Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?


Suomen mulkuin mulkku on näköjään löytynyt. Vankilaa tuosta pitäisi saada, ei mitään vähempää.

Muutoin tänään nähtyä: harvaan asuttu alue jossa pikkutiellä välillä päällyste, välillä soraa, rajoitus 60kmh. BMW ajoi vastaan valehtelematta vähintään 100kmh, todennäköisesti mentiin jo lähempänä toistasataa. Kohdattiin onneksi paikassa, jossa hänen ei tarvinnut leikata meidän puolelta kaarretta. 20-30 metriä edempänä tilanne olisi voinut olla toinen ja hän/minä/puoliso osa jotain tilastoa.
 

Suomen mulkuin mulkku on näköjään löytynyt. Vankilaa tuosta pitäisi saada, ei mitään vähempää.

Muutoin tänään nähtyä: harvaan asuttu alue jossa pikkutiellä välillä päällyste, välillä soraa, rajoitus 60kmh. BMW ajoi vastaan valehtelematta vähintään 100kmh, todennäköisesti mentiin jo lähempänä toistasataa. Kohdattiin onneksi paikassa, jossa hänen ei tarvinnut leikata meidän puolelta kaarretta. 20-30 metriä edempänä tilanne olisi voinut olla toinen ja hän/minä/puoliso osa jotain tilastoa.
Vähän outoa kuitenkin että kuski tuossa kertoo ettei mennyt hiostamaan lähelle taakse ja sitten videossa on kokoajan alle sekunnin välillä = alle sakkotäisyydellä. Jos on oikeasti näyttänyt videon poliiseille niin kortti voisi lähteä hetkeksi.
 
Vähän outoa kuitenkin että kuski tuossa kertoo ettei mennyt hiostamaan lähelle taakse ja sitten videossa on kokoajan alle sekunnin välillä = alle sakkotäisyydellä. Jos on oikeasti näyttänyt videon poliiseille niin kortti voisi lähteä hetkeksi.

ei pakettiauton kiihtyvyydellä voi lähteä mistään kilometrin päästä ohittamattaan hitaampaa estettä.
 
Vähän outoa kuitenkin että kuski tuossa kertoo ettei mennyt hiostamaan lähelle taakse ja sitten videossa on kokoajan alle sekunnin välillä = alle sakkotäisyydellä. Jos on oikeasti näyttänyt videon poliiseille niin kortti voisi lähteä hetkeksi.

Samaan kiinnitin huomiota. Ennen ohitusta ajaa aivan Teslan perseeseen kiinni. Ja kun palaa omalle kaistalleen, niin silloinkin vetää ihan Teslan perseeseen kiinni. Ja jutusta päätellen kuvaaja ei edes itse tajua tehneensä mitään väärin.
 
Samaan kiinnitin huomiota. Ennen ohitusta ajaa aivan Teslan perseeseen kiinni. Ja kun palaa omalle kaistalleen, niin silloinkin vetää ihan Teslan perseeseen kiinni. Ja jutusta päätellen kuvaaja ei edes itse tajua tehneensä mitään väärin.

Jotkut tekee ohitukset noin, jopa motarilla. Väärä tapa ja vaarallinen, mutta tässä kontekstissa sama kun valittaisi siitä että joku on läpäissyt poskelle ja vastapuoli yrittänyt ampua kohti. En tiedä huomasitko paluun osalta, että tesla vetää jarrut (lähes) lukkoon kun paku yrittää palata kaistalleen. Jos olisi ajanut perään, niin videon kanssa Tesla olisi todennäköisesti saanut maksaa kaikki viulut.
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Tappaahan toi Tesla-kuski tuossa yritti, kun ensin blokkaa ohituksen ja sen jälkeen alkaa estämään kaistalle paluun. Olis tosin ekana varmaan Tesla saanut pusun persposkeen ja siitä Tesla poikittain vastaantulijan nokkaan ja paku vielä päälle. Minusta kuvasjan ohitusyritys näytti ihan normaalilta, omalla kaistalla vauhdit, että vastaantulijoiden kaistalla mahdollisimmman vähän aikaa.
 
Leikattu tuo pätkä niin ettei tiedä mitä aikaisemmin tapahtuu.

Mutta tapahtui mitä vaan niin kunnon perseilyä sinisen auton kuljettajalta.Merķkiä ei saa mainita ettei sysoplla mene hermo.
 
Onneksi on video esittää todisteeksi, kun tuossa on selvästi kyse tahallisesta liikenteen haittaamisesta ja ohittamisen estämisestä. Ylipäätään omituista käytöstä.

Toki maanteillä ajetaan sekunnin turmaväleillä, ettei edes järki riitä tajuamaan miten on kortti joskus saatu.
 
Itäisemmässä Suomessa ei näköjään osata ohittaa. Tai sitten todella tykätään ajaa alinopeutta tiukassa Possu jonossa ilman turvavälejä. Ihan joka puolella moisia. Onko jollain paikallisella antaa syytåää tai selitystä.
 
Aivan kiinni hinkkaajat. Vaikka hyvin näkee että edessäni on jono autoja. Vielä valojen vilkuttajat. Huoh..

Joo, tämä on kyllä niin käsittämätöntä touhua. Selittää kyllä tätä miten vähän väliä tulee näitä monen auton ketjukolareita, kun hiissataan ihan perseessä kiinni vaikka liikenne olisi jo täysin jonoutunut. Jotenkin ei vaan sinne kahden aivosolun väliin istu konsepti siitä, että liikun edelleen ihan samaa vauhtia kuin se jonokin, vaikka mulla olisikin vähän väliä siihen seuraavaan autoon. Yleensä tulee päästettyä nämä sankarit sitten suosiolla seuraavan perseeseen hiillostamaan, mutta eipä siinä kauaa mene kun jo se seuraava sankari perseessä kiinni. Aivan vitun idioottimaista touhua.

***

Ylipäätään vituttaa se, että liikenteessä on tasan kahdenlaisia kuskeja: reilua (vähintään 10 alle rajoituksen) alinopeutta köröttelijöitä, tai sitten himokaahaajia jotka vetää aina vähintään 20 km/h ylinopeutta ja sekoilee muuten vaan.
 
Teeslakuskin sekoilu videolla on aivan käsittämätöntä. Aivan sama mitä aiemmin on tapahtunut, pitäisi tuosta rangaista törkeän liikenteen vaarantamisen skaalan yläpäästä. Ehkä video vielä poliisille päätyy, ellei ole jo tutkittavana.

Voi siitäkin väitellä että pakulle voisi myös pienet sakot antaa, eikä sekään väärin ole, mutta se on lähinnä keskustelun sivujuonne.
 
Teeslakuskin sekoilu videolla on aivan käsittämätöntä. Aivan sama mitä aiemmin on tapahtunut, pitäisi tuosta rangaista törkeän liikenteen vaarantamisen skaalan yläpäästä. Ehkä video vielä poliisille päätyy, ellei ole jo tutkittavana.

Voi siitäkin väitellä että pakulle voisi myös pienet sakot antaa, eikä sekään väärin ole, mutta se on lähinnä keskustelun sivujuonne.
Mistä antaisit pakulle sakot?
 
Aika kovia reaktioita tuohon Teslan perseilyyn. Fakta vaan valitettavasti on että kun tuossa ei ollut mitään läheltäpitiäkään niin poliisi jos tutkisi niin eipä se olisi kuin perustason liikenteen vaarantaminen, eli muutama päiväsakko.

Näitä näkee jatkuvasti eikä ketään ketään kiinnosta.
 
Tuossa videossahan se sanoo lopussa että oli ratsia edessä jossa kävi näyttämässä poliiseille videota. Ottivat rekkarin ylös ja laittoivat auton etsintään.
 
Turvavälin puuttumisesta kun on lähdössä ohitukseen. Ei siinä ole mitään muttia, ihan sama mikä se motiivi on.
Nyt kyllä menee ylitulkinnaksi. Ohitushetkellä se turvaväli saa ja melkein pitää pienentyä. Tuossahan paku aivan oikeaoppisesti keräsi vauhdin omalla kaistalla lähteä ohi heti kun latu vapaa. Ei kukaan täysjärkinen lähde ohitukseen 2-kaistaisella siten, että vaihtaa kaistaa jo turvavälin kohdalla. Videon pitäisi olla paljon pidempi, että voisi arvioida ajoiko liian lähellä sakon arvoisesti.
 
Nyt kyllä menee ylitulkinnaksi. Ohitushetkellä se turvaväli saa ja melkein pitää pienentyä. Tuossahan paku aivan oikeaoppisesti keräsi vauhdin omalla kaistalla lähteä ohi heti kun latu vapaa. Ei kukaan täysjärkinen lähde ohitukseen 2-kaistaisella siten, että vaihtaa kaistaa jo turvavälin kohdalla. Videon pitäisi olla paljon pidempi, että voisi arvioida ajoiko liian lähellä sakon arvoisesti.
Sakot katsotaan lain mukaan.
Videon ei tarvitse olla pidempi jotta voisi arvioida ajettiinko sakkovälillä vai ei. Heikot ohittamistaidot ei ole lain mukaan mikään hyväksyttävä tekosyy ajaa liian lähelle toisen perää.
 
Sakot katsotaan lain mukaan.
Videon ei tarvitse olla pidempi jotta voisi arvioida ajettiinko sakkovälillä vai ei. Heikot ohittamistaidot ei ole lain mukaan mikään hyväksyttävä tekosyy ajaa liian lähelle toisen perää.
Viranomaiselle on jätetty oikeus toimenpiteistä luopumiseen, se koskee luonnollisesti myös poliisia. Koska tuossa vastapuolena on mielisairas kusipää, todennäköisintä on että sinänsä selvästä lain rikkomisesta ei tule rangaistusta. Enimmilläänkin huomautus.

Heikothan nuo ajotaidot eivät olleet, vaan ylittivät lain vaatimukset kirkkaasti. Kuljettaja selvisi jatkuvista täysin ennalta-arvaamattomista hetkistä hienosti. Olisin ymmärtänyt jos olisi "vahingossa" tuupannut paskalle lisää vauhtia.

Edit. millään tavoin en puolustele liian lähellä ajamista, päinvastoin.
 
Viimeksi muokattu:
Sakot katsotaan lain mukaan.
Videon ei tarvitse olla pidempi jotta voisi arvioida ajettiinko sakkovälillä vai ei. Heikot ohittamistaidot ei ole lain mukaan mikään hyväksyttävä tekosyy ajaa liian lähelle toisen perää.
No milläs lain kohdan perusteella sitten antaisit sakot? Auto oli koko ajan hallinnassa, näkyvyys korkealta hyvä ja toiminta tarkoituksenmukaista ohitusta varten. Noinhan se autokoulussakin käsketään tehdä. Jos tuota pidät huonona suorituksena ohitukseen lähdöstä, niin onnea vaan. Vai halusitko vain näsäviisastella videon pituudesta?
 
No milläs lain kohdan perusteella sitten antaisit sakot? Auto oli koko ajan hallinnassa, näkyvyys korkealta hyvä ja toiminta tarkoituksenmukaista ohitusta varten. Noinhan se autokoulussakin käsketään tehdä. Jos tuota pidät huonona suorituksena ohitukseen lähdöstä, niin onnea vaan. Vai halusitko vain näsäviisastella videon pituudesta?
Suoraan poliisin sakotusmanuaalista: turvaväli alle 2 sek = huomautus
Turvaväli alle 1 sek = sakko
Koskee myös ohitustilanteita.
Tuollaista käytetään esimerkkinä autokoulussa että miten ei pidä tehdä.
Vauhti kerätään ennakoiden omalla kaistalla ja lähdetään ohitukseen käymättä liian lähellä toisen perää, jos toimitaan autokoulun oppien ja lain mukaan.
 
Rikkoivat lakia kirkkaasti.
Perustele tai älä louskuta leukojasi. Yhtä lailla hirveen törmääminen rikkoo lakia kirkkaasti tuolla logiikalla. Paitsi se on ennalta-arvattavampaa kuin teslaidiootin käytös. Sakotusmanuaalia ei näköjään käytetä missään, perustelen sen päivittäisillä havainnoilla. Pitäisi kylläkin.
 
Suoraan poliisin sakotusmanuaalista: turvaväli alle 2 sek = huomautus
Turvaväli alle 1 sek = sakko
Koskee myös ohitustilanteita.
Tuollaista käytetään esimerkkinä autokoulussa että miten ei pidä tehdä.
Vauhti kerätään ennakoiden omalla kaistalla ja lähdetään ohitukseen käymättä liian lähellä toisen perää, jos toimitaan autokoulun oppien ja lain mukaan.
Ja suoraan poliisin sakotusmanuaalista varmaan myös löydät senkin, miten pitkään sitä turvavälittä pitää ajaa, että sakko tai huomautus napsahtaa. Ei siellä mitään instant-tikettiä aleta kirjoittamaan, tuo on häiritsevissä määrin perässä roikkumiseen tarkoitettu ohjeistus.

e: Sivuhuomautuksena nyt päästiin juuri siihen miksi sanoin sen videon olevan liian lyhyt tilanteen arviointiin ;)

Rikkoivat lakia kirkkaasti.
Taisi sinulta unohtua, että tuossa mentiin paljon alle väylän nopeuden eli turvaväli oli vähintäänkin riittävä. Ihan vaan vinkiksi, että tässäkin grafiikassa ohittaminen esitetään pakun suorituksen mukaisesti. Huomaa turvaväli vasta kohdassa 3.
1720377081438.png
 
Viimeksi muokattu:
Poliisin sakotusmanuaali.
Alle 1 sekunnin turvaväli = sakko

Mikä tuossa on vaikeaa ymmärtää?
Sinulle jo vastattiinkin, lue myös alkup viestini uudelleen ja sisäistä mitä tarkoittaa toimenpiteistä luopuminen. Kaikki ihmiset eivät tarvitse ohjekirjaa joka tilanteeseen, vaikka sinä sellaisella yritätkin päteä. Videon tilanteessa on vain yksi sakotettava.
 
Sinulle jo vastattiinkin, lue myös alkup viestini uudelleen ja sisäistä mitä tarkoittaa toimenpiteistä luopuminen. Kaikki ihmiset eivät tarvitse ohjekirjaa joka tilanteeseen, vaikka sinä sellaisella yritätkin päteä. Videon tilanteessa on vain yksi sakotettava.
Toimenpiteestä luopuminen ei tarkoita että on toimittu kirkkaasti lakien mukaan, vaan että tällä kertaa jätetään sakottamatta rikkeestä.

Ei tarvitse ohjekirjaa ajamiseen muttei myöskään pidä alkaa väittämään että ne laittomat tavat on ohjekirjassa laillisia.
 
Taisi sinulta unohtua, että tuossa mentiin paljon alle väylän nopeuden eli turvaväli oli vähintäänkin riittävä. Ihan vaan vinkiksi, että tässäkin grafiikassa ohittaminen esitetään pakun suorituksen mukaisesti. Huomaa turvaväli vasta kohdassa 3.
1720377081438.png
Tämähän selittää paljon. Kun selvästä pykälästä tehdään yksinkertaistettu kuva, niin joku voi senkin voi ymmärtää ihan päin *****a. :D

Luulitko nyt ihan oikeasti että tuohon kuvaan on piirretty ohitus oikeassa mittakaavassa? :D :D :D

Eikä se että mennään alle väylän nopeuden muuta millään tapaa sitä vaadittua sekunttimääräistä turvaväliä.

PS: Lue sen ohjeesi viimeinenkin rivi.
 
Toimenpiteestä luopuminen ei tarkoita että on toimittu kirkkaasti lakien mukaan, vaan että tällä kertaa jätetään sakottamatta rikkeestä.
Aivan kuten aiemmin kirjoitin "selvä lain rikkominen" joten älä suotta itsestäänselvyyksiä toistele. Äläkä muuttele sanomaani, lue uudelleen jos on noin vaikeaa. Olitko se sinä joka kehui hidastaneensa ylämäessä rekan edessä? Sellainen käytös on samaa kuin videon teslalla.
 
Tuollaisten Teslakuskien varalle on hyvä olla >15mW laserosoitin autossa. Siinä kummasti alkaa takana olevan häiriköinti riittämään kun tausta- ja sivupeileistä vilkkuu (hetkellisesti) sokaiseva valo. Ja jos Teslakuski pysähtyy ja haluaa tulla juttusille, niin taas kättä pidemmät sen mukaan valmiina.
En tässä nyt enempää kirjoittele miten tuollaista kuskia pitäisi kohdella, mutta en yhtään paheksuisi jos takana oleva ottaisi omiin käsiinsä päätöksen Teslakuskin elämän jatkumisesta.
 
Tämähän selittää paljon. Kun selvästä pykälästä tehdään yksinkertaistettu kuva, niin joku voi senkin voi ymmärtää ihan päin *****a. :D

Luulitko nyt ihan oikeasti että tuohon kuvaan on piirretty ohitus oikeassa mittakaavassa? :D :D :D

Eikä se että mennään alle väylän nopeuden muuta millään tapaa sitä vaadittu sekunttimääräistä turvaväliä.
Ei se kovin selvä pykälä tunnu olevan, kun kaltaisesi ammattilainenkin tuntuu olevan sen kanssa vaikeuksissa. Turvavälin vaade ei ole mikään ehdoton absoluuttinen luku tai etäisyys. Varsinkin poliisin ohjeet ovat suuntaa antavia. TIlanne ratkaisee. Aina. Pakun toiminnassa ei ollut yhtään mitään sellaista, mistä poliisi olisi sakkoa lähtenyt kirjoittamaan. Päinvastoin, hänhän pystyi hallitsemaan autonsa vielä hyvin yllättävässäkin tilanteessa ja keskeyttämään hallitusti ohituksen Teslan kustessa muroihin niin paljon kuin ehtii.

Väylän nopeys ei tietysti itsessään merkkaa mitään, mutta huomautin nyt vain, että ei menty 80 km/h kuten tunnut "kirkkaasta lainrikkomisesta" olettavan. Kuvaaja kertoi nopeuden olleeen 50-60 km/h ja sehän muuttaa jo itsessään välimatkaa.

e: Ja edelleen. Tämähän lähti sinun viisastelusta koskien videon pituutta. Se on yksiselitteisesti liian lyhyt tilanteen tulkitsemiseen.
 
Eikä se että mennään alle väylän nopeuden muuta millään tapaa sitä vaadittua sekunttimääräistä turvaväliä.
Ei muuta, mutta väli lyhenee samalla kuin vauhti hiljenee. Tuossa vauhdissa aivan normaali etäisyys. Kaistalle palatessa väli oli liian lyhyt, mutta syyllinen siihen löytyy vain ja ainoastaan mustien lasien takana istuvasta Liikenne Opettajasta®.
 
Itse päästän aina välillä turvavälin melko pitkäksi (n. 50m) että voi laittaa vakkarin päälle, niin eikös joku urpo ala takaa vilkuttelemaan valoja.
50 metriä, (50km/h) taajamissa ok, jos joku vilkuttelee, niin ehkä halua ryhmittyä toiselle kaistalle.
Taajaman ulkopuolella 50 metriä on alimittainen, ja taajamn ulkopuolelle reilustakaan turvavälistä kukaa hermostu, jos vilauttaa valoja, niin ehkä varoittaa ohittamisesta. (toki se taisi olla edellä olevalla kritiikin kohteena).


ei pakettiauton kiihtyvyydellä voi lähteä mistään kilometrin päästä ohittamattaan hitaampaa estettä.

Ei muuta, mutta väli lyhenee samalla kuin vauhti hiljenee. Tuossa vauhdissa aivan normaali etäisyys. Kaistalle palatessa väli oli liian lyhyt, mutta syyllinen siihen löytyy vain ja ainoastaan mustien lasien takana istuvasta Liikenne Opettajasta®.

Videossa teslan perässä kuvaaja roikkui, aivan liian lähellä, huonosti kiihtyvällä autolla nimenomaan reilu perus turvaväli helpottaa sitä turvallista ohittamista, kun voi kiihdyttää ensin omalla kaistalla, siinä voi tintiä turvavälistä vähän, mutta videossa jo ihan alussa oli kaikki marginaali käytetty, ja lähti kiihdyttää omalla kaistgalla, entisestään pienentäen turvaväliä. Tuolliasen törtön perässä vaarallista.


Toki kuvajaan törttöilyt pientä verrattuna Teslakuskin sikailuun. (* Siinä mielessä kuvaavan auton tarttuminen vähän plääh, mutta pelottaa jos laajasta ajatus että noin pitäisi perässä ajaa, noin pitäisi ohittukseen lähteä.

Videosta paha sanoa vauhtia, 50-60km/h tuntee pieneltä arviolta, mutta jos vauhtia oli enemmän, niin vielä tärkeämpää se välit.

Paluu oikealle, ennustaa, vaikea mutta video nimenomaan osittaa sen että silloin turvavälejä tarvitaan.
(*
Teslan sikailu senverran pahaa, että poliisilta ihan oikea peliliike tarttua siihen, toki kuvaavan auton kuskille olisi voinut vinkata turvavälist, tarina ei kerro tekikö niin.


Edit.
Videon alussa Teslan vauhti vaikuttaisi olevan enemmin lähemmäs tai jop ayli 80, kuin 60, jos satkun alue, niin en yllätty jos lähemmäs sitä, pakettiauton vauhti Teslaa enemmän kun sitä lähestyi.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kyllä menee ylitulkinnaksi. Ohitushetkellä se turvaväli saa ja melkein pitää pienentyä. Tuossahan paku aivan oikeaoppisesti keräsi vauhdin omalla kaistalla lähteä ohi heti kun latu vapaa. Ei kukaan täysjärkinen lähde ohitukseen 2-kaistaisella siten, että vaihtaa kaistaa jo turvavälin kohdalla. Videon pitäisi olla paljon pidempi, että voisi arvioida ajoiko liian lähellä sakon arvoisesti.

Mistä moinen tulkinta? Ei turvaväliä saa ohituksen vuoksi kutistaa, mitä jos juuri sillä hetkellä kun ohittaja kerää vauhtia, sattuukin edessä jotain, minkä vuoksi edellä ajavan on hidastettava?

Kyllä se on ennemminkin niin, että jos ei kykene ohittamaan turvavälien etäisyydeltä, niin silloin pitää jättää ohittamatta.

Noinhan se autokoulussakin käsketään tehdä.

No ei varmasti käsketä tehdä. Jos autokoulussa opetetaan, että "kerää vauhti omalla kaistalla", niin ei sitä voi tulkita niin, että "kerää vauhti omalla kaistalla ja aja ohitettavan perseeseen kiinni ennen ohitusta".
 
Luepa sieltä kuvasta se ihan alin rivi: Jätä tilaa ohitettavan eteen, taakse ja sivuille.

Lisäksi, vaikka kohdassa 1 ei erikseen mainita turvaväliä, niin siinä ei myöskään lue, että "unohda turvaväli".
Jos liikenneturvan ohjeita lukunet, niin taajamissa MINIMI suositus 2 sekentti, taajaman ulkopuolelle MINIMIsuoisitus 4 sekunttia, annettu myös nyrkkisääntö, taajamulkopuolella mittarinopeus luku (km/h) metreinä, mutta omana mielipiteenä metrejä vaikea arvioida, niin sekunnit helpompia. Väylillä olevia asioita voi käyttää myös apuna, heijastin tolpat usein n 100 metrin välein, eli jos väliin mahtuu paritolppaa niin kesäkelillä ei ihan huono.

Videon tie pitkiä suoria, niin nuhasella autolla ohitusta ajatellen nimenomaan tarvii sen pitkänturvavälin, niin mahdollistaa sen ennakkoinnin ja kiihdyttämisen.

Jos ohitettava ei sikaile ja ohittaja joutuun palaan toisen nokan eteen, niin se lähinnä kertoo siitä että ohittaja on tehnyt selkeän arviointivirheen.
 
Kakkostiellä ilmeisesti jotain vikaa ilmastossa kun aiheuttaa tuommoisia ohituksen estämisiä.
Edessä ajava mersukuski saavutti jonon perän ja hetken aikaa ajeli siinä, saavutin mersun. Hetken päästä mersukuskin väli edelliseen oli kasvanut kymmeniin metreihin ja vauhti tippunut jo reippaasti alle suurimman sallitun. Laitoin oman matkanopeuden vakkariin(mersu oli pysynyt aiemmin edellä samalla vauhdilla) ja siirryin vasemmalle kaistalle. Rinnalle kerettyäni mersukuski löysikin kaasupolkimen ja veti edelle. Tässä vaiheessa tervehdin mersukuskia keskisormella ja jouduin palaamaan takaisin oikealle kaistalle. Koska turvavälit olivat edellä ajavaan jonoon hävinneet joutui mersukuski ja minä perässä tekemään tiukemman jarrutuksen. Ilmeisesti tämä oli jonkunnäköinen voitto mersukuskille appareineen kun sentteriä heiluttelivat ja näyttivät juhlivan. Seuraavassa ohituspaikassa pääsin onneksi kuittaamaan koko jonon. Mersukuski jäädessä alinopeutta ajavan jonon perään.
 

Suomen mulkuin mulkku on näköjään löytynyt. Vankilaa tuosta pitäisi saada, ei mitään vähempää.

Muutoin tänään nähtyä: harvaan asuttu alue jossa pikkutiellä välillä päällyste, välillä soraa, rajoitus 60kmh. BMW ajoi vastaan valehtelematta vähintään 100kmh, todennäköisesti mentiin jo lähempänä toistasataa. Kohdattiin onneksi paikassa, jossa hänen ei tarvinnut leikata meidän puolelta kaarretta. 20-30 metriä edempänä tilanne olisi voinut olla toinen ja hän/minä/puoliso osa jotain tilastoa.
Tesla kuskilla kai otti sitten munanjatkeen päälle ja ensiksi sitten estetään ohitus heti kiihdyttämällä ja lopuksi näyttää että yritetään estää kaistalle paluu kun näkee että tulee liikennettä vastaan. Sitten vielä pysähdytään lähes täysin kaistalle ja haetaan että joku ajaisi perään.
 
Tesla kuskilla kai otti sitten munanjatkeen päälle ja ensiksi sitten estetään ohitus heti kiihdyttämällä ja lopuksi näyttää että yritetään estää kaistalle paluu kun näkee että tulee liikennettä vastaan. Sitten vielä pysähdytään lähes täysin kaistalle ja haetaan että joku ajaisi perään.
Videon mukaan Teslatyyppi teki vastaavia temppuja useille autoille, ei pelkästään kuvaajalle. Lisäksi kuvaaja oli huomannut vaaratilanteita jo aiemmin taustapeilistä, kun Tesla oli ohitellut rekkoja sulkuviivoilla ja nämä olivat väistäneet pientareelle, kun vastaan oli tullut muita autoja. Muiden ohittamiset Tesla esti kiihdytyksellä ja ohittajan omalle kaistalla palaamisen tämä yritti estää jarruttamalla niin kovaa, että videollakin näkyy kun automatiikka alkaa vilkuttamaan hätävilkkuja. Eiköhän tuossa ollut taustalla joku kattavampi asennevamma ja/tai mielenterveyden häiriö kuin mikään ihan tavallinen "munanjatkeen ego-ongelma".

Videosta selviää myös, että auton tiedot on ilmoitettu poliisille, auto on etsinnässä ja viranomaiset selvittelevät asiaa.

Pakun toiminnassa ei ollut mitään vikaa. Ihan normaalisti kerää ensin nopeutta omalla kaistalla ennen ohitusta. Jos on pakko jotain saivarrella, niin hieman aiemmin olisi voinut vaihtaa kaistaa, mutta ei tuossa sen puolesta silti mitään vaaratilannetta ollut. Siitä nillittäminen on ihan turhaa. Ohituksen jälkeinen tilanne taas johtui vain ja ainoastaan Teslakuskista, joka seisoi jarrulla.
 
Videon mukaan Teslatyyppi teki vastaavia temppuja useille autoille, ei pelkästään kuvaajalle. Lisäksi kuvaaja oli huomannut vaaratilanteita jo aiemmin taustapeilistä, kun Tesla oli ohitellut rekkoja sulkuviivoilla ja nämä olivat väistäneet pientareelle, kun vastaan oli tullut muita autoja. Muiden ohittamiset Tesla esti kiihdytyksellä ja ohittajan omalle kaistalla palaamisen tämä yritti estää jarruttamalla niin kovaa, että videollakin näkyy kun automatiikka alkaa vilkuttamaan hätävilkkuja. Eiköhän tuossa ollut taustalla joku kattavampi asennevamma ja/tai mielenterveyden häiriö kuin mikään ihan tavallinen "munanjatkeen ego-ongelma".

Videosta selviää myös, että auton tiedot on ilmoitettu poliisille, auto on etsinnässä ja viranomaiset selvittelevät asiaa.

Pakun toiminnassa ei ollut mitään vikaa. Ihan normaalisti kerää ensin nopeutta omalla kaistalla ennen ohitusta. Jos on pakko jotain saivarrella, niin hieman aiemmin olisi voinut vaihtaa kaistaa, mutta ei tuossa sen puolesta silti mitään vaaratilannetta ollut. Siitä nillittäminen on ihan turhaa. Ohituksen jälkeinen tilanne taas johtui vain ja ainoastaan Teslakuskista, joka seisoi jarrulla.

Vähänkään kun mennään itäänpäin, niin siellä tuollainen olisi kiilattu ulos tieltä ja hakattu sairaalaan. Suomessa taas ollaan pidättyväisempiä ja annetaan paskasakin rellestää menemään, kun täällä tulee tuomio jos tuollaisen toimintaan puuttuu.

Toivottavasti tässä tapauksessa tulee sovellettavaksi se, että rikoksentekovälineen menettää valtiolle.
 
Viimeksi muokattu:
Tesla kuskilla kai otti sitten munanjatkeen päälle ja ensiksi sitten estetään ohitus heti kiihdyttämällä ja lopuksi näyttää että yritetään estää kaistalle paluu kun näkee että tulee liikennettä vastaan. Sitten vielä pysähdytään lähes täysin kaistalle ja haetaan että joku ajaisi perään.
Tarpeeksi tyhmältähän tuo siihen vaikuttaa, että voiskohan jopa hakemalla hakea kolaria? Katsonut vakuutusehdosta, että +30% lisäbonuksella pääsisi lunastuksen kanssa nollille rahojensa suhteen.
 
Tarpeeksi tyhmältähän tuo siihen vaikuttaa, että voiskohan jopa hakemalla hakea kolaria? Katsonut vakuutusehdosta, että +30% lisäbonuksella pääsisi lunastuksen kanssa nollille rahojensa suhteen.

Olisko kenties joku xbil:n kusettama influensseri?

 
Uskomatonta että jotkut vielä puolustelee tommosta sekopäätä. Kuka pitää motaritason turvaväliä kun lähdetään ohittamaan 50kmh ajavaa hoitopotilasta?

Itselle on yksi kirittäjä aikanaan sattunut, siitä mentiin ohi kun tehot ja suora riitti, kirityksenkin tajusi vasta kun omakin vauhti alkoi olemaan reippaasti päiväsakkojen puolelle. Teslan tapauksessa olisi varmaan tullut taakse siirtyminen ja sitten peräänajo kun vetää vielä liinatkin kiinni.
 
Pakun toiminnassa ei ollut mitään vikaa. Ihan normaalisti kerää ensin nopeutta omalla kaistalla ennen ohitusta. Jos on pakko jotain saivarrella, niin hieman aiemmin olisi voinut vaihtaa kaistaa, mutta ei tuossa sen puolesta silti mitään vaaratilannetta ollut. Siitä nillittäminen on ihan turhaa. Ohituksen jälkeinen tilanne taas johtui vain ja ainoastaan Teslakuskista, joka seisoi jarrulla.
Videon tapauksessa on tosiaan pakukuskin kritisointi vähän huomion viemistä itse videon asiasta, videon tosi törtöstä.

Mutta koska kuuluun ketjun tapaan ja videoista yritetään oppia, niin ei kai meistä kukaan ilman tunne kuohua noin kontissa ajaisi. Jos tiedämme että edellä oleva on arvaamaton sikailia, niin ainakaan silloin jos tuollainen edessä, jos muutenkaan ajettaisi noin.

Tarkoitan että tarkkaiillaan tavallista keuempaa ja jos ohituspaikka voisi aueta, niin olisi tilaa kiihdyttää, ilman että tarvii lainkaan lähelle ajaa. Paremmat ohituksen onnistumis mahkut.
Se kuitenkin ammattikuskin tiedossa että Tesla voi aika äkkiä pysähty, toki jos on valmis oikeasti ajaan kolarin, niin sitten ymmärtää.
 
Kuka tuota on puolustellut?
Kova on lätinä ohittajan turvaväleistä vaikka ne johtuu yksinomaan edelläolevan himmailuista ja säätämisestä. Ei sinällään teslakuskin puolustelua mutta vaikea on tilannetta paremminkaan hoitaa jos toinen jarruttelee.
 
Kova on lätinä ohittajan turvaväleistä vaikka ne johtuu yksinomaan edelläolevan himmailuista ja säätämisestä. Ei sinällään teslakuskin puolustelua mutta vaikea on tilannetta paremminkaan hoitaa jos toinen jarruttelee.

Niinpä, eli keksit asioita päästäsi. Se, että mainitsee pakukuskin turvavälistä, ei ole mitään Teslakuskin puolustelua. Miksi sinun pitää vetää yhtäläisyysmerkkejä sinne missä niitä ei ole? Kai sinä nyt ymmärrät, että pakukuskista voi puhua ilman että samalla ottaa mitään kantaa Teslakuskin toimintaan. Jos minä sanon, että en tykkää hampurilaisista, niin tulisitko huutamaan, että "jaahas, täällä puolustellaan pizzoja"?

Täällä keskustelussa jokainen on ihan yksimielisesti tuominnut Tesla-kuskin toiminnan. Se, että mainitsee sen lisäksi pakukuskin virheestä, ei ole Tesla-kuskin puolustelua.

Tuo, mihin pakukuskikin syyllistyi, on todella yleinen vaarallinen ilmiö, mihin törmää tien päällä melkein päivittäin. Eli se, että ohittaja ajaa ensin melkein ohitettavan perseeseen kiinni, ennenkuin siirtyy toiselle kaistalle.
 
Kova on lätinä ohittajan turvaväleistä vaikka ne johtuu yksinomaan edelläolevan himmailuista ja säätämisestä. Ei sinällään teslakuskin puolustelua mutta vaikea on tilannetta paremminkaan hoitaa jos toinen jarruttelee.
Kaikki on korostaneet Teslakuskin sikailua, ja paku kuskin touhut siihen verrattuna ihan pikkujuttuja.

Mutta voi ja kannattaa tuosta videosta ottaa oppiksin myös pakun osalta. Ajoihan se sen Teslan lähellä videon alussa , mistä seurasi se ettei sillä ollut sitä niukkaa saati kunnon turvavääli kiihdyttää ennen kaistanvaihtoa, kiihdty kuitenkin ja ajautui todella vaarallise lähelle Teslan konttia, ihan pakunkuskin oma moka.

Hienoa, ammattimaista että ohitus keskeytetään ajoissa, kun ohittaminen muuttuu epävarmaksi. Tesla kuskin käytös varmaan sai tunteita, ja ehkä pieni halua tuupata perään nousi. (tässä vaiheessa vauhdit tippuneet)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 688
Viestejä
4 579 770
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom