Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei ärsytys muuten, mutta ärsyttää kun en tajua miksi.
Töistä ajelin normaaliin tapaan kotiin. Edessä meni rekka aika tasan rajoituksen mukaan ja itse sen perässä vakkarilla samaa vauhtia. Perässä tuli muutaman sadan metrin päässä toinen rekka ja piti tasaisen välimatkan. Yhdessä kohdin huomasin kun tämä takana oleva rekka väläytteli pitkiä valoja muutaman kerran:confused:

En vain ymmärrä miksi; ajoin kyllä päivävaloilla, mutta takavalot on koodattu palamaan. Sumarit ei ollut päällä. Vastaankaan ei tainnut juuri sillä hetkellä tulla ketään kenellä olisi ollut ylimääräisiä valoja päällä tai keula kokonaan pimeänä. Kamerastakin yritin katsoa että mikä voisi olla syynä (esim. hirvi jossain pientareella) mutta en vain keksi, ärsyttää:rofl2: Hetken jo ajattelin että onko lisäperuutusvalot päällä, mutta se ei ole mahdollista koska heräte tulee pakkivalolta ja menee vielä erillisen kytkimen ja releen kautta.
Tommonen on pirun kuumottavaa :) Kerran ajoin 40 km/h rajoitusalueella suunnilleen rajoitusnopeutta, kun ihan kiinni perään puskee Bemari ja ukko vilkuttelee valoja, heiluttaa käsiä ja tekee "ohitusyrityksiä", muttei mene ohi. Pysähdyn sitten bussipysäkille ja olen varma, että ukko alkaa meuhkaamaan hidastelijasta, eli ikkuna auki, kaveri pysähtyy vierelle, jolloin semi-vittuilevaan sävyyn tokaisen, että mikäs sulla hätänä, niin kaveri sanoo, että mun takarengas viipottaa. Ja toden totta, pultit ihan löysällä, juuri tulin renkaiden tasapainotuksesta ja arvelin, ettei tasapainotus ollut korjannutkaan pientä tärinää, joten pistin auton pienet tärinät vissiin sen piikkiin - tai jotenkin vaan en asiaa itse huomannut.

Samoin kun kuuluu tööttäys, niin miettii mitäs nyt on tullut tehtyä vai tekikö joku muu jotain vai mitä hittoa.
 
Tommonen on pirun kuumottavaa :) Kerran ajoin 40 km/h rajoitusalueella suunnilleen rajoitusnopeutta, kun ihan kiinni perään puskee Bemari ja ukko vilkuttelee valoja, heiluttaa käsiä ja tekee "ohitusyrityksiä", muttei mene ohi. Pysähdyn sitten bussipysäkille ja olen varma, että ukko alkaa meuhkaamaan hidastelijasta, eli ikkuna auki, kaveri pysähtyy vierelle, jolloin semi-vittuilevaan sävyyn tokaisen, että mikäs sulla hätänä, niin kaveri sanoo, että mun takarengas viipottaa. Ja toden totta, pultit ihan löysällä, juuri tulin renkaiden tasapainotuksesta ja arvelin, ettei tasapainotus ollut korjannutkaan pientä tärinää, joten pistin auton pienet tärinät vissiin sen piikkiin - tai jotenkin vaan en asiaa itse huomannut.

Samoin kun kuuluu tööttäys, niin miettii mitäs nyt on tullut tehtyä vai tekikö joku muu jotain vai mitä hittoa.
Noi löysällä olevat renkaat muuten kuuluu viimeistään siinä vaiheessa kun nopeus nousee yli 60kmh aivan helvetinmoinen rallatus alkaa ainakin omassa autossa, nimim. pari kertaa lähtenyt rempan jälkeen koeajolle ja unohtunut kirrata pultit pyssyn jälkeen...
 
Noi löysällä olevat renkaat muuten kuuluu viimeistään siinä vaiheessa kun nopeus nousee yli 60kmh aivan helvetinmoinen rallatus alkaa ainakin omassa autossa, nimim. pari kertaa lähtenyt rempan jälkeen koeajolle ja unohtunut kirrata pultit pyssyn jälkeen...
Tuommosen episodin kerran kokeneena kävin ostamassa momenttiavaimen ja käytän sitä aina kausirenkaanvaihdossa. Mutterimopoa käytän vain renkaita irrottaessa. Halpiksilla momentti voi olla mitä vain ja laatuvehkeillä saa sitten helposti paskottua vähintään kartiot kevytmetallivanteista jos kiristää "nakuna" ilman momenttipuikkoa (joka sekin tuottaa aika suurpiirteisen lopputuloksen).
 
Tuommosen episodin kerran kokeneena kävin ostamassa momenttiavaimen ja käytän sitä aina kausirenkaanvaihdossa. Mutterimopoa käytän vain renkaita irrottaessa. Halpiksilla momentti voi olla mitä vain ja laatuvehkeillä saa sitten helposti paskottua vähintään kartiot kevytmetallivanteista jos kiristää "nakuna" ilman momenttipuikkoa (joka sekin tuottaa aika suurpiirteisen lopputuloksen).
Juu siis eihän noita pyssyllä saa kiristää loppuun asti. Akkumopolla 2 asennossa jäävät juurikin löysälle hieman ja sittenkun loppukiristys unohtuu niin huomaa hetken ajeltuaan.
 
Samperi bussikuski sit päätti että mun tien päässä on hyvä paikka päästää matkustajia ulos blokaten tielle pääsyn.
 
Viikonloppuna taas bemarikuski näytti kuinka aivot on valahtanut muniin, hän ajaa vasenta kaistaa ja saavutan pikku hiljaa, olen oikein yllättynyt että väistää oikealle kaistalle kun tulen lähemmäksi sen mitä cruiseen olen laittanut 90km/h mittarinopeutta.

Noin 5m sen jälkeen kun olen ohittanut tämän bemari säntää hän minun perään (miten on mahdollista että kiire alkoi heti kun olen ohittanut?) ja alkaa lähestymään, tässä vaiheessa jo päätin että menen jonon kahdesta autosta vielä ohi ja sitten vasta annan tilaa, no sitten alkaa se perus oikealta vasemmalle seilaaminen, valot vilkkuu ja torvi soi. :facepalm:

Pääsen jonon ekan auton ohi ja väistän oikealle kaistalle niin uhmakkaasti mennään ohi, no menee 5min ja sama bemari tulee taas peräedellä vastaan, mutta nyt pääsen vain rinnalle kun kaasupoljin taas löytyy.:facepalm:

Itse ajan siis koko ajan cruisen kanssa mittarinopeutta 90km/h, olikohan bemarin takalasin "speedhunters" tarralla jotain tekemistä asian kanssa?
 
Itse ajan siis koko ajan cruisen kanssa mittarinopeutta 90km/h, olikohan bemarin takalasin "speedhunters" tarralla jotain tekemistä asian kanssa?

Jos laittaa tarraa jossa lukee speed autoonsa, se tarkoittaa ettei kuski hallitse kyseistä osa-aluetta. Muita yleisesti liikenteessä käytettyjä varoitusmerkkejä on bmw logo ja ylikokoiset vanteet.
 
Vaikea ymmärtää miten jotkut yhdistävät sähköautojen latauspaikat sähköautoille varatuiksi pysäköintipaikoiksi. Eli siis pysäköivät niille, vaikka ei olisi aikomustakaan ladata. Vievät asiakaspaikan, ja jos huonosti käy niin joku halukas ei tämän vuoksi pääse lataamaan. Paras tapaus mitä näin oli Helsingissä REDIssä; latauspaikat on hallin perimmäisessä nurkassa, mutta silti joku Teslakuski koki, että hänen pitää pysäköidä niille paikoille vaikka ei ladannut. Olisi ollut paikkoja ihan oven vieressäkin.

Saisivat alkaa sakottamaan kaikkia noilla paikoilla olevia, joilla ei ole auto kiinni latausjärjestelmässä. Välillä näkee polttomoottoriautojakin noissa.

Ihan sama kun menisi ravintolaan istuskelemaan tilaamatta mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkistasin oman mittarin virheen ennen oletusta "kun se mittari näyttää ainakin kympin verran liikaa". Omassa ruotsalaistuotteessa mittarivirhe on gepsistä varmistettuna vain 3km/h eli 90km/h mittarinopeudella todellinen nopeus olisi 87km/h, ja nykyisellä poliisihallituksen soveltamisohjeella paukahtaa "pikavoitto" 80km/h rajoituksella jos ajaa tuon isomummovainaan datsunin mittarivirheen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää pelisilmää poliiseilta tänään, 40kmh taajama alueella ainoastaan siniset valot päällä 3-4 auton jonosta vastaantulijan kaistaa ohi n. 80kmh. Huomasin siinä kun olivat ~30m päässä vasemmasta takakulmasta. Tuossa kun olisi joku näppärä kääntänyt vaikka vasemmalle omaan pihaan tms. olisi pelti kolissut komeasti.

Eikö lakikin velvoita käyttämään pillejä jos on enemmän väkeä tiellä, erityisesti taajamassa ym?
 
Tarkistasin oman mittarin virheen ennen oletusta "kun se mittari näyttää ainakin kympin verran liikaa". Omassa ruotsalaistuotteessa mittarivirhe on gepsistä varmistettuna vain 3km/h eli 90km/h mittarinopeudella todellinen nopeus olisi 87km/h, ja nykyisellä poliisihallituksen soveltamisohjeella paukahtaa "pikavoitto" 80km/h rajoituksella jos ajaa tuon isomummovainaan datsunin mittarivirheen mukaan.
Saman huomasin omassa Volvossani, sai totutella saksalaisen jälkeen hyvin pieneen mittarivirheeseen. Nyt alla taas VAG-tuotos, ja rajoitus+10km/h mittarinopeus on taas turvallinen. 113km/h vakkarissa on vajaa 106 oikeaa nopeutta.
 
Saman huomasin omassa Volvossani, sai totutella saksalaisen jälkeen hyvin pieneen mittarivirheeseen. Nyt alla taas VAG-tuotos, ja rajoitus+10km/h mittarinopeus on taas turvallinen. 113km/h vakkarissa on vajaa 106 oikeaa nopeutta.
Ei se mittarivirhe auton valmistajasta riipu vaan enemmän renkaiden koosta :facepalm:
 
no eiköhän se mittari pitäisi olla kalibroituna niille käytettäville renkaille, asia erikseen jos niitä rengaskokoja omin päin lähtee muuttelemaan
 
no eiköhän se mittari pitäisi olla kalibroituna niille käytettäville renkaille, asia erikseen jos niitä rengaskokoja omin päin lähtee muuttelemaan
Vierintäkehä saa laillisesti muuttua 5%, eli jo ihan renkaiden valinnalla voidaan kahden auton välille saada tilanne, jossa toisessa virhe on 0 ja toisessa 10%. Kahden tai kolmen auton otannalla ei siis voida sanoa yhtään mitään automerkkien yleisistä mittarivirheistä jos rengastuksesta ei ole mitään käsitystä.
 
no eiköhän se mittari pitäisi olla kalibroituna niille käytettäville renkaille, asia erikseen jos niitä rengaskokoja omin päin lähtee muuttelemaan

Nopeusmittari ei saa missään tilanteessa näyttää liian pientä nopeutta, suurempi on ok. Tämän pitää toteutua kaikilla auton kaikilla sallituilla renkailla. Oman auton mittari näyttää esiasennusrenkailla +8km/h tunnissa liikaa.
 
Nopeusmittari ei saa missään tilanteessa näyttää liian pientä nopeutta, suurempi on ok. Tämän pitää toteutua kaikilla auton kaikilla sallituilla renkailla. Oman auton mittari näyttää esiasennusrenkailla +8km/h tunnissa liikaa.
Mulla näyttää ainakin harrasteella sillä rengastuksella joka on alla täysin gps nopeutta. Kätevää sinänsä. Vähän isompaa vannetta jne alla.
 
Hyvää pelisilmää poliiseilta tänään, 40kmh taajama alueella ainoastaan siniset valot päällä 3-4 auton jonosta vastaantulijan kaistaa ohi n. 80kmh. Huomasin siinä kun olivat ~30m päässä vasemmasta takakulmasta. Tuossa kun olisi joku näppärä kääntänyt vaikka vasemmalle omaan pihaan tms. olisi pelti kolissut komeasti.

Eikö lakikin velvoita käyttämään pillejä jos on enemmän väkeä tiellä, erityisesti taajamassa ym?
Ei velvoita käyttämään äänimerkkiä, mutta ainoastaan ääni- ja valomerkkiä käytettäessä muilla ajoneuvoilla on velvollisuus väistää. Kolaritilanteessa äänimerkkejä käyttämätön poliisiauto on siis samalla tasolla kuin kuka tahansa muukin satunnainen tienkäyttäjä. Tai eipä sitä edes tarvi kolaria tulla, vastaantulijoiden kaistalla ajeleva äänimerkitön poliisiauto on tietenkin velvollinen väistämään muita siinä missä muutkin ohittelijat. Lakiahan tuossa on rikottu.

Poliisiajoneuvolla saa ajella ylinopeutta vaikka ilman valomerkkejäkin, jos siihen on tarvetta. Valomerkkejä käyttäessä saa ajella missä sattuu, mutta vain erityistä varovaisuutta noudattaen.
 
Jaahas. 80-lukulaisia Saab 99x2, Saab 900x2, 80-luvun lopulta BMW750 ("kirppusodan" vuoksi jouduin tosin tuon mittariston saneeraamaan konkkien osalta), -93 Volvo 850 karvalakki, -96 Volvo 850 T-5 ja -06 Volvo XC70 2.5T AWD. Yhdessäkään noista toosista ei ole ollut enemmän kuin 5km/h todistettavaa mittarivirhettä. Tämä ei toki päde kaikkiin autoihin eli kannattaa varmistaa, sukulaisten Nissan Sunnyssä oli aikoinaan jopa progressiivinen mittarivirhe eli mitä kovempaa ajoit sitä enemmän mittari näytti väärin.
 
En jaksa lukaista läpi onko mainittu mutta tuo Klaukkalan ohitustien rapin työmaa-alue 3-tiellä jaksaa ihmetyttää. Siinähän on 80-rajoitus.
Noh, lähes päivittäin käy seuraavanlainen skenaario:
Ennen tuota 80-rajoitusta otan auton kiinni ja ohitan sen. Rajoituksen jäljeen pudotan vauhdin tietenkin 80km/h joiloin tuo ohitettu auto(t) menee taas minusta ohi (koskä hän ei ole pudottanut vauhtia) ja taas ohitan kys. auton kun tuo 80km/h rajoitus päättyy. Ihan koska hän on ajanut koko ajan mittarin mukaan 100km/h
Tai:
Ajelen tuota alenettua 80km/h vauhtia tuolla työmaa-alueella. Takaa tulee auto joka saavuttaa minut ja siirtyy vasemmalle kaistalle aikomuksena ohittaa minut mutta rajoitus päättyykiin ja kiihdytän itse 100km/h jolloin tuo auto jääkin "kauas" taakse.

Eipä tämä avaituminen paljoa helpottanut, tuli vaan nälkä.
 
Tarkistasin oman mittarin virheen ennen oletusta "kun se mittari näyttää ainakin kympin verran liikaa". Omassa ruotsalaistuotteessa mittarivirhe on gepsistä varmistettuna vain 3km/h eli 90km/h mittarinopeudella todellinen nopeus olisi 87km/h, ja nykyisellä poliisihallituksen soveltamisohjeella paukahtaa "pikavoitto" 80km/h rajoituksella jos ajaa tuon isomummovainaan datsunin mittarivirheen mukaan.

Eihän paukahda? Varmuusvähennyksen jälkeen tuo on vain 84 km/h. Voit siis ajaa mittariin 92 km/h ja vielä ollaan sakotusrajan alla.
 
Eihän paukahda? Varmuusvähennyksen jälkeen tuo on vain 84 km/h. Voit siis ajaa mittariin 92 km/h ja vielä ollaan sakotusrajan alla.
Joo siitä todellisesta nopeudesta vähennetään vielä 3km/h ja sen mukaan sitten toimenpiteitä poliisin taholta. Itsellä tuo sama 3km/h mittarivirhe ja vakkarissa aina 90. Tosin tolppien kohdalla jos huomaan niin tiputan 85:een. Ei jaksa välähtelyjä vaikka ei siitä tule kuin huomautus.
 
sukulaisten Nissan Sunnyssä oli aikoinaan jopa progressiivinen mittarivirhe eli mitä kovempaa ajoit sitä enemmän mittari näytti väärin.
Meinaatko, että prosentuaalisestikin näytti enemmän? Muutenhan tuo on ihan loogista, jos mittarivirhe on 5%, niin 100km/h nopeudessa virhe on 5km/h ja 40km/h nopeudessa 2km/h
 
Eihän paukahda? Varmuusvähennyksen jälkeen tuo on vain 84 km/h. Voit siis ajaa mittariin 92 km/h ja vielä ollaan sakotusrajan alla.
Tietääkseni paukahtaa heti kun puuttumiskynnys ylittyy, lompakosta lähtevä summa lasketaan sitten varmuusvähenys mukaan luettuna. Tulevaisuudessa pääsee inttämään byrokraattien kanssa hallinnollisesta liikennevirhemaksusta ja se vasta kalliiksi tuleekin.
Meinaatko, että prosentuaalisestikin näytti enemmän? Muutenhan tuo on ihan loogista, jos mittarivirhe on 5%, niin 100km/h nopeudessa virhe on 5km/h ja 40km/h nopeudessa 2km/h
Kyllä sen Sunnyn mittarivirhe kasvoi koko ajan nopeuden mukana. En ajanut sillä mutta tämä enopuolen kertomaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä sen Sunnyn mittarivirhe kasvoi koko ajan nopeuden mukana. En ajanut sillä mutta tämä enopuolen kertomaa.
Absoluuttinen mittarivirhehän kasvaa kaikissa autoissa mitä kovempaa ajetaan. Prosentuaalisen ei pitäisi. Eli 50km/h vauhdissa 5km/h mittarivirhe olisi 100km/h vauhdissa 10km/h virhe, 10%
 
Absoluuttinen mittarivirhehän kasvaa kaikissa autoissa mitä kovempaa ajetaan. Prosentuaalisen ei pitäisi. Eli 50km/h vauhdissa 5km/h mittarivirhe olisi 100km/h vauhdissa 10km/h virhe, 10%
Noin oletin itsekkin mutta 2018 polossa oli 3km/h tasainen mittarivirhe pikkunopeuksista suuriin.
 
Tietääkseni paukahtaa heti kun puuttumiskynnys ylittyy, lompakosta lähtevä summa lasketaan sitten varmuusvähenys mukaan luettuna. Tulevaisuudessa pääsee inttämään byrokraattien kanssa hallinnollisesta liikennevirhemaksusta ja se vasta kalliiksi tuleekin.

No ei kyllä paukahda ihan kolme huomautuskirjettä ottaneena. Tuo on ihan täyttä paskaa että sieltä ruvetaan laskuja lähettelee jos kamera välähtää. Liekkö oot joku virkamies sopivassa virastossa?
 
Kyllä sen Sunnyn mittarivirhe kasvoi koko ajan nopeuden mukana. En ajanut sillä mutta tämä enopuolen kertomaa.
Absoluuttinen mittarivirhehän kasvaa kaikissa autoissa mitä kovempaa ajetaan. Prosentuaalisen ei pitäisi. Eli 50km/h vauhdissa 5km/h mittarivirhe olisi 100km/h vauhdissa 10km/h virhe, 10%
Noin oletin itsekkin mutta 2018 polossa oli 3km/h tasainen mittarivirhe pikkunopeuksista suuriin.
Vanhoissa autoissa on mittarivirhe progressiivinen kun mittaus tapahtuu vaijerilla ja ainoa keino saada tuollainen systeemi näyttämään vähän yli mitatun nopeuden on laittaa se mittari näyttämään jonkun prosentin enemmän kuin vaijerilta tuleva.

Uusissa autoissa mittaus tapahtuu sähköisesti ja mittarivirhe lisätään tietokoneella niin se voidaan laittaa olemaan sama X km/h missä tahansa nopeudessa.
 
Vanhoissa autoissa on mittarivirhe progressiivinen kun mittaus tapahtuu vaijerilla ja ainoa keino saada tuollainen systeemi näyttämään vähän yli mitatun nopeuden on laittaa se mittari näyttämään jonkun prosentin enemmän kuin vaijerilta tuleva.

Uusissa autoissa mittaus tapahtuu sähköisesti ja mittarivirhe lisätään tietokoneella niin se voidaan laittaa olemaan sama X km/h missä tahansa nopeudessa.

Mittarivirheen tarkoitus on, että vaikka autoon laittaa millaiset renkaat tahansa alle, mittari ei silti näytä liian vähän.

Se, että lisätään joku absoluuttinen luku vaan nopeuteen soveltuu erittäin huonosti tähän, kun taas vakioprosentti täyttää tämän tehtävän täydellisesti.

En näe mitään järkeä siinä, että joku autovalmistaja vaan lisäisi mitattuun nopeuteen jokun "vakiovirheen". Jos joku autovalmsitaja näin tekee, silloin sen speksaajat on idiootteja.
 
No ei kyllä paukahda ihan kolme huomautuskirjettä ottaneena. Tuo on ihan täyttä paskaa että sieltä ruvetaan laskuja lähettelee jos kamera välähtää. Liekkö oot joku virkamies sopivassa virastossa?

Kolme on aika vähän, mulla tuli viime vuonna melkein 30 huomautusta ja kaikissa se sama 3km/h ylinopeutta varmuusvähennyksen jälkeen.

Hauskaa tuossa on se että aina ne samat kamerat välähti.
 
Kolme on aika vähän, mulla tuli viime vuonna melkein 30 huomautusta ja kaikissa se sama 3km/h ylinopeutta varmuusvähennyksen jälkeen.

Hauskaa tuossa on se että aina ne samat kamerat välähti.
Pakko sanoa että aika tyhmää touhua moinen. Kykenet selkeästi ajamaan tarkasti haluamaasi nopeutta mutta sinun on pakko ajaa se x määrä yli rajoituksen. Aiheuttaen turhia nopeuseroja ja nopeuden pumppausta teille kun suurin osa ei halua ajaa kamerat välkkyen, pelkää kameroita, ei kykene noin tarkkaan nopeuden hallintaan jne jne... Oletko laskenut miten paljon säästät vaikka työmatkallasi tuolla että ajat kamerat välkkyen vs että ajaisit juuri gps:n mukaan rajoituksen sallimaa?
 
Mittarivirheen tarkoitus on, että vaikka autoon laittaa millaiset renkaat tahansa alle, mittari ei silti näytä liian vähän.

Se, että lisätään joku absoluuttinen luku vaan nopeuteen soveltuu erittäin huonosti tähän, kun taas vakioprosentti täyttää tämän tehtävän täydellisesti.

En näe mitään järkeä siinä, että joku autovalmistaja vaan lisäisi mitattuun nopeuteen jokun "vakiovirheen". Jos joku autovalmsitaja näin tekee, silloin sen speksaajat on idiootteja.
VAGista ja bemarista saat ainakin ihan itse tietokoneella tuon säätää ja on nimenomaan vakiovirhe. Itselläkin 225/50/17 +4 ja 235/45/17 +5 ja säädettävässä muuttujassa on arvo 4 ja tuo 225/50 rinkula on tehtaan vakiokoko ja 235 ei ole.

Miten se vakioprosentti siihen sopiii paremmin, tarpeeksi pienen renkaan kun pistät alle niin näyttää väärin ellet aja kahtasataa. Vakiovirhe on hyvä, mittariin rajoitus+vakiovirhe-rengaskohtainen säätö+6+3 ja matka etenee joka rajoitusalueella niin ripeästi kuin mahdollista automaattisen liikennevalvonnan kannalta. Eli omassa tapauksessa +13 talvirenkailla ja +14 kesärinkuloilla. Ja jos haluaa vetää varman päälle niin aja sitten +12 aina...
 
Pakko sanoa että aika tyhmää touhua moinen. Kykenet selkeästi ajamaan tarkasti haluamaasi nopeutta mutta sinun on pakko ajaa se x määrä yli rajoituksen. Aiheuttaen turhia nopeuseroja ja nopeuden pumppausta teille kun suurin osa ei halua ajaa kamerat välkkyen, pelkää kameroita, ei kykene noin tarkkaan nopeuden hallintaan jne jne... Oletko laskenut miten paljon säästät vaikka työmatkallasi tuolla että ajat kamerat välkkyen vs että ajaisit juuri gps:n mukaan rajoituksen sallimaa?

Hauskinta tässä on että 99% kamera välkkyy yhdessä kohtaa, toiset kamerat välähtää aniharvoin joten olisikohan säädetty vähän turhan tiukalle tuo yksi kehän kamera jolla saadaan ihmisiä peloteltua?
 
No ei kyllä paukahda ihan kolme huomautuskirjettä ottaneena. Tuo on ihan täyttä paskaa että sieltä ruvetaan laskuja lähettelee jos kamera välähtää. Liekkö oot joku virkamies sopivassa virastossa?
En vaan melko lailla kyrsiintynyt jo valmiiksi siihen ideaan että jatkossa pienistä ylinopeuksista ei tule rikesakkoa vaan hallinnollinen liikennevirhemaksu,. Vahingostakin maksat, tai sitten maksat moninkertaisen summan siitä kun yrität sitä hallinnollista liikennevirhemaksua kiistää.
 
Hauskinta tässä on että 99% kamera välkkyy yhdessä kohtaa, toiset kamerat välähtää aniharvoin joten olisikohan säädetty vähän turhan tiukalle tuo yksi kehän kamera jolla saadaan ihmisiä peloteltua?
Dunno. Ajan kehä1:stä ja kehä3:sta melkein päästä päähän 80kmh-100kmh gps:ään melkein päivittäin ja itsellä on välähtänyt kamera kahdesti muistaakseni. Kerran reiluhkoa alinopeutta ajaessani (punaisiin valoihin tyhjällä tiellä rullatessa eli ilmeisesti testiotos tms) ja kerran 79kmh GPS:n mukaan ajaessa (testi tai GPS heittänyt pari kmh) joten ei nuo nyt ihan herkimmällä tunnu olevan. Niin monen vuoden kokemus kehäteiltä. Mikä kamera sulla välkkyy? Kehä itään alamäen alla ennen Pukinmäkeä vai oliko toinen paljon välkkyvän oloinen se ennen tunnelia 70kmh länteen ykkösellä. Kolmosella en liikaa ole välkkymistä bongaillut (kai kellonajat milloin ajan sieltä).
 
Dunno. Ajan kehä1:stä ja kehä3:sta melkein päästä päähän 80kmh-100kmh gps:ään melkein päivittäin ja itsellä on välähtänyt kamera kahdesti muistaakseni. Kerran reiluhkoa alinopeutta ajaessani (punaisiin valoihin tyhjällä tiellä rullatessa eli ilmeisesti testiotos tms) ja kerran 79kmh GPS:n mukaan ajaessa (testi tai GPS heittänyt pari kmh) joten ei nuo nyt ihan herkimmällä tunnu olevan. Niin monen vuoden kokemus kehäteiltä. Mikä kamera sulla välkkyy? Kehä itään alamäen alla ennen Pukinmäkeä vai oliko toinen paljon välkkyvän oloinen se ennen tunnelia 70kmh länteen ykkösellä. Kolmosella en liikaa ole välkkymistä bongaillut (kai kellonajat milloin ajan sieltä).

Kehä 3
 
Pakko sanoa että aika tyhmää touhua moinen. Kykenet selkeästi ajamaan tarkasti haluamaasi nopeutta mutta sinun on pakko ajaa se x määrä yli rajoituksen. Aiheuttaen turhia nopeuseroja ja nopeuden pumppausta teille kun suurin osa ei halua ajaa kamerat välkkyen, pelkää kameroita, ei kykene noin tarkkaan nopeuden hallintaan jne jne... Oletko laskenut miten paljon säästät vaikka työmatkallasi tuolla että ajat kamerat välkkyen vs että ajaisit juuri gps:n mukaan rajoituksen sallimaa?
No jos tietyt kamerat välkkyy vaan niin empä tiedä. Joskus on mulla välkkyneet jotkin vaikka ajaa tasan rajoituksen mukaan. Jos nää sijaitsisi työmatkalla niin välkkyisi joka päivä sitten.
 
No jos tietyt kamerat välkkyy vaan niin empä tiedä. Joskus on mulla välkkyneet jotkin vaikka ajaa tasan rajoituksen mukaan. Jos nää sijaitsisi työmatkalla niin välkkyisi joka päivä sitten.

Kehä 1 varsinkin huomannut välkkyvän kameran olevan lähes turvallisuusriski edessä kun välähtää, heti jarruvalot palavat ja osa ajaa varmuudeksi 10 alle rajoituksen. Jos kamerat vielä viritetty herkiksi niin välkkyy usen mm Kehä 3 länteen Vantaan Ikean kohdalla oleva kamera otti kuvan 86 mittarivauhdilla, jossa 2 km/h virhettä varmuusvähennyksen jälkeen 81@80.
 
En näe mitään järkeä siinä, että joku autovalmistaja vaan lisäisi mitattuun nopeuteen jokun "vakiovirheen". Jos joku autovalmsitaja näin tekee, silloin sen speksaajat on idiootteja.
Ehkä niillä "idiooteilla" on jokin järkeily siinä ollut.
Ilman tietoa ihan mutuila. Joissain autoissa väylässä nopeus tieto on tarkempi, ja ns mittari luku on sitten jotain + "väylän" nopeus. Tätä sitten ole mutuillut että valmistaja on pyrkinyt tarkempaan mittaukseen, ja sitten käyttöliittymään näytetään nopeus joka täyttää hyväksynnän vaatimukset, siis vähän yhtä idiootteja kun nämä poliisien nopeusvalvonnon varmuuskorjaukset.

Pakko sanoa että aika tyhmää touhua moinen. Kykenet selkeästi ajamaan tarkasti haluamaasi nopeutta mutta sinun on pakko ajaa se x määrä yli rajoituksen. Aiheuttaen turhia nopeuseroja ja nopeuden pumppausta teille kun suurin osa ei halua ajaa kamerat välkkyen, pelkää kameroita, ei kykene noin tarkkaan nopeuden hallintaan jne jne...
Jos sama naama aina kuvissa, niin varmaan ihan oikein olisi että maksulappua, ellei jopa väläytellä kortin poisottoa.

Siis kymmeniä huomautuksia ja edeleen ilmeisen tahallaan ajelee ylinopeutta.

. Aiheuttaen turhia nopeuseroja ja nopeuden pumppausta teille kun suurin osa ei halua ajaa kamerat välkkyen,
Tätä tarina ei tukenut, jä käsitys että vakkarilla ajelee, eli tasaista vauhtia, jos joku hiljenteliä tulee perässä, niin ei se ainakaan hänestä johdu, ja jos ajalee jatkuvasti kameraan ylinopeutta, niin ei ainakaan suoraan kerro että niihin hiljentelisi. Jos ei ylinopeuden takia ohittele, ja vilkuttele rajoitustenmukaan ajaville, niin ei pahimpia.

Tuolla liikenteessä on niitä kuskeja jotka ajavat reippaammin ylinopeutta , ohittelevat rajoitusten mukaan ajavia jne.

Edit.
Lievästä "sallitusta" ylinopeudesta herkästi kyllä seuraa se että alkaa nuo rajoitusten mukaan ajavat ärsyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä niillä "idiooteilla" on jokin järkeily siinä ollut.
Ilman tietoa ihan mutuila. Joissain autoissa väylässä nopeus tieto on tarkempi, ja ns mittari luku on sitten jotain + "väylän" nopeus. Tätä sitten ole mutuillut että valmistaja on pyrkinyt tarkempaan mittaukseen, ja sitten käyttöliittymään näytetään nopeus joka täyttää hyväksynnän vaatimukset, siis vähän yhtä idiootteja kun nämä poliisien nopeusvalvonnon varmuuskorjaukset.

Ne vaatimukset vaan täytetään pienemmällä virheellä siten, että näytetään prosentuaalisesti jonkin verran liikaa, koska se mittauksen epävarmuus johtuu käytännössä tasan tarkkaan siitä, millaisia renkaita käytetään, eikä mistään muusta (ellei sitten auton digitaalisessa mittarissa ole todella onnetonta softaa, jossa hirveitä viiveitä)

Jos rengas on halkaisijaltaan 2% isompi, silloin se luku näyttää aina ~2% vähemmän kuin pienemmillä renkailla samassa nopeudessa.
 
Ne vaatimukset vaan täytetään pienemmällä virheellä siten, että näytetään prosentuaalisesti jonkin verran liikaa, koska se mittauksen epävarmuus johtuu käytännössä tasan tarkkaan siitä, millaisia renkaita käytetään, eikä mistään muusta (ellei sitten auton digitaalisessa mittarissa ole todella onnetonta softaa, jossa hirveitä viiveitä)

Jos rengas on halkaisijaltaan 2% isompi, silloin se luku näyttää aina ~2% vähemmän kuin pienemmillä renkailla samassa nopeudessa.
No tuossa yritin mutuilla miksi noin, en sitä miksi noin ei kannata tehdä.

Rengastuksen vaikutusta tuolla parin numeron "korotuksella" tuskin yritetään paikata. ja edelleen mutuillen jos se auto ei tiedä mitkä renkaat niin se on säädetty, kuten aiemmin ketjuun postattu , niin viritys sen "nopeimman" renkaan mukaan. Ainakin joissain yksittäisissä autoissa vaikuttaisi siltä.

Jos se suunnittelia luottaa laskennan tarkuuteen, niin tarkemman "mittarinäytön" saa aikaan jos lättäsee parin numeron lisäyksen, vs jokin +5%, jotta varmasti näyttää alle todellisen myös taajamavauhdeissa.

Yksiajatus on käyttäytyä eri nopeusalueilla eri tavoin, ja mutuilen väitän että niin on myös tehty.


eikä mistään muusta (ellei sitten auton digitaalisessa mittarissa ole todella onnetonta softaa, jossa hirveitä viiveitä)
Jos kyse näytöstä, niin sen piirtäminen varmaan tarkempaa ja samanlaista koko tuotantoerä. Jolloin voidoidaan lättästä varmuusvara tiukemmin.

Jos fyysisellä viisarilla toteutettu, niin viisaria saa suhteellisen tarkkaan ohjattua (lisäksi vaihteluvirhe suuhteessa numeroihin) , eikä lukutarkkuus ei välttämättä ole kovin hyvä ja en yllättyisi jos jo tuotanto eränkin sisällä voisi olla eroja. Niin luulisi että se idiootti laittaa varmuusvaraa reilummin vs näyttö

Mutuilen edelleen että valmistajalle liikaa näyttäminen on ole kummoinenkaan riski, joten "idiootti" on turvallisemmilla vesillä varmusuvaroineen, ja jos ei ihan lähde lapasesta niin myyntipuolikaan ei hauku.
 
Mutuilen edelleen että valmistajalle liikaa näyttäminen on ole kummoinenkaan riski, joten "idiootti" on turvallisemmilla vesillä, ja jos ei ihan lähde lapasesta niin myyntipuolikaan ei hauku.

"turvallisemmilla" ? Koska kertolasku esim. luvulla 1.02 on niin hirveän vaikea operaatio, ette uskota, että osataan koodata koodi, joka sen tekee?

Jos autoa koodaavien sularikoodarien koodaustaito on tällä tasolla, niin sitten kannattaisi ehkä palkata uudet koodarit sen sijaan että korvataan se 1.02lla kertominen +5lla.

ja oikeasti siellä koodissa kuitenkin on JO se kertolasku, joten todellisuudessa kyse on vaan siitä että kerrotaanko esim. luvulla 3456 vai 3546 tsp. Se yhteenlasku on vain YLIMÄÄRÄINEN operaatio joka vaan LISÄÄ sitä riskiä, jos jossain joku riski on.


Ja täysin päin vastoin sen "turvallisuuden" suhteen.
Kun vaan vedetään hihasta joku vakiolisäys, niin se lopettaa kuitenkin toimimasta oikein kun nopeus kasvaa liian suureksi.

Jos viisarilla toteutettu, niin viisaria saa suhteellisen tarkkaan ohjattua , mutta lukutarkkuus ei välttämättä ole kovin hyvä ja en yllättyisi jos jo tuotanto eränkin sisällä voisi olla eroja. Niin luulisi että se idiootti laittaa varmuusvaraa reilummin.

Edelleenkin se "varmuusvara" on paljon fiksumpaa tehdä prosentuaalisena kuin absoluuttisena.
 
Viimeksi muokattu:
Edelleenkin se "varmuusvara" on paljon fiksumpaa tehdä prosentuaalisena kuin absoluuttisena.
Eikä ole, mikä hiton järki siinä on että virhettä on 1km/h at 10, 10 at 100 ja 100 at 1000 jos/kun nuo kaikki nopeudet kyetään mittaamaan reilusti alle 1km/h tarkkuudella??? Siellä on "encoder" eli navasssa reikiä n kpl per kierros eli sieltä tulee n pulssia per kierros. Tuosta on triviaalia laskea (onnistuu ihan rautalohkoilla, ei tartte vääntää SW:tä kuin lohkon konffaamiseksi (pilkkua nussien voi sanoa "että softaa siellä lohkossakin tai että softalla se lohkokin on tehty", mutta se ei ole c:tä eikä edes assemblyä...) pulssitaajuus => navan pyörimisnopeus on tiedossa. Tehdasrenkaiden vaihtoehtokokojen halkaisija sama, jolloin pyörimisnopeus*pii*halkasija == nopeus. Päälle vakioarvo/offset, jolla varmistetaan että mittari ei näytä liian vähää ja samalla tuo vakioarvo sallii myös hieman eri halkasijaisen renkaankin käyttämisen.
 
Viimeksi muokattu:
Edelleenkin se "varmuusvara" on paljon fiksumpaa tehdä prosentuaalisena kuin absoluuttisena.

Ei ole.

Jos nyt kuvitellaan että joku pyrkisi vaikka ajamaan tasan rajoituksen mukaista nopeutta koko ajan, niin vakiomääräinen ylitys mittarissa on selkeästi parempi. Pienillä nopeuksilla nopeus vaihtelee (30->35) paljon nopeammin kuin suurilla (120->125) välitystenkin takia. Suurilla nopeuksilla on helpompaa pitää tasainen nopeus toisin sanoen. Melko typerää jos siellä helpossa päädyssä olisikin sitten moninkertainen mittarivirhe "auttamassa".
 
Jos nyt kuvitellaan että joku pyrkisi vaikka ajamaan tasan rajoituksen mukaista nopeutta koko ajan, niin vakiomääräinen ylitys mittarissa on selkeästi parempi. Pienillä nopeuksilla nopeus vaihtelee (30->35) paljon nopeammin kuin suurilla (120->125) välitystenkin takia. Suurilla nopeuksilla on helpompaa pitää tasainen nopeus toisin sanoen. Melko typerää jos siellä helpossa päädyssä olisikin sitten moninkertainen mittarivirhe "auttamassa".
Minun ymmärtääkseni se idea nopeusmittareiden varmuusmarginaaleissa on, ettei vahingossa ylitä nopeusrajoitusta, eikä se, että voisi ajaa mahdollisimman tarkasti nopeusrajoituksen mukaan. Jos siis pyrkii ajamaan mittarin mukaan, niin "turvallisuus" sikäli kuin sitä nopeuden funktiona voi ilmaista, kasvaa suhteessa vauhtiin.
 
Minun ymmärtääkseni se idea nopeusmittareiden varmuusmarginaaleissa on, ettei vahingossa ylitä nopeusrajoitusta, eikä se, että voisi ajaa mahdollisimman tarkasti nopeusrajoituksen mukaan. Jos siis pyrkii ajamaan mittarin mukaan, niin "turvallisuus" sikäli kuin sitä nopeuden funktiona voi ilmaista, kasvaa suhteessa vauhtiin.

Käytin tuota vain esimerkkinä, tottakai tarkoitus on ehkäistä yli rajoituksen vahingossa ajamista. Siihenkin toimii paremmin tuo vakiomittarivirhe.
 
"turvallisemmilla" ? Koska kertolasku esim. luvulla 1.02 on niin hirveän vaikea operaatio, ette uskota, että osataan koodata koodi, joka sen tekee?



Jos autoa koodaavien sularikoodarien koodaustaito on tällä tasolla, niin sitten kannattaisi ehkä palkata uudet koodarit sen sijaan että korvataan se 1.02lla kertominen +5lla.
Edelleen oletan että niillä valmistajilla on jokin ajatus ja syy. ja maalikkona ajattelen jos sen parin numeron virheet/varmuus varan meinaa korjata prosenttilaskulla, niin se menee pieleen isommilla nopeuksilla että vaarana että ylittää jo jotkin tiukemmat hyväksynnät.

Kuvittelen että vastuuinsinööri miettinyt ehdotusta jossa nopeus on laskettu niin että speksin mukaan vauhti on enintään laskettu, niin uskaltaako sen hyväksyä, vai haluaako idiootti insinööri näyttöön vielä + kaksi että ei ainakaan sen takia tule hyväksynnässä hylsyä , ehkä enemmänkin jos ei luotanut kuljettajalle nakyvan mittarin tarkuuteen. Yksi ratkaisu on tehdä talukko eri nopeuksille ja hoitaa se prosentti laskuilla.
 
Jos mittari on liian tarkka, se saattaa näyttää alle todellisen nopeuden jo rengaspaineiden muuttuessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 077
Viestejä
4 651 149
Jäsenet
76 363
Uusin jäsen
steppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom