Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 813
Juu, kostamallahan se liikenne toimii parhaiten :rofl:

Tänään joku sankari yritti hilata välin kiinni, kun olin liittymässä liikennevirtaan. Oli vilkku kai liian aikaisin päällä... Valitettavasti on tullut ajettua pk-seudulla sen verran, että pienehköt välit ei tunnu missään, joten runttasin väliin. Pk-seudun mittapuulla ei ollut vielä edes ahdasta. Tämä siis tapahtui Naantalin pikatiellä Artukaisten kohdalla. Johan alkoi torvi soida ja valot vilkkua :D Hilas puskuriin kiinni. Muutama 100 m myöhemmin kääntyi Jyrkkälään... Ymmärtäisin käytöksen, jos ahtaaseen väliin olisin tunkenut, mutta kun raasu oikein reippaasti kiihdyttämällä yritti sulkea reilun välin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 595
Kyllä se liikennekäytös lähtee siitä että kaikki noudattaa samoja sääntöä eikä edes ammattilaiset ala leikkimään että heillä on jokin maaginen oikeus ajaa rajoitusta lujempaa tai protestoida pitämällä laitonta turvaväliä.
Tunnetko usein tarvetta kouluttaa muita? Kouluttajilla on maagisesti oikeus luopua pykälistä tarvittaessa...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Mulla on lähinnä vaikeuksia tajuta, että nämä alinopeutta kinkuttajat ja liikenne- ja väistösäännöistä tietämättömät tuntuvat vittuuntuvat kun heitä "koulutetaan".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 813
Järjen köyhyyttähän se on itsensä pistää tilanteeseen, jossa oma meneminen vaarantuu. Rekka ajaa sen 88 km/h ja ohituskaistalla on reilu meno. Jos näitä ei tajua ja jää siihen tukoksi, niin ihan peiliin saa katsoa ja miettiä onko itselle tärkeämpää olla ”oikeassa” vai pysyä poissa turhista vaaroista. Esim. 80 km/h tiellä on oikein leppoisaa köröttää rekan perässä, kun väli on riittävä (ylämäissä tapahtuvaa hidastumista kompensoimaan).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 825
Järjen köyhyyttähän se on itsensä pistää tilanteeseen, jossa oma meneminen vaarantuu. Rekka ajaa sen 88 km/h ja ohituskaistalla on reilu meno. Jos näitä ei tajua ja jää siihen tukoksi, niin ihan peiliin saa katsoa ja miettiä onko itselle tärkeämpää olla ”oikeassa” vai pysyä poissa turhista vaaroista. Esim. 80 km/h tiellä on oikein leppoisaa köröttää rekan perässä, kun väli on riittävä (ylämäissä tapahtuvaa hidastumista kompensoimaan).
Rekkapenankin, kuten kaikkien muidenkin tulisi kumminkin tajuta se pieni seikka että oli edellä ajavan nopeus mikä hyvänsä, vastuu turvavälin pitämisestä on sillä takimmaisella kuskilla. Ja nopeusrajoitus ei ole pienin sallittu nopeus, mitään varsinaista alinopeutta ei ole olemassa edes tieliikennelaissa. Poliisi onneksi näitä vaarallisien turvavälien kuskeja sillon tällön narautteleekin, saisi tehdä tuotakin enemmän.

Jos oikeasti se ettei joku halua ajaa sakkorajalla pilaa aikataulut tai päivän muuten niin niille annan vihjeen: lähde aikaisemmin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
374
Osui liian lähelle? Jos et osaa kantaa vastuuta raskaan ajoneuvon kuljettamisesta turvallisesti niin you can bet some of us normal road users will react.
Yleensä nuo raskaan kaluston kuskit osaa hommansa sen verran hyvin että ei perseessä hirveästi roiku, ellei sitten omassa päädyssä ole jotain vikaa. Näin on ainakin PK-seudulla oman kokemuksen perusteella.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Keskusta-alueella pysähtyminen random paikkaan päästääkseen tien yli jalankulkijan. (suojatie vähintään 30m päässä) Toki oma turvaväli oli mitä oli, mutta noin 20cm takapuskurista pysähtyi auto. Tämä oli jo toinen kerta 2 viikon sisään, ekalla kerralla ei ollut ongelmaa saada autoa pysähtymään.

Toinen juttu on nämä kuskit, jotka ajaa 50-60km/h vaan koska sattuu satamaan vettä/lunta/räntää.

Kun tässä nyt oli vielä puhetta noista rekoista ja ylinopeudesta, niin ajatelkaapa asiaa näin: Rekkamies ajaa päivän aikana 500km ja oletetaan että nopeus on 1) 80km/h ja 2) 89km/h. Tapauksessa 1) rekkamies on kotona 6 tunnin ja 15 minuutin kuluttua ja tapauksessa 2) rekkamies on kotona 5 tunnin ja 37 minuutin kuluttua. Tässä tilanteessa ei toki ole taukoja jne mukana, eikä kukaan aja koko 500km tuota vauhtia, mutta you got the point. Mä ainakin oon ennemmin tuon reippaan puoli tuntia aikaisemmin kotona.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 813
Rekkapenankin, kuten kaikkien muidenkin tulisi kumminkin tajuta se pieni seikka että oli edellä ajavan nopeus mikä hyvänsä, vastuu turvavälin pitämisestä on sillä takimmaisella kuskilla. Ja nopeusrajoitus ei ole pienin sallittu nopeus, mitään varsinaista alinopeutta ei ole olemassa edes tieliikennelaissa. Poliisi onneksi näitä vaarallisien turvavälien kuskeja sillon tällön narautteleekin, saisi tehdä tuotakin enemmän.

Jos oikeasti se ettei joku halua ajaa sakkorajalla pilaa aikataulut tai päivän muuten niin niille annan vihjeen: lähde aikaisemmin.
Kuten kirjoitin, tästä ei ole kyse. ”Oikeassa” olevaa ei vaan lohduta haudassa se seikka. Maailma ei ole täydellinen ja minusta sen tajuaminen on viisauden alku.

Liikennesäännöt tuntuu olevan vain joillekin sellainen pyhä oikeutus, joiden varjolla saa olla vaikka minkälainen idiootti. Esim. pitäisitkö kovin fiksuna kaveria, joka tietoisesti tunkee kätensä johonkin pyörivään vehkeeseen, josta sattuu puuttumaan suoja? Vaikka siis konesäännösten mukaan suoja pitäis olla. Tilanne on ihan identtinen perseeseen ilmestyvien hiillostajien kanssa, kummassakaan tilanteessa ei pitäis olla mitään yllättävää tai epäselvää mikä on vaarallista itselle ja mikä ei. Toisessa valinta on oikein jättää se käsi pistämättä väliin, toisessa painetaan lisää jarrua toisen provosoimiseksi entisestään. Fiksua :beye:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 667
Juu, kostamallahan se liikenne toimii parhaiten :rofl:

Tänään joku sankari yritti hilata välin kiinni, kun olin liittymässä liikennevirtaan. Oli vilkku kai liian aikaisin päällä... Valitettavasti on tullut ajettua pk-seudulla sen verran, että pienehköt välit ei tunnu missään, joten runttasin väliin. Pk-seudun mittapuulla ei ollut vielä edes ahdasta. Tämä siis tapahtui Naantalin pikatiellä Artukaisten kohdalla. Johan alkoi torvi soida ja valot vilkkua :D Hilas puskuriin kiinni. Muutama 100 m myöhemmin kääntyi Jyrkkälään... Ymmärtäisin käytöksen, jos ahtaaseen väliin olisin tunkenut, mutta kun raasu oikein reippaasti kiihdyttämällä yritti sulkea reilun välin.
Olen törmännyt täysin samassa liittymässä samaan hermanniin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 125
Kun tässä nyt oli vielä puhetta noista rekoista ja ylinopeudesta, niin ajatelkaapa asiaa näin: Rekkamies ajaa päivän aikana 500km ja oletetaan että nopeus on 1) 80km/h ja 2) 89km/h. Tapauksessa 1) rekkamies on kotona 6 tunnin ja 15 minuutin kuluttua ja tapauksessa 2) rekkamies on kotona 5 tunnin ja 37 minuutin kuluttua. Tässä tilanteessa ei toki ole taukoja jne mukana, eikä kukaan aja koko 500km tuota vauhtia, mutta you got the point. Mä ainakin oon ennemmin tuon reippaan puoli tuntia aikaisemmin kotona.
Itsekkin noita ajellessa ajattelin sen näin -> ajamalla ylinopeutta saan mahdolisesti sakkoja jotka maksan minä ja puolesta tunnista vähemmän palkkaa joka tapauksessa. Olisi pidemmän päälle ollut aika kova ero palkkapussissa varsinkin kun olisi tiputtanut nimenomaan ylityötunteja.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
En voi käsittää juuri sitä, että ensin ohitetaan ja sitten tullaan perä eellä vastaan. Minulla toki ei henkilöautolla ole ongelmaa tämän kanssa kun pääsen kyllä ohi, mutta siis... En kertaakaan ole nähnyt rekkakuskia ajamassa mun auton perässä liian lähellä. En kertaakaan sen 14v aikana kun olen kortin omistanut. Maailman helpoin asia saada väliä niihin.

Ei voi ymmärtää....
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tähän rekka keskusteluun, kyllä rekka ei tehnyt oikein, mutta kun siitä rekasta nyt ohi mentiin muutenkin niin miksi ei voinnut samalla jäädä ajamaan vaikka 85km/h todellista nopeutta, kamerat ei välky eikä se rekka olisi hiillostanut, tai jos olisi niin sitten on jo kusipää touhua.

Juuri taas aamulla kehä 3 todistin kun volkkari ajaa samaa vauhtia rekan vierellä vasenta kaistaa, mulla vakkarissa se perus 90km/h mikä on todellista 86km/h ja saavutan tätä volkkaria, tulen lähemmäksi ja lähemmäksi ja ei, ei lisää vauhtia ei tee pienintäkään elettä kunhan seisoo kuin kyrpä häissä muiden edessä kun tie edessä on aivan tyhjä. Kun alkaa kolmas kaista oikella niin siirryn sitten sinne ja menen ohi rekasta ja volkkarista oikealta puolelta niin eikös se volkkarin kaasu löydy taas ja pääsihän se siitä rekasta ohi!?:facepalm:
 
Liittynyt
24.05.2017
Viestejä
99
Ei s**t*n* taas tämmösiä:
Volvo-kuski ja BMW-mies ottivat toisistaan mittaa, kunnes rysähti - Toinen kuski kertoi oikeudessa mietteistään: ”Mun ohi ei tulla”

Ilmeisesti useampikin meistä on kohdannut tämän kategorian sankareita kommentoinnista päätellen.
Kyllähän näitä tulee vastaan. Tämmösten penareiden takia vanhan bmw:n ohjastaminen on taas astetta mielenkiintoisempaa. E30-mallin bemarilla kun teet ihan mitä vaan, niin kanssaliikkujien ensimmäinen reaktio on olettaa kyrväksi. Sinäänsä en ihmettele, vuosia sitten kun noita oli enemmän liikenteessä niin noilta pystyi odottamaan mitä vaan.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 114
Kyllähän näitä tulee vastaan. Tämmösten penareiden takia vanhan bmw:n ohjastaminen on taas astetta mielenkiintoisempaa. E30-mallin bemarilla kun teet ihan mitä vaan, niin kanssaliikkujien ensimmäinen reaktio on olettaa kyrväksi. Sinäänsä en ihmettele, vuosia sitten kun noita oli enemmän liikenteessä niin noilta pystyi odottamaan mitä vaan.
Pätee kyllä varmasti mihin tahansa yli 10v vanhaan Bemariin. Sen verran aivot narikassa noihin malleihin päädytään.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 674
Kyllähän näitä tulee vastaan. Tämmösten penareiden takia vanhan bmw:n ohjastaminen on taas astetta mielenkiintoisempaa. E30-mallin bemarilla kun teet ihan mitä vaan, niin kanssaliikkujien ensimmäinen reaktio on olettaa kyrväksi. Sinäänsä en ihmettele, vuosia sitten kun noita oli enemmän liikenteessä niin noilta pystyi odottamaan mitä vaan.
Tosin ihan yhtä kyrpä tuo Volvo-kuskikin oli. En ymmärrä miksi tuomio oli alle puolet pienempi.

On tuollaisia bemarinkuskin tapaisia kiihdyttelijöitä (provosoijia) tullut useinkin nähtyä, mutta kyllä mä ainakin annan pelleilijän pelleillä keskenään siinä vaiheessa jos ohi ei ilman huomattavaa ylinopeutta näytä pääsevän.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Olen oppinut pitämään nokkani mahdollisimman kaukana noista vanhoista bemareista juurikin sen takia, että osalla kuskeista tuntuu olevan suuria vaikeuksia hahmottaa liikennesääntöjä. Myös uusilla ajetaan varsin holtittimasti.

Tommonen vanhempi liittyi kerran kiireellä mun eteen kolmion takaa työmatkalla, hyvä ettei ympäri pyörähtänyt kun oli vähän liukasta ja varmaan 40km/h tuli kolmion takaa.

Ohitus on ilmeisesti myös haasteellinen asia kun kaveri lähti kerran vanhaa vitossarjalaisella ajavaa pappaa ohittamaan niin käppyrähän alkoi pistämään hanttiin. :) reippaat 150km/h taisi olla vauhtia kun pääsi ohi tuosta ja lopun matkaa kys. kulkine roikkui perässä kuin hinattava.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Itse olen kerran ohittanut Audin Seatilla. 60 km/h rajoitus ja Audi tuli perä edellä vastaan. Pääsin kumminkin ohi suurella(?) ylinopeudella. Tämän jälkeen piti jarruttaa koska tuli jyrkkä mutka. Mutkan jälkeen Audi (kaahasi) ohi.

Eihän tuossa muuta vaaraa ollut kuin että nopeus nousi erittäin suureksi ja molemmillehan siitä olisi sakot tullut tai paremminkin kortit olisi otettu pois. Moottoripyörällä ei tuollainen onnistu, koska pyörä kiihtyy paljon autoa nopeammin.

Edit:
Tarkennetaan että kyseessä oli joku vanha audi.

Toinen tapaus oli joku liikennevaloissa oveen potkija, kun olin ohittanut tämän auton (auto tuli pihan parkkipaikalta eteen ajotielle). En muista oliko kyseessä Audi vai joku muu auto. Tyttöystävä oli kumminkin hänellä autossa kyydissä. En päässyt karkuunkaan kun edessä oli auto ja takana oli tämä ohitettu auto.

Noihin aikoihin ei ollut toki mitään kameroita vielä keksitty.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 114
Olen oppinut pitämään nokkani mahdollisimman kaukana noista vanhoista bemareista juurikin sen takia, että osalla kuskeista tuntuu olevan suuria vaikeuksia hahmottaa liikennesääntöjä. Myös uusilla ajetaan varsin holtittimasti.

Tommonen vanhempi liittyi kerran kiireellä mun eteen kolmion takaa työmatkalla, hyvä ettei ympäri pyörähtänyt kun oli vähän liukasta ja varmaan 40km/h tuli kolmion takaa.

Ohitus on ilmeisesti myös haasteellinen asia kun kaveri lähti kerran vanhaa vitossarjalaisella ajavaa pappaa ohittamaan niin käppyrähän alkoi pistämään hanttiin. :) reippaat 150km/h taisi olla vauhtia kun pääsi ohi tuosta ja lopun matkaa kys. kulkine roikkui perässä kuin hinattava.
Noi vanhojen autojen pakokaasut varsinkin Mersuissa vieläpä haisee aivan järkyttävälle, joten jos mua vastaan tulee perä edellä tollanen auto niin lähden joko ohittamaan tai sitten jätän reilusti hajurakoa aivan kirjaimellisesti.

Ihmeesti näistä vaan sitten löytyy tota dynaamista ajettavuutta kun lähdet ohittamaan ja saat ohituksen aikana painaa kunnolla kaasua ja lopulta ne jää persuksiisi kiinni. Näitä autoja on myös rasittavaa katsella sitten kauempana takaa tullessa, kun jarruvalot vilkkuu muutaman sekunnin välein. Ilmeisesti kuskit ei muuta tee kuin painaa joko kaasupoljinta tai jarrupoljinta aivan täysillä, mitään moottorijarrutusta tai kevyempää painallusta ei tunneta.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 010
Se taitaa vaan olla (valitettavasti) niin että monessa meissä aktiiviautoilijassa asuu se oman elämänsä Mika Häkkinen tai Kimi Räikkönen, joka tulee sitten siinä vaiheessa esiin kun ohitustilanteessa ohitettava painaa kaasun pohjaan ja ei voi siitä ohituksesta luopua vaikka mentäisiin kaupungissa toista sataa.

Ja kyllä noita provosoijia on tullut muutamia liikenteessä vastaan. Valitettavasti usemammin se merkki on juurikin tämä uutisessakin ollut Saksalaismerkki. Nelikaistaisella tiellä jäädään alinopeutta ajamaan, toivoen että mentäisiin rinnalle jotta kisa voisi alkaa, tai maantiellä roikutaan puskurissa kiinni, ilman aikeitakaan ohitukselle. Sitten kun survasee vähän kaasua että tulisi vähän edes turvaväliä niin välimatka senkuin pysyy entisellään.
 
Liittynyt
24.05.2017
Viestejä
99
Pätee kyllä varmasti mihin tahansa yli 10v vanhaan Bemariin. Sen verran aivot narikassa noihin malleihin päädytään.
Jos vanhan sanonnan mukaan 95% mustalaisista pilaa muiden maineen, niin kyllä tuo sama pätee bemareihin myöskin. Audit ottaa vuosi vuodelta kiinni töhöilyssä, mutta kyllä bemarit on vielä ykkösiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 733
Tosin ihan yhtä kyrpä tuo Volvo-kuskikin oli. En ymmärrä miksi tuomio oli alle puolet pienempi.

On tuollaisia bemarinkuskin tapaisia kiihdyttelijöitä (provosoijia) tullut useinkin nähtyä, mutta kyllä mä ainakin annan pelleilijän pelleillä keskenään siinä vaiheessa jos ohi ei ilman huomattavaa ylinopeutta näytä pääsevän.
Häh, jos tarinan kuvaus pitää edes puoliksi paikkansa niin tuomiothan oli ihan oikein (ja kuten hovi mainitsi niin bmw kuski pääsi vieläpä vähällä täysin tahallisesta kolarin aiheuttamisesta, pääsee toki törkeään syyllistyneenä mitä todennäköisemmin korvaamaan kaverin volvosta vakuutusyhtiölle ihan rahana vielä lisää). Volvokuskille en itse olisi antanut mitään sanktiota...

Mikä on mielestäsi "huomattavaa"? 10 yli, 20/30/40, tuossa on todistettavasti ollut vain 20 yli. Eikä tuo nopeus mitään kolaria aiheuttanut vaan tarinan mukaan 50-60 vauhdista tehty lukkojarrutus johon on ensin normisti hiljennetty, ihan sama olisi voinut käydä vaikka olisi aiemminkin lopettanut ohittamisen yrittämisen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
281
Eikä tuo nopeus mitään kolaria aiheuttanut vaan tarinan mukaan 50-60 vauhdista tehty lukkojarrutus johon on ensin normisti hiljennetty, ihan sama olisi voinut käydä vaikka olisi aiemminkin lopettanut ohittamisen yrittämisen.
Ei vaan kolarin aiheutti turvavälin puute :cigar2:
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 749
Joka merkkiin mahtuu vatipäitä, mutta "vanhojen" bemareiden ja osin audien yms. rattiin päätyi yhteen aikaan varainkin paljon nuorisoa jolla sitä näyttämisen halua löytyi. Varmaan päätyy osin vieläkin, mallit on vaan pykälää uudempia. Toki jotkut e30 ja e32 alkaa olla jo sen verran haastellista tavaraa ettei ihan joka junnulla noita enää ole.

Mutta vatipäitä löytyy kaikista merkeistä ja myös ennakkoluuloja jokasta merkkiä ja niiden kuskeja kohtaan. Eikä siinä mitään, saa löytyäkkin minun puolesta, mutta itse en ala siihen hommaan enää. Itselläkin on vuosien varrella ollu niin saksalaisia kuin volvoja kuin japseja ja voin sanoa että mitä harrastajia katsellut niin yhtä isolla prosentilla perseilijöitä löytyy.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 674
Mikä on mielestäsi "huomattavaa"? 10 yli, 20/30/40, tuossa on todistettavasti ollut vain 20 yli.
20% ylitys on jo mielestäni huomattava. Tuossa on siis menty 33% yli, mikä on mielestäni jo aika törkeää perseilyä.

Eikä tuo nopeus mitään kolaria aiheuttanut vaan tarinan mukaan 50-60 vauhdista tehty lukkojarrutus johon on ensin normisti hiljennetty, ihan sama olisi voinut käydä vaikka olisi aiemminkin lopettanut ohittamisen yrittämisen.
Turvavälilläkin lienee jotain osuutta asiaan :think:
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Kyllä ne pahimmat kiihyttelijät löytyy skodien ja tojotien ja volvojen rattien takaa. Ensin ajetaan reilusti alle rajoituksen, mutta kun lähdet ohittamaan niin johan löytyy kaasupoljin.
 
Liittynyt
24.05.2017
Viestejä
99
Joka merkkiin mahtuu vatipäitä, mutta "vanhojen" bemareiden ja osin audien yms. rattiin päätyi yhteen aikaan varainkin paljon nuorisoa jolla sitä näyttämisen halua löytyi. Varmaan päätyy osin vieläkin, mallit on vaan pykälää uudempia. Toki jotkut e30 ja e32 alkaa olla jo sen verran haastellista tavaraa ettei ihan joka junnulla noita enää ole.

Mutta vatipäitä löytyy kaikista merkeistä ja myös ennakkoluuloja jokasta merkkiä ja niiden kuskeja kohtaan. Eikä siinä mitään, saa löytyäkkin minun puolesta, mutta itse en ala siihen hommaan enää. Itselläkin on vuosien varrella ollu niin saksalaisia kuin volvoja kuin japseja ja voin sanoa että mitä harrastajia katsellut niin yhtä isolla prosentilla perseilijöitä löytyy.
Erittäin hyvin sanottu. Juurikin näyttämisen halua löytyi silloin reilut 10 vuotta sitten juuri kortin saaneena valitettavan monella. Näyttäviä kurvejahan noilla vanhoilla bemareilla saa aikaiseksi todella helposti, varsinkin talvella. Joutuu ihan keskittymään ajamiseen jos liukkaalla kelillä ei halua mennä ysikympin mutkasta kylki edellä. Painoa 950 kiloa ja taka-akselin päällä ei ole mitään painoa.
Juntteja löytyy joka merkistä, mutta kyllähän bemaristit vetävät voiton jo pelkästään tällä lähinnä myötähäpeää aiheuttavalla bimmerfestillä. Ei saatana.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 749
Siellä bimmerfesteilläkin käsittääkseni käy nykyään vähintään 60% ihan kaikkea muuta kuin bemariharrastajia. Itse en ole koskaan tosin käynyt, tai no kerran jostain sieltä yhden kaverin noukkimassa.

Edit: Ja lisättäköön vielä, että meininki muutenkin tuollapäin pohojammaata on melko wt, jossa ei toki mun mielestä mitään väärää ole :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 107
Tuon uutisen linkkaamisen tarkoitus ei ollutkaan demonstroida minkä merkkisiä autoja ne vatipäät ajaa. Vain että tuollaisia vatipäitä tuolla liikkuu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Kyllähän noita provoojia löytyy. Jos alkaa ohitettava laittaa hanttiin niin lisää kaasua vaan niin kauan kun on turvallista, omalla kohdalla kukaan ikinä oikeasti alkanut tosissaan polkemaan kilpaa. Tämä pätee lähinnä ohituskaistoilla ja motarilla, kaupungissa tai yksikaistasella tiellä ohitus loppuu välittömästi jos ohitettava ryhtyy laittamaan hanttiin koska muuten ollaan uutisoidun tilanteen lopputuloksena. Tolla 240hv kulkineella pääsee kuitenkin suurimmasta osasta autoja vaivatta ohi oli lappu lattiassa siellä oikealla tai ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 813
Tuo uutisen paikka on kyllä yksi tyypillisimmistä, missä turkulainen liikennekultttuuri puhkeaa kukkaan. 4-kaistaista tietä joku 500 m valoista ja kaistat yhtyy. Jonkun kerran itsekin muistan, kun olen "päässyt" mukaan kaksintaisteluun. Minun osaltani se tosin päättyy nopeusrajoituksen täyttymiseen. Yleensä tuossa käy niin, että nämä järjen jättiläiset ajavat päättömän kovaa valoihin odottamaan vasemmalle kaistallle, joka siis päättyy. Kun sitten ajaa oikeaa ja vähän himmailee, niin saa otettua lentävän lähdön 30-40 km/h vauhdista. Jalankulkijoiden valot vaihtuvat 1-2 s ennen päävaloja, joten niiden avulla voi ajoittaa pienen varaslähdönkin. Ei ole tuo Raision "punaisen aallon" rytmitys muuttunut vuosikymmeniin. Useimmiten nämä yllätetyt raasut tyytyvät osaansa, kun jäävät lähdössä 100 m, mutta on niitä muutama tuostakin vielä vetänyt väkisin ohi. Automaattikamera kaistojen yhtymiskohtaan olisi oikeasti hyvä lisäys.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
519
^Oulussa vastaava paikka mm. lentokentälle menevällä tiellä, jäsen @Manakuski oletettavasti työkalunsa kanssa vasemman kaistan vakiokäyttäjiä ;) Alueen asukkaana ajelen yleensä oikeanpuoleista kaistaa, ja eteen pääsee hyvin helposti kun tapana ei ole sen kummemmin kiusata kanssamenijöitä. Oikealta kaistalta etummaisena näkee paremmin risteävän liikenteen valojen vaihtumisen, joten lähtö onnistuu yleensä sutjakammin, vaikkei ole edes kilpailutarkoitusta. Vasemman kaistan loppupää meneekin sitten joskus todella lujaa 60:n alueella, ja kun tutkamies (yleensä kesäisin) sattuu meluaidan päähän passiin, on muistutettavien jono melkoinen.

Tuohon aikaisempaan rekan ohittamiseen ja eteen jäämiseen: vaikea tilannehan se on, kun sääntö sanoo maksiminopeuden, poliisi ottaa sakotusrajaksi jonkun oman max + x ja sitten vielä varmuusvähennys laitteiston takia. Periaatteessa pitäisi riittää muille, jos joku ajaa tasan nopeusrajoituksen mukaan todellista nopeutta, ja sillä siisti. Periaatteessa. Joillekin maksiminopeus on se, jolla ei vielä saa sakkoa, ja joillakin ei sitten ole ylärajaa. Sääntö nyt vain on sellainen, että maksiminopeus on maksiminopeus, eikä siihen kenelläkään ole nokankoputtamista. Jostain syystä meillä on ajokulttuuri sellainen, että ylärajana pidetään jotain laskennallista yhteen-vähennyslaskun tuloksena saatua arvoa, vaikkei sellaista laista löydykään.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
^Oulussa vastaava paikka mm. lentokentälle menevällä tiellä,
Tuossakin kun sovellettaisiin vetoketjua niin se risteys vetäisi tuplamäärän autoja, mutta kun minun eteenhän ei kukaan tule niin vasemmalta kaistalta ei varmasti päästetä siihen oikealla olevaan jonoon.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 114
Jaaha, täällä alkoi taas vaihteeksi bemarikaunaisten kokoontumisköröttelyt :rofl:

Edellisestä tapahtumasta taitaakin olla jo useampi sivu.
Se onkin mietinnän paikka että miksi juuri ko. automerkki aiheuttaa kaunaisuutta. Niitä on monia paljon kalliimpia ja suht yleisiäkin automerkkejä joilla ajetaan nätisti eikä kaunaa synny.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 125
Se onkin mietinnän paikka että miksi juuri ko. automerkki aiheuttaa kaunaisuutta. Niitä on monia paljon kalliimpia ja suht yleisiäkin automerkkejä joilla ajetaan nätisti eikä kaunaa synny.
Tuosta on ihan tilastofaktaa että bemarikuskit ovat syypäinä paljon vauhdista johtuvissa kolareissa. Ympäristö huomioi tuon poikkeaman ja vahvistusharha ( Vahvistusharha – Wikipedia ) lisää vaikuttavuutta.

Asiasta toiseen, turun uudet kameratolpat otettiin tänään käyttöön: Turussa tolpat välähtäneet jo yli 50 autoilijalle
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 595
Se onkin mietinnän paikka että miksi juuri ko. automerkki aiheuttaa kaunaisuutta. Niitä on monia paljon kalliimpia ja suht yleisiäkin automerkkejä joilla ajetaan nätisti eikä kaunaa synny.
Mitäs nämä monet paljon kalliimmat ja suht yleiset autot on?

Tosiasian on, että skodan töppäilyt ei vaan aiheuta samoja tunnereaktioita kuin bemarin. Ennen bemareita oli saabismisairaus. Ainahan katkerissa suomalaisissa on herraviha ja vastaavat saaneet kunnon kaikupohjaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 813
Asiasta toiseen, turun uudet kameratolpat otettiin tänään käyttöön: Turussa tolpat välähtäneet jo yli 50 autoilijalle
Peltipoliiseja Turun taajamaan – kameratolpat nousevat muun muassa Satakunnantielle, Vakka-Suomentielle ja Kärsämäentielle
Kameratolppien sijaintipaikat

- Satakunnantie (ajosuunta kohti keskustaa, ennen Rieskalähteentien liittymää)

- Satakunnantie (ajosuunta kohti Raisiota, ennen Kähärin puistotien liittymää)

- Vakka-Suomentie (ajosuunta keskustaan, ennen Untolankadun liittymää)

- Vakka-Suomentie (ajosuunta kohti Länsikeskusta, ennen Untolankadun liittymää)

- Vähäheikkiläntie (ajosuunta kohti Kaskentietä, Perämiehenkadun liittymän jälkeen)

- Hautausmaantie (ajosuunta kohti Skarppakullantietä, ennen Rakuunatien liittymää)

- Vanha Hämeentie (ajosuunta kohti keskustaa, ennen Tammitien liittymää)

- Varusmestarintie (ajosuunta kohti keskustaa, ennen Signalistinkatua)

- Kärsämäentie (ajosuunta kohti keskustaa, ennen Kaerlantien liittymää)

- Halistentie (ajosuunta kohti Halista, ennen Töykkälänkatua)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Tuo uutisen paikka on kyllä yksi tyypillisimmistä, missä turkulainen liikennekultttuuri puhkeaa kukkaan. 4-kaistaista tietä joku 500 m valoista ja kaistat yhtyy. Jonkun kerran itsekin muistan, kun olen "päässyt" mukaan kaksintaisteluun. Minun osaltani se tosin päättyy nopeusrajoituksen täyttymiseen. Yleensä tuossa käy niin, että nämä järjen jättiläiset ajavat päättömän kovaa valoihin odottamaan vasemmalle kaistallle, joka siis päättyy. Kun sitten ajaa oikeaa ja vähän himmailee, niin saa otettua lentävän lähdön 30-40 km/h vauhdista. Jalankulkijoiden valot vaihtuvat 1-2 s ennen päävaloja, joten niiden avulla voi ajoittaa pienen varaslähdönkin. Ei ole tuo Raision "punaisen aallon" rytmitys muuttunut vuosikymmeniin. Useimmiten nämä yllätetyt raasut tyytyvät osaansa, kun jäävät lähdössä 100 m, mutta on niitä muutama tuostakin vielä vetänyt väkisin ohi. Automaattikamera kaistojen yhtymiskohtaan olisi oikeasti hyvä lisäys.
Tampereella on ihan vastaava tilanne ennen yliopistoa.

Joskus harvoin kun on semmonen 15 autoa jonossa (eli ekoilla valoilla ei pääse) niin käytän vasenta kaistaa. Siinä himmailen valoihin ja odottelen vihreitä pikkuhiljaa. Kun olen letkan etupään kohdalla niin valo menee vihreäksi ja pääsen kerrallaan koko pötköstä eroon. Väistämisvelvollisuushan tuossa on liittyjällä, mikä ei vissiin ei kaikille aukea, nimim. käytän oikeaa puolta useasti kun valoissa vähemmän ihmisiä.

Toki pari kertaa oikean puolen ensimmäinen auto on suivaantunut että joku pääsee edelle, kummasti puskee täysillä sieltä takaa väkisten ohi. Mulle kyllä kelpaa se kakkospaikkakin.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 327
T-risteys, 60km/h rajoitus päätiellä (poikkiviivan suuntainen) ja tiellä myöskin levennys vasemmalle kääntyvien (jos tulee tuolta oikelta vasemmalle) takia jonka jälkeen on heti bussi-pysäkki.
No oltiin tulossa tuolta oikeelta vasempaan suuntaan ja jonon ensimmäinen auto (olin toisena jonossa) oli kääntymässä vasemmalle mutta koska vastaan tuli autoja se ei päässyt menemään. Eihän tässä mitään mutta joku saamarin vatipää akka (anteeksi nimittely) oli pysäköinyt juuri keskelle risteystä siihen levennykselle. Vilkuttelin pitkiä ja annoin torven laulaa sulosointuja mutta ei tajunnut tehdä muuta kun tuijottaa sivupeilistä takaisin. Yritin näyttää kädellä että meehän nyt etiä päin. Tuijotusta jälleen. Huusin ja kirosin samalla kun taas annoin ihanan äänimerkin soida ihkuja nuotteja. Ja katso, ihme tapahtui ja se kuppanen peltipurkki liikkui, ihme kyllä, etiä päin, 5m. Tietenkin samalla vasemmallekin kääntyvä pääsi menemään. Mitäköhän tuollakin akalla on päässä pyörinyt ja luultavasti haukkui ihekseen miut liikennehuligaaniksi.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
^Oulussa vastaava paikka mm. lentokentälle menevällä tiellä, jäsen @Manakuski oletettavasti työkalunsa kanssa vasemman kaistan vakiokäyttäjiä ;) Alueen asukkaana ajelen yleensä oikeanpuoleista kaistaa, ja eteen pääsee hyvin helposti kun tapana ei ole sen kummemmin kiusata kanssamenijöitä. Oikealta kaistalta etummaisena näkee paremmin risteävän liikenteen valojen vaihtumisen, joten lähtö onnistuu yleensä sutjakammin, vaikkei ole edes kilpailutarkoitusta. Vasemman kaistan loppupää meneekin sitten joskus todella lujaa 60:n alueella, ja kun tutkamies (yleensä kesäisin) sattuu meluaidan päähän passiin, on muistutettavien jono melkoinen.

Tuohon aikaisempaan rekan ohittamiseen ja eteen jäämiseen: vaikea tilannehan se on, kun sääntö sanoo maksiminopeuden, poliisi ottaa sakotusrajaksi jonkun oman max + x ja sitten vielä varmuusvähennys laitteiston takia. Periaatteessa pitäisi riittää muille, jos joku ajaa tasan nopeusrajoituksen mukaan todellista nopeutta, ja sillä siisti. Periaatteessa. Joillekin maksiminopeus on se, jolla ei vielä saa sakkoa, ja joillakin ei sitten ole ylärajaa. Sääntö nyt vain on sellainen, että maksiminopeus on maksiminopeus, eikä siihen kenelläkään ole nokankoputtamista. Jostain syystä meillä on ajokulttuuri sellainen, että ylärajana pidetään jotain laskennallista yhteen-vähennyslaskun tuloksena saatua arvoa, vaikkei sellaista laista löydykään.
Totta helvetissä vedän aina lentokentäntien/limingantien/eteläsuomentien risteyksessä vasemmalle kaistalle ja mahdollisimman monesta ohi. Vituttaa ajaa pellejen perässä 60km/h 80km/h alueella joka päivä. Aina myös siinä on kyllä päässyt oikealle liittymään takaisin ilman mitään ongelmia kun vaan on ajoissa laittanut vilkun päälle. Talvella varsinkin xDrivellä on helppoa. Tosin useasti siinä edessä on joku munimassa jollaki pösöllä tai vastaavalla.

Syynä yksinkertaisesti se, että ihmiset on lentokentäntiellä niin pirun hitaita, siinä ajetaan järjestään 10-20km/h alle rajoituksen. Lisäksi kiertoliittymät tuottavat suurimmalle osalle päänvaivaa ja suoranaisia ongelmia. Kiire on odottamaan. En mä silti siinä kaksikaistaisella osuudella aja yli 70 mittariin juuri koskaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 228
88km/h ne vissiin kulkee ja sitä ne käytännössä aina ajaakin. Kasikympin alueella turha mennä ohi jos ei itse aio minimissään semmoista 95km/h mittarinopeutta hieman autosta riippuen ajella.
Ihmettelen jos tämä tuli tuolle alkup. kitisijälle uutena asiana. Tiellä liikkumisen kirjoittamattomiin sääntöihin kuuluu että rajaria vasten ajavalle rekkapenalle annetaan tilaa. En käsitä mikä tarve sillä kotilolla on tulla jarruttelemaan eteen kun toinen tekee töitä ja ajaa muutaman kilsan lujempaa kun itse koet "turvalliseksi".

Rekkarunkkari päättänyt läppästä tallan pohjaan koska ei ole tykännyt ohitetuksi tulemisesta.
Joo varmasti, eiköhän se ole talla pohjassa ajanut jo aiemminkin. Ihmetellyt vain kun joku spede on väkisin mennyt ohi ja jäänyt sitten junnaamaan eteen. Itse en ole ammattikuski mutta kyllä sympatia on niin 100000%:sti ammattikuskin puolella kun miettii että kilometrejä tulee yhdistelmän kanssa varmasti ihan riittävästi, ajaminen sellaisella on muutenkin vähän stressaavampaa kuin sillä nissan cherryllä ja sitten kaupanpäällisiksi saat vielä katsella kaikenmaailman lakikirja kädessä ajavia toopeja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 186
Viestejä
4 215 008
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom