Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jos mittari on liian tarkka, se saattaa näyttää alle todellisen nopeuden jo rengaspaineiden muuttuessa.
Hauskasti kirjoitettu, liiantarkka :)
Ajatuksesi ilmeisesti se että joku valmistaja virittäisi nopeusnäytön niin että virhe olisi mahdollisimman pieni, siis sallisi virheen kumpaanki suuntaan. (tälläinen ei ilmeisesti EU alueella hyväksyttävää)

Ja sen lisäksi mittaus olisi toteutettu niin että rengastus, mukaanlukien ilmanpaineet vaikuttaisi (ns perinteinen tapa).

Enempää miettimättä kyselen, vaikuttaako paine selkeästi, eli siis kuinkapaljon kehä perheauton renkaassa voisi pidentyä, jos paineet nousee yli ns speksin.
Edelleen mutuillen, jos vaikuttaaa, niin meneekö niin että kesärenkaassa vähemmän, vs talvirengas, lokiikka se että jälkimmäiset yleensä korkeaprofiilisempia ja pehmeämpiä, mutta venyykö nekään ylipaineesta (ei ne kuitenkaan mitään ilmapalloja ole)? Jos oikeasti venyy, niin miten verrattuna lämpötila eroihin (piteenkö kehän lämmöstä).

Mutta olisko tälle jotain parempaa ketjua, toki jos tämä (postaus) ärsyttää, niin sopiin tähänkin ketjuun.
 
Olipahan taas vaihteeksi perseilyä. Välimatka kiristyi reilusti, kun edellä ajava ajoi reilua alinopeutta ja liikenneympyrät melkein kävelyvauhtia, laittoi vielä laittoman persvalon päälle, joka oli sijoitettu takakontin yläpuolelle. Itse olin vain kyydissä, mutta meinasi loppua nelonen kesken siinä nuuskiessa, välillä löysi jopa hieman vauhtia, mutta vauhti tippui taas kohta reilusti. Vilkku löytyi vasta kääntämisen aikana ja päätti vielä bonuksena jarruttaa ja pysähtyä aiheetta tielle, kun "lipsahti" pitkät päälle. Pitäisikö 50km/h alueella ajaa kolmosella koko matka? Itse en ole myöskään nuuskimisen kannalla, vaikka edessä ei vauhtia löytyisi, mutta kyseisen herran kanssa olisi voinut muutaman sanan vaihtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Olipahan taas vaihteeksi perseilyä. Välimatka kiristyi reilusti, kun edellä ajava ajoi reilua alinopeutta ja liikenneympyrät melkein kävelyvauhtia, laittoi vielä laittoman persvalon päälle, joka oli sijoitettu takakontin yläpuolelle. Itse olin vain kyydissä, mutta meinasi loppua nelonen kesken siinä nuuskiessa, välillä löysi jopa hieman vauhtia, mutta vauhti tippui taas kohta reilusti. Vilkku löytyi vasta kääntämisen aikana ja päätti vielä bonuksena jarruttaa ja pysähtyä aiheetta tielle, kun "lipsahti" pitkät päälle. Pitäisikö 50km/h alueella ajaa kolmosella koko matka? Itse en ole myöskään nuuskimisen kannalla, vaikka edessä ei vauhtia löytyisi, mutta kyseisen herran kanssa olisi voinut muutaman sanan vaihtaa.
No voi kamala jos joku ajaa taajamassa rauhallisesti. Ei pitäisi olla keneltäkään mitään pois. Positiivista myös jos joku ajaa liikenneympyrässä hiljaa. Yleensä noissa ajetaan järjestään liian kovaa.
 
Olipahan taas vaihteeksi perseilyä. Välimatka kiristyi reilusti, kun edellä ajava ajoi reilua alinopeutta ja liikenneympyrät melkein kävelyvauhtia, laittoi vielä laittoman persvalon päälle, joka oli sijoitettu takakontin yläpuolelle. Itse olin vain kyydissä, mutta meinasi loppua nelonen kesken siinä nuuskiessa, välillä löysi jopa hieman vauhtia, mutta vauhti tippui taas kohta reilusti. Vilkku löytyi vasta kääntämisen aikana ja päätti vielä bonuksena jarruttaa ja pysähtyä aiheetta tielle, kun "lipsahti" pitkät päälle. Pitäisikö 50km/h alueella ajaa kolmosella koko matka? Itse en ole myöskään nuuskimisen kannalla, vaikka edessä ei vauhtia löytyisi, mutta kyseisen herran kanssa olisi voinut muutaman sanan vaihtaa.
Koitapa ehdottaa sille kuskia esittäneelle, että matka saattaisi taittua sujuvammin, jos esimerkiksi ei ajeta edellä olevan perälaudassa kiinni. Erityisesti jos edellä oleva vaikuttaa ajavan epävarmasti, on perässä kiinni ajaminen varmin tapa haitata omaa menoaan.

Kannattaa myös tarkistaa, löytyykö kuskin ajokortista erityisehtoa 78, jos vaihteiden käyttäminen tuottaa noin suuria ongelmia. Paljastuu samalla, löytyykö korttia ollenkaan.
 
Kyllä täälläkin hyvin äkkiä se vauhti tippuu alle rajoituksen jos pitää tulla ajamaan puskuriin kiinni. Menee sitten ohi jos kokee tarvetta ajaa yli rajoituksen.
Ajat siis taajamassa vittuillessaan nopeutta, joka on korkeintaan 40km/h, liikenneympyrässä piti melkein vaihtaa kakkoselle. Mitä jos ohitus ei ole turvallinen tai keskikoroketta löytyy? On myös erittäin turvallista pysähtyä tielle ilman syytä ja vielä hieman ennen mutkaa.
 
Ajat siis taajamassa vittuillessaan nopeutta, joka on korkeintaan 40km/h, liikenneympyrässä piti melkein vaihtaa kakkoselle. Mitä jos ohitus ei ole turvallinen tai keskikoroketta löytyy? On myös erittäin turvallista pysähtyä tielle ilman syytä ja vielä hieman ennen mutkaa.
Millaisessa liikenneympyrässä ei joudu vaihtamaan kakkoselle? Yleensä kun semmonen 10-20km/h on sopiva nopeus noissa.
 
10-20km/h liikenneympyrässä? Eikö liikenneympyrä ole yleensä normaalia kiertoliittymää isompi? Oulussa ei ainakaan ole ainuttakaan kiertoliittymää/liikenneympyrää, josta ei voisi ajaa helposti yli 30km/h. Suurimmasta osasta voi ajaa ihan nopeusrajoituksen mukaista vauhtia ongelmitta, oli se sitten 50km/h tai 60km/h. Toki ei talvikelillä, kun tiet jäätyvät. Onko kyseessä minikiertoliittymät vai?
 
Ajan yleensä nopeusrajoitus +5, mutta silti aina välillä joku ilmestyy takapuskuriin roikkumaan. Silloin kyllä nopeus laskee, jotta takanaoleva pääsisi helpommin ohi...
Joskus takana alkaa kuskilla kädet heilua ja ajaminen on melkoista mutkittelua. :D
 
10-20km/h liikenneympyrässä? Eikö liikenneympyrä ole yleensä normaalia kiertoliittymää isompi? Oulussa ei ainakaan ole ainuttakaan kiertoliittymää/liikenneympyrää, josta ei voisi ajaa helposti yli 30km/h. Suurimmasta osasta voi ajaa ihan nopeusrajoituksen mukaista vauhtia ongelmitta, oli se sitten 50km/h tai 60km/h. Toki ei talvikelillä, kun tiet jäätyvät. Onko kyseessä minikiertoliittymät vai?
Terminologia sikseen. Tarkoitin nyt ihan vaan noita taajamissa yleisiä ympyröitä, joissa mennen tullen pitää skannata 270 astetta ympäriinsä näkyykö fillareita tai muita väistettäviä. Vaikea niissä on kovempaa ajaa jos haluaa huolehtia ettei oikeasti aja kenenkään eteen.
 
Terminologia sikseen. Tarkoitin nyt ihan vaan noita taajamissa yleisiä ympyröitä, joissa mennen tullen pitää skannata 270 astetta ympäriinsä näkyykö fillareita tai muita väistettäviä. Vaikea niissä on kovempaa ajaa jos haluaa huolehtia ettei oikeasti aja kenenkään eteen.
Kyllä niissä näkee yllättävän hyvin. Suoraan jos jatkaa niin joistakin pääsee nelosella ja kolmosella pääsee pienemmätkin ympyrät yleensä aika helposti.
 
Montako sekuntia meni hukkaan ja mikset vaan ohittanut?

Pienestä menee maltti, näinköhän kannattais kävellä...
Auttaa jos ymmärtää lukemansa. Kyllähän se vituttaa, kun joku pysähtyy eteen, että voi laittaa sitten kaikki lisävalot myöhemmin päälle. Sakkoa pitäisi kirjoittaa ja katsuri voisi repiä laittomat valot irti. Tuossa käy vielä huonosti, jos on pokkaa yrittää samaa raskaan kaluston kanssa tai taakse sattuisi paikallinen Helvetin enkeli, bingo osuu vielä kohdalle. Vetokoukku ei myöskään saa peittää kilpeä.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan itsehän sä nyt provosoiduit? Jos toinen pelleilee niin älä sinä jatka...
Korkeaan lintulautaan asennettu valoheitin ei myöskään ole laillinen, kyllä minä sumuvalojen käytön vielä ymmärrän.
 
Viimeksi muokattu:
@dude86

Aivan turhaan vaahtoat. Takana tulevan on pidettävä turvaväli oikeana ja mikäli joku ajaa hitaammin niin paikan tulle ohitus sitten mikäli mahdollista, jos ahistaa niin paljon.

Omalla kohdalla mikäli joku liimautuu perään kiinni niin en tasan tarkaan ainakaan nosta nopeutta, päinvastoin. Sillä mua ei tuu hiillostamaan kukaan miten ajan. Yleensä nämä hiillostajat on vielä jollain täysin paskalla liikkeellä millä ei ohi meinaa edes päästä. Ei millään pahalla näille perässä roikkujille. Vaikka omistan auton millä kerkiää niin ei se tarkoita, että pitäisi automaattisesti ajaa kuin idiootti liikenteessä. Samaa rauhallisuuttaa odottaisin myös muilta siellä liikenteessä vaikka välillä näkee kyllä vaikka ja minkälaisia suorituksia.
 
@dude86

Aivan turhaan vaahtoat. Takana tulevan on pidettävä turvaväli oikeana ja mikäli joku ajaa hitaammin niin paikan tulle ohitus sitten mikäli mahdollista, jos ahistaa niin paljon.

Omalla kohdalla mikäli joku liimautuu perään kiinni niin en tasan tarkaan ainakaan nosta nopeutta, päinvastoin. Sillä mua ei tuu hiillostamaan kukaan miten ajan. Yleensä nämä hiillostajat on vielä jollain täysin paskalla liikkeellä millä ei ohi meinaa edes päästä. Ei millään pahalla näille perässä roikkujille. Vaikka omistan auton millä kerkiää niin ei se tarkoita, että pitäisi automaattisesti ajaa kuin idiootti liikenteessä. Samaa rauhallisuuttaa odottaisin myös muilta siellä liikenteessä vaikka välillä näkee kyllä vaikka ja minkälaisia suorituksia.
Jos edessä oleva tarpeettomasti jarruttamalla saisi kolarin aikaiseksi niin se on jarrutajan vika, ei tielle saa huvikseen pysähtyä. Ainoan kunnollisen ohituspaikan kohdalla nosti vauhdin normaaliksi ja sen jälkeen tiputti taas vauhtia reilusti. On nähty monet pätkät, kun rekkakuski ajaa tarkoituksellä päin ja se on ihan oikein niille perseilijöille.

Mikähän auto ollut kyseessä? Tuntuu jo niin tyhmältä, ettei voi olla totta jos joku on spoileriin ruuvannut työvaloja.
Näytti joltakin ledilisävalolta "rallispoilerissa", siitä voit merkkiä hahmottaa.
 
Jos edessä oleva tarpeettomasti jarruttamalla saisi kolarin aikaiseksi niin se on jarrutajan vika, ei tielle saa huvikseen pysähtyä. Ainoan kunnollisen ohituspaikan kohdalla nosti vauhdin normaaliksi ja sen jälkeen tiputti taas vauhtia reilusti. On nähty monet pätkät, kun rekkakuski ajaa tarkoituksellä päin ja se on ihan oikein niille perseilijöille.

Tässä tulee taas se, että pidetään se turvaväli edellä ajavaan riittävänä. Kyllä se on perseeseen ajan vika kuka maksaa viulut.
 
Tässä tulee taas se, että pidetään se turvaväli edellä ajavaan riittävänä. Kyllä se on perseeseen ajan vika kuka maksaa viulut.
Tarpeeton tielle pysähtyminen ja tahallinen kolarin aiheuttaminen ei ole sallittua lain mukaan. Molemmille varmaan tulisi sakot. Tietysti voisi myös sanoa, että ei nähnyt, kun laiton takavalo häikäisi melkein silmien korkeudella.
 
Viimeksi muokattu:
On nähty monet pätkät, kun rekkakuski ajaa tarkoituksellä päin ja se on ihan oikein niille perseilijöille.

Tarpeeton tielle pysähtyminen ja tahallinen kolarin aiheuttaminen ei ole sallittua lain mukaan. Molemmille varmaan tulisi sakot. Tietysti voisi myös sanoa, että ei nähnyt, kun laiton takavalo häikäisi melkein silmien korkeudella.

Erinomaisesti näytetty oma tekopyhyys.

Ensin ihannoidaan tarkoituksella kolarin aiheuttavia kuskeja, ja sitten kommentoidaan kuinka kolarin aiheuttaminen ei ole sallittua.
 
En nähnyt ihannointia. Päinvastoin, eikös dude juuri ilkkunut kuinka oikein on kun kolarin tarkoituksella aiheuttavalle kuskille sattuu joskus rekka kohdalle?
 
Erinomaisesti näytetty oma tekopyhyys.

Ensin ihannoidaan tarkoituksella kolarin aiheuttavia kuskeja, ja sitten kommentoidaan kuinka kolarin aiheuttaminen ei ole sallittua.
En ihannoi jyräämistä, mutta jotkut hakeutuvat tilanteeseen, että on kuskin päätettävissä, että millä voimakkuudella osuu ja se on hulluutta rekkojen kanssa. Saattaa sitä hieman tekopyhyyttä ja osittain mulkun vikaa myös löytyä, mutta ainakin voin sen rehellisesti sanoa. Lähtökohtaisesti vittuilu ei paranna tilannetta ja asioilla on useita puolia, joista jokainen löytää vielä omansa. Niinhän sitä sanotaan, että mielipide on kuin persreikä ja jokaisella on oma.
 
Viimeksi muokattu:
Älkää menkö trolleihin.
Kuka täällä trollaa? Jos olisi kuvamateriaalia niin olisin laittanut ne poliisille. Kyllä minä auton tunnistan ja osan rekkaria, jos parkkipaikalla näkyy niin voihan siitä viritelmästä kuvan ottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä muutaman sivun keskustellusta jyräämisestä tulee muutamakin tapaus menneeltä talvelta mieleen kun työmatkalla todella ruuhkaiseen aikaan tungetaan aivan väkisin eteen sivutieltä kolmion takaa, näissä nyt itse on ehtinyt jarruttamaan tai nopeasti koukkaamaan ohi, mutta kertaalleen todistin kun rekka ei ehtinyt jarruttaa, ja se eteen tunkenut ei vaan saanut sitä kaasua painettua ; rekka piti torvea pohjassa ja väisti vastaantulevien kaistalle - tuossa jos olisi ollut vastaantulijoita niin se rekka olisi aivan varmasti jyrännyt sen sivutieltä tunkeneen toopen, ja siinä vika ei todellakaan olisi ollut peräänajajassa.
 
Tästä muutaman sivun keskustellusta jyräämisestä tulee muutamakin tapaus menneeltä talvelta mieleen kun työmatkalla todella ruuhkaiseen aikaan tungetaan aivan väkisin eteen sivutieltä kolmion takaa, näissä nyt itse on ehtinyt jarruttamaan tai nopeasti koukkaamaan ohi, mutta kertaalleen todistin kun rekka ei ehtinyt jarruttaa, ja se eteen tunkenut ei vaan saanut sitä kaasua painettua ; rekka piti torvea pohjassa ja väisti vastaantulevien kaistalle - tuossa jos olisi ollut vastaantulijoita niin se rekka olisi aivan varmasti jyrännyt sen sivutieltä tunkeneen toopen, ja siinä vika ei todellakaan olisi ollut peräänajajassa.

Tilanne on hieman eri, kun etuajo-oikeutettu joutuu väistämään kolmion- tai stopmerkin takaa tulevaa kuin suoralla tiellä edeltävät puheet missä takana tuleva hiillostaa luukussa kiinni. Jolloin takana tulevan reagointi+jarrutusaika ei riitä pysähtymään liian lyhyen turvavälin takia.

Edit. Tämän takia talvella vajaavetoisella autolla vatii isomman välin mihin mennä, kuin vastaavasti nelivedolla mikä saa pitoa ihan eri tavalla. Eikä nelivedollakaan voi joka väliin mennä tunkemaan. Liiallinen kaasun painaminen vajaavetoisella sutii, mutta ei juurikaan kiihdy. Nelivedolla taas se auto ottaa vauhtia koko ajan vaikka auto olisi kylkiedellä menossa kaasulla.

Olen myös monesti kironnut täysperävaunullista rekkaa mikä tahallaan kääntää eteen komion takaa. Katsoo vaan kuskin paikalta silleen et voi voi ku mulla on isompi auto. Olen muutaman kerran meinannut mennä kysymään, että humalassako se kuski ajelee.
 
Viimeksi muokattu:
Tilanne on hieman eri, kun etuajo-oikeutettu joutuu väistämään kolmion- tai stopmerkin takaa tulevaa kuin suoralla tiellä edeltävät puheet missä takana tuleva hiillostaa luukussa kiinni. Jolloin takana tulevan reagointi+jarrutusaika ei riitä pysähtymään liian lyhyen turvavälin takia.

Edit. Tämän takia talvella vajaavetoisella autolla vatii isomman välin mihin mennä, kuin vastaavasti nelivedolla mikä saa pitoa ihan eri tavalla. Eikä nelivedollakaan voi joka väliin mennä tunkemaan. Liiallinen kaasun painaminen vajaavetoisella sutii, mutta ei juurikaan kiihdy. Nelivedolla taas se auto ottaa vauhtia koko ajan vaikka auto olisi kylkiedellä menossa kaasulla.

Olen myös monesti kironnut täysperävaunullista rekkaa mikä tahallaan kääntää eteen komion takaa. Katsoo vaan kuskin paikalta silleen et voi voi ku mulla on isompi auto. Olen muutaman kerran meinannut mennä kysymään, että humalassako se kuski ajelee.
Ehkä se täysperän kolmion takaa tunkeminen realisoituu sitten kun ajat semmosta ja tajuat että ruuhkasemmassa paikassa sillä ei voi vittuilematta liittyä mihinkään. Tapauksia on toki erilaisia enkä sitä kiistä ettei siellä mulkkuja ole ratissa.
 
Ehkä se täysperän kolmion takaa tunkeminen realisoituu sitten kun ajat semmosta ja tajuat että ruuhkasemmassa paikassa sillä ei voi vittuilematta liittyä mihinkään. Tapauksia on toki erilaisia enkä sitä kiistä ettei siellä mulkkuja ole ratissa.

Kyllä se tilanne oli sellainen missä ajan suoraan etuoikeutettua tietä, rekka kääntyy minusta nähden oikealta kolmion takaa vasemmalle päin eli minusta nähden suoraan vasen kylki eteen. Ei ruuhkaa kumpaankaan suuntaa, mutta pitää silti se paska työntää tahallaan eteen. Ilme kertoi sen, että kuski näki ja minun piti jarruttaa odottamaan paikalleen, että ”ammattikuski” pääsee näyttämään ”osaamistaan”. Mikäli en olisi jarruttanut pysähdyksiin niin olisi tullut osuma heti rekkaan kuskin oven jälkeen.

Se, että ajaa yhdistelmää raskaassa liikenteessä ei vielä tarkoita, että rekkaa tulisi ajaa.

Ymmärrän, kun on ruuhka-aika niin siihen isompaan väliin pitää tulla tai muuten ei koskaan pääse.
 
Uusi työmatka onkin sitten näköjään varustettu vähän vikkelämmillä kuskeilla. 80 alueella pistin vakkariin 92, joka on about 86 GPS:n mukaan. Eka ilmestyi rekka takapuskuriin hiillostamaan, oli siis ihan kontissa kiinni, ja sitten heti perään lähti joku mersu ohittamaan tätä rekkaa, ikävästi vastaan tuli liikennettä, ja mersulle ei jäänyt hirveän montaa metriä turvaväliä kun kiilasi siihen minun keulan eteen ja katosi horisonttiin.

Alinopeuden käsitekin on niin hassun eri ihmisillä, joillekin se on tosiaan kaikki alle sallitun nopeuden, ja joillekin tuollainen 5kmh+ yli on vielä reilua alinopeutta, eihän siitä saa vielä sakkojakaan.
 
Kyllä se tilanne oli sellainen missä ajan suoraan etuoikeutettua tietä, rekka kääntyy minusta nähden oikealta kolmion takaa vasemmalle päin eli minusta nähden suoraan vasen kylki eteen. Ei ruuhkaa kumpaankaan suuntaa, mutta pitää silti se paska työntää tahallaan eteen. Ilme kertoi sen, että kuski näki ja minun piti jarruttaa odottamaan paikalleen, että ”ammattikuski” pääsee näyttämään ”osaamistaan”. Mikäli en olisi jarruttanut pysähdyksiin niin olisi tullut osuma heti rekkaan kuskin oven jälkeen.

Se, että ajaa yhdistelmää raskaassa liikenteessä ei vielä tarkoita, että rekkaa tulisi ajaa.

Ymmärrän, kun on ruuhka-aika niin siihen isompaan väliin pitää tulla tai muuten ei koskaan pääse.

Sopivan rohkea kaveri ottaa "myöhäisen" jarrutuksen ja kevyt osuma. Kyllä ammattiautoilijaa vituttaa tähän hassautuva aika, vaiva ja vakuutusten kustannukset. Soittaa poliisin tietenkin varmuuden vuoksi ja parhaassa tapauksessa kolmion takaata tulija saa vielä sakot kaupan päälle.
 
Tästä muutaman sivun keskustellusta jyräämisestä tulee muutamakin tapaus menneeltä talvelta mieleen kun työmatkalla todella ruuhkaiseen aikaan tungetaan aivan väkisin eteen sivutieltä kolmion takaa, näissä nyt itse on ehtinyt jarruttamaan tai nopeasti koukkaamaan ohi, mutta kertaalleen todistin kun rekka ei ehtinyt jarruttaa, ja se eteen tunkenut ei vaan saanut sitä kaasua painettua ; rekka piti torvea pohjassa ja väisti vastaantulevien kaistalle - tuossa jos olisi ollut vastaantulijoita niin se rekka olisi aivan varmasti jyrännyt sen sivutieltä tunkeneen toopen, ja siinä vika ei todellakaan olisi ollut peräänajajassa.

Samanlaista katselin motarilla joku vuosi sitten, sieltä pusketaan henkilöautolla rampilta madellen suoraan täysperän alle. Mielenkiintoista katsella kun rekka tekee hätäväistön vasemmalle kaistalle, melkoista huojuntaa.. pelkäsin että kaatuu. Noh pysyi pystyssä eikä kolahtanut, mutta torvet soi. Joku nainen siellä suhasi otsa tuulilasissa, näinköhän edes huomasi mitä tapahtui..
 
Sopivan rohkea kaveri ottaa "myöhäisen" jarrutuksen ja kevyt osuma. Kyllä ammattiautoilijaa vituttaa tähän hassautuva aika, vaiva ja vakuutusten kustannukset. Soittaa poliisin tietenkin varmuuden vuoksi ja parhaassa tapauksessa kolmion takaata tulija saa vielä sakot kaupan päälle.
Ei mikään oikeuta ajamaan kolaria tahallaan.
 
Tänään oli aika mielenkiintoinen tapaus. Saavutin edellä ajavan auton joka ajoi 50 alueella hieman alle rajoituksen. Muutaman sadan metrin jälkeen rajoitus muuttui 80 ja aattelin hyökätä ohi samantien koska ko. pätkällä ajelen yleensä reilua 90. No tämä ei sopinutkaan ohitettavalle ja lämäsi kaasun pohjaan kun olin rinnalla. Siirryin takaisin taakse jolloin kaveri hidasti reippaasti ja seuraavan suoran tultua lähdin taas ohitukseen. Jälleen sama juttu, kaveri löi kaasun pohjaan mutta tällä kertaa painoin itsekin pedaalia kunnolla ja menin ohi, torvea hieman soitin varoittaakseni kaveria. Hetken roikkui perässä ja sitten taas hidasti kunnolla ja jäi jälkeen kun jatkoin vakkarilla reilua 90. Mikähän siinä oli ettei olisi saanut mennä ohi? Aikamoiset sakot olisi kaveri saanut moisesta ohituksen estämisestä. Ei voi ymmärtää...
 
Tänään oli aika mielenkiintoinen tapaus. Saavutin edellä ajavan auton joka ajoi 50 alueella hieman alle rajoituksen. Muutaman sadan metrin jälkeen rajoitus muuttui 80 ja aattelin hyökätä ohi samantien koska ko. pätkällä ajelen yleensä reilua 90. No tämä ei sopinutkaan ohitettavalle ja lämäsi kaasun pohjaan kun olin rinnalla. Siirryin takaisin taakse jolloin kaveri hidasti reippaasti ja seuraavan suoran tultua lähdin taas ohitukseen. Jälleen sama juttu, kaveri löi kaasun pohjaan mutta tällä kertaa painoin itsekin pedaalia kunnolla ja menin ohi, torvea hieman soitin varoittaakseni kaveria. Hetken roikkui perässä ja sitten taas hidasti kunnolla ja jäi jälkeen kun jatkoin vakkarilla reilua 90. Mikähän siinä oli ettei olisi saanut mennä ohi? Aikamoiset sakot olisi kaveri saanut moisesta ohituksen estämisestä. Ei voi ymmärtää...

Ihan normaalia poliisitoimintaa tuolla tien päällä. Ja voi olla että sillä oli lisäksi dashcam mikä usein yllyttää noihin tempauksiin.
 
Tänään oli aika mielenkiintoinen tapaus. Saavutin edellä ajavan auton joka ajoi 50 alueella hieman alle rajoituksen. Muutaman sadan metrin jälkeen rajoitus muuttui 80 ja aattelin hyökätä ohi samantien koska ko. pätkällä ajelen yleensä reilua 90. No tämä ei sopinutkaan ohitettavalle ja lämäsi kaasun pohjaan kun olin rinnalla. Siirryin takaisin taakse jolloin kaveri hidasti reippaasti ja seuraavan suoran tultua lähdin taas ohitukseen. Jälleen sama juttu, kaveri löi kaasun pohjaan mutta tällä kertaa painoin itsekin pedaalia kunnolla ja menin ohi, torvea hieman soitin varoittaakseni kaveria. Hetken roikkui perässä ja sitten taas hidasti kunnolla ja jäi jälkeen kun jatkoin vakkarilla reilua 90. Mikähän siinä oli ettei olisi saanut mennä ohi? Aikamoiset sakot olisi kaveri saanut moisesta ohituksen estämisestä. Ei voi ymmärtää...

Aina kun edellä olevasta lähdetään ohi on kaava seuraava, pudotetaan kaksi pykälää pienemmälle, kaasu pohjaan ja mennään ohi.

Ei mitään lähden kutosella "ohittamaan" jaa se kiihdyttää en menekkään ohi vaan menen takaisin taakse pelleilyä.

Reilusti ohi, mitä nopeammin ohitus on ohi, sitä turvallisempaa.
 
Aina kun edellä olevasta lähdetään ohi on kaava seuraava, pudotetaan kaksi pykälää pienemmälle, kaasu pohjaan ja mennään ohi.

Ei mitään lähden kutosella "ohittamaan" jaa se kiihdyttää en menekkään ohi vaan menen takaisin taakse pelleilyä.

Reilusti ohi, mitä nopeammin ohitus on ohi, sitä turvallisempaa.
No ihan reippaasti lähdin ohi, en mitenkään kisuttamalla, kaasu suurinpiirtein pohjaan nelosella ja otin vielä ns. ennakkoa samalla kaistalla, ei vaan riittänyt uudenkarhealle gti:lle. En nyt yleensä huudata viimesiä tehon rippeitä ohituksessa jos on pitkä suora, ei vastaantulijoita ja jollain 10-15km/h nopeuserolla pääsee turvallisesti ohi. Kusipäisyyteen ei tarvitse yleensä varautua, tänään olis pitäny.
 
No ihan reippaasti lähdin ohi, en mitenkään kisuttamalla, kaasu suurinpiirtein pohjaan nelosella ja otin vielä ns. ennakkoa samalla kaistalla, ei vaan riittänyt uudenkarhealle gti:lle. En nyt yleensä huudata viimesiä tehon rippeitä ohituksessa jos on pitkä suora, ei vastaantulijoita ja jollain 10-15km/h nopeuserolla pääsee turvallisesti ohi. Kusipäisyyteen ei tarvitse yleensä varautua, tänään olis pitäny.

Siihen kusipäisyyten ei tarvitse varautua, kun yllättää täysin ns. vastustajan ja antaa koneelle sitä mistä se tykkää.
 
Sinällään on ihan ennalta-arvattavaa, että auto kiihdyttää nopeusrajoituksen muuttuessa suuremmaksi. Joojoo ohitettavana ei tietenkään saisi kiihdyttää, mutta ei se nyt täysin puskistakaan pitäisi ohittajalle tulla. Loppu oli tietysti turhaa provosoitumista.
 
No ihan reippaasti lähdin ohi, en mitenkään kisuttamalla, kaasu suurinpiirtein pohjaan nelosella ja otin vielä ns. ennakkoa samalla kaistalla, ei vaan riittänyt uudenkarhealle gti:lle. En nyt yleensä huudata viimesiä tehon rippeitä ohituksessa jos on pitkä suora, ei vastaantulijoita ja jollain 10-15km/h nopeuserolla pääsee turvallisesti ohi. Kusipäisyyteen ei tarvitse yleensä varautua, tänään olis pitäny.
Mä käytän kyllä autosta yleensä aina kaikki tehot jos ohitan. Ihan sama mitä ohitan tai paljonko on voimaa, onko sitten 65 heppanen SDI vai 700hp hellcatti. En keksi yhtään syytä miksei ohituksessa vois vetää ns. Flat out :D
 
Mä käytän kyllä autosta yleensä aina kaikki tehot jos ohitan. Ihan sama mitä ohitan tai paljonko on voimaa, onko sitten 65 heppanen SDI vai 700hp hellcatti. En keksi yhtään syytä miksei ohituksessa vois vetää ns. Flat out :D
Jep, vaikka poliisi uikuttaakin, että erikoispitkän rekan ohitus 100 rajotuksella kestää rajoituksen puolesta niin ja niin kauan, niin turvallisin ohitus on kaasu pohjassa olettaen ettei spinnaa jotain 1000hv autoa
 
Ihan oikeinhan ohittaja tuossa toimi keskeyttäessään ohituksen, kun toinen rupesikin perseilemään rinnalla. Ihme ulinaa, että väärin ohitettu :rofl2:
 
Mä käytän kyllä autosta yleensä aina kaikki tehot jos ohitan. Ihan sama mitä ohitan tai paljonko on voimaa, onko sitten 65 heppanen SDI vai 700hp hellcatti. En keksi yhtään syytä miksei ohituksessa vois vetää ns. Flat out :D


Kai sitä noinkin voi ohittaa ja kukin tyylillään.

Omalla kohdalla ei millään pysty noin, koska muuten olisi joka kerta kortti pois. Ihan sama mikä nopeusrajoitus on mistä lähtee ohittamaan. Mottoritiellä esim. 99% tapauksista ei tarvitse edes pudottaa pykäliä vaan voi lähteä ohitettavan perästä 6-vaihteella. Yleensä kiihdytän puolikaasulla niin pysyy järki nopeudessa.


Tähän pitääkö pykältää pienempää sisään ohitustilanteeseen vaikuttaa auton vääntö Nm paljon. Mitä enemmän vääntöä sen vähemmän tarttee vaihteita vaihdella.
 
Kai sitä noinkin voi ohittaa ja kukin tyylillään.

Omalla kohdalla ei millään pysty noin, koska muuten olisi joka kerta kortti pois. Ihan sama mikä nopeusrajoitus on mistä lähtee ohittamaan. Mottoritiellä esim. 99% tapauksista ei tarvitse edes pudottaa pykäliä vaan voi lähteä ohitettavan perästä 6-vaihteella. Yleensä kiihdytän puolikaasulla niin pysyy järki nopeudessa.


Tähän pitääkö pykältää pienempää sisään ohitustilanteeseen vaikuttaa auton vääntö Nm paljon. Mitä enemmän vääntöä sen vähemmän tarttee vaihteita vaihdella.

No tuskinpa nyt ihan sentään joka kerta, melko paksua settiä. Itse olen ajanut about viimeisen 14 vuotta tällä tyylillä ja kortti on ollut tasan kerran pois. Silloinkin ihan omasta perseilystä ja kunnon syystä. Sakkoja en ole laskenut, kyllä niitäkin varmaan se 10-15kpl vuosien varrella on tullut, mutta olen kyllä ne laskenut autoilun kiinteisiin kustannuksiin.

Käytännössä joka kerran yli 50km siirtymällä käy vauhti ainakin kerran törkysen puolella. Suomessa on kyllä poliiseja niin vähän että jos kauheasti pelottaa niin ostaa sitten sen piipparin kojelaudalle varoittelemaan poliiseista. Muuten täällä ei liikenne toimi ollenkaan kun Suomalaisten liikennekulttuuri on tätä lammastelua niin pakko sitten vetää näitä raivo-ohituksia lappu lattiassa.

Yleisin tilanne on se että pitkän suoran alussa rekan perässä menee 5 tuulipukupenttiä ja kukaan ei lähde ohittamaan koska onhan se nyt pelottavaa ja vaarallista - hui sentään! ihan vastaantulevien kaistalle pitää mennä.

Ei siinä ole kauheasti vaihtoehtoja muuta kuin hujauttaa lappu lattiassa koko letkasta ohi ellet halua jäädä sinne tupeksimaan.
 
Viimeksi muokattu:
No tuskinpa nyt ihan sentään joka kerta, melko paksua settiä. Itse olen ajanut about viimeisen 14 vuotta tällä tyylillä ja kortti on ollut tasan kerran pois. Silloinkin ihan omasta perseilystä ja kunnon syystä. Sakkoja en ole laskenut, kyllä niitäkin varmaan se 10-15kpl vuosien varrella on tullut, mutta olen kyllä ne laskenut autoilun kiinteisiin kustannuksiin.

Käytännössä joka kerran yli 50km siirtymällä käy vauhti ainakin kerran törkysen puolella. Suomessa on kyllä poliiseja niin vähän että jos kauheasti pelottaa niin ostaa sitten sen piipparin kojelaudalle varoittelemaan poliiseista. Muuten täällä ei liikenne toimi ollenkaan kun Suomalaisten liikennekulttuuri on tätä lammastelua niin pakko sitten vetää näitä raivo-ohituksia lappu lattiassa.

Yleisin tilanne on se että pitkän suoran alussa rekan perässä menee 5 tuulipukupenttiä ja kukaan ei lähde ohittamaan koska onhan se nyt pelottavaa ja vaarallista - hui sentään! ihan vastaantulevien kaistalle pitää mennä.

Ei siinä ole kauheasti vaihtoehtoja muuta kuin hujauttaa lappu lattiassa koko letkasta ohi ellet halua jäädä sinne tupeksimaan.
Eli sinä olet näitä arjen sankareita jotka ohittelevat oikeasti vaarallisissa väleissä, sokeissa kohdissa ja mielellään ohituskiellon kohdalla... Yeah... Se onkin asia mistä kannattaa ylpeänä huudella.

EDIT:Ja en ole itsekään aina jokaista pykälää millilleen noudattava kuski mutta pidän sentään järjen kutakuinkin päässä.
 
Missä kohtaa sanoin näin. Ja kuka määrittelee vaarallisen välin ja sokean kohdan. Tietenkään ei tuollaisissa kohdissa ohitella. Edellisessä viestissäkin nimenomaan mainitsin pitkän suoran. Luitkohan ollenkaan mitä kirjoitin ennen kuin aloit vaahtoamaan.
 
Missä kohtaa sanoin näin. Ja kuka määrittelee vaarallisen välin ja sokean kohdan. Tietenkään ei tuollaisissa kohdissa ohitella. Edellisessä viestissäkin nimenomaan mainitsin pitkän suoran. Luitkohan ollenkaan mitä kirjoitin ennen kuin aloit vaahtoamaan.
Keulit törkeillä ylinopeuksilla, sakkomäärillä, raivo-ohituksilla...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 077
Viestejä
4 651 153
Jäsenet
76 363
Uusin jäsen
steppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom