Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Olen tosiaan itse kuvitellut, että ennakointia tehdään pääsääntöisesti juuri sen takia että joku tekee virheen (on se sitten havainnoinnissa, välinpitämättömyyttään, osaamattomuuttaan tai jostain muusta syystä). Usein näihin liittyy enemmän tai vähemmän myös lain rikkomista.

Yleensä onnettomuus johtuu useammasta virheestä. Yleensä yksi iso ja sitten liuta pienempiä jotka voivat olla myös välinpitämättömyyttä tai juuri puutteita ennakoinnissa/turvaväleissä tai missä ikinä.

Tokihan syyllisen löytäminen on monelle se tärkein aspekti, mutta monessa tapauksessa vaikka syyllinen on täysin yksiselitteisesti joku muu niin tilanne olisi toisellalailla ajettuna jäänyt todella usein tapahtumatta.

Siksi asioiden ärsyttäminen liikenteessä on harvoin hirveän hyödyllistä. Varsinkin kun se helposti vaikuttaa myös omaan ajamiseen.

Ja siis en itse ainakaan ole ärsyyntymisen ulkopuolella, mutta omat ärsyyntymisen aiheet ovat yleensä taajamanopeuksissa tapahtuvia joten seuraamukset myös pienempiä ja tilanne on nopeasti ohi.
Itse olen yleensä ennemmin reaktiovalmiudessa jos jotain tapahtuu, enkä ennakoi jokaista mahdollista yllättävää tilannetta mukauttamalla ajotapaani, sillä yllättäviä tilanteita voi varsinkin pk-seudulla tulla vastaan lähes joka sekunti. Se takoittaa esim. noissa keskustelun aloittaneissa tilanteissa että varaudun jarruttamaan, mutta en turhaan mukauta nopeuttani jos se lähtökohtaisesti kuuluu muiden liikkujien velvollisuuksiin. Eri asia jos tulevan tilanteen näkee otsallaankin, mutta siitä näissä ei ollut kyse (Oulussa kuulemma yleistä, tiedä sitten jos sielläpäin ajaisin erilailla).
 
Itse olen yleensä ennemmin reaktiovalmiudessa jos jotain tapahtuu, enkä ennakoi jokaista mahdollista yllättävää tilannetta mukauttamalla ajotapaani, sillä yllättäviä tilanteita voi varsinkin pk-seudulla tulla vastaan lähes joka sekunti. Se takoittaa esim. noissa keskustelun aloittaneissa tilanteissa että varaudun jarruttamaan, mutta en turhaan mukauta nopeuttani jos se lähtökohtaisesti kuuluu muiden liikkujien velvollisuuksiin. Eri asia jos tulevan tilanteen näkee otsallaankin, mutta siitä näissä ei ollut kyse (Oulussa kuulemma yleistä, tiedä sitten jos sielläpäin ajaisin erilailla).
Itse koen että yllättäviä tilanteita tulee ehkä kerran vuodessa jos sitäkään. Eikä tämä johdu ajamisen puutteesta, kun kierrän ympäri suomea eri kaupungeissa jatkuvasti autolla.
 
Itse koen että yllättäviä tilanteita tulee ehkä kerran vuodessa jos sitäkään. Eikä tämä johdu ajamisen puutteesta, kun kierrän ympäri suomea eri kaupungeissa jatkuvasti autolla.
Taidettiin siirtyä semantiikasta keskustelun puolelle. En minäkään muista kuin kourallisen tilanteita 20 vuoden ajalta, joissa olisin oikeasti yllättynyt. Käytin keskustelun kontekstissa käsitettä vähän löysemmin..
 
Mitä olet mieltä, tuleeko normaalissa liikenteessä ennakoida muiden toimivan liikennesääntöjä vastaan? Kysymys ihan periaatteellisella tasolla, ei niinkään mihinkään yksittäiseen tapahtumaan liittyen.
Osa ns pidemmän ajonkokemuksen keränneet tekevät sitä jatkuvasti.

Motarista puhe, niin jos vasemmalla kaistalla ohittaa harvaa auto jonoa, jos seuraava ohitettava auto B alkaa olla lähellä rekkaa/bussia, ja vasemmalle me aletaan olla lähellä tätä paria, niin veikkaan että moni varautuu siihen että Bn kuski ohittaa sen rekan/bussin. Mitä lähemmäkse se menee sitä rekkaa/bussia, niin sitä todennäköisemmin sillä vilkunkäyttökin hakusessa.

En kannata oman nopeuden muuttamista (*, vaan pyrkiä tunnistaa se että on havainnut meidät , tehdä itsestä näkyvän, tunnistaa sen aikeet. Se on todella iso miten tilanteeseen asennoituu. Voi olla huonoa tuuria että lyhyellä ajalla sattuu paljon läheltäpiti tilanteita, mutta siihen voi paljon vaikuttaa kuinkapaljon sitä huonoa tuuria osuu kohdalle.

Se taasen ei ole huonoatuuria että jatkuvasti osuu kohdalle kuskeja jotka vaihtaa kaistaa aivan liianlähelle, se on ihan arkipäivää vaikka itse pitäisi pitkät turvavälit, toki jos ajaa toisen kontissa niin ei voi muuta odottakaan.
(*
Lievästi harmia aiheuttaa jos itse on oikealla ja saavuttanut sen rekan/bussin, ja vasemmalla kaistalla taaempana oleva alkaa himmaileen sen jälkeen kun on arvioinut sen kerkiävän ensin. Toki hänelle voi viestiä vaikka ihan jarruvaloilla oman aikeen.


Edit.
Jos lähestytään ramppia missä auto, tai jopa jono tulossa, oikealla kaistalla jonoa, tai vain yksittäinen auto joka näyttää osuvan ramppi liikenteen kanssa rinnan, niin kyllä me tiedetään että syntymässä tilanne mistä seuraa nopeita kaistanvaihtoja, jos me ollaan hitusen jäljessä, niin meillä hyvä näkymät, ei mennä ottaa sitä tilaa pois.
 
Ei nyt pitänyt vastata enää mitään, mut koska on tylsää niin ihan sama.

En väittänyt ettei tilanne olisi epäselvä, kunnes se on ohi. Teet asiasta vähän turhan vaikean itsellesi. Toinen kuskeista tietää varmasti olevansa väistämisvelvollinen (ei keksitä mitään tilanteita jotka eivät tähän kuulu, kuten että kolmio ei näkyisi väistämisvelvolliselle) ja osoittaa selvemmin velvollisuutensa väistää esim. pysymällä täysin pysähdyksissä sen aikaa kun se jolla on tulkinnanvaraisuutta voi päätellä siitä jotain.
Aluksi nimenomaan sanoin, että jouduin ilmoittamaan peittyneestä merkistä tienpitäjälle. Eli ei, se ei näkynyt edes toiselle osapuolelle, ja kuuluu erittäin olennaisesti tilanteeseen. Niin ja me molemmat tultiin samaan aikaan risteykseen, hidastettiin about samaa tahtia. Toinen kuski todennäköisesti ajoi ulkomuistista, mutta toiminta oli epäröivää ja epävarmaa tai hämmentynyttä, mahdollisesti samasta syystä kuin itsellä, eli merkkiä ei näkynytkään. Toinen kuski ei myöskään huitonut mitään "mene nyt vaan kun mulla on kolmio". Eli, osoitin itse selvemmin väistämisaikeeni viittomalla kuskia menemään ja pysymällä tasan paikallani. Mulle tilanne ei ollut ongelma, se aukesi ihan normaalisti selkeillä merkinannoilla omalta osaltani. Se oli esimerkki toista kirjoittajaa ärsyttäneestä tilanteesta, jossa itse toimin ärsyttämisen lähteen kaltaisesti.

Omaan kokemuksen esiin tuominen on varsin hyvä argumentti sen tueksi että tuollaisesta tilanteesta selviää ilman ongelmia. Voin avata sitä lisää niin ehkä ymmärrät mitä tarkoitan: Olen ajanut hyvin pitkään jäteauton tuurarina, eli usein itselleni uusilla alueilla joiden tiet eivät ole tuttuja. Nähnyt siis erilaisia pääasiassa asuinalueiden pienten teiden risteystilanteita, erityisen paljon sellaisia joissa risteyksen väistämisvelvollisuuden eivät ole itselleni etukäteen tuttuja.

Ammattikuljettajan kokemuksen merkitys on lähinnä anekdotaalista. Sille omalle rajalliselle havainnoinnille moni antaa ihan liikaa painoarvoa suhteessa liikenneturvallisuuteen kokonaisuutena. Se myös valitettavasti näkyy monen ammattikuskin ajotavoissa ja asenteissa. Joskus epäselvät tilanteet voi hämärtyä sinne rutiininomaisen ajon alle ja itselle jää helposti se mielikuva, että tilanteessa ei ollut mitään epäselvää samalla kuin pienemmässä autossa istuva kiroaa ammattikuskin alimpaan helvettiin. Jos jotain oikeasti merkityksellistä kuvaa haluaa liikenneturvallisuudesta, niin lukee säännöllisesti OTI/LVK:n julkaisut, liikenneturvan julkaisut, tilastokeskuksen julkaisut, traficomin tiedotteet, poliisin tiedotteet ja muut olennaiset. Mulla nää on lähes viikottaisella läpikäyntilistalla ihan pakosta.

Jos ajokokemuksien esiin tuominen olis pätevä argumentti muuten kuin joissain satunnaisissa tilanteissa, niin mulla on 7 numeroinen määrä kilometrejä alla alkaen ajalta ennen ammattipätevyyksiä. Niin tilausajoja, linja-autolla ajoa, koulukuljetuksia pientaloalueilla, kaupungissa ja taajaman ulkopuolella, ihan vaan tavarakuljetuksia sekä invataksin ajoa. Niin suomessa kuin muualla euroopassa. Sit vielä puuhastellut liikeneturvallisuuden parissa reilu parikymmentä vuotta jotain turhaa ja jotain pientä tekemistä autourheilun/AKK:n kanssa. Tälläkään kokemuksella ei ole mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta ja on ihan yhtä koomista listata näitä, mutta tiedän sentään olevani ihan keskiverto kuski joka tekee virheitä. Olen myös ihan varma, että multa jää omia virheitä huomaamattakin.

En ymmärrä miksi näet aika tavallisen liikennetilanteen noin vaikeana. Ei kyse ole vaarallisesta tilanteesta jossa ratkaisuja tehdään sekunnin murto-osassa.

Tilanne, jossa väistämisvelvollisuus on epäselvä puutteellisten (tai ristiriitaisten) merkintöjen takia, ei varsinaisesti ole "aika tavallinen liikennetilanne", vaan juurikin poikkeava liikennetilanne jossa nimenomaan korostuu TLL:n mukainen velvollisuus noudattaa olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta unohtamatta tietenkään ennakointivelvollisuutta.

Koskaan ei tilanne ole mennyt vaikeaksi, joka kerta kaava on seuraava: jos molemmat luulevat väistävänsä, menee se joka pysähdyksistä liikahtaa ensin. Kertaakaan ei ole käynyt niin että ajoneuvot olisivat olleet edes auton mitan päässä toisistaan. Jälkeenpäin voi sitten ihmetellä kenellä se väistämisvelvollisuus oli, mutta molemmat ovat sen täyttäneet ja mitään ongelmaa ei ole syntynyt.

Vaikka tässä väännetäänkin, niin jossain määrin olen samaa mieltä, mutta tässä tavassa luotetaan aika paljon toisen havannointiin/reagointiin ja parempi olis antaa selvempi merkki kuin itse määritelty "liikahtaminen". Mistä se toinen tietää, että liikahtaminen on sulle selvä merkki? Mitä jos molemmat liikahtaa samalla? Näitäkin on nähty paljon sivusta, ja sit ollaan nokat vastakkain. Muutamat lisäsekunnit odottelua ja selvä merkinanto ei pitäisi haitata ketään.

Mun ongelma on siis yksinkertaisesti siinä kun sanoit, että pitää olla paksukalloinen jos tällaisesta tilanteesta syntyy ongelma. Moinen heitto on hyvä esimerkki joko asenneongelmasta liikenteessä tai kyvyttömyyttä nähdä asiaa laajempana kokonaisuutena puhumattakaan eri tienkäyttäjäryhmien kannalta.

Laajempana kokonaisuutena kyseessä on vaarallinen paikka ja tilanne, koska liikenteessä on myös niitä, joilta ei korttia vaadita tai joilla on jo reilusti alentunut reaktioaika/havannointikyky, tai ihan vaan säännöt hukassa. Niitä kortillisiakin on tilanteesta riippuen jotain 10-60 % välillä, joille väistämissäännöt on osin epäselviä, ja iso osa niitä, jotka ajaa vanhasta muistista sen enempää katsomatta onko joku merkki kenties peittynyt. Näistä seikoista kertoo jo se, että risteysvahingot ovat todella yleisiä. Vuonna 2022 kaikista korvatuista liikennevahingoista 40 % oli risteysalueella tapahtuneita - keskimäärin 45 vahinkoa joka päivä.

Olettamalla syntyy niitä kolareita ja alle jää niin mummot kuin skuuttikuskitkin, ja vielä enemmän yhdistettynä rutiinilla ajamiseen. Oli sitten roskakuski, bussikuski, taksikuski tai pullakuski, niin väistämisen suhteen oletukset ja epäselvyydet on vaarallisia. Siinä helposti kuolee ihmisiä. Tuo roska-auton tilanne hyvä esimerkki siitä, mitä tapahtuu kun tekee hommat rutiinilla ja olettaa huomaavansa kaiken. Kuitenkin usean virheen kasautumisen ja oletuksen tuloksena on tuomio kuolemantuottamuksesta sekä törkeästä liikenteen vaarantamisesta ammattikuskille. Oikeassa ollut fillaristi ei ole enää hengissä. Invataksin tilanteessa kuoli viaton matkustaja, kun kuski ei vaan tajunnut kolmion olemassaoloa. Eli ei, toinen kuskeista ei aina tiedä olevansa väistämisvelvollinen, ei edes ammattikuskeista. Oletukset ja omat "menee joka liikahtaa" -logiikat toimii niin pitkälle kunnes jonkun auto menee kasaan tai joku loukkaantuu / kuolee. Muille yleinen ennakointivelvollisuus saattaa kyl olla varmempi valinta.

...

Vieläkös roskakuskeja muuten opetetaan laskemaan etenkin lapset, jos pihalla sellasia on ja etenkin kun pitää peruutella? Se oli ihan hyvä nyrkkisääntö, vaan mahtaako nykypäivän kiireessä muistaa moista tehdä tai edes ajatella.
 
Ei nyt pitänyt vastata enää mitään, mut koska on tylsää niin ihan sama.


Aluksi nimenomaan sanoin, että jouduin ilmoittamaan peittyneestä merkistä tienpitäjälle. Eli ei, se ei näkynyt edes toiselle osapuolelle, ja kuuluu erittäin olennaisesti tilanteeseen. Niin ja me molemmat tultiin samaan aikaan risteykseen, hidastettiin about samaa tahtia. Toinen kuski todennäköisesti ajoi ulkomuistista, mutta toiminta oli epäröivää ja epävarmaa tai hämmentynyttä, mahdollisesti samasta syystä kuin itsellä, eli merkkiä ei näkynytkään. Toinen kuski ei myöskään huitonut mitään "mene nyt vaan kun mulla on kolmio". Eli, osoitin itse selvemmin väistämisaikeeni viittomalla kuskia menemään ja pysymällä tasan paikallani. Mulle tilanne ei ollut ongelma, se aukesi ihan normaalisti selkeillä merkinannoilla omalta osaltani. Se oli esimerkki toista kirjoittajaa ärsyttäneestä tilanteesta, jossa itse toimin ärsyttämisen lähteen kaltaisesti.



Ammattikuljettajan kokemuksen merkitys on lähinnä anekdotaalista. Sille omalle rajalliselle havainnoinnille moni antaa ihan liikaa painoarvoa suhteessa liikenneturvallisuuteen kokonaisuutena. Se myös valitettavasti näkyy monen ammattikuskin ajotavoissa ja asenteissa. Joskus epäselvät tilanteet voi hämärtyä sinne rutiininomaisen ajon alle ja itselle jää helposti se mielikuva, että tilanteessa ei ollut mitään epäselvää samalla kuin pienemmässä autossa istuva kiroaa ammattikuskin alimpaan helvettiin. Jos jotain oikeasti merkityksellistä kuvaa haluaa liikenneturvallisuudesta, niin lukee säännöllisesti OTI/LVK:n julkaisut, liikenneturvan julkaisut, tilastokeskuksen julkaisut, traficomin tiedotteet, poliisin tiedotteet ja muut olennaiset. Mulla nää on lähes viikottaisella läpikäyntilistalla ihan pakosta.

Jos ajokokemuksien esiin tuominen olis pätevä argumentti muuten kuin joissain satunnaisissa tilanteissa, niin mulla on 7 numeroinen määrä kilometrejä alla alkaen ajalta ennen ammattipätevyyksiä. Niin tilausajoja, linja-autolla ajoa, koulukuljetuksia pientaloalueilla, kaupungissa ja taajaman ulkopuolella, ihan vaan tavarakuljetuksia sekä invataksin ajoa. Niin suomessa kuin muualla euroopassa. Sit vielä puuhastellut liikeneturvallisuuden parissa reilu parikymmentä vuotta jotain turhaa ja jotain pientä tekemistä autourheilun/AKK:n kanssa. Tälläkään kokemuksella ei ole mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta ja on ihan yhtä koomista listata näitä, mutta tiedän sentään olevani ihan keskiverto kuski joka tekee virheitä. Olen myös ihan varma, että multa jää omia virheitä huomaamattakin.



Tilanne, jossa väistämisvelvollisuus on epäselvä puutteellisten (tai ristiriitaisten) merkintöjen takia, ei varsinaisesti ole "aika tavallinen liikennetilanne", vaan juurikin poikkeava liikennetilanne jossa nimenomaan korostuu TLL:n mukainen velvollisuus noudattaa olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta unohtamatta tietenkään ennakointivelvollisuutta.



Vaikka tässä väännetäänkin, niin jossain määrin olen samaa mieltä, mutta tässä tavassa luotetaan aika paljon toisen havannointiin/reagointiin ja parempi olis antaa selvempi merkki kuin itse määritelty "liikahtaminen". Mistä se toinen tietää, että liikahtaminen on sulle selvä merkki? Mitä jos molemmat liikahtaa samalla? Näitäkin on nähty paljon sivusta, ja sit ollaan nokat vastakkain. Muutamat lisäsekunnit odottelua ja selvä merkinanto ei pitäisi haitata ketään.

Mun ongelma on siis yksinkertaisesti siinä kun sanoit, että pitää olla paksukalloinen jos tällaisesta tilanteesta syntyy ongelma. Moinen heitto on hyvä esimerkki joko asenneongelmasta liikenteessä tai kyvyttömyyttä nähdä asiaa laajempana kokonaisuutena puhumattakaan eri tienkäyttäjäryhmien kannalta.

Laajempana kokonaisuutena kyseessä on vaarallinen paikka ja tilanne, koska liikenteessä on myös niitä, joilta ei korttia vaadita tai joilla on jo reilusti alentunut reaktioaika/havannointikyky, tai ihan vaan säännöt hukassa. Niitä kortillisiakin on tilanteesta riippuen jotain 10-60 % välillä, joille väistämissäännöt on osin epäselviä, ja iso osa niitä, jotka ajaa vanhasta muistista sen enempää katsomatta onko joku merkki kenties peittynyt. Näistä seikoista kertoo jo se, että risteysvahingot ovat todella yleisiä. Vuonna 2022 kaikista korvatuista liikennevahingoista 40 % oli risteysalueella tapahtuneita - keskimäärin 45 vahinkoa joka päivä.

Olettamalla syntyy niitä kolareita ja alle jää niin mummot kuin skuuttikuskitkin, ja vielä enemmän yhdistettynä rutiinilla ajamiseen. Oli sitten roskakuski, bussikuski, taksikuski tai pullakuski, niin väistämisen suhteen oletukset ja epäselvyydet on vaarallisia. Siinä helposti kuolee ihmisiä. Tuo roska-auton tilanne hyvä esimerkki siitä, mitä tapahtuu kun tekee hommat rutiinilla ja olettaa huomaavansa kaiken. Kuitenkin usean virheen kasautumisen ja oletuksen tuloksena on tuomio kuolemantuottamuksesta sekä törkeästä liikenteen vaarantamisesta ammattikuskille. Oikeassa ollut fillaristi ei ole enää hengissä. Invataksin tilanteessa kuoli viaton matkustaja, kun kuski ei vaan tajunnut kolmion olemassaoloa. Eli ei, toinen kuskeista ei aina tiedä olevansa väistämisvelvollinen, ei edes ammattikuskeista. Oletukset ja omat "menee joka liikahtaa" -logiikat toimii niin pitkälle kunnes jonkun auto menee kasaan tai joku loukkaantuu / kuolee. Muille yleinen ennakointivelvollisuus saattaa kyl olla varmempi valinta.

...

Vieläkös roskakuskeja muuten opetetaan laskemaan etenkin lapset, jos pihalla sellasia on ja etenkin kun pitää peruutella? Se oli ihan hyvä nyrkkisääntö, vaan mahtaako nykypäivän kiireessä muistaa moista tehdä tai edes ajatella.
Hyvä teksti, mutta kerrotko miksi et ainakaan vaikuta antavan arvoa kokemukselle? Itseni mielestä koulutaustalla ei ole mitään merkitystä, vaan olen aina ihaillut kymmenien vuosien aikana kerääntynyttä ammattitaitoa, alalla kuin alalla. Olipa sitten kyse rekkakuskista, opettajasta tai poliisista, pitkä kokemus tuo sellaista varmuutta toimintaan, että vaikeakin tilanne näyttää helpolta.
 
Ei nyt pitänyt vastata enää mitään, mut koska on tylsää niin ihan sama.


Aluksi nimenomaan sanoin, että jouduin ilmoittamaan peittyneestä merkistä tienpitäjälle. Eli ei, se ei näkynyt edes toiselle osapuolelle, ja kuuluu erittäin olennaisesti tilanteeseen. Niin ja me molemmat tultiin samaan aikaan risteykseen, hidastettiin about samaa tahtia. Toinen kuski todennäköisesti ajoi ulkomuistista, mutta toiminta oli epäröivää ja epävarmaa tai hämmentynyttä, mahdollisesti samasta syystä kuin itsellä, eli merkkiä ei näkynytkään. Toinen kuski ei myöskään huitonut mitään "mene nyt vaan kun mulla on kolmio". Eli, osoitin itse selvemmin väistämisaikeeni viittomalla kuskia menemään ja pysymällä tasan paikallani. Mulle tilanne ei ollut ongelma, se aukesi ihan normaalisti selkeillä merkinannoilla omalta osaltani. Se oli esimerkki toista kirjoittajaa ärsyttäneestä tilanteesta, jossa itse toimin ärsyttämisen lähteen kaltaisesti.



Ammattikuljettajan kokemuksen merkitys on lähinnä anekdotaalista. Sille omalle rajalliselle havainnoinnille moni antaa ihan liikaa painoarvoa suhteessa liikenneturvallisuuteen kokonaisuutena. Se myös valitettavasti näkyy monen ammattikuskin ajotavoissa ja asenteissa. Joskus epäselvät tilanteet voi hämärtyä sinne rutiininomaisen ajon alle ja itselle jää helposti se mielikuva, että tilanteessa ei ollut mitään epäselvää samalla kuin pienemmässä autossa istuva kiroaa ammattikuskin alimpaan helvettiin. Jos jotain oikeasti merkityksellistä kuvaa haluaa liikenneturvallisuudesta, niin lukee säännöllisesti OTI/LVK:n julkaisut, liikenneturvan julkaisut, tilastokeskuksen julkaisut, traficomin tiedotteet, poliisin tiedotteet ja muut olennaiset. Mulla nää on lähes viikottaisella läpikäyntilistalla ihan pakosta.

Jos ajokokemuksien esiin tuominen olis pätevä argumentti muuten kuin joissain satunnaisissa tilanteissa, niin mulla on 7 numeroinen määrä kilometrejä alla alkaen ajalta ennen ammattipätevyyksiä. Niin tilausajoja, linja-autolla ajoa, koulukuljetuksia pientaloalueilla, kaupungissa ja taajaman ulkopuolella, ihan vaan tavarakuljetuksia sekä invataksin ajoa. Niin suomessa kuin muualla euroopassa. Sit vielä puuhastellut liikeneturvallisuuden parissa reilu parikymmentä vuotta jotain turhaa ja jotain pientä tekemistä autourheilun/AKK:n kanssa. Tälläkään kokemuksella ei ole mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta ja on ihan yhtä koomista listata näitä, mutta tiedän sentään olevani ihan keskiverto kuski joka tekee virheitä. Olen myös ihan varma, että multa jää omia virheitä huomaamattakin.



Tilanne, jossa väistämisvelvollisuus on epäselvä puutteellisten (tai ristiriitaisten) merkintöjen takia, ei varsinaisesti ole "aika tavallinen liikennetilanne", vaan juurikin poikkeava liikennetilanne jossa nimenomaan korostuu TLL:n mukainen velvollisuus noudattaa olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta unohtamatta tietenkään ennakointivelvollisuutta.



Vaikka tässä väännetäänkin, niin jossain määrin olen samaa mieltä, mutta tässä tavassa luotetaan aika paljon toisen havannointiin/reagointiin ja parempi olis antaa selvempi merkki kuin itse määritelty "liikahtaminen". Mistä se toinen tietää, että liikahtaminen on sulle selvä merkki? Mitä jos molemmat liikahtaa samalla? Näitäkin on nähty paljon sivusta, ja sit ollaan nokat vastakkain. Muutamat lisäsekunnit odottelua ja selvä merkinanto ei pitäisi haitata ketään.

Mun ongelma on siis yksinkertaisesti siinä kun sanoit, että pitää olla paksukalloinen jos tällaisesta tilanteesta syntyy ongelma. Moinen heitto on hyvä esimerkki joko asenneongelmasta liikenteessä tai kyvyttömyyttä nähdä asiaa laajempana kokonaisuutena puhumattakaan eri tienkäyttäjäryhmien kannalta.

Laajempana kokonaisuutena kyseessä on vaarallinen paikka ja tilanne, koska liikenteessä on myös niitä, joilta ei korttia vaadita tai joilla on jo reilusti alentunut reaktioaika/havannointikyky, tai ihan vaan säännöt hukassa. Niitä kortillisiakin on tilanteesta riippuen jotain 10-60 % välillä, joille väistämissäännöt on osin epäselviä, ja iso osa niitä, jotka ajaa vanhasta muistista sen enempää katsomatta onko joku merkki kenties peittynyt. Näistä seikoista kertoo jo se, että risteysvahingot ovat todella yleisiä. Vuonna 2022 kaikista korvatuista liikennevahingoista 40 % oli risteysalueella tapahtuneita - keskimäärin 45 vahinkoa joka päivä.

Olettamalla syntyy niitä kolareita ja alle jää niin mummot kuin skuuttikuskitkin, ja vielä enemmän yhdistettynä rutiinilla ajamiseen. Oli sitten roskakuski, bussikuski, taksikuski tai pullakuski, niin väistämisen suhteen oletukset ja epäselvyydet on vaarallisia. Siinä helposti kuolee ihmisiä. Tuo roska-auton tilanne hyvä esimerkki siitä, mitä tapahtuu kun tekee hommat rutiinilla ja olettaa huomaavansa kaiken. Kuitenkin usean virheen kasautumisen ja oletuksen tuloksena on tuomio kuolemantuottamuksesta sekä törkeästä liikenteen vaarantamisesta ammattikuskille. Oikeassa ollut fillaristi ei ole enää hengissä. Invataksin tilanteessa kuoli viaton matkustaja, kun kuski ei vaan tajunnut kolmion olemassaoloa. Eli ei, toinen kuskeista ei aina tiedä olevansa väistämisvelvollinen, ei edes ammattikuskeista. Oletukset ja omat "menee joka liikahtaa" -logiikat toimii niin pitkälle kunnes jonkun auto menee kasaan tai joku loukkaantuu / kuolee. Muille yleinen ennakointivelvollisuus saattaa kyl olla varmempi valinta.

...

Vieläkös roskakuskeja muuten opetetaan laskemaan etenkin lapset, jos pihalla sellasia on ja etenkin kun pitää peruutella? Se oli ihan hyvä nyrkkisääntö, vaan mahtaako nykypäivän kiireessä muistaa moista tehdä tai edes ajatella.
Minulta meni ohi että alkuperäisessä tapauksessa merkki olisi pimennossa myös naamapuolelta, pahoittelut siitä. Se pitää tietenkin hoitaa. Luin viestin niin että merkki pitäisi selkäpuolelta kaivaa esiin, mikä ei edelleenkään mielestäni ole tarpeellista ja pysyn siinä mielipiteessä.

Ehkä minun olisi myös pitänyt lisätä että olen ollut ammattikuljettaja jolle turvallisuus, varsinkin muiden sellainen, liikenteessä on aina ollut korkein prioriteetti ja ajaminen (myös itsereflektointi) sen mukaista. Ehkä se olisi paremmin avannut tuota, mutta siinäkin pidän edelleen argumenttia toimivana vahvistamaan näkemystäni asian suhteen.

En tiedä mitä roskakuskeille tällä hetkellä opetetaan, itselläni oli sääntö jota opetin eteenpäin, joka meni niin että ennen peruutukseen asemoimista katsotaan kohde ja siellä olevat riskit. Sama toistetaan kun ollaa peruutusasemissa ja peruuttaessa ei liikuta ellei jokaisesta riskistä ole tieto (suora näkyvyys tai varmuus ettei ole katveessa). Sama koskee tietenkin myös kääntymistä ja eteenpäin ajamista.
 
Hyvä teksti, mutta kerrotko miksi et ainakaan vaikuta antavan arvoa kokemukselle? Itseni mielestä koulutaustalla ei ole mitään merkitystä, vaan olen aina ihaillut kymmenien vuosien aikana kerääntynyttä ammattitaitoa, alalla kuin alalla. Olipa sitten kyse rekkakuskista, opettajasta tai poliisista, pitkä kokemus tuo sellaista varmuutta toimintaan, että vaikeakin tilanne näyttää helpolta.
Pitkä kokemus tuo myös riskejä vanhoista huonoista tavoista joita ei edes tajua koska "ainahan se on näin tehty", kyvyttömyyttä muokata tapojaan ajan mukana, vanhat rutiinit, tympääntymisen tms tuoman välinpitämättömättömyyden ja/tai vitutuksen tuomat huonot tavat jne. Itse tuntemani ammattikuskit ovat olleet juuri näitä pitkän linjan elämänsä ratin takana viettäneitä ja henkilöauton ratissa aika 50/50 on ollut joko todella hyviä kuskeja tai aina ylinopeutta saatanasti riskejä ottavia riskikuskeja jotka ajattelevat että koska osaan ajaa rekkaa/kuokkia/bussia tms, henkilöauto on vain leikkimistä.
 
Pitkä kokemus tuo myös riskejä vanhoista huonoista tavoista joita ei edes tajua koska "ainahan se on näin tehty", kyvyttömyyttä muokata tapojaan ajan mukana, vanhat rutiinit, tympääntymisen tms tuoman välinpitämättömättömyyden ja/tai vitutuksen tuomat huonot tavat jne. Itse tuntemani ammattikuskit ovat olleet juuri näitä pitkän linjan elämänsä ratin takana viettäneitä ja henkilöauton ratissa aika 50/50 on ollut joko todella hyviä kuskeja tai aina ylinopeutta saatanasti riskejä ottavia riskikuskeja jotka ajattelevat että koska osaan ajaa rekkaa/kuokkia/bussia tms, henkilöauto on vain leikkimistä.
Onhan se noinkin. Mutta jos työstään tykkää, siihen ei vittuunnu vaan kehittyy vanhempanakin. Sellaiselta ihmiseltä saa sitä oppia, jota ei koulusta saa.
 
Pitkä kokemus tuo myös riskejä vanhoista huonoista tavoista joita ei edes tajua koska "ainahan se on näin tehty", kyvyttömyyttä muokata tapojaan ajan mukana, vanhat rutiinit, tympääntymisen tms tuoman välinpitämättömättömyyden ja/tai vitutuksen tuomat huonot tavat jne. Itse tuntemani ammattikuskit ovat olleet juuri näitä pitkän linjan elämänsä ratin takana viettäneitä ja henkilöauton ratissa aika 50/50 on ollut joko todella hyviä kuskeja tai aina ylinopeutta saatanasti riskejä ottavia riskikuskeja jotka ajattelevat että koska osaan ajaa rekkaa/kuokkia/bussia tms, henkilöauto on vain leikkimistä.
Tämä pitää hyvin paikkansa. Oletin ehkä liikaa kun mainitsin oman kokemukseni, joka sisälsi oletuksen että se luetaan niin että olen käyttänyt sitä kehittääkseni itseäni parhaani mukaan. Pelkkä "olen roskakuski" herättää itseasiassa minussakin ajatuksen että mahdollisesti välinpitämätön ääliö kyseessä...
 
Minulta meni ohi että alkuperäisessä tapauksessa merkki olisi pimennossa myös naamapuolelta, pahoittelut siitä. Se pitää tietenkin hoitaa. Luin viestin niin että merkki pitäisi selkäpuolelta kaivaa esiin, mikä ei edelleenkään mielestäni ole tarpeellista ja pysyn siinä mielipiteessä.

Ehkä minun olisi myös pitänyt lisätä että olen ollut ammattikuljettaja jolle turvallisuus, varsinkin muiden sellainen, liikenteessä on aina ollut korkein prioriteetti ja ajaminen (myös itsereflektointi) sen mukaista. Ehkä se olisi paremmin avannut tuota, mutta siinäkin pidän edelleen argumenttia toimivana vahvistamaan näkemystäni asian suhteen.

En tiedä mitä roskakuskeille tällä hetkellä opetetaan, itselläni oli sääntö jota opetin eteenpäin, joka meni niin että ennen peruutukseen asemoimista katsotaan kohde ja siellä olevat riskit. Sama toistetaan kun ollaa peruutusasemissa ja peruuttaessa ei liikuta ellei jokaisesta riskistä ole tieto (suora näkyvyys tai varmuus ettei ole katveessa). Sama koskee tietenkin myös kääntymistä ja eteenpäin ajamista.
Mä luulen siis että ollaan pohjimmiltaan hyvinkin samaa mieltä varsinaisesta asiasta, eri viestintätapa vaan sekä vähän tätä aidasta/seipäästä puhumista ja vähän väärinkäsityksiä. Ja tosiaan, eihän sitä selkäpuolta erikseen tarvitse kaivaa, siitä olen ihan samaa mieltä. Tavallaan se näkyy ihan automaattisesti riittävästi, jos merkki on asianmukaisesti asetettu ja puskat siistitty niin, ettei etupuolen peittymisen riskiä ole. Toki merkeissä on aina parantamisen varaa ja säännöissä selventämiselle tilaa, mutta toteutus järkevästi ja niin ettei aiheudu lisähämmennystä taas on ihan eri asia.
 
Yksi isoimmista jutuista mihin olen kiinnittänyt näissä huonoissa ammattikuskeissa mitä tunnen... Ovat pirun hyviä raskaan kaluston ratissa, mutta tosiaan heti kun päästään henkilöauton tai prätkän rattiin, katsotaan muita kuin roskaa ja ollaan niin olevinaan maailman kovimpia rattimiehiä. En tiedä onko kyse kaluston pienemmästä koosta ja helpommasta ajamisesta vai mistä johtuen. Ja mitä muihin töissään henkilöautoilla pitkään matkaa ajaviin tuttuihin tulee, ai saakeli se ylinopeuksien määrä. Vedetään jatkuvasti sakot tapissa niin että kortti pysyy juuri ja juuri ja ne sakot otetaan mitä typerimmistä jutuista ja typerimmissä paikoissa.

Mitä "vain" roskakuski, bussikuski, taksikuski, rekkakuski tms... ei se ole vain. Niiden hyvin ajaminen vaatii taitoa. Sitä ei kaikilta löydy. Suurin osa kyllä saisi laitteet liikkeelle ja pystyisi suhaamaan jossain määrin minimaalisella opastuksella kohtuu ok, mutta jos haetaan sitä että osaa oikeasti ajaa kalustoa, se vaatii taitoa. Muistelen aikanaan raskaan kaluston puolella töitä tehdessä kun tuli kaivinkone lavetilla pihaan, ei siinä mennyt kuin pari minuuttia ja pirun iso kaivuri oli ajettu lavetilta alas ilman ramppeja kauhalla avittaen. Kuski tunsi laitteensa jokaisen yksityiskohdan ja koordinoi laitteensa sen mukaisesti. Tai tuttu joka ajoi HKL:n busseja. Tyypin erotti aina siitä että ei tullut yhtään äkkinäistä liikettä, bussi oli pysähtyessä aina kanttarin vieressä, muttei päällä ja osasi kiertää reitin jokaisen kuopan yms vaikka unissaan. Yksi puolestaan ajaa/ajoi taksia PK-seudulla. Ei mikään vanha gubbe mutta ei se paljoa navia tarvitse. Sanot jonkin pikku hiekkatien nimen Vantaan rajalla, tai ruuhkaisimman paikan Punavuoressa, kaveri tiesi heti nopeimman reitin, sääti sen kellonajan yms muuttujien mukaan ja oli useinmiten oikeassa valinnoissaan. Harmi vain, näissä on ihan sama kuin kaikissa ryhmissä, pieni kasa kusipäitä pilaa kaikkien maineen ja arvostuksen.
 
Hyvä teksti, mutta kerrotko miksi et ainakaan vaikuta antavan arvoa kokemukselle? Itseni mielestä koulutaustalla ei ole mitään merkitystä, vaan olen aina ihaillut kymmenien vuosien aikana kerääntynyttä ammattitaitoa, alalla kuin alalla. Olipa sitten kyse rekkakuskista, opettajasta tai poliisista, pitkä kokemus tuo sellaista varmuutta toimintaan, että vaikeakin tilanne näyttää helpolta.
Kokemus, jos hyvin ylläpidetty ammattitaito, koulutusta, sisäistettyä koulutusta ja sitä käytännön kokemusta ja niihin ratkaisuja niin joo.

vs kymmeniä vuosi työelämässä jossain ammattissa, mukaanlukien ammattikuskilla miljoona kilometriä maantiellä.

Eli vähän nyt verrataan koulutettua, osaavaa ammattilaista, elämänkoululaiseen.

No tänäpäivänä ammattikuskia koulutetaan.

Yritän siis sanoa että jos tuolla liikenteessä repsikan paikalla aikaa seurata menoa, niin siellä on palkon vuosienkokemuksella ajavia, joilla ne taidot on vähän mitä on, mutta itseluottamus kova.


Edit:
Jos taksien kyydissä mennyt paljon, niin laidasta laitaan, eikä niinnkään se ikä liitty siihen, vaan se ammattitaito.

Raskaanliikenteen puolella kun alkoi ne koulutukset lisääntyy, niin kouluttajat nopeasti huomasi että ei ne, vuodet, ei ne kilometrit.
 
Hyvä teksti, mutta kerrotko miksi et ainakaan vaikuta antavan arvoa kokemukselle? Itseni mielestä koulutaustalla ei ole mitään merkitystä, vaan olen aina ihaillut kymmenien vuosien aikana kerääntynyttä ammattitaitoa, alalla kuin alalla. Olipa sitten kyse rekkakuskista, opettajasta tai poliisista, pitkä kokemus tuo sellaista varmuutta toimintaan, että vaikeakin tilanne näyttää helpolta.
Kyllä mä kokemukselle arvoa annan enkä pidä koulutustaustaa monilla aloilla lainkaan merkityksellisenä (ja joillain aloilla koulutususkovaiset ärsyttää), mutta ammattikuljettajien suhteessa liikenneturvallisuuteen kokonaisuutena se ajokokemus on aika pieni tekijä yksin.

Vaikka ajaisi 500tkm vuodessa, niin se kosketuspinta ja kohdalle osuvien poikkeustilanteiden määrä on järjettömän rajallinen suhteessa kaikkiin vaara/onnettomuustilanteisiin nyansseineen. Ne kokemukset heittää myös helposti jonkin verran vahvistusharhan puolelle pätevän tiedon sijaan tai ei välttämättä ole edes realistista havaintoa vaarallisuudesta/turvallisuudesta suhteessa omaan toimintaan. Eri asia on sitten turvallisuustietoiset kuskit, jotka aktiivisesti myös seuraavat tapahtumia, ottavat asioista selvää ja pyrkivät kehittymään myös asenteen osalta sekä tietävät ja pystyvät myöntämään omat virheensä ja oppivat niistä jatkuvasti. Eli tiivistettynä, on ammattikuskeja, ja sitten on "ammattikuskeja".

Oon ihan järjettömän paljon tekemisissä mm. ammattipätevyyden kertaukseen tulevien kuskien kanssa, ja todella monella on ihan liian kovat luulot osaamisestaan ja vaarallisen vääriä käsityksiä niin järkevistä ajotavoista kuin turvallisuudesta. Eipä sitä tarvitse mennä kuin viikonloppuiltana keskustaan niin näkee, ettei esim. moni taksikuski ihan sisäistä sen enempää turvallisuutta kuin sääntöjä. Sama pätee bussikuskeihin, joillain on vakavia ongelmia hahmottaa edes pysäkiltä lähtemistä oikein vaikka takana olis 30 vuotta ajamista. Suojatiesäännöistä "joustaminen" ja niistä tietämättömyys tai välinpitämättömyys sekä isomman oikeus ovat myös asioita, jotka toistuvat valitettavan usein. Ajetaan "vähän vaan" punaisia päin, kun ajoaika lähenee loppua, olis kiire purkamaan, satamaan pitäis päästä ajoissa, kahvihammasta kolottaa ja bensaakin kuluu kiihdytyksessä. Tosin, nää on kiitettävästi vähenemään päin tai sitten eivät kehtaa ääneen puhua, että ehkä ne koulutukset edes vähän auttaa. Ja jos ei muuta, niin vähänkin isompien firmojen päivittyvät käytös- ja ajotapaohjeet auttaa edes jotain ainakin kotimaisiin kuskeihin.

Vastaavasti taas yhdistelmäkuskien kokemus vaikkapa liukkaalla ja erilaisissa olosuhteissa ajamisesta on sellaista, mitä voi kyllä kirjoista lukea ja kursseilla kuulla mutta ei täysin oppia, eli kokemus on todella arvokasta. Samaten monella taksikuskilla on arvokasta kokemusta paikallistuntemuksesta ja joillain jopa asiakaspalvelusta. Se on vähän niinku mielenterveyden kokemusasiantuntija vs. psykiatri. Molemmilla on arvokasta osaamista, mut toisen ymmärrys mielenterveyden ongelmista on todennäköisesti aika paljon laaja-alaisempi. Eli en pidä kokemusta arvottomana, sillä ei aina vaan ole sitä merkitystä mitä sillä haetaan.

@kolistelija tuossa hyvin tarkensikin mitä haki omalla kokemuksen esiintuonnilla. Tarkennetussa muodossa se auttaa ymmärtämään kirjoittajan lähtökohtaa paljon paremmin, etenkin kun oma tausta aiheuttaa vääristymän täysin päinvastaiseen suuntaan. Eli, oma kokemus: ajomääriä tuodaan esiin kun yritetään luoda itselle auktoriteettiä esim. sääntöjen suhteen, vaikka niillä ei ole toistensa kanssa juuri tekemistä; mä olen peruuttanut enemmän ku sä ajanut eteenpäin -tyyppisesti, perus "älä opeta isääs nussimaan".

Näitä samoja ilmiötä on muuten autourheilussakin, etenkin vaikka rallissa ja maantiesiirtymissä. Osaaminen ja kokemus kilvanajosta on hemmetin kovaa tasoa, mutta maanteiden säännöt ja yleinen turvallisuus voi olla vähän hukassa. Eli aina mahtuu mukaan joku, jonka pitää kaasutella vähän kovempaa kun "on sentään rallikuski". Vaikka hyvin tietävät, että reaaliaikainen nopeusseuranta on käytössä ja rangaistus seuraa perässä aika ripeästi.
 
mä olen peruuttanut enemmän ku sä ajanut eteenpäin -tyyppisesti,
Tuokaan peruuttamisen taito ei tunnu mitenkään olevan yhteidessä ajovuosiin, kilometreihin, ei edes peruutettuluun käytettyyn aikaan.
Ei sillä että se ns taito peruuttaan se tarkasti sinne minne haluaa olisi sama asia kuin taito peruutella turvallisesti.
 
Ammattiautoilijoista oli tuossa aiemmin puhe :facepalm:

Kuvaaja siis ajanut suoraan vihreillä valoilla pyörätien jatketta ja taksi kääntynyt samasta suunnasta vasemmalle suoraan eteen.

 
Ammattiautoilijoista oli tuossa aiemmin puhe :facepalm:

Kuvaaja siis ajanut suoraan vihreillä valoilla pyörätien jatketta ja taksi kääntynyt samasta suunnasta vasemmalle suoraan eteen.

Kyllä. Se, että joku on ammattiautoilija, ei kerro yhtään mitään hänen liikenneosaamisestaan. Jollakin voi olla 30 vuoden kokemus ammattiautoilusta ja hän voi silti 30 vuoden jälkeenkin olla yhtä paska kuski kuin ennenkin. Lisäksi ylimielisyys on sitä luokkaa, että kuvitellaan osaavansa liikennesäännöt ja mennään sitten sen taakse, että "koska olen ammattiautoilija, niin minä olen oikeassa".
 
Tuosta ennakoinnista ja luottamusperiaatteesta tuli mieleen yksi ryhmä joka ei varmasti itse tiedosta toimintansa aiheuttavan turhaa riskitason nousua: Kohteliaat Teiden Ritarit®

Esimerkkinä tilanne jossa iltapäiväruuhkassa moottoritieltä pienemmälle tielle siirtynyt letka ajaa taajamassa. Erään nyppylän jälkeisen alamäen pohjalla on risteys oikealle, sieltä tuleville kolmio. Teiden Ritari havaitsee oikealta tulevan yksittäisen ajoneuvon, joka pysähtyy odottamaan paikkaa liittyä jonoon. Herrasmiehenä Ritari päättää sitten ensin hidastaa, ja sitten jopa pysähtyä kokonaan, viittoen kolmion takana odottelevalle että tässä sinulle paikka, olkaa hyvä.

Hieno herrasmiehen ele ja kaikkea, mutta nyt sitten on parempi jokaisen jonossa perässä tulevan työmatkalaisen olla hereillä! Kukaan joka luottaa muiden ajavan liikennesääntöjen mukaan ei odota joutuvansa pysähtymään tuossa kohtaa. Monesti olen nähnyt tuollaisen johdosta äkkijarrutuksia ja muita kevätjuhlaliikkeitä. Teiden Ritari ei varmasti omasta mielestään tehnyt kuin päivän hyvän teon. Kaikki mahdolliset peräänajothan ovat lainkin mukaan puutteellisten turvavälien ja puutteellisen tilanneseurannan tulosta. Tämä ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että toimimalla liikennesääntöjen vastaisesti tämä Ritari laukaisee koko tapahtumasarjan. Jos hän ymmärtäisi toimintansa haitallisuuden, hänkin ehkä säästäisi ritarillisuutensa vaikkapa kaupanoven availuun.
 
Tänään sai taas ihmetellä, että kaikille sitä kortti annetaankin.
Ajelin tässä henkilöauto-peräkärry-yhdistelmän perässä. Tuossa kohtaa on 50 km/h rajoitus, yhdistelmä kulkee juuri ja juuri 40 km/h sekä seilaa kaistalla.
Sitten kun pääsee tuohon risteykseen, vaihtaa kääntyvien kaistalle kääntyäkseen oikealle, jonka jälkeen äkkinäinen käännös takaisin suoraan menevien kaistalle ja... pysähtyy vihreisiin valoihin. Töötti pohjaan, että idiootti tajuaa jatkaa matkaansa. Tämän jälkeen ajaa risteyksen läpi ja sitten vaihtaa Prisman pihalle johtavalle kaistalle.

Olisi se päässyt siitä aiemmasta hemmetin risteyksestäkin sinne Prismalle.
Onneksi pidin väliä, ettei kolahtanut siinä äkkivaihdossa, mutta pikkasen alkoi taas ihmetyttämään, että miten voi olla noin kujalla.
Ja hauskaahan tässä on se, että ensimmäisen risteyksen toisella puolella selkeästi ilmaistaan, että bussit ja perävaunut kulkevat sieltä oikeaan kääntyvien kaistan kautta, jonne alunperin oli menossakin.
 
Esimerkkinä tilanne jossa iltapäiväruuhkassa moottoritieltä pienemmälle tielle siirtynyt letka ajaa taajamassa. Erään nyppylän jälkeisen alamäen pohjalla on risteys oikealle, sieltä tuleville kolmio. Teiden Ritari havaitsee oikealta tulevan yksittäisen ajoneuvon, joka pysähtyy odottamaan paikkaa liittyä jonoon. Herrasmiehenä Ritari päättää sitten ensin hidastaa, ja sitten jopa pysähtyä kokonaan, viittoen kolmion takana odottelevalle että tässä sinulle paikka, olkaa hyvä.

Miten muuten täällä porukka toimii tuollaisten "herrasmiesten" kanssa? Jos minun kohdalle tuollainen sattuu, niin lyön torven pohjaan ja pidän sitä pohjassa niin kauan kunnes pässi liikahtaa. Ja jos ei lähde niin käyn ihan ovella sanomassa, että lähde nyt liikkeelle siitä.
 
Tämä sankari ei tykännyt siitä että ohitin hänet, pakko änkeä eteen ja sen jälkeen jarrulle, koska kamera! :facepalm:



5min myöhemmin ohitin hänet uudestaan :facepalm::facepalm:
 
Tämä sankari ei tykännyt siitä että ohitin hänet, pakko änkeä eteen ja sen jälkeen jarrulle, koska kamera! :facepalm:



5min myöhemmin ohitin hänet uudestaan :facepalm::facepalm:

Tarina ei kerro, ja kuvakulma voi hämätä, mutta voisiko olla että olit noudattanut oikeuksiasi vasemmalla kaistalla hieman liian pitkään?
 
Tarina ei kerro, ja kuvakulma voi hämätä, mutta voisiko olla että olit noudattanut oikeuksiasi vasemmalla kaistalla hieman liian pitkään?
Tarinassa oli ohittannut pakettiauton aiemmin, ja seuraava ohitettu näkyvissä.

Pakettiauton toiminnalle ainoa (heikko) syys olisi että kuvaajan takana possujuna. (ja halusi ohittaa jakeluauton)


Mutta jos nyt päättää ohittaa ilmeisen tasavauhtista ajavan auton, vaihtaa kaistaa eteen, niin miksi ihmeessä hidastella, olis jatkanut omalla kaistalla jos vauhtia liikaa.
Kuvaaja epäili että nopeuskameroilla osuutta asiaan, no jos rajoitus 80, niin pienihidastus olisi riittänyt.

Kuvaaja toki oli unessa kun konttii ajoi.
 
Tarinassa oli ohittannut pakettiauton aiemmin, ja seuraava ohitettu näkyvissä.

Pakettiauton toiminnalle ainoa (heikko) syys olisi että kuvaajan takana possujuna. (ja halusi ohittaa jakeluauton)


Mutta jos nyt päättää ohittaa ilmeisen tasavauhtista ajavan auton, vaihtaa kaistaa eteen, niin miksi ihmeessä hidastella, olis jatkanut omalla kaistalla jos vauhtia liikaa.
Kuvaaja epäili että nopeuskameroilla osuutta asiaan, no jos rajoitus 80, niin pienihidastus olisi riittänyt.

Kuvaaja toki oli unessa kun konttii ajoi.
Kuvaajalle tuli yllätyksenä kun eka kiihdytetään +90km/h ohi ja seuraavaksi tullaan perä edellä vastaan ilman jarruvaloja 70km/h.

Pakettiauton sekoilusta kertoo myös se että 5min myöhemmin nukahti uudestaan ja ohitin sen taas. Tuollaisten kuskien takia tiellä kuin tiellä nopeus humppaa edes takas.
 
Kuvaajalle tuli yllätyksenä kun eka kiihdytetään +90km/h ohi ja seuraavaksi tullaan perä edellä vastaan ilman jarruvaloja 70km/h.

Pakettiauton sekoilusta kertoo myös se että 5min myöhemmin nukahti uudestaan ja ohitin sen taas. Tuollaisten kuskien takia tiellä kuin tiellä nopeus humppaa edes takas.
Kehä I:llä kirjoittamaton sääntö on, että vasemmanpuoleisimmalla kaistalla ajetaan noin 90 km/h ja tolppien kohdalla hidastetaan. Näin on enemmistö sopinut. Jos ajaa vasenta kaistaa yli 10 sekuntia oikean kaistan ollessa tyhjänä, niin tuollaista sekoilua saa katsella jatkossakin.

Mikähän vika noissa jarruvaloissa oli? Yleensä poljinta painaessa ne syttyvät.

E: Siellähän se nopeus oli videossa. Täysi synninpäästö kuvaajalle. :)
 
Mikähän vika noissa jarruvaloissa oli? Yleensä poljinta painaessa ne syttyvät.
Minusta videossa ei pakettiautossa jarruvalot vilkkuneet, sen verran vanha että tuskin ilman polkimen painamista vilkkuu.
Videon perusteella vaikuttu aika voimakkaalta hidastumiselta pelkän "kaasupolkimen" nostoksi, vaikka olisi niin sitten pitäisi sitä jarrua (jarruvaloja) painaa varoituksesti.
Ja perus sikailua, jos vauhti on itselle liikaa, niin ei sitten ohiteta vaihdetta toisen eteen ja aleta hidasteleen.

Ketään ei voi ottaa päähän jos joku ohittaa, ei kiilaa eteen, yms. niin tarkoituksellinen kiusanteko tuntuisi aika kaukaiselta.
Kuvaajalle tuli yllätyksenä kun eka kiihdytetään +90km/h ohi ja seuraavaksi tullaan perä edellä vastaan ilman jarruvaloja 70km/h.
Esimerkki tosiaan siitä että jos vaihestaan etteen niin tarpeeksi kauksi että jää sitä turvaväliä.

Muistatko oliko takanasi possujana, siis mietin että miksi edes päättänyt eteesi kiihdytellä..
 
Minusta videossa ei pakettiautossa jarruvalot vilkkuneet, sen verran vanha että tuskin ilman polkimen painamista vilkkuu.
Videon perusteella vaikuttu aika voimakkaalta hidastumiselta pelkän "kaasupolkimen" nostoksi, vaikka olisi niin sitten pitäisi sitä jarrua (jarruvaloja) painaa varoituksesti.
Ja perus sikailua, jos vauhti on itselle liikaa, niin ei sitten ohiteta vaihdetta toisen eteen ja aleta hidasteleen.

Ketään ei voi ottaa päähän jos joku ohittaa, ei kiilaa eteen, yms. niin tarkoituksellinen kiusanteko tuntuisi aika kaukaiselta.

Esimerkki tosiaan siitä että jos vaihestaan etteen niin tarpeeksi kauksi että jää sitä turvaväliä.

Muistatko oliko takanasi possujana, siis mietin että miksi edes päättänyt eteesi kiihdytellä..
Ei ollut ketään takana, ohitin pakun ja jäin seuraamaan peilistä voinko palata takaisin oikealle kaistalle, mutta siinä se roikkui niin jäin ajamaan vasenta kaistaa ja ohihan se sitten tuli kuten nähtiin.

Ajoin koko ajan vakkarin kanssa ja kun paku meni ohi ja sitten kun perä alkoi lähestymään niin otin vakkarin pois, mutta oli pakko ihan jarruttaa kun nopeus putosi niin nopeasti, tosiaan ilman jarruvaloja.
 
Ei ollut ketään takana, ohitin pakun ja jäin seuraamaan peilistä voinko palata takaisin oikealle kaistalle, mutta siinä se roikkui niin jäin ajamaan vasenta kaistaa ja ohihan se sitten tuli kuten nähtiin.

Ajoin koko ajan vakkarin kanssa ja kun paku meni ohi ja sitten kun perä alkoi lähestymään niin otin vakkarin pois, mutta oli pakko ihan jarruttaa kun nopeus putosi niin nopeasti, tosiaan ilman jarruvaloja.
Varsin rasittavia tuollaiset jotka kiihdyttää senverran ettei ohi pääse. no mitäs siinä muuta tehdä jatkaa matkaa.

Mutta jos takanasi ei ollut ketään, niin tuo jo ihan täyssä urapäisyyttä että kiihdyttää eteen ja sen jälkeen himmaa. Ei harvinaista, mutta osa ilmeisesti ihan tietoista.
 
Normia pakun käyntöstä. Ehkä kaksi kertaa vuodessa näkee pakun ajavan edes suunnilleen liikennesääntöjen mukaan. Jostain syystä luulevat niitä urheiluauton ja sähköpotkulaudan risteytykseksi. Ajotapa on sitten sen mukainen.
 
Mielenkiintoinen ihmisryhmä tämäkin, jonka nopeus seilaa 100 km/h -alueella jossain 75-95 km/h välillä. Sitten ohitat heidät ripeästi ja turvallisesti, mutta kas kummaa kun heilläkin löytyy se kaasupoljin ja perässä roikutaan koko loppumatka.
 
Mielenkiintoinen ihmisryhmä tämäkin, jonka nopeus seilaa 100 km/h -alueella jossain 75-95 km/h välillä. Sitten ohitat heidät ripeästi ja turvallisesti, mutta kas kummaa kun heilläkin löytyy se kaasupoljin ja perässä roikutaan koko loppumatka.

Itse aina ennakoin tietyn merkin ja seilaavan nopeuden kohdalla, kolmonen sisään, kaasu pohjaan ja ohi reilulla nopeudella. Ei ole kerta tai kaksi kun ovat alkaneet kiihdyttämään rinnalla.
 
Niinkin jännä juttu, kuten vakionopeudensäädin tekee tuota. Täysin normaali tilanne kaikissa autoissa jotka lukevat liikennemerkkejä. Ärsyyntyminen on siis sekä täysin turhaa että loputon suo.
 
Niinkin jännä juttu, kuten vakionopeudensäädin tekee tuota. Täysin normaali tilanne kaikissa autoissa jotka lukevat liikennemerkkejä. Ärsyyntyminen on siis sekä täysin turhaa että loputon suo.

No eihän tuossa voinut sellaisesta olla kyse, kun nopeusrajoitus ei muuttunut lainkaan. Ja olen ymmärtänyt, että jarruvalon pitäisi palaa, vaikka se olisikin vakkari joka jarruttaa.
 
Harmaa vesisateinen päivä Oulussa, noin 20 kilsan ajosuorite taajama-alueella. Vähintään joka neljännessä vastaan tulleessa autossa päiväajovalotuikut keulilla ja suurimmassa osassa siten auton takapää täysin pimeänä. Kaksi täysin valotonta autoa, ei edes sitä parkkituikkua keulalla. Miksi helvatassa niitä ajovaloja ei väännetä siitä valokatkaisijasta päälle(jos automatiikka ei tätä osaa itse tehdä) kun sää sitä vaatii?
 
No eihän tuossa voinut sellaisesta olla kyse, kun nopeusrajoitus ei muuttunut lainkaan. Ja olen ymmärtänyt, että jarruvalon pitäisi palaa, vaikka se olisikin vakkari joka jarruttaa.

Pahoittelut, tarkoitin tuota että ennakoidaan merkkiä kiihdyttämällä ja sitten vieressä oleva kiihdyttää myös. En tuota seilaamista itsekään ymmärrä. Sinänsä voi olla kyse että keskitytään kaikkeen muuhun kuin ajamiseen ja kun joku menee ohi niin havahdutaan että mikäs se nopeus yms. nyt olisikaan.
 
. Miksi helvatassa niitä ajovaloja ei väännetä siitä valokatkaisijasta päälle(jos automatiikka ei tätä osaa itse tehdä) kun sää sitä vaatii?

Varmaan sama juttu kuin yleensä automatiikassa. Ei käytetä yhtään ajatusta siihen toimiiko se automatiikka nyt oikein ja luotetaan että kyllä se hoitaa.

Omassa kiassa vaatii enemmän hämärää että ajovalot syttyvät (sade ei aktivoi, kuten kait suuressa osassa saksalaisissa). Takavalot olisivat samalla pois päältä, mutta noi on auton myyjän puolelta aktivoitu palamaan (eli maahantuodussa autossa ne eivät olleet aina päällä).
 
Pahoittelut, tarkoitin tuota että ennakoidaan merkkiä kiihdyttämällä ja sitten vieressä oleva kiihdyttää myös. En tuota seilaamista itsekään ymmärrä. Sinänsä voi olla kyse että keskitytään kaikkeen muuhun kuin ajamiseen ja kun joku menee ohi niin havahdutaan että mikäs se nopeus yms. nyt olisikaan.

Ei, tarkoitin ennakoidaan tietyn automerkin (lue: toyota) ja sen seilaavan nopeuden kohdalla, että ratin takana istuu seniili kyrpä jota ei saa ohittaa.
 
Keskimäärin ihmiset ovat omien kokemusten mukaan ennemmin seniilejä ajatuksissaan ajavia kuin seniilejä kyrpiä. Ei se huomion herpaantuminen tarvitse tarkoittaa kännykän vahtaamista (mitä varmasti tapahtuu vähän nuoremmilla suhteessa enemmän).
 
Mielenkiintoinen ihmisryhmä tämäkin, jonka nopeus seilaa 100 km/h -alueella jossain 75-95 km/h välillä. Sitten ohitat heidät ripeästi ja turvallisesti, mutta kas kummaa kun heilläkin löytyy se kaasupoljin ja perässä roikutaan koko loppumatka.
Syitä varmaan monia, joku käyny läpi joidenkin automallien ominaisuuksia, mutta veikkaan että yksi syy on se että ennen ohitus ei ehkä tarkkaa tietoa rajoituksesta, ajettu vähän alle. Toinen rajoitus tiedossa, jos mennään ns jalkakaasulla niin autosta ja toki kuskista riippuu miten helppoa tasaista nopeutta ajaa. Edessä oleva vakkarikuski helpottaa sitätouhua.

Eli jos edellä menee sopivaa vauhtia ajava kuski, niin miksä siinä perässä ajelle. vaikka maaliin asti. Eikä ne kai ärsytä, jos turvavälin osaa pitää. Toki siinä voi tulla sellainen olo että jäinkö nyt hänen tukokseen, mutta se sitten eri tarina. (oletan että jatkoi matkaa tasaisesti suurinpiirtein rajoitsuten mukaan)
 
Varmaan sama juttu kuin yleensä automatiikassa. Ei käytetä yhtään ajatusta siihen toimiiko se automatiikka nyt oikein ja luotetaan että kyllä se hoitaa.

Omassa kiassa vaatii enemmän hämärää että ajovalot syttyvät (sade ei aktivoi, kuten kait suuressa osassa saksalaisissa). Takavalot olisivat samalla pois päältä, mutta noi on auton myyjän puolelta aktivoitu palamaan (eli maahantuodussa autossa ne eivät olleet aina päällä).

Ennemmin veikkaan sen puolesta, että nämä sankarit eivät ole edes miettineen valoja sekuntiakaan. Eivät siis edes mieti sitä automatiikkaa.
 
Ei ollut ketään takana, ohitin pakun ja jäin seuraamaan peilistä voinko palata takaisin oikealle kaistalle, mutta siinä se roikkui niin jäin ajamaan vasenta kaistaa ja ohihan se sitten tuli kuten nähtiin.

Ajoin koko ajan vakkarin kanssa ja kun paku meni ohi ja sitten kun perä alkoi lähestymään niin otin vakkarin pois, mutta oli pakko ihan jarruttaa kun nopeus putosi niin nopeasti, tosiaan ilman jarruvaloja.

Käsijarrulla jarrutettaessa ei pala jarruvalot (tai ainakaan omassa ei pala). Sen verran nopea oli jarrutus, että epäilen käsijarrutemppua.
 
Käsijarrulla jarrutettaessa ei pala jarruvalot (tai ainakaan omassa ei pala). Sen verran nopea oli jarrutus, että epäilen käsijarrutemppua.
Vauhti tippui n. 10km/h, tuohon riittää pelkkä kaasun nosto. Turha hidastus silti.
 
Kysehän ei ole siitä, kuinka paljon nopeus tippui, vaan kuinka nopeasti se nopeus tippui. Tästä mietin, että voisi olla käsijarrun kanssa jarrutettu, mutta vaikeahan se on tuosta varmuutta saada koskaan.
 
Tuosta ennakoinnista ja luottamusperiaatteesta tuli mieleen yksi ryhmä joka ei varmasti itse tiedosta toimintansa aiheuttavan turhaa riskitason nousua: Kohteliaat Teiden Ritarit®

Esimerkkinä tilanne jossa iltapäiväruuhkassa moottoritieltä pienemmälle tielle siirtynyt letka ajaa taajamassa. Erään nyppylän jälkeisen alamäen pohjalla on risteys oikealle, sieltä tuleville kolmio. Teiden Ritari havaitsee oikealta tulevan yksittäisen ajoneuvon, joka pysähtyy odottamaan paikkaa liittyä jonoon. Herrasmiehenä Ritari päättää sitten ensin hidastaa, ja sitten jopa pysähtyä kokonaan, viittoen kolmion takana odottelevalle että tässä sinulle paikka, olkaa hyvä.

Hieno herrasmiehen ele ja kaikkea, mutta nyt sitten on parempi jokaisen jonossa perässä tulevan työmatkalaisen olla hereillä! Kukaan joka luottaa muiden ajavan liikennesääntöjen mukaan ei odota joutuvansa pysähtymään tuossa kohtaa. Monesti olen nähnyt tuollaisen johdosta äkkijarrutuksia ja muita kevätjuhlaliikkeitä. Teiden Ritari ei varmasti omasta mielestään tehnyt kuin päivän hyvän teon. Kaikki mahdolliset peräänajothan ovat lainkin mukaan puutteellisten turvavälien ja puutteellisen tilanneseurannan tulosta. Tämä ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että toimimalla liikennesääntöjen vastaisesti tämä Ritari laukaisee koko tapahtumasarjan. Jos hän ymmärtäisi toimintansa haitallisuuden, hänkin ehkä säästäisi ritarillisuutensa vaikkapa kaupanoven availuun.
Kerran todistin tällaisen Teiden Ritarin Hämeenlinnanväylällä.

Toki oli iltapäiväruuhka ja possujuna mateli oikealla kaistalla muistaakseni jotain max 60 km/h. Mitä se nyt pahimmillaan tekee pohjoseen päin mennessä ennen Kehä III:sen liittymää. Martsarin muutenkin lyhkästä kiihdytyskaistaa ryömitti henkilöautokuski, jolla olis ollut ihan ok väli mennä, mutta kun ei uskalla tunkea, niin ei uskalla tunkea ja tiivistä jonoa alkoi olemaan varmaan edelliseen liittymään saakka. Arkajalka on jo melkein kiihdytyskaistan jälkeisessä ojassa, koska jostain kumman syystä auton on pakko liikkua eteenpäin, vaikkei tilaa olisi(???). Tässä vaiheessa Teiden Ritari päättää pysähtyä ja koska possujuna on aika tiivis, niin äkkijarrutusta seuras toinen ja kolmaskin äkkijarrutus. Vähän osas ite odottaa jotain mielenkiintosta, joten ei ollut varsinaisesti lähellä, mutta kyllä siinä hetken kerkes säikähtää et tuleeks joku takakontista sisään.
 
Aivan kiinni hinkkaajat. Vaikka hyvin näkee että edessäni on jono autoja. Vielä valojen vilkuttajat. Huoh..
 
Aivan kiinni hinkkaajat. Vaikka hyvin näkee että edessäni on jono autoja. Vielä valojen vilkuttajat. Huoh..

Joo. Tämä on kyllä käsittämätöntä urpoilua.. :rolleyes: Itse päästän aina välillä turvavälin melko pitkäksi (n. 50m) että voi laittaa vakkarin päälle, niin eikös joku urpo ala takaa vilkuttelemaan valoja.

Juhannuksen paluuliikenteessä perässäni oli tälläinen urpo, joka vielä ohitti minut vaikka edessäni oli arviolta n. 30-40 auton jono. Seuraavat 50km tuo kyseinen auto oli edelleen minun näköpiirissä. :)
 
Aivan kiinni hinkkaajat. Vaikka hyvin näkee että edessäni on jono autoja. Vielä valojen vilkuttajat. Huoh..
Joo. Tämä on kyllä käsittämätöntä urpoilua.. :rolleyes: Itse päästän aina välillä turvavälin melko pitkäksi (n. 50m) että voi laittaa vakkarin päälle, niin eikös joku urpo ala takaa vilkuttelemaan valoja.

Juhannuksen paluuliikenteessä perässäni oli tälläinen urpo, joka vielä ohitti minut vaikka edessäni oli arviolta n. 30-40 auton jono. Seuraavat 50km tuo kyseinen auto oli edelleen minun näköpiirissä. :)
Oon ihan varma, että tuolla liikenteessä on tyhjäpäitä, joiden havainnointikyky loppuu n. 2 metrin päähän oman auton keulasta. :beye:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 688
Viestejä
4 579 770
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom