Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tuo uutisen paikka on kyllä yksi tyypillisimmistä, missä turkulainen liikennekultttuuri puhkeaa kukkaan. 4-kaistaista tietä joku 500 m valoista ja kaistat yhtyy. Jonkun kerran itsekin muistan, kun olen "päässyt" mukaan kaksintaisteluun. Minun osaltani se tosin päättyy nopeusrajoituksen täyttymiseen. Yleensä tuossa käy niin, että nämä järjen jättiläiset ajavat päättömän kovaa valoihin odottamaan vasemmalle kaistallle, joka siis päättyy. Kun sitten ajaa oikeaa ja vähän himmailee, niin saa otettua lentävän lähdön 30-40 km/h vauhdista. Jalankulkijoiden valot vaihtuvat 1-2 s ennen päävaloja, joten niiden avulla voi ajoittaa pienen varaslähdönkin. Ei ole tuo Raision "punaisen aallon" rytmitys muuttunut vuosikymmeniin. Useimmiten nämä yllätetyt raasut tyytyvät osaansa, kun jäävät lähdössä 100 m, mutta on niitä muutama tuostakin vielä vetänyt väkisin ohi. Automaattikamera kaistojen yhtymiskohtaan olisi oikeasti hyvä lisäys.

Yleensä tuossa kyseisessä risteyksessä menen vasemmalle kaistalle, jos pääsen ensimmäiseksi. Olen tottunut lähtemään valoista ripeästi ja vituttaa seistä jonkun matolaatikon takana, jonka 60v pappa polkee 60km/h vauhtiin kolmessa minuutissa. Mutta jos siinä on tällainen herra penari, jonka liikenneasenne on "minun ohi ei tulla", niin käyttöautolla annan herra penarin mennä edeltä. Harrasteauton kanssa penarin estoyritykset jää aina yrityksiksi ja pääsee tuollaisten elämämkoululaisten ohi :cigar:
 
Yleensä tuossa kyseisessä risteyksessä menen vasemmalle kaistalle, jos pääsen ensimmäiseksi. Olen tottunut lähtemään valoista ripeästi ja vituttaa seistä jonkun matolaatikon takana, jonka 60v pappa polkee 60km/h vauhtiin kolmessa minuutissa. Mutta jos siinä on tällainen herra penari, jonka liikenneasenne on "minun ohi ei tulla", niin käyttöautolla annan herra penarin mennä edeltä. Harrasteauton kanssa penarin estoyritykset jää aina yrityksiksi ja pääsee tuollaisten elämämkoululaisten ohi :cigar:
Sun liikenneasenne? "Näytän tolle penarille koska olen elämämkouluttaja" :tup:
 
Sun liikenneasenne? "Näytän tolle penarille koska olen elämämkouluttaja" :tup:

Kyllä. Jos siinä vieressä on se 120hp penari ja tuollainen 26v vinolippis ratin takana, niin ei se paljoa siinä estele. Ja niin kuin kirjoitin, käyttöautolla annan kyllä mennä edeltä. Vaikka tuo 170hp Volvo ei mikään laiska vehje ole, niin turhaksi kisailuksi se menee.
 
Näinhän ne "kouluttajat" monesti kouluttaa toisiaan :tup::tup:
Niin luultavasti.
Mutta jos alla on oikein tehokas peli ja vähän ennakoi, niin ei se 120hv bemari ehdi edes aloittaa kiihdytystä. Ainakin oma vanha 600cc moottoripyörä joka kiihtyy 0-100 3.0s on jo riittävän nopea. Ainoastaan kerran yksi vanha saab oli ihmeen nopea. Ja toki jotkut muut moottoripyörät on olleet nopeampia, kun en pahemmin kaahaa. Joku HD tyylinenkin lähti erittäin kiukkuisesti ja siis pääsi tosiaan kouluttamaan :) Eipä sitä sitten enää näkynytkään missään.

Pahimmat tilanteet tulee ehkä sillä 90 hv tdi:llä kun ajetaan pitkään rinnakkain vastaantulijan kaistalla ja nopeus nousee hitaasti? Jollain Teslalla ei taas ongelmaa?
 
Nykyinen lisävalo buumi, ostetaan vitunmoiset ämpärit keulalle mutta ei osata ajoissa vaihtaa lyhkäsille. Tänä talvena varsinkin alkanut yleistymään ihan liikaa, edes rihlattu umpio xenon ei häiritse yhtä paljoa.
 
Rekkarunkkari päättänyt läppästä tallan pohjaan koska ei ole tykännyt ohitetuksi tulemisesta.

Toisekseen, rekoilla on syy siihen miksi rajoitus on 80kmh ja limitter 88kmh tms. Se syy on hyvä, sen noudattamatta jättäminen aiheuttaa Konninkangas v2 tyylisiä koska ei olekaan sitä hätävaraa kaasuttaa ulos tilanteesta. Mutta mitä vittua nämä "ammattiautoilijat" muka tosiasiassa tietäisivätkään. Pääasiassa osaavat ajaa ylinopeutta, hiillostaa muita, kuvitella osaavansa ajaa paremmin kuin kukaan muu ja että kaikkien pitää kumartaa heitä. Nimimerkillä jokusen tunnen ja nämä kaikki yhdistävät 99% kaikkia heitä. Lisänä vielä työn puolesta useat yhteenotot näiden sankareiden kanssa. Vittu ei voi ymmärtää miten voi olla vaikea muistaa oman ajoneuvonsa mitat, tai miten vaikea on ymmärtää perus liikennemerkit, tai lisäkilvet jossa lukee kahdella kielellä esim suurimmat sallitut massat, tai jos kolaroit niin myös jäät selvittämään, tai että lastaus ei tapahdu ajamalla rekka sisään pääovista vaan sille on omat paikkansa.
Mistätiedät että kyseessä oli runkkari? Jätä tuo lisänimi jatkossa pois.
 
Yritätkö nyt sanoa, että jos pääsee nopeasti ohi, niin se ei jotenkin olisi kouluttamista tai turhaa kisailua :btooth:

En minäkään ota "haasteena" sitä, jos joku haluaa ohittaa minut. Lähden normaalisti valoista ripeästi enkä jää tukkeeksi. Näin talviaikaan lähden valoista aina niin ripeästi kuin olosuhteet antavat eli ei ala sutimaan. Ihan vaan sen takia, että mua vituttaa nuo jumittajat, joilla on kahden sekunnin reaktioaika vihreisiin ja viiteenkymppiin kiihdyttäminen kestää liki 20 sekuntia. Yritän ainakin itse pitää liikenteen jouhevana. Jos joku ottaa tuon kisailuna ja haasteena, niin ottakoot. Siinä sitten kisailee yksin.
 
En minäkään ota "haasteena" sitä, jos joku haluaa ohittaa minut. Lähden normaalisti valoista ripeästi enkä jää tukkeeksi. Näin talviaikaan lähden valoista aina niin ripeästi kuin olosuhteet antavat eli ei ala sutimaan. Ihan vaan sen takia, että mua vituttaa nuo jumittajat, joilla on kahden sekunnin reaktioaika vihreisiin ja viiteenkymppiin kiihdyttäminen kestää liki 20 sekuntia. Yritän ainakin itse pitää liikenteen jouhevana. Jos joku ottaa tuon kisailuna ja haasteena, niin ottakoot. Siinä sitten kisailee yksin.
Miten tuo sun "vinolippispenarielämänkoululainen" jonka "ohi ei mennä" ja jonka ohi menet aivan varmasti nyt istuu tuohon skenaarioon?

Itsehän lähden aina ripeästi penarilla ja välillä lippiskin päässä. Välillä huomaa kun joku provosoituu tästä. Kenties sinäkin?
 
En minäkään ota "haasteena" sitä, jos joku haluaa ohittaa minut. Lähden normaalisti valoista ripeästi enkä jää tukkeeksi. Näin talviaikaan lähden valoista aina niin ripeästi kuin olosuhteet antavat eli ei ala sutimaan. Ihan vaan sen takia, että mua vituttaa nuo jumittajat, joilla on kahden sekunnin reaktioaika vihreisiin ja viiteenkymppiin kiihdyttäminen kestää liki 20 sekuntia. Yritän ainakin itse pitää liikenteen jouhevana. Jos joku ottaa tuon kisailuna ja haasteena, niin ottakoot. Siinä sitten kisailee yksin.

Itsekkin jos olen valoissa ekana oikealla kaistalla lähden sen verran ripeästi että takana olevatkin pääsevät etenemään. Joskus sitten se vasemmalla kaistalla valoissa ollut avensiskuski luulee että kisat alkoi ja runttaa kaasun pohjaan.

Myönnettäköön, toisinaan olosuhteiden salliessa, tulee noita valoissa vierelle kaartaneita yllätettyä.:joy:
Työmatka-autoni on tila-auto ja mallia joista suurin osa on 1.4 litraisia lussuja normaali mielenlaadun omaavilla kuljettajilla. Tämä auto on kuitenkin tehtaan sen aikaisella tehokkaimmalla moottorilla ja hieman omituisen kuskin ajossa... Valo kiihdytyskisojen sijaan tuolla on hauskaa kiihdytellä kun esim. motarinrampilla joku tsi-dsg skoda on takapuskurissa kiinni ja vilkku vasemmalle. :cool:
 
Miten tuo sun "vinolippispenarielämänkoululainen" jonka "ohi ei mennä" ja jonka ohi menet aivan varmasti nyt istuu tuohon skenaarioon?

Itsehän lähden aina ripeästi penarilla ja välillä lippiskin päässä. Välillä huomaa kun joku provosoituu tästä. Kenties sinäkin?

Tämä taas vahvistaa sitä perusoletusta penarikuskeista. Penari ei tee kuskista provoilijaa mutta provoilija ostaa suuremmalla todennäköisyydellä penarin. :D

Tosiaan vakuutusyhtiöt ainakin ottavat tämän hyvin huomioon vakuutuksia hinnoitellessaan.
 
On huomattu kyllä , että sinulla on paljon oletuksia ;)

Ei tuo oma oletus ole. Jos lähdet vertailemaan vaikka liikennevakuutuksesi hintaa muihin saman teho/kokoluokan autoihin niin miltä vaikuttaa?

Itse tiedostan hyvin tuon vahvistusharhan, joka saa monilla kaikki bmw kuskit vaikuttamaan erikoistapauksilta, vaikka oikeasti ero ei ole niin suuri normaali-ihmisiin. ;)
 

Eikö tuokin uutinen tilasto ole jo kolmeen kertaan tähän ketjuun linkattu aiemmin. Kyllä nuo tojotakuskit on varsinaisia raggareita ja kusipäitä.

uudet Toyotat ovat törmäysvahingoissa keskiarvon yläpuolella – itse asiassa jopa uusien Bemarienkin edellä.
 
Miten tuo sun "vinolippispenarielämänkoululainen" jonka "ohi ei mennä" ja jonka ohi menet aivan varmasti nyt istuu tuohon skenaarioon?

Itsehän lähden aina ripeästi penarilla ja välillä lippiskin päässä. Välillä huomaa kun joku provosoituu tästä. Kenties sinäkin?
Eiköhän se provosoitunut ole siellä päässä. Siltä sinun kirjoitukset ainakin vaikuttaa.

Edit: Ja opettele vaikka lukemaan. Vaikka kuinka sanon, etten lähde kisailemaan, niin jotenkin vingut vastaan, että provosoidun jonkun kiihdyttäessä vierellä. Eiköhän meidän keskustelut ollut tässä.
 
Eiköhän se provosoitunut ole siellä päässä. Siltä sinun kirjoitukset ainakin vaikuttaa.

Edit: Ja opettele vaikka lukemaan. Vaikka kuinka sanon, etten lähde kisailemaan, niin jotenkin vingut vastaan, että provosoidun jonkun kiihdyttäessä vierellä. Eiköhän meidän keskustelut ollut tässä.

Kyllä kyllä, tässäkään tapauksessa sinä et provosoitunut vaan näytät vaan coolisti kuinka mennään harrasteautolla penarin ohi :lol:
 
Tuosta on tilastoa..
Vakuutusyhtiön tilastot paljastavat bemarikuskeista esitetyn väitteen todeksi - Satakunnan Kansa
200242745.png



Suoraan tilastoon
https://www.if.fi/henkiloasiakkaat/vakuutukset/autovakuutus/autovahinkotilasto
Ai penarijannut ei osaa ajakaan, luulin vaan että ne on mulkkuja ja törkeitä käytökseltään. No, oppia ikä kaikki.
 
Kun menin tuolla takaperin kehumaan noita rekkakuskeja... tänään Toijalan kohdalla motarilla toinen täysperä lähteen ohittamaan toista. Ohitus kesti noin 5km matkan vähintään. Mikä helvetti siinä on että se ohitettava ei voi nostaa kaasuaan että toinen pääsee ohi? Jo henkilöautollakin ajaessa tulee nostettua kaasua jos toinen jää rinnalle roikkumaan tai jos joku ohittaa maantiellä jne. Rekalla vaikutus olisi moninkertainen.

Se ei kuitenkaan kestä viittä minuuttia kelata takaisin sinne 90km/h jos höllää 80km/h. Eikä mene tynnyrillistä diiseliä. Eikä häviä matka-ajassa kuin muutaman sekunnin.
 
Kun menin tuolla takaperin kehumaan noita rekkakuskeja... tänään Toijalan kohdalla motarilla toinen täysperä lähteen ohittamaan toista. Ohitus kesti noin 5km matkan vähintään. Mikä helvetti siinä on että se ohitettava ei voi nostaa kaasuaan että toinen pääsee ohi? Jo henkilöautollakin ajaessa tulee nostettua kaasua jos toinen jää rinnalle roikkumaan tai jos joku ohittaa maantiellä jne. Rekalla vaikutus olisi moninkertainen.

Se ei kuitenkaan kestä viittä minuuttia kelata takaisin sinne 90km/h jos höllää 80km/h. Eikä mene tynnyrillistä diiseliä. Eikä häviä matka-ajassa kuin muutaman sekunnin.
Tais olla penarikuski, ne ku on sellasia... mulukkuja eikä osaa ajaa. Eihän sellasia ole muissa kulkupeleissä, ihan ifin tilastonkin perusteella.
 
Kyllä itse sanoisin, että pahimmat perseilijät löytyvät toyotakuskeista (ja muut vastaavat merkit):

- ajavat turhaan alinopeutta keräten jonoa taakse
- eivät osaa ryhmittyä (eivätkä vilkuttaa ajoissa)
- eivät väistä jalankulkijoita
- eivät osaa kiihdyttää
- eivät osaa ohittaa
- jne...

ts. aiheuttavat huomattavaa haittaa muilla liikkujille perseilemällä.

Eniten "liikennevalokisaajia" sitten varmaan löytyy akselilta BMW, Mersu ja Audi. Mutta vastaavasti nämä saattavat jopa joskus saada sen kotteronsa kiihdytettyä tavoitenopeuteen jo kiihdytyskaistalla.
 
Minkähän takia sieltä kolmion takaa pitää jatkuvasti kääntyä eteen jos näkee että väistettävä auto tulee ripeästi?? Sit jäädään eteen hidastelemaan.
 
Tuota asiaa puitiin Satakunnan Kansan tekstari osiolla Uudenniityn risteyksen osalta joskus. Taustoina että kaupungista Mäntyluotoon vievä tie on lyhyenä ruuhka-aikana ja helteellä Yyterin liikenteeltään sellainen ettei noilta sivuteiltä tahdo löytyä väliä mihin tulla. Joten tulevat miten sattuu sitten kun eivät ole tottuneet odottaan ruuhkas eivätkä voi vaihtoehtosta reittiä käyttää. Yleisin vastaus tuohon raivoon tuolla lehdessä oli ettei päälle saa tulla. Eli oli heidän mielestä ihan ok ja sääntöjen mukaista että tiellä olija paino jarru lattiaan kolmion takaatulijan takia kunhan kolmion takaa ehti tielle. Se asenne kyllä näkyikin. Tuolla tiellä monta kertaa jarrua lattiaan painanut kyseisten takia. Tiedä kuinka yleinen ajatus tuo sitten on.

Jos kansalaisaloite jollain ihmeellä menisi läpi että punaisista saa kääntyä oikealle jos ehtii, niin samaa saisi harrastaa valoista vihreillä suoraan mennessä. ;)
 
Ei tuo oma oletus ole. Jos lähdet vertailemaan vaikka liikennevakuutuksesi hintaa muihin saman teho/kokoluokan autoihin niin miltä vaikuttaa?

Itse tiedostan hyvin tuon vahvistusharhan, joka saa monilla kaikki bmw kuskit vaikuttamaan erikoistapauksilta, vaikka oikeasti ero ei ole niin suuri normaali-ihmisiin. ;)

Juuri pari viikkoa sitten makselin -89 vuosimallin E30 penarin liikennevakuutuksen, 240e lähes lattiatason bonareilla. Tuohon käppyrään nähden pidän hintaa kiitettävän alhaisena. Kuulemma kymmenisen vuotta sitten kun jokasella bensalenkkarilla oli tällänen, oli tuon hinta ainakin tuplat.
 
Sotanorsun esimerkin innoittamana omia vuosihintoja (liikennevakuutus):

528iA -96, 2,8L 142kW 1545kg 160€
530dA -02, 2,9L 142kW 1710kg 180€

Ei tuo oma oletus ole. Jos lähdet vertailemaan vaikka liikennevakuutuksesi hintaa muihin saman teho/kokoluokan autoihin niin miltä vaikuttaa?
Mielestäni vaikuttaa aika halvalta, mutta kai sitten tuon teho-/kokoluokan autojen vakuutukset on pääsääntöisesti jossain satasen hujakoilla, vai?
 
Sotanorsun esimerkin innoittamana omia vuosihintoja (liikennevakuutus):

528iA -96, 2,8L 142kW 1545kg 160€
530dA -02, 2,9L 142kW 1710kg 180€


Mielestäni vaikuttaa aika halvalta, mutta kai sitten tuon teho-/kokoluokan autojen vakuutukset on pääsääntöisesti jossain satasen hujakoilla, vai?

Ei ole isoja. Mallikohtaisia eroja tietenkin löytyy, eli iso bensakone halvassa 300 sarjalaisessa = kaahaava lippispääteini ratissa ja enemmän kolareita = isompi vakuutusmaksu.

Itsellä pienemmän kokoluokan honda jossa 130€ 70% bonuksilla, joten ei ole nuo luettelemasi mallit paljon päätyneet riskikuskien suosioon.
 
Ei se ihan niin yksiselitteistä ole, että pelkkä merkki sitä vakuutusta nostaisi kovinkaan merkittävästi. Ikä ja vahingottomat vuodet vaikuttaa onneksi eniten siihen hintaan. Heittelin tuosta itsekkin nettiautosta pari rekkaria noita e39 bemareita laskuriin niin 530D:lle tarjottaisiin 171e hintaan vakuutusta ja edes M5 ei 250e:tä enempää maksa. Ihan kiva tässä kohtaa kun ikä on 30 huonommalla puolella niin vakuutuksen hintaa ei käytännössä tarvitse miettiä auton valinnassa kun eipä niissä kovin merkittäviä eroja ole. Voisi tuo M5 olla vähän eri hintainen jos vakuutuksenottajana olisi M20 jolla yksi omaan piikkiin mennyt kolari taustalla. :rofl:
 
Ei noi kaukana toisesta liikennehäiriköstä..
1994 Audi A8 Quattro 4.2L 220kW 183,24€. Vakuutuksien hinnat taitaa mennä suurimman sallitun tieliikennetees olevan massa mukaan, jos menee. Joka tuolla on 2350kg. Eli ei oman painon mukaan. Sit taas 2007 Chevrolet Matiz 0,8L on vakuutukseltaan 161,2€. Bonukset 80% molemmis.

Halpa on kyllä sinullakin :tup: Juu en tiedä miksi oli tarjouskirjalla myös nuo omapainot, kokonaispainot noissa 2005kg ja 2175kg. 80% bonarit, eihän kusipääbemaristi parempaa saa :D

Ei se ihan niin yksiselitteistä ole, että pelkkä merkki sitä vakuutusta nostaisi kovinkaan merkittävästi. Ikä ja vahingottomat vuodet vaikuttaa onneksi eniten siihen hintaan. Heittelin tuosta itsekkin nettiautosta pari rekkaria noita e39 bemareita laskuriin niin 530D:lle tarjottaisiin 171e hintaan vakuutusta ja edes M5 ei 250e:tä enempää maksa. Ihan kiva tässä kohtaa kun ikä on 30 huonommalla puolella niin vakuutuksen hintaa ei käytännössä tarvitse miettiä auton valinnassa kun eipä niissä kovin merkittäviä eroja ole. Voisi tuo M5 olla vähän eri hintainen jos vakuutuksenottajana olisi M20 jolla yksi omaan piikkiin mennyt kolari taustalla. :rofl:

Näinpä, serkkupoika 18v osti amg mersun, vakuutus oli 2000e+ :D Onhan tuo tosin vähän oudoksi mennyt, kun nykyäänhän bonus on henkilökohtainen, eikä väliä montako autoa on, kaikissa sama :) amg:kin meni sitten isäukon nimen alle... :vihellys:
 
offtopic! Itse ihan mielenkiinnosta kurkin vakuutuksia uusiin bemareihin: 530d 1400 euroa vs 540i 1100 euroa vs 520d 1100 euroa. IF-laskuri omilla tiedoilla 25 000 kilsaa vuodessa. Näköjään iso diiseli paha ja suuri bensa sekä pieni diiseli hyvä. Mitään oikeesti merkitseviä summia noista ei saa. Paitsi että combo-breaker neljäntenä uusi 550i v8-koneella olisikin jo 2700 euroa vuodessa :vihellys:
 
Tais olla penarikuski, ne ku on sellasia... mulukkuja eikä osaa ajaa. Eihän sellasia ole muissa kulkupeleissä, ihan ifin tilastonkin perusteella.
Ja tässä pointti oli?

Tuota asiaa puitiin Satakunnan Kansan tekstari osiolla Uudenniityn risteyksen osalta joskus. Taustoina että kaupungista Mäntyluotoon vievä tie on lyhyenä ruuhka-aikana ja helteellä Yyterin liikenteeltään sellainen ettei noilta sivuteiltä tahdo löytyä väliä mihin tulla. Joten tulevat miten sattuu sitten kun eivät ole tottuneet odottaan ruuhkas eivätkä voi vaihtoehtosta reittiä käyttää. Yleisin vastaus tuohon raivoon tuolla lehdessä oli ettei päälle saa tulla. Eli oli heidän mielestä ihan ok ja sääntöjen mukaista että tiellä olija paino jarru lattiaan kolmion takaatulijan takia kunhan kolmion takaa ehti tielle. Se asenne kyllä näkyikin. Tuolla tiellä monta kertaa jarrua lattiaan painanut kyseisten takia. Tiedä kuinka yleinen ajatus tuo sitten on.
Sama meno tuntuu olevan täälläkin. Ja porissa oleskellessa huomannut että paikallisten ajotavoissa on kanssa parantamisen varaa (joskin se keskusta on ensikertalaiselle varmaan aika vaikea ajeltava).

Oon miettinyt että kuka on vastuussa kolarista siitä tilanteessa kun käännetään eteen, on paskat talvinakit ja helvetin liukasta ja ajaa toisen perään. Pari kertaa käynyt niin että on saanut samantien koukata vastaantulijan kaistalle kun ei ole kerennyt tai edes viitsinyt jarruttelemaan noihin.
 
Ja tässä pointti oli?

Sama meno tuntuu olevan täälläkin. Ja porissa oleskellessa huomannut että paikallisten ajotavoissa on kanssa parantamisen varaa (joskin se keskusta on ensikertalaiselle varmaan aika vaikea ajeltava).

Oon miettinyt että kuka on vastuussa kolarista siitä tilanteessa kun käännetään eteen, on paskat talvinakit ja helvetin liukasta ja ajaa toisen perään. Pari kertaa käynyt niin että on saanut samantien koukata vastaantulijan kaistalle kun ei ole kerennyt tai edes viitsinyt jarruttelemaan noihin.
Nämä ovat juurikin se syy, miksi itse hommasin loppukesästä kojelautakameran. Turussa todella monta kertaa käynyt niin, että vaihdetaan kaistaa ihan minun eteeni ja sitten ruvetaan saman tien suht voimakkaasti jarruttamaan liikennevaloihin. Ja kun tämä kaistanvaihto tapahtuu niin, että vilkku laitetaan siinä vaiheessa päälle kun puoli autoa on jo vaihtanut kaistaa ja se kottero on noin kahden metrin päässä minusta. Näissä on aivan mahdoton peräänajajan saada itsensä syyttömäksi ilman videokuvaa.
 
Onko kukaan tekkiläisistä Apella ajellu? Sillä ainakin tuntee itsensä tosi köykäsex, kun ohitetaan ohituskieltoalueella, ylämäessä (keltainen sulkuviiva), mutkissa jne. Tämä tuntuu olevan ihan normi. Samoja tuntemuxia kyllä Daxillakin.
 
Onko kukaan tekkiläisistä Apella ajellu? Sillä ainakin tuntee itsensä tosi köykäsex, kun ohitetaan ohituskieltoalueella, ylämäessä (keltainen sulkuviiva), mutkissa jne. Tämä tuntuu olevan ihan normi. Samoja tuntemuxia kyllä Daxillakin.

Onko nuo jotain mopoautoja :bored:
 
Piaggio Ape on Vespa tehtaalla valmistettu kolmipyäräinen mopo, ei mopoauto ja Honda Dax on 10" pyörillä oleva Monkeyn 'isoveli'. Googlella löytyy kyll kuvia ja tiatoo neuvoist.

Niin mikä se kysymys oli? Että tunteeko noilla ittensä pieneksi liikenteessä? No aivan varmasti tuntee. Ja se on erittäin hyvä, vähän isomman pelkoa jos sais aikaan.
 
No tieliikenteessä mainittujen pitäisi ja pitää olla samanarvoisia muiden kulkineiden kanssa, mutta oman turvallisuuden takia ei mene niin.
 
Lähinnä viittasin siihen, että mautoilla tulee turhaa turvallisuuden tunnetta joka lisää nuoren mielen perseilyintoa. Kun ei ole peltiä ympärillä, toivottavasti pelottaa vähän enemmän jolloin ajaa varovaisemmin. Ne mauton pellit kun ei suojaa yhtään mitään.

Tasa-arvoisia toki ovat, samalla lailla kuin henkilöauto ja vaikkapa rekka ovat. Kyllä sä henkilöautonkin ratissa mietit hetken vedätkö rekan alle vai et.


Edit: Ja tolla alle vetämisellä siis tarkoitan että henkilöauton eteen "uskaltaa" vähän erilailla mennä kuin esimerkiksi rekan, en sitä että rekalla tai henkilöautolla pitäisi jotain isomman oikeutta olla.
 
Ne mopoautot onkin muavia, mut Ape on pellist ;)
Joo kyll tuollaisilla kevyillä ajokeilla tule lukeneeksi liikennettä toisella tavalla, kuin paritonnia painavalla maasturilla.
 
Niin se oli tollanen koppimopo. No tolla ei kyllä myöskään mitään turvallisuuden tunnetta saa, isän naapurilla oli joskus tollanen ja tuli kokeiltua :D Ajoihan sillä, kahtakymppiä. Meinasin mutkaan kaataa koko paskan, pelotti koko ajan. Ja mä kuitenkin olen melkoisia kikottimia ajanut ilman kuoleman pelkoa.
 
Totta helvetissä vedän aina lentokentäntien/limingantien/eteläsuomentien risteyksessä vasemmalle kaistalle ja mahdollisimman monesta ohi. Vituttaa ajaa pellejen perässä 60km/h 80km/h alueella joka päivä. Aina myös siinä on kyllä päässyt oikealle liittymään takaisin ilman mitään ongelmia kun vaan on ajoissa laittanut vilkun päälle. Talvella varsinkin xDrivellä on helppoa. Tosin useasti siinä edessä on joku munimassa jollaki pösöllä tai vastaavalla.

Syynä yksinkertaisesti se, että ihmiset on lentokentäntiellä niin pirun hitaita, siinä ajetaan järjestään 10-20km/h alle rajoituksen. Lisäksi kiertoliittymät tuottavat suurimmalle osalle päänvaivaa ja suoranaisia ongelmia. Kiire on odottamaan. En mä silti siinä kaksikaistaisella osuudella aja yli 70 mittariin juuri koskaan.
Juu olen samaa ilmiötä huomannut tuossa paikassa, vaikka en työkseni tai edes työmatkoilla onneksi joudu tuota väliä tätä nykyä kulkemaan.
Paljon enemmän ärsyttää nämä vasemman kaistan kotipoliisit esim. Kuusamontien ja Vaalantien risteyksessä. Oikealla kaistalla täysperävaunuyhdistelmä, pahimmillaan täynnä märkiä tukkeja. Vasemmalla kaistalla hekilöauto/katumaasturi. Ihan sama minkälainen kottero siinä vasemmalla kaistalla sattuu olemaan, olipa se Prius, Octavia, Nelivetovolvo tai 600-sarjalainen Mese. Kun valot vaihtuvat vihreiksi, kiihdytyksessä pidetään tasan tarkkaan huolella kiinni siitä, että pysytään siinä vauhtia kelaavan täysperän nupin rinnalla ja kukaan ei pääse ohi. Kateus vie kalatkin vedestä sanotaan, ja tämä pätee kyllä liikenteessä erityisesti Oulun seutuun.
 
Varmaan että jätät tällaiset...:

...provoilut pois :vihellys:

Terveisin törkeäkäytöksinen mulkku, joka ei osaa ajaa :psmoke:
Kenelläköhän täällä on ollu useamman päivän se provovaihde päällä (ei sulla)...

Yllätti vaan tuo bemarien osuus kolaritilastoissa, en ole yhdenkään kolaroineen mihinkään, vaaratilanteita ja vittuilua sen sijaan nähnyt enemmän kuin tarpeeksi. Tojotakuskeistakin täällä on jauhettu, eivät vissiin uskalla moottoritielle asti kun aika harvoin huomannut mitään vaikeaa tojotojen kanssa siellä (ei niitä siis edes ole siellä niin paljoa?), ajan yli puolet ajoista maantiellä kuitenkin, joskin muutama tojo kaahaillut tuola motarilla tässä viime syksyn aikana.

Nämä ovat juurikin se syy, miksi itse hommasin loppukesästä kojelautakameran. Turussa todella monta kertaa käynyt niin, että vaihdetaan kaistaa ihan minun eteeni ja sitten ruvetaan saman tien suht voimakkaasti jarruttamaan liikennevaloihin. Ja kun tämä kaistanvaihto tapahtuu niin, että vilkku laitetaan siinä vaiheessa päälle kun puoli autoa on jo vaihtanut kaistaa ja se kottero on noin kahden metrin päässä minusta. Näissä on aivan mahdoton peräänajajan saada itsensä syyttömäksi ilman videokuvaa.
Tuopa on käynyt itselläkin mielessä monet kerrat. Se kojelautakamera ei ole suuri sijoitus jos sillä saa oikeudenmukaisen tuomion oikeudesta ilman viikkojen ja kuukausien tutkimisia ja puinteja että mikä oli ja kenenkin syy. Dashcamin video kuitenkin lienee täysin kiistaton todiste oikeusistuimessa saakka?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom