- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 2 259
Tai moikkasi vastaantulijaa?
Tosin yleensä kyl rekkakuskit ihan rehellisesti morjestaa käsi pystyssä toisilleen ku vastaan tullaan


Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tai moikkasi vastaantulijaa?
Tommonen on pirun kuumottavaaEi ärsytys muuten, mutta ärsyttää kun en tajua miksi.
Töistä ajelin normaaliin tapaan kotiin. Edessä meni rekka aika tasan rajoituksen mukaan ja itse sen perässä vakkarilla samaa vauhtia. Perässä tuli muutaman sadan metrin päässä toinen rekka ja piti tasaisen välimatkan. Yhdessä kohdin huomasin kun tämä takana oleva rekka väläytteli pitkiä valoja muutaman kerran
En vain ymmärrä miksi; ajoin kyllä päivävaloilla, mutta takavalot on koodattu palamaan. Sumarit ei ollut päällä. Vastaankaan ei tainnut juuri sillä hetkellä tulla ketään kenellä olisi ollut ylimääräisiä valoja päällä tai keula kokonaan pimeänä. Kamerastakin yritin katsoa että mikä voisi olla syynä (esim. hirvi jossain pientareella) mutta en vain keksi, ärsyttääHetken jo ajattelin että onko lisäperuutusvalot päällä, mutta se ei ole mahdollista koska heräte tulee pakkivalolta ja menee vielä erillisen kytkimen ja releen kautta.
Noi löysällä olevat renkaat muuten kuuluu viimeistään siinä vaiheessa kun nopeus nousee yli 60kmh aivan helvetinmoinen rallatus alkaa ainakin omassa autossa, nimim. pari kertaa lähtenyt rempan jälkeen koeajolle ja unohtunut kirrata pultit pyssyn jälkeen...Tommonen on pirun kuumottavaaKerran ajoin 40 km/h rajoitusalueella suunnilleen rajoitusnopeutta, kun ihan kiinni perään puskee Bemari ja ukko vilkuttelee valoja, heiluttaa käsiä ja tekee "ohitusyrityksiä", muttei mene ohi. Pysähdyn sitten bussipysäkille ja olen varma, että ukko alkaa meuhkaamaan hidastelijasta, eli ikkuna auki, kaveri pysähtyy vierelle, jolloin semi-vittuilevaan sävyyn tokaisen, että mikäs sulla hätänä, niin kaveri sanoo, että mun takarengas viipottaa. Ja toden totta, pultit ihan löysällä, juuri tulin renkaiden tasapainotuksesta ja arvelin, ettei tasapainotus ollut korjannutkaan pientä tärinää, joten pistin auton pienet tärinät vissiin sen piikkiin - tai jotenkin vaan en asiaa itse huomannut.
Samoin kun kuuluu tööttäys, niin miettii mitäs nyt on tullut tehtyä vai tekikö joku muu jotain vai mitä hittoa.
Tuommosen episodin kerran kokeneena kävin ostamassa momenttiavaimen ja käytän sitä aina kausirenkaanvaihdossa. Mutterimopoa käytän vain renkaita irrottaessa. Halpiksilla momentti voi olla mitä vain ja laatuvehkeillä saa sitten helposti paskottua vähintään kartiot kevytmetallivanteista jos kiristää "nakuna" ilman momenttipuikkoa (joka sekin tuottaa aika suurpiirteisen lopputuloksen).Noi löysällä olevat renkaat muuten kuuluu viimeistään siinä vaiheessa kun nopeus nousee yli 60kmh aivan helvetinmoinen rallatus alkaa ainakin omassa autossa, nimim. pari kertaa lähtenyt rempan jälkeen koeajolle ja unohtunut kirrata pultit pyssyn jälkeen...
Juu siis eihän noita pyssyllä saa kiristää loppuun asti. Akkumopolla 2 asennossa jäävät juurikin löysälle hieman ja sittenkun loppukiristys unohtuu niin huomaa hetken ajeltuaan.Tuommosen episodin kerran kokeneena kävin ostamassa momenttiavaimen ja käytän sitä aina kausirenkaanvaihdossa. Mutterimopoa käytän vain renkaita irrottaessa. Halpiksilla momentti voi olla mitä vain ja laatuvehkeillä saa sitten helposti paskottua vähintään kartiot kevytmetallivanteista jos kiristää "nakuna" ilman momenttipuikkoa (joka sekin tuottaa aika suurpiirteisen lopputuloksen).
Itse ajan siis koko ajan cruisen kanssa mittarinopeutta 90km/h, olikohan bemarin takalasin "speedhunters" tarralla jotain tekemistä asian kanssa?
Saman huomasin omassa Volvossani, sai totutella saksalaisen jälkeen hyvin pieneen mittarivirheeseen. Nyt alla taas VAG-tuotos, ja rajoitus+10km/h mittarinopeus on taas turvallinen. 113km/h vakkarissa on vajaa 106 oikeaa nopeutta.Tarkistasin oman mittarin virheen ennen oletusta "kun se mittari näyttää ainakin kympin verran liikaa". Omassa ruotsalaistuotteessa mittarivirhe on gepsistä varmistettuna vain 3km/h eli 90km/h mittarinopeudella todellinen nopeus olisi 87km/h, ja nykyisellä poliisihallituksen soveltamisohjeella paukahtaa "pikavoitto" 80km/h rajoituksella jos ajaa tuon isomummovainaan datsunin mittarivirheen mukaan.
Ei se mittarivirhe auton valmistajasta riipu vaan enemmän renkaiden koostaSaman huomasin omassa Volvossani, sai totutella saksalaisen jälkeen hyvin pieneen mittarivirheeseen. Nyt alla taas VAG-tuotos, ja rajoitus+10km/h mittarinopeus on taas turvallinen. 113km/h vakkarissa on vajaa 106 oikeaa nopeutta.
Vierintäkehä saa laillisesti muuttua 5%, eli jo ihan renkaiden valinnalla voidaan kahden auton välille saada tilanne, jossa toisessa virhe on 0 ja toisessa 10%. Kahden tai kolmen auton otannalla ei siis voida sanoa yhtään mitään automerkkien yleisistä mittarivirheistä jos rengastuksesta ei ole mitään käsitystä.no eiköhän se mittari pitäisi olla kalibroituna niille käytettäville renkaille, asia erikseen jos niitä rengaskokoja omin päin lähtee muuttelemaan
no eiköhän se mittari pitäisi olla kalibroituna niille käytettäville renkaille, asia erikseen jos niitä rengaskokoja omin päin lähtee muuttelemaan
Mulla näyttää ainakin harrasteella sillä rengastuksella joka on alla täysin gps nopeutta. Kätevää sinänsä. Vähän isompaa vannetta jne alla.Nopeusmittari ei saa missään tilanteessa näyttää liian pientä nopeutta, suurempi on ok. Tämän pitää toteutua kaikilla auton kaikilla sallituilla renkailla. Oman auton mittari näyttää esiasennusrenkailla +8km/h tunnissa liikaa.
Ei velvoita käyttämään äänimerkkiä, mutta ainoastaan ääni- ja valomerkkiä käytettäessä muilla ajoneuvoilla on velvollisuus väistää. Kolaritilanteessa äänimerkkejä käyttämätön poliisiauto on siis samalla tasolla kuin kuka tahansa muukin satunnainen tienkäyttäjä. Tai eipä sitä edes tarvi kolaria tulla, vastaantulijoiden kaistalla ajeleva äänimerkitön poliisiauto on tietenkin velvollinen väistämään muita siinä missä muutkin ohittelijat. Lakiahan tuossa on rikottu.Hyvää pelisilmää poliiseilta tänään, 40kmh taajama alueella ainoastaan siniset valot päällä 3-4 auton jonosta vastaantulijan kaistaa ohi n. 80kmh. Huomasin siinä kun olivat ~30m päässä vasemmasta takakulmasta. Tuossa kun olisi joku näppärä kääntänyt vaikka vasemmalle omaan pihaan tms. olisi pelti kolissut komeasti.
Eikö lakikin velvoita käyttämään pillejä jos on enemmän väkeä tiellä, erityisesti taajamassa ym?
Jos autossa on valmistajan speksaamat renkaat, niin eikö se silloin riipu valmistajasta?Ei se mittarivirhe auton valmistajasta riipu vaan enemmän renkaiden koosta![]()
Tarkistasin oman mittarin virheen ennen oletusta "kun se mittari näyttää ainakin kympin verran liikaa". Omassa ruotsalaistuotteessa mittarivirhe on gepsistä varmistettuna vain 3km/h eli 90km/h mittarinopeudella todellinen nopeus olisi 87km/h, ja nykyisellä poliisihallituksen soveltamisohjeella paukahtaa "pikavoitto" 80km/h rajoituksella jos ajaa tuon isomummovainaan datsunin mittarivirheen mukaan.
Joo siitä todellisesta nopeudesta vähennetään vielä 3km/h ja sen mukaan sitten toimenpiteitä poliisin taholta. Itsellä tuo sama 3km/h mittarivirhe ja vakkarissa aina 90. Tosin tolppien kohdalla jos huomaan niin tiputan 85:een. Ei jaksa välähtelyjä vaikka ei siitä tule kuin huomautus.Eihän paukahda? Varmuusvähennyksen jälkeen tuo on vain 84 km/h. Voit siis ajaa mittariin 92 km/h ja vielä ollaan sakotusrajan alla.
Meinaatko, että prosentuaalisestikin näytti enemmän? Muutenhan tuo on ihan loogista, jos mittarivirhe on 5%, niin 100km/h nopeudessa virhe on 5km/h ja 40km/h nopeudessa 2km/hsukulaisten Nissan Sunnyssä oli aikoinaan jopa progressiivinen mittarivirhe eli mitä kovempaa ajoit sitä enemmän mittari näytti väärin.
Tietääkseni paukahtaa heti kun puuttumiskynnys ylittyy, lompakosta lähtevä summa lasketaan sitten varmuusvähenys mukaan luettuna. Tulevaisuudessa pääsee inttämään byrokraattien kanssa hallinnollisesta liikennevirhemaksusta ja se vasta kalliiksi tuleekin.Eihän paukahda? Varmuusvähennyksen jälkeen tuo on vain 84 km/h. Voit siis ajaa mittariin 92 km/h ja vielä ollaan sakotusrajan alla.
Kyllä sen Sunnyn mittarivirhe kasvoi koko ajan nopeuden mukana. En ajanut sillä mutta tämä enopuolen kertomaa.Meinaatko, että prosentuaalisestikin näytti enemmän? Muutenhan tuo on ihan loogista, jos mittarivirhe on 5%, niin 100km/h nopeudessa virhe on 5km/h ja 40km/h nopeudessa 2km/h
Absoluuttinen mittarivirhehän kasvaa kaikissa autoissa mitä kovempaa ajetaan. Prosentuaalisen ei pitäisi. Eli 50km/h vauhdissa 5km/h mittarivirhe olisi 100km/h vauhdissa 10km/h virhe, 10%Kyllä sen Sunnyn mittarivirhe kasvoi koko ajan nopeuden mukana. En ajanut sillä mutta tämä enopuolen kertomaa.
Noin oletin itsekkin mutta 2018 polossa oli 3km/h tasainen mittarivirhe pikkunopeuksista suuriin.Absoluuttinen mittarivirhehän kasvaa kaikissa autoissa mitä kovempaa ajetaan. Prosentuaalisen ei pitäisi. Eli 50km/h vauhdissa 5km/h mittarivirhe olisi 100km/h vauhdissa 10km/h virhe, 10%
Tietääkseni paukahtaa heti kun puuttumiskynnys ylittyy, lompakosta lähtevä summa lasketaan sitten varmuusvähenys mukaan luettuna. Tulevaisuudessa pääsee inttämään byrokraattien kanssa hallinnollisesta liikennevirhemaksusta ja se vasta kalliiksi tuleekin.
Kyllä sen Sunnyn mittarivirhe kasvoi koko ajan nopeuden mukana. En ajanut sillä mutta tämä enopuolen kertomaa.
Absoluuttinen mittarivirhehän kasvaa kaikissa autoissa mitä kovempaa ajetaan. Prosentuaalisen ei pitäisi. Eli 50km/h vauhdissa 5km/h mittarivirhe olisi 100km/h vauhdissa 10km/h virhe, 10%
Vanhoissa autoissa on mittarivirhe progressiivinen kun mittaus tapahtuu vaijerilla ja ainoa keino saada tuollainen systeemi näyttämään vähän yli mitatun nopeuden on laittaa se mittari näyttämään jonkun prosentin enemmän kuin vaijerilta tuleva.Noin oletin itsekkin mutta 2018 polossa oli 3km/h tasainen mittarivirhe pikkunopeuksista suuriin.
Vanhoissa autoissa on mittarivirhe progressiivinen kun mittaus tapahtuu vaijerilla ja ainoa keino saada tuollainen systeemi näyttämään vähän yli mitatun nopeuden on laittaa se mittari näyttämään jonkun prosentin enemmän kuin vaijerilta tuleva.
Uusissa autoissa mittaus tapahtuu sähköisesti ja mittarivirhe lisätään tietokoneella niin se voidaan laittaa olemaan sama X km/h missä tahansa nopeudessa.
No ei kyllä paukahda ihan kolme huomautuskirjettä ottaneena. Tuo on ihan täyttä paskaa että sieltä ruvetaan laskuja lähettelee jos kamera välähtää. Liekkö oot joku virkamies sopivassa virastossa?
Pakko sanoa että aika tyhmää touhua moinen. Kykenet selkeästi ajamaan tarkasti haluamaasi nopeutta mutta sinun on pakko ajaa se x määrä yli rajoituksen. Aiheuttaen turhia nopeuseroja ja nopeuden pumppausta teille kun suurin osa ei halua ajaa kamerat välkkyen, pelkää kameroita, ei kykene noin tarkkaan nopeuden hallintaan jne jne... Oletko laskenut miten paljon säästät vaikka työmatkallasi tuolla että ajat kamerat välkkyen vs että ajaisit juuri gps:n mukaan rajoituksen sallimaa?Kolme on aika vähän, mulla tuli viime vuonna melkein 30 huomautusta ja kaikissa se sama 3km/h ylinopeutta varmuusvähennyksen jälkeen.
Hauskaa tuossa on se että aina ne samat kamerat välähti.
VAGista ja bemarista saat ainakin ihan itse tietokoneella tuon säätää ja on nimenomaan vakiovirhe. Itselläkin 225/50/17 +4 ja 235/45/17 +5 ja säädettävässä muuttujassa on arvo 4 ja tuo 225/50 rinkula on tehtaan vakiokoko ja 235 ei ole.Mittarivirheen tarkoitus on, että vaikka autoon laittaa millaiset renkaat tahansa alle, mittari ei silti näytä liian vähän.
Se, että lisätään joku absoluuttinen luku vaan nopeuteen soveltuu erittäin huonosti tähän, kun taas vakioprosentti täyttää tämän tehtävän täydellisesti.
En näe mitään järkeä siinä, että joku autovalmistaja vaan lisäisi mitattuun nopeuteen jokun "vakiovirheen". Jos joku autovalmsitaja näin tekee, silloin sen speksaajat on idiootteja.
Pakko sanoa että aika tyhmää touhua moinen. Kykenet selkeästi ajamaan tarkasti haluamaasi nopeutta mutta sinun on pakko ajaa se x määrä yli rajoituksen. Aiheuttaen turhia nopeuseroja ja nopeuden pumppausta teille kun suurin osa ei halua ajaa kamerat välkkyen, pelkää kameroita, ei kykene noin tarkkaan nopeuden hallintaan jne jne... Oletko laskenut miten paljon säästät vaikka työmatkallasi tuolla että ajat kamerat välkkyen vs että ajaisit juuri gps:n mukaan rajoituksen sallimaa?
En vaan melko lailla kyrsiintynyt jo valmiiksi siihen ideaan että jatkossa pienistä ylinopeuksista ei tule rikesakkoa vaan hallinnollinen liikennevirhemaksu,. Vahingostakin maksat, tai sitten maksat moninkertaisen summan siitä kun yrität sitä hallinnollista liikennevirhemaksua kiistää.No ei kyllä paukahda ihan kolme huomautuskirjettä ottaneena. Tuo on ihan täyttä paskaa että sieltä ruvetaan laskuja lähettelee jos kamera välähtää. Liekkö oot joku virkamies sopivassa virastossa?
Dunno. Ajan kehä1:stä ja kehä3:sta melkein päästä päähän 80kmh-100kmh gps:ään melkein päivittäin ja itsellä on välähtänyt kamera kahdesti muistaakseni. Kerran reiluhkoa alinopeutta ajaessani (punaisiin valoihin tyhjällä tiellä rullatessa eli ilmeisesti testiotos tms) ja kerran 79kmh GPS:n mukaan ajaessa (testi tai GPS heittänyt pari kmh) joten ei nuo nyt ihan herkimmällä tunnu olevan. Niin monen vuoden kokemus kehäteiltä. Mikä kamera sulla välkkyy? Kehä itään alamäen alla ennen Pukinmäkeä vai oliko toinen paljon välkkyvän oloinen se ennen tunnelia 70kmh länteen ykkösellä. Kolmosella en liikaa ole välkkymistä bongaillut (kai kellonajat milloin ajan sieltä).Hauskinta tässä on että 99% kamera välkkyy yhdessä kohtaa, toiset kamerat välähtää aniharvoin joten olisikohan säädetty vähän turhan tiukalle tuo yksi kehän kamera jolla saadaan ihmisiä peloteltua?
Dunno. Ajan kehä1:stä ja kehä3:sta melkein päästä päähän 80kmh-100kmh gps:ään melkein päivittäin ja itsellä on välähtänyt kamera kahdesti muistaakseni. Kerran reiluhkoa alinopeutta ajaessani (punaisiin valoihin tyhjällä tiellä rullatessa eli ilmeisesti testiotos tms) ja kerran 79kmh GPS:n mukaan ajaessa (testi tai GPS heittänyt pari kmh) joten ei nuo nyt ihan herkimmällä tunnu olevan. Niin monen vuoden kokemus kehäteiltä. Mikä kamera sulla välkkyy? Kehä itään alamäen alla ennen Pukinmäkeä vai oliko toinen paljon välkkyvän oloinen se ennen tunnelia 70kmh länteen ykkösellä. Kolmosella en liikaa ole välkkymistä bongaillut (kai kellonajat milloin ajan sieltä).
No jos tietyt kamerat välkkyy vaan niin empä tiedä. Joskus on mulla välkkyneet jotkin vaikka ajaa tasan rajoituksen mukaan. Jos nää sijaitsisi työmatkalla niin välkkyisi joka päivä sitten.Pakko sanoa että aika tyhmää touhua moinen. Kykenet selkeästi ajamaan tarkasti haluamaasi nopeutta mutta sinun on pakko ajaa se x määrä yli rajoituksen. Aiheuttaen turhia nopeuseroja ja nopeuden pumppausta teille kun suurin osa ei halua ajaa kamerat välkkyen, pelkää kameroita, ei kykene noin tarkkaan nopeuden hallintaan jne jne... Oletko laskenut miten paljon säästät vaikka työmatkallasi tuolla että ajat kamerat välkkyen vs että ajaisit juuri gps:n mukaan rajoituksen sallimaa?
No jos tietyt kamerat välkkyy vaan niin empä tiedä. Joskus on mulla välkkyneet jotkin vaikka ajaa tasan rajoituksen mukaan. Jos nää sijaitsisi työmatkalla niin välkkyisi joka päivä sitten.
Ehkä niillä "idiooteilla" on jokin järkeily siinä ollut.En näe mitään järkeä siinä, että joku autovalmistaja vaan lisäisi mitattuun nopeuteen jokun "vakiovirheen". Jos joku autovalmsitaja näin tekee, silloin sen speksaajat on idiootteja.
Jos sama naama aina kuvissa, niin varmaan ihan oikein olisi että maksulappua, ellei jopa väläytellä kortin poisottoa.Pakko sanoa että aika tyhmää touhua moinen. Kykenet selkeästi ajamaan tarkasti haluamaasi nopeutta mutta sinun on pakko ajaa se x määrä yli rajoituksen. Aiheuttaen turhia nopeuseroja ja nopeuden pumppausta teille kun suurin osa ei halua ajaa kamerat välkkyen, pelkää kameroita, ei kykene noin tarkkaan nopeuden hallintaan jne jne...
Tätä tarina ei tukenut, jä käsitys että vakkarilla ajelee, eli tasaista vauhtia, jos joku hiljenteliä tulee perässä, niin ei se ainakaan hänestä johdu, ja jos ajalee jatkuvasti kameraan ylinopeutta, niin ei ainakaan suoraan kerro että niihin hiljentelisi. Jos ei ylinopeuden takia ohittele, ja vilkuttele rajoitustenmukaan ajaville, niin ei pahimpia.. Aiheuttaen turhia nopeuseroja ja nopeuden pumppausta teille kun suurin osa ei halua ajaa kamerat välkkyen,
Ehkä niillä "idiooteilla" on jokin järkeily siinä ollut.
Ilman tietoa ihan mutuila. Joissain autoissa väylässä nopeus tieto on tarkempi, ja ns mittari luku on sitten jotain + "väylän" nopeus. Tätä sitten ole mutuillut että valmistaja on pyrkinyt tarkempaan mittaukseen, ja sitten käyttöliittymään näytetään nopeus joka täyttää hyväksynnän vaatimukset, siis vähän yhtä idiootteja kun nämä poliisien nopeusvalvonnon varmuuskorjaukset.
No tuossa yritin mutuilla miksi noin, en sitä miksi noin ei kannata tehdä.Ne vaatimukset vaan täytetään pienemmällä virheellä siten, että näytetään prosentuaalisesti jonkin verran liikaa, koska se mittauksen epävarmuus johtuu käytännössä tasan tarkkaan siitä, millaisia renkaita käytetään, eikä mistään muusta (ellei sitten auton digitaalisessa mittarissa ole todella onnetonta softaa, jossa hirveitä viiveitä)
Jos rengas on halkaisijaltaan 2% isompi, silloin se luku näyttää aina ~2% vähemmän kuin pienemmillä renkailla samassa nopeudessa.
Jos kyse näytöstä, niin sen piirtäminen varmaan tarkempaa ja samanlaista koko tuotantoerä. Jolloin voidoidaan lättästä varmuusvara tiukemmin.eikä mistään muusta (ellei sitten auton digitaalisessa mittarissa ole todella onnetonta softaa, jossa hirveitä viiveitä)
Mutuilen edelleen että valmistajalle liikaa näyttäminen on ole kummoinenkaan riski, joten "idiootti" on turvallisemmilla vesillä, ja jos ei ihan lähde lapasesta niin myyntipuolikaan ei hauku.
Jos viisarilla toteutettu, niin viisaria saa suhteellisen tarkkaan ohjattua , mutta lukutarkkuus ei välttämättä ole kovin hyvä ja en yllättyisi jos jo tuotanto eränkin sisällä voisi olla eroja. Niin luulisi että se idiootti laittaa varmuusvaraa reilummin.
Eikä ole, mikä hiton järki siinä on että virhettä on 1km/h at 10, 10 at 100 ja 100 at 1000 jos/kun nuo kaikki nopeudet kyetään mittaamaan reilusti alle 1km/h tarkkuudella??? Siellä on "encoder" eli navasssa reikiä n kpl per kierros eli sieltä tulee n pulssia per kierros. Tuosta on triviaalia laskea (onnistuu ihan rautalohkoilla, ei tartte vääntää SW:tä kuin lohkon konffaamiseksi (pilkkua nussien voi sanoa "että softaa siellä lohkossakin tai että softalla se lohkokin on tehty", mutta se ei ole c:tä eikä edes assemblyä...) pulssitaajuus => navan pyörimisnopeus on tiedossa. Tehdasrenkaiden vaihtoehtokokojen halkaisija sama, jolloin pyörimisnopeus*pii*halkasija == nopeus. Päälle vakioarvo/offset, jolla varmistetaan että mittari ei näytä liian vähää ja samalla tuo vakioarvo sallii myös hieman eri halkasijaisen renkaankin käyttämisen.Edelleenkin se "varmuusvara" on paljon fiksumpaa tehdä prosentuaalisena kuin absoluuttisena.
Edelleenkin se "varmuusvara" on paljon fiksumpaa tehdä prosentuaalisena kuin absoluuttisena.
Minun ymmärtääkseni se idea nopeusmittareiden varmuusmarginaaleissa on, ettei vahingossa ylitä nopeusrajoitusta, eikä se, että voisi ajaa mahdollisimman tarkasti nopeusrajoituksen mukaan. Jos siis pyrkii ajamaan mittarin mukaan, niin "turvallisuus" sikäli kuin sitä nopeuden funktiona voi ilmaista, kasvaa suhteessa vauhtiin.Jos nyt kuvitellaan että joku pyrkisi vaikka ajamaan tasan rajoituksen mukaista nopeutta koko ajan, niin vakiomääräinen ylitys mittarissa on selkeästi parempi. Pienillä nopeuksilla nopeus vaihtelee (30->35) paljon nopeammin kuin suurilla (120->125) välitystenkin takia. Suurilla nopeuksilla on helpompaa pitää tasainen nopeus toisin sanoen. Melko typerää jos siellä helpossa päädyssä olisikin sitten moninkertainen mittarivirhe "auttamassa".
Minun ymmärtääkseni se idea nopeusmittareiden varmuusmarginaaleissa on, ettei vahingossa ylitä nopeusrajoitusta, eikä se, että voisi ajaa mahdollisimman tarkasti nopeusrajoituksen mukaan. Jos siis pyrkii ajamaan mittarin mukaan, niin "turvallisuus" sikäli kuin sitä nopeuden funktiona voi ilmaista, kasvaa suhteessa vauhtiin.
Edelleen oletan että niillä valmistajilla on jokin ajatus ja syy. ja maalikkona ajattelen jos sen parin numeron virheet/varmuus varan meinaa korjata prosenttilaskulla, niin se menee pieleen isommilla nopeuksilla että vaarana että ylittää jo jotkin tiukemmat hyväksynnät."turvallisemmilla" ? Koska kertolasku esim. luvulla 1.02 on niin hirveän vaikea operaatio, ette uskota, että osataan koodata koodi, joka sen tekee?
Jos autoa koodaavien sularikoodarien koodaustaito on tällä tasolla, niin sitten kannattaisi ehkä palkata uudet koodarit sen sijaan että korvataan se 1.02lla kertominen +5lla.