Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Sama *tun risteys aamusta. Tasa-arvoiset risteykset ylimaataan aamusta. Fiksuna kokeillut joskus vanhalle tielle aamusta, niin turvavälit on juurikin kohdallaan ja liittymismahdollisuudet about nolla.
 
Eurajoen ja Rauman välillä satasen alueella menee muutaman sadan metrin päässä kolmen auton jono jonka eteen rampista kiihdyttää paku,joka sitten tiputtaa nopeuden alle yheksänkympin. Ei voi ymmärtää toimintaa
 
No eikö tossa kohtaa nyt tule sen vertaa luettua liikennettä että jo ihan oman turvallisuuden vuoksi hiljentää? Siis jos joku ajaa vasemmalle kaistalle ja vilkku on oikealle? Varmaan siitä nyt kuitenkin on aika helppo laskea 1+1=2
Tahallasiko jätit tekstini ymmärtämättä?
 
Ei putoile sakkoja maantielläkään kovin helposti alle päiväsakkojen, yleensä se on yksittäinen partio ja jos se pysäyttää jonkun +7 ajelijan niin mikäli joku tulee päiväsakkoja niin sen on annettava mennä tai lopettaa nykyisen sakon kirjoitus ja potkaista "asiakas" ulos ja lähteä perään. Itseä ei ole pysäytetty koskaan vaikka vastaan on tullut kymmeniä posliineja kun vauhtia on ollut alle päiväsakkojen (yleensä alle 15, mutta siis yli 7:)). Joskus jaksavat sinisiä vilauttaa tai heristävät sormea kabiinissa...

Eli kyllä siellä maantielläkin pitää partiolla tylsää olla jotta vaivaantuvat, kuitenkin partioiden määrä on vedetty suht minimiin niin odottavaa juoppokeikkaa on melkein 24/7 hoidettavana :).
Nykyään niistä pienistä voi saada helpommin, tosin silloin on jujuna se että jos alueella on käytössä kamera-auto (tai tolppia), niin vaiva per lappu on senverran pieni, ettei laiskuutta tarvi pienempiä laskuja jättää tekemättä.
Nuo s aattavat reagoida jopa alle 10km/h ylityksiin huomautuksilla (vai mikä se termi sille on).

Jos selkeä paikka ja ylinopeutta alkaa olemaan sen 10km/h niin mutuilen että usein kyse on tahallisesta ylinopeudesta, ja edelleen mutuillen tehokas puuttumiskonsti olisi ohjata tienreunaan, mutta ei sakkoa, mutta kuten sanottu se maksaa. Mutta jos yli 10km/h, niin siitä voi rikesakon kirjoittaa jos valvonta pelkästään rahasta olisi kiinni.

Turvaväleihin ja monii muihin tötöilyihin on kuuelma vaikea puuttua kun on niin vaikea todistaa (kallista), niin voisiko sitä sitten yhdistellä niin että poimitaan monisählääjät ja lättästään ylinopeustalukon haitarin kireämmästä päästä lappu kouraan, ehkä tuntuisi vähän oikeudenmukaisemmalta.

No eikö tossa kohtaa nyt tule sen vertaa luettua liikennettä että jo ihan oman turvallisuuden vuoksi hiljentää? Siis jos joku ajaa vasemmalle kaistalle ja vilkku on oikealle? Varmaan siitä nyt kuitenkin on aika helppo laskea 1+1=2
Jos joku vaihtaa vasemmalle kaistalle ilman vilkkua, niin saattaa tulla mieleen että on sinnepäin kääntymässä (tai somettaa), kunnes laittaa vikun oikealla, jolloin voi tulla mieleen että peruu aikeet (tai heräs)
"Yhtäkkiä vaihtoi vastaantulevien kaistalle, laittoi vilkun oikealle "

ja kurvasi nokan edestä poikittaiseen parkkiruutuun.

Tapauksesta kertova kyllä kertoi että oli jo ensimmäisestä liikkeestä varuillaan ja varautu yllättäviin jatkotapahtumiin, kuten kuuluukin. Kertoi jopa painaneen jarrua.

Onneksi liikkeen yhtäkkisyys sai minut painamaan jarrua, muuten olisin mennyt kylkeen.

Tuskin autoilijan elämänkokemuksella olisi mitään kerrottavaa jos edellä oleva olisi laittanut asiallisesti vilkun oikealle ja sen jälkeen ryhmittynyt vasemmalle ennen oikealle kääntymistä.

Jos joku ryhmittyy vasempaan reunaa, niin tilan salliessa monet menee oikealta ohi, jos paikka kuntasellainen missä ei vilkkua käytetä, niin vilkuttomuus ei yllätä ja niin hänen kertoma tarina on kyllä aika vaarallinen.
 
Itse kun ruukkaan ajella mittarin mukaan sen +10 km/h niin eniten ärsyttää nämä sankarit jotka ajelevat sitä about 95km/h vauhtia niin 80 kuin 100 alueella. Mikä ihme siinä on että 80 alueella on hirveä kiirus konttiin kiinni ja ohi mutta auta armias kun muuttuu 100 alueeksi niin siinä ollaan sitten tien tukkona. No jos sattuu ohituskaistallinen tieosuus niin kyllähän se siellä löytyy kaasupoljin 100 alueellakin ja ajellaan sitä 120 ettei kukaan vaan ohi siinä pääse ja kun ohituskaista loppuu niin taas ollaan tukkona. Vilkun käyttö/käyttämättömyys ei niinkään vtuta jos ei nyt just kohdalla ilman vilkkua kylkeen käännä (no eipä siinä se vilkun käyttökään auttaisi).
 
Eurajoen ja Rauman välillä satasen alueella menee muutaman sadan metrin päässä kolmen auton jono jonka eteen rampista kiihdyttää paku,joka sitten tiputtaa nopeuden alle yheksänkympin. Ei voi ymmärtää toimintaa

Tämähän on ihan normaalia, eteen on päästävä, sitten voikin hyvin alkaa hidastelemaan. On kyllä ihan hiton ärsyttävä tapa, jota tuolla liikenteessä näkee melko usein.
 
Itse kun ruukkaan ajella mittarin mukaan sen +10 km/h niin eniten ärsyttää nämä sankarit jotka ajelevat sitä about 95km/h vauhtia niin 80 kuin 100 alueella. Mikä ihme siinä on että 80 alueella on hirveä kiirus konttiin kiinni ja ohi mutta auta armias kun muuttuu 100 alueeksi niin siinä ollaan sitten tien tukkona. No jos sattuu ohituskaistallinen tieosuus niin kyllähän se siellä löytyy kaasupoljin 100 alueellakin ja ajellaan sitä 120 ettei kukaan vaan ohi siinä pääse ja kun ohituskaista loppuu niin taas ollaan tukkona. Vilkun käyttö/käyttämättömyys ei niinkään vtuta jos ei nyt just kohdalla ilman vilkkua kylkeen käännä (no eipä siinä se vilkun käyttökään auttaisi).

Jotenkin pystyn kohdistamaan mainitun tilanteen 5-tielle missä paljon ohituskaistoja. Näiden ohituskaistan ajaksi kiihdyttäviä varten heti ohituskaistan alkuun vilkku vasemmalle ja reipas ohitus niin ehtii jo hyvissä ajoin ennen päättymistä himmata sinne 110 vauhtiin jos kaistan päässä olisi partio odottamassa.
 
Jotenkin pystyn kohdistamaan mainitun tilanteen 5-tielle missä paljon ohituskaistoja. Näiden ohituskaistan ajaksi kiihdyttäviä varten heti ohituskaistan alkuun vilkku vasemmalle ja reipas ohitus niin ehtii jo hyvissä ajoin ennen päättymistä himmata sinne 110 vauhtiin jos kaistan päässä olisi partio odottamassa.

Sama täällä etelässä, tuusulantie kun on 80 ja muuttuu 100, niin hetki sitten ohittanut ja ensin puskurissa kiinni roikkunut tulee peräedellä vastaan:confused:
 
Melkein kuolin suojatiellä. Lähdin ylittämään tietä ja auto oli tulossa n. 50 metrin päässä. Kuski jarrutti, mutta sen sijaan, että olisi pysähtynyt antamaan tilaa, lähtikin ajamaan edestäni vastaantulijoiden kaistaa reipasta kävelynopeutta. Miten hitossa voi mennä noin lukkoon suojatiellä olevan kävelijän vuoksi. Luulisi, että samanlaisia tilanteita tulee eteen päivittäin useampaan otteeseen.
 
Miten on, pysäköisitkö itse autosi tuohon kohdalle? Kiva ylläri pimeässä kun yhtäkkiä auto tuossa parkissa. Vissiin kuvitellut että se on joku levike tai linkkipysäkki vaikka taitaa olla vain levennys tiessä että pääsee ajamaan kääntyvien ohi.

1351 Jyväskyläntie
Eikö tuo oo merkeillä osoitettu etuajo-oikeutettu tie, eikä edes taajamaa? Jos on, niin sehän on kiellettyä pysäköidä ajoradalle tollasella alueella. Eipä tulis muutenkaan mieleen jättää tollaseen paikkaan. Ehkä auto oli hajonnut? Tosin silloinkin luulis lykkivän sen pientareelle niin pitkälle kuin mahdollista.
 
Missä tahansa muussa maassa tuolla olisi ajettu se 120-140 vallitsevissa olosuhteissa, mutta ei suomessa koska sakot on niin vitun isot täysin teoreettisesta teosta (seuraavaksi joku sanoo että "talvirenkaiden käytös kovemmassa nopeudessa on huonompi" niin vastaan jo etukäteen että "hyppää kaivoon")...
Yksi talvinopeusrajoitusten syy (perustelu) on raha, ei sakot, vaan säästöt teiden kunnossapidossa. (siis muistelen että joskus kun talvialueita laajennettiin niin se oli ihan mainittu). Nastarenkaat toki korostaa.

Turvallisuus on toki yksi tekijä ja otitkin jo esille talvirenkaat, lisäksi tien kunto jne.

Vertaisti mihinkä tahansa muuhun maahan, no 140 rajoitukset ei edes kesällä ole kovin yleisiä, ja jos kelaat näin pohjoisia talvi saati nastarenagas maita, niin ei niitä kovin monia ole, toki siihen joukkoo mahtuu venäjän pohjoisimmat osat, se tuskin edustaa sitä mitä tänne halutaan.

Siinä toki samaa mieltä että jos muutuvat rajoitukset (merkit) tiellä ja jos on hyvät kelit, laaduaks tie, niin kannata joiltain osin kesänopeuksia "talvellakkin".

Toki nuo voi olla yli toiveikasta, sillä ei pidä unohtaa uudempia syitä, eli päästöt (Melu, hiukkas, ja ne polttis päästöt).
 
Olen saanut 6 kilsan ylityksestä moottoritiellä sakot poliisilta, kun mittasivat väärän auton nopeuden ja tämä keissi meni sitten käräjille. Ja sitä kautta sitten tuli sakot alle sakotusrajan.

Huh! Paljonko oli se vauhti jonka mittasivat "sinulle" nopeudeksi?
 
Siitä on ristiriitaista tietoa esitutkintapöytäkirjan mukaan, mutta se oli joko 95 km/h tai 103 km/h. Varmuusvähennyksen jälkeen ja tämä siis 80 alueella Hämeenlinnanväylällä.

Mutta kuka on saannut sakot moottoritiellä 120km/h alueella 6km/h ylityksestä...

80 alueita ne Hämeenlinnanväylällä ratsaa ahkeraan koska sieltä niitä tuloja vasta kertyykin.
 
Perinteisellä ärsytyksen aiheella hyvä polkasta uusi viikko käyntiin. Edessäni ajeli kaikessa rauhassa joku 50km/h alueella about 45km/h mittarissa. 100m päässä vihreät valot, ei mitään kiirettä. 30m matkaa valoihin, alkavat vaihtumaan punaselle. Kaasu pohjaan, kiihdytys läpi punasia päin, minä jään valoihin seisomaan tämän hidastelijan takia.

Ja toinen enemmänkin ihmetyksen aihe ja liittyy Triplan kohdalla olevaan työmaahan. Kun tullaan etelästä ja mennään veturitien keskimmäistä kaistaa Triplan ali on tiellä 50km/h rajoitus. Kun tullaan oikeanpuolista kaistaa/liikenneympyrän kautta, on tässä 30km/h rajoitus. Nämä kaistat yhdistyy Triplan jälkeen, ja 200m yhdistymisen jälkeen on 30km/h rajoituksen loppumisesta kertova kyltti. Tämän lisäksi kun tullaan pohjoisesta, on 500m ennen triplaa 40km/h rajoitusaluemerkki. Eli tuossa 200m pätkällä on 30, 40 ja 50km/h rajoitus riippuen mistä suunnasta ja mitä kaistaa siihen tulee :confused:

Ja tuossa kaistojen yhdistymiskohdassa on molemmilla kaistoilla STOP-merkki. Tässä kohtaa seisoo myös joka kerta ohi ajaessani kaksi työmaan työntekijää, ja joka toisella kerralla viittilöivät ajamaan ohi pysähtymättä ja koittavat jollain kädellä peittää STOP-merkkiä. Vaikuttaa ihan järjettömältä tuo homma tuolla.
 
Mutta kuka on saannut sakot moottoritiellä 120km/h alueella 6km/h ylityksestä...

80 alueita ne Hämeenlinnanväylällä ratsaa ahkeraan koska sieltä niitä tuloja vasta kertyykin.
Eipä tunnu 1-tiellä olevan muuta kuin satunnainen siviiliauto poimimassa pahimmat ylittäjät. Puhutaan siis jo pitkälle törkeään menevistä nopuksista. Niissäkin on muutama vakiopaikka ja aika, jossa päivystävät. Usein tulee nähtyä, että pe-illalla kyttäävät Helsinkiin tulevia juuri ennen vanhan moottoritieosuuden alkua. Turun päässä taas aamuisin on monesti rekkastoppi Paimion jälkeen, eivät ole osoittaneet mitään kiinnostusta henkilöautoihin. Sama juttu Piihovin jälkeisessä ylämäessä Helsinkiin päin. Ts. porukan selvästi nopeimmalla voi tärpätä joskus, suurinpiirtein asiallisesti ajavalle tuskin koskaan. Ja mielestäni oikein hyvä niin, helvettiäkö sitä hyvin turvallista väylää kyttää.

Eilen meinasi lähteä keula Manhattanin suoralla Turussa. Jyrkkälän nuija ja tosinuija (BMW ja Audi, molemmissa vanhat ei-EU kilvet) ajoi kilpaa. Bemari veti 1,5 autonmitan välistä viistosti kaistalta toiselle, tais tulla yllätyksenä ettei siinä ollut tilaa. Nopeuseroa muihin ajaneuvoihin vähintään 50 km/h, varmaan enemmänkin. Auto heilahti ilmavirrasta, kun meni ohi. Jäi sitten hetkeksi kuivattelemaan kastunut lahjettaan pikkurekan taakse kunnes toinen nuija pääsi ohi. Vetivät sitten audi edellä rekan ohi sulkuviivoitusta pitkin Naantalin pikatien ja 8-tien erkanemiskohdassa. Jyrkkälään näyttivät menevän. Olis tullut aikamoinen pit-manoveeri bemarille, kun olisin ollut 2 metriä suhteellisesti pidemmällä. Yhteiskunta tuskin olisi paljoa menettänyt...
 
Ei ärsytys muuten, mutta ärsyttää kun en tajua miksi.
Töistä ajelin normaaliin tapaan kotiin. Edessä meni rekka aika tasan rajoituksen mukaan ja itse sen perässä vakkarilla samaa vauhtia. Perässä tuli muutaman sadan metrin päässä toinen rekka ja piti tasaisen välimatkan. Yhdessä kohdin huomasin kun tämä takana oleva rekka väläytteli pitkiä valoja muutaman kerran:confused:

En vain ymmärrä miksi; ajoin kyllä päivävaloilla, mutta takavalot on koodattu palamaan. Sumarit ei ollut päällä. Vastaankaan ei tainnut juuri sillä hetkellä tulla ketään kenellä olisi ollut ylimääräisiä valoja päällä tai keula kokonaan pimeänä. Kamerastakin yritin katsoa että mikä voisi olla syynä (esim. hirvi jossain pientareella) mutta en vain keksi, ärsyttää:rofl2: Hetken jo ajattelin että onko lisäperuutusvalot päällä, mutta se ei ole mahdollista koska heräte tulee pakkivalolta ja menee vielä erillisen kytkimen ja releen kautta.

Mahdollisesti vain viestitti toiselle rekalle että tauolle yhdessä seuraavalle huoltikselle :D
 
Ja tuossa kaistojen yhdistymiskohdassa on molemmilla kaistoilla STOP-merkki. Tässä kohtaa seisoo myös joka kerta ohi ajaessani kaksi työmaan työntekijää, ja joka toisella kerralla viittilöivät ajamaan ohi pysähtymättä ja koittavat jollain kädellä peittää STOP-merkkiä. Vaikuttaa ihan järjettömältä tuo homma tuolla.

Yhtenä aamuna tuosta ajaessani edellä menevä pakutaksi meinasi ajaa pysähtymättä merkin ohi, jolloin liivimies alkoi paukuttamaan aggressiivisesti STOP-merkkiä kädellään.
 
Ei ärsytys muuten, mutta ärsyttää kun en tajua miksi.
Töistä ajelin normaaliin tapaan kotiin. Edessä meni rekka aika tasan rajoituksen mukaan ja itse sen perässä vakkarilla samaa vauhtia. Perässä tuli muutaman sadan metrin päässä toinen rekka ja piti tasaisen välimatkan. Yhdessä kohdin huomasin kun tämä takana oleva rekka väläytteli pitkiä valoja muutaman kerran:confused:

En vain ymmärrä miksi; ajoin kyllä päivävaloilla, mutta takavalot on koodattu palamaan. Sumarit ei ollut päällä. Vastaankaan ei tainnut juuri sillä hetkellä tulla ketään kenellä olisi ollut ylimääräisiä valoja päällä tai keula kokonaan pimeänä. Kamerastakin yritin katsoa että mikä voisi olla syynä (esim. hirvi jossain pientareella) mutta en vain keksi, ärsyttää:rofl2: Hetken jo ajattelin että onko lisäperuutusvalot päällä, mutta se ei ole mahdollista koska heräte tulee pakkivalolta ja menee vielä erillisen kytkimen ja releen kautta.
Tommonen on pirun kuumottavaa :) Kerran ajoin 40 km/h rajoitusalueella suunnilleen rajoitusnopeutta, kun ihan kiinni perään puskee Bemari ja ukko vilkuttelee valoja, heiluttaa käsiä ja tekee "ohitusyrityksiä", muttei mene ohi. Pysähdyn sitten bussipysäkille ja olen varma, että ukko alkaa meuhkaamaan hidastelijasta, eli ikkuna auki, kaveri pysähtyy vierelle, jolloin semi-vittuilevaan sävyyn tokaisen, että mikäs sulla hätänä, niin kaveri sanoo, että mun takarengas viipottaa. Ja toden totta, pultit ihan löysällä, juuri tulin renkaiden tasapainotuksesta ja arvelin, ettei tasapainotus ollut korjannutkaan pientä tärinää, joten pistin auton pienet tärinät vissiin sen piikkiin - tai jotenkin vaan en asiaa itse huomannut.

Samoin kun kuuluu tööttäys, niin miettii mitäs nyt on tullut tehtyä vai tekikö joku muu jotain vai mitä hittoa.
 
Tommonen on pirun kuumottavaa :) Kerran ajoin 40 km/h rajoitusalueella suunnilleen rajoitusnopeutta, kun ihan kiinni perään puskee Bemari ja ukko vilkuttelee valoja, heiluttaa käsiä ja tekee "ohitusyrityksiä", muttei mene ohi. Pysähdyn sitten bussipysäkille ja olen varma, että ukko alkaa meuhkaamaan hidastelijasta, eli ikkuna auki, kaveri pysähtyy vierelle, jolloin semi-vittuilevaan sävyyn tokaisen, että mikäs sulla hätänä, niin kaveri sanoo, että mun takarengas viipottaa. Ja toden totta, pultit ihan löysällä, juuri tulin renkaiden tasapainotuksesta ja arvelin, ettei tasapainotus ollut korjannutkaan pientä tärinää, joten pistin auton pienet tärinät vissiin sen piikkiin - tai jotenkin vaan en asiaa itse huomannut.

Samoin kun kuuluu tööttäys, niin miettii mitäs nyt on tullut tehtyä vai tekikö joku muu jotain vai mitä hittoa.
Noi löysällä olevat renkaat muuten kuuluu viimeistään siinä vaiheessa kun nopeus nousee yli 60kmh aivan helvetinmoinen rallatus alkaa ainakin omassa autossa, nimim. pari kertaa lähtenyt rempan jälkeen koeajolle ja unohtunut kirrata pultit pyssyn jälkeen...
 
Noi löysällä olevat renkaat muuten kuuluu viimeistään siinä vaiheessa kun nopeus nousee yli 60kmh aivan helvetinmoinen rallatus alkaa ainakin omassa autossa, nimim. pari kertaa lähtenyt rempan jälkeen koeajolle ja unohtunut kirrata pultit pyssyn jälkeen...
Tuommosen episodin kerran kokeneena kävin ostamassa momenttiavaimen ja käytän sitä aina kausirenkaanvaihdossa. Mutterimopoa käytän vain renkaita irrottaessa. Halpiksilla momentti voi olla mitä vain ja laatuvehkeillä saa sitten helposti paskottua vähintään kartiot kevytmetallivanteista jos kiristää "nakuna" ilman momenttipuikkoa (joka sekin tuottaa aika suurpiirteisen lopputuloksen).
 
Tuommosen episodin kerran kokeneena kävin ostamassa momenttiavaimen ja käytän sitä aina kausirenkaanvaihdossa. Mutterimopoa käytän vain renkaita irrottaessa. Halpiksilla momentti voi olla mitä vain ja laatuvehkeillä saa sitten helposti paskottua vähintään kartiot kevytmetallivanteista jos kiristää "nakuna" ilman momenttipuikkoa (joka sekin tuottaa aika suurpiirteisen lopputuloksen).
Juu siis eihän noita pyssyllä saa kiristää loppuun asti. Akkumopolla 2 asennossa jäävät juurikin löysälle hieman ja sittenkun loppukiristys unohtuu niin huomaa hetken ajeltuaan.
 
Samperi bussikuski sit päätti että mun tien päässä on hyvä paikka päästää matkustajia ulos blokaten tielle pääsyn.
 
Viikonloppuna taas bemarikuski näytti kuinka aivot on valahtanut muniin, hän ajaa vasenta kaistaa ja saavutan pikku hiljaa, olen oikein yllättynyt että väistää oikealle kaistalle kun tulen lähemmäksi sen mitä cruiseen olen laittanut 90km/h mittarinopeutta.

Noin 5m sen jälkeen kun olen ohittanut tämän bemari säntää hän minun perään (miten on mahdollista että kiire alkoi heti kun olen ohittanut?) ja alkaa lähestymään, tässä vaiheessa jo päätin että menen jonon kahdesta autosta vielä ohi ja sitten vasta annan tilaa, no sitten alkaa se perus oikealta vasemmalle seilaaminen, valot vilkkuu ja torvi soi. :facepalm:

Pääsen jonon ekan auton ohi ja väistän oikealle kaistalle niin uhmakkaasti mennään ohi, no menee 5min ja sama bemari tulee taas peräedellä vastaan, mutta nyt pääsen vain rinnalle kun kaasupoljin taas löytyy.:facepalm:

Itse ajan siis koko ajan cruisen kanssa mittarinopeutta 90km/h, olikohan bemarin takalasin "speedhunters" tarralla jotain tekemistä asian kanssa?
 
Itse ajan siis koko ajan cruisen kanssa mittarinopeutta 90km/h, olikohan bemarin takalasin "speedhunters" tarralla jotain tekemistä asian kanssa?

Jos laittaa tarraa jossa lukee speed autoonsa, se tarkoittaa ettei kuski hallitse kyseistä osa-aluetta. Muita yleisesti liikenteessä käytettyjä varoitusmerkkejä on bmw logo ja ylikokoiset vanteet.
 
Vaikea ymmärtää miten jotkut yhdistävät sähköautojen latauspaikat sähköautoille varatuiksi pysäköintipaikoiksi. Eli siis pysäköivät niille, vaikka ei olisi aikomustakaan ladata. Vievät asiakaspaikan, ja jos huonosti käy niin joku halukas ei tämän vuoksi pääse lataamaan. Paras tapaus mitä näin oli Helsingissä REDIssä; latauspaikat on hallin perimmäisessä nurkassa, mutta silti joku Teslakuski koki, että hänen pitää pysäköidä niille paikoille vaikka ei ladannut. Olisi ollut paikkoja ihan oven vieressäkin.

Saisivat alkaa sakottamaan kaikkia noilla paikoilla olevia, joilla ei ole auto kiinni latausjärjestelmässä. Välillä näkee polttomoottoriautojakin noissa.

Ihan sama kun menisi ravintolaan istuskelemaan tilaamatta mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkistasin oman mittarin virheen ennen oletusta "kun se mittari näyttää ainakin kympin verran liikaa". Omassa ruotsalaistuotteessa mittarivirhe on gepsistä varmistettuna vain 3km/h eli 90km/h mittarinopeudella todellinen nopeus olisi 87km/h, ja nykyisellä poliisihallituksen soveltamisohjeella paukahtaa "pikavoitto" 80km/h rajoituksella jos ajaa tuon isomummovainaan datsunin mittarivirheen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää pelisilmää poliiseilta tänään, 40kmh taajama alueella ainoastaan siniset valot päällä 3-4 auton jonosta vastaantulijan kaistaa ohi n. 80kmh. Huomasin siinä kun olivat ~30m päässä vasemmasta takakulmasta. Tuossa kun olisi joku näppärä kääntänyt vaikka vasemmalle omaan pihaan tms. olisi pelti kolissut komeasti.

Eikö lakikin velvoita käyttämään pillejä jos on enemmän väkeä tiellä, erityisesti taajamassa ym?
 
Tarkistasin oman mittarin virheen ennen oletusta "kun se mittari näyttää ainakin kympin verran liikaa". Omassa ruotsalaistuotteessa mittarivirhe on gepsistä varmistettuna vain 3km/h eli 90km/h mittarinopeudella todellinen nopeus olisi 87km/h, ja nykyisellä poliisihallituksen soveltamisohjeella paukahtaa "pikavoitto" 80km/h rajoituksella jos ajaa tuon isomummovainaan datsunin mittarivirheen mukaan.
Saman huomasin omassa Volvossani, sai totutella saksalaisen jälkeen hyvin pieneen mittarivirheeseen. Nyt alla taas VAG-tuotos, ja rajoitus+10km/h mittarinopeus on taas turvallinen. 113km/h vakkarissa on vajaa 106 oikeaa nopeutta.
 
Saman huomasin omassa Volvossani, sai totutella saksalaisen jälkeen hyvin pieneen mittarivirheeseen. Nyt alla taas VAG-tuotos, ja rajoitus+10km/h mittarinopeus on taas turvallinen. 113km/h vakkarissa on vajaa 106 oikeaa nopeutta.
Ei se mittarivirhe auton valmistajasta riipu vaan enemmän renkaiden koosta :facepalm:
 
no eiköhän se mittari pitäisi olla kalibroituna niille käytettäville renkaille, asia erikseen jos niitä rengaskokoja omin päin lähtee muuttelemaan
 
no eiköhän se mittari pitäisi olla kalibroituna niille käytettäville renkaille, asia erikseen jos niitä rengaskokoja omin päin lähtee muuttelemaan
Vierintäkehä saa laillisesti muuttua 5%, eli jo ihan renkaiden valinnalla voidaan kahden auton välille saada tilanne, jossa toisessa virhe on 0 ja toisessa 10%. Kahden tai kolmen auton otannalla ei siis voida sanoa yhtään mitään automerkkien yleisistä mittarivirheistä jos rengastuksesta ei ole mitään käsitystä.
 
no eiköhän se mittari pitäisi olla kalibroituna niille käytettäville renkaille, asia erikseen jos niitä rengaskokoja omin päin lähtee muuttelemaan

Nopeusmittari ei saa missään tilanteessa näyttää liian pientä nopeutta, suurempi on ok. Tämän pitää toteutua kaikilla auton kaikilla sallituilla renkailla. Oman auton mittari näyttää esiasennusrenkailla +8km/h tunnissa liikaa.
 
Nopeusmittari ei saa missään tilanteessa näyttää liian pientä nopeutta, suurempi on ok. Tämän pitää toteutua kaikilla auton kaikilla sallituilla renkailla. Oman auton mittari näyttää esiasennusrenkailla +8km/h tunnissa liikaa.
Mulla näyttää ainakin harrasteella sillä rengastuksella joka on alla täysin gps nopeutta. Kätevää sinänsä. Vähän isompaa vannetta jne alla.
 
Hyvää pelisilmää poliiseilta tänään, 40kmh taajama alueella ainoastaan siniset valot päällä 3-4 auton jonosta vastaantulijan kaistaa ohi n. 80kmh. Huomasin siinä kun olivat ~30m päässä vasemmasta takakulmasta. Tuossa kun olisi joku näppärä kääntänyt vaikka vasemmalle omaan pihaan tms. olisi pelti kolissut komeasti.

Eikö lakikin velvoita käyttämään pillejä jos on enemmän väkeä tiellä, erityisesti taajamassa ym?
Ei velvoita käyttämään äänimerkkiä, mutta ainoastaan ääni- ja valomerkkiä käytettäessä muilla ajoneuvoilla on velvollisuus väistää. Kolaritilanteessa äänimerkkejä käyttämätön poliisiauto on siis samalla tasolla kuin kuka tahansa muukin satunnainen tienkäyttäjä. Tai eipä sitä edes tarvi kolaria tulla, vastaantulijoiden kaistalla ajeleva äänimerkitön poliisiauto on tietenkin velvollinen väistämään muita siinä missä muutkin ohittelijat. Lakiahan tuossa on rikottu.

Poliisiajoneuvolla saa ajella ylinopeutta vaikka ilman valomerkkejäkin, jos siihen on tarvetta. Valomerkkejä käyttäessä saa ajella missä sattuu, mutta vain erityistä varovaisuutta noudattaen.
 
Jaahas. 80-lukulaisia Saab 99x2, Saab 900x2, 80-luvun lopulta BMW750 ("kirppusodan" vuoksi jouduin tosin tuon mittariston saneeraamaan konkkien osalta), -93 Volvo 850 karvalakki, -96 Volvo 850 T-5 ja -06 Volvo XC70 2.5T AWD. Yhdessäkään noista toosista ei ole ollut enemmän kuin 5km/h todistettavaa mittarivirhettä. Tämä ei toki päde kaikkiin autoihin eli kannattaa varmistaa, sukulaisten Nissan Sunnyssä oli aikoinaan jopa progressiivinen mittarivirhe eli mitä kovempaa ajoit sitä enemmän mittari näytti väärin.
 
En jaksa lukaista läpi onko mainittu mutta tuo Klaukkalan ohitustien rapin työmaa-alue 3-tiellä jaksaa ihmetyttää. Siinähän on 80-rajoitus.
Noh, lähes päivittäin käy seuraavanlainen skenaario:
Ennen tuota 80-rajoitusta otan auton kiinni ja ohitan sen. Rajoituksen jäljeen pudotan vauhdin tietenkin 80km/h joiloin tuo ohitettu auto(t) menee taas minusta ohi (koskä hän ei ole pudottanut vauhtia) ja taas ohitan kys. auton kun tuo 80km/h rajoitus päättyy. Ihan koska hän on ajanut koko ajan mittarin mukaan 100km/h
Tai:
Ajelen tuota alenettua 80km/h vauhtia tuolla työmaa-alueella. Takaa tulee auto joka saavuttaa minut ja siirtyy vasemmalle kaistalle aikomuksena ohittaa minut mutta rajoitus päättyykiin ja kiihdytän itse 100km/h jolloin tuo auto jääkin "kauas" taakse.

Eipä tämä avaituminen paljoa helpottanut, tuli vaan nälkä.
 
Tarkistasin oman mittarin virheen ennen oletusta "kun se mittari näyttää ainakin kympin verran liikaa". Omassa ruotsalaistuotteessa mittarivirhe on gepsistä varmistettuna vain 3km/h eli 90km/h mittarinopeudella todellinen nopeus olisi 87km/h, ja nykyisellä poliisihallituksen soveltamisohjeella paukahtaa "pikavoitto" 80km/h rajoituksella jos ajaa tuon isomummovainaan datsunin mittarivirheen mukaan.

Eihän paukahda? Varmuusvähennyksen jälkeen tuo on vain 84 km/h. Voit siis ajaa mittariin 92 km/h ja vielä ollaan sakotusrajan alla.
 
Eihän paukahda? Varmuusvähennyksen jälkeen tuo on vain 84 km/h. Voit siis ajaa mittariin 92 km/h ja vielä ollaan sakotusrajan alla.
Joo siitä todellisesta nopeudesta vähennetään vielä 3km/h ja sen mukaan sitten toimenpiteitä poliisin taholta. Itsellä tuo sama 3km/h mittarivirhe ja vakkarissa aina 90. Tosin tolppien kohdalla jos huomaan niin tiputan 85:een. Ei jaksa välähtelyjä vaikka ei siitä tule kuin huomautus.
 
sukulaisten Nissan Sunnyssä oli aikoinaan jopa progressiivinen mittarivirhe eli mitä kovempaa ajoit sitä enemmän mittari näytti väärin.
Meinaatko, että prosentuaalisestikin näytti enemmän? Muutenhan tuo on ihan loogista, jos mittarivirhe on 5%, niin 100km/h nopeudessa virhe on 5km/h ja 40km/h nopeudessa 2km/h
 
Eihän paukahda? Varmuusvähennyksen jälkeen tuo on vain 84 km/h. Voit siis ajaa mittariin 92 km/h ja vielä ollaan sakotusrajan alla.
Tietääkseni paukahtaa heti kun puuttumiskynnys ylittyy, lompakosta lähtevä summa lasketaan sitten varmuusvähenys mukaan luettuna. Tulevaisuudessa pääsee inttämään byrokraattien kanssa hallinnollisesta liikennevirhemaksusta ja se vasta kalliiksi tuleekin.
Meinaatko, että prosentuaalisestikin näytti enemmän? Muutenhan tuo on ihan loogista, jos mittarivirhe on 5%, niin 100km/h nopeudessa virhe on 5km/h ja 40km/h nopeudessa 2km/h
Kyllä sen Sunnyn mittarivirhe kasvoi koko ajan nopeuden mukana. En ajanut sillä mutta tämä enopuolen kertomaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä sen Sunnyn mittarivirhe kasvoi koko ajan nopeuden mukana. En ajanut sillä mutta tämä enopuolen kertomaa.
Absoluuttinen mittarivirhehän kasvaa kaikissa autoissa mitä kovempaa ajetaan. Prosentuaalisen ei pitäisi. Eli 50km/h vauhdissa 5km/h mittarivirhe olisi 100km/h vauhdissa 10km/h virhe, 10%
 
Absoluuttinen mittarivirhehän kasvaa kaikissa autoissa mitä kovempaa ajetaan. Prosentuaalisen ei pitäisi. Eli 50km/h vauhdissa 5km/h mittarivirhe olisi 100km/h vauhdissa 10km/h virhe, 10%
Noin oletin itsekkin mutta 2018 polossa oli 3km/h tasainen mittarivirhe pikkunopeuksista suuriin.
 
Tietääkseni paukahtaa heti kun puuttumiskynnys ylittyy, lompakosta lähtevä summa lasketaan sitten varmuusvähenys mukaan luettuna. Tulevaisuudessa pääsee inttämään byrokraattien kanssa hallinnollisesta liikennevirhemaksusta ja se vasta kalliiksi tuleekin.

No ei kyllä paukahda ihan kolme huomautuskirjettä ottaneena. Tuo on ihan täyttä paskaa että sieltä ruvetaan laskuja lähettelee jos kamera välähtää. Liekkö oot joku virkamies sopivassa virastossa?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 418
Viestejä
4 507 132
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom