Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
717
Sakot katsotaan lain mukaan.
Videon ei tarvitse olla pidempi jotta voisi arvioida ajettiinko sakkovälillä vai ei. Heikot ohittamistaidot ei ole lain mukaan mikään hyväksyttävä tekosyy ajaa liian lähelle toisen perää.
Viranomaiselle on jätetty oikeus toimenpiteistä luopumiseen, se koskee luonnollisesti myös poliisia. Koska tuossa vastapuolena on mielisairas kusipää, todennäköisintä on että sinänsä selvästä lain rikkomisesta ei tule rangaistusta. Enimmilläänkin huomautus.

Heikothan nuo ajotaidot eivät olleet, vaan ylittivät lain vaatimukset kirkkaasti. Kuljettaja selvisi jatkuvista täysin ennalta-arvaamattomista hetkistä hienosti. Olisin ymmärtänyt jos olisi "vahingossa" tuupannut paskalle lisää vauhtia.

Edit. millään tavoin en puolustele liian lähellä ajamista, päinvastoin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 005
Sakot katsotaan lain mukaan.
Videon ei tarvitse olla pidempi jotta voisi arvioida ajettiinko sakkovälillä vai ei. Heikot ohittamistaidot ei ole lain mukaan mikään hyväksyttävä tekosyy ajaa liian lähelle toisen perää.
No milläs lain kohdan perusteella sitten antaisit sakot? Auto oli koko ajan hallinnassa, näkyvyys korkealta hyvä ja toiminta tarkoituksenmukaista ohitusta varten. Noinhan se autokoulussakin käsketään tehdä. Jos tuota pidät huonona suorituksena ohitukseen lähdöstä, niin onnea vaan. Vai halusitko vain näsäviisastella videon pituudesta?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 391
No milläs lain kohdan perusteella sitten antaisit sakot? Auto oli koko ajan hallinnassa, näkyvyys korkealta hyvä ja toiminta tarkoituksenmukaista ohitusta varten. Noinhan se autokoulussakin käsketään tehdä. Jos tuota pidät huonona suorituksena ohitukseen lähdöstä, niin onnea vaan. Vai halusitko vain näsäviisastella videon pituudesta?
Suoraan poliisin sakotusmanuaalista: turvaväli alle 2 sek = huomautus
Turvaväli alle 1 sek = sakko
Koskee myös ohitustilanteita.
Tuollaista käytetään esimerkkinä autokoulussa että miten ei pidä tehdä.
Vauhti kerätään ennakoiden omalla kaistalla ja lähdetään ohitukseen käymättä liian lähellä toisen perää, jos toimitaan autokoulun oppien ja lain mukaan.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
717
Rikkoivat lakia kirkkaasti.
Perustele tai älä louskuta leukojasi. Yhtä lailla hirveen törmääminen rikkoo lakia kirkkaasti tuolla logiikalla. Paitsi se on ennalta-arvattavampaa kuin teslaidiootin käytös. Sakotusmanuaalia ei näköjään käytetä missään, perustelen sen päivittäisillä havainnoilla. Pitäisi kylläkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 005
Suoraan poliisin sakotusmanuaalista: turvaväli alle 2 sek = huomautus
Turvaväli alle 1 sek = sakko
Koskee myös ohitustilanteita.
Tuollaista käytetään esimerkkinä autokoulussa että miten ei pidä tehdä.
Vauhti kerätään ennakoiden omalla kaistalla ja lähdetään ohitukseen käymättä liian lähellä toisen perää, jos toimitaan autokoulun oppien ja lain mukaan.
Ja suoraan poliisin sakotusmanuaalista varmaan myös löydät senkin, miten pitkään sitä turvavälittä pitää ajaa, että sakko tai huomautus napsahtaa. Ei siellä mitään instant-tikettiä aleta kirjoittamaan, tuo on häiritsevissä määrin perässä roikkumiseen tarkoitettu ohjeistus.

e: Sivuhuomautuksena nyt päästiin juuri siihen miksi sanoin sen videon olevan liian lyhyt tilanteen arviointiin ;)

Rikkoivat lakia kirkkaasti.
Taisi sinulta unohtua, että tuossa mentiin paljon alle väylän nopeuden eli turvaväli oli vähintäänkin riittävä. Ihan vaan vinkiksi, että tässäkin grafiikassa ohittaminen esitetään pakun suorituksen mukaisesti. Huomaa turvaväli vasta kohdassa 3.
1720377081438.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
717
Poliisin sakotusmanuaali.
Alle 1 sekunnin turvaväli = sakko

Mikä tuossa on vaikeaa ymmärtää?
Sinulle jo vastattiinkin, lue myös alkup viestini uudelleen ja sisäistä mitä tarkoittaa toimenpiteistä luopuminen. Kaikki ihmiset eivät tarvitse ohjekirjaa joka tilanteeseen, vaikka sinä sellaisella yritätkin päteä. Videon tilanteessa on vain yksi sakotettava.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 391
Sinulle jo vastattiinkin, lue myös alkup viestini uudelleen ja sisäistä mitä tarkoittaa toimenpiteistä luopuminen. Kaikki ihmiset eivät tarvitse ohjekirjaa joka tilanteeseen, vaikka sinä sellaisella yritätkin päteä. Videon tilanteessa on vain yksi sakotettava.
Toimenpiteestä luopuminen ei tarkoita että on toimittu kirkkaasti lakien mukaan, vaan että tällä kertaa jätetään sakottamatta rikkeestä.

Ei tarvitse ohjekirjaa ajamiseen muttei myöskään pidä alkaa väittämään että ne laittomat tavat on ohjekirjassa laillisia.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 391
Taisi sinulta unohtua, että tuossa mentiin paljon alle väylän nopeuden eli turvaväli oli vähintäänkin riittävä. Ihan vaan vinkiksi, että tässäkin grafiikassa ohittaminen esitetään pakun suorituksen mukaisesti. Huomaa turvaväli vasta kohdassa 3.
1720377081438.png
Tämähän selittää paljon. Kun selvästä pykälästä tehdään yksinkertaistettu kuva, niin joku voi senkin voi ymmärtää ihan päin *****a. :D

Luulitko nyt ihan oikeasti että tuohon kuvaan on piirretty ohitus oikeassa mittakaavassa? :D :D :D

Eikä se että mennään alle väylän nopeuden muuta millään tapaa sitä vaadittua sekunttimääräistä turvaväliä.

PS: Lue sen ohjeesi viimeinenkin rivi.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
717
Toimenpiteestä luopuminen ei tarkoita että on toimittu kirkkaasti lakien mukaan, vaan että tällä kertaa jätetään sakottamatta rikkeestä.
Aivan kuten aiemmin kirjoitin "selvä lain rikkominen" joten älä suotta itsestäänselvyyksiä toistele. Äläkä muuttele sanomaani, lue uudelleen jos on noin vaikeaa. Olitko se sinä joka kehui hidastaneensa ylämäessä rekan edessä? Sellainen käytös on samaa kuin videon teslalla.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
149
Tuollaisten Teslakuskien varalle on hyvä olla >15mW laserosoitin autossa. Siinä kummasti alkaa takana olevan häiriköinti riittämään kun tausta- ja sivupeileistä vilkkuu (hetkellisesti) sokaiseva valo. Ja jos Teslakuski pysähtyy ja haluaa tulla juttusille, niin taas kättä pidemmät sen mukaan valmiina.
En tässä nyt enempää kirjoittele miten tuollaista kuskia pitäisi kohdella, mutta en yhtään paheksuisi jos takana oleva ottaisi omiin käsiinsä päätöksen Teslakuskin elämän jatkumisesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 005
Tämähän selittää paljon. Kun selvästä pykälästä tehdään yksinkertaistettu kuva, niin joku voi senkin voi ymmärtää ihan päin *****a. :D

Luulitko nyt ihan oikeasti että tuohon kuvaan on piirretty ohitus oikeassa mittakaavassa? :D :D :D

Eikä se että mennään alle väylän nopeuden muuta millään tapaa sitä vaadittu sekunttimääräistä turvaväliä.
Ei se kovin selvä pykälä tunnu olevan, kun kaltaisesi ammattilainenkin tuntuu olevan sen kanssa vaikeuksissa. Turvavälin vaade ei ole mikään ehdoton absoluuttinen luku tai etäisyys. Varsinkin poliisin ohjeet ovat suuntaa antavia. TIlanne ratkaisee. Aina. Pakun toiminnassa ei ollut yhtään mitään sellaista, mistä poliisi olisi sakkoa lähtenyt kirjoittamaan. Päinvastoin, hänhän pystyi hallitsemaan autonsa vielä hyvin yllättävässäkin tilanteessa ja keskeyttämään hallitusti ohituksen Teslan kustessa muroihin niin paljon kuin ehtii.

Väylän nopeys ei tietysti itsessään merkkaa mitään, mutta huomautin nyt vain, että ei menty 80 km/h kuten tunnut "kirkkaasta lainrikkomisesta" olettavan. Kuvaaja kertoi nopeuden olleeen 50-60 km/h ja sehän muuttaa jo itsessään välimatkaa.

e: Ja edelleen. Tämähän lähti sinun viisastelusta koskien videon pituutta. Se on yksiselitteisesti liian lyhyt tilanteen tulkitsemiseen.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
894
Eikä se että mennään alle väylän nopeuden muuta millään tapaa sitä vaadittua sekunttimääräistä turvaväliä.
Ei muuta, mutta väli lyhenee samalla kuin vauhti hiljenee. Tuossa vauhdissa aivan normaali etäisyys. Kaistalle palatessa väli oli liian lyhyt, mutta syyllinen siihen löytyy vain ja ainoastaan mustien lasien takana istuvasta Liikenne Opettajasta®.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 401
Itse päästän aina välillä turvavälin melko pitkäksi (n. 50m) että voi laittaa vakkarin päälle, niin eikös joku urpo ala takaa vilkuttelemaan valoja.
50 metriä, (50km/h) taajamissa ok, jos joku vilkuttelee, niin ehkä halua ryhmittyä toiselle kaistalle.
Taajaman ulkopuolella 50 metriä on alimittainen, ja taajamn ulkopuolelle reilustakaan turvavälistä kukaa hermostu, jos vilauttaa valoja, niin ehkä varoittaa ohittamisesta. (toki se taisi olla edellä olevalla kritiikin kohteena).


ei pakettiauton kiihtyvyydellä voi lähteä mistään kilometrin päästä ohittamattaan hitaampaa estettä.
Ei muuta, mutta väli lyhenee samalla kuin vauhti hiljenee. Tuossa vauhdissa aivan normaali etäisyys. Kaistalle palatessa väli oli liian lyhyt, mutta syyllinen siihen löytyy vain ja ainoastaan mustien lasien takana istuvasta Liikenne Opettajasta®.
Videossa teslan perässä kuvaaja roikkui, aivan liian lähellä, huonosti kiihtyvällä autolla nimenomaan reilu perus turvaväli helpottaa sitä turvallista ohittamista, kun voi kiihdyttää ensin omalla kaistalla, siinä voi tintiä turvavälistä vähän, mutta videossa jo ihan alussa oli kaikki marginaali käytetty, ja lähti kiihdyttää omalla kaistgalla, entisestään pienentäen turvaväliä. Tuolliasen törtön perässä vaarallista.


Toki kuvajaan törttöilyt pientä verrattuna Teslakuskin sikailuun. (* Siinä mielessä kuvaavan auton tarttuminen vähän plääh, mutta pelottaa jos laajasta ajatus että noin pitäisi perässä ajaa, noin pitäisi ohittukseen lähteä.

Videosta paha sanoa vauhtia, 50-60km/h tuntee pieneltä arviolta, mutta jos vauhtia oli enemmän, niin vielä tärkeämpää se välit.

Paluu oikealle, ennustaa, vaikea mutta video nimenomaan osittaa sen että silloin turvavälejä tarvitaan.
(*
Teslan sikailu senverran pahaa, että poliisilta ihan oikea peliliike tarttua siihen, toki kuvaavan auton kuskille olisi voinut vinkata turvavälist, tarina ei kerro tekikö niin.


Edit.
Videon alussa Teslan vauhti vaikuttaisi olevan enemmin lähemmäs tai jop ayli 80, kuin 60, jos satkun alue, niin en yllätty jos lähemmäs sitä, pakettiauton vauhti Teslaa enemmän kun sitä lähestyi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 733
Nyt kyllä menee ylitulkinnaksi. Ohitushetkellä se turvaväli saa ja melkein pitää pienentyä. Tuossahan paku aivan oikeaoppisesti keräsi vauhdin omalla kaistalla lähteä ohi heti kun latu vapaa. Ei kukaan täysjärkinen lähde ohitukseen 2-kaistaisella siten, että vaihtaa kaistaa jo turvavälin kohdalla. Videon pitäisi olla paljon pidempi, että voisi arvioida ajoiko liian lähellä sakon arvoisesti.
Mistä moinen tulkinta? Ei turvaväliä saa ohituksen vuoksi kutistaa, mitä jos juuri sillä hetkellä kun ohittaja kerää vauhtia, sattuukin edessä jotain, minkä vuoksi edellä ajavan on hidastettava?

Kyllä se on ennemminkin niin, että jos ei kykene ohittamaan turvavälien etäisyydeltä, niin silloin pitää jättää ohittamatta.

Noinhan se autokoulussakin käsketään tehdä.
No ei varmasti käsketä tehdä. Jos autokoulussa opetetaan, että "kerää vauhti omalla kaistalla", niin ei sitä voi tulkita niin, että "kerää vauhti omalla kaistalla ja aja ohitettavan perseeseen kiinni ennen ohitusta".
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 401
Luepa sieltä kuvasta se ihan alin rivi: Jätä tilaa ohitettavan eteen, taakse ja sivuille.

Lisäksi, vaikka kohdassa 1 ei erikseen mainita turvaväliä, niin siinä ei myöskään lue, että "unohda turvaväli".
Jos liikenneturvan ohjeita lukunet, niin taajamissa MINIMI suositus 2 sekentti, taajaman ulkopuolelle MINIMIsuoisitus 4 sekunttia, annettu myös nyrkkisääntö, taajamulkopuolella mittarinopeus luku (km/h) metreinä, mutta omana mielipiteenä metrejä vaikea arvioida, niin sekunnit helpompia. Väylillä olevia asioita voi käyttää myös apuna, heijastin tolpat usein n 100 metrin välein, eli jos väliin mahtuu paritolppaa niin kesäkelillä ei ihan huono.

Videon tie pitkiä suoria, niin nuhasella autolla ohitusta ajatellen nimenomaan tarvii sen pitkänturvavälin, niin mahdollistaa sen ennakkoinnin ja kiihdyttämisen.

Jos ohitettava ei sikaile ja ohittaja joutuun palaan toisen nokan eteen, niin se lähinnä kertoo siitä että ohittaja on tehnyt selkeän arviointivirheen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
537
Kakkostiellä ilmeisesti jotain vikaa ilmastossa kun aiheuttaa tuommoisia ohituksen estämisiä.
Edessä ajava mersukuski saavutti jonon perän ja hetken aikaa ajeli siinä, saavutin mersun. Hetken päästä mersukuskin väli edelliseen oli kasvanut kymmeniin metreihin ja vauhti tippunut jo reippaasti alle suurimman sallitun. Laitoin oman matkanopeuden vakkariin(mersu oli pysynyt aiemmin edellä samalla vauhdilla) ja siirryin vasemmalle kaistalle. Rinnalle kerettyäni mersukuski löysikin kaasupolkimen ja veti edelle. Tässä vaiheessa tervehdin mersukuskia keskisormella ja jouduin palaamaan takaisin oikealle kaistalle. Koska turvavälit olivat edellä ajavaan jonoon hävinneet joutui mersukuski ja minä perässä tekemään tiukemman jarrutuksen. Ilmeisesti tämä oli jonkunnäköinen voitto mersukuskille appareineen kun sentteriä heiluttelivat ja näyttivät juhlivan. Seuraavassa ohituspaikassa pääsin onneksi kuittaamaan koko jonon. Mersukuski jäädessä alinopeutta ajavan jonon perään.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
246 280
Viestejä
4 300 658
Jäsenet
71 827
Uusin jäsen
MikKje

Hinta.fi

Ylös Bottom