Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tilanne on hieman eri, kun etuajo-oikeutettu joutuu väistämään kolmion- tai stopmerkin takaa tulevaa kuin suoralla tiellä edeltävät puheet missä takana tuleva hiillostaa luukussa kiinni. Jolloin takana tulevan reagointi+jarrutusaika ei riitä pysähtymään liian lyhyen turvavälin takia.

Edit. Tämän takia talvella vajaavetoisella autolla vatii isomman välin mihin mennä, kuin vastaavasti nelivedolla mikä saa pitoa ihan eri tavalla. Eikä nelivedollakaan voi joka väliin mennä tunkemaan. Liiallinen kaasun painaminen vajaavetoisella sutii, mutta ei juurikaan kiihdy. Nelivedolla taas se auto ottaa vauhtia koko ajan vaikka auto olisi kylkiedellä menossa kaasulla.

Olen myös monesti kironnut täysperävaunullista rekkaa mikä tahallaan kääntää eteen komion takaa. Katsoo vaan kuskin paikalta silleen et voi voi ku mulla on isompi auto. Olen muutaman kerran meinannut mennä kysymään, että humalassako se kuski ajelee.
Ehkä se täysperän kolmion takaa tunkeminen realisoituu sitten kun ajat semmosta ja tajuat että ruuhkasemmassa paikassa sillä ei voi vittuilematta liittyä mihinkään. Tapauksia on toki erilaisia enkä sitä kiistä ettei siellä mulkkuja ole ratissa.
 
Ehkä se täysperän kolmion takaa tunkeminen realisoituu sitten kun ajat semmosta ja tajuat että ruuhkasemmassa paikassa sillä ei voi vittuilematta liittyä mihinkään. Tapauksia on toki erilaisia enkä sitä kiistä ettei siellä mulkkuja ole ratissa.

Kyllä se tilanne oli sellainen missä ajan suoraan etuoikeutettua tietä, rekka kääntyy minusta nähden oikealta kolmion takaa vasemmalle päin eli minusta nähden suoraan vasen kylki eteen. Ei ruuhkaa kumpaankaan suuntaa, mutta pitää silti se paska työntää tahallaan eteen. Ilme kertoi sen, että kuski näki ja minun piti jarruttaa odottamaan paikalleen, että ”ammattikuski” pääsee näyttämään ”osaamistaan”. Mikäli en olisi jarruttanut pysähdyksiin niin olisi tullut osuma heti rekkaan kuskin oven jälkeen.

Se, että ajaa yhdistelmää raskaassa liikenteessä ei vielä tarkoita, että rekkaa tulisi ajaa.

Ymmärrän, kun on ruuhka-aika niin siihen isompaan väliin pitää tulla tai muuten ei koskaan pääse.
 
Uusi työmatka onkin sitten näköjään varustettu vähän vikkelämmillä kuskeilla. 80 alueella pistin vakkariin 92, joka on about 86 GPS:n mukaan. Eka ilmestyi rekka takapuskuriin hiillostamaan, oli siis ihan kontissa kiinni, ja sitten heti perään lähti joku mersu ohittamaan tätä rekkaa, ikävästi vastaan tuli liikennettä, ja mersulle ei jäänyt hirveän montaa metriä turvaväliä kun kiilasi siihen minun keulan eteen ja katosi horisonttiin.

Alinopeuden käsitekin on niin hassun eri ihmisillä, joillekin se on tosiaan kaikki alle sallitun nopeuden, ja joillekin tuollainen 5kmh+ yli on vielä reilua alinopeutta, eihän siitä saa vielä sakkojakaan.
 
Kyllä se tilanne oli sellainen missä ajan suoraan etuoikeutettua tietä, rekka kääntyy minusta nähden oikealta kolmion takaa vasemmalle päin eli minusta nähden suoraan vasen kylki eteen. Ei ruuhkaa kumpaankaan suuntaa, mutta pitää silti se paska työntää tahallaan eteen. Ilme kertoi sen, että kuski näki ja minun piti jarruttaa odottamaan paikalleen, että ”ammattikuski” pääsee näyttämään ”osaamistaan”. Mikäli en olisi jarruttanut pysähdyksiin niin olisi tullut osuma heti rekkaan kuskin oven jälkeen.

Se, että ajaa yhdistelmää raskaassa liikenteessä ei vielä tarkoita, että rekkaa tulisi ajaa.

Ymmärrän, kun on ruuhka-aika niin siihen isompaan väliin pitää tulla tai muuten ei koskaan pääse.

Sopivan rohkea kaveri ottaa "myöhäisen" jarrutuksen ja kevyt osuma. Kyllä ammattiautoilijaa vituttaa tähän hassautuva aika, vaiva ja vakuutusten kustannukset. Soittaa poliisin tietenkin varmuuden vuoksi ja parhaassa tapauksessa kolmion takaata tulija saa vielä sakot kaupan päälle.
 
Tästä muutaman sivun keskustellusta jyräämisestä tulee muutamakin tapaus menneeltä talvelta mieleen kun työmatkalla todella ruuhkaiseen aikaan tungetaan aivan väkisin eteen sivutieltä kolmion takaa, näissä nyt itse on ehtinyt jarruttamaan tai nopeasti koukkaamaan ohi, mutta kertaalleen todistin kun rekka ei ehtinyt jarruttaa, ja se eteen tunkenut ei vaan saanut sitä kaasua painettua ; rekka piti torvea pohjassa ja väisti vastaantulevien kaistalle - tuossa jos olisi ollut vastaantulijoita niin se rekka olisi aivan varmasti jyrännyt sen sivutieltä tunkeneen toopen, ja siinä vika ei todellakaan olisi ollut peräänajajassa.

Samanlaista katselin motarilla joku vuosi sitten, sieltä pusketaan henkilöautolla rampilta madellen suoraan täysperän alle. Mielenkiintoista katsella kun rekka tekee hätäväistön vasemmalle kaistalle, melkoista huojuntaa.. pelkäsin että kaatuu. Noh pysyi pystyssä eikä kolahtanut, mutta torvet soi. Joku nainen siellä suhasi otsa tuulilasissa, näinköhän edes huomasi mitä tapahtui..
 
Sopivan rohkea kaveri ottaa "myöhäisen" jarrutuksen ja kevyt osuma. Kyllä ammattiautoilijaa vituttaa tähän hassautuva aika, vaiva ja vakuutusten kustannukset. Soittaa poliisin tietenkin varmuuden vuoksi ja parhaassa tapauksessa kolmion takaata tulija saa vielä sakot kaupan päälle.
Ei mikään oikeuta ajamaan kolaria tahallaan.
 
Tänään oli aika mielenkiintoinen tapaus. Saavutin edellä ajavan auton joka ajoi 50 alueella hieman alle rajoituksen. Muutaman sadan metrin jälkeen rajoitus muuttui 80 ja aattelin hyökätä ohi samantien koska ko. pätkällä ajelen yleensä reilua 90. No tämä ei sopinutkaan ohitettavalle ja lämäsi kaasun pohjaan kun olin rinnalla. Siirryin takaisin taakse jolloin kaveri hidasti reippaasti ja seuraavan suoran tultua lähdin taas ohitukseen. Jälleen sama juttu, kaveri löi kaasun pohjaan mutta tällä kertaa painoin itsekin pedaalia kunnolla ja menin ohi, torvea hieman soitin varoittaakseni kaveria. Hetken roikkui perässä ja sitten taas hidasti kunnolla ja jäi jälkeen kun jatkoin vakkarilla reilua 90. Mikähän siinä oli ettei olisi saanut mennä ohi? Aikamoiset sakot olisi kaveri saanut moisesta ohituksen estämisestä. Ei voi ymmärtää...
 
Tänään oli aika mielenkiintoinen tapaus. Saavutin edellä ajavan auton joka ajoi 50 alueella hieman alle rajoituksen. Muutaman sadan metrin jälkeen rajoitus muuttui 80 ja aattelin hyökätä ohi samantien koska ko. pätkällä ajelen yleensä reilua 90. No tämä ei sopinutkaan ohitettavalle ja lämäsi kaasun pohjaan kun olin rinnalla. Siirryin takaisin taakse jolloin kaveri hidasti reippaasti ja seuraavan suoran tultua lähdin taas ohitukseen. Jälleen sama juttu, kaveri löi kaasun pohjaan mutta tällä kertaa painoin itsekin pedaalia kunnolla ja menin ohi, torvea hieman soitin varoittaakseni kaveria. Hetken roikkui perässä ja sitten taas hidasti kunnolla ja jäi jälkeen kun jatkoin vakkarilla reilua 90. Mikähän siinä oli ettei olisi saanut mennä ohi? Aikamoiset sakot olisi kaveri saanut moisesta ohituksen estämisestä. Ei voi ymmärtää...

Ihan normaalia poliisitoimintaa tuolla tien päällä. Ja voi olla että sillä oli lisäksi dashcam mikä usein yllyttää noihin tempauksiin.
 
Tänään oli aika mielenkiintoinen tapaus. Saavutin edellä ajavan auton joka ajoi 50 alueella hieman alle rajoituksen. Muutaman sadan metrin jälkeen rajoitus muuttui 80 ja aattelin hyökätä ohi samantien koska ko. pätkällä ajelen yleensä reilua 90. No tämä ei sopinutkaan ohitettavalle ja lämäsi kaasun pohjaan kun olin rinnalla. Siirryin takaisin taakse jolloin kaveri hidasti reippaasti ja seuraavan suoran tultua lähdin taas ohitukseen. Jälleen sama juttu, kaveri löi kaasun pohjaan mutta tällä kertaa painoin itsekin pedaalia kunnolla ja menin ohi, torvea hieman soitin varoittaakseni kaveria. Hetken roikkui perässä ja sitten taas hidasti kunnolla ja jäi jälkeen kun jatkoin vakkarilla reilua 90. Mikähän siinä oli ettei olisi saanut mennä ohi? Aikamoiset sakot olisi kaveri saanut moisesta ohituksen estämisestä. Ei voi ymmärtää...

Aina kun edellä olevasta lähdetään ohi on kaava seuraava, pudotetaan kaksi pykälää pienemmälle, kaasu pohjaan ja mennään ohi.

Ei mitään lähden kutosella "ohittamaan" jaa se kiihdyttää en menekkään ohi vaan menen takaisin taakse pelleilyä.

Reilusti ohi, mitä nopeammin ohitus on ohi, sitä turvallisempaa.
 
Aina kun edellä olevasta lähdetään ohi on kaava seuraava, pudotetaan kaksi pykälää pienemmälle, kaasu pohjaan ja mennään ohi.

Ei mitään lähden kutosella "ohittamaan" jaa se kiihdyttää en menekkään ohi vaan menen takaisin taakse pelleilyä.

Reilusti ohi, mitä nopeammin ohitus on ohi, sitä turvallisempaa.
No ihan reippaasti lähdin ohi, en mitenkään kisuttamalla, kaasu suurinpiirtein pohjaan nelosella ja otin vielä ns. ennakkoa samalla kaistalla, ei vaan riittänyt uudenkarhealle gti:lle. En nyt yleensä huudata viimesiä tehon rippeitä ohituksessa jos on pitkä suora, ei vastaantulijoita ja jollain 10-15km/h nopeuserolla pääsee turvallisesti ohi. Kusipäisyyteen ei tarvitse yleensä varautua, tänään olis pitäny.
 
No ihan reippaasti lähdin ohi, en mitenkään kisuttamalla, kaasu suurinpiirtein pohjaan nelosella ja otin vielä ns. ennakkoa samalla kaistalla, ei vaan riittänyt uudenkarhealle gti:lle. En nyt yleensä huudata viimesiä tehon rippeitä ohituksessa jos on pitkä suora, ei vastaantulijoita ja jollain 10-15km/h nopeuserolla pääsee turvallisesti ohi. Kusipäisyyteen ei tarvitse yleensä varautua, tänään olis pitäny.

Siihen kusipäisyyten ei tarvitse varautua, kun yllättää täysin ns. vastustajan ja antaa koneelle sitä mistä se tykkää.
 
Sinällään on ihan ennalta-arvattavaa, että auto kiihdyttää nopeusrajoituksen muuttuessa suuremmaksi. Joojoo ohitettavana ei tietenkään saisi kiihdyttää, mutta ei se nyt täysin puskistakaan pitäisi ohittajalle tulla. Loppu oli tietysti turhaa provosoitumista.
 
No ihan reippaasti lähdin ohi, en mitenkään kisuttamalla, kaasu suurinpiirtein pohjaan nelosella ja otin vielä ns. ennakkoa samalla kaistalla, ei vaan riittänyt uudenkarhealle gti:lle. En nyt yleensä huudata viimesiä tehon rippeitä ohituksessa jos on pitkä suora, ei vastaantulijoita ja jollain 10-15km/h nopeuserolla pääsee turvallisesti ohi. Kusipäisyyteen ei tarvitse yleensä varautua, tänään olis pitäny.
Mä käytän kyllä autosta yleensä aina kaikki tehot jos ohitan. Ihan sama mitä ohitan tai paljonko on voimaa, onko sitten 65 heppanen SDI vai 700hp hellcatti. En keksi yhtään syytä miksei ohituksessa vois vetää ns. Flat out :D
 
Mä käytän kyllä autosta yleensä aina kaikki tehot jos ohitan. Ihan sama mitä ohitan tai paljonko on voimaa, onko sitten 65 heppanen SDI vai 700hp hellcatti. En keksi yhtään syytä miksei ohituksessa vois vetää ns. Flat out :D
Jep, vaikka poliisi uikuttaakin, että erikoispitkän rekan ohitus 100 rajotuksella kestää rajoituksen puolesta niin ja niin kauan, niin turvallisin ohitus on kaasu pohjassa olettaen ettei spinnaa jotain 1000hv autoa
 
Ihan oikeinhan ohittaja tuossa toimi keskeyttäessään ohituksen, kun toinen rupesikin perseilemään rinnalla. Ihme ulinaa, että väärin ohitettu :rofl2:
 
Mä käytän kyllä autosta yleensä aina kaikki tehot jos ohitan. Ihan sama mitä ohitan tai paljonko on voimaa, onko sitten 65 heppanen SDI vai 700hp hellcatti. En keksi yhtään syytä miksei ohituksessa vois vetää ns. Flat out :D


Kai sitä noinkin voi ohittaa ja kukin tyylillään.

Omalla kohdalla ei millään pysty noin, koska muuten olisi joka kerta kortti pois. Ihan sama mikä nopeusrajoitus on mistä lähtee ohittamaan. Mottoritiellä esim. 99% tapauksista ei tarvitse edes pudottaa pykäliä vaan voi lähteä ohitettavan perästä 6-vaihteella. Yleensä kiihdytän puolikaasulla niin pysyy järki nopeudessa.


Tähän pitääkö pykältää pienempää sisään ohitustilanteeseen vaikuttaa auton vääntö Nm paljon. Mitä enemmän vääntöä sen vähemmän tarttee vaihteita vaihdella.
 
Kai sitä noinkin voi ohittaa ja kukin tyylillään.

Omalla kohdalla ei millään pysty noin, koska muuten olisi joka kerta kortti pois. Ihan sama mikä nopeusrajoitus on mistä lähtee ohittamaan. Mottoritiellä esim. 99% tapauksista ei tarvitse edes pudottaa pykäliä vaan voi lähteä ohitettavan perästä 6-vaihteella. Yleensä kiihdytän puolikaasulla niin pysyy järki nopeudessa.


Tähän pitääkö pykältää pienempää sisään ohitustilanteeseen vaikuttaa auton vääntö Nm paljon. Mitä enemmän vääntöä sen vähemmän tarttee vaihteita vaihdella.

No tuskinpa nyt ihan sentään joka kerta, melko paksua settiä. Itse olen ajanut about viimeisen 14 vuotta tällä tyylillä ja kortti on ollut tasan kerran pois. Silloinkin ihan omasta perseilystä ja kunnon syystä. Sakkoja en ole laskenut, kyllä niitäkin varmaan se 10-15kpl vuosien varrella on tullut, mutta olen kyllä ne laskenut autoilun kiinteisiin kustannuksiin.

Käytännössä joka kerran yli 50km siirtymällä käy vauhti ainakin kerran törkysen puolella. Suomessa on kyllä poliiseja niin vähän että jos kauheasti pelottaa niin ostaa sitten sen piipparin kojelaudalle varoittelemaan poliiseista. Muuten täällä ei liikenne toimi ollenkaan kun Suomalaisten liikennekulttuuri on tätä lammastelua niin pakko sitten vetää näitä raivo-ohituksia lappu lattiassa.

Yleisin tilanne on se että pitkän suoran alussa rekan perässä menee 5 tuulipukupenttiä ja kukaan ei lähde ohittamaan koska onhan se nyt pelottavaa ja vaarallista - hui sentään! ihan vastaantulevien kaistalle pitää mennä.

Ei siinä ole kauheasti vaihtoehtoja muuta kuin hujauttaa lappu lattiassa koko letkasta ohi ellet halua jäädä sinne tupeksimaan.
 
Viimeksi muokattu:
No tuskinpa nyt ihan sentään joka kerta, melko paksua settiä. Itse olen ajanut about viimeisen 14 vuotta tällä tyylillä ja kortti on ollut tasan kerran pois. Silloinkin ihan omasta perseilystä ja kunnon syystä. Sakkoja en ole laskenut, kyllä niitäkin varmaan se 10-15kpl vuosien varrella on tullut, mutta olen kyllä ne laskenut autoilun kiinteisiin kustannuksiin.

Käytännössä joka kerran yli 50km siirtymällä käy vauhti ainakin kerran törkysen puolella. Suomessa on kyllä poliiseja niin vähän että jos kauheasti pelottaa niin ostaa sitten sen piipparin kojelaudalle varoittelemaan poliiseista. Muuten täällä ei liikenne toimi ollenkaan kun Suomalaisten liikennekulttuuri on tätä lammastelua niin pakko sitten vetää näitä raivo-ohituksia lappu lattiassa.

Yleisin tilanne on se että pitkän suoran alussa rekan perässä menee 5 tuulipukupenttiä ja kukaan ei lähde ohittamaan koska onhan se nyt pelottavaa ja vaarallista - hui sentään! ihan vastaantulevien kaistalle pitää mennä.

Ei siinä ole kauheasti vaihtoehtoja muuta kuin hujauttaa lappu lattiassa koko letkasta ohi ellet halua jäädä sinne tupeksimaan.
Eli sinä olet näitä arjen sankareita jotka ohittelevat oikeasti vaarallisissa väleissä, sokeissa kohdissa ja mielellään ohituskiellon kohdalla... Yeah... Se onkin asia mistä kannattaa ylpeänä huudella.

EDIT:Ja en ole itsekään aina jokaista pykälää millilleen noudattava kuski mutta pidän sentään järjen kutakuinkin päässä.
 
Missä kohtaa sanoin näin. Ja kuka määrittelee vaarallisen välin ja sokean kohdan. Tietenkään ei tuollaisissa kohdissa ohitella. Edellisessä viestissäkin nimenomaan mainitsin pitkän suoran. Luitkohan ollenkaan mitä kirjoitin ennen kuin aloit vaahtoamaan.
 
Missä kohtaa sanoin näin. Ja kuka määrittelee vaarallisen välin ja sokean kohdan. Tietenkään ei tuollaisissa kohdissa ohitella. Edellisessä viestissäkin nimenomaan mainitsin pitkän suoran. Luitkohan ollenkaan mitä kirjoitin ennen kuin aloit vaahtoamaan.
Keulit törkeillä ylinopeuksilla, sakkomäärillä, raivo-ohituksilla...
 
Joo-o, ollaan varmaan niin perustavan laatuisesti eri mieltä tästä aiheesta että turha lienee vängätä sen enempää.
Kuhan nyt sanoin että reippaalla ajotyylillä on kustannuksensa, mutta en näe sitä vakkarilla tasan rajoituksen mukaan ajamistakaan tarkoituksenmukaiseksi. Noh, kuten yllä sanottu - kukin tyylillään.
 
No tuskinpa nyt ihan sentään joka kerta, melko paksua settiä. Itse olen ajanut about viimeisen 14 vuotta tällä tyylillä ja kortti on ollut tasan kerran pois. Silloinkin ihan omasta perseilystä ja kunnon syystä. Sakkoja en ole laskenut, kyllä niitäkin varmaan se 10-15kpl vuosien varrella on tullut, mutta olen kyllä ne laskenut autoilun kiinteisiin kustannuksiin.


Käytännössä joka kerran yli 50km siirtymällä käy vauhti ainakin kerran törkysen puolella. Suomessa on kyllä poliiseja niin vähän että jos kauheasti pelottaa niin ostaa sitten sen piipparin kojelaudalle varoittelemaan poliiseista. Muuten täällä ei liikenne toimi ollenkaan kun Suomalaisten liikennekulttuuri on tätä lammastelua niin pakko sitten vetää näitä raivo-ohituksia lappu lattiassa.

Yleisin tilanne on se että pitkän suoran alussa rekan perässä menee 5 tuulipukupenttiä ja kukaan ei lähde ohittamaan koska onhan se nyt pelottavaa ja vaarallista - hui sentään! ihan vastaantulevien kaistalle pitää mennä.

Ei siinä ole kauheasti vaihtoehtoja muuta kuin hujauttaa lappu lattiassa koko letkasta ohi ellet halua jäädä sinne tupeksimaan.

Tähän pitää sanoa, että joka kerta omalla autolla ajaessa mikäli toimin kuin te eli kaasu pohjassa ohitetaan. Voin suoraan sanoa, että aina kun Poliisi sattuisi tutkalle niin kortti olisi kuivumassa. Ei kiitos. Kyllä kai sitä voi järkeäkin käyttää liikenteessä. Kyse ei ole siitä, että olisi jotenkin ettei muka uskalla. Ennemmin olisi tyhmyyttä aina ajaa niin kovaa ylinopeutta, että sit välillä napsuu kortti pois tietoisesti.

Kuvailemasi letkatilanne. Ei veisi kovin pitkää aikaa omalla kohdalla ohittaa, mutta riskit ovat isommat hyötyyn nähden, koska 5 autoa ja 1 rekka.

Mitä Poliisien määrään tulee. En tiedä missä pikkupaikkakunnalla mahdat asua, mutta sen tiedän jotta PK-seudulta poistuttaessa Poliiseja on vähemmän liikkeellä. Täällä PK-seudulla Poliiseja riittää enemmän kuin hyvin liikenteessä.

Edit. mikäli noin kova menohalu on ajaa liikenteessä niin pitäisikö miettiä rata-ajoa, jokkis tai varttimailin ajamista? Siellä voi vetää niin lujaa kuin se moottoriajoneuvo kulkee valvotuissa oloissa. Ei olisi riskejä muille.
 
Radalla on ajeltu, täysin eri asia. Ei liikenteessä ole tarkoitus vetää limiitillä ja ottaa järjettömiä riskejä. Nyt aivan turha sotkea sitä keskustelua tähän. Jollain suoralla kantatiellä rekan + 5 auton ohittaminen ei ole kovinkaan haastava tilanne kunhan tiedät mitä teet etkä ohittele jossain risteysalueilla tmv.

Hyvänä esimerkkinä juuri viime viikonloppuna iltapäivällä tyhjä kantatie jossakin loimaa/alastaro/virttaa -akselilla. Puhuin siinä puhelua ja jäin piruuttani ajelemaan letkan taakse ja katsomaan sitä urpoilua. Jopa vielä lentokoneiden varalaskupaikan kohdalla useampi auto ajelee rekan takana orjallisesti alinopeutta. Ei tällaisia voi ymmärtää enkä näe mitään syytä olla ohittamatta koko letkaa kerralla. Ja mitä nopeammin ohitus on tehty, sitä turvallisempi se mielestäni on 9 kertaa kymmenestä.


PK seudulla ei juuri ole tuollaisia paikkoja, eikä luonnollisesti motareillakaan. Paljon tulee liikuttua Turku-HKI-Tampere akselilla ja täällähän noita pieniä kantateitä riittää.

Mielenkiintosia näkemyksiä että jos joku ajelee reippaammin niin vähintään tapetaan kaikki muut tielläliikkujat, tehdään itsemurhaohituksia suoraan vastaantulevan keulaan tmv. yhtä idioottimaista.

Karrikoidusti tätä voisi verrata makkarapaketin ostamiseen, siinäkin löytyy sitä kahta ihmistyyppiä:

A) Menet kauppaan, kävelet tiskille, otat paketin mitä olet tullut hakemaan ja kassan kautta pois.
B) Menet kauppaan, etsit aikasi sitä makkarahyllyä vaikka olet käynyt 100x ennenkin samassa kaupassa. Tämän jälkeen verrataan 10 eri makkarapakettia, ihmetellään vähän, tutkitaan ja nuuskitaan, runkataan ja onanoidaan sille paketille 5min muuten vain ja sen jälkeen sitten mennään kassan kautta pois.

Kumpi on tehokkaampi systeemi? Lopputulos kuitenkin täysin sama.
Lapsellinenhan voisi väittää että mitä vähemmän aikaa liikenteessä viettää niin sitä vähemmän kerkiää sattua :D
 
Viimeksi muokattu:
@taski

Tuohon mitä letkaan ajamiseen tulee nimenomaan pitkällä suoralla tiellä. Osalla ihmisistä voi puuttua syvyysnäkö silmästä eli he eivät osaa arvioida sitä matkaa mikäli vastaan tulee auto. He näkevät auton kyllä, mutta eivät tiedä etäisyyttä. Sen taki eivät välttämättä uskalla lähteä ohittamaan. Niillä kenellä tämä syvyysnäkö on eivät voi tätä asiaa käsittää. Mutta esim. 16v sitten työkaverini sanoi, että häntä pelottaa lähteä ohittamaan pitkällä suoralla, kun ei tiedä miten lähellä se vastaantuleva auto on. Hänellä ei ollut siis syvyysnäköä. Meillä siis vaadittiin töissä osassa työtehtäviä, että syvyysnäkö pitää olla jotta voi tehdä kyseistä työtehtävää. Tämä siis oli optikolla testattu kaikille työntekijilöille keneltä se vaadittiin työtehtävän suorittamiseen. Vastaavasti työkaverini sanoi, että ohittaa mielummin mutkaisemmalla pienellä suora pätkällä, jos mahdollista nähdäkseen tuleeko autoa.

Tästä johtuen myös itselläni oli tilanne noin 16v sitten Alastarosta kotiin pk-seudulle tullessa siinä pitkällä suoralla mikä on monta km pitkä pätkä. Vastaan tulevasta letkasta lähtee kolmas auto ohittamaan mersullansa. Ensimmäinen reaktioni oli, että mitä vittua nyt tapahtuu ja samalla menin ajamaan aivan tien oikeaan laitaan ja nopeudeksi jarruttelin vielä todella paljon nopeutta pois siinä samalla. Onneksi myös vastapuolenletkan ekat auto näki tämän hullun ohitustustilanteen ja he veti myös autot ihan pientareen reunalle niin paljon kuin pystyi. Meillä meni kolme autoa rinnan nimittäin. Kaksi vastaan tulevaa autoa ja minun auto. Tässä tämä vastaantulevan auton kuljettaja ei tiennyt mihin rakoon se lähti ohittamaan autuaasti Mersullansa eli suoraan keulaan tulemalla. Mutta tämä ihan varmasti johtuu tästä, että tällä kuljettajalla ei ollut mitään havaintoa puuttuneen syvyysnäön takia. Olin tulossa jo noin 1-2 auton mittaa välimatkana siihen vastaan tulevan letkan ensimmäiseen autoon, kun tämä ohistus lähti tulemaan. Muistaakseni tässä tiellä oli 80km/h rajoitus vielä ainakin silloin.

Tämä tilanne tuli nopeasti eikä sitä kerinnyt ajattelemaan vaan kaikki tuli selkäytimestä jotta kolaria ei tullut. Ensimmäisenä tämän jälkeen oli ajatus, että mitä vastaan tuleva oikein mahtoi miettiä lähteäkseen ohittamaan tuossa paikassa mun keulaa kohden mihin ei olisi millään mahtunut. Mutta tuo keskustelu työkaverin kanssa silloin tämän tapauksen jälkeen avasi silmäni tuolle miksi näin voi käydä liikenteessä. Eli siellä voi olla liikkuvia tekijöitä myös vastassa ja ne tulee yllättäen.
 
Siinä olet oikeassa että kaikkea mahdollista ei aina pysty ennakoimaan. Ja varsinkin se että ihmiset ajattelevat samankaltaisissa tilanteissa todella eri tavoin on seikka mikä pitää ottaa huomioon. Enkä siinäkään väitä vastaan etteikö ihmisillä voisi olla tosiaan ihan fyysisiä rajoitteita jotka vaikuttavat ajokykyyn.
 
Missä kohtaa sanoin näin. Ja kuka määrittelee vaarallisen välin ja sokean kohdan. Tietenkään ei tuollaisissa kohdissa ohitella. Edellisessä viestissäkin nimenomaan mainitsin pitkän suoran. Luitkohan ollenkaan mitä kirjoitin ennen kuin aloit vaahtoamaan.
Luin kanssa edellisen viestisi , siitä jäi kyllä aika reipas tunne, jopa yllyttämiseltä vaikutti.
Jos viestisi oli että vaarilisesti ei ohitella, niin jää vähän epäselväksi miksi sitten raivo-ohituksia lappupohjassa, törkeitä ylinopeuksia jne tarvitaan. Nuo sanat kuuluvat tilanteisiin missä lähdetään ohittaan, vaikka sitä ohituspaikkaa ei ole.

Oletus että jokin keskimääräinen perhekkippo alla.
Toki on sellaisiakin ajoneuvoja jolla pitää se lappupohjassa mennä eteen päin päästääkseen , jolloin raivo näkyy lähinnä siellä penkillä, eikä auton vauhdissa, saati kiihtyvyydessä. (no silloin kai ohje olisi pysähty rauhoittuun)
 
Osaava ohittaja hoitaa jokaisen ohituksen ilman ongelmia autolla, joka on rajoitettu kulkemaan maksimissaan rajoituksen verran. Muut on eri asteisesti vähemmän taitavia riippuen siitä paljonko tehoa tarvitaan että onnistuu. ;)
 
Itse ainakin ihmettelin eniten tuota "lappu lattiassa" kohtaan, vaikka olisi se 5 autoa + täysperä niin kyllä minä ohitse menen, mutten siltikään kaasu pohjassa. Siinä on jo kortti pidempään hyllyllä kun rekan vierellä on vauhtia jo 160-180+++ (lähtörajoituksesta ja edellämenevien turvaväleistä sekä auton tehoreservistä tietysti kiinni). Prätkästä en edes viitsi puhua tässä yhteydessä :psmoke:
 
Itse ainakin ihmettelin eniten tuota "lappu lattiassa" kohtaan, vaikka olisi se 5 autoa + täysperä niin kyllä minä ohitse menen, mutten siltikään kaasu pohjassa. Siinä on jo kortti pidempään hyllyllä kun rekan vierellä on vauhtia jo 160-180+++ (lähtörajoituksesta ja edellämenevien turvaväleistä sekä auton tehoreservistä tietysti kiinni). Prätkästä en edes viitsi puhua tässä yhteydessä :psmoke:
Ehkä sillä lappu lattiassa kommentilla ei nyt ihan meinattu tuotakaan, että pitää kerätä se 200 vauhtia ja @Tommy Goldfish voi olla mitä mieltä haluaa tuosta rajoituksen mukaan ohittamisesta. Todellisuudessa rajoituksen mukaan ohittaminen ei läheskään aina ole mitenkään järkevästi mahdollista ja esim maantiellä 80 rajoituksella joku 120 on toki nopeus, josta seuraa huonolla tuurilla sakkoja, mutta myös sellainen nopeus, jolla ohitus esim 70 ajavasta autosta hoituu suhteellisen nopeasti ja turvallisesti, jos näkyvyyttä on ja keli on hyvä. Tuo nopeuden keräys omaan ohitusnopeuteen on tehokkainta hoitaa lappu lattiassa ja siitä ei varmaankaan olla eri mieltä, koska mitä nopeammin saavuttaa ohitusnopeuden, sitä vähemmän aikaa ohitus kestää. Itselläni on kesäisin alla tehokkaammanpuoleinen sportti ja sillä monesti polkasen juuri edellä kuvatun kaltaisesti sen verran vauhtia kaasu pohjassa, että ohitettavan rinnalla on jo täysi nopeusero käytössä jolloin ohitus menee nopeasti.

Ehkä sen takia maanteille kertyy noita possujunia ajamaan 10 alle rajoituksen, kun siihen kertyy niitä en voi ohittaa yli rajoituksen kuskeja, joille ei sitten riitäkään mikään ohituspaikka.
 
Ohituksissahan ei se täysperä, rekka, kuorma-auto tms. rajoitettu ~90km/h tee mitään kusipäisiä hommia esim. kiihdyttämällä estä ohitusta normaalilla maantiellä letkassa ajettaessa. Ja kun letkassa ajetaan, niin harvoin se henkilöautokaan siellä mitään ohitusta estäviä toimenpiteitä voi tehdä. Ainut mitä se kusipää voi siellä tehdä, on vetää välit kiinni, mikä on ongelma siinä vaiheessa, jos/kun tulee/ilmaantuu vastaantulijoita. Ja näitä välien kiinni kurojia on sitten todella paljon meidän liikenteessä.

Riittävästi, kun matkaat maantiellä, niin osaat jo lukea tilanteen niistä muutamista autoista edessä, että miten ja millä tyylillä niistä tulee mennä ohi. Se, että yleensä siihen ns. vastustajan yllättämiseen riittää se 2s täyskaasukiihdytys ja olet edellä, niin harvassa on ne autot millä saa edes kortinlähtönopeuksia 100km/h:n rajoituksella jos aloitusnopeus jossain 70-80km/h:n välillä.
 
. Tuo nopeuden keräys omaan ohitusnopeuteen on tehokkainta hoitaa lappu lattiassa ja siitä ei varmaankaan olla eri mieltä, koska mitä nopeammin saavuttaa ohitusnopeuden, sitä vähemmän aikaa ohitus kestää.
Jos auto on kohtuupirteä tavis perhekippo, niin vauhdin kerääminen ei ole ongelma, ja sinänsä vaikuta itse ohituskaistalla oloon, jos sen kiihdyttämiseen hyödyntää turvavälistä tinkimällä.

Mutta joskus voi tulla se ohituspaikka ihan yllättäen ja pyytämättä ja sen haluaa heti käyttää, mutta sopiiko se sitten kuinkahyvin turvalliisuus ajattellun on eriasia.

Mutta jos se ajoneuvo on sellainen joka ei kertakaikkiaan kiihdy ja siihen tarvitsee suurtaennakointia vaikka kaikken ajoneuvosta irtiottaisi, mutta niistä ei taidettu nyt puhua, kun kommenteissa esintyy jopa törkeät ylinopeudet.

Omalukunsa on sitten ne tilanteet missä lähdetään ohittamaan tilanteessa missä se ei ole turvallista / sallittua ja omaa mokaa sitten paikkaillaan teholla / kantti ei anna myöten perääntyä ohitusaikeesta.

Yksi hyvä syy on toki se että onhan se mukavaa ja tyydyttävää kenkiä oikein kunnolla ohittaessa, jotenkin parempi fiilis ja "oikeutetumpaa", kuin se että tyhjällä tiellä muuten vain.
 
esim maantiellä 80 rajoituksella joku 120 on toki nopeus, josta seuraa huonolla tuurilla sakkoja, mutta myös sellainen nopeus, jolla ohitus esim 70 ajavasta autosta hoituu suhteellisen nopeasti ja turvallisesti, jos näkyvyyttä on ja keli on hyvä.
joku 40km/h ylinopeutta, niin hyvällä tuurilla selviää sakoilla (jos jää kiinni)
Mutta turvallisuus ajattelusi on aika jännä jos 70km/ ajavasta ohi jollain 120km/h nopeudella 80 alueella lisäät sanan turvallinen.
 
joku 40km/h ylinopeutta, niin hyvällä tuurilla selviää sakoilla (jos jää kiinni)
Mutta turvallisuus ajattelusi on aika jännä jos 70km/ ajavasta ohi jollain 120km/h nopeudella 80 alueella lisäät sanan turvallinen.
Niin noh miten sen nyt sitten ajattelee. Omasta mielestäni 120km/h valoisalla kelillä on useimmilla maanteillä sellainen nopeus, mitä potentiaalisessa ohituspaikassa, eli suht suoralla tienpätkällä voi turvallisesti ajaa hetkellisesti. Voi sieltä tien sivusta toki juosta hirvi alle, mutta näin muuten tien kunto, jarrutusmahdollisuus yms tekijät huomioiden tossa nyt ei mitään älytöntä ongelmaa mun mielestä ole. Ohitus on ohi ripeästi ja omalla kaistalla ollaan pikaisesti eikä syytettä tule törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta niin siinä on mun mielestä aika tasapainoinen nopeus. Omat ohitukset vedän yleensä niin, että ohitettavan rinnalle asti kiihdyttäen ja siitä kun havaitsee nopeuseron olevan hyvä niin turvallinen paluu omalle kaistalle ja kun saa sopivan välin taaksejäävään niin hidastus takaisin rajoituksen mukaiseen nopeuteen.
 
Ihan normaalia poliisitoimintaa tuolla tien päällä. Ja voi olla että sillä oli lisäksi dashcam mikä usein yllyttää noihin tempauksiin.
En kyllä itse moista dashcamin kanssa ainakaan harrastaisi.

Siteeeraukseen liittymättömänä ohituksiin liittyen.

En oikein ymmärrä tätä leimaamista liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kaikkien tappamisesta jos ohittaa useamman auton kera. Oma ennätys oli aikanaan 12 tiellä jossain kiikoisten ja häijään välillä, tulin mäen nyppylän päältä, näin n. 15 autoa jonkun auran tms perässä. Eipä tuossakaan tainnut vauhti yli 130 mennä.

Nuo poliisin ohjeistukset ja ihmettelyt pitkän kuljetuksen ohittamisesta rajoitusta noudattaen ovat suoranainen kehotus itsemurhaan, mieluummin jättäisivät sanomatta tuonkin kun käskisivät tollottamaan nopeusmittaria. 130-140kmh on sopiva loppunopeus rekkaohituksen jälkeen jos on yhtään lyhyempi suora, pitkillä suorilla on tullut joskus ajeltua vakkarillakin ohi kun on niin pitkälle näkyvyyttä.
 
En oikein ymmärrä tätä leimaamista liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kaikkien tappamisesta jos ohittaa useamman auton kera. Oma ennätys oli aikanaan 12 tiellä jossain kiikoisten ja häijään välillä, tulin mäen nyppylän päältä, näin n. 15 autoa jonkun auran tms perässä. Eipä tuossakaan tainnut vauhti yli 130 mennä.
Useamman auton ohittaminen on ihan arkipäivää, eikä siinä mitään, se ei tarkoita etteikö se joissain tilanteissa vaatisi enemmän varovaisuutta kuin toisissa.

Kaksikaistaisella tiellä, (yksi suuntaansa), pitää olla tarkkana, jos joku ei huomaa ohittajaa ja lähtee myöhäisellä vilkulla talla pohjassa suoraan vastaantulijoiden kaistalle (mukaillen aiempia ohjeita:).

Tarinasi vähän läsähti kun mainitsit jonkin 130km/h hipovan nopeuden. Vaikka sitten olisi ollut ohituskaista ja satasen talvi? rajoitus.


Nuo poliisin ohjeistukset ja ihmettelyt pitkän kuljetuksen ohittamisesta rajoitusta noudattaen ovat suoranainen kehotus itsemurhaan, mieluummin jättäisivät sanomatta tuonkin kun käskisivät tollottamaan nopeusmittaria. 130-140kmh on sopiva loppunopeus rekkaohituksen jälkeen jos on yhtään lyhyempi suora, pitkillä suorilla on tullut joskus ajeltua vakkarillakin ohi kun on niin pitkälle näkyvyyttä.
Mikä tekee siitä 130-140km/h vauhdista sopivaa, saati jotenkin turvallista.
Jos nyt oletetaan että satasen alue, rekka menee jotain 80-90km/h välillä, mitä isompi nopeus, mitä isompi nopeusero, niin siinä kasvaa riskitekijät ja varsinkin seuraukset jos riskit toteutuu, tuota vielä ehdotat tilanteisiin joissa huononäkvyys, mutta vakkarilla (rajoitustenmukaan?) ajo olisi ok hyvällä näkyvyydellä ?

Poliisien on toki huono opastaa laittomuuksiin (vaikka henkoht mielipide olisi toinen), mutta ei niiden kannata ainakaan liikennettä vaarantaviin laittomuuksiin opettaa.

Niin noh miten sen nyt sitten ajattelee. Omasta mielestäni 120km/h valoisalla kelillä on useimmilla maanteillä sellainen nopeus, mitä potentiaalisessa ohituspaikassa, eli suht suoralla tienpätkällä voi turvallisesti ajaa hetkellisesti. Voi sieltä tien sivusta toki juosta hirvi alle, mutta näin muuten tien kunto, jarrutusmahdollisuus yms tekijät huomioiden tossa nyt ei mitään älytöntä ongelmaa mun mielestä ole.
No ongelma on se että siinä on vauhtia rankasti paljon enemmän kuin kukaan muu olettaa, ja lisäksi todennäköisesti on muitakin syitä miksi (80) rajoitus on asetettu.

Jos ajaisit rajoitustemukaan niin ne reagointi/jarrtusmatkat olisi murto-osa, tuolla 120 vauhdilla vastaisi lähinnä lumikelin matkoja, putkinäöllä + muut.
 
Viimeksi muokattu:
Useamman auton ohittaminen on ihan arkipäivää, eikä siinä mitään, se ei tarkoita etteikö se joissain tilanteissa vaatisi enemmän varovaisuutta kuin toisissa.

Kaksikaistaisella tiellä, (yksi suuntaansa), pitää olla tarkkana, jos joku ei huomaa ohittajaa ja lähtee myöhäisellä vilkulla talla pohjassa suoraan vastaantulijoiden kaistalle (mukaillen aiempia ohjeita:).

Tarinasi vähän läsähti kun mainitsit jonkin 130km/h hipovan nopeuden. Vaikka sitten olisi ollut ohituskaista ja satasen talvi? rajoitus.


Mikä tekee siitä 130-140km/h vauhdista sopivaa, saati jotenkin turvallista.
Jos nyt oletetaan että satasen alue, rekka menee jotain 80-90km/h välillä, mitä isompi nopeus, mitä isompi nopeusero, niin siinä kasvaa riskitekijät ja varsinkin seuraukset jos riskit toteutuu, tuota vielä ehdotat tilanteisiin joissa huononäkvyys, mutta vakkarilla (rajoitustenmukaan?) ajo olisi ok hyvällä näkyvyydellä ?

Poliisien on toki huono opastaa laittomuuksiin (vaikka henkoht mielipide olisi toinen), mutta ei niiden kannata ainakaan liikennettä vaarantaviin laittomuuksiin opettaa.


No ongelma on se että siinä on vauhtia rankasti paljon enemmän kuin kukaan muu olettaa, ja lisäksi todennäköisesti on muitakin syitä miksi (80) rajoitus on asetettu.

Jos ajaisit rajoitustemukaan niin ne reagointi/jarrtusmatkat olisi murto-osa, tuolla 120 vauhdilla vastaisi lähinnä lumikelin matkoja, putkinäöllä + muut.
Niin talvella on 80 rajoitus ja ajoin 130 mitä sitten? Lunta ei ollut eli käytännössä kesäkeli, en ala kahveja juomaan ohitellessa, ellei siihen ole aikaa ja tilaa.

Nämä ohittamaan lähtijät myöhäisellä vilkulla ovat itse vastuussa asiastaan ja väistävät jo ohittamassa olevaa.

130-140kmh pointti on normaaleissa olosuhteissa sen tilanteen minimoiminen, että luuhataan turhaan siellä vastaantulijan puolella. Se on ihan sama onko sieltä tulossa joku vai ei, ei siellä kannata yhtään ylimääräistä aikaa kuluttaa. Joku rekan ohittaminen 10kmh nopeuserolla kostautuu siinä vaiheessa kun rekasta räjähtää rengas siinä sun vieressä tms. hauskaa. Käytännässä saat myös odotella tätä 10kmh nopeuserolla tapahtuvaa ohituspaikkaa puolet matkasta, tai sitten vaan polkea lakia rikkoen ohi vähän pienemmällä tilalla.

En kehotakkaan ketään ohittamaan vakkarilla, mutta joskus tuli tuotakin kokeiltua, aika kauan meni ja en toista kertaa tekisi, vaikka tilaa ja aikaa olikin, juurikin edellämainittujen riskien vuoksi.
 
130-140kmh pointti on normaaleissa olosuhteissa sen tilanteen minimoiminen, että luuhataan turhaan siellä vastaantulijan puolella. Se on ihan sama onko sieltä tulossa joku vai ei, ei siellä kannata yhtään ylimääräistä aikaa kuluttaa.
Vaarannat muut ja itsesi. vai mistä päättellet että moinen ylinopeus olisi jotenkin turvallista.

Joku rekan ohittaminen 10kmh nopeuserolla kostautuu siinä vaiheessa kun rekasta räjähtää rengas siinä sun vieressä tms. hauskaa.
Meinaat että on turvallisempaa kun se regas räjähtää ohittajan ajaessa 140km/h 50km/h nopeuserolla.

Käytännässä saat myös odotella tätä 10kmh nopeuserolla tapahtuvaa ohituspaikkaa puolet matkasta, tai sitten vaan polkea lakia rikkoen ohi vähän pienemmällä tilalla.
Käytännössä toki ohituspaikka on sitten kun sellainen tulee, esim ohituskaista. jos siis 80 alueella joku rekka ajelisi 70km/h todellista, yleensä nyt kyllä ajaa aika hyvin sen 80 todellista, osa jopa lähempänä 90 km/h.

No käytännön liikenteessä varmaan moni rajoituksiakin noudattava ulosmittaa ohituksissa sen ns sakotusrajan, jolloin pääsee jo kohtuudella ohi sellaista selkeämmin hitaammista ajoneuvoista joista tarvekkin.
En kehotakkaan ketään ohittamaan vakkarilla,
Jos vakkari tarkoittaa sinulle rajoitustenmukaan ajamista, niin se kai suotavampaa kuin tuo liki kehoitus ohitella 130 vauhdeilla 80 rajoitus alueilla.

Noin mutuillen vakkarin käyttö saattaa vähän heikentää reagointikykyä "herkkyyttä", joten noin teknisesti kaksikaistaisella tiellä sitä tyrkyttämässä. Ohitiuskaistoilla yms. niin sopii paljon paremmin.

No, kommenttini ei ehkä kuvaa ihan sitä miten käytännössä ohittelen.
 
Vaarannat muut ja itsesi. vai mistä päättellet että moinen ylinopeus olisi jotenkin turvallista.

Meinaat että on turvallisempaa kun se regas räjähtää ohittajan ajaessa 140km/h 50km/h nopeuserolla.


Käytännössä toki ohituspaikka on sitten kun sellainen tulee, esim ohituskaista. jos siis 80 alueella joku rekka ajelisi 70km/h todellista, yleensä nyt kyllä ajaa aika hyvin sen 80 todellista, osa jopa lähempänä 90 km/h.

No käytännön liikenteessä varmaan moni rajoituksiakin noudattava ulosmittaa ohituksissa sen ns sakotusrajan, jolloin pääsee jo kohtuudella ohi sellaista selkeämmin hitaammista ajoneuvoista joista tarvekkin.

Jos vakkari tarkoittaa sinulle rajoitustenmukaan ajamista, niin se kai suotavampaa kuin tuo liki kehoitus ohitella 130 vauhdeilla 80 rajoitus alueilla.

Noin mutuillen vakkarin käyttö saattaa vähän heikentää reagointikykyä "herkkyyttä", joten noin teknisesti kaksikaistaisella tiellä sitä tyrkyttämässä. Ohitiuskaistoilla yms. niin sopii paljon paremmin.

No, kommenttini ei ehkä kuvaa ihan sitä miten käytännössä ohittelen.
Kommenttisi antaa vähän semmosen kuvan, että kuulut näihin jotka käyttää koko ohituskaistan sen yhden rekan ohitukseen, sekään ei ole järin kohteliasta, joskaan mullakaan ohituskaistalla yleensä niin paljoa vauhtia ole kuin vastaantulijan puolella.

En ymmärrä mikä ongelma on ajaa 130 tai 140 ohitustilanteessa jossei auto ole mikään -89 sunny 15v vanhoilla renkailla. Mua ainakin pelottaisi enempi se rekan renkaan poksahdus tai muu ongelma kuin se vähän kovempi ohitusvauhti.

Ja onhan se renkaan räjähdys 140kmh ajaessa vaarallisempaa joo, todennäköisyys siihen on täysin olematon. Sen sijaan 90/100kmh ohitusvauhdilla sulla kestää siellä toistakymmentä sekuntia minkä aikana kerkeää käymään mitä vaan.

Mulla on autosta kerran kesken rekan ohituksen irronnut ahtoputki kaasuläpältä, tässä kohtaa oli jo kelattu se 130kmh vauhtia ja ohituksen pääsi loppuun rullaamalla, 100kmh vauhdilla oltaisiin oltu puolivälissä rekkaa menossa ja auto ei olisi mennyt enää mihinkään kun kone sammui vauhdista. Ja kun kone sammuu vikatilan vuoksi niin jarruja voi käyttää sen kerran tai kaksi jos jarrutehostin sattuu toimimaan kuten kuuluu. Eli rekan taakse palaamisessa voi olla lievästi sanoen ohjelmaa, jos kerkeät sen tekemään.

Eli kyllä minä vaan minimoisin sen ajan siellä vastaantulijan kaistalla, ihan oman ja muidenkin turvallisuuden vuoksi. Ilahduttavan ripeästi porukka kyllä ohittaakin usein, itse ajan sen rajotus +10, ne ketkä tulee ohi niin suorittavat sen kyllä nopeasti ja ilman ihmeempää souvaamista. Toista voi sitten sanoa näistä jotka ohituskaistalla roikkuvat rinnalla koko kaistan ajan (kun ajan vakkarilla sen rajoitus +10), 100m ennen kaistan loppua kiilaus eteen ja lopullinen matkavauhti hitaampi kuin ohitetulla.
 
Kommenttisi antaa vähän semmosen kuvan, että kuulut näihin jotka käyttää koko ohituskaistan sen yhden rekan ohitukseen, sekään ei ole järin kohteliasta,
Taisin mainita että höpinäni ei ehkä vastaa ihan sitä mitä elävässä olemässä toteutuan.

Mutta mitä hämmästeltävää siinä on jos ohituskaistalla noudattaa rajoituksia, tai siinä ns sakotusrajalla pysyy. Jos jotain aidosti kiireellisiä, niin toki kohteliasta antaa heidän mennä ensin.

En ymmärrä mikä ongelma on ajaa 130 tai 140 ohitustilanteessa jossei auto ole mikään -89 sunny 15v vanhoilla renkailla. Mua ainakin pelottaisi enempi se rekan renkaan poksahdus tai muu ongelma kuin se vähän kovempi ohitusvauhti.
Jännä pelko.

Mulla on autosta kerran kesken rekan ohituksen irronnut ahtoputki kaasuläpältä, tässä kohtaa oli jo kelattu se 130kmh vauhtia ja ohituksen pääsi loppuun rullaamalla, 100kmh vauhdilla oltaisiin oltu puolivälissä rekkaa menossa ja auto ei olisi mennyt enää mihinkään kun kone sammui vauhdista. Ja kun kone sammuu vikatilan vuoksi niin jarruja voi käyttää sen kerran tai kaksi jos jarrutehostin sattuu toimimaan kuten kuuluu. Eli rekan taakse palaamisessa voi olla lievästi sanoen ohjelmaa, jos kerkeät sen tekemään.
Olis luullut että nämä esimerkit ennemminkin korostaa vauhdin riskejä.


En tosin tiedä mikä alamäki ollut kyseessä ettei olisi voinut ohitusta keskeyttää saati että oli turvallisempaa tunkea eteen.

Tuosta jäi olo että ykkös tavoite on päästä ohi, ja ohituksen keskeyttäminen on pahinta mitä voi tapahtua.

jos riskinä pitää auton teknistä vikaa, niin eikö se vauhti lisää vahinkojen suuruus riskiä.

Seuraavaksi varmaan perustellaan vauhtia ainakin se 130, ihan silta varalta että vastaan tulee joku.
 
En ymmärrä mikä ongelma on ajaa 130 tai 140 ohitustilanteessa jossei auto ole mikään -89 sunny 15v vanhoilla renkailla. Mua ainakin pelottaisi enempi se rekan renkaan poksahdus tai muu ongelma kuin se vähän kovempi ohitusvauhti.

Tuolla perusteella ei ole varsinkaan mitään riskiä ajaa jatkuvasti 50km/h yli rajoituksen jos se ei vastaantulevien kaistallakaan tien reunasta reunaan mennessä mitään aiheuta. Luulisi ettei ole vaikea ymmärtää miksi tuosta ei kaikki ole kanssasi samaa mieltä?
 
Oon samoilla linjoilla kuin bapsu ja pulatunnuksella on toki lakiin vetoava, muttei kovin järkevä asenne. Otetaan esimerkiksi nämä ohituskaistat ja vaikkapa vitostien alkupätkä. Rajoitusta satasen verran, mutta monet nysvää alinopeutta, kun ohituskaista alkaa, löytyy ohitettaviltakin rohkeutta ja nopeutta ja jos siitä ei polkaise ohi reippaasti se ensimmäinen auto niin aika harva ehtii ohi.

Pieni ylinopeus siis omalla ohituskaistalla yleensä keskikaiteen kera antaa paremmin joustoa ja vituttaa takanatulevia vähemmän. Rennompi ilmapiiri ja todennäköisesti turvallisempi kokonaistilanne siis puoltaa tollasta muut huomioivaa tyyliä vaikka vähän nopeus hetkeksi rajoitusta ylittäisikin esim 120-130 satasen alueella.

Mitä tulee maantieohituksiin niin mielipiteitä on monia ja mun mielestä nopea ohitus vaikka ylinopeuttakin on turvallisin ja silloin vaarantaa lähinä itseään jos sitäkään. Jos keli on hyvä ja oma auto on tuttu ei tollanen 130 esim ole sen verran suorassa paikassa, että ohitukseen kelpaa juuri mitään. Hetkellisessä tilanteessa kuskin huomiokyky on terästynyt ja kuski on valppaampi joka oikeasti edesauttaa turvallisuutta.

Ohittakoot jokainen miten lystää, itse ohitan niin kuin turvalliseksi koen.
 
Täytyy kuitenkin muistaa, että sekä ylinopeus, että ohitustilanne ovat lähtökohtaisesti tilastoriskejä. Ylinopeuden aiheuttama riski on todennäköisesti pienempi, kuin hitaan ohituksen, mutta siitä sakotetaan.
 
Tässäkin kannattaa tiedostaa, että lappu lattiassa tarkoittaa toiselle 1.6 vaparin polkemista ja suuremmalle vaihtoa 3000 rpm kohdalla ja toiselle 300 hp auton kepittämistä maksimitehoille.

Oma mielipide on, että ohituksissakin pitää ehdottomasti pitää nopeus alle törkeän ylinopeuden, mutta jokin 110@80 on ihan ok.
 
Tässäkin kannattaa tiedostaa, että lappu lattiassa tarkoittaa toiselle 1.6 vaparin polkemista ja suuremmalle vaihtoa 3000 rpm kohdalla ja toiselle 300 hp auton kepittämistä maksimitehoille.

Oma mielipide on, että ohituksissakin pitää ehdottomasti pitää nopeus alle törkeän ylinopeuden, mutta jokin 110@80 on ihan ok.
Ok, mutta oletteko yleensä sitä mieltä että ohittaessa ei saa ylittää rajoitusta. Oma ajo-opettaja jo joskus 35v sanoi että mahdollisimman nopeasti, muttei luvannut ajaa ylinopeutta. Vaikka käytännössä ajotunnilla sitä vaati ohituksissa.
 
Tuolla perusteella ei ole varsinkaan mitään riskiä ajaa jatkuvasti 50km/h yli rajoituksen jos se ei vastaantulevien kaistallakaan tien reunasta reunaan mennessä mitään aiheuta. Luulisi ettei ole vaikea ymmärtää miksi tuosta ei kaikki ole kanssasi samaa mieltä?
Enhän jatkuvasti aja 50kmh ylinopeutta vaan ohitellessa, enkä sillonkaan lähes aina. Ja niinkun tuolla todettiin, niin jokainen ohitus on omanlaisensa, en minäkään mittariin katsele ohitellessa vaan seuraan muuta toimintaa. Etelän talvet kun vielä yhdistää tähän keskusteluun niin ei se 130 @ 80 mikään ihmeellinen ole, aivan eri asia toki jos tie on jäässä, tällöin tilanne tulee miettiä täysin uudelleen oman ja muiden turvallisuuden kannalta.

Se kannattaa muistaa jokaisen, että tilanne tulee aina arvioida kokonaisuutena ja muiden turvallisuus huomioiden.
Täytyy kuitenkin muistaa, että sekä ylinopeus, että ohitustilanne ovat lähtökohtaisesti tilastoriskejä. Ylinopeuden aiheuttama riski on todennäköisesti pienempi, kuin hitaan ohituksen, mutta siitä sakotetaan.
Juurikin näin, yleensä kusseet ohitukset ovat olleet näitä 10kmh nopeuserolla tapahtuvia, näitä on esim. 9-tiellä saanut kerran todistaa.
Ok, mutta oletteko yleensä sitä mieltä että ohittaessa ei saa ylittää rajoitusta. Oma ajo-opettaja jo joskus 35v sanoi että mahdollisimman nopeasti, muttei luvannut ajaa ylinopeutta. Vaikka käytännössä ajotunnilla sitä vaati ohituksissa.
Ajo-opelle on varmasti teroitettu poliisin linjaa asiassa, eli ei ylinopeutta.

Joissain tilanteessa hetkellinen ylinopeus on kuitenkin hyväksi (mutu).
 
Taisin mainita että höpinäni ei ehkä vastaa ihan sitä mitä elävässä olemässä toteutuan.

Mutta mitä hämmästeltävää siinä on jos ohituskaistalla noudattaa rajoituksia, tai siinä ns sakotusrajalla pysyy. Jos jotain aidosti kiireellisiä, niin toki kohteliasta antaa heidän mennä ensin.


Jännä pelko.


Olis luullut että nämä esimerkit ennemminkin korostaa vauhdin riskejä.


En tosin tiedä mikä alamäki ollut kyseessä ettei olisi voinut ohitusta keskeyttää saati että oli turvallisempaa tunkea eteen.

Tuosta jäi olo että ykkös tavoite on päästä ohi, ja ohituksen keskeyttäminen on pahinta mitä voi tapahtua.

jos riskinä pitää auton teknistä vikaa, niin eikö se vauhti lisää vahinkojen suuruus riskiä.

Seuraavaksi varmaan perustellaan vauhtia ainakin se 130, ihan silta varalta että vastaan tulee joku.
Siten varmaan että nopeusero oli 50kmh ja olin rekan nupin kohdalla niin kyllä siinä kerkeää vielä aika monta kertaa eteenkin liittymään. Keskeyttäminen tuossa vaiheessa ja tuolla vauhdilla olisi ollut aika tyhmä veto.

Kaikki maailman aika ja tila jäi rauhassa laittaa vilkku oikealle ja kääntyä sivutielle ihmettelemään ongelmaa, ainoa hämmästynyt lienee rekkakuski joka mietti ohituksen pointtia kun heti piti kääntyä. :D
 
Täytyy kuitenkin muistaa, että sekä ylinopeus, että ohitustilanne ovat lähtökohtaisesti tilastoriskejä. Ylinopeuden aiheuttama riski on todennäköisesti pienempi, kuin hitaan ohituksen, mutta siitä sakotetaan.
Mielenkiintoinen väite, mikä ylinopeudesta tekee turvallisemman ? Kuitenkin suurempi nopeus kaventaa näkökenttää, on yllättävempää, ja jos jotain tapahtuu niin suurentaa vahinkoja.

Enhän jatkuvasti aja 50kmh ylinopeutta vaan ohitellessa,
Tämä lokiikka ei oikein avaudu, ylinopus lisää turvallisuutta, mutta ei silloin jos ajetaan omalla kaistalla, mutta jos vaihdetaan kaistaa niin se on jotenkin turvallisempaa jos ylinopeutta on reilusti, ehkä turvallisuutta vielä parantaa jos kiihdyttää lappu pohjassa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä lokiikka ei oikein avaudu, ylinopus lisää turvallisuutta, mutta ei silloin jos ajetaan omalla kaistalla, mutta jos vaihdetaan kaistaa niin se on jotenkin turvallisempaa jos ylinopeutta on reilusti, ehkä turvallisuutta vielä parantaa jos kiihdyttää lappu pohjassa.

Eiköhän pointtina ole se nopea ohitus eikä itse ylinopeus...

Kuinka monta sivua tästä asiasta vielä aiotaan väitellä:confused:
 
Juurikin näin, yleensä kusseet ohitukset ovat olleet näitä 10kmh nopeuserolla tapahtuvia, näitä on esim. 9-tiellä saanut kerran todistaa.
Jokin toinen virhe ei ole peruste toiselle virheelle.

Jos joku ajelee 2 kaistaisella (1 suuntaan) tiellä satasen alueellaa reilua seitsemää kymppiä ja sitä lähtee ohittaan tuolla nopeuserolla, niin mokahan se on, toki onko tuolla tiellä edes paikkaa missä tuollaisia ohituspaikkoja.

Siten varmaan että nopeusero oli 50kmh ja olin rekan nupin kohdalla niin kyllä siinä kerkeää vielä aika monta kertaa eteenkin liittymään. Keskeyttäminen tuossa vaiheessa ja tuolla vauhdilla olisi ollut aika tyhmä veto.
Ok, kirjoitit puolesta välisitä, niin luulin niin.

Mikä olisi tehnyt ohituksen keskyttämisestä tyhmän vedon ? no liikaa vauhtia, mutta muuten ?
Kaikki maailman aika ja tila jäi rauhassa laittaa vilkku oikealle ja kääntyä sivutielle ihmettelemään ongelmaa, ainoa hämmästynyt lienee rekkakuski joka mietti ohituksen pointtia kun heti piti kääntyä. :D
Tuo kyllä aika hyvin, hyvin rullaava auto, pitkä alamäki. Hienosti mennyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom