Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tarkennetaan nyt tässä vielä sen verran, että olen sen verran autoihmisiä, että tiedän oman autoni mittarivirheen ja kyse ei ole alinopeudella ajamisesta.

Hyvä niin, itse pidän motarilla aina mittarissa sen 132km/h mikä on noin 126-127km/h ja koskaan ei ole valoja vilkuteltu tai torvea soitettu rekan ohituksen aikana, saatikka poliiseja kiinnostanut.
 
Kun sä siirryt ohituskaistalle niin laitat kunnolla sitä hanaa, etkä estä muiden etenemistä.

Ihan pimeä kommentti. En minä voi tietää estäväni sitä 180km/h ajavaa, ennenkuin se tunkee taakse huutamaan., eikä minulla toki ole mitään velvollisuutta myöskään rikoa lakia tukeakseni minäminä-idioottien lainrikkomista. Lisäkjsi minä saan ohittaa sataakymmentä 90km/h ajavan, Ei motarila ole PAKKO ajaa sitä suurinta sallittua, kuten missään ei ole pakko ajaa sitä suurinta sallittua, monella vehkellä ei edes saa ajaa tien suurinta sallittua nopeutta! ;-)

Jos joku alkaisi minule moisessa rekanohituksessa tööttäilemään, niin aivan varmnasti en kiihdyttäisi vauhtiani, sitä ei muuten tekisi kukaan, ei edes se taakse tullut ääliö.
 
Jos motarilla hinkuttaa vasemmalla kaistalla 110km/h, on syytä kyllä vilkuilla peileihin ja antaa hyvin nopeasti tilaa niille jotka ajavat suurinta sallittua GPS-nopeutta.
 
Ihan pimeä kommentti. En minä voi tietää estäväni sitä 180km/h ajavaa, ennenkuin se tunkee taakse huutamaan., eikä minulla toki ole mitään velvollisuutta myöskään rikoa lakia tukeakseni minäminä-idioottien lainrikkomista. Lisäkjsi minä saan ohittaa sataakymmentä 90km/h ajavan, Ei motarila ole PAKKO ajaa sitä suurinta sallittua, kuten missään ei ole pakko ajaa sitä suurinta sallittua, monella vehkellä ei edes saa ajaa tien suurinta sallittua nopeutta! ;-)

Jos joku alkaisi minule moisessa rekanohituksessa tööttäilemään, niin aivan varmnasti en kiihdyttäisi vauhtiani, sitä ei muuten tekisi kukaan, ei edes se taakse tullut ääliö.
Hyvä paasata minäminä-ihmisistä, kun koko viestisi on minä-muodossa ja "miks mun pitää"-asenteella.

Todella harva lähtee tööttäilemään tai vilkuttelemaan valoja ellei edessä ihan kunnolla poiketa ns. "normaalista" liikenteestä. Lähes kaikissa tällaisissa tilanteissa pitäisi osata katsoa peiliin eikä haukkua muita idiooteiksi.
 
Minä tuohon "normaaliin" tulee, mikä on liikenteessä nykyään normaalia on tosiaan aika ärsyttävää, voisivat enemminkin toimia kuten kuuluu ;-D
 
Hyvä paasata minäminä-ihmisistä, kun koko viestisi on minä-muodossa ja "miks mun pitää"-asenteella.

Todella harva lähtee tööttäilemään tai vilkuttelemaan valoja ellei edessä ihan kunnolla poiketa ns. "normaalista" liikenteestä. Lähes kaikissa tällaisissa tilanteissa pitäisi osata katsoa peiliin eikä haukkua muita idiooteiksi.
Kommenttisi "kunnolla hanan laittamisesta" oli aivan aiheeton (ja maalaa susta kuvan itsekkäänä tienkäyttäjänä) kun katsoo, millaista viestiä lainasit sillä. Kyse ei ollut ohituskaistalla hidastelusta.

EDIT: Tai kai ton vois tulkita myös sun meinaavan sitä, että kun ohitat, laita hanaa kunnolla jotta saat kunnon turvavälin aikaiseksi taaksepäin ennen takaisin oikealle kaistalle siirtymistä. :D Mutta siitä tuskin oli kyse.
 
Viimeksi muokattu:
Taksit. Helvetin taksit. Tulin Tampereenväylää Kehä 1:n liittymää kohti ja siinä on bussipysäkki ennen liittymää 80kmh alueella. Edellä meni taksi, katsoin jo kaukaa että bussi on pysäkillä ja todennäköisesti joko yrittää ehtiä edelle tai todennäköisemmin jättäytyy meikäläisen taakse tyhjälle tielle. No taksikuski oli eri mieltä. Veti ennen bussia yllättäen liinat täysin kiinni ja PYSÄHTYI kaistalle päästämään bussin pysäkiltä. Onneksi olin varautunut tuohon bussin mahdolliseen eteen tulemiseen, mutta sai kyllä abs:t hakata täyttä häkää kun olin enemmän keskittynyt bussin tekemisiin enkä osannut pienessä mielessäkään odottaa että joku vetäisi liinat täysin yllättäen täysin kiinni ja pysähtyisi väylälle.

Nykyään saa pelätä takseja enemmän kuin isoa osaa normi kuskeista. Ennen taksit olivat vain ennalta arvattavia kaahareita, nykyään ei tiedä yhtään mitä, milloin ja miten tapahtuu kun moisen kohtaa.
 
Ongelman yleensä aiheutta se yksi joka ajaa joko hitaammin kuin muut ympärillä, tai se yksi joka ajaa selvää ylinopeutta...

jos ryhmä autoja ajaa vaikka sen 125km/h todellista, niin yksi joka ajaa 110km/h aiheuttaa ongelman koska luulee että hänellä on oikeaus ajaa hiljempaa muiden edessä ja muiden pitää väistää.

Sama jos ryhmä autoja ajaa vaikka sen 125km/h todellista, niin yksi joka ajaa sen 140km/h aiheuttaa ongelman koska luulee että hänellä on oikeus ajaa kovempaa kuin muut ja muiden pitää väistää.

Eniten mua ärsyttää nämä hitaammin ajavat jotka tulee suoraan eteen kun itse olen jo vasemmalla kaistalla ja aloittanut ohittamisen, he aina perustelevat hitaampaa nopeutta sillä ettei heillä ole kiire minnekkään, mutta oli sitten kauhea kiire siihen mun eteen kun odottamalla 10-20s olisin mennyt ohi ja hänen ei olisi tarvinnut tulla kenenkään eteen.
 
Takseja en ole pannut merkille, mua sen sijaan yritysten pakut. On kiinnostavaa ajattelua että laitetaan suuret mainokset joka puolelle autoa, ja sitten mainostetaan järjetöntä liikkumista. Ikäänkuin joku innostuisi että "tuolta kuspäältä haluan taatusti putkirempan!" ;-)
 
jos ryhmä autoja ajaa vaikka sen 125km/h todellista, niin yksi joka ajaa 110km/h aiheuttaa ongelman koska luulee että hänellä on oikeaus ajaa hiljempaa muiden edessä ja muiden pitää väistää.

Hänellä onkin oikeus ajaa hiljempaa, muut tosiaan väistävät, mitä kutsutaan joskus sisäpiireissä ohittamiseksi ylinopeudella.
 
Takseja en ole pannut merkille, mua sen sijaan yritysten pakut. On kiinnostavaa ajattelua että laitetaan suuret mainokset joka puolelle autoa, ja sitten mainostetaan järjetöntä liikkumista. Ikäänkuin joku innostuisi että "tuolta kuspäältä haluan taatusti putkirempan!" ;-)
No juu, noiden hiillostuskyvyt ovat ihan omaa luokkaansa. Itse sain keräillä ruokakassin sisällön apparin jalkatilasta (kassi oli siis jo jalkatilassa) kun firman paku liittyi isommalle tielle, suoraan yhden kaistan yli vasemmalle kaistalle juuri ja juuri rakoon johon hänen autonsa mahtui (eteeni oli juuri vaihtanut toinen auto oikealta kaistaa antaakseen tilaa liittyjille) ja sai todella hypätä jarrulle etten aja kovempaa vauhtia ajaneena perään kun Transit ei ollut ehtinyt kiihtynyt vasemman kaistan vauhtiin.
 
Itse ainakin ohitan peräkärry perässä motarilla rekat, kuten normaalillakin tiellä. 100km/h on se korkein sallittu nopeus (mainitaan myös erikseen kevytperäkärryn renkaissa) ja en ole koskaan kokenut sitä olevan motarilla tarvetta ylittää. Normitiellä saattaa ohitustilanteessa ollakin tarpeen, kun ohituskaistalta on turvallisempaa palata nopeasti omalle kaistalle. Motarilla tälläistä ongelmaa ei varsinaisesti ole kun kaistalle kyllä pääsee oikein mukavasti ohittamisen jälkeen. Pahoittelen näin etukäteen jo perässä ajaville autoilijoille jos kokevat sen olevan härnäämistä, häirintää tai vittuilua.
 
Itse ainakin ohitan peräkärry perässä motarilla rekat, kuten normaalillakin tiellä. 100km/h on se korkein sallittu nopeus (mainitaan myös erikseen kevytperäkärryn renkaissa) ja en ole koskaan kokenut sitä olevan motarilla tarvetta ylittää. Normitiellä saattaa ohitustilanteessa ollakin tarpeen, kun ohituskaistalta on turvallisempaa palata nopeasti omalle kaistalle. Motarilla tälläistä ongelmaa ei varsinaisesti ole kun kaistalle kyllä pääsee oikein mukavasti ohittamisen jälkeen. Pahoittelen näin etukäteen jo perässä ajaville autoilijoille jos kokevat sen olevan härnäämistä, häirintää tai vittuilua.
Näin teen itsekkin, mutta en myöskään mene sen kärryn kanssa selvästi nopeampaa liikkuvan jonon eteen tai väliin. Ja palaan takaisin oikealle jos taakse rupeaa muodostumaan jonoa.
Eilen tuli vastaan paku+ jarrullinen kärry joka huristeli vasenta kaistaa hyvinkäältä riihimäelle ~95kmh puoli viiden kieppeillä, ei olisi itselle tullut kyllä mieleenkään huristella tuota matkaa käymättä oikealla.
Jonoa rupesi olemaan omiin tarpeisiin..
 
Näin teen itsekkin, mutta en myöskään mene sen kärryn kanssa selvästi nopeampaa liikkuvan jonon eteen tai väliin. Ja palaan takaisin oikealle jos taakse rupeaa muodostumaan jonoa.
Eilen tuli vastaan paku+ jarrullinen kärry joka huristeli vasenta kaistaa hyvinkäältä riihimäelle ~95kmh puoli viiden kieppeillä, ei olisi itselle tullut kyllä mieleenkään huristella tuota matkaa käymättä oikealla.
Jonoa rupesi olemaan omiin tarpeisiin..
Siinä sitten pitää siirtyä oikealle ja ohittaa sieltä vaikka se nyt pääsääntöisesti kiellettyä onkin. Ehkä se herättää tämmöisen vasemmalla nukkuvan, joka ajaa "minulla on oikeus!" mentaliteetilla.
 
Siinä sitten pitää siirtyä oikealle ja ohittaa sieltä vaikka se nyt pääsääntöisesti kiellettyä onkin. Ehkä se herättää tämmöisen vasemmalla nukkuvan, joka ajaa "minulla on oikeus!" mentaliteetilla.

Kyllähän oikealta ohi saa ajaa jos vasen kaista jumittaa.
 
Korjatkaa jos väärässä, mutta nimenomaan moottoritiellä ja maanteillä nimetyt kaksikaistaosuudet ovat "ohituskaistoja" joissa ohittaminen oikealta kielletty. Kaupungissa nämä kaksikaistaosuudet ovat "ryhmittymiskaistoja" joissa kys. Tempausta ei ole kielletty?

Toki tästä mainitusta pakusta meni ohi autoja oikealta, mutta ruuhka-aikana sopivat välit koko ~kilometrin jonolle eivät riittäneet.

Lisätään vielä että kyseisestä pakusta nakeltiin natsoja oikealta ohittaneiden päälle ja firma on painettu muistiin.. Valitettavasti ei ollut meidän alihankkijalistoilla
 
Jos kokee ohittavansa ja tekee sen oikealta niin todennäköisesti tekee sen lain vastaisesti.

Jos ajautuu liikennevirran mukana ja ohittaa siinä samalla autoja ilman kaistan vaihtamista niin sitten kaikki ok.

Lähinnä näin käytännön kannalta oikealta ohittaminen on sen verran kova riski, että itse ei tule tuota tehtyä. Varmasti useastikin on saattanut ajautua oikealta ohi liikennevirran mukana ja sitten vaihtanut vasemmalle kaistalle myöhemmin. Varsinkin kun jonossa ajetaan eikä lähdetä kaistoja vaihtelemaan useamman kerran muutamien satojen metrien aikana niin eipä tuossa mitään ongelmaa ole.

Toki mitään kauhean törkeitä vasemman kaistan halaajia ei yleensä tule vastaan, mutta näissä tapauksissa siirryn yleensä sinne oikealle kaistalle odottelemaan että mitä sekoilua mahtaa kohta suorittaa. Oma matkanteko ei ole niin muutaman minuutin päälle koskaan että tarvitsisi tehdä mitään erityisiä toimenpiteitä tämmöisessä tilanteessa.
 
Nämä vasemman kaistan kouluttajat on siinä mielessä ihmeellistä porukkaa että sieltä peltilehmästä kyllä uskalletaan vittuilla muille ja körötellä tientukkona, mutta jos ylitän kävellen kaupungilla tien ilman suojatietä, ei näitä samoja kavereita näy siellä estämässä minua. Ehkä se "minulla on oikeus" ja koettu kouluttamisen tarpeellisuus tulee esiin sitten vain autolla liikkuessa.
 
No kieltämättä joskus kävelijänä on ihmetyttänyt autoilijan aggressiivisuus valoja ylittäessä kun lähden vilkkuvalla vihreällä vielä yli niin kyllähän se ehtii punaiseksi ennen kuin olen yli kävellyt. Tästä muutaman kerran olen tööttäyksen saanut osakseni, mutta eipä noista jaksa enää välittää kun saattaisin huonona päivänä sortua itsekin ajattelematta ko. tekoon (tosin tutuissa risteyksissä tuskin enää kun niiden ajastukset ovat suht tuttuja).
 
Jos kokee ohittavansa ja tekee sen oikealta niin todennäköisesti tekee sen lain vastaisesti.

Jos ajautuu liikennevirran mukana ja ohittaa siinä samalla autoja ilman kaistan vaihtamista niin sitten kaikki ok.

Lähinnä näin käytännön kannalta oikealta ohittaminen on sen verran kova riski, että itse ei tule tuota tehtyä. Varmasti useastikin on saattanut ajautua oikealta ohi liikennevirran mukana ja sitten vaihtanut vasemmalle kaistalle myöhemmin. Varsinkin kun jonossa ajetaan eikä lähdetä kaistoja vaihtelemaan useamman kerran muutamien satojen metrien aikana niin eipä tuossa mitään ongelmaa ole.

Toki mitään kauhean törkeitä vasemman kaistan halaajia ei yleensä tule vastaan, mutta näissä tapauksissa siirryn yleensä sinne oikealle kaistalle odottelemaan että mitä sekoilua mahtaa kohta suorittaa. Oma matkanteko ei ole niin muutaman minuutin päälle koskaan että tarvitsisi tehdä mitään erityisiä toimenpiteitä tämmöisessä tilanteessa.
Ohittaminen käsittääkseni vaatii juuri kaistan vaihtoa. Jos ajat kaistaa vaihtamatta toisella kaistalla nutaajan edelle oli se sitten vasemmalla tai oikealla kaistalla se ei ole ohittamista. Myöskin tarpeeton kaistan vaihto taitaa olla myös kiellettyä motarilla. Korjatkaa jos käsitykseni on väärin.
 
Ohittaminen käsittääkseni vaatii juuri kaistan vaihtoa.
Mihin tämä ilmeisesti sangen yleinen käsitys perustuu? Tieliikennelaissakin puhutaan oikealta ohittamisesta kaistaa vaihtamatta, joten vaikuttaisi äkkiseltään siltä, että ohittaminen ei vaadi kaistan vaihtoa.
 
Viimeksi muokattu:
Mihin tämä ilmeisesti sangen yleinen käsitys perustuu? Tieliikennelaissakin puhutaan oikealta ohittamisesta kaistaa vaihtamatta, joten vaikuttaisi äkkiseltään aika ilmeiseltä, että ohittaminen ei vaadi kaistan vaihtoa.
Sellainen käsitys itelläni on ollut. Siksi pyysinkin korjaamaan jos olen väärässä. Tosin en ole kuin kerran niin tehnyt.
 
3. luku
31 §
Edellä kulkeva ajoneuvo on ajoneuvolla ohitettava vasemmalta. Ohituksessa saa käyttää myös vastaantulevan liikenteen puolta sen estämättä, mitä 19 §:n 3 momentissa säädetään, jos ajosuunnassa on vain yksi ajokaista.
Jos edellä kulkeva ajoneuvo kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, sen saa ohittaa ajoneuvolla vain oikealta. Oikealta saa ohittaa myös, jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Lisäksi polkupyöräilijä saa ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän oikealta.
Raitiovaunu on ajoneuvolla ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, jos kiskojen sijainti sitä edellyttää ja ohittaminen ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa liikennettä. Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos ohittaminen ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa liikennettä.
Tuon mukaan oikealta saa ohittaa, mikäli molemmat ajavat rinnakkaisilla kaistoilla. Tosin edellä olevaa ei saa ohittaa kuin vasemmalta puolelta. Eli tuon mukaan jos ajat vasemmalla kaistalla, et saa vaihtaa oikealle kaistalle ohittaaksesi vasemmalla kaistalla edellä ajavaa ajoneuvoa.
 
Tuon mukaan oikealta saa ohittaa, mikäli molemmat ajavat rinnakkaisilla kaistoilla. Tosin edellä olevaa ei saa ohittaa kuin vasemmalta puolelta. Eli tuon mukaan jos ajat vasemmalla kaistalla, et saa vaihtaa oikealle kaistalle ohittaaksesi vasemmalla kaistalla edellä ajavaa ajoneuvoa.
Sekoilua
 
Tuon mukaan oikealta saa ohittaa, mikäli molemmat ajavat rinnakkaisilla kaistoilla. Tosin edellä olevaa ei saa ohittaa kuin vasemmalta puolelta. Eli tuon mukaan jos ajat vasemmalla kaistalla, et saa vaihtaa oikealle kaistalle ohittaaksesi vasemmalla kaistalla edellä ajavaa ajoneuvoa.

Kun vaihtaa vasemmalta kaistalta oikealle, silloin kuljetaan rinnakkaisilla kaistoilla, jolloin edessä olleen ajoneuvon voi ohittaa oikealta. Ei ole sen vaikeampaa. Vai meninkö johonkin hassutteluun?
 
Vasemmalla kaistalla nukkuvat ovat samoja henkilöitä jotka seisovat liukuportaissa. Löytyykö täältä sääntöön poikkeusta?
Itse seison aina liukuportaissa. Bonuksena odotan, että hissistä, bussista, ratikasta ja metrosta poistuvat pääsevät ensin ulos, ennen kuin astelen sisään. Mutta jos on kaksi kaistaa samaan suuntaan ja vasemmalla jumittava ajoneuvo, ajan oikealta ohi.
 
Itse seison aina liukuportaissa. Bonuksena odotan, että hissistä, bussista, ratikasta ja metrosta poistuvat pääsevät ensin ulos, ennen kuin astelen sisään. Mutta jos on kaksi kaistaa samaan suuntaan ja vasemmalla jumittaja, ajan oikealta ohi.
Joo siis, liukuportaissa seisovat ovat unisia kuskeja isompi osajoukko, ehdottomasti. Sulla on kuitenkin jokin kipinä etenemiseen kun uskallat uhmata ohittamisen käsitettä ajamalla ohi.
 
Joo siis, liukuportaissa seisovat ovat unisia kuskeja isompi osajoukko, ehdottomasti. Sulla on kuitenkin jokin kipinä etenemiseen kun uskallat uhmata ohittamisen käsitettä ajamalla ohi.
Mikä ongelma liukuportaissa seisomisessa? Itse opin Tokiossa 20 vuotta sitten paikallisilta, että miten liukuportaissa seisotaan.
Uhmaamiseen en ota kantaa kun en ymmärrä mitä tarkoitat, mutta kyllä, ohitan eli ajan oikealta ohi. Ja moottoritietä lukuunottamatta suurempi ongelma liikenteessä on oikean kaistan rakastajat.
 
Viimeksi muokattu:
Kun vaihtaa vasemmalta kaistalta oikealle, silloin kuljetaan rinnakkaisilla kaistoilla, jolloin edessä olleen ajoneuvon voi ohittaa oikealta. Ei ole sen vaikeampaa. Vai meninkö johonkin hassutteluun?
Kunhan et ole vaihtanut vain ohittaaksesi edessä olevaa. Tuollaiseksi kielletyksi tilanteeksi laskettaisiin se että vaihtaisit heti ohituksen jälkeen takaisin vasemmalle kaistalle.
 
Tuon mukaan oikealta saa ohittaa, mikäli molemmat ajavat rinnakkaisilla kaistoilla. Tosin edellä olevaa ei saa ohittaa kuin vasemmalta puolelta. Eli tuon mukaan jos ajat vasemmalla kaistalla, et saa vaihtaa oikealle kaistalle ohittaaksesi vasemmalla kaistalla edellä ajavaa ajoneuvoa.
Eli miten pitäisi toimia, jos saavutat oikeaa kaistaa ajamalla jonkun, joka jumittaa vasemmalla kaistalla 110km/h. Edessä myös rekka, jonka ohitat ennen kuin saavutat tämän junnaajan. Nyt et saakaan palata oikealle rekan jälkeen ja jatkaa alkuperäistä nopeutta oikealla kaistalla ajaen vasemmalla ajavan ohi? Ilman rekkaa tämä olisi ollut vissiin ok.

Oma käytäntö näissä tilanteissa on, että palaan oikealle kaistalle ohituksen jälkeen. Jos edessä oleva hitaampi palaa ennen minua oikella (kuten hänellä pitäisi olla mahdollisuus), niin jatkan vasemmalta hänen ohi. Jos hän jää vasemmalle, vaikka olisi tyhjä baana oikealla, niin se on hänen häpeänsä jos jatkan omaa nopeutta oikealla kaistalla. Vielä ei ole tarvinnut poliisille logiikkaa selittää, mutta sakon uhalla olen valmis sen tekemään. Jos oikealta saa ajaa ohi joissain tilanteissa, niin sen pitää olla mahdollista myös silloin, kun minun ei ole perusteltua ajaa vasemmalla kaistalla.
 
Kunhan et ole vaihtanut vain ohittaaksesi edessä olevaa. Tuollaiseksi kielletyksi tilanteeksi laskettaisiin se että vaihtaisit heti ohituksen jälkeen takaisin vasemmalle kaistalle.
Mitä ihmeen performanssia tämä on? Missä kielletään kaistan vaihtaminen? Kaistaa saa vaihtaa ihan vapaasti, ja ohitella autot miltä puolelta huvittaa. Moottoritiellä sitten vähän jäykempää, mutta sielläkin saa ohittaa molemmilta puolilta.
 
Eli miten pitäisi toimia, jos saavutat oikeaa kaistaa ajamalla jonkun, joka jumittaa vasemmalla kaistalla 110km/h. Edessä myös rekka, jonka ohitat ennen kuin saavutat tämän junnaajan. Nyt et saakaan palata oikealle rekan jälkeen ja jatkaa alkuperäistä nopeutta oikealla kaistalla ajaen vasemmalla ajavan ohi?
Eihän tuossa laissa mikään kiellä oikealle palaamista, mutta et vain saa ns. pujotella vasemmalta oikean kautta jonkun ohi ja takaisin vasemmalle kyseisen kuskin eteen.
Oma käytäntö näissä tilanteissa on, että palaan oikealle kaistalle ohituksen jälkeen. Jos edessä oleva hitaampi palaa ennen minua oikella (kuten hänellä pitäisi olla mahdollisuus), niin jatkan vasemmalta hänen ohi. Jos hän jää vasemmalle, vaikka olisi tyhjä baana oikealla, niin se on hänen häpeänsä jos jatkan omaa nopeutta oikealla kaistalla. Vielä ei ole tarvinnut poliisille logiikkaa selittää, mutta sakon uhalla olen valmis sen tekemään. Jos oikealta saa ajaa ohi joissain tilanteissa, niin sen pitää olla mahdollista myös silloin, kun minun ei ole perusteltua ajaa vasemmalla kaistalla.
Eli tuo on täysin sallittua tuon lain mukaan.
 
Tieliikennelaki sanoi:
61 §
Ajoneuvon paikka moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä


Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos jokin ajokaista on ajosuunnassa liikennemerkillä osoitettu tietylle liikennesuunnalle, ajoneuvolla saa ajaa olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.


Jos ajosuunnassa on vähintään kolme ajokaistaa, kuorma-autolla tai yli seitsemän metrin pituisella ajoneuvoyhdistelmällä saa ajaa vain jommallakummalla kahdesta oikeanpuoleisesta ajokaistasta, jollei 1 momentista tai 59 §:n 3 tai 4 momentista muuta johdu.


Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.


Ajoneuvolla ei saa ajaa moottoritien ja moottoriliikennetien ajoratoja yhdistävällä poikittaistiellä.

Eli minun nähdäkseni:

Vaihdat oikealta vasemmalle ja takaisin oikealle ohituksen jälkeen -> sallittua.
Vaihdat vasemmalta oikealle ja ajat hitaamman ajoneuvon ohi -> sallittua.
Sama kuin edellä, mutta palaat vasemmalle ohituksen jälkeen -> ei sallittua.

Kaippa tässä se suurin tulkinnanvaraisuus tulee siinä, että milloin voidaan katsoa, että se ohitustilanne on ohi, ja voit siirtyä vasemmalle ohittamaan seuraavaa hitaampaa.
 
Viimeksi muokattu:
En ainakaan itse näe tuossa mitään poistumisramppiin viittaavaa, vaan yleisesti kerrotaan että ajosuunta on merkitty.
 
En ainakaan itse näe tuossa mitään poistumisramppiin viittaavaa, vaan yleisesti kerrotaan että ajosuunta on merkitty.
Siksi kirjoitinkin, että esim. Ja siinähän lukee "...jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle...".

Löydätkö jonkin toisen tapauksen, mihin tuolla viitataan?
 
Viimeksi muokattu:
Ajosuunnan merkitseminen tarkoittaa siis näitä, jossa esim. Turkuun poistutaan hesasta tullessa oikealta kaistalta. Se, että ne kaksi kaistaa menevät samaan suuntaan ei ole mikään merkitseminen vielä vaan siellä pitää olla oikea ohjaus tiettyyn suuntaan.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Siksi kirjoitinkin, että esim. Löydätkö jonkin toisen tapauksen, mihin tuolla viitataan?
Joo, siis harvemminhan (jos koskaan) on tilannetta, jossa olisi pelkät suoraan jatkavat kaista motarilla merkitty (koska eihän siinä olisi mitään järkeä :D), vaan yleensä ollaan siinä tilanteessa, että se oikeanpuoleisin kaista on erkanemisramppi. Mutta esim. tässä ei ole vielä sitä erkanemisramppia, vaan on kolme kaistaa, jotka on merkitty opasteilla tiettyyn ajosuuntaan.
 
Kunhan et ole vaihtanut vain ohittaaksesi edessä olevaa. Tuollaiseksi kielletyksi tilanteeksi laskettaisiin se että vaihtaisit heti ohituksen jälkeen takaisin vasemmalle kaistalle.

Saa vaihtaa ohituksen jälkeen vapaasti takaisin vasemmalle. Jatkuva pujottelu on sitten tulkinnanvaraisesti jossain vaiheessa ilmeisesti kiellettyä.

Ajattelet varmaan moottoritietä, jossa oikealta ohittamiseen on erillisiä rajoitteita.
 
Joo, siis harvemminhan (jos koskaan) on tilannetta, jossa olisi pelkät suoraan jatkavat kaista motarilla merkitty (koska eihän siinä olisi mitään järkeä :D), vaan yleensä ollaan siinä tilanteessa, että se oikeanpuoleisin kaista on erkanemisramppi. Mutta esim. tässä ei ole vielä sitä erkanemisramppia, vaan on kolme kaistaa, jotka on merkitty opasteilla tiettyyn ajosuuntaan.

Suurenpia kaupunkeja lähestyessä noita oikeita kaistoja saatetaan merkata useampaa kilometria ennen. Niissä voi automaattisesti vaihtaa oikealle ja ohittaa joku oman elämänsä poliisi joka on päättänyt ajaa sitä 126 km/h mittarinopeutta yhtään laista oikeasti välittämättä.
 
Joo, siis harvemminhan (jos koskaan) on tilannetta, jossa olisi pelkät suoraan jatkavat kaista motarilla merkitty (koska eihän siinä olisi mitään järkeä :D), vaan yleensä ollaan siinä tilanteessa, että se oikeanpuoleisin kaista on erkanemisramppi. Mutta esim. tässä ei ole vielä sitä erkanemisramppia, vaan on kolme kaistaa, jotka on merkitty opasteilla tiettyyn ajosuuntaan.
Yleisin on tuo tilanne, jossa kaista johtaa poistumiseen. Kuten tuossa esimerkissäsi, juuri tästä puhuin. Eli kirjoitin että kaista johtaa erkanemisrampille.
 
Suurenpia kaupunkeja lähestyessä noita oikeita kaistoja saatetaan merkata useampaa kilometria ennen. Niissä voi automaattisesti vaihtaa oikealle ja ohittaa joku oman elämänsä poliisi joka on päättänyt ajaa sitä 126 km/h mittarinopeutta yhtään laista oikeasti välittämättä.

Näinpä muuten onkin, mutta ajattelin ehkä enemmän tilannetta keskellä ei mitään. :D

Yleisin on tuo tilanne, jossa kaista johtaa poistumiseen. Kuten tuossa esimerkissäsi, juuri tästä puhuin. Eli kirjoitin että kaista johtaa erkanemisrampille.

Missä kohtaa tuossa esimerkissä on poistumisramppi taikka -kaista? Ei ainakaan omaan silmään osu ollenkaan. Siinä on kolme normaalia kaistaa, joista oikeinpuoleisin ohjaa sitten joskus (500 metrin päästä) eri kohteeseen kuin kaksi muuta. Se poistumisramppi alkaa myöhemmin.

Jätetään tämä tähän, ymmärsin eri tavalla kuin mitä tarkoitit.

Teit vielä jonkin ninjaeditin aiempaan viestiisi, mutta siis se "tietty liikennesuunta" ei tarkoita pelkästään poistumisramppia, vaan esimerkiksi sitä vasemmanpuoleista kaistaa, kun opasteella kerrotaan, että se kulkee edelleen suoraan. Jos sillä tarkoitettaisiin vain sitä poistumisramppia, niin silloin se pitäisi myös ilmoittaa niin.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäpä väliä sillä on, onko oikealta ohittaminen sallittua vai kielletty. Jos joku nukkuu vasemmalla vaikka oikealla on ohituksen verran tilaa (eli moninkrtaisesti tilaa nopeamman ohi laskemiseen), niin sittenhän oikealta pääsee ohi. Vähän vaarallistahan se on, kun ei vasemman kaistan junnaajilla tuo kaistanvaihto ja peileihin katselu ei ole vahvuusaluetta, niin paranee sujahtaa ripeästi, niin minimoituu riski että oltaisiin menossa oikealle kaistalle samaan aikaan.
 
Screenshot_20230820_182217_com.viofo.viofo_edit_89746456821721.jpg


Ei vaan aina riitä ymmärrys kanssa autoilijoita kohtaan. 80 alueella ajoin tasan 80 vauhtia. Edellä menevä paineli jarrua vähän väliä ilman näkyvää syytä. Rajoitus vaihtui 80 -> 100km/h ja kuski jatkoi edelleen 80 vauhtia. Alamäessä painoi vielä jarrua ja tuosta pari sataa metriä niin ohituskielto loppuu. Siinä kiihdytti heti nopeuden arviolta 110km/h.

En jäänyt katselemaan enempää tuota kikkailua vaan ajoin p-paikalle ja pelasin muutaman pelin mobiilipeliä. Jatkoin matkaa sitten kaikessa rauhassa ilman ärsytystä.

Nykyään tehnyt tuota, kun jokin alkaa ärsyttämään liikenteessä niin pysähdyn pariksi minuutiksi ja jatkan sitten rauhassa matkaa vaikka hieman hitaammin etten saavuta esim. edellä ollutta letkaa jossa nopeus pumppaa koko ajan.
 
Aika usein nykytekniikkaa omaava kiesi sytyttelee ihan itsekseen niitä jarruvaloja mukautuvan vakionopeussäätimen myötä.
Se näyttää pahalta takaatulevan silmin mutta kuski itse ei edes tiedä takavaloshowsta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 941
Viestejä
4 679 200
Jäsenet
76 688
Uusin jäsen
Pekkapekka8

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom