Nää karavaanarit sais muutenkin lailla pakottaa ajamaan klo 20-06 välillä. Yksikin paviaani...
Ehkä voisi kiteyttää otsikon niinkin että: "se, että itsellä on oikeuksia ja muilla velvollisuuksia"
Luin joku viimeset 50 sivua ketjua ja tässähän nämä tärkeimmät. MINÄMINÄMINÄMINÄ, muut pysykööt poissa!
Enkä edes viitsi lainata niitä, joiden mielestä se nopeusrajoitus on pienin sallittu tai niitä, joiden mielestä aina on oikeus leikkiä poliisia.
Aika monessa maassa on tullut ajettua ja kyllä Suomessa vaan se vajaa viisi metriä asfalttia on todella kallis ja tärkeä liian monelle. Ja aivan kaikki huomaavaisuus loistaa poissaolollaan koska MINÄMINÄ!
Jos alinopeus ärsyttää niin pysyy kotona. Ei se sen suurempaa tarvitse. Tosin toki se alinopeutta ajavakin voi miettiä muita eikä kiihdyttää ylinopeuden puolelle sen mahdollisen ohituspaikan kohdalla. Saati vaikeuttaa jo alkanutta ohitusta, se nyt on toki kortin poisoton arvoinen suoritus. Ja luonnollisesti muutoinkin voisi ihan puolin ja toisin huomioida muut. Ei se ole lopulta niin vaikeaa, ihan vaikka vilkun käytöstä voi aloittaa opettelun.
Toki ketjussa on ihan validejakin pointteja. Motarilla ne aivan nokan eteen kiilaamiset yksi, joka ärsyttää kyllä myös itseäni. Syy on vain ja ainoastaan se MINÄMINÄ, muita ei huomioida yhtään. Enkä oikein hyvällä katso turhaa vasemman kaistan käyttöäkään motarilla. Osan nyt vaan on pakko leikkiä poliisia ja päättää muiden nopeudesta. Eli jälleen se muiden huomioiminen puuttuu täysin.
Ja kyllä, myös muita itseä ärsyttäviä on. Viime aikoina on korostunut raskas liikenne ja motari. Kun nopeusero on jo rajoitusten puitteissa sen 40km/h niin peileihin katsominen olisi paikallaan ennen vasemmalle siirtymistä. Eikä varsinkaan olisi tarpeen lähteä ohittamaan sitä toista täysperään jos tai kun molemmat ajavat rajoitinta vasten. Tuollainen ohitus kestää pahimmillaan ties montako kilometriä ja on täysin turha. Mutta osoittaa sekin sitä, ettei mietitä yhtään muita, on vain MINÄMINÄ myös ammattilaisilla.
Oudoksun myös yllättävän usein nopeusrajoitusten noudattamista tai lähinnä yhden, kiinteän nopeuden käyttöä. Tapaan ajella tietyöt jne tiukasti rajoitusten mukaan koska töissä olevien huomiointi on vähintä, mitä voi tehdä. Yleensä aina kerään näin toimien jonon perääni. Ja kun tietyö päättyy, edessä on yllättävän nopeasti jono, takana ei ketään. Sama toimii myös tieosuuksilla, joissa vaihtelee rajoitus useammin.
Tosin en näissäkään leiki poliisia mutta kieltämättä ärsyttää ne työmaiden kohdilla ajettavat reilut nopeudet. Jälleen siis ajatellaan vain ja ainoastaan itseään.
Muiden huomioimiseen auttaisi myös se, jos muiden antamat merkit huomioidaan. Jos on jokin syy ajaa reilusti alle rajoitusten niin perässä olevan soisi olevan hereillä ja ohi heti jos näyttää merkkiä. Valitettavan harva huomioi mitenkään joten valitettavan harva merkkiä myöskään näyttää. Eikä tietenkään ole pakko, mitään velvoitetta siihen ei ole.
Viime ajat on tullut itse liikuttua vain henkilöautolla mutta pitkän matkan bussien kuskeista on hyviä kokemuksia aikaisemmasta. Et kunnolla ehdi miettimään vilauttamista niin bussi on jo vasemmalla kaistalla. Ja poikkeuksetta se ei niin lain mukainen kiitos, kun helpotti menoa.