Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Monessa nykyautossa se kerran vilkun vilauttaminen ei ole enää ihan varma toiminto, kun saattaa vilkuttaa kolme kertaa, jos ei sitä tikkua käytä ihan perillä saakka. Kolme vilkutusta saattaa aiheuttaa epätietoisuutta takanakin, jos tuo vilkautus epäonnistuu. Itse ainakin olen sen käyttöä vähentänyt vaunun kanssa juuri tuon kolmoisvilautuksen takia. Mutta annan takanatulevalle kyllä tilaisuuden nähdä mahdollisimman hyvin eteen, kun sellainen paikka tulee missä voi turvallisesti ohittaa.
 
Ainoa vilkkumerkki jota näkee on se, ettei vilkuteta ohittaessa, koska itsehän tietää ohittavansa, ja palatessa vilkutetaan sinnikkäästi, koska muutenhan olisi kaikile epäselvää että ohittaja todellakin palaa kaistalleen.
 
Haha, meidän kaikkien vihaamat sikakalliit plastiikamopoautot, oiskos pare että ne ois kunnon autoja, ruotsalaisia A-traktoreita? ;-D

 
Ihan samanlaisia tientukkoja ne epat on kuin mopoautotkin. Sillä erolla että turvallisuus on paljon parempi epassa.
 
Enpä ole ennen nähnyt, että joku ajaa rampista alas ja tekee heti U-käännöksen vastapuolelle keskelle jonoa päästäkseen toisesta rampista takaisin ylös kun unohtuikin käydä kauppakeskuksessa. Eilen tuli se todistettua tässä kohtaa ajellessa 12-tietä Tampereen suuntaan kun idiootti oletettavasti ajoi Hämeenlinnasta. Onneksi ehdittiin jarruttaa.
Miksei jotkut voi vain ajaa pientä lenkkiä turvallisesti kun tulikin käännyttyä väärässä kohtaa?
 
Ainoa vilkkumerkki jota näkee on se, ettei vilkuteta ohittaessa, koska itsehän tietää ohittavansa, ja palatessa vilkutetaan sinnikkäästi, koska muutenhan olisi kaikile epäselvää että ohittaja todellakin palaa kaistalleen.
No tuokin tuntuu olevan osalle vaikeaa, ja osalla se käyttö ohittaessa(kin) aivan liianmyöhään.

Mitä ilmeisimmin ei, koska ihmiset haluasivat että mp:t ajaisivat pientareella, varmasti aika moni tässäkin ryhmässä....
En muistaa kenenkään julkisesti, päinvastoin...

Se ehkä hämmästänyt että osa motoristeista ajaa suht lähellä keskiviivaa. pätkillä joissa sitä ei kaikki tee. No osa noista ajelee lisäksi pitkätpäällä, joissain pyörissä taitaa olla jotain sumareiden kaltaisi.
 
No tuokin tuntuu olevan osalle vaikeaa, ja osalla se käyttö ohittaessa(kin) aivan liianmyöhään.


En muistaa kenenkään julkisesti, päinvastoin...

Se ehkä hämmästänyt että osa motoristeista ajaa suht lähellä keskiviivaa. pätkillä joissa sitä ei kaikki tee. No osa noista ajelee lisäksi pitkätpäällä, joissain pyörissä taitaa olla jotain sumareiden kaltaisi.
Tuo keskiviivan lähellä ajaminen ovat keino erottaa moottoripyörä mopoista, helpottaa huomaamista ja mahdollisen nopeuden arviointia. Pitkät taas helpottavat ylipäätään huomaamista liikenteessä.

Tilastot toki sanovat että ~puolet mp onnetomuuksista aiheutuvat kuskista itsestään ja lopuissakin ylinopeus tai päihtymystila on isossa osassa osallisena, itse olen ollut todistamassa 4kpl moottoripyörän ja auton kolaria. 3 selvittiin naarmuilla ja yksi vakavampi onnettomuus, yhteinen tekijä näille oli se että autoilija "ei nähnyt" saapuvaa pyörää.
 
Se ehkä hämmästänyt että osa motoristeista ajaa suht lähellä keskiviivaa. pätkillä joissa sitä ei kaikki tee. No osa noista ajelee lisäksi pitkätpäällä, joissain pyörissä taitaa olla jotain sumareiden kaltaisi.
Fiksuin paikkahan se keskiviivan lähellä on. Siellä on vähiten vaaroja motoristille tienpinnassa, näkyvyys eteen on parempi, ja edellä menevän autoilijan peileissä erottuu paremmin. Vähän se kyllä kylmää jos itsekin autolla väistelee uria, kelirikkoa ja huonopintaista asfalttia (nyt on keksitty joku uusi asfalttimalli joka menee aivan paskaksi jo parissa vuodessa, tjeu: Lahden ohitustie) juuri silloin siellä keskiviivan puolella, ja kohdataan noin metrin päästä 160km/h vauhtierolla.
 
Tuo keskiviivan lähellä ajaminen ovat keino erottaa moottoripyörä mopoista, helpottaa huomaamista ja mahdollisen nopeuden arviointia.
No mopilijat ajaa reunassa, ei sen takia tarvi vaaraantaa ajamalla keskiviivan tuntumassa ja pakottaa vastaantulijat väisteleen.
Pitkät taas helpottavat ylipäätään huomaamista liikenteessä.
Ehkä perusteltua vanhojen hehkulampujen aikaan, mutta ei niinkään nykyään. (jos tulee laskeva/nouse aurinko takana, niin kirkkaampi valo voi auttaa oikeasti erottuun, tosin, ehkä osa motoristeista ajatteleen noin silloin kun ajavat kohti auringonlaskua)
Toki pitkäpäällä saa huomiota, ja jos vielä laittaa työmiesten huomioliivit ja muita "lisävaloja" päälle, niin joo, mutta.


ja edellä menevän autoilijan peileissä erottuu paremmin.
No jos ajelee toisen kontissa, niin näkyy sieltä edellä ajavan taustapeilistä.

Mutta noin yleistäen mutulla tuntuu että liikenteessä on nykyään enemmän motoristeja jotka pitää turvaväliä, sen on iso harppaus.

Keskiviiva kritiikki lähti siitä että se motoristi on yhtä leveä kuin auto, ja jos hän ajelee renkaat keskiviivan tuntumassa , niin käytännössä ajelee osittain vastaantulijoiden kaistalla.

Jos vielä ajelaa niin mutkaista tietä että yrittää nähdä mutkan taakse, niin eikö se ole lisäriski.
 
No mopilijat ajaa reunassa, ei sen takia tarvi vaaraantaa ajamalla keskiviivan tuntumassa ja pakottaa vastaantulijat väisteleen.

Ehkä perusteltua vanhojen hehkulampujen aikaan, mutta ei niinkään nykyään. (jos tulee laskeva/nouse aurinko takana, niin kirkkaampi valo voi auttaa oikeasti erottuun, tosin, ehkä osa motoristeista ajatteleen noin silloin kun ajavat kohti auringonlaskua)
Toki pitkäpäällä saa huomiota, ja jos vielä laittaa työmiesten huomioliivit ja muita "lisävaloja" päälle, niin joo, mutta.



No jos ajelee toisen kontissa, niin näkyy sieltä edellä ajavan taustapeilistä.

Mutta noin yleistäen mutulla tuntuu että liikenteessä on nykyään enemmän motoristeja jotka pitää turvaväliä, sen on iso harppaus.

Keskiviiva kritiikki lähti siitä että se motoristi on yhtä leveä kuin auto, ja jos hän ajelee renkaat keskiviivan tuntumassa , niin käytännössä ajelee osittain vastaantulijoiden kaistalla.

Jos vielä ajelaa niin mutkaista tietä että yrittää nähdä mutkan taakse, niin eikö se ole lisäriski.
Edellinen vastaaja jo avasi syitä siihen miksi pyörät ajautuvat lähemmäs keskiviivaa, eli kurjassa kunnossa olevat tiet. Jos vaihtoehtona on ura, kumpare, ura tai piennar riskeineen niin kyllä itse valitsen paikan lähempänä keskiviivaa.

Itse en käytä pitkiä valoja, mutta ymmärrän kyllä syyt sille miksi jotkut näin tekevät.

Toki motoristeihin mahtuu myös niitä jotka pilaavat 99% maineen
 
Edellinen vastaaja jo avasi syitä siihen miksi pyörät ajautuvat lähemmäs keskiviivaa, eli kurjassa kunnossa olevat tiet. Jos vaihtoehtona on ura, kumpare, ura tai piennar riskeineen niin kyllä itse valitsen paikan lähempänä keskiviivaa.
Jos tie on urainen, kapea, niin siellä myös vastaantulijat niitä uria välttelee. Niin siinä joutuu vähän arpoa riskejä kohtaamis vaaroista, vs se oman kaista pinta.
 
Tulipa nähtyä ensimmäistä kertaa elämässä motarille väärään suuntaan liittyjä. Katselin kun epävarmasti ajanut auto ei tiennyt millä kaistalla olla, pysähtyi risteykseen yms. Totesin auton ohi ajaessa että katson että tekeekö u-käännöstä vai mistä kyse. No kääntyi sitten suoraan motarin rampille ja häkeen soiton aikana ei tullut takaisin rampilta. Oletus siis että meni tyytyväisenä motaria väärään suuntaan. Oli itsellä kyllä aika pikainen hätävilkut päälle ja soitto häkeen tilanne. Toivottavasti tajusi tilanteen ja kääntyi ympäri tai pysähtyi.
 
Tulipa nähtyä ensimmäistä kertaa elämässä motarille väärään suuntaan liittyjä. Katselin kun epävarmasti ajanut auto ei tiennyt millä kaistalla olla, pysähtyi risteykseen yms. Totesin auton ohi ajaessa että katson että tekeekö u-käännöstä vai mistä kyse. No kääntyi sitten suoraan motarin rampille ja häkeen soiton aikana ei tullut takaisin rampilta. Oletus siis että meni tyytyväisenä motaria väärään suuntaan. Oli itsellä kyllä aika pikainen hätävilkut päälle ja soitto häkeen tilanne. Toivottavasti tajusi tilanteen ja kääntyi ympäri tai pysähtyi.
Tämmöset tapaukset pitäis kyllä välittömästi pistää ajokykytutkimukseen. Pahimmillaan ihan kunnon ketjukolari ja soppa kun tommonen päätyy motarille saakka.
 
Tämmöset tapaukset pitäis kyllä välittömästi pistää ajokykytutkimukseen. Pahimmillaan ihan kunnon ketjukolari ja soppa kun tommonen päätyy motarille saakka.
Tuokin ihan rehti 120kmh alue joten kohtaamisnopeudet voivat pahimmillaan olla todella rajut. Toivottavasti kääntyi takaisin sen jälkeen kun itse poistuin paikalta. Ei tuossa voi itse oikein muuta tehdä kuin soittaa häkeen ja antaa poliisin yrittää saada auto pysähdyksiin ennen kuin osuu.
 
Itselle on kerran käynyt tilanne, että Turun motarilla Histan kohdalla tuli auto vastaan ohituiskaistalla. Oli aika pelottava tunne.
 
Tampereella tänään havaittua: edellä ajavan auton matkustaja päättää dumpata autoon kerääntyneet roskat ja tölkit ikkunasta kadulle ajon aikana. Kaikkea se leipä elättää.
 
Motarilla vasemman kaistan nukkujat ja puhelimen räplääjät joiden nopeus seilaa 110 ja 140km/h välillä :facepalm:

Tekisi mieli ampua tuollaiset idiootit heti!
 
Tulipa nähtyä ensimmäistä kertaa elämässä motarille väärään suuntaan liittyjä. Katselin kun epävarmasti ajanut auto ei tiennyt millä kaistalla olla, pysähtyi risteykseen yms. Totesin auton ohi ajaessa että katson että tekeekö u-käännöstä vai mistä kyse. No kääntyi sitten suoraan motarin rampille ja häkeen soiton aikana ei tullut takaisin rampilta. Oletus siis että meni tyytyväisenä motaria väärään suuntaan. Oli itsellä kyllä aika pikainen hätävilkut päälle ja soitto häkeen tilanne. Toivottavasti tajusi tilanteen ja kääntyi ympäri tai pysähtyi.

Kävi muuten sama hiljattain Jyväskylässä Tourulan risteyksessä. Oltiin liitytty nelostieltä siihen McDonaldsin puoleiselle rampille punaisille valoille ja yhtäkkiä joku BMW-avoauto-herrasmies kääntyy sillalta siihen meidän rampille joka vie motarin väärälle puolelle. Herätti kyllä jonkinasteisen hekottelun autossa.

Kaveri tuli puolen minuutin päästä rampilta takaisin vasemmalta kaistalta ja kääntyi punaisia päin oikealle. Aikamoinen sankari.
 
Ajelin Hartolasta Jyväskylän suuntaan Nelostietä. Mersu veti jonoa pientä alinopeutta, mutta ohituskaistalla löytyi aina hieman enemmän vauhtia. Koko jono kuitenkin kelasi sen verran vauhtia ohituskaistalla, että pääsi Mersusta ohi. Hetken kuluttua toisella ohituskaistalla Mersu painaa varmaan 150 lasissa samasta jonosta ohi ja jää taas jonon eteen ajamaan alinopeutta. En halunnut jäädä ajamaan alinopeutta ja seuraavalla ohituskaistalla ohitin Mersun. Taas tätä seuraavalla ohituskaistalla Mersu puskee ohi, vaihtaa kaistaa ihan eteen, alkaa hidastamaan ja joudun itse jarruttelemaan. Pienempää vaihdetta ja kolmannen kerran Mersusta ohi, kun ohituskaistaa oli vielä kerran jäljellä. Laitoin tuon jälkeen vakkariin 5km/h lisää ja ohitin pari muuta autoa, niin ei onneksi enää loppumatkalla tarvinnut häiriintyä Mersusta.

Tuo voisi olla ihan puhdasta kiusantekoa. Ajetaan tahallaan alinopeutta ja kun autot menevät ohi, ajetaan vuorostaan niiden ohi ja sitten taas jarruttelemaan eteen. Kaverin kanssa pohdittiin, että ehkä kuski kuitenkin oli vain aivan kuutamolla ja ajoi laput silmillä. Ei kiinnittänyt yhtään huomiota siihen, kenet oli jo ohittanut ja kuka oli äsken mennyt ohi. Kaasupoljinta taas painettiin fiiliksen mukaan mittaria ja nopeusrajoituksia seuraamatta.

 
Ajelin Hartolasta Jyväskylän suuntaan Nelostietä. Mersu veti jonoa pientä alinopeutta, mutta ohituskaistalla löytyi aina hieman enemmän vauhtia. Koko jono kuitenkin kelasi sen verran vauhtia ohituskaistalla, että pääsi Mersusta ohi. Hetken kuluttua toisella ohituskaistalla Mersu painaa varmaan 150 lasissa samasta jonosta ohi ja jää taas jonon eteen ajamaan alinopeutta. En halunnut jäädä ajamaan alinopeutta ja seuraavalla ohituskaistalla ohitin Mersun. Taas tätä seuraavalla ohituskaistalla Mersu puskee ohi, vaihtaa kaistaa ihan eteen, alkaa hidastamaan ja joudun itse jarruttelemaan. Pienempää vaihdetta ja kolmannen kerran Mersusta ohi, kun ohituskaistaa oli vielä kerran jäljellä. Laitoin tuon jälkeen vakkariin 5km/h lisää ja ohitin pari muuta autoa, niin ei onneksi enää loppumatkalla tarvinnut häiriintyä Mersusta.

Tuo voisi olla ihan puhdasta kiusantekoa. Ajetaan tahallaan alinopeutta ja kun autot menevät ohi, ajetaan vuorostaan niiden ohi ja sitten taas jarruttelemaan eteen. Kaverin kanssa pohdittiin, että ehkä kuski kuitenkin oli vain aivan kuutamolla ja ajoi laput silmillä. Ei kiinnittänyt yhtään huomiota siihen, kenet oli jo ohittanut ja kuka oli äsken mennyt ohi. Kaasupoljinta taas painettiin fiiliksen mukaan mittaria ja nopeusrajoituksia seuraamatta.



Itse kanssa huomannut tuota uudemmissa tai uudehkoissa Mersuissa tapahtuvan välillä. Kaipa siellä vaan kuskia vituttaa, kun ajetaan halvemmalla autolla ohi? Bemareissa sentään se lippis on sen verran vinossa, et ne katoaa horisonttiin näppärästi ilman ongelmia.
 
Nää karavaanarit sais muutenkin lailla pakottaa ajamaan klo 20-06 välillä. Yksikin paviaani...
Ehkä voisi kiteyttää otsikon niinkin että: "se, että itsellä on oikeuksia ja muilla velvollisuuksia"
Luin joku viimeset 50 sivua ketjua ja tässähän nämä tärkeimmät. MINÄMINÄMINÄMINÄ, muut pysykööt poissa!
Enkä edes viitsi lainata niitä, joiden mielestä se nopeusrajoitus on pienin sallittu tai niitä, joiden mielestä aina on oikeus leikkiä poliisia.

Aika monessa maassa on tullut ajettua ja kyllä Suomessa vaan se vajaa viisi metriä asfalttia on todella kallis ja tärkeä liian monelle. Ja aivan kaikki huomaavaisuus loistaa poissaolollaan koska MINÄMINÄ!

Jos alinopeus ärsyttää niin pysyy kotona. Ei se sen suurempaa tarvitse. Tosin toki se alinopeutta ajavakin voi miettiä muita eikä kiihdyttää ylinopeuden puolelle sen mahdollisen ohituspaikan kohdalla. Saati vaikeuttaa jo alkanutta ohitusta, se nyt on toki kortin poisoton arvoinen suoritus. Ja luonnollisesti muutoinkin voisi ihan puolin ja toisin huomioida muut. Ei se ole lopulta niin vaikeaa, ihan vaikka vilkun käytöstä voi aloittaa opettelun.

Toki ketjussa on ihan validejakin pointteja. Motarilla ne aivan nokan eteen kiilaamiset yksi, joka ärsyttää kyllä myös itseäni. Syy on vain ja ainoastaan se MINÄMINÄ, muita ei huomioida yhtään. Enkä oikein hyvällä katso turhaa vasemman kaistan käyttöäkään motarilla. Osan nyt vaan on pakko leikkiä poliisia ja päättää muiden nopeudesta. Eli jälleen se muiden huomioiminen puuttuu täysin.

Ja kyllä, myös muita itseä ärsyttäviä on. Viime aikoina on korostunut raskas liikenne ja motari. Kun nopeusero on jo rajoitusten puitteissa sen 40km/h niin peileihin katsominen olisi paikallaan ennen vasemmalle siirtymistä. Eikä varsinkaan olisi tarpeen lähteä ohittamaan sitä toista täysperään jos tai kun molemmat ajavat rajoitinta vasten. Tuollainen ohitus kestää pahimmillaan ties montako kilometriä ja on täysin turha. Mutta osoittaa sekin sitä, ettei mietitä yhtään muita, on vain MINÄMINÄ myös ammattilaisilla.

Oudoksun myös yllättävän usein nopeusrajoitusten noudattamista tai lähinnä yhden, kiinteän nopeuden käyttöä. Tapaan ajella tietyöt jne tiukasti rajoitusten mukaan koska töissä olevien huomiointi on vähintä, mitä voi tehdä. Yleensä aina kerään näin toimien jonon perääni. Ja kun tietyö päättyy, edessä on yllättävän nopeasti jono, takana ei ketään. Sama toimii myös tieosuuksilla, joissa vaihtelee rajoitus useammin.
Tosin en näissäkään leiki poliisia mutta kieltämättä ärsyttää ne työmaiden kohdilla ajettavat reilut nopeudet. Jälleen siis ajatellaan vain ja ainoastaan itseään.

Muiden huomioimiseen auttaisi myös se, jos muiden antamat merkit huomioidaan. Jos on jokin syy ajaa reilusti alle rajoitusten niin perässä olevan soisi olevan hereillä ja ohi heti jos näyttää merkkiä. Valitettavan harva huomioi mitenkään joten valitettavan harva merkkiä myöskään näyttää. Eikä tietenkään ole pakko, mitään velvoitetta siihen ei ole.
Viime ajat on tullut itse liikuttua vain henkilöautolla mutta pitkän matkan bussien kuskeista on hyviä kokemuksia aikaisemmasta. Et kunnolla ehdi miettimään vilauttamista niin bussi on jo vasemmalla kaistalla. Ja poikkeuksetta se ei niin lain mukainen kiitos, kun helpotti menoa.
 
Viimeksi muokattu:
Olen opetellut tuntemaan auton mihin se pystyy niin ohittaminen on helpompaa. Tuolla saa välillä painella rekkasta +3 henkilöautosta ohi, koska ei uskalleta ohittaa. Itse painan heti paikan tullen kaasun pohjaan.
Lainaan tämän erikseen koska todella tärkeä pointti. Se oma auto tulee tuntea ja sen mahdollisuudet / rajat.
Jos mahdollisuuksia ei tunneta, ei niitä myöskään käytetä. Ja jos rajat ovat oudot, tehdään idioottimaisia ohituksia kun kuvitellaan "kyllä tässä ehtii".
Ja sitä kaasua tosiaan voi ihan oikeasti käyttää. Varsinkin automaatin kanssa on tärkeää painaa niin, että kickdown toimii. Toisaalta toki manuaalin kanssa pari pykälää alemmas olisi ok. Ei se moottori siitä hajoa vähän normia enemmän kierroksia.

On taas kokonaan eri asia, onko järkevää rangaista jos ohitustilanteessa on ylinopeutta. Sujuva ohittaminen on kuitenkin monesti turvallisuutta parantava seikka. Ja mittarin vahtiminen ohittaessa taas aivan jotain muuta. Toisaalta, monella autolla ripeästi ohittaen saa kortin pois ottamisen verran ylinopeutta. Onhan siinä puuttumiskynnys toki ylitetty.
 
Tämmöset tapaukset pitäis kyllä välittömästi pistää ajokykytutkimukseen. Pahimmillaan ihan kunnon ketjukolari ja soppa kun tommonen päätyy motarille saakka.

Olen suomessa muutaman kerran tuntemattomilla reiteillä suunnistaessa osunut sellaiseen tilanteeseen, että on ollut todella harhaanjohtava liittymä huonolla näkyvyydellä ja se väärään suuntaan kääntyminen on ollut lähellä vaikka miten on skarppina ollut, onneksi kuitenkin viime hetkellä olen saanut vielä tilanteen korjattua. Yleensä kuitenkin liittymät on sillä tavalla suunniteltu, että erehtymisen vaara on aika minimaalinen, mutta ei se ihan mahdotonta ole täysin selväpäisellekään kuskille.
 
Olen suomessa muutaman kerran tuntemattomilla reiteillä suunnistaessa osunut sellaiseen tilanteeseen, että on ollut todella harhaanjohtava liittymä huonolla näkyvyydellä ja se väärään suuntaan kääntyminen on ollut lähellä vaikka miten on skarppina ollut, onneksi kuitenkin viime hetkellä olen saanut vielä tilanteen korjattua. Yleensä kuitenkin liittymät on sillä tavalla suunniteltu, että erehtymisen vaara on aika minimaalinen, mutta ei se ihan mahdotonta ole täysin selväpäisellekään kuskille.
Tuossa omassa tapauksessa, pitää olla täysin aivoton ettei tajua että kyseessä on moottoritien poistumiseen tarkoitettu ramppi jossa ei ole pääsyä moottoritien oikeaan suuntaan.
 
Ohituskieltoalueella ohittelijat. Nyt kun on ajellut työmatkaa Karkkilan ja Forssan välillä, niin jostain syystä tuolla välillä sitä harrastetaan hyvinkin paljon. Viimeksi tänä aamuna oli kiva huomata mäen päälle tullessa että omalla kaistalla on pakettiauto tulossa vastaan.

Muutenkin tuolla välillä näkyy olevan monilla hirveä tarve ohitella vaikka tulee autoja vastaan.
Vaikka ite ajelen sen perus "kymppi päälle", niin silti tuota tapahtuu.
 
Oudoksun myös yllättävän usein nopeusrajoitusten noudattamista tai lähinnä yhden, kiinteän nopeuden käyttöä. Tapaan ajella tietyöt jne tiukasti rajoitusten mukaan koska töissä olevien huomiointi on vähintä, mitä voi tehdä. Yleensä aina kerään näin toimien jonon perääni. Ja kun tietyö päättyy, edessä on yllättävän nopeasti jono, takana ei ketään. Sama toimii myös tieosuuksilla, joissa vaihtelee rajoitus useammin.
Tosin en näissäkään leiki poliisia mutta kieltämättä ärsyttää ne työmaiden kohdilla ajettavat reilut nopeudet. Jälleen siis ajatellaan vain ja ainoastaan itseään.

Tähän vielä lisäisin koulujen lähettyvillä olevat rajoitukset. Käytännössä aina kun ajaa rajoituksen mukaan näillä alueilla niin peileissä näkyy jonkun oman elämänsä vatasen auto hesarin päässä kontista, joskus apinat jopa tulevat ohi. Onhan se toki tärkeää keretä seuraaviin punaisiin valoihin 2 sekuntia aikaisemmin.
 
Lahdessa Launeella Pohjoisella Liipolankadulla Mäkkärin suuntaan (linkissä etuvasemmalle) mentäessä porukka on alkanut ajaa kahdella kaistalla, koska kaistojen välinen katkoviiva on kulunut pois eikä uutta ole tullut tilalle. Osa ajaa vielä jotain 30-35 km/h vaikka 40 km/h rajoitus (Liipolan asuinalueella) loppuu edelliseen risteykseen. Vasta Cittarin risteyksen kohdalla porukka tajuaa, että kaistoja on kaksi...
 
osin arvaten rekkapenan reaktion voimakkuudesta.

Tuosta tulee mieleen joku vuosia (ja vuosia) sitten tapahtunut ajelu, missä rekkakuskilta ilmeisesti paloi käämit pikkutiellä 70-75km/h ajamiseen ja lähti mutkassa keltaisen viivan yli ohittamaan pientä hitaahkoa autoa. Oli pitkähkö ohitus, mutkia, koko matka ohituskieltoa, mutta eipä myöhäisiltaan osunut muuta liikennettä. Itse en kyllä sen varaan olisi laskenut.

Kai tuota voi osin verrata busseiluun Turkissa (vielä vuosia aikaisemmin), missä bussi ohitti, kun siltä tuntui ja vastaantulijat väisti pientareelle. Moottoritien ajaminen vastavirtaan bensa-asemalle oikaisemiseksi tuntui tosin henkilökohtaisesti ehkä vielä vähän hirveämmältä.
 
Tosta rekka rekka ohitus motarilla on tullut aika usein vastaan että se joka ohitaa ajaa rajotinta vastaan ja se joka ohitetaan ajaa se 80 km/h kun se on se millä säästää poltoainetta kait?
 
Tosta rekka rekka ohitus motarilla on tullut aika usein vastaan että se joka ohitaa ajaa rajotinta vastaan ja se joka ohitetaan ajaa se 80 km/h kun se on se millä säästää poltoainetta kait?
Rajottimet asetetaan usein välillä 82-90 km/h. Useimmiten tilanne onkin että molemmat ajavat rajotinta vastaan ja takana tuleva on niin nuija että lähtee ohi.

Vähän aiheeseen liittyen, en tajua miksi rajoitin edes saa olla noin korkealla, kun tuo 90 km/h on jo sakon paikka 80 km/h nopeusrajoituksella.
 
Rajottimet asetetaan usein välillä 82-90 km/h. Useimmiten tilanne onkin että molemmat ajavat rajotinta vastaan ja takana tuleva on niin nuija että lähtee ohi.

Vähän aiheeseen liittyen, en tajua miksi rajoitin edes saa olla noin korkealla, kun tuo 90 km/h on jo sakon paikka 80 km/h nopeusrajoituksella.
Kai noissa säädetään pieni pelivara esimerkiksi pientä vauhdinottoa varten ennen nousuja tms ja sitten rajoitin asetetaan hyvän maun rajoilla siihen suurimman ajoneuvokohtaisen sallitun nopeuden yläpuolelle esimerkiksi sinne sakotuskynnyksen rajalle.

Isompi ongelma noissa kahden rekan ohituksissa on se, että kun kerran 2 kappaletta ammattikuskeja on siinä rinnakkain, niin miksei tämä hitaammin ajavan ajoneuvon kuljettaja voi hetkeksi esimerkiksi laskea nopeuttaan pykälällä, jolloin ohitustilanne olisi reilusti nopeammin ohi. Jollain 1 kmh erolla 2kpl n. 30 metristä ajoneuvoyhdistelmää ajaa rinnakkain, niin ohitustilanteessa täytyy taaemman kulkea karkeasti 80 metrin matka. 1km/h tarkoittaa n. 0,3m/s jolloin tuo 80 metrin matka kestää 1km/h erotuksella karkeasti 288 sekuntia, eli melkein 5 minuuttia ja 2km/h erolla tuo ohitus kestää tuosta puolet eli vieläkin melkein 2,5 minuuttia.

Mikäli toinen ajoneuvo pudottaisi nopeuttaan vaikkapa 5km/h alemmas, putoaisi ohituksen kesto jo alle minuuttiin eikä tuosta olisi hidastajalle kuin sekuntien erotus lopullisessa kohteessa, ehkä minuuttien, mikäli ohittavia rekkoja sattuisi läjäpäin. Eipä tuo toki nopeammin ajavalle rekallekaan ole sinänsä järkyttävä ajallinen menetys ajaa pari km/h hitaammin, mutta toisaalta jos nyt moraalisesti hyväksytään se rajoitinta vasten ajaminen yms, niin voi olla kuskille miellyttävämpää ajaa itsekseen vs jonkun perässä pahimmillaan tuntitolkulla etenkin, kun edessä voi olla esimerkiksi painavampi yhdistelmä, joka kulkee ylämäissä vielä hitaammin jne.
 
Kai noissa säädetään pieni pelivara esimerkiksi pientä vauhdinottoa varten ennen nousuja tms ja sitten rajoitin asetetaan hyvän maun rajoilla siihen suurimman ajoneuvokohtaisen sallitun nopeuden yläpuolelle esimerkiksi sinne sakotuskynnyksen rajalle.

Isompi ongelma noissa kahden rekan ohituksissa on se, että kun kerran 2 kappaletta ammattikuskeja on siinä rinnakkain, niin miksei tämä hitaammin ajavan ajoneuvon kuljettaja voi hetkeksi esimerkiksi laskea nopeuttaan pykälällä, jolloin ohitustilanne olisi reilusti nopeammin ohi. Jollain 1 kmh erolla 2kpl n. 30 metristä ajoneuvoyhdistelmää ajaa rinnakkain, niin ohitustilanteessa täytyy taaemman kulkea karkeasti 80 metrin matka. 1km/h tarkoittaa n. 0,3m/s jolloin tuo 80 metrin matka kestää 1km/h erotuksella karkeasti 288 sekuntia, eli melkein 5 minuuttia ja 2km/h erolla tuo ohitus kestää tuosta puolet eli vieläkin melkein 2,5 minuuttia.

Mikäli toinen ajoneuvo pudottaisi nopeuttaan vaikkapa 5km/h alemmas, putoaisi ohituksen kesto jo alle minuuttiin eikä tuosta olisi hidastajalle kuin sekuntien erotus lopullisessa kohteessa, ehkä minuuttien, mikäli ohittavia rekkoja sattuisi läjäpäin. Eipä tuo toki nopeammin ajavalle rekallekaan ole sinänsä järkyttävä ajallinen menetys ajaa pari km/h hitaammin, mutta toisaalta jos nyt moraalisesti hyväksytään se rajoitinta vasten ajaminen yms, niin voi olla kuskille miellyttävämpää ajaa itsekseen vs jonkun perässä pahimmillaan tuntitolkulla etenkin, kun edessä voi olla esimerkiksi painavampi yhdistelmä, joka kulkee ylämäissä vielä hitaammin jne.
Ymmärtääkseni tuo rajoittimen 90kmh raja on mm. sitä varten että saa oikaistua rekkaa kaasulla jos vaunu lähtee liikehtimään. Muistaakseni konninkankaan casessa oli juurikin ajettu rajoitinta vasten ja ei saanutkaan enää oikaistua koska rajoitin hakkasi päälle. Voin muistaa täysin väärin, mutta jokin tuollainen mielikuva olisi.
 
Kai noissa säädetään pieni pelivara esimerkiksi pientä vauhdinottoa varten ennen nousuja tms ja sitten rajoitin asetetaan hyvän maun rajoilla siihen suurimman ajoneuvokohtaisen sallitun nopeuden yläpuolelle esimerkiksi sinne sakotuskynnyksen rajalle.

Isompi ongelma noissa kahden rekan ohituksissa on se, että kun kerran 2 kappaletta ammattikuskeja on siinä rinnakkain, niin miksei tämä hitaammin ajavan ajoneuvon kuljettaja voi hetkeksi esimerkiksi laskea nopeuttaan pykälällä, jolloin ohitustilanne olisi reilusti nopeammin ohi. Jollain 1 kmh erolla 2kpl n. 30 metristä ajoneuvoyhdistelmää ajaa rinnakkain, niin ohitustilanteessa täytyy taaemman kulkea karkeasti 80 metrin matka. 1km/h tarkoittaa n. 0,3m/s jolloin tuo 80 metrin matka kestää 1km/h erotuksella karkeasti 288 sekuntia, eli melkein 5 minuuttia ja 2km/h erolla tuo ohitus kestää tuosta puolet eli vieläkin melkein 2,5 minuuttia.

Mikäli toinen ajoneuvo pudottaisi nopeuttaan vaikkapa 5km/h alemmas, putoaisi ohituksen kesto jo alle minuuttiin eikä tuosta olisi hidastajalle kuin sekuntien erotus lopullisessa kohteessa, ehkä minuuttien, mikäli ohittavia rekkoja sattuisi läjäpäin. Eipä tuo toki nopeammin ajavalle rekallekaan ole sinänsä järkyttävä ajallinen menetys ajaa pari km/h hitaammin, mutta toisaalta jos nyt moraalisesti hyväksytään se rajoitinta vasten ajaminen yms, niin voi olla kuskille miellyttävämpää ajaa itsekseen vs jonkun perässä pahimmillaan tuntitolkulla etenkin, kun edessä voi olla esimerkiksi painavampi yhdistelmä, joka kulkee ylämäissä vielä hitaammin jne.
Vauhdinotto maantienopeuksissa on täysin hukkaan heitettyä, koska se > 80 km/h nopeus osuu moottorin teho- eikä vääntöalueelle. Vauhti tippuu joka tapauksessa suuremman väännön alueelle jos mäki on sellainen johon joku voisi kuvitella lisävauhdin olevan hyödyksi.

Yksi oikea syy lienee esim. renkaiden kulumisen aiheuttamat rajoittimen alenemat (ero voi hyvin olla 2-3 km/h uusien talvikuvioitujen ja kuluneiden kesärenkaiden välillä) ja vastaava turvamarginaali kuin sakotuskynnys ylinopeuksien kohdalla.

Ymmärtääkseni tuo rajoittimen 90kmh raja on mm. sitä varten että saa oikaistua rekkaa kaasulla jos vaunu lähtee liikehtimään. Muistaakseni konninkankaan casessa oli juurikin ajettu rajoitinta vasten ja ei saanutkaan enää oikaistua koska rajoitin hakkasi päälle. Voin muistaa täysin väärin, mutta jokin tuollainen mielikuva olisi.
Tämä oli vain rekkamiesten puolustelua. Yksi onnettomuuden syistä oli se että sieltä tultiin rajoitinta vasten 90 km/h ja vauhdin noustessa liikaa rajoitin pakkohidastaa, joka pahentaa tilannetta. Siitä yksinkertaisemmalla päättelyllä syytettiin rajoitinta ja haluttiin ohittaa se. Useimmissa raskaan kaluston moottoreissa loppuu puhti jo tuossa vaiheessa, eikä oikaisua voi edes teoriassa (kärryn oikaisu kaasulla alamäessä noissa nopeuksissa on muutenkin hyvin hankalaa) auttaa kaasulla. Ainoa oikea ratkaisu kyseisen onnettomuuden ehkäisyyn olisi ollut nopeuden tiputtaminen kelin vaatimalle tasolle.

Sama ongelma noissa motariongelmissa on: ammattikuljettajat eivät näe sitä mahdollisuutta että voisivat ajaa hitaammin kuin rajoittimen mahdollistamat maksimit. Pakko siis mennä kaikista ohi joista pääsee, vaikka siinä kestäisi tuo mainittu 288 sekuntia.

EDIT:
Yksi otkesin Konginkankaan turman olennaisimmista ehdotuksista on juurikin rajoittimen laskeminen 80 km/h nopeuteen. Linkki Konginkankaan turman raporttiin.
 
Viimeksi muokattu:
Isompi ongelma noissa kahden rekan ohituksissa on se, että kun kerran 2 kappaletta ammattikuskeja on siinä rinnakkain, niin miksei tämä hitaammin ajavan ajoneuvon kuljettaja voi hetkeksi esimerkiksi laskea nopeuttaan pykälällä, jolloin ohitustilanne olisi reilusti nopeammin ohi. Jollain 1 kmh erolla 2kpl n. 30 metristä ajoneuvoyhdistelmää ajaa rinnakkain, niin ohitustilanteessa täytyy taaemman kulkea karkeasti 80 metrin matka. 1km/h tarkoittaa n. 0,3m/s jolloin tuo 80 metrin matka kestää 1km/h erotuksella karkeasti 288 sekuntia, eli melkein 5 minuuttia ja 2km/h erolla tuo ohitus kestää tuosta puolet eli vieläkin melkein 2,5 minuuttia.
....
Jos ammattikuskitkin tötöilee motarilla, niin toki kohtuutonta meiltä kun vaadimme amatööreiltä parempaan.

On joskus käynyt sama mielessä, kun se ammattikuski puskee olettamattomalla erolla sitä korkeinta sallittua ajavan rinnalle, jostain syystä alan myls syyteleen sitä oikein ajavaa, miksei se nyt hidasta ja anna tilaa, no joskus nähnyt sitä hidastamista ja tilanne alkaa meneen ihan mahdottomaksi. Vaikka motarilla sitä tilaa on ohitella vaikka se 5 min. Ja tämä on sitä mitä niin kovasti kritisoidaan, se uuvatti lähtee sitten entistä herkemmin ohitteleen, jos vain kiinni saa.

Mutta on esimerkki että kuljettajista ei ole tuohon (ettei lähde ohittaan), niin ehkä se vain pitäisi olla ajoneuvoissa tiukka tarkka +-1kmh rajoitin.

Koska joku keksii tilantee missä se on huonojuttu, niin sitten nappi millä voi sen ylittää 10km/h muutamaksi minuutiksi, eka kertoa 50€, seuravaa tuplat jne.
 
Vauhdinotto maantienopeuksissa on täysin hukkaan heitettyä, koska se > 80 km/h nopeus osuu moottorin teho- eikä vääntöalueelle. Vauhti tippuu joka tapauksessa suuremman väännön alueelle jos mäki on sellainen johon joku voisi kuvitella lisävauhdin olevan hyödyksi.
Ei todellakaan ajeta koskaan raskaalla kalustolla tehoalueella 80-90 km/h. Normaali 500-700 hevosvoiman kone kiertää tuolloin 1100-1300 rpm jollon ollaan puhtaasti vääntöalueella. Tehoalueella ei lastin kanssa ole mitään tarvetta käydä, vauhti ei kiihdy teholla. Tyhjällä autolla asia erikseen, mutta silloin ei vauhtikaan mäkiin hidastu. Nopeuden nostaminen 80 -> 90 ennen mäkeä voi pienentää vaihtamistarpeen 2-3 vaihteella, jolloin ero mäen päällä on merkittävä.

Ainoa tarpeellinen täydellä tehoalueella mäkeen meneminen on ollut 1,5 miljoonan ajetun kilometrin jälkeen yksi etelän paperitehdas, jossa purkupaikka on jyrkän mäen päällä. Siihen mäkeen pienen puolen nelosella täydet kierrokset, pääsee vaihtamatta mäen päälle kun kierrokset tippuvat vääntöalueelle. Voisin kuvitella pölliautoilla olevan vastaavia tapahtumia useinkin.
 
Kai noissa säädetään pieni pelivara esimerkiksi pientä vauhdinottoa varten ennen nousuja tms ja sitten rajoitin asetetaan hyvän maun rajoilla siihen suurimman ajoneuvokohtaisen sallitun nopeuden yläpuolelle esimerkiksi sinne sakotuskynnyksen rajalle.
Aiemmin rajoittimet oli kaikki 89km/h.

Myöhemmin jotkut firmat kuten vaikka hartwall laski omansa vielä alemmaksi, esim. 82km/h, säästääkseen polttoainetta ja vähentääkseen riskejä.

Ne jotka näistä ovat olleet päättämässä eivät ole vetäneet näitä lukuja stetsonistaan jonkun sakotusrajan perusteella.

Tehoalueella ei lastin kanssa ole mitään tarvetta käydä, vauhti ei kiihdy teholla.

Kyllä kiihtyy. Se teho muuntuu väännöksi renkaille asti päästessään. Miten tuollaista voi edes luulla? Vuosia raskasta kalustoa ajaneena tuli totuttua viemään moottorin kierrokset jatkuvasti isoissa mäissä suurimman väännön kohdilta suurimman tehon kohdille, jotta pääsi mäet ylös ilman vauhdin tippumista. Sama koitettuna ilman kierrosten nostamista olikin helppo tapa saada takana tuleva rekka tekemään hyvin pitkän ohituksen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei todellakaan ajeta koskaan raskaalla kalustolla tehoalueella 80-90 km/h. Normaali 500-700 hevosvoiman kone kiertää tuolloin 1100-1300 rpm jollon ollaan puhtaasti vääntöalueella. Tehoalueella ei lastin kanssa ole mitään tarvetta käydä, vauhti ei kiihdy teholla. Tyhjällä autolla asia erikseen, mutta silloin ei vauhtikaan mäkiin hidastu. Nopeuden nostaminen 80 -> 90 ennen mäkeä voi pienentää vaihtamistarpeen 2-3 vaihteella, jolloin ero mäen päällä on merkittävä.

Ainoa tarpeellinen täydellä tehoalueella mäkeen meneminen on ollut 1,5 miljoonan ajetun kilometrin jälkeen yksi etelän paperitehdas, jossa purkupaikka on jyrkän mäen päällä. Siihen mäkeen pienen puolen nelosella täydet kierrokset, pääsee vaihtamatta mäen päälle kun kierrokset tippuvat vääntöalueelle. Voisin kuvitella pölliautoilla olevan vastaavia tapahtumia useinkin.
Nojuuh, ehkä moottorit nykyään vääntävät sen verran tasaisemmin. Omista ammattikuljettajavuosista alkaa olemaan jo kymmenen vuotta ja kalusto oli usein silloin kymmenvuotiasta. Vääntökäyrät olivat monessa vehkeessä laskevat jo n. 1100 kierroksesta ylöspäin ja käytännössä hyytyivätkin kuorma päällä mäessä aina tuohon maksimivääntöalueelle (n. 80 km/h) mäissä. Suomen maanteille on tosiaan hyvin vähän sellaisia mäkiä joissa vauhdin keräämisellä olisi yhtään mitään merkitystä. Pidemmissä mäissä vauhti tipahtaa joka tapauksessa niin alas että se vakiintuu. Pikkualuetta ei kyllä koskaan tarvitse maantiellä, ellei vedä täysperävaunukuormaa mottorilla jonka tehoista puuttuu yli puolet... :)


Ja mitä tulee sakotukseen, niin tiedän kyllä useitakin tapauksia joissa on saatu kahdesta rikkeestä sakot samaan aikaan: tiekohtaisen ja ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen ylittämisestä. Jostain syystä tuosta toisesta ei sakoteta jos tiekohtainen rajoitus on 80 km/h, mikä on vähän nurinkurista.
 
Ei todellakaan ajeta koskaan raskaalla kalustolla tehoalueella 80-90 km/h. Normaali 500-700 hevosvoiman kone kiertää tuolloin 1100-1300 rpm jollon ollaan puhtaasti vääntöalueella. Tehoalueella ei lastin kanssa ole mitään tarvetta käydä, vauhti ei kiihdy teholla. Tyhjällä autolla asia erikseen, mutta silloin ei vauhtikaan mäkiin hidastu. Nopeuden nostaminen 80 -> 90 ennen mäkeä voi pienentää vaihtamistarpeen 2-3 vaihteella, jolloin ero mäen päällä on merkittävä.
Vauhti kiihtyy muuten aina parhaiten suurimmalla teholla, koska vaihdelaatikko muuttaa tehon pyörien väännöksi. On eriasia kuinka jollain rekan moottorilla saadaan kierrosalueella sitten tehoa, että kannattaako sen puoleen käyttää ison väännön aluetta käytännöllisyysnäkökohdista, mutta ajattelin vain korjata tuon virheväittämän mitä aina joskus näkee.

Mitä tulee tuohon ohitustarpeeseen, niin ei sitä aikasäästöllä tms vastaavilla seikoilla voi kauheasti toki perustella, koska jos ajat pari kilometria tunnissa kovempaa, niin useamman tunnin jälkeenkin matkaa olisi taitettavana vaikkapa nyt se 6 kilometria enemmän, niin siinä menee maantienopeuksilla about 4 minuuttia. Motareita tai vastaavaa helppoa ohitusmahdollisuuttahan ei älyttömän pitkiä siivuja ole, että se nyt ei tuota ohittelua puolla, mutta jos se ohitus nyt päätetään tehdä niin olishan se ammattitaidon osoitusta ohitettavalta, että vähän hölläisi kaasua hetkeksi.
 
Taisin olla se ärsyttävä kansa-autolija tänään, kun minut ohitettiin kahdesti, ensimmäinen ohi ehkä 30km/h ylinopeutta, ja seuraava keltaisilla viivoilla, kun ohituskaistaan oli taatusti ainakin sata metriä matkaa!
Eli vain 100% ohittajista teki sen laittomasti, ja varmaan manasivat kun "kaikenaailman törttöjä sitä onkin!" Naurettiin niitä neroikkaita syitä mitä mahtoivat keksiä... ;-D
 
Vauhti kiihtyy muuten aina parhaiten suurimmalla teholla, koska vaihdelaatikko muuttaa tehon pyörien väännöksi. On eriasia kuinka jollain rekan moottorilla saadaan kierrosalueella sitten tehoa, että kannattaako sen puoleen käyttää ison väännön aluetta käytännöllisyysnäkökohdista, mutta ajattelin vain korjata tuon virheväittämän mitä aina joskus näkee.
Kyllä, kun kiihdytellään ilman kuormaa niin kiihtyy hyvin teholla, voi jättää vaihteita välistä kun kiihdyttää. Sitten kun laitetaan kokopainoksi 80 tonnia niin se moottorin kierrostenkerääminen loppuu tasan siihen, mihinkä vääntö loppuu. Se ei vaan yksinkertaisesti kiihdy, polttonestettä kuluu. Matemaattisesti esitettynä asia lienee juuri kuten kerroit, käytännössä vain väännöllä on merkitystä. Esim melko normaali 3500Nm/1000-1300rpm ja käytännön kierroslukualue on 900-1400 vaikka maksimit on yli 2500. Siis täydellä kuormalla.

Hmmm, mietittyäni asiaa, kun vääntö on sama eri kierroksilla niin sitähän on leikattu. Muuttanee siis matemaattista maksimikiihtyvyyttäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista keskustelua näin amatöörille. Näyttää, että osassa moottoreita myöskään teho ei kasva vääntöalueen yläpään jälkeen.

engines-for-volvo-fh16
 
Turvavälijonottajat, voi jestas sentään. Varsinkin sellaisessa paikassa missä liikennevaloristeysten väli on lyhyt ja kääntyvien valot ovat lyhyet. Jouduin kaksissa valoissa jäädä odottamaan ylimääräisen kierron, kun sankarit jonottivat puolen auton mitan pituisilla turvaväleillä.
 
Sanokaas ammattimiehet mistä johtuu, että raskaan liikenteen yhdistelmiä pyllähtelee kumoon kesäaikanakin kuivalla tiellä? Mielestäni harva se päivä radiossa ilmoitellaan raskaan ajoneuvon nostosta johtuvaa liikennehaittaa. Nuoret kuskit? Puhelimet? Liian hyvät autot? Koulutuksen puute vai asennevamma?
 
Eikö se muuten ole ylensä ulkomaalisest rekkat joka alkaa ohitaa kun niillä on se rajoitin poistettu.
 
Eikö se muuten ole ylensä ulkomaalisest rekkat joka alkaa ohitaa kun niillä on se rajoitin poistettu.
Siihen onko ulkomaalainen, niin pienellä mutuotannalla en epäile etteikö suhteellinen edustus olisi kotimaisia suurempi.
Samalla mutulla, niin riippuu pätkästä.
Rajoittimeen, niin tänäpäivänä eivät kyllä tunnu kulkevan aina edes sitä mitä kotimaiset.

Sitten amatööri kysyy, onko sattumaa, vai onko vaihteeksi lisääntyneet "rekat" joilla tuntuu puhti olevan kadoksissa, siis alamäen jälkeen tasasella ehkä saavuttavat rajoittimen, mutta jos ylämäkeen, niin vauhtihiipuu, jopa sellaisia että pirteemmällä konella oleva rekkakuski pääsee ohituskaista pituudella heittämällä ohi.

Onko ihan sattumaa, boxi rajoittaa tehoja, tai laatikko takkuaa, vai onko jotain yleisempää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 533
Viestejä
4 598 190
Jäsenet
75 650
Uusin jäsen
EWMeister

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom