Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Niin, mitä sitten? Jos sinä olet se volvokuski, niin se ei ole sinun päänsärkysi enää. Omaan edessä olevaan turvaväliin pystyt itse vaikuttamaan. Ja hyvällä todennäköisyydellä bemarin valot katoavat horisonttiin. Turvavälin nopeuteen sovittaminen on nyt ihan vihonviimeinen temppu mitä tuossa kannattaa tehdä, kun kaverilla on sokka jo tippunut monta kilometriä sitten. Mä en ymmärrä tätä teidän logiikkaa, jossa voidaan tekosyiden varjolla tehdä ihan mitä tahansa muita kevätjuhlaliikkeitä paitsi väistää, joka ratkaisisi sen ongelman kerralla.
Jos asetut Volvo kuskin asemaan, ajellaan jonossa, viereisellä kaistalla on jonoa, joku sekoilee takakontissa. Toki sen ongelman voi tuupata muilla , vaihtamalla itse kaistaa, koukkaamalla toisen eteen, ja samalla videä rampiltatulijoilta tilaa liittyä, kaistanvaihdot on aina riski. No sen jälkeen se sekopää on seuraavan kohdalla sekoilemassa.

Ehkä siinä Volvo kuski on voittaja, muta liikenne kokonaisuutena häviäjä.



Tuollaisia "volvokuskeja" näkee ihan joka päivä liikenteessä jos yhtään enemmän ajaa vaikka hämistä (tai mitä tahansa moottoritietä), siinä vasemmalla kaistalla vaan on mukavampi ajella cruise päällä, vaikka muita ei näkyisi missään, tai vaikka seuraava ohitettava näkyy vasta horisontissa.
No oliskin kuvailemiasi, tässä se Volvo kuski ajeli edelläolevan kontissa. Mutta kuvaajaan ja BMW kuskiin verrattuna rauhallisesti.


Tossa videossa kaikki rikko lakia. 1. Se joka ohitaa vasemalla 2. Hän joka ei antanut tilaa takana tulevalle eli aiheuti haitaa. 3. Videon kuvaja jos hän ajo autoa samalla.
Siellä oli se punainen tojotakuski, sillä oli valot päällä ja jonkinlianen turvaväli edellä olevaan, eli jos nopeutta ei ollut liikaa, niin se ehkä ajeli kuten pitää

1. joo tuolta BMW kuskilta varmaan olisi ajot loppuneet siihen jos olisi liikevalvontaa ollut näkemässä.

2, missä tuollainen oli. Volvon edessä meni ainakin yksiauto, jos sitä tarkoita, ja jos vauhtia oliyli sallitun


, oikealla jonoa, niin mihin ihmeeseen se olis siinä koukkinut. Ja tuokin menee ihan kuvitteluun, yhtä hyvin senkin auton edessä oli auto, autoja, joten ehkä siellä ei nyt ollut ketään jonka olisi pitänyt antaa tilaa.



3. se auto missä kuvattiin, jos kuski ei kuvannut (oli telineessä tai repsikka kuvas), niin pahin moka ko auton kusilla oli olematon turvaväli, ja seilaaminen , ilmeisesti haki parempaa kuvakulmaa. Jos kuski oli myös kuvaaja, niin huoh.

Jos jotain ei kerrottua/nähtyä arpoo, niin videon lehteen lähettäneen kommentti vauhdista oli vähän sen oloinen että ehkä sitä oli vähän liikaa yksin ajamiseenkin.



Alleviivattu on ihan hyvä ehdotus taajamassa tai maantiellä silloin kun muuta liikennettä ei ole, ja perässäkulkija voi mennä ohi, mutta tuossa tilanteessa ~40km/h vauhtiin hidastaminen olisi ollut vähintään yhtä vaarallista kuin bemarikuskin toiminta. Ei vatipäiden kanssa kannata alkaa haastamaan riitaa.
No Volvo kuski ei hidastanut, eikä pitänyt turvaväliä edelläolevaan. Väisti vasemmalta ohittavaa, ilmeisesti ei hiljentänyt, kun ei tainnut jarruvalot välähtää, tosin en tiedä välähtääkö ne tuossa yksilössä hiljentäessä.

Vaiketa paikkoja jos tuollaiseen joutuu, se että on rauhallinen, ennustettava on yksi tapa yrittää selvitä, volvon meno näytti aika rauhalliselta, ehkä otti sen taktiikan.

Nopeuden lasku, niin siinä on riskinsä, vaikka pienikin lasku vähentää paljon riskiä, niin tuollaisessa joukossa jossa missä yhtäpoikkeusta lukuunottamatta ajetaan naulapäässä, niin jokin sataseen ja sieltä kahdeksaankymppiin pudottaminen niin pitää varmistua että se yllätä ketään. Videon BMW kuskin tuskin herää tähänmailmaan, etu lähinnä se että jos kolahtaa niin pienemmät vahinkot.

Keskiverto, huomaamatta kontissa roikkuja, herää pienestäkin hiljentämisestä jarruvaloilla.

Alkuperäinen kommenttini ei ehkä ollut kehoitus niin tehdä, vaan enemmin kuvasi sitä että mitä vaihtoehtoja tuossa oikeastaan on, jos ei lähdetä sikailijan mukaan.
 
Jos asetut Volvo kuskin asemaan, ajellaan jonossa, viereisellä kaistalla on jonoa, joku sekoilee takakontissa. Toki sen ongelman voi tuupata muilla , vaihtamalla itse kaistaa, koukkaamalla toisen eteen, ja samalla videä rampiltatulijoilta tilaa liittyä, kaistanvaihdot on aina riski. No sen jälkeen se sekopää on seuraavan kohdalla sekoilemassa.

Ehkä siinä Volvo kuski on voittaja, muta liikenne kokonaisuutena häviäjä.
Kyllä minä osaan hyvin asettua Volvokuskin asemaan paitsi siltä osin, että en olisi läheskään noin pitkään ollut vasurilla hullun tukkona. Tuossa lopussa ei olisi mitään koukattu eteen tai viety rampilta tulijoilta tilaa, aivan täysin niin perus liikennetilanne kuin pk-seudulla voi olettaa. Tilaa oli jopa poikkeuksellisen paljon. Tekosyitä kaikki miksi sitä kaistaa ei voi muka vaihtaa. Ainoa kaistanvaihdon riski tuossa on bemarin syöksy oikealta ohi, sitä saisi varoa. Tiedä miksi sitten veti vasemmalta. Videon kuvaaja mainitsee, että bemari oli heilunut kaistalta toiselle jo pidempään. Perinteinen volvokuskin ähäkutti enpäs päästä oikealta ohi ja en väistä kiusanteko, jolla saatu bemaristi maata kiertävälle radalle. Se, että jatkaako bemari raivoamista on tietysti hyvä kysymys. Jos tuossa on kahdenkeskistä kimppakiihtymistä ollut, niin saattaa meno rauhoittuakin.

Tänään tuli kyllä 1-tiellä vastaan yksi teiden ritari valkoisella farkkuvolkkarilla. Rekan ohitus meni siinä määrin vituiksi, että tämä oikealla kaistalla päätti yrittää kiihdyttää minun eteeni samalla hetkellä kun olin jo kiihdyttämässä, että taakseni tulee hänelle sopiva tila liittyä. Klassinen ajoitusongelma, epäonninen lopputulos. Tämäpä sitten riemastui urakalla ja takakontissa sitten kiinni, yritti oikealta ohi ihan liian pienessä välissä. Noh, isommassa välissä sitten vasemmalta ohi ja keskari toki pystyssä. Tähän asti "sattuuhan näitä". Jatkoi vaan sitä samaa ajoa ja oikealta ohittelua ainakin 20 km. WTF, tais vähän kierrokset jäädä päälle. Sitä ennen ajoi ihan kiltisti.
 
Kyllä minä osaan hyvin asettua Volvokuskin asemaan paitsi siltä osin, että en olisi läheskään noin pitkään ollut vasurilla hullun tukkona. Tuossa lopussa ei olisi mitään koukattu eteen tai viety rampilta tulijoilta tilaa, aivan täysin niin perus liikennetilanne kuin pk-seudulla voi olettaa.
Ok.
Tätä en ihan ymmärrä, jos ajetaan jonossa ja takanatule tötö haluaa etuilla jonossa, niin edessä oleva kohteliaasti antaa tilaa, jo ihan ok, mutta samalla hän vaihtaa kaistaa toisen eteen, jolloin se toinen joutuu hidastamaan, ja sen takana oleva kuorma-auto jne. tässä samalla nähtävissä että rampilta tulee jono, niin vaihtaa nyt sille kaistalle rampin kohdalla, jolloin vaikeuttaa rampilta liittyvien liittymistä.

Joo, liikenteessö toki hienoa olla kohtelias ja avulias niile tuuheimillekkin kuskeille, mutta vähän nyt summatta kokonaishyötyä.

Joo, toki pk seudulla sikaillaan, jos liikenteesä löytyy se yksi asiallinen, niin pitääkö sen eteen mennä sikaileen.

No, enemmän tässä ihmettelen sitä että useamman nimimerkin toimesta Volvokuskia syylistetty, Toyota kuskin jälkeen ehkä videon asiallisin (toki ihan tapa kontissa roikkuja, mutta rauhallisin porukasta)
 
2. Kyllä toinen pitää väistää jos nopeampaa tulee takalta ja se hitampi ei ole ohitamassa.
Saako moottori- tai kehätien vasenta kaistaa ajaa, vaikka oikeallakin olisi tilaa? - MTVuutiset.fi

Ainakin näin tulikitsen uutta tienliikennelakia.

3. Dashcam eikö ne otta vaakatasossa? Vai ottaako nykyään nekin tyhmistä pystytasossa?
Linkkaamassasi jutussa mainitaan näin...
Mikäli ohitettavia autoja on kohtuullisen etäisyyden päässä useita peräkkäin eikä takaa lähesty nopeammin ajavaa, voi vasenta kaistaa ajaen jatkaa, kunnes välitöntä ohitustarvetta ei enää ole. Näin vältytään lakitekstissä mainituilta tarpeettomilta kaistanvaihdoilta, jotka kielletään myös uudessa tieliikennelaissa.
Haitta ei ole sitä että takana oleva ei nyt heti pääse ajamaan kovempaa

Edit:
Taisin lukea viestin vähän hätäisesti
 
Viimeksi muokattu:
Linkkaamassasi jutussa mainitaan näin...

Haitta ei ole sitä että takana oleva ei nyt heti pääse ajamaan kovempaa
Tähän videoon liittyen, linkin artikkelli ai tainnut olla mitään tekoa.

Videossa vasemmalla kaistalla jono ohittaa oikeankaistan jonoa, artikkellissa pohdittiin sitä jos ei ole jonoa oikella. Eli oikealla on tyhjää. Mutta silloinkaan ei vaihdetta oikealle jos kohtuullisen matkan päässä on seuraava ohitettava, paitsi jos ajaa muuta kaistan liikennettä hitaammin.

Linkissä ei puhuttu mitään siitä tilanteessa että ollaan vasemmalla keskellä jonoa. (eli mennään jonon vauhtia) Oikealla vaihtaminen tarkoittaa sitten sitä että siellä ollaan kunnes vasemmalla jono loppuu. Tuskin läinsäätäjä ajatellut että jonossa olijat kierrättää paikkoja vaihtelemalla kaistalta toiselle.

Lisäksi artikkellissa puhutaan liikennesääntöjen mukaan menemisestä, ei ylinopeudella.


Niin oikealla ei ole tyhjää, vaan jono jos siellä autot menee jollain minimi turvavälillä.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän videoon liittyen, linkin artikkelli ai tainnut olla mitään tekoa.

Videossa vasemmalla kaistalla jono ohittaa oikeankaistan jonoa, artikkellissa pohdittiin sitä jos ei ole jonoa oikella. Eli oikealla on tyhjää. Mutta silloinkaan ei vaihdetta oikealle jos kohtuullisen matkan päässä on seuraava ohitettava, paitsi jos ajaa muuta kaistan liikennettä hitaammin.

Linkissä ei puhuttu mitään siitä tilanteessa että ollaan vasemmalla keskellä jonoa. (eli mennään jonon vauhtia) Oikealla vaihtaminen tarkoittaa sitten sitä että siellä ollaan kunnes vasemmalla jono loppuu. Tuskin läinsäätäjä ajatellut että jonossa olijat kierrättää paikkoja vaihtelemalla kaistalta toiselle.

Lisäksi artikkellissa puhutaan liikennesääntöjen mukaan menemisestä, ei ylinopeudella.


Niin oikealla ei ole tyhjää, vaan jono jos siellä autot menee jollain minimi turvavälillä.
Mistä sä tiedät että videossa vasemmalla kaistalla oli jono? Sä oleta että Volvon edessä oli vielä autoja, mutta mitäs jos ei ollutkaan, vaan volvo oli se joka oli kilometrejä ajanut vasenta kaistaa alle suurimman sallitun jonon ekana? :facepalm:
 
Mistä sä tiedät että videossa vasemmalla kaistalla oli jono? Sä oleta että Volvon edessä oli vielä autoja, mutta mitäs jos ei ollutkaan, vaan volvo oli se joka oli kilometrejä ajanut vasenta kaistaa alle suurimman sallitun jonon ekana? :facepalm:
Videosta jäi käsitys että minimissään neljäautoa, se missä kuvattiin, BMW, Volvo ja jokin auto(* Volvon edessä. Videosta jäi mielikuva että Volvo ajoi edessä olevan kontissa. Tuskin se edessä ollut sieltä mihinkään katosi, kun Toyotan edessä oli se jokin korkeampi liikkuva juttu (henkilönosturi?). No oli miten oli, niin videon perusteella ei voi päätellä että Volvon edessä oli tyhjää.

(*
Perunavideosta ei saa mitään varmaa kuvaa tilanteesta ja muistettava että kuvassa kaikenlaistä häröä. Ei se kuitenkaan selkeälstä miltää sivupeilin joku rinnalla varoitukselta näyttänyt.
 
Videosta jäi käsitys että minimissään neljäautoa, se missä kuvattiin, BMW, Volvo ja jokin auto(* Volvon edessä. Videosta jäi mielikuva että Volvo ajoi edessä olevan kontissa. Tuskin se edessä ollut sieltä mihinkään katosi, kun Toyotan edessä oli se jokin korkeampi liikkuva juttu (henkilönosturi?). No oli miten oli, niin videon perusteella ei voi päätellä että Volvon edessä oli tyhjää.

(*
Perunavideosta ei saa mitään varmaa kuvaa tilanteesta ja muistettava että kuvassa kaikenlaistä häröä. Ei se kuitenkaan selkeälstä miltää sivupeilin joku rinnalla varoitukselta näyttänyt.
Miten sä sait videosta sellaisen käsityksen? En minä ainakaan saannut?
 
Miten sä sait videosta sellaisen käsityksen? En minä ainakaan saannut?
Videosta huonosti näkee, ja kaikenlaista ylimääräistä ja katoilevaa, mutta videon alusta jää mielikuva että Volvon edessä toinen auto.
 

Liitteet

  • kuva_2023-08-04_083244758.png
    kuva_2023-08-04_083244758.png
    468 KB · Luettu: 172
Videosta huonosti näkee, ja kaikenlaista ylimääräistä ja katoilevaa, mutta videon alusta jää mielikuva että Volvon edessä toinen auto.
Piti ihan katsoa koneelta isolta näytöltä ja kyllä, olet oikeassa, kyllä siellä muitakin edessä...

Eli Volvolla ei ole mitään syytä antaa tietä kun jonossa mennään jo valmiiksi:tup:
 
Piti ihan katsoa koneelta isolta näytöltä ja kyllä, olet oikeassa, kyllä siellä muitakin edessä...

Eli Volvolla ei ole mitään syytä antaa tietä kun jonossa mennään jo valmiiksi:tup:
Mielenkiintoisesti perustit kuitenkin suuren osan aiheeseen liittyvästä keskustelustasi sille että Volvo teki jotain väärin. Keksit jopa että Volvolla ajava olisi sitä mieltä ettei kukaan saa ajaa kovempaa kuin hän. Monihan tuota täällä tekee, etkä ollut tälläkään kertaa yksin, mutta minua kiinnostaa mistä se johtuu. Aina tuntuu löytyvän joku muu syypää kun joku sekoilee liikenteessä. "Mutku toi teki noin". Tuo asenne vituttais kanssa-autoilijoissa, aina haetaan kummallisia perusteluita omalle perseilylle (oletan vähän rumasti että tätä harrastavat itsekin perseilevät, koska miksi olisi tarvetta perustella muiden perseilyä netissä).

Ohessa muutama lainaus asian esiintuomiseksi:
Siellä taas muutama idiootti löytänyt toisensa, yksi ajaa tahalleen moottoritiellä edessä vasenta kaistaa ja toinen ohittaa täysin muista välittämättä + kaikki vetää "noin" sataa tappituntumalla vesisateessa! :facepalm:

Kyllä, silti pitää myös muistaa se fakta että motarilla ei ajeta vasenta kaistaa koko ajan ja volvo kuskilla oli selvästi "kenenkään ei tarvitse ajaa kovempaa kuin minä"
Videon 14s kohdalla tulee isompi rako, sinne hetkeksi ja pääsee kaikki helpommalla, mutta ei, minulla on oikeus ajattelee volvo kuski.

Niinhän mä sanoinkin että muutama idiootti löytänyt toisensa ja että kaikki ajaa tappituntumalla = kuvaaja on myös yksi idiootti kun ajaa tappituntumalla.
Ja siis kun näistähän ei tiedä kuinka kauan siinä vasemmalla on ajettu muiden edessä kun nähdään se viimeinen 30s.

Mutta jos volvo ajellut keskustasta asti vasenta kaistaa muiden edessä niin en yhtään ihmettele että hermo menee, tuohon paikkaan taitaa olla matkaa +10km, toki silti ohitus oli täysin idiottimainen, itse olisin mennyt oikealta ohi vaikka laitonta sekin, mutta turvallista.
Mitäs jos volvon edessä ei ollutkaan jonoa?
 
Mielenkiintoisesti perustit kuitenkin suuren osan aiheeseen liittyvästä keskustelustasi sille että Volvo teki jotain väärin.

Tuossahan bemari on varsin selvästi ja todennäköisesti melko pitkään yrittänyt tehdä selväksi, että nyt mentäisiin kovaa eikä oma tai muiden terveys kiinnosta. Eihän Volvo tee tuossa teknisesti mitään väärin, mutta on mun mielestä aika idioottimaista pysyä siinä tiellä, kun vaihtoehtona on käydä nopeasti siellä oikealla (punaisen auton edessä hyvin tilaa), antaa bemarin mennä menojaan ja palata ihan heti takaisin. Siinä ei olisi oikeasti mennyt muutamaa sekuntia pidempään.
 
BMW-kuski on täysi idiootti, mutta Volvo edesauttoi tilanteen muuttumista erittäin vaaralliseksi.

En tiedä mikä ihmisiä vaivaa? "olen teknisesti oikeassa" ei itseäni lämmitä, jos kolisee.
Kyllä minä kevyenliikenteen liikkujanakin katson tuleeko sitä autoa, vaikka itselläni olisi vihreät. Sairaalassa on turha kelata, "minulla oli vihreät!"
 
Tosta videosta on alkuunsa vaikeaa nähdä, että millanen tilanne volvon edessä on, mutta ton ohituksen tapahtumishetkellä näyttää ainakin edessä olevan reippaasti tilaa, jolloin voisi ajatella, että ainakin teoriassa volvokuski olisi havainnut takana roikkujan ja voinut sopivaan väliin antaa tilaa. Vaikea tuota nyt on toki varmaksi sanoa, kun videossa on pari klippiä parista kohtaa, että olisiko oikea kaista ollut sen verran tukossa, että siihen olisi saanut väliin jarrutella vai olisko tilaa voinut antaa omaa ajoa niin paljoa häiritsemättä.

Jokatapauksessa liikenne olisi sujuvimmillaan, jos se olisi jonkinlaista yhteispeliä. Motarilla on kohteliasta katsoa peileihin ja antaa tilaa, jos takaa tulee nopeampi eikä nyt ihan tappituntumalla vedetä ruuhkassa ja toisaalta takaatulijoilta voitaisiin odottaa parempaa kärsivällisyyttä. Sama yhteispeli ja järjenkäyttö olis ihan toivottavaa kaikissa tilanteissa, esim maanteillä hitaammin hinaavat vois jättää ohituskaistan oikean kaistan nopeuden nostot pois ja kaupunkialueella vois koittaa muistaa käyttää vilkkuja ja toimia ennustettavasti.

Ajoin kortin about 20 vuotta sitten ja tässä ajassa on liikennekulttuuri rapautunut ja havaittava ajotaito kanssa-autoilijoilla alentunut kyllä reippaasti, eli jonkinlaista korjausliikettä kyllä kaivattaisiin ja toivoisin.
 
Mielenkiintoisesti perustit kuitenkin suuren osan aiheeseen liittyvästä keskustelustasi sille että Volvo teki jotain väärin. Keksit jopa että Volvolla ajava olisi sitä mieltä ettei kukaan saa ajaa kovempaa kuin hän. Monihan tuota täällä tekee, etkä ollut tälläkään kertaa yksin, mutta minua kiinnostaa mistä se johtuu. Aina tuntuu löytyvän joku muu syypää kun joku sekoilee liikenteessä. "Mutku toi teki noin". Tuo asenne vituttais kanssa-autoilijoissa, aina haetaan kummallisia perusteluita omalle perseilylle (oletan vähän rumasti että tätä harrastavat itsekin perseilevät, koska miksi olisi tarvetta perustella muiden perseilyä netissä).

Ohessa muutama lainaus asian esiintuomiseksi:

Missä mä nyt olen mitään perustanut, minä perustin että kaikki teki jotain väärin, opettele lukemaan ja ymmärtämään :facepalm:

Siellä taas muutama idiootti löytänyt toisensa

Anteeksi herra kaikki tietävä etten huomannut katsoa heti ekana isolta näytöltä että siellä sumuisessa kuvassa näkyy milli takavaloja volvon edessä, se on helppo huudella jälkikäteen, minä sentään myönsin että olin väärässä kun siellä tosiaan se yksi auto oli volvon edessä:facepalm:

Edelleenkin sanoin että videoista on hankala nähdä koko totuutta kun siinä näkyy vain se 30s kun tapahtuma on voinnut saada alkunsa ja 10min aikasemmin. Olen myös koko ajan sanonut että siinä on useampi idiootti löytänyt toisensa, bemari joka tekee vaarallisen ohituksen, volvo joka edesauttaa tilannetta "minä itse" asenteella joka hakee oikeauksia perseillä bemarille ja yksi perskärpänen joka vielä kuvaa samalla!
 
Viimeksi muokattu:
Aika vahvasti menee tunteisiin täällä minkä tahansa sortin munailu muiden toimesta. Hyvien tapojen mukaista antaa takaa tuleville hätähousuille tilaa, tykkäsi niistä tai ei, ehdottomasti. Laskee sisään edessä hidastelevan liikenteen ja sääolosuhteet (uskallan ainakin itse väittää, että on parempien tapojen mukaista olla tuossa kelissä olla vaihtamatta kaistaa toisten eteen ihan siihen 30 metrin päähän kuin äkkiä mennä pois alta), onko tuo nyt niin fataalia? Ehkä sitten on.
Minusta ainakin on hieman veteen piirretty viiva, kuinka rankkaa slalomia on tarpeen tehdä takaa ohi päästelyksi, jos ohituskaistalla on jo tunkua ja liikenne muutenkin on vähän eri tasoa kuin kirkkaana sunnuntai-iltana tyhjällä motarilla. Jos sitä tilaa ei ihan heti anneta ensimmäisen 50 metrin taskun eteen siunaantuessa, ja siitä palaa hermot niin kuin olisi trollattu ohituskaistalla 20 kilometria, niin kuulutaankohan BMW-kuskin kisälliosastolle kenties?*
Rankkaisin kyllä hyvänä kakkosena BMW-tunarin jälkeen videon kuvaajan. Jos esittää liikenneturvallisuudesta huolestunutta, niin ei siinä nyt noinkaan ajeta. Ellei sitten ole vähän hölmö.

*Yritän itse moottoritiellä ajaessa päästellä takaa tulevia ohi sen mitä kykenen, kun aina ei ole 145km/h kiire, mutta en minä hermojani menetä jos joskus menee rekka+karavaanarikolonnan kanssa pari minuuttia pidempään ennen marssivauhtiin paluuta "Volvo-kuskeja" odotellessa. Pitäisi varmaan kortti luovuttaa...
 
Tollasia volvon kaltaisia töhöilijöitä riittää ja fiksu ei lähde sellaista haastamaan. Tuonkaltaisen kun triggeröi siitä ei pääse ikinä turvallisesti ohi.

Tässä toinen vastaava, omat suoritteet leikattu videolta toki pois. Vaikea kuvitella että kovin mallikkaasti on kuvaava auto ajanut, jos liikenneraivoa on kestänyt tyhjällä öisellä moottoritiellä kymmenen minuuttia ja lukuisia kertoja tänä aikana hänet ohitetaan oikealta.

 
Tollasia volvon kaltaisia töhöilijöitä riittää ja fiksu ei lähde sellaista haastamaan. Tuonkaltaisen kun triggeröi siitä ei pääse ikinä turvallisesti ohi.

Tässä toinen vastaava, omat suoritteet leikattu videolta toki pois. Vaikea kuvitella että kovin mallikkaasti on kuvaava auto ajanut, jos liikenneraivoa on kestänyt tyhjällä öisellä moottoritiellä kymmenen minuuttia ja lukuisia kertoja tänä aikana hänet ohitetaan oikealta.

Tiialla oli tarkka silmä kun arvioi Mersun nopeudeksi 110-190km/h. Miksi Tia ajoi motarin vasenta kaistaa tyhjällä motarilla..? Sitä ei tarina kerro.
 
Tollasia volvon kaltaisia töhöilijöitä riittää ja fiksu ei lähde sellaista haastamaan. Tuonkaltaisen kun triggeröi siitä ei pääse ikinä turvallisesti ohi.

Tässä toinen vastaava, omat suoritteet leikattu videolta toki pois. Vaikea kuvitella että kovin mallikkaasti on kuvaava auto ajanut, jos liikenneraivoa on kestänyt tyhjällä öisellä moottoritiellä kymmenen minuuttia ja lukuisia kertoja tänä aikana hänet ohitetaan oikealta.

Nää iltalehden lukijan videot liikenteestä on aina tämmösiä. Omassa toiminnassa ei ole mitään vikaa, vaikka kännykkä kädessä ajettaisiin 5m turvavälillä ja kirotaan sitä toista. Ovat usein vielä sen verran tyhmiä, etteivät tajua videon paljastavan myös heidän hölmöilynsä.

Hyvä kysymys on tosiaan, että miksi tuollakin videolla ajellaan vasemmalla ilman ohitettavia niin, että mersu ohittaa oikealta? Ainoa "järkevä" syy mitä keksin on, että siinä on vuorotellen ohiteltu toinen toistaan. Ei vaikuta siltä, että olisi väkisin oltu tilanteessa viattomana osapuolena.
 
Nää iltalehden lukijan videot liikenteestä on aina tämmösiä. Omassa toiminnassa ei ole mitään vikaa, vaikka kännykkä kädessä ajettaisiin 5m turvavälillä ja kirotaan sitä toista. Ovat usein vielä sen verran tyhmiä, etteivät tajua videon paljastavan myös heidän hölmöilynsä.

Hyvä kysymys on tosiaan, että miksi tuollakin videolla ajellaan vasemmalla ilman ohitettavia niin, että mersu ohittaa oikealta? Ainoa "järkevä" syy mitä keksin on, että siinä on vuorotellen ohiteltu toinen toistaan. Ei vaikuta siltä, että olisi väkisin oltu tilanteessa viattomana osapuolena.

Yksi syy on varmaan julkaisupalkkiot joita iltaroskat ovat nyt alkaneet mainostaa. Liikenteessä on vähän väliä agressiivisia mullkuja, joita ärsyttämällä tuollaisia Tiian kaltaisia videoita on helppo pikkurahan toivossa kuvata.
 
...Eihän Volvo tee tuossa teknisesti mitään väärin, mutta on mun mielestä aika idioottimaista pysyä siinä tiellä, kun vaihtoehtona on käydä nopeasti siellä oikealla (punaisen auton edessä hyvin tilaa), antaa bemarin mennä menojaan ja palata ihan heti takaisin. Siinä ei olisi oikeasti mennyt muutamaa sekuntia pidempään.
Mihin ajattelit palata nopeasti, kuvaajan eteen ?
Jo jos sen punaisen auton eteen olisi koukannut, niin punainen auto olisi joutunut hiljentään ja sen perässä oleva Deleten auto jne.
Lisäksi oltiin rampin kohdalta josta valui jonoa.

*Yritän itse moottoritiellä ajaessa päästellä takaa tulevia ohi sen mitä kykenen, kun aina ei ole 145km/h kiire, mutta en minä hermojani menetä jos joskus menee rekka+karavaanarikolonnan kanssa pari minuuttia pidempään ennen marssivauhtiin paluuta "Volvo-kuskeja" odotellessa. Pitäisi varmaan kortti luovuttaa...
Ei nyt suoraan lainatulle.

Jos mennään jonossa keskellä, ohitetaan jonoa, niin mikä on se merkki jolla innokkaat väistäjät saa väistään, ja kuinka paljon ollaan valmiita häiritseen muuta liikennettä väistön tekemiseen, ja jäädäänkö odottamaan sinne oikealla kaistalla sitä kun vasemmankaist ajono mennyt, vai paltataanko sinne johonkin väliin nopeasti ? Vaihdetaanko oikealla kaistalla rampinkohdalla, jos nyt sattuu kohdalla oleen ja sieltä valuul ajoneuvo..
 
Tiialla oli tarkka silmä kun arvioi Mersun nopeudeksi 110-190km/h. Miksi Tia ajoi motarin vasenta kaistaa tyhjällä motarilla..? Sitä ei tarina kerro.
Epäselvän tarinan mukaan tulee mieleen että mersukuski ohitta kuvausauton, jarrutteli jne, kuvaus auto mahdollisesti lähti ohittaan mersua, mutta mahdollisesti mersukuski sai sitten reilusti vauhti ja painoi oikealta ohi. jne.

Video, kyllä niin kuraa ja samoin selitykset, että ilmeisesti toimitus laskee sen varaa että noita joku katsoo ja jakaa, ja taas joku katsoo.
 
Mihin ajattelit palata nopeasti, kuvaajan eteen ?
Jo jos sen punaisen auton eteen olisi koukannut, niin punainen auto olisi joutunut hiljentään ja sen perässä oleva Deleten auto jne.
Lisäksi oltiin rampin kohdalta josta valui jonoa.

Kyllä. Kuvaaja ei olisi siinä ehtinyt juuri metriä lähemmäs kuin missä nyt on. Vilkku oikealle ja siirto oikeaa kaistaa kohti. Tuskin olisi ehtinyt edes kokonaan sinne siirtyä, ennekuin bemari olisi päässyt ohi. Siitä heti vilkku vasemmalle ja matka jatkuu.

Oman kokemuksen mukaan tuollaiset roikkujat lähtevät ohi niinkuin hauki rannasta, heti kun tilaa on. Esim. Pyhäjärventiellä itselläni on vakkarissa 110-115 (100 rajoitus) ja liikun nopeammin kuin ~80% liikenteestä ja siten vasen kaista on kovassa käytössä. Mutta silti siellä tulee melkein joka kerta tilanteita, että jollain on mua isompi kiire ja ilmestyy oman ohitukseni aikana taustapeiliin. Ei siinä tarvi kuin käväistä oikealla, kun tuollaisen päästää ohi. Aina ei välttämättä ehdi edes kokonaan vasemman kaistan puolelle ennenkuin ollaan jo rinnalla.
 
Mihin ajattelit palata nopeasti, kuvaajan eteen ?
Jo jos sen punaisen auton eteen olisi koukannut, niin punainen auto olisi joutunut hiljentään ja sen perässä oleva Deleten auto jne.
Lisäksi oltiin rampin kohdalta josta valui jonoa.
Tässä on kyllä ihan pointtia. Itse en todellakaan väistä oikealle perässäroikkujan tieltä ja pussita sinne itseäni, jos motarilla ajetaan jonossa. Muuten toki annan tietä nopeammille.
 
Kyllä. Kuvaaja ei olisi siinä ehtinyt juuri metriä lähemmäs kuin missä nyt on.
Selvä. kuvaajahan ajoi Volvon "kontissa"ja seilas sinne tänne, miksi kuvaajalle ei anneta tilaa ? Vaan päinvastoin, sen eteen kiilataan vilkku oikealla näyttämisen jälkeen.

Oman kokemuksen mukaan tuollaiset roikkujat lähtevät ohi niinkuin hauki rannasta, heti kun tilaa on.
Osa vaikka ei olisi tilaa.

Varovainen saa olla, ennenkaikeka rauhallinen liikkeissää, osa voi sielä oikealta yrittää vaikka asiallisesti vilkukka kerrot aikeista. Ja noiden kohdalla jopa silloin kun sitä tilaa ei oikein ole.

Mutta eikö se ole vähän itsekästä lähteä kerrotulla tavalla koukkaileen että pääsää takan tulevasta sekopäästä ?
 
Selvä. kuvaajahan ajoi Volvon "kontissa"ja seilas sinne tänne, miksi kuvaajalle ei anneta tilaa ? Vaan päinvastoin, sen eteen kiilataan vilkku oikealla näyttämisen jälkeen.


Osa vaikka ei olisi tilaa.

Varovainen saa olla, ennenkaikeka rauhallinen liikkeissää, osa voi sielä oikealta yrittää vaikka asiallisesti vilkukka kerrot aikeista. Ja noiden kohdalla jopa silloin kun sitä tilaa ei oikein ole.

Mutta eikö se ole vähän itsekästä lähteä kerrotulla tavalla koukkaileen että pääsää takan tulevasta sekopäästä ?

Ei nuo tilanteet ole mustavalkoisia. Videolta ei esimerkiksi näy kuinka kovalla vauhdilla bemari on alunperin ilmestynyt Volvon perään ja kuinka nopeasti kuvaaja on ilmestynyt bemarin perään. Se on yksi tärkeimmistä parametreista noissa tilanteissa. Jos sieltä on tultu konttiin kiinni ~150km/h, niin ehtii helposti käydä oikealla kaistalla joutumatta "taskuun". Kuvaaja ei myöskään ole välittömällä tappituntumalla pitämässä veistä kurkulla (vaan pitää edes nimellistä muutaman autonmitan turvaväliä) ja on todennäköisesti ilmestynyt bemarin perään hieman maltillisemmalla nopeudella (tätä emme toki tiedä varmaksi), eikä siten ehtisi/aikoisi taskuttaa Volvoa.

Myönnetään sen verran, että Volvokuskin kutsuminen jonkinasteiseksi idiootiksi on osin alleviivaamieni oletusten varassa. Bemarin osalta ainakin uskoisin olevani oikeassa, koska jos on valmis menemään piennarta pitkin ohi, niin nilkan suoristaminen on ihan tuttua. Kuvaaja on taas erikseen halunnut korostaa omaa erinomaisuuttaan turvallisena kuskina lähettämällä videon iltapaskaan.
 
Ei nuo tilanteet ole mustavalkoisia. Videolta ei esimerkiksi näy kuinka kovalla vauhdilla bemari on alunperin ilmestynyt Volvon perään ja kuinka nopeasti kuvaaja on ilmestynyt bemarin perään. Se on yksi tärkeimmistä parametreista noissa tilanteissa.
Ahaa, eli tässä on jotkin nopeusrajat.

Eli jos ajaa 150km/h niin sitten jonossa edellä olevan pitää väistää vaikka kiilamalla toisten eteen, mutta tämän väistäjan on palattava seuraavan eteen, jos se seuraava ajaa vain 140km/h

Mites sitten jos se Volvo kuski on ajanut 151km/h ?



Mutta ihan oikeasti eihän tuosta touhusta ole miitää muuta kuin haittaa (paitsi sille BMW kuskille), vaikka ei tapahtuisi mitään onnetomuuksia, mutta niiden riskiähän tuo lisää.

Joo, tiedän että osa väistelee rampilta kolmiontakaa tulijoita, kiilamalla vasemmalla kaistalle, antaa tilaa väistämisvelvolliselle, ettei tuo niin ylenpalttinen tilantekeminen tavatonta ole ja kannatan kohteliaisuutta, mutta voi sitä miettiä välillä vähän isommin.
 
Mihin ajattelit palata nopeasti, kuvaajan eteen ?
Jo jos sen punaisen auton eteen olisi koukannut, niin punainen auto olisi joutunut hiljentään ja sen perässä oleva Deleten auto jne.

Miksi se punaisen auton olisi pitänyt hiljentää jos sen eteen tulee auto joka menee kovempaa?
 
Miksi se punaisen auton olisi pitänyt hiljentää jos sen eteen tulee auto joka menee kovempaa?
Koska meteoriitti tai motarille eksynyt lapsi jalkapallonsa kanssa ja jos näistä ei kumpikaan osunut niin aina voi keksiä lisää omaan agendaan sopivia (kauhu)skenaarioita...
 
Miksi se punaisen auton olisi pitänyt hiljentää jos sen eteen tulee auto joka menee kovempaa?
Siellä edessä meni mm jokin henkilönostimen näköinen, joten jos Volvo vaihtaisi punaisen auton eteen, niin Volvon pitäisi hiljentää. Punainen auto taasen joutuu hiljentää, ja sen perässä Deleten imuriauto(?) jne. Siis tuo mahdollisen rampinliikenteen lisäksi.

Volvo kuski näyttää harrastava kontissa roikkumista, ja jos se haluaa varantaa lisää, niin voi toki ajatella että se vaihtaa sen henkilönostinatuon(?) konttiin ja siitä palaa sitten kuvaajan keulaan, niin nopeasti että Toyota kuski edes kerkiää hiljentää, saati kuvaan.

Eikä sillä väliä, se manööveri tallentuisi tuon videon postaajan puhelimeen.

No tuo BMW kuski lähti painaan Volvosta ohi jo ennen tuota, joten se ongelma siirtyi seuraavalle, jo ennen tuota ehdotettu kaistanvaihto ajatusta.


Ehkä tässä nyt en vaan ymmärrä miksi Volvo kuski on huono nimenomaan sen takia ettei hölmöillyt enempää, vaan video viesti enemminkin malttia ja rauhallisuutta, väistökin oikealla oli varsin hillitty. Jos sitä kuskia haluaa kritisoida, niin ehkä hänen turvaväli eteenpäin.
 
Pyörittele pulatunnus asiaa miten päin tahansa, niin pk-seudun alueen liikennekulttuurin mitassa tuossa oli ruhtinaallisesti tilaa ja mahdollisuus Volvon siirtyä oikealle. Henkilönostin oli vielä katoamassa horisonttiin sen takana tulevalta, niin kaistanvaihtopaikka oli mitä mainioin. Senhän takia se sekobemari lähti ohi, kun tuossakaan välissä Volvolta ei löytynyt älyä siirtyä. Oikeastaan ainoa asia mikä ihmetyttää on se, että bemari meni vasemmalta oikean sijaan.

Olen sen verran kyyninen, että ei se Volvo ollut mitään rauhallinen. Ei vaan seurannut pätkän vertaa liikennettä taaksepäin. Mahtoiko edes tajuta bemarin tulleen kaistan ulkopuolelta ohi, meinas varmaan vaan että itse oli ajautunut turhan liki seuraavaa kaistaa. Ruuhkaliikenne on täynnä uunoja, jotka ovat henkisesti ihan jossain muualla kuin auton ratissa.
 
Ahaa, eli tässä on jotkin nopeusrajat.

Eli jos ajaa 150km/h niin sitten jonossa edellä olevan pitää väistää vaikka kiilamalla toisten eteen, mutta tämän väistäjan on palattava seuraavan eteen, jos se seuraava ajaa vain 140km/h

Mites sitten jos se Volvo kuski on ajanut 151km/h ?

Voit toki saivarrella tai sitten yrittää ymmärtää mitä tarkoitin. Liikenteessä ei kahta samanlaista tilannetta tule ikinä vastaan, ja jokainen täytyy silti ratkaista nopeasti punniten useita asioita.
 
Pyörittele pulatunnus asiaa miten päin tahansa, niin pk-seudun alueen liikennekulttuurin mitassa tuossa oli ruhtinaallisesti tilaa ja mahdollisuus Volvon siirtyä oikealle. Henkilönostin oli vielä katoamassa horisonttiin sen takana tulevalta, niin kaistanvaihtopaikka oli mitä mainioin.
Miten päättelet että henkilönostin katoaa horisontiin ?
Se tietenkin hyvä syy sikailla kun kaikki muutkin sikailee, ja kannattaa nimenomaan sikaille sen ainoa kuljettajan eteen joka ei sikaile., kannattaa tietenkin vaihtaa oikealla juuri siinä kohtaa kun rammppi, mistä tulee autoja. Sen jälkeen voikin sitten kiilailla vasemmalle kaistalla kun antaa tilaa rampiltatulijoille.

Olen sen verran kyyninen, että ei se Volvo ollut mitään rauhallinen. Ei vaan seurannut pätkän vertaa liikennettä taaksepäin. Mahtoiko edes tajuta bemarin tulleen kaistan ulkopuolelta ohi, meinas varmaan vaan että itse oli ajautunut turhan liki seuraavaa kaistaa. Ruuhkaliikenne on täynnä uunoja, jotka ovat henkisesti ihan jossain muualla kuin auton ratissa.

No sinänsä bemarin veto oli sen verran erikoinen, ettei ehkä ollut niitä odotettuimpia. Volvo kuski ajoi edellä olevan kontissa ja huono keli, joten sen kuskin huomiota vei se mitä edessä tapahtuu. Mutta rauhallisuuden viittaan siihen että Volvon liikkeet näytti videon perusteella rauhallisia, väisti rauhallisesti oikealle. Rauhallisempi kun kuvaaja.


Mutta mikä ihmeen kuningas tuo bemarikuski on, kun sille useammankin nimimerkin mielestäsi pitäisi antaa tilaa muiden kustannuksella.

Joo, olisi siitä ehkä Volvokuskille sen verran hyötyä että helpompi seurata sekoiliaa, muta eikö se ole aika itsekäs ratkaisu.

Bemarikuskin tavoite, ja ilmeisesti tekee tuota sen takia kun on havainnut sen toimivan joidenkin kohdalla.


Voit toki saivarrella tai sitten yrittää ymmärtää mitä tarkoitin. Liikenteessä ei kahta samanlaista tilannetta tule ikinä vastaan, ja jokainen täytyy silti ratkaista nopeasti punniten useita asioita.
Yritän ymmärtää että milloin. Jos niin ilmiselvä että osan mielestä Volvo kuski teki ilmiselvän virheen. Niin yrittäkää sanallistaa.

Ymmärrän että on voi olla hyvin pelottava tilanne jos mennään jonossa ja kontissa sekoilee joku jolla vaikeuksia sen ajamisen kanssa. Ja itsekkään voi ajatella että laitan sen seuraavan riesaksi, jne. jne.

Voidaan keksi että on ihan aineissa, ja on arvaamaton, ja tässä aika selkeästi oli arvaamaton. jos ei pupilleja tuolla kelillä näe, niin ei ensimmäisenä tule mieleen että ulkopuolelta lähtee ohittaan. toulla kelillä, tuolla vauhdilla.

Voidaan keksiä että 10 minuuttia sitten tuli konttii 150km/h nopeudella, ja nyt sitten pitäisi Jonon kiltisti tehdä tilaa sankarille. Vai olisiko silti parempi ajalle jonossa kaupunkiin asti.
 
Viimeksi muokattu:
Miten päättelet että henkilönostin katoaa horisontiin ?
Se tietenkin hyvä syy sikailla kun kaikki muutkin sikailee, ja kannattaa nimenomaan sikaille sen ainoa kuljettajan eteen joka ei sikaile., kannattaa tietenkin vaihtaa oikealla juuri siinä kohtaa kun rammppi, mistä tulee autoja. Sen jälkeen voikin sitten kiilailla vasemmalle kaistalla kun antaa tilaa rampiltatulijoille.



No sinänsä bemarin veto oli sen verran erikoinen, ettei ehkä ollut niitä odotettuimpia. Volvo kuski ajoi edellä olevan kontissa ja huono keli, joten sen kuskin huomiota vei se mitä edessä tapahtuu. Mutta rauhallisuuden viittaan siihen että Volvon liikkeet näytti videon perusteella rauhallisia, väisti rauhallisesti oikealle. Rauhallisempi kun kuvaaja.


Mutta mikä ihmeen kuningas tuo bemarikuski on, kun sille useammankin nimimerkin mielestäsi pitäisi antaa tilaa muiden kustannuksella.

Joo, olisi siitä ehkä Volvokuskille sen verran hyötyä että helpompi seurata sekoiliaa, muta eikö se ole aika itsekäs ratkaisu.

Bemarikuskin tavoite, ja ilmeisesti tekee tuota sen takia kun on havainnut sen toimivan joidenkin kohdalla.



Yritän ymmärtää että milloin. Jos niin ilmiselvä että osan mielestä Volvo kuski teki ilmiselvän virheen. Niin yrittäkää sanallistaa.

Ymmärrän että on voi olla hyvin pelottava tilanne jos mennään jonossa ja kontissa sekoilee joku jolla vaikeuksia sen ajamisen kanssa. Ja itsekkään voi ajatella että laitan sen seuraavan riesaksi, jne. jne.

Voidaan keksi että on ihan aineissa, ja on arvaamaton, ja tässä aika selkeästi oli arvaamaton. jos ei pupilleja tuolla kelillä näe, niin ei ensimmäisenä tule mieleen että ulkopuolelta lähtee ohittaan. toulla kelillä, tuolla vauhdilla.

Voidaan keksiä että 10 minuuttia sitten tuli konttii 150km/h nopeudella, ja nyt sitten pitäisi Jonon kiltisti tehdä tilaa sankarille. Vai olisiko silti parempi ajalle jonossa kaupunkiin asti.
Anna olla, ei toi asian pyörittely mitään muutu, videossa oli kolme idioottia jotka kohtasi toisensa.

Erilailla käyttäytyvät ihmiset samassa tilanteessa niin lopputulos olisi ollut aivan päinvastoin.
 
Mutta mikä ihmeen kuningas tuo bemarikuski on, kun sille useammankin nimimerkin mielestäsi pitäisi antaa tilaa muiden kustannuksella.

Joo, olisi siitä ehkä Volvokuskille sen verran hyötyä että helpompi seurata sekoiliaa, muta eikö se ole aika itsekäs ratkaisu.

Bemarikuskin tavoite, ja ilmeisesti tekee tuota sen takia kun on havainnut sen toimivan joidenkin kohdalla.

Vastaan vielä tähän analogialla, joka on tositarina viime kesältä. Kävin Kampin lidl:ssä ennenkuin paluumatka Pirkanmaata kohti junalla oli alkamassa. Ei ollut mikään tulipalokiire mihinkään, kun suuntasin kohti kassaa muutaman ostoksen kanssa. Olisin ollut seuraava palveltava, kun takaani kiilasi sekavan oloinen piripää kahden kolapullon ja kolikoiden kanssa. Ei kysellyt mitään, katsoi kerran muhun päin ja latasi kolansa liukuhihnalle. En reagoinut mitenkään ja annoin herran ostaa kolansa, vaikka se vitutti ja kului reilu minuutti kun piti laskea että riittääkö kolikot vai ei ja tiuskia tilanteesta kassatädille. Sain ostokseni tehtyä seuraavaksi, vaihdoin muutaman sanan tilanteesta kassaihmisen kanssa ja pääsin turvallisesti kotiin.

On aikoja, kun kannattaa puolustaa omia oikeuksiaan ja sitten on näitä hetkiä.
 
Vastaan vielä tähän analogialla, joka on tositarina viime kesältä. Kävin Kampin lidl:ssä ennenkuin paluumatka Pirkanmaata kohti junalla oli alkamassa. Ei ollut mikään tulipalokiire mihinkään, kun suuntasin kohti kassaa muutaman ostoksen kanssa. Olisin ollut seuraava palveltava, kun takaani kiilasi sekavan oloinen piripää kahden kolapullon ja kolikoiden kanssa. Ei kysellyt mitään, katsoi kerran muhun päin ja latasi kolansa liukuhihnalle. En reagoinut mitenkään ja annoin herran ostaa kolansa, vaikka se vitutti ja kului reilu minuutti kun piti laskea että riittääkö kolikot vai ei ja tiuskia tilanteesta kassatädille. Sain ostokseni tehtyä seuraavaksi, vaihdoin muutaman sanan tilanteesta kassaihmisen kanssa ja pääsin turvallisesti kotiin.

On aikoja, kun kannattaa puolustaa omia oikeuksiaan ja sitten on näitä hetkiä.
Ja vähän niinkuin videon Volvo kuski joka väisti sekavaa BMW kusk, no se ero että se piripiää meni siitten jonon seuraan selkään.
 
Tässäkin ois vaan päästänyt sen bemarivajukin ohi ja sillä selvä. Kyllähän noita nyt näkee liikenteessä aina ja itse nätisti vaihdan alta pois joku teinijonne haluaa välttämättä mennä 150km/h jollain maantiellä. Hyvällä tuurilla sen löytää puun ympäri kietoutuneena tai ojasta - ennemmin näin kuin että olisi oma perhe osallisena kolarissa jonkun dorkan vuoksi.
 
Siellä taas muutama idiootti löytänyt toisensa, yksi ajaa tahalleen moottoritiellä edessä vasenta kaistaa ja toinen ohittaa täysin muista välittämättä + kaikki vetää "noin" sataa tappituntumalla vesisateessa! :facepalm:

Kyseessä on ilmiselvästi sosiaalipsykologiasta tuttu tilanne missä konformisti kohtaa individualistin.

Volvo-kuski haluaa pakottaa kaikki ajamaan samaa nopeutta (suunnilleen) nopeusrajoituksia kunnioittaen, bemarikuski puolestaan näkee kaikki muut autoilijat lähinnä esteinä omalle menolleen.

Minä identifioidun tuossa videossa enemmän volvokuskiksi, mutta olisin antanut tietä. Tosin perälaudassa kiinni ajaminen ja vilkuttelu olisi saattanut minutkin väläyttelemään jarruvaloja tms., vaikka niin ei saisi toki tehdä.

Tänään mulla oli Porvoon motarilla vähän samanlainen tilanne kun ajoin mittarin mukaan 126 km/h ja silti takaa joku auto hönki perässä kiinni; ohitin pari rekkaa ja sen jälkeen siirryin oikealle kaistalle jotta tuo kiireinen pääsi 145 km/h nopeudella ohi. Kai sillä sitten oli kiire joten menkööt, mutta olisi se kyllä aiheuttanut mielihyvää jos paikalle olisi sattunut polliisi.
 
Nuorempana kloppina kun alla oli +300hv turbosaabi niin tuollaiset kuumakallet piti aina jättää nielemään pölyä, tein ensin tilaa kunnon polkaisulla ja siirryin oikealle kaistalle. Sitten kun sankari tuli lopulta siihen rinnalle ja jos oli hyvin tilaa tiellä niin pieni polkasu vielä siihen että "eikö se romu kuljekaan hä?"

Näitä kuumakalleja näkee joka päivä kun vielä toistaiseksi ajan yhteensä 200km päivässä työmatkaa. Tosin sen verran jo ikää ja järkeä tullut että lippispäät päästän järjestään ohi enkä ole tientukkona yhtään. Muutenkin pyrin ajotavallani aina siihen ettei kenenkään tarvitsee minua ainakaan odotella, ennakoin enkä matele.
 
Kyseessä on ilmiselvästi sosiaalipsykologiasta tuttu tilanne missä konformisti kohtaa individualistin.

Volvo-kuski haluaa pakottaa kaikki ajamaan samaa nopeutta (suunnilleen) nopeusrajoituksia kunnioittaen, bemarikuski puolestaan näkee kaikki muut autoilijat lähinnä esteinä omalle menolleen.

Minä identifioidun tuossa videossa enemmän volvokuskiksi, mutta olisin antanut tietä. Tosin perälaudassa kiinni ajaminen ja vilkuttelu olisi saattanut minutkin väläyttelemään jarruvaloja tms., vaikka niin ei saisi toki tehdä.

Tänään mulla oli Porvoon motarilla vähän samanlainen tilanne kun ajoin mittarin mukaan 126 km/h ja silti takaa joku auto hönki perässä kiinni; ohitin pari rekkaa ja sen jälkeen siirryin oikealle kaistalle jotta tuo kiireinen pääsi 145 km/h nopeudella ohi. Kai sillä sitten oli kiire joten menkööt, mutta olisi se kyllä aiheuttanut mielihyvää jos paikalle olisi sattunut polliisi.
Jos sä ajat motarilla tutkaan 126km/h niin et saa siitä sakkoja, siksi keräsit jonoa taakse...
 
Kattokaa edes se video. Kuski ei itse kuvannut vaan selvästi takapenkiltä. Jos omalla nimellään julkaisee tuollaisen tuskin on paljon perseillyt, ainakaan omasta mielestä :)
 
Tänään mulla oli Porvoon motarilla vähän samanlainen tilanne kun ajoin mittarin mukaan 126 km/h ja silti takaa joku auto hönki perässä kiinni; ohitin pari rekkaa ja sen jälkeen siirryin oikealle kaistalle jotta tuo kiireinen pääsi 145 km/h nopeudella ohi. Kai sillä sitten oli kiire joten menkööt, mutta olisi se kyllä aiheuttanut mielihyvää jos paikalle olisi sattunut polliisi.
Tässä on kahden koulukunnan väkeä ketjussa. Osa, kuten sinä, tuijotatte omaa nopeutta ja käytätte sitä perusteena sille, että häiritsette muiden etenemistä. Pari rekkaa ei ole vielä mitään, mutta on niitä kilometrikaupallakin vasuria halaavia.

Toinen koulukunta pyrkii ensisijaisesti välttelemään häiritsemistä, oma nopeus ei ole kiinnnostava parametri. Omalla kohdallani tämä näkyy siten, että pyrin ajoittamaan omat ohitukset muita mahdollisimman vähän häiritsevään väliin ja jos tämä ei suoraan onnistu, niin nostan tai lasken nopeutta sen mukaan, että haitta minimoituu. 0 sakkoa melkein 30 vuoden ajoista, joten laskisin aika pieneksi todennäköisyyden saada sakot jos ei nyt kehällä kameran edessä manoveeria tee.

Ymmärrän toki, jos ei halua ajaa ylinopeutta hetkellisestikään, mutta silloin on hyvä ymmärtää ja huomioida, että vasurille muodostuu ko. tempusta tulppa ja vasurille liittyminen vaatii muutenkin reilusti huomiota ettei rykäise kenenkään eteen. Tällainen ajattelu toki on "minulla on vain oikeuksia" ihmisille punainen vaate. Säännöt on opittu autokoulusta, mutta se perusviesti "liikenne on yhteispeliä" on jäänyt vähän huomioimatta.

e: Ei tuo minunkaan tapa täydellinen ole, joku viesti sitten kirjoitin tästä provosoituneesta kaverista, kun meni ajoitus pieleen ,kun molemmat lähti samaan "suuntaan" korjaamaan ajoitusongelmaa.
 
Itsellä on oma sääntö että ohitustilanne pitää hoitaa mahdollisimman nopeasti nopeusmittaria katsomatta = kaasu pohjaan ja löysätään vasta omalla kaistalla. Joskus on ollut sitten aika paljonkin taulussa jos vaikka pari henkilöautoa ja rekan ohittanut kerralla. :rofl:
 
Volvo-kuski haluaa pakottaa kaikki ajamaan samaa nopeutta (suunnilleen) nopeusrajoituksia kunnioittaen, bemarikuski puolestaan näkee kaikki muut autoilijat lähinnä esteinä omalle menolleen.
Volvo kuski ?
Mitä vaihtoehtoja Volvo kuskilla nopeuden suhteen, ajaa jonon vauhti (rivienvälistä päätellen ylinopeutta), tai ajaa hitaammin. Vai meinaatko että sen pitäisi tehdä samanlaisia ohituksia kuin BMW kuski.

Jos on pientä ruuhkaisuutta, mennään jonossa, niin miten ihmeessä siellä jonon keskellä joku liikennevirran mukaan ajava Volvo kuski pakottaa yhtään ketään ?

BMW kuski oli se joka tuolla yrittä pakottaa muita.
saattanut minutkin väläyttelemään jarruvaloja tms., vaikka niin ei saisi toki tehdä.
Onko se kiellettyä, sitä jopa neuvottu tekemään jos joku liianlähellä.
Siis jarruvalojen vilauttamista, ei jarrutestejä.
 
Onko se kiellettyä, sitä jopa neuvottu tekemään jos joku liianlähellä.
Siis jarruvalojen vilauttamista, ei jarrutestejä.

tl;dr; Vain idiootti vilkuttelee jarruvaloja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 960
Viestejä
4 616 086
Jäsenet
75 968
Uusin jäsen
Skruf

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom