Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kääntyvä saa nykyisin valita vapaasti mille kaistalle kääntyy sillon kun ei ole ryhmittymismerkkejä tai kaistaviivoja. Ja kun toisaalta vasemmalle kääntyvän pitää väistää vastaantulevia (eli kaiketi myös oikealle kääntyviä), niin on ehkä vain oman oikeusturvan kannalta parempi odottaa ja katsoa mihin se oikealle kääntyvä menee ennen kuin syöksyy rinnalle.
Muu liikenne huomioon ottaen saa valita sopivimman kaistan, mutta ennen tuota mainintaa on kerrottu, että on ohjattava oikealle käännyttäessä mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeaa reunaa ja vasemmalle kääntyvän mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan keskilinjaa, jolloin tuossa on kyllä selkeä indikaatio sen suhteen mikä on se ensisijainen vaihtoehto enkä kovin helposti näkisi, että poikkeuskäännös toisen kylkeen olisi jotenkin jonkun muun vika kuin tämän poikkeuskäännöksen tekijän, kun laissa nimenomaan mainitaan muu liikenne huomioon ottaen lisäys.
 
En rupea pitämään vaihdetta koko ajan pykälässä ihan vain muiden keksimien asenteiden takia. Ei tarvi edes lekuria vaivata, että mikä jalkaa vaivaa siinä tapauksessa, ripped clutch leg syndrome.
Ikinä en ole laittanut risteyksessä vapaalle, sille ei ole mitään tarvetta eikä siinä ole mitään järkeä kun tarkoitus on kuitenkin lähitulevaisuudessa liikkua eteenpäin. Joku 60-luvun jenkkikasi kisakireällä sintterikytkimellä ehkä sellainen olisi kun vaatii ihan oikeaa voimaa painaa sitä kytkintä, mutta missään normaalissa henkilöautossa ei mitään tarvetta veivata sitä keppiä.
Kääntyvä saa nykyisin valita vapaasti mille kaistalle kääntyy sillon kun ei ole ryhmittymismerkkejä tai kaistaviivoja. Ja kun toisaalta vasemmalle kääntyvän pitää väistää vastaantulevia (eli kaiketi myös oikealle kääntyviä), niin on ehkä vain oman oikeusturvan kannalta parempi odottaa ja katsoa mihin se oikealle kääntyvä menee ennen kuin syöksyy rinnalle.
Lueppa lain esityöt niin ei tartte arpoa, syyllinen on ilman epäilyksiä ”poikkeuskäännöksen” tekijä ja ihan maalaisjärjelläkin on helppo päästä samaan lopputulokseen jos vähänkin miettii liikenteen sujuvuutta.

Tästä päästään itseä vituttavaan kohtaan. Kiva kökkiä sellaisen vasemmalle kääntyvän urpon takana joka ei tätä lakia osaa eikä uskalla vetää sille ”hänen omalle” kaistalle, valoristeyksen läpäisykyky romahtaa kun tämmöinen odottaa että risteys on tyhjä ennen kuin ”voi kääntyä”.
 
En rupea pitämään vaihdetta koko ajan pykälässä ihan vain muiden keksimien asenteiden takia. Ei tarvi edes lekuria vaivata, että mikä jalkaa vaivaa siinä tapauksessa, ripped clutch leg syndrome.
Ei siihen tarvitsekaan mennä. Jos ymmärtää tai viitsii havainnoida ympäristöään ja liikennettä myös liikennevaloissa seistessä, ja autossa on vielä 80-lukulainen vaihteisto, niin autonsa paskuutta voi kompensoida havainnoimalla puhelimensa sijaan risteävän liikennevirran pysähtymistä, risteävän jalankulun valoa, samansuuntaisen jalankulun valoa, ja jonon ensimmäistä autoa.

Ensin pysähtyy risteävä autoliikenne ja kääntyy risteävän jalankulun valo punaiseksi, sitten samansuuntaisen jalankulun valo vihreäksi, sitten vaihtuu itseä koskeva valo-opaste ja sitten jonkun ajan kuluttua ensimmäinen auto liikahtaa. Vaikka näistä jonkun vihjeen missaisikin niin aina ehtii havaita tarpeeksi monta ja laittaa ykkösen silmään ennen kuin edellinen auto liikahtaa.

Ja jos ei kytkintä jaksa aikuinen ihminen painaa niin kannattaisi käydä ulkoilemassa ja voimailemassa ihan oman hyvinvointinsa eikä muun liikenteen tähden.
 
Ikinä en ole laittanut risteyksessä vapaalle, sille ei ole mitään tarvetta eikä siinä ole mitään järkeä kun tarkoitus on kuitenkin lähitulevaisuudessa liikkua eteenpäin.
Nämä ihan auto+kuski yhdistelmiä. Jos on jokin automaatti start / stop automatiikkalla, tai sähkis, niin aika vaaratonta ja vaivatonta.

Ryömivä automaatti, jarrulla pysyy paikallaan, manuaali menee sitten yleilsemminkin arpomiseksi pitkäänkö joutuu odottamaan ja keskiverot terveellä kuskillakkin vapaalla pitäminen pienentää riskejä. Kaikki ei ole keskivertokuskeja.

Ja tietenkin se onko piikkipaikalla vai ei, jos on jonossa, niin siellä kerkiää mukaan, ettei senkään takia tarvi.

Lueppa lain esityöt niin ei tartte arpoa, syyllinen on ilman epäilyksiä ”poikkeuskäännöksen” tekijä ja ihan maalaisjärjelläkin on helppo päästä samaan lopputulokseen jos vähänkin miettii liikenteen sujuvuutta.

Ihimisile näyttää jääneen mieleens että voin mennä minne vain, ja sitä harrastetaan vaikka , myös ihan laiskuutta ja tietenkin koska voin. Toki suurin osa havainnoit vastakkaisesta suunnasta kääntyvä ja väistää, vaikka aito syy mennä sinne keskiviivan tuntumaan.

Vasemmalle kääntyjä , ainakin kokenut kääntyjä osaa tuohon varautua ja ei nyt muutenkaan ihan kylki kylkeen tähtää, voihan se vastakkaisesta suunnasta tuleva ajaa vaikka suoraan (tässä ilmeisesti oli jo aloittanut kääntymisen)
 
Viimeksi muokattu:
Ei siihen tarvitsekaan mennä. Jos ymmärtää tai viitsii havainnoida ympäristöään ja liikennettä myös liikennevaloissa seistessä, ja autossa on vielä 80-lukulainen vaihteisto, niin autonsa paskuutta voi kompensoida havainnoimalla puhelimensa sijaan risteävän liikennevirran pysähtymistä, risteävän jalankulun valoa, samansuuntaisen jalankulun valoa, ja jonon ensimmäistä autoa.

Ensin pysähtyy risteävä autoliikenne ja kääntyy risteävän jalankulun valo punaiseksi, sitten samansuuntaisen jalankulun valo vihreäksi, sitten vaihtuu itseä koskeva valo-opaste ja sitten jonkun ajan kuluttua ensimmäinen auto liikahtaa. Vaikka näistä jonkun vihjeen missaisikin niin aina ehtii havaita tarpeeksi monta ja laittaa ykkösen silmään ennen kuin edellinen auto liikahtaa.

Ja jos ei kytkintä jaksa aikuinen ihminen painaa niin kannattaisi käydä ulkoilemassa ja voimailemassa ihan oman hyvinvointinsa eikä muun liikenteen tähden.
Kuinka paska auto pitää olla, että sitä ei ole vähintään pari kertaa koitettu ostaa, vaikka se ei ole myynnissä? Ei ole mallia nykyauto, jossa karanneen pierun paine saa jo polkimen pohjaan, mutta miksi pitäisi jalkaa turvottaa, kytkimen painelaakeri pääsee myös helpommalla.
 
Bemaristi hullu, volvokuski kerjäs verta nenästä ja Sami halus rahat videosta lehteen. Parhaan kuvanlaadun takaamisesti täytyi ajaa tappituntumalta vaikka edessä tapahtuu kummia agressiivisiä liikkeitä. Ajokeli todella huonoa nähnytkään.

e: Tuossakin siis ilmeisesti tilanne jatkunut jo pidempään ja ilmiselvän ohituspaikan antamisen kohdalla bemarilla sit kilahti. Yleensä nuo kai vetää oikealta ohi, että tämä oli aika innovatiivinen ratkaisu.
 
Siellä taas muutama idiootti löytänyt toisensa, yksi ajaa tahalleen moottoritiellä edessä vasenta kaistaa
Varmaan tahalleen ajaa, mutta jos tarkoitat että olisi pitänyt jossain muualla ajaa, niin jonossa menivät ja ei sillä Volvokuskilla oikein väistöpaikkaakaan ollut, ilman sikailua


Kuvausautollakin vedettiin kyllä ihan tapissa, ei tuo mene optiikka harhaankaan. No mitä ei tekisi hyvän videon eteen.
 
Varmaan tahalleen ajaa, mutta jos tarkoitat että olisi pitänyt jossain muualla ajaa, niin jonossa menivät ja ei sillä Volvokuskilla oikein väistöpaikkaakaan ollut, ilman sikailua
Oli siinä lopussa. Tyhjä tila oikealla kasvoi videon kuvaamisen kohdalla voimakkaasti eli siinä varmaan oltiin just päästy oikean kaistan vauhdin määrääjän ohi. Tai sitten ko. kaveri oikealla oli ainoa hereillä oleva ja jarrutti, kun vasurilla vieressä sekoillaan.
 
Ryhmittyminen kääntyessä. Liian moni kuski ei siirry sille puolelle ajokaistaa minne aikoo kääntyä. Jotkut jopa koukkaavat ensin hieman vastakkaiseen suuntaan, jotta pääsee kääntymään loivemmalla kaarella. Ymmärtäisin jos vetäisivät rallityyliin käännöksen kahva edellä, mutta ei.

Tänään yksi sivutielle vasemmalle kääntyjä pysähtyi odottamaan vastaantulijoita. Kolme autoa seisoi perässä. Kyseisessä paikassa normaalisti mahtuisi ohittamaan turvallisesti oikealta.
 
Kyllä, silti pitää myös muistaa se fakta että motarilla ei ajeta vasenta kaistaa koko ajan ja volvo kuskilla oli selvästi "kenenkään ei tarvitse ajaa kovempaa kuin minä"
Ei videosta näe paljonko matkaa Volvon edellä ajavaan on. Lisäksi videolla näyttää olevan jatkuva jono oikealla ja vasemmalla edetään sitä nopeammin. Vasemmalla ajaminen jatkuvasti voi olla hyvinkin perusteltua ja näillä tiedoilla ainoa perseilyn syy on bemarin kuljettajassa.

Todella naurettavaa tuollaisen vaaratilanteen aiheuttaminen. Toivottavasti bemarikuski vielä saa hyvin mojovan rangaistuksen tuosta tai muusta vastaavasta toiminnasta, ei selvästikään ole ajokortin arvoinen yksilö.
 
Ryhmittyminen kääntyessä. Liian moni kuski ei siirry sille puolelle ajokaistaa minne aikoo kääntyä. Jotkut jopa koukkaavat ensin hieman vastakkaiseen suuntaan, jotta pääsee kääntymään loivemmalla kaarella.

Seuraahan katseella kaupungissa kuinka moni ohjaa ennen käännöstä hiukan vastakkaiseen suuntaan, saatat yllättyä.... miten tyhmiä ovat.
 
Ei videosta näe paljonko matkaa Volvon edellä ajavaan on. Lisäksi videolla näyttää olevan jatkuva jono oikealla ja vasemmalla edetään sitä nopeammin. Vasemmalla ajaminen jatkuvasti voi olla hyvinkin perusteltua ja näillä tiedoilla ainoa perseilyn syy on bemarin kuljettajassa.

Todella naurettavaa tuollaisen vaaratilanteen aiheuttaminen. Toivottavasti bemarikuski vielä saa hyvin mojovan rangaistuksen tuosta tai muusta vastaavasta toiminnasta, ei selvästikään ole ajokortin arvoinen yksilö.
Perseilyn syy oli toki bemaristisssa, mutta aivan täysin turhaan volvokuski itsensä sille altisti. Bemarin vauhdin lisäyksestä päätellen eikähön volvokuski ollut kerännyt mukavan raon eteen. Oikealla oli lopussa pk-seudun ruuhkaliikenteen mittakaavassa iso aukko mihin väistää kahdeksi sekunniksi ja apina olisi poistunut uhkaamasta omaa turvallisuutta. Itse en moiseen tilanteeseen joudu, mutta olisi mukava tietää millä logiikalla tuollaisen apinan selän takana pitäminen itselle perusteellaan. Osaisitko kertoa? Toki voihan myös olla, että tuijotti nolla taulussa eteenpäin ja oli täysin pihalla mitä takana tapahtui ennen syöksyä. Yllättävän rauhallisesti otti tuon ohituksen.
 
Varmaan tahalleen ajaa, mutta jos tarkoitat että olisi pitänyt jossain muualla ajaa, niin jonossa menivät ja ei sillä Volvokuskilla oikein väistöpaikkaakaan ollut, ilman sikailua



Kuvausautollakin vedettiin kyllä ihan tapissa, ei tuo mene optiikka harhaankaan. No mitä ei tekisi hyvän videon eteen.
Videon 14s kohdalla tulee isompi rako, sinne hetkeksi ja pääsee kaikki helpommalla, mutta ei, minulla on oikeus ajattelee volvo kuski.

Niinhän mä sanoinkin että muutama idiootti löytänyt toisensa ja että kaikki ajaa tappituntumalla = kuvaaja on myös yksi idiootti kun ajaa tappituntumalla.
 
Videon 14s kohdalla tulee isompi rako, sinne hetkeksi ja pääsee kaikki helpommalla, mutta ei, minulla on oikeus ajattelee volvo kuski.

Niinhän mä sanoinkin että muutama idiootti löytänyt toisensa ja että kaikki ajaa tappituntumalla = kuvaaja on myös yksi idiootti kun ajaa tappituntumalla.

Tällä kertaa sama mieltä. Volvon eka ohitus oli vielä täysin ok, mutta punaisen jälkeen oli enemmän kuin hyvin aikaa mennä takaisin oikealle. Ei olisi tarvinnut pudottaa edes vakkaria pois, jos sellaista osaa käyttää. Tässä vaiheessa teki itsestään videon kolmannen idiootin.
 
Tästä päästään itseä vituttavaan kohtaan. Kiva kökkiä sellaisen vasemmalle kääntyvän urpon takana joka ei tätä lakia osaa eikä uskalla vetää sille ”hänen omalle” kaistalle, valoristeyksen läpäisykyky romahtaa kun tämmöinen odottaa että risteys on tyhjä ennen kuin ”voi kääntyä”.
Tämä on totta, mutta itse tunnistan monta risteystä, joissa olen kääntymässä valoista vasemmalle, jossa myös kaksi kaistaa, mutta joudun odottamaan sen takia, kun siitä vastapuolen autosta ei tiedä, että onko se kääntymässä oikelle (omasta suunnastaan), jolloin molemmat voisimme kääntyä samaan aikaan, vai tuleeko se suoraan ( tai onko sen kääntyvän takaa syöksymässä joku suoraan), jolloin sitä pitääkin väistää.
 
Tällä kertaa sama mieltä. Volvon eka ohitus oli vielä täysin ok, mutta punaisen jälkeen oli enemmän kuin hyvin aikaa mennä takaisin oikealle. Ei olisi tarvinnut pudottaa edes vakkaria pois, jos sellaista osaa käyttää. Tässä vaiheessa teki itsestään videon kolmannen idiootin.
Ja siis kun näistähän ei tiedä kuinka kauan siinä vasemmalla on ajettu muiden edessä kun nähdään se viimeinen 30s.

Mutta jos volvo ajellut keskustasta asti vasenta kaistaa muiden edessä niin en yhtään ihmettele että hermo menee, tuohon paikkaan taitaa olla matkaa +10km, toki silti ohitus oli täysin idiottimainen, itse olisin mennyt oikealta ohi vaikka laitonta sekin, mutta turvallista.
 
Oli siinä lopussa. Tyhjä tila oikealla kasvoi videon kuvaamisen kohdalla voimakkaasti eli siinä varmaan oltiin just päästy oikean kaistan vauhdin määrääjän ohi. Tai sitten ko. kaveri oikealla oli ainoa hereillä oleva ja jarrutti, kun vasurilla vieressä sekoillaan.
Jos vasemmalla kaistalla mentiin jonossa, Volvo kuski taisi olla edellä olevan tuntumassa, videolla ei selviä mihin se edelläoleva katosi, vai ajoiko Volvo kuski sen kontissa edelleen, vai syntyikö turvaväli. oikealla kaistalla oli punaisen auton edessä jonkinlainen turvaväli, mutta ei siinä sellaista tilaa mihin olisi voinut muita häiritsemättä väistää, varsinkin kun rampilta näkyi tulevan jonossa autoja.

Videosta ei selvinnyt miksi bemarikuskille olisi pitänyt antaa tilaa.

Jos Volvo kuski olisi punaisen auton eteen koukannut, niin olisko kuvaa auto sitten päästänyt eteen ja tietenkin sen jälkeen bemari kuski olisi taasen antanut volvo kuskille tilaa, vai onko tämä sääntö sellainen että vain sille pitää antaa joka eniten sekoilee kontissa ?

Kuvaajan ajotapa myös varsin riskialtis, jos vielä kertoi pelkäävänsä kolaria, niin jatkaa tuuppaamista.
 
Viimeksi muokattu:
Videosta ei selvinnyt miksi bemarikuskille olisi pitänyt antaa tilaa.
Sulla ei taida olla itsesuojeluvaistoa, jos et hahmota videon alun bemarin seilailun perusteella miksi sille olisi kannattanut antaa tilaa? Hautakivessä lukee ”Pulatunnus - En muuten väistä kiusaajia!” Hullujen kanssa tappelussa et voi kuin hävitä.
 
Siellä taas muutama idiootti löytänyt toisensa, yksi ajaa tahalleen moottoritiellä edessä vasenta kaistaa ja toinen ohittaa täysin muista välittämättä + kaikki vetää "noin" sataa tappituntumalla vesisateessa! :facepalm:


Hyvä kokoelma ajotaidottomuutta yhdellä videolla:
- vesisateessa ei turvavälejä muilla kun yhdellä tankkerin perässä ajaneella henkilöautolla.
- Samin auto mukaan lukien apinamoodipäällä joka kuskin penkillä, 1/3 tolpan väliä enintään etäisyyttä edessä ajavaan.
- jos aamulla on kiire, olet jo myöhässä. Miksi tehdä siitä kaikkien ongelma.
+ plussaa, kerranki oli tojossa takavalot päällä vesisateessa.
 
Sulla ei taida olla itsesuojeluvaistoa, jos et hahmota videon alun bemarin seilailun perusteella miksi sille olisi kannattanut antaa tilaa? Hautakivessä lukee ”Pulatunnus - En muuten väistä kiusaajia!” Hullujen kanssa tappelussa et voi kuin hävitä.
uhs_ mainitsikin, se siirsi riskin vain eteen.

Volvo kuski olisi voinut rauhallisesti sovittaa oma nopeus BMW kuskin käyttämään "turvaväliin".
 
uhs_ mainitsikin, se siirsi riskin vain eteen.

Volvo kuski olisi voinut rauhallisesti sovittaa oma nopeus BMW kuskin käyttämään "turvaväliin".

Edessä olevaan riskiin on paljon helpompaa vaikuttaa omilla toimilla: jättää turvavälin.

Alleviivattu on ihan hyvä ehdotus taajamassa tai maantiellä silloin kun muuta liikennettä ei ole, ja perässäkulkija voi mennä ohi, mutta tuossa tilanteessa ~40km/h vauhtiin hidastaminen olisi ollut vähintään yhtä vaarallista kuin bemarikuskin toiminta. Ei vatipäiden kanssa kannata alkaa haastamaan riitaa.
 
Ryhmittyminen kääntyessä. Liian moni kuski ei siirry sille puolelle ajokaistaa minne aikoo kääntyä. Jotkut jopa koukkaavat ensin hieman vastakkaiseen suuntaan, jotta pääsee kääntymään loivemmalla kaarella. Ymmärtäisin jos vetäisivät rallityyliin käännöksen kahva edellä, mutta ei.
Itse saatan hakea ajolinjaa ihan kaistan toisesta reunasta, sillähän ei ole väliä, jos se ei muita haittaa, paikka ja tilannekohtaista. Eikä nyt aloiteta sitä perinteistä itkuvirttä, että se haittaa joka kerta, vaikka tiellä ei olisi muita autoja. Tiedän kyllä tunteen, kun mopojonne oottelee kääntymistä keskellä kaistaa.
 
Viimeksi muokattu:
uhs_ mainitsikin, se siirsi riskin vain eteen.

Volvo kuski olisi voinut rauhallisesti sovittaa oma nopeus BMW kuskin käyttämään "turvaväliin".
Niin, mitä sitten? Jos sinä olet se volvokuski, niin se ei ole sinun päänsärkysi enää. Omaan edessä olevaan turvaväliin pystyt itse vaikuttamaan. Ja hyvällä todennäköisyydellä bemarin valot katoavat horisonttiin. Turvavälin nopeuteen sovittaminen on nyt ihan vihonviimeinen temppu mitä tuossa kannattaa tehdä, kun kaverilla on sokka jo tippunut monta kilometriä sitten. Mä en ymmärrä tätä teidän logiikkaa, jossa voidaan tekosyiden varjolla tehdä ihan mitä tahansa muita kevätjuhlaliikkeitä paitsi väistää, joka ratkaisisi sen ongelman kerralla.

e: Näköjään tätä olikin jo yllä kommentoitu.
 
Toi BMW:n toiminta vaikuttaa siltä, että tyyppi ei ole vain mulkku ja kiireessä, vaan varmaan myös kamoissa. Täysin arvaamaton. Itse kyllä tilanteen salliessa siirryn välillä sivuun, jos arvaamattoman/vaarallisen oloinen kuski ilmestyy taakse. En edes kutsu sitä väistämiseksi, en vaan halua ottaa riskiä että joku tulee kirjaimellisesti konttiin kiinni. Muutenkin rauhoittaa ihan omia hermoja, jos joku ei jatkuvasti kuikuile takana vähän väliä puolelta toiselle seilaten.

Yleensä tosin noin hätäiset kaverit saattaa jo ehtiä oikealta ohi ennen kuin ehdin edes harkita siirtymistä.
 
Tuollaisia "volvokuskeja" näkee ihan joka päivä liikenteessä jos yhtään enemmän ajaa vaikka hämistä (tai mitä tahansa moottoritietä), siinä vasemmalla kaistalla vaan on mukavampi ajella cruise päällä, vaikka muita ei näkyisi missään, tai vaikka seuraava ohitettava näkyy vasta horisontissa. Mun ohihan ei kenenkään tarvitse päästä, koska ajan mittarin mukaan suurinta sallittua. Tästäkin videosta voi hyvin päätellä, että siellä vasemmalla kaistalla on nukuttu jo pidemmän aikaa, eikä vaan mitenkään voida päästää sitä takana tulevaa ohitse, nyt taas tuli hyvä paikka, mutta siltikin vaan ajetaan laput silmillä siinä vasemmalla kaistalla. Jossakin vaiheessa tuon pidempään jatkuttua sitten siellä takana tulevalla meni hermot, normaalisti melkein kuka tahansa kiireinen ohi haluava olisi koukannut oikealta, tämä päätti vetää nyt vasemmalta, älytön moovi bemarilta. Volvo olisi aivan hyvin voinut päästää tuossa ohitse jos olisi yhtään ollut hereillä tai halukas sujuvoittamaan liikennettä.
 
Tossa videossa kaikki rikko lakia. 1. Se joka ohitaa vasemalla 2. Hän joka ei antanut tilaa takana tulevalle eli aiheuti haitaa. 3. Videon kuvaja jos hän ajo autoa samalla.
 
1. Kyllä.
2. Ei mikään laki velvoita antamaan tilaa takatulevalle "kiireiselle valojen vilkuttelijalle"
3. Ei, koska Dashcam


Totaalisen kilahtanut sekopää saattaa vaihtaa kaistaa eteen ja yrittää aiheuttaa kolaria jarrupommittamalla heti ohitettuaan.
2. Kyllä toinen pitää väistää jos nopeampaa tulee takalta ja se hitampi ei ole ohitamassa.
Saako moottori- tai kehätien vasenta kaistaa ajaa, vaikka oikeallakin olisi tilaa? - MTVuutiset.fi

Ainakin näin tulikitsen uutta tienliikennelakia.

3. Dashcam eikö ne otta vaakatasossa? Vai ottaako nykyään nekin tyhmistä pystytasossa?
 
Niin, mitä sitten? Jos sinä olet se volvokuski, niin se ei ole sinun päänsärkysi enää. Omaan edessä olevaan turvaväliin pystyt itse vaikuttamaan. Ja hyvällä todennäköisyydellä bemarin valot katoavat horisonttiin. Turvavälin nopeuteen sovittaminen on nyt ihan vihonviimeinen temppu mitä tuossa kannattaa tehdä, kun kaverilla on sokka jo tippunut monta kilometriä sitten. Mä en ymmärrä tätä teidän logiikkaa, jossa voidaan tekosyiden varjolla tehdä ihan mitä tahansa muita kevätjuhlaliikkeitä paitsi väistää, joka ratkaisisi sen ongelman kerralla.
Jos asetut Volvo kuskin asemaan, ajellaan jonossa, viereisellä kaistalla on jonoa, joku sekoilee takakontissa. Toki sen ongelman voi tuupata muilla , vaihtamalla itse kaistaa, koukkaamalla toisen eteen, ja samalla videä rampiltatulijoilta tilaa liittyä, kaistanvaihdot on aina riski. No sen jälkeen se sekopää on seuraavan kohdalla sekoilemassa.

Ehkä siinä Volvo kuski on voittaja, muta liikenne kokonaisuutena häviäjä.



Tuollaisia "volvokuskeja" näkee ihan joka päivä liikenteessä jos yhtään enemmän ajaa vaikka hämistä (tai mitä tahansa moottoritietä), siinä vasemmalla kaistalla vaan on mukavampi ajella cruise päällä, vaikka muita ei näkyisi missään, tai vaikka seuraava ohitettava näkyy vasta horisontissa.
No oliskin kuvailemiasi, tässä se Volvo kuski ajeli edelläolevan kontissa. Mutta kuvaajaan ja BMW kuskiin verrattuna rauhallisesti.


Tossa videossa kaikki rikko lakia. 1. Se joka ohitaa vasemalla 2. Hän joka ei antanut tilaa takana tulevalle eli aiheuti haitaa. 3. Videon kuvaja jos hän ajo autoa samalla.
Siellä oli se punainen tojotakuski, sillä oli valot päällä ja jonkinlianen turvaväli edellä olevaan, eli jos nopeutta ei ollut liikaa, niin se ehkä ajeli kuten pitää

1. joo tuolta BMW kuskilta varmaan olisi ajot loppuneet siihen jos olisi liikevalvontaa ollut näkemässä.

2, missä tuollainen oli. Volvon edessä meni ainakin yksiauto, jos sitä tarkoita, ja jos vauhtia oliyli sallitun


, oikealla jonoa, niin mihin ihmeeseen se olis siinä koukkinut. Ja tuokin menee ihan kuvitteluun, yhtä hyvin senkin auton edessä oli auto, autoja, joten ehkä siellä ei nyt ollut ketään jonka olisi pitänyt antaa tilaa.



3. se auto missä kuvattiin, jos kuski ei kuvannut (oli telineessä tai repsikka kuvas), niin pahin moka ko auton kusilla oli olematon turvaväli, ja seilaaminen , ilmeisesti haki parempaa kuvakulmaa. Jos kuski oli myös kuvaaja, niin huoh.

Jos jotain ei kerrottua/nähtyä arpoo, niin videon lehteen lähettäneen kommentti vauhdista oli vähän sen oloinen että ehkä sitä oli vähän liikaa yksin ajamiseenkin.



Alleviivattu on ihan hyvä ehdotus taajamassa tai maantiellä silloin kun muuta liikennettä ei ole, ja perässäkulkija voi mennä ohi, mutta tuossa tilanteessa ~40km/h vauhtiin hidastaminen olisi ollut vähintään yhtä vaarallista kuin bemarikuskin toiminta. Ei vatipäiden kanssa kannata alkaa haastamaan riitaa.
No Volvo kuski ei hidastanut, eikä pitänyt turvaväliä edelläolevaan. Väisti vasemmalta ohittavaa, ilmeisesti ei hiljentänyt, kun ei tainnut jarruvalot välähtää, tosin en tiedä välähtääkö ne tuossa yksilössä hiljentäessä.

Vaiketa paikkoja jos tuollaiseen joutuu, se että on rauhallinen, ennustettava on yksi tapa yrittää selvitä, volvon meno näytti aika rauhalliselta, ehkä otti sen taktiikan.

Nopeuden lasku, niin siinä on riskinsä, vaikka pienikin lasku vähentää paljon riskiä, niin tuollaisessa joukossa jossa missä yhtäpoikkeusta lukuunottamatta ajetaan naulapäässä, niin jokin sataseen ja sieltä kahdeksaankymppiin pudottaminen niin pitää varmistua että se yllätä ketään. Videon BMW kuskin tuskin herää tähänmailmaan, etu lähinnä se että jos kolahtaa niin pienemmät vahinkot.

Keskiverto, huomaamatta kontissa roikkuja, herää pienestäkin hiljentämisestä jarruvaloilla.

Alkuperäinen kommenttini ei ehkä ollut kehoitus niin tehdä, vaan enemmin kuvasi sitä että mitä vaihtoehtoja tuossa oikeastaan on, jos ei lähdetä sikailijan mukaan.
 
Jos asetut Volvo kuskin asemaan, ajellaan jonossa, viereisellä kaistalla on jonoa, joku sekoilee takakontissa. Toki sen ongelman voi tuupata muilla , vaihtamalla itse kaistaa, koukkaamalla toisen eteen, ja samalla videä rampiltatulijoilta tilaa liittyä, kaistanvaihdot on aina riski. No sen jälkeen se sekopää on seuraavan kohdalla sekoilemassa.

Ehkä siinä Volvo kuski on voittaja, muta liikenne kokonaisuutena häviäjä.
Kyllä minä osaan hyvin asettua Volvokuskin asemaan paitsi siltä osin, että en olisi läheskään noin pitkään ollut vasurilla hullun tukkona. Tuossa lopussa ei olisi mitään koukattu eteen tai viety rampilta tulijoilta tilaa, aivan täysin niin perus liikennetilanne kuin pk-seudulla voi olettaa. Tilaa oli jopa poikkeuksellisen paljon. Tekosyitä kaikki miksi sitä kaistaa ei voi muka vaihtaa. Ainoa kaistanvaihdon riski tuossa on bemarin syöksy oikealta ohi, sitä saisi varoa. Tiedä miksi sitten veti vasemmalta. Videon kuvaaja mainitsee, että bemari oli heilunut kaistalta toiselle jo pidempään. Perinteinen volvokuskin ähäkutti enpäs päästä oikealta ohi ja en väistä kiusanteko, jolla saatu bemaristi maata kiertävälle radalle. Se, että jatkaako bemari raivoamista on tietysti hyvä kysymys. Jos tuossa on kahdenkeskistä kimppakiihtymistä ollut, niin saattaa meno rauhoittuakin.

Tänään tuli kyllä 1-tiellä vastaan yksi teiden ritari valkoisella farkkuvolkkarilla. Rekan ohitus meni siinä määrin vituiksi, että tämä oikealla kaistalla päätti yrittää kiihdyttää minun eteeni samalla hetkellä kun olin jo kiihdyttämässä, että taakseni tulee hänelle sopiva tila liittyä. Klassinen ajoitusongelma, epäonninen lopputulos. Tämäpä sitten riemastui urakalla ja takakontissa sitten kiinni, yritti oikealta ohi ihan liian pienessä välissä. Noh, isommassa välissä sitten vasemmalta ohi ja keskari toki pystyssä. Tähän asti "sattuuhan näitä". Jatkoi vaan sitä samaa ajoa ja oikealta ohittelua ainakin 20 km. WTF, tais vähän kierrokset jäädä päälle. Sitä ennen ajoi ihan kiltisti.
 
Kyllä minä osaan hyvin asettua Volvokuskin asemaan paitsi siltä osin, että en olisi läheskään noin pitkään ollut vasurilla hullun tukkona. Tuossa lopussa ei olisi mitään koukattu eteen tai viety rampilta tulijoilta tilaa, aivan täysin niin perus liikennetilanne kuin pk-seudulla voi olettaa.
Ok.
Tätä en ihan ymmärrä, jos ajetaan jonossa ja takanatule tötö haluaa etuilla jonossa, niin edessä oleva kohteliaasti antaa tilaa, jo ihan ok, mutta samalla hän vaihtaa kaistaa toisen eteen, jolloin se toinen joutuu hidastamaan, ja sen takana oleva kuorma-auto jne. tässä samalla nähtävissä että rampilta tulee jono, niin vaihtaa nyt sille kaistalle rampin kohdalla, jolloin vaikeuttaa rampilta liittyvien liittymistä.

Joo, liikenteessö toki hienoa olla kohtelias ja avulias niile tuuheimillekkin kuskeille, mutta vähän nyt summatta kokonaishyötyä.

Joo, toki pk seudulla sikaillaan, jos liikenteesä löytyy se yksi asiallinen, niin pitääkö sen eteen mennä sikaileen.

No, enemmän tässä ihmettelen sitä että useamman nimimerkin toimesta Volvokuskia syylistetty, Toyota kuskin jälkeen ehkä videon asiallisin (toki ihan tapa kontissa roikkuja, mutta rauhallisin porukasta)
 
2. Kyllä toinen pitää väistää jos nopeampaa tulee takalta ja se hitampi ei ole ohitamassa.
Saako moottori- tai kehätien vasenta kaistaa ajaa, vaikka oikeallakin olisi tilaa? - MTVuutiset.fi

Ainakin näin tulikitsen uutta tienliikennelakia.

3. Dashcam eikö ne otta vaakatasossa? Vai ottaako nykyään nekin tyhmistä pystytasossa?
Linkkaamassasi jutussa mainitaan näin...
Mikäli ohitettavia autoja on kohtuullisen etäisyyden päässä useita peräkkäin eikä takaa lähesty nopeammin ajavaa, voi vasenta kaistaa ajaen jatkaa, kunnes välitöntä ohitustarvetta ei enää ole. Näin vältytään lakitekstissä mainituilta tarpeettomilta kaistanvaihdoilta, jotka kielletään myös uudessa tieliikennelaissa.
Haitta ei ole sitä että takana oleva ei nyt heti pääse ajamaan kovempaa

Edit:
Taisin lukea viestin vähän hätäisesti
 
Viimeksi muokattu:
Linkkaamassasi jutussa mainitaan näin...

Haitta ei ole sitä että takana oleva ei nyt heti pääse ajamaan kovempaa
Tähän videoon liittyen, linkin artikkelli ai tainnut olla mitään tekoa.

Videossa vasemmalla kaistalla jono ohittaa oikeankaistan jonoa, artikkellissa pohdittiin sitä jos ei ole jonoa oikella. Eli oikealla on tyhjää. Mutta silloinkaan ei vaihdetta oikealle jos kohtuullisen matkan päässä on seuraava ohitettava, paitsi jos ajaa muuta kaistan liikennettä hitaammin.

Linkissä ei puhuttu mitään siitä tilanteessa että ollaan vasemmalla keskellä jonoa. (eli mennään jonon vauhtia) Oikealla vaihtaminen tarkoittaa sitten sitä että siellä ollaan kunnes vasemmalla jono loppuu. Tuskin läinsäätäjä ajatellut että jonossa olijat kierrättää paikkoja vaihtelemalla kaistalta toiselle.

Lisäksi artikkellissa puhutaan liikennesääntöjen mukaan menemisestä, ei ylinopeudella.


Niin oikealla ei ole tyhjää, vaan jono jos siellä autot menee jollain minimi turvavälillä.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän videoon liittyen, linkin artikkelli ai tainnut olla mitään tekoa.

Videossa vasemmalla kaistalla jono ohittaa oikeankaistan jonoa, artikkellissa pohdittiin sitä jos ei ole jonoa oikella. Eli oikealla on tyhjää. Mutta silloinkaan ei vaihdetta oikealle jos kohtuullisen matkan päässä on seuraava ohitettava, paitsi jos ajaa muuta kaistan liikennettä hitaammin.

Linkissä ei puhuttu mitään siitä tilanteessa että ollaan vasemmalla keskellä jonoa. (eli mennään jonon vauhtia) Oikealla vaihtaminen tarkoittaa sitten sitä että siellä ollaan kunnes vasemmalla jono loppuu. Tuskin läinsäätäjä ajatellut että jonossa olijat kierrättää paikkoja vaihtelemalla kaistalta toiselle.

Lisäksi artikkellissa puhutaan liikennesääntöjen mukaan menemisestä, ei ylinopeudella.


Niin oikealla ei ole tyhjää, vaan jono jos siellä autot menee jollain minimi turvavälillä.
Mistä sä tiedät että videossa vasemmalla kaistalla oli jono? Sä oleta että Volvon edessä oli vielä autoja, mutta mitäs jos ei ollutkaan, vaan volvo oli se joka oli kilometrejä ajanut vasenta kaistaa alle suurimman sallitun jonon ekana? :facepalm:
 
Mistä sä tiedät että videossa vasemmalla kaistalla oli jono? Sä oleta että Volvon edessä oli vielä autoja, mutta mitäs jos ei ollutkaan, vaan volvo oli se joka oli kilometrejä ajanut vasenta kaistaa alle suurimman sallitun jonon ekana? :facepalm:
Videosta jäi käsitys että minimissään neljäautoa, se missä kuvattiin, BMW, Volvo ja jokin auto(* Volvon edessä. Videosta jäi mielikuva että Volvo ajoi edessä olevan kontissa. Tuskin se edessä ollut sieltä mihinkään katosi, kun Toyotan edessä oli se jokin korkeampi liikkuva juttu (henkilönosturi?). No oli miten oli, niin videon perusteella ei voi päätellä että Volvon edessä oli tyhjää.

(*
Perunavideosta ei saa mitään varmaa kuvaa tilanteesta ja muistettava että kuvassa kaikenlaistä häröä. Ei se kuitenkaan selkeälstä miltää sivupeilin joku rinnalla varoitukselta näyttänyt.
 
Videosta jäi käsitys että minimissään neljäautoa, se missä kuvattiin, BMW, Volvo ja jokin auto(* Volvon edessä. Videosta jäi mielikuva että Volvo ajoi edessä olevan kontissa. Tuskin se edessä ollut sieltä mihinkään katosi, kun Toyotan edessä oli se jokin korkeampi liikkuva juttu (henkilönosturi?). No oli miten oli, niin videon perusteella ei voi päätellä että Volvon edessä oli tyhjää.

(*
Perunavideosta ei saa mitään varmaa kuvaa tilanteesta ja muistettava että kuvassa kaikenlaistä häröä. Ei se kuitenkaan selkeälstä miltää sivupeilin joku rinnalla varoitukselta näyttänyt.
Miten sä sait videosta sellaisen käsityksen? En minä ainakaan saannut?
 
Miten sä sait videosta sellaisen käsityksen? En minä ainakaan saannut?
Videosta huonosti näkee, ja kaikenlaista ylimääräistä ja katoilevaa, mutta videon alusta jää mielikuva että Volvon edessä toinen auto.
 

Liitteet

  • kuva_2023-08-04_083244758.png
    kuva_2023-08-04_083244758.png
    468 KB · Luettu: 172
Videosta huonosti näkee, ja kaikenlaista ylimääräistä ja katoilevaa, mutta videon alusta jää mielikuva että Volvon edessä toinen auto.
Piti ihan katsoa koneelta isolta näytöltä ja kyllä, olet oikeassa, kyllä siellä muitakin edessä...

Eli Volvolla ei ole mitään syytä antaa tietä kun jonossa mennään jo valmiiksi:tup:
 
Piti ihan katsoa koneelta isolta näytöltä ja kyllä, olet oikeassa, kyllä siellä muitakin edessä...

Eli Volvolla ei ole mitään syytä antaa tietä kun jonossa mennään jo valmiiksi:tup:
Mielenkiintoisesti perustit kuitenkin suuren osan aiheeseen liittyvästä keskustelustasi sille että Volvo teki jotain väärin. Keksit jopa että Volvolla ajava olisi sitä mieltä ettei kukaan saa ajaa kovempaa kuin hän. Monihan tuota täällä tekee, etkä ollut tälläkään kertaa yksin, mutta minua kiinnostaa mistä se johtuu. Aina tuntuu löytyvän joku muu syypää kun joku sekoilee liikenteessä. "Mutku toi teki noin". Tuo asenne vituttais kanssa-autoilijoissa, aina haetaan kummallisia perusteluita omalle perseilylle (oletan vähän rumasti että tätä harrastavat itsekin perseilevät, koska miksi olisi tarvetta perustella muiden perseilyä netissä).

Ohessa muutama lainaus asian esiintuomiseksi:
Siellä taas muutama idiootti löytänyt toisensa, yksi ajaa tahalleen moottoritiellä edessä vasenta kaistaa ja toinen ohittaa täysin muista välittämättä + kaikki vetää "noin" sataa tappituntumalla vesisateessa! :facepalm:

Kyllä, silti pitää myös muistaa se fakta että motarilla ei ajeta vasenta kaistaa koko ajan ja volvo kuskilla oli selvästi "kenenkään ei tarvitse ajaa kovempaa kuin minä"
Videon 14s kohdalla tulee isompi rako, sinne hetkeksi ja pääsee kaikki helpommalla, mutta ei, minulla on oikeus ajattelee volvo kuski.

Niinhän mä sanoinkin että muutama idiootti löytänyt toisensa ja että kaikki ajaa tappituntumalla = kuvaaja on myös yksi idiootti kun ajaa tappituntumalla.
Ja siis kun näistähän ei tiedä kuinka kauan siinä vasemmalla on ajettu muiden edessä kun nähdään se viimeinen 30s.

Mutta jos volvo ajellut keskustasta asti vasenta kaistaa muiden edessä niin en yhtään ihmettele että hermo menee, tuohon paikkaan taitaa olla matkaa +10km, toki silti ohitus oli täysin idiottimainen, itse olisin mennyt oikealta ohi vaikka laitonta sekin, mutta turvallista.
Mitäs jos volvon edessä ei ollutkaan jonoa?
 
Mielenkiintoisesti perustit kuitenkin suuren osan aiheeseen liittyvästä keskustelustasi sille että Volvo teki jotain väärin.

Tuossahan bemari on varsin selvästi ja todennäköisesti melko pitkään yrittänyt tehdä selväksi, että nyt mentäisiin kovaa eikä oma tai muiden terveys kiinnosta. Eihän Volvo tee tuossa teknisesti mitään väärin, mutta on mun mielestä aika idioottimaista pysyä siinä tiellä, kun vaihtoehtona on käydä nopeasti siellä oikealla (punaisen auton edessä hyvin tilaa), antaa bemarin mennä menojaan ja palata ihan heti takaisin. Siinä ei olisi oikeasti mennyt muutamaa sekuntia pidempään.
 
BMW-kuski on täysi idiootti, mutta Volvo edesauttoi tilanteen muuttumista erittäin vaaralliseksi.

En tiedä mikä ihmisiä vaivaa? "olen teknisesti oikeassa" ei itseäni lämmitä, jos kolisee.
Kyllä minä kevyenliikenteen liikkujanakin katson tuleeko sitä autoa, vaikka itselläni olisi vihreät. Sairaalassa on turha kelata, "minulla oli vihreät!"
 
Tosta videosta on alkuunsa vaikeaa nähdä, että millanen tilanne volvon edessä on, mutta ton ohituksen tapahtumishetkellä näyttää ainakin edessä olevan reippaasti tilaa, jolloin voisi ajatella, että ainakin teoriassa volvokuski olisi havainnut takana roikkujan ja voinut sopivaan väliin antaa tilaa. Vaikea tuota nyt on toki varmaksi sanoa, kun videossa on pari klippiä parista kohtaa, että olisiko oikea kaista ollut sen verran tukossa, että siihen olisi saanut väliin jarrutella vai olisko tilaa voinut antaa omaa ajoa niin paljoa häiritsemättä.

Jokatapauksessa liikenne olisi sujuvimmillaan, jos se olisi jonkinlaista yhteispeliä. Motarilla on kohteliasta katsoa peileihin ja antaa tilaa, jos takaa tulee nopeampi eikä nyt ihan tappituntumalla vedetä ruuhkassa ja toisaalta takaatulijoilta voitaisiin odottaa parempaa kärsivällisyyttä. Sama yhteispeli ja järjenkäyttö olis ihan toivottavaa kaikissa tilanteissa, esim maanteillä hitaammin hinaavat vois jättää ohituskaistan oikean kaistan nopeuden nostot pois ja kaupunkialueella vois koittaa muistaa käyttää vilkkuja ja toimia ennustettavasti.

Ajoin kortin about 20 vuotta sitten ja tässä ajassa on liikennekulttuuri rapautunut ja havaittava ajotaito kanssa-autoilijoilla alentunut kyllä reippaasti, eli jonkinlaista korjausliikettä kyllä kaivattaisiin ja toivoisin.
 
Mielenkiintoisesti perustit kuitenkin suuren osan aiheeseen liittyvästä keskustelustasi sille että Volvo teki jotain väärin. Keksit jopa että Volvolla ajava olisi sitä mieltä ettei kukaan saa ajaa kovempaa kuin hän. Monihan tuota täällä tekee, etkä ollut tälläkään kertaa yksin, mutta minua kiinnostaa mistä se johtuu. Aina tuntuu löytyvän joku muu syypää kun joku sekoilee liikenteessä. "Mutku toi teki noin". Tuo asenne vituttais kanssa-autoilijoissa, aina haetaan kummallisia perusteluita omalle perseilylle (oletan vähän rumasti että tätä harrastavat itsekin perseilevät, koska miksi olisi tarvetta perustella muiden perseilyä netissä).

Ohessa muutama lainaus asian esiintuomiseksi:

Missä mä nyt olen mitään perustanut, minä perustin että kaikki teki jotain väärin, opettele lukemaan ja ymmärtämään :facepalm:

Siellä taas muutama idiootti löytänyt toisensa

Anteeksi herra kaikki tietävä etten huomannut katsoa heti ekana isolta näytöltä että siellä sumuisessa kuvassa näkyy milli takavaloja volvon edessä, se on helppo huudella jälkikäteen, minä sentään myönsin että olin väärässä kun siellä tosiaan se yksi auto oli volvon edessä:facepalm:

Edelleenkin sanoin että videoista on hankala nähdä koko totuutta kun siinä näkyy vain se 30s kun tapahtuma on voinnut saada alkunsa ja 10min aikasemmin. Olen myös koko ajan sanonut että siinä on useampi idiootti löytänyt toisensa, bemari joka tekee vaarallisen ohituksen, volvo joka edesauttaa tilannetta "minä itse" asenteella joka hakee oikeauksia perseillä bemarille ja yksi perskärpänen joka vielä kuvaa samalla!
 
Viimeksi muokattu:
Aika vahvasti menee tunteisiin täällä minkä tahansa sortin munailu muiden toimesta. Hyvien tapojen mukaista antaa takaa tuleville hätähousuille tilaa, tykkäsi niistä tai ei, ehdottomasti. Laskee sisään edessä hidastelevan liikenteen ja sääolosuhteet (uskallan ainakin itse väittää, että on parempien tapojen mukaista olla tuossa kelissä olla vaihtamatta kaistaa toisten eteen ihan siihen 30 metrin päähän kuin äkkiä mennä pois alta), onko tuo nyt niin fataalia? Ehkä sitten on.
Minusta ainakin on hieman veteen piirretty viiva, kuinka rankkaa slalomia on tarpeen tehdä takaa ohi päästelyksi, jos ohituskaistalla on jo tunkua ja liikenne muutenkin on vähän eri tasoa kuin kirkkaana sunnuntai-iltana tyhjällä motarilla. Jos sitä tilaa ei ihan heti anneta ensimmäisen 50 metrin taskun eteen siunaantuessa, ja siitä palaa hermot niin kuin olisi trollattu ohituskaistalla 20 kilometria, niin kuulutaankohan BMW-kuskin kisälliosastolle kenties?*
Rankkaisin kyllä hyvänä kakkosena BMW-tunarin jälkeen videon kuvaajan. Jos esittää liikenneturvallisuudesta huolestunutta, niin ei siinä nyt noinkaan ajeta. Ellei sitten ole vähän hölmö.

*Yritän itse moottoritiellä ajaessa päästellä takaa tulevia ohi sen mitä kykenen, kun aina ei ole 145km/h kiire, mutta en minä hermojani menetä jos joskus menee rekka+karavaanarikolonnan kanssa pari minuuttia pidempään ennen marssivauhtiin paluuta "Volvo-kuskeja" odotellessa. Pitäisi varmaan kortti luovuttaa...
 
Tollasia volvon kaltaisia töhöilijöitä riittää ja fiksu ei lähde sellaista haastamaan. Tuonkaltaisen kun triggeröi siitä ei pääse ikinä turvallisesti ohi.

Tässä toinen vastaava, omat suoritteet leikattu videolta toki pois. Vaikea kuvitella että kovin mallikkaasti on kuvaava auto ajanut, jos liikenneraivoa on kestänyt tyhjällä öisellä moottoritiellä kymmenen minuuttia ja lukuisia kertoja tänä aikana hänet ohitetaan oikealta.

 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 305
Viestejä
4 490 306
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
MetsänSankari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom