Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jyväskylä - Tikkakoski välillä on nyt tietyö menossa. Rajoitus 60 kmh ja vain toinen kaista käytössä. Jostain syystä punainen skoda tuli vauhdilla takapuskuriin, (ikinä nähnyt niin lähellä autoa vetokoukun lähellä) vilkuttelli valoja ja näytti käsimerkkejä vaikka itekkin ajoin gps kympin yli. Yllättäen Kirrin kohdassa meni ohi kun työmaa loppui ja heti seuraavasta rampista palokkaan. Olisi kiva tietää mikä siellä oli hätänä.

Lisätty:
Siis ihmettelen, en ärsyyntynyt.
Ja meitä oli "jonossa" vain kaksi, muut jäi sinne tietyömaan alkuun.
Näin tapausta tietämättä, voi olla, että oli vaikka joku kiireellistä sairaanhoitoa vaativa ihminen kyydissä.... Ambulanssin saamiseenkin menee välillä hävyttömän pitkä aika. Oikein kun et hermostunut, Itse olisin ehkä nostanut nopeuden päiväsakkorajan alapuolelle, niin pääsisi kiireisempi äkkiä alta pois.
 
Näin tapausta tietämättä, voi olla, että oli vaikka joku kiireellistä sairaanhoitoa vaativa ihminen kyydissä.... Ambulanssin saamiseenkin menee välillä hävyttömän pitkä aika. Oikein kun et hermostunut, Itse olisin ehkä nostanut nopeuden päiväsakkorajan alapuolelle, niin pääsisi kiireisempi äkkiä alta pois.
Ajoin jo muutenkin kympin yli? (gps) Mitä olisit itse tehnyt? Keiloja kaatamalla tietyömaalle?
 
Näin tapausta tietämättä, voi olla, että oli vaikka joku kiireellistä sairaanhoitoa vaativa ihminen kyydissä.... Ambulanssin saamiseenkin menee välillä hävyttömän pitkä aika. Oikein kun et hermostunut, Itse olisin ehkä nostanut nopeuden päiväsakkorajan alapuolelle, niin pääsisi kiireisempi äkkiä alta pois.
Todennäköisempää tietysti oli, että jollain oli kiire kaljakauppaan tai töihin tai hakkaamaan vaimoa. On myös mahdollista että tämä oli piripäissään ja halusi ajaa lujaa tai muuten vaan vitutti että joku ajoi liian hiljaa tai että vääränlainen auto ajoi liian hiljaa.

Jyväskylä - Tikkakoski välillä on nyt tietyö menossa. Rajoitus 60 kmh ja vain toinen kaista käytössä. Jostain syystä punainen skoda tuli vauhdilla takapuskuriin, (ikinä nähnyt niin lähellä autoa vetokoukun lähellä) vilkuttelli valoja ja näytti käsimerkkejä vaikka itekkin ajoin gps kympin yli. Yllättäen Kirrin kohdassa meni ohi kun työmaa loppui ja heti seuraavasta rampista palokkaan. Olisi kiva tietää mikä siellä oli hätänä.

Lisätty:
Siis ihmettelen, en ärsyyntynyt.
Ja meitä oli "jonossa" vain kaksi, muut jäi sinne tietyömaan alkuun.
Kyllähän tällaisessa tapauksessa pitäisi periaatteessa pysähtyä, mutta toisaalta turvallisuussyistä ei pidä nousta autosta vaan jatkaa heti matkaa. Se puolestaan saattaa aiheuttaa mielipuolen sekoamisen, joten ei tätä voi varsinaisesti suositella.

Sen sijaan soitto häkeen heti tällaisen alkaessa.
 
Niin että pitäisi "tietää" mitä takana tulijalla on? Itse en olisi lähtenyt moottoritie työmaalle ajelemaan jos oikeasti olisi kiire. Skoda oli vielä ihan uuden näköinen ja itse ajan vanhalla volvolla. Voihan sekin olla syy.
 
Niin että pitäisi "tietää" mitä takana tulijalla on?
Ei. Ei kuulu edes olla kiinnostunut siitä, onko siellä takana kiusalliset peräpukamat tms.

Takana ajavan kusipään pitäisi puolestaan ymmärtää olla uhkaamatta toisen henkeä perseilemällä kuten ajamalla kiinni puskurissa. Se on samantapaista käytöstä kuin töniä vastaantulijoita jalankulkijana tai uhata puukolla. En osaa sanoa mihin väliin tällä janalla asettuu, johonkin näiden välille kuitenkin.
 
Itsellä jos olisi nopeaa lääkinnälistä apua tarvitseva kyydissä, ajaisin hätävilkut päällä ja välkyttelisin ajovaloja. Lisäksi tööttäilisin äänimerkkiä että oikeasti muut "tajuaisi" on kiire.
 
Itsellä jos olisi nopeaa lääkinnälistä apua tarvitseva kyydissä, ajaisin hätävilkut päällä ja välkyttelisin ajovaloja. Lisäksi tööttäilisin äänimerkkiä että oikeasti muut "tajuaisi" on kiire.
Juuri näin tai jokseenkin samoin ajattelen enkä siis tarkoittanut päinvastaista.
 
Ei kun tässä säikeessä nyt on ollut tällasta nopeet ensin asennetta. Nyt kun lukee taaksepäin ja kattelee nimimerkkejä niin anteeksi Tonnin seteli.
 
Olis kyllä nyt jälkeenpäin mietittynä pitänyt vähän hipaista jarrupoljinta tai ottaa vaan vakkari pois päältä. Oli oikeasti niin lähellä vetokoukkua etten oikein kärriä laittaessa uskalla niin lähelle peileistä katsottuna peruuttaa.
Eikös kun tietyömaa alue ja toinen kaista ei ole käytössä. Onpas asfaltti miehiltä jäänyt kökkö ja vähän jarrutan olisi ollut ihan hyvä selitys perään ajolle?
 
Ei päivääni pilaa eikä tuota naamaa punottavaa ärsytystä, mutta suurta ihmettelyä aiheuttaa ihmiset jotka ennen pitkää poistumisramppia hiljentävät vauhdin (alle) kahdeksaankymppiin vielä motarilla ollessaan. Eihän siinä muuten mitään, mutta turhaa jonoutumista ja jarruttelua kanssa-autoilijoille. Siellä poistumisrampilla (ainakin missä tätä tulee havaittua) on useimmiten todella pitkä pätkä missä sitä autoa voi hidastaa. Eilenkin olisi pelkällä moottorijarrutuksella ehtinyt saada auton pysähdyksiin asti satasen vauhdista ennen seuraavaa risteystä. Juu toki on kaikkia mahdollisia tilanteita, ja joskus rampit ovat todella lyhyitä, mutta olisihan se kiva jos sitä järkeä vähän käytettäisiin. Eritoten ruuhka-aikaan erikoista että halutaan haitariefektiä motarin oikealle kaistalle aivan turhan takia. Ehkä se poistuminen jännittää? Vähän samaan kastiin menee ne 200-300m ennen poistumista reunaviivan päällä ajavat. Tai ei nyt ihan samaan kastiin, mutta jotain siinä poistumisessa on ilmeisesti jännittävää että näin toimitaan. Itse olen joka kerta päässyt poistumaan motarilta ilman että hidastan vauhtia juurikaan motarilla, tai ajellen puoliksi pientareella (olen tästä aiemminkin maininnut, ja tarkoitan tässä ei-bussikaistallisia teitä ja muita pätkiä, missä ei ole mitään "riskiä" että sieltä joku tulisi oikealta pientareen puolelta ohi). Muttajoo, näitä tilanteita riittää ja saa ihmetellä. En minä näistä ärsyynny, ihmettelen vain että pyöriikö siellä päässä muuta kuin pingispallo tyhjässä kammiossa.
 
Ei päivääni pilaa eikä tuota naamaa punottavaa ärsytystä, mutta suurta ihmettelyä aiheuttaa ihmiset jotka ennen pitkää poistumisramppia hiljentävät vauhdin (alle) kahdeksaankymppiin vielä motarilla ollessaan. Eihän siinä muuten mitään, mutta turhaa jonoutumista ja jarruttelua kanssa-autoilijoille. Siellä poistumisrampilla (ainakin missä tätä tulee havaittua) on useimmiten todella pitkä pätkä missä sitä autoa voi hidastaa. Eilenkin olisi pelkällä moottorijarrutuksella ehtinyt saada auton pysähdyksiin asti satasen vauhdista ennen seuraavaa risteystä. Juu toki on kaikkia mahdollisia tilanteita, ja joskus rampit ovat todella lyhyitä, mutta olisihan se kiva jos sitä järkeä vähän käytettäisiin. Eritoten ruuhka-aikaan erikoista että halutaan haitariefektiä motarin oikealle kaistalle aivan turhan takia. Ehkä se poistuminen jännittää? Vähän samaan kastiin menee ne 200-300m ennen poistumista reunaviivan päällä ajavat. Tai ei nyt ihan samaan kastiin, mutta jotain siinä poistumisessa on ilmeisesti jännittävää että näin toimitaan. Itse olen joka kerta päässyt poistumaan motarilta ilman että hidastan vauhtia juurikaan motarilla, tai ajellen puoliksi pientareella (olen tästä aiemminkin maininnut, ja tarkoitan tässä ei-bussikaistallisia teitä ja muita pätkiä, missä ei ole mitään "riskiä" että sieltä joku tulisi oikealta pientareen puolelta ohi). Muttajoo, näitä tilanteita riittää ja saa ihmetellä. En minä näistä ärsyynny, ihmettelen vain että pyöriikö siellä päässä muuta kuin pingispallo tyhjässä kammiossa.
Tästä on pari huomiota 51:ltä, mitä tulee aika usein ajettua.

Ajan 80-alueella n. 83 km/h gps nopeutta ja satasen alueella n. 100 km/h gps nopeutta. Helsingistä tullessa Saunalahden/Kivenlahden liittymää ennen ohittaneet jäävät junnaamaan edelle ja jonon vauhti tipahtaa jopa lähelle 60 km/h paikkeille jo pitkään ennen tuota liittymää. Tuohon voi lisätä vielä muutaman viime tingassa vasemman kaistan kautta poistumisjonoon liittyvän niin saadaan oikein kiva hidastus aikaan.

Pidemmälle länteen ajaessa tuota pientareella hidastamista näkee usein. Ei niistä ohikaan usein mahdu ja pientareella liikkuu yllättävän paljon kevyttä liikennettä. Kai se on opittu siitä kun takana on lähes aina joku aivan olemattomalla turvavälillä ja ei haluta hidastaa niiden matkaa. Itse en näe ongelmaa kun turvaväli on sopiva 3-4 sekunnin mittainen. Joutuu joskus vähän hidastamaan, mutta ei edes sen vertaa että vaihtaisin pienemmälle vaihteelle.
 
Alkuviikosta Kemi-Tornio motarilla joku Dacia-kuski tuli vilkaahkoon(mitä nyt noilla tienoilla sillä tarkoitetaan) ruuhka-aikaan n. 50km/h liittymästä tielle. Onneksi ennakoin ja tiesin että tuo muuten tulee kylkeen/ajan sen perään jos ei tee ennakkoväistöä/jarruta. Valitettavasti vasen kaista oli sen verta tukossa niin jouduin hyppäämään jarrulle. No eipä siinä, varmaan tööttäyksen takia, tomera Dacia kuski veti piennarta vielä about 100m ennenkuin uskaltautui tielle(taustapeilistä vilkuilin tilanteen jälkeen). Kortti pois näiltä(todennäköisesti todella vanha kuski) ja äkkiä. Jos en olisi reagoinut mitenkään olisi todennäköisesti kolissut.
 
Ei päivääni pilaa eikä tuota naamaa punottavaa ärsytystä, mutta suurta ihmettelyä aiheuttaa ihmiset jotka ennen pitkää poistumisramppia hiljentävät vauhdin (alle) kahdeksaankymppiin vielä motarilla ollessaan. Eihän siinä muuten mitään, mutta turhaa jonoutumista ja jarruttelua kanssa-autoilijoille. Siellä poistumisrampilla (ainakin missä tätä tulee havaittua) on useimmiten todella pitkä pätkä missä sitä autoa voi hidastaa. Eilenkin olisi pelkällä moottorijarrutuksella ehtinyt saada auton pysähdyksiin asti satasen vauhdista ennen seuraavaa risteystä. Juu toki on kaikkia mahdollisia tilanteita, ja joskus rampit ovat todella lyhyitä, mutta olisihan se kiva jos sitä järkeä vähän käytettäisiin. Eritoten ruuhka-aikaan erikoista että halutaan haitariefektiä motarin oikealle kaistalle aivan turhan takia. Ehkä se poistuminen jännittää? ...
Tämä varmaan niitä alueellisia juttua, hyvin harvoin törmännyt että motarilla hiljennellään kahdeksaankymmppiin ennen erkanemis kaistaa, vaan se tapahtuu sillä erknemiskaistalla.

Joskus harvoin jos tuollaiseen, niin epäillyt tilanteen johtuvan navigointi haasteita, oliko se tämä liittymä vai ei.

Normaalisti jos joku alkaa hiljentää motarilla poistumista varten, niin ei se vaadi perässätulijalta toimi, tilapäisesti voi vähän tinkiä turvavälistä. Tietenkin jos turvaväli on alkuaan niukka, niin johtaa jarrutteluun, mutta se peräsätulian moka.

Eilenkin olisi pelkällä moottorijarrutuksella ehtinyt saada auton pysähdyksiin asti satasen vauhdista ennen seuraavaa risteystä.
Mitä tarkoitat risteyksellä? "kessunnatsoja" voi jotain sitä seuraavaa jossain.
Siitä vähän talkintoja mikä on korkein sallittu kessunnatsojen kohdalla, onko se 80 yleisrajoitus, vai edeltävä tikkarirajoitus. Osassa on noilla paikoilla tikkari, osassa ei. Mutta jos ei ole, niin osa sen vauhdin sinne kahdeksan kympin tuntumaan pudottaa jo tuohon, osa sitten rullailee pidemmälle. Liikenteen sujuvuuden kannalta ei yleensä merkitystä , vaikka merkit puuttuu niin oiket turvallise nopeudet on kuitekin niillä nurkilla (joo, varmaan jossain kohteita joissa satanen ok)

Jos ei ole sähkis, ja ei halua jarrutella, vaan löysällä moottorijarrtuksella, niin polkiminen nosto tapahtuu ennen kaistanvaihtoa, mutta ei siitä kenellekkään haitaa olle "löysyyden takia".
 
Nämä tietyö alueilla ylinopeutta ajavat kyllä ärsyttää aina. Jyväskylässä on Köhniön kohdalla siltatyömaa, jossa nopeusrajoitus menee 80 -> 60 -> 30. Tiessä on tärinäviivat herättämässä autoilijan ja työmaakyltit vilkkuvaloilla ja mittaportti ennen siltaa. Tuo mittaportti on ajettu useampana päivänä kappaleiksi ja yksi auto oli työmaan alkaessa tienposkessa paalikunnossa.

Itsellä oli tilanne, jossa ajoin vakkarilla 87 km/h 80 alueella ja takana tuleva mersu ajoi takana hyvän turvavälin päässä 40 kilometrin ajan. Tuossa työmaalla pudotin nopeuden 36 km/h todellista nopeutta ja edellä menevä katosi horisonttiin. Mersu meinasi ajaa perään vaikka rauhassa pudotin nopeutta. Tietyön loputtua nostin ripeästi nopeuden 90 km/h todellista ja mersu meni hirveällä vauhdilla ohi minusta ja vastaantulijoista piittaamatta edelläni menneestä autosta.

Rantaväylällä mersun kiire loppui ja se jäi liikennevaloissa matelemaan rekan perään ja menin ohi vasenta kaistaa.

Ilmeisesti jotkut vain ajaa niin nollat taulussa ja tunteella liikenteessä ettei kyetä hahmottamaan kokonaisuuksia ja sovittamaan nopeutta sen mukaan.
 
Nämä tietyö alueilla ylinopeutta ajavat kyllä ärsyttää aina. Jyväskylässä on Köhniön kohdalla siltatyömaa, jossa nopeusrajoitus menee 80 -> 60 -> 30. Tiessä on tärinäviivat herättämässä autoilijan ja työmaakyltit vilkkuvaloilla ja mittaportti ennen siltaa. Tuo mittaportti on ajettu useampana päivänä kappaleiksi ja yksi auto oli työmaan alkaessa tienposkessa paalikunnossa.

Itsellä oli tilanne, jossa ajoin vakkarilla 87 km/h 80 alueella ja takana tuleva mersu ajoi takana hyvän turvavälin päässä 40 kilometrin ajan. Tuossa työmaalla pudotin nopeuden 36 km/h todellista nopeutta ja edellä menevä katosi horisonttiin. Mersu meinasi ajaa perään vaikka rauhassa pudotin nopeutta. Tietyön loputtua nostin ripeästi nopeuden 90 km/h todellista ja mersu meni hirveällä vauhdilla ohi minusta ja vastaantulijoista piittaamatta edelläni menneestä autosta.

Rantaväylällä mersun kiire loppui ja se jäi liikennevaloissa matelemaan rekan perään ja menin ohi vasenta kaistaa.

Ilmeisesti jotkut vain ajaa niin nollat taulussa ja tunteella liikenteessä ettei kyetä hahmottamaan kokonaisuuksia ja sovittamaan nopeutta sen mukaan.
Totuushan kyllä on, että vaatii helvetisti paljon enemmän uskallusta ajaa neljääkymppiä 40km/h alueella kuin satasta kuudenkympin alueella.
 
Eilen tuli perässä rekka 80km/h rajoitusalueella ja piti riittävän turvavälin, harvoin näitä näkee. Yritin rampissa kurkkia kuljetusliikkeen nimeä, mutta en nähnyt. Olisin laittanut kiitokset.
 
Nämä tietyö alueilla ylinopeutta ajavat kyllä ärsyttää aina. Jyväskylässä on Köhniön kohdalla siltatyömaa, jossa nopeusrajoitus menee 80 -> 60 -> 30. Tiessä on tärinäviivat herättämässä autoilijan ja työmaakyltit vilkkuvaloilla ja mittaportti ennen siltaa. Tuo mittaportti on ajettu useampana päivänä kappaleiksi ja yksi auto oli työmaan alkaessa tienposkessa paalikunnossa.

Itsellä oli tilanne, jossa ajoin vakkarilla 87 km/h 80 alueella ja takana tuleva mersu ajoi takana hyvän turvavälin päässä 40 kilometrin ajan. Tuossa työmaalla pudotin nopeuden 36 km/h todellista nopeutta ja edellä menevä katosi horisonttiin. Mersu meinasi ajaa perään vaikka rauhassa pudotin nopeutta. Tietyön loputtua nostin ripeästi nopeuden 90 km/h todellista ja mersu meni hirveällä vauhdilla ohi minusta ja vastaantulijoista piittaamatta edelläni menneestä autosta.

Rantaväylällä mersun kiire loppui ja se jäi liikennevaloissa matelemaan rekan perään ja menin ohi vasenta kaistaa.

Ilmeisesti jotkut vain ajaa niin nollat taulussa ja tunteella liikenteessä ettei kyetä hahmottamaan kokonaisuuksia ja sovittamaan nopeutta sen mukaan.
Hyvä esimerkki kuljettajasta, joka osaa painaa kaasua ja kääntää rattia, muttei ajaa autoa. Mersu siis. Eihän toi nyt paljoakaan ennakointia olisi vaatinut.
 
Purkaudutaanpa taas vaihteeksi, kun pisti taas ärsyttämään. Eilen alkuillasta hain perheenjäseniä Oulun juna-asemalta ja motarilla tuli peräti kaksi niskavaivaista kuskia rinnalle. Ensimmäinen kuski ei osannut katsoa kuollutta kulmaa motarille liittyessään, eikä ymmärtänyt peilissä palavaa varoituvaloakaan, joka kertoo kuolleessa kulmassa olevasta ajoneuvosta. Edessäni oli auto turvavälin päässä, takana ei ketään. Vakionopeudensäätimellä mentiin, joten ei nopeuden vaihtelustakaan ollut kyse. Etukulmaan olisi tullut, jos en olisi jarrua painanut (jarrutus siis siinä vaiheessa, kun liittyvällä oli vilkku päällä ja renkaat osin samalla kaistalla). Väläyttelin pitkiä valoja, että edes huomaisi virheensä ja ottaisi opikseen.

Takaisin tullessa olin vasemmalla kaistalla 108 km/h vakkarissa (n. 101 km/h todellista) ja saavuttamassa oikealla kaistalla n. 95 km/h ajelevaa pakettiautoa. Takana ei ketään, eikä pakun edessäkään. Motarille liittyy pakun taakse valkoinen qashqai. Pari sekuntia ehtii pakun takana puskurissa kiinni roikkua, kun pistää vilkun vasemmalle ja meinaa tulla kylkeen. Niskat ei taaskaan taittuneet katsomaan, että olisiko siellä vasemmalla puolella ketään. Taas olisi etukulmaan tullut, jos ei olisi jarrua painanut rivakasti ja valoilla piti taas koittaa kertoa, että täällä on muitakin tiellä kulkijoita. Ei tällä sankarilla edes kiire ollut, kun seuraavat >10 kilometria peräkkäin ajettiin samaa vauhtia lähes tyhjällä motarilla.

Joo, autona alla on sellainen hajuton ja mauton pappa-auto Avensis, mutta on tuo kuitenkin sen kokoinen että pitäisi näkyä parin metrin päästä. Tuntuu tuo auto aiheuttavan tunteita ainoastaan bemari ja audikuskeissa. Luonnollisesti yhdistävät Avensiksen kuskin eläkeikäiseksi, joten ohi pitää mennä ettei juututa seuraavassa risteyksessä taakse. Siksipä BMW:n ja Audin peränäkymät ovat tulleet tutummiksi pikkuhiljaa, kun ohi pitää päästä eikä sen jälkeen kiire enää olekaan.

Vaarallisinta aikaa tuntuu liikenteessä olevan pääasiassa silloin, kun ei ole paljon autoja liikenteessä ainakin Oulussa. Hiljaiseen aikaan tulee tien päälle ne, jotka eivät uskalla muuten. Päät eivät käänny, eikä liikennesääntöjä olla sisäistetty ihan samalla tavalla. Moottoritielle kiihdyttäessä kiinnostaa nopeusmittarin tuijottaminen enemmän, kuin motarilla oleva muu liikenne. Motarilla ajaessa sitten tuntuu paljon kiinnostavan ne motarille tulevat ja nopeutta vaihdellaan siinä pelossa, että muutkin motarille tulevat ovat yhtä huonoja kuskeja. Seurauksena liittyminen motarille tehdään muille kuskeille vaikeammiksi.

Ruuhkaisen ajan tekee vaaralliseksi ne puikkelehtivat kiireiset idiootit, joiden vuoksi tuolla Oulun motarillakin on noin kerran talvessa ketjukolari ja kuolonkolari. Tahtovat olla tuolla eteläpuolella Oulua, jossa valitettavasti uusia itsekkäitä idioottikuskeja tuleekin joka vuosi lisää keskiarvoa enemmän.
 
Purkaudutaanpa taas vaihteeksi, kun pisti taas ärsyttämään. Eilen alkuillasta hain perheenjäseniä Oulun juna-asemalta ja motarilla tuli peräti kaksi niskavaivaista kuskia rinnalle. Ensimmäinen kuski ei osannut katsoa kuollutta kulmaa motarille liittyessään, eikä ymmärtänyt peilissä palavaa varoituvaloakaan, joka kertoo kuolleessa kulmassa olevasta ajoneuvosta. Edessäni oli auto turvavälin päässä, takana ei ketään. Vakionopeudensäätimellä mentiin, joten ei nopeuden vaihtelustakaan ollut kyse. Etukulmaan olisi tullut, jos en olisi jarrua painanut (jarrutus siis siinä vaiheessa, kun liittyvällä oli vilkku päällä ja renkaat osin samalla kaistalla). Väläyttelin pitkiä valoja, että edes huomaisi virheensä ja ottaisi opikseen.

Takaisin tullessa olin vasemmalla kaistalla 108 km/h vakkarissa (n. 101 km/h todellista) ja saavuttamassa oikealla kaistalla n. 95 km/h ajelevaa pakettiautoa. Takana ei ketään, eikä pakun edessäkään. Motarille liittyy pakun taakse valkoinen qashqai. Pari sekuntia ehtii pakun takana puskurissa kiinni roikkua, kun pistää vilkun vasemmalle ja meinaa tulla kylkeen. Niskat ei taaskaan taittuneet katsomaan, että olisiko siellä vasemmalla puolella ketään. Taas olisi etukulmaan tullut, jos ei olisi jarrua painanut rivakasti ja valoilla piti taas koittaa kertoa, että täällä on muitakin tiellä kulkijoita. Ei tällä sankarilla edes kiire ollut, kun seuraavat >10 kilometria peräkkäin ajettiin samaa vauhtia lähes tyhjällä motarilla.

Joo, autona alla on sellainen hajuton ja mauton pappa-auto Avensis, mutta on tuo kuitenkin sen kokoinen että pitäisi näkyä parin metrin päästä. Tuntuu tuo auto aiheuttavan tunteita ainoastaan bemari ja audikuskeissa. Luonnollisesti yhdistävät Avensiksen kuskin eläkeikäiseksi, joten ohi pitää mennä ettei juututa seuraavassa risteyksessä taakse. Siksipä BMW:n ja Audin peränäkymät ovat tulleet tutummiksi pikkuhiljaa, kun ohi pitää päästä eikä sen jälkeen kiire enää olekaan.

Vaarallisinta aikaa tuntuu liikenteessä olevan pääasiassa silloin, kun ei ole paljon autoja liikenteessä ainakin Oulussa. Hiljaiseen aikaan tulee tien päälle ne, jotka eivät uskalla muuten. Päät eivät käänny, eikä liikennesääntöjä olla sisäistetty ihan samalla tavalla. Moottoritielle kiihdyttäessä kiinnostaa nopeusmittarin tuijottaminen enemmän, kuin motarilla oleva muu liikenne. Motarilla ajaessa sitten tuntuu paljon kiinnostavan ne motarille tulevat ja nopeutta vaihdellaan siinä pelossa, että muutkin motarille tulevat ovat yhtä huonoja kuskeja. Seurauksena liittyminen motarille tehdään muille kuskeille vaikeammiksi.

Ruuhkaisen ajan tekee vaaralliseksi ne puikkelehtivat kiireiset idiootit, joiden vuoksi tuolla Oulun motarillakin on noin kerran talvessa ketjukolari ja kuolonkolari. Tahtovat olla tuolla eteläpuolella Oulua, jossa valitettavasti uusia itsekkäitä idioottikuskeja tuleekin joka vuosi lisää keskiarvoa enemmän.
Huh, pienet PTSD:t iskee päälle kun ajatteleekin Oulun motaria. Täällä siis itsekin asun, ja mahdollisuuksien mukaan vältän motarin käyttämistä ellen ole matkalla toiseen kaupunkiin. Vähän aikaisemmin liikkeelle ja hyvä äänikirja soimaan. Muutaman minuutin menettää näin pienessä kaupungissa matka-ajan pidentyessä, mutta sen säästää omassa hengessä ja mielenterveydessä.
 
Purkaudutaanpa taas vaihteeksi, kun pisti taas ärsyttämään. Eilen alkuillasta hain perheenjäseniä Oulun juna-asemalta ja motarilla tuli peräti kaksi niskavaivaista kuskia rinnalle.

Liekö se niskasta kiinni, kun asenteesta. Oulun motarillahan se on ihan 2000% varma, että vaikka on täysin tyhjä motari ja ajat sitä vakkarilla ja liittymästä on tulossa yksi liittyjä, niin se yrittää liittyä tasan kylkeesi. Ihan riippumatta siitä miltä etäisyydeltä kohtaaminen lähti rakentumaan alunperin.
 
Ramppikäytös ihmisillä on kyllä välistä melko raivostuttavaa.

Yhtäläisen ärsyttäviä asioita:
- Ei osata liittyä rampilta liikenteeseen sopivalla nopeudella
- Aletaan antamaan tilaa rampilta tulijalle.

Jälkimmäisestä tuli taannoin vaaratilanne itselle kun maantietä ajanut tyyppi alkoi jarruttelemaan kohdallani vaikka olin jo rampin yläpäästä valinnut että liityn heti tämän taakse. Tuhnuhkolla autolla peräkärryn kanssa ei ollut kauhean helppo tilanne, meinasi loppua ramppi kesken.

Kieltämättä teki hieman mieli käydä suomentamassa kuskille mitä mieltä olin tuosta tempusta. Mutta onneksi oli menoa muualle :D
 
Noista turvaväleistä. Suurinta osaa kuskeista tuntuu juurikin ärsyttävän, jos joku ajaa maantiellä esim aurauskeppi tai kaksi turvavälinä (minä). Se ilmeisesti koetaan hiljaa ajamisena tai hidasteluna kun ei tee samaa kuin muut eli nopeuksien muutoksista aiheutuvaa ylimääräistä jarruttelua tai 20m "turva"väliä ja sahavaa ajotyyliä.

Noilla pitkillä 60kmh tietyöalueilla on kyllä erikoista, kun pitäs päästä ajamaan 80kmh ja olla hiljentämättä noihin 30kmh pätkiin. Sitten 100kmh alueella ajelevat samat kyyrät 95kmh tai muuten ei ole enää kiire...paitsi kun on kaksi ajokaistaa samaan suuntaan, niin se tarkottaa tikkarista huolimatta väh. 120kmh vauhtia. Näitä 80kmh ohituskaista-alueita löytyy muutamia esim. ennen Mikkeliä ja olikohan Ikaalisten seudulla. Vaikka ajat ennen sitä 87kmh ja takana tultu rauhassa sopivalla turvavälillä, niin pakko päästä ohi 120kmh, koska kaksi kaistaa??
 
Bemarilla päristelevä lippispäinen jätkä työnsi motarin ohituskaistalla ihan perseeseen kiinni.

Rajoitus tuolla pätkällä oli 120km/h. Oikealla kaistalla oli aika hidasta vetoa, koska siellä junnasi useampi karavaanari, peräkärryllinen henkilöautoja sekä kuorma-autoja.

Mittarin mukaan ajelin sitä 135km/h, joka on siinä noin 125km/h tasolla GPS:ssän ja valvontapisteiden perusteella.

Edessä oli myös useampi auto ajelemassa samaa vauhtia ja bemarijätkä kuikuilee kokoajan siinä perässä ja yrittää väkisin tunkea oikean puolen kaistalle, mutta ei onnistu.

Oikealla kaistalla oleva auto ilmeisesti huomasi tuon kärkkymisen ja nosti samalla nopeutta, jolloin taustapeilistä huomasti jätkän kiehuvan.

Tovin päästä tuli oikealla puolella enemmän väljää ja bemarikuski pisti kaasun pohjaan ja puikkelehti välistä rampille, joka oli melko lähellä.
 
Bemarilla päristelevä lippispäinen jätkä työnsi motarin ohituskaistalla ihan perseeseen kiinni.

Rajoitus tuolla pätkällä oli 120km/h. Oikealla kaistalla oli aika hidasta vetoa, koska siellä junnasi useampi karavaanari, peräkärryllinen henkilöautoja sekä kuorma-autoja.

Mittarin mukaan ajelin sitä 135km/h, joka on siinä noin 125km/h tasolla GPS:ssän ja valvontapisteiden perusteella.

Edessä oli myös useampi auto ajelemassa samaa vauhtia ja bemarijätkä kuikuilee kokoajan siinä perässä ja yrittää väkisin tunkea oikean puolen kaistalle, mutta ei onnistu.

Oikealla kaistalla oleva auto ilmeisesti huomasi tuon kärkkymisen ja nosti samalla nopeutta, jolloin taustapeilistä huomasti jätkän kiehuvan.

Tovin päästä tuli oikealla puolella enemmän väljää ja bemarikuski pisti kaasun pohjaan ja puikkelehti välistä rampille, joka oli melko lähellä.

Mulla käyny melkein samallailla, bemari kuski tuli reilua ylinopeutta perseeseen kiinni, itse olin ohittamassa ohituskaistalla sen 130km/h, kehtas vielä finkkua näyttää ohi mennessä :rofl:

Tuli vaan hyvä olo, kun tajus miten hyvin itellä on asiat.
 
Mulla käyny melkein samallailla, bemari kuski tuli reilua ylinopeutta perseeseen kiinni, itse olin ohittamassa ohituskaistalla sen 130km/h, kehtas vielä finkkua näyttää ohi mennessä :rofl:

Tuli vaan hyvä olo, kun tajus miten hyvin itellä on asiat.

Ehkä bemarikuskin tunteisiin kävi, kun nyhväsin hänen edellään vanhalla nissanin dieselrutkulla.
 
Mulla käyny melkein samallailla, bemari kuski tuli reilua ylinopeutta perseeseen kiinni, itse olin ohittamassa ohituskaistalla sen 130km/h, kehtas vielä finkkua näyttää ohi mennessä :rofl:

Tuli vaan hyvä olo, kun tajus miten hyvin itellä on asiat.
Itse joutunut kerran ohituskaistalla tieraivon kohteeksi ja sekin oli bemari. Ohituskaistalla useamman auton jono, jossa olen viimeisenä ja bemari tulee aivan puskuriin kiinni vilkuttelemaan valoja. Lopulta raivoisasti oikealta ohi, aivan keulan edestä ohituskaistalle eteeni ja sitten välittömästi perään poistumisrampista ulos. Itseni lisäksi kiilasi oikealla ajavan edestä törkeästi, kun poistui motarilta. Itse pyrin päästämään kiireiseltä vaikuttavat ohi käymällä hetken oikealla kaistalla, mikäli tilaa on ja oikea kaista vetää hyvin. Säästyy usein tuollaiselta tieraivolta. Jos kuitenkin ohitettavana on vaikka useampi rekka ja itsellä on todellista nopeutta jo se nopeusrajoitus + 5 km/h vakkarissa, niin vedän kyllä ohituksen loppuun. Jos joku oikeasti kuvittelee omistavansa koko ohituskaistan, niin siinäpähän raivoaa.

Vaajakosken moottoritien alku ja liikenneympyrä Kanavuoresta tullessa on ilmeisesti monille asunto-autoille haastava. Useaankin kertaan asuntoauto on vetänyt jonoa Nelostiellä ja takana olevat autoilijat ovat odottaneet moottoritien alkua ja ohituskaistaa. Kuitenkin hidas asuntoauto onkin ryhmittynyt vasemmalle kaistalle ja sen taakse jääneet jäävät mottiin, kun oikea kaista vetää vauhdilla ohi. Kylteistä voi jo päätellä vasemman kaistan olevan nopeammille tarkoitettu. Ilmeisesti moni myös tulkitsee kyltit niin, että vain vasen kaista vie Jyväskylään. Kerran olin jo liikenneympyrässä sisemmällä kaistalla, kun asuntoauto päättää vaihtaa keskellä ympyrää kaistaa. Pidin torvea pohjassa, mutta oli pakko luovuttaa ja jarruttaa, kun isompi auto puskee väkisin päälle torvesta välittämättä. Varmaan kymmeniä vuosia vanha Solifer jäi hissukseen keräämään vauhtia vasemmalle kaistalle sen jälkeen, kun melkein veti peltiä uusiksi. Itse vaihdoin oikealle kaistalle ja rykäisin ohi, kuten teki pari muutakin takana.

Ei siinä, yhteen aikaan näin pariinkin kertaan saman Toyota Auriksen ajamassa koko Vaajakosken moottoritien vasenta kaistaa ja vielä alinopeutta. Kaikki menivät oikealta ohi. Toisen kerran kun näin saman auton vasemmalla kaistalla, niin tiesi jo, mikä on homman nimi. Kuljettaja ei vain ymmärtänyt moottoritien sääntöjä.

1690128839803.png
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan kymmeniä vuosia vanha Solifer jäi hissukseen keräämään vauhtia vasemmalle kaistalle sen jälkeen, kun melkein veti peltiä uusiksi. Itse vaihdoin oikealle kaistalle ja rykäisin ohi, kuten teki pari muutakin takana.

Tällä Soliferillakin pärjää hyvin liikenteessä, kun vaan ottaa muut huomioon. Itse ajanut aikoinaan -80 luvun Solifer matkailuautolla kotimaassa, Ahvenanmaalla, Ruotsissa ja Pohjois-Norjassa. Nelosvaihteella kulki mukavasti sen 70 km/h.

Tässä tullaankin siihen ärsytykseen. Itse luin kokoajan taaksepäin liikennettä ja väistin takana tulevia tarpeen mukaan tai näytin vilkulla, että voi ohittaa.

Tämän päivän karavaanarit ei kyllä väistä tai päästä ohi takana tulevaa jonoa.

Maaseudulla Keski-Suomessa vielä toimii talvella se, kun saavutat hitaamman ajoneuvon ja väläytät pitkiä ohituksen merkiksi niin edellä menevä vilauttaa vilkkua oikealle ja hidastaa. Monesti hitaampi ajoneuvo näyttää jo valmiiksi vilkulla, että voi ohittaa.
 
Maaseudulla Keski-Suomessa vielä toimii talvella se, kun saavutat hitaamman ajoneuvon ja väläytät pitkiä ohituksen merkiksi niin edellä menevä vilauttaa vilkkua oikealle ja hidastaa. Monesti hitaampi ajoneuvo näyttää jo valmiiksi vilkulla, että voi ohittaa.
Käytän tuota aina kun haluan että joku ohittaa, mutta kukaan ei koskaan ohita. Halusivat vaan tulla satasen vauhdissa parin autonmitan päähän mukavasti roikkumaan. Sitten maantieohjuksellani täyspolkaisu laittomiin nopeuksiin, ja kokeillaan parin minuutin päästä uudestaan kun on saavuttanut uudestaan. Joskus parin polkaisun jälkeen tajuavat mitä haluan, ja jättävät turvaväliä. Mutta jos ei, niin sitten kova jarrutus bussipysäkille, ei tarvitse hiljentää kuin viiteenkymppiin niin se roikkuja on jo ehtinyt ohi, ja vakkari takas päälle.

Edellisen kymmenen vuoden aikana vain yksi auto on ohittanut vilkkumerkistäni, ja se oli venäläinen silloin kun venäläiset vielä saivat tänne tulla. Ohitettuaan kiitti hätävilkuilla. Sen tulin kopioineeksi omaan käyttöön, jos jonkun taustapeili-game motarin vasemmalla toimii, ja hän väistää smoothisti oikealle niin etten joudu hidastamaan.
 
Käytän tuota aina kun haluan että joku ohittaa, mutta kukaan ei koskaan ohita. Halusivat vaan tulla satasen vauhdissa parin autonmitan päähän mukavasti roikkumaan. Sitten maantieohjuksellani täyspolkaisu laittomiin nopeuksiin, ja kokeillaan parin minuutin päästä uudestaan kun on saavuttanut uudestaan. Joskus parin polkaisun jälkeen tajuavat mitä haluan, ja jättävät turvaväliä. Mutta jos ei, niin sitten kova jarrutus bussipysäkille, ei tarvitse hiljentää kuin viiteenkymppiin niin se roikkuja on jo ehtinyt ohi, ja vakkari takas päälle.

Edellisen kymmenen vuoden aikana vain yksi auto on ohittanut vilkkumerkistäni, ja se oli venäläinen silloin kun venäläiset vielä saivat tänne tulla. Ohitettuaan kiitti hätävilkuilla. Sen tulin kopioineeksi omaan käyttöön, jos jonkun taustapeili-game motarin vasemmalla toimii, ja hän väistää smoothisti oikealle niin etten joudu hidastamaan.

Ysärillä ajoin BC-kortin amiksessa. Silloin ihan erikseen harjoiteltiin tuota vilkkumerkkiä radalla. Ohituksen jälkeen kiitetään yhdellä vilkautuksella vasemmalle ja ohitettu kuittaa pitkien väläytyksellä.

Ysärillä syntynyt puolisoni ei taas ollut kuullutkaan tuosta tavasta.

Autokoulussa saisi nykyään olla tunteja huomattavasti enemmän ja opettaa myös ennakointia ja muiden huomioon ottamista.
 
Monessa nykyautossa se kerran vilkun vilauttaminen ei ole enää ihan varma toiminto, kun saattaa vilkuttaa kolme kertaa, jos ei sitä tikkua käytä ihan perillä saakka. Kolme vilkutusta saattaa aiheuttaa epätietoisuutta takanakin, jos tuo vilkautus epäonnistuu. Itse ainakin olen sen käyttöä vähentänyt vaunun kanssa juuri tuon kolmoisvilautuksen takia. Mutta annan takanatulevalle kyllä tilaisuuden nähdä mahdollisimman hyvin eteen, kun sellainen paikka tulee missä voi turvallisesti ohittaa.
 
Ainoa vilkkumerkki jota näkee on se, ettei vilkuteta ohittaessa, koska itsehän tietää ohittavansa, ja palatessa vilkutetaan sinnikkäästi, koska muutenhan olisi kaikile epäselvää että ohittaja todellakin palaa kaistalleen.
 
Haha, meidän kaikkien vihaamat sikakalliit plastiikamopoautot, oiskos pare että ne ois kunnon autoja, ruotsalaisia A-traktoreita? ;-D

 
Ihan samanlaisia tientukkoja ne epat on kuin mopoautotkin. Sillä erolla että turvallisuus on paljon parempi epassa.
 
Enpä ole ennen nähnyt, että joku ajaa rampista alas ja tekee heti U-käännöksen vastapuolelle keskelle jonoa päästäkseen toisesta rampista takaisin ylös kun unohtuikin käydä kauppakeskuksessa. Eilen tuli se todistettua tässä kohtaa ajellessa 12-tietä Tampereen suuntaan kun idiootti oletettavasti ajoi Hämeenlinnasta. Onneksi ehdittiin jarruttaa.
Miksei jotkut voi vain ajaa pientä lenkkiä turvallisesti kun tulikin käännyttyä väärässä kohtaa?
 
Ainoa vilkkumerkki jota näkee on se, ettei vilkuteta ohittaessa, koska itsehän tietää ohittavansa, ja palatessa vilkutetaan sinnikkäästi, koska muutenhan olisi kaikile epäselvää että ohittaja todellakin palaa kaistalleen.
No tuokin tuntuu olevan osalle vaikeaa, ja osalla se käyttö ohittaessa(kin) aivan liianmyöhään.

Mitä ilmeisimmin ei, koska ihmiset haluasivat että mp:t ajaisivat pientareella, varmasti aika moni tässäkin ryhmässä....
En muistaa kenenkään julkisesti, päinvastoin...

Se ehkä hämmästänyt että osa motoristeista ajaa suht lähellä keskiviivaa. pätkillä joissa sitä ei kaikki tee. No osa noista ajelee lisäksi pitkätpäällä, joissain pyörissä taitaa olla jotain sumareiden kaltaisi.
 
No tuokin tuntuu olevan osalle vaikeaa, ja osalla se käyttö ohittaessa(kin) aivan liianmyöhään.


En muistaa kenenkään julkisesti, päinvastoin...

Se ehkä hämmästänyt että osa motoristeista ajaa suht lähellä keskiviivaa. pätkillä joissa sitä ei kaikki tee. No osa noista ajelee lisäksi pitkätpäällä, joissain pyörissä taitaa olla jotain sumareiden kaltaisi.
Tuo keskiviivan lähellä ajaminen ovat keino erottaa moottoripyörä mopoista, helpottaa huomaamista ja mahdollisen nopeuden arviointia. Pitkät taas helpottavat ylipäätään huomaamista liikenteessä.

Tilastot toki sanovat että ~puolet mp onnetomuuksista aiheutuvat kuskista itsestään ja lopuissakin ylinopeus tai päihtymystila on isossa osassa osallisena, itse olen ollut todistamassa 4kpl moottoripyörän ja auton kolaria. 3 selvittiin naarmuilla ja yksi vakavampi onnettomuus, yhteinen tekijä näille oli se että autoilija "ei nähnyt" saapuvaa pyörää.
 
Se ehkä hämmästänyt että osa motoristeista ajaa suht lähellä keskiviivaa. pätkillä joissa sitä ei kaikki tee. No osa noista ajelee lisäksi pitkätpäällä, joissain pyörissä taitaa olla jotain sumareiden kaltaisi.
Fiksuin paikkahan se keskiviivan lähellä on. Siellä on vähiten vaaroja motoristille tienpinnassa, näkyvyys eteen on parempi, ja edellä menevän autoilijan peileissä erottuu paremmin. Vähän se kyllä kylmää jos itsekin autolla väistelee uria, kelirikkoa ja huonopintaista asfalttia (nyt on keksitty joku uusi asfalttimalli joka menee aivan paskaksi jo parissa vuodessa, tjeu: Lahden ohitustie) juuri silloin siellä keskiviivan puolella, ja kohdataan noin metrin päästä 160km/h vauhtierolla.
 
Tuo keskiviivan lähellä ajaminen ovat keino erottaa moottoripyörä mopoista, helpottaa huomaamista ja mahdollisen nopeuden arviointia.
No mopilijat ajaa reunassa, ei sen takia tarvi vaaraantaa ajamalla keskiviivan tuntumassa ja pakottaa vastaantulijat väisteleen.
Pitkät taas helpottavat ylipäätään huomaamista liikenteessä.
Ehkä perusteltua vanhojen hehkulampujen aikaan, mutta ei niinkään nykyään. (jos tulee laskeva/nouse aurinko takana, niin kirkkaampi valo voi auttaa oikeasti erottuun, tosin, ehkä osa motoristeista ajatteleen noin silloin kun ajavat kohti auringonlaskua)
Toki pitkäpäällä saa huomiota, ja jos vielä laittaa työmiesten huomioliivit ja muita "lisävaloja" päälle, niin joo, mutta.


ja edellä menevän autoilijan peileissä erottuu paremmin.
No jos ajelee toisen kontissa, niin näkyy sieltä edellä ajavan taustapeilistä.

Mutta noin yleistäen mutulla tuntuu että liikenteessä on nykyään enemmän motoristeja jotka pitää turvaväliä, sen on iso harppaus.

Keskiviiva kritiikki lähti siitä että se motoristi on yhtä leveä kuin auto, ja jos hän ajelee renkaat keskiviivan tuntumassa , niin käytännössä ajelee osittain vastaantulijoiden kaistalla.

Jos vielä ajelaa niin mutkaista tietä että yrittää nähdä mutkan taakse, niin eikö se ole lisäriski.
 
No mopilijat ajaa reunassa, ei sen takia tarvi vaaraantaa ajamalla keskiviivan tuntumassa ja pakottaa vastaantulijat väisteleen.

Ehkä perusteltua vanhojen hehkulampujen aikaan, mutta ei niinkään nykyään. (jos tulee laskeva/nouse aurinko takana, niin kirkkaampi valo voi auttaa oikeasti erottuun, tosin, ehkä osa motoristeista ajatteleen noin silloin kun ajavat kohti auringonlaskua)
Toki pitkäpäällä saa huomiota, ja jos vielä laittaa työmiesten huomioliivit ja muita "lisävaloja" päälle, niin joo, mutta.



No jos ajelee toisen kontissa, niin näkyy sieltä edellä ajavan taustapeilistä.

Mutta noin yleistäen mutulla tuntuu että liikenteessä on nykyään enemmän motoristeja jotka pitää turvaväliä, sen on iso harppaus.

Keskiviiva kritiikki lähti siitä että se motoristi on yhtä leveä kuin auto, ja jos hän ajelee renkaat keskiviivan tuntumassa , niin käytännössä ajelee osittain vastaantulijoiden kaistalla.

Jos vielä ajelaa niin mutkaista tietä että yrittää nähdä mutkan taakse, niin eikö se ole lisäriski.
Edellinen vastaaja jo avasi syitä siihen miksi pyörät ajautuvat lähemmäs keskiviivaa, eli kurjassa kunnossa olevat tiet. Jos vaihtoehtona on ura, kumpare, ura tai piennar riskeineen niin kyllä itse valitsen paikan lähempänä keskiviivaa.

Itse en käytä pitkiä valoja, mutta ymmärrän kyllä syyt sille miksi jotkut näin tekevät.

Toki motoristeihin mahtuu myös niitä jotka pilaavat 99% maineen
 
Edellinen vastaaja jo avasi syitä siihen miksi pyörät ajautuvat lähemmäs keskiviivaa, eli kurjassa kunnossa olevat tiet. Jos vaihtoehtona on ura, kumpare, ura tai piennar riskeineen niin kyllä itse valitsen paikan lähempänä keskiviivaa.
Jos tie on urainen, kapea, niin siellä myös vastaantulijat niitä uria välttelee. Niin siinä joutuu vähän arpoa riskejä kohtaamis vaaroista, vs se oman kaista pinta.
 
Tulipa nähtyä ensimmäistä kertaa elämässä motarille väärään suuntaan liittyjä. Katselin kun epävarmasti ajanut auto ei tiennyt millä kaistalla olla, pysähtyi risteykseen yms. Totesin auton ohi ajaessa että katson että tekeekö u-käännöstä vai mistä kyse. No kääntyi sitten suoraan motarin rampille ja häkeen soiton aikana ei tullut takaisin rampilta. Oletus siis että meni tyytyväisenä motaria väärään suuntaan. Oli itsellä kyllä aika pikainen hätävilkut päälle ja soitto häkeen tilanne. Toivottavasti tajusi tilanteen ja kääntyi ympäri tai pysähtyi.
 
Tulipa nähtyä ensimmäistä kertaa elämässä motarille väärään suuntaan liittyjä. Katselin kun epävarmasti ajanut auto ei tiennyt millä kaistalla olla, pysähtyi risteykseen yms. Totesin auton ohi ajaessa että katson että tekeekö u-käännöstä vai mistä kyse. No kääntyi sitten suoraan motarin rampille ja häkeen soiton aikana ei tullut takaisin rampilta. Oletus siis että meni tyytyväisenä motaria väärään suuntaan. Oli itsellä kyllä aika pikainen hätävilkut päälle ja soitto häkeen tilanne. Toivottavasti tajusi tilanteen ja kääntyi ympäri tai pysähtyi.
Tämmöset tapaukset pitäis kyllä välittömästi pistää ajokykytutkimukseen. Pahimmillaan ihan kunnon ketjukolari ja soppa kun tommonen päätyy motarille saakka.
 
Tämmöset tapaukset pitäis kyllä välittömästi pistää ajokykytutkimukseen. Pahimmillaan ihan kunnon ketjukolari ja soppa kun tommonen päätyy motarille saakka.
Tuokin ihan rehti 120kmh alue joten kohtaamisnopeudet voivat pahimmillaan olla todella rajut. Toivottavasti kääntyi takaisin sen jälkeen kun itse poistuin paikalta. Ei tuossa voi itse oikein muuta tehdä kuin soittaa häkeen ja antaa poliisin yrittää saada auto pysähdyksiin ennen kuin osuu.
 
Itselle on kerran käynyt tilanne, että Turun motarilla Histan kohdalla tuli auto vastaan ohituiskaistalla. Oli aika pelottava tunne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom