Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tampereella tänään havaittua: edellä ajavan auton matkustaja päättää dumpata autoon kerääntyneet roskat ja tölkit ikkunasta kadulle ajon aikana. Kaikkea se leipä elättää.
 
Motarilla vasemman kaistan nukkujat ja puhelimen räplääjät joiden nopeus seilaa 110 ja 140km/h välillä :facepalm:

Tekisi mieli ampua tuollaiset idiootit heti!
 
Tulipa nähtyä ensimmäistä kertaa elämässä motarille väärään suuntaan liittyjä. Katselin kun epävarmasti ajanut auto ei tiennyt millä kaistalla olla, pysähtyi risteykseen yms. Totesin auton ohi ajaessa että katson että tekeekö u-käännöstä vai mistä kyse. No kääntyi sitten suoraan motarin rampille ja häkeen soiton aikana ei tullut takaisin rampilta. Oletus siis että meni tyytyväisenä motaria väärään suuntaan. Oli itsellä kyllä aika pikainen hätävilkut päälle ja soitto häkeen tilanne. Toivottavasti tajusi tilanteen ja kääntyi ympäri tai pysähtyi.

Kävi muuten sama hiljattain Jyväskylässä Tourulan risteyksessä. Oltiin liitytty nelostieltä siihen McDonaldsin puoleiselle rampille punaisille valoille ja yhtäkkiä joku BMW-avoauto-herrasmies kääntyy sillalta siihen meidän rampille joka vie motarin väärälle puolelle. Herätti kyllä jonkinasteisen hekottelun autossa.

Kaveri tuli puolen minuutin päästä rampilta takaisin vasemmalta kaistalta ja kääntyi punaisia päin oikealle. Aikamoinen sankari.
 
Ajelin Hartolasta Jyväskylän suuntaan Nelostietä. Mersu veti jonoa pientä alinopeutta, mutta ohituskaistalla löytyi aina hieman enemmän vauhtia. Koko jono kuitenkin kelasi sen verran vauhtia ohituskaistalla, että pääsi Mersusta ohi. Hetken kuluttua toisella ohituskaistalla Mersu painaa varmaan 150 lasissa samasta jonosta ohi ja jää taas jonon eteen ajamaan alinopeutta. En halunnut jäädä ajamaan alinopeutta ja seuraavalla ohituskaistalla ohitin Mersun. Taas tätä seuraavalla ohituskaistalla Mersu puskee ohi, vaihtaa kaistaa ihan eteen, alkaa hidastamaan ja joudun itse jarruttelemaan. Pienempää vaihdetta ja kolmannen kerran Mersusta ohi, kun ohituskaistaa oli vielä kerran jäljellä. Laitoin tuon jälkeen vakkariin 5km/h lisää ja ohitin pari muuta autoa, niin ei onneksi enää loppumatkalla tarvinnut häiriintyä Mersusta.

Tuo voisi olla ihan puhdasta kiusantekoa. Ajetaan tahallaan alinopeutta ja kun autot menevät ohi, ajetaan vuorostaan niiden ohi ja sitten taas jarruttelemaan eteen. Kaverin kanssa pohdittiin, että ehkä kuski kuitenkin oli vain aivan kuutamolla ja ajoi laput silmillä. Ei kiinnittänyt yhtään huomiota siihen, kenet oli jo ohittanut ja kuka oli äsken mennyt ohi. Kaasupoljinta taas painettiin fiiliksen mukaan mittaria ja nopeusrajoituksia seuraamatta.

 
Ajelin Hartolasta Jyväskylän suuntaan Nelostietä. Mersu veti jonoa pientä alinopeutta, mutta ohituskaistalla löytyi aina hieman enemmän vauhtia. Koko jono kuitenkin kelasi sen verran vauhtia ohituskaistalla, että pääsi Mersusta ohi. Hetken kuluttua toisella ohituskaistalla Mersu painaa varmaan 150 lasissa samasta jonosta ohi ja jää taas jonon eteen ajamaan alinopeutta. En halunnut jäädä ajamaan alinopeutta ja seuraavalla ohituskaistalla ohitin Mersun. Taas tätä seuraavalla ohituskaistalla Mersu puskee ohi, vaihtaa kaistaa ihan eteen, alkaa hidastamaan ja joudun itse jarruttelemaan. Pienempää vaihdetta ja kolmannen kerran Mersusta ohi, kun ohituskaistaa oli vielä kerran jäljellä. Laitoin tuon jälkeen vakkariin 5km/h lisää ja ohitin pari muuta autoa, niin ei onneksi enää loppumatkalla tarvinnut häiriintyä Mersusta.

Tuo voisi olla ihan puhdasta kiusantekoa. Ajetaan tahallaan alinopeutta ja kun autot menevät ohi, ajetaan vuorostaan niiden ohi ja sitten taas jarruttelemaan eteen. Kaverin kanssa pohdittiin, että ehkä kuski kuitenkin oli vain aivan kuutamolla ja ajoi laput silmillä. Ei kiinnittänyt yhtään huomiota siihen, kenet oli jo ohittanut ja kuka oli äsken mennyt ohi. Kaasupoljinta taas painettiin fiiliksen mukaan mittaria ja nopeusrajoituksia seuraamatta.



Itse kanssa huomannut tuota uudemmissa tai uudehkoissa Mersuissa tapahtuvan välillä. Kaipa siellä vaan kuskia vituttaa, kun ajetaan halvemmalla autolla ohi? Bemareissa sentään se lippis on sen verran vinossa, et ne katoaa horisonttiin näppärästi ilman ongelmia.
 
Nää karavaanarit sais muutenkin lailla pakottaa ajamaan klo 20-06 välillä. Yksikin paviaani...
Ehkä voisi kiteyttää otsikon niinkin että: "se, että itsellä on oikeuksia ja muilla velvollisuuksia"
Luin joku viimeset 50 sivua ketjua ja tässähän nämä tärkeimmät. MINÄMINÄMINÄMINÄ, muut pysykööt poissa!
Enkä edes viitsi lainata niitä, joiden mielestä se nopeusrajoitus on pienin sallittu tai niitä, joiden mielestä aina on oikeus leikkiä poliisia.

Aika monessa maassa on tullut ajettua ja kyllä Suomessa vaan se vajaa viisi metriä asfalttia on todella kallis ja tärkeä liian monelle. Ja aivan kaikki huomaavaisuus loistaa poissaolollaan koska MINÄMINÄ!

Jos alinopeus ärsyttää niin pysyy kotona. Ei se sen suurempaa tarvitse. Tosin toki se alinopeutta ajavakin voi miettiä muita eikä kiihdyttää ylinopeuden puolelle sen mahdollisen ohituspaikan kohdalla. Saati vaikeuttaa jo alkanutta ohitusta, se nyt on toki kortin poisoton arvoinen suoritus. Ja luonnollisesti muutoinkin voisi ihan puolin ja toisin huomioida muut. Ei se ole lopulta niin vaikeaa, ihan vaikka vilkun käytöstä voi aloittaa opettelun.

Toki ketjussa on ihan validejakin pointteja. Motarilla ne aivan nokan eteen kiilaamiset yksi, joka ärsyttää kyllä myös itseäni. Syy on vain ja ainoastaan se MINÄMINÄ, muita ei huomioida yhtään. Enkä oikein hyvällä katso turhaa vasemman kaistan käyttöäkään motarilla. Osan nyt vaan on pakko leikkiä poliisia ja päättää muiden nopeudesta. Eli jälleen se muiden huomioiminen puuttuu täysin.

Ja kyllä, myös muita itseä ärsyttäviä on. Viime aikoina on korostunut raskas liikenne ja motari. Kun nopeusero on jo rajoitusten puitteissa sen 40km/h niin peileihin katsominen olisi paikallaan ennen vasemmalle siirtymistä. Eikä varsinkaan olisi tarpeen lähteä ohittamaan sitä toista täysperään jos tai kun molemmat ajavat rajoitinta vasten. Tuollainen ohitus kestää pahimmillaan ties montako kilometriä ja on täysin turha. Mutta osoittaa sekin sitä, ettei mietitä yhtään muita, on vain MINÄMINÄ myös ammattilaisilla.

Oudoksun myös yllättävän usein nopeusrajoitusten noudattamista tai lähinnä yhden, kiinteän nopeuden käyttöä. Tapaan ajella tietyöt jne tiukasti rajoitusten mukaan koska töissä olevien huomiointi on vähintä, mitä voi tehdä. Yleensä aina kerään näin toimien jonon perääni. Ja kun tietyö päättyy, edessä on yllättävän nopeasti jono, takana ei ketään. Sama toimii myös tieosuuksilla, joissa vaihtelee rajoitus useammin.
Tosin en näissäkään leiki poliisia mutta kieltämättä ärsyttää ne työmaiden kohdilla ajettavat reilut nopeudet. Jälleen siis ajatellaan vain ja ainoastaan itseään.

Muiden huomioimiseen auttaisi myös se, jos muiden antamat merkit huomioidaan. Jos on jokin syy ajaa reilusti alle rajoitusten niin perässä olevan soisi olevan hereillä ja ohi heti jos näyttää merkkiä. Valitettavan harva huomioi mitenkään joten valitettavan harva merkkiä myöskään näyttää. Eikä tietenkään ole pakko, mitään velvoitetta siihen ei ole.
Viime ajat on tullut itse liikuttua vain henkilöautolla mutta pitkän matkan bussien kuskeista on hyviä kokemuksia aikaisemmasta. Et kunnolla ehdi miettimään vilauttamista niin bussi on jo vasemmalla kaistalla. Ja poikkeuksetta se ei niin lain mukainen kiitos, kun helpotti menoa.
 
Viimeksi muokattu:
Olen opetellut tuntemaan auton mihin se pystyy niin ohittaminen on helpompaa. Tuolla saa välillä painella rekkasta +3 henkilöautosta ohi, koska ei uskalleta ohittaa. Itse painan heti paikan tullen kaasun pohjaan.
Lainaan tämän erikseen koska todella tärkeä pointti. Se oma auto tulee tuntea ja sen mahdollisuudet / rajat.
Jos mahdollisuuksia ei tunneta, ei niitä myöskään käytetä. Ja jos rajat ovat oudot, tehdään idioottimaisia ohituksia kun kuvitellaan "kyllä tässä ehtii".
Ja sitä kaasua tosiaan voi ihan oikeasti käyttää. Varsinkin automaatin kanssa on tärkeää painaa niin, että kickdown toimii. Toisaalta toki manuaalin kanssa pari pykälää alemmas olisi ok. Ei se moottori siitä hajoa vähän normia enemmän kierroksia.

On taas kokonaan eri asia, onko järkevää rangaista jos ohitustilanteessa on ylinopeutta. Sujuva ohittaminen on kuitenkin monesti turvallisuutta parantava seikka. Ja mittarin vahtiminen ohittaessa taas aivan jotain muuta. Toisaalta, monella autolla ripeästi ohittaen saa kortin pois ottamisen verran ylinopeutta. Onhan siinä puuttumiskynnys toki ylitetty.
 
Tämmöset tapaukset pitäis kyllä välittömästi pistää ajokykytutkimukseen. Pahimmillaan ihan kunnon ketjukolari ja soppa kun tommonen päätyy motarille saakka.

Olen suomessa muutaman kerran tuntemattomilla reiteillä suunnistaessa osunut sellaiseen tilanteeseen, että on ollut todella harhaanjohtava liittymä huonolla näkyvyydellä ja se väärään suuntaan kääntyminen on ollut lähellä vaikka miten on skarppina ollut, onneksi kuitenkin viime hetkellä olen saanut vielä tilanteen korjattua. Yleensä kuitenkin liittymät on sillä tavalla suunniteltu, että erehtymisen vaara on aika minimaalinen, mutta ei se ihan mahdotonta ole täysin selväpäisellekään kuskille.
 
Olen suomessa muutaman kerran tuntemattomilla reiteillä suunnistaessa osunut sellaiseen tilanteeseen, että on ollut todella harhaanjohtava liittymä huonolla näkyvyydellä ja se väärään suuntaan kääntyminen on ollut lähellä vaikka miten on skarppina ollut, onneksi kuitenkin viime hetkellä olen saanut vielä tilanteen korjattua. Yleensä kuitenkin liittymät on sillä tavalla suunniteltu, että erehtymisen vaara on aika minimaalinen, mutta ei se ihan mahdotonta ole täysin selväpäisellekään kuskille.
Tuossa omassa tapauksessa, pitää olla täysin aivoton ettei tajua että kyseessä on moottoritien poistumiseen tarkoitettu ramppi jossa ei ole pääsyä moottoritien oikeaan suuntaan.
 
Ohituskieltoalueella ohittelijat. Nyt kun on ajellut työmatkaa Karkkilan ja Forssan välillä, niin jostain syystä tuolla välillä sitä harrastetaan hyvinkin paljon. Viimeksi tänä aamuna oli kiva huomata mäen päälle tullessa että omalla kaistalla on pakettiauto tulossa vastaan.

Muutenkin tuolla välillä näkyy olevan monilla hirveä tarve ohitella vaikka tulee autoja vastaan.
Vaikka ite ajelen sen perus "kymppi päälle", niin silti tuota tapahtuu.
 
Oudoksun myös yllättävän usein nopeusrajoitusten noudattamista tai lähinnä yhden, kiinteän nopeuden käyttöä. Tapaan ajella tietyöt jne tiukasti rajoitusten mukaan koska töissä olevien huomiointi on vähintä, mitä voi tehdä. Yleensä aina kerään näin toimien jonon perääni. Ja kun tietyö päättyy, edessä on yllättävän nopeasti jono, takana ei ketään. Sama toimii myös tieosuuksilla, joissa vaihtelee rajoitus useammin.
Tosin en näissäkään leiki poliisia mutta kieltämättä ärsyttää ne työmaiden kohdilla ajettavat reilut nopeudet. Jälleen siis ajatellaan vain ja ainoastaan itseään.

Tähän vielä lisäisin koulujen lähettyvillä olevat rajoitukset. Käytännössä aina kun ajaa rajoituksen mukaan näillä alueilla niin peileissä näkyy jonkun oman elämänsä vatasen auto hesarin päässä kontista, joskus apinat jopa tulevat ohi. Onhan se toki tärkeää keretä seuraaviin punaisiin valoihin 2 sekuntia aikaisemmin.
 
Lahdessa Launeella Pohjoisella Liipolankadulla Mäkkärin suuntaan (linkissä etuvasemmalle) mentäessä porukka on alkanut ajaa kahdella kaistalla, koska kaistojen välinen katkoviiva on kulunut pois eikä uutta ole tullut tilalle. Osa ajaa vielä jotain 30-35 km/h vaikka 40 km/h rajoitus (Liipolan asuinalueella) loppuu edelliseen risteykseen. Vasta Cittarin risteyksen kohdalla porukka tajuaa, että kaistoja on kaksi...
 
osin arvaten rekkapenan reaktion voimakkuudesta.

Tuosta tulee mieleen joku vuosia (ja vuosia) sitten tapahtunut ajelu, missä rekkakuskilta ilmeisesti paloi käämit pikkutiellä 70-75km/h ajamiseen ja lähti mutkassa keltaisen viivan yli ohittamaan pientä hitaahkoa autoa. Oli pitkähkö ohitus, mutkia, koko matka ohituskieltoa, mutta eipä myöhäisiltaan osunut muuta liikennettä. Itse en kyllä sen varaan olisi laskenut.

Kai tuota voi osin verrata busseiluun Turkissa (vielä vuosia aikaisemmin), missä bussi ohitti, kun siltä tuntui ja vastaantulijat väisti pientareelle. Moottoritien ajaminen vastavirtaan bensa-asemalle oikaisemiseksi tuntui tosin henkilökohtaisesti ehkä vielä vähän hirveämmältä.
 
Tosta rekka rekka ohitus motarilla on tullut aika usein vastaan että se joka ohitaa ajaa rajotinta vastaan ja se joka ohitetaan ajaa se 80 km/h kun se on se millä säästää poltoainetta kait?
 
Tosta rekka rekka ohitus motarilla on tullut aika usein vastaan että se joka ohitaa ajaa rajotinta vastaan ja se joka ohitetaan ajaa se 80 km/h kun se on se millä säästää poltoainetta kait?
Rajottimet asetetaan usein välillä 82-90 km/h. Useimmiten tilanne onkin että molemmat ajavat rajotinta vastaan ja takana tuleva on niin nuija että lähtee ohi.

Vähän aiheeseen liittyen, en tajua miksi rajoitin edes saa olla noin korkealla, kun tuo 90 km/h on jo sakon paikka 80 km/h nopeusrajoituksella.
 
Rajottimet asetetaan usein välillä 82-90 km/h. Useimmiten tilanne onkin että molemmat ajavat rajotinta vastaan ja takana tuleva on niin nuija että lähtee ohi.

Vähän aiheeseen liittyen, en tajua miksi rajoitin edes saa olla noin korkealla, kun tuo 90 km/h on jo sakon paikka 80 km/h nopeusrajoituksella.
Kai noissa säädetään pieni pelivara esimerkiksi pientä vauhdinottoa varten ennen nousuja tms ja sitten rajoitin asetetaan hyvän maun rajoilla siihen suurimman ajoneuvokohtaisen sallitun nopeuden yläpuolelle esimerkiksi sinne sakotuskynnyksen rajalle.

Isompi ongelma noissa kahden rekan ohituksissa on se, että kun kerran 2 kappaletta ammattikuskeja on siinä rinnakkain, niin miksei tämä hitaammin ajavan ajoneuvon kuljettaja voi hetkeksi esimerkiksi laskea nopeuttaan pykälällä, jolloin ohitustilanne olisi reilusti nopeammin ohi. Jollain 1 kmh erolla 2kpl n. 30 metristä ajoneuvoyhdistelmää ajaa rinnakkain, niin ohitustilanteessa täytyy taaemman kulkea karkeasti 80 metrin matka. 1km/h tarkoittaa n. 0,3m/s jolloin tuo 80 metrin matka kestää 1km/h erotuksella karkeasti 288 sekuntia, eli melkein 5 minuuttia ja 2km/h erolla tuo ohitus kestää tuosta puolet eli vieläkin melkein 2,5 minuuttia.

Mikäli toinen ajoneuvo pudottaisi nopeuttaan vaikkapa 5km/h alemmas, putoaisi ohituksen kesto jo alle minuuttiin eikä tuosta olisi hidastajalle kuin sekuntien erotus lopullisessa kohteessa, ehkä minuuttien, mikäli ohittavia rekkoja sattuisi läjäpäin. Eipä tuo toki nopeammin ajavalle rekallekaan ole sinänsä järkyttävä ajallinen menetys ajaa pari km/h hitaammin, mutta toisaalta jos nyt moraalisesti hyväksytään se rajoitinta vasten ajaminen yms, niin voi olla kuskille miellyttävämpää ajaa itsekseen vs jonkun perässä pahimmillaan tuntitolkulla etenkin, kun edessä voi olla esimerkiksi painavampi yhdistelmä, joka kulkee ylämäissä vielä hitaammin jne.
 
Kai noissa säädetään pieni pelivara esimerkiksi pientä vauhdinottoa varten ennen nousuja tms ja sitten rajoitin asetetaan hyvän maun rajoilla siihen suurimman ajoneuvokohtaisen sallitun nopeuden yläpuolelle esimerkiksi sinne sakotuskynnyksen rajalle.

Isompi ongelma noissa kahden rekan ohituksissa on se, että kun kerran 2 kappaletta ammattikuskeja on siinä rinnakkain, niin miksei tämä hitaammin ajavan ajoneuvon kuljettaja voi hetkeksi esimerkiksi laskea nopeuttaan pykälällä, jolloin ohitustilanne olisi reilusti nopeammin ohi. Jollain 1 kmh erolla 2kpl n. 30 metristä ajoneuvoyhdistelmää ajaa rinnakkain, niin ohitustilanteessa täytyy taaemman kulkea karkeasti 80 metrin matka. 1km/h tarkoittaa n. 0,3m/s jolloin tuo 80 metrin matka kestää 1km/h erotuksella karkeasti 288 sekuntia, eli melkein 5 minuuttia ja 2km/h erolla tuo ohitus kestää tuosta puolet eli vieläkin melkein 2,5 minuuttia.

Mikäli toinen ajoneuvo pudottaisi nopeuttaan vaikkapa 5km/h alemmas, putoaisi ohituksen kesto jo alle minuuttiin eikä tuosta olisi hidastajalle kuin sekuntien erotus lopullisessa kohteessa, ehkä minuuttien, mikäli ohittavia rekkoja sattuisi läjäpäin. Eipä tuo toki nopeammin ajavalle rekallekaan ole sinänsä järkyttävä ajallinen menetys ajaa pari km/h hitaammin, mutta toisaalta jos nyt moraalisesti hyväksytään se rajoitinta vasten ajaminen yms, niin voi olla kuskille miellyttävämpää ajaa itsekseen vs jonkun perässä pahimmillaan tuntitolkulla etenkin, kun edessä voi olla esimerkiksi painavampi yhdistelmä, joka kulkee ylämäissä vielä hitaammin jne.
Ymmärtääkseni tuo rajoittimen 90kmh raja on mm. sitä varten että saa oikaistua rekkaa kaasulla jos vaunu lähtee liikehtimään. Muistaakseni konninkankaan casessa oli juurikin ajettu rajoitinta vasten ja ei saanutkaan enää oikaistua koska rajoitin hakkasi päälle. Voin muistaa täysin väärin, mutta jokin tuollainen mielikuva olisi.
 
Kai noissa säädetään pieni pelivara esimerkiksi pientä vauhdinottoa varten ennen nousuja tms ja sitten rajoitin asetetaan hyvän maun rajoilla siihen suurimman ajoneuvokohtaisen sallitun nopeuden yläpuolelle esimerkiksi sinne sakotuskynnyksen rajalle.

Isompi ongelma noissa kahden rekan ohituksissa on se, että kun kerran 2 kappaletta ammattikuskeja on siinä rinnakkain, niin miksei tämä hitaammin ajavan ajoneuvon kuljettaja voi hetkeksi esimerkiksi laskea nopeuttaan pykälällä, jolloin ohitustilanne olisi reilusti nopeammin ohi. Jollain 1 kmh erolla 2kpl n. 30 metristä ajoneuvoyhdistelmää ajaa rinnakkain, niin ohitustilanteessa täytyy taaemman kulkea karkeasti 80 metrin matka. 1km/h tarkoittaa n. 0,3m/s jolloin tuo 80 metrin matka kestää 1km/h erotuksella karkeasti 288 sekuntia, eli melkein 5 minuuttia ja 2km/h erolla tuo ohitus kestää tuosta puolet eli vieläkin melkein 2,5 minuuttia.

Mikäli toinen ajoneuvo pudottaisi nopeuttaan vaikkapa 5km/h alemmas, putoaisi ohituksen kesto jo alle minuuttiin eikä tuosta olisi hidastajalle kuin sekuntien erotus lopullisessa kohteessa, ehkä minuuttien, mikäli ohittavia rekkoja sattuisi läjäpäin. Eipä tuo toki nopeammin ajavalle rekallekaan ole sinänsä järkyttävä ajallinen menetys ajaa pari km/h hitaammin, mutta toisaalta jos nyt moraalisesti hyväksytään se rajoitinta vasten ajaminen yms, niin voi olla kuskille miellyttävämpää ajaa itsekseen vs jonkun perässä pahimmillaan tuntitolkulla etenkin, kun edessä voi olla esimerkiksi painavampi yhdistelmä, joka kulkee ylämäissä vielä hitaammin jne.
Vauhdinotto maantienopeuksissa on täysin hukkaan heitettyä, koska se > 80 km/h nopeus osuu moottorin teho- eikä vääntöalueelle. Vauhti tippuu joka tapauksessa suuremman väännön alueelle jos mäki on sellainen johon joku voisi kuvitella lisävauhdin olevan hyödyksi.

Yksi oikea syy lienee esim. renkaiden kulumisen aiheuttamat rajoittimen alenemat (ero voi hyvin olla 2-3 km/h uusien talvikuvioitujen ja kuluneiden kesärenkaiden välillä) ja vastaava turvamarginaali kuin sakotuskynnys ylinopeuksien kohdalla.

Ymmärtääkseni tuo rajoittimen 90kmh raja on mm. sitä varten että saa oikaistua rekkaa kaasulla jos vaunu lähtee liikehtimään. Muistaakseni konninkankaan casessa oli juurikin ajettu rajoitinta vasten ja ei saanutkaan enää oikaistua koska rajoitin hakkasi päälle. Voin muistaa täysin väärin, mutta jokin tuollainen mielikuva olisi.
Tämä oli vain rekkamiesten puolustelua. Yksi onnettomuuden syistä oli se että sieltä tultiin rajoitinta vasten 90 km/h ja vauhdin noustessa liikaa rajoitin pakkohidastaa, joka pahentaa tilannetta. Siitä yksinkertaisemmalla päättelyllä syytettiin rajoitinta ja haluttiin ohittaa se. Useimmissa raskaan kaluston moottoreissa loppuu puhti jo tuossa vaiheessa, eikä oikaisua voi edes teoriassa (kärryn oikaisu kaasulla alamäessä noissa nopeuksissa on muutenkin hyvin hankalaa) auttaa kaasulla. Ainoa oikea ratkaisu kyseisen onnettomuuden ehkäisyyn olisi ollut nopeuden tiputtaminen kelin vaatimalle tasolle.

Sama ongelma noissa motariongelmissa on: ammattikuljettajat eivät näe sitä mahdollisuutta että voisivat ajaa hitaammin kuin rajoittimen mahdollistamat maksimit. Pakko siis mennä kaikista ohi joista pääsee, vaikka siinä kestäisi tuo mainittu 288 sekuntia.

EDIT:
Yksi otkesin Konginkankaan turman olennaisimmista ehdotuksista on juurikin rajoittimen laskeminen 80 km/h nopeuteen. Linkki Konginkankaan turman raporttiin.
 
Viimeksi muokattu:
Isompi ongelma noissa kahden rekan ohituksissa on se, että kun kerran 2 kappaletta ammattikuskeja on siinä rinnakkain, niin miksei tämä hitaammin ajavan ajoneuvon kuljettaja voi hetkeksi esimerkiksi laskea nopeuttaan pykälällä, jolloin ohitustilanne olisi reilusti nopeammin ohi. Jollain 1 kmh erolla 2kpl n. 30 metristä ajoneuvoyhdistelmää ajaa rinnakkain, niin ohitustilanteessa täytyy taaemman kulkea karkeasti 80 metrin matka. 1km/h tarkoittaa n. 0,3m/s jolloin tuo 80 metrin matka kestää 1km/h erotuksella karkeasti 288 sekuntia, eli melkein 5 minuuttia ja 2km/h erolla tuo ohitus kestää tuosta puolet eli vieläkin melkein 2,5 minuuttia.
....
Jos ammattikuskitkin tötöilee motarilla, niin toki kohtuutonta meiltä kun vaadimme amatööreiltä parempaan.

On joskus käynyt sama mielessä, kun se ammattikuski puskee olettamattomalla erolla sitä korkeinta sallittua ajavan rinnalle, jostain syystä alan myls syyteleen sitä oikein ajavaa, miksei se nyt hidasta ja anna tilaa, no joskus nähnyt sitä hidastamista ja tilanne alkaa meneen ihan mahdottomaksi. Vaikka motarilla sitä tilaa on ohitella vaikka se 5 min. Ja tämä on sitä mitä niin kovasti kritisoidaan, se uuvatti lähtee sitten entistä herkemmin ohitteleen, jos vain kiinni saa.

Mutta on esimerkki että kuljettajista ei ole tuohon (ettei lähde ohittaan), niin ehkä se vain pitäisi olla ajoneuvoissa tiukka tarkka +-1kmh rajoitin.

Koska joku keksii tilantee missä se on huonojuttu, niin sitten nappi millä voi sen ylittää 10km/h muutamaksi minuutiksi, eka kertoa 50€, seuravaa tuplat jne.
 
Vauhdinotto maantienopeuksissa on täysin hukkaan heitettyä, koska se > 80 km/h nopeus osuu moottorin teho- eikä vääntöalueelle. Vauhti tippuu joka tapauksessa suuremman väännön alueelle jos mäki on sellainen johon joku voisi kuvitella lisävauhdin olevan hyödyksi.
Ei todellakaan ajeta koskaan raskaalla kalustolla tehoalueella 80-90 km/h. Normaali 500-700 hevosvoiman kone kiertää tuolloin 1100-1300 rpm jollon ollaan puhtaasti vääntöalueella. Tehoalueella ei lastin kanssa ole mitään tarvetta käydä, vauhti ei kiihdy teholla. Tyhjällä autolla asia erikseen, mutta silloin ei vauhtikaan mäkiin hidastu. Nopeuden nostaminen 80 -> 90 ennen mäkeä voi pienentää vaihtamistarpeen 2-3 vaihteella, jolloin ero mäen päällä on merkittävä.

Ainoa tarpeellinen täydellä tehoalueella mäkeen meneminen on ollut 1,5 miljoonan ajetun kilometrin jälkeen yksi etelän paperitehdas, jossa purkupaikka on jyrkän mäen päällä. Siihen mäkeen pienen puolen nelosella täydet kierrokset, pääsee vaihtamatta mäen päälle kun kierrokset tippuvat vääntöalueelle. Voisin kuvitella pölliautoilla olevan vastaavia tapahtumia useinkin.
 
Kai noissa säädetään pieni pelivara esimerkiksi pientä vauhdinottoa varten ennen nousuja tms ja sitten rajoitin asetetaan hyvän maun rajoilla siihen suurimman ajoneuvokohtaisen sallitun nopeuden yläpuolelle esimerkiksi sinne sakotuskynnyksen rajalle.
Aiemmin rajoittimet oli kaikki 89km/h.

Myöhemmin jotkut firmat kuten vaikka hartwall laski omansa vielä alemmaksi, esim. 82km/h, säästääkseen polttoainetta ja vähentääkseen riskejä.

Ne jotka näistä ovat olleet päättämässä eivät ole vetäneet näitä lukuja stetsonistaan jonkun sakotusrajan perusteella.

Tehoalueella ei lastin kanssa ole mitään tarvetta käydä, vauhti ei kiihdy teholla.

Kyllä kiihtyy. Se teho muuntuu väännöksi renkaille asti päästessään. Miten tuollaista voi edes luulla? Vuosia raskasta kalustoa ajaneena tuli totuttua viemään moottorin kierrokset jatkuvasti isoissa mäissä suurimman väännön kohdilta suurimman tehon kohdille, jotta pääsi mäet ylös ilman vauhdin tippumista. Sama koitettuna ilman kierrosten nostamista olikin helppo tapa saada takana tuleva rekka tekemään hyvin pitkän ohituksen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei todellakaan ajeta koskaan raskaalla kalustolla tehoalueella 80-90 km/h. Normaali 500-700 hevosvoiman kone kiertää tuolloin 1100-1300 rpm jollon ollaan puhtaasti vääntöalueella. Tehoalueella ei lastin kanssa ole mitään tarvetta käydä, vauhti ei kiihdy teholla. Tyhjällä autolla asia erikseen, mutta silloin ei vauhtikaan mäkiin hidastu. Nopeuden nostaminen 80 -> 90 ennen mäkeä voi pienentää vaihtamistarpeen 2-3 vaihteella, jolloin ero mäen päällä on merkittävä.

Ainoa tarpeellinen täydellä tehoalueella mäkeen meneminen on ollut 1,5 miljoonan ajetun kilometrin jälkeen yksi etelän paperitehdas, jossa purkupaikka on jyrkän mäen päällä. Siihen mäkeen pienen puolen nelosella täydet kierrokset, pääsee vaihtamatta mäen päälle kun kierrokset tippuvat vääntöalueelle. Voisin kuvitella pölliautoilla olevan vastaavia tapahtumia useinkin.
Nojuuh, ehkä moottorit nykyään vääntävät sen verran tasaisemmin. Omista ammattikuljettajavuosista alkaa olemaan jo kymmenen vuotta ja kalusto oli usein silloin kymmenvuotiasta. Vääntökäyrät olivat monessa vehkeessä laskevat jo n. 1100 kierroksesta ylöspäin ja käytännössä hyytyivätkin kuorma päällä mäessä aina tuohon maksimivääntöalueelle (n. 80 km/h) mäissä. Suomen maanteille on tosiaan hyvin vähän sellaisia mäkiä joissa vauhdin keräämisellä olisi yhtään mitään merkitystä. Pidemmissä mäissä vauhti tipahtaa joka tapauksessa niin alas että se vakiintuu. Pikkualuetta ei kyllä koskaan tarvitse maantiellä, ellei vedä täysperävaunukuormaa mottorilla jonka tehoista puuttuu yli puolet... :)


Ja mitä tulee sakotukseen, niin tiedän kyllä useitakin tapauksia joissa on saatu kahdesta rikkeestä sakot samaan aikaan: tiekohtaisen ja ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen ylittämisestä. Jostain syystä tuosta toisesta ei sakoteta jos tiekohtainen rajoitus on 80 km/h, mikä on vähän nurinkurista.
 
Ei todellakaan ajeta koskaan raskaalla kalustolla tehoalueella 80-90 km/h. Normaali 500-700 hevosvoiman kone kiertää tuolloin 1100-1300 rpm jollon ollaan puhtaasti vääntöalueella. Tehoalueella ei lastin kanssa ole mitään tarvetta käydä, vauhti ei kiihdy teholla. Tyhjällä autolla asia erikseen, mutta silloin ei vauhtikaan mäkiin hidastu. Nopeuden nostaminen 80 -> 90 ennen mäkeä voi pienentää vaihtamistarpeen 2-3 vaihteella, jolloin ero mäen päällä on merkittävä.
Vauhti kiihtyy muuten aina parhaiten suurimmalla teholla, koska vaihdelaatikko muuttaa tehon pyörien väännöksi. On eriasia kuinka jollain rekan moottorilla saadaan kierrosalueella sitten tehoa, että kannattaako sen puoleen käyttää ison väännön aluetta käytännöllisyysnäkökohdista, mutta ajattelin vain korjata tuon virheväittämän mitä aina joskus näkee.

Mitä tulee tuohon ohitustarpeeseen, niin ei sitä aikasäästöllä tms vastaavilla seikoilla voi kauheasti toki perustella, koska jos ajat pari kilometria tunnissa kovempaa, niin useamman tunnin jälkeenkin matkaa olisi taitettavana vaikkapa nyt se 6 kilometria enemmän, niin siinä menee maantienopeuksilla about 4 minuuttia. Motareita tai vastaavaa helppoa ohitusmahdollisuuttahan ei älyttömän pitkiä siivuja ole, että se nyt ei tuota ohittelua puolla, mutta jos se ohitus nyt päätetään tehdä niin olishan se ammattitaidon osoitusta ohitettavalta, että vähän hölläisi kaasua hetkeksi.
 
Taisin olla se ärsyttävä kansa-autolija tänään, kun minut ohitettiin kahdesti, ensimmäinen ohi ehkä 30km/h ylinopeutta, ja seuraava keltaisilla viivoilla, kun ohituskaistaan oli taatusti ainakin sata metriä matkaa!
Eli vain 100% ohittajista teki sen laittomasti, ja varmaan manasivat kun "kaikenaailman törttöjä sitä onkin!" Naurettiin niitä neroikkaita syitä mitä mahtoivat keksiä... ;-D
 
Vauhti kiihtyy muuten aina parhaiten suurimmalla teholla, koska vaihdelaatikko muuttaa tehon pyörien väännöksi. On eriasia kuinka jollain rekan moottorilla saadaan kierrosalueella sitten tehoa, että kannattaako sen puoleen käyttää ison väännön aluetta käytännöllisyysnäkökohdista, mutta ajattelin vain korjata tuon virheväittämän mitä aina joskus näkee.
Kyllä, kun kiihdytellään ilman kuormaa niin kiihtyy hyvin teholla, voi jättää vaihteita välistä kun kiihdyttää. Sitten kun laitetaan kokopainoksi 80 tonnia niin se moottorin kierrostenkerääminen loppuu tasan siihen, mihinkä vääntö loppuu. Se ei vaan yksinkertaisesti kiihdy, polttonestettä kuluu. Matemaattisesti esitettynä asia lienee juuri kuten kerroit, käytännössä vain väännöllä on merkitystä. Esim melko normaali 3500Nm/1000-1300rpm ja käytännön kierroslukualue on 900-1400 vaikka maksimit on yli 2500. Siis täydellä kuormalla.

Hmmm, mietittyäni asiaa, kun vääntö on sama eri kierroksilla niin sitähän on leikattu. Muuttanee siis matemaattista maksimikiihtyvyyttäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista keskustelua näin amatöörille. Näyttää, että osassa moottoreita myöskään teho ei kasva vääntöalueen yläpään jälkeen.

engines-for-volvo-fh16
 
Turvavälijonottajat, voi jestas sentään. Varsinkin sellaisessa paikassa missä liikennevaloristeysten väli on lyhyt ja kääntyvien valot ovat lyhyet. Jouduin kaksissa valoissa jäädä odottamaan ylimääräisen kierron, kun sankarit jonottivat puolen auton mitan pituisilla turvaväleillä.
 
Sanokaas ammattimiehet mistä johtuu, että raskaan liikenteen yhdistelmiä pyllähtelee kumoon kesäaikanakin kuivalla tiellä? Mielestäni harva se päivä radiossa ilmoitellaan raskaan ajoneuvon nostosta johtuvaa liikennehaittaa. Nuoret kuskit? Puhelimet? Liian hyvät autot? Koulutuksen puute vai asennevamma?
 
Eikö se muuten ole ylensä ulkomaalisest rekkat joka alkaa ohitaa kun niillä on se rajoitin poistettu.
 
Eikö se muuten ole ylensä ulkomaalisest rekkat joka alkaa ohitaa kun niillä on se rajoitin poistettu.
Siihen onko ulkomaalainen, niin pienellä mutuotannalla en epäile etteikö suhteellinen edustus olisi kotimaisia suurempi.
Samalla mutulla, niin riippuu pätkästä.
Rajoittimeen, niin tänäpäivänä eivät kyllä tunnu kulkevan aina edes sitä mitä kotimaiset.

Sitten amatööri kysyy, onko sattumaa, vai onko vaihteeksi lisääntyneet "rekat" joilla tuntuu puhti olevan kadoksissa, siis alamäen jälkeen tasasella ehkä saavuttavat rajoittimen, mutta jos ylämäkeen, niin vauhtihiipuu, jopa sellaisia että pirteemmällä konella oleva rekkakuski pääsee ohituskaista pituudella heittämällä ohi.

Onko ihan sattumaa, boxi rajoittaa tehoja, tai laatikko takkuaa, vai onko jotain yleisempää.
 
Sitten amatööri kysyy, onko sattumaa, vai onko vaihteeksi lisääntyneet "rekat" joilla tuntuu puhti olevan kadoksissa, siis alamäen jälkeen tasasella ehkä saavuttavat rajoittimen, mutta jos ylämäkeen, niin vauhtihiipuu, jopa sellaisia että pirteemmällä konella oleva rekkakuski pääsee ohituskaista pituudella heittämällä ohi.

Esimerkiksi Volvolta löytyy I-SEE "älykäsvakionopeudensäädin", joka optimoi mäen nousunopeuden, jotta alamäessä ei tarvitse jarrutella ylimääräisiä vauhteja pois. Toki tuo ei ole vakiona Volvollakaan kaikissa autoissa vaan on lisävaruste, jonka etäyhteyksistä pitää sitten maksaa vuosittain erikseen.

Linkin takana vähän lisää tuon sielunelämästä:
I-See
 
Esimerkiksi Volvolta löytyy I-SEE "älykäsvakionopeudensäädin", joka optimoi mäen nousunopeuden, jotta alamäessä ei tarvitse jarrutella ylimääräisiä vauhteja pois. Toki tuo ei ole vakiona Volvollakaan kaikissa autoissa vaan on lisävaruste, jonka etäyhteyksistä pitää sitten maksaa vuosittain erikseen.

Linkin takana vähän lisää tuon sielunelämästä:
I-See
Noita yksittäisiä hiipuvia etelämmässkin, kuin kainuun, pohjoisen isommissa mäissä
Palkkakuski voi olla että mitä ittua jos ajelaa isännän määräyksellä kantatieitä kuuttakympiä jos vähän pientä nyppylää näkyvisä (Tutka tarkistamaton nopeus), ja ajoaikaakin pitää olla jo vähän reilummin käytettävissä.

Siis tarkoitan nyt sellaisia joiden perässä joutuu oikeasti jumppaa vakkaria. jos muutaman sadanmetrin haarukssa haluaa pysyä.
 
Itse olen liian usein ärsyttävä kanssa-autoilija Corollan ratissa. Toyota on tehnyt ilmeisesti tuon polttoainesäästön nimissä vakkarista sellaisen että pudottaa jopa 5kmh vauhtia ylämäissä ja alamäissä taas antaa rullata niin paljon asetetun nopeuden yli että auto alkaa piippaamaan nopeuden ylityksen merkiksi. Joutuu jatkuvasti kaasulla kompensoimaan ja tulee ihan liikaa tilanteita joissa on itse se ärsyttävä hidastaa kiihdyttää kuski kun ei huomaakaan että vakkari on taas pudottanut sen vauhdin pari kolme kilometriä alemmaksi kuin tasaisella.
 
Siihen onko ulkomaalainen, niin pienellä mutuotannalla en epäile etteikö suhteellinen edustus olisi kotimaisia suurempi.
Samalla mutulla, niin riippuu pätkästä.
Rajoittimeen, niin tänäpäivänä eivät kyllä tunnu kulkevan aina edes sitä mitä kotimaiset.

Sitten amatööri kysyy, onko sattumaa, vai onko vaihteeksi lisääntyneet "rekat" joilla tuntuu puhti olevan kadoksissa, siis alamäen jälkeen tasasella ehkä saavuttavat rajoittimen, mutta jos ylämäkeen, niin vauhtihiipuu, jopa sellaisia että pirteemmällä konella oleva rekkakuski pääsee ohituskaista pituudella heittämällä ohi.

Onko ihan sattumaa, boxi rajoittaa tehoja, tai laatikko takkuaa, vai onko jotain yleisempää.
Painohaitari menee kuormattuna 40-80 tonnin väliin käytännössä samantehoisilla moottoreilla, niin onhan siinä eroa miten auto kulkee.
 
Turvavälijonottajat, voi jestas sentään. Varsinkin sellaisessa paikassa missä liikennevaloristeysten väli on lyhyt ja kääntyvien valot ovat lyhyet. Jouduin kaksissa valoissa jäädä odottamaan ylimääräisen kierron, kun sankarit jonottivat puolen auton mitan pituisilla turvaväleillä.
Puolen auton mitta ei ole pitkä. Tästä on tehty myös mittauksia ja vasta jossain reilun 10 metrin etäisyyksillä välit hidastaa valoista menoa. Tutkimus on linjattu tännekkin useasti. Puolen metrin väleillä ei jää tarpeeksi näkyvyyttä eteen, että tietäisi kohta olevan aika liikkua.
 
Puolen auton mitta ei ole pitkä. Tästä on tehty myös mittauksia ja vasta jossain reilun 10 metrin etäisyyksillä välit hidastaa valoista menoa. Tutkimus on linjattu tännekkin useasti. Puolen metrin väleillä ei jää tarpeeksi näkyvyyttä eteen, että tietäisi kohta olevan aika liikkua.
Kumma kun jätän aina alle metrin välin ja joka helvetin ikinen kerta näkee kun valo vaihtuu, mutta täytyy vielä odotella että kaikki edellä jonottavat havahtuvat yksi kerrallaan liikkeelle. Jos sattuu olemaan kuorma-auto edessä, niin sitten kyttää sitä ja reagoi sen liikkeeseen.

Ainoa milloin voi olla vaikeuksia, on olla se ensimmäinen, tällöin kannattaa katsoa pysähdyspaikka niin että jokin valo-opastin jää luonnolliseen näkökenttään.

Kun liikennettä katsoo, niin pikemminhän liikennevaloissa pitäisi koko ajan ollakin sellainen asenne, että kohta on aika liikkua.
 
Puolen auton mitta ei ole pitkä. Tästä on tehty myös mittauksia ja vasta jossain reilun 10 metrin etäisyyksillä välit hidastaa valoista menoa. Tutkimus on linjattu tännekkin useasti. Puolen metrin väleillä ei jää tarpeeksi näkyvyyttä eteen, että tietäisi kohta olevan aika liikkua.
Puolen auton mitta on todella pitkä väli, ja ongelma. Usein kyse siitä, että kun niitä autoja mahtuu vähemmän siihen jonoon, niin se tukkii jo kääntyvien kaistaa. Eli sinne kääntyvien kaistalle ei edes pääse, vaan sieltä menee sitten vihreillä 3 autoa, kun voisi mennä 11. Eli pitkät välit tukkivat risteykset. Sama efekti, kun (Oulussa) kaikki ajavat jääräpäisesti sitä oikeaa kaistaa, vaikka eivät oikealle ole kääntymässä, tien vetokyvystä menetetään pahimmillaan lähes puolet. Ja kun risteykset tukeutuu, vaikutus on isompi.

Puoli metriä on se oikea väli, näinhän se opetettiin autokoulussakin. Useimmat jättää metrin tai yli, mutta ei minusta metrin välikään vielä kovin ongelma ole, moni pelkää niin kovin että voi sattua puskuri puskuria vasten.

Puolen metrin välilä jää juuri yhtä hyvä näkyvyys kuin 3 metrin välilläkin. Oikeastaan parempi, koska ollaan lähempänä liikennevaloja.
 
Viimeksi muokattu:
Puolen auton mitta ei ole pitkä. Tästä on tehty myös mittauksia ja vasta jossain reilun 10 metrin etäisyyksillä välit hidastaa valoista menoa. Tutkimus on linjattu tännekkin useasti. Puolen metrin väleillä ei jää tarpeeksi näkyvyyttä eteen, että tietäisi kohta olevan aika liikkua.

Kyllä se nyt on jo aika reilu mitta, varsinkin kun tässä Suomen vilkkaimmalla kadulla kahden risteyksen väli on vajaat 120 metriä. Tuohon mahtuisi lähes puolet enemmän autoja, jos jengi jättäisi järkevät välit.

Noita yksittäisiä hiipuvia etelämmässkin, kuin kainuun, pohjoisen isommissa mäissä
Palkkakuski voi olla että mitä ittua jos ajelaa isännän määräyksellä kantatieitä kuuttakympiä jos vähän pientä nyppylää näkyvisä (Tutka tarkistamaton nopeus), ja ajoaikaakin pitää olla jo vähän reilummin käytettävissä.

Siis tarkoitan nyt sellaisia joiden perässä joutuu oikeasti jumppaa vakkaria. jos muutaman sadanmetrin haarukssa haluaa pysyä.

Mäen ei tarvitse olla edes kummoinen, että tuo järjestelmä aktivoituu. Vaan esimerkiksi VT 3:lla Nurmijärven ja tien 25 liittymien välissä oleva mäki on riittävän jyrkkä, että se rupee säätämään nopeutta.
 
Puoli metriä on se oikea väli, näinhän se opetettiin autokoulussakin
Missä kävit autokoulun?

Autokoulujen opetussuunnitelmaan kuuluu opettaa se väli olemaan riittävä, että jos edellä oleva ei lähdekkään liikkeelle, pääset ohi ohjaamalla ilman peruuttamista. Tuo on se minimi väli.
 
Autokoulujen opetussuunnitelmaan kuuluu opettaa se väli olemaan riittävä, että jos edellä oleva ei lähdekkään liikkeelle, pääset ohi ohjaamalla ilman peruuttamista. Tuo on se minimi väli.
Pähkähullua. Tukitaan risteykset varautumalla tilanteeseen, joka sattuu autoilijalle ehkä kerran elämässään. Pysäköinnissä kadun varteen väli on useimmiten 0,5 m eteen ja taakse. Ei ongelmaa saada autoa pois.
 
2+2 kaistaisella tuusulanväylällä oli perinteistä yhden kaistan jonottamista. Siellä on liikenneympyrä rempan takia yksikaistainen. Ennen sitä oikealla kaistalla näkyi olevan jonoa yli puoli kilometriä edelliseen risteykseen asti. Vasta risteyksen läpi valuu autoja vasemmallekin kaistalle kun eivät muutakaan voi.
 
Olen monta kertaa sanonut tästä risteyksestä ja vastaavista, taas löytyi se yksi jonka eteen en saa tulla, joten lisää kaasua ja hypätään seuraavan ohi, ihan sama mulle :facepalm:

 
Kun liikennettä katsoo, niin pikemminhän liikennevaloissa pitäisi koko ajan ollakin sellainen asenne, että kohta on aika liikkua.
En rupea pitämään vaihdetta koko ajan pykälässä ihan vain muiden keksimien asenteiden takia. Ei tarvi edes lekuria vaivata, että mikä jalkaa vaivaa siinä tapauksessa, ripped clutch leg syndrome.
 
Pähkähullua. Tukitaan risteykset varautumalla tilanteeseen, joka sattuu autoilijalle ehkä kerran elämässään. Pysäköinnissä kadun varteen väli on useimmiten 0,5 m eteen ja taakse. Ei ongelmaa saada autoa pois.
Ehkä vähän kärjistät.

Valoissa ei ole ideaalia jonottaa puolenmetrin välein, lisää riskejä. Lisäksi sujuvuuden kannalta honompi, kohtuullisemalla välillä helpompi ajaa ja sujuvampaa liikennettä.

Tuo tiivistäminen on tarpeen niissä tilanteissa jos siellä taaempana näyttää siltä että vimeiset tukkii risteyksen, joten jonoa tiivistämällä ehkä autetaan ne viimeiset totöt pois tukkimasta.

On sitten ahtaita risteyksiä joissa voi olla kaista, kaistoja joihin ei nyt ei montaa autoa mahdu, jolloin tiivistäminen automaattisesti perusteltua. Paikalliset nuo yleensä tunnistaa.
 
Eilen oli 2kpl erittäin läheltäpitikolareita paskojen kanssa-autoilijoiden kanssa, jotka molemmat vaativat täyttä jarrutusta kolarin välttämiseksi. Ensimmäinen keissi oli perus risteys, jossa vastakkaisiin suuntiin ajaville syttyy täydet vihreät samaan aikaan, eli voin kääntyä samalla vasemmalle, kun vastaantulija kääntyy oikealle ja kääntyviin suuntiin on rinnakkaiset kaistat. Noh, itse vasemmalle kääntyvänä jouduin väistämään oikealle kääntyvää, jonka ajolinja näytti ensin menevän asianmukaisesti omalle kaistalleen, mutta loiveni siinä jo 45 astetta käännyttynä siihen mun kaistalle, jarrut pohjaan ja väliä jäi alle metri. Kaiken huipuksi kyseinen autoilija vaihtoi vielä kaistaa takaisin sille oikealle kaistalle, eli ei ollut edes mitään syytä vetää poikkeuskäännöstä, vaikkei tollasessa paikassa sitä muutenkaan saisi tehdä.

Tästä ei mennyt kuin 100 metriä, kun tulin parikaistaiseen liikenneympyrään, jossa vasemmalta tuleva auto pääsi sulavasti ohi ja käännyin sen perään sen kummemmin hidastelematta, kun ympyrän koko on niin iso. Itse olin aikeissa jatkaa suoraan ja tämä oli myös juuri edelleni ehtineen auton suunta, erkanemiskaistoja on joka suuntaan 2kpl eli sisemmältä kaistaltakin pääsee ulos, tämä edelläni ajava laittoi vilkkua oikealle jo heti hänen perään päästyään ja otti tuon ulomman kaistan ja ehdin tuossa sitten jo osin limiin hänen kanssaan itse sisemmällä kaistalla (muutaman risteyksen päästä oikea kaista kääntyy enää oikealle eli ennakoin itselleni sopivaa kaistavalintaa jo tuossa) mutta ulos käännyttäessä tämä kuski vetikin mun kaistalle ilman vilkkua ja taas joutu lyömään jarrut pohjaan.

Ajelin tämän tapauksen ohi oikeaa kaistaa, että näki vähän millanen kuski siellä on, ei mitään puhelinta ainakaan sillä hetkellä vaikuttanut olevan käsissä eikä ollut mikään vanhus tai muutakaan silmiinpistävää, joten ehkä porukalla on vaan ajotaidot hukassa. Tekis joskus mieli pysäyttää tollanen kuski ja kysyä että mitä oli mielessä ja valistaa vähän ajotavasta etenkin kun esimerkillisesti muutamaa sekuntia ennen "perseilyä" vaihdetaan asiallisesti vilkun kanssa ulommalle kaistalle ja luodaan vaikutelma, että osataan ajaa fiksusti.
 
Eilen oli 2kpl erittäin läheltäpitikolareita paskojen kanssa-autoilijoiden kanssa, jotka molemmat vaativat täyttä jarrutusta kolarin välttämiseksi. Ensimmäinen keissi oli perus risteys, jossa vastakkaisiin suuntiin ajaville syttyy täydet vihreät samaan aikaan, eli voin kääntyä samalla vasemmalle, kun vastaantulija kääntyy oikealle ja kääntyviin suuntiin on rinnakkaiset kaistat. Noh, itse vasemmalle kääntyvänä jouduin väistämään oikealle kääntyvää, jonka ajolinja näytti ensin menevän asianmukaisesti omalle kaistalleen, mutta loiveni siinä jo 45 astetta käännyttynä siihen mun kaistalle, jarrut pohjaan ja väliä jäi alle metri. Kaiken huipuksi kyseinen autoilija vaihtoi vielä kaistaa takaisin sille oikealle kaistalle, eli ei ollut edes mitään syytä vetää poikkeuskäännöstä, vaikkei tollasessa paikassa sitä muutenkaan saisi tehdä.
Näistä, puolin että toisin välillä ollut postauksia.

Se että mainostettiin lakipäiviltyksessä sitä että oikealle kääntyvä (* voi valita minkä kaistan haluaa on lisännyt sen käyttöä, ilmeisesti laiskuutta.

Olen ymmärtänyt että saa ottaa jokin muun kuin oikeanpuoleisen, mutta varovaisuutta noudatten, ettei käy kuten kirjoitit.
 
Ongelmahan ihmisillä tuolla liikenteessä on sopeutua muuttuvaan tilanteeseen.

Ensin ajetaan 100m turvavälillä 80km/h, sitten liikenne ruuhkaantuu niin 40km/h vauhdissa vieläkin ajetaan 100m turvavälillä.

Tullaan sieltä kylältä missä yksi liikennevalo jossa voidaan pitää 2-3m rakoa edellä menevään kaupunkiin jossa risteyksiä 20m päässä toisistaan ja silti pidetään ylisuuria välejä edellä olevaan jolloin risteyksien väliin mahtuu huomattavasti vähemmän autoja.

Sama kun joku laittaa vilkun päälle oikealle kääntyäkseen pihaan, mutta joutuu pysähtymään ajoradalle jalankulkijoiden takia, niin sen pysähtyneen takana olijat ei osaa kääntää rattia ja mennä vastaantulijoiden kaistalta ohi ja lopulta siellä on satojen metrien jonot ruuhka-aikana...
 
Eilen oli 2kpl erittäin läheltäpitikolareita paskojen kanssa-autoilijoiden kanssa, jotka molemmat vaativat täyttä jarrutusta kolarin välttämiseksi. Ensimmäinen keissi oli perus risteys, jossa vastakkaisiin suuntiin ajaville syttyy täydet vihreät samaan aikaan, eli voin kääntyä samalla vasemmalle, kun vastaantulija kääntyy oikealle ja kääntyviin suuntiin on rinnakkaiset kaistat. Noh, itse vasemmalle kääntyvänä jouduin väistämään oikealle kääntyvää, jonka ajolinja näytti ensin menevän asianmukaisesti omalle kaistalleen, mutta loiveni siinä jo 45 astetta käännyttynä siihen mun kaistalle, jarrut pohjaan ja väliä jäi alle metri. Kaiken huipuksi kyseinen autoilija vaihtoi vielä kaistaa takaisin sille oikealle kaistalle, eli ei ollut edes mitään syytä vetää poikkeuskäännöstä, vaikkei tollasessa paikassa sitä muutenkaan saisi tehdä.
Kääntyvä saa nykyisin valita vapaasti mille kaistalle kääntyy sillon kun ei ole ryhmittymismerkkejä tai kaistaviivoja. Ja kun toisaalta vasemmalle kääntyvän pitää väistää vastaantulevia (eli kaiketi myös oikealle kääntyviä), niin on ehkä vain oman oikeusturvan kannalta parempi odottaa ja katsoa mihin se oikealle kääntyvä menee ennen kuin syöksyy rinnalle.
 
Ihan riittää että laittaa vaihteen silmään kun tarpeen liikkua..
Tässä taitaa jokainen ajatella sitä omaa ajoneuvoaan.

Vanhoilla manuaaleilla/automaateilla on ihan perusteltua pitää vapaalla, oli se jarrun (+mahdollisen kytkimen) painaminen vaikeaa tai ei.

Paikan rytmistä, kuinka sen tuntee, ja kuskista,autosta riippuu sitten miten ennakoin ja kuinka hyvin se onnistuu. Noin ääripäivän, 10s vs 140 sekunttia todennäköistä odotusta. vs sekuntti - useampi liikkeelle lähtö aika.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom