Toisille se suurin sallittu on 120km/h mittarissa kun todellisuudessa hän ajaa noin 110km/h.
Tarkennetaan nyt tässä vielä sen verran, että olen sen verran autoihmisiä, että tiedän oman autoni mittarivirheen ja kyse ei ole alinopeudella ajamisesta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Toisille se suurin sallittu on 120km/h mittarissa kun todellisuudessa hän ajaa noin 110km/h.
Tarkennetaan nyt tässä vielä sen verran, että olen sen verran autoihmisiä, että tiedän oman autoni mittarivirheen ja kyse ei ole alinopeudella ajamisesta.
Kun sä siirryt ohituskaistalle niin laitat kunnolla sitä hanaa, etkä estä muiden etenemistä.
Hyvä paasata minäminä-ihmisistä, kun koko viestisi on minä-muodossa ja "miks mun pitää"-asenteella.Ihan pimeä kommentti. En minä voi tietää estäväni sitä 180km/h ajavaa, ennenkuin se tunkee taakse huutamaan., eikä minulla toki ole mitään velvollisuutta myöskään rikoa lakia tukeakseni minäminä-idioottien lainrikkomista. Lisäkjsi minä saan ohittaa sataakymmentä 90km/h ajavan, Ei motarila ole PAKKO ajaa sitä suurinta sallittua, kuten missään ei ole pakko ajaa sitä suurinta sallittua, monella vehkellä ei edes saa ajaa tien suurinta sallittua nopeutta! ;-)
Jos joku alkaisi minule moisessa rekanohituksessa tööttäilemään, niin aivan varmnasti en kiihdyttäisi vauhtiani, sitä ei muuten tekisi kukaan, ei edes se taakse tullut ääliö.
Kommenttisi "kunnolla hanan laittamisesta" oli aivan aiheeton (ja maalaa susta kuvan itsekkäänä tienkäyttäjänä) kun katsoo, millaista viestiä lainasit sillä. Kyse ei ollut ohituskaistalla hidastelusta.Hyvä paasata minäminä-ihmisistä, kun koko viestisi on minä-muodossa ja "miks mun pitää"-asenteella.
Todella harva lähtee tööttäilemään tai vilkuttelemaan valoja ellei edessä ihan kunnolla poiketa ns. "normaalista" liikenteestä. Lähes kaikissa tällaisissa tilanteissa pitäisi osata katsoa peiliin eikä haukkua muita idiooteiksi.
jos ryhmä autoja ajaa vaikka sen 125km/h todellista, niin yksi joka ajaa 110km/h aiheuttaa ongelman koska luulee että hänellä on oikeaus ajaa hiljempaa muiden edessä ja muiden pitää väistää.
No juu, noiden hiillostuskyvyt ovat ihan omaa luokkaansa. Itse sain keräillä ruokakassin sisällön apparin jalkatilasta (kassi oli siis jo jalkatilassa) kun firman paku liittyi isommalle tielle, suoraan yhden kaistan yli vasemmalle kaistalle juuri ja juuri rakoon johon hänen autonsa mahtui (eteeni oli juuri vaihtanut toinen auto oikealta kaistaa antaakseen tilaa liittyjille) ja sai todella hypätä jarrulle etten aja kovempaa vauhtia ajaneena perään kun Transit ei ollut ehtinyt kiihtynyt vasemman kaistan vauhtiin.Takseja en ole pannut merkille, mua sen sijaan yritysten pakut. On kiinnostavaa ajattelua että laitetaan suuret mainokset joka puolelle autoa, ja sitten mainostetaan järjetöntä liikkumista. Ikäänkuin joku innostuisi että "tuolta kuspäältä haluan taatusti putkirempan!" ;-)
Näin teen itsekkin, mutta en myöskään mene sen kärryn kanssa selvästi nopeampaa liikkuvan jonon eteen tai väliin. Ja palaan takaisin oikealle jos taakse rupeaa muodostumaan jonoa.Itse ainakin ohitan peräkärry perässä motarilla rekat, kuten normaalillakin tiellä. 100km/h on se korkein sallittu nopeus (mainitaan myös erikseen kevytperäkärryn renkaissa) ja en ole koskaan kokenut sitä olevan motarilla tarvetta ylittää. Normitiellä saattaa ohitustilanteessa ollakin tarpeen, kun ohituskaistalta on turvallisempaa palata nopeasti omalle kaistalle. Motarilla tälläistä ongelmaa ei varsinaisesti ole kun kaistalle kyllä pääsee oikein mukavasti ohittamisen jälkeen. Pahoittelen näin etukäteen jo perässä ajaville autoilijoille jos kokevat sen olevan härnäämistä, häirintää tai vittuilua.
Siinä sitten pitää siirtyä oikealle ja ohittaa sieltä vaikka se nyt pääsääntöisesti kiellettyä onkin. Ehkä se herättää tämmöisen vasemmalla nukkuvan, joka ajaa "minulla on oikeus!" mentaliteetilla.Näin teen itsekkin, mutta en myöskään mene sen kärryn kanssa selvästi nopeampaa liikkuvan jonon eteen tai väliin. Ja palaan takaisin oikealle jos taakse rupeaa muodostumaan jonoa.
Eilen tuli vastaan paku+ jarrullinen kärry joka huristeli vasenta kaistaa hyvinkäältä riihimäelle ~95kmh puoli viiden kieppeillä, ei olisi itselle tullut kyllä mieleenkään huristella tuota matkaa käymättä oikealla.
Jonoa rupesi olemaan omiin tarpeisiin..
Siinä sitten pitää siirtyä oikealle ja ohittaa sieltä vaikka se nyt pääsääntöisesti kiellettyä onkin. Ehkä se herättää tämmöisen vasemmalla nukkuvan, joka ajaa "minulla on oikeus!" mentaliteetilla.
Eikä ole. Motarilla yksittäisen auton ohittaminen oikealta niin että vaihdat kaistaa sen takia 2 kertaa on se kielletty juttu. Ei päde muissa tilanteissa.Siinä sitten pitää siirtyä oikealle ja ohittaa sieltä vaikka se nyt pääsääntöisesti kiellettyä onkin
Ohittaminen käsittääkseni vaatii juuri kaistan vaihtoa. Jos ajat kaistaa vaihtamatta toisella kaistalla nutaajan edelle oli se sitten vasemmalla tai oikealla kaistalla se ei ole ohittamista. Myöskin tarpeeton kaistan vaihto taitaa olla myös kiellettyä motarilla. Korjatkaa jos käsitykseni on väärin.Jos kokee ohittavansa ja tekee sen oikealta niin todennäköisesti tekee sen lain vastaisesti.
Jos ajautuu liikennevirran mukana ja ohittaa siinä samalla autoja ilman kaistan vaihtamista niin sitten kaikki ok.
Lähinnä näin käytännön kannalta oikealta ohittaminen on sen verran kova riski, että itse ei tule tuota tehtyä. Varmasti useastikin on saattanut ajautua oikealta ohi liikennevirran mukana ja sitten vaihtanut vasemmalle kaistalle myöhemmin. Varsinkin kun jonossa ajetaan eikä lähdetä kaistoja vaihtelemaan useamman kerran muutamien satojen metrien aikana niin eipä tuossa mitään ongelmaa ole.
Toki mitään kauhean törkeitä vasemman kaistan halaajia ei yleensä tule vastaan, mutta näissä tapauksissa siirryn yleensä sinne oikealle kaistalle odottelemaan että mitä sekoilua mahtaa kohta suorittaa. Oma matkanteko ei ole niin muutaman minuutin päälle koskaan että tarvitsisi tehdä mitään erityisiä toimenpiteitä tämmöisessä tilanteessa.
Mihin tämä ilmeisesti sangen yleinen käsitys perustuu? Tieliikennelaissakin puhutaan oikealta ohittamisesta kaistaa vaihtamatta, joten vaikuttaisi äkkiseltään siltä, että ohittaminen ei vaadi kaistan vaihtoa.Ohittaminen käsittääkseni vaatii juuri kaistan vaihtoa.
Sellainen käsitys itelläni on ollut. Siksi pyysinkin korjaamaan jos olen väärässä. Tosin en ole kuin kerran niin tehnyt.Mihin tämä ilmeisesti sangen yleinen käsitys perustuu? Tieliikennelaissakin puhutaan oikealta ohittamisesta kaistaa vaihtamatta, joten vaikuttaisi äkkiseltään aika ilmeiseltä, että ohittaminen ei vaadi kaistan vaihtoa.
10.8.2018/729
Tuon mukaan oikealta saa ohittaa, mikäli molemmat ajavat rinnakkaisilla kaistoilla. Tosin edellä olevaa ei saa ohittaa kuin vasemmalta puolelta. Eli tuon mukaan jos ajat vasemmalla kaistalla, et saa vaihtaa oikealle kaistalle ohittaaksesi vasemmalla kaistalla edellä ajavaa ajoneuvoa.3. luku
31 §
Edellä kulkeva ajoneuvo on ajoneuvolla ohitettava vasemmalta. Ohituksessa saa käyttää myös vastaantulevan liikenteen puolta sen estämättä, mitä 19 §:n 3 momentissa säädetään, jos ajosuunnassa on vain yksi ajokaista.
Jos edellä kulkeva ajoneuvo kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, sen saa ohittaa ajoneuvolla vain oikealta. Oikealta saa ohittaa myös, jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Lisäksi polkupyöräilijä saa ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän oikealta.
Raitiovaunu on ajoneuvolla ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, jos kiskojen sijainti sitä edellyttää ja ohittaminen ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa liikennettä. Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos ohittaminen ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa liikennettä.
SekoiluaTuon mukaan oikealta saa ohittaa, mikäli molemmat ajavat rinnakkaisilla kaistoilla. Tosin edellä olevaa ei saa ohittaa kuin vasemmalta puolelta. Eli tuon mukaan jos ajat vasemmalla kaistalla, et saa vaihtaa oikealle kaistalle ohittaaksesi vasemmalla kaistalla edellä ajavaa ajoneuvoa.
Tuon mukaan oikealta saa ohittaa, mikäli molemmat ajavat rinnakkaisilla kaistoilla. Tosin edellä olevaa ei saa ohittaa kuin vasemmalta puolelta. Eli tuon mukaan jos ajat vasemmalla kaistalla, et saa vaihtaa oikealle kaistalle ohittaaksesi vasemmalla kaistalla edellä ajavaa ajoneuvoa.
Itse seison aina liukuportaissa. Bonuksena odotan, että hissistä, bussista, ratikasta ja metrosta poistuvat pääsevät ensin ulos, ennen kuin astelen sisään. Mutta jos on kaksi kaistaa samaan suuntaan ja vasemmalla jumittava ajoneuvo, ajan oikealta ohi.Vasemmalla kaistalla nukkuvat ovat samoja henkilöitä jotka seisovat liukuportaissa. Löytyykö täältä sääntöön poikkeusta?
Joo siis, liukuportaissa seisovat ovat unisia kuskeja isompi osajoukko, ehdottomasti. Sulla on kuitenkin jokin kipinä etenemiseen kun uskallat uhmata ohittamisen käsitettä ajamalla ohi.Itse seison aina liukuportaissa. Bonuksena odotan, että hissistä, bussista, ratikasta ja metrosta poistuvat pääsevät ensin ulos, ennen kuin astelen sisään. Mutta jos on kaksi kaistaa samaan suuntaan ja vasemmalla jumittaja, ajan oikealta ohi.
Mikä ongelma liukuportaissa seisomisessa? Itse opin Tokiossa 20 vuotta sitten paikallisilta, että miten liukuportaissa seisotaan.Joo siis, liukuportaissa seisovat ovat unisia kuskeja isompi osajoukko, ehdottomasti. Sulla on kuitenkin jokin kipinä etenemiseen kun uskallat uhmata ohittamisen käsitettä ajamalla ohi.
Kunhan et ole vaihtanut vain ohittaaksesi edessä olevaa. Tuollaiseksi kielletyksi tilanteeksi laskettaisiin se että vaihtaisit heti ohituksen jälkeen takaisin vasemmalle kaistalle.Kun vaihtaa vasemmalta kaistalta oikealle, silloin kuljetaan rinnakkaisilla kaistoilla, jolloin edessä olleen ajoneuvon voi ohittaa oikealta. Ei ole sen vaikeampaa. Vai meninkö johonkin hassutteluun?
Eli miten pitäisi toimia, jos saavutat oikeaa kaistaa ajamalla jonkun, joka jumittaa vasemmalla kaistalla 110km/h. Edessä myös rekka, jonka ohitat ennen kuin saavutat tämän junnaajan. Nyt et saakaan palata oikealle rekan jälkeen ja jatkaa alkuperäistä nopeutta oikealla kaistalla ajaen vasemmalla ajavan ohi? Ilman rekkaa tämä olisi ollut vissiin ok.Tuon mukaan oikealta saa ohittaa, mikäli molemmat ajavat rinnakkaisilla kaistoilla. Tosin edellä olevaa ei saa ohittaa kuin vasemmalta puolelta. Eli tuon mukaan jos ajat vasemmalla kaistalla, et saa vaihtaa oikealle kaistalle ohittaaksesi vasemmalla kaistalla edellä ajavaa ajoneuvoa.
Mitä ihmeen performanssia tämä on? Missä kielletään kaistan vaihtaminen? Kaistaa saa vaihtaa ihan vapaasti, ja ohitella autot miltä puolelta huvittaa. Moottoritiellä sitten vähän jäykempää, mutta sielläkin saa ohittaa molemmilta puolilta.Kunhan et ole vaihtanut vain ohittaaksesi edessä olevaa. Tuollaiseksi kielletyksi tilanteeksi laskettaisiin se että vaihtaisit heti ohituksen jälkeen takaisin vasemmalle kaistalle.
Eihän tuossa laissa mikään kiellä oikealle palaamista, mutta et vain saa ns. pujotella vasemmalta oikean kautta jonkun ohi ja takaisin vasemmalle kyseisen kuskin eteen.Eli miten pitäisi toimia, jos saavutat oikeaa kaistaa ajamalla jonkun, joka jumittaa vasemmalla kaistalla 110km/h. Edessä myös rekka, jonka ohitat ennen kuin saavutat tämän junnaajan. Nyt et saakaan palata oikealle rekan jälkeen ja jatkaa alkuperäistä nopeutta oikealla kaistalla ajaen vasemmalla ajavan ohi?
Eli tuo on täysin sallittua tuon lain mukaan.Oma käytäntö näissä tilanteissa on, että palaan oikealle kaistalle ohituksen jälkeen. Jos edessä oleva hitaampi palaa ennen minua oikella (kuten hänellä pitäisi olla mahdollisuus), niin jatkan vasemmalta hänen ohi. Jos hän jää vasemmalle, vaikka olisi tyhjä baana oikealla, niin se on hänen häpeänsä jos jatkan omaa nopeutta oikealla kaistalla. Vielä ei ole tarvinnut poliisille logiikkaa selittää, mutta sakon uhalla olen valmis sen tekemään. Jos oikealta saa ajaa ohi joissain tilanteissa, niin sen pitää olla mahdollista myös silloin, kun minun ei ole perusteltua ajaa vasemmalla kaistalla.
Tieliikennelaki sanoi:61 §
Ajoneuvon paikka moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä
Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos jokin ajokaista on ajosuunnassa liikennemerkillä osoitettu tietylle liikennesuunnalle, ajoneuvolla saa ajaa olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.
Jos ajosuunnassa on vähintään kolme ajokaistaa, kuorma-autolla tai yli seitsemän metrin pituisella ajoneuvoyhdistelmällä saa ajaa vain jommallakummalla kahdesta oikeanpuoleisesta ajokaistasta, jollei 1 momentista tai 59 §:n 3 tai 4 momentista muuta johdu.
Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.
Ajoneuvolla ei saa ajaa moottoritien ja moottoriliikennetien ajoratoja yhdistävällä poikittaistiellä.
Tässä viitataan siis tilanteeseen, jossa oikeanpuoleinen kaista on opasteilla osoitettu vievän esim. poistumisrampille?
Siksi kirjoitinkin, että esim. Ja siinähän lukee "...jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle...".En ainakaan itse näe tuossa mitään poistumisramppiin viittaavaa, vaan yleisesti kerrotaan että ajosuunta on merkitty.
Joo, siis harvemminhan (jos koskaan) on tilannetta, jossa olisi pelkät suoraan jatkavat kaista motarilla merkitty (koska eihän siinä olisi mitään järkeäSiksi kirjoitinkin, että esim. Löydätkö jonkin toisen tapauksen, mihin tuolla viitataan?
Kunhan et ole vaihtanut vain ohittaaksesi edessä olevaa. Tuollaiseksi kielletyksi tilanteeksi laskettaisiin se että vaihtaisit heti ohituksen jälkeen takaisin vasemmalle kaistalle.
Joo, siis harvemminhan (jos koskaan) on tilannetta, jossa olisi pelkät suoraan jatkavat kaista motarilla merkitty (koska eihän siinä olisi mitään järkeä), vaan yleensä ollaan siinä tilanteessa, että se oikeanpuoleisin kaista on erkanemisramppi. Mutta esim. tässä ei ole vielä sitä erkanemisramppia, vaan on kolme kaistaa, jotka on merkitty opasteilla tiettyyn ajosuuntaan.
Yleisin on tuo tilanne, jossa kaista johtaa poistumiseen. Kuten tuossa esimerkissäsi, juuri tästä puhuin. Eli kirjoitin että kaista johtaa erkanemisrampille.Joo, siis harvemminhan (jos koskaan) on tilannetta, jossa olisi pelkät suoraan jatkavat kaista motarilla merkitty (koska eihän siinä olisi mitään järkeä), vaan yleensä ollaan siinä tilanteessa, että se oikeanpuoleisin kaista on erkanemisramppi. Mutta esim. tässä ei ole vielä sitä erkanemisramppia, vaan on kolme kaistaa, jotka on merkitty opasteilla tiettyyn ajosuuntaan.
Suurenpia kaupunkeja lähestyessä noita oikeita kaistoja saatetaan merkata useampaa kilometria ennen. Niissä voi automaattisesti vaihtaa oikealle ja ohittaa joku oman elämänsä poliisi joka on päättänyt ajaa sitä 126 km/h mittarinopeutta yhtään laista oikeasti välittämättä.
Yleisin on tuo tilanne, jossa kaista johtaa poistumiseen. Kuten tuossa esimerkissäsi, juuri tästä puhuin. Eli kirjoitin että kaista johtaa erkanemisrampille.