Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Sitten amatööri kysyy, onko sattumaa, vai onko vaihteeksi lisääntyneet "rekat" joilla tuntuu puhti olevan kadoksissa, siis alamäen jälkeen tasasella ehkä saavuttavat rajoittimen, mutta jos ylämäkeen, niin vauhtihiipuu, jopa sellaisia että pirteemmällä konella oleva rekkakuski pääsee ohituskaista pituudella heittämällä ohi.

Esimerkiksi Volvolta löytyy I-SEE "älykäsvakionopeudensäädin", joka optimoi mäen nousunopeuden, jotta alamäessä ei tarvitse jarrutella ylimääräisiä vauhteja pois. Toki tuo ei ole vakiona Volvollakaan kaikissa autoissa vaan on lisävaruste, jonka etäyhteyksistä pitää sitten maksaa vuosittain erikseen.

Linkin takana vähän lisää tuon sielunelämästä:
I-See
 
Esimerkiksi Volvolta löytyy I-SEE "älykäsvakionopeudensäädin", joka optimoi mäen nousunopeuden, jotta alamäessä ei tarvitse jarrutella ylimääräisiä vauhteja pois. Toki tuo ei ole vakiona Volvollakaan kaikissa autoissa vaan on lisävaruste, jonka etäyhteyksistä pitää sitten maksaa vuosittain erikseen.

Linkin takana vähän lisää tuon sielunelämästä:
I-See
Noita yksittäisiä hiipuvia etelämmässkin, kuin kainuun, pohjoisen isommissa mäissä
Palkkakuski voi olla että mitä ittua jos ajelaa isännän määräyksellä kantatieitä kuuttakympiä jos vähän pientä nyppylää näkyvisä (Tutka tarkistamaton nopeus), ja ajoaikaakin pitää olla jo vähän reilummin käytettävissä.

Siis tarkoitan nyt sellaisia joiden perässä joutuu oikeasti jumppaa vakkaria. jos muutaman sadanmetrin haarukssa haluaa pysyä.
 
Itse olen liian usein ärsyttävä kanssa-autoilija Corollan ratissa. Toyota on tehnyt ilmeisesti tuon polttoainesäästön nimissä vakkarista sellaisen että pudottaa jopa 5kmh vauhtia ylämäissä ja alamäissä taas antaa rullata niin paljon asetetun nopeuden yli että auto alkaa piippaamaan nopeuden ylityksen merkiksi. Joutuu jatkuvasti kaasulla kompensoimaan ja tulee ihan liikaa tilanteita joissa on itse se ärsyttävä hidastaa kiihdyttää kuski kun ei huomaakaan että vakkari on taas pudottanut sen vauhdin pari kolme kilometriä alemmaksi kuin tasaisella.
 
Siihen onko ulkomaalainen, niin pienellä mutuotannalla en epäile etteikö suhteellinen edustus olisi kotimaisia suurempi.
Samalla mutulla, niin riippuu pätkästä.
Rajoittimeen, niin tänäpäivänä eivät kyllä tunnu kulkevan aina edes sitä mitä kotimaiset.

Sitten amatööri kysyy, onko sattumaa, vai onko vaihteeksi lisääntyneet "rekat" joilla tuntuu puhti olevan kadoksissa, siis alamäen jälkeen tasasella ehkä saavuttavat rajoittimen, mutta jos ylämäkeen, niin vauhtihiipuu, jopa sellaisia että pirteemmällä konella oleva rekkakuski pääsee ohituskaista pituudella heittämällä ohi.

Onko ihan sattumaa, boxi rajoittaa tehoja, tai laatikko takkuaa, vai onko jotain yleisempää.
Painohaitari menee kuormattuna 40-80 tonnin väliin käytännössä samantehoisilla moottoreilla, niin onhan siinä eroa miten auto kulkee.
 
Turvavälijonottajat, voi jestas sentään. Varsinkin sellaisessa paikassa missä liikennevaloristeysten väli on lyhyt ja kääntyvien valot ovat lyhyet. Jouduin kaksissa valoissa jäädä odottamaan ylimääräisen kierron, kun sankarit jonottivat puolen auton mitan pituisilla turvaväleillä.
Puolen auton mitta ei ole pitkä. Tästä on tehty myös mittauksia ja vasta jossain reilun 10 metrin etäisyyksillä välit hidastaa valoista menoa. Tutkimus on linjattu tännekkin useasti. Puolen metrin väleillä ei jää tarpeeksi näkyvyyttä eteen, että tietäisi kohta olevan aika liikkua.
 
Puolen auton mitta ei ole pitkä. Tästä on tehty myös mittauksia ja vasta jossain reilun 10 metrin etäisyyksillä välit hidastaa valoista menoa. Tutkimus on linjattu tännekkin useasti. Puolen metrin väleillä ei jää tarpeeksi näkyvyyttä eteen, että tietäisi kohta olevan aika liikkua.
Kumma kun jätän aina alle metrin välin ja joka helvetin ikinen kerta näkee kun valo vaihtuu, mutta täytyy vielä odotella että kaikki edellä jonottavat havahtuvat yksi kerrallaan liikkeelle. Jos sattuu olemaan kuorma-auto edessä, niin sitten kyttää sitä ja reagoi sen liikkeeseen.

Ainoa milloin voi olla vaikeuksia, on olla se ensimmäinen, tällöin kannattaa katsoa pysähdyspaikka niin että jokin valo-opastin jää luonnolliseen näkökenttään.

Kun liikennettä katsoo, niin pikemminhän liikennevaloissa pitäisi koko ajan ollakin sellainen asenne, että kohta on aika liikkua.
 
Puolen auton mitta ei ole pitkä. Tästä on tehty myös mittauksia ja vasta jossain reilun 10 metrin etäisyyksillä välit hidastaa valoista menoa. Tutkimus on linjattu tännekkin useasti. Puolen metrin väleillä ei jää tarpeeksi näkyvyyttä eteen, että tietäisi kohta olevan aika liikkua.
Puolen auton mitta on todella pitkä väli, ja ongelma. Usein kyse siitä, että kun niitä autoja mahtuu vähemmän siihen jonoon, niin se tukkii jo kääntyvien kaistaa. Eli sinne kääntyvien kaistalle ei edes pääse, vaan sieltä menee sitten vihreillä 3 autoa, kun voisi mennä 11. Eli pitkät välit tukkivat risteykset. Sama efekti, kun (Oulussa) kaikki ajavat jääräpäisesti sitä oikeaa kaistaa, vaikka eivät oikealle ole kääntymässä, tien vetokyvystä menetetään pahimmillaan lähes puolet. Ja kun risteykset tukeutuu, vaikutus on isompi.

Puoli metriä on se oikea väli, näinhän se opetettiin autokoulussakin. Useimmat jättää metrin tai yli, mutta ei minusta metrin välikään vielä kovin ongelma ole, moni pelkää niin kovin että voi sattua puskuri puskuria vasten.

Puolen metrin välilä jää juuri yhtä hyvä näkyvyys kuin 3 metrin välilläkin. Oikeastaan parempi, koska ollaan lähempänä liikennevaloja.
 
Viimeksi muokattu:
Puolen auton mitta ei ole pitkä. Tästä on tehty myös mittauksia ja vasta jossain reilun 10 metrin etäisyyksillä välit hidastaa valoista menoa. Tutkimus on linjattu tännekkin useasti. Puolen metrin väleillä ei jää tarpeeksi näkyvyyttä eteen, että tietäisi kohta olevan aika liikkua.

Kyllä se nyt on jo aika reilu mitta, varsinkin kun tässä Suomen vilkkaimmalla kadulla kahden risteyksen väli on vajaat 120 metriä. Tuohon mahtuisi lähes puolet enemmän autoja, jos jengi jättäisi järkevät välit.

Noita yksittäisiä hiipuvia etelämmässkin, kuin kainuun, pohjoisen isommissa mäissä
Palkkakuski voi olla että mitä ittua jos ajelaa isännän määräyksellä kantatieitä kuuttakympiä jos vähän pientä nyppylää näkyvisä (Tutka tarkistamaton nopeus), ja ajoaikaakin pitää olla jo vähän reilummin käytettävissä.

Siis tarkoitan nyt sellaisia joiden perässä joutuu oikeasti jumppaa vakkaria. jos muutaman sadanmetrin haarukssa haluaa pysyä.

Mäen ei tarvitse olla edes kummoinen, että tuo järjestelmä aktivoituu. Vaan esimerkiksi VT 3:lla Nurmijärven ja tien 25 liittymien välissä oleva mäki on riittävän jyrkkä, että se rupee säätämään nopeutta.
 
Puoli metriä on se oikea väli, näinhän se opetettiin autokoulussakin
Missä kävit autokoulun?

Autokoulujen opetussuunnitelmaan kuuluu opettaa se väli olemaan riittävä, että jos edellä oleva ei lähdekkään liikkeelle, pääset ohi ohjaamalla ilman peruuttamista. Tuo on se minimi väli.
 
Autokoulujen opetussuunnitelmaan kuuluu opettaa se väli olemaan riittävä, että jos edellä oleva ei lähdekkään liikkeelle, pääset ohi ohjaamalla ilman peruuttamista. Tuo on se minimi väli.
Pähkähullua. Tukitaan risteykset varautumalla tilanteeseen, joka sattuu autoilijalle ehkä kerran elämässään. Pysäköinnissä kadun varteen väli on useimmiten 0,5 m eteen ja taakse. Ei ongelmaa saada autoa pois.
 
2+2 kaistaisella tuusulanväylällä oli perinteistä yhden kaistan jonottamista. Siellä on liikenneympyrä rempan takia yksikaistainen. Ennen sitä oikealla kaistalla näkyi olevan jonoa yli puoli kilometriä edelliseen risteykseen asti. Vasta risteyksen läpi valuu autoja vasemmallekin kaistalle kun eivät muutakaan voi.
 
Olen monta kertaa sanonut tästä risteyksestä ja vastaavista, taas löytyi se yksi jonka eteen en saa tulla, joten lisää kaasua ja hypätään seuraavan ohi, ihan sama mulle :facepalm:

 
Kun liikennettä katsoo, niin pikemminhän liikennevaloissa pitäisi koko ajan ollakin sellainen asenne, että kohta on aika liikkua.
En rupea pitämään vaihdetta koko ajan pykälässä ihan vain muiden keksimien asenteiden takia. Ei tarvi edes lekuria vaivata, että mikä jalkaa vaivaa siinä tapauksessa, ripped clutch leg syndrome.
 
Pähkähullua. Tukitaan risteykset varautumalla tilanteeseen, joka sattuu autoilijalle ehkä kerran elämässään. Pysäköinnissä kadun varteen väli on useimmiten 0,5 m eteen ja taakse. Ei ongelmaa saada autoa pois.
Ehkä vähän kärjistät.

Valoissa ei ole ideaalia jonottaa puolenmetrin välein, lisää riskejä. Lisäksi sujuvuuden kannalta honompi, kohtuullisemalla välillä helpompi ajaa ja sujuvampaa liikennettä.

Tuo tiivistäminen on tarpeen niissä tilanteissa jos siellä taaempana näyttää siltä että vimeiset tukkii risteyksen, joten jonoa tiivistämällä ehkä autetaan ne viimeiset totöt pois tukkimasta.

On sitten ahtaita risteyksiä joissa voi olla kaista, kaistoja joihin ei nyt ei montaa autoa mahdu, jolloin tiivistäminen automaattisesti perusteltua. Paikalliset nuo yleensä tunnistaa.
 
Eilen oli 2kpl erittäin läheltäpitikolareita paskojen kanssa-autoilijoiden kanssa, jotka molemmat vaativat täyttä jarrutusta kolarin välttämiseksi. Ensimmäinen keissi oli perus risteys, jossa vastakkaisiin suuntiin ajaville syttyy täydet vihreät samaan aikaan, eli voin kääntyä samalla vasemmalle, kun vastaantulija kääntyy oikealle ja kääntyviin suuntiin on rinnakkaiset kaistat. Noh, itse vasemmalle kääntyvänä jouduin väistämään oikealle kääntyvää, jonka ajolinja näytti ensin menevän asianmukaisesti omalle kaistalleen, mutta loiveni siinä jo 45 astetta käännyttynä siihen mun kaistalle, jarrut pohjaan ja väliä jäi alle metri. Kaiken huipuksi kyseinen autoilija vaihtoi vielä kaistaa takaisin sille oikealle kaistalle, eli ei ollut edes mitään syytä vetää poikkeuskäännöstä, vaikkei tollasessa paikassa sitä muutenkaan saisi tehdä.

Tästä ei mennyt kuin 100 metriä, kun tulin parikaistaiseen liikenneympyrään, jossa vasemmalta tuleva auto pääsi sulavasti ohi ja käännyin sen perään sen kummemmin hidastelematta, kun ympyrän koko on niin iso. Itse olin aikeissa jatkaa suoraan ja tämä oli myös juuri edelleni ehtineen auton suunta, erkanemiskaistoja on joka suuntaan 2kpl eli sisemmältä kaistaltakin pääsee ulos, tämä edelläni ajava laittoi vilkkua oikealle jo heti hänen perään päästyään ja otti tuon ulomman kaistan ja ehdin tuossa sitten jo osin limiin hänen kanssaan itse sisemmällä kaistalla (muutaman risteyksen päästä oikea kaista kääntyy enää oikealle eli ennakoin itselleni sopivaa kaistavalintaa jo tuossa) mutta ulos käännyttäessä tämä kuski vetikin mun kaistalle ilman vilkkua ja taas joutu lyömään jarrut pohjaan.

Ajelin tämän tapauksen ohi oikeaa kaistaa, että näki vähän millanen kuski siellä on, ei mitään puhelinta ainakaan sillä hetkellä vaikuttanut olevan käsissä eikä ollut mikään vanhus tai muutakaan silmiinpistävää, joten ehkä porukalla on vaan ajotaidot hukassa. Tekis joskus mieli pysäyttää tollanen kuski ja kysyä että mitä oli mielessä ja valistaa vähän ajotavasta etenkin kun esimerkillisesti muutamaa sekuntia ennen "perseilyä" vaihdetaan asiallisesti vilkun kanssa ulommalle kaistalle ja luodaan vaikutelma, että osataan ajaa fiksusti.
 
Eilen oli 2kpl erittäin läheltäpitikolareita paskojen kanssa-autoilijoiden kanssa, jotka molemmat vaativat täyttä jarrutusta kolarin välttämiseksi. Ensimmäinen keissi oli perus risteys, jossa vastakkaisiin suuntiin ajaville syttyy täydet vihreät samaan aikaan, eli voin kääntyä samalla vasemmalle, kun vastaantulija kääntyy oikealle ja kääntyviin suuntiin on rinnakkaiset kaistat. Noh, itse vasemmalle kääntyvänä jouduin väistämään oikealle kääntyvää, jonka ajolinja näytti ensin menevän asianmukaisesti omalle kaistalleen, mutta loiveni siinä jo 45 astetta käännyttynä siihen mun kaistalle, jarrut pohjaan ja väliä jäi alle metri. Kaiken huipuksi kyseinen autoilija vaihtoi vielä kaistaa takaisin sille oikealle kaistalle, eli ei ollut edes mitään syytä vetää poikkeuskäännöstä, vaikkei tollasessa paikassa sitä muutenkaan saisi tehdä.
Näistä, puolin että toisin välillä ollut postauksia.

Se että mainostettiin lakipäiviltyksessä sitä että oikealle kääntyvä (* voi valita minkä kaistan haluaa on lisännyt sen käyttöä, ilmeisesti laiskuutta.

Olen ymmärtänyt että saa ottaa jokin muun kuin oikeanpuoleisen, mutta varovaisuutta noudatten, ettei käy kuten kirjoitit.
 
Ongelmahan ihmisillä tuolla liikenteessä on sopeutua muuttuvaan tilanteeseen.

Ensin ajetaan 100m turvavälillä 80km/h, sitten liikenne ruuhkaantuu niin 40km/h vauhdissa vieläkin ajetaan 100m turvavälillä.

Tullaan sieltä kylältä missä yksi liikennevalo jossa voidaan pitää 2-3m rakoa edellä menevään kaupunkiin jossa risteyksiä 20m päässä toisistaan ja silti pidetään ylisuuria välejä edellä olevaan jolloin risteyksien väliin mahtuu huomattavasti vähemmän autoja.

Sama kun joku laittaa vilkun päälle oikealle kääntyäkseen pihaan, mutta joutuu pysähtymään ajoradalle jalankulkijoiden takia, niin sen pysähtyneen takana olijat ei osaa kääntää rattia ja mennä vastaantulijoiden kaistalta ohi ja lopulta siellä on satojen metrien jonot ruuhka-aikana...
 
Eilen oli 2kpl erittäin läheltäpitikolareita paskojen kanssa-autoilijoiden kanssa, jotka molemmat vaativat täyttä jarrutusta kolarin välttämiseksi. Ensimmäinen keissi oli perus risteys, jossa vastakkaisiin suuntiin ajaville syttyy täydet vihreät samaan aikaan, eli voin kääntyä samalla vasemmalle, kun vastaantulija kääntyy oikealle ja kääntyviin suuntiin on rinnakkaiset kaistat. Noh, itse vasemmalle kääntyvänä jouduin väistämään oikealle kääntyvää, jonka ajolinja näytti ensin menevän asianmukaisesti omalle kaistalleen, mutta loiveni siinä jo 45 astetta käännyttynä siihen mun kaistalle, jarrut pohjaan ja väliä jäi alle metri. Kaiken huipuksi kyseinen autoilija vaihtoi vielä kaistaa takaisin sille oikealle kaistalle, eli ei ollut edes mitään syytä vetää poikkeuskäännöstä, vaikkei tollasessa paikassa sitä muutenkaan saisi tehdä.
Kääntyvä saa nykyisin valita vapaasti mille kaistalle kääntyy sillon kun ei ole ryhmittymismerkkejä tai kaistaviivoja. Ja kun toisaalta vasemmalle kääntyvän pitää väistää vastaantulevia (eli kaiketi myös oikealle kääntyviä), niin on ehkä vain oman oikeusturvan kannalta parempi odottaa ja katsoa mihin se oikealle kääntyvä menee ennen kuin syöksyy rinnalle.
 
Ihan riittää että laittaa vaihteen silmään kun tarpeen liikkua..
Tässä taitaa jokainen ajatella sitä omaa ajoneuvoaan.

Vanhoilla manuaaleilla/automaateilla on ihan perusteltua pitää vapaalla, oli se jarrun (+mahdollisen kytkimen) painaminen vaikeaa tai ei.

Paikan rytmistä, kuinka sen tuntee, ja kuskista,autosta riippuu sitten miten ennakoin ja kuinka hyvin se onnistuu. Noin ääripäivän, 10s vs 140 sekunttia todennäköistä odotusta. vs sekuntti - useampi liikkeelle lähtö aika.
 
Kääntyvä saa nykyisin valita vapaasti mille kaistalle kääntyy sillon kun ei ole ryhmittymismerkkejä tai kaistaviivoja. Ja kun toisaalta vasemmalle kääntyvän pitää väistää vastaantulevia (eli kaiketi myös oikealle kääntyviä), niin on ehkä vain oman oikeusturvan kannalta parempi odottaa ja katsoa mihin se oikealle kääntyvä menee ennen kuin syöksyy rinnalle.
Muu liikenne huomioon ottaen saa valita sopivimman kaistan, mutta ennen tuota mainintaa on kerrottu, että on ohjattava oikealle käännyttäessä mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeaa reunaa ja vasemmalle kääntyvän mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan keskilinjaa, jolloin tuossa on kyllä selkeä indikaatio sen suhteen mikä on se ensisijainen vaihtoehto enkä kovin helposti näkisi, että poikkeuskäännös toisen kylkeen olisi jotenkin jonkun muun vika kuin tämän poikkeuskäännöksen tekijän, kun laissa nimenomaan mainitaan muu liikenne huomioon ottaen lisäys.
 
En rupea pitämään vaihdetta koko ajan pykälässä ihan vain muiden keksimien asenteiden takia. Ei tarvi edes lekuria vaivata, että mikä jalkaa vaivaa siinä tapauksessa, ripped clutch leg syndrome.
Ikinä en ole laittanut risteyksessä vapaalle, sille ei ole mitään tarvetta eikä siinä ole mitään järkeä kun tarkoitus on kuitenkin lähitulevaisuudessa liikkua eteenpäin. Joku 60-luvun jenkkikasi kisakireällä sintterikytkimellä ehkä sellainen olisi kun vaatii ihan oikeaa voimaa painaa sitä kytkintä, mutta missään normaalissa henkilöautossa ei mitään tarvetta veivata sitä keppiä.
Kääntyvä saa nykyisin valita vapaasti mille kaistalle kääntyy sillon kun ei ole ryhmittymismerkkejä tai kaistaviivoja. Ja kun toisaalta vasemmalle kääntyvän pitää väistää vastaantulevia (eli kaiketi myös oikealle kääntyviä), niin on ehkä vain oman oikeusturvan kannalta parempi odottaa ja katsoa mihin se oikealle kääntyvä menee ennen kuin syöksyy rinnalle.
Lueppa lain esityöt niin ei tartte arpoa, syyllinen on ilman epäilyksiä ”poikkeuskäännöksen” tekijä ja ihan maalaisjärjelläkin on helppo päästä samaan lopputulokseen jos vähänkin miettii liikenteen sujuvuutta.

Tästä päästään itseä vituttavaan kohtaan. Kiva kökkiä sellaisen vasemmalle kääntyvän urpon takana joka ei tätä lakia osaa eikä uskalla vetää sille ”hänen omalle” kaistalle, valoristeyksen läpäisykyky romahtaa kun tämmöinen odottaa että risteys on tyhjä ennen kuin ”voi kääntyä”.
 
En rupea pitämään vaihdetta koko ajan pykälässä ihan vain muiden keksimien asenteiden takia. Ei tarvi edes lekuria vaivata, että mikä jalkaa vaivaa siinä tapauksessa, ripped clutch leg syndrome.
Ei siihen tarvitsekaan mennä. Jos ymmärtää tai viitsii havainnoida ympäristöään ja liikennettä myös liikennevaloissa seistessä, ja autossa on vielä 80-lukulainen vaihteisto, niin autonsa paskuutta voi kompensoida havainnoimalla puhelimensa sijaan risteävän liikennevirran pysähtymistä, risteävän jalankulun valoa, samansuuntaisen jalankulun valoa, ja jonon ensimmäistä autoa.

Ensin pysähtyy risteävä autoliikenne ja kääntyy risteävän jalankulun valo punaiseksi, sitten samansuuntaisen jalankulun valo vihreäksi, sitten vaihtuu itseä koskeva valo-opaste ja sitten jonkun ajan kuluttua ensimmäinen auto liikahtaa. Vaikka näistä jonkun vihjeen missaisikin niin aina ehtii havaita tarpeeksi monta ja laittaa ykkösen silmään ennen kuin edellinen auto liikahtaa.

Ja jos ei kytkintä jaksa aikuinen ihminen painaa niin kannattaisi käydä ulkoilemassa ja voimailemassa ihan oman hyvinvointinsa eikä muun liikenteen tähden.
 
Ikinä en ole laittanut risteyksessä vapaalle, sille ei ole mitään tarvetta eikä siinä ole mitään järkeä kun tarkoitus on kuitenkin lähitulevaisuudessa liikkua eteenpäin.
Nämä ihan auto+kuski yhdistelmiä. Jos on jokin automaatti start / stop automatiikkalla, tai sähkis, niin aika vaaratonta ja vaivatonta.

Ryömivä automaatti, jarrulla pysyy paikallaan, manuaali menee sitten yleilsemminkin arpomiseksi pitkäänkö joutuu odottamaan ja keskiverot terveellä kuskillakkin vapaalla pitäminen pienentää riskejä. Kaikki ei ole keskivertokuskeja.

Ja tietenkin se onko piikkipaikalla vai ei, jos on jonossa, niin siellä kerkiää mukaan, ettei senkään takia tarvi.

Lueppa lain esityöt niin ei tartte arpoa, syyllinen on ilman epäilyksiä ”poikkeuskäännöksen” tekijä ja ihan maalaisjärjelläkin on helppo päästä samaan lopputulokseen jos vähänkin miettii liikenteen sujuvuutta.

Ihimisile näyttää jääneen mieleens että voin mennä minne vain, ja sitä harrastetaan vaikka , myös ihan laiskuutta ja tietenkin koska voin. Toki suurin osa havainnoit vastakkaisesta suunnasta kääntyvä ja väistää, vaikka aito syy mennä sinne keskiviivan tuntumaan.

Vasemmalle kääntyjä , ainakin kokenut kääntyjä osaa tuohon varautua ja ei nyt muutenkaan ihan kylki kylkeen tähtää, voihan se vastakkaisesta suunnasta tuleva ajaa vaikka suoraan (tässä ilmeisesti oli jo aloittanut kääntymisen)
 
Viimeksi muokattu:
Ei siihen tarvitsekaan mennä. Jos ymmärtää tai viitsii havainnoida ympäristöään ja liikennettä myös liikennevaloissa seistessä, ja autossa on vielä 80-lukulainen vaihteisto, niin autonsa paskuutta voi kompensoida havainnoimalla puhelimensa sijaan risteävän liikennevirran pysähtymistä, risteävän jalankulun valoa, samansuuntaisen jalankulun valoa, ja jonon ensimmäistä autoa.

Ensin pysähtyy risteävä autoliikenne ja kääntyy risteävän jalankulun valo punaiseksi, sitten samansuuntaisen jalankulun valo vihreäksi, sitten vaihtuu itseä koskeva valo-opaste ja sitten jonkun ajan kuluttua ensimmäinen auto liikahtaa. Vaikka näistä jonkun vihjeen missaisikin niin aina ehtii havaita tarpeeksi monta ja laittaa ykkösen silmään ennen kuin edellinen auto liikahtaa.

Ja jos ei kytkintä jaksa aikuinen ihminen painaa niin kannattaisi käydä ulkoilemassa ja voimailemassa ihan oman hyvinvointinsa eikä muun liikenteen tähden.
Kuinka paska auto pitää olla, että sitä ei ole vähintään pari kertaa koitettu ostaa, vaikka se ei ole myynnissä? Ei ole mallia nykyauto, jossa karanneen pierun paine saa jo polkimen pohjaan, mutta miksi pitäisi jalkaa turvottaa, kytkimen painelaakeri pääsee myös helpommalla.
 
Bemaristi hullu, volvokuski kerjäs verta nenästä ja Sami halus rahat videosta lehteen. Parhaan kuvanlaadun takaamisesti täytyi ajaa tappituntumalta vaikka edessä tapahtuu kummia agressiivisiä liikkeitä. Ajokeli todella huonoa nähnytkään.

e: Tuossakin siis ilmeisesti tilanne jatkunut jo pidempään ja ilmiselvän ohituspaikan antamisen kohdalla bemarilla sit kilahti. Yleensä nuo kai vetää oikealta ohi, että tämä oli aika innovatiivinen ratkaisu.
 
Siellä taas muutama idiootti löytänyt toisensa, yksi ajaa tahalleen moottoritiellä edessä vasenta kaistaa
Varmaan tahalleen ajaa, mutta jos tarkoitat että olisi pitänyt jossain muualla ajaa, niin jonossa menivät ja ei sillä Volvokuskilla oikein väistöpaikkaakaan ollut, ilman sikailua


Kuvausautollakin vedettiin kyllä ihan tapissa, ei tuo mene optiikka harhaankaan. No mitä ei tekisi hyvän videon eteen.
 
Varmaan tahalleen ajaa, mutta jos tarkoitat että olisi pitänyt jossain muualla ajaa, niin jonossa menivät ja ei sillä Volvokuskilla oikein väistöpaikkaakaan ollut, ilman sikailua
Oli siinä lopussa. Tyhjä tila oikealla kasvoi videon kuvaamisen kohdalla voimakkaasti eli siinä varmaan oltiin just päästy oikean kaistan vauhdin määrääjän ohi. Tai sitten ko. kaveri oikealla oli ainoa hereillä oleva ja jarrutti, kun vasurilla vieressä sekoillaan.
 
Ryhmittyminen kääntyessä. Liian moni kuski ei siirry sille puolelle ajokaistaa minne aikoo kääntyä. Jotkut jopa koukkaavat ensin hieman vastakkaiseen suuntaan, jotta pääsee kääntymään loivemmalla kaarella. Ymmärtäisin jos vetäisivät rallityyliin käännöksen kahva edellä, mutta ei.

Tänään yksi sivutielle vasemmalle kääntyjä pysähtyi odottamaan vastaantulijoita. Kolme autoa seisoi perässä. Kyseisessä paikassa normaalisti mahtuisi ohittamaan turvallisesti oikealta.
 
Kyllä, silti pitää myös muistaa se fakta että motarilla ei ajeta vasenta kaistaa koko ajan ja volvo kuskilla oli selvästi "kenenkään ei tarvitse ajaa kovempaa kuin minä"
Ei videosta näe paljonko matkaa Volvon edellä ajavaan on. Lisäksi videolla näyttää olevan jatkuva jono oikealla ja vasemmalla edetään sitä nopeammin. Vasemmalla ajaminen jatkuvasti voi olla hyvinkin perusteltua ja näillä tiedoilla ainoa perseilyn syy on bemarin kuljettajassa.

Todella naurettavaa tuollaisen vaaratilanteen aiheuttaminen. Toivottavasti bemarikuski vielä saa hyvin mojovan rangaistuksen tuosta tai muusta vastaavasta toiminnasta, ei selvästikään ole ajokortin arvoinen yksilö.
 
Ryhmittyminen kääntyessä. Liian moni kuski ei siirry sille puolelle ajokaistaa minne aikoo kääntyä. Jotkut jopa koukkaavat ensin hieman vastakkaiseen suuntaan, jotta pääsee kääntymään loivemmalla kaarella.

Seuraahan katseella kaupungissa kuinka moni ohjaa ennen käännöstä hiukan vastakkaiseen suuntaan, saatat yllättyä.... miten tyhmiä ovat.
 
Ei videosta näe paljonko matkaa Volvon edellä ajavaan on. Lisäksi videolla näyttää olevan jatkuva jono oikealla ja vasemmalla edetään sitä nopeammin. Vasemmalla ajaminen jatkuvasti voi olla hyvinkin perusteltua ja näillä tiedoilla ainoa perseilyn syy on bemarin kuljettajassa.

Todella naurettavaa tuollaisen vaaratilanteen aiheuttaminen. Toivottavasti bemarikuski vielä saa hyvin mojovan rangaistuksen tuosta tai muusta vastaavasta toiminnasta, ei selvästikään ole ajokortin arvoinen yksilö.
Perseilyn syy oli toki bemaristisssa, mutta aivan täysin turhaan volvokuski itsensä sille altisti. Bemarin vauhdin lisäyksestä päätellen eikähön volvokuski ollut kerännyt mukavan raon eteen. Oikealla oli lopussa pk-seudun ruuhkaliikenteen mittakaavassa iso aukko mihin väistää kahdeksi sekunniksi ja apina olisi poistunut uhkaamasta omaa turvallisuutta. Itse en moiseen tilanteeseen joudu, mutta olisi mukava tietää millä logiikalla tuollaisen apinan selän takana pitäminen itselle perusteellaan. Osaisitko kertoa? Toki voihan myös olla, että tuijotti nolla taulussa eteenpäin ja oli täysin pihalla mitä takana tapahtui ennen syöksyä. Yllättävän rauhallisesti otti tuon ohituksen.
 
Varmaan tahalleen ajaa, mutta jos tarkoitat että olisi pitänyt jossain muualla ajaa, niin jonossa menivät ja ei sillä Volvokuskilla oikein väistöpaikkaakaan ollut, ilman sikailua



Kuvausautollakin vedettiin kyllä ihan tapissa, ei tuo mene optiikka harhaankaan. No mitä ei tekisi hyvän videon eteen.
Videon 14s kohdalla tulee isompi rako, sinne hetkeksi ja pääsee kaikki helpommalla, mutta ei, minulla on oikeus ajattelee volvo kuski.

Niinhän mä sanoinkin että muutama idiootti löytänyt toisensa ja että kaikki ajaa tappituntumalla = kuvaaja on myös yksi idiootti kun ajaa tappituntumalla.
 
Videon 14s kohdalla tulee isompi rako, sinne hetkeksi ja pääsee kaikki helpommalla, mutta ei, minulla on oikeus ajattelee volvo kuski.

Niinhän mä sanoinkin että muutama idiootti löytänyt toisensa ja että kaikki ajaa tappituntumalla = kuvaaja on myös yksi idiootti kun ajaa tappituntumalla.

Tällä kertaa sama mieltä. Volvon eka ohitus oli vielä täysin ok, mutta punaisen jälkeen oli enemmän kuin hyvin aikaa mennä takaisin oikealle. Ei olisi tarvinnut pudottaa edes vakkaria pois, jos sellaista osaa käyttää. Tässä vaiheessa teki itsestään videon kolmannen idiootin.
 
Tästä päästään itseä vituttavaan kohtaan. Kiva kökkiä sellaisen vasemmalle kääntyvän urpon takana joka ei tätä lakia osaa eikä uskalla vetää sille ”hänen omalle” kaistalle, valoristeyksen läpäisykyky romahtaa kun tämmöinen odottaa että risteys on tyhjä ennen kuin ”voi kääntyä”.
Tämä on totta, mutta itse tunnistan monta risteystä, joissa olen kääntymässä valoista vasemmalle, jossa myös kaksi kaistaa, mutta joudun odottamaan sen takia, kun siitä vastapuolen autosta ei tiedä, että onko se kääntymässä oikelle (omasta suunnastaan), jolloin molemmat voisimme kääntyä samaan aikaan, vai tuleeko se suoraan ( tai onko sen kääntyvän takaa syöksymässä joku suoraan), jolloin sitä pitääkin väistää.
 
Tällä kertaa sama mieltä. Volvon eka ohitus oli vielä täysin ok, mutta punaisen jälkeen oli enemmän kuin hyvin aikaa mennä takaisin oikealle. Ei olisi tarvinnut pudottaa edes vakkaria pois, jos sellaista osaa käyttää. Tässä vaiheessa teki itsestään videon kolmannen idiootin.
Ja siis kun näistähän ei tiedä kuinka kauan siinä vasemmalla on ajettu muiden edessä kun nähdään se viimeinen 30s.

Mutta jos volvo ajellut keskustasta asti vasenta kaistaa muiden edessä niin en yhtään ihmettele että hermo menee, tuohon paikkaan taitaa olla matkaa +10km, toki silti ohitus oli täysin idiottimainen, itse olisin mennyt oikealta ohi vaikka laitonta sekin, mutta turvallista.
 
Oli siinä lopussa. Tyhjä tila oikealla kasvoi videon kuvaamisen kohdalla voimakkaasti eli siinä varmaan oltiin just päästy oikean kaistan vauhdin määrääjän ohi. Tai sitten ko. kaveri oikealla oli ainoa hereillä oleva ja jarrutti, kun vasurilla vieressä sekoillaan.
Jos vasemmalla kaistalla mentiin jonossa, Volvo kuski taisi olla edellä olevan tuntumassa, videolla ei selviä mihin se edelläoleva katosi, vai ajoiko Volvo kuski sen kontissa edelleen, vai syntyikö turvaväli. oikealla kaistalla oli punaisen auton edessä jonkinlainen turvaväli, mutta ei siinä sellaista tilaa mihin olisi voinut muita häiritsemättä väistää, varsinkin kun rampilta näkyi tulevan jonossa autoja.

Videosta ei selvinnyt miksi bemarikuskille olisi pitänyt antaa tilaa.

Jos Volvo kuski olisi punaisen auton eteen koukannut, niin olisko kuvaa auto sitten päästänyt eteen ja tietenkin sen jälkeen bemari kuski olisi taasen antanut volvo kuskille tilaa, vai onko tämä sääntö sellainen että vain sille pitää antaa joka eniten sekoilee kontissa ?

Kuvaajan ajotapa myös varsin riskialtis, jos vielä kertoi pelkäävänsä kolaria, niin jatkaa tuuppaamista.
 
Viimeksi muokattu:
Videosta ei selvinnyt miksi bemarikuskille olisi pitänyt antaa tilaa.
Sulla ei taida olla itsesuojeluvaistoa, jos et hahmota videon alun bemarin seilailun perusteella miksi sille olisi kannattanut antaa tilaa? Hautakivessä lukee ”Pulatunnus - En muuten väistä kiusaajia!” Hullujen kanssa tappelussa et voi kuin hävitä.
 
Siellä taas muutama idiootti löytänyt toisensa, yksi ajaa tahalleen moottoritiellä edessä vasenta kaistaa ja toinen ohittaa täysin muista välittämättä + kaikki vetää "noin" sataa tappituntumalla vesisateessa! :facepalm:


Hyvä kokoelma ajotaidottomuutta yhdellä videolla:
- vesisateessa ei turvavälejä muilla kun yhdellä tankkerin perässä ajaneella henkilöautolla.
- Samin auto mukaan lukien apinamoodipäällä joka kuskin penkillä, 1/3 tolpan väliä enintään etäisyyttä edessä ajavaan.
- jos aamulla on kiire, olet jo myöhässä. Miksi tehdä siitä kaikkien ongelma.
+ plussaa, kerranki oli tojossa takavalot päällä vesisateessa.
 
Sulla ei taida olla itsesuojeluvaistoa, jos et hahmota videon alun bemarin seilailun perusteella miksi sille olisi kannattanut antaa tilaa? Hautakivessä lukee ”Pulatunnus - En muuten väistä kiusaajia!” Hullujen kanssa tappelussa et voi kuin hävitä.
uhs_ mainitsikin, se siirsi riskin vain eteen.

Volvo kuski olisi voinut rauhallisesti sovittaa oma nopeus BMW kuskin käyttämään "turvaväliin".
 
uhs_ mainitsikin, se siirsi riskin vain eteen.

Volvo kuski olisi voinut rauhallisesti sovittaa oma nopeus BMW kuskin käyttämään "turvaväliin".

Edessä olevaan riskiin on paljon helpompaa vaikuttaa omilla toimilla: jättää turvavälin.

Alleviivattu on ihan hyvä ehdotus taajamassa tai maantiellä silloin kun muuta liikennettä ei ole, ja perässäkulkija voi mennä ohi, mutta tuossa tilanteessa ~40km/h vauhtiin hidastaminen olisi ollut vähintään yhtä vaarallista kuin bemarikuskin toiminta. Ei vatipäiden kanssa kannata alkaa haastamaan riitaa.
 
Ryhmittyminen kääntyessä. Liian moni kuski ei siirry sille puolelle ajokaistaa minne aikoo kääntyä. Jotkut jopa koukkaavat ensin hieman vastakkaiseen suuntaan, jotta pääsee kääntymään loivemmalla kaarella. Ymmärtäisin jos vetäisivät rallityyliin käännöksen kahva edellä, mutta ei.
Itse saatan hakea ajolinjaa ihan kaistan toisesta reunasta, sillähän ei ole väliä, jos se ei muita haittaa, paikka ja tilannekohtaista. Eikä nyt aloiteta sitä perinteistä itkuvirttä, että se haittaa joka kerta, vaikka tiellä ei olisi muita autoja. Tiedän kyllä tunteen, kun mopojonne oottelee kääntymistä keskellä kaistaa.
 
Viimeksi muokattu:
uhs_ mainitsikin, se siirsi riskin vain eteen.

Volvo kuski olisi voinut rauhallisesti sovittaa oma nopeus BMW kuskin käyttämään "turvaväliin".
Niin, mitä sitten? Jos sinä olet se volvokuski, niin se ei ole sinun päänsärkysi enää. Omaan edessä olevaan turvaväliin pystyt itse vaikuttamaan. Ja hyvällä todennäköisyydellä bemarin valot katoavat horisonttiin. Turvavälin nopeuteen sovittaminen on nyt ihan vihonviimeinen temppu mitä tuossa kannattaa tehdä, kun kaverilla on sokka jo tippunut monta kilometriä sitten. Mä en ymmärrä tätä teidän logiikkaa, jossa voidaan tekosyiden varjolla tehdä ihan mitä tahansa muita kevätjuhlaliikkeitä paitsi väistää, joka ratkaisisi sen ongelman kerralla.

e: Näköjään tätä olikin jo yllä kommentoitu.
 
Toi BMW:n toiminta vaikuttaa siltä, että tyyppi ei ole vain mulkku ja kiireessä, vaan varmaan myös kamoissa. Täysin arvaamaton. Itse kyllä tilanteen salliessa siirryn välillä sivuun, jos arvaamattoman/vaarallisen oloinen kuski ilmestyy taakse. En edes kutsu sitä väistämiseksi, en vaan halua ottaa riskiä että joku tulee kirjaimellisesti konttiin kiinni. Muutenkin rauhoittaa ihan omia hermoja, jos joku ei jatkuvasti kuikuile takana vähän väliä puolelta toiselle seilaten.

Yleensä tosin noin hätäiset kaverit saattaa jo ehtiä oikealta ohi ennen kuin ehdin edes harkita siirtymistä.
 
Tuollaisia "volvokuskeja" näkee ihan joka päivä liikenteessä jos yhtään enemmän ajaa vaikka hämistä (tai mitä tahansa moottoritietä), siinä vasemmalla kaistalla vaan on mukavampi ajella cruise päällä, vaikka muita ei näkyisi missään, tai vaikka seuraava ohitettava näkyy vasta horisontissa. Mun ohihan ei kenenkään tarvitse päästä, koska ajan mittarin mukaan suurinta sallittua. Tästäkin videosta voi hyvin päätellä, että siellä vasemmalla kaistalla on nukuttu jo pidemmän aikaa, eikä vaan mitenkään voida päästää sitä takana tulevaa ohitse, nyt taas tuli hyvä paikka, mutta siltikin vaan ajetaan laput silmillä siinä vasemmalla kaistalla. Jossakin vaiheessa tuon pidempään jatkuttua sitten siellä takana tulevalla meni hermot, normaalisti melkein kuka tahansa kiireinen ohi haluava olisi koukannut oikealta, tämä päätti vetää nyt vasemmalta, älytön moovi bemarilta. Volvo olisi aivan hyvin voinut päästää tuossa ohitse jos olisi yhtään ollut hereillä tai halukas sujuvoittamaan liikennettä.
 
Tossa videossa kaikki rikko lakia. 1. Se joka ohitaa vasemalla 2. Hän joka ei antanut tilaa takana tulevalle eli aiheuti haitaa. 3. Videon kuvaja jos hän ajo autoa samalla.
 
1. Kyllä.
2. Ei mikään laki velvoita antamaan tilaa takatulevalle "kiireiselle valojen vilkuttelijalle"
3. Ei, koska Dashcam


Totaalisen kilahtanut sekopää saattaa vaihtaa kaistaa eteen ja yrittää aiheuttaa kolaria jarrupommittamalla heti ohitettuaan.
2. Kyllä toinen pitää väistää jos nopeampaa tulee takalta ja se hitampi ei ole ohitamassa.
Saako moottori- tai kehätien vasenta kaistaa ajaa, vaikka oikeallakin olisi tilaa? - MTVuutiset.fi

Ainakin näin tulikitsen uutta tienliikennelakia.

3. Dashcam eikö ne otta vaakatasossa? Vai ottaako nykyään nekin tyhmistä pystytasossa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 068
Viestejä
4 623 091
Jäsenet
75 964
Uusin jäsen
Epit

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom