Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tuo vihreällä maalaamasi ei vaan taida olla mikään pyörätie. Se vaikuttaisi olevan ihan autoille tarkotiettu pikkutie, joka tulee aivan eri suunnasta (kuvassa oikealta, tekee 90 asteen mutkan siinä missä vihreäsi alkaa). Mitään pyörätie-merkkejä ei ole missään ja tien varressa on autoja parkissa.
Vitut ole mikään autotie! Vai koska autoille on suojatie? Katsotko edes linkkiä vai mutullako huutelet mitä sylki suuhun tuo?

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 544
Tuo vihreällä maalaamasi ei vaan taida olla mikään pyörätie. Se vaikuttaisi olevan ihan autoille tarkotiettu pikkutie, joka tulee aivan eri suunnasta (kuvassa oikealta, tekee 90 asteen mutkan siinä missä vihreäsi alkaa). Mitään pyörätie-merkkejä ei ole missään ja tien varressa on autoja parkissa.
Joo ja näyttäisi vielä olevan kaide estämässä pääsyn tuolle pikkutielle päätieltä:
Google Maps
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mitäs mä tein väärin? Pysähdyin kun kerta laki sanoo niin ja tämä idiootti itse änkee mahdottomasta raosta ja kaatuu ojaan kun eturengas ei pitänytkään hiekalla? Olisko pitänyt pyytää anteeksi että olin herran tiellä?
Jätit väistämättä tien reunaa käyttävää pyöräilijää. Ei se väistämisvelvollisuus mihinkään katoa, vaikka pyöräilijä on väärässä paikassa.

Vai etkö tunne liikennesääntöjä sen vertaa, että tietäisit oikealle kääntyvällä ajoneuvolla olevan väistämisvelvollisuus tien reunaa kulkevia pyöräilijöitä, mopoilijoita ja jalankulkijoita kohtaan?
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Jätit väistämättä tien reunaa käyttävää pyöräilijää. Ei se väistämisvelvollisuus mihinkään katoa, vaikka pyöräilijä on väärässä paikassa.

Vai etkö tunne liikennesääntöjä sen vertaa, että tietäisit oikealle kääntyvällä ajoneuvolla olevan väistämisvelvollisuus tien reunaa kulkevia pyöräilijöitä, mopoilijoita ja jalankulkijoita kohtaan?
Mites mä väistän kun olin herran jo aikasemin ohittanut ja jäin odottamaan pyörätiellä ajanutta pyörää, seisoin siis paikallaan vilkku oikealle.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Luukkanenhan oli pärrämiehiä. Toivottavasti joku rekkapena toteuttaa joskus vähän isomman oikeutta ja pientä suolausta.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 516
Mites mä väistän kun olin herran jo aikasemin ohittanut ja jäin odottamaan pyörätiellä ajanutta pyörää, seisoin siis paikallaan vilkku oikealle.
Osasitko olettaa pyöräilijän mahdollisesti osuvan? Ellet, niin ei tässä mitään nokan koputtamista mielestäni ole.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Katsoin, selvästi paremmin kuin sen heittänyt kautium:

Näyttääkö pyörätieltä?

Google Maps
Kun käännät tuossa kuvan ympäri niin näet sinisen portin, selvästi jokun pieni tie mistä saa ajaa tuonne tontille ja siksi autoja, tuosta kun jatkaa eteenpäin sinne missä itse kolari tapahtui jatkuu tie ihan varmana pyörätienä mistä laitoin jo kuvan kun oli ihan jalkakäytävät.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Luukkonenhan oli pärrämiehiä. Toivottavasti joku rekkapena toteuttaa joskus vähän isomman oikeutta.
Sitä sopii odotella, osaan ennakoida liikenteessä ja osaan pysyä poissa vaaran paikoista ja ymmärrän että mua sattuu enemmän vaikka kuinka olisi mun oikeus mennä.:tup:
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mites mä väistän kun olin herran jo aikasemin ohittanut ja jäin odottamaan pyörätiellä ajanutta pyörää, seisoin siis paikallaan vilkku oikealle.
Ehkä sitä kannattaisi kysyä autokoulun opettajalta tai poliisisedältä, mutta voin toki antaa vihjeen: joko 1) katsot, että ajoneuvosi mahtuu kokonaan pois autotieltä ja ehdit kääntymään ennen ohittamaasi pyöräilijää, 2) jäät odottamaan kokonaan autotielle, jotta pyöräilijä pääsee ohitsesi turvallisesti ennen käännöstä tai 3) et ohita ollenkaan, jos tiedät kääntyväsi välittömästi pyöräilijän edestä. Itse suosin vaihtoehtoa 3, ei tule kiire ehtiä pois alta silloin.

Ei tämä sen hankalampaa ole kuin sekään, että vasemmalle käännyttäessä ei jäädä vastaantulevien kaistalle väistämään vastaantulevaa kevyen liikenteen väylää pitkin lähestyvää liikennettä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Osasitko olettaa pyöräilijän mahdollisesti osuvan? Ellet, niin ei tässä mitään nokan koputtamista mielestäni ole.
Ei kukaan ole mihinkään osunut? Pyöräilijä yritti änkeä ojan ja auton välistä oikealta ohi ja se ei onnistunut vaan menetti tasapainon ja kaatui ojaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Ei tämä sen hankalampaa ole kuin sekään, että vasemmalle käännyttäessä ei jäädä vastaantulevien kaistalle väistämään vastaantulevaa kevyen liikenteen väylää pitkin lähestyvää liikennettä.
Meinaat, että jalankulkijan takia pysähtyneen auton kylkeen saa pamauttaa tahalleen ja vika ei ole oma? Risteysalueella taitaa olla pääsääntönä se, että jos se on valmiiksi tukossa, seuraava tulija väistää joka tapauksessa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ehkä sitä kannattaisi kysyä autokoulun opettajalta tai poliisisedältä, mutta voin toki antaa vihjeen: joko 1) katsot, että ajoneuvosi mahtuu kokonaan pois autotieltä ja ehdit kääntymään ennen ohittamaasi pyöräilijää, 2) jäät odottamaan kokonaan autotielle, jotta pyöräilijä pääsee ohitsesi turvallisesti ennen käännöstä tai 3) et ohita ollenkaan, jos tiedät kääntyväsi välittömästi pyöräilijän edestä. Itse suosin vaihtoehtoa 3, ei tule kiire ehtiä pois alta silloin.

Ei tämä sen hankalampaa ole kuin sekään, että vasemmalle käännyttäessä ei jäädä vastaantulevien kaistalle väistämään vastaantulevaa kevyen liikenteen väylää pitkin lähestyvää liikennettä.
Sieltä vasemmalta mahtui ohi kun autokin sieltä mahtui ihan hyvin ja jopa omalla kaistallaan mutta aivopierun saannut pyöräilijä päätti toisin.:tup:
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Meinaat, että jalankulkijan takia pysähtyneen auton kylkeen saa pamauttaa tahalleen ja vika ei ole oma? Risteysalueella taitaa olla pääsääntönä se, että jos se on valmiiksi tukossa, seuraava tulija väistää joka tapauksessa.
Sä et nyt ymmärrä, pyöräilijöillä on omat säännöt:rofl:
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ah, ymmärsin sitten väärin. Viestistäsi sai kuvan että halusit aiheuttaa tietentahtoen vahinkoa
Mikä on tietentahtoen, mutta toimin niinkuin autoilija tiellä toimii ja yllätys yllätys pyöräilijä sähläsi itsensä ojaan kun itse rikkoi sääntöjä ja yritti jotain kikka kolmosta? Jotkut oppii vain kantapään kautta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 544
Kun käännät tuossa kuvan ympäri niin näet sinisen portin, selvästi jokun pieni tie mistä saa ajaa tuonne tontille ja siksi autoja, tuosta kun jatkaa eteenpäin sinne missä itse kolari tapahtui jatkuu tie ihan varmana pyörätienä mistä laitoin jo kuvan kun oli ihan jalkakäytävät.
Tosin tuo on aika yhdentekevää kerta tuo tie ei ole mitenkään tuon pyöräilijöiden käyttämän tien kanssa yhtenevä.

Ja muutenkin tuo on päivän selvästi vain ja ainoastaan tuon rekkakuskin moka. Se jyrää oikealle kääntyvien kaistalta suoraan eteenpäin tuon pyöräilijän päälle joka ajaa sitä oikeanpuoleisinta tuohon suuntaan menevää kaistaa.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Eli pyöräilijä teki itse kämmin ja sä olit sitä mieltä että suolasit sen. Alkuperäisestä viestistä sai kuvan että tahallaan halusit teloa ko. pyöräilijän. En tiedä mikä tämän maan liikennekulttuurissa on vikana kun muiden tahallaan telomisesta revitään huumoria. Pitääkin seuraavan kerran nauraa ihan vitusti kun näkee jonkun pärrän palasina valtatiellä tai sitten ei...
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tosin tuo on aika yhdentekevää kerta tuo tie ei ole mitenkään tuon pyöräilijöiden käyttämän tien kanssa yhtenevä.

Ja muutenkin tuo on päivän selvästi vain ja ainoastaan tuon rekkakuskin moka. Se jyrää oikealle kääntyvien kaistalta suoraan eteenpäin tuon pyöräilijän päälle joka ajaa sitä oikeanpuoleisinta tuohon suuntaan menevää kaistaa.
Siihen kenen vika se oli en edes kommentoinut joten miksi edes tartut siihen? Kommentoin vain asiaa että tuolta menee pieni tie missä on turvallista ajaa pyörällä tai kävellä.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 516
Mikä on tietentahtoen, mutta toimin niinkuin autoilija tiellä toimii ja yllätys yllätys pyöräilijä sähläsi itsensä ojaan kun itse rikkoi sääntöjä ja yritti jotain kikka kolmosta? Jotkut oppii vain kantapään kautta.
Eli siis tiesit että ajamalla kuten ajoit, todennäköisesti pyöräilijä loukkaa itsensä? Vaikuttaa kovasti että täyttäisi ainakin lievän vahingonteon tunnusmerkit.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Meinaat, että jalankulkijan takia pysähtyneen auton kylkeen saa pamauttaa tahalleen ja vika ei ole oma? Risteysalueella taitaa olla pääsääntönä se, että jos se on valmiiksi tukossa, seuraava tulija väistää joka tapauksessa.
En tietenkään. Jokaisella on velvollisuus varovaisuuteen. Tapauskohtaisesti tietenkin pitää arvioida, aiheuttiko jompikumpi osapuoli tilanteen tahallaan, vai olisiko se voitu varovaisuudella voitu välttää. Pääsääntöisesti vika on kuitenkin tietysti sillä, jolla oli väistämisvelvollisuus.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Eli pyöräilijä teki itse kämmin ja sä olit sitä mieltä että suolasit sen. Alkuperäisestä viestistä sai kuvan että tahallaan halusit teloa ko. pyöräilijän. En tiedä mikä tämän maan liikennekulttuurissa on vikana kun muiden tahallaan telomisesta revitään huumoria. Pitääkin seuraavan kerran nauraa ihan vitusti kun näkee jonkun pärrän palasina valtatiellä tai sitten ei...
Kannattaa käyttää lainauksia niin osaa heti yhdistää. Kuten olen sanonut että multa ei saa yksikään pyöräilijä sympatiaa jos omalla toimellaan aiheuttaa itselleen ongelmia. Mun kohdalla oli kyseessä 60 alue missä pyörätie 2m päässä, leveä ja hyväkuntoinen niin miksi pitää ajaa sillä pyörällä autojen seassa mutkaisella maantiellä ja aiheuttaa turhaa ongelmaa kaikille, miksi?

Mä en kaahaa tuolla liikenteessä ja ajele kolareita, ohittele väärältä puolelta tai prätkällä keuli 200km/h tai ajele väärässä paikassa, ajan kuten säännöt sanoo ja omalla paikalla.

Mä myöskin ymmärrän että Helsingin keskustassa on pyöräilijöitä autotiellä koska jalkakäytävällä ei saa ajaa tai jos tiellä ei ole pyörätietä niin ymmärrän että pakko ajaa siinä tiellä.

Miksi pyöräilijät saa ajaa missä huvittaa vaikka säännöt sanoo toista? Tämä on se pointti.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Sieltä vasemmalta mahtui ohi kun autokin sieltä mahtui ihan hyvin ja jopa omalla kaistallaan mutta aivopierun saannut pyöräilijä päätti toisin.:tup:
Niin, minä ainakin ohitan kääntyvän auton aina vasemmalta. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että liikennesääntöjä noudattamatta jättämällä aiheutit vaaratilanteen, ja tulit vielä tietämättömyyttäsi julkisesti retostelemaan teollasi.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Eli siis tiesit että ajamalla kuten ajoit, todennäköisesti pyöräilijä loukkaa itsensä? Vaikuttaa kovasti että täyttäisi lievän vahingonteon tunnusmerkit.
En todellakaan osannut tajuta että se lähtee oikealta ohi kun olin jo pysähtynyt ja odotin pyörätien liikennettä. Onkohan sulla vähän liian vilkas mielikuvitus?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 544
Siihen kenen vika se oli en edes kommentoinut joten miksi edes tartut siihen? Kommentoin vain asiaa että tuolta menee pieni tie missä on turvallista ajaa pyörällä tai kävellä.
Eli koska siellä sattuu menemään johonkin suuntaan pienempi tie niin noiden pitäisi ajaa sillä vaikkakin tuo tie ei ole mitenkään tuon ison tien pyörätie vaan randomi tie jolle pääsy on jossain asuinalueen takakulmassa?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 588
Google Maps
Kolaripaikka löytyi nopeasti kun luki artikkelin kolarista. Eli polkemassa Viipurista Savushkinan kadulle Pietarissa. Pietarissa on paljon asuinalueita, joissa ainoa poispääsy on moottoritie.
Ei se sitten ollutkaan A-118 näköjään. Jotain uutisia tuosta kans löysin missä tuo A-118 mainittiin, mutta virheellistä tietoa oli sitten.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Jätetäänpäs tällaiset asiattomat toisten käyttäjien telomista toivovat kommentit pois.
Eihän tuossa mistään telomisesta ollut kyse vaan pienestä suolauksesta, jota käyttäjä itse näemmä tykkää harrastaa muita tienkäyttäjiä kohtaan.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
ja eikö laki näin sano? Mitäs lakia mä nyt sit rikoin?
No ei. Polkupyörällä ja mopolla saa ohittaa oikealta, sanoo tieliikennelain 17 §. Ja kuten jo sanlit, rikoit kääntyvän ajoneuvon väistämisvelvollisuutta tien oikeaa reunaa käyttävää pyöräilijää kohtaan (TLL 14 § 2. mom).
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Eihän tuossa mistään telomisesta ollut kyse vaan pienestä suolauksesta, jota käyttäjä itse näemmä tykkää harrastaa muita tienkäyttäjiä kohtaan.
Mä tarkoitin suolauksella sitä että pyöräilijä omalla toimellaan aiheutti itselleen hankaluuksia!:facepalm:


Hieno ninjaedit, tarina muuttuu matkalla...:tup:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
No ei. Polkupyörällä ja mopolla saa ohittaa oikealta, sanoo tieliikennelain 17 §. Ja kuten jo sanlit, rikoit kääntyvän ajoneuvon väistämisvelvollisuutta tien oikeaa reunaa käyttävää pyöräilijää kohtaan (TLL 14 § 2. mom).
Ei rikkonut, jos pyöräilijä ei ollut risteysalueella kääntymisen alkaessa.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 488
Eihän tuossa mistään telomisesta ollut kyse vaan pienestä suolauksesta, jota käyttäjä itse näemmä tykkää harrastaa muita tienkäyttäjiä kohtaan.
Ei tuo kommentti itsessään jätä hirveästi epäselvää mistä siinä oli kyse. Pelkkä huomautus asiasta ei ilmeisesti riitä, kun pitää vielä alkaa väittämään vastaan?:confused:
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Ei rikkonut, jos pyöräilijä ei ollut risteysalueella kääntymisen alkaessa.
Meinaat että risteyksen voi vapaasti tukkia? Eli voin pistää vasemmalle kääntyessä pirssin parkkiin valtatien kaistalle ja odotella rauhassa oikealta tulevan jonon. Vasemmalta tulevat siinä kun odottelevat.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
No ei. Polkupyörällä ja mopolla saa ohittaa oikealta, sanoo tieliikennelain 17 §. Ja kuten jo sanlit, rikoit kääntyvän ajoneuvon väistämisvelvollisuutta tien oikeaa reunaa käyttävää pyöräilijää kohtaan (TLL 14 § 2. mom).
"
14 §
Väistämisvelvollisuus

Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.

Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Samoin on kuljettajan, joka muualla kuin risteyksessä, aikoo poistua ajoradalta tai muuten ylittää sen, väistettävä tien reunaa käyttävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaan tulevaa liikennettä.

Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkailureitiltä. (5.5.2006/343)

Polkupyöräilijän tai mopoilijan on kuitenkin, jollei 2 tai 3 momentista muuta johdu, tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä. (7.5.1997/414)

Raitiovaunulle on tienkäyttäjän risteyksessä, 1 ja 2 momentin säännöksistä huolimatta, annettava esteetön kulku."

Millä logiikalla mä kuvan kohdalla rikon tuota lakia? Olin ohittanut pyöräilijän, laitoin vilkun oikealle kun olin jo 25-50m ohi ja käännyin oikealle ja jäin odottamaan punaisen neliön kohdalle muita pyöräilijöitä ja äitiä lastenrattaiden kanssa. Kun olin lähdössä liikkeelle tajusin että spendex yrittää tulla oikealta 10cm raosta (ilmeisesti pyörätielle?) ohi, mutta heitti hiekan takia lipat ojaan, hän nousi märkänä ylös jolloin vasta lähdin liikkeelle. Pyöräilijä itse ajoi "risteykseen" varomattomasti vaikka siellä oli jo auto vilkun kanssa. Paikallaan oleva auto ei voi väistää ketään vaan sitä väistetään varsinkin kun auto siellä jo ekana oli.

 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 767
Siihen kenen vika se oli en edes kommentoinut joten miksi edes tartut siihen? Kommentoin vain asiaa että tuolta menee pieni tie missä on turvallista ajaa pyörällä tai kävellä.
Ajoitko pitkäänkin sen fillarin perässä kerta tiedät että se käytti ajorataa lainvastaisesti?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Meinaat että risteyksen voi vapaasti tukkia? Eli voin pistää vasemmalle kääntyessä pirssin parkkiin valtatien kaistalle ja odotella rauhassa oikealta tulevan jonon. Vasemmalta tulevat siinä kun odottelevat.
Kyllä, jos siihen alle tulee jokin yllättävä este. Lisäksi näinhän tuossa ei tapahtunut. Oikeampi esimerkki olisi se, että heti kääntymisen jälkeen olisi risteyksen suojatiellä väistettävä ihminen. Lähdet varmaan pakilla takaisin, jotta oikealta tuleva kulkuneuvo ei joudu väistämään sinua?
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Kyllä, jos siihen alle tulee jokin yllättävä este. Lisäksi näinhän tuossa ei tapahtunut. Oikeampi esimerkki olisi se, että heti kääntymisen jälkeen olisi risteyksen suojatiellä väistettävä ihminen. Lähdet varmaan pakilla takaisin, jotta oikealta tuleva kulkuneuvo ei joudu väistämään sinua?
No tuossa rikotaan väistämisvelvollisuutta ajamalla risteykseen vaikka siitä ei pääse läpi. Se suojatietä ylittävä ihminen ei ole yllättävä este.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
490
Eihän tuossa nyt pitäisi olla toista sanaa. Kun käännytään oikealle, niin ei siinä jäädä keskelle tietä makaamaan, vaan ryhmitytään niin reunaan kuin mahdollista että muu liikenne pääsee vasemmalta ohi (fillarit ovat myös ajoneuvoja maanteillä ja ohittavat vasemmalta).

Spandexi teki virheen kun lähti ojan kautta yrittämään ohi. Ja koko pointti tietenkin että spandexi olisi voinut ajaa pyörätiellä, tai sitten jos tavoitteena jokin äärimmäinen treeni johon liikennesäännöt eivät enää sovi, niin sitä kuntopyörää voi polkea myös omassa kotona sisällä häiritsemässä yleistä tieliikennettä. Liikenne ei saa ikinä olla urheilu, vaan siellä mennään sovussa muiden kanssa. Spandexipellet eivät tätä käsitä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
243 793
Viestejä
4 252 831
Jäsenet
71 409
Uusin jäsen
ollikommari

Hinta.fi

Ylös Bottom