Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tollasia volvon kaltaisia töhöilijöitä riittää ja fiksu ei lähde sellaista haastamaan. Tuonkaltaisen kun triggeröi siitä ei pääse ikinä turvallisesti ohi.

Tässä toinen vastaava, omat suoritteet leikattu videolta toki pois. Vaikea kuvitella että kovin mallikkaasti on kuvaava auto ajanut, jos liikenneraivoa on kestänyt tyhjällä öisellä moottoritiellä kymmenen minuuttia ja lukuisia kertoja tänä aikana hänet ohitetaan oikealta.

Tiialla oli tarkka silmä kun arvioi Mersun nopeudeksi 110-190km/h. Miksi Tia ajoi motarin vasenta kaistaa tyhjällä motarilla..? Sitä ei tarina kerro.
 
Tollasia volvon kaltaisia töhöilijöitä riittää ja fiksu ei lähde sellaista haastamaan. Tuonkaltaisen kun triggeröi siitä ei pääse ikinä turvallisesti ohi.

Tässä toinen vastaava, omat suoritteet leikattu videolta toki pois. Vaikea kuvitella että kovin mallikkaasti on kuvaava auto ajanut, jos liikenneraivoa on kestänyt tyhjällä öisellä moottoritiellä kymmenen minuuttia ja lukuisia kertoja tänä aikana hänet ohitetaan oikealta.

Nää iltalehden lukijan videot liikenteestä on aina tämmösiä. Omassa toiminnassa ei ole mitään vikaa, vaikka kännykkä kädessä ajettaisiin 5m turvavälillä ja kirotaan sitä toista. Ovat usein vielä sen verran tyhmiä, etteivät tajua videon paljastavan myös heidän hölmöilynsä.

Hyvä kysymys on tosiaan, että miksi tuollakin videolla ajellaan vasemmalla ilman ohitettavia niin, että mersu ohittaa oikealta? Ainoa "järkevä" syy mitä keksin on, että siinä on vuorotellen ohiteltu toinen toistaan. Ei vaikuta siltä, että olisi väkisin oltu tilanteessa viattomana osapuolena.
 
Nää iltalehden lukijan videot liikenteestä on aina tämmösiä. Omassa toiminnassa ei ole mitään vikaa, vaikka kännykkä kädessä ajettaisiin 5m turvavälillä ja kirotaan sitä toista. Ovat usein vielä sen verran tyhmiä, etteivät tajua videon paljastavan myös heidän hölmöilynsä.

Hyvä kysymys on tosiaan, että miksi tuollakin videolla ajellaan vasemmalla ilman ohitettavia niin, että mersu ohittaa oikealta? Ainoa "järkevä" syy mitä keksin on, että siinä on vuorotellen ohiteltu toinen toistaan. Ei vaikuta siltä, että olisi väkisin oltu tilanteessa viattomana osapuolena.

Yksi syy on varmaan julkaisupalkkiot joita iltaroskat ovat nyt alkaneet mainostaa. Liikenteessä on vähän väliä agressiivisia mullkuja, joita ärsyttämällä tuollaisia Tiian kaltaisia videoita on helppo pikkurahan toivossa kuvata.
 
...Eihän Volvo tee tuossa teknisesti mitään väärin, mutta on mun mielestä aika idioottimaista pysyä siinä tiellä, kun vaihtoehtona on käydä nopeasti siellä oikealla (punaisen auton edessä hyvin tilaa), antaa bemarin mennä menojaan ja palata ihan heti takaisin. Siinä ei olisi oikeasti mennyt muutamaa sekuntia pidempään.
Mihin ajattelit palata nopeasti, kuvaajan eteen ?
Jo jos sen punaisen auton eteen olisi koukannut, niin punainen auto olisi joutunut hiljentään ja sen perässä oleva Deleten auto jne.
Lisäksi oltiin rampin kohdalta josta valui jonoa.

*Yritän itse moottoritiellä ajaessa päästellä takaa tulevia ohi sen mitä kykenen, kun aina ei ole 145km/h kiire, mutta en minä hermojani menetä jos joskus menee rekka+karavaanarikolonnan kanssa pari minuuttia pidempään ennen marssivauhtiin paluuta "Volvo-kuskeja" odotellessa. Pitäisi varmaan kortti luovuttaa...
Ei nyt suoraan lainatulle.

Jos mennään jonossa keskellä, ohitetaan jonoa, niin mikä on se merkki jolla innokkaat väistäjät saa väistään, ja kuinka paljon ollaan valmiita häiritseen muuta liikennettä väistön tekemiseen, ja jäädäänkö odottamaan sinne oikealla kaistalla sitä kun vasemmankaist ajono mennyt, vai paltataanko sinne johonkin väliin nopeasti ? Vaihdetaanko oikealla kaistalla rampinkohdalla, jos nyt sattuu kohdalla oleen ja sieltä valuul ajoneuvo..
 
Tiialla oli tarkka silmä kun arvioi Mersun nopeudeksi 110-190km/h. Miksi Tia ajoi motarin vasenta kaistaa tyhjällä motarilla..? Sitä ei tarina kerro.
Epäselvän tarinan mukaan tulee mieleen että mersukuski ohitta kuvausauton, jarrutteli jne, kuvaus auto mahdollisesti lähti ohittaan mersua, mutta mahdollisesti mersukuski sai sitten reilusti vauhti ja painoi oikealta ohi. jne.

Video, kyllä niin kuraa ja samoin selitykset, että ilmeisesti toimitus laskee sen varaa että noita joku katsoo ja jakaa, ja taas joku katsoo.
 
Mihin ajattelit palata nopeasti, kuvaajan eteen ?
Jo jos sen punaisen auton eteen olisi koukannut, niin punainen auto olisi joutunut hiljentään ja sen perässä oleva Deleten auto jne.
Lisäksi oltiin rampin kohdalta josta valui jonoa.

Kyllä. Kuvaaja ei olisi siinä ehtinyt juuri metriä lähemmäs kuin missä nyt on. Vilkku oikealle ja siirto oikeaa kaistaa kohti. Tuskin olisi ehtinyt edes kokonaan sinne siirtyä, ennekuin bemari olisi päässyt ohi. Siitä heti vilkku vasemmalle ja matka jatkuu.

Oman kokemuksen mukaan tuollaiset roikkujat lähtevät ohi niinkuin hauki rannasta, heti kun tilaa on. Esim. Pyhäjärventiellä itselläni on vakkarissa 110-115 (100 rajoitus) ja liikun nopeammin kuin ~80% liikenteestä ja siten vasen kaista on kovassa käytössä. Mutta silti siellä tulee melkein joka kerta tilanteita, että jollain on mua isompi kiire ja ilmestyy oman ohitukseni aikana taustapeiliin. Ei siinä tarvi kuin käväistä oikealla, kun tuollaisen päästää ohi. Aina ei välttämättä ehdi edes kokonaan vasemman kaistan puolelle ennenkuin ollaan jo rinnalla.
 
Mihin ajattelit palata nopeasti, kuvaajan eteen ?
Jo jos sen punaisen auton eteen olisi koukannut, niin punainen auto olisi joutunut hiljentään ja sen perässä oleva Deleten auto jne.
Lisäksi oltiin rampin kohdalta josta valui jonoa.
Tässä on kyllä ihan pointtia. Itse en todellakaan väistä oikealle perässäroikkujan tieltä ja pussita sinne itseäni, jos motarilla ajetaan jonossa. Muuten toki annan tietä nopeammille.
 
Kyllä. Kuvaaja ei olisi siinä ehtinyt juuri metriä lähemmäs kuin missä nyt on.
Selvä. kuvaajahan ajoi Volvon "kontissa"ja seilas sinne tänne, miksi kuvaajalle ei anneta tilaa ? Vaan päinvastoin, sen eteen kiilataan vilkku oikealla näyttämisen jälkeen.

Oman kokemuksen mukaan tuollaiset roikkujat lähtevät ohi niinkuin hauki rannasta, heti kun tilaa on.
Osa vaikka ei olisi tilaa.

Varovainen saa olla, ennenkaikeka rauhallinen liikkeissää, osa voi sielä oikealta yrittää vaikka asiallisesti vilkukka kerrot aikeista. Ja noiden kohdalla jopa silloin kun sitä tilaa ei oikein ole.

Mutta eikö se ole vähän itsekästä lähteä kerrotulla tavalla koukkaileen että pääsää takan tulevasta sekopäästä ?
 
Selvä. kuvaajahan ajoi Volvon "kontissa"ja seilas sinne tänne, miksi kuvaajalle ei anneta tilaa ? Vaan päinvastoin, sen eteen kiilataan vilkku oikealla näyttämisen jälkeen.


Osa vaikka ei olisi tilaa.

Varovainen saa olla, ennenkaikeka rauhallinen liikkeissää, osa voi sielä oikealta yrittää vaikka asiallisesti vilkukka kerrot aikeista. Ja noiden kohdalla jopa silloin kun sitä tilaa ei oikein ole.

Mutta eikö se ole vähän itsekästä lähteä kerrotulla tavalla koukkaileen että pääsää takan tulevasta sekopäästä ?

Ei nuo tilanteet ole mustavalkoisia. Videolta ei esimerkiksi näy kuinka kovalla vauhdilla bemari on alunperin ilmestynyt Volvon perään ja kuinka nopeasti kuvaaja on ilmestynyt bemarin perään. Se on yksi tärkeimmistä parametreista noissa tilanteissa. Jos sieltä on tultu konttiin kiinni ~150km/h, niin ehtii helposti käydä oikealla kaistalla joutumatta "taskuun". Kuvaaja ei myöskään ole välittömällä tappituntumalla pitämässä veistä kurkulla (vaan pitää edes nimellistä muutaman autonmitan turvaväliä) ja on todennäköisesti ilmestynyt bemarin perään hieman maltillisemmalla nopeudella (tätä emme toki tiedä varmaksi), eikä siten ehtisi/aikoisi taskuttaa Volvoa.

Myönnetään sen verran, että Volvokuskin kutsuminen jonkinasteiseksi idiootiksi on osin alleviivaamieni oletusten varassa. Bemarin osalta ainakin uskoisin olevani oikeassa, koska jos on valmis menemään piennarta pitkin ohi, niin nilkan suoristaminen on ihan tuttua. Kuvaaja on taas erikseen halunnut korostaa omaa erinomaisuuttaan turvallisena kuskina lähettämällä videon iltapaskaan.
 
Ei nuo tilanteet ole mustavalkoisia. Videolta ei esimerkiksi näy kuinka kovalla vauhdilla bemari on alunperin ilmestynyt Volvon perään ja kuinka nopeasti kuvaaja on ilmestynyt bemarin perään. Se on yksi tärkeimmistä parametreista noissa tilanteissa.
Ahaa, eli tässä on jotkin nopeusrajat.

Eli jos ajaa 150km/h niin sitten jonossa edellä olevan pitää väistää vaikka kiilamalla toisten eteen, mutta tämän väistäjan on palattava seuraavan eteen, jos se seuraava ajaa vain 140km/h

Mites sitten jos se Volvo kuski on ajanut 151km/h ?



Mutta ihan oikeasti eihän tuosta touhusta ole miitää muuta kuin haittaa (paitsi sille BMW kuskille), vaikka ei tapahtuisi mitään onnetomuuksia, mutta niiden riskiähän tuo lisää.

Joo, tiedän että osa väistelee rampilta kolmiontakaa tulijoita, kiilamalla vasemmalla kaistalle, antaa tilaa väistämisvelvolliselle, ettei tuo niin ylenpalttinen tilantekeminen tavatonta ole ja kannatan kohteliaisuutta, mutta voi sitä miettiä välillä vähän isommin.
 
Mihin ajattelit palata nopeasti, kuvaajan eteen ?
Jo jos sen punaisen auton eteen olisi koukannut, niin punainen auto olisi joutunut hiljentään ja sen perässä oleva Deleten auto jne.

Miksi se punaisen auton olisi pitänyt hiljentää jos sen eteen tulee auto joka menee kovempaa?
 
Miksi se punaisen auton olisi pitänyt hiljentää jos sen eteen tulee auto joka menee kovempaa?
Koska meteoriitti tai motarille eksynyt lapsi jalkapallonsa kanssa ja jos näistä ei kumpikaan osunut niin aina voi keksiä lisää omaan agendaan sopivia (kauhu)skenaarioita...
 
Miksi se punaisen auton olisi pitänyt hiljentää jos sen eteen tulee auto joka menee kovempaa?
Siellä edessä meni mm jokin henkilönostimen näköinen, joten jos Volvo vaihtaisi punaisen auton eteen, niin Volvon pitäisi hiljentää. Punainen auto taasen joutuu hiljentää, ja sen perässä Deleten imuriauto(?) jne. Siis tuo mahdollisen rampinliikenteen lisäksi.

Volvo kuski näyttää harrastava kontissa roikkumista, ja jos se haluaa varantaa lisää, niin voi toki ajatella että se vaihtaa sen henkilönostinatuon(?) konttiin ja siitä palaa sitten kuvaajan keulaan, niin nopeasti että Toyota kuski edes kerkiää hiljentää, saati kuvaan.

Eikä sillä väliä, se manööveri tallentuisi tuon videon postaajan puhelimeen.

No tuo BMW kuski lähti painaan Volvosta ohi jo ennen tuota, joten se ongelma siirtyi seuraavalle, jo ennen tuota ehdotettu kaistanvaihto ajatusta.


Ehkä tässä nyt en vaan ymmärrä miksi Volvo kuski on huono nimenomaan sen takia ettei hölmöillyt enempää, vaan video viesti enemminkin malttia ja rauhallisuutta, väistökin oikealla oli varsin hillitty. Jos sitä kuskia haluaa kritisoida, niin ehkä hänen turvaväli eteenpäin.
 
Pyörittele pulatunnus asiaa miten päin tahansa, niin pk-seudun alueen liikennekulttuurin mitassa tuossa oli ruhtinaallisesti tilaa ja mahdollisuus Volvon siirtyä oikealle. Henkilönostin oli vielä katoamassa horisonttiin sen takana tulevalta, niin kaistanvaihtopaikka oli mitä mainioin. Senhän takia se sekobemari lähti ohi, kun tuossakaan välissä Volvolta ei löytynyt älyä siirtyä. Oikeastaan ainoa asia mikä ihmetyttää on se, että bemari meni vasemmalta oikean sijaan.

Olen sen verran kyyninen, että ei se Volvo ollut mitään rauhallinen. Ei vaan seurannut pätkän vertaa liikennettä taaksepäin. Mahtoiko edes tajuta bemarin tulleen kaistan ulkopuolelta ohi, meinas varmaan vaan että itse oli ajautunut turhan liki seuraavaa kaistaa. Ruuhkaliikenne on täynnä uunoja, jotka ovat henkisesti ihan jossain muualla kuin auton ratissa.
 
Ahaa, eli tässä on jotkin nopeusrajat.

Eli jos ajaa 150km/h niin sitten jonossa edellä olevan pitää väistää vaikka kiilamalla toisten eteen, mutta tämän väistäjan on palattava seuraavan eteen, jos se seuraava ajaa vain 140km/h

Mites sitten jos se Volvo kuski on ajanut 151km/h ?

Voit toki saivarrella tai sitten yrittää ymmärtää mitä tarkoitin. Liikenteessä ei kahta samanlaista tilannetta tule ikinä vastaan, ja jokainen täytyy silti ratkaista nopeasti punniten useita asioita.
 
Pyörittele pulatunnus asiaa miten päin tahansa, niin pk-seudun alueen liikennekulttuurin mitassa tuossa oli ruhtinaallisesti tilaa ja mahdollisuus Volvon siirtyä oikealle. Henkilönostin oli vielä katoamassa horisonttiin sen takana tulevalta, niin kaistanvaihtopaikka oli mitä mainioin.
Miten päättelet että henkilönostin katoaa horisontiin ?
Se tietenkin hyvä syy sikailla kun kaikki muutkin sikailee, ja kannattaa nimenomaan sikaille sen ainoa kuljettajan eteen joka ei sikaile., kannattaa tietenkin vaihtaa oikealla juuri siinä kohtaa kun rammppi, mistä tulee autoja. Sen jälkeen voikin sitten kiilailla vasemmalle kaistalla kun antaa tilaa rampiltatulijoille.

Olen sen verran kyyninen, että ei se Volvo ollut mitään rauhallinen. Ei vaan seurannut pätkän vertaa liikennettä taaksepäin. Mahtoiko edes tajuta bemarin tulleen kaistan ulkopuolelta ohi, meinas varmaan vaan että itse oli ajautunut turhan liki seuraavaa kaistaa. Ruuhkaliikenne on täynnä uunoja, jotka ovat henkisesti ihan jossain muualla kuin auton ratissa.

No sinänsä bemarin veto oli sen verran erikoinen, ettei ehkä ollut niitä odotettuimpia. Volvo kuski ajoi edellä olevan kontissa ja huono keli, joten sen kuskin huomiota vei se mitä edessä tapahtuu. Mutta rauhallisuuden viittaan siihen että Volvon liikkeet näytti videon perusteella rauhallisia, väisti rauhallisesti oikealle. Rauhallisempi kun kuvaaja.


Mutta mikä ihmeen kuningas tuo bemarikuski on, kun sille useammankin nimimerkin mielestäsi pitäisi antaa tilaa muiden kustannuksella.

Joo, olisi siitä ehkä Volvokuskille sen verran hyötyä että helpompi seurata sekoiliaa, muta eikö se ole aika itsekäs ratkaisu.

Bemarikuskin tavoite, ja ilmeisesti tekee tuota sen takia kun on havainnut sen toimivan joidenkin kohdalla.


Voit toki saivarrella tai sitten yrittää ymmärtää mitä tarkoitin. Liikenteessä ei kahta samanlaista tilannetta tule ikinä vastaan, ja jokainen täytyy silti ratkaista nopeasti punniten useita asioita.
Yritän ymmärtää että milloin. Jos niin ilmiselvä että osan mielestä Volvo kuski teki ilmiselvän virheen. Niin yrittäkää sanallistaa.

Ymmärrän että on voi olla hyvin pelottava tilanne jos mennään jonossa ja kontissa sekoilee joku jolla vaikeuksia sen ajamisen kanssa. Ja itsekkään voi ajatella että laitan sen seuraavan riesaksi, jne. jne.

Voidaan keksi että on ihan aineissa, ja on arvaamaton, ja tässä aika selkeästi oli arvaamaton. jos ei pupilleja tuolla kelillä näe, niin ei ensimmäisenä tule mieleen että ulkopuolelta lähtee ohittaan. toulla kelillä, tuolla vauhdilla.

Voidaan keksiä että 10 minuuttia sitten tuli konttii 150km/h nopeudella, ja nyt sitten pitäisi Jonon kiltisti tehdä tilaa sankarille. Vai olisiko silti parempi ajalle jonossa kaupunkiin asti.
 
Viimeksi muokattu:
Miten päättelet että henkilönostin katoaa horisontiin ?
Se tietenkin hyvä syy sikailla kun kaikki muutkin sikailee, ja kannattaa nimenomaan sikaille sen ainoa kuljettajan eteen joka ei sikaile., kannattaa tietenkin vaihtaa oikealla juuri siinä kohtaa kun rammppi, mistä tulee autoja. Sen jälkeen voikin sitten kiilailla vasemmalle kaistalla kun antaa tilaa rampiltatulijoille.



No sinänsä bemarin veto oli sen verran erikoinen, ettei ehkä ollut niitä odotettuimpia. Volvo kuski ajoi edellä olevan kontissa ja huono keli, joten sen kuskin huomiota vei se mitä edessä tapahtuu. Mutta rauhallisuuden viittaan siihen että Volvon liikkeet näytti videon perusteella rauhallisia, väisti rauhallisesti oikealle. Rauhallisempi kun kuvaaja.


Mutta mikä ihmeen kuningas tuo bemarikuski on, kun sille useammankin nimimerkin mielestäsi pitäisi antaa tilaa muiden kustannuksella.

Joo, olisi siitä ehkä Volvokuskille sen verran hyötyä että helpompi seurata sekoiliaa, muta eikö se ole aika itsekäs ratkaisu.

Bemarikuskin tavoite, ja ilmeisesti tekee tuota sen takia kun on havainnut sen toimivan joidenkin kohdalla.



Yritän ymmärtää että milloin. Jos niin ilmiselvä että osan mielestä Volvo kuski teki ilmiselvän virheen. Niin yrittäkää sanallistaa.

Ymmärrän että on voi olla hyvin pelottava tilanne jos mennään jonossa ja kontissa sekoilee joku jolla vaikeuksia sen ajamisen kanssa. Ja itsekkään voi ajatella että laitan sen seuraavan riesaksi, jne. jne.

Voidaan keksi että on ihan aineissa, ja on arvaamaton, ja tässä aika selkeästi oli arvaamaton. jos ei pupilleja tuolla kelillä näe, niin ei ensimmäisenä tule mieleen että ulkopuolelta lähtee ohittaan. toulla kelillä, tuolla vauhdilla.

Voidaan keksiä että 10 minuuttia sitten tuli konttii 150km/h nopeudella, ja nyt sitten pitäisi Jonon kiltisti tehdä tilaa sankarille. Vai olisiko silti parempi ajalle jonossa kaupunkiin asti.
Anna olla, ei toi asian pyörittely mitään muutu, videossa oli kolme idioottia jotka kohtasi toisensa.

Erilailla käyttäytyvät ihmiset samassa tilanteessa niin lopputulos olisi ollut aivan päinvastoin.
 
Mutta mikä ihmeen kuningas tuo bemarikuski on, kun sille useammankin nimimerkin mielestäsi pitäisi antaa tilaa muiden kustannuksella.

Joo, olisi siitä ehkä Volvokuskille sen verran hyötyä että helpompi seurata sekoiliaa, muta eikö se ole aika itsekäs ratkaisu.

Bemarikuskin tavoite, ja ilmeisesti tekee tuota sen takia kun on havainnut sen toimivan joidenkin kohdalla.

Vastaan vielä tähän analogialla, joka on tositarina viime kesältä. Kävin Kampin lidl:ssä ennenkuin paluumatka Pirkanmaata kohti junalla oli alkamassa. Ei ollut mikään tulipalokiire mihinkään, kun suuntasin kohti kassaa muutaman ostoksen kanssa. Olisin ollut seuraava palveltava, kun takaani kiilasi sekavan oloinen piripää kahden kolapullon ja kolikoiden kanssa. Ei kysellyt mitään, katsoi kerran muhun päin ja latasi kolansa liukuhihnalle. En reagoinut mitenkään ja annoin herran ostaa kolansa, vaikka se vitutti ja kului reilu minuutti kun piti laskea että riittääkö kolikot vai ei ja tiuskia tilanteesta kassatädille. Sain ostokseni tehtyä seuraavaksi, vaihdoin muutaman sanan tilanteesta kassaihmisen kanssa ja pääsin turvallisesti kotiin.

On aikoja, kun kannattaa puolustaa omia oikeuksiaan ja sitten on näitä hetkiä.
 
Vastaan vielä tähän analogialla, joka on tositarina viime kesältä. Kävin Kampin lidl:ssä ennenkuin paluumatka Pirkanmaata kohti junalla oli alkamassa. Ei ollut mikään tulipalokiire mihinkään, kun suuntasin kohti kassaa muutaman ostoksen kanssa. Olisin ollut seuraava palveltava, kun takaani kiilasi sekavan oloinen piripää kahden kolapullon ja kolikoiden kanssa. Ei kysellyt mitään, katsoi kerran muhun päin ja latasi kolansa liukuhihnalle. En reagoinut mitenkään ja annoin herran ostaa kolansa, vaikka se vitutti ja kului reilu minuutti kun piti laskea että riittääkö kolikot vai ei ja tiuskia tilanteesta kassatädille. Sain ostokseni tehtyä seuraavaksi, vaihdoin muutaman sanan tilanteesta kassaihmisen kanssa ja pääsin turvallisesti kotiin.

On aikoja, kun kannattaa puolustaa omia oikeuksiaan ja sitten on näitä hetkiä.
Ja vähän niinkuin videon Volvo kuski joka väisti sekavaa BMW kusk, no se ero että se piripiää meni siitten jonon seuraan selkään.
 
Tässäkin ois vaan päästänyt sen bemarivajukin ohi ja sillä selvä. Kyllähän noita nyt näkee liikenteessä aina ja itse nätisti vaihdan alta pois joku teinijonne haluaa välttämättä mennä 150km/h jollain maantiellä. Hyvällä tuurilla sen löytää puun ympäri kietoutuneena tai ojasta - ennemmin näin kuin että olisi oma perhe osallisena kolarissa jonkun dorkan vuoksi.
 
Siellä taas muutama idiootti löytänyt toisensa, yksi ajaa tahalleen moottoritiellä edessä vasenta kaistaa ja toinen ohittaa täysin muista välittämättä + kaikki vetää "noin" sataa tappituntumalla vesisateessa! :facepalm:

Kyseessä on ilmiselvästi sosiaalipsykologiasta tuttu tilanne missä konformisti kohtaa individualistin.

Volvo-kuski haluaa pakottaa kaikki ajamaan samaa nopeutta (suunnilleen) nopeusrajoituksia kunnioittaen, bemarikuski puolestaan näkee kaikki muut autoilijat lähinnä esteinä omalle menolleen.

Minä identifioidun tuossa videossa enemmän volvokuskiksi, mutta olisin antanut tietä. Tosin perälaudassa kiinni ajaminen ja vilkuttelu olisi saattanut minutkin väläyttelemään jarruvaloja tms., vaikka niin ei saisi toki tehdä.

Tänään mulla oli Porvoon motarilla vähän samanlainen tilanne kun ajoin mittarin mukaan 126 km/h ja silti takaa joku auto hönki perässä kiinni; ohitin pari rekkaa ja sen jälkeen siirryin oikealle kaistalle jotta tuo kiireinen pääsi 145 km/h nopeudella ohi. Kai sillä sitten oli kiire joten menkööt, mutta olisi se kyllä aiheuttanut mielihyvää jos paikalle olisi sattunut polliisi.
 
Nuorempana kloppina kun alla oli +300hv turbosaabi niin tuollaiset kuumakallet piti aina jättää nielemään pölyä, tein ensin tilaa kunnon polkaisulla ja siirryin oikealle kaistalle. Sitten kun sankari tuli lopulta siihen rinnalle ja jos oli hyvin tilaa tiellä niin pieni polkasu vielä siihen että "eikö se romu kuljekaan hä?"

Näitä kuumakalleja näkee joka päivä kun vielä toistaiseksi ajan yhteensä 200km päivässä työmatkaa. Tosin sen verran jo ikää ja järkeä tullut että lippispäät päästän järjestään ohi enkä ole tientukkona yhtään. Muutenkin pyrin ajotavallani aina siihen ettei kenenkään tarvitsee minua ainakaan odotella, ennakoin enkä matele.
 
Kyseessä on ilmiselvästi sosiaalipsykologiasta tuttu tilanne missä konformisti kohtaa individualistin.

Volvo-kuski haluaa pakottaa kaikki ajamaan samaa nopeutta (suunnilleen) nopeusrajoituksia kunnioittaen, bemarikuski puolestaan näkee kaikki muut autoilijat lähinnä esteinä omalle menolleen.

Minä identifioidun tuossa videossa enemmän volvokuskiksi, mutta olisin antanut tietä. Tosin perälaudassa kiinni ajaminen ja vilkuttelu olisi saattanut minutkin väläyttelemään jarruvaloja tms., vaikka niin ei saisi toki tehdä.

Tänään mulla oli Porvoon motarilla vähän samanlainen tilanne kun ajoin mittarin mukaan 126 km/h ja silti takaa joku auto hönki perässä kiinni; ohitin pari rekkaa ja sen jälkeen siirryin oikealle kaistalle jotta tuo kiireinen pääsi 145 km/h nopeudella ohi. Kai sillä sitten oli kiire joten menkööt, mutta olisi se kyllä aiheuttanut mielihyvää jos paikalle olisi sattunut polliisi.
Jos sä ajat motarilla tutkaan 126km/h niin et saa siitä sakkoja, siksi keräsit jonoa taakse...
 
Kattokaa edes se video. Kuski ei itse kuvannut vaan selvästi takapenkiltä. Jos omalla nimellään julkaisee tuollaisen tuskin on paljon perseillyt, ainakaan omasta mielestä :)
 
Tänään mulla oli Porvoon motarilla vähän samanlainen tilanne kun ajoin mittarin mukaan 126 km/h ja silti takaa joku auto hönki perässä kiinni; ohitin pari rekkaa ja sen jälkeen siirryin oikealle kaistalle jotta tuo kiireinen pääsi 145 km/h nopeudella ohi. Kai sillä sitten oli kiire joten menkööt, mutta olisi se kyllä aiheuttanut mielihyvää jos paikalle olisi sattunut polliisi.
Tässä on kahden koulukunnan väkeä ketjussa. Osa, kuten sinä, tuijotatte omaa nopeutta ja käytätte sitä perusteena sille, että häiritsette muiden etenemistä. Pari rekkaa ei ole vielä mitään, mutta on niitä kilometrikaupallakin vasuria halaavia.

Toinen koulukunta pyrkii ensisijaisesti välttelemään häiritsemistä, oma nopeus ei ole kiinnnostava parametri. Omalla kohdallani tämä näkyy siten, että pyrin ajoittamaan omat ohitukset muita mahdollisimman vähän häiritsevään väliin ja jos tämä ei suoraan onnistu, niin nostan tai lasken nopeutta sen mukaan, että haitta minimoituu. 0 sakkoa melkein 30 vuoden ajoista, joten laskisin aika pieneksi todennäköisyyden saada sakot jos ei nyt kehällä kameran edessä manoveeria tee.

Ymmärrän toki, jos ei halua ajaa ylinopeutta hetkellisestikään, mutta silloin on hyvä ymmärtää ja huomioida, että vasurille muodostuu ko. tempusta tulppa ja vasurille liittyminen vaatii muutenkin reilusti huomiota ettei rykäise kenenkään eteen. Tällainen ajattelu toki on "minulla on vain oikeuksia" ihmisille punainen vaate. Säännöt on opittu autokoulusta, mutta se perusviesti "liikenne on yhteispeliä" on jäänyt vähän huomioimatta.

e: Ei tuo minunkaan tapa täydellinen ole, joku viesti sitten kirjoitin tästä provosoituneesta kaverista, kun meni ajoitus pieleen ,kun molemmat lähti samaan "suuntaan" korjaamaan ajoitusongelmaa.
 
Itsellä on oma sääntö että ohitustilanne pitää hoitaa mahdollisimman nopeasti nopeusmittaria katsomatta = kaasu pohjaan ja löysätään vasta omalla kaistalla. Joskus on ollut sitten aika paljonkin taulussa jos vaikka pari henkilöautoa ja rekan ohittanut kerralla. :rofl:
 
Volvo-kuski haluaa pakottaa kaikki ajamaan samaa nopeutta (suunnilleen) nopeusrajoituksia kunnioittaen, bemarikuski puolestaan näkee kaikki muut autoilijat lähinnä esteinä omalle menolleen.
Volvo kuski ?
Mitä vaihtoehtoja Volvo kuskilla nopeuden suhteen, ajaa jonon vauhti (rivienvälistä päätellen ylinopeutta), tai ajaa hitaammin. Vai meinaatko että sen pitäisi tehdä samanlaisia ohituksia kuin BMW kuski.

Jos on pientä ruuhkaisuutta, mennään jonossa, niin miten ihmeessä siellä jonon keskellä joku liikennevirran mukaan ajava Volvo kuski pakottaa yhtään ketään ?

BMW kuski oli se joka tuolla yrittä pakottaa muita.
saattanut minutkin väläyttelemään jarruvaloja tms., vaikka niin ei saisi toki tehdä.
Onko se kiellettyä, sitä jopa neuvottu tekemään jos joku liianlähellä.
Siis jarruvalojen vilauttamista, ei jarrutestejä.
 
Onko se kiellettyä, sitä jopa neuvottu tekemään jos joku liianlähellä.
Siis jarruvalojen vilauttamista, ei jarrutestejä.

tl;dr; Vain idiootti vilkuttelee jarruvaloja.
 

tl;dr; Vain idiootti vilkuttelee jarruvaloja.
Linkissä varoitetaan siitä että jos jarruvalon vilauttaminen ei suju, painaa liikaa, jolloin syntyy vaaratilanne.
Siinä myös varoitetaan siitä että perässä tulia saattaa pelästyä jarruvalon välähdyksestä, ajaa nokkakolarin sen seurauksena. Ovat ilman muuta tärkeitä asioita arvioidessa konsteja miten varoittaa takanatuliaa.


Tosin, kuljettajan on myös ääni tai valomerkki, tai muulla tavalla varoitettava.

Jos taakse tarve varoittaa, niin ajovalojen vilkuttelu vähän väärään suuntaan.
Takasumuvalo, mutta vaaratilanteessa voi olla vaarallisen vaikea käyttää.

Jos tilanne on niin vaarallinen että jarruvalon välähdys voi aiheuttaa nokkakolarin, niin tilanne on kyllä äärimäisen vaaralliseksi päässyt.

Mitäs muita, vilkku, hätävilkku. ne ainakin helposti käytettäviä, noista varmaan se hätävilkku aiheuttaisi vähiten sekaannusta.
 
Mitäs muita, vilkku, hätävilkku. ne ainakin helposti käytettäviä, noista varmaan se hätävilkku aiheuttaisi vähiten sekaannusta.

Suomessa ei hätävilkkuja saa ilmeisesti käyttää samaan tapaan kuin Saksassa. Eli vaan kun on pysähdytty.

Tämä toimii aina koulutuksessa:

li1269165lf10_r101_015.jpg
 
Suomessa ei hätävilkkuja saa ilmeisesti käyttää samaan tapaan kuin Saksassa. Eli vaan kun on pysähdytty.
Nykyisin saa käyttää: "Hätävilkkukytkentää saa käyttää myös liikkuvassa ajoneuvossa varoittamaan muita tienkäyttäjiä välittömästä vaarasta."

Soisi kyllä että Keski-Eurooppalainen hätävilkkukulttuuri leviäisi myös tänne.
 
Kyseessä on ilmiselvästi sosiaalipsykologiasta tuttu tilanne missä konformisti kohtaa individualistin.

Volvo-kuski haluaa pakottaa kaikki ajamaan samaa nopeutta (suunnilleen) nopeusrajoituksia kunnioittaen, bemarikuski puolestaan näkee kaikki muut autoilijat lähinnä esteinä omalle menolleen.

Minä identifioidun tuossa videossa enemmän volvokuskiksi, mutta olisin antanut tietä. Tosin perälaudassa kiinni ajaminen ja vilkuttelu olisi saattanut minutkin väläyttelemään jarruvaloja tms., vaikka niin ei saisi toki tehdä.

Tänään mulla oli Porvoon motarilla vähän samanlainen tilanne kun ajoin mittarin mukaan 126 km/h ja silti takaa joku auto hönki perässä kiinni; ohitin pari rekkaa ja sen jälkeen siirryin oikealle kaistalle jotta tuo kiireinen pääsi 145 km/h nopeudella ohi. Kai sillä sitten oli kiire joten menkööt, mutta olisi se kyllä aiheuttanut mielihyvää jos paikalle olisi sattunut polliisi.
Itselläni on vähän neutraalimpi suhtautuminen tuosta välistä. Ajan mielelläni omaa nopeuttani ja ohitan mielelläni hitaammat ja mikäli joku esimerkiksi motarilla hieman tarpeettomasti hinaa vasenta kaistaa, niin saatan väläyttää pitkiä (useimmat tuntuvat ajavan niin nollat taulussa että heräävät katsomaan peilejä vasta tuolloin ja antavat tilaa) tai mikäli lähestyn reippaampaa tahtia vasemmalla roikkuvaa niin vaihdan vaan oikealle kaistalle ja rullaan ohi, sillä vaikka tieliikennelaki kieltääkin oikealta ohittamisen, niin se toisaalta myös käskee moottoritiellä käyttämään eniten oikealla olevaa vapaata kaistaa, jolloin kaistanvaihto vapaalle oikealle kaistalle on sikälis ok. Ihan törkeästi en viitsi oikealta koukkia mutta monasti sen verran nukutaan vasemmalla kaistalla kun oikeakin on tyhjä, että voin tuon kaistanvaihdon seurauksena painaa ohi ja jäädä oikealle kaistalle.

Toisaalta jos ajelen omaa nopeuttani ja joku väistämättä haluaa ohitse, niin en nyt mihin tahansa väliin motarilla tuikkaa, mutta annan kyllä tilaa heti kun se järkevästi on mahdollista ja toivon että tässä vaiheessa perässäroikkujalta löytyy kaasupoljinta sen verran, etten joudu hitaan ohituksen takia pussiin. En koe mitään mielihyväntunteita siitä ajatuksesta, että joku, joka valitsee ajaa nopeammin kuin minä saa sakot ylinopeudesta, vaan mielestäni moottoriteillä turvallinen ajonopeus voi olla liikennemäärien, allaolevan auton ja kelin yms tekijöiden summana korkeampikin, kuin mitä suurin sallittu nopeus on nopeusrajoituksen mukaan ja tällöin jokainen itse arvioi millaisella riskillä haluaa ylinopeutta ajella. Toki löytyy näitä kaistapäitäkin, mutta en mä tiedä kuka tai millainen henkilö mitäkin autoa ajaa enkä ole myöskään mikään poliisi, joten ajakoot ohitse, jos on enemmän kiire. Parempi vain minulle jos vaikkapa ajelen n. 140 vauhtia motarille ja säännöllisesti joku haluaa ohi, koska jos jossain on tutka, niin pienentää omaa todennäköisyyttäni sakkojen vastaanottamiselle.
 
ja mikäli joku esimerkiksi motarilla hieman tarpeettomasti hinaa vasenta kaistaa, niin saatan väläyttää pitkiä (useimmat tuntuvat ajavan niin nollat taulussa että heräävät katsomaan peilejä vasta tuolloin ja antavat tilaa)
Jos puhutaan heistä jotka unohtuneet vasemmalle "tyhjällä tiellä", Yleensä heräävät ensimmäiseen vilatukseen, joskus ehkä vaatii toiston.

Jokainen meistä varmaan törmännyt niihin yksilöihin jotka eivät niin tee helpolla, joskus nähnyt siltä näyttävän tapauksen että ajanut ns päätyynasti, kymmeni kilometrejä tyhjää tietä.
tai mikäli lähestyn reippaampaa tahtia vasemmalla roikkuvaa niin vaihdan vaan oikealle kaistalle ja rullaan ohi, sillä vaikka tieliikennelaki kieltääkin oikealta ohittamisen, niin se toisaalta myös käskee moottoritiellä käyttämään eniten oikealla olevaa vapaata kaistaa, jolloin kaistanvaihto vapaalle oikealle kaistalle on sikälis ok. Ihan törkeästi en viitsi oikealta koukkia mutta monasti sen verran nukutaan vasemmalla kaistalla kun oikeakin on tyhjä, että voin tuon kaistanvaihdon seurauksena painaa ohi ja jäädä oikealle kaistalle.
Tässä lukijana kuvittelen erilaisia tilanteita, kuullostaa vähän vaaralliselta, eli tuossa tilanteessa on ilmeisesti jonossa ohitettu auto, autoja, tai sitten molemmat painelleet vasentakaistaa muuten tyhjällä tiellä.

Ajan sitä takaa että tuossa on odotettavissa se että etummainen vaihtaa sinne oikealle kaistalle, ja koska kaikki ei osaa käyttää vilkkua, niin syntyy se tilanne miksi tuossa tilanteessa ei saa ohittaa oikealta.

Jos perässä tulut, aiemmin vaihtanut, ei jää reilusti taaemmaksi, niin tuo edellä mennyt jää jumiin vasemmalle kaistalle.

Eli ajan sitä takaa, että usein kannattaa katsoa se kortti loppuun että edellä mennyt vaihtaa kaistaa ensin.
 
Jos sä ajat motarilla tutkaan 126km/h niin et saa siitä sakkoja, siksi keräsit jonoa taakse...

1. Mittarin mukaan 126km/h, joten tutka kaiketi olisi sanonut 121 km/h tai jotain sinnepäin. Mittarivirhe katsos.

2. En ajanut vasemmalla kaistalla "kerätäkseni jonoa taakse", vaan ohittaakseni 89 km/h kulkevia rekkoja joita oli useampi letkassa. Tiellä on 120km/h rajoitus.

3. Yksi auto takanani ei ole "jono" selkäni takana. En muista että mikään muu auto kuin tuo yksi hurjastelija olisi ohittanut minua, muut henkilöautotkin tuntuivat yleensä ajavan 100-110km/h joita sitten ohittelin. Ehkä halusivat säästää bensaa tai jotain.
 
Kesän suorituksia Itä-Suomen suunnilta, tästä on aikaa jo useampi viikko.
Ajoin pienehköä maantietä kuomullinen perävaunu perässä, menin vakkarilla tasan rajoituksen mukaan, kärrissä oli kuitenkin n:500kg:n tiilikuorma niin ei ollut kiire mihinkään. Takanani oli ajanut harmaa Suzukin "maasturi" (semmonen uudehko vitara) jo pitkän aikaa, oletan että nopeus oli hänen mielestään sopiva koska ei ohittanut edes ohituskaistojen kohdalla.
Tie tulee pieneen taajamaan ja kulkee käytännössä sen läpi, rajoitus tippuu 80 -> 50 ->30km/h suht lyhyellä matkalla, tien varrella mm.koulu ja pari suojatietä, ei liikennevaloja.
Kun hidastan nopeutta (ajoin ehkä 35km/h 30 alueella), niin Suzuki liimantuu kärrin takalaitaan ja alkaa "kurkkimaan" keskiviivan yli. Jatkan samaa nopeutta niin mitä tekee Suzuki? Lähtee ohi hieman ennen suojatietä ja meinaa törmätä keskellä olevaan liikenteenjakajaan kun tulee kiire palata omalle kaistalle, suzuki jäi ajamaan eteeni samaa vauhtia kuin olin ajanut itse, etäisyys n.100m.

Tilanne jatkui absurdilla tavalla. Taajaman jälkeen tie muuttuu takasin 80 alueeksi ja saavutan tämän "mestari" ohittajan joka ajaa n.40km/h. Jään seuraamaan tilannetta hetkeksi mutta nopeus ei nouse, mennään peltoaukella suoralla tiellä niin ajattelin ohittaa. Lähdin ohitukseen ja kiihdytin suht rauhassa kärrin takia. Tämä"mestari" alkoi kiihdyttämään rinnalla estäen ohituksen, lopetin ohituksen hyödyttömänä koska nythän Suzuki ajaa rajoitusten mukaan? Väärin oletettu, heti kun palaan omalle kaistalle n.80km/h lasissa, niin Suzuki lyö jarrut pohjaan (jarruvalot villkuivat eli aivan täysi jarrutus?). Ehdin juuri ja juuri väistämään vastaantulijoden kaistalle todella rajulla ohjausliikkeellä, onneksi kuorma oli kunnolla sidottu ja "yhdistelmä" pysyi tiellä. Jarruun en tilanteessa muistaakseni uskaltanut paljoa koskea, vaan ohitin Suzukin melko suurella nopeuserolla kumit laulaen.
Tiesin että n.200 metrin päässä on bussipysäkki niin ajoin sinne, mietin jo että uskallanko huitoa hullua sivuun vai mikä tuota autoa edes ajaa. Kun pysähdyin, niin huomasin että Suzuki tekeei u-käännöstä samalla kohdin kun teki tarpeettoman äkkijarrutuksen, olisiko säikähtänyt omaa hölmöilyä ja ei uskaltanut ajaa enää ohi rekkarin ym. tuntomerkkien takia?
Soitin heti 112 ja selitin tilanteen, mitään ei ikinä kuulunut takaisin päin.
Koelautakameraan olisi saanut "hyvää" matskua, harmi kun sitä ei lainassa olleessa autossa ollut... Oisi voinut varmaan rikosilmoituksen tehdä videon perusteella? Tai ainakin seuraamuksia tuolle Suzuki sankarille...

Jälkikäteen mietittynä täytyy kyllä myöntää, että en ole täysin varma miten kärri tuli auton perässä niinkin suoraan? Ratista sai kiskaista kunnolla ja joku ajoavustin "kampesi" keulaa väistön kohdalla, pitääkin ensi kerralla tutustua ohjekirjaan onko tuossa joku perävaunun vakautus systeemi koska ei vaikuttanut pelkältä auton vakautukselta? Olisi ollut täysin mahdollista että kärri olisi liukunut laita edellä Suzukin peräkonttiin...
Lisäksi auto ei tosiaan ollut oma, niin ääritilannekäytös isolla Skodalla n.700kg:n jarruton möykky perässä ei lähtenyt selkärängasta :redface:
Tarinan opetus: Sido kuorma hyvin ja aja sillä asenteella, että jokainen toinen autoilija voi olla sekopää ja tehdä sen mukaisia liikkeitä...
 
Tässä on kahden koulukunnan väkeä ketjussa. Osa, kuten sinä, tuijotatte omaa nopeutta ja käytätte sitä perusteena sille, että häiritsette muiden etenemistä. Pari rekkaa ei ole vielä mitään, mutta on niitä kilometrikaupallakin vasuria halaavia.

Toinen koulukunta pyrkii ensisijaisesti välttelemään häiritsemistä, oma nopeus ei ole kiinnnostava parametri. Omalla kohdallani tämä näkyy siten, että pyrin ajoittamaan omat ohitukset muita mahdollisimman vähän häiritsevään väliin ja jos tämä ei suoraan onnistu, niin nostan tai lasken nopeutta sen mukaan, että haitta minimoituu. 0 sakkoa melkein 30 vuoden ajoista, joten laskisin aika pieneksi todennäköisyyden saada sakot jos ei nyt kehällä kameran edessä manoveeria tee.

Ymmärrän toki, jos ei halua ajaa ylinopeutta hetkellisestikään, mutta silloin on hyvä ymmärtää ja huomioida, että vasurille muodostuu ko. tempusta tulppa ja vasurille liittyminen vaatii muutenkin reilusti huomiota ettei rykäise kenenkään eteen. Tällainen ajattelu toki on "minulla on vain oikeuksia" ihmisille punainen vaate. Säännöt on opittu autokoulusta, mutta se perusviesti "liikenne on yhteispeliä" on jäänyt vähän huomioimatta.

e: Ei tuo minunkaan tapa täydellinen ole, joku viesti sitten kirjoitin tästä provosoituneesta kaverista, kun meni ajoitus pieleen ,kun molemmat lähti samaan "suuntaan" korjaamaan ajoitusongelmaa.
Tarkennuksena etten vaihtanut kyseisen hurjastelijan eteen, vaan hän ilmestyi taakseni sinä aikana kun ohitin useampaa 89 km/h ajavaa rekkaa, ajaen suunnilleen suurinta sallittua nopeutta. Hän ajoi aikamoista ylinopeutta ja siksi saavutti minut.

Saattoi olla että näin hänet kaukana takanani siinä vaiheessa kun lähdin rekkoja ohittamaan, mutta niin kaukaa peruutuspeilistä on ehkä vaikea arvioida kuinka suurta ylinopeutta auto on sieltä kaukaa tulossa.

Toisaalta jos olisin melko nopeasti laskenut vauhtini 89 km/h nopeuteen päästäkseni rekkojen väliin vain jotta hurjastelija pääsee ohi menettämättä sekuntiakaan, olisi sekin voinut ärsyttää häntä kovasti ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa vaaratilanteen, koska hän oli perälaudassa kiinni.

Jos taas oletat että olisin hänen mielikseen nostanut nopeuteni reippaaseen ylinopeuteen (esim. 145 km/h), niin siinähän oletat. En edes ole varma liikkuuko sähköautoni niin lujaa, minulla on muistikuva että sen suurin nopeus saattaa olla rajoitettu jonnekin 135 km/h tienoille. EDIT: Tarkistin googlaamalla, se on rajoitettu 140 km/h.
 
Itsellä on oma sääntö että ohitustilanne pitää hoitaa mahdollisimman nopeasti nopeusmittaria katsomatta = kaasu pohjaan ja löysätään vasta omalla kaistalla. Joskus on ollut sitten aika paljonkin taulussa jos vaikka pari henkilöautoa ja rekan ohittanut kerralla. :rofl:
Kaksisuuntaisella maantiellä ehkä, oman ja vastaantulevien turvallisuuden takia. Toisaalta voi se talla pohjassa kiihdyttäminenkin aiheuttaa omat turvallisuushuolensa, varsinkin vähän huonommassa kelissä.

Moottoritiellä puolestaan en näe tuolle erityistä tarvetta, kunhan en selkeää alinopeutta aja ohittaessani. Siellä ei tarvitse pelätä vastaantulevia, mutta ilmeisesti tarvitsee pelätä takaatulevia joille nopeusrajoitus tarkoittaa alinta sallittua nopeutta.
 
Suomessa ei hätävilkkuja saa ilmeisesti käyttää samaan tapaan kuin Saksassa. Eli vaan kun on pysähdytty.
Eikös just ole Suomessa ohjeistettu että nähdessäsi hälytysajoneuvon, hätävilkut päälle (samalla kun annata hälytysajoneuvolle tietä) jotta muutkin ymmärtäisivät jotain erikoista tapahtuvan? Oletan että riippumatta siitä oletko liikkeellä vai ei.
 
Saattoi olla että näin hänet kaukana takanani siinä vaiheessa kun lähdin rekkoja ohittamaan, mutta niin kaukaa peruutuspeilistä on ehkä vaikea arvioida kuinka suurta ylinopeutta auto on sieltä kaukaa tulossa.
Motareilla on oikein hyvä näkyvyys ja pystyt helposti seuraamaan millä nopeudella takaa tullaan. Ihan simppelisti vertaat saavutatko sinä nopeammin edellä ajavaa vai takana ajava sinua. Jos jälkimmäinen, niin hyvissä ajoin tehdyllä pienellä nopeuden nostolla ennakoiden omaa ohitustarvetta pääset alta pois. Pienen harjoittelun jälkeen paljon helpompaa kuin kirjoitella iso kasa tekosyitä miksi se takana tullut pääsi yllättämään. Suurin virhe motarilla on seurata liikennettä vain eteenpäin. Mitä hitaammin menet, sen enemmän täytyy taaksepäin seurata. Valitettavan suuri osa ajajista reputtaa tässä pahasti. Totta helvetissä se on kertavilkaisulla paha sanoa miten kovaa joku tulee, jatkuva seuranta on avain kanssa-autoilijoiden ja omaan onneen.
 
Eikös just ole Suomessa ohjeistettu että nähdessäsi hälytysajoneuvon, hätävilkut päälle (samalla kun annata hälytysajoneuvolle tietä) jotta muutkin ymmärtäisivät jotain erikoista tapahtuvan? Oletan että riippumatta siitä oletko liikkeellä vai ei.
Jopa ihan lakiin erikseen kirjoitettu että liikkuvassa ajoneuvossa voi hätävillkkua käyttää varoittamaan välittömästä vaarasta.
 
Jopa ihan lakiin erikseen kirjoitettu että liikkuvassa ajoneuvossa voi hätävillkkua käyttää varoittamaan välittömästä vaarasta.
Turvaväli ei ole sellainen välitön vaara, jolla saisi hätävilkuilla viestiä. Jos idiootit alkavat tuolla tavalla viestiä, niin hätävilkkujen erinomaista käyttötapaa ulkomailla on mahdoton tuoda Suomeen.
 
1. Mittarin mukaan 126km/h, joten tutka kaiketi olisi sanonut 121 km/h tai jotain sinnepäin. Mittarivirhe katsos.

2. En ajanut vasemmalla kaistalla "kerätäkseni jonoa taakse", vaan ohittaakseni 89 km/h kulkevia rekkoja joita oli useampi letkassa. Tiellä on 120km/h rajoitus.

3. Yksi auto takanani ei ole "jono" selkäni takana. En muista että mikään muu auto kuin tuo yksi hurjastelija olisi ohittanut minua, muut henkilöautotkin tuntuivat yleensä ajavan 100-110km/h joita sitten ohittelin. Ehkä halusivat säästää bensaa tai jotain.
Mä sanoin että vaikka ajasit tutkaan 126km/h niin et saisi sakkoja moottoritiellä ja siksi sinne se yksi hätähousu ehti jo ilmestymään...
 
Motareilla on oikein hyvä näkyvyys ja pystyt helposti seuraamaan millä nopeudella takaa tullaan. Ihan simppelisti vertaat saavutatko sinä nopeammin edellä ajavaa vai takana ajava sinua. Jos jälkimmäinen, niin hyvissä ajoin tehdyllä pienellä nopeuden nostolla ennakoiden omaa ohitustarvetta pääset alta pois. Pienen harjoittelun jälkeen paljon helpompaa kuin kirjoitella iso kasa tekosyitä miksi se takana tullut pääsi yllättämään. Suurin virhe motarilla on seurata liikennettä vain eteenpäin. Mitä hitaammin menet, sen enemmän täytyy taaksepäin seurata. Valitettavan suuri osa ajajista reputtaa tässä pahasti. Totta helvetissä se on kertavilkaisulla paha sanoa miten kovaa joku tulee, jatkuva seuranta on avain kanssa-autoilijoiden ja omaan onneen.
Jos ollaan ns 120 alueella, niin ei se ihan helppoa ole arvioida tuleeko se takaa kympin vain parinkympin nopeuserolla.

Se matkanarvoiminen taaksepäin ei ole erityisen tarkkaa ja helppoa.(* Arviointi virheitä voi tulla näissä useamman rekan ohitus tilanteissa, jos siinä nopeampi saavuttaa reippaammin ylinopeuta ajamalla, niin en edelläolevaa huonoksi leimaa, ja kyllä se perässä tulia kerkiää siinä jonopeuden sovittaa, tosin osa lisää vauhti kun lähtevät ohittaan, osa kun näkevät edellä olevan kontin.


Harvinaisia nuo on siihen verrattuna että joku ohittelee hyvin harvaa "jonoa", eli ajaa ohituskaistaa, niin oikealta kiilaillaan eteen, eli ei se etäisyyden arvioiminen ole helppoa edes silloin.

Oma lukunsa noista on sitten ne jotka kiihdyttää eteen, mutta se vauhti hiipuu kesken ohituksen. Tuo mieleen että tarkoituksella, mutta voi toki olla vain joku refleksi että ohittaan lähdettäessä lisätään vauhtia.

(edellä oleva siis nelikaistateiden tilanteita, mm motari)



(*

parinkympin ero on noin 50 metriä kymmenessä sekunnissa, 100 metriä 20 sekunnissa, peileistä voi olla vaikea erottaa tuollaista muutosta.
 
Turvaväli ei ole sellainen välitön vaara, jolla saisi hätävilkuilla viestiä. Jos idiootit alkavat tuolla tavalla viestiä, niin hätävilkkujen erinomaista käyttötapaa ulkomailla on mahdoton tuoda Suomeen.
Mikä milestäsi paras tava varoittaa takanaolevaa liian pienestä turvavälistä.

Sadekellillä lasienpyyhkiminen vedelläkään ei taida toimia.
 
Mikä milestäsi paras tava varoittaa takanaolevaa liian pienestä turvavälistä.

Sadekellillä lasienpyyhkiminen vedelläkään ei taida toimia.
Olen pyrkinyt viestinnän sijaan enemmän ratksisemaan tilanteen (+50kmh, -40kmh, tai koukku bussipysäkille pysähtymättä), mutta keskisormi avoimesta ikkunastahan olisi toimiva viesti?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 305
Viestejä
4 490 306
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
MetsänSankari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom