edessä useampi rinnan. Halutaan ajaa rinnan, niin on keksitty kaikkea paskaa tekosyytä miksi se oma puhtaasti liikennettä häiritsevä toiminta on ok. Sama juttu pyörätieallergian kanssa.
Ethän sinä näe läpi paalikuormaisesta paripyörätraktoristakaan ja silti varmaan pääset ohi vaarantamatta kenenkään omaisuutta saati henkeä?

Este kuin este, jos ei pääse turvallisesti ohi, niin ei ohiteta, vai pelottaako se että isompi ohitettava saattaa tehdä omalle kiesille rumaa jälkeä vs se että kiilaat fillaristin ojaan?
 
  • Tykkää
Reactions: MkH
Ethän sinä näe läpi paalikuormaisesta paripyörätraktoristakaan ja silti varmaan pääset ohi vaarantamatta kenenkään omaisuutta saati henkeä?

Este kuin este, jos ei pääse turvallisesti ohi, niin ei ohiteta, vai pelottaako se että isompi ohitettava saattaa tehdä omalle kiesille rumaa jälkeä vs se että kiilaat fillaristin ojaan?
Hyvä kun otit traktorit puheeksi. Nehän ajaa järjestäen ihan niin laidassa kuin mahdollista ja antaa vielä pysäkeille tilaa. Traktori ei aiheuttamansa esteen kokoon hirveästi pysty vaikuttamaan, mutta omalla käytöksellään minimoi haitan. Omanapa-spandex toimii päinvastoin ja maksimoi haitan ja "kokonsa" muille. Ja mitä tulee spandexin turvallisuuteen, niin laumanahan jäävät kokonaan onnettomuudessa ajoneuvojen alle, jos siinä jotain sattuu. Yhdessä jonossa riittävin turvavälein on selkeästä parempi tapa liikkua.
 
Ja heti perään toinen aito spandex, kai se on suorite sekin että samassa risteyksessä ajetaan kaksi kertaa punaisia päin:facepalm:

Screenshot_20230505_171151_Maps~3.jpg


Vihreällä merkityillä oli vihreät valot, spandex ajaa punaista reittiä ajorataa pitkin nuolen suuntaan, autojen välistä punaisia päin suojatielle ja heti perään toiselle suojatielle taas punaisia päin jatkaen kevyenliikenteenväylää pitkin, mietin vain että miksi ei voinnut alunperin ajaa kevyenliikenteenväylää pitkin? :facepalm:

Ei näitä oma henki tai muiden tiellä liikkujien turvallisuus kiinnosta, kunhan ei tarvitse pysähtyä mihinkään koskaan...
 
Oulussa menee joka valoista vähintään yksi autoilija päin punaisia, mitenkään tuota pyöräilijän toimintaa puolustelematta.

Hieman aina vain vituttaa tämä yleistys ja viha kaikkia maantiepyöräilijöitä kohtaan.

Enemmän ihan oikeasti näkee perseilyä autoilijoilta, työmatkapyöräilijöiltä, sähköpotkulautailijoilta jne.
 
Mitähän hyötyä on tarinoida netissä jonkun yhden pyöräilijän edesottamuksista?

Eilen kun autoilin niin edessä ajoi auto, joka hiillosti sen edellä ajavaa monta kilometria 2-3m päässä, vaikka ihan reipasta normivauhtia meni koko jono. Ja tuossa kodin lähellä koulun kohdalla tuli 40 alueella vastaan BMW vähintään 80 lasissa, kun auto oli ihan kallellaan loivassa mutkassa. Ei näitä autoilijoita oma henki tai muiden tiellä liikkujien turvallisuus kiinnosta, kunhan saisivat vaan yksin olla liikenteessä.

Varmaan nyt autoilijat muuttaa tapansa kun tämän täällä kerroin :rofl:
 
Oulussa menee joka valoista vähintään yksi autoilija päin punaisia, mitenkään tuota pyöräilijän toimintaa puolustelematta.

Kyllä, en puolustele ketään, jos tarkkoja ollaan niin jokaiselta ketä ajaa punaisia päin pitäisi ottaa kortti pois ja teon väline valtiolle.
 
Hyvä kun otit traktorit puheeksi. Nehän ajaa järjestäen ihan niin laidassa kuin mahdollista ja antaa vielä pysäkeille tilaa.
Voi kun antaisivatkin. Pääsääntöisesti joko peilejä ei seurata tai muuten jääräpäisesti vaan körötetään. Ja koska poikkeus vahvistaa säännön niin olen esimerkillisiäkin tielläliikkujia nähnyt jokusen, ihan niinkuin fillaristeissakin.
 
Itse kun joudun välillä läskipyörällä ajamaan maantienlaitaa tms (siirtymillä metsään), niin seurailen takana tulevaa liikennettä usein. Ja pysäkin / levikkeen tai tonttiliittymän kohdalla vedän sivuun jos perässä on silloin autoja ja annan mennä ohi. Jos ei ole tilaa niin sit ajelen niin lähellä piennarta kuin mahdollista ja turvallista. Silloin vituttaa kun jonkun pakko vetää ohi hihaa hipoen, samalla kaistalla pysyen.
 
Ei vittu mitä väkeä, olin tammelan uuden stadionin vieressä menossa pyöräkaistaa kauppiin päin, niin spandex tulee ajorataa vastakkaisesta suunnasta miljoonaa ja kääntyy (omassa kulkusuunnassaan) 90° vasemmalle, leikaten ajoradalta sinnepäin kulkevalle pyöräkaistalle.
Ilmeisesti tuijotti vastaantulevia autoja kun ei huomannut mua, ja ilman paniikkijarrutusta olisi tullut ainakin kolmeakymppiä mun vasempaan kylkeen, nyt meni ehkä 10cm eturenkaasta
Siis tulee ajoradalta pyöräväylän yli katsomatta ollenkaan onko siellä ketään

E: olin siis pyörällä itsekin.
 
Ei vittu mitä väkeä, olin tammelan uuden stadionin vieressä menossa pyöräkaistaa kauppiin päin, niin spandex tulee ajorataa vastakkaisesta suunnasta miljoonaa ja kääntyy (omassa kulkusuunnassaan) 90° vasemmalle, leikaten ajoradalta sinnepäin kulkevalle pyöräkaistalle.
Ilmeisesti tuijotti vastaantulevia autoja kun ei huomannut mua, ja ilman paniikkijarrutusta olisi tullut ainakin kolmeakymppiä mun vasempaan kylkeen, nyt meni ehkä 10cm eturenkaasta
Siis tulee ajoradalta pyöräväylän yli katsomatta ollenkaan onko siellä ketään

E: olin siis pyörällä itsekin.
Kyllä noi kortsukommandot on pahimpia tuolla liikenteessä, aivan jäätäviä vauhteja ja kaistan vaihtoja, eikä mihinkään hiljennetä. Ymmärrän sen että vaikka kuinka etuajo-oikeus, mutta itsellä ainakin pyörällä liikkuessa ensimmäinen ajatus on se etten halua jyrätä jalankulkijaa, lasta joka juoksee pallon perässä tai päätyä auton tuulilasiin vaikka kuinka olisin ollut oikeassa!

Vähän sama kuin prätkällä, olen aina autoa vastaan hävijäjä ja jos en olisi valppaana tuolla niin mut olisi kymmeniä kertoja kesässä jyrätty ellen olisi tehnyt hätäjarrutusta tai väistöä auton ym takia. Siihen päälle sitten ne odottamattomat rekan renkaan räjähtäminen siinä metri päässä tms.
 
Ei vittu mitä väkeä, olin tammelan uuden stadionin vieressä menossa pyöräkaistaa kauppiin päin, niin spandex tulee ajorataa vastakkaisesta suunnasta miljoonaa ja kääntyy (omassa kulkusuunnassaan) 90° vasemmalle, leikaten ajoradalta sinnepäin kulkevalle pyöräkaistalle.
Ilmeisesti tuijotti vastaantulevia autoja kun ei huomannut mua, ja ilman paniikkijarrutusta olisi tullut ainakin kolmeakymppiä mun vasempaan kylkeen, nyt meni ehkä 10cm eturenkaasta
Siis tulee ajoradalta pyöräväylän yli katsomatta ollenkaan onko siellä ketään

E: olin siis pyörällä itsekin.
Joillakin ei järki riitä ja liikenteessä ollaan kuin kilparadalla. Keskinopeusennätys jää saavuttamatta jos joutuu hidastamaan risteykseen.
 
Ja heti perään toinen aito spandex, kai se on suorite sekin että samassa risteyksessä ajetaan kaksi kertaa punaisia päin:facepalm:

Screenshot_20230505_171151_Maps~3.jpg


Vihreällä merkityillä oli vihreät valot, spandex ajaa punaista reittiä ajorataa pitkin nuolen suuntaan, autojen välistä punaisia päin suojatielle ja heti perään toiselle suojatielle taas punaisia päin jatkaen kevyenliikenteenväylää pitkin, mietin vain että miksi ei voinnut alunperin ajaa kevyenliikenteenväylää pitkin? :facepalm:

Ei näitä oma henki tai muiden tiellä liikkujien turvallisuus kiinnosta, kunhan ei tarvitse pysähtyä mihinkään koskaan...

Noille on valitettavasti syntynyt käsitys, että spandexille olisi sallittua ajaa punaisia päin jos he siirtyvät jalkakäytävälle risteyksen ajaksi ja sama kun risteyksen jälkeen palataan ajaradalle. Erittäin tyhmäksi tuon tekee se, että usein noilla maneereilla ei edes saavuteta mitään ajallista hyötyä, ja joudutaan silti ajamaan 2-3 kertaa päin punaisia ja puikklehtimaan monen kaistan yli autoja väistellen.

Tuttu risteys on sellanen, jossa suoraan ajaessa monikaistaisen risteyksen (ilman pyöräteitä) vasemmalla äärilaidalla liikenteenjakajan takana on kävelijöille vihreät kun autot/pyörät ovat punaisissa. Spandexit säännöllisesti lähtevät seikkailemaan neljän kaistan yli päin punaisia, jotta pääsevät tuon kävelijöiden vihreän hyödyntämään. Sitten sompaillaan taas neljän kaistan yli takaisin autotien reunaan jatkamaan. Ajallinen hyöty on yleensä negatiivinen.
 
Paskat se mikään pyörätien jatke ole, kun toisella puolen on pelkkä jalkakäytävä. Kokovartalokortsussa tämä oman elämänsä hermanni veteli, minulle on ihan sama mihin lahkoon ko. idiootti kuuluu.

On se pyörätien jatke. Riittää että toisella puolella on pyörätie. KKO:1996:125 - Korkeimman oikeuden ennakkopäätökset - FINLEX ®
Hämeenkadun ja Uudenmaankadun risteyksestä löytyy toinen paikka, jossa vain toisella puolella pyörätie.
 
On se pyörätien jatke. Riittää että toisella puolella on pyörätie. KKO:1996:125 - Korkeimman oikeuden ennakkopäätökset - FINLEX ®
Hämeenkadun ja Uudenmaankadun risteyksestä löytyy toinen paikka, jossa vain toisella puolella pyörätie.

Ei tuo ole nykylain aikana olla enää millään tapaa validi päätös termille "pyörätien jatke". Uusi tieliikennelaki ajaa tuon päätöksen yli ja tekee tuollaisen pohdinnan termeistä turhaksi. "Pyörätien jatke" on muutenkin tainnut muuttua tuon 30 vuoden aikana useammin kuin kerran.

Nykyään pyörätien jatke tarkoittaa käytännössä aina etuajo-oikeutta pyörälle ja väistämisvelvollisuutta autolle.

 
Nykyään pyörätien jatke tarkoittaa käytännössä aina etuajo-oikeutta pyörälle ja väistämisvelvollisuutta autolle.

Ja kannattaa vielä muistaa, että toisinpäin se EI PÄDE. Eli jos suojatietä EI OLE maalattu pyörätien jatkeeksi, niin silti autoilija saattaa olla osassa tapauksista väistämisvelvollinen.
 
Noille on valitettavasti syntynyt käsitys, että spandexille olisi sallittua ajaa punaisia päin jos he siirtyvät jalkakäytävälle risteyksen ajaksi ja sama kun risteyksen jälkeen palataan ajaradalle
Pastersteini jakaa nykyään yllättävän usein fillaristien sakotuksesta videoita. Esim. just tosta tilanteesta, vielä kertoi syyksi just ton, että jalankulkijoille paloi vihreä:


Ja sit ihan yleisesti vaan "menen mistä huvittaa" -pyöräilijä:
 
Pastersteini jakaa nykyään yllättävän usein fillaristien sakotuksesta videoita. Esim. just tosta tilanteesta, vielä kertoi syyksi just ton, että jalankulkijoille paloi vihreä:


Ja sit ihan yleisesti vaan "menen mistä huvittaa" -pyöräilijä:


Tuossa ylläolevassa esimerkissä sopii kyllä kysyä, että missä tilanteessa pyöräilijä olisi sitten kokenut olevansa oikeutettu velvoitettu pysähtymään? Tuota tuli itsekin harrastettua aikanaan, että ajettiin joko pyöräilijän, jalankulkijan tai sitten autoilijan roolissa.

Onneksi pyöräilyinfra kehittyy sen verran hyvin ettei tuo enää edes houkuttele samaan tapaan kuin menneinä vuosikymmeninä. Nykyisellä 7,5km työmatkalla Tampereen itäpuolelta keskustaan on parasta reittiä kulkien vain kahdet liikennevalot, kaksi asuinkadun ylitystä ja neljä isomman ajoradan ylitystä, ja nuo kaksi asuinkadun ylitystäkin pystyisi tarvittaessa kiertämään.

Yksisuuntaiset pyörätiet sapettaa lähes joka kerta niitä kohdatessa, 90% varmuudella ne päättyy ihan yllättäen ja aiheuttaa tarpeettomia ajoradan ylityksiä. Samoin kuin katutyöt, niitä ei myöskään pysty kovin pitkältä ennakoimaan, eli et näe että onko siitä työmaan puomien välistä jotain kulkua paikan ohi vai ei. Noihin kyllä kaipaisi ennakko-ilmoituksen niin voisi tehdä ylityksen toiselle puolelle sujuvammin.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan hyvä, että sekopyöräilyyn puututaan. Toivon mukaan kuitenkin pysyy mielessä liikennekuolematilastot ja sieltä mitkä aiheuttavat ylivoimaisesti eniten toisten kuolemia. Pyöräilijöiden alle kun kuolee yksi ihminen noin joka kolmas vuosi.
 
Jalankulkijoiden vihreillä kannattaa taluttaa yli ja jatkaa sujuvasti matkaa pilaten mitä ilmeisimmin autoilijoiden päivän ihan laillisesti.
 
Miksi pitäisi koittaa ärsyttää muita liikenteessä olevia, eikö lähtökohtaisesti pitäisi saada liikenteestä sujuvaa & turvallista ?
Ilmeisesti autoilija on se ilkiö jonka päivän pilaaminen on kunnia-asia? Ja kyllä, lähtökohtaisesti kaikkien huomioiminen liikenteessä olisi ideaalitilanne.
 
Ymmärrätkö itsesi kirjoittamaa tekstiä ?
Hyvin, ja muidenkin kirjoittaman. Siät en ymmärrä miten tästäkin saa rattiraivoaja verenpaineet kattoon ja tuloksena vastaus kuin heikkolahjaisen alakoululaisen kirjoittama.

Millä tavalla tuo vastaa kysymykseen siitä että eikö lähtökohtaisesti pitäisi saada liikenteestä sujuvaa & turvallista?
Kaikkiin itsentään selviinkysymyksiin vastaaminen on tyhmyyden merkki, mutta näköjään taas yliarvioin kansaa. Ei se pyöräilijän muuntuminen jalankulkijaksi taluttaessa mitenkään tee liikenteestä vähemmän sujuvaa tai turvattomampaa. Se vain sujuvoittaa sitä taluttajan osalta.

Miksi kukaan pilaisi päivää siitä että joku ylittää katua? Omituinen ajatusmaailma.
Pelkästään asian ajatteleminen pilasi päivät useammalta. Tässä on jokin evoluutiopsykologinen juttu taustalla, kun yleensä aina mainitaan tiukka trikoopylly, vaikka se tällä kertaa poikkeuksellisesti taisi puuttua.
 
Pastersteini jakaa nykyään yllättävän usein fillaristien sakotuksesta videoita. Esim. just tosta tilanteesta, vielä kertoi syyksi just ton, että jalankulkijoille paloi vihreä:


Just noihin on hyvä puuttua. Toinen on se, että käännytään tuolle poikkeavalle, risteävälle suojatielle punaisia päin. Siinä kevyt liikenne ei osaa olettaa että auton takaa giljotiinistä spandexi tai skuutti työntyy sekaan.

Isoin ärsytyksen aihe on se, että jos jalankulkijoille palaa videon kaltaisessa tilanteessa vihreä risteyksen vasemmalla puolella, käydään sitä kautta kiertämässä risteys ja tullaan kaistojen yli taas takaisin.
 
Tuossa ylläolevassa esimerkissä sopii kyllä kysyä, että missä tilanteessa pyöräilijä olisi sitten kokenut olevansa oikeutettu velvoitettu pysähtymään?

Sellainen hyvä nyrkkisääntö, edes alkeellisen ajattelukyvyn omaavalle ylsilölle, on punainen valo johon on syytä pysähtyä.
 
pyorailijan_tien_ylitys_suojatie_nuolilla_logolla-2-1024x725.jpg

Kuvan väistämissääntö on tänäkin keväänä ainakin omien ajeluiden kohdalla ongelmallisin. "Spandexit" tuntuvat tämän kyllä osaavan oikein hyvin jos sattuvat ylipäätään kevyen liikenteen väylää käyttämään mutta ihan tavalliset kaupunkipyöräilijät ajavat surutta tien yli vaikka olisi autolla lähestymässä. Päälleajo-oikeutta ei ole ja olen tietenkin kaiken aikaa valmistautunut jarruttamaan mutta nykyisin kyllä tööttään jos joku tunkee suoraan eteen.

Luonnollisesti myös autoilijat pysähtyvät yhtä usein vaikka pyöräilijä olisi väistämässä ja sekaannus on valmis, ei tätä sääntöä koskaan taideta oppia kunnolla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom