- Liittynyt
- 02.11.2016
- Viestejä
- 9
Tampereella tänään havaittua: edellä ajavan auton matkustaja päättää dumpata autoon kerääntyneet roskat ja tölkit ikkunasta kadulle ajon aikana. Kaikkea se leipä elättää.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tulipa nähtyä ensimmäistä kertaa elämässä motarille väärään suuntaan liittyjä. Katselin kun epävarmasti ajanut auto ei tiennyt millä kaistalla olla, pysähtyi risteykseen yms. Totesin auton ohi ajaessa että katson että tekeekö u-käännöstä vai mistä kyse. No kääntyi sitten suoraan motarin rampille ja häkeen soiton aikana ei tullut takaisin rampilta. Oletus siis että meni tyytyväisenä motaria väärään suuntaan. Oli itsellä kyllä aika pikainen hätävilkut päälle ja soitto häkeen tilanne. Toivottavasti tajusi tilanteen ja kääntyi ympäri tai pysähtyi.
Ajelin Hartolasta Jyväskylän suuntaan Nelostietä. Mersu veti jonoa pientä alinopeutta, mutta ohituskaistalla löytyi aina hieman enemmän vauhtia. Koko jono kuitenkin kelasi sen verran vauhtia ohituskaistalla, että pääsi Mersusta ohi. Hetken kuluttua toisella ohituskaistalla Mersu painaa varmaan 150 lasissa samasta jonosta ohi ja jää taas jonon eteen ajamaan alinopeutta. En halunnut jäädä ajamaan alinopeutta ja seuraavalla ohituskaistalla ohitin Mersun. Taas tätä seuraavalla ohituskaistalla Mersu puskee ohi, vaihtaa kaistaa ihan eteen, alkaa hidastamaan ja joudun itse jarruttelemaan. Pienempää vaihdetta ja kolmannen kerran Mersusta ohi, kun ohituskaistaa oli vielä kerran jäljellä. Laitoin tuon jälkeen vakkariin 5km/h lisää ja ohitin pari muuta autoa, niin ei onneksi enää loppumatkalla tarvinnut häiriintyä Mersusta.
Tuo voisi olla ihan puhdasta kiusantekoa. Ajetaan tahallaan alinopeutta ja kun autot menevät ohi, ajetaan vuorostaan niiden ohi ja sitten taas jarruttelemaan eteen. Kaverin kanssa pohdittiin, että ehkä kuski kuitenkin oli vain aivan kuutamolla ja ajoi laput silmillä. Ei kiinnittänyt yhtään huomiota siihen, kenet oli jo ohittanut ja kuka oli äsken mennyt ohi. Kaasupoljinta taas painettiin fiiliksen mukaan mittaria ja nopeusrajoituksia seuraamatta.
Nää karavaanarit sais muutenkin lailla pakottaa ajamaan klo 20-06 välillä. Yksikin paviaani...
Luin joku viimeset 50 sivua ketjua ja tässähän nämä tärkeimmät. MINÄMINÄMINÄMINÄ, muut pysykööt poissa!Ehkä voisi kiteyttää otsikon niinkin että: "se, että itsellä on oikeuksia ja muilla velvollisuuksia"
Lainaan tämän erikseen koska todella tärkeä pointti. Se oma auto tulee tuntea ja sen mahdollisuudet / rajat.Olen opetellut tuntemaan auton mihin se pystyy niin ohittaminen on helpompaa. Tuolla saa välillä painella rekkasta +3 henkilöautosta ohi, koska ei uskalleta ohittaa. Itse painan heti paikan tullen kaasun pohjaan.
Tämmöset tapaukset pitäis kyllä välittömästi pistää ajokykytutkimukseen. Pahimmillaan ihan kunnon ketjukolari ja soppa kun tommonen päätyy motarille saakka.
Tuossa omassa tapauksessa, pitää olla täysin aivoton ettei tajua että kyseessä on moottoritien poistumiseen tarkoitettu ramppi jossa ei ole pääsyä moottoritien oikeaan suuntaan.Olen suomessa muutaman kerran tuntemattomilla reiteillä suunnistaessa osunut sellaiseen tilanteeseen, että on ollut todella harhaanjohtava liittymä huonolla näkyvyydellä ja se väärään suuntaan kääntyminen on ollut lähellä vaikka miten on skarppina ollut, onneksi kuitenkin viime hetkellä olen saanut vielä tilanteen korjattua. Yleensä kuitenkin liittymät on sillä tavalla suunniteltu, että erehtymisen vaara on aika minimaalinen, mutta ei se ihan mahdotonta ole täysin selväpäisellekään kuskille.
Oudoksun myös yllättävän usein nopeusrajoitusten noudattamista tai lähinnä yhden, kiinteän nopeuden käyttöä. Tapaan ajella tietyöt jne tiukasti rajoitusten mukaan koska töissä olevien huomiointi on vähintä, mitä voi tehdä. Yleensä aina kerään näin toimien jonon perääni. Ja kun tietyö päättyy, edessä on yllättävän nopeasti jono, takana ei ketään. Sama toimii myös tieosuuksilla, joissa vaihtelee rajoitus useammin.
Tosin en näissäkään leiki poliisia mutta kieltämättä ärsyttää ne työmaiden kohdilla ajettavat reilut nopeudet. Jälleen siis ajatellaan vain ja ainoastaan itseään.
osin arvaten rekkapenan reaktion voimakkuudesta.
Rajottimet asetetaan usein välillä 82-90 km/h. Useimmiten tilanne onkin että molemmat ajavat rajotinta vastaan ja takana tuleva on niin nuija että lähtee ohi.Tosta rekka rekka ohitus motarilla on tullut aika usein vastaan että se joka ohitaa ajaa rajotinta vastaan ja se joka ohitetaan ajaa se 80 km/h kun se on se millä säästää poltoainetta kait?
Kai noissa säädetään pieni pelivara esimerkiksi pientä vauhdinottoa varten ennen nousuja tms ja sitten rajoitin asetetaan hyvän maun rajoilla siihen suurimman ajoneuvokohtaisen sallitun nopeuden yläpuolelle esimerkiksi sinne sakotuskynnyksen rajalle.Rajottimet asetetaan usein välillä 82-90 km/h. Useimmiten tilanne onkin että molemmat ajavat rajotinta vastaan ja takana tuleva on niin nuija että lähtee ohi.
Vähän aiheeseen liittyen, en tajua miksi rajoitin edes saa olla noin korkealla, kun tuo 90 km/h on jo sakon paikka 80 km/h nopeusrajoituksella.
Ymmärtääkseni tuo rajoittimen 90kmh raja on mm. sitä varten että saa oikaistua rekkaa kaasulla jos vaunu lähtee liikehtimään. Muistaakseni konninkankaan casessa oli juurikin ajettu rajoitinta vasten ja ei saanutkaan enää oikaistua koska rajoitin hakkasi päälle. Voin muistaa täysin väärin, mutta jokin tuollainen mielikuva olisi.Kai noissa säädetään pieni pelivara esimerkiksi pientä vauhdinottoa varten ennen nousuja tms ja sitten rajoitin asetetaan hyvän maun rajoilla siihen suurimman ajoneuvokohtaisen sallitun nopeuden yläpuolelle esimerkiksi sinne sakotuskynnyksen rajalle.
Isompi ongelma noissa kahden rekan ohituksissa on se, että kun kerran 2 kappaletta ammattikuskeja on siinä rinnakkain, niin miksei tämä hitaammin ajavan ajoneuvon kuljettaja voi hetkeksi esimerkiksi laskea nopeuttaan pykälällä, jolloin ohitustilanne olisi reilusti nopeammin ohi. Jollain 1 kmh erolla 2kpl n. 30 metristä ajoneuvoyhdistelmää ajaa rinnakkain, niin ohitustilanteessa täytyy taaemman kulkea karkeasti 80 metrin matka. 1km/h tarkoittaa n. 0,3m/s jolloin tuo 80 metrin matka kestää 1km/h erotuksella karkeasti 288 sekuntia, eli melkein 5 minuuttia ja 2km/h erolla tuo ohitus kestää tuosta puolet eli vieläkin melkein 2,5 minuuttia.
Mikäli toinen ajoneuvo pudottaisi nopeuttaan vaikkapa 5km/h alemmas, putoaisi ohituksen kesto jo alle minuuttiin eikä tuosta olisi hidastajalle kuin sekuntien erotus lopullisessa kohteessa, ehkä minuuttien, mikäli ohittavia rekkoja sattuisi läjäpäin. Eipä tuo toki nopeammin ajavalle rekallekaan ole sinänsä järkyttävä ajallinen menetys ajaa pari km/h hitaammin, mutta toisaalta jos nyt moraalisesti hyväksytään se rajoitinta vasten ajaminen yms, niin voi olla kuskille miellyttävämpää ajaa itsekseen vs jonkun perässä pahimmillaan tuntitolkulla etenkin, kun edessä voi olla esimerkiksi painavampi yhdistelmä, joka kulkee ylämäissä vielä hitaammin jne.
Vauhdinotto maantienopeuksissa on täysin hukkaan heitettyä, koska se > 80 km/h nopeus osuu moottorin teho- eikä vääntöalueelle. Vauhti tippuu joka tapauksessa suuremman väännön alueelle jos mäki on sellainen johon joku voisi kuvitella lisävauhdin olevan hyödyksi.Kai noissa säädetään pieni pelivara esimerkiksi pientä vauhdinottoa varten ennen nousuja tms ja sitten rajoitin asetetaan hyvän maun rajoilla siihen suurimman ajoneuvokohtaisen sallitun nopeuden yläpuolelle esimerkiksi sinne sakotuskynnyksen rajalle.
Isompi ongelma noissa kahden rekan ohituksissa on se, että kun kerran 2 kappaletta ammattikuskeja on siinä rinnakkain, niin miksei tämä hitaammin ajavan ajoneuvon kuljettaja voi hetkeksi esimerkiksi laskea nopeuttaan pykälällä, jolloin ohitustilanne olisi reilusti nopeammin ohi. Jollain 1 kmh erolla 2kpl n. 30 metristä ajoneuvoyhdistelmää ajaa rinnakkain, niin ohitustilanteessa täytyy taaemman kulkea karkeasti 80 metrin matka. 1km/h tarkoittaa n. 0,3m/s jolloin tuo 80 metrin matka kestää 1km/h erotuksella karkeasti 288 sekuntia, eli melkein 5 minuuttia ja 2km/h erolla tuo ohitus kestää tuosta puolet eli vieläkin melkein 2,5 minuuttia.
Mikäli toinen ajoneuvo pudottaisi nopeuttaan vaikkapa 5km/h alemmas, putoaisi ohituksen kesto jo alle minuuttiin eikä tuosta olisi hidastajalle kuin sekuntien erotus lopullisessa kohteessa, ehkä minuuttien, mikäli ohittavia rekkoja sattuisi läjäpäin. Eipä tuo toki nopeammin ajavalle rekallekaan ole sinänsä järkyttävä ajallinen menetys ajaa pari km/h hitaammin, mutta toisaalta jos nyt moraalisesti hyväksytään se rajoitinta vasten ajaminen yms, niin voi olla kuskille miellyttävämpää ajaa itsekseen vs jonkun perässä pahimmillaan tuntitolkulla etenkin, kun edessä voi olla esimerkiksi painavampi yhdistelmä, joka kulkee ylämäissä vielä hitaammin jne.
Tämä oli vain rekkamiesten puolustelua. Yksi onnettomuuden syistä oli se että sieltä tultiin rajoitinta vasten 90 km/h ja vauhdin noustessa liikaa rajoitin pakkohidastaa, joka pahentaa tilannetta. Siitä yksinkertaisemmalla päättelyllä syytettiin rajoitinta ja haluttiin ohittaa se. Useimmissa raskaan kaluston moottoreissa loppuu puhti jo tuossa vaiheessa, eikä oikaisua voi edes teoriassa (kärryn oikaisu kaasulla alamäessä noissa nopeuksissa on muutenkin hyvin hankalaa) auttaa kaasulla. Ainoa oikea ratkaisu kyseisen onnettomuuden ehkäisyyn olisi ollut nopeuden tiputtaminen kelin vaatimalle tasolle.Ymmärtääkseni tuo rajoittimen 90kmh raja on mm. sitä varten että saa oikaistua rekkaa kaasulla jos vaunu lähtee liikehtimään. Muistaakseni konninkankaan casessa oli juurikin ajettu rajoitinta vasten ja ei saanutkaan enää oikaistua koska rajoitin hakkasi päälle. Voin muistaa täysin väärin, mutta jokin tuollainen mielikuva olisi.
Jos ammattikuskitkin tötöilee motarilla, niin toki kohtuutonta meiltä kun vaadimme amatööreiltä parempaan.Isompi ongelma noissa kahden rekan ohituksissa on se, että kun kerran 2 kappaletta ammattikuskeja on siinä rinnakkain, niin miksei tämä hitaammin ajavan ajoneuvon kuljettaja voi hetkeksi esimerkiksi laskea nopeuttaan pykälällä, jolloin ohitustilanne olisi reilusti nopeammin ohi. Jollain 1 kmh erolla 2kpl n. 30 metristä ajoneuvoyhdistelmää ajaa rinnakkain, niin ohitustilanteessa täytyy taaemman kulkea karkeasti 80 metrin matka. 1km/h tarkoittaa n. 0,3m/s jolloin tuo 80 metrin matka kestää 1km/h erotuksella karkeasti 288 sekuntia, eli melkein 5 minuuttia ja 2km/h erolla tuo ohitus kestää tuosta puolet eli vieläkin melkein 2,5 minuuttia.
....
Ei todellakaan ajeta koskaan raskaalla kalustolla tehoalueella 80-90 km/h. Normaali 500-700 hevosvoiman kone kiertää tuolloin 1100-1300 rpm jollon ollaan puhtaasti vääntöalueella. Tehoalueella ei lastin kanssa ole mitään tarvetta käydä, vauhti ei kiihdy teholla. Tyhjällä autolla asia erikseen, mutta silloin ei vauhtikaan mäkiin hidastu. Nopeuden nostaminen 80 -> 90 ennen mäkeä voi pienentää vaihtamistarpeen 2-3 vaihteella, jolloin ero mäen päällä on merkittävä.Vauhdinotto maantienopeuksissa on täysin hukkaan heitettyä, koska se > 80 km/h nopeus osuu moottorin teho- eikä vääntöalueelle. Vauhti tippuu joka tapauksessa suuremman väännön alueelle jos mäki on sellainen johon joku voisi kuvitella lisävauhdin olevan hyödyksi.
Aiemmin rajoittimet oli kaikki 89km/h.Kai noissa säädetään pieni pelivara esimerkiksi pientä vauhdinottoa varten ennen nousuja tms ja sitten rajoitin asetetaan hyvän maun rajoilla siihen suurimman ajoneuvokohtaisen sallitun nopeuden yläpuolelle esimerkiksi sinne sakotuskynnyksen rajalle.
Tehoalueella ei lastin kanssa ole mitään tarvetta käydä, vauhti ei kiihdy teholla.
Nojuuh, ehkä moottorit nykyään vääntävät sen verran tasaisemmin. Omista ammattikuljettajavuosista alkaa olemaan jo kymmenen vuotta ja kalusto oli usein silloin kymmenvuotiasta. Vääntökäyrät olivat monessa vehkeessä laskevat jo n. 1100 kierroksesta ylöspäin ja käytännössä hyytyivätkin kuorma päällä mäessä aina tuohon maksimivääntöalueelle (n. 80 km/h) mäissä. Suomen maanteille on tosiaan hyvin vähän sellaisia mäkiä joissa vauhdin keräämisellä olisi yhtään mitään merkitystä. Pidemmissä mäissä vauhti tipahtaa joka tapauksessa niin alas että se vakiintuu. Pikkualuetta ei kyllä koskaan tarvitse maantiellä, ellei vedä täysperävaunukuormaa mottorilla jonka tehoista puuttuu yli puolet...Ei todellakaan ajeta koskaan raskaalla kalustolla tehoalueella 80-90 km/h. Normaali 500-700 hevosvoiman kone kiertää tuolloin 1100-1300 rpm jollon ollaan puhtaasti vääntöalueella. Tehoalueella ei lastin kanssa ole mitään tarvetta käydä, vauhti ei kiihdy teholla. Tyhjällä autolla asia erikseen, mutta silloin ei vauhtikaan mäkiin hidastu. Nopeuden nostaminen 80 -> 90 ennen mäkeä voi pienentää vaihtamistarpeen 2-3 vaihteella, jolloin ero mäen päällä on merkittävä.
Ainoa tarpeellinen täydellä tehoalueella mäkeen meneminen on ollut 1,5 miljoonan ajetun kilometrin jälkeen yksi etelän paperitehdas, jossa purkupaikka on jyrkän mäen päällä. Siihen mäkeen pienen puolen nelosella täydet kierrokset, pääsee vaihtamatta mäen päälle kun kierrokset tippuvat vääntöalueelle. Voisin kuvitella pölliautoilla olevan vastaavia tapahtumia useinkin.
Vauhti kiihtyy muuten aina parhaiten suurimmalla teholla, koska vaihdelaatikko muuttaa tehon pyörien väännöksi. On eriasia kuinka jollain rekan moottorilla saadaan kierrosalueella sitten tehoa, että kannattaako sen puoleen käyttää ison väännön aluetta käytännöllisyysnäkökohdista, mutta ajattelin vain korjata tuon virheväittämän mitä aina joskus näkee.Ei todellakaan ajeta koskaan raskaalla kalustolla tehoalueella 80-90 km/h. Normaali 500-700 hevosvoiman kone kiertää tuolloin 1100-1300 rpm jollon ollaan puhtaasti vääntöalueella. Tehoalueella ei lastin kanssa ole mitään tarvetta käydä, vauhti ei kiihdy teholla. Tyhjällä autolla asia erikseen, mutta silloin ei vauhtikaan mäkiin hidastu. Nopeuden nostaminen 80 -> 90 ennen mäkeä voi pienentää vaihtamistarpeen 2-3 vaihteella, jolloin ero mäen päällä on merkittävä.
Kyllä, kun kiihdytellään ilman kuormaa niin kiihtyy hyvin teholla, voi jättää vaihteita välistä kun kiihdyttää. Sitten kun laitetaan kokopainoksi 80 tonnia niin se moottorin kierrostenkerääminen loppuu tasan siihen, mihinkä vääntö loppuu. Se ei vaan yksinkertaisesti kiihdy, polttonestettä kuluu. Matemaattisesti esitettynä asia lienee juuri kuten kerroit, käytännössä vain väännöllä on merkitystä. Esim melko normaali 3500Nm/1000-1300rpm ja käytännön kierroslukualue on 900-1400 vaikka maksimit on yli 2500. Siis täydellä kuormalla.Vauhti kiihtyy muuten aina parhaiten suurimmalla teholla, koska vaihdelaatikko muuttaa tehon pyörien väännöksi. On eriasia kuinka jollain rekan moottorilla saadaan kierrosalueella sitten tehoa, että kannattaako sen puoleen käyttää ison väännön aluetta käytännöllisyysnäkökohdista, mutta ajattelin vain korjata tuon virheväittämän mitä aina joskus näkee.
Siihen onko ulkomaalainen, niin pienellä mutuotannalla en epäile etteikö suhteellinen edustus olisi kotimaisia suurempi.Eikö se muuten ole ylensä ulkomaalisest rekkat joka alkaa ohitaa kun niillä on se rajoitin poistettu.
Sitten amatööri kysyy, onko sattumaa, vai onko vaihteeksi lisääntyneet "rekat" joilla tuntuu puhti olevan kadoksissa, siis alamäen jälkeen tasasella ehkä saavuttavat rajoittimen, mutta jos ylämäkeen, niin vauhtihiipuu, jopa sellaisia että pirteemmällä konella oleva rekkakuski pääsee ohituskaista pituudella heittämällä ohi.
Noita yksittäisiä hiipuvia etelämmässkin, kuin kainuun, pohjoisen isommissa mäissäEsimerkiksi Volvolta löytyy I-SEE "älykäsvakionopeudensäädin", joka optimoi mäen nousunopeuden, jotta alamäessä ei tarvitse jarrutella ylimääräisiä vauhteja pois. Toki tuo ei ole vakiona Volvollakaan kaikissa autoissa vaan on lisävaruste, jonka etäyhteyksistä pitää sitten maksaa vuosittain erikseen.
Linkin takana vähän lisää tuon sielunelämästä:
I-See
Painohaitari menee kuormattuna 40-80 tonnin väliin käytännössä samantehoisilla moottoreilla, niin onhan siinä eroa miten auto kulkee.Siihen onko ulkomaalainen, niin pienellä mutuotannalla en epäile etteikö suhteellinen edustus olisi kotimaisia suurempi.
Samalla mutulla, niin riippuu pätkästä.
Rajoittimeen, niin tänäpäivänä eivät kyllä tunnu kulkevan aina edes sitä mitä kotimaiset.
Sitten amatööri kysyy, onko sattumaa, vai onko vaihteeksi lisääntyneet "rekat" joilla tuntuu puhti olevan kadoksissa, siis alamäen jälkeen tasasella ehkä saavuttavat rajoittimen, mutta jos ylämäkeen, niin vauhtihiipuu, jopa sellaisia että pirteemmällä konella oleva rekkakuski pääsee ohituskaista pituudella heittämällä ohi.
Onko ihan sattumaa, boxi rajoittaa tehoja, tai laatikko takkuaa, vai onko jotain yleisempää.
Puolen auton mitta ei ole pitkä. Tästä on tehty myös mittauksia ja vasta jossain reilun 10 metrin etäisyyksillä välit hidastaa valoista menoa. Tutkimus on linjattu tännekkin useasti. Puolen metrin väleillä ei jää tarpeeksi näkyvyyttä eteen, että tietäisi kohta olevan aika liikkua.Turvavälijonottajat, voi jestas sentään. Varsinkin sellaisessa paikassa missä liikennevaloristeysten väli on lyhyt ja kääntyvien valot ovat lyhyet. Jouduin kaksissa valoissa jäädä odottamaan ylimääräisen kierron, kun sankarit jonottivat puolen auton mitan pituisilla turvaväleillä.
Kumma kun jätän aina alle metrin välin ja joka helvetin ikinen kerta näkee kun valo vaihtuu, mutta täytyy vielä odotella että kaikki edellä jonottavat havahtuvat yksi kerrallaan liikkeelle. Jos sattuu olemaan kuorma-auto edessä, niin sitten kyttää sitä ja reagoi sen liikkeeseen.Puolen auton mitta ei ole pitkä. Tästä on tehty myös mittauksia ja vasta jossain reilun 10 metrin etäisyyksillä välit hidastaa valoista menoa. Tutkimus on linjattu tännekkin useasti. Puolen metrin väleillä ei jää tarpeeksi näkyvyyttä eteen, että tietäisi kohta olevan aika liikkua.
Puolen auton mitta on todella pitkä väli, ja ongelma. Usein kyse siitä, että kun niitä autoja mahtuu vähemmän siihen jonoon, niin se tukkii jo kääntyvien kaistaa. Eli sinne kääntyvien kaistalle ei edes pääse, vaan sieltä menee sitten vihreillä 3 autoa, kun voisi mennä 11. Eli pitkät välit tukkivat risteykset. Sama efekti, kun (Oulussa) kaikki ajavat jääräpäisesti sitä oikeaa kaistaa, vaikka eivät oikealle ole kääntymässä, tien vetokyvystä menetetään pahimmillaan lähes puolet. Ja kun risteykset tukeutuu, vaikutus on isompi.Puolen auton mitta ei ole pitkä. Tästä on tehty myös mittauksia ja vasta jossain reilun 10 metrin etäisyyksillä välit hidastaa valoista menoa. Tutkimus on linjattu tännekkin useasti. Puolen metrin väleillä ei jää tarpeeksi näkyvyyttä eteen, että tietäisi kohta olevan aika liikkua.
Puolen auton mitta ei ole pitkä. Tästä on tehty myös mittauksia ja vasta jossain reilun 10 metrin etäisyyksillä välit hidastaa valoista menoa. Tutkimus on linjattu tännekkin useasti. Puolen metrin väleillä ei jää tarpeeksi näkyvyyttä eteen, että tietäisi kohta olevan aika liikkua.
Noita yksittäisiä hiipuvia etelämmässkin, kuin kainuun, pohjoisen isommissa mäissä
Palkkakuski voi olla että mitä ittua jos ajelaa isännän määräyksellä kantatieitä kuuttakympiä jos vähän pientä nyppylää näkyvisä (Tutka tarkistamaton nopeus), ja ajoaikaakin pitää olla jo vähän reilummin käytettävissä.
Siis tarkoitan nyt sellaisia joiden perässä joutuu oikeasti jumppaa vakkaria. jos muutaman sadanmetrin haarukssa haluaa pysyä.
Missä kävit autokoulun?Puoli metriä on se oikea väli, näinhän se opetettiin autokoulussakin
Pähkähullua. Tukitaan risteykset varautumalla tilanteeseen, joka sattuu autoilijalle ehkä kerran elämässään. Pysäköinnissä kadun varteen väli on useimmiten 0,5 m eteen ja taakse. Ei ongelmaa saada autoa pois.Autokoulujen opetussuunnitelmaan kuuluu opettaa se väli olemaan riittävä, että jos edellä oleva ei lähdekkään liikkeelle, pääset ohi ohjaamalla ilman peruuttamista. Tuo on se minimi väli.
En rupea pitämään vaihdetta koko ajan pykälässä ihan vain muiden keksimien asenteiden takia. Ei tarvi edes lekuria vaivata, että mikä jalkaa vaivaa siinä tapauksessa, ripped clutch leg syndrome.Kun liikennettä katsoo, niin pikemminhän liikennevaloissa pitäisi koko ajan ollakin sellainen asenne, että kohta on aika liikkua.
Ehkä vähän kärjistät.Pähkähullua. Tukitaan risteykset varautumalla tilanteeseen, joka sattuu autoilijalle ehkä kerran elämässään. Pysäköinnissä kadun varteen väli on useimmiten 0,5 m eteen ja taakse. Ei ongelmaa saada autoa pois.
Näistä, puolin että toisin välillä ollut postauksia.Eilen oli 2kpl erittäin läheltäpitikolareita paskojen kanssa-autoilijoiden kanssa, jotka molemmat vaativat täyttä jarrutusta kolarin välttämiseksi. Ensimmäinen keissi oli perus risteys, jossa vastakkaisiin suuntiin ajaville syttyy täydet vihreät samaan aikaan, eli voin kääntyä samalla vasemmalle, kun vastaantulija kääntyy oikealle ja kääntyviin suuntiin on rinnakkaiset kaistat. Noh, itse vasemmalle kääntyvänä jouduin väistämään oikealle kääntyvää, jonka ajolinja näytti ensin menevän asianmukaisesti omalle kaistalleen, mutta loiveni siinä jo 45 astetta käännyttynä siihen mun kaistalle, jarrut pohjaan ja väliä jäi alle metri. Kaiken huipuksi kyseinen autoilija vaihtoi vielä kaistaa takaisin sille oikealle kaistalle, eli ei ollut edes mitään syytä vetää poikkeuskäännöstä, vaikkei tollasessa paikassa sitä muutenkaan saisi tehdä.
Kääntyvä saa nykyisin valita vapaasti mille kaistalle kääntyy sillon kun ei ole ryhmittymismerkkejä tai kaistaviivoja. Ja kun toisaalta vasemmalle kääntyvän pitää väistää vastaantulevia (eli kaiketi myös oikealle kääntyviä), niin on ehkä vain oman oikeusturvan kannalta parempi odottaa ja katsoa mihin se oikealle kääntyvä menee ennen kuin syöksyy rinnalle.Eilen oli 2kpl erittäin läheltäpitikolareita paskojen kanssa-autoilijoiden kanssa, jotka molemmat vaativat täyttä jarrutusta kolarin välttämiseksi. Ensimmäinen keissi oli perus risteys, jossa vastakkaisiin suuntiin ajaville syttyy täydet vihreät samaan aikaan, eli voin kääntyä samalla vasemmalle, kun vastaantulija kääntyy oikealle ja kääntyviin suuntiin on rinnakkaiset kaistat. Noh, itse vasemmalle kääntyvänä jouduin väistämään oikealle kääntyvää, jonka ajolinja näytti ensin menevän asianmukaisesti omalle kaistalleen, mutta loiveni siinä jo 45 astetta käännyttynä siihen mun kaistalle, jarrut pohjaan ja väliä jäi alle metri. Kaiken huipuksi kyseinen autoilija vaihtoi vielä kaistaa takaisin sille oikealle kaistalle, eli ei ollut edes mitään syytä vetää poikkeuskäännöstä, vaikkei tollasessa paikassa sitä muutenkaan saisi tehdä.
Tässä taitaa jokainen ajatella sitä omaa ajoneuvoaan.Ihan riittää että laittaa vaihteen silmään kun tarpeen liikkua..